Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Louw Post schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 10:45:
[...]

Ondanks dat veel elektriciens gewoon een netwerk aan kunnen leggen (qua bekabeling, stekkertjes en wandcontactdozen), vraag ik me wel af of de meeste wel weten welk type kabel ze nemen (cat5e, 6, 6a, etc.) en of het wel 100% koper is. (Cat5e is natuurlijk dikke prima voor de meeste mensen.)

Ik weet toevallig dat het bedrijf waar mijn vader werkt standaard cat5e aanlegt in woningen, maar geen idee of dit een keuze is, hij wist in ieder geval zelf niets over het type kabel (m'n vader doet de inkoop daar).

Als ITer doe ik dit natuurlijk het liefst zelf (leuke bezigheid, zolang het goed gaat :+) en weet ik meteen wat er ligt een aangesloten wordt. :)
Ik mag hopen dat 'ie daar nowadays (minimaal) CAT6 neer legt en geen 5E meer. (En wéét wat voor kabel hij neer legt, niet dat 'ie 5E CCA kabel neer gooit.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:09
Mijn elektricien legt cat6 aan en gebruikt belden kabels. cat6a wilde hij niet doen omdat het afmonteren van foiled kabels met aarding goed niet zijn ding is. Daar was hij eerlijk over.
Ik hed via via wel een contact die wel cat6a wilde leggen, maar het risico dat er leidingen dicht zitten etc, heeft me doen besluiten het maar door de electrician te laten doen. Er is er nu een oplossing voor gekomen die later niet meer mogelijk was op sommige punten.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:15
unezra schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:47:
[...]

Ik mag hopen dat 'ie daar nowadays (minimaal) CAT6 neer legt en geen 5E meer. (En wéét wat voor kabel hij neer legt, niet dat 'ie 5E CCA kabel neer gooit.)
Veel bedrijven zullen al jaren lang dezelfde kabels bestellen, misschien zelfs wel gewoon netwerkkabel of ethernetkabel genoemd in het inkoopsysteem. Denk jij dat een inkoper dan weet wat er precies ingekocht wordt zonder details uit te gaan zoeken? Zolang niemand klaagt of vragen stelt zal er niemand zijn die het uit gaat zoeken. Misschien bestellen ze wel 5E maar levert hun leverancier gewoon 6 omdat ze 5E niet meer leveren.

Soortgelijke dingen gebeurden bij een vorige werkgever van mij ook gewoon. Bestel je A krijg je B. Ga je uitzoeken waarom, blijkt A al jaren uit productie en B de vervanger te zijn, maar niemand die ooit de moeite heeft genomen om het systeem te updaten, want het werkt toch?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:55
unezra schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:47:
[...]

Bij voorkeur inderdaad wel minimaal Cat6, maar opzich is voor de meesten tot nu toe ook Cat5e nog voldoende toereikend hoor, dat het hier op Tweakers/GOT iets gevoeliger ligt komt ook omdat die kennis hier over het algemeen iets anders ligt dan de gemiddelde consument.

En met betrekking tot je CCA gebeuren, de meeste installateurs bestellen vaak bij een groothandel die ook weer gerenomeerde merken hanteert dus verwacht niet zo heel snel dat daar dan nog weer CCA tussenzit (al is er natuurlijk geen 100% zekerheid).

@Ibidem Heb je zelf tijd om dingen te doen of zie je het niet zitten om dergelijke dingen zelf te (gaan) doen?
Wat je evt. kunt doen (voor de BG) is gaten boren naar je kruipruimte (mits je die hebt) daar het buisje doorheen en natuurlijk het sleufje vrezen + gaten voor de dozen boren.
Als je dit op verscheidene punten doet kan je evt. ook nog makkelijk(er) variëren met wat je erin gooit.
ff voorbeeldje: in de 4 hoeken van het woongedeelte een loos doosje naar de kruipruimte + in het midden op de wanden (tegenovergesteld) waar je je tv wilt plaatsen 2 loze doosjes met buisjes naar de kruipruimte.
Dan kan je 1 doosje gebruiken voor netwerk (in het midden v/d wand) en het andere doosje voor bv. luidsprekerkabels voor je home cinema set, die luidspreker kabels trek je dan naar de 4 hoeken toe.

Voor de bovenverdieping wordt het wat lastiger maar ook daar is de vraag ga je daar ook VV leggen? En wil je daar ook loze buizen naartoe hebben? Want daar moet je vermoedelijk door de dekvloeren boren en frezen/zagen om je buizen te krijgen.
Tevens wat al gezegd is hier, zorg dat al je loze buizen uitgevoerd worden in 3/4" (19mm), GEEN flexbuis en de bochten gebogen met een buigveer en geen kant en klare (90 graden) bochten gebruiken.
Bij voorkeur ook de verbindingen laten verlijmen zodat je de kans op losschieten verminderd.

Overweeg trouwens ook direct om in/bij de keuken een loze leiding van 19mm te leggen i.v.m. het mogelijk elektrisch gaan koken in de toekomst.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-09 18:50
Afbeeldingslocatie: https://soneparbe.blob.core.windows.net/productimage/pfx/3ea69a5e-7b50-ceeb-4ae7-c5c888c5394d.jpg

dit + loze 19mm leiding naar elke kamer en je bent klaar :-)
https://www.dhz-proshop.b...25mm-2x-utp-cat6coax-pvc6

voordeel : werkt erg snel qua aanleg , iets waar electriciens zeker van houden
nadeel : het komt er ook nooit meer uit, het is niet vervangbaar ! dus extra loze leiding is wel aan te bevelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-09 10:27
ijske schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 16:49:
[afbeelding]

dit + loze 19mm leiding naar elke kamer en je bent klaar :-)
https://www.dhz-proshop.b...25mm-2x-utp-cat6coax-pvc6

voordeel : werkt erg snel qua aanleg , iets waar electriciens zeker van houden
nadeel : het komt er ook nooit meer uit, het is niet vervangbaar ! dus extra loze leiding is wel aan te bevelen
Flexible buis. Leuk voor boven de neterkast. Verder een grote afrader ,omdat daar je kabels sneller in vastlopen en er minder kabels in krijgt dan met vast pijp. Tevens ga je met flex bochten maken die je met een buigveer in vaste pijp niet kan maken. Kan het uit ervaring zeggen. Heb heel wat kilometers pijp gelegt en kabels getrokken vroeger toen ik elektromonteur was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Dit is voorbedrade flex. Het enige soort flex dat je wat mij betreft mag gebruiken, buiten dat laatste stukje boven je groepenkast.
Het us duur spul,maar lekker snel qua verwerken. Ideaal wanneer je het niet zelf kunt en moet uitbesteden maar wel zelf het spul mag inkopen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Sinds kort een huis gekocht. De bedoeling was om alleen de keuken en de badkamer te vervangen. We hadden geen haast en pakken het in 1x goed, dus helemaal los gegaan met slopen 7(8)7 oOo

Hierbij een kleine selectie van opbouw de opbouw (lan deel)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zlLzQHrpAsRpgu0gqLTSQGYz/thumb.jpg
Centraal punt voor media systeem. Hier zal o.a. de versterker komen en tv mediabox van de provider.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hyJdASsq0nbk5r6xON3NhA0w/thumb.jpg
Plek voor een beamer. HDMI zal door de duimse pijp gaan. Andere leiding is stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ozgds7MxUPSQ5DSZzSvoalUY/thumb.jpg
Heel veel pvc voor de lan kabels. Dit is alleen voor beneden aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n4WEnOroDsktjJVdM2b5mKE4/thumb.jpg
pvc lan kabels in het begon gestort. Ook ruimte voor glasvezel te verleggen. Van voor de woning naar boven de bijkeuken.

Meer foto's volgen nog! 'Project' is nog bezig. Door het warme weer even de tijd gevonden om het te posten.

Meer foto's zijn hier te zien: https://photos.app.goo.gl/5LVgWZfRyrnGa4A76

Mocht je afvragen hoe mijn vriendin erover denkt. Nou dat is geen drempel die vindt het allemaal prima *O*

Tot de volgende update!

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:54
Bij bestellen van CAT6 bij de lokale handelaar kreeg ik de vraag of ik al dan niet shielded zou nemen? Lijkt mij in een huissituatie niet nodig? Wat zijn jullie meningen?

Er zouden wel vaak 2 kabels naast elkaar komen in 1 geribbelde buis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
Hipska schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 09:15:
Bij bestellen van CAT6 bij de lokale handelaar kreeg ik de vraag of ik al dan niet shielded zou nemen? Lijkt mij in een huissituatie niet nodig? Wat zijn jullie meningen?

Ben je van plan om de shield op de juiste manier aan te sluiten aan een kant?
Als je antwoord daar nee op is heeft een shielded kabel sowieso geen meerwaarde.
Ben je bereid dat wel te doen valt er zat info te vinden over het nut er van voor thuis gebruik, of het gebrek aan nut.

Naar mijn mening heb je er niet zoveel aan thuis.

[ Voor 15% gewijzigd door MewBie op 12-07-2018 10:23 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Heb het zelf niet gedaan. Voor thuis inderdaad wat overdreven. Heb deze gebruikt https://www.netwerkwinkel...BEL-7965E-GR-p_32157.html totaal 680 meter liggen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:55

Ik gebruik vrijwel altijd deze kabel: https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html
In ieder geval kabel van een gerenommeerd merk.

Shielded is voor thuis (en meestal zelfs bedrijfsmatig) totale overkill.
Het kan hooguit nut hebben als je te maken hebt met zware draaistroom motoren die worden aangestuurd d.m.v. een frequentieregelaar, anders totaal nul.
De kabels onderling (utp bij elkaar) heffen hun storingen zelf op d.m.v. de twisting van de aderparen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-09 07:31

NeHoX

Gamer + PV

Sinds vandaag eindelijk "klaar" met m'n patchkast.

Resultaat mag er zijn als je het mij vraagt. Enige cadeau wat ik mezelf nog wil geven in de toekomst is een 48 ports switch met een paar PoE poorten ter vervanging van m'n 24 ports Netgear.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1492rm9.jpg

Edit:
-Hp poe switch bovenin maakt te veel lawaai, dus uit
-Intel nuc i3/8GB op de bodem als webservertje
-Patchpaneel + afdekplaat vind ik er netter uitzien
-Philips hue Bridge
-Tado smart thermostat bridge
-Stroompaneeltje

Dit alles verbonden naar de meterkast met het rode patchkabeltje naar een Draytek Vigor 2332FNV met glasvezel module voor 750Mbit/s synchroon.

Kleine kilometer netwerkkabel getrokken in totaal.

[ Voor 43% gewijzigd door NeHoX op 13-07-2018 00:54 ]

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Een kilometer kabel?? Hoe groot is jouw huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-09 10:31
(jarig!)
Denk dat je meer aan de aantallen moet denken, dubbel naar elk punt in huis tikt vlot aan...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-09 17:07
Hmm, wij hebben toch een vrij groot huis en de langste kabel was zo'n 20m.

Als je dan naar elke doos twee kabels legt kom je op meer dan 25 dozen want er zij natuurlijk ook kortere kabels.

Geen wonder dat hij een 24 poort switch nodig heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Ben(V) op 13-07-2018 13:46 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

Haribo112 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:05:
Kleine 170m2. Valt best mee hoor. Het is ruim maar niet gigantisch. Ik heb inderdaad overal dubbele dozen. In m'n TV meubel al 6 aansluitingen voor ps4, steam link, TV recorder, chromecast, Sonos playbar en smart TV. Naar boven achter de plinten was een eind. En in kantoor in iedere hoek minimaal 4 aansluitingen.

Gaat best hard hoor als alles dubbel is uitgevoerd.

48 ports switch in de toekomst is gewoon vanwege luiheid. Geen zin om te patchen. Alles moet gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Haribo112 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 10:05:
ik zit op 2.3 km ;)
ik heb voor echt elk device een eigen kabel, domotica schakelaars bv zijn hier zelfs utp
wel erg duidelijk, orange cat7 voor internet, zwarte watervast voor camera, paars voor schakelaars/domotica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paul-s83
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07:36
NeHoX schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 19:15:
[...]

Kleine 170m2. Valt best mee hoor. Het is ruim maar niet gigantisch. Ik heb inderdaad overal dubbele dozen. In m'n TV meubel al 6 aansluitingen voor ps4, steam link, TV recorder, chromecast, Sonos playbar en smart TV. Naar boven achter de plinten was een eind. En in kantoor in iedere hoek minimaal 4 aansluitingen.

Gaat best hard hoor als alles dubbel is uitgevoerd.

48 ports switch in de toekomst is gewoon vanwege luiheid. Geen zin om te patchen. Alles moet gewoon werken.
Vanwaar de keuze om bij je tv meubel bijvoorbeeld 6 aansluitingen te maken? Geen zin om daar een switch neer te zetten en zodoende met 1 of 2 kabels af te kunnen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

paul-s83 schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 21:11:
[...]

Vanwaar de keuze om bij je tv meubel bijvoorbeeld 6 aansluitingen te maken? Geen zin om daar een switch neer te zetten en zodoende met 1 of 2 kabels af te kunnen?
Exact dat. Wil geen losse switches of devices. Nu snapt vrouwtje lief ook dat een nummertje op de muur overeenkomt met een patchpunt in patchkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
ijske schreef op vrijdag 13 juli 2018 @ 20:15:
[...]

ik zit op 2.3 km ;)
ik heb voor echt elk device een eigen kabel,
Hier ook iemand die in totale lengte ongeveer 2,5km kabel door het huis heeft lopen,

En idd voor ieder device een aparte aansluiting, overal kleine switches is het gewoon niet naar mijn mening

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justin2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23-09 12:35
Zelf voor maar 300meter ongeveer aan UTP lopen door en om de woning. verder heb ik nog 30 meter glasvezel naar de schuur (kantoor) lopen, dat is overigens ook het enige punt waar een andere switch staat dan mijn Core switch.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ijske
zal ik ook nog is een post maken...
ik heb nogal wat vriendjes in gegoede posities dus ik kreeg het verzoek van een vriendin , joh we kopen een huis en we willen graag overal wifi
blijkt het huis over behoorlijk wat kamers te gaan (cinema, woonkamer, woonkamer 2, keuken, veranda, terras, 4 slaapkamers, 2 badkamers , grote zolder links, grote zolder rechts)
ook willen we graag speakers overal van Bose , en ook dat alarm moet terug werken
bose ga ik het hier niet over hebben, en alarm is zo'n oud s-video meuk dingen, dat gaat er allemaal uit

enfin, er ligt hier en daar al wel een hoop bekabeling maar totaal niet waar je zou willen (bv ganse linkse flank vh huis wat cinema/ woonkamer is) ligt dus totaal niets. ook geen oude telefoonleiding dat je kan hertrekken, gewoon niks.
hiervoor laten we een verwarmingsman komen welke materiaal heeft voor vloerverwarming te meten zodat hij daar naast kan boren ..

voor mij spreken we dan over een utp'tje of 15 dat er al aanwezig is ( vrijwel alle slaapkamers hebben RJ11 & RJ45 connectoren , achterliggend is dat dan wel dual cat5e)

gaarne wilden we ook alles graag centraal houden en er is geen betere plek dan de grote kelder (het ganse huis is onderkelderd , doch is grootste gedeelte kruipkelder, er is wel een grote volledige kelder onder de woonkamer

momenteel zijn er 6 wifi's in werking ( modem in garage, kelder, keuken , master bedroom, zolder , logeerkamer ) cinema/woonkamer komt vanaf verwarmingsman gaatje heeft geboord en terras is voorzien maar misschien niet nodig. alle kabels voor AP's komen rechtstreeks vd kelder zodat ze POE+ hebben en Vlan's kunnen. alle rest vd datapoorten kunnen unmanaged blijven voor mijn part

ook IP POE camera's zijn voorzien vanaf de kelderswitch
ow jonges, HP J9983A ! , 24poort gigabit , 185w POE+ en GEEN FANS ! wel voedingsbrom maar geen fan
plaatjes :

http://www.shutterblade.be/babette1.jpg
http://www.shutterblade.be/babette2.jpg
http://www.shutterblade.be/babette3.jpg

ow en dit is work in progress offcourse , cinema zou nog een kabeltje of 8 moeten krijgen (we gaan proberen voor 25mm gat te boren) , 1 POE Accespoint, 2 voor HDMI over UTP (zodat we het DVR beeld van de IP camera's naar de woonkamer krijgen), en nog wat andere devices, denk zoals bv PS4 , 2x smarttv, 2x IPTV , cinema versterkers... you know the drill... hoe meer op kabel, hoe liever ik het zie ;)

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 15-07-2018 19:28 . Reden: Link gemaakt ipv megaplaatjes. Resize even of plaats thumbnails in het vervolg ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:09
@ijske Waar heb je die kabel labels vandaan? Naar zoiets ben ik al even op zoek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
het is iets wat ik van werk meekrijg , wij noemen het een partex houder
volgens mij is het dit , daar heb ik dan gewoon met de dymo iets opgeplakt
van werk krijg ik allerlei karakters mee maar geen compleet alfabet, anders was het nog mooier

http://www.partex-direct....ch=carrier%20strip&page=2

@Kavaa

[ Voor 18% gewijzigd door ijske op 14-07-2018 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:40
ijske schreef op zaterdag 14 juli 2018 @ 13:40:
zal ik ook nog is een post maken...
ik heb nogal wat vriendjes in gegoede posities dus ik kreeg het verzoek van een vriendin , joh we kopen een huis en we willen graag overal wifi
blijkt het huis over behoorlijk wat kamers te gaan (cinema, woonkamer, woonkamer 2, keuken, veranda, terras, 4 slaapkamers, 2 badkamers , grote zolder links, grote zolder rechts)
ook willen we graag speakers overal van Bose , en ook dat alarm moet terug werken
bose ga ik het hier niet over hebben, en alarm is zo'n oud s-video meuk dingen, dat gaat er allemaal uit

enfin, er ligt hier en daar al wel een hoop bekabeling maar totaal niet waar je zou willen (bv ganse linkse flank vh huis wat cinema/ woonkamer is) ligt dus totaal niets. ook geen oude telefoonleiding dat je kan hertrekken, gewoon niks.
hiervoor laten we een verwarmingsman komen welke materiaal heeft voor vloerverwarming te meten zodat hij daar naast kan boren ..

voor mij spreken we dan over een utp'tje of 15 dat er al aanwezig is ( vrijwel alle slaapkamers hebben RJ11 & RJ45 connectoren , achterliggend is dat dan wel dual cat5e)

gaarne wilden we ook alles graag centraal houden en er is geen betere plek dan de grote kelder (het ganse huis is onderkelderd , doch is grootste gedeelte kruipkelder, er is wel een grote volledige kelder onder de woonkamer

momenteel zijn er 6 wifi's in werking ( modem in garage, kelder, keuken , master bedroom, zolder , logeerkamer ) cinema/woonkamer komt vanaf verwarmingsman gaatje heeft geboord en terras is voorzien maar misschien niet nodig. alle kabels voor AP's komen rechtstreeks vd kelder zodat ze POE+ hebben en Vlan's kunnen. alle rest vd datapoorten kunnen unmanaged blijven voor mijn part

ook IP POE camera's zijn voorzien vanaf de kelderswitch
ow jonges, HP J9983A ! , 24poort gigabit , 185w POE+ en GEEN FANS ! wel voedingsbrom maar geen fan
plaatjes :
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

ow en dit is work in progress offcourse , cinema zou nog een kabeltje of 8 moeten krijgen (we gaan proberen voor 25mm gat te boren) , 1 POE Accespoint, 2 voor HDMI over UTP (zodat we het DVR beeld van de IP camera's naar de woonkamer krijgen), en nog wat andere devices, denk zoals bv PS4 , 2x smarttv, 2x IPTV , cinema versterkers... you know the drill... hoe meer op kabel, hoe liever ik het zie ;)
Waar heb je die kabellabels vandaan? Dus die plastic dingen waar je het label op geplakt hebt?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvkdev
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 22:14
Ik heb een nieuwbouw-woning gekocht en ben voornemens om redelijk wat home automation aan te sluiten. Nou had ik bedacht dat ik een mooi rack in de meterkast wil, met een patch panel daarin en een 48poorts ubiquiti edge switch (die ik al heb).

Doe ik er wel goed aan om 19" in de meterkast te nemen? (die switch kan ik ook ergens anders gaan gebruiken); in totaal heb ik maar 4 netwerk kabels / loze leidingen naar verschillende verdiepingen.

Verder heb ik nog een Ockel Sirius + Raspberry en een Homey liggen die ik ook op een zo net mogelijke manier in de meterkast wil verstoppen : ) , wat zou ik het beste kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Vandaag alle kabels op de outleds in huis eindelijk allemaal een nummer gegeven. Heb de cat. 6 kabels 1 tm 48 genummert, waarvan 30 posities gebruikt zijn. 12 posities worden interne koppelingen 8n de patchkast, de rest reserve. De cat. 5e kabels heb ik 49 tm 72 genummert, waarvan 12 postities in gebruik, de rest reserve. Ben nu bezig de kabels strak in mijn patchkast af te werken.(foto's komen binnenkort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

mvkdev schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:02:
Ik heb een nieuwbouw-woning gekocht en ben voornemens om redelijk wat home automation aan te sluiten. Nou had ik bedacht dat ik een mooi rack in de meterkast wil, met een patch panel daarin en een 48poorts ubiquiti edge switch (die ik al heb).

Doe ik er wel goed aan om 19" in de meterkast te nemen? (die switch kan ik ook ergens anders gaan gebruiken); in totaal heb ik maar 4 netwerk kabels / loze leidingen naar verschillende verdiepingen.

Verder heb ik nog een Ockel Sirius + Raspberry en een Homey liggen die ik ook op een zo net mogelijke manier in de meterkast wil verstoppen : ) , wat zou ik het beste kunnen doen?
Als je de ruimte hebt is 19" best prettig, ik zou alleen dan wel gaan voor een ondiep patchrack waar je dus geen reguliere 19" servers in kunt plaatsen.

Hier heb ik het opgelost met wandrail. Die wandrail is meer dan 19" breed dus er kunnen 19" apparaten op plankjes gelegd worden, maar hij is maar iets van 30cm diep en mijn NAS staat "overdwars". Dat werkt netter af. (Neus naar de deur, achterkant met kabels richting de achterkant van de kast.)

Zorg wel voor voldoende ventilatie. Ik heb een rooster bovenin gemaakt, aanvoer van verse lucht komt vanuit de kruipruimte. (Er zitten wat gaten in de vloer, die laat ik bewust open.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-09 12:44
mvkdev schreef op zondag 15 juli 2018 @ 17:02:

Denk niet dat je die 48 poort kwijt kunt kwa diepte dus dan moet je hem overdwars ophangen wat er niet eruit ziet (persoonlijke mening). Of je moet een extra diepe meterkast hebben (is een uitzondering)

Daarnaast heb je 4 loze leidingen dus die 48 poort is zwaar overkill. Ik zou dan eerder een 12 poort neerzetten lijkt mij meer dan zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als er maar vier netwerkkabels in je meterkast uitkomen heb je meestal voldoende aan de poorten die al op je modem/router zitten.
Haal je dat net niet koop je een 8 poort switch erbij.

Zoals al gezegd, 48 poort switch is volkomen overkill, te diep voor een meterkast, verbruikt veel stroom en maakt herrie.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvkdev
Ik heb het even nagekeken; het is een 24 poorts Edgeswitch van Ubiquiti;
geen 48 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
mvkdev schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:59:
Ik heb het even nagekeken; het is een 24 poorts Edgeswitch van Ubiquiti;
geen 48 :D
En je geeft aan dat je die switch al hebt, toch? Dan zou ik hem gewoon lekker gebruiken, is licht overkill maar dat kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Jan-man schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:52:
[...]
Denk niet dat je die 48 poort kwijt kunt kwa diepte dus dan moet je hem overdwars ophangen wat er niet eruit ziet (persoonlijke mening). Of je moet een extra diepe meterkast hebben (is een uitzondering)
Dat ding is maar 28cm diep. :)

Eventueel kun je 'm ook idd overdwars op hangen. Lekker belangrijk dat het er niet mooi uit ziet, het is een behoorlijk nuttige switch.
Daarnaast heb je 4 loze leidingen dus die 48 poort is zwaar overkill. Ik zou dan eerder een 12 poort neerzetten lijkt mij meer dan zat.
12 poort is ook snel 19" en zal niet direct ondieper zijn dan dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-09 12:44
unezra schreef op maandag 16 juli 2018 @ 15:23:
[...]

Dat ding is maar 28cm diep. :)

Eventueel kun je 'm ook idd overdwars op hangen. Lekker belangrijk dat het er niet mooi uit ziet, het is een behoorlijk nuttige switch.

[...]

12 poort is ook snel 19" en zal niet direct ondieper zijn dan dat ding.
28cm diepte in een meterkast + achter minimaal 5 cm ruimte voor stroom en airflow en voor minimaal 5 tot 10 cm ruimte voor alle utp kabels als je geen 90 graden knikken in je kabels wilt.

Laten we zeggen incl ophangbeugel/kast 40 cm diepte nodig en minimaal 52 cm breedte nodig (19 inch + airflow ruimte links en rechts)

Kan je zo zeggen dat 90 tot 95% van de meterkasten die ruimte niet hebben.

12 poorts kun je prima in 10 inch krijgen die ook veel minder diep is dan 28cm.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 16-07-2018 20:22 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• diotav
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:21
Mede door de verschillende topics ingegeven op Tweakers heb ik onze nieuwbouwwoning laten voorzien van CAT6 bekabeling naar een patchpaneel in de meterkast. Heerlijk als iets dermate georganiseerd is! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QRrA0uZ.jpg

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
diotav schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 17:05:
Mede door de verschillende topics ingegeven op Tweakers heb ik onze nieuwbouwwoning laten voorzien van CAT6 bekabeling naar een patchpaneel in de meterkast. Heerlijk als iets dermate georganiseerd is! _/-\o_

[afbeelding]
Dit ziet er erg netjes uit. Koste me ook iets te lang om de aanvoer van de kabels te zien. Ik dacht eerst dat je patchpaneel nog niet was aangesloten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• diotav
Dat is dan ook een goed teken. ;)

dion.dev

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vincedd
Bijna klaar met me patchkast. De ups moet er nog in.(morgen komen de snoeren binnen). Nog een wcd plaatsen ipv vaste aansluitingen en 230 volt kabels fatsoeneren. Heb nu 44 cat. 6 aansluitingen in huis en 12 cat 5e aansluitingen.
Gebruikte merken zijn: Molex, panuit, brandrex, siemon. Gebruikte bekabeling is avaya cat. 6 en draka cat. 5e en cat. 6.

Voorzijde patchkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Votn69hcbBifdmvFXkrjwOR/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c10T7m4Ht5rVb74wgqnvZ9wp/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Be4F9Hf3f7PcraoFSfB4FcB3/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mVr7GOxVL09PrdRS6JmPO4Yg/thumb.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door vincedd op 24-07-2018 21:34 . Reden: Foto toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:16
vincedd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:22:
Bijna klaar met me patchkast. De ups moet er nog in.(morgen komen de snoeren binnen). Nog een wcd plaatsen ipv vaste aansluitingen en 230 volt kabels fatsoeneren. Heb nu 44 cat. 6 aansluitingen in huis en 12 cat 5e aansluitingen.
Gebruikte merken zijn: Molex, panuit, brandrex, siemon. Gebruikte bekabeling is avaya cat. 6 en draka cat. 5e en cat. 6.

...
Netjes hoor. Ook het door-patchen naar achteren is heel mooi. Op die manier blijft alles netjes overzichtelijk en wordt het geen rommeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[afbeelding]
Leuk! Netter dan mijn meterkast! :)
1x cat5e naar woonkamer, 2x glasvezel naar kantoor.

Volgens mij ook netjes de voeding van de switch aan de bovenkant (warme lucht). Het is slim om daar rekening mee te houden bij verticale plaatsing.
vincedd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:22:
...
Is dat thuis? Netter (en groter) dan menig MKB. Wat doe je met zoveel aansluitingen? Big-Brother huis vol met cam's? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:12:
[...]

Leuk! Netter dan mijn meterkast! :)
1x cat5e naar woonkamer, 2x glasvezel naar kantoor.

Volgens mij ook netjes de voeding van de switch aan de bovenkant (warme lucht). Het is slim om daar rekening mee te houden bij verticale plaatsing.

[...]

Is dat thuis? Netter (en groter) dan menig MKB. Wat doe je met zoveel aansluitingen? Big-Brother huis vol met cam's? ;)
Dit is inderdaad bij mij thuis. Ik bouw zelf ook patchkasten op voor mijn werk. Dat probeer ik ook zo netjes mogelijk te maken. Dit heb ik in 3 uurtjes zo gemaakt. Ik heb 8 ip camera,s hangen. 7 voip telefoons. Ip tv en nog wat andere zooi. Computers en playstation ,wii van de kids en m8jn alarmsysteem draaien er over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vincedd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:34:
Dit is inderdaad bij mij thuis. Ik bouw zelf ook patchkasten op voor mijn werk. Dat probeer ik ook zo netjes mogelijk te maken. Dit heb ik in 3 uurtjes zo gemaakt. Ik heb 8 ip camera,s hangen. 7 voip telefoons. Ip tv en nog wat andere zooi. Computers en playstation ,wii van de kids en m8jn alarmsysteem draaien er over.
Nog wat kortere kabeltjes aan de voorkant. En klittenband. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 23:03:
[...]

Korte kabels vind ik niet handig. Inmiddels zit er wel klittenband omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valkyre
  • Laatst online: 28-09 17:32

Valkyre

Kitesurf FTW!

[afbeelding]
Wow ik krijg a.s. donderdag de sleutel van mijn nieuwbouwhuis en dit is eigenlijk precies zo als ik het ook wil hebben.
Waar heb je die 2u 'patchkast/beugel' vandaan?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05:18

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 23:03:
[...]

Geen klitteband, maar hetsluitbare tiwraps. Veel makkelijker. 8)7 8)7

Ik ben groot fan van zowel die tiwraps als klitteband. Ik gebruik(te) tiwraps voor UTP en zooi en klitteband voor bij de computer (daar moet het netjes zijn) en die tiwraps achter een deurtje zie je toch niet de hele dag.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
Gohan-san schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 07:24:
[...]

Wow ik krijg a.s. donderdag de sleutel van mijn nieuwbouwhuis en dit is eigenlijk precies zo als ik het ook wil hebben.
Ik kan natuurlijk niet zeker weten waar hij hem vandaan heeft, maar ik heb ook zoiets op mijn verlanglijstje staan. Ik vond ze hier en hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37

[afbeelding]
Super vet gedaan, ik heb moeite met diepte inschatten.. tegenwoordig zijn nieuwe meterkast niet zo diep.

Ik ben zelf ook nl op zoek.. ik heb net krap aan 30cm in de meter kast...

mag ik vragen welk beugel dit is en is die 30cm diep?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Laatst online: 05-09 15:52
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 08:27:
[...]

Geen klitteband, maar hetsluitbare tiwraps. Veel makkelijker. 8)7 8)7

Ik ben groot fan van zowel die tiwraps als klitteband. Ik gebruik(te) tiwraps voor UTP en zooi en klitteband voor bij de computer (daar moet het netjes zijn) en die tiwraps achter een deurtje zie je toch niet de hele dag.
Of je gebruikt de kombi :D

Ik gebruik altijd klittenband 'tiewraps' of het nu achter een deurtje is of in het zicht. Ideaal als er later nog iets bij moet. Ze zijn wel aan de prijzige kant, maar het zou goed kunnen dat ze ergens anders goedkoper zijn. Ik haal die van mij altijd hier: https://www.stagefreaks.n...nders-50-mm-x-500-mm.html
Quakie schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:13:
[...]

Super vet gedaan, ik heb moeite met diepte inschatten.. tegenwoordig zijn nieuwe meterkast niet zo diep.

Uit mijn ervaring zijn dit soort patchbeugels meestal iets meer dan 30 cm diep, houd er rekening mee dat je ook nog de stekkertjes van je apparatuur kwijt moet kunnen. Dat zal dan waarschijnlijk niet in je meterkast passen. Misschien kan je kijken naar een patchbeugel die schuin afloopt: https://netwerkproducten....inch-zwart-p-4359050.html
Dan hoef je alleen rekening te houden met de apparatuur die je erin hangt, maar voor zover heb ik nog geen patchpaneel van 30 cm diep gezien :+ en gelukkig komen de meeste switches ook niet in de buurt van die 30 cm.

[ Voor 37% gewijzigd door chickpoint op 25-07-2018 10:27 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

HIerbij ook een foto van mijn thuis setup.

Van onder naar boven:
Digitus pathpaneel 24 ports.
HP Procurve 1810G. 24 ports.
Raspberry PI met PiHole erop
Zelfbouw NAS met 9TB aan storage.
Ziggo Connect Box, links boven.

Home LAN 3

[ Voor 4% gewijzigd door djmuggs op 25-07-2018 12:32 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:26

Illusion

(the art of)

chickpoint schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:20:

Ik gebruik altijd klittenband 'tiewraps' of het nu achter een deurtje is of in het zicht. Ideaal als er later nog iets bij moet. Ze zijn wel aan de prijzige kant, maar het zou goed kunnen dat ze ergens anders goedkoper zijn. Ik haal die van mij altijd hier: https://www.stagefreaks.n...nders-50-mm-x-500-mm.html
Dat klittenband kan heus wel wat goedkoper dan 1,60 euro per stuk. Degene die je linkt zijn voor dagelijks gebruik. Voor installatie kan dat wel iets minder robuust.
Kijk eens hier: https://netwerkproducten....search.html?q=klittenband

Een rol van 5 meter a 6 euro, levert 33 stukken van 15cm op. Daarmee kan je bundels tot een cm of 3 dik makkelijk vastzetten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diotav
Gohan-san schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 07:24:
[...]

Quakie schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:13:
[...]

Ik durf het niet te zeggen gezien ik 'm niet zelf geplaatst heb. Dit is daarentegen een vergelijkbaar model. Wel dus 30 cm diep op een 36 cm diepe meterkast. De kabeltjes komen dan ook net tegen de deur aan. :)

[ Voor 31% gewijzigd door diotav op 25-07-2018 12:47 ]

dion.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Laatst online: 05-09 15:52
Daarom zei ik al, het kan vast goedkoper. Het enige dat ik vind van klittenband op rol, is dat het niet zo makkelijk werkt als die kabel binders.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 05:18

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

chickpoint schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 10:20:
[...]

Of je gebruikt de kombi :D

Die zijn zeker handig als er nog iets bij moet. Ook voor kabels die je veel oprolt en afrolt.

Hier wel een stukje goedkoper: https://www.thomann.de/nl/kabelbinders.html

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

chickpoint schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:45:
Het enige dat ik vind van klittenband op rol, is dat het niet zo makkelijk werkt als die kabel binders.
Ik gebruik zowel klittenband als tiewraps. De laatste om b.v. kabels aan een PDU te zekeren (uptime is een tiewrap waard). De verdere montage van de stroomkabels (PDU/stopcontact naar PSU) met klittenband. En waar mogelijk de kabel zekeren met een tiewrap aan de server (meestal kan dat eenvoudig).

Het grote voordeel van klittenband is dat je minder afval produceert. En je geen schade maakt, i.t.t. tiewrap losknippen. Hersluitbare tiewraps vind ik maar niets, teveel moeite met losmaken i.t.t. klittenband.

Een rol van 25 meter (12.5mm breed) is ~12 euro. Ik gebruik vaak stukjes van ~10cm (5cm tot 30cm in uiterste). Dat zijn 250 klittenbandjes a 0.048 euro/stuk (voor het gemak: 5 cent).

Ochja, keuzes :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• vincedd
Patchkast is klaar. Ups heeft nieuwe accu's gehad. Aarding van patchkast in orde gemaakt. Had toch last van een klein potentiaalverschil tussen de kast en de ups.(dat prikkelt aan je arm). Alles met klitteband afgewerkt. Nu een paar weken even niets doen en dan weer verder met de alarminstallatie in huis. (Dan gaat de patchkast weer deels op de schop). Zoiezo 2 magneetcontacten op de deuren en zit te twijfelen of ik een biometrische vingerlezer plaats icm met 2 kleefmagneten op de deuren.

Achterzijde

Achterzijde

Voorzijde patchkast

[ Voor 34% gewijzigd door vincedd op 25-07-2018 20:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JMarrink
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-09 21:09
Ik ben ook maar eens bezig geweest met het opruimen van mijn meterkast.

Before:
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/jKZkET/IMG_1011.jpg

After:
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/eeH5ET/558_D9_BCA_2_FB2_4_EC0_8092_89_AACABB3_A7_A.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-09 14:26
Luitjes!

Ik heb 2 van deze patch kastjes https://netwerkproducten....rGGRHMhWFEhxoC4s4QAvD_BwE
Is het mogelijk om deze in een rack te monteren middels een beugeltje of iets dergelijks?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 19:36

Kraz

Saving the world

dropkikker schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:04:
Luitjes!

Ik heb 2 van deze patch kastjes https://netwerkproducten....rGGRHMhWFEhxoC4s4QAvD_BwE
Is het mogelijk om deze in een rack te monteren middels een beugeltje of iets dergelijks?
De letterlijke quote van de webstite;
Omschrijving
Desktop CAT 6A Class EA patch panel afgeschermd Class EA 12-poorts RJ45

Dit patchpaneel is geschikt voor vaste bevestiging aan muur of bureau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Lijk me niet, zitten geen beugels aan.

Wat ze bedoelen is dat je dat ding ergens op vast kunt schroeven waar hij op staat.
Plat gezegd een schroef door de bodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 17:02
dropkikker schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 13:04:
Luitjes!

Daarvoor heb je een andere 12-ports: https://netwerkproducten....at-6-zwart-p-4168500.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 08:44

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Ik heb 2 vragen;
- hoe kan ik koeling creëren in mijn meterkast door bijv. gebruik te maken van de kruipruimte? Daar is het wel koeler namelijk. Wel veel vochtiger natuurlijk. Ik wil echter het liefst iets zonder de stank uit de kruipruimte en vocht. Als laatste het liefst ook geen extra geluid voor afzuiging.
- wat zou een passende compacte kast zijn voor mijn zelfbouw-NAS o.b.v. FreeNAS.

Ik heb namelijk een mini-ITX mb met passief gekoelde CPU met 6x 4Tb disks (7200 en 5400) en 3x SSD t.b.v VM's in de planning. Voeding is een silent 380 of 400 W ding. Ik heb deze nu los hangen in de meterkast ivm ruimte. Maar zoek een kast van maximaal 260 x 260 mm x 500 of meer. Het mag ook een losse ombouw zijn zodat ik de airflow kan reguleren. Ik dacht zelf dat misschien iets zoals een afgedankt alarmkast paneel wel een optie zou zijn. Het liefst ook zo goedkoop mogelijk.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 12:37

casemodder

--->

vincedd schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:46:
Patchkast is klaar. Ups heeft nieuwe accu's gehad. Aarding van patchkast in orde gemaakt. Had toch last van een klein potentiaalverschil tussen de kast en de ups.(dat prikkelt aan je arm). Alles met klitteband afgewerkt. Nu een paar weken even niets doen en dan weer verder met de alarminstallatie in huis. (Dan gaat de patchkast weer deels op de schop). Zoiezo 2 magneetcontacten op de deuren en zit te twijfelen of ik een biometrische vingerlezer plaats icm met 2 kleefmagneten op de deuren.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooie kast, erg netjes!

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvkdev
imdos schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 16:10:
Ik heb 2 vragen;
- hoe kan ik koeling creëren in mijn meterkast door bijv. gebruik te maken van de kruipruimte? Daar is het wel koeler namelijk. Wel veel vochtiger natuurlijk. Ik wil echter het liefst iets zonder de stank uit de kruipruimte en vocht. Als laatste het liefst ook geen extra geluid voor afzuiging.
- wat zou een passende compacte kast zijn voor mijn zelfbouw-NAS o.b.v. FreeNAS.

Ik heb namelijk een mini-ITX mb met passief gekoelde CPU met 6x 4Tb disks (7200 en 5400) en 3x SSD t.b.v VM's in de planning. Voeding is een silent 380 of 400 W ding. Ik heb deze nu los hangen in de meterkast ivm ruimte. Maar zoek een kast van maximaal 260 x 260 mm x 500 of meer. Het mag ook een losse ombouw zijn zodat ik de airflow kan reguleren. Ik dacht zelf dat misschien iets zoals een afgedankt alarmkast paneel wel een optie zou zijn. Het liefst ook zo goedkoop mogelijk.
Als je weet dat je kruipruimte vochtig is; en waarschijnlijk daardoor ook koeler - zou ik die lucht niet voor m'n installatie gebruiken (tenzij je er ook een airco in kwijt kan ;) ).

Maar een ventilator boven de deur maken zodat je automatisch aanzuigt via onderkant - deur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Kruipruimtes moeten volgens het huidige bouwbesluit niet in open verbinding met de rest van het huis staan.
Dit in verband met potentiele giftig dampen en radon uit de bodem.
Het is dus niet slim om de kruipruimte als koeling te gebruiken tenzij je een soort warmtepomp maakt, waardoor je de leidingen kunnen afwerken met purschuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petermdevries
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:13
vincedd schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 20:46:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Je maakt mij toch wel een beetje nieuwsgierig wat voor alarmsysteem je gaat maken. Een "normaal" systeem (Aritech oid) of ga je zelf iets maken aangezien je patchkast deels op de schop gaat ivm alarm. (ga zelf eind vh jaar een nieuwbouw huis betrekken en alarmsysteem staat naast een patchkast op mijn lijstje :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincedd
petermdevries schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:46:
[...]

Je maakt mij toch wel een beetje nieuwsgierig wat voor alarmsysteem je gaat maken. Een "normaal" systeem (Aritech oid) of ga je zelf iets maken aangezien je patchkast deels op de schop gaat ivm alarm. (ga zelf eind vh jaar een nieuwbouw huis betrekken en alarmsysteem staat naast een patchkast op mijn lijstje :) )
Ik heb al een galaxy gd48 hangen met daarop 40 zones en een chiron. Op dit ogenblik heb ik al 22 zones in gebruik voor de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickster23
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-09 13:03
Dat is al een oudje, je kan beter naar een ats advanced gaan, dan heb je app en meldingen via pushmeldingen, je hoeft geen poorten open te zetten werkt via de cloud en je kan van alles doen met de app ook verlichting schakelingen maken als je dat wilt,
vincedd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:38:
[...]

Ik heb al een galaxy gd48 hangen met daarop 40 zones en een chiron. Op dit ogenblik heb ik al 22 zones in gebruik voor de begane grond.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-09 18:46

Totaalgeflipt

De enige echte

Vandaag ook de patchkast gedeeltelijk ingericht. Alle Accesspoints zijn nu aangesloten.

Wat je ziet:
- Ongeveer 48 Cat7 aansluiting (paar nog niet afgemonteerd)
- USG Router
- Unifi Switch 48P, 500W
- Unifi Switch 8P, 150W (KNX Netwerk)
- 5x Unifi AP AC Pro

Moet nog meer aangesloten worden maar de schilder is nog niet klaar dus kan nu nog niet verder.

Hier wat plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NAMo0lEFLO2sM86KIz1MGUj2/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CC522fz5gnFFglpMN5GrnhBx/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AxTVv8O3AuJvMfDbWiv8ymAk/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1nFKqB197Y34Cal6PMswJNgX/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/En80SiHXv6N0tPyuItngDSoP/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cKhqvrricJqtjv5yRYbAGz3C/medium.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Totaalgeflipt op 27-07-2018 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rickster23 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:41:
dan heb je app en meldingen via pushmeldingen, je hoeft geen poorten open te zetten werkt via de cloud
Alarm via de cloud? Klinkt eng. Werkt dat ook als internet plat ligt? En wat als iemand de cloud hackt? Geeft dat remote control over je alarm (en dus thuisnetwerk)?
Totaalgeflipt schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 19:26:
Vandaag ook de patchkast gedeeltelijk ingericht. Alle Accesspoints zijn nu aangesloten.

Wat je ziet:
- Ongeveer 48 Cat7 aansluiting (paar nog niet afgemonteerd)
...
Je had ook de Cat7 voor TV (coax) kunnen gebruiken. Daar zijn standaard kabels voor. Er zijn ook catv amplifiers die direct RJ45 slikken. Via b.v. RJ45 naar catv met ingebouwde balun (kabel), of je kan een losse balun plaatsen (kastje met RJ45 female, en catv).

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2018 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Rickster23 schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 18:41:
Dat is al een oudje, je kan beter naar een ats advanced gaan, dan heb je app en meldingen via pushmeldingen, je hoeft geen poorten open te zetten werkt via de cloud en je kan van alles doen met de app ook verlichting schakelingen maken als je dat wilt,

[...]
Ats ken ik programeer technisch niet. Ken de ats alleen wanneer wij hem bij klanten vervangen voor een galaxy. Galaxy gd en flex kan ook pushmeldingen doen en via een app schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
@Totaalgeflipt waarom zitten dekeystones in het bovenste paneel op zijn kop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axelfoley007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-09 14:46
Het is warm, foutje moet kunnen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:40

flexje

got-father

vincedd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 21:15:
[...]

Ats ken ik programeer technisch niet. Ken de ats alleen wanneer wij hem bij klanten vervangen voor een galaxy. Galaxy gd en flex kan ook pushmeldingen doen en via een app schakelen.
Heb zelf een galaxy flex thuis met push enabled. Krijg netjes alle meldingen via de app binnen (snel ook). Kan ook schakelen idd. Alarminstallateur wou dat ik poorten open gooide om via de app van buitenaf te kunnen schakelen. Niet gedaan, ik log gewoon in via VPN.

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-09 18:46

Totaalgeflipt

De enige echte

vincedd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 21:18:
@Totaalgeflipt waarom zitten dekeystones in het bovenste paneel op zijn kop?
Met die bovenste klikken ze niet vast in de rail.

2 verschillende sets ontvangen van de leverancier.
Moest deze week gedeeltelijk up and running zijn :9
Je had ook de Cat7 voor TV (coax) kunnen gebruiken. Daar zijn standaard kabels voor. Er zijn ook catv amplifiers die direct RJ45 slikken. Via b.v. RJ45 naar catv met ingebouwde balun (kabel), of je kan een losse balun plaatsen (kastje met RJ45 female, en catv).
Heb geprobeerd te zoeken maar kan het niet helemaal vinden. Heb je wat linkjes voor mij? En wat zou het voordeel hiervan zijn?

[ Voor 41% gewijzigd door Totaalgeflipt op 28-07-2018 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 11:45

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is dat wel ziggo proof met 4g installing e.d.? Of werkt het alleen met stftp? Kan me voorstellen dat de afscherming en impedantie van een utp kabel tov een coax wel anders is. Dacht dat dit convertertjes vooral voor oude analoge beveiligingscamera's waren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
adjego schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:21:
Ik zal ook maar eens mijn netwerkopstelling laten zien.

Aangezien ik geen ruimte had om 19" gewoon horizontaal te plaatsen heb ik gekozen voor verticaal en heb daarmee ruimte gecreëerd voor 5U.

Zyxel GS1900-24E als switch

[afbeelding]

Aan de zijkant heb ik mijn Router (RT-AC66u) en een raspberry pi (Domoticz) en een Hue Bridge opgehangen. Aan de zijkant ook gekozen voor een hollewand doos waardoor ik vanuit de zijkant de Raspberry en de Hue kan patchen via het patchpaneel. Zo lopen er geen kabels voorlangs.

[afbeelding]

Onderin een Synology DS1513+ met 4 x 4TB in RAID 5.
Ik doe nu ook verbruik meten voor alles wat er in de meterkast wordt gebruikt, en als de NAS niet aan staat, is het verbruik rond de 26 Watt, is de NAS wel actief zit het rond de 67 Watt.
Sinds gisteren overgestapt van de RT-AC66U naar de Edgerouter Lite ism twee Ubiquiti UniFi AP AC LR accesspoints.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2z65sb4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/x1gm4m.jpg

Reclame maken voor je V&A advertentie is niet gewenst.

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 31-07-2018 20:45 ]

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen_van_catz
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-06-2019
Hallo allemaal,

Ben nieuw op het forum hier en heb de afgelopen maanden regelmatig hier meegelezen om kennis op te doen voor onze verbouwing, en natuurlijk voor de aanleg van ons thuisnetwerk.

Heb overal in huis CAT6 aangelegd, woonkamer voor tv, uitbouw voor tv in de toekomst, ook hebben alle slaapkamers en werkkamer een aansluiting gekregen.
Heb in 16mm buizen dubbele stugge CAT 6 gebruikt zodat ik overal dubbele aansluitingen heb.

Dit weekend was het dan eindelijk zover om in de wandkast in de hal de boel aan te gaan sluiten. En ik moet zeggen, ben best tevreden.

Helaas was het snoertje van één van de aansluitingen te kort en moest ik hem verlengen. Vandaar de connector box die je bovenin ziet. Op de switch brand op de foto het lampje van poort 24 nog niet, maar inmiddels doet die het wel. Dat is het signaal van de router. De telefoonlijn komt in de woonkamer binnen, dus die heb ik via de kruipruimte naar de kast gebracht.

Moet nu alleen nog alle poorten testen. Maar dat komt vast helemaal goed.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/dgh1de.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door jeroen_van_catz op 30-07-2018 09:48 . Reden: Foto zichtbaar gemaakt ipv link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickster23
Weet niet precies waar de cloud server staat, en werkt via een uniek sidnummer van het paneel en een eigen wachtwoord code van 8 cijfers, je kan bij het paneel via internet en daarbij nog een gprs kiezer plaatsen met een data simkaart,

Hier een pdf bestand weet niet of deze werkt,

https://www.utcfssecurity...ed_comm_broch_nl_0124.pdf
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 20:12:
[...]

Alarm via de cloud? Klinkt eng. Werkt dat ook als internet plat ligt? En wat als iemand de cloud hackt? Geeft dat remote control over je alarm (en dus thuisnetwerk)?

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickster23
Haha oke als jullie alles met galaxy doen is dat we makkelijker, , ik ben nu zelf bezig met AJAX systeem, draadloos en via de app te programmeren weet niet of jij deze al kent?

hier een link met filmpje: YouTube: Inbraakpreventie AJAX
vincedd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 21:15:
[...]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Deze vakantie tijd gevonden om het netwerk in het nieuwe huis van mijn ouders eens aan te pakken. Ik heb in totaal 14 aansluitingen gemaakt. Waarvan 13 Lan aansluitingen en 1 telefoon aansluiting.

De situatie van te voren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OM2h15CcFYFz2Cj7vLz0Dg5D/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p3DTIi1mPSl4pgfE37etrSmr/medium.jpg

Achteraf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jvjJp2VogLnI8NhmfwbOsNG9/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JR13OvR1uP5EIIKnApgVRCfR/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C0jbJjpDIGsmzgRddvF4gAWD/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/INxzdpkAN6Z6DGHejhCz24yv/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FYCNRRrpk1kb7AGN0dKkRMR5/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OMYNzgvFLQ5yTWGlDwGaaxwV/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/a58NOuXeKXmdFLsA9vfUiqtm/medium.jpg

Wat je ziet:
- 10" 6U Patchkast
- 10" tray met daarop:
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
- 2x 12p Cat5e patch paneel
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Experiabox V10

Het enige wat ik nog wil verbeteren in de Patchkast zijn de stroompunten, het ziet er behoorlijk slordig uit nu. Maar mijn ouders vinden de spanningssloffen te duur, dus wellicht eens kijken of ik een goedkope afdekplaat kan bemachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:44
vincedd schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:38:
[...]

Hoe moet ik die 'zones' zien? Ruimtes, of telt bijv. sensor groep 1 en sensor groep 2 in de zelfde ruimte als twee zones? Wat ga je precies in je rack plaatsten hiervoor? de control-unit of nog meer?

Hoe ben je ooit tot dit systeem gekomen?

Ik ga binnenkort ook beginnen met een rack en ook een alarmsysteem maar merk dat ik er nog vrij weinig van weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
CollisionNL schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 13:12:
[...]

Hoe moet ik die 'zones' zien? Ruimtes, of telt bijv. sensor groep 1 en sensor groep 2 in de zelfde ruimte als twee zones? Wat ga je precies in je rack plaatsten hiervoor? de control-unit of nog meer?

Hoe ben je ooit tot dit systeem gekomen?

Ik ga binnenkort ook beginnen met een rack en ook een alarmsysteem maar merk dat ik er nog vrij weinig van weet.
Elke zone is een raam/deurcontact , bewegingsmelder of rookmelder bij mij in huis.
Ik leg zelf inbraakinstallaties ,telefooninstallaties en datanetwerken aan voor mijn beroep. Dus ik kan makkelijk aan de spullen komen. De alarminstallatie hangt niet in.mijn patchkast. Die heeft een plaatsje vlakbij de patchkast gekregen. De uitbreidingen van de alarminstallatie zitten in de meterkast en in de toekomst ook nog op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CollisionNL
vincedd schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 17:40:
[...]

Elke zone is een raam/deurcontact , bewegingsmelder of rookmelder bij mij in huis.
Ik leg zelf inbraakinstallaties ,telefooninstallaties en datanetwerken aan voor mijn beroep. Dus ik kan makkelijk aan de spullen komen. De alarminstallatie hangt niet in.mijn patchkast. Die heeft een plaatsje vlakbij de patchkast gekregen. De uitbreidingen van de alarminstallatie zitten in de meterkast en in de toekomst ook nog op zolder.
Dat verklaart een hoop!
OT: Mooie serverkast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincedd
CollisionNL schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 18:49:
[...]

Dat verklaart een hoop!
OT: Mooie serverkast!
Dank je. Zo is de situatie nu buiten de patchkast. .bekabeling buiten de alarminstallatie moet nog een kabelkoker om. Links op de eerste foto staat mijn patchkast met daarnaast de alarmcentrale. De 2e foto is de alarmcentrale van binnen. Hij is van binnen ook nog niet afgewerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dGjdHc2vWWQGgTnWLWmliL2G/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8jCGo6ggyIYNAfzAC4ZHWryV/thumb.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Ondertussen weer leuke prachtige nette afgewerkte lans voorbij zien komen zover ben ik nog niet. Helaas blijft het weer veel te warm toch maar begonnen kabels te trekken. Totaal 680 meters.

Op deze foto buisje 5 is leeg (niet goed te zien op foto) komt de glasvezel nog door. Ligt nu in de woonkamer. Wordt teruggetrokken en verlengt zodat de woonkamer geen dozen op de muur krijg. Ziggo word naar meterkast gezet gebruiken we toch niet :). Voorste buis leeg reserve naar meterkast weet maar nooit waarvoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Lqo4cmGXiF6GTtBlCZbeAzN0/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5lLKLbqax8jx03LxbQApWrBN/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EW8nnlVQHlfuBhFjy9pxglvK/thumb.jpg

Patchpanelen liggen al klaar :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eYWuEkJkTSWXPyx63skmBDXU/thumb.jpg

Volgende update is zeker ~ over 2 maanden.

[ Voor 14% gewijzigd door RobbyTown op 07-08-2018 02:38 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Na lang het topic te hebben gevolgd en verschillende ideeën te hebben gehad ben ik ook maar eens bezig geweest in mijn meterkast. Ik moest wel eerst de stroomleiding iets laten verleggen bovenin de meterkast maar inmiddels erg tevreden met het resultaat:

Zo was het eerst:
Afbeeldingslocatie: https://www.stepserver.nl/pk_thumbs/prepk_thumb.jpg

Nu is het zo:
Afbeeldingslocatie: https://www.stepserver.nl/pk_thumbs/pk1_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.stepserver.nl/pk_thumbs/pk2_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.stepserver.nl/pk_thumbs/pk3_thumb.jpg

De glaspatch alvast aangelegd, volgende week komt de monteur van Tweak en dan stap ik over van KPN. Dan kan ik ook glas rechtstreeks in mijn eigen USG Pro aansluiten. Tevens moet er ook nog even een deurtje met ventilatie voor gemaakt worden, als dat klaar is post ik wel weer een update. :)

Wat er zoal te zien is:Wensen:
  • Nieuwe meterkast met aparte groepen en schakelaars
  • Kastdeurtje met ventilatie (waarvan de ventilatie het liefst van AC Infinity)
  • Slimme meter zodat ik de meterstanden eenvoudig kan uitlezen

[ Voor 66% gewijzigd door Step op 08-08-2018 12:22 . Reden: Toevoegingen hardware + materialen ]

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ijske
ik ben klaar bij mijn kennissen (morgen is de grote opkuis)
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/babette6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.shutterblade.be/babette4.jpg
kabels die links nog klaar hangen is voor de camerabewaking/NVR+HDMI over UTP :-) die komt later ivm budget :)

als je dit leuke kabelgootjes vind , moet je googlen op "bedradingskoker" , ik vind ze iig erg fijn werken , want deze zijn bv groot genoeg om je keystones erin te steken

[ Voor 24% gewijzigd door ijske op 16-08-2018 20:12 ]

• CollisionNL
ijske schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:59:
ik ben klaar bij mijn kennissen (morgen is de grote opkuis)
[afbeelding]
[afbeelding]
kabels die links nog klaar hangen is voor de camerabewaking/NVR+HDMI over UTP :-) die komt later ivm budget :)
Mooi die kabelgoten!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CollisionNL
Na heel veel inspiratie op gedaan te hebben hier op het forum was het voor mij ook tijd om het allemaal wat beter aan te pakken.
Door beperkingen in mijn huidige woning loopt er maar 1 UTP-kabel van het Ziggo-modem naar het midden van het appartement waar gelukkig mijn bureau staat met alles wat bedraad www nodig heeft.

In eerste instantie was een IKEA kast voldoende voor mijn netwerk spul maar al gauw liep ik tegen de beperkingen aan van een kast; je kan er maar via 1 kant in.

Zie DIY IKEA netwerkkast:
IKEA Netwerkkast

Naast wat zichtbaar is heb ik nog een testserver (consumer hardware) en mijn desktop welke ik gebruik voor gamen, video/foto editing en om thuis te werken.

Omdat ik twee planken van de IKEA kast had ingericht voor het netwerk spul kwam ik opbergruimte te kort en regelmatig sluit ik ook mijn laptop bedraad aan en er zijn nog wat Raspberry's in huis (hierdoor ook te weinig poorten op de 8 poort switch).

Na wat zoekwerk en hulp hier op het forum (bedankt _/-\o_ ) heb ik besloten een netwerkkast te kopen en alles hierin te verplaatsen.

Het is nog niet af. Todo:
  • Nieuwe rackcase voor desktop
  • Testserver in zijn 2u behuizing
  • Keystones en kabels op lengte
  • Herbruikbare tie-rips vervangen voor standaard
  • 2 extra kabels naar de 2 pc's
  • Kabel naar AP vervangen voor wit
  • Raspberry's vast zetten met dubbelzijdig velcro
  • Stroomkabel verplaatsen
Maar ik moet zeggen dat ik voor mijn eerste keer dit doen en 6 uurtjes werk zeer tevreden ben met het resultaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GalhenzKH0q5BiXKEm6t6dg4/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gKDTUZcOa1r7V8epO1VLUMig/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laibr
  • Registratie: Maart 2011
Iemand ervaring met het monteren van de pdu in de achterste rails?
Vaak zie je de pdu helemaal vooraan maar ik vind dit rommelig en onhandig omdat je dan al uw kabels van achter uit naar voor moet brengen.
Leek me dus handiger om de pdu gewoon in het midden achteraan te hangen met de aansluitingen gericht naar de voorkant.
Zie ik iets doms over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kavaa
laibr schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:08:
Iemand ervaring met het monteren van de pdu in de achterste rails?
Vaak zie je de pdu helemaal vooraan maar ik vind dit rommelig en onhandig omdat je dan al uw kabels van achter uit naar voor moet brengen.
Leek me dus handiger om de pdu gewoon in het midden achteraan te hangen met de aansluitingen gericht naar de voorkant.
Zie ik iets doms over het hoofd?
Gaat prima, doe ik ook vaker.
Zorg alleen dat je er rekening mee houdt dat je er dan nog bij kunt.
Het is net wat je allemaal in je rack gaat schroeven en hoe goed je er nog bij komt als al je apparatuur erin zit.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laibr
  • Registratie: Maart 2011
Kavaa schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:49:
[...]

Gaat prima, doe ik ook vaker.
Zorg alleen dat je er rekening mee houdt dat je er dan nog bij kunt.
Het is net wat je allemaal in je rack gaat schroeven en hoe goed je er nog bij komt als al je apparatuur erin zit.
Bedankt, toch even bevestiging.

Er bij kunnen is geen probleem, als ik de stroom er af moet halen moet het maar even uit het rack. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
laibr schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:52:
[...]

Bedankt, toch even bevestiging.

Er bij kunnen is geen probleem, als ik de stroom er af moet halen moet het maar even uit het rack. :-)
Die keuze licht dan bij jezelf :)
Maar als je hem logisch plaats bijvoorbeeld bovenin. En dat je daar op 1-3u je modem/router/patchpanel hebt die niet diep zijn dan kun je er via de zijkanten meestal wel bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

nu durf ik ook mijn project te tonen, alles in ons nieuwbouwhuis en een standaard meterkast.

het huis is gasloos, dus onderin de meterkast voldoende ruimte en boven de groepenkast ruimte voor een 19 8u rack:

Kabels zijn CAT6 (Belden) inmiddels ligt er 300m alles afgepatched op een CAT6 patchpaneel en Ruitenbeck UPT wanddozen, 2 kabels per 19mm buis

Naast UTP ligt er ook een COAX netwerk, samen met een UTP kabel door een buis19mm getrokken.

Leeg kastje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T5EswNrCgGNcE7XsOyNEERh3/thumb.jpg

met muurbeugel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ePg7rjJmx0EoerKMdLyymB7g/thumb.jpg

Gevuld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jrvIeMiNBlM4Del7uZ9GB8QV/thumb.jpg

Met nas en planken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9GwsTC6RYma7Ob61DaCam676/thumb.jpg

Extra switch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z3PoyWIIijOat97n2b18HmNS/thumb.jpg

Todo:
De kabel boom verder afwerken
De 100mbit devices over zetten naar de switch.
Nog extra draden naar zolder trekken en aansluiten.
Draden van de solar installatie en warmte pomp vervangen door CAT6 ipv de standaard CAT5e en direct verdubbelen.
De 3 draden die niet door de test kwamen opnieuw afmonteren.
Troep uit de kast halen.

Hoe hebben jullie de powerlijnen lopen? Al die kleine draadjes naar die adapters.

[ Voor 12% gewijzigd door ranzige pad op 22-08-2018 21:45 ]

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Het is wat offtopic, maar welke slager heeft die groepenkast opgeleverd? Driefasen ALS met eenfase groepen erachter, meer dan vier groepen op een ALS, het gebruik van eenfase kookgroepen terwijl er een driefasen aansluiting is ... :?

• MewBie
dreamscape schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:40:
Het is wat offtopic, maar welke slager heeft die groepenkast opgeleverd? Driefasen ALS met eenfase groepen erachter, meer dan vier groepen op een ALS, het gebruik van eenfase kookgroepen terwijl er een driefasen aansluiting is ... :?
Vroeger mochten 1 fase groepen gewoon op een 3fase ALS.
Meer als 4 groepen per ALS kun je niet zeggen want je weet niet hoe alles bekabeld is, en niet alle groepen zitten per definitie achter een ALS (ik heb 3 groepen die niet achter een ALS zitten).
1fase kookgroepen kun je ook niks over zeggen (ik kan in ieder geval de tekst niet lezen) maar ik zie sowieso 2 3fase automaten en 2 dubbel breedte automaten (zegt totaal niets over hoeveel fases het is, maar kan een kookgroep zijn).

Als je je ergens druk over maakt, maak je dan druk over die 3 1fase ABB automaten in de inkomende voeding? :?

*beeeeep*

• dreamscape
  • Nu online
MewBie schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 00:20:
[...]

Vroeger mochten 1 fase groepen gewoon op een 3fase ALS.
Het is een nieuwbouwwoning, dus het gaat niet om 'vroeger'.
Meer als 4 groepen per ALS kun je niet zeggen want je weet niet hoe alles bekabeld is, en niet alle groepen zitten per definitie achter een ALS.
Zie de kleurtjes in de strips onder de automaten. In ieder geval op de linker ALS (dus met witte markering) zitten vier groepen en een krachtgroep.

Wat betreft kookgroepen: het is zo zonde om 2*16A samen te pakken uit een fase als je toch driefasen hebt. Wetende dat die fases waarschijnlijk maar 25A zijn. Zo'n kookgroep is eigenlijk bedoeld voor elektrisch koken in huizen zonder drie fasen.

Ze kunnen natuurlijk (omdat ze achter een driefasen ALS zitten) ook op twee fasen zijn aangesloten, maar dat is niet helemaal de manier.

En drie automaten als hoofdzekering is tegenwoordig vrij standaard. Dan kun je er ook zelf bij. Wel zo handig als er een 2*16A kookgroep op een 25A fase zit :)

• MewBie
dreamscape schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 07:42:
[...]

Het is een nieuwbouwwoning, dus het gaat niet om 'vroeger'.
In dat geval mag het inderdaad niet, had over het nieuwbouw heen gelezen. :P
[...]

Zie de kleurtjes in de strips onder de automaten. In ieder geval op de linker ALS (dus met witte markering) zitten vier groepen en een krachtgroep.
Als die kleurtjes kloppen dan hebben ze het inderdaad fout gedaan.
Wat betreft kookgroepen: het is zo zonde om 2*16A samen te pakken uit een fase als je toch driefasen hebt. Wetende dat die fases waarschijnlijk maar 25A zijn. Zo'n kookgroep is eigenlijk bedoeld voor elektrisch koken in huizen zonder drie fasen.

Ze kunnen natuurlijk (omdat ze achter een driefasen ALS zitten) ook op twee fasen zijn aangesloten, maar dat is niet helemaal de manier.

En drie automaten als hoofdzekering is tegenwoordig vrij standaard. Dan kun je er ook zelf bij. Wel zo handig als er een 2*16A kookgroep op een 25A fase zit :)
Ik heb ook 3fase hier in huis, maar gewoon een 3fase automaat als hoofdzekering. Mag je uberhaupt wel een losse automaat per fase hebben in je inkomende voeding? Ik heb het echt nog nooit gezien.

*beeeeep*

Pagina: 1 ... 34 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2