Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste
Acties:

• Oystein
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:43
MewBie schreef op donderdag 6 december 2018 @ 00:32:
[...]
En de shielding is zwaar overkill. En als je er voor kiest de shielding niet aan te sluiten, omdat als je het wel aansluit je het ook meteen goed moet doen, kun je net zo goed kabel kopen zonder shielding.
Ik weet hoe ik met afgeschermde kabels om moet gaan.
Ik kom zelf uit de aandrijftechniek (servo drives) waar afgeschermde kabels (en op de juiste correcte manier aarden !!) standaard is.

@GioStyle

De patchkabels komen bij Reichelt vandaan:
https://www.reichelt.nl/P...0c3b4a748a329ff323b824c6d

Ik heb gekozen voor de "pairs in metal foil" (PIMF) variant ... klik links onderaan op "meer filters" en dan wordt deze keuze ook zichtbaar.

• Jan-man
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 23:03
Als je het nog kan terugsturen zou ik dat doen. Cat 7 is echt zwaar overkill voor thuis situaties. Al helemaal met zulke lengtes.

Je kan beter cat 6 nemen bespaard een hoop gedoe met het trekken door de buis en geld. Daarnaast ga je 0,0 verschil merken in snelheid tegenover cat 7.

3420 Wp zuid 10 x 285 Wp 35° 2 x 285 Wp 13° maxim integrated | PVOutput

• Oystein
Voor het geld levert het mij niks op ... moet op eigen kosten terugsturen en kwalitatief goede CAT.6 kabel kost amper minder.

Met de kleinere diameter van deze UC Home variant zal het trekken ook wel te doen zijn.
Maar daar kom ik straks maar op één manier achter :/

We zullen het wel zien ... de grote lengtes kabels trekken gaat pas in mei 2019 gebeuren dus duurt nog wel even voordat ik mijn ervaringen kan delen :)

• Oystein
Jan-man schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:48:
Als je het nog kan terugsturen zou ik dat doen.
Nadat ik mijn antwoord hierboven schreef schoot me wel iets te binnen.
Aangezien de meeste kabels AWG 23-24 zijn is de UC-Home met AWG 26 een buitenbeentje.

Nu blijkt dat de RJ-45 Keystones geschikt zijn voor AWG 22-24, de Niko Cat.6 inbouwdozen AWG 23-25.

Dus wil ik geen gezeik hebben met slechte contacten ontkom ik niet aan een AWG 23-24 kabel.
Zo zie je maar hoe je op moet letten en dit soort details bepalend kunnen zijn.

Ik zal de kabel toch maar ruilen. :/

• procyon
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19-01 09:04
Ik had veel wilde plannen kijkend naar dit topic. Echter mijn netwerk is zo simpel dat ik het eigenlijk niet nodig vond. Ik had voorheen een NAS in de meterkast maar ben overgegaan naar een low power computer omdat ik een plex server voor de familie wilde draaien, die computer gebruik ik op zolder als normale computer. Dus ook geen NAS meer in de meterkast.

Er hingen voorheen 12 netwerkkabels los in de meterkast (toen ik het huis kocht maar overal een kabeltje naartoe getrokken) waarvan er maar 6 actief gebrukt worden. Simpel kabelgootje gekocht bij de Conrad en alles een beetje georganiseerd.

Wat je ziet is een modem, switch en een Raspberry PI (Pihole & Domoticz)

De kabel is CAT6a met op advies van jullie hier koperen aders. De connectoren zelf geknepen (dat ging vaker fout dan goed). Lijkt allemaal lekker rap te gaan want haal download op nieuwsgroepen met +/-123MB-s
Speedtest ziet er ook goed uit.

Zoals je ziet niet showcase waardig maar misschien breng ik mensen op ideeen om het erg goedkoop en simpel te organiseren.

Nog 1 todo; ik ga de glasvezel kabel wel een beetje omleggen in een PVC pijp. Het is nu wel een beetje kwetsbaar zo.

Leuk detail; omdat de meeste modems nu een NAS functie hebben (die overigens altijd zuigt) leveren ze genoeg stroom op de USB poort om 2,5inch HDD te voeden.

Daarmee kan je ook je Raspberry PI voeden, draait perfect (ik heb de nieuwste en meest power hungry versie) dus dat scheelt weer een stopcontact.

procyon wijzigde deze reactie 06-12-2018 14:31 (25%)

Een lege verzameling is deelverzameling van elke verzameling

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:46

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

@procyon Die glasvezelkabeltjes kunnen best wat hebben hoor. Er zijn ook langere te koop. Op o.a. https://www.fs.com/ is dat spul spotgoedkoop en in flinke lengtes te koop.

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• procyon
ThinkPad schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:38:
@procyon Die glasvezelkabeltjes kunnen best wat hebben hoor. Er zijn ook langere te koop. Op o.a. https://www.fs.com/ is dat spul spotgoedkoop en in flinke lengtes te koop.
Fijn dat je me deze tip gaf, vroeg me al af waar dat te bestellen :)

• Oystein
@procyon

Wow .. dat zijn nog eens indrukwekkende internet snelheden.

Voor die paar kabeltjes is deze layout ook een prima oplossing ... kabelgoot maakt het al een stuk meer af dan een zichtbare bundel kabels.

• My-life
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 20:31
procyon schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:12:
Leuk detail; omdat de meeste modems nu een NAS functie hebben (die overigens altijd zuigt) leveren ze genoeg stroom op de USB poort om 2,5inch HDD te voeden.

Daarmee kan je ook je Raspberry PI voeden, draait perfect (ik heb de nieuwste en meest power hungry versie) dus dat scheelt weer een stopcontact.
Top tip, bedankt! Ook een hele nette opstelling verder.

Overigens laten plastic labels (van Dymo bijvoorbeeld) na verloop van tijd los is mijn ervaring.

Specs

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 18-01 17:57

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

d:)b Geweldige Raspberry Pi behuizing waar ik zelf ook groot fan van ben! _O_ 8)

Heb er zelfs twee! :D
De kabel is CAT6a met op advies van jullie hier koperen aders. De connectoren zelf geknepen (dat ging vaker fout dan goed). Lijkt allemaal lekker rap te gaan want haal download op nieuwsgroepen met +/-123MB-s
Speedtest ziet er ook goed uit.
[Afbeelding]
Als ik hier mijn netwerk op alle mogelijke manieren met iPerf ga zitten testen kom ik ook niet boven de 940 Mbps dus die connectoren zijn nu prima! :+
Zoals je ziet niet showcase waardig maar misschien breng ik mensen op ideeen om het erg goedkoop en simpel te organiseren.
Welke CAT6a kabel en connectoren had je besteld/gebruikt ?

Moet er zelf ook aan geloven over een tijdje, hoewel hier en daar al CAT5e zit, maar helaas veel te weinig is :'(

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• procyon
nero355 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:18:
[...]

d:)b Geweldige Raspberry Pi behuizing waar ik zelf ook groot fan van ben!

Welke CAT6a kabel en connectoren had je besteld/gebruikt ?

Moet er zelf ook aan geloven over een tijdje, hoewel hier en daar al CAT5e zit, maar helaas veel te weinig is :'(
Haha thanks! Inderdaad een goede behuizing!
Heb deze kabel gebruikt:

https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

En deze contactdozen : ze zijn dubbel maar maakt niet uit, je kan ze ook als single gebruiken.

https://www.netwerkkabel....003-verticale-invoer.html

• Annuk
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 19:41
Oystein schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:29:
[...]

Nadat ik mijn antwoord hierboven schreef schoot me wel iets te binnen.
Aangezien de meeste kabels AWG 23-24 zijn is de UC-Home met AWG 26 een buitenbeentje.

Nu blijkt dat de RJ-45 Keystones geschikt zijn voor AWG 22-24, de Niko Cat.6 inbouwdozen AWG 23-25.

Dus wil ik geen gezeik hebben met slechte contacten ontkom ik niet aan een AWG 23-24 kabel.
Zo zie je maar hoe je op moet letten en dit soort details bepalend kunnen zijn.

Ik zal de kabel toch maar ruilen. :/
Ik zou denk ik dan als ik jou was dezelfde kabel gebruiken als @procyon.
Perfect te verwerken kabel :)

@procyon waarom heb je trouwens die wcd's gebruikt en niet gewoon bijpassende besteld bij sandervunderink.nl (de doosjes van Rutenbeck icm bijpassende afwerking van je bestaande schakelmateriaal).

• Oystein
Dat was ik al van plan.
Heb net de Draka terug gestuurd naar Reichelt :)

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:57
Ossi schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:30:
Zo dan, dat was geen soepele middag. Man man man, we zijn begonnen in de woonkamer. Daar zat een telefoonkabel plus aansluiting, het doel was om daar twee netwerkkabels heen te trekken. Metalen trekveer eraan gezet en trekken maar. Maar niks hè. Na een meter of twee zat ie muurvast. Andere kant geprobeerd, ook geen succes. Nylon trekveer geprobeerd, maar hetzelfde probleem. Uiteindelijk van ellende de kabel kapot getrokken :-(

Geprobeerd om de tip op te volgen in dit topic om een draadje door de buis te zuigen met een stofzuiger, maar zelfs dat lukte niet. Mijn vader is zelfs nog in de kruipruimte geweest, maar de buizen zijn niet zichtbaar, zitten dus in het beton. En er is geen ruimte om in die regio even een kabeltje omhoog te wurmen. Ik weet dus ook niet wat ik hier mee aan moet eigenlijk.

In de werkkamer boven zat een coax-kabel, deze aan de nylon trekveer verbonden en deze was er snel door gelukkig, eindelijk een lichtpuntje in deze klus na 2,5 uur strijd. Trekveer verbonden met de eerste netwerkkabel en daarna de tweede zo'n 20cm lager aan de eerste netwerkkabel. Op die manier was het maximaal dus twee kabels dikte tegelijk. Het trekken ging natuurlijk iets lastiger dan alleen een nylon trekveer, maar al met al ging het hartstikke goed en eindelijk een succes :)

Daarna hetzelfde herhaald voor de slaapkamer, ook daar ging het goed. Iets lastiger omdat de afstand iets langer was denk ik.

Daarna er maar een eind aan gebreid. Het was al tegen zes uur en we waren er ook wel klaar mee. Ik weet niet of we er morgen mee verder gaan. Zo niet, dan kan ik de twee ruimtes afwerken met patch-punten.

Al met al een gematigd tevreden succes. Het punt in de woonkamer is belangrijk voor mijn accespoint-plan in huis. Plus ik heb daar drie apparaten staan die snakken naar een snelle bekabelde verbinding.

Iemand nog tips voor deze buis?
Gistermorgen zijn mijn vader en ik weer verder gegaan met kabels trekken. Ik had een maandje geleden op gearbest een endoscoop camera gekocht van 5 meter. Ik wilde gewoon zien wat nou de blokkade veroorzaakte en als ik kan zien wat het is, dan kan er misschien wat aan gedaan worden.

Dus begonnen om de endoscoop voor op de metalen trekveer te plaatsen en daarna af te laten zakken. Dit is dus al een erg smal pijpje. En na een meter kom ik de eerste blokkade al tegen:

Daar ga je dus van smal pijpje naar heeel smal pijpje. Maar dit was niet de daadwerkelijke blokkade. Dus terug eruit en de endoscoop voor op de nylon trekveer. Poging 2 en ja hoor, succes! We kwamen voorbij het koppelstuk. Verder verder en verder, bijna aan het eind van het endoscoopsnoer....
Tadaaaaa:

Hier heeft dus een telefoonkabel ingezeten, maar ik vermoed dat het huis toen wat is gaan zetten en dat die leiding daardoor kapot gegaan is. Deze leiding is voor altijd verloren in ieder geval.

Besloten eerst maar eens twee kabels naar zolder te trekken. Dit ging gelukkig zonder problemen. Dat was ook hard nodig, want dat gaat onze nieuwe werkkamer worden.

Daarna in overleg met de vriendin maar besloten dat we 1 van de CAI aansluiting in de woonkamer maar opofferen voor netwerkaansluiting. Ook die twee kabels gingen zonder problemen.

Vandaag bezig om ze af te werken :)
Maar ik dacht dat jullie deze foto's ook wel wilden zien.

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:33
Mooie foto's.

Lijkt me een geval van leiding gelegd met telefoonkabel erin, koppeling losgeschoten tijdens storten van de dekvloer of zo iets.
Blijft allemaal werken tot je probeert de telefoonkabel eruit te trekken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• new_guy
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 19-01 13:30
Ossi schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:53:
[...]

Gistermorgen zijn mijn vader en ik weer verder gegaan met kabels trekken. Ik had een maandje geleden op gearbest een endoscoop camera gekocht van 5 meter. Ik wilde gewoon zien wat nou de blokkade veroorzaakte en als ik kan zien wat het is, dan kan er misschien wat aan gedaan worden.

Dus begonnen om de endoscoop voor op de metalen trekveer te plaatsen en daarna af te laten zakken. Dit is dus al een erg smal pijpje. En na een meter kom ik de eerste blokkade al tegen:
[Afbeelding: Koppelstuk]

Daar ga je dus van smal pijpje naar heeel smal pijpje. Maar dit was niet de daadwerkelijke blokkade. Dus terug eruit en de endoscoop voor op de nylon trekveer. Poging 2 en ja hoor, succes! We kwamen voorbij het koppelstuk. Verder verder en verder, bijna aan het eind van het endoscoopsnoer....
Tadaaaaa:
[Afbeelding: Verzakking 2]

[Afbeelding: Verzakking 1]

Hier heeft dus een telefoonkabel ingezeten, maar ik vermoed dat het huis toen wat is gaan zetten en dat die leiding daardoor kapot gegaan is. Deze leiding is voor altijd verloren in ieder geval.

Besloten eerst maar eens twee kabels naar zolder te trekken. Dit ging gelukkig zonder problemen. Dat was ook hard nodig, want dat gaat onze nieuwe werkkamer worden.

Daarna in overleg met de vriendin maar besloten dat we 1 van de CAI aansluiting in de woonkamer maar opofferen voor netwerkaansluiting. Ook die twee kabels gingen zonder problemen.

Vandaag bezig om ze af te werken :)
Maar ik dacht dat jullie deze foto's ook wel wilden zien.
Welke heb je gekocht als ik vragen mag? Ziet er goed uit namelijk!

Acties:
  • +5Henk 'm!
  • Pinned

• smartie89
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 18-01 20:19
Sinds 1 juli zijn we verhuisd naar een nieuwbouw woning. Sindsdien ook bezig geweest met het netwerk aanleggen. Iedere keer alleen de kabels die nodig waren en los laten hangen in de meterkast en degene die ik direct nodig had even met een rj45 afgewerkt.

Een aantal weken geleden begonnen met het netjes maken hiervan.
Er moeten nog een paar dingen beter weggewerkt worden en de NAS moet nog een plankje krijgen, maar voor nu ben ik tevreden.

Om te patchen heb ik een 12 voudige Panduit Outlet box besteld. Alles in de kamers en de meterkast is afgepatcht met Panduit Cat6 keystones/ Outlets. En afgewerkt in het schakelmateriaal Jung AS500.

Cleurcodes:
Oranje: POE/ unifi AP pro's
Geel: NAS /DS214play
Blauw: Data
Rood: up-links
Zwart: vast aangesloten: Philips Hue, RasPi met domoticz, N300AP
Dan hangt er nog een Tado bridge los.

https://tweakers.net/ext/f/5LLx8OGlKVZD9e8q25Gz6bYv/thumb.jpg
https://tweakers.net/ext/f/F7fn2u5Ut6pBjgV0BLYxdtZi/thumb.jpg

Edit: kapstok foto's weggehaald aangezien dit teveel los maakte en offtopic is.

smartie89 wijzigde deze reactie 09-12-2018 21:54 (17%)

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:41

Illusion

(the art of)

smartie89 schreef op zondag 9 december 2018 @ 17:44:

Daarnaast moesten we ook nog een kapstok kwijt, deze paste perfect in het nisje van de meterkast, dus zelf deze oplossing gemaakt. Als ik er echt in moet zijn kan ik 'm van de schommelhaken losmaken en weghalen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Leg je dat dan ook aan de brandweer uit, als ze in een huis vol rook even je gas en elektra af willen sluiten?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• unezra
  • Laatst online: 21:43

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

Illusion schreef op zondag 9 december 2018 @ 17:51:
[...]

Leg je dat dan ook aan de brandweer uit, als ze in een huis vol rook even je gas en elektra af willen sluiten?
Is het ook niet zo dat de boel vrij toegankelijk moet zijn? Dus geen dingen voor de deur van de meterkast?

Hier ligt er ook genoeg zooi *in* de kast, het is een grote trapkast, maar gas en electra zijn wel vrij toegankelijk.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• smartie89
De mand eronder is makkelijk weg te schuiven en dan kan de deur gewoon open, touw is lang genoeg dat de kapstok mee kan bewegen met de deur. En anders is het zo doorgesneden.
Ik stoor me er in ieder geval niet aan en voor mezelf is het bereikbaar genoeg en dit is voor ons een goede oplossing.

• Jan-man
Illusion schreef op zondag 9 december 2018 @ 17:51:
[...]

Die gasten rukken binnen 1 sec dat rekje los.

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 02:26
Of blussen er gewoon dwars doorheen. Met zo'n NAS die op de gasmeter balanceert, is het niet geheel ondenkbaar dat daar de fik zal zijn ;)

Punctuality is the politeness of kings

• Illusion
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 00:41

Illusion

(the art of)

Jan-man schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:37:
[...]

Die gasten rukken binnen 1 sec dat rekje los.
Als ze weten waar ze moeten zoeken wel ja. Veel meterkasten zitten ook gewoon op slot.

Maar als je er een complete kapstok voor hangt, dan is het niet meer evident dat daar een meterkast achter verstopt zit, en gaan ze mischien wel verder zoeken.
Onthoud dat die mannen het huis niet kennen, het zicht mogelijk beperkt is door rook, etc.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Jan-man
Illusion schreef op zondag 9 december 2018 @ 19:51:
[...]

Als ze weten waar ze moeten zoeken wel ja. Veel meterkasten zitten ook gewoon op slot.

Maar als je er een complete kapstok voor hangt, dan is het niet meer evident dat daar een meterkast achter verstopt zit, en gaan ze mischien wel verder zoeken.
Onthoud dat die mannen het huis niet kennen, het zicht mogelijk beperkt is door rook, etc.
Meterkast moet binnen 3 meter van je voordeur zitten. Slot is verplicht vanuit de wet. Daarintegen is er geen wet hoe je jouw kast vult. Alleen een wet die zegt gas moet daar electra daar enz.

Enige over de kast wat ze als regel ingesteld hebben dat er een max formaat is zodat je het bezemkast verhaal minder krijgt.

Jan-man wijzigde deze reactie 09-12-2018 20:39 (8%)

• Ossi
Ben(V) schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:07:
Mooie foto's.

Lijkt me een geval van leiding gelegd met telefoonkabel erin, koppeling losgeschoten tijdens storten van de dekvloer of zo iets.
Blijft allemaal werken tot je probeert de telefoonkabel eruit te trekken.
Ja, ik wilde de foto's jullie niet onthouden. Er zullen hier velen zijn die er tegenaan zijn gelopen. Nu krijgen we een kijkje in de spreekwoordelijke keuken.

Het zou kunnen inderdaad dat ze in 1996 al voorgevulde buizen hadden. Had zelf niet het idee dat ze dat al deden toendertijd. Maar gieten van dekvloer klinkt ook wel plausibel.
new_guy schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:12:
[...]

Het is wel een beetje off-topic, maar vooruit:
https://www.gearbest.com/...cope/pp_009950551487.html

7 euro grofweg.

Zou ook moeten werken op de pc op 1024*768, maar dat kreeg ik niet aan de praat. Via de telefoon is het 640*480, maar voor dit geld en toepassing is dat ruim voldoende :)

Voor op de trekveer gezet met ductape.

*edit*
Kan iemand mij vertellen of die korte patchkabels van 20cm de lengte berekend is inclusief connector?
Dit soort kabeltjes dus: https://netwerkproducten....oper-groen-p-4225504.html

Ossi wijzigde deze reactie 09-12-2018 21:03 (8%)

• Xander
  • Laatst online: 01:42
Ossi schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:48:
[...]

Ja, ik wilde de foto's jullie niet onthouden. Er zullen hier velen zijn die er tegenaan zijn gelopen. Nu krijgen we een kijkje in de spreekwoordelijke keuken.

Het zou kunnen inderdaad dat ze in 1996 al voorgevulde buizen hadden. Had zelf niet het idee dat ze dat al deden toendertijd. Maar gieten van dekvloer klinkt ook wel plausibel.
Voorgevulde buizen zijn altijd flexibel, met ribbeltjes dus. Ook worden daar geen moffen in gebruikt om voor de hand liggende redenen. ;) Jij hebt geen voorgevulde buis dus.

Kan natuurlijk alsnog prima dat de buis gelegd is en de kabel getrokken is voordat de smeervloer gelegd is.

Ik weet niet helemaal zeker wat ik nou zie op die foto's. Is dat inderdaad een verschoven buis en kijken we nu tegen de rand daarvan? Of is de buis gewoon volgelopen met cement en is die halve maan vorm gemaakt door de kabel die er in zat? Ik denk dat laatste eerlijk gezegd.
Het is wel een beetje off-topic, maar vooruit:
https://www.gearbest.com/...cope/pp_009950551487.html

7 euro grofweg.
Mooi speelgoed! Die gaat hier ook in het boodschappenmandje. :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 02:02

PcDealer

HP ftw \o/

Jan-man schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:33:
[...]

Meterkast moet binnen 3 meter van je voordeur zitten. Slot is verplicht vanuit de wet. Daarentegen is er geen wet hoe je jouw kast vult. Alleen een wet die zegt gas moet daar electra daar enz.
Misschien geen wet, maar @unezra heeft gelijk. In het bouwbesluit staat waar een meterkast en moet voldoen. Deze voldoet niet.

Je woonhuisverzekeraar zal ook vast iets opgenomen hebben in de voorwaarden over het voldoen aan de eisen.

LinkedIn WoT Cash Converter

• smartie89
Jongens jongens, wat een gez**k over hoe iemand z'n huis indeeld. Dit is niet erg uitnodigend om nogmaals hier iets te posten. Ik haal het wel uit m'n post, dat is ook mijn fout ik had er niets over moeten plaatsen.
Dan kunnen we nu weer on topic gaan, want het gaat om de LAN afwerking uiteindelijk.

• Ben(V)
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:33
Xander schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:21:
[...]

Voorgevulde buizen zijn altijd flexibel, met ribbeltjes dus. Ook worden daar geen moffen in gebruikt om voor de hand liggende redenen. ;) Jij hebt geen voorgevulde buis dus.

Kan natuurlijk alsnog prima dat de buis gelegd is en de kabel getrokken is voordat de smeervloer gelegd is.

Ik weet niet helemaal zeker wat ik nou zie op die foto's. Is dat inderdaad een verschoven buis en kijken we nu tegen de rand daarvan? Of is de buis gewoon volgelopen met cement en is die halve maan vorm gemaakt door de kabel die er in zat? Ik denk dat laatste eerlijk gezegd.

[...]

Mooi speelgoed! Die gaat hier ook in het boodschappenmandje. :)
Kabels worden altijd getrokken voordat de dekvloer gestort wordt, dat is veel simpeler als er een probleem is met bijvoorbeeld een geknikte bocht.
Tijdens het storten schuift er dan een koppeling los en krijg je dit effect.
Leuk om zo te zien, maar helaas nooit meer op te lossen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• unezra

unezra

smartie89 schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:52:
Jongens jongens, wat een gez**k over hoe iemand z'n huis indeeld. Dit is niet erg uitnodigend om nogmaals hier iets te posten. Ik haal het wel uit m'n post, dat is ook mijn fout ik had er niets over moeten plaatsen.
Dan kunnen we nu weer on topic gaan, want het gaat om de LAN afwerking uiteindelijk.
Dude, we zeggen dit alleen maar om te voorkomen dat je straks gezeik krijgt met de brandweer of je verzekering. Niet om je te pesten. Het gaat er niet om hoe je je huis in deelt, maar dat je nu iets doet dat je in "iets" grotere problemen kan brengen dan een paar mensen die hier op Tweakers je wijzen op eventuele wet- en regelgeving.

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 00:11

CurlyMo

www.pilight.org

unezra schreef op maandag 10 december 2018 @ 07:16:
[...]
Dude, we zeggen dit alleen maar om te voorkomen dat je straks gezeik krijgt met de brandweer of je verzekering.
@smartie89 En als het dan gebeurt je vast en zeker was komen klagen dat niemand op tweakers je erop gewezen had.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• unezra

unezra

Overigens wist ik zelf ook niet dat een slot op de meterkast verplicht was. :) Wij hebben dat niet. Wel een schuifje op de deur om te voorkomen dat de katten er naar binnen sneaken.

Als we de deur gaan vervangen (ooit), zal ik daar wel rekening mee houden. Waarschijnlijk in de vorm van een deurknop met sleutel of iets dergelijks.

Acties:
  • +10Henk 'm!
  • Pinned

• breaq
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 23:33
HKLM_ schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:45:
Deze week de eerste stappen gezet voor het beter wegwerken van de lan devices.

De unifi spullen staan op mijn hobby kamer en hier heb ik deze week een plank voor gefixt zodat alles tegen de muur aan zit.

Misschien niet het mooist maar ik ben tevreden :P nu rest nog wat kabels wegwerken/inkorten en wat gootjes maken.

Unifi USG
Unifi Switch
Unifi Cloudkey
Ipad Mini 2
Philips Hue bridge
Power unit

De Ipad 2 is gepromoveerd tot management ipad aangezien die laats vervangen is door een ipad 2018 :+

De kabels van de switch komen aan de achterkant samen en zitten per stuk in een RJ45 koppelstukje.

[Afbeelding: Set1]

[Afbeelding: Set2]
Naar aanleiding van deze post ook wat in elkaar gezet. Dank voor het idee!

Situatie voor:

Situatie na:

Op het panel zie je:

- Apple Airport Extreme
- 4G dongel (voor als de Livebox uitvalt)
- Philips Hue hub
- Synology RT1900AC
- Livebox 4

Daaronder hangt nog een APS UPS die alles van elektriciteit voorziet.

Ik heb wel scharnieren gebruikt omdat het wegwerken van de bedrading en stekkers aan de achterkant anders niet lekker werkt. Achter het panel zit een stekkerdoos waarop alles wordt aangesloten (vis de UPS).

breaq wijzigde deze reactie 10-12-2018 10:17 (3%)
Reden: Situatie voor toegevoegd.

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:25

HKLM_

WiFi 2,4Ghz 1,6,11 5Ghz 52-140

breaq schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:14:
[...]

Situatie voor:
[Afbeelding: Datapanel-0]

Situatie na:
[Afbeelding: Datapanel-1]

[Afbeelding: Datapanel-2]

Op het panel zie je:

- Apple Airport Extreme
- Philips Hue hub
- Synology RT1900AC
- Livebox 4

Ik heb wel scharnieren gebruikt omdat het wegwerken van de bedrading en stekkers aan de achterkant anders niet lekker werkt. Achter het panel zit een stekkerdoos waarop alles wordt aangesloten (vis de UPS).
Nice die van jou heeft scharnieren die van mij niet... maar dat is misschien wat voor versie 2.0 :D

Ubiquiti • 2 site’s • 2x Unifi USG 3P • Unifi Switch 8 ports 60w • 2x Unifi AC-LR • 2x Unifi AC-Lite • Unifi CloudKey

• EverLast2002
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 17-01 20:42
new_guy schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:12:
[...]

Die endoscopes kun je ook kopen bij de Action voor een paar euro..

• rally
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:18

rally

Irini Ria Raphaëlla

Of bij Aliexpress. Hebben ze ook wifi versies die dan op zowel iOS als android werken.

http://irini.wachtel.nl

• vonkkie
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:46
Wat voor component zit er in de hagerkast wat netwerk heeft?
breaq schreef op maandag 10 december 2018 @ 10:14:
[...]

Situatie voor:
[Afbeelding: Datapanel-0]

Situatie na:
[Afbeelding: Datapanel-1]

[Afbeelding: Datapanel-2]

Op het panel zie je:

- Apple Airport Extreme
- Philips Hue hub
- Synology RT1900AC
- Livebox 4

• josvane
  • Laatst online: 19-01 18:35
Naar aanleiding van deze .plan : plan: Pinnen en filteren van forumposts - Development-iteratie #145 ben in inmiddels begonnen met het pinnen van posts.

Dit doe ik op van voor naar achteren, dit zodat de meest recente post ook als 1e een pin krijgen.
Mis ik berichten waarvan jullie echt zeggen dit is een pin waard stuur mij dan een DM.

• breaq
vonkkie schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:28:
Wat voor component zit er in de hagerkast wat netwerk heeft?

[...]
Goed rondgekeken vonkkie!

Dat is een Devolo DINrail 1200 Powerline. Die wordt gebrukt bij gebrek aan UTP bekabeling.

Meer info: https://www.devolo.com/dlan-pro-1200-dinrail.html

• vonkkie
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:46
Het is mijn werk geweest elektro

quote]breaq schreef op maandag 10 december 2018 @ 16:17:
[...]

Goed rondgekeken vonkkie!

Dat is een Devolo DINrail 1200 Powerline. Die wordt gebrukt bij gebrek aan UTP bekabeling.

Meer info: https://www.devolo.com/dlan-pro-1200-dinrail.html
[/quote]

• Oortjes
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 19-01 17:04
Op het panel zie je:

- Apple Airport Extreme
- Philips Hue hub
- Synology RT1900AC
- Livebox 4

Vanwaar 2 wifi routers?

• breaq
Alleen de wifi van de Airport Extreme wordt gebruikt, op de Synology en de Livebox staat wifi uit. Er staan in huis nog twee andere airports. Die kiezen automatisch een ander kanaal. De Synology RT1900ac hangt in de DMZ van de Livebox.

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:05

sapphire

Die-hard pruts0r

unezra schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:11:
[...]

Is het ook niet zo dat de boel vrij toegankelijk moet zijn? Dus geen dingen voor de deur van de meterkast?

Hier ligt er ook genoeg zooi *in* de kast, het is een grote trapkast, maar gas en electra zijn wel vrij toegankelijk.
Hier over gesproken hebbende dit is ook het punt waar ik mee zit.

Afgelopen jaar zoveel zooi in de meterkast bijgekomen dat het een pestbende is en zoals het er nu naar uitziet heb ik tussen kerst en oud en nieuw vrij en wil ik alles weer op orde maken.

Waar ik dus mee zit, de meterkast is vrij smal (ca. 65cm) en ondiep ca 30cm en ook niet erg hoog, de deur is ca 2m. oud huis ;)
Omdat ik alles niet aan de zijkanten van de groepenkast kwijt kan, ik wil er niets voor hebben, zat ik te denken om de router, Rpi, Kaku en eventueel de NAS aan de binnenkant van de deur te hangen. Alles kan dan netjes georganiseerd opgehangen worden en als de deur open is dan blijven de groepen en leidingen vrij toegankelijk voor onderhoud/calamiteiten :) Heel dom idee of....?

Nou heb ik nog veel meer kleine vragen rondom coax/UTP/netwerk aanleg/kabels/AOP/ect. geen idee of dat hier ook gesteld mag worden ?

Edit: Nog een drietal foto's van de bende :X

sapphire wijzigde deze reactie 10-12-2018 21:01 (17%)

Gabriël Ryzen

• Oystein
Je hebt tussen de gasmeter en groepenkast nog ruimte om wat te op te hangen.

Wellicht is mijn oplossing met een 19 inch rack een idee ... de mijne is hier 27 cm diep.
Zie mijn reactie een paar blz. terug op zaterdagavond 24 november.

Ik heb ook een uitsparing gezaagd voor de stroomkabel ;-)

• SanderH_
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 21:34
Aangezien ik alle kabels in mijn patchkast wil laten toekomen zit ik met een probleem genaamd... enkele te korte kabels :+

Voor de CAT5E en CAT6 (jawel, de aannemer van het nieuwbouwappartement heeft blijkbaar 2 verschillende soorten UTP door elkaar gebruikt) lang genoeg te laten zijn ga ik deze moeten verlengen. Kan ik zonder problemen onderstaande koppelstukken gebruiken om zo de kabels te verlengen? Of zorgt dit sowieso voor storingen?

koppelbox LSA catt volledig afgeschermd
koppelbox LSA cat5e volledig afgeschermd

Wat met de zwarte aftakkabel van mijn provider (Coax PE14)? Iemand enig idee of de installateur dit kan verlengen zodat alles netjes in mijn patchkast kan terechtkomen?

Trouwens ook gemerkt dat één van de UTP kabels een klein stukje beschadigde isolatie heeft op het punt waar hij in het wanddoosje wordt aaangesloten. De aders zien er nog allemaal prima uit, maar de mantel is wat gescheurd. Gewoon wat elektrische tape rond wikkelen en verder geen zorgen over maken?

SanderH_ wijzigde deze reactie 11-12-2018 00:41 (17%)

• rally
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:18

rally

Irini Ria Raphaëlla

Ik zou voor beide de CAT6 gebruiken. Dan heb je de maximale kwaliteit verbinding.
Het is niet optimaal, maar wel de beste optie om te verlengen (i.i.g. VEEL beter dan zo'n RJ45 koppelblok).

De COAX kabel kun je redelijk goed verlengen met een COAX f-connector koppelstuk (female/female).

Zoiets:

Als het mogelijk is zou ik daar wel gekrompen f-connectoren voor gebruiken. Die zijn veel steviger en vaak een hogere kwaliteit dan de "schroef connectoren" (die laatste zitten vrij los op de kabel).

http://irini.wachtel.nl

• dreamscape
rally schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 08:28:
Ik zou voor beide de CAT6 gebruiken. Dan heb je de maximale kwaliteit verbinding.
Dat zou je denken, maar dat hoeft niet zo te zijn. Afhankelijk van de fabrikant kunnen de aders van CAT6 net iets dikker zijn dan die van CAT5e (22-24 AWG voor CAT6 en 24-26 AWG voor CAT5e). Als daar in die LSA-strips rekening mee wordt gehouden, dan kan het gebeuren dat een CAT5e-kabel niet goed vast zit in een CAT6 LSA-strip.

Nou is dat allemaal theorie en ik vermoed dat het in de praktijk niet uitmaakt, maar de aanname 'met CAT6-materiaal is de verbinding beter' is niet altijd correct.

• Ossi
Iemand ervaring met heeeele korte patchkabels?

Dit soort kabels dus: https://netwerkproducten....oper-zwart-p-4349200.html

Ik heb al een paar mailtjes uitgestuurd maar geen reactie op ontvangen... Maar is die lengte van 15cm inclusief of exclusief stekkers? Dat maakt nogal uit op zulke korte kabeltjes :)

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 00:10
Ossi schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:44:

Ik heb al een paar mailtjes uitgestuurd maar geen reactie op ontvangen... Maar is die lengte van 15cm inclusief of exclusief stekkers? Dat maakt nogal uit op zulke korte kabeltjes :)
Ik had een aantal 6" patchkabels gekocht in de hoop er mee weg te kunnen komen. Waren net te kort. Ga er van uit dat je ze alleen kan gebruiken als je switch en patch paneel direct boven elkaar hangen.

MewBie wijzigde deze reactie 11-12-2018 10:59 (3%)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• Oystein
Ossi schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:44:

Deze grijze en blauwe zijn o.a. 10 cm ... maar dat moet dan wel incl. de stekker zijn ... ;)

De gele en oranje zijn 15 cm om een vergelijk te hebben.
Nu zitten ze al maximaal "scheef" zonder dat er veel kracht op komt te staan.

• Ossi
MewBie schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 10:57:
[...]

Ik had een aantal 6" patchkabels gekocht in de hoop er mee weg te kunnen komen. Waren net te kort. Ga er van uit dat je ze alleen kan gebruiken als je switch en patch paneel direct boven elkaar hangen.
En waren ze ook daadwerkelijk 15cm? Van stekkereinde tot en met stekkereinde? Of is het kabeltje tussen de stekkers in 15cm?
Oystein schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:04:
[...]

Deze grijze en blauwe zijn o.a. 10 cm ... maar dat moet dan wel incl. de stekker zijn ... ;)

[Afbeelding]
Bij jou was de lengte dus inclusief de stekkers begrijp ik?

Ossi wijzigde deze reactie 11-12-2018 11:21 (35%)

• MewBie
Ossi schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:19:
[...]

En waren ze ook daadwerkelijk 15cm? Van stekkereinde tot en met stekkereinde? Of is het kabeltje tussen de stekkers in 15cm?

[...]

Ik dacht dat het van stekkereinde tot stekkereinde is... zal het vanavond even opmeten. Ze zijn in ieder geval van fs.com.

*beeeeep*

• Oystein
Ossi schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:19:
Ik heb ze niet met een liniaal gemeten maar kan niet anders.
De grijze krijg ik niet in de bovenste rij van de switch en dan heb je het over ca. 5 cm vanaf de patch strip.

• josvane
  • Laatst online: 19-01 18:35
Oystein schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:04:
[...]

[Afbeelding]
Het ziet er netjes uit, daar valt echt niks over te zeggen. Wel wordt ik altijd een beetje onrustig van platte kabels. Heel de twist e.d. is er uit. Nu zal dit bij deze korte lengtes wel loslopen, maar toch.

• Oystein
Bedoel je visueel of kwaliteit van signaal overdracht ?

De kabels zijn gespecificeerd als Cat.6 STP en de ader-paren zijn gewikkeld in folie (PiMF) dus het zal inderdaad wel los lopen :)

http://justslim.eu/index.php/slim/slimstp

.

Oystein wijzigde deze reactie 11-12-2018 13:39 (13%)

• breaq
josvane schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 12:56:
[...]

Het ziet er netjes uit, daar valt echt niks over te zeggen. Wel wordt ik altijd een beetje onrustig van platte kabels. Heel de twist e.d. is er uit. Nu zal dit bij deze korte lengtes wel loslopen, maar toch.
Het zjn 4 aders. De paren daarvan zijn wel getwist.

• MewBie
MewBie schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:24:
[...]

Ik dacht dat het van stekkereinde tot stekkereinde is... zal het vanavond even opmeten. Ze zijn in ieder geval van fs.com.
@Ossi Heb er een aantal gemeten en ze zijn 15,5 a 16cm van uiteinde van de stekker naar uiteinde van de stekker.

*beeeeep*

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Oystein schreef op maandag 10 december 2018 @ 22:34:
Je hebt tussen de gasmeter en groepenkast nog ruimte om wat te op te hangen.

Wellicht is mijn oplossing met een 19 inch rack een idee ... de mijne is hier 27 cm diep.
Zie mijn reactie een paar blz. terug op zaterdagavond 24 november.

Ik heb ook een uitsparing gezaagd voor de stroomkabel ;-)
Ik heb je post opgezocht, heel gaaf gedaan !

Zou denk wel kunnen als ik zou willen maar waarom zou ik een 19"rack gaan fabriceren als ik niks 19"heb. Eventueel een patchpaneel zou kunnen en op termijn een andere switch maarja alleen omdat het dan in een rack kan.

Ik dacht aan een beugel oid (heb verschillende ideeën) met daar op (vnlr) Kaku controller, Nighthawk en Rpi.

Daaronder een plankje met de Synology.

Kunnen de Pi en Kaku controller met 2 korte patchkabels direct op de Nighthawk en de Synology met een iets langere.
Dan boven of onder de drie apparaten een kabelgoot naar de zijkant van de deur richting kozijn met 2x UTP (WAN naar modem en LAN naar switch of patchkast) en 4x voedingskabel (eventueel de Pi gevoed door USB van de router).

Achter het kozijn zit nu ook een stekkerdoos, daar moet ik dan een grotere voor vinden of 2 kleine maar dit keer wel een variant die ik goed kan bevestigen. Tips zijn welkom !

Modem zet ik dan op de grond, dit omdat AOP in de woonkamer zit en modem dus niet direct er naast met een kort kabeltje. Twijfel nog om deze naar de woonkamer vlak naast het AOP te halen. In principe werkt dit prima al hebben we op wat kanalen storing maar dat is niet alleen bij ons maar ook familieleden waar alles netjes door Ziggo is aangelegd (bv Kanaal 311).
Twijfel of de Hirschman versterker nodig is, deze zat er geloof ik tussen voor de interactieve TV maar begreep dat de Humax 5200C die ik nu heb alles over LAN doet ipv coax. Voor de afstand naar de ene TV in huis hoeft het iig niet. Afstand is 5~6 meter en ligt goede kabel tussen.

Dan het patchkastje. Nu 8 poorts maar zal zeker in de toekomst wat weinig zijn. Heb nu 1x telefoon en lan naar de TV kast kant liggen en 1x lan naar de PC

Sowieso komt er 1x lan naar de PC kant, trek waarschijnlijk de kabel die nu bij de TV ligt ook naar de PC. Beide CAT 6a en doosje wat er ligt is voor 2x6a.

Bij de TV gaat de telefoon weg. Heb daar nu een Humax 5200C, Steam link, Chromecast audio op lan en wil de gewone chromecast eigenlijk ook nog op lan. Ligt nu een goedkoop action switchje om alles van lan te voorzien via die ene kabel.
Dus 2x goede CAT6a en 2x goede 5E trekken of gewoon alles 6 of 6a ? 5E kan in principe gigabit aan en de 6/6a zou dan eventueel in de toekomst gebruikt kunnen worden voor 2/5/10Gbit ?

Dan zou ik dus al op 6 aansluitingen op het patchkastje zitten, dan eventueel nog 2 aansluitingen voor losse AP's in de toekomst als de kinderen groot zijn en wifi willen en het zit al vol, moet er geen LAN aansluiting op de eerste etage of zolder bij komen :+

Maargoed patchkastje en switch kan ik op de muur mounten aan de zijkant en de meterkast. Kabels van het patchkastje afwerken met een nette kabelgoot omhoog ipv samen gebonden.

Als mensen antwoord kunnen geven op vragen of tips hebben hoor ik het graag :)

Gabriël Ryzen

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

sapphire schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:23:
[...]

Achter het kozijn zit nu ook een stekkerdoos, daar moet ik dan een grotere voor vinden of 2 kleine maar dit keer wel een variant die ik goed kan bevestigen. Tips zijn welkom !

Modem zet ik dan op de grond, dit omdat AOP in de woonkamer zit en modem dus niet direct er naast met een kort kabeltje. Twijfel nog om deze naar de woonkamer vlak naast het AOP te halen. In principe werkt dit prima al hebben we op wat kanalen storing maar dat is niet alleen bij ons maar ook familieleden waar alles netjes door Ziggo is aangelegd (bv Kanaal 311).
Melding van maken. Als het niet aan de binneninstallatie ligt (kabelkeur op alles) dan is het extern. Mogelijk op te lossen door te tweaken in de eindversterker. Wellicht dat ze je in [Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10 ook kunnen helpen.

IWij hebben ook tijdelijk storing gehad op met name 307 met blokken tot gevolg. Laatst zag ik ze bezig verder op omdat ik ben gaan kijken waarom ik helemaal geen signaal meer had. Ze hebben toen onderhoud gepleegd en e.e.a. vervangen. Nu op alle zenders goed beeld tot nu toe.
Dan zou ik dus al op 6 aansluitingen op het patchkastje zitten, dan eventueel nog 2 aansluitingen voor losse AP's in de toekomst als de kinderen groot zijn en wifi willen en het zit al vol, moet er geen LAN aansluiting op de eerste etage of zolder bij komen :+
Waarom zou wifi vol zitten?

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@PcDealer punt is dat in de installatie handleiding ed. staat dat het modem zo dicht mogelijk op het AOP moet zitten. Daarom levert Ziggo zelf een kabel van 50~80 cm mee. Als je er dan zelf 5 meter tussen hangt vallen ze daar gelijk over en is dat direct het probleem en weigeren ze verder te kijken :|
Plus de kabel is geen kabelkeur maar een koka799 groothandel variant via een vriend van me die dagelijks dit soort dingen bij high-end tv/video/audio installaties gebruikt. Geen keurmerk maar absoluut kwalitatief goede kabel.

Schoonouders hebben recent alles door een monteur laten aanleggen en ook storing op 311.
Zusje in een nieuwbouw appartement idem op 311. Allemaal E34.
Zal het Ziggo topic wel eens bekijken want mijn AOP is ook goed beroerd.

En met vol bedoelde ik de patchkast. 6 aansluitingen die ik beschrijf +2 voor latere losse AP's.

Gabriël Ryzen

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

sapphire schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:46:
@PcDealer punt is dat in de installatie handleiding ed. staat dat het modem zo dicht mogelijk op het AOP moet zitten. Daarom levert Ziggo zelf een kabel van 50~80 cm mee. Als je er dan zelf 5 meter tussen hangt vallen ze daar gelijk over en is dat direct het probleem en weigeren ze verder te kijken :|
Zal het Ziggo topic wel eens bekijken want mijn AOP is ook goed beroerd.
Wat doet het dan dichterbij het AOP? AOP is probleem van Ziggo, als die inderdaad niet goed is, moeten zij dat oplossen.
En met vol bedoelde ik de patchkast. 6 aansluitingen die ik beschrijf +2 voor latere losse AP's.
Aight

• Jan-man
sapphire schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:23:
[...]

Ik heb je post opgezocht, heel gaaf gedaan !

Zou denk wel kunnen als ik zou willen maar waarom zou ik een 19"rack gaan fabriceren als ik niks 19"heb. Eventueel een patchpaneel zou kunnen en op termijn een andere switch maarja alleen omdat het dan in een rack kan.

Ik dacht aan een beugel oid (heb verschillende ideeën) met daar op (vnlr) Kaku controller, Nighthawk en Rpi.

Daaronder een plankje met de Synology.

Kunnen de Pi en Kaku controller met 2 korte patchkabels direct op de Nighthawk en de Synology met een iets langere.
Dan boven of onder de drie apparaten een kabelgoot naar de zijkant van de deur richting kozijn met 2x UTP (WAN naar modem en LAN naar switch of patchkast) en 4x voedingskabel (eventueel de Pi gevoed door USB van de router).

Twijfel of de Hirschman versterker nodig is, deze zat er geloof ik tussen voor de interactieve TV maar begreep dat de Humax 5200C die ik nu heb alles over LAN doet ipv coax. Voor de afstand naar de ene TV in huis hoeft het iig niet. Afstand is 5~6 meter en ligt goede kabel tussen.

Dan het patchkastje. Nu 8 poorts maar zal zeker in de toekomst wat weinig zijn. Heb nu 1x telefoon en lan naar de TV kast kant liggen en 1x lan naar de PC

Sowieso komt er 1x lan naar de PC kant, trek waarschijnlijk de kabel die nu bij de TV ligt ook naar de PC. Beide CAT 6a en doosje wat er ligt is voor 2x6a.

Bij de TV gaat de telefoon weg. Heb daar nu een Humax 5200C, Steam link, Chromecast audio op lan en wil de gewone chromecast eigenlijk ook nog op lan. Ligt nu een goedkoop action switchje om alles van lan te voorzien via die ene kabel.
Dus 2x goede CAT6a en 2x goede 5E trekken of gewoon alles 6 of 6a ? 5E kan in principe gigabit aan en de 6/6a zou dan eventueel in de toekomst gebruikt kunnen worden voor 2/5/10Gbit ?

Maargoed patchkastje en switch kan ik op de muur mounten aan de zijkant en de meterkast. Kabels van het patchkastje afwerken met een nette kabelgoot omhoog ipv samen gebonden.

Als mensen antwoord kunnen geven op vragen of tips hebben hoor ik het graag :)
Als je nog kabels moet leggen dan gewoon. Cat 6 nemen. Prijs verschil tussen 6 en 5e is minimaal en 6a heeft 0,0 voordeel in een huis maar wel een stuk duurder en minder makkelijk verwerkbaar tegen over 6.

• unezra

unezra

Jan-man schreef op woensdag 12 december 2018 @ 11:50:
[...]
Als je nog kabels moet leggen dan gewoon. Cat 6 nemen. Prijs verschil tussen 6 en 5e is minimaal en 6a heeft 0,0 voordeel in een huis maar wel een stuk duurder en minder makkelijk verwerkbaar tegen over 6.
6A is nauwelijks duurder dan 6, daarvoor moet je het niet laten.

Persoonlijk ben ik voor 7 gegaan en já dat zijn stugge k* kabels, maar ik weet ook dat de kans dat ik die ooit hoef te vervangen praktisch nul is. (Ik heb ook overal wat overlengte liggen dus kan makkelijk de outlets vervangen als ik wil.)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

unezra schreef op woensdag 12 december 2018 @ 12:07:
[...]

6A is nauwelijks duurder dan 6, daarvoor moet je het niet laten.

Persoonlijk ben ik voor 7 gegaan en já dat zijn stugge k* kabels, maar ik weet ook dat de kans dat ik die ooit hoef te vervangen praktisch nul is. (Ik heb ook overal wat overlengte liggen dus kan makkelijk de outlets vervangen als ik wil.)
Gek genoeg kom ik relatief weinig goede 6a tegen :?
Wel weer 7 en 7a, gelijk klaar voor 100Gbit :+

Met goed bedoel ik iig S/FTP koper :)

Gabriël Ryzen

• Jan-man
sapphire schreef op woensdag 12 december 2018 @ 13:21:
[...]

Gek genoeg kom ik relatief weinig goede 6a tegen :?
Wel weer 7 en 7a, gelijk klaar voor 100Gbit :+

Met goed bedoel ik iig S/FTP koper :)
Moet je beter zoeken ? >:). Maar hoezo weinig goed kwaliteit ? Kom 6 en 6a overal tegen en ook meer dan zat goede full coper kabel.

En ja leuk 100 gbit maar heb je dat ooit nodig ? Misschien over 20 jaar als rechtsreekse verbinding tussen pc en pc of tussen pc en nas. Laat staan welke eisen er aan gaan hangen om het daadwerkelijk volgens de specs te krijgen.

Denk uiteindelijk dat het eerder 100gbit over glas aantrekkelijker zal zijn dan over koper.

Jan-man wijzigde deze reactie 12-12-2018 13:43 (22%)

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

@Jan-man Over die 100Gbit, sarcasme ;)

Ja er is genoeg te vinden sowieso als je genoeg betaald. Maar heb geen zin om de hoofdprijs te betalen voor kabels die heel leuk tot 100Gbit werken wat ik nooit ga gebruiken.
En in verhouding is het aandeel S/FTP koper relatief klein tov. UTP, F/UTP en CCA.

Zal ook wel aan het assortiment van de shops liggen waarbij vaker bestel.

sapphire wijzigde deze reactie 12-12-2018 14:12 (11%)

Gabriël Ryzen

• Oilman
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 21:19
Gewoon CAT6 nemen, volgens de officiële specs wordt 10GBASE-T tot 55 meter ondersteunt. Ik woon niet klein, maar ik kom echt niet in de buurt van die 55 meter naar het verst weg gelegen patchpunt. Met CAT6 ben je gewoon goed voorbereid op de toekomst. Ik heb geen glazenbol, dus geen idee wat voor een kabels over 20 jaar wenselijk zijn. Kabels liggen netjes in PVC dus als het er over 20 jaar uit moet omdat er iets beters wenselijk is dan besteed ik er tegen die tijd wel een weekend aan.

• unezra

unezra

Oilman schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:04:
Gewoon CAT6 nemen, volgens de officiële specs wordt 10GBASE-T tot 55 meter ondersteunt. Ik woon niet klein, maar ik kom echt niet in de buurt van die 55 meter naar het verst weg gelegen patchpunt. Met CAT6 ben je gewoon goed voorbereid op de toekomst. Ik heb geen glazenbol, dus geen idee wat voor een kabels over 20 jaar wenselijk zijn. Kabels liggen netjes in PVC dus als het er over 20 jaar uit moet omdat er iets beters wenselijk is dan besteed ik er tegen die tijd wel een weekend aan.
Tja, inmiddels word ook 5GBit over CAT5E ondersteund, dat wisten we eerder ook niet. :)

Dát is dus mijn reden om voor 7 te gaan. Wie weet komt er overmorgen een standaard uit die niet 10GBit, maar 100GBit mogelijk maakt op kortere afstand op 7 en is er de dag daarna een toepassing die dat tenminste "leuk voor de nerds thuis" maakt.

Ik hoop tussen nu en het bejaardentehuis hooguit extra kabels in huis te moeten leggen, geen bestaande kabels te vervangen.

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:58:
[...]
Tja, inmiddels word ook 510GBit over CAT5E ondersteund, dat wisten we eerder ook niet. :)
:)

• unezra

unezra

Ik type ook gewoon te snel.
Ik bedoel dus dit:

Wikipedia: 2.5GBASE-T and 5GBASE-T

Die standaard was niet voorzien toen 5E, 6 en 6A ontwikkeld werden. Dus wie weet, word ik nu uitgelachen dat ik overal 7 heb neergelegd thuis, maar dender ik over 10 jaar iedereen voorbij met 50GBit/s over CAT7 terwijl ieder ander die dat wil halen en nu heeft gekozen voor goedkope 5E of 6 kabels, blijft hangen op lagere snelheden. :)

• vDorst
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18-01 14:28
Ik denk dat Single Pair Ethernet ook snel gaat komen. Auto industrie gebruikt het al.
SPE is enkele single twisted pair ethernet wat 10/100/1000Mbit full-duplex kan praten.
Teven zijn er al standarden voor multigigabit en voeding erover heen.

Wikipedia: Gigabit Ethernet

• CurlyMo

CurlyMo

www.pilight.org

unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:03:
[...]

Dan blijft mijn aanvulling staan dat ook 10GBit wordt ondersteund over CAT5e.

• Oilman
[...]

Ik bedoel dus dit:

Die standaard was niet voorzien toen 5E, 6 en 6A ontwikkeld werden. Dus wie weet, word ik nu uitgelachen dat ik overal 7 heb neergelegd thuis, maar dender ik over 10 jaar iedereen voorbij met 50GBit/s over CAT7 terwijl ieder ander die dat wil halen en nu heeft gekozen voor goedkope 5E of 6 kabels, blijft hangen op lagere snelheden. :)
En wat hadden we 10 jaar geleden liggen? 1 Gbit, zo snel gaan die ontwikkelingen helemaal niet en daarnaast geef je zelf ook al aan dat over een simpele CAT5e kabel ook al steeds sneller gecommuniceerd kan worden.

De enige reden die ik kan zien om CAT7 kabels in een huis te trekken is omdat je per se het nieuwste en beste wilt hebben liggen.

• Practics
  • Laatst online: 18-01 19:51
Hier ook gekozen voor de cat 7 oplossing in mijn nieuwbouw. Maar wereld van verschil met de 2 cat 6 kabels van de installateur. Meteen spijt dat ik die niet gewoon achterwege had gelaten. Ubiquiti aansluiten op de vrij stugge kabels gaat nog wel een uitdaging worden ben ik bang voor.
Oilman schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:41:
[...]

De enige reden die ik kan zien om CAT7 kabels in een huis te trekken is omdat je per se het nieuwste en beste wilt hebben liggen.
Kosten voor de kabel in vergelijking met de cat 6 variant is verwaarloosbaar. En voor mij was het een stuk makkelijker om een goede kwaliteit cat 7 kabel te vinden dan een cat6.

Kortom doe je het zelf, ben je gek om niet gewoon cat7 te leggen. Moet het via een installatiebedrijf dan zou ik me niet druk maken die leggen toch vaak het goedkoopste er neer. Voor de hoofdprijs!

Practics wijzigde deze reactie 19-12-2018 09:57 (52%)

• Jan-man
CurlyMo schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:27:
[...]

Dan blijft mijn aanvulling staan dat ook 10GBit wordt ondersteund over CAT5e.
Het werkt ja maar ondersteuning is er in de vorm van een officele standaart niet aanwezig zover ik weet. Welke er wel voor de 2.5 en 5 GBit is.

Jan-man wijzigde deze reactie 19-12-2018 10:03 (5%)

• unezra

unezra

Practics schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:53:
Hier ook gekozen voor de cat 7 oplossing in mijn nieuwbouw. Maar wereld van verschil met de 2 cat 6 kabels van de installateur. Meteen spijt dat ik die niet gewoon achterwege had gelaten. Ubiquiti aansluiten op de vrij stugge kabels gaat nog wel een uitdaging worden ben ik bang voor.
Welnee. Daar gebruik je stranded voor, geen solid.
Solid 7 is super stug, maar da's gebouwbekabeling. Patchkabels zijn altijd stranded.
[...]
Kosten voor de kabel in vergelijking met de cat 6 variant is verwaarloosbaar. En voor mij was het een stuk makkelijker om een goede kwaliteit cat 7 kabel te vinden dan een cat6.

Kortom doe je het zelf, ben je gek om niet gewoon cat7 te leggen. Moet het via een installatiebedrijf dan zou ik me niet druk maken die leggen toch vaak het goedkoopste er neer. Voor de hoofdprijs!
Yep.

• dreamscape
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:10:
Solid 7 is super stug, maar da's gebouwbekabeling. Patchkabels zijn altijd stranded.
Tsja, een accesspoint aan het plafond zit vaak vastgeknoopt aan gebouwbekabeling. Als er ruimte is met een inbouwdoos, dan een keystone aan de solid kabel en een korte patchkabel gebruiken, maar dat gaat niet overal...

• Practics
  • Laatst online: 18-01 19:51
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:10:
[...]

[...]

Yep.
https://www.bol.com/nl/p/...utm_term=9200000025133894

Heb gekozen voor deze kabel. In de review wordt ook al aangegeven dat het lastig word met connectors, misschien niet de juiste gebruikt dat zou kunnen

Practics wijzigde deze reactie 19-12-2018 10:27 (22%)

• unezra

unezra

dreamscape schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:24:
[...]

Tsja, een accesspoint aan het plafond zit vaak vastgeknoopt aan gebouwbekabeling. Als er ruimte is met een inbouwdoos, dan een keystone aan de solid kabel en een korte patchkabel gebruiken, maar dat gaat niet overal...
Huh!?
Natuurlijk niet!

AP's zitten als je het goed doet, NOOIT vast aan gebouwbekabeling.
Daar heb je opbouw en inbouwdozen voor.

Gebouwbekabeling gebruiken om apparatuur aan te hangen is een behoorlijke NOGO, ook thuis. Die kabels worden wat vaker gemanipuleerd. Kans op breuk is groter, zeker omdat het ook nog eens solid is. Je kunt dan echt 100x beter ergens een doosje bouwen of desnoods voor die toepassing stranded gebruiken.

Ook niet ideaal, maar beter stranded op 1 of 2 specifieke punten gebruiken voor iets als een AP, dan solid gebruiken om apparatuur aan te hangen.

• dreamscape
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:29:
Huh!?
Natuurlijk niet!

Dat zeg ik net: als je een doosje hebt, dan kun je dat mooi in orde maken. Maar de gemiddelde thuisgebruiker gaat geen nieuwe inbouwdoos boren in zijn verdiepingsvloer alleen maar om een accesspoint ergens aan het plafond te hangen.

Dan heb je twee oplossingen: van een lange stranded kabel een stekker afknippen om de boel door een leiding te krijgen en daarna opnieuw afmonteren, of een RJ45-stekker voor solid kabel monteren op je bekabeling.

En in dat laatste geval zou ik zeker niet met CAT7 gaan werken :)

(en een accesspoint dat vast op zijn plek gemonteerd wordt, valt wel onder 'randapparatuur', maar daar wordt als het goed is niet veel mee gemanipuleerd. Die durf ik wel met solid bekabeling aan te sluiten en te monteren)

dreamscape wijzigde deze reactie 19-12-2018 10:41 (12%)

• unezra

unezra

dreamscape schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:40:
[...]
Dat zeg ik net: als je een doosje hebt, dan kun je dat mooi in orde maken. Maar de gemiddelde thuisgebruiker gaat geen nieuwe inbouwdoos boren in zijn verdiepingsvloer alleen maar om een accesspoint ergens aan het plafond te hangen.

Dan heb je twee oplossingen: van een lange stranded kabel een stekker afknippen om de boel door een leiding te krijgen en daarna opnieuw afmonteren, of een RJ45-stekker voor solid kabel monteren op je bekabeling.

En in dat laatste geval zou ik zeker niet met CAT7 gaan werken :)
Mwah.

- Opbouwdoosje
- AP hangen op een plek waar dat allemaal niet zo boeit

(Mijn AP's hangen in de trapkast en naast mijn CV ketel. Naast de CV ketel zit gewoon een 2x CAT7 opbouwdoos, beiden in gebruik, mijn omvormer hangt daar ook. Trapkast staat de rest van de apparatuur. Patchkabels zijn bijna allemaal CAT6, maar da's prima, die zijn goedkoop en simpel te vervangen.)

Ik denk dat de gemiddelde thuisgebruiker sowieso geen gat in zijn plafond gaat boren voor het ophangen van een AP. Die stopt dat ding op een plek waar een los kabeltje geen probleem is en dat kabeltje kan prima een stranded kabeltje zijn naar een opbouw of inbouwdoos op een plek waar dat wél kan.

• Oilman
Die stugheid van de CAT7 kabel wordt je ook bij ieder WCD dat je als patchpunt wilt afmonteren mee geconfronteerd. De Nederlandse inbouwdozen van 50 mm diep is nu niet bepaald een luxe als je 2 patchpunten in één WCD wilt afmonteren.
De CAT7 kabel is naast veel stugger ook veel dikker. Bij zelfbouw nieuwbouw huizen is dat geen issue, dan kan je er makkelijk op toezien dat ze geen scherpe bochten in de buizen leggen, maar bij project bouw en bestaande bouw gaat die vlieger niet op. Kans dat 2 CAT7 kabels vastlopen bij het trekken in een 19 mm buis is gewoon groter dan 2 CAT6 kabels.
Daarnaast is er nog het shielding issue, een kabel met shielding dient juist aangesloten te worden om aardlussen en dergelijke te voorkomen.

En als er over 10 jaar misschien toepassingen zijn waar een CAT7 kabel essentieel voor is dan lijkt het er nu op dat je die niet moet afmonteren met RJ45 connectoren, maar GG45 of TERA connectoren. Tegen die tijd maar hopen dat je kabel niet net te kort is in je WCD.

Kortom ik zie met de beste wil van de wereld op dit moment meer nadelen dan voordelen aan een CAT7 kabel in een huissituatie. Een jaar of 3 bij het begin van de verbouwing zelf de keuze gemaakt voor CAT6 en als ik nu opnieuw de keuze moet maken dan ga ik zonder twijfel weer voor CAT6.

• dreamscape
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:43:
Mwah.

- Opbouwdoosje
- AP hangen op een plek waar dat allemaal niet zo boeit

(Mijn AP's hangen in de trapkast en naast mijn CV ketel. Naast de CV ketel zit gewoon een 2x CAT7 opbouwdoos, beiden in gebruik, mijn omvormer hangt daar ook. Trapkast staat de rest van de apparatuur. Patchkabels zijn bijna allemaal CAT6, maar da's prima, die zijn goedkoop en simpel te vervangen.)

Ik denk dat de gemiddelde thuisgebruiker sowieso geen gat in zijn plafond gaat boren voor het ophangen van een AP. Die stopt dat ding op een plek waar een los kabeltje geen probleem is en dat kabeltje kan prima een stranded kabeltje zijn naar een opbouw of inbouwdoos op een plek waar dat wél kan.
Opbouwdoosjes zijn inderdaad prima voor plekken waar dat niet zo boeit. Ik heb mijn AP-AC-LR echter in de hal hangen op de plek waar normaliter een plafonnière zou hangen. Dus op een nogal zichtbare plaats. Daar wil je geen lelijke opbouwdoosjes. Bij mij zit hij met bekabeling naast de centraaldoos, dus met een klein eigen inbouwdoosje en een stekker voor solid bekabeling. Op CAT6, dus niiet extreem lomp en voor een vaste montage kan dat helemaal prima.

Apparatuur die vaker wordt losgekoppeld of verplaatst, die zet je niet op solid bekabeling, dat snap ik.

En inderdaad, de meeste mensen gaan geen eigen inbouwdozen boren. Mijn huis lag echter toch al half uit elkaar, dus dan is zoiets een stuk makkelijker.. :)

Ik heb het in mijn situatie dan niet over een inbouwdoos met RJ45 aansluiting, maar over een lasdoos waar die kabel in terecht komt. Je ziet aan het plafond dus alleen een AP hangen en alle bekabeling is mooi weggewerkt. Valt wat mij betreft onder 'nette afwerking', maar ik snap dat het niet voor iedereen valt onder 'draconious correcte afwerking'. Als ik die stekker eraf haal en er een keystone aan hang (dat past in dat doosje), dan kan ik een kort stukje patchkabel gebruiken en voldoet het aan alle eisen en wensen :)

• ScoTech
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 17-01 22:57
unezra schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:29:
[...]

Huh!?
Natuurlijk niet!

@unezra In opdracht van de klant wordt dit gewoon vaak op deze manier afgewerkt:

* Rechtstreeks
* Keystone (waarna er gewoon gepatcht kan worden)

Iets met kosten besparing... een inbouw/opbouw doosje zie je boven een (vaak) systeem plafond toch niet en het bevorderd de kwaliteit van de verbinding ook niet.

• unezra

unezra

ScoTech schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:11:
[...]

@unezra In opdracht van de klant wordt dit gewoon vaak op deze manier afgewerkt:

* Rechtstreeks
* Keystone (waarna er gewoon gepatcht kan worden)

Iets met kosten besparing... een inbouw/opbouw doosje zie je boven een (vaak) systeem plafond toch niet en het bevorderd de kwaliteit van de verbinding ook niet.
In een bedrijfspand apparatuur rechtstreeks aansluiten zonder inbouw of opbouwdoos?
Lijkt me een gevalletje beunhazerij. Dat doe je niet.

Niks kostenbesparing. Valse kostenbesparing en je hebt maar 1 aansluitpunt.
Wij laten hier standaard 2 kabels trekken. De kosten zijn het niet (2 kabels zijn net zo duur als 1, enkel materiaalkosten zijn wat hoger) en je bent meteen flexibel.

Het is ook niet slecht voor de kwaliteit van de verbinding, het is volkomen binnen spec. Solid naar je dozen, stranded patchtouwtje naar je apparatuur.

• ScoTech
Wat jij omschrijft is inderdaad hoe het moet ik deel alleen mijn praktijk ervaring als installateur. En ja jij werkt blijkbaar bij een bedrijf met een redelijk IT budget. De klanten waar ik kwam voor mijn vorige werkgever deden het met kleine budgetten (waar 9 van de 10 keer de onderhoudskosten bij inzaten en dus nauwelijks geld was voor nieuwe producten) en waar nodig werd er 'tegen advies in' geschrapt. Merken als Panduit en andere grote jongens is de inbouw/opbouw doos niets minder dan een stuk plastic waar de keystones 'ingeklikt' worden. De meeste IT-managers schrapten dit per direct voor de vele AP's en IP camera's, omdat ze hiermee (bijv.) 100 euro konden besparen, wat ze weer elders konden inzetten voor hun IT.

ScoTech wijzigde deze reactie 19-12-2018 13:31 (9%)
Reden: toevoeging tekst

• ScoTech
dreamscape schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:24:
[...]

Ik heb het in mijn situatie dan niet over een inbouwdoos met RJ45 aansluiting, maar over een lasdoos waar die kabel in terecht komt. Je ziet aan het plafond dus alleen een AP hangen en alle bekabeling is mooi weggewerkt. Valt wat mij betreft onder 'nette afwerking', maar ik snap dat het niet voor iedereen valt onder 'draconious correcte afwerking'. Als ik die stekker eraf haal en er een keystone aan hang (dat past in dat doosje), dan kan ik een kort stukje patchkabel gebruiken en voldoet het aan alle eisen en wensen :)
Prima oplossing, zorgen voor een goede trekontlasting is naar mijn mening een van de belangrijkste in dit scenario. Vanuit een bedrijf zal ik dit nooit zo opleveren (om discussie te voorkomen), maar de kwaliteit is er echt niet minder op.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

[...]

Ik bedoel dus dit:

Er komt hier ook denk CAT7, wellicht overdreven maar ik zit er komende jaren qua tijd en kosten niet op te wachten om kabels te gaan vervangen. En de meeste gaan door de kruipruimte en dan kan die daarna ook geïsoleerd worden dus liever goed toekomstverkenning nu zeker omdat het niets extra kost :)

Gabriël Ryzen

• mauricej
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 22:09
In onze nieuwbouwwoning worden diverse loze leidingen aangelegd. Het schakelmateriaal is van Busch Jaeger (type future linear, kleur wit). In de meeste gevallen komt de loze leiding naast een dubbel stopcontact uit en plaatst de aannemer een 3-voudig afdekraam. Dat zal dan dus artikelnr 1723-184K zijn, verwacht ik.

In de meeste loze leidingen wil ik twee UTP kabels trekken en ben ik van plan om CAT 6A dozen in te bouwen (artikel 0218/12-101). Nog een centraalplaat erop (artikel 1803-02-84) en dan ben ik klaar als ik me niet vergis.

Verder komt er op minimaal 1 plek een CAI-einddoos. Dat wordt dan de 0230-101 in combinatie met de 1743-84. Of zijn de afmetingen universeel en past die centraalplaat ook op een Hirschmann einddoos? (die heb ik nog liggen, scheelt weer een paar euro)

Op een enkele plek heb ik de loze leiding nog niet nodig en wil ik het derde gat tijdelijk netjes dicht maken. Daarvoor lijkt mij artikel 1742-84 het meest geschikt, maar ik zie ook 1749-84 en 1745-84. Wat zijn de verschillen?

En dan de grootste puzzel: Voor één plek wil ik een combinatie maken van 1 x coax (F-connector) en 1 x UTP (cat 6 of 6A). Ik zie vanalles in de catalogus van BJ, maar ik raak de weg kwijt in de draagringen, inzetplaatjes, centraalplaten en andere onderdelen. Weet iemand de juiste artikelnummers om dit voor elkaar te krijgen?

• DeBolle
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-01 18:38

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

mauricej schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:38:
In onze nieuwbouwwoning worden diverse loze leidingen aangelegd. Het schakelmateriaal is van Busch Jaeger (type future linear, kleur wit)
Misschien de dichtstbijzijnde Hornbach controleren op voorraad en zelf zien wat het beste gaat passen?
https://www.hornbach.nl/s...074/artikeloverzicht.html

Specs

• unezra

unezra

sapphire schreef op woensdag 19 december 2018 @ 17:50:
[...]
Er komt hier ook denk CAT7, wellicht overdreven maar ik zit er komende jaren qua tijd en kosten niet op te wachten om kabels te gaan vervangen. En de meeste gaan door de kruipruimte en dan kan die daarna ook geïsoleerd worden dus liever goed toekomstverkenning nu zeker omdat het niets extra kost :)
Kruipruimte isoleren heb ik vanaf gezien. De kruipruimte zou daarmee ontoegankelijk worden en er zijn signalen dat het gebruikte schuim slecht voor de gezondheid is. We vonden de risico's daarmee te groot.

Overgrote deel hier gaat door de stijgkoker, recht van de trapkast naar de 3e woonlaag. (Diegene die het woord "verdieping" heeft bedacht moet een welgemikte tik krijgen, met een voorhamer. Dat woord is compleet onlogisch.)

Met de verbouwing van de badkamer hebben we wat loze leidingen laten trekken die nu in een hoek van de slaapkamer uit komen. Daar moet ik (al weken), coax en ethernet doorheen gaan trekken.

Woonkamer is gewoon via losse leidingen door de kruipruimte bedraad, werkkamer gaat over het plafond. Eigenlijk bijna nergens via buis, gewoon losse CAT7 bedrading. Meer dan werkkamer, CV (waar mijn omvormer en een van mijn AP's hangen), slaapkamer en woonkamer verwachten we niet nodig te hebben. Hooguit een keer richting schuur en een AP buiten, dát word een grotere uitdaging omdat de laatste 2 meter van buiten naar de kruipruimte niet open is, maar met wat geluk zou ik daar deels via de plint onder de keukenkastjes kunnen.

Inderdaad CAT7, omdat ik hoop dat er ooit een equivalent van 2.5GBASE-T en 5GBASE-T ontstaat waarbij ik met mijn verguisde CAT7 keuze opeens iedereen uit lach omdat ík wel harder kan en de rest kabels moet vervangen. :)

• kevinl
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:16
Misschien haal ik wat dingen door elkaar. Als je een kabel legt van een patch-kast naar boven in een wandcontactdoos. Gebruik je een solid koperen kabel. En van de wandcontactdoos naar de switch. Of van de patchkast naar de switch/apparatuur gebruik je een stranded kabel?

• MeltedForest
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 18-01 17:39
kevinl schreef op donderdag 20 december 2018 @ 14:26:
Misschien haal ik wat dingen door elkaar. Als je een kabel legt van een patch-kast naar boven in een wandcontactdoos. Gebruik je een solid koperen kabel. En van de wandcontactdoos naar de switch. Of van de patchkast naar de switch/apparatuur gebruik je een stranded kabel?
Ja, de algemene regel is.. Kabels in de muur zijn solid. Kabels buiten de muur zijn stranded.

• theorganiser
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19-01 14:58
mauricej schreef op woensdag 19 december 2018 @ 21:38:
In onze nieuwbouwwoning worden diverse loze leidingen aangelegd. Het schakelmateriaal is van Busch Jaeger (type future linear, kleur wit). In de meeste gevallen komt de loze leiding naast een dubbel stopcontact uit en plaatst de aannemer een 3-voudig afdekraam. Dat zal dan dus artikelnr 1723-184K zijn, verwacht ik.

In de meeste loze leidingen wil ik twee UTP kabels trekken en ben ik van plan om CAT 6A dozen in te bouwen (artikel 0218/12-101). Nog een centraalplaat erop (artikel 1803-02-84) en dan ben ik klaar als ik me niet vergis.

Verder komt er op minimaal 1 plek een CAI-einddoos. Dat wordt dan de 0230-101 in combinatie met de 1743-84. Of zijn de afmetingen universeel en past die centraalplaat ook op een Hirschmann einddoos? (die heb ik nog liggen, scheelt weer een paar euro)

Op een enkele plek heb ik de loze leiding nog niet nodig en wil ik het derde gat tijdelijk netjes dicht maken. Daarvoor lijkt mij artikel 1742-84 het meest geschikt, maar ik zie ook 1749-84 en 1745-84. Wat zijn de verschillen?

En dan de grootste puzzel: Voor één plek wil ik een combinatie maken van 1 x coax (F-connector) en 1 x UTP (cat 6 of 6A). Ik zie vanalles in de catalogus van BJ, maar ik raak de weg kwijt in de draagringen, inzetplaatjes, centraalplaten en andere onderdelen. Weet iemand de juiste artikelnummers om dit voor elkaar te krijgen?
Hoe grote loze leidingen? Ik ben hier zelf mee op me bek gegaan. Was een 16mm buis en passen geen 2 cat6a kabels in helaas.

• mauricej
Gelukkig zijn alle loze leidingen 19 mm.

• Ankh
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 19-01 11:19

Ankh

|Proud dad of Bart

mauricej schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:43:
Gelukkig zijn alle loze leidingen 19 mm.
Weet je het zeker? Wij hebben overal 19mm leidingen laten meenemen. Helaas was het lui (of asociaal) elektrotechnisch bedrijf en hebben ze te pas en te onpas 16mm flex gebruikt... Maar dan wel het uit einde 19mm plaatsen, zodat het lijkt alsof.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• mauricej
De stukken die ik gezien heb zijn 19mm, maar wat er in de niet zichtbaar delen zit is afwachten. Hoop dat het goed zit en dat ga ik ook wel van uit.

• Jordyz
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 18-01 06:59
Ankh schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 22:58:
[...]

Weet je het zeker? Wij hebben overal 19mm leidingen laten meenemen. Helaas was het lui (of asociaal) elektrotechnisch bedrijf en hebben ze te pas en te onpas 16mm flex gebruikt... Maar dan wel het uit einde 19mm plaatsen, zodat het lijkt alsof.
Dat is echt zwaar asociaal..
Dat bedrijf zou op elke verjaardag een negatieve review krijgen, zou ik geen goed woord voor over hebben..

• Ankh
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 19-01 11:19

Ankh

|Proud dad of Bart

Inderdaad, nadeel is dat het er al in ligt. Dus wat kan je daarna nog, enkel een financiële compensatie voor het geheel.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Pagina: 1 ... 39 40 41 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True