The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Mooie techniekruimte zo centraal in je huis. Netjes!jurri@n schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:26:
Oke, hoogste tijd om zelf een keer wat bij te dragen aan dit topic. Bijna een jaar geleden ben ik verhuist en de nieuwe woning had een bijzondere eigenschap: de trap van begane grond naar eerste verdieping en de trap van eerste verdieping naar tweede verdieping zitten niet boven elkaar. Daardoor Heb ik op de eerste verdieping een kast onder de trap (ca. 1,20 meter breed, 1,40 meter hoog) zoals je dat normaal vaak op de begane grond ziet. De vorige bewoners gebruikten het als schoenenkast.Nog een voordeel was dat deze kast precies op een centrale plek zat waar leidingen voor telefoon onder de houten vloer bij elkaar kwamen.
Alle telefoonkabels, incl. die richting het ISRA-punt heb ik vervangen door UTP Cat. 6 en voorzien van wall-outlets in dezelfde stijl als de stopcontacten/schakelaars/enz. [Afbeelding]
Na alle planken e.d. uit de kast gesloopt te hebben en alle UTP-kabels getrokken te hebben was dit het begin: [Afbeelding]
Na de achterwand glad gestuct te hebben, een stukje behang, wat witsel en een restant vloerzeil begint het ergens op te lijken:
[Afbeelding]
De opening waardoor de kabels door de houten vloer komen netjes voorzien van een plaatje met een borstel, zoals je dat ook vaak bij brievenbussen ziet. Dit ziet er niet alleen netter uit, maar voorkomt ook dat als je iets laat vallen (bv. schroefje) dit door het gat in de vloer verdwijnt [Afbeelding]
En dan eindelijk het echte werk! Door de beperkte hoogte van 1,40 meter kan ik geen full rack kwijt. Racks met afwijkende hoogtes zijn vreemd genoeg veel duurder dan een full rack. Daarnaast zijn deurtjes aan de voor- en achterkant alleen maar onhandig. Ik heb er daarom voor gekozen om een voor een audio-rack te gaan, aangezien ik toch geen apparatuur heb die een volledige diepte vereisen. Dat levert het volgende eindresultaat op:
[Afbeelding]
Van boven naar beneden:Rechtsboven: Ubiquity accesspoint
- Blindplate. Aan de achterkant zit hier een APC AP7920
- Patchpanel met keystones
- kabel-geleider met afdekplaat
- Gigabit switch
- Edgerouter
- Server (met aansluitingen aan de voorkant)
- 2U legbak voor bv. USB-hub en NUC
- Ruimte voor beeldscherm en toetsenbord
- Rackmountable lade, voor het opbergen van kooimoeren, patchkabels, enz.
- Oude server, op dit moment zonder functie
Achterzijde: APC AP7920 en kabelgeleiders (elektra ene kant, netwerk andere kant)
Naast het rack blijft nog een kleine ruimte over waar precies mijn gereedschapskoffer in past
Wensenlijst / to do:
- Nieuwe accu voor UPS en deze er tussen plaatsen
- Rackmountable KVM-switch
Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML
Top! Ik zie het als een simpele verzekering tegen een handje vol vervelende vastlopers in de komende jaren.Joris748 schreef op maandag 12 november 2018 @ 13:17:
[...]
Als ik het snel uitreken, heb ik aan een UPS van 400 KA / 250 W meer dan voldoende. Dan hebben we het over ca 100 EUR
Thx!
Heb van 2005 tot deze zomer een UPS in huis gehad en heb er al meerdere keren profijt van gehad.FrankHe schreef op maandag 12 november 2018 @ 21:09:
[...]
Top! Ik zie het als een simpele verzekering tegen een handje vol vervelende vastlopers in de komende jaren.
Ik had ook mijn "verlichtingsgroep" erbij aangesloten, net als mijn ESXi doos, DSL/Ziggo modem en computer. Vooral de kloppende buren op het raam zijn grappig wanneer alleen in mijn huis nog licht brand (en je verbaasd de deur open doet en het buiten pikdonker is).
Plan was om een zelfde soort systeem te bouwen met zonnepanelen en opslag maar de hele verbouwing heeft dat budget helaas doen verdampen. Nu (hopelijk) tijdelijk een simpele APC UPS van 1500VA, dan hebben mijn VMs voldoende tijd om zichzelf af te sluiten.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Loze leidingen zijn er helaas niet. Doel is om op de plinten enkele aansluitpunten (utp/coax) te maken. Attema heeft wel een mooi systeem, maar dat is geheel van plastic en oogt niet echt mooi. Voor de rest vind ik enkel generieke kabelgoot+houtenplint. Dat is in principe prima, maar dan loop ik tegen twee dingen aan.
1. Hoe ga je daarmee een bocht van 90 graden maken zonder knikkende/gebroken kabels
2. Hoe maak je daar mooie aansluitpunten mee? Ik dacht zelf bovenop de plint een opzetrand te plaatsen en dan een gat maken in de plint om de kabel(s) erdoorheen te kunnen trekken.
Met een vlakke plint heb je in rechte en scherpe hoeken inderdaad een krappe buigradius. Dan kom je er denk ik niet omheen om een aanzienlijk dikkere plint te nemen.Freakster86 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:12:
Iemand misschien tips voor het mooi wegwerken van kabels achter plinten?
Loze leidingen zijn er helaas niet. Doel is om op de plinten enkele aansluitpunten (utp/coax) te maken. Attema heeft wel een mooi systeem, maar dat is geheel van plastic en oogt niet echt mooi. Voor de rest vind ik enkel generieke kabelgoot+houtenplint. Dat is in principe prima, maar dan loop ik tegen twee dingen aan.
1. Hoe ga je daarmee een bocht van 90 graden maken zonder knikkende/gebroken kabels
2. Hoe maak je daar mooie aansluitpunten mee? Ik dacht zelf bovenop de plint een opzetrand te plaatsen en dan een gat maken in de plint om de kabel(s) erdoorheen te kunnen trekken.
Ik vind deze plinten wel ok. Je hebt in een aantal kleuren. Net wat luxer dan Attema spul.Freakster86 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:12:
http://www.hager.nl/produ...tleg-tehalit.sl/20249.htm
Heb nu de "oude" serie in huis en binnenkort in mijn nieuwe huis ga ik voor de serie zoals op bovenstaande link. Enige puntje van aandacht is dat wanneer je voor wit kiest, ze in de loop der jaren wat vergelen. Althans, de oudere serie, misschien is de nieuwe beter...
[ Voor 10% gewijzigd door petermdevries op 13-11-2018 17:42 ]
Hierbij de detailfoto.Xander schreef op zondag 11 november 2018 @ 11:43:
[...]
LSA is LSA zoals al gezegd, maar niet alle patchstroken zijn LSA. Je hebt ook nog type 66 / type 110 stroken bijvoorbeeld. Daar heb je andere punchtools voor nodig.
Ik heb zelf 2 verschillende tools, een Krone LSA-PLUS punchtool voor LSA en een Radiall R280MOD404 voor type 110. Beide regelmatig nodig gehad en ze zijn niet uitwisselbaar.
Heb je een goede detailfoto van de achterkant van jouw patchstrook?
Ik hoop dat je er kaas van kunt maken

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 13-11-2018 20:21 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Dankje!Xander schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:21:
@nokiaan958GB Dat is Type 110 volgens mij. Krone LSA heeft volgens mij altijd diagonale mesjes.
Ik heb deze is die hiervoor geschikt?
Kijk ook eens bij https://www.plintenfabriek.nl/. Hier wil ik mijn plinten halen. Ik heb mijn plinten niet uitgekozen om er kabels achter te doen (heb voldoende loze leidingen laten leggen in nieuwbouw), maar deze tekst staat er wel:Freakster86 schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:12:
Ik zou daarbij aan de bovenkant denk ik zo'n klein mogelijke opening maken voor de kabel, met direct daarboven een opbouwdoos. Achter mijn tv waarschijnlijk niets, en de kabel zo de tv in.Alle plinten vanaf 12 mm dikte hebben een kabelgoot. Deze is groot genoeg om twee tot drie kabels in weg te werken. Heb je meer ruimte nodig, dan kun je overzetplinten bestellen. Bij overzetplinten geef je zelf de gewenste uitsparing aan.
En ja, 90 graden hoeken zijn een probleem, ongeacht welke plint je neemt. Alleen zo'n gigantische goot kan je daarbij helpen. Het scheelt iets dat je de kabel 1 keer legt, en daarna nooit meer beweegt.
Volgens mij dus niet. Je hebt een type 110 dogger nodig. Zonder draad ingelegd moet je een dogger soepel in de opening kunnen schuiven, lukt dat?nokiaan958GB schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:40:
[...]
Dankje!
Ik heb deze is die hiervoor geschikt?
Het verrast me even dat ik geen duidelijke plaatjes van de verschillen tegen kom. In dit filmpje komen ze wel allebei voorbij. Heb alleen even geen tijd om zelf het filmpje te bekijken dus geen idee hoe nuttig het verder is.
Deze lijkt verdacht veel op die van mij al staat er geen Logilink op. Deze verkopen ze dus als een 110.
Nu kunnen ze natuurlijk het uiterlijk wel allemaal hetzelfde hebben.
Welke uit dit lijstje zou ik volgens jou dan nodig hebben?
[ Voor 10% gewijzigd door nokiaan958GB op 13-11-2018 22:39 ]
Ik zou het werkelijk waar ook niet meer weten. Ik dacht dat LSA(+) en 110 verschillende standaarden waren met verschillende stukken gereedschap. Maar op jouw link verkopen ze tools die beiden kunnen?nokiaan958GB schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:10:
Deze lijkt verdacht veel op die van mij al staat er geen Logilink op. Deze verkopen ze dus als een 110.
Nu kunnen ze natuurlijk het uiterlijk wel allemaal hetzelfde hebben.
Welke uit dit lijstje zou ik volgens jou dan nodig hebben?
Zoals ik al zei, ik heb 2 verschillende doggers. Zie ik schuine mesjes, dan pak ik mijn Krone LSA-PLUS tool. Zie ik rechte mesjes zoals op jouw foto, dan pak ik mijn Radiall R280MOD404 tool. Die zijn meestal niet uitwisselbaar (de verkeerde past gewoon niet lekker).
Kun je zonder draad jouw tool zo in de patchstrook schuiven zonder kracht te zetten? Zie ook dat filmpje, de juiste tool zakt gewoon vanzelf op zijn plek. Als het kracht kost heb je naar mijn idee de verkeerde.
Maar het is verder mijn vakgebied ook niet. Ik sluit misschien 10x per jaar eens een kabeltje aan op een bestaande patchstrook. Dit is mijn ervaring, die klopt misschien ook niet 100%. En het valt me even tegen dat ik met google geen pagina vindt die de verschillen netjes beschrijft met duidelijke plaatjes enzo.
[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 13-11-2018 23:00 ]
Tof!jurri@n schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:26:
Oke, hoogste tijd om zelf een keer wat bij te dragen aan dit topic. Bijna een jaar geleden ben ik verhuist en de nieuwe woning had een bijzondere eigenschap: de trap van begane grond naar eerste verdieping en de trap van eerste verdieping naar tweede verdieping zitten niet boven elkaar. Daardoor Heb ik op de eerste verdieping een kast onder de trap (ca. 1,20 meter breed, 1,40 meter hoog) zoals je dat normaal vaak op de begane grond ziet. De vorige bewoners gebruikten het als schoenenkast.Nog een voordeel was dat deze kast precies op een centrale plek zat waar leidingen voor telefoon onder de houten vloer bij elkaar kwamen.
Alle telefoonkabels, incl. die richting het ISRA-punt heb ik vervangen door UTP Cat. 6 en voorzien van wall-outlets in dezelfde stijl als de stopcontacten/schakelaars/enz. [Afbeelding]
Na alle planken e.d. uit de kast gesloopt te hebben en alle UTP-kabels getrokken te hebben was dit het begin: [Afbeelding]
Na de achterwand glad gestuct te hebben, een stukje behang, wat witsel en een restant vloerzeil begint het ergens op te lijken:
[Afbeelding]
De opening waardoor de kabels door de houten vloer komen netjes voorzien van een plaatje met een borstel, zoals je dat ook vaak bij brievenbussen ziet. Dit ziet er niet alleen netter uit, maar voorkomt ook dat als je iets laat vallen (bv. schroefje) dit door het gat in de vloer verdwijnt [Afbeelding]
En dan eindelijk het echte werk! Door de beperkte hoogte van 1,40 meter kan ik geen full rack kwijt. Racks met afwijkende hoogtes zijn vreemd genoeg veel duurder dan een full rack. Daarnaast zijn deurtjes aan de voor- en achterkant alleen maar onhandig. Ik heb er daarom voor gekozen om een voor een audio-rack te gaan, aangezien ik toch geen apparatuur heb die een volledige diepte vereisen. Dat levert het volgende eindresultaat op:
[Afbeelding]
Van boven naar beneden:Rechtsboven: Ubiquity accesspoint
- Blindplate. Aan de achterkant zit hier een APC AP7920
- Patchpanel met keystones
- kabel-geleider met afdekplaat
- Gigabit switch
- Edgerouter
- Server (met aansluitingen aan de voorkant)
- 2U legbak voor bv. USB-hub en NUC
- Ruimte voor beeldscherm en toetsenbord
- Rackmountable lade, voor het opbergen van kooimoeren, patchkabels, enz.
- Oude server, op dit moment zonder functie
Achterzijde: APC AP7920 en kabelgeleiders (elektra ene kant, netwerk andere kant)
Naast het rack blijft nog een kleine ruimte over waar precies mijn gereedschapskoffer in past
Wensenlijst / to do:
- Nieuwe accu voor UPS en deze er tussen plaatsen
- Rackmountable KVM-switch
Welk type server/behuizing heb je gebruikt?
Ben zelf ook op zoek naar ondiepe rackmount server i.p.v. eentje die op de legplank staat.
Zijn er wellicht kunststof hoekjes op de markt? Waar je van twee kanten een LAN kabel in kunt prikken waardoor je de kabel zelf niet hoeft te buigen in 90 graden hoek?Wafeltje schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 21:42:
[...]
En ja, 90 graden hoeken zijn een probleem, ongeacht welke plint je neemt. Alleen zo'n gigantische goot kan je daarbij helpen. Het scheelt iets dat je de kabel 1 keer legt, en daarna nooit meer beweegt.
Ik heb een chassis van Supermicro gebruikt. Als ik op de website kijk denk ik dat het de SC503L-200B was. Er is ook een variant met alle aansluitingen gewoon aan de achterkant, nl. SC503L-200BSethro schreef op woensdag 14 november 2018 @ 06:23:
[...]
Tof!
Welk type server/behuizing heb je gebruikt?
Ben zelf ook op zoek naar ondiepe rackmount server i.p.v. eentje die op de legplank staat.
De diepte van het ding is 249 mm, excl. power-connector. Om daar ruimte op te besparen heb ik in m'n vorige huis (met een ondiepe locatie voor deze server en een switch) een haakse connector hiervoor gebruikt.
[ Voor 14% gewijzigd door jurri@n op 14-11-2018 08:12 ]
Wat voor mobo/cpu heb je daarin?jurri@n schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:10:
[...]
Ik heb een chassis van Supermicro gebruikt. Als ik op de website kijk denk ik dat het de SC503L-200B was. Er is ook een variant met alle aansluitingen gewoon aan de achterkant, nl. SC503L-200B
De diepte van het ding is 249 mm, excl. power-connector. Om daar ruimte op te besparen heb ik in m'n vorige huis (met een ondiepe locatie voor deze server en een switch) een haakse connector hiervoor gebruikt.
Een bordje van Supermicro met een Atom-processor. Het bordje dat ik heb is echter al zo'n 9 jaar oud, maar volgens mij passen de nieuwe bordjes met Atom-processor er ook prima in (supermicro heeft volgens mij een overzicht welk van hun bordjes in de chassis passen). Atom klinkt vaak niet snel, maar op een andere machine met modernere Atom-processor draai ik meerdere gevirtualiseerde machines zonder problemen. In ieder geval snel genoeg voor het standaard home-server werk (fileserver, backups maken, enz.).
Veel te langdradig zoals de meeste YouTube video'sXander schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:00:
Het verrast me even dat ik geen duidelijke plaatjes van de verschillen tegen kom. In dit filmpje komen ze wel allebei voorbij. Heb alleen even geen tijd om zelf het filmpje te bekijken dus geen idee hoe nuttig het verder is.

Maar... ik heb effe zitten clicken en zoeken en eenmaal ergens aan het eind aangekomen begint hij eindelijk wat nuttigs te vertellen :
YouTube: How To use a 110 & Krone Telecom Punchdown Tool & the difference bet...
In het kort :
- Schuine connectoren zijn bedoeld voor Krone punchdown tools.
- Rechte connectoren zijn bedoeld voor LSA110 punchdown tools.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dat was mijn probleem eerlijk gezegd ook maar ik vond niets beters (liefst gewoon als tekst met plaatjes).nero355 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:40:
[...]
Veel te langdradig zoals de meeste YouTube video's

Ah. 110 heet ook "LSA", dus. Dan zit er weer verschil tussen "LSA" en "LSA-PLUS" (die laatste is van Krone)? Er worden volgens mij heel veel LSA-PLUS tools verkocht als "LSA".In het kort :
- Schuine connectoren zijn bedoeld voor Krone punchdown tools.
- Rechte connectoren zijn bedoeld voor LSA110 punchdown tools.
Maar als @nokiaan958GB dan vervolgens met deze tool aan komt dan snap ik het niet meer. "Lsa+ 110 Krone Stil Idc Auflegewerkzeug". Is dat dan daadwerkelijk een universele tool of klopt de helft van die beschrijving niet?
Helemaal mee eens!Xander schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:49:
Dat was mijn probleem eerlijk gezegd ook maar ik vond niets beters (liefst gewoon als tekst met plaatjes).
Geen idee, want hij heeft het alleen over 110 en Krone... verder niksAh. 110 heet ook "LSA", dus. Dan zit er weer verschil tussen "LSA" en "LSA-PLUS" (die laatste is van Krone)? Er worden volgens mij heel veel LSA-PLUS tools verkocht als "LSA".
Ik heb effe de oorspronkelijke U.K. advertentie erbij gepakt :Maar als @nokiaan958GB dan vervolgens met deze tool aan komt dan snap ik het niet meer. "Lsa+ 110 Krone Stil Idc Auflegewerkzeug". Is dat dan daadwerkelijk een universele tool of klopt de helft van die beschrijving niet?
https://www.ebay.co.uk/it...INATION-TOOL/391986717816
Het lijkt erop dat het een 110 tool is in Krone stijl waarmee meer het ontwerp van het hele ding wordt bedoeld denk ik ??
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Daarnaast heb ik nog een site met duidelijk alle verschillende maten van keystones en bijbehorende fabrikanten op mijn verlanglijstje.
Jij noemde LSA110. Dat geeft meer dan genoeg hits als je het in Google tikt. Zal wel een ding zijn dus.[...]
Geen idee, want hij heeft het alleen over 110 en Krone... verder niks
Maar ook in de oorspronkelijke advertentie "LSA+" in de titel. Dat is volgens mij een merknaam van Krone...Ik heb effe de oorspronkelijke U.K. advertentie erbij gepakt :
https://www.ebay.co.uk/it...INATION-TOOL/391986717816
Het lijkt erop dat het een 110 tool is in Krone stijl waarmee meer het ontwerp van het hele ding wordt bedoeld denk ik ??
Dat moet zo, dit zorgt er voor dat jij de tang goed op de strook moet zetten. Zodat hij niet scheef er op geduwd kan worden.nokiaan958GB schreef op woensdag 14 november 2018 @ 22:53:
Beste mensen,
Ik heb ik even een foto gemaak van het bekje.
Er zit een behoorlijke verdikking in gedeelte wat de draai naar beneden moet duwen. Hebben jullie dat ook?
[Afbeelding]
[Afbeelding: ingezoomd]
Edit: Spulletjes zijn besteld. Bedankt voor het meekijken/meedenken!
[ Voor 19% gewijzigd door Wafeltje op 21-11-2018 15:32 ]
Je ziet
1 D115j NAS voor opslaan camerabeeden
TP Link switch met 4x PoE
Patchpaneeltje

[ Voor 13% gewijzigd door Breezz op 22-11-2018 08:41 ]
Verwijderd
Maar als dit de enige lokatie is waar de beelden worden opgeslagen zou ik niet op 1 disk vertrouwen, en ik zou het achter slot en grendel zetten.
Je moet camerabeelden niet zo overwaarderen.Verwijderd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 08:53:
Tja ik weet niet hoe zichtbaar of toegankelijk deze locatie is.
Maar als dit de enige lokatie is waar de beelden worden opgeslagen zou ik niet op 1 disk vertrouwen, en ik zou het achter slot en grendel zetten.
De NAS staat er zodat beelden gestreamt kunnen worden naar het beeldscherm op de winkeltoog.
Verder is het leuk om beelden terug te kunnen kijken indien er iets geks gebeurd, maar bij een echte inbraak, waar ze tot in de kelder gaan om de NAS te vernietigen, heb je toch niets aan de beelden. Bivakmuten enzo.
Nu had ik op zondag een wandcontactdoos nodig, dus naar de bouwmarkt (

Nu had de gamma een cat5 doos voor 9,95 en een cat6 doos voor 14,95. Dus ik dacht, gelijk goed doen, en neem de cat6 doos mee.
Helemaal niet gezien dat daar nog een onderscheid in wordt gemaakt tussen UTP en FTP. Maar wat bleek nou, die hele pinout klopt geen hout van. Heb ze uiteindelijk toch maar zelf uitgevogeld en aangesloten.
Maar waarom zou hier verschil in moeten zitten dan? Of hebben ze het ding gewoon verkeerd in elkaar gezet?
Gaat om de volgende twee:
https://www.gamma.nl/asso...ig-8-polig-rj45/p/B547135
https://www.gamma.nl/asso...ctdoos-kpn-keur/p/B547132
Overigens had ik deze als het mijn eigen huis was weer fijn in de kliko gegooid. Wat een rommel zeg.
Maargoed, het zit, het werkt en ziet er netjes uit.
[ Voor 81% gewijzigd door rens-br op 22-11-2018 17:55 ]
Verwijderd
Ik moet niks.
Maar jij typt de eerste keer alleen camera beelden opslaan.
Maar zoals je de 2 de keer typt is het prima,. Immers ga je er vanuit dat de beelden onbruikbaar zijn, dus is verlies geen probleem.
*knip*
Drie dagen bezig geweest om de *knip* aan de praat te krijgen.
Het werkt natuurlijk inmiddels gewoon prima... Dat kon van de installateur niet gezegd worden. Had ik het thuis anders gedaan, zeker, maar het doet wat het moet doen.
[ Voor 30% gewijzigd door rens-br op 22-11-2018 17:56 ]
Je hebt een pinout A en B. Heb jij een C gevonden?MikeyMan schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:23:
Helemaal niet gezien dat daar nog een onderscheid in wordt gemaakt tussen UTP en FTP. Maar wat bleek nou, die hele pinout klopt geen hout van. Heb ze uiteindelijk toch maar zelf uitgevogeld en aangesloten.
Maar waarom zou hier verschil in moeten zitten dan? Of hebben ze het ding gewoon verkeerd in elkaar gezet?
Yup, iknow... Stonden er ook beiden op, maar klopte voor geen meter. Echt volledig door elkaar.mgizmo schreef op donderdag 22 november 2018 @ 17:56:
[...]
Je hebt een pinout A en B. Heb jij een C gevonden?
Aan de andere kant netjes een patch panel gemonteerd, en uiteindelijk met de kabel tester de kabels een voor een uitgemeten.
Heb het andere type van de gamma niet geprobeerd, maar deze klopte iig niet met de norm.
[ Voor 28% gewijzigd door MikeyMan op 22-11-2018 18:07 ]
Ik dacht er een wandkastje te hangen, maar ik kan er geen vinden met een beperkte diepte: ideaal zou iets zijn van 34 a 35cm totale diepte (externe maten) omdat ik anders boven de watermeter kom. Minder dan 32 is dan weer lastig omdat de switch met kabels er niet in past
De minst diepe die ik kon vinden zijn 45cm
[ Voor 6% gewijzigd door Promy op 24-11-2018 16:42 ]
Zul je in de AV spullen uitkomen. Bijvoorbeeld op Bax shop.Promy schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:23:
Ik erger me al enige tijd aan de kabelzooi in de hoek van de garage waar alle netwerkkabels samenkomen. Het geheel zit al in een 19inch wandbeugeltje, maar deze en de switch, 3 rpi's, modem, ups,.. staan open en bloot.
Ik dacht er een wandkastje te hangen, maar ik kan er geen vinden met een beperkte diepte: ideaal zou iets zijn van 34 a 35cm totale diepte (externe maten) omdat ik anders boven de watermeter kom. Minder dan 32 is dan weer lastig omdat de switch met kabels er niet in past![]()
De minst diepe die ik kon vinden zijn 45cm, weet er soms iemand of er minder diepe bestaan (met 12U hoog)? if not zal ik zelf een enclosure moeten fabriceren (maar dat is natuurlijk minder fancy
)
45 cm. is dan ook een Audio/Video/HiFi diepte die gewoon gestandardiseerd is dus zo gek is dat nietPromy schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:23:
Ik erger me al enige tijd aan de kabelzooi in de hoek van de garage waar alle netwerkkabels samenkomen. Het geheel zit al in een 19inch wandbeugeltje, maar deze en de switch, 3 rpi's, modem, ups,.. staan open en bloot.
Ik dacht er een wandkastje te hangen, maar ik kan er geen vinden met een beperkte diepte: ideaal zou iets zijn van 34 a 35cm totale diepte (externe maten) omdat ik anders boven de watermeter kom. Minder dan 32 is dan weer lastig omdat de switch met kabels er niet in past![]()
De minst diepe die ik kon vinden zijn 45cm, weet er soms iemand of er minder diepe bestaan (met 12U hoog)? if not zal ik zelf een enclosure moeten fabriceren (maar dat is natuurlijk minder fancy
)
Het mooie van dit topic is dat er voor elk probleem wel een oplossing is langsgekomen :
- daxy in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
- daxy in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
En dat is nog maar het eerste voorbeeld dat ik effe snel heb gevonden
"Use the Search Luke!"
Ik had inderdaad al wat zitten rondzoeken, maar ik zoek geen muurbeugel (die hangt er al), maar een wandkastje. (maar toch tof dat je meezoekt!)
Die van 45cm diep zijn wat te diep (hangt dan boven de watermeter). Minder dan 33 lukt ook niet want dan moet ik de kabels in de switch samendrukken.... Dus 34 ware ideaal, maar dat kan ik nergens vinden...van 30 en 45 bestaan er maar jammer genoeg niks ertussen
Om je een voorbeeld te geven :
- Full size 1U server kast : https://www.alternate.nl/...zing/html/product/1344236
- Half size 1U server kast : https://www.alternate.nl/...zing/html/product/1329559
Dat zijn gewoon de maten waarmee men over het algemeen werkt dus je ontkomt er niet aan...
Je hebt wel uitzonderingen zoals deze router : https://mikrotik.com/product/RB2011UiAS-RM
Die is laten we zeggen "Quarter size" maar dat kom je niet heel veel tegen voor zover ik weet
Wegens een grote verbouwing volgend jaar ga ik ook alle elektra en IT opnieuw aanleggen met meerdere LAN aansluitingen in de muur enz.
Dat betekent dat de huidige hardware niet meer voldoet.
Ik draai nu nog achter mijn EPC3940 kabel modem met een Wifi router (4x LAN) en een wifi extender waarop via de LAN poort mijn muziek PC is aangesloten.
Nieuwe opzet wordt een VPN router, 16P switch en een PoE acces-point.
Daarvoor moest natuurlijk een 19 inch rack komen en had daarvoor nog ruimte onderin.
In heb 2x een 10U 19" strip gekocht en deze elk op 6U gezaagd.
Wegens de beperkte inbouwdiepte kon ik van MDF mooi iets op maat maken.
In de onderste 3U achter de blinde platen komt een NAS PC welke ik daar als "open frame" PC weg werk.
Ik heb zelfs al de uitsparing voor de ATX voeding gezaagd zodat die zwevend aan de rechter zijkant hangt.
Dan heb ik nog 19 inch breed de ruimte om het moederbord en HDD's kwijt te kunnen.
Op de foto staat bovenop het rack nog mijn oude 2-day Netgear NAS maar die gaat er ook uit.
Om het allemaal netter af te werken een zwarte spuitbus leeg gespoten die ik nog had.
Op de bovenste positie komt dan nog de VPN router / firewall en onder de switch een 24x Keystone panel.
Het mooie van DeLock is dat zij ook in Keystone een drukknop hebben en LED's zodat ik daarmee de PC kan starten en de LED's geven dan mooi aan of de PC aan is en er HDD activity is
Verder komen vanaf de PC nog 2x USB, HDMI en 2x LAN op het keystone panel en de overige Keystones worden ook allemaal LAN / RJ45.
De lijst is straks als volgt:
VPN router - TP-Link TL-ER6020
Managed switch - TL-Link T2800G-18TS
Access point - TP-Link EAP110
NAS - H110 moederbord + Celeron G3900 processor + dual LAN en de het OS wordt XPenoligy
Alles uitmeten:

Spuitwerk:

Gemonteerd in de meterkast:
Oh ja ... de extra ruimte onderin is voor een Eaton Ellipse PRO 650 UPS

De Netgear NAS mag nog even blijven ...

Totaalplaatje:

Voor de kerst heb ik alles compleet en operationeel ... dan zal ik wel een update geven.
8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
Met zelf knutselen kom je best een eind ... zie mijn reactie hierbovenPromy schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:23:
)
Ook ik zat met beperkte diepte en nu past het perfect ...
[ Voor 3% gewijzigd door Oystein op 24-11-2018 20:41 ]
8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86
Ziet er super uit.Oystein schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:37:
Vandaag weer wat grote stappen gezet in de grote update van mijn IT netwerk.
Wegens een grote verbouwing volgend jaar ga ik ook alle elektra en IT opnieuw aanleggen met meerdere LAN aansluitingen in de muur enz.
Dat betekent dat de huidige hardware niet meer voldoet.
Ik draai nu nog achter mijn EPC3940 kabel modem met een Wifi router (4x LAN) en een wifi extender waarop via de LAN poort mijn muziek PC is aangesloten.
Nieuwe opzet wordt een VPN router, 16P switch en een PoE acces-point.
Daarvoor moest natuurlijk een 19 inch rack komen en had daarvoor nog ruimte onderin.
In heb 2x een 10U 19" strip gekocht en deze elk op 6U gezaagd.
Wegens de beperkte inbouwdiepte kon ik van MDF mooi iets op maat maken.
In de onderste 3U achter de blinde platen komt een NAS PC welke ik daar als "open frame" PC weg werk.
Ik heb zelfs al de uitsparing voor de ATX voeding gezaagd zodat die zwevend aan de rechter zijkant hangt.
Dan heb ik nog 19 inch breed de ruimte om het moederbord en HDD's kwijt te kunnen.
Op de foto staat bovenop het rack nog mijn oude 2-day Netgear NAS maar die gaat er ook uit.
Om het allemaal netter af te werken een zwarte spuitbus leeg gespoten die ik nog had.
Op de bovenste positie komt dan nog de VPN router / firewall en onder de switch een 24x Keystone panel.
Het mooie van DeLock is dat zij ook in Keystone een drukknop hebben en LED's zodat ik daarmee de PC kan starten en de LED's geven dan mooi aan of de PC aan is en er HDD activity is![]()
Verder komen vanaf de PC nog 2x USB, HDMI en 2x LAN op het keystone panel en de overige Keystones worden ook allemaal LAN / RJ45.
De lijst is straks als volgt:
VPN router - TP-Link TL-ER6020
Managed switch - TL-Link T2800G-18TS
Access point - TP-Link EAP110
NAS - H110 moederbord + Celeron G3900 processor + dual LAN en de het OS wordt XPenoligy
Alles uitmeten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Spuitwerk:
[Afbeelding]
Gemonteerd in de meterkast:
Oh ja ... de extra ruimte onderin is voor een Eaton Ellipse PRO 650 UPS
[Afbeelding]
De Netgear NAS mag nog even blijven ...
[Afbeelding]
Totaalplaatje:
[Afbeelding]
Voor de kerst heb ik alles compleet en operationeel ... dan zal ik wel een update geven.
Ik zal ook zelf moeten gaan knutselen.
Waar heb je die 19" rail gekocht?

Ik ben geinteresseerd in de TP-Link SG1016D switch en wil deze ophangen, direct onder een patchpaneel. Een legbord zou in principe uitkomst bieden, zij het niet dat, voor zo ver ik weet, dit ruimte biedt om te schuiven over de plaat. Dat zou natuurlijk zonde zijn.
Ik zie op dit moment niet echt mogelijkheden om deze horizontaal te bevestigen, ipv verticaal
Er zijn ook 10" patchkasten, patchpanelen, switches etc. Wellicht dat je daarmee uit de voeten kunt. Anders is verticaal monteren ook een optie, zoals je zelf al aangaf. Met 33 cm breedte zou ik dan de aansluitingen niet boven/onder doen, maar aan de zijkant, dus in portrait mode ipv landscape.Sjeefr schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:45:
Wat zijn nou eigenlijk de mogelijkheden om een switch horizontaal op te hangen waarbij een 19" rack geen optie is? Vak waar ik alles kwijt wil in m'n meterkast is maar 33cm breed, dus 10" of custom-made is de enige optie.
Ik ben geinteresseerd in de TP-Link SG1016D switch en wil deze ophangen, direct onder een patchpaneel. Een legbord zou in principe uitkomst bieden, zij het niet dat, voor zo ver ik weet, dit ruimte biedt om te schuiven over de plaat. Dat zou natuurlijk zonde zijn.
Ik zie op dit moment niet echt mogelijkheden om deze horizontaal te bevestigen, ipv verticaal
Wat dacht je van een stukje alu L-profiel waar je gaatjes in boort gelijk aan de gaten van de 19 inch beugels die je in de zijkant van de switch schroef ( de bijpassende schroefjes heb je dan al ? ) maar dan dat je de andere kant van de L omhoog hebt zodat je de switch tegen de onderkant van je bestaande rack monteert ?
Punctuality is the politeness of kings
Morgen wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd en kunnen we aan de klus! Uiteraard zijn de meeste ruimten voorzien van utp aansluitingen. Ook zijn sommige kamers voorzien van coax. Dat alles komt keurig uit in de meterkast waar zat ruimte is om te werken.

Nu denk ik dat ik de kabels in het verlengde van de leiding op een patchpaneel patch die op de wand geschroefd is. Daarna schroef ik op de linker wand een switch die op gelijke hoogte komt met het patchpaneel en met de ingangen naar onderen.
Daaronder komt een plank waar mijn router en NAS komt te staan die dan ook eenvoudig met de switch verbonden kunnen worden. Ook komt nog ergens een stekkerblokje en de coax splitter. Hoe ik dat precies ga doen weet ik nog niet exact.
Ik zal proberen morgen een schets te maken en houd jullie op de hoogte van de vorderingen. Omdat ik nog niet eerder zo iets gedaan heb zijn alle tips welkom.
Groeten Leon
[ Voor 4% gewijzigd door Leon-1985 op 28-11-2018 19:25 ]
Ik weet niet of dit je laatste foto is van je meterkast. En van wanneer die is.Leon-1985 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:19:
Hallo allemaal,
Morgen wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd en kunnen we aan de klus! Uiteraard zijn de meeste ruimten voorzien van utp aansluitingen. Ook zijn sommige kamers voorzien van coax. Dat alles komt keurig uit in de meterkast waar zat ruimte is om te werken.
[Afbeelding: Meterkast]
Nu denk ik dat ik de kabels in het verlengde van de leiding op een patchpaneel patch die op de wand geschroefd is. Daarna schroef ik op de linker wand een switch die op gelijke hoogte komt met het patchpaneel en met de ingangen naar onderen.
Daaronder komt een plank waar mijn router en NAS komt te staan die dan ook eenvoudig met de switch verbonden kunnen worden. Ook komt nog ergens een stekkerblokje en de coax splitter. Hoe ik dat precies ga doen weet ik nog niet exact.
Ik zal proberen morgen een schets te maken en houd jullie op de hoogte van de vorderingen. Omdat ik nog niet eerder zo iets gedaan heb zijn alle tips welkom.
Groeten Leon
Maar er zit zo te zien nog geen nuts in.
Als de nuts tussentijds is geplaatst schrik dan niet hè dat je flink minder ruimte hebt
Verder blijven we wachten op de plaatjes.... Weet je al wat je erin gaat hangen of nog niet bekend?
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Er komt alleen aansluiting van het water en elektra in dus ik denk dat het qua ruimte mee gaat vallen.Annuk schreef op donderdag 29 november 2018 @ 03:41:
[...]
Ik weet niet of dit je laatste foto is van je meterkast. En van wanneer die is.
Maar er zit zo te zien nog geen nuts in.
Als de nuts tussentijds is geplaatst schrik dan niet hè dat je flink minder ruimte hebt
Verder blijven we wachten op de plaatjes.... Weet je al wat je erin gaat hangen of nog niet bekend?
Er komt basic materiaal in. Ik moet 6 kabels patchen dus er komt een 8 poorts patchpaneel in. Ik twijfel alleen nog over de switch. Ik heb een eenvoudige switch nodig en de extra aansluitingen worden de modem en de NAS. Dan zal ik aan 8 poorten genoeg hebben alleen is er dan geen ruimte meer voor iets extra's. Om daarvoor een 16 poorts switch te gebruiken is een beetje overdreven lijkt me.
Dat is vaak wel onzuinigerhpmkruit schreef op donderdag 29 november 2018 @ 09:38:
Je kunt ook starten met een 8 poorts switch en deze later uitbreiden met een 2e 8 poorts als dat nodig blijkt.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Hoe ga je je wifi regelen?Leon-1985 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 07:41:
[...]
Er komt alleen aansluiting van het water en elektra in dus ik denk dat het qua ruimte mee gaat vallen.
Er komt basic materiaal in. Ik moet 6 kabels patchen dus er komt een 8 poorts patchpaneel in. Ik twijfel alleen nog over de switch. Ik heb een eenvoudige switch nodig en de extra aansluitingen worden de modem en de NAS. Dan zal ik aan 8 poorten genoeg hebben alleen is er dan geen ruimte meer voor iets extra's. Om daarvoor een 16 poorts switch te gebruiken is een beetje overdreven lijkt me.
Router met wifi in meterkast? Losse AP's?
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Ik denk ik met losse AP's ga werken want ik zie sowieso niet gebeuren dat de Ziggo router vanuit de meterkast genoeg bereik heeft. De woonkamer zal nog gaan maar de overige verdiepingen niet.MewBie schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:20:
[...]
Hoe ga je je wifi regelen?
Router met wifi in meterkast? Losse AP's?
Om zeker te zijn dat op elke verdieping de Wi-Fi goed is, wil ik op de 1e verdieping en zolder een AP plaatsen.
Bestaat er überhaupt een router die het tot de zolder zal redden? Dan is dat ook nog een mogelijkheid maar kostbaarder dan 2 AP's denk ik.
Zitten die aansluitingen ook al in die 6 kabels? Zo niet dan heb je dus nog extra kabels nodig en sowieso een switch met meer dan 8 poorten.Leon-1985 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:43:
[...]
Ik denk ik met losse AP's ga werken want ik zie sowieso niet gebeuren dat de Ziggo router vanuit de meterkast genoeg bereik heeft. De woonkamer zal nog gaan maar de overige verdiepingen niet.
Om zeker te zijn dat op elke verdieping de Wi-Fi goed is, wil ik op de 1e verdieping en zolder een AP plaatsen.
Bestaat er überhaupt een router die het tot de zolder zal redden? Dan is dat ook nog een mogelijkheid maar kostbaarder dan 2 AP's denk ik.
*beeeeep*
Die zitten niet in de 6 kabels. Ik wil een AP/switch gebruiken bij een ethernetaansluiting op één van de kamers.MewBie schreef op donderdag 29 november 2018 @ 10:45:
[...]
Zitten die aansluitingen ook al in die 6 kabels? Zo niet dan heb je dus nog extra kabels nodig en sowieso een switch met meer dan 8 poorten.

- Leeg
- NAS
- Router
- POE switch
- Kabelhouder
- Patch paneel
- Patch paneel
- Kabelhouder
- Switch
Waarom dan niet de switch tussen beide patch panelen in en lekker korte patch kabels gebruiken van 10 of 15 cm ?
Dan heb je ook de kabelhouders niet meer nodig.
Ik had ook een dergelijk layout gemaakt door de echte plaatjes van internet bij elkaar te plakken en dan krijg je dit: (zie ook mijn reactie in dit topic van zaterdag voor hoe het er echt uit ziet)

Aanvulling:
Ik realiseerde later pas dat je 2 switchen gebruikt ... maar dan nog kun je een switch direct boven/onder je patch strip kwijt .. zo ga ik het doen ... als het goed ik krijg ik vandaag de rest binnen incl. de korte patch kabels en kan ik kijken of het allemaal zo uitkomt als ik in gedachten had ... wordt vervolgd ;-)
[ Voor 24% gewijzigd door Oystein op 29-11-2018 16:06 ]
Wat is de situatie en waarom heb je een PoE switch boven en helemaal onderin nog een keer een reguliere switch? Je NAS en je router lijken me ook gek bij elkaar zitten.Hipska schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:59:
Even jullie mening gevraagd. Zou dit een goede rack layout kunnen zijn? Hebben jullie opmerkingen?
[Afbeelding: Rack layout]
- Leeg
- NAS
- Router
- POE switch
- Kabelhouder
- Patch paneel
- Patch paneel
- Kabelhouder
- Switch
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
De Keystone strip heeft een knop, LED's, 2x USB, HDMI en dual LAN voor de NAS PC en verder LAN poorten voor de rest van het netwerk.
Door met verschillende kleuren te werken voor de patch kabels is het meteen duidelijk wat waarvoor is.
Blauw - Router / WAN
Rood - NAS PC
Oranje - Access Point
Geel - Domotica (Siemens Logo PLC's)
Grijs - Standaard LAN poorten van de inbouwdozen

Het is verder nog niet aangesloten maar kan nu wel zien of de patch kabels de goede lengte hebben.
Om alle poorten tussen de switch en de Keystones te bereiken moet ik er nog een paar langere grijze en gele bij kopen.
Nu zijn de grijze 10 cm, oranje en geel 15 cm en rood 25 cm.
Verder ga ik nog de netsnoeren inkorten en voorzien van haakse IEC C13 connectoren wegens de beperkte inbouwdiepte.
De Eaton UPS kan ook al niet verder in het rack en zal straks nog ca. 2-3 cm verder naar buiten komen met de stekkers achterin.
Achter de blinde platen komt een PC met wat harde schijven als NAS.
De knop is om de PC te booten / resetten en de LED”s voor indicatie “on” en “HDD activity”
Deze NAS heeft ook een dual LAN vandaar de 2 rode patch kabels.
Waarom niet 1 grote switch ? Die plaats je tussen de 2 patchpanels heb je ook geen kabelhouders nodig.Hipska schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:59:
Even jullie mening gevraagd. Zou dit een goede rack layout kunnen zijn? Hebben jullie opmerkingen?
[Afbeelding: Rack layout]
- Leeg
- NAS
- Router
- POE switch
- Kabelhouder
- Patch paneel
- Patch paneel
- Kabelhouder
- Switch
Blijkbaar geen goed idee.
Goede tip wel ivm korte patch kabels.
Wat ik altijd jammer vind is dat de kabels een slag gedraaid moeten worden (zie de blauwe, gele en rode kabeltjes) Kan je die keystones in de patchstrip niet omdraaien en het blauwe kabeltje naar een poort in de onderste rij van de switch verplaatsen?Oystein schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:01:
Vandaag weer wat delen binnen waarmee ik het 19 inch rack compleet kan maken.
De Keystone strip heeft een knop, LED's, 2x USB, HDMI en dual LAN voor de NAS PC en verder LAN poorten voor de rest van het netwerk.
Door met verschillende kleuren te werken voor de patch kabels is het meteen duidelijk wat waarvoor is.
Blauw - Router / WAN
Rood - NAS PC
Oranje - Access Point
Geel - Domotica (Siemens Logo PLC's)
Grijs - Standaard LAN poorten van de inbouwdozen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is verder nog niet aangesloten maar kan nu wel zien of de patch kabels de goede lengte hebben.
Om alle poorten tussen de switch en de Keystones te bereiken moet ik er nog een paar langere grijze en gele bij kopen.
Nu zijn de grijze 10 cm, oranje en geel 15 cm en rood 25 cm.
Verder ga ik nog de netsnoeren inkorten en voorzien van haakse IEC C13 connectoren wegens de beperkte inbouwdiepte.
De Eaton UPS kan ook al niet verder in het rack en zal straks nog ca. 2-3 cm verder naar buiten komen met de stekkers achterin.
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Waarom zouden losse powermodules zuiniger zijn dan alles in 1 apparaat? Ik bedoel dan niet een 48-poorts upoe switch. Poorten die niet worden gebruikt uitschakelen, mits managed switch.CurlyMo schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:33:
Ik werk met poe injectors, zoveel poe apparatuur heb ik toch niet. Minder netjes maar wel zuinigst en goedkoopst.
Ik was er ook niet helemaal tevreden over maar dit was alleen nog om te kijken of het allemaal paste. Verder is er toch nog niks aangesloten achter de Keystones dus kan alles nog veranderen en dus ook omdraaien :-)ST10©DE schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:46:
[...]
Wat ik altijd jammer vind is dat de kabels een slag gedraaid moeten worden (zie de blauwe, gele en rode kabeltjes) Kan je die keystones in de patchstrip niet omdraaien en het blauwe kabeltje naar een poort in de onderste rij van de switch verplaatsen?
Om ook in te haken op de PoE injectors .. ik heb maar één AP en gebruik die ook met een injector.
De injector gaat in een geschakeld stopkontakt welke via de domotica uitgeschakeld wordt als we gaan slapen of de deur uit gaan.
Bij injectors werk je met 'domme' poorten en precies passende adapters. Dus de minste logica en verliezen. Maar het is ook maar een gedachtegang en geen harde wetenschap. Sowieso is een managed switch die zowel POE(+) als passive POE doet duur.PcDealer schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:59:
[...]
Waarom zouden losse powermodules zuiniger zijn dan alles in 1 apparaat? Ik bedoel dan niet een 48-poorts upoe switch. Poorten die niet worden gebruikt uitschakelen, mits managed switch.
Passive PoE wil je ook helemaal niet, veel te risicovol. En wat is duur? Als je toch al een managed switch moet hebben ivm IPTV, valt de meerprijs voor PoE+ opeens reuze mee (naar mijn mening).CurlyMo schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:42:
[...]
Bij injectors werk je met 'domme' poorten en precies passende adapters. Dus de minste logica en verliezen. Maar het is ook maar een gedachtegang en geen harde wetenschap. Sowieso is een managed switch die zowel POE(+) als passive POE doet duur.
En voor 1 AP zou ik een losse adapter nog wel overwegen, maar als je er meerdere hebt, of andere PoE devices zoals cameras, is het een heel ander verhaal. Elke injector heeft een eigen stopcontact nodig, en een extra netwerkkabel. Deze voorzieningen kosten ook geld.
Heb je door het gebruik van allemaal losse injectors/adapters niet juist het probleem dat je een X aantal keer de 230V naar 48V conversie doet, wat elke keer verlies geeft. Met één PoE switch heb je ook maar één keer dat verlies.CurlyMo schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:42:
[...]
Bij injectors werk je met 'domme' poorten en precies passende adapters. Dus de minste logica en verliezen. Maar het is ook maar een gedachtegang en geen harde wetenschap. Sowieso is een managed switch die zowel POE(+) als passive POE doet duur.
Ik heb 2 PoE devices: mijn Ubiquiti routertje en mijn accesspoint. Maar die draaien samen op dezelfde injector. De losse netvoeding van de router zit nog gewoon in de doos.Wafeltje schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:50:
En voor 1 AP zou ik een losse adapter nog wel overwegen, maar als je er meerdere hebt, of andere PoE devices zoals cameras, is het een heel ander verhaal. Elke injector heeft een eigen stopcontact nodig, en een extra netwerkkabel. Deze voorzieningen kosten ook geld.
Maar als er in de toekomst meer PoE-apparaten bij komen, dan pas ik dat inderdaad wel aan.
Punctuality is the politeness of kings
Hoezo is passive PoE risicovol? Kortsluiting oid?Wafeltje schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 12:50:
[...]
Passive PoE wil je ook helemaal niet, veel te risicovol. En wat is duur? Als je toch al een managed switch moet hebben ivm IPTV, valt de meerprijs voor PoE+ opeens reuze mee (naar mijn mening).
IPTV is meestal niet meer nodig aangezien de meeste providers nu routed gebruiken.
Een fatsoenlijke switch met PoE is al snel 80 euro,
pricewatch: ZyXEL GS1200-8HP terwijl je voor 30 euro al een managed switch hebt. En de Ubiquiti PoE switches schijnen erg warm te worden, dus betwijfel of die er efficiënt zijn..
Twijfel zelf ook nog.
Passieve PoE onderhandeld niet en zet gewoon 24V* op de ethernet aansluiting. Als het aangesloten apparaat er niet op gebouwd is gaat je ethernet aansluiting in rook op.Mr_gadget schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 13:55:
[...]
Hoezo is passive PoE risicovol? Kortsluiting oid?
IPTV is meestal niet meer nodig aangezien de meeste providers nu routed gebruiken.
Een fatsoenlijke switch met PoE is al snel 80 euro,
pricewatch: ZyXEL GS1200-8HP terwijl je voor 30 euro al een managed switch hebt. En de Ubiquiti PoE switches schijnen erg warm te worden, dus betwijfel of die er efficiënt zijn..
Twijfel zelf ook nog.
*of een ander voltage, hangt af van de fabrikant.
*beeeeep*
Toch niet terug naar de switch ?? ... tenzij je de injector verkeerd om inplugt

Ik ben er in dit geval van uit gegaan dat de injector na de switch zit ... de mijne heeft ook geen pass-through voor PoE dus dan heb ik ook geen andere optie.
[ Voor 33% gewijzigd door Oystein op 30-11-2018 15:02 ]
Mijn (home) "netwerkkennis" dateert van enige jaren geleden dat je blij was met een router en een switch in het hele huis WiFi te hebben, dus ik heb wat in te halen
Na wat te hebben ingelezen heb ik de volgende setup bedacht:
* T mobile standaard modem
* Switch 8 ports waarvan 4x PoE: pricewatch: TP-Link TL-SG108PE
* Acces point 2e en 3e woonlaag (plafond): pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
* Wall mount in de woonkamer: pricewatch: TP-Link EAP225-Wall
Is deze apparatuur "compatible" met elkaar? Of kan ik beter de apparatuur van Ubiquiti nemen met injectors?
Doel is een stabiel draadloos thuisnetwerk
[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 30-11-2018 23:53 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Combineren van verschillende merken APs is nooit een goed idee. Dit omdat het meer moeite kost om roaming werkende te krijgen (zorgen dat je overal echt 100% identieke instellingen hebt, ook als ze anders heten etc). Om dan bij Ubiquiti te blijven kun je naar de UniFi AP AC In-Wall kijken. Qua (wifi) specs gelijk aan de UAP AC Lite, maar dan met wandmontage/"inbouw". En daarnaast krijg je ook nog eens eens ethernet aansluiting erbij (aan de onderkant zitten er twee, eentje voor data, eentje met "PoE passthrough", maar die laatste werkt niet altijd even handig als je die als gewone data poort, zonder PoE, wilt gebruiken).Sport_Life schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 23:37:
Voor onze nieuwbouwwoning welke recent is opgeleverd ben ik op zoek naar een geschikte netwerkoplossing. Het betreft een woning met 3 volledige woonlagen icm plat dak. Er is vanuit de bouw op de overloop van de 2e en 3e woonlaag UTP voorzien uit het plafond.
Mijn (home) "netwerkkennis" dateert van enige jaren geleden dat je blij was met een router en een switch in het hele huis WiFi te hebben, dus ik heb wat in te halen.
Na wat te hebben ingelezen heb ik de volgende setup bedacht:
* T mobile standaard modem
* Switch 8 ports waarvan 4x PoE: pricewatch: TP-Link TL-SG108PE
* Acces point 2e en 3e woonlaag (plafond): pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
* Wall mount in de woonkamer: pricewatch: TP-Link EAP225-Wall
Is deze apparatuur "compatible" met elkaar? Of kan ik beter de apparatuur van Ubiquiti nemen met injectors?
Doel is een stabiel draadloos thuisnetwerk.
Bijkomend voordeel is dat je dan alles in de UniFi controller beheert. Alhoewel TP Link met de EAP lijn volgens mij ook centraal management heeft.
V.w.b. de switch. De eerder genoemde UAP AC IW (In-Wall) werkt sowieso op de 802.3af standaard voor PoE. Er vanuit gaande dat je de UAP AC Lites nieuw koopt (en anders niet van voor zeg zomer 2016 zijn) werken ook met standaard 802.3af. Dus elke switch die aan de 802.3af standaard voldoet kun je dan gebruiken.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Klopt helemaal..Sport_Life schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 00:23:
Tnx!Ok 1 merk dus. Ik koop ze nieuw idd en merk op dat tp link goedkoper is, met name de switch. Maar ubiquiti AP op een tp link switch zou dan de oplossing zijn.
Klein voordeel als je de switch ook van ubnt pakt is dat je alles vanuit 1 controller beheert en dus ook niet op een X aantal plekken instellingen moet doen bijv. Als je met VLan e.d. bezig gaat.
Maar meen dat ook tp-link het op een dergelijke manier doet in hun eap series (al ben ik daar minder van op de hoogte).
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Verwijderd
Zoiets? https://www.broadbandbuye.../32102-esscable-esrm-usg/loopezz schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 12:11:
Voor mijn nieuwbouwwoning heb ik al het een en ander gekocht voor een nette lan afwerking. Momenteel heb ik bij mijn ouders een USG 3P hangen die ik dan uiteraard meeneem. Alleen zoek ik hiervoor nog een 19” rack mount. Heeft iemand een adresje waar ik die kan kopen?
Die kwam ik inderdaad ook al tegen, maar die heeft geen support om de adapter ook netjes te monteren. Eigenlijk zou ik deze willen bestellen, maar de verzendkosten naar Europa houden me tegen.
Ik heb die gewoon op een 1U plank liggen met daarop ook Hue bridge en een PIloopezz schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 13:23:
[...]
Die kwam ik inderdaad ook al tegen, maar die heeft geen support om de adapter ook netjes te monteren. Eigenlijk zou ik deze willen bestellen, maar de verzendkosten naar Europa houden me tegen.
Of direct de usg pro nemen ? Direct 19 inch en sluit naadloos aan op de andere 19 inch apparatuur. Is alleen wel werkstukje duurder maar een 1 U shelf met importeren er zal er wel bijna geen verschil meer zijn.loopezz schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 12:11:
Voor mijn nieuwbouwwoning heb ik al het een en ander gekocht voor een nette lan afwerking. Momenteel heb ik bij mijn ouders een USG 3P hangen die ik dan uiteraard meeneem. Alleen zoek ik hiervoor nog een 19” rack mount. Heeft iemand een adresje waar ik die kan kopen?
Edit* zie net dat je de 3p al hebt dan wordt het een ander verhaal.
[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 01-12-2018 15:06 ]
Ik heb gisterenavond nog gekeken wat ik kon doen om het net wat strakker te krijgen.ST10©DE schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:46:
[...]
Wat ik altijd jammer vind is dat de kabels een slag gedraaid moeten worden (zie de blauwe, gele en rode kabeltjes) Kan je die keystones in de patchstrip niet omdraaien en het blauwe kabeltje naar een poort in de onderste rij van de switch verplaatsen?
De Keystones omdraaien gaat niet want die passen er maar op één manier in.
De Keystone strip en de switch van plek verwisselen levert juist nog meer getwiste kabels op.
Uiteindelijk heb ik het zo:

Zoals je kunt zien heb ik ondertussen e.e.a. aangesloten en nu loopt mijn internet via deze nieuwe set.
Achterop de kabelmodem heb ik een haakse F-connector gezet zodat die nu ook recht tegen de achterwand kan staan.
Het zijn de kleine details die het als geheel net wat strakker maken.
Om alle kabels netjes "compact" te houden naar de UPS heb ik ook de netsnoeren op maat gemaakt met haakse C13 connectoren.

Ook de voeding voor de NAS PC is zwevend ingebouwd ... het moederbord is nog niet binnen dus de rest van de PC komt later.

Ik had het hierboven nog niet genoemd maar ik realiseerde mij na het monteren van de ATX PSU dat deze eigenlijk ondersteboven zit. De fan hoort onder te zitten en creeër daarmee dan ook wat luchtstroom langs het moederbord en harddisks.
En de UPS die onderin ligt past ook nog binnen de deur van de meterkast dus dat betekent dat de houten omkasting toch wat dieper mag zijn ... staat toch wat netter als de UPS niet uitsteekt
De huidige kast kon ik precies uit één MDF paneel van 61 x 122 cm laten zagen (paneel kostte net geen tientje, zaagwerk is gratis bij de bouwmarkt) maar met een diepere kast moet ik er wel 2 panelen aan spenderen ... een extra spuitbus zwart heb ik nog staan
Ik moet er tenslotte nog jaren naar kijken ...
Er komen 2 kabels per 19mm buis.
Vanaf de meterkast naar de verste uithoek is ca. 16 meter met 2x 90 graden bochten bij de muur/pfalond/muur overgang.
Nu vond ik de kabel redelijk stug dus heb ik mij om de verkeerde redenen laten verleiden ?
Het is deze Draka UC Home kabel:
https://www.reichelt.nl/n...142356.html?&trstct=pol_5
Heeft iemand hier al ervaring mee ?
Er staat nog relatief weinig CAT.7 genoemd in dit topic.
Heb zelf onlangs een hele woning voorzien van twee CAT6 kabels\leiding met een diameter van 6.2mm in 16mm leidingen en dat ging zonder problemen (wel kabelglijmiddel gebruikt, scheelt echt een hoop!)
[ Voor 3% gewijzigd door Yellowneck op 05-12-2018 14:43 ]
Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II
Als je dubbele kabels gaat trekken, dan doe je er goed aan om 2 dozen te hebben met kabels. Zodat je ze tegelijk kunt trekken. Aangezien je niet weet hoe lang de kabel precies moet zijn, is het erg onhandig om 2 kabels uit 1 doos te halen. Deze tip kreeg ik ook hier op het forum en daar ben ik de tipgever erg dankbaar voorOystein schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:04:
Ik heb van de week ook een 100 mtr rol CAT.7 kabel ontvangen om door het huis te leggen.
Vanaf de meterkast naar de verste uithoek is ca. 16 meter met 2x 90 graden bochten bij de muur/pfalond/muur overgang.
Nu vond ik de kabel redelijk stug dus heb ik mij om de verkeerde redenen laten verleiden ?
Ik moet dan 2x16, 2x14 en 2x10 trekken.
Aangezien ik ook zelf alle buizen ga leggen (volledige renovatie) kan ik prima inschatten hoeveel meter nodig is.
Dat kan ook natuurlijk. Ik denk dat 9 van de 10 mensen die luxe niet hebben en geen idee hebben hoeveel kabel ze precies nodig hebben.Oystein schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:59:
Dat was ik al van plan ... ik heb wel wat over op de rol van 100 meter dus kan met ruime marge 2 lengtes knippen en deze samen er doorheen trekken.
Ik moet dan 2x16, 2x14 en 2x10 trekken.
Aangezien ik ook zelf alle buizen ga leggen (volledige renovatie) kan ik prima inschatten hoeveel meter nodig is.
Ik vroeg me af hoe ze die kabel zo dun weten te krijgen en zie dat het 4x2 AWG 26 is. Dat is in beginsel voldoende voor korte afstanden, pakweg 20 meter. Voor mijn gevoel minder geschikt voor 90 meter lengte met POE en dat is zo te zien ook niet het toepassingsgebied. Een mooie kabel voor huisinstallaties.Oystein schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:04:
Ik heb van de week ook een 100 mtr rol CAT.7 kabel ontvangen om door het huis te leggen.
De reden dat je weinig ervaringen voor cat7 tegen komt is omdat cat7 niet bedoelt is voor in huis, juist omdat het o.a. zo stug is.Oystein schreef op woensdag 5 december 2018 @ 14:04:
En de shielding is zwaar overkill. En als je er voor kiest de shielding niet aan te sluiten, omdat als je het wel aansluit je het ook meteen goed moet doen, kun je net zo goed kabel kopen zonder shielding.
*beeeeep*
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2