Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 124 Laatste
Acties:

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-09 23:42
MewBie schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:59:
[...]

In dat geval mag het inderdaad niet, had over het nieuwbouw heen gelezen. :P

[...]

Als die kleurtjes kloppen dan hebben ze het inderdaad fout gedaan.

[...]

Ik heb ook 3fase hier in huis, maar gewoon een 3fase automaat als hoofdzekering. Mag je uberhaupt wel een losse automaat per fase hebben in je inkomende voeding? Ik heb het echt nog nooit gezien.
Die losse fase schakelaars zijn gewoon geinstalleerd door de netwerkbeheerder. Deze zijn in plaats van smeltzekeringen. Dit is echt niks bijzonders. Het grote voordeel is dat je deze zelf weer kan inschakelen, het nadeel is dat ze wat strenger zijn dan smeltzekeringen. Deze zitten voor de meter, dus allemaal eigendom van de netbeheerder. De hoofdschakelaar van de groepenkast zelf zit rechts onder.

[ Voor 7% gewijzigd door adjego op 23-08-2018 10:44 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

dreamscape schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:40:
Het is wat offtopic, maar welke slager heeft die groepenkast opgeleverd? Driefasen ALS met eenfase groepen erachter, meer dan vier groepen op een ALS, het gebruik van eenfase kookgroepen terwijl er een driefasen aansluiting is ... :?
gewoon een nette installateur, die conform keurmerk alles opgeleverd heeft.
het is een 3 fasen aansluiting waar de fasen over de ALS verdeeld zit. dus geen bijzonderheden

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32
ranzige pad schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:19:
[...]

gewoon een nette installateur, die conform keurmerk alles opgeleverd heeft.
het is een 3 fasen aansluiting waar de fasen over de ALS verdeeld zit. dus geen bijzonderheden
Zie bijvoorbeeld https://www.groepenkastbestellen.nl/nen-1010-2015-wat-verandert-voor-de-groepenkast-samenstelling. Ik weet de precieze bewoording in de NEN1010 niet, maar het kan zijn dat eindgroepen per definitie niet achter een 4polige ALS mogen, zelfs niet als ze als 1fase ALS gebruikt worden.

[ Voor 3% gewijzigd door MewBie op 24-08-2018 08:41 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

MewBie schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 08:30:
[...]

Zie bijvoorbeeld https://www.groepenkastbestellen.nl/nen-1010-2015-wat-verandert-voor-de-groepenkast-samenstelling. Ik weet de precieze bewoording in de NEN1010 niet, maar het kan zijn dat eindgroepen per definitie niet achter een 4polige ALS mogen, zelfs niet als ze als 1fase ALS gebruikt worden.
dan moet ik een goed gesprek hebben met deze installateur, conform factuur zou alles opgeleverd zijn volgens NEN-1010

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:12

painkill

Pain(k)(ill)

Niet lang na die versie van de NEN is er een correctie geweest op precies deze situatie. Je mag eindgroepen gewoon achter een 4 polige ALS, zolang je er niet meer dan 4 achter hebt zitten. Er is wel toegevoegd dat het niet wenselijk is.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:09

Illusion

(the art of)

dreamscape schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:40:
Het is wat offtopic, maar welke slager heeft die groepenkast opgeleverd? Driefasen ALS met eenfase groepen erachter, meer dan vier groepen op een ALS, het gebruik van eenfase kookgroepen terwijl er een driefasen aansluiting is ... :?
Voordat je een installateur zwartmaakt, of een gebruiker hier zich zorgen laat maken, moet je misschien even iets beter kijken.

Ik zie: 4 aardleksschakelaars, met achter elke aardlek 4 groepen (waarvan 2 kookgroepen), 1 aardlekautomaat(linksonder) en 1 hoofdschakelaar(rechtsonder).

Voldoet wat mij betreft op het eerste gezicht keurig aan alle geldende regelgeving.
Neemt niet weg dat ik me afvraag waarvoor die 2e kookgroep is.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

Illusion schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 18:35:
[...]

Voordat je een installateur zwartmaakt, of een gebruiker hier zich zorgen laat maken, moet je misschien even iets beter kijken.

Ik zie: 4 aardleksschakelaars, met achter elke aardlek 4 groepen (waarvan 2 kookgroepen), 1 aardlekautomaat(linksonder) en 1 hoofdschakelaar(rechtsonder).

Voldoet wat mij betreft op het eerste gezicht keurig aan alle geldende regelgeving.
Neemt niet weg dat ik me afvraag waarvoor die 2e kookgroep is.
Het leek mij al vreemd dat het niet conform de regels zou zijn.

Het is een van de groepen voor de warmte pomp, deze gebruikt alleen al 4 groepen totaal. We hebben een all-electric woning.
Deze warmte pomp en zonneboiler zijn door de zelfde installateur geïnstalleerd, willen we daar ook foto's van?

[ Voor 4% gewijzigd door ranzige pad op 24-08-2018 19:14 ]

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

CollisionNL schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 12:54:
Omdat ik twee planken van de IKEA kast had ingericht voor het netwerk spul kwam ik opbergruimte te kort en regelmatig sluit ik ook mijn laptop bedraad aan en er zijn nog wat Raspberry's in huis (hierdoor ook te weinig poorten op de 8 poort switch).

- Raspberry's vast zetten met dubbelzijdig velcro
Koop eens een fatsoenlijke case voor die Pi's => nero355 in "Raspberry Pi - deel 2"

Beter dan die halve plastic cases die je nu hebt staan :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-09 20:54
Let ff op de topicwarning: Blijf ontopic... Fases, aardlekschakelaars en zekeringen vallen daar vrij duidelijk niet onder, daar is zelfs een apart draadje voor: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 die ook in de topicwarning gelinkt staat.

Graag hier weer verder met mooie plaatjes van de LAN dingetjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:43
Ik heb een netwerkkabel naar een tuinhuisje getrokken,

Deze kabel : https://www.utp-kabel.nl/...-stug-100m-100-koper.html

Alleen heb er standaard cat6 connectors opgeknopen maar dat werkt niet.

zou het een oplossing zijn om er deze connectors op te knijpen:
https://www.kabeldirect.n...k-zonder-gereedschap.html ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnsDenis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-07 13:52
Ik zou nooit een stekker monteren op deze kabel. Gewoon netjes afmonteren in een (opbouw) wanddoos.

https://www.utp-kabel.nl/...6-stp-opbouwdoos-wit.html
arjan445 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:24:

FTTH 200/200 | Fritzbox 5490 | UniFi AC Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:18
arjan445 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 17:24:

Afmonteren met een keystone dan wel opbouwdoos is in dit geval de beste oplossing voor (stugge) kabel met vaste kern. Daarbij zijn 24 AWG aders best groot en is het maar de vraag of dat fatsoenlijk in een RJ45 connector past. Het grote voordeel van een opbouwdoos is dat de kabel daarna rust heeft. Die gaat niet meer bewegen. Wanneer je een apparaat aansluit of wisselt dan steek je een patchkabel in de aansluiting van de opbouwdoos. En als er een probleem is met de verbinding dan hoef je in beginsel alleen die patchkabel te vervangen, want grote kans dat die op dat moment de boosdoener is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:56

M2M

medicijnman

ranzige pad schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:31:

De 100mbit devices over zetten naar de switch.
Nog extra draden naar zolder trekken en aansluiten.
Draden van de solar installatie en warmte pomp vervangen door CAT6 ipv de standaard CAT5e en direct verdubbelen.
De 3 draden die niet door de test kwamen opnieuw afmonteren.
Troep uit de kast halen.

Hoe hebben jullie de powerlijnen lopen? Al die kleine draadjes naar die adapters.
Ik heb voor alle apparaten waarin ik keuze had gekeken naar de voltages. Voor mijn pfsense box gaat er 19V de bak in. Daar komt 12V en 5V uit via een molex header, die voldoende vermogen kan leveren voor de overige zaken die normaliter een power adapter gebruiken. (RPi, pulseteller, usb-powered led lampje, modem, signaalversterker voor de coax lijn en 1 van de accesspoints). Maar je zou ook voor een industriele voeding kunnen gaan. Die werken ook prima, en zijn kwalitatief minstens net zo goed als een muurbrick. Scheelt ook weer dikke adapters die meer dan 1 stopcontact in beslag nemen.

-_-

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gophlin
  • Laatst online: 21:06
Na maanden (jaren? :X) dit topic te volgen, kan ik eindelijk ook mijn setup delen. Vorige maand de sleutels gekregen van een nieuwbouw woning, en dit weekend flink aan de slag geweest. Alle kamers waren voorzien van loze leidingen waar prima twee kabels door getrokken konden worden.

Meterkast voor de operatie

De meterkast was vooral ondiep. En dit werd een nog groter probleem door alle leidingen die her en der "twee lagen diep" op elkaar waren gemonteerd. De enige plek die overbleef was links boven in de hoek:

Meterkast na de operatie

Close up van het eind resultaat:
Close up

Wat zien we:
Triton DELTA-B 6U/300 Minirack Wandrek (de enige 6U variant die ik vond die ondiep genoeg was)
2 * 1/2U patchpaneel met 12 poorten
1* 10" stekkerdoos
2 * 10" legbord

Qua apparatuur:
TP-Link MC220L waar direct de SFP module van T-Mobile Thuis ingeprikt is
Ubiquiti USG-3P
Ubiquiti Unifi 8 poort switch met POE

Verder liggen nu in de woonkamer en op zolder een Ubiquiti NanoHD AP, die nog netjes weggewerkt moeten worden, en heb ik in de grote slaapkamer een Ubiquiti In Wall AP gemonteerd op de muur.

Overal zeer tevreden met het resultaat :P met nog kleine wensen voor de afwerking.

majime-it.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-09 15:38
Gophlin schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 21:44:
De meterkast was vooral ondiep. En dit werd een nog groter probleem door alle leidingen die her en der "twee lagen diep" op elkaar waren gemonteerd. De enige plek die overbleef was links boven in de hoek
Netjes gedaan. Heb destijds in mijn nieuwbouwwoning ook enorm moeten passen en meten om het voor elkaar te krijgen. Dan zijn er meestal maar een paar opties en dat is of 10 inch of 19 inch over de buizen heen monteren, maar dan heb je altijd uitdagingen in de diepte.

Grootste nadeel aan 10 inch blijf ik toch wel het aantal beschikbare apparaten voor die afmeting vinden. Zeker als je een hoop aansluitingen gelijktijdig moet kunnen patchen en je niet daarvoor meerdere switches wilt inzetten. Het is en blijft een hele irritante zoektocht.

[ Voor 5% gewijzigd door captain007 op 28-08-2018 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CollisionNL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:55
nero355 schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 20:18:
[...]

Koop eens een fatsoenlijke case voor die Pi's => nero355 in "Raspberry Pi - deel 2"

Beter dan die halve plastic cases die je nu hebt staan :P
Haha. Je hebt helemaal gelijk. Mooie case maar zit eigenlijk aan dit te denken aangezien het totaal 4 a 5 pi's zijn. Of dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B3ucjn92T1mwLfJ8fIGSnzfQ/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gophlin
  • Laatst online: 21:06
captain007 schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:41:
[...]

Grootste nadeel aan 10 inch blijf ik toch wel het aantal beschikbare apparaten voor die afmeting vinden. Zeker als je een hoop aansluitingen gelijktijdig moet kunnen patchen en je niet daarvoor meerdere switches wilt inzetten. Het is en blijft een hele irritante zoektocht.
Klopt zeker! Dit was de tweede kast die ik kocht. De eerste kreeg ik met geen mogelijkheid erin ondanks alles drie keer opgemeten te hebben. En ik heb ook lang gezocht naar mooie managed 16 poort switches met PoE opties, maar tevergeefs. Uiteindelijk de knoop doorgehakt om dan maar bij Ubiquiti te blijven (AP's had ik al) en de optie open te laten om later nog een tweede 8 poort switch erbij te zetten.

majime-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Laatst online: 28-09 17:15
CollisionNL schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:45:
[...]

Haha. Je hebt helemaal gelijk. Mooie case maar zit eigenlijk aan dit te denken aangezien het totaal 4 a 5 pi's zijn. Of dit:
[afbeelding]
Het commentaar van die rackmount is erg slecht:

https://www.amazon.co.uk/...tured-Black/dp/B008Y4OE60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

CollisionNL schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:45:
Haha. Je hebt helemaal gelijk. Mooie case maar zit eigenlijk aan dit te denken aangezien het totaal 4 a 5 pi's zijn.
Antrax in "Raspberry Pi - deel 2"

Zoiets ?! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:55
Goed gezien! Bedankt, scheelt weer een miskoop. Ik heb ook nog zitten den ken aan zelfbouw; een 1u ondiep legboard met wat standoff's. Staat wel het mooiste in mijn Rack denk ik.
Ja die is helemaal mooi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Heeft iemand ervaring met de startech RK812WALLO of de andere variant in 10 of 12 inch

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81spAsz32hL._SX425_.jpg

Deze zou onder de elektra meters kunnen waar geen gas zit.
De meterkast is maar 38 cm diep en deze past om de buizen heen wat weer 25 mm winst oplevert ten opzichte van een standaard 300 mm wall beugel die ik met afstandhouders 25 mm moet opdikken om over de buizen heen te komen.

7.5 cm ruimte voor patch kabels buigen lijkt me stuk gezonder dan ze in 5 cm proberen te buigen.

Edit: 2 besteld, zal mijn ervaring ermee wel delen.

[ Voor 35% gewijzigd door jacovn op 31-08-2018 14:34 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
jacovn schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 21:30:

Edit: 2 besteld, zal mijn ervaring ermee wel delen.
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Ook vooral of het de meerprijs waard is (gewone patchbeugel kost ongeveer de helft).

En zoals het hoort in dit forum: Pics please! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Wafeltje schreef op zondag 2 september 2018 @ 19:45:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Ook vooral of het de meerprijs waard is (gewone patchbeugel kost ongeveer de helft).

En zoals het hoort in dit forum: Pics please! :)
Ja ze zijn wel een beetje duur, maar als je maar paar cm voor patch kabels hebt en allemaal haakse moet kopen kom je weer in de buurt van de prijs.
Kabels aan zijkant invoeren vindt ik ook wel handig, ze hangen nu in dikke kabelgoot naar beneden naar de ruimte boven watermeter en onder elektra (geen gas) dus een stukje goot opzij naar dit rack toe en ze zitten achter de patch panelen.

Verder hoef ik niet actief te koelen in een 19" kastje, de switch kan inzuigen en uitblazen zonder weerstand.

heb wel een afbeelding (niet zo een duidelijke) van de meterkast hoe die nu is uiteraard
Meterkast

Je ziet de bos kabels van rechts schuin naar beneden lopen.

Edit:

Ze zijn binnen. Het is erg stevig materiaal. Eenvoudig in elkaar te zetten en 305 mm diep.
Of het de prijs waard is ?

Voor mij denk ik wel want met een standaard (rond de 60€) kostende wandbeugel had ik 25 a 30 mm op moeten dikken om over de stroom leiding te komen die uit de bodemplaat meterkast omhoog loopt.
Die had ik dan minder gehad voor de patch kabels. Mocht ik fiber willen gebruiken, dan zou de overgebleven radius te klein zijn.

Even los in de kast gezet

8u rack

[ Voor 37% gewijzigd door jacovn op 04-09-2018 16:48 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:43

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb een aantal berichten verplaatst naar: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties – Deel 1. Groepenkasten horen daar thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_NL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 20:18
(jarig!)
Sinds vorig jaar woon ik in een groter huis dan daarvoor, en merken we dat de wifi bereik mist. Zo'n nieuwbouwhuis is leuk, maar met al die isolatie wordt het signaal er niet beter op.
Het access-point hangt nu in de meterkast, maar het bereik op zolder is nul. Nu heb ik op de eerste verdieping 2 buisjes die uit de muur komen, die - oorspronkelijk - voor een alarm-installatie zouden zijn.
Er zit er 1 boven het trapgat:
Afbeeldingslocatie: https://awensing.home.xs4all.nl/IMG_5717.JPG

en 1 naast de badkamer:
Afbeeldingslocatie: https://awensing.home.xs4all.nl/IMG_5716.JPG

Ik wou er een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE op hangen, óf een Mikrotik cAP ac, deze zijn voor rechtreekse wand- of plafond-montage.
Nu weet ik dat je geen flex-kabel door zo'n buis moet trekken en dat RJ45-stekkers niet op stugge kabel kan/zou moeten, maar hoe hang je dan zo'n AP aan de muur? Eerst afmonteren in een (opbouw)doos en dan met een kort kabeltje naar de AP, of toch de stoute schoenen aan en flexibele kabel door de buis trekken en dan een RJ45-stekker er op zetten?
Het is toch het mooist om ze op de muur te schroeven.

Dilemma's, dilemma's...

[ Voor 0% gewijzigd door Kenny_NL op 04-09-2018 19:57 . Reden: link van de plaatjes... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gewoon stranded kabel er doorheen en een rj45 erop als jij dat wilt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 13:40

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Kenny_NL schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:55:
Sinds vorig jaar woon ik in een groter huis dan daarvoor, en merken we dat de wifi bereik mist. Zo'n nieuwbouwhuis is leuk, maar met al die isolatie wordt het signaal er niet beter op.
Het access-point hangt nu in de meterkast, maar het bereik op zolder is nul. Nu heb ik op de eerste verdieping 2 buisjes die uit de muur komen, die - oorspronkelijk - voor een alarm-installatie zouden zijn.
Er zit er 1 boven het trapgat:
[afbeelding]

en 1 naast de badkamer:
[afbeelding]

Ik wou er een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE op hangen, óf een Mikrotik cAP ac, deze zijn voor rechtreekse wand- of plafond-montage.
Nu weet ik dat je geen flex-kabel door zo'n buis moet trekken en dat RJ45-stekkers niet op stugge kabel kan/zou moeten, maar hoe hang je dan zo'n AP aan de muur? Eerst afmonteren in een (opbouw)doos en dan met een kort kabeltje naar de AP, of toch de stoute schoenen aan en flexibele kabel door de buis trekken en dan een RJ45-stekker er op zetten?

Dilemma's, dilemma's...
ik zou in deze gewoon een stranded kabel trekken met een RJ-45 eraan. Als het eenmaal zit kom je er in principe toch nooit meer aan. 8)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Kenny_NL schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:55:
Wat vele van ons doen. Toch een stugge kabel trekken en daarop connectoren die speciaal bedoeld zijn voor een stugge kabel. Een andere optie is een stugge kabel gebruiken, met daaraan een keystone en dan een hele korte ethernetkabel. Al is voor dat laatste meestal ook geen plek.

Zelf heb ik bij mijn drie Unifi In-Wall's ook gewoon stugge kabels gebruikt met connectoren voor stugge kabels, werkt prima. :)

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-09 23:55
Ik word langzaam gek geloof ik....

Ik ben bezig mijn nieuwbouwhuis te voorzien van een netwerk en na maanden dit topic te volgen uiteraard ook een netjes verzorgde meterkast :)

Ik heb een mooie 19" muurbeugel gekocht die boven de groepenkast (over de buizen) moet komen. Alleen is 30cm diep blijkbaar niet echt 30cm maar 35cm. Nu past hij niet en moet ik snel op zoek naar iets was wel past :)

Wie kan mij uit ervaring vertellen welke kast/muurbeugel goed gaat passen? 19" breed past makkelijk, hoog max 6U/30m en diep dus ook max 30cm (30cm komt net niet tegen de deur aan). Ik wil er voornamelijk een patch-paneel in schroeven, stekkerdoos en een Ubiquity US-8-150W en USG op een plankje.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

daxy schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:38:
Ik word langzaam gek geloof ik....

Ik ben bezig mijn nieuwbouwhuis te voorzien van een netwerk en na maanden dit topic te volgen uiteraard ook een netjes verzorgde meterkast :)

Ik heb een mooie 19" muurbeugel gekocht die boven de groepenkast (over de buizen) moet komen. Alleen is 30cm diep blijkbaar niet echt 30cm maar 35cm. Nu past hij niet en moet ik snel op zoek naar iets was wel past :)

Wie kan mij uit ervaring vertellen welke kast/muurbeugel goed gaat passen? 19" breed past makkelijk, hoog max 6U/30m en diep dus ook max 30cm (30cm komt net niet tegen de deur aan). Ik wil er voornamelijk een patch-paneel in schroeven, stekkerdoos en een Ubiquity US-8-150W en USG op een plankje.
Misschien zoiets:
https://netwerkproducten....tch-beugel-p-3968000.html

Daarvan zeggen ze dat de diepte traploos instelbaar is. Lijkt me ideaal.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Vince22
  • Laatst online: 28-09 07:48
In de vakantie eeeeeindelijk achter de tv alles afgemonteerd. Toch blij met mn 4-in-1 utp dozen d:)b

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/sy447p.jpg

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-09 14:31

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Vince22 schreef op donderdag 6 september 2018 @ 13:52:
In de vakantie eeeeeindelijk achter de tv alles afgemonteerd. Toch blij met mn 4-in-1 utp dozen d:)b

[afbeelding]
Kan je daar wat meer over vertellen? Hoeveel draden in de buis, welke kabel, diameter buis, welke doos?

Ziet er erg mooi uit en handig!

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• unezra

unezra

[afbeelding]
*OEH*
Is dat Gira 55 materiaal?

Dat is zó mooi. Komt hier in huis ook overal. That is, overal waar we tóch outlets vervangen, vervangen we het door Gira55. De rest laten we nog even maar pak ik over een tijdje alsnog beet als naveeg.

• thomasv
  • Laatst online: 21:29

[afbeelding]
Dat ziet er mooi afgewerkt uit zeg, zeker met die 4-in-1 utp dozen zo!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-09 17:47
Iemand ervaring met het plaatsen van een HPE microserver gen10 in een 10inch rack? Ik heb momenteel deze: https://netwerkproducten....eerd-zwart-p-4359852.html op het ook maar ik weet niet zeker of het past...

Cloud ☁️

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 13:15

TheNephilim

Wtfuzzle

unezra schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:12:
[...]

*OEH*

Dat is zó mooi. Komt hier in huis ook overal. That is, overal waar we tóch outlets vervangen, vervangen we het door Gira55. De rest laten we nog even maar pak ik over een tijdje alsnog beet als naveeg.
Dat moet ik ook nog doen, niet alleen de buitenkant, maar ook de binnenkant. Eigenlijk in het hele huis, maar vooral boven, daar heb ik kapotte schakelaars en stopcontacten.

• unezra

unezra

TheNephilim schreef op donderdag 6 september 2018 @ 15:56:
[...]
Dat moet ik ook nog doen, niet alleen de buitenkant, maar ook de binnenkant. Eigenlijk in het hele huis, maar vooral boven, daar heb ik kapotte schakelaars en stopcontacten.
Binnenkant hoop ik te kunnen laten zitten maar dat moet ik tzt nog eens bekijken. Nu bezig met een grote verbouwing, alles wat zij tegen komen word vervangen door Gira 55 in 2 varianten:

- Mat Wit waar er een matte muur achter zit
- Glans Wit waar er een glanzende muur achter zit

Klassiek model maar vind ze zó mooi, dat daar eigenlijk geen discussie over was met mijn vrouw. :) Maar goed, alles op zijn tijd. Wel komende week eens een opbouw setje scoren voor in de slaapkamer. 2x ethernet, 1x coax. Kabel ligt nu over de vloer en langs de trap, ergens een dezer dagen liggen er 3 loze leidingen van de slaapkamer richting meterkast en trek ik er zelf ff 2x ethernet en 1x coax doorheen. (Heb ik nog 1 buis over, of als die CAT7 lastig gaat, trek ik gewoon een streng 7 in iedere buis.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
unezra schreef op donderdag 6 september 2018 @ 12:56:
[...]

Misschien zoiets:
https://netwerkproducten....tch-beugel-p-3968000.html

Daarvan zeggen ze dat de diepte traploos instelbaar is. Lijkt me ideaal.
Die is inderdaad traploos in diepte instelbaar, heb 'm zelf ook ;) Minimale diepte is inderdaad ~23.5cm, genoeg voor een eenvoudige router, switch en patchpaneel.

• jacovn
Thefirstikke schreef op donderdag 6 september 2018 @ 16:19:
[...]

Die is inderdaad traploos in diepte instelbaar, heb 'm zelf ook ;) Minimale diepte is inderdaad ~23.5cm, genoeg voor een eenvoudige router, switch en patchpaneel.
Stukje goedkoper dan die 8U die ik gekocht heb.

• unezra

unezra

jacovn schreef op donderdag 6 september 2018 @ 19:03:
[...]

Stukje goedkoper dan die 8U die ik gekocht heb.
Ach, die ruil je gewoon om. :)

• jacovn
unezra schreef op donderdag 6 september 2018 @ 21:20:
[...]

Ach, die ruil je gewoon om. :)
Wel nee ik vindt ze prima. Je kunt er bovenopstaan zo stevig zijn ze.
Kabelinvoer van alle kanten mogelijk. Het is een mooi rack, alleen wat aan de prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vince22
unezra schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:12:
[...]

*OEH*

Dat is inderdaad Gira System 55 materiaal.. ff een tip: Bestel het spul online!
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 6 september 2018 @ 14:08:
[...]

Kan je daar wat meer over vertellen? Hoeveel draden in de buis, welke kabel, diameter buis, welke doos?

Ziet er erg mooi uit en handig!
Ik heb 2x 4 Cat6 UTP kabel en 1x coax in een 3 dikkere pvc buizen (3/8?) vanuit de kruipruimte omhoog naar de 50mm diepe dozen gelegd, de stroom kwam van een stopcontact rechts ernaast. Diameter heb ik eigenlijk geen idee meer van, de dozen ook niet!
Dit is de enige foto die ik ervan kon vinden..

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/flbvgo.jpg

Het modelnummer van de CAT6 wandcontactdozen is Gira 569903. Het enige grote nadeel is het afmonteren, daar ben ik wel even zoet mee geweest, wat een priegelwerk.

[ Voor 49% gewijzigd door Vince22 op 07-09-2018 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Vince22 schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 07:09:
[...]
Nog een goed adres daarvoor? (Waar je als particulier mag bestellen.)
Ik heb een paar plekken waar ik het op korte termijn wil doen en die ik prima zelf kan. :)

(Nieuw spul en vervangen van bestaand spul dat weg gaat wegens verbouwing laat ik uiteraard door de aannemer/elektricien doen maar wat losse dozen in huis ga ik ze niet voor inhuren.)
[...]
Ik heb 2x 4 Cat6 UTP kabel en 1x coax in een 3 dikkere pvc buizen (3/8?) vanuit de kruipruimte omhoog naar de 50mm diepe dozen gelegd, de stroom kwam van een stopcontact rechts ernaast. Diameter heb ik eigenlijk geen idee meer van, de dozen ook niet!

[afbeelding]

Het modelnummer van de CAT6 wandcontactdozen is Gira 569903. Het enige grote nadeel is het afmonteren, daar ben ik wel even zoet mee geweest, wat een priegelwerk.
4x in een WCD lijkt me idd aardig prutsen. Ik hoorde de kabelaars al schelden op 2x CAT7 in een doos. Dat was al niet leuk. Nu is CAT6 iets soepeler, maar 4 van die dingen in 1 doos is stevig. Ik ga zelf gewoon voor 2x, dat is voor de punten waar ik netwerk wil hebben meer dan zat. Overkill zelfs al, 1x zou genoeg zijn maar ik vind 1x niet fijn. Altijd 2.

In mijn meterkast heb ik een paar simpele 8 poorts patchpanelen. Daarvan is er nu 1 vol (4x werkkamer, 2x bij de CV en 2x in de woonkamer), de 2e neem ik in gebruik als ik de draden naar de slaapkamer trek en voorlopig blijft het daar bij.

2x bij de CV klinkt raar, maar op 1 zitten mijn zonnepanelen en de ander hangt mijn AP aan die praktisch boven de CV ketel hangt. Die aansluiting word dus vol gebruikt. AP is PoE gevoed, dat doe ik met alles. In de meterkast komt een losse 8 poorts PoE switch te hangen die ik door prik op mijn reguliere switch. 24x of 48x PoE vond ik domweg te duur voor wat ik er mee doe. (Op dit moment draait alles even boven op mijn werkkamer maar das vanwege de verbouwing. Alle kwetsbare zooi *uit* de verbouwzone en doorgelust met de meterkast. In de meterkast hangt alleen mijn modem en een AP. Als ze klaar zijn breng ik alles weer naar beneden en configureer ik de zooi goed.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Of bij de Technische Unie met het kortingspercentage van de zaak :9
Als er normale inbouwdozen zijn gebruikt (Attema U50 normailiter) dan zal het waarschijnlijk 3/4 buis zijn (19 mm). Met enige moeite valt hier wel 4x Cat6 in te trekken, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het veel moeite heeft gekost om af te monteren. Maar ja 6 dozen zal er ook niet heel erg mooi uit hebben gezien, dit ziet er best strak uit.

Ik zal overigens zelf binnenkort ook weer eens wat foto's uploaden. Op het moment ben ik bezig met het upgraden van de hobby kamer. Ik gebruik Gira E2 voor het schakelmateriaal, dat is hoekiger dan het Standaard 55, maar dat vind ik net iets mooier/moderner ogen.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

unezra schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:43:
Ik heb een paar plekken waar ik het op korte termijn wil doen en die ik prima zelf kan. :)
https://www.sandervunderink.nl/. Heeft een enorme catalogus aan spullen en mocht dat niet voldoende zijn, heeft hij daarna nog een enorme database met nog meer spullen en is in mijn ervaring een van de goedkoopste in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Toen ik aan het verbouwen was, was het hier het goedkoopste:

https://www.elektroschake...r-wit-glanzend/afdekramen

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince22
unezra schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:43:
[...]

Ik heb toentertijd het artikelnummer in Nederland en in Duitsland op verschillende prijsvergelijkers gezocht (in Dld op idealo.de) en kwam zodoende uit bij https://www.ksh-technik.de/

Ter vergelijking: de 569903 kost nu €53,69 bij Elektroschakelmateriaal.nl en €36,03 bij KSH.

Het kan best zijn dat ze nu niet meer de goedkoopste zijn maar het scheelde mij honderden (!) euro's op al het schakelmateriaal in het hele huis incl coax+utp aansluitingen, meervoudige en enkelvoudige stekkerdozen met en zonder kinderbeveiliging, afdekramen, alle lichtschakelaars, etc. Omruilen na een foutieve bestelling ging ook prima, kortom; ik heb er goede ervaring mee.
chickpoint schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 08:49:
[...]

Of bij de Technische Unie met het kortingspercentage van de zaak :9

[...]

Als er normale inbouwdozen zijn gebruikt (Attema U50 normailiter) dan zal het waarschijnlijk 3/4 buis zijn (19 mm). Met enige moeite valt hier wel 4x Cat6 in te trekken, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het veel moeite heeft gekost om af te monteren. Maar ja 6 dozen zal er ook niet heel erg mooi uit hebben gezien, dit ziet er best strak uit.

Ik zal overigens zelf binnenkort ook weer eens wat foto's uploaden. Op het moment ben ik bezig met het upgraden van de hobby kamer. Ik gebruik Gira E2 voor het schakelmateriaal, dat is hoekiger dan het Standaard 55, maar dat vind ik net iets mooier/moderner ogen.
Ook mooi de E2! Zoveel mensen, zoveel wensen :)
Ik denk dat het inderdaad Attema U50 zijn geweest, niks speciaals in ieder geval.

[ Voor 30% gewijzigd door Vince22 op 07-09-2018 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Laatst online: 21-09 23:53
Situatieschets:

Ik woon sinds december in een koophuis. Dit huis is gebouwd in 1996. Er zijn redelijk wat leidingen getrokken in huis, maar in de meeste zit telefoon of coax. Op de bovenverdieping 2 slaapkamers. Beide hebben coax liggen en misschien ook wel telefoon.
Nu wil ik naar boven graag een goede netwerkverbinding hebben liggen ivm vaste pc's. Ook gaan we komend jaar waarschijnlijk over op glasvezel. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij gaat tv kijken via glasvezel over UTP, maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat we geen kabel-tv meer gaan kijken, maar alleen nog maar via Internet (Netflix, Uitzending gemist, etc).

Basicly wil ik netwerkkabels naar her en der in huis trekken, maar ik heb geen behoefte aan serverracks in mijn meterkast. De NAS-en nemen al genoeg ruimte in daar ;) Op het moment kan ik 3 kabels bedenken die ik wil trekken, maar mogelijk gaan het er ook wel 4 of 5 worden op de langere termijn.
Het probleem is alleen dat ik geen idee heb hoe lang die buizen zijn waar nu kabels in zitten. Raden jullie aan om gewoon een flinke rol te kopen hopen dat je niet of te weinig hebt, of nog 50m over houdt? Ik zat er zelf aan te denken om de huidige kabels er al uit trekken met een trekveer en ze stuk voor stuk op te meten. Yay or nay?

Er zullen nu coax-inbouwkastjes in zitten. Passen daar automatisch alle netwerk-inbouwkasjes in die er te koop zijn? En is dat gehannes met die dunne draadjes een beetje te doen met een LSA-punch-tool? Ziet er nogal priegelig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:58
je hebt maar 1 trekveer en ik ben geen fan van exact op de meter bestellen...
ik zou eerder geneigd zijn n doosje cat6 te bestellen op bv sander vunderink , veel mensen hier zijn tevreden van UTP-kabel Belden Cat.6 grijs 7965E schijnbaar

cat6 utp is volgens sommige de weg om te zoeken (en blijf weg van CCA kabel)
coax is nog niet afgeschreven dus persoonlijk zou ik kijken of je geen coax+utp door de pijpjes krijgt en dat naar alle plekken waar je tv wil
weet je zeker dat je geen coax nodig hebt op die plek, trek een dubbele cat6 kabel daarnaartoe zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Je hebt ook combinatiedozen met zowel COAX als netwerk. Ik heb naar iedere kamer (wel 3, appartement :+ ) naar de doos waar eerst alleen de COAX in zat de COAX door een goede kwaliteit vervangen, en daarnaast gelijk een netwerkkabel meegetrokken.

Echter heb ik de dozen zelf nog niet vervangen, dus als de volgende bewoner de COAX dozen van de muur trekt komt hij/zij/het ook een netwerkkabel tegen :) (als dat in de meterkast al niet was opgevallen)

En je kan natuurlijk ook gewoon switches gebruiken mocht je niet genoeg netwerkpoorten hebben, een TV-box zonder enige opslag heeft natuurlijk niet de volle 100% van een Gb verbinding nodig.
Ik heb het bij de TV in de woonkamer voor elkaar gekregen om 6 apparaten met een netwerkaansluiting te verzamelen, en dan heb ik nog niet eens een spelcomputer. (TV, KPN-tv kastje, receiver, mediaspeler, Raspberry Pi die ik niet meer gebruik, en nog een computer)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
CCA ga ik inderdaad niet aan beginnen. Twijfel nog sterk of ik voor cat6 of cat6a moet gaan. Cat7 is volgens mij zoveel dikker dat ik het niet eens durf te proberen.

Ik kan mij herinneren dat het vroeger bij mijn ouders thuis altijd enorm moeilijk ging, dat was dan coax. Maar dat is niet heel anders dan solid utp. Nog tips daarvoor?

Ik vermoed dat ik naar alle kamers wel genoeg heb aan een enkele kabel. Er staat vaak wel meer dan 2 apparaten die netwerk nodig hebben. Dus aan een dubbele poort heb ik toch al niet genoeg.

De krimptangen voor de rj45-stekkertjes, zijn die nog verschillend voor solide kern kabels?

En is het beter om voor ftp/stp de gaan in een thuissituatie? Coax moet enorm afgeschermd worden vanwege 4g, maar 5g komt er ook aan. Gaat dat nog effect hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:32
Ossi schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:37:
CCA ga ik inderdaad niet aan beginnen. Twijfel nog sterk of ik voor cat6 of cat6a moet gaan. Cat7 is volgens mij zoveel dikker dat ik het niet eens durf te proberen.

Ik kan mij herinneren dat het vroeger bij mijn ouders thuis altijd enorm moeilijk ging, dat was dan coax. Maar dat is niet heel anders dan solid utp. Nog tips daarvoor?

Ik vermoed dat ik naar alle kamers wel genoeg heb aan een enkele kabel. Er staat vaak wel meer dan 2 apparaten die netwerk nodig hebben. Dus aan een dubbele poort heb ik toch al niet genoeg.

De krimptangen voor de rj45-stekkertjes, zijn die nog verschillend voor solide kern kabels?

En is het beter om voor ftp/stp de gaan in een thuissituatie? Coax moet enorm afgeschermd worden vanwege 4g, maar 5g komt er ook aan. Gaat dat nog effect hebben?
FTP en STP bekabeling heeft in de praktijk geen meerwaarde in huis. Gewoon Cat6 kabels zonder afscherming kopen dus.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kennyx
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 20:37
Ik wil in de toekomst ook meerdere apparaten aanschaffen en in de meterkast plaatsen, denk aan: firewall/router, modem, 1 of 2 rasberries, 24 poe switch, patch paneel, philips hue bridge, vast nog andere bridges.. kortom veel apparaten en waarschijnlijk veel warmte. Het huis moet nog opgeleverd worden en volgens mij krijg je tegenwoordig twee ventilatie roosters bij de meterkast. Heeft iemand hier ervaring met het maken van een goede airflow? Ik zit bijv. Te denken aan stille fans plaatsen die bovenin warme lucht naar buiten blazen, maar kan hier niks voor vinden (googlen). Moet ik iets met de warmte doen of zijn de standaard roostertjes afdoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:43
Ossi schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 22:37:

Tip, doe wel 2 kabels. Wanneer je glasvezel krijgt dan gaat internet en TV allebei over een eigen UTP kabel. (Je ook beide signalen trunken mbv vlan, dan zul je wel managed switches moeten hebben. Je begon je verhaal dat je geen serverrack zou willen, daarom verwacht ik dat je achteraf graag 2 kabels had willen hebben, daarom vooraf alvast de tip.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Goof2000 schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:53:
[...]

Tip, doe wel 2 kabels. Wanneer je glasvezel krijgt dan gaat internet en TV allebei over een eigen UTP kabel. (Je ook beide signalen trunken mbv vlan, dan zul je wel managed switches moeten hebben. Je begon je verhaal dat je geen serverrack zou willen, daarom verwacht ik dat je achteraf graag 2 kabels had willen hebben, daarom vooraf alvast de tip.)
Dat is wel een goede reden inderdaad. Dus de tv via glasvezel gaat over een afgescheiden stukje netwerk vanaf het modem? Ik ging er eigenlijk vanuit dat het gewoon over het normale netwerk zou gaan.... Dan gaan dubbele kabels inderdaad wel een must worden. Hoewel we het ook besproken hebben om tv helemaal op te zeggen (niet zo goed mogelijk bij Ziggo).

Ik wil inderdaad geen serverrack hebben in de meterkast. Iemand bood mij een 10" rack aan, maar ik vind het gewoon te groot voor zo'n kleine ruimte. Zijn er trouwens wel patchpanels die je gewoon aan de muur kunt hangen?

Aangezien ik dus solid core kabels moet gaan trekken, begrijp ik dat de enige opties in de meterkast dan of een patchpanel wordt middels LSA, of aan alle kabels een keystone. Die laatste optie is op korte termijn misschien het makkelijkste, maar die keystones zijn ook flink aan de prijs. En je houdt dan een warboel aan kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Laatst online: 18:43
Ossi schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:06:
[...]

Dat is wel een goede reden inderdaad. Dus de tv via glasvezel gaat over een afgescheiden stukje netwerk vanaf het modem? Ik ging er eigenlijk vanuit dat het gewoon over het normale netwerk zou gaan.... Dan gaan dubbele kabels inderdaad wel een must worden. Hoewel we het ook besproken hebben om tv helemaal op te zeggen (niet zo goed mogelijk bij Ziggo).

Ik wil inderdaad geen serverrack hebben in de meterkast. Iemand bood mij een 10" rack aan, maar ik vind het gewoon te groot voor zo'n kleine ruimte. Zijn er trouwens wel patchpanels die je gewoon aan de muur kunt hangen?

Aangezien ik dus solid core kabels moet gaan trekken, begrijp ik dat de enige opties in de meterkast dan of een patchpanel wordt middels LSA, of aan alle kabels een keystone. Die laatste optie is op korte termijn misschien het makkelijkste, maar die keystones zijn ook flink aan de prijs. En je houdt dan een warboel aan kabels.
Ik dacht niet dat Ziggo via glasvezel gaat leveren.

Ja, keuze genoeg voor weinig geld, dan krijg je zoiets: https://www.google.nl/search?q=patchpaneel&tbm=isch (lees even dit topic door voor adviezen welke handig/goed prijs en kwaliteit verhouden hebben.)\
Patchpaneel werkt erg handig met het erop zetten van de kabels, veel makkelijker dan een stekkertje op een kabel zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:15
[...]

Ik heb zelf ook Ziggo, maar volgens mij kun je IPTV ook over je normale netwerk laten lopen. Maar je hebt dan sowieso switches nodig met IGMP support, en daarnaast kom je waarschijnlijk inderdaad VLANs te gebruiken waardoor je dus toch een "gescheiden" netwerk hebt, alleen loopt het over dezelfde kabel.
Ja, die bestaan. Zie bv: https://netwerkproducten....en-muurpanelen-c-567.html
Keystones zijn IMO ook iets moeilijker af te monteren dan een patchpaneel. Beide zijn dan wel LSA, maar een keystone is natuurlijk iets minder handzame. In theorie kun je ook stekkers direct op de kabel zetten, zolang het stekkers voor stugge kabels zijn. Maar stugge kabel kun/wil je niet teveel mee bewegen (is kabel niet op gemaakt) en als je ze rechtstreeks in de switch steekt is de kans aanwezig dat je ze vaker gaat uittrekken en insteken en zo dus de kabel slijt. Stekkers aan stugge kabel is in principe dus nooit aant e bevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:38

JanB

Het ken rotter !!!

Goof2000 schreef op zondag 9 september 2018 @ 10:53:
[...]

Dit is tegenwoordig bij in ieder geval Telfort niet meer nodig. Hier gewoon 1 netwerk waar ook de tv-tuners op aan zijn gesloten.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Ik was misschien niet heel duidelijk in mijn bewoording. Ziggo hebben we nu, maar daar kun je niet van je tv-signaal/abonnement af. Tenzij zakelijk en dan is het nog net zo duur. Het is dus niet mijn bedoeling om Ziggo tv via netwerk te gaan kijken.

Komend jaar gaan ze beginnen, als het goed is, met de aanleg van glasvezel in de wijde omgeving. Of we dan nog een tv-abonnement houden is de vraag, maar voor het geval dat, is het dus handiger om twee kabels te werken, anders moet je met VLAN etc gaan werken.

Thanks allen voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:38

JanB

Het ken rotter !!!

En bij Telfort (ook via glasvezel) is dat dus tegenwoordig niet meer nodig. Ik heb 1 netwerk waarop ook de tv tuners zijn aangesloten. Ik werk niet met vlans of iets dergelijks.

Ik verwacht moed dat dit ook zo is bij de andere aan KPN gelieerde providers zoals KPN en Xs4all.

[ Voor 22% gewijzigd door JanB op 09-09-2018 14:11 ]

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

JanB schreef op zondag 9 september 2018 @ 14:09:
En bij Telfort (ook via glasvezel) is dat dus tegenwoordig niet meer nodig. Ik heb 1 netwerk waarop ook de tv tuners zijn aangesloten. Ik werk niet met vlans of iets dergelijks.

Ik verwacht moed dat dit ook zo is bij de andere aan KPN gelieerde providers zoals KPN en Xs4all.
Mits je werkt met de volledig dichtgespijkerde experiabox. Wil je je eigen router gebruiken, zul je echt met vlan scripts aan de gang moeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:02
adjego schreef op zondag 29 juli 2018 @ 10:11:
[...]

Sinds gisteren overgestapt van de RT-AC66U naar de Edgerouter Lite ism twee Ubiquiti UniFi AP AC LR accesspoints.

[afbeelding]

[afbeelding]

[mbr]
Reclame maken voor je V&A advertentie is niet gewenst.
[/]
Bij mijn zijn die platen boven de deur heel dun. Hoe heb jij dit bevestigd? Met de standaard bevestigingsmateriaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Als je bezig bent, zou ik altijd gaan voor dubbele kabels in een buis.
En een patchpanel is zo te krijgen op aliexpress (niet te duur) en is zeker een aanrader. Heb ik ook en werkt zonder probleem.

Cat6 is waarschijnlijk voldoende. Tegen de tijd dat die snelheid achterhaald is, hebben we waarschijnlijk 5g standaard voor de meeste apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
Cyberpope schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:01:
[...]

Mits je werkt met de volledig dichtgespijkerde experiabox. Wil je je eigen router gebruiken, zul je echt met vlan scripts aan de gang moeten!
Voor KPN zijn er aardig wat beschrijvingen beschikbaar om met een andere router (Asus met Merlin firmware) dit zonder Vlans te doen. Ik heb dit zelf met een Edgerouter Lite zonder Vlans in mijn netwerk en naar mijn tv loopt maar 1 netwerkkabel. De Vlan splitsing gebeurt al op de router.
Deef_K schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:06:
[...]

Bij mijn zijn die platen boven de deur heel dun. Hoe heb jij dit bevestigd? Met de standaard bevestigingsmateriaal?
Bij mij ook, maar gewoon met de plafondachterplaat bevestigd. Zeer degelijk!

[ Voor 46% gewijzigd door adjego op 09-09-2018 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:37
adjego schreef op zondag 9 september 2018 @ 17:20:
[...]

Voor KPN zijn er aardig wat beschrijvingen beschikbaar om met een andere router (Asus met Merlin firmware) dit zonder Vlans te doen. Ik heb dit zelf met een Edgerouter Lite zonder Vlans in mijn netwerk en naar mijn tv loopt maar 1 netwerkkabel. De Vlan splitsing gebeurt al op de router.

[...]

Bij mij ook, maar gewoon met de plafondachterplaat bevestigd. Zeer degelijk!
Ja, oke, maar probeer nu eens de volledige functionaliteit van de experiabox in je router te bouwen. (zoals beschreven op http://netwerkje.com/routed-iptv )
Daar was ik toch even zoet mee 8)
Dan pas kan je bijvoorbeeld netflix via je TV box van KPN kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Dat ben je toch op je router met vlan aan de gang of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
Cyberpope schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:05:
[...]

Dat ben je toch op je router met vlan aan de gang of niet?
Klopt, maar alleen op de router. Je hoeft niet twee kabels te gebruiken of overal in huis managed switches te gebruiken. Het is allemaal niet zo heel spannend. Er is niet perce een must om overal twee kabels naartoe te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

[...]
De Vlan splitsing gebeurt al op de router.
Dan heb je toch een switch nodig die in elk geval de vlans herkend en kan doorgeven?

Oh wacht: de poorten worden dedicated gebruikt per vlan: http://netwerkje.com/switch-configuratie

[ Voor 16% gewijzigd door PcDealer op 09-09-2018 21:16 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
PcDealer schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:10:
[...]

Dan heb je toch een switch nodig die in elk geval de vlans herkend en kan doorgeven?
VLANs hoeven niet perse herkent te worden. Op ethernet niveau is er altijd ruimte voor een VLAN. Een X aantal bits van de 'header' zijn daarvoor gereserveerd. Een domme switch kan dus nog steeds overweg met verkeer met VLAN ids, want het destination MAC adres is gewoon leesbaar.

Alleen broadcasts geven problemen omdat die dan gewoon over alle VLANs worden uitgestuurd i.p.v. alleen de poorten die je normaliter zou taggen met het VLAN.

Dat betekent dus ook dat je in het geval van IPTV, wat broadcast verkeer is, een switch wilt gebruiken die IGMP snapt. Want via IGMP is er dan wel de mogelijkheid om het verkeer te 'sturen' i.p.v. het verkeer domweg over alle poorten te sturen en zo de switch(es) te overbelasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
PcDealer schreef op zondag 9 september 2018 @ 21:10:
[...]

Oh wacht: de poorten worden dedicated gebruikt per vlan: http://netwerkje.com/switch-configuratie
Die config heb je dus niet nodig als de vlans op de router al worden uitgesplitst. Dan is er in het interne netwerk geen vlan configuratie. Het enige wat inderdaad nodig is is IGMP Snooping geschikte switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-09 21:23
Annuk schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:18:
Quote hier ff mezelf i.v.m. het stukje over de Ikea gordijn-rail-beugeltjes welke ik in dit bericht aanhaalde, ik had jullie namelijk nog foto's beloofd :)
Dus bij deze.. (let trouwens nog even niet op de netheid van alles, het moet nog verder afgewerkt worden).

[...]

Public
Publieke map
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
[afbeelding]

[...]
<cut>
Ik ben aan het zoeken op de Ikea site naar de beugeltjes.. maar vind ze niet..
Heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leejow(saait)
  • Laatst online: 24-09 06:25

Leejow(saait)

Blater

RedHead schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:11:
[...]

Heb je een link?
Het zijn deze:
https://m2.ikea.com/nl/nl...vestiging-zwart-60217228/
Ik heb ze zelf ook tijdelijk gebruikt en werk prima om een patchpaneel en switch in op te hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:59
RedHead schreef op maandag 10 september 2018 @ 20:11:
[...]

Heb je een link?
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30219889/

Ik heb ze ook nog liggen, maar ze zijn zo goedkoop dat mijn aanbod om je ze tegen verzendkosten aan te bieden waarschijnlijk minder interessant is dan ze nieuw te kopen. Of ze door de Ikea voor € 2.99 te laten bezorgen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-09 19:08
kennyx schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 11:56:
Ik wil in de toekomst ook meerdere apparaten aanschaffen en in de meterkast plaatsen, denk aan: firewall/router, modem, 1 of 2 rasberries, 24 poe switch, patch paneel, philips hue bridge, vast nog andere bridges.. kortom veel apparaten en waarschijnlijk veel warmte. Het huis moet nog opgeleverd worden en volgens mij krijg je tegenwoordig twee ventilatie roosters bij de meterkast. Heeft iemand hier ervaring met het maken van een goede airflow? Ik zit bijv. Te denken aan stille fans plaatsen die bovenin warme lucht naar buiten blazen, maar kan hier niks voor vinden (googlen). Moet ik iets met de warmte doen of zijn de standaard roostertjes afdoende?
Ik denk dat je dat niet echt nodig zal hebben, ik heb in mijn dubbele deurs meterkast helemaal geen ventilatieroosters (huis is 4 jaar oud). Er zit wel een grote opening onder aan de deur maar dat is net zoals bij andere deuren, dus niet groter of kleiner.

Bij ons staat er ook van alles in de meterkast, een desktop, Synology nas, switch, router en een modem en dan nog andere zooi die warmte oplevert. Ik heb nooit de indruk gehad dat het te warm werd in de meterkast dat schadelijk zou zijn voor mijn apparatuur. Jou opstelling verwacht ik een beetje overkill :9

• Ossi
Na redelijk onderzoek lijk ik er wel uit te zijn, maar ik wil toch nog even verifiëren of ik toch nog wat steken laat vallen. Wees gerust kritisch :)

Voor bekabeling vanuit de meterkast naar de patch-punten in huis wil ik de volgende kabel gaan bestellen:
https://www.allekabels.nl...-netwerkkabel-op-rol.html

Voor de wandcontactdozen zat ik aan de volgende te denken:
https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html

Voor het patch-paneel zat ik aan de volgende te denken:
https://www.netwerkkabels...t6a-stp-12-poorts-zwart-1
Deze zou aan de muur moeten kunnen, maar lijkt ook nog geschikt te zijn om in een 10" rack te zetten, mocht ik dat toch nog overwegen.

En om de bedrading af te werken, heb ik natuurlijk ook nog een LSA-punch-down-tool nodig:
https://www.netwerkkabels...-1/diverse/lsa-punch-tool

In eerste instantie wilde ik ook nog een krimptang bestellen, maar aangezien alles met de LSA-tool gaat, heb ik die helemaal niet nodig. Van de patch-punten naar de apparaten wil ik gewoon cat6a patch-kabels halen. Dan hoef ik die zelf niet te krimpen, want van dat werk kan ik echt enorm chagrijnig worden. Dat gepriegel met kolenschoppen voor handen is geen fijne bezigheid.

Nu lees ik her en der dat je cat6a zou moeten aarden, maar dat geldt toch alleen als je afgeschermde kabels koopt? De kabel in mijn link zou gewoon U/UTP moeten zijn.

• RobertMe
Ossi schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:53:
Na redelijk onderzoek lijk ik er wel uit te zijn, maar ik wil toch nog even verifiëren of ik toch nog wat steken laat vallen. Wees gerust kritisch :)

Voor bekabeling vanuit de meterkast naar de patch-punten in huis wil ik de volgende kabel gaan bestellen:

Deze zou aan de muur moeten kunnen, maar lijkt ook nog geschikt te zijn om in een 10" rack te zetten, mocht ik dat toch nog overwegen.

En om de bedrading af te werken, heb ik natuurlijk ook nog een LSA-punch-down-tool nodig:

In eerste instantie wilde ik ook nog een krimptang bestellen, maar aangezien alles met de LSA-tool gaat, heb ik die helemaal niet nodig. Van de patch-punten naar de apparaten wil ik gewoon cat6a patch-kabels halen. Dan hoef ik die zelf niet te krimpen, want van dat werk kan ik echt enorm chagrijnig worden. Dat gepriegel met kolenschoppen voor handen is geen fijne bezigheid.
Die netwerkkabel is voor mijn gevoel wel heel duur. Zelf heb ik er van Netwerkproducten.com: https://netwerkproducten.com/webshop/cat6a-op-rol-c-511.html En ook patchpaneel en LSA tool heb ik van daar

Voor de wanddozen kun je ook kijken naar het merk van je bestaande schakelmateriaal. Busch-Jaeger, Gira etc verkopen allemaal materiaal daarvoor. In 99% van de gevallen gaat het dan om een basiselement van Rutenbeck en kun je een afdekplaatje (en venster) krijgen in de stijl van je bestaande schakelmateriaal. Dan is het dus mooi te integreren met je bestaande schakelmateriaal en kun je bv een stopcontact en UTP element naast elkaar plaatsen in een (dubbel) venster.

• tacmulder
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-09 11:36

Nu lees ik her en der dat je cat6a zou moeten aarden, maar dat geldt toch alleen als je afgeschermde kabels koopt? De kabel in mijn link zou gewoon U/UTP moeten zijn.
Misschien nog een kabeltester?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-09 23:55

<snip>
Ik ben voor deze kabel gegaan:
https://www.netwerkwinkel...GXE00-GR-100-p_33270.html

100m op rol, vaste kern. Scheelt 30 euro, of 3 kratjes bier :)
Ik zou inderdaad ook voor een kabeltester gaan, die kosten ook niets tegenwoordig, maar je weet wel of er een kabel stuk getrokken is (of verkeer aangesloten).

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• ijske
100m is in mijn ogen 2x niks als je een huis wil gaan herbekabelen.. zeker als je dubbele lengtes wil gaan trekken is zoiets direct op
ook heb je snel veel overschotjes met zo'n kleine bobijntjes

ik ga veel liever voor bobijntjes van 500m (of 305m als ik zeker weet dat ik daarmee toekom)
https://netwerkproducten....05-m-grijs-p-4361084.html

ik zou voor zoiets gaan... zeker als je cat6a's / 10gig kabels naast elkaar gaat trekken zou ik het zekere voor het onzekere nemen en geshield nemen.... ik vertrouw dat alien crosstalk niet (en ik heb er nog geen ervaring mee, 10gbit over zo'n lijntje sturen)
enige minpunt is natuurlijk de dikte... in 16mm pijp is dat onmogelijk om dubbel te trekken , dan moet je minima 19mm hebben

• RobertMe
ijske schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:58:
100m is in mijn ogen 2x niks als je een huis wil gaan herbekabelen.. zeker als je dubbele lengtes wil gaan trekken is zoiets direct op
ook heb je snel veel overschotjes met zo'n kleine bobijntjes

ik ga veel liever voor bobijntjes van 500m (of 305m als ik zeker weet dat ik daarmee toekom)
https://netwerkproducten....05-m-grijs-p-4361084.html
Is het dan niet handiger om een paar rollen van 100m te pakken? Eventueel zelfs verschillende. Als je dan twee kabels door een leiding doet kun je dat van twee rollen doen en hoef je de lengte niet te weten. Heb je twee verschillende kleuren weet je meteen welke je waarop aansluit/hoe ze uitkomen.

• ijske
RobertMe schreef op woensdag 12 september 2018 @ 13:24:
[...]

Is het dan niet handiger om een paar rollen van 100m te pakken? Eventueel zelfs verschillende. Als je dan twee kabels door een leiding doet kun je dat van twee rollen doen en hoef je de lengte niet te weten. Heb je twee verschillende kleuren weet je meteen welke je waarop aansluit/hoe ze uitkomen.
verschillende kleuren vind ik niet netjes, enkel als ze aparte doelen hebben (ik heb bv thuis orange voor internet, zwart voor camerabewaking en paars voor domoticaschakelaars)

als ik zie wat je bespaart met zo'n bobijntje te kopen, dan zou het mij al niet uitmaken als ik is ergens 5 of 10m teveel trek
en aan het eind zet ik liever 1x 80m op internet dan 6x15m.. dat koopt toch niemand

enfin, mijn projectjes sleur ik altijd snel een kilometertje of 2 kabel weg.. wat is dan een 100m doosje ?
ik kijk vaak liever naar prijs per meter dan hoeveel zit er op zo'n verpakking... het geraakt altijd toch wel op :)

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Wel erg dure kabel. Mag ik vragen waarom niet Belden CAT6 voor minder dan de helft (43 euro / 100mtr)?
Wil je niet liever bijpassend wandcontactdoos met je huidig schakelmateriaal?

In eerste instantie wilde ik ook nog een krimptang bestellen, maar aangezien alles met de LSA-tool gaat, heb ik die helemaal niet nodig.
Zo'n tang is nog steeds verrekte handig voor het strippen van de kabels om vervolgens met een LSA tool vast te zetten ;)
Van de patch-punten naar de apparaten wil ik gewoon cat6a patch-kabels halen. Dan hoef ik die zelf niet te krimpen, want van dat werk kan ik echt enorm chagrijnig worden. Dat gepriegel met kolenschoppen voor handen is geen fijne bezigheid.

Dat klopt, maar afscherming is vrijwel nutteloos in een woonhuis en bovendien moet je dan het hele traject afschermen (ook wandcontactdoos bijvoorbeeld)

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:42
CAT6A is thuis nutteloos en zonde van het geld.
Verder moet je zeer zorgvuldig aarden met CAT6A, ander loop je kans op aardlussen als je dat verkeerd doet.
Neem gewoon CAT6 minder kosten makkelijker door buizen te trekken want dunner en goedkoper.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• nero355

nero355

Yellowneck schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:20:
Zo'n tang is nog steeds verrekte handig voor het strippen van de kabels om vervolgens met een LSA tool vast te zetten ;)
Daar zijn ook losse goedkopere tools voor :
https://www.conrad.nl/p/l...erk-gereedschapset-993894
Dat zwarte ding onderaan : € 2,95 of zo :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-09 15:54

Pubbert

random gestoord

Yellowneck schreef op woensdag 12 september 2018 @ 16:20:
[...]

Wel erg dure kabel. Mag ik vragen waarom niet Belden CAT6 voor minder dan de helft (43 euro / 100mtr)?

[...]

Wil je niet liever bijpassend wandcontactdoos met je huidig schakelmateriaal?

[...]

[...]

Dat klopt, maar afscherming is vrijwel nutteloos in een woonhuis en bovendien moet je dan het hele traject afschermen (ook wandcontactdoos bijvoorbeeld)
Strippen met zo'n tang is echt bagger, zo'n ding werkt vele malen fijner imho:

https://www.allekabels.nl...2GngcwEAkYAyABEgLfQ_D_BwE

(Of zie hierboven ;-) )

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• Jordyz
Ik volg dit topic al een tijdje maar heb nog steeds niet de oplossing gevonden om mijn kabels te labelen..
Hoe doen jullie dit? Op dit moment zitten mijn LAN aansluitingen rechtstreeks in een switch en wil ik geen patchpaneel aanschaffen. Hoe kan ik de kabels labelen?

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 09:19
Ikzelf gebruikte vroeger de 3M wiremarkers hier voor (nummer of schrijven)

• Repsect
  • Laatst online: 19:51
Ik heb er toevallig eergisteren speciaal een Dymo Rhino 4200 voor aangeschaft. Kost wel €100,- incl. een case met oplader en accu, maar daar kan je nette labels mee printen. Heb er 19mm vinyl tape bij gekocht.

Signature

• unezra

unezra

Jordyz schreef op donderdag 13 september 2018 @ 06:55:
Ik volg dit topic al een tijdje maar heb nog steeds niet de oplossing gevonden om mijn kabels te labelen..
Hoe doen jullie dit? Op dit moment zitten mijn LAN aansluitingen rechtstreeks in een switch en wil ik geen patchpaneel aanschaffen. Hoe kan ik de kabels labelen?
Waarom geen patchpaneel?

Ik vind het thuis ideaal. Patchpaneel in de meterkast, vaste bekabeling naar de aansluitpunten in huis en alleen de laatste meters met soepele bekabeling naar mijn apparatuur.

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

unezra schreef op donderdag 13 september 2018 @ 07:44:
[...]

Waarom geen patchpaneel?

Ik vind het thuis ideaal. Patchpaneel in de meterkast, vaste bekabeling naar de aansluitpunten in huis en alleen de laatste meters met soepele bekabeling naar mijn apparatuur.
Bij mijn verhuizing onlangs hetzelfde gedaan, voor het eerst. Nog nooit met patchpanels of solid kabel gewerkt, maar bevalt echt prima!
DjRik schreef op donderdag 13 september 2018 @ 07:37:
Ik heb er toevallig eergisteren speciaal een Dymo Rhino 4200 voor aangeschaft. Kost wel €100,- incl. een case met oplader en accu, maar daar kan je nette labels mee printen. Heb er 19mm vinyl tape bij gekocht.
Ik heb niet echt goede ervaringen met de Dymo labels. Laten vrij vlot los...

[ Voor 30% gewijzigd door MikeyMan op 13-09-2018 08:03 ]

• Jordyz
unezra schreef op donderdag 13 september 2018 @ 07:44:
[...]

Waarom geen patchpaneel?

In onze oude woning hadden we dat inderdaad ook, helaas heeft onze elektroman dat helaas nooit zo afgemonteerd. Hij heeft er kabels aan gemonteerd en eerlijk gezegd de motivatie ontbreekt nu erg om alles weer om te bouwen :'( , ik heb gezien wat voor geprutst het is om de aansluitingen te monteren

• nero355

nero355

Jordyz schreef op donderdag 13 september 2018 @ 06:55:
Als @ijske nog ooit hierop antwoord geeft : Kavaa in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
dan hebben we meteen de ideale oplossing om kabels te labelen :+
MikeyMan schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:02:
Ik heb niet echt goede ervaringen met de Dymo labels. Laten vrij vlot los...
Dan had je of een gaar setje of je bent verkeerd met de labels omgegaan : Heel veel mensen houden ze niet vast in het midden en verpesten zo met hun vingers de linker en rechter uiteindes tijdens het plakken, waardoor ze los gaan zitten na een tijdje! :/

Heb het echt ietsje te vaak gezien helaas...

Wat ik misschien nog wel het leukste vind aan die labels van de Dymo modellen is dat ze ook heel "clean verwijderbaar zijn" dus geen lijmresten en dergelijke!

• Jordyz
nero355 schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:28:
[...]

Als @ijske nog ooit hierop antwoord geeft : Kavaa in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

[...]

Dan had je of een gaar setje of je bent verkeerd met de labels omgegaan : Heel veel mensen houden ze niet vast in het midden en verpesten zo met hun vingers de linker en rechter uiteindes tijdens het plakken, waardoor ze los gaan zitten na een tijdje! :/

Wat ik misschien nog wel het leukste vind aan die labels van de Dymo modellen is dat ze ook heel "clean verwijderbaar zijn" dus geen lijmresten en dergelijke!
Ja inderdaad, zoiets zoek ik dus!

• unezra

unezra

MikeyMan schreef op donderdag 13 september 2018 @ 08:02:
[...]
Bij mijn verhuizing onlangs hetzelfde gedaan, voor het eerst. Nog nooit met patchpanels of solid kabel gewerkt, maar bevalt echt prima!
In onze huidige woning heeft het bijna 3 jaar geduurd voordat ik bedraad netwerk had. Toen we hier kwamen wonen wilde ik de investering niet doen. Na meer dan 2 jaar mijn werkkamer en de kast waar de CV ketel hangt bedraad laten aansluiten op de meterkast. (Ik werkte met een WiFi bridge. Werkte beter dan verwacht.)

De rest pak ik on-the-fly aan. Woonkamer is nu bedraad met 2x CAT7 vanwege verbouwing en omdat ik mijn AOP heb laten verplaatsen. (Dus nieuwe tv kabel naar de woonkamer en nu wél volgens Ziggo voorschriften aangesloten.) Slaapkamer komt over een paar weken, de loze buizen liggen al onder de badkamervloer door. Moeten nog verlengd worden en dan trek ik zelf ff een nieuwe TV kabel en CAT7 door die buizen heen. (Alleen nog ff Gira 55 opbouw dozen bestellen daarvoor.)

Vooralsnog kom ik uit op 10 patchpunten in mijn meterkast, mogelijk gaat dat naar 12 als ik ooit de schuur aan ga sluiten. Ik heb 2x 8, dus ruimte zat.

In de meterkast heb ik het overigens gewoon op een meubelplaat geschroefd. De plaat zit met 6 schroeven in de muur, patchpanelen en andere dingen rechtstreeks in de plaat geschroefd. Wandrail er op voor mijn switches en servers. Niet zo mooi als een patchkast maar qua ruimte een stuk handiger. (De diepte die ik kan gebruiken is beperkt en dan is wandrail met plankjes net even praktischer dan een patchkast. Juist ook omdat ik de korte kant open wil hebben.)

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

[...]

Ze blijven prima zitten op het patch panel, maar om een kabel heen gevouwen laat het achter elkaar los. Heb er maar een plakbandje omheen gedaan na meerdere malen proberen...

• Repsect
Heb je wel geschikte labels gebruikt voor een kabellabel dan? Ik heb nu een paar kabels met vinyl labels beplakt en het lijkt er zeer stevig omheen te zitten.

Of wellicht dat je kabel nog vettig was van bijvoorbeeld kabelglijmiddel?

Note: Ik moet natuurlijk nog maar zien hoe lang het bij mij blijft zitten, maar het lijkt er stevig op te zitten.

Signature

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ranzige pad

ranzige pad

kwaaak kwaak

Een kabel tester is inderdaad gemakkelijk, door de kabel tester kwam ik er ook achter welke adres geen goed contact hadden. toevallig zijn het de draden die voor 100mb apparaten niet gebruikt worden, maar toch. alles even nagelopen, punch tool nog een keer door doorgehaald en alles is nu 100% ok.

Verder is een kabel tester is ook handig bij dubbele of viervoudige aansluiting te achterhalen welke kabel waar op zit op je patch panel voor identificatie. In mij geval had ik ze per paar gebundeld en in de meterkast kun je dan niet meer zien welke kabel waar op zit afgemonteerd.

100m bossen koop ik ook niet meer, inmiddels is de 4de en 5de rol aangebroken, achteraf was 2*303m voordeliger geweest.
Rol 1 en 2 is door UTP buizen verdwenen.
Rol 3 samen met rol CAI/COAX bijna op. Het restant stuk van 30meter zat ook zo in een buis, even door midden knippen.
Rol 4/5 gaan naar zolder, waar ik zeker 15m per draad nodig heb.
12 met kabel verdwijnt trouwens vrij snel in een buis, daar had ik helaas wel iets te rooskleurig mee gerekend.

op advies gewoon Belden cat6 overal ingedrukt, werkt tot nu toe prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Vfv7sMKfLoZN5wECHsB27xba/thumb.jpg

Bovenin de kast moet het nog even netter afgewerkt worden, zodat kabels minder zichtbaar zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door ranzige pad op 13-09-2018 10:37 ]

HT & NAS & Inventaris

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DjRik schreef op donderdag 13 september 2018 @ 10:21:
Heb je wel geschikte labels gebruikt voor een kabellabel dan? Ik heb nu een paar kabels met vinyl labels beplakt en het lijkt er zeer stevig omheen te zitten.

Of wellicht dat je kabel nog vettig was van bijvoorbeeld kabelglijmiddel?

Note: Ik moet natuurlijk nog maar zien hoe lang het bij mij blijft zitten, maar het lijkt er stevig op te zitten.
Ja daar zou verschil in kunnen zitten. Ik gebruik de plastic labels in een LetraTag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
Die labels zijn zeker anders dan de industrial (IND) labels voor de Rhino, dus ik ben er wel van overtuigd dat daar je probleem zit.

Overigens zijn de D1 labels ook te gebruiken in de Rhino, maar andersom weet ik niet.

Signature

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:48
[...]

Misschien mis ik wat, maar daar heeft 'ie toen toch meteen op geantwoord:
ijske in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
?

Edit: ah wacht. Hij beantwoordde die vraag al voor jij hem stelde. :)

[ Voor 7% gewijzigd door vanaalten op 13-09-2018 12:39 ]

Pagina: 1 ... 35 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2