Toon posts:

Controle voor aanschaf netwerkspul

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-06 21:23
Beste medetweakers,

Voor mijn nieuwbouwhuis heb ik een bestellijst gemaakt met materiaal wat ik nodig denk te hebben. Ik wil het graag in 1x goed doen, zodat het er jaren tegenaan kan, en daarom minimaal cat6 gebruiken. Zouden jullie naar onderstaande lijst willen kijken, en mij wijzen op obvious flaws of je ervaringen met de producten delen?

Door het hele huis zijn loze leidingen aangebracht, die allemaal uitkomen in de meterkast. Ik ga voor glas, dus er hoeft geen coax/telefoonlijn te worden aangelegd. De legplank en switch die ik heb zijn 19", dus dat is ook een harde eis.

Omdat ik nog niet met zekerheid kan zeggen hoe diep mijn meterkast is, had ik voor een verstelbare bracket gekozen. De switch is een Ubiquiti USW16-150, welke slechts 23cm diep is (+haakse voedingsstekker)

AantalProductLinkje
1punchdowntoolAl in bezit
1kabeltesterAl in bezit
1legplankAl in bezit
2305m cat6https://www.sandervunderi...7965e-doos-305-meter.html
12Rutenbeck basiselement dubbel cat 6https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
12afdekplaathttps://www.sandervunderi...hagelwit-1803-02-214.html
1Verstelbare 8u wall mount brackethttps://netwerkproducten....ugel-zwart-p-3969000.html
124 poorts cat6 patchpaneelhttps://netwerkproducten....s-1u-grijs-p-4349500.html
1PDUhttps://netwerkproducten....kelaar-pdu-p-4359086.html
2rangeerpaneelhttps://netwerkproducten....taal-zwart-p-4327100.html
1kabelglijmiddelhttps://www.sandervunderi...lijmiddel-tube-200ml.html
1trekveerhttps://www.sandervunderink.nl/wymefa-trekveer-5-2mm.html
1trekveerpomphttps://www.sandervunderi...spirado-trekveerpomp.html

Edit: Patchpaneel gewijzigd

Beste antwoord (via Wafeltje op 21-11-2018 15:17)

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:11
Ik zou persoonlijk voor een ander patchpaneel gaan.

https://netwerkproducten....s-1u-grijs-p-4349500.html

Is inderdaad wel iets duurder maar bij deze voer je de kabels door naar achteren waar je ze ook weer vast kunt zetten voor de trekontlasting. Die je nu hebt gekozen komen alle draden best veel over elkaar heen te liggen, maakt het voor eventuele wijzigingen wat minder overzichtelijk.

Domoticz | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 SR+

Alle reacties

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:30

Super_ik

haklust!

Ik zou me afvragen of ik de trekveerpomp echt nodig zou hebben.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Mwa trekveer pomp is voor nieuwbouw niet echt nodig of heb je 20+ meter lengtes ?. Als het goed is zit er een controle draad in je buis daar knup je de trekveer (of direct de utp) aan vast en dan 1 duwen en 1 trekken.

• Wafeltje
Kabellengtes weet ik niet, maar ik moet wel van begane grond, voorkant rechts, naar 2de verdieping achter, aan de linker kant van het huis. Ik schat ze rond de 20 meter, en met mijn geluk zou een trekveer van 20m net te kort zijn.

En "als het goed is zit er een controledraad in": Het vertrouwen in het bouwbedrijf/de bouwsector is bij mij al redelijk geschaad. Het huis is nog niet in de vooroplevering en we hebben ze al op grote gebreken moeten wijzen. Het zou me niets verbazen als bij sommige loze leidingen wat gruis er in is gevallen. Als zo'n pomp me daarbij helpt, heb ik die paar tientjes er graag voor over.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:40
Zo'n pomp helpt niets tegen gruis, verstopte leidingen en losgeschoten bochtjes.

Je moet gewoon bij de oplevering controleren of er in elke loze leiding een trekdraad zit en (heel belangrijk!!) of als je er aan trekt je aan de andere kant kunt zien dat hij beweegt, indien dat niet het geval is voor de tweede oplevering laten herstellen door de aannemer.
Als leidingen in de afwerk vloer geplet zijn krijg jij dat nooit meer herstelt, laat de aannemer dat lekker zelf doen.
Handiger is (als je erbij mag) tijdens de bouw als de dekvloeren nog niet gestort zijn maar de leidingen er wel liggen die trekdraden te controleren, en checken of ze de buizen niet geknikt hebben bij de bochten.

Dat laatste gebeurd erg vaak namelijk en op dat moment nog simpel te verhelpen door een nieuwe buis, na het storten van de dekvloer wordt alles veel lastiger.

Nooit proberen de fouten van anderen zelf op te lossen, als ze vergeten een deur te plaatsen ga je toch ook niet zelf maar een deur kopen en plaatsen.

En controleer even of je een punchdown tool hebt voor Krone LSA+ en niet voor LSA 110 want dat gaat niet werken en dan ga je waarschijnlijk met geweld doorduwen wat niet zo best werkt.

[Voor 30% gewijzigd door Ben(V) op 18-11-2018 13:22]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:11

Is inderdaad wel iets duurder maar bij deze voer je de kabels door naar achteren waar je ze ook weer vast kunt zetten voor de trekontlasting. Die je nu hebt gekozen komen alle draden best veel over elkaar heen te liggen, maakt het voor eventuele wijzigingen wat minder overzichtelijk.

Domoticz | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 SR+

• Wafeltje
adjego schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:22:

Dank je, ik heb hem gelijk aangepast!

• Jan-man
  • Nu online
Ben(V) schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:15:
Zo'n pomp helpt niets tegen gruis, verstopte leidingen en losgeschoten bochtjes.

Je moet gewoon bij de oplevering controleren of er in elke loze leiding een trekdraad zit en (heel belangrijk!!) of als je er aan trekt je aan de andere kant kunt zien dat hij beweegt, indien dat niet het geval is voor de tweede oplevering laten herstellen door de aannemer.
Als leidingen in de afwerk vloer geplet zijn krijg jij dat nooit meer herstelt, laat de aannemer dat lekker zelf doen.
Handiger is (als je erbij mag) tijdens de bouw als de dekvloeren nog niet gestort zijn maar de leidingen er wel liggen die trekdraden te controleren, en checken of ze de buizen niet geknikt hebben bij de bochten.

Dat laatste gebeurd erg vaak namelijk en op dat moment nog simpel te verhelpen door een nieuwe buis, na het storten van de dekvloer wordt alles veel lastiger.

Nooit proberen de fouten van anderen zelf op te lossen, als ze vergeten een deur te plaatsen ga je toch ook niet zelf maar een deur kopen en plaatsen.

En controleer even of je een punchdown tool hebt voor Krone LSA+ en niet voor LSA 110 want dat gaat niet werken en dan ga je waarschijnlijk met geweld doorduwen wat niet zo best werkt.
Nog nooit een koopcontract gezien? Loze leidingen zijn 99/100 keer zonder garantie. Is de buis defect krijg je hooguit de aanleg waarde terug 😑.

Laatst nog een klant die 4 defecte buizen had die kreeg 4 x 150 euro terug. Wou de klant ze gefixed hebben dan werdt er weer een factuur geschreven want dan had ie het maar met bekabeling moeten afnemen.

• Ben(V)
Tja je moet ook een koopcontract lezen voor je hem tekent.

En als je naar de rechter stapt lijkt het me stug dat je geen gelijk krijgt.
Je betaald voor loze leidingen en niet voor dichte leidingen.

Als er geen water uit de kraan komt, omdat er een leiding is afgeknepen of als een sukkel een beton klodder in een afvoerleiding heeft laten vallen verwacht je toch ook dat het gefixed wordt?
Waarom zou een loze leiding die in de specificaties staat daar een uitzondering op zijn?

Ik snap wel dat een aannemer dat probeert maar je moet daar gewoon niet intrappen.

En zoals ik al zei, de beste methode is gedurende de bouw zelf de vinger aan de pols houden en kijken of de buizen niet geknikt zijn voor de dekvloer erin gaat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:03
Jan-man schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:09:
[...]

Nog nooit een koopcontract gezien? Loze leidingen zijn 99/100 keer zonder garantie. Is de buis defect krijg je hooguit de aanleg waarde terug 😑.

Laatst nog een klant die 4 defecte buizen had die kreeg 4 x 150 euro terug. Wou de klant ze gefixed hebben dan werdt er weer een factuur geschreven want dan had ie het maar met bekabeling moeten afnemen.
Kwestie van onderhandelen voor je het contract tekent. Als ze niet willen/kunnen garanderen dat loze leidingen te gebruiken zijn hebben ze geen vertrouwen in hun eigen werk en moet je je afvragen of je uberhaupt wel zaken moet doen met ze.
Dit is gewoon iets dat ze doen omdat mensen het accepteren, maar eigenlijk niet zouden moeten.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:12
Ben(V) schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:57:

Als er geen water uit de kraan komt, omdat er een leiding is afgeknepen of als een sukkel een beton klodder in een afvoerleiding heeft laten vallen verwacht je toch ook dat het gefixed wordt?
Waarom zou een loze leiding die in de specificaties staat daar een uitzondering op zijn?

Ik snap wel dat een aannemer dat probeert maar je moet daar gewoon niet intrappen.

En zoals ik al zei, de beste methode is gedurende de bouw zelf de vinger aan de pols houden en kijken of de buizen niet geknikt zijn voor de dekvloer erin gaat.
Lozer dan dat ga je ze anders niet krijgen :P

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Jan-man
  • Nu online
Ben(V) schreef op zondag 18 november 2018 @ 19:57:

Heb meerdere keren koopcontracten van klanten gezien en die zijn zeer goed dichtgetimmerd als het om defecte loze leidingen gaat. Kleine kans dat een rechter anders gaat beslissen dan de aanschaf prijs terug te geven.

En over het algemeen zijn bouwvakkers er niet echt op gesteld dat je tussentijds op het bouw terrein komt. In ieder geval bij projectbouw. Bij eigenbouw is het meestal een stuk makkelijker.

• Ben(V)
Tja als je de contracten niet leest en dan ook nog eens laat afbluffen door een bouwvakker en door een aannemer dan krijg je dit soort problemen.
Je betaalt de aannemer ook gedurende de bouw al, dus je gewoon rechten.

Ik kan je verzekeren dat als een rechter iets in een contract ziet staan als" we leggen wel iets aan, maar als het niet werkt heb je vette pech" ze dat absoluut naar de prullenmand zullen verwijzen.
Alles wat in een contract staat moet aan de toets "eerlijk en billijk" voldoen als het contracten over contracten met consumenten gaat.
Dat ligt anders als tussen bedrijven.

Het is gewoon dat de aannemer er op speculeert dat je die 150 euro voor lief neemt en verder geen actie onderneemt.
Als hij zeker wist dat hij in z'n recht stond zou hij die 150 euro ook niet aanbieden.

Het kost hem namelijk heel veel geld om zoiets te fixen.

[Voor 17% gewijzigd door Ben(V) op 19-11-2018 11:12]

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 19 november 2018 @ 01:05:
Ik kan je verzekeren dat als een rechter iets in een contract ziet staan als" we leggen wel iets aan, maar als het niet werkt heb je vette pech" ze dat absoluut naar de prullenmand zullen verwijzen.
Alles wat in een contract staat moet aan de toets "eerlijk en billijk" voldoen als het contracten over contracten met consumenten gaat.
Ik vermoed dat €150 het volledige bedrag is dat voor de loze leiding is betaald (gemiddelde prijs in 2007: €120). In dat geval lijkt me niets mis met de afspraak. Een garantie op een loze leiding kun je waarschijnlijk ook wel afspreken, maar dan zal het duurder worden.

• Ben(V)
Onzin!
Als je betaald voor iets dan moet het ook functioneren, daar hoef je niet apart een garantie voor af te spreken.
Zo zit de Nederlandse wet gewoon in elkaar.

• GlowMouse
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 19 november 2018 @ 16:41:
Onzin!
Als je betaaldt voor iets dan moet het ook functioneren, daar hoef je niet apart een garantie voor af te spreken.
Zo zit de Nederlandse wet gewoon in elkaar.
Dit is op basis van een aanneemovereenkomst, niet een koopovereenkomst. Je betaalt niet voor een loze leiding maar voor een poging om een loze leiding aan te leggen waarbij je je geld terugkrijgt als het niet lukt. Dat is een contractuele afspraak die niet onredelijk bezwarend is (en daarom niet eenvoudig te vernietigen is).

• Ben(V)
Onzin, je speculeert maar wat.
Ook een aannemers overeenkomst is namelijk gewoon een resultaat verplichting en geen inspannings verplichting.

Met jouw redenering zou bijvoorbeeld de riolering niet hoeven te functioneren of de vloerverwarming verstopt is en het niet doen en dan zou de aannemer kunnen zeggen "we hebben ons best gedaan" en we vergoeden 500 euro want dat kosten die leidingen.

[Voor 85% gewijzigd door Ben(V) op 19-11-2018 20:23]

• Qlimaxxx
  • Laatst online: 09-06 23:08
Mijn eigen ervaring is dat een trekveerpomp vrijwel nooit iets toevoegt. Nou heb ik vrij sterke handen en kan ik aardig druk zetten. Het enige wat een trekveerpomp mij gebracht heeft, wanneer ik het mijn mijn handen niet af kon, is een trekveer met knikken. Zie het dus meer als een gereedschap voor als het stroef gaat of wanneer je wat minder kracht hebt. In de meeste gevallen is met de hand veel sneller, met daarbij en minder grote kans om je trekveer te slopen.

Verder is de shielding in deze kabel en de cat6 spec een beetje overkill. Niet goed genoeg voor 10GbE, als dat een wens is dan kun je beter cat6a nemen. Voor een woonhuis is cat5e prima. Dan bespaar je gelijk 50 euro(meer dan 35%).

• GlowMouse
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 19 november 2018 @ 20:16:
Ook een aannemers overeenkomst is namelijk gewoon een resultaat verplichting en geen inspannings verplichting.
Vandaar het geld terug als het niet lukt.
Met jouw redenering zou bijvoorbeeld de riolering niet hoeven te functioneren of de vloerverwarming verstopt is en het niet doen en dan zou de aannemer kunnen zeggen "we hebben ons best gedaan" en we vergoeden 500 euro want dat kosten die leidingen.
De overeenkomst zal met betrekking tot de riolering geen bepaling bevatten zoals de bepaling voor loze leidingen (niet-goed-geld-terug), en zo'n bepaling is anders vermoedelijk vernietigbaar. In het geval van een loze leiding zie ik niet in waarom een aannemer deze afspraak niet zou mogen maken. Contractvrijheid is nog altijd het uitgangspunt, dus geef maar aan hoe de wet deze bepaling zou openbreken.

• Ben(V)
echt niet.
Maar leef lekker verder in je eigen realiteit., ik stop met deze zinloze discussie.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Geen nieuwbouw maar een 2de hands huis gekocht.

Hier een klein voorbeeld. RobbyTown in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Zelfs de kabels door de pvc en de pvc gelegd. Die pomp is nergens voor nodig. Zorg er in elk geval maar voor dat je 2 trekveren hebt. Zo was bij mij 1 buis 26 meter :$ . Dan haal je het dus niet met 20 meter trekveer ;). Misschien weet de bouwer de max lengte van 1 buis. Daarbij handig om te weten wat je totale lengte is...

Geen idee wat voor maat pvc ze gebruiken. Ik heb het gewoon zonder glijmiddel gedaan. Mocht je 2x 305 meter kopen weet je zeker dat je genoeg hebt? Ik zelf was 680 meter kwijt (en moet her en dr nog wat leggen) de meters gaan harder dan je denkt. Had zelf 3 dozen 305 meter.

150 euro voor leiding te leggen pfff gouden handel ik heb toch aardig wat bespaard :Y

Blog - Tweak uptime

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-06 21:22
Er zijn ook trekveren van 30m. Trekveerpomp zou ik niet kopen, als het even te zwaar gaat kan je ook een stuk pvc 5/8 in een stuk 3/4 pvc doen dat past precies en zo creeer je je eigen trekveer pomp.

• Wafeltje
Allen bedankt voor de antwoorden en het meedenken. De tip van @adjego heb ik verwerkt in mijn bestellijst. De trekveerpomp zal ik voorlopig laten zitten, die kan ik altijd nog bestellen natuurlijk als ik hem tóch nodig heb.

Binnenkort hebben we de vooroplevering, zal dan alvast kijken of de trekkoorden er in zitten, anders kan ik ze die er nog in laten stoppen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee