Mooi lijstje! Tien AP's en tien camera's? Wat voor kasteel woon je? Je doet je naam in ieder geval wel eer aanMax-Imus schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 15:13:
Ik dacht ook maar eens te gaan mengen hier, lijkt een gezellig clubje.
binnenkort (maandje of 2) gaat het netwerk in ons huis op de schop:
..
Een beetje overkill is wel eens leuk qua wifi. En het huis is flink aan de maat, probeer het helemaal te bedekken met 5 gHz.renegrunn schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 17:16:
[...]
Mooi lijstje! Tien AP's en tien camera's? Wat voor kasteel woon je? Je doet je naam in ieder geval wel eer aan
Ben benieuwd naar het resultaat! Ter referentie, ik woon ook niet heel klein (180m2), en bij mij zijn 3 AP's al heel ruim, vandaarMax-Imus schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:01:
[...]
Een beetje overkill is wel eens leuk qua wifi. En het huis is flink aan de maat, probeer het helemaal te bedekken met 5 gHz.
Je hebt mij ook ge-triggered met de nieuwe Cloudkey, die had ik nog niet voorbij zien komen.
bijna 500m2, en die nieuwe cloud-key mag dan we duur zijn, maar hij is een heel stuk beter naar wat ik tot nu heb gezienrenegrunn schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:27:
[...]
Ben benieuwd naar het resultaat! Ter referentie, ik woon ook niet heel klein (180m2), en bij mij zijn 3 AP's al heel ruim, vandaar. Maar goed, de opzet van de woning telt ook zeker mee.
Je hebt mij ook ge-triggered met de nieuwe Cloudkey, die had ik nog niet voorbij zien komen.
@renegrunn welke kabel gebruik jij voor in de muur?
[ Voor 4% gewijzigd door Max-Imus op 21-10-2018 19:33 ]
Eigenlijk niets bijzonders. Ik neem aan standaard cat6. Toen wij de woning kochten was gelukkig elke ruimte al van 1 of 2 punten voorzien. Dus UAP-AC-IW-PRO er in, en klaar.Max-Imus schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 19:29:
[...]
bijna 500m2, en die nieuwe cloud-key mag dan we duur zijn, maar hij is een heel stuk beter naar wat ik tot nu heb gezien
@renegrunn welke kabel gebruik jij voor in de muur?
Thanks. Er komen misschien nog een paar aansluitingen, maar niet heel veel meerT.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:30:
[...]
Ziet er al goed uit.Is mis alleen nog wel wat aansluitingen.
End verder is er draad zichtbaar bij de grijze kabel waar die de groepenkast in gaat. Misschien dat nog even netjes maken.
De grijze kabel laat ik later een keer aanpassen inderdaad. Ik rommel niet graag in de groepenkast zelf
Dit was voor de verhuizing, op de laatste zit ziggojob schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:45:
[...]
Netjes
Vergeet alleen niet die laatste f-connector af te sluiten met een afsluitweerstand.
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Afgelopen zaterdag hebben mijn vriendin en ik eens de werkkamer aangepakt. Van 1 bureau naar 2 bureaus. Ik had er al 2 netwerkkabels naartoe getrokken, maar er werkte er nog maar 1. Had nog geen switch in de meterkast, dus ik heb daar nu tijdelijk even een 5 poort switch neergezet. Nu was haar HDMI-kabel niet lang genoeg, dus gingen we even een nieuwe halen bij de Action. 3 meter voor 3 euro, goede deal 
Maar ze wilde ook nog een netwerkkabel hebben en die verkochten ze ook. 10 meter voor 3 euro.... Ik denk dat kan niet goed zijn, maar ze ging m zelf wel betalen dus prima, ze doet maar. Verteld dat die kabel waarschijnlijk CCA is en dat dat problemen op kan leveren. Op de verpakking was het helaas niet te lezen en op de kabel ook niet (in de verpakking). Thuis bleek er dus inderdaad CCA op de kabel te staan en ja hoor, nu heeft ze 100 Mbit ipv 1 Gbit. Voor tijdelijk kunnen we er wel even mee vooruit, maar wat een rotzooi zeg
Moraal van het verhaal, koop geen CCA rotzooi, maar dat wisten we natuurlijk allemaal al lang
Maar ze wilde ook nog een netwerkkabel hebben en die verkochten ze ook. 10 meter voor 3 euro.... Ik denk dat kan niet goed zijn, maar ze ging m zelf wel betalen dus prima, ze doet maar. Verteld dat die kabel waarschijnlijk CCA is en dat dat problemen op kan leveren. Op de verpakking was het helaas niet te lezen en op de kabel ook niet (in de verpakking). Thuis bleek er dus inderdaad CCA op de kabel te staan en ja hoor, nu heeft ze 100 Mbit ipv 1 Gbit. Voor tijdelijk kunnen we er wel even mee vooruit, maar wat een rotzooi zeg
Moraal van het verhaal, koop geen CCA rotzooi, maar dat wisten we natuurlijk allemaal al lang
En je HDMI kabel is wel goed?, want mijn ervaring is dat dit net zulke troep is (kwalitatief gezien)Ossi schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:52:
Nu was haar HDMI-kabel niet lang genoeg, dus gingen we even een nieuwe halen bij de Action. 3 meter voor 3 euro, goede deal
Nogal off-topic, maar ja. Die is wel goedScoTech schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 10:42:
[...]
En je HDMI kabel is wel goed?, want mijn ervaring is dat dit net zulke troep is (kwalitatief gezien)
HDMI-kabels zijn altijd wel prima bij de Action.
Hee Hallo,
Na het vele meelezen dacht ik laat ik ook eens wat van mijzelf horen. Wellicht vonden jullie het wel leuk om mijn zijde van het netwerk / meterkast gedeelte.
De netwerkinstallatie is als volgt;
Ik heb op elke kamer minimaal 1 vaste netwerkwerk aansluiting gemaakt in de muur en bij de televisie in de woonkamer zitten er 4. Daarnaast heb ik voor de WiFi verbinding 2 Ubiquiti accespoints gemaakt waarvan 1 op de beganegrond en 1 op de eerste verdieping op de overloop. Op deze manier hebben wij overal nette WiFi dekking. Mocht straks de vlonder achter in onze tuin af zijn en we gaan daar zitten twijfel ik nog om eventueel een accespoint buiten te plaatsen. Hier ben ik nog niet zeker van, tot nu toe gaat het hartstikke goed.
Het hart van deze installatie bevind zich in de meterkast, een Ubiquiti Unifi 16P POE switch, deze kon ik voor een leuke prijs op de kop tikken als vervanger van een Dell Powerconnect 2716 die ik in bruikleen had.
Ik zit te kijken voor een camera aan de voorkant gezien de vele inbraken in de schuurtjes. Dit dan in combinatie met een Cloudkey Gen2 Plus. Lijkt mij een mooie aanvulling.
De muuraansluitingen zitten in de Jung AS500 serie dus dat sluit netjes aan op al het schakelmateriaal.
Tijdens de verbouwing
https://photos.app.goo.gl/qdAcPMf9HSuX8ig36
Netwerk in de meterkast
https://photos.app.goo.gl/mrn8qjpX4c5gFrjD8
Voorlopig eindresultaat
https://photos.app.goo.gl/Vp5whGQBfoaqUXXZ9
Laat weten wat je vind!
Na het vele meelezen dacht ik laat ik ook eens wat van mijzelf horen. Wellicht vonden jullie het wel leuk om mijn zijde van het netwerk / meterkast gedeelte.
De netwerkinstallatie is als volgt;
Ik heb op elke kamer minimaal 1 vaste netwerkwerk aansluiting gemaakt in de muur en bij de televisie in de woonkamer zitten er 4. Daarnaast heb ik voor de WiFi verbinding 2 Ubiquiti accespoints gemaakt waarvan 1 op de beganegrond en 1 op de eerste verdieping op de overloop. Op deze manier hebben wij overal nette WiFi dekking. Mocht straks de vlonder achter in onze tuin af zijn en we gaan daar zitten twijfel ik nog om eventueel een accespoint buiten te plaatsen. Hier ben ik nog niet zeker van, tot nu toe gaat het hartstikke goed.
Het hart van deze installatie bevind zich in de meterkast, een Ubiquiti Unifi 16P POE switch, deze kon ik voor een leuke prijs op de kop tikken als vervanger van een Dell Powerconnect 2716 die ik in bruikleen had.
Ik zit te kijken voor een camera aan de voorkant gezien de vele inbraken in de schuurtjes. Dit dan in combinatie met een Cloudkey Gen2 Plus. Lijkt mij een mooie aanvulling.
De muuraansluitingen zitten in de Jung AS500 serie dus dat sluit netjes aan op al het schakelmateriaal.
Tijdens de verbouwing
https://photos.app.goo.gl/qdAcPMf9HSuX8ig36
Netwerk in de meterkast
https://photos.app.goo.gl/mrn8qjpX4c5gFrjD8
Voorlopig eindresultaat
https://photos.app.goo.gl/Vp5whGQBfoaqUXXZ9
Laat weten wat je vind!
[ Voor 21% gewijzigd door milo-vs op 22-10-2018 23:38 ]
Na de laatste aanvulling in mijn meterkast leek het me tijd om ook eens te gaan shinen met mijn setup
. De foto van m'n meterkast:

Wat is er te zien:
De glasvezelkabel is een LC/UPC naar SC/UPC patchkabel en in de SFP-poort van de USG zit een 1310nm-TX/1490nm-RX module. Alle glasvezelspullen heb ik van fs.com; tot mijn verbazing werkte dit allemaal feilloos (was mijn eerste ervaring met glasvezel).
Voordat ik de USG4 had, werkte ik met de standaard NTU op de FTU, vandaar dat links nog een niet-gebruikte keystone zichtbaar is.
Voor mijn wifi maak ik gebruik van een tweetal Unifi AP-AC-LR's, deze zitten nu nog na het patchpaneel aan de bijgeleverde PoE-injectors vast. Op de wenslijst staat nog een vervanging van de Netgear-switch door een Unifi 24 poorts PoE-switch. Volgend jaar ga ik een nieuw huis bouwen waar in totaal 4 accesspoints komen, dan wil ik ook meteen die switch inbouwen zodat ik de PoE-injectors kwijt ben.
Tot slot is onderin nog een Raspberry Pi te zien (in een zwart behuizinkje). Deze gebruik ik om de P1 poort van de slimme meter uit te kunnen lezen; de Pi is hiervoor met een serial-to-USB kabeltje verbonden met de slimme meter.

Wat is er te zien:
- 4u rackbeugel, deze is ingekort in verband met de beperkte diepte van mijn meterkast. Ik heb de muurbeugel hiervoor aan beide zijkanten verticaal doorgezaagd en de delen 'overlappend' weer aan elkaar gezet met twee boutjes aan elke kant.
- CAT6 patchpaneel van DeleyCON (amazon.de)
- Switch: Netgear JGS524Ev2
- Afdekplaatje
- Unifi USG-PRO 4, hiervan heb ik de stock fans vervangen door twee Noctua NF-A4x10 fans ivm de geluidsproductie
De glasvezelkabel is een LC/UPC naar SC/UPC patchkabel en in de SFP-poort van de USG zit een 1310nm-TX/1490nm-RX module. Alle glasvezelspullen heb ik van fs.com; tot mijn verbazing werkte dit allemaal feilloos (was mijn eerste ervaring met glasvezel).
Voordat ik de USG4 had, werkte ik met de standaard NTU op de FTU, vandaar dat links nog een niet-gebruikte keystone zichtbaar is.
Voor mijn wifi maak ik gebruik van een tweetal Unifi AP-AC-LR's, deze zitten nu nog na het patchpaneel aan de bijgeleverde PoE-injectors vast. Op de wenslijst staat nog een vervanging van de Netgear-switch door een Unifi 24 poorts PoE-switch. Volgend jaar ga ik een nieuw huis bouwen waar in totaal 4 accesspoints komen, dan wil ik ook meteen die switch inbouwen zodat ik de PoE-injectors kwijt ben.
Tot slot is onderin nog een Raspberry Pi te zien (in een zwart behuizinkje). Deze gebruik ik om de P1 poort van de slimme meter uit te kunnen lezen; de Pi is hiervoor met een serial-to-USB kabeltje verbonden met de slimme meter.
Let wel op dat de US24 een flink stuk dieper is dan de USG pro 4.
Ik moest voor de power connector (haakse genomen) toch nog stukje uit de wand van de meterkast halen.
Ik had niet verder gekeken dan mijn neus lang was en een 30.5 cm diep rack van startech (RK812WALLO 8U) opgehangen.
De US24-250 staat als 285.4 mm diep maar ik had niet de haakse stekker opgemeten
Ik moest voor de power connector (haakse genomen) toch nog stukje uit de wand van de meterkast halen.
Ik had niet verder gekeken dan mijn neus lang was en een 30.5 cm diep rack van startech (RK812WALLO 8U) opgehangen.
De US24-250 staat als 285.4 mm diep maar ik had niet de haakse stekker opgemeten
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Omdat ik bezig ben met een grote verbouwing had ik maar besloten om direct Cat7a kabels in de goten te leggen. Daarvoor heb ik gekozen voor Draka Uc 900. Voor 100 meter vond ik het een prima prijs ook al is het voor aankomende jaren een mega overkill.
Anyway, om deze te testen heb ik op beide kanten een Keystone geplaatst maar op de een of andere manier krijg ik maar geen netwerk verbinding er doorheen.
Ik heb verschillende patchkabels gebruikt op het apparaat en die werken allemaal prima. Alleen zodra ik de patchkabels aan de keystones hang krijg ik met geen mogelijkheid een verbinding. Keystones paar x gecheckt of ik de juiste aansluiting heb gemaakt en nog eens gewisseld van A naar B maar beide geen succes..
Ik krijg via de Ubiquiti PoE switch de melding dat de AP Isolated is. Kabeltester moet ik nog uit de schuur toveren, maar was benieuwd of iemand alvast enig idee heeft?
Hieronder de Keystones die ik gebruik:
https://www.kabelshop.nl/...-20091-i11575-t36032.html
Anyway, om deze te testen heb ik op beide kanten een Keystone geplaatst maar op de een of andere manier krijg ik maar geen netwerk verbinding er doorheen.
Ik heb verschillende patchkabels gebruikt op het apparaat en die werken allemaal prima. Alleen zodra ik de patchkabels aan de keystones hang krijg ik met geen mogelijkheid een verbinding. Keystones paar x gecheckt of ik de juiste aansluiting heb gemaakt en nog eens gewisseld van A naar B maar beide geen succes..
Ik krijg via de Ubiquiti PoE switch de melding dat de AP Isolated is. Kabeltester moet ik nog uit de schuur toveren, maar was benieuwd of iemand alvast enig idee heeft?
Waarschijnlijk toch een fout in de bekabeling.r--ndy schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:23:
Omdat ik bezig ben met een grote verbouwing had ik maar besloten om direct Cat7a kabels in de goten te leggen. Daarvoor heb ik gekozen voor Draka Uc 900. Voor 100 meter vond ik het een prima prijs ook al is het voor aankomende jaren een mega overkill.
Veel met Cat7 gewerkt en soms klemt een van de aders gewoon niet goed in een tandje.
Of maakt zo'n fijn dun massa draadje ergens sluiting mee.
Gewoon even testen morgen!
Ik heb hetzelfde gehad op mijn CAT6 kabel, kabeltester laat op 1 ader geen signaal zien terwijl ik het al 2x opnieuw gepatched heb. Oplossing: nieuwe kabel trekken.r--ndy schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:23:

Die ervaring heb ik niet. Nog nooit een nieuwe kabel hoeven trekken. Vaak gewoon de patch opnieuw maken of een klein stuk van de kabel afhalen.MeltedForest schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:35:
[...]
Ik heb hetzelfde gehad op mijn CAT6 kabel, kabeltester laat op 1 ader geen signaal zien terwijl ik het al 2x opnieuw gepatched heb. Oplossing: nieuwe kabel trekken.
Omdat ik regelmatig netwerken aanleg heb ik een hele goede kabeltester gekocht. Deze meet ook op welke afstand de storing zit (near of far end) zodat het redelijk eenvoudig is om een storing op te sporen. Zit de storing in het midden (of niet aan het begin of einde), dan is het zeker een kabelbreuk.MeltedForest schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:35:
[...]
Ik heb hetzelfde gehad op mijn CAT6 kabel, kabeltester laat op 1 ader geen signaal zien terwijl ik het al 2x opnieuw gepatched heb. Oplossing: nieuwe kabel trekken.
Met behulp van deze tester heb ik ook nog nooit een nieuwe kabel hoeven trekken.
Wat er wel mis kan zijn is dat je RJ45 krimpstekkers hebt gebruikt die geschikt zijn voor soepele kabel op massieve kabel of omgekeerd. Dat levert vaak problemen op, want de constructie van de stekkers is iets anders.
http://www.deyterra.com
Goeie tip! Ik ga in het nieuwe huis eerst eens kijken hoe diep de meterkast is, wellicht ruimte genoeg voor een gewone rackbeugel zonder doorzaagmodjacovn schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 06:34:
Let wel op dat de US24 een flink stuk dieper is dan de USG pro 4.
Ik heb met een 32 mm boor ongeveer een centimeter uit de houten achterkant paneel weg gehaals waar de power connectie zit. Van de voorkant van de us24 tot aan de achterkant met haakse power kabel is het nu 315 mm.Wouter__G schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 15:27:
[...]
Goeie tip! Ik ga in het nieuwe huis eerst eens kijken hoe diep de meterkast is, wellicht ruimte genoeg voor een gewone rackbeugel zonder doorzaagmod. Kan je voor mij eens meten hoe diep het totaal is, dus US24-250 incl de haakse stekker?
Ik had naar de buitenkant maat van het rack gekeken 30.5 cm. En ook naar de maat van unfi us24-250 op de website:285 mm
Binnenkant ruimte staat op de website: Interne diepte 298 mm [11.7 in]
Super rack verder, en ondat de switch zijdelings ventileert, maar voor open rack gekozen.
[ Voor 19% gewijzigd door jacovn op 25-10-2018 21:24 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Hoe kom je op dit moment aan een Gen2+ unit?? Ik kan hem nergens te koop vinden 🤔Max-Imus schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 15:21:
heb hem nu een paar dagen, loopt prima, al heb ik niet veel functionaliteiten uit kunnen proberen vanwege het ontbreken van het meeste bovengenoemde. hij is in ieder geval vele malen stabieler dan die stukken schroot die ze de gen1 noemen @GioStyle
Zal een usa import zijn aangezien hij in de eu nog niet leverbaar is. Dit duurt echter niet lang mee aangezien meerdere eu shops een levertijd handteren van eind november.MarZ_E schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:29:
[...]
Hoe kom je op dit moment aan een Gen2+ unit?? Ik kan hem nergens te koop vinden 🤔
Cloud ☁️
Zit te twijfelen om er één aan te schaffen, maar ik draai de UniFi controller en de UniFi NVR momenteel gewoon in een vm en dat bevalt prima.
Ik denk dat ik het verschil in een paar camera’s extra steek.
Ik denk dat ik het verschil in een paar camera’s extra steek.
Ik ben reseller, heb deze via een collega uit de VS weten te bemachtigen, zeker een aanrader zodra hij uit isMarZ_E schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 21:29:
[...]
Hoe kom je op dit moment aan een Gen2+ unit?? Ik kan hem nergens te koop vinden 🤔
Ik zie dat je de Gen 2 zelf kan upgraden naar een hdd van 5TB. Wat is het nut voor zoveel ruimte? Zijn de logs dan zo groot?
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
De Gen2 is de opvolger van de Cloudkey Gen1. Je hebt echter ook een Gen2+. Daar zit een hardeschijf in voor de NVR.kevinl schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:12:
Ik zie dat je de Gen 2 zelf kan upgraden naar een hdd van 5TB. Wat is het nut voor zoveel ruimte? Zijn de logs dan zo groot?
Omdat die bedoeld is i.c.m. De Unifi camera’s.kevinl schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:12:
En die vereisen redelijk wat opslag 😉
Aah bedankt voor de toelichting. Die + heb ik gemist. Dan zou die 5TB zelfs weinig zijn.GioStyle schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:20:
[...]
De Gen2 is de opvolger van de Cloudkey Gen1. Je hebt echter ook een Gen2+. Daar zit een hardeschijf in voor de NVR.
Dit is wel goed nieuws. Dan hoeft mijn NAS niet te werken.
Ik neem aan dat ik deze controller niet perse in de meterkast hoeft te plaatsen. Ivm diefstalgevoeligheid en vastlegging van bewijzen.
[ Voor 15% gewijzigd door kevinl op 26-10-2018 10:34 ]
Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi
Kabel tester geprobeerd, geeft aan beide uiteindes een aantal lampjes niet aan. Dus denk dat het toch met de keystones te maken heeft. Hoe vaak mag (kan) je een keystone uberhaupt gebruiken? Heb al een aantal x opnieuw geprobeerd aan te sluiten met dezelfde keystone, helaas zonder succes.Totaalgeflipt schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:51:
[...]
Waarschijnlijk toch een fout in de bekabeling.
Veel met Cat7 gewerkt en soms klemt een van de aders gewoon niet goed in een tandje.
Of maakt zo'n fijn dun massa draadje ergens sluiting mee.
Gewoon even testen morgen!
Ook op een zelfde kabel in een andere leiding geprobeerd. Maar ook daar een aantal keer het probleem. Volgens deze shop is het een soepele kabel - alleen heb ik dan de kabel voor een paar tientjes minder bij Amazon gekocht. De keystones zouden geschikt moeten zijn voor soepele Cat 7..
Het enige verschil dat ik kan zien is AWG, de kabel zou AWG 27 zijn en de keystones ondersteunen soepel kabels 24 tot 26. Maakt dit uberhaupt uit?!
Eigenlijk mogen keystonens maar 1x afgemonteerd worden, maar een paar keer ter correctie kan vaak geen kwaad.
Echter... je moet ze dan wel netjes recht naar beneden hebben gedrukt met de kronetool. Bij veel mensen gaat dat vaak licht scheef en dan buigen de mesjes wat uit elkaar en maken ze steeds slechter contact (of worden bot).
Er kan dus wel wat mis gaan.
En ja... AWG27 is dunner dan AWG 24-26 (hoe lager het getal, hoe dikker de koperkern). Dus het zou zomaar kunnen dat de connectoren daardoor de kabel niet goed aansnijden.
Mijn tip is om te kijken of je er een RJ45 aan beide kanten op kunt zetten en dan testen. Als dat werkt, dan weet je i.i.g. dat de kabel zelf goed is.
En als je ergens een goede tester zou kunnen lenen zou dat ook schelen.
Echter... je moet ze dan wel netjes recht naar beneden hebben gedrukt met de kronetool. Bij veel mensen gaat dat vaak licht scheef en dan buigen de mesjes wat uit elkaar en maken ze steeds slechter contact (of worden bot).
Er kan dus wel wat mis gaan.
En ja... AWG27 is dunner dan AWG 24-26 (hoe lager het getal, hoe dikker de koperkern). Dus het zou zomaar kunnen dat de connectoren daardoor de kabel niet goed aansnijden.
Mijn tip is om te kijken of je er een RJ45 aan beide kanten op kunt zetten en dan testen. Als dat werkt, dan weet je i.i.g. dat de kabel zelf goed is.
En als je ergens een goede tester zou kunnen lenen zou dat ook schelen.
Vertel dat eens tegen mijn werkgever. Die refurbished alles. Nog net niet zijn vrouw.rally schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 21:18:
Eigenlijk mogen keystonens maar 1x afgemonteerd worden, maar een paar keer ter correctie kan vaak geen kwaad.
Een keystone hergebruiken is niks mis mee. 9 van 10 keer is het de fabrikant die het zegt en dat is puur om meer omzet te generen
.
Bij kpn gebruiken ze ook dezelfde techniek in de centrales (Lsa stroken) die vervangen ze ook niet
.
Heb nog nooit problemen gehad van gerecyclede keystones. Lijkt me ook dat een goede gecertificeerde keystone niet na 1 keer gebruiken stuk mag zijn (En dan bedoel ik niet aliexpress kwaliteit van eurootje per stuk).
Gewoon goed opletten of de snijklemmen goed schoon zijn van draad resten en een goede lsa tang gebruiken en recht erop doggen en niet schuin. Dan kun je een keystone wel 10 keer hergebruiken als je wilt.
Bij kpn gebruiken ze ook dezelfde techniek in de centrales (Lsa stroken) die vervangen ze ook niet
Heb nog nooit problemen gehad van gerecyclede keystones. Lijkt me ook dat een goede gecertificeerde keystone niet na 1 keer gebruiken stuk mag zijn (En dan bedoel ik niet aliexpress kwaliteit van eurootje per stuk).
Gewoon goed opletten of de snijklemmen goed schoon zijn van draad resten en een goede lsa tang gebruiken en recht erop doggen en niet schuin. Dan kun je een keystone wel 10 keer hergebruiken als je wilt.
[ Voor 8% gewijzigd door Jan-man op 28-10-2018 09:35 ]
Ze kunnen bij die winkel schrijven wat ze willen maar een keystone is volkomen ongeschikt voor soepele kabel.
Een keystone heeft een V-vormige pen waartussen de kern van de ader geklemd moet worden.
Je begrijpt dat bij een aderkern die uit allemaal dunne draadje bestaat (= soepele kabel), dit nooit kan gaan werken.
Die V-vorm snijd namelijk in de stugge ader om zo een koude las te maken en met soepele aders kan dat nooit.
Een keystone heeft een V-vormige pen waartussen de kern van de ader geklemd moet worden.
Je begrijpt dat bij een aderkern die uit allemaal dunne draadje bestaat (= soepele kabel), dit nooit kan gaan werken.
Die V-vorm snijd namelijk in de stugge ader om zo een koude las te maken en met soepele aders kan dat nooit.
[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 28-10-2018 09:53 ]
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Dan heb je het specifiek over keystones met LSA stroken, niet over keystones in het algemeen. Er zijn ook keystones te vinden waarbij de aders, nadat ze in een strookje zijn geplaatst met klemmen e.d. worden gefixeerd. Die zijn zelfs geschikt tot AWG27 soepelle kern.Ben(V) schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:52:
Ze kunnen bij die winkel schrijven wat ze willen maar een keystone is volkomen ongeschikt voor soepele kabel.
Is ook gewoon lsa snijtechniek alleen door het plastic hulpje heb je geen lsa tang nodig. Heb die dingen ook vind ze verschrikkelijk.vinnie_ki schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:21:
[...]
Dan heb je het specifiek over keystones met LSA stroken, niet over keystones in het algemeen. Er zijn ook keystones te vinden waarbij de aders, nadat ze in een strookje zijn geplaatst met klemmen e.d. worden gefixeerd. Die zijn zelfs geschikt tot AWG27 soepelle kern.
[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 28-10-2018 10:29 ]
Nee, ik bedoel niet die plastic kapjes die de aders aanduwen zoals een LSA push-down toolJan-man schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:27:
[...]
Is ook gewoon lsa snijtechniek alleen door het plastic hulpje heb je geen lsa tang nodig. Heb die dingen ook vind ze verschrikkelijk.
Nog nooit van gehoord dan / nog nooit gezien.vinnie_ki schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:41:
[...]
Nee, ik bedoel niet die plastic kapjes die de aders aanduwen zoals een LSA push-down tool
Maar als ik soepel patch kabel tegenkom wordt het toch vervangen door vaste kern utp kabel.
Het enige waar ik soepel kern voor gebruik is voor patch kabels.
Heb er er ook nog nooit van gehoord, maar misschien kun je een leverancier of producent link geven.
Ben wel benieuwd hoe ze dat doen want het lijkt me een bijzonder lastige opgave.
De kunst van een LSA aansluiting is namelijk niet enkel contact maken, want dat gaat op den duur corroderen, maar er wordt door het insnijden een koude las gemaakt die niet meer kan corroderen.
Ben wel benieuwd hoe ze dat doen want het lijkt me een bijzonder lastige opgave.
De kunst van een LSA aansluiting is namelijk niet enkel contact maken, want dat gaat op den duur corroderen, maar er wordt door het insnijden een koude las gemaakt die niet meer kan corroderen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
ik heb al wel is gehad dat mijn adertjes niet kort genoeg afgeknipt waren in de keystone waardoor ze kortsluiting maakte met het buitenhuis.. duurde even voor ik dat doorhad
Dat soort Keystones maakt gebruik van IDC snijklemmen. Die zie je bijvoorbeeld ook op connectoren voor flatcables e.d. Die blijven ook prima voor lange tijd functioneren zonder corrosie. Datzelfde geldt ook voor RJ45 connectoren. Die snijden in een flexibele kabel alleen de mantel in en zitten ook 'los' geklemd tussen de strengen van de kabel.Ben(V) schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:41:
Heb er er ook nog nooit van gehoord, maar misschien kun je een leverancier of producent link geven.
[ Voor 26% gewijzigd door vinnie_ki op 28-10-2018 21:14 ]
'Los' geklemd is dus waardeloos, je hebt een koude las nodig.
En flatcables kun je alleen maar vergelijken met een stugge kabel, want die hebben echt geen soepel kern, maar ook een massieve kern.
Snijden in een soepele kabel zal alleen maar tot effect hebben dat er draadjes van de kern doorgesneden worden tot er zoveel afgesneden is dat het niet meer kan klemmen.
Keystones worden over het algemeen in professionele installaties toegepast en daar gaan ze echt niet prutsen met soepele kabels, dus als je al zoiets zou vinden dan kan het alleen Chinese prut zijn.
En flatcables kun je alleen maar vergelijken met een stugge kabel, want die hebben echt geen soepel kern, maar ook een massieve kern.
Snijden in een soepele kabel zal alleen maar tot effect hebben dat er draadjes van de kern doorgesneden worden tot er zoveel afgesneden is dat het niet meer kan klemmen.
Keystones worden over het algemeen in professionele installaties toegepast en daar gaan ze echt niet prutsen met soepele kabels, dus als je al zoiets zou vinden dan kan het alleen Chinese prut zijn.
*knip*. Hier hebben we de V&A voor.
[ Voor 103% gewijzigd door rens-br op 29-10-2018 08:23 ]
Ok, misschien niet aan jou besteed. Maar voor de mensen die wel geïnteresseerd zijn in keystones die geschikt zijn voor draad met soepele kern een voorbeeld: https://www.conrad.nl/p/r...z-connect-130b22-e-990458Ben(V) schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:23:
'Los' geklemd is dus waardeloos, je hebt een koude las nodig.
Misschien wel gemaakt in een Chinese fabriek, maar dan met Duitse punktlichheid
Werkt ook prima op 10Gbit is mijn ervaring.
Tja,... je kop in het zand steken is ook een optie.
Ik ben ook begonnen met verzamelen van Ubiquiti spul voor ons nieuwbouwhuis.
Eigenlijk stond er een Cloudkey Gen1 op het verlanglijstje, maar ik overweeg nu de Gen2+. Zodat de NAS minder uren hoeft te draaien ivm een aantal IP camera's.
Plan is om de patchkast in de technische ruimte te hangen. Is dat wijsheid? De temperatuur zal er hoger zijn vanwege de binnenunit van de warmtepomp. Ook wil ik mijn NAS (DS414) in de patchkast zetten.
- Huawei Echolife glasvezelmodem (Trined)
- USG router
- US-16-150W switch
- UVC-G3-AF camera
- 1x AP-AC Lite per verdieping
Eigenlijk stond er een Cloudkey Gen1 op het verlanglijstje, maar ik overweeg nu de Gen2+. Zodat de NAS minder uren hoeft te draaien ivm een aantal IP camera's.
Plan is om de patchkast in de technische ruimte te hangen. Is dat wijsheid? De temperatuur zal er hoger zijn vanwege de binnenunit van de warmtepomp. Ook wil ik mijn NAS (DS414) in de patchkast zetten.
[ Voor 7% gewijzigd door Joris748 op 30-10-2018 10:09 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik zou die Gen2+ op een strategische plek hangen in verband met diefstal. De rest is in de technische ruimte ophangen lijkt me juist een mooie plek.
Tenzij je de aarding goed aanlegt kun je net zo goed voor 6 gaan. 6a is eigenlijk onzin voor in huizen tenzij je hoog frequent apparatuur gebruikt.Joris748 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:08:
Ik ben ook begonnen met verzamelen van Ubiquiti spul voor ons nieuwbouwhuis.Bekabeling in het huis wordt Cat6 of Cat6a.
- Huawei Echolife glasvezelmodem (Trined)
- USG router
- US-16-150W switch
- UVC-G3-AF camera
- 1x AP-AC Lite per verdieping
Ik heb juist CAT6a gedaan omdat ik over 10 jaar niet opnieuw kabels wil trekken. CAT6 is inderdaad ruim voldoende nu, maar als je nu bijvoorbeeld CAT5 van 10 jaar oud hebt liggen dan ben je ook niet blijJan-man schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:06:
[...]
Tenzij je de aarding goed aanlegt kun je net zo goed voor 6 gaan. 6a is eigenlijk onzin voor in huizen tenzij je hoog frequent apparatuur gebruikt.
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
CAT5 niet nee, maar ook met CAT5e is niks mis. Dat haalt ook gewoon 10gbit/s over aanvaardbare afstanden. Dus met CAT6 lig je ook al twee stappen voor.daxy schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:04:
[...]
Ik heb juist CAT6a gedaan omdat ik over 10 jaar niet opnieuw kabels wil trekken. CAT6 is inderdaad ruim voldoende nu, maar als je nu bijvoorbeeld CAT5 van 10 jaar oud hebt liggen dan ben je ook niet blij
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Maar heb je de aarding ook juist gedaan ? Anders ga je aardlussen/storingen krijgen.daxy schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:04:
[...]
Ik heb juist CAT6a gedaan omdat ik over 10 jaar niet opnieuw kabels wil trekken. CAT6 is inderdaad ruim voldoende nu, maar als je nu bijvoorbeeld CAT5 van 10 jaar oud hebt liggen dan ben je ook niet blij
Maar zolang jij geen hoog freqeunte apparaten hebt is ook voor in de toekomst in huis situaties zoals ik zij niet nodig cat6a te nemen. Maar ja nu gaan we weer de wellust nietus discussie voeren
Of gewoon niet geaard aangesloten. In een thuissituatie zal alien cross talk (A(NE)XT) nauwelijks voorkomen, tenzij je veel kabels bundelt (minimaal 5-7 kabels) en deze ook nog eens allemaal gelijktijdig belast. En met de kruisvormige scheiding in cat 6a zal de cross talk (N/FEXT) tussen de aderparen ook al minimaal zijn.Jan-man schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 14:03:
[...]
Maar heb je de aarding ook juist gedaan ? Anders ga je aardlussen/storingen krijgen.
Maar zolang jij geen hoog freqeunte apparaten hebt is ook voor in de toekomst in huis situaties zoals ik zij niet nodig cat6a te nemen. Maar ja nu gaan we weer de wellust nietus discussie voeren
Ik wil mijn netwerkapparatuur in deze 12U patchkast installeren. Zijn er bepaalde best practices?
Aangezien ik 12U heb zou ik deze als volgt organiseren:
Op de 1U legplank zou ik allerlei adapters (UniFi cloud key), Hue bridge etc leggen.
Gezien de patchkast in een gesloten ruimte staat zou ik dit nog bovenin monteren.
Kijk ik misschien toch beter naar een 15U variant zodat ik nog enkele 1U blinde panelen kan steken voor cable management, en tevens wat ruimte heb voor eventuele uitbreidingen? Prijsverschil tussen 12U en 15U is niet zo groot.
Nog andere tips of opmerkingen?
stekkerdoos |
CAT6 patch paneel |
UniFi switch |
UniFi router |
1U legplank |
HP MicroServer gen8 (23.24cm hoog = 6U) |
gereserveerd voor UPS |
Op de 1U legplank zou ik allerlei adapters (UniFi cloud key), Hue bridge etc leggen.
Gezien de patchkast in een gesloten ruimte staat zou ik dit nog bovenin monteren.
Kijk ik misschien toch beter naar een 15U variant zodat ik nog enkele 1U blinde panelen kan steken voor cable management, en tevens wat ruimte heb voor eventuele uitbreidingen? Prijsverschil tussen 12U en 15U is niet zo groot.
[ Voor 5% gewijzigd door SanderH_ op 01-11-2018 16:16 ]
Verkijk je niet in de maximale inbouwdiepte van de kast, een beetje server (niet MS Gen8) past al niet.
Wellicht handig om voor in de toekomst rekening mee te houden?
www.google.nl
Ben ik mij van bewust. Ik ben niet van plan om in de nabije toekomst een 2U/3U/4U serverbehuizing te gaan installeren. Dan kijk je al snel naar echte serverkasten met een diepte van minstens 600mm. Qua prijs zijn die ook al snel 2x zo duur.MisteRMeesteR schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:19:
[...]
Verkijk je niet in de maximale inbouwdiepte van de kast, een beetje server (niet MS Gen8) past al niet.
Wellicht handig om voor in de toekomst rekening mee te houden?
Ik denk trouwens toch dat ik voor de 15U ga, nog net iets meer ruimte.
[ Voor 6% gewijzigd door SanderH_ op 01-11-2018 15:28 ]

wanneer je ook hobbyfotograaf bent en je van complementaire kleuren houd
(paars is siemon cat6A , gebruikt voor de domotica , groen is 3M cat7 voor interwebs)
Is 1U voor een UPS niet erg weinig?SanderH_ schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:11:
Ik wil mijn netwerkapparatuur in deze 12U patchkast installeren. Zijn er bepaalde best practices?
De meeste UPS units die ik ken hebben inderdaad minimaal 2U nodig. Ik zou voor 4U gaan.
@Out.of.Control @FrankHe
Valt te zien welk type ik neem:klik
Moraal van het verhaal, de 15U is toch de betere keuze. Indien ik een UPS neem die niet rack mountable is kan ik hem nog altijd naast de HP MicroServer plaatsen
Valt te zien welk type ik neem:klik
Moraal van het verhaal, de 15U is toch de betere keuze. Indien ik een UPS neem die niet rack mountable is kan ik hem nog altijd naast de HP MicroServer plaatsen
Kan je (wanneer mogelijk) je pdu (stekkerdoos) niet beter achterin het rack plaatsen?SanderH_ schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:11:
Houd je iig 1u over en (vind ik) staat het netter.
En neem aan dat je met de Unifi switch wel een rack model bedoelt
Zijn geen standaard htk-kabels...ijske schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:36:
[Afbeelding]
wanneer je ook hobbyfotograaf bent en je van complementaire kleuren houd
(paars is Siemens? cat6A , gebruikt voor de domotica , groen is 3M cat7 voor interwebs)
Ik ken dergelijke kabels van m'n werk die door de draad-goten lopen van/naar de machines
[ Voor 11% gewijzigd door Annuk op 02-11-2018 07:05 ]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Veel rackmount UPSen kleiner dan 1000VA zijn vaak 1U.FrankHe schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:55:
De meeste UPS units die ik ken hebben inderdaad minimaal 2U nodig. Ik zou voor 4U gaan.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Weer iets geleerd. Ik vind het wel een bijzondere categorie producten. Kleine UPS units zijn in mijn beleving altijd vrijstaand. Units tussen 1kVA en 4kVA zijn rackmount 2U of 4U eventueel met extra batterij. En alles boven 4kVA zijn van het formaat koelkast. Even gechargeerd.MewBie schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:45:
[...]
Veel rackmount UPSen kleiner dan 1000VA zijn vaak 1U.
Dat soort kleine UPSen zijn ook meer om iets van een switch en routertje die in een wall mount rackje zitten van stroom te voorzien.FrankHe schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:39:
[...]
Weer iets geleerd. Ik vind het wel een bijzondere categorie producten. Kleine UPS units zijn in mijn beleving altijd vrijstaand. Units tussen 1kVA en 4kVA zijn rackmount 2U of 4U eventueel met extra batterij. En alles boven 4kVA zijn van het formaat koelkast. Even gechargeerd.
Niet voor een compleet 42U rack.
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Ik zou er ook op letten als je flinjke kacheltjes hebt, dat je de warmste componenten zoveel als mogelijk bovenin plaatst, zodat de andere componenten daar niet door opwarmen.SanderH_ schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:11:
Als het allemaal niet zo veel verbruikt heeft het weinig meerwaarde.
Ben je met zo veel Microservers niet beter af met 1 wat zwaardere machine?SanderH_ schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:11:
Ik heb er 3 en ga dat terug brengen naar 1. (Geen Microserver, die zijn daarvoor te licht.)
Qua fan, dat is een 230V fan op 1 toerental. Zou ik niet doen. Ik zou kijken of je een PC fan met temperatuur regeling in kunt bouwen. Scheelt een bak stroom en herrie.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Dat zou in principe wel moeten meevallen, toch? Zou jij het hele boeltje anders rangschikken?Wafeltje schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:39:
[...]
Ik zou er ook op letten als je flinjke kacheltjes hebt, dat je de warmste componenten zoveel als mogelijk bovenin plaatst, zodat de andere componenten daar niet door opwarmen.
Als het allemaal niet zo veel verbruikt heeft het weinig meerwaarde.
Ik heb slechts 1 Microserver hoor. Maar gezien hij 23.24 cm hoog is, heb ik 6U nodig. Daarom staat hij er ook 6 keer opunezra schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:48:
[...]
Ben je met zo veel Microservers niet beter af met 1 wat zwaardere machine?
Ik heb er 3 en ga dat terug brengen naar 1. (Geen Microserver, die zijn daarvoor te licht.)
Qua fan, dat is een 230V fan op 1 toerental. Zou ik niet doen. Ik zou kijken of je een PC fan met temperatuur regeling in kunt bouwen. Scheelt een bak stroom en herrie.
Ivm de fans: ik heb nog wel enkele 120mm fans liggen, maar hoe je die dan zou moeten aansturen heb ik niet direct een idee van..
Om even voort te borduren op kleine UPS systemen. Deze kwam ik net tegen in de pricewatch: PowerWalker DC SecureAdapter 12V. Handig voor wanneer je een simpele router wilt voorzien van noodstroom. Die ga ik even onthouden.
industrieel gezien zijn 400m haspeltjes "overschot" .. haspel is afgeschreven op n bepaald project dus niet meer nodig ..Annuk schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 07:01:
[...]
Zijn geen standaard htk-kabels...
Ik ken dergelijke kabels van m'n werk die door de draad-goten lopen van/naar de machines
errug handig om mensen te hebben die grote projecten doen zoals bv hospitaals bekabelen
Oooooooh! Heb je dan wel fans nodig?SanderH_ schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 16:09:
[...]
Ik heb slechts 1 Microserver hoor. Maar gezien hij 23.24 cm hoog is, heb ik 6U nodig. Daarom staat hij er ook 6 keer op
Ik heb daar echt helemaal overheen gelezen, ik dacht echt dat je 6 Microservers had.
Misschien heb je het al gezegd, maar waarom wil je dat in een 19" kast zetten?
Zoiets:Ivm de fans: ik heb nog wel enkele 120mm fans liggen, maar hoe je die dan zou moeten aansturen heb ik niet direct een idee van..
pricewatch: LC-Power LC-CFC-2 Fan controller
Mijn gedachte is om een keer zoiets aan te schaffen, in een 5,25" behuizing te duwen, LED 12v voeding er aan, paar fans er aan en hobbelen maar.
Ik heb mijn servers en apparatuur in de meterkast staan, niet in een 19" en met een roostertje. Het word er nu iets van 25 graden warm. Toch wil ik graag iets van geforceerde aan- en afvoer van lucht. Al lijkt het me 25 graden aan de voorkant van de servers niet écht nodig.
Scheelt, ik heb aanvoer van koele lucht uit de kruipruimte en een klein ventilatierooster richting gang. Dat laatste vind ik niet écht mooi, dus wil ik het hele houten paneel vervangen door een plaat geperforeerd metaal.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
31 minuten met 200 Watt load: https://www.apc.com/shop/...-RM-1U-230V/P-SUA750RMI1UOut.of.Control schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:35:
[...]
Is 1U voor een UPS niet erg weinig?
1500VA kan ook nog: https://www.apc.com/shop/...RM-1U-230V/P-SMT1500RMI1U
[ Voor 16% gewijzigd door PcDealer op 03-11-2018 00:58 ]
Helaas wel al 660 mm diep voor die 750 VA versie.. en dan moeten er nog stekker aan de achterkant in ook. Dat limiteerd het wel redelijk met de meeste patch racks.PcDealer schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 00:56:
[...]
31 minuten met 200 Watt load: https://www.apc.com/shop/...-RM-1U-230V/P-SUA750RMI1U
1500VA kan ook nog: https://www.apc.com/shop/...RM-1U-230V/P-SMT1500RMI1U
Ik heb meerdere APS backups voor meterkast en NAS units, maar stroomverbruik lijkt helaas wel redelijk hoog te zijn. Omdat ik een open rack heb moet het er onder of er bovenop staan.
Het werkt overigens wel, een keer stroomuitval gehad van de wijk unit en glasvezel centrale zit ergens anders gevoed, kon mooi doorwerken met de laptop. Moest wel de NVR en cameras uitzetten om de tijd wat te rekken (alleen experiabox, switch en accesspoint aan)
Heeft iemand nog tips voor het bevestigen van 2x CAT6 UTP aan een trekveer?
Het volgende had ik in gedachten:
- UTP mantel strippen
- UTP aders strippen
- 2 paren van vier aders maken en kruislings door oog trekveer.
- Dit voor beide UTP kabels.
Vervolgens geheel intapen met isolatietape.
Ik heb mijn twijfels bij in totaal 16 aders door dat kleine oogje van de trekveer. Hoe doen jullie dat?
- UTP mantel strippen
- UTP aders strippen
Ik heb mijn twijfels bij in totaal 16 aders door dat kleine oogje van de trekveer. Hoe doen jullie dat?
@M-ThijZ zo doe ik dat ook
Ik vind zo’n UPS wel een dure oplossing voor iets wat je bijna nooit nodig hebt. Hoe vaak moet je door kunnen werken tijdens een stroomstoring (=overmacht)?
Kan me wel voorstellen dat je apparatuur netjes af wilt kunnen schakelen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
NOOIT tape gebruiken!!!! Als dat in je buis blijft zitten ben je de klos! Is mij ook een keer gebeurd en ben 4 uur bezig geweest om de buis weer vrij te krijgen....M-ThijZ schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:20:
Heeft iemand nog tips voor het bevestigen van 2x CAT6 UTP aan een trekveer?
- UTP mantel strippen
- UTP aders strippen
Gewoon ene kabel 2 paren links door het oog en andere kabel 2 paren rechts door het oog en dan in elkaar vlechten. Komt nooit meer los (zelfs niet met 130 kilo hangend aan 1 kant)
Je moet nooit slechte tape gebruiken. Dus alle ducttape of verpakkingstape valt af. Met goede isolatietape kom je best voor. En als het misgaat, ja, dat is superzuurJan-man schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:52:
[...]
NOOIT tape gebruiken!!!! Als dat in je buis blijft zitten ben je de klos! Is mij ook een keer gebeurd en ben 4 uur bezig geweest om de buis weer vrij te krijgen....
Gewoon ene kabel 2 paren links door het oog en andere kabel 2 paren rechts door het oog en dan in elkaar vlechten. Komt nooit meer los (zelfs niet met 130 kilo hangend aan 1 kant)
bij mij ook nietTotaalgeflipt schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:59:
[...]
Ik trek altijd kabels gevlochten en dan tape eroverheen.
Nog nooit misgegaan
En ik kreeg deze tip (en een rolletje tape) van Spie, en die trekken honderden kabels per dag.
[ Voor 20% gewijzigd door Hennie-M op 03-11-2018 15:01 ]
Ik trek altijd kabels gevlochten en dan tape eroverheen.Hennie-M schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:58:
[...]
Je moet nooit slechte tape gebruiken. Dus alle ducttape of verpakkingstape valt af. Met goede isolatietape kom je best voor. En als het misgaat, ja, dat is superzuur
Nog nooit misgegaan
Veruit de beste optie om kabels te trekken is een trekkous aan je trekveer. Hiermee voorkom je ook draadbreuken in de afzonderlijke aders!
En stel je moet 2 UTP kabels trekken? Hoe werkt dat dan met een trekkous? 2 kabels in 1 kous?reinoudkil schreef op zondag 4 november 2018 @ 00:17:
Veruit de beste optie om kabels te trekken is een trekkous aan je trekveer. Hiermee voorkom je ook draadbreuken in de afzonderlijke aders!
Ik overweeg er namelijk ook 1 aan te schaffen maar heb er nog geen praktijk ervaring mee.
Nog iets om op te letten? Juiste diameter denk ik
Als je een goeie hebt kun je deze naar achteren duwen dan wordt de diameter groter. Vervolgens kun je er 2 kabels induwen en aantrekken.petermdevries schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:33:
[...]
En stel je moet 2 UTP kabels trekken? Hoe werkt dat dan met een trekkous? 2 kabels in 1 kous?
Ik overweeg er namelijk ook 1 aan te schaffen maar heb er nog geen praktijk ervaring mee.
Nog iets om op te letten? Juiste diameter denk ik
Misschien nog een tip voor een "goeie"?Racer89 schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:35:
[...]
Als je een goeie hebt kun je deze naar achteren duwen dan wordt de diameter groter. Vervolgens kun je er 2 kabels induwen en aantrekken.

Die discussie hebben we hier vaker gehad. Conclussie is dat vrijwel geen enkele elektricien die dingen gebruikt.reinoudkil schreef op zondag 4 november 2018 @ 00:17:
A omdat het niet nodig is.
B omdat ze veelste duur zijn.
Alleen die jongens van spie doen echter grote projecten waar 10 of wel meer km wordt getrokken door kabelgoten en dan direct per 8 utp kabels tegelijk. Die trekken vrijwel nooit kabels door 19mm buisjes. Heb zulke jongens wel vaker geholpen met dat soort projecten.Hennie-M schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:58:
[...]
Je moet nooit slechte tape gebruiken. Dus alle ducttape of verpakkingstape valt af. Met goede isolatietape kom je best voor. En als het misgaat, ja, dat is superzuur
[...]
bij mij ook niet
En ik kreeg deze tip (en een rolletje tape) van Spie, en die trekken honderden kabels per dag.
En tape gebruiken mag uiteraard wel alleen ik zou het nooit doen iiln ieder geval als je door 16/19 mm buisjes heen gaat.
[ Voor 49% gewijzigd door Jan-man op 04-11-2018 10:52 ]
Eentje uit gevlochten staal draad. Maar die dingen kosten als gouw 30 euro. Ik sluit me bij @Jan-man aan. Ik heb zon trekkous maar gebruik hem vrijwel nooit. Meestal gewoon de utp aan trekveer binden. Nog nooit last gehad van draadbreuk. Zou zonde geld zijn als je eentje aanschaft voor een paar utps te trekken en vervolgens niet meer gebruikt.petermdevries schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:38:
[...]
Misschien nog een tip voor een "goeie"?
Tja, iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij doet, ik ben erg blij dat ik ze heb aangeschaft. Ik heb er twee, een voor 1 kabel, en een voor meer. Die dingen hebben mij iets van drie tientjes voor de twee gekost. En het scheelt een hoop kopzorgen voor mij. Geen gezeik met smeermiddelen, losschietende kabels. Gewoon vastmaken en trekken (ook prima te doen in mijn eentje) en zonder kopzorgen er knap doorheen....
En voorbeeldjes (weet niet meer waar die van mij vandaan komen), zoiets: https://www.elektroshop.n...m-5mm-aansluiting-nl.html
https://www.elektroshop.n...m-5mm-aansluiting-nl.html
En voorbeeldjes (weet niet meer waar die van mij vandaan komen), zoiets: https://www.elektroshop.n...m-5mm-aansluiting-nl.html
https://www.elektroshop.n...m-5mm-aansluiting-nl.html
@reinoudkil Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, de voorbeelden wat jij geeft zijn wel die wat ik bedoel. De rest moet je niet kopen want dat werkt niet.
Wij hebben toen Spie ingeschakeld om in onze bestaande gebouwen extra netwerk en stroom aansluitingen te maken, die gingen dus wel in 16/19 buizen.Jan-man schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:44:
[...]
Alleen die jongens van spie doen echter grote projecten waar 10 of wel meer km wordt getrokken door kabelgoten en dan direct per 8 utp kabels tegelijk. Die trekken vrijwel nooit kabels door 19mm buisjes. Heb zulke jongens wel vaker geholpen met dat soort projecten.
En tape gebruiken mag uiteraard wel alleen ik zou het nooit doen iiln ieder geval als je door 16/19 mm buisjes heen gaat.
Ze doen inderdaad ook grote projecten maar heb samen met ze in 40 gebouwen losse ethernet aansluitingen mogen fabrieken.. leuk werk, als je alleen meer hoeft aan te wijzen waar het moet komen
Een UPS doet verschillende zaken, elektriciteit genereren wanneer de aanvoer wegvalt is inderdaad een van de dingen. Maar er zit ook een overspanningsbeveiliging in die spanningspieken opvangt. De meest vervelende storingen zijn niet degene die lang duren. Juiste de hele korte uitval van pakweg een halve seconde zorgen voor de meeste overlast. Dan kan apparatuur namelijk crashen zonder dat deze zichzelf herstelt. Als de elektriciteit een minuut weg is dan is het duidelijk. De router is uit en wanneer het elektriciteitsnet herstelt is dan start de router weer netjes op. Geen enorm probleem dus. Maar als de elektriciteit er extreem kort uitligt dan komt de router vaak niet meer vanzelf op. Dan moet er dus iemand naar de lokatie reizen om een handmatige herstart te doen. Dat is in Nederland en west-Europa de voornaamste reden om je modem, router, firewall achter een UPS te plaatsen.Joris748 schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:32:
Ik vind zo’n UPS wel een dure oplossing voor iets wat je bijna nooit nodig hebt. Hoe vaak moet je door kunnen werken tijdens een stroomstoring (=overmacht)?
Nu dacht ik dat ik de goeie materialen, gereedschappen en inzet in huis had.
Een paar jaar geleden alle cat5e bekabeling op een pachtpanel aangesloten.
Daarnaast gebruik gemaakt van cat5e patchkabels en 1Gbit apparatuur.
Desondanks bleek niet alle appartuur 1Gbit te gebruiken.
Nu blijkt dat enkele draadjes niet ver genoeg in de aansluitpunten van de patchpanel waren gedrukt
Ik heb dus zoiets
Ondanks dat ik alle draden nog een keer met de (conrad)punchtool bij langs ben geweest gingen ze er nog niet ver genoeg in.
Nadat ik alle draadje met een heel dun schroevendraaiertje had aangedrukt maakten alle draadjes eindelijk goed contact
Wat ik mij nu afvraag is of er verschillende maten van punchtools zijn en dat ik de verkeerde heb gebruikt. Wie heeft hier ervaring mee?
Een paar jaar geleden alle cat5e bekabeling op een pachtpanel aangesloten.
Daarnaast gebruik gemaakt van cat5e patchkabels en 1Gbit apparatuur.
Desondanks bleek niet alle appartuur 1Gbit te gebruiken.
Nu blijkt dat enkele draadjes niet ver genoeg in de aansluitpunten van de patchpanel waren gedrukt

Ik heb dus zoiets

Ondanks dat ik alle draden nog een keer met de (conrad)punchtool bij langs ben geweest gingen ze er nog niet ver genoeg in.
Nadat ik alle draadje met een heel dun schroevendraaiertje had aangedrukt maakten alle draadjes eindelijk goed contact
Wat ik mij nu afvraag is of er verschillende maten van punchtools zijn en dat ik de verkeerde heb gebruikt. Wie heeft hier ervaring mee?
Nee lsa is lsa je hebt wel verschillende types lsa aansluitingen maar allemaal gebruiken ze de zelfde lsa punch down tool.
Zolang je maar goed recht op de aansluiting drukt en niet onder een hoekje oid dan moet het goed gaan.
Heb zelf een stuk of 4 verschillende merken en allen werken ze perfect.
Je hebt niet toevallig soepele kabel gebruikt ? Dat wil wel eens problemen geven (en mag officieel ook niet in lsa)
Zolang je maar goed recht op de aansluiting drukt en niet onder een hoekje oid dan moet het goed gaan.
Heb zelf een stuk of 4 verschillende merken en allen werken ze perfect.
Je hebt niet toevallig soepele kabel gebruikt ? Dat wil wel eens problemen geven (en mag officieel ook niet in lsa)
Bedankt voor je reactie.
Nee, ik heb kabel met massief koperen kernen gebruikt.
Nee, ik heb kabel met massief koperen kernen gebruikt.
Oke, hoogste tijd om zelf een keer wat bij te dragen aan dit topic. Bijna een jaar geleden ben ik verhuist en de nieuwe woning had een bijzondere eigenschap: de trap van begane grond naar eerste verdieping en de trap van eerste verdieping naar tweede verdieping zitten niet boven elkaar. Daardoor Heb ik op de eerste verdieping een kast onder de trap (ca. 1,20 meter breed, 1,40 meter hoog) zoals je dat normaal vaak op de begane grond ziet. De vorige bewoners gebruikten het als schoenenkast.Nog een voordeel was dat deze kast precies op een centrale plek zat waar leidingen voor telefoon onder de houten vloer bij elkaar kwamen.
Alle telefoonkabels, incl. die richting het ISRA-punt heb ik vervangen door UTP Cat. 6 en voorzien van wall-outlets in dezelfde stijl als de stopcontacten/schakelaars/enz.
Na alle planken e.d. uit de kast gesloopt te hebben en alle UTP-kabels getrokken te hebben was dit het begin:
Na de achterwand glad gestuct te hebben, een stukje behang, wat witsel en een restant vloerzeil begint het ergens op te lijken:

De opening waardoor de kabels door de houten vloer komen netjes voorzien van een plaatje met een borstel, zoals je dat ook vaak bij brievenbussen ziet. Dit ziet er niet alleen netter uit, maar voorkomt ook dat als je iets laat vallen (bv. schroefje) dit door het gat in de vloer verdwijnt
En dan eindelijk het echte werk! Door de beperkte hoogte van 1,40 meter kan ik geen full rack kwijt. Racks met afwijkende hoogtes zijn vreemd genoeg veel duurder dan een full rack. Daarnaast zijn deurtjes aan de voor- en achterkant alleen maar onhandig. Ik heb er daarom voor gekozen om een voor een audio-rack te gaan, aangezien ik toch geen apparatuur heb die een volledige diepte vereisen. Dat levert het volgende eindresultaat op:

Van boven naar beneden:
Achterzijde: APC AP7920 en kabelgeleiders (elektra ene kant, netwerk andere kant)
Naast het rack blijft nog een kleine ruimte over waar precies mijn gereedschapskoffer in past
Wensenlijst / to do:
Alle telefoonkabels, incl. die richting het ISRA-punt heb ik vervangen door UTP Cat. 6 en voorzien van wall-outlets in dezelfde stijl als de stopcontacten/schakelaars/enz.

Na alle planken e.d. uit de kast gesloopt te hebben en alle UTP-kabels getrokken te hebben was dit het begin:

Na de achterwand glad gestuct te hebben, een stukje behang, wat witsel en een restant vloerzeil begint het ergens op te lijken:

De opening waardoor de kabels door de houten vloer komen netjes voorzien van een plaatje met een borstel, zoals je dat ook vaak bij brievenbussen ziet. Dit ziet er niet alleen netter uit, maar voorkomt ook dat als je iets laat vallen (bv. schroefje) dit door het gat in de vloer verdwijnt

En dan eindelijk het echte werk! Door de beperkte hoogte van 1,40 meter kan ik geen full rack kwijt. Racks met afwijkende hoogtes zijn vreemd genoeg veel duurder dan een full rack. Daarnaast zijn deurtjes aan de voor- en achterkant alleen maar onhandig. Ik heb er daarom voor gekozen om een voor een audio-rack te gaan, aangezien ik toch geen apparatuur heb die een volledige diepte vereisen. Dat levert het volgende eindresultaat op:

Van boven naar beneden:
- Blindplate. Aan de achterkant zit hier een APC AP7920
- Patchpanel met keystones
- kabel-geleider met afdekplaat
- Gigabit switch
- Edgerouter
- Server (met aansluitingen aan de voorkant)
- 2U legbak voor bv. USB-hub en NUC
- Ruimte voor beeldscherm en toetsenbord
- Rackmountable lade, voor het opbergen van kooimoeren, patchkabels, enz.
- Oude server, op dit moment zonder functie
Achterzijde: APC AP7920 en kabelgeleiders (elektra ene kant, netwerk andere kant)
Naast het rack blijft nog een kleine ruimte over waar precies mijn gereedschapskoffer in past
Wensenlijst / to do:
- Nieuwe accu voor UPS en deze er tussen plaatsen
- Rackmountable KVM-switch
[ Voor 0% gewijzigd door jurri@n op 10-11-2018 15:36 . Reden: Typo ]
Ik ben niet zo heel erg thuis in deze materie, ik ben benieuwd welke UPS minimaal nodig is om deze spanningsdips op te kunnen vangen. Door kunnen werken bij stroomuitval staat niet op mijn eisen- en wensenlijst. Er komt een overspanningsbeveiliging in de meterkast.FrankHe schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:08:
[...]
Een UPS doet verschillende zaken, elektriciteit genereren wanneer de aanvoer wegvalt is inderdaad een van de dingen. Maar er zit ook een overspanningsbeveiliging in die spanningspieken opvangt. De meest vervelende storingen zijn niet degene die lang duren. Juiste de hele korte uitval van pakweg een halve seconde zorgen voor de meeste overlast. Dan kan apparatuur namelijk crashen zonder dat deze zichzelf herstelt. Als de elektriciteit een minuut weg is dan is het duidelijk. De router is uit en wanneer het elektriciteitsnet herstelt is dan start de router weer netjes op. Geen enorm probleem dus. Maar als de elektriciteit er extreem kort uitligt dan komt de router vaak niet meer vanzelf op. Dan moet er dus iemand naar de lokatie reizen om een handmatige herstart te doen. Dat is in Nederland en west-Europa de voornaamste reden om je modem, router, firewall achter een UPS te plaatsen.
Heb je een linkje naar een specifieke, goedkope in de pricewatch?
Heb je misschien een linkje naar zo'n borstel plaatje?
Dit goedje doet ook wonderen.petermdevries schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:38:
[...]
Misschien nog een tip voor een "goeie"?
Heb ik zelf een kabel van 18mm door een 19mm buis gekregen zonder al te veel weerstand.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
https://www.kleinspul.nl/index.php?productID=4033&cat=40CurlyMo schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 16:49:
[...]
Heb je misschien een linkje naar zo'n borstel plaatje?
Past precies op een inbouwdoos voor electra.
LSA is LSA zoals al gezegd, maar niet alle patchstroken zijn LSA. Je hebt ook nog type 66 / type 110 stroken bijvoorbeeld. Daar heb je andere punchtools voor nodig.nokiaan958GB schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:15:
Ik heb zelf 2 verschillende tools, een Krone LSA-PLUS punchtool voor LSA en een Radiall R280MOD404 voor type 110. Beide regelmatig nodig gehad en ze zijn niet uitwisselbaar.
Heb je een goede detailfoto van de achterkant van jouw patchstrook?
[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 11-11-2018 11:58 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
De kosten voor een UPS hangen af van de capaciteit en functionaliteit die je nodig hebt. Voor 50 a 100 euro kun je een geschikte oplossing vinden. Kun je meer informatie geven over het vermogen wat je denkt nodig te hebben?Joris748 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:45:
[...]
Ik ben niet zo heel erg thuis in deze materie, ik ben benieuwd welke UPS minimaal nodig is om deze spanningsdips op te kunnen vangen. Door kunnen werken bij stroomuitval staat niet op mijn eisen- en wensenlijst. Er komt een overspanningsbeveiliging in de meterkast.
Heb je een linkje naar een specifieke, goedkope in de pricewatch?
@Joris748 @FrankHe APC heeft een tool waardoor ik op PcDealer in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" uit kwam.
Die tools kunnen inderdaad helpen bij het uitrekenen van het vermogen in VA. In dit specifieke geval is een lage reservecapaciteit in Watt voldoende om de meeste problemen op te vangen.PcDealer schreef op zondag 11 november 2018 @ 21:58:
@Joris748 @FrankHe APC heeft een tool waardoor ik op PcDealer in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" uit kwam.
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2