Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 33 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:52
Vilscon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:17:
Het valt mij op dat er verrassend weinig gebruik wordt gemaakt van CAT6A, laat staan CAT7 (aldus pagina 100-128). Is daar een reden voor?

Zelf net een huis gekocht en mijn schoonvader doet alle verbouwingen. Ik heb volledig de vrije hand in wensen en was zelf van plan een Shielded SFTP CAT7 kabel te plaatsen. Zoals ik al beetje las kan de kabel dan CAT7 zijn, maar keystones en ander apparatuur, zoals patchpanel en switch, gewoon 6A. Maar door het lage aantal benoemingen van CAT7 ga ik toch wel twijfelen..

Vier kamers, 1 WCD met 2 aansluitingen per kamer. Naar schatting zou ik het met gemak moeten redden met 100 meter aan kabel. Qua kosten is het volgens mij verwaarloosbaar om CAT7 te nemen, in tegenstelling tot CAT6A. Waar UTP komt, komt ook altijd een COAX (uit voorzorg voor glasvezel TV) en uiteraard stroom. Ik verwacht dat alles z'n eigen 16mm (5/8") PVC buis krijgt.

Dus CAT7 of toch maar 6A, wat jullie?
De reden daarvoor is dat kort gezegd Cat7 voor industriele doeleinden is, Cat6A voor 10Gbit lange afstanden, Cat6 als je verwacht binnen een 5 a 6 jaar verwacht 10Gbit in huis te gebruiken. En daarboven op maakt S/FTP je eigen leven alleen maar lastig en heeft geen toegevoegde waarde tenzij je het op de juiste manier afmonteerd. En als je niet weet hoe dat moet heb je het hoogst waarschijnlijk niet nodig. ;)

Gewoon Cat5e of Cat6 UTP of F/UTP gebruiken in huis dus.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 09:32
FrankHe schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:32:
[...]

Ik neem aan dat je met twee aansluitingen een dubbele aansluiting op een enkel punt bedoeld? Neem in dat geval twee kabels of een dubbele kabel [afbeelding]
en overweeg 19mm in plaats van 16mm. Zolang je geen CCA kabel hebt en het prijsverschil niet enorm is zal ik er inderdaad lekker CAT7 in leggen al is CAT6A ook al prima. Liever geen CAT6 en zeker helemaal geen CAT5E meer maar dat spreekt voor zich. Persoonlijk weet ik niet wat ik van COAX of glasvezel moet denken.
Inderdaad een dubbele aansluiting op een enkel punt, ja. Ik weet niet helemaal waarom ik 19mm zou moeten nemen, maar het zou inderdaad makkelijker zijn als je meer in een buis wilt stoppen. Uiteraard geen CCA kabels. v.w.b. coax; Veel glasvezelproviders leveren gratis TV via coax. Dus mocht dat tóch voldoende zijn, vandaar de coax aansluiting. Scheelt weer €10 p/m. :) - Anders altijd makkelijk.
CurlyMo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:33:
[...]

Ja, omdat je zelfs met CAT5e al 10GBASE-T kan halen. Toekomstproof is imho dus CAT6.

[...]

Als je vervolgens al je apparatuur en stekkers aard, anders heeft de shielding weinig zin.

[...]

CAT6
Je reactie is lekker tegenstrijdig met FrankHe 8)7. Ondanks dat je dus blijkbaar 10Gbit op een CAT5e kabel kon hebben (nooit geweten), zou ik vanzelfsprekend minstens CAT6 nemen. Ik kan niet garanderen dat alles overal geaard is. Dat bleek nogal wat gedoe te zijn, had ik begrepen van mijn schoonvader.. Maar hoezo alsnog niet CAT6A ipv Cat6? Het zijn de kosten niet..
MewBie schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:37:
[...]

De reden daarvoor is dat kort gezegd Cat7 voor industriele doeleinden is, Cat6A voor 10Gbit lange afstanden, Cat6 als je verwacht binnen een 5 a 6 jaar verwacht 10Gbit in huis te gebruiken. En daarboven op maakt S/FTP je eigen leven alleen maar lastig en heeft geen toegevoegde waarde tenzij je het op de juiste manier afmonteerd. En als je niet weet hoe dat moet heb je het hoogst waarschijnlijk niet nodig. ;)

Gewoon Cat5e of Cat6 UTP of F/UTP gebruiken in huis dus.
Ik zal bekennen dat ik een redelijke leek ben op dat gebied. Ik wil vooral futureproof zijn en goede kwaliteit behalen en behouden. Vandaar mijn, deels ongegronde, voorkeur voor S/FTP. Vandaar ook minimaal CAT6A, maar daar kan ik niet echt een S/FTP variant vinden. Daarom wilde ik CAT7 pakken, omdat ik dat wél kon vinden als S/FTP variant.

V.w.b. de tijdspanne.. Ik wil er over 10 jaar nog steeds niet denken "misschien moet ik de kabels vervangen..". Ik zal op glasvezel blijven zitten, dus mocht ik over 8 jaar 5Gbit+ binnenhalen, i.p.v. de aangeboden 1000/1000, dan wil ik dat kunnen benutten. Daarom leek mij CAT6A (+) beter. Opnieuw, ik ben een leek :)

[ Voor 26% gewijzigd door Sjeefr op 19-06-2018 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:56
Vilscon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:41:
[...]
Dat bleek nogal wat gedoe te zijn, had ik begrepen van mijn schoonvader.. Maar hoezo alsnog niet CAT6A ipv Cat6? Het zijn de kosten niet..
Omdat het geen meerwaarde heeft voor thuisgebruik wat betreft 10GBASE-T. CAT6a kan grotere afstanden overbruggen dan CAT6, maar dat is in een gemiddeld huis geen issue. CAT6 weer grotere afstanden dan CAT5e. Net als dat shielding in huis niet nodig is.

En glasvezel kabel is ook lekker goedkoop. Dat is meestal wel handig voor buiten om tussen je huis en schuur.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
[...]
Ik zal bekennen dat ik een redelijke leek ben op dat gebied. Ik wil vooral futureproof zijn en goede kwaliteit behalen en behouden. Vandaar mijn, deels ongegronde, voorkeur voor S/FTP. Vandaar ook minimaal CAT6A, maar daar kan ik niet echt een S/FTP variant vinden. Daarom wilde ik CAT7 pakken, omdat ik dat wél kon vinden als S/FTP variant.

V.w.b. de tijdspanne.. Ik wil er over 10 jaar nog steeds niet denken "misschien moet ik de kabels vervangen..". Ik zal op glasvezel blijven zitten, dus mocht ik over 8 jaar 5Gbit+ binnenhalen, i.p.v. de aangeboden 1000/1000, dan wil ik dat kunnen benutten. Daarom leek mij CAT6A (+) beter. Opnieuw, ik ben een leek :)
De reden dat je Cat7A wel in S/FTP kan vinden is omdat het voor industriele doeleinden is en dus nagenoeg alleen maar in S/FTP gemaakt wordt. Als je Cat6 UTP of F/UTP koopt zit je voor thuis gebruik de komende 10 jaar echt wel goed en is gewoon normaal te installeren. Cat6 doet 10Gbit tot 60 meter ofzo volgens de specificaties wat normaal gesproken zat is voor thuis gebruik.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Dan toch maar de CAT6 Belden kabel gekocht. Ik denk dat de kabel naar zolder niet langer dan 20 meter zal zijn, de twee dingen die nog enigszins veeleisend zijn, dat ben ikzelf op mijn laptop en mijn NAS en verwacht ook geen 10Gbit apparatuur te hebben de komende jaren. Ik wil gewoon futureproof zijn en mocht mijn glasvezelprovider straks upgraden van 1000/1000 naar iets hogers, dat ik het aan kan.

Ik geloof dat dat wel gaat lukken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59
[...]

Inderdaad een dubbele aansluiting op een enkel punt, ja. Ik weet niet helemaal waarom ik 19mm zou moeten nemen, maar het zou inderdaad makkelijker zijn als je meer in een buis wilt stoppen. Uiteraard geen CCA kabels. v.w.b. coax; Veel glasvezelproviders leveren gratis TV via coax. Dus mocht dat tóch voldoende zijn, vandaar de coax aansluiting. Scheelt weer €10 p/m. :) - Anders altijd makkelijk.
Coax wordt juist uitgefaseerd door alle GV aanbieders. Zeker als je een nieuwe aansluiting krijgt zit daar geen coax meer bij.

Ze willen iedereen aan de decoder hebben.

Soms staat er nog wel signaal op de coax kabel van Ziggo ondanks dat je er niet voor betaald. Je hebt dan voornamelijk SD tv. Vind ik persoonlijk niet erg... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Vilscon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:17:
Het valt mij op dat er verrassend weinig gebruik wordt gemaakt van CAT6A, laat staan CAT7 (aldus pagina 100-128). Is daar een reden voor?

Zelf net een huis gekocht en mijn schoonvader doet alle verbouwingen. Ik heb volledig de vrije hand in wensen en was zelf van plan een Shielded SFTP CAT7 kabel te plaatsen. Zoals ik al beetje las kan de kabel dan CAT7 zijn, maar keystones en ander apparatuur, zoals patchpanel en switch, gewoon 6A. Maar door het lage aantal benoemingen van CAT7 ga ik toch wel twijfelen..

Vier kamers, 1 WCD met 2 aansluitingen per kamer. Naar schatting zou ik het met gemak moeten redden met 100 meter aan kabel. Qua kosten is het volgens mij verwaarloosbaar om CAT7 te nemen, in tegenstelling tot CAT6A. Waar UTP komt, komt ook altijd een COAX (uit voorzorg voor glasvezel TV) en uiteraard stroom. Ik verwacht dat alles z'n eigen 16mm (5/8") PVC buis krijgt.

Dus CAT7 of toch maar 6A, wat jullie?
De meningen verschillen.
Ik heb bewust gekozen voor CAT7. Vind het toekomstbestendiger en op het geheel is het prijsverschil redelijk te verwaarlozen. (Trekken van de kabel en je panelen kost meer geld en uren.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:02
Het grote voordeel van CAT5E is dat je er twee door een kleine buis kunt trekken. Maar als je toch bezig bent leg dan een dikkere buis en trek er twee kabels CAT6 of CAT6A in. Het probleem van CAT7 is dat het wederom een slag dikker en stugger is. Dus let goed op met de buisdiameter anders ga je er geen twee kabels in krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FrankHe schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:06:
Het grote voordeel van CAT5E is dat je er twee door een kleine buis kunt trekken. Maar als je toch bezig bent leg dan een dikkere buis en trek er twee kabels CAT6 of CAT6A in. Het probleem van CAT7 is dat het wederom een slag dikker en stugger is. Dus let goed op met de buisdiameter anders ga je er geen twee kabels in krijgen.
3 belden CAT6 moet je ook wel door een 16mm buis kunnen krijgen. Ik heb er hier 4 doorheen getrokken.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 20-06-2018 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
CurlyMo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:21:
[...]

3 belden CAT6 moet je ook wel door een 16mm buis kunnen krijgen. Ik heb er hier 4 doorheen getrokken.
Kennelijk ben je onderweg geen al te rare bochten tegengekomen? CAT6A en CAT7 zijn nog een slagje stugger en dikker. Liever een buis met wat grotere diameter zodat het zeker weten gaat passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
FrankHe schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:30:
[...]

Kennelijk ben je onderweg geen al te rare bochten tegengekomen? CAT6A en CAT7 zijn nog een slagje stugger en dikker. Liever een buis met wat grotere diameter zodat het zeker weten gaat passen.
4x CAT6 heb ik direct met de buis gelegd. Dus stuk buis leggen, kabels doortrekken, bocht maken, kabels doortrekken enz.

Reden was dat er 2 WCD's aan beide kanten van dezelfde muur één PVC buis deelt. Als de muur ooit opnieuw moet worden gestuct leg ik er wel een tweede PVC naast, maar voor nu voldeed dit prima. Je krijgt de kabels er alleen niet meer uit ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Als je de kans hebt, leg dan altijd dikkere buis (voor alles behalve stroom). Er is geen reden om het niet te doen, en dat scheelt je een hoop gedoe tijdens het kabels trekken. Ook al past het ook door 16, de opvolger of tweede kabel die je er over 10 jaar doorheen wilt knallen wellicht niet. Ga je dan je muur open halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Edwin88 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:33:
Als je de kans hebt, leg dan altijd dikkere buis (voor alles behalve stroom). Er is geen reden om het niet te doen, en dat scheelt je een hoop gedoe tijdens het kabels trekken. Ook al past het ook door 16, de opvolger of tweede kabel die je er over 10 jaar doorheen wilt knallen wellicht niet. Ga je dan je muur open halen?
Over 10 jaar hoop ik alles via glasvezel te kunnen, maar voor de rest heb je gelijk. Gewoon direct 19mm leggen voor alles behalve elektra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:35

Wokschotel

Op 6 wielen

En het allerbelangrijkste, goede 19mm buis. Dus low friction buis, bijvoorbeeld die met de rode binnenkant van Pipelife. Scheelt enorm veel frustratie bij het trekken van kabels....

Blijf ver weg van de standaard Gamma-buizen in ieder eval.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Ondersteunt deze Belden CAT6 kabel nou wel of niet 10Gbit tot minimaal 30 meter?
De specificaties van het datablad helpen niet veel, zeker niet aangezien deze uit 2015 komt..

Met andere woorden: futureproof voor de komende 10 jaar, wellicht langer? Blijf toch twijfelen tussen de CAT6 Belden en een CAT7 non-Belden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Vilscon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:33:
Ondersteunt deze Belden CAT6 kabel nou wel of niet 10Gbit tot minimaal 30 meter?
De specificaties van het datablad helpen niet veel, zeker niet aangezien deze uit 2015 komt..

Met andere woorden: futureproof voor de komende 10 jaar, wellicht langer? Blijf toch twijfelen tussen de CAT6 Belden en een CAT7 non-Belden..
Willekeurige site (betreffende het onderwerp) op het internet
Cat5e:
Gigabit Ethernet up to 100 meters
10 Gigabit Ethernet up to 45 meters

Cat6:
10 Gigabit Ethernet up to 55 meters

Cat6a:
10 Gigabit Ethernet up to 100 meters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Cat5e gaat volgens mij niet tot 10 Gbit, aangezien er niet genoeg frequentie ruimte is. Vanaf Cat6 kan je (netjes) 10 Gbit over de kabel sturen, maar met een beperkte afstand van 55 meter. Voor een huis is dat natuurlijk meer dan genoeg, tenzij je in een villa woont.
With the 4 connector model and proposed signaling:

• 100m on Class F (Cat 7)
• > 55m on Class E (Cat 6) operating beyond the specified frequency range
• 100m on the new cabling being defined by cabling standards groups (derivative of Class E/Cat 6)
• 20 to 60m on Class D (Cat 5e) was discussed
• Requires operation beyond the specified frequency range
• No consensus achieved on extending the specification
Bron: http://www.ieee802.org/3/...03/10GBASE-T_tutorial.pdf pagina 28

Ik zou lekker voor Cat6 gaan, een stuk makkelijker te bewereken en toekomstvast genoeg. Kijk maar eens hoe lang 1000BASE-T alweer meegaat ;)

Verder is het slim om overal voor 19mm buis te gaan voor je netwerk, dit bespaart je een hoop zorgen als een bochtje bijvoorbeeld net iets te scherp is. Liever te veel ruimte dan net 1 mm te weinig ;)

[ Voor 21% gewijzigd door chickpoint op 20-06-2018 10:55 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:38
De enig zinnige keuze is en blijft CAT6.
Die kan tot 55m een 10Gb verbinding maken en het lijkt me stug dat je langere kabels in een huis nodig kunt hebben.
CAT6A kan tot 100m een 10Gb verbinding leggen, maar is afgeschermd en dus om die twee redenen ook tamelijk onzinnig in een thuissituatie.
CAT7 bestaat nog helemaal niet want de TIA heeft deze standaard nog niet eens goedgekeurd en is nog in ontwikkeling.

Als je moeite hebt met meer dan een kabel in een buis en je tevreden bent met 1Gb dan is CAT 5e ook een prima oplossing.

Kabels met afscherming is en blijft in een thuissituatie volkomen onzin en kunnen alleen maar voor potentiele problemen zorgen als je de aarding niet correct en zeer zorgvuldig doet.

De twist van de aderparen zorgt voor de opheffing van alle externe storingen en niet de afscherming.
Afscherming is alleen zinnig in grote gebouwen waar bundels netwerkkabels liggen en je last kunt krijgen van onderlinge interferentie ook wel bekent onder de kreten "Near End Crosstalk (NEXT)" en "Alien Crosstalk (AXT)" storing.

Dus in thuissituatie is het onzinnig en alleen maar lastig omdat die kabels veel dikker zijn en dus veel lastiger te trekken en het levert geen enkel voordeel.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 20-06-2018 11:14 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Ben(V) schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:11:
CAT7 bestaat nog helemaal niet want de TIA heeft deze standaard nog niet eens goedgekeurd en is nog in ontwikkeling.
Als ISO standaard bestaat hij al sinds 2010 hoor :X (ISO/IEC 11801:2002/A2:2010). Dat hij niet erkend is door TIA is wat anders :Y)

http://www.ieee802.org/3/...flatman_01_0513_40GBT.pdf

[ Voor 6% gewijzigd door chickpoint op 20-06-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Tja een norm opstellen en fysieke specificaties maken zijn nu eenmaal twee verschillende dingen.

Het probleem is namelijk de connector.
Een normale RJ45 connector kan niet aan de specificaties voldoen die de ISO voor CAT7 heeft opgesteld.
Er zijn momenteel een aantal connectoren in ontwikkeling die daar wel aan kunnen voldoen zoals bijvoorbeeld de Tera connector, maar ze zijn ook bezig met een RJ45 compatible connector, waarbij de afstanden tussen de pinnetjes verspringen om aan de norm te kunnen voldoen.

Maar zoals gezegd een normale RJ45 connector kan niet aan de CAT7 norm voldoen, zo wat is dan het nut om wel CAT7 kabel te gebruiken?
(Niet omdat het nut heeft maar omdat het er is? 8)7 )

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Ben(V) schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:52:
Tja een norm opstellen en fysieke specificaties maken zijn nu eenmaal twee verschillende dingen.

Het probleem is namelijk de connector.
Een normale RJ45 connector kan niet aan de specificaties voldoen die de ISO voor CAT7 heeft opgesteld.
Er zijn momenteel een aantal connectoren in ontwikkeling die daar wel aan kunnen voldoen zoals bijvoorbeeld de Tera connector, maar ze zijn ook bezig met een RJ45 compatible connector, waarbij de afstanden tussen de pinnetjes verspringen om aan de norm te kunnen voldoen.

Maar zoals gezegd een normale RJ45 connector kan niet aan de CAT7 norm voldoen, zo wat is dan het nut om wel CAT7 kabel te gebruiken?
(Niet omdat het nut heeft maar omdat het er is? 8)7 )
Cat7 kabels worden normaal gesproken ook niet gebruikt in combinatie met normale RJ45 connectors. ;)

Op mijn werk is het nagenoeg allemaal 19" patch panelen, wandcontactdozen en losse DIN-rail patch panelen in combinatie met Cat7 bekabeling.

[ Voor 7% gewijzigd door MewBie op 20-06-2018 12:08 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dus in thuissituatie is het onzinnig en alleen maar lastig omdat die kabels veel dikker zijn en dus veel lastiger te trekken en het levert geen enkel voordeel.
Het levert _nu_ geen enkel voordeel.
Dat is nu het het hele punt. We dachten ook ooit dat 640k geheugen wel genoeg was.

Mijn persoonlijke intentie is om maar 1x kabels te trekken en hooguit als het noodzakelijk is, de connectoren te vervangen. Da's heel wat eenvoudiger dan de hele kabel. Daarom heb ik dus gekozen voor CAT7. (Wel heb ik een relatief makkelijk tracé dat ze moeten afleggen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
MewBie schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:02:
[...]

Cat7 kabels worden normaal gesproken ook niet gebruikt in combinatie met normale RJ45 connectors. ;)

Op mijn werk is het nagenoeg allemaal 19" patch panelen, wandcontactdozen en losse DIN-rail patch panelen in combinatie met Cat7 bekabeling.
En wat zit er dan in die pacthpanelen?
Uiteraard ook RJ45 ( maar dan de female kant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Ben(V) schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:20:
[...]

En wat zit er dan in die pacthpanelen?
Uiteraard ook RJ45 ( maar dan de female kant)
Keystones of LSA strips die beter geschikt zijn voor Cat7 dan een 8C8P connector. ;)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
unezra schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:10:
[...]

Het levert _nu_ geen enkel voordeel.
Dat is nu het het hele punt. We dachten ook ooit dat 640k geheugen wel genoeg was.

Mijn persoonlijke intentie is om maar 1x kabels te trekken en hooguit als het noodzakelijk is, de connectoren te vervangen. Da's heel wat eenvoudiger dan de hele kabel. Daarom heb ik dus gekozen voor CAT7. (Wel heb ik een relatief makkelijk tracé dat ze moeten afleggen.)
Blijft onzin, want zelfs over honderd jaar heb je er geen enkel voordeel van.
Het verschil zit enkel en alleen in het bestand zijn tegen onderlinge interferentie met veel kabels in kabelgoten en dat heb je thuis nooit.
Max twee en misschien drie maar dat is niet voldoende om last te hebben van NEXT of ATX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
MewBie schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:22:
[...]

Keystones of LSA strips die beter geschikt zijn voor Cat7 dan een 8C8P connector. ;)
Onzin, het is de afstand tussen de pinnetjes die het probleem opleveren en dat los je niet op zonder fysiek een ander model te kiezen.
Maar in een datacentrum of groot gebouw is CAT7 wel degelijk nuttig al kun je discussiëren of CAT6A niet voldoende zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ben(V) schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:23:
[...]

Blijft onzin, want zelfs over honderd jaar heb je er geen enkel voordeel van.
Het verschil zit enkel en alleen in het bestand zijn tegen onderlinge interferentie met veel kabels in kabelgoten en dat heb je thuis nooit.
Max twee en misschien drie maar dat is niet voldoende om last te hebben van NEXT of ATX.
Ik wist al dat je dat ging zeggen. :-)

Maar helaas, bij mij thuis loopt het nu net dwars door een kabelgoot met allerlei bekabeling. Stijggoot thuis is een soort van pijp waar een zooi elektra, coax (tv) verwarmingsbuizen en andere meuk doorheen loopt, waaronder het retourkanaal van mijn zonnepanelen.

Qua databekabeling lopen er nu 6 strengen naar boven, dat worden er minimaal 8.

Los van punt 1 waar we het écht niet eens gaan worden, denk ik dus dat ik los van mijn andere redenen, een prima valide reden heb om goed afgeschermde kabel (S/FTP) te hebben. Prijsverschil tussen CAT6 en CAT7 S/FTP is dusdanig te verwaarlozen, dat ik dan liever de gok neem de mensen die nu CAT6 voldoende vinden over 15 jaar alsnog uit te lachen, of over 15 jaar uitgelachen te worden dat het die paar % extra tóch niet waard was omdat we allemaal naar CAT10 zijn gegaan en we 100GBit+ over die kabels jagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Andere kabels hebben geen invloed, alleen bundels datakabels die in hetzelfde frequentie spectrum werken beinvloeden elkaar.
En dan heb ik het over tientallen en niet over 8.

En wat jij doet moet je zelf weten, maar anderen daarmee op het onzinnige pad van CAT7 sturen moet je gewoon niet doen.
Iedereen die wel eens een CAT7 kabel heeft gezien weet hoe hopeloos het is om die door een buis te trekken met een paar bochten erin.
Gaan ze op jouw advies allemaal rollen CAT7 kopen en komen er pas in de praktijk achter hoe hopeloos lastig het is deze te verwerken en dat allemaal voor niets.

En een ding weet ik heel zeker over 15 jaar is de standaard hooguit 2.5Gb maar nog echt geen 10Gb en ook 10 Gb gaat nog prima over CAT6.

CAT5 was ooit ontwikkelt voor 10Mb en met een beetje geluk korte afstanden kun je zelfs 10Gb over CAT5e realiseren.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 20-06-2018 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 16:43
CAT6A kan tot 100m een 10Gb verbinding leggen, maar is afgeschermd en dus om die twee redenen ook tamelijk onzinnig in een thuissituatie.
Dat vind ik persoonlijk iets te stellig. Stel, je hebt een 20mm buis naar de zolder liggen. Mocht je hierdoor zowel gigabit ethernet, als een aantal stroomkabels doorheen willen trekken voor bijvoorbeeld installatie van zonnepanelen, dan is die afscherming eerder wenselijk dan overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Kaspers schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:00:
[...]

Dat vind ik persoonlijk iets te stellig. Stel, je hebt een 20mm buis naar de zolder liggen. Mocht je hierdoor zowel gigabit ethernet, als een aantal stroomkabels doorheen willen trekken voor bijvoorbeeld installatie van zonnepanelen, dan is die afscherming eerder wenselijk dan overbodig.
Die mogen naar mijn weten beginsel niet samen door dezelfde buis. Wat niet wil zeggen dat het met enige regelmaat wel gebeurt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat mag zeker niet, maar ik kan je garanderen dat de dataoverdracht over die kabel op geen enkele manier door die stroomkabel gestoord zal worden.
Zelfs niet als je er een driefasen motor met hoog vermogen op die stroomkabel aansluit.

Daar zorgt de twist in de aderparen voor.
Elke geïnduceerde storing wordt gecompenseerd door een gelijke tegengestelde storing, zodat ze elkaar opheffen.
En zo'n 50Hz storingkje draait hij helemaal de hand niet voor om.

Daar zit ook het verschil tussen de CAT versies.
CAT6 heeft meer twists per cm en een kruis om de aderparen onderling op exact gelijk afstand te houden.

Dat het niet mag is om vanwege de veiligheids voorschriften, niet vanwege storingsgevaar.

@Kaspers
Je moet niet zomaar wat roepen als je niet weet hoe de techniek in elkaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 13:57
Stroomkabels en netwerkkabels mogen wel samen door een buis mits deze ruim genoeg is en ze dubbel geïsoleerd zijn. Kijk ook naar muurgoten in kantoren.

Stroomdraad (VD draad, losse aders) 230V samen met een netwerkkabel mag niet.

@kaspers noemt 'kabel'. Zolang het daadwerkelijk kabel is mag het..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee stroomkabel en datakabels mogen volgens de NEN normen niet in dezelfde buis getrokken worden.
Ook niet als ze dubbel geisoleerd zijn en ook niet als je een hele dikke buis neemt.

In kabelgoten mogen ze wel in dezelfde goot liggen mits ze geaard galvanisch gescheiden zijn.
Met andere woorden er moet een metalen tussenschot tussen de stroomkabels en de datakabels zitten en dat tussenschot moet geaard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
Vilscon schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:33:

Misschien kan deze post van @SuperKris je iets meer inzicht geven. Komt uit het topic voor slechte/inferieure LAN kabels... Sowieso een topic om je licht eens op te steken!

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-09 16:37
Kaspers schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 16:00:
[...]

Stroom zit op een heel andere frequentie dan ethernet dus afscherming van utp is niet nodig.

Stroom zit op 50 hz zo uit mijn hoofd terwijl ethernet in de MHz zit.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan-man op 21-06-2018 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Jan-man schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:25:
[...]

Stroom zit op een heel andere frequentie dan ethernet dus afscherming van utp is niet nodig.

Stroom zit op 50 hz zo uit mijn hoofd terwijl ethernet in de MHz zit.
Dat klopt, die frequenties bijten elkaar hoegenaamd niet. Het enige is dat het niet toegestaan is in de NEN1010, dit met het oog op de eisen van overzichtelijkheid van de elektriciteitsinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Voordat ik kabels, een switch en patch paneel bestel.

Iemand hier die kan bevestigen dat een patch kabel van 30cm lang genoeg is om vanaf een port 1 of 2 van een 24 ports switch (Unifi 24 ports) de meest linker port van een patch paneel te bereiken als je ze direct boven elkaar plaatst?

25cm lijkt net te kort te zijn en 50cm is wat aan de lange kant.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
MewBie schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:59:

Iemand hier die kan bevestigen dat een patch kabel van 30cm lang genoeg is om vanaf een port 1 of 2 van een 24 ports switch (Unifi 24 ports) de meest linker port van een patch paneel te bereiken als je ze direct boven elkaar plaatst?

Of het gaat weet ik niet, maar houd er ook rekening mee dat de stekkers uiteraard uit de poorten steken, en je dat dus ook nogal wat verlies oplevert. Ik had ook gedacht dat 25cm genoeg zou zijn (met een 16p Unifi) en dat lukte bij lange na niet. Nu zullen de eerste poorten op een 24p natuurlijk iets verder naar links zitten, maar of dat veel winst oplevert en 30cm dan wel gaat passen durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
RobertMe schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 15:17:
[...]

Of het gaat weet ik niet, maar houd er ook rekening mee dat de stekkers uiteraard uit de poorten steken, en je dat dus ook nogal wat verlies oplevert. Ik had ook gedacht dat 25cm genoeg zou zijn (met een 16p Unifi) en dat lukte bij lange na niet. Nu zullen de eerste poorten op een 24p natuurlijk iets verder naar links zitten, maar of dat veel winst oplevert en 30cm dan wel gaat passen durf ik niet te zeggen.
Daarom dat ik het dus ook even vraag. :+

Wat ik gevonden heb op internet is dat het zou moeten passen met 1ft lange kabels. Maar die gebruiken uiteraard de meest linker porten voor patchkabels die niet naar de switch gaan.
Als het 50cm kabels worden moet ik even kijken wat ik voor kabelrouting ga doen.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Waarom zou je diagonaal willen aansluiten.
Lijkt me een beetje onzinnig.
Gewoon vanaf het patchpaneel de daaronder liggende poort op je switch gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axelfoley007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:16
Deze tussen patchpaneel en switch;
https://netwerkproducten....king-plaat-p-4357774.html
Niemand die er wat van ziet, zorg dat je flexibele patchkabels hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Ben(V) schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 16:19:
Waarom zou je diagonaal willen aansluiten.
Lijkt me een beetje onzinnig.
Gewoon vanaf het patchpaneel de daaronder liggende poort op je switch gebruiken.
Een 24 port switch met alle aansluitingen aan de rechterkant moet je wel diagonaal aansluiten als je meer dan 12 porten wilt gebruiken op een 24 ports patch paneel.

[ Voor 4% gewijzigd door MewBie op 21-06-2018 16:33 ]

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Je kan ook een afdekbaar rangeerpaneel pakken en wat langere kabels. Iets zoals dit: https://www.serverkast.nl...et-schuifbare-deksel.html Dan kan je eventuele overlengte van de kabel gewoon kwij zonder dat het in het zicht hangt.
Moet wel zeggen dat het een beetje rot is om dicht te maken, maar daarna ziet het er wel mooi uit.

Mocht je de switch al hebben dan kan je natuurlijk nog altijd even met een meetlat aan de slag om te kijken hoeveel je ongeveer nodig hebt :D

[ Voor 14% gewijzigd door chickpoint op 22-06-2018 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Switch heb ik nog niet, heb wel in AutoCAD wat zitten meten en dan is de afstand ~25cm. Met 30cm kabel is het dus net wel/net niet... beetje afhankelijk van hoe precies die 30cm is. :P

Zo een rangeer paneel heb ik ook aan zitten denken.

Iemand ervaring met de spullen van fs.com? Het komt uit China, dat weet ik, maar de prijzen zijn minimaal 50% lager dan spullen "lokaal" kopen (ik woon niet in NL), en die spullen zijn vaak ook eigen merk of zelfs zonder merk.
Is de kwaliteit van patchpanelen, kabel management, kabels, etc, een beetje ok?

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als de hart-hart afstand 25cm is kan ik je garanderen dat 30cm niet gaat werken.
Als je diagonaal moet werken heb je ook allemaal kabels die elkaar kruisen, dat kost ook ruimte.

Neem gewoon 50cm of zelf 75cm.
Een beetje ruimte in de patchkabels werkt veel prettiger dan volkomen strak staande kabels.

Overigens moet een patchkabel formeel minimaal 1m zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:10
MewBie schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:59:

Zie mijn opstelling:
adjego in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Dat zijn allemaal 25 cm kabeltjes.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ben(V) schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:58:
Als de hart-hart afstand 25cm is kan ik je garanderen dat 30cm niet gaat werken.
Als je diagonaal moet werken heb je ook allemaal kabels die elkaar kruisen, dat kost ook ruimte.

Een beetje ruimte in de patchkabels werkt veel prettiger dan volkomen strak staande kabels.

En daarom kun je bij iedere gerenommeerde leverancier gewoon kabels van 50cm en korter krijgen...
Ik kan me voorstellen dat er een minimale lengte is voor ethernet tussen 2 actieve componenten, net als een maximale. Niet dat er een minimale lengte is van een patchkabel.

Wij hebben hier JUIST graag 50cm kabels in gebruik, 1 meter is snel te lang met onze specifieke patch setup. Dat levert alleen maar een janboel aan kabels op. 50cm werkt veel fijner. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat leverbaar is en waar vraag naar is kun je altijd kopen, dus dat heeft er erg weinig mee te maken.
En als je eens een keer goed had gelezen, had je gezien dat ik wat anders adviseerde.

Ik vertel enkel wat de norm voorschrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb mijn patchkabels allemaal gewoon zelf op maat gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ben(V) schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:30:
Wat leverbaar is en waar vraag naar is kun je altijd kopen, dus dat heeft er erg weinig mee te maken.
En als je eens een keer goed had gelezen, had je gezien dat ik wat anders adviseerde.

Ik vertel enkel wat de norm voorschrijft.
Maar schrijft de norm een *kabel* van minimaal een meter voor, of een afstand van minimaal een meter tussen 2 actieve componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
@unezra
De norm schrijft de minimale lengte van een patchkabel van 1m voor.
Ik zou in eerste instantie ook denken dat het tussen twee actieve componenten zou zijn, maar ik heb het ooit bij de fabrikant nagevraagd en die zegt dat is vanwege de potentiele staande golven op een kabel die reflecteren vanaf een connector.

Wel zei hij erbij dat het in de praktijk geen enkele invloed heeft. en dat bij gebruik van kortere patchkabels ze om die reden niet de certificering van een netwerk weigeren.

@CurlyMo
Zelf patchkabels maken is niet erg slim en bij de huidige prijzen waarschijnlijk duurder ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ben(V) schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:48:
@CurlyMo
Zelf patchkabels maken is niet erg slim en bij de huidige prijzen waarschijnlijk duurder ook nog.
Ik had nog een CAT6 flexibele kabel en connectoren liggen. Qua prijs hoef ik het dus niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Ben(V) schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 12:58:

Het idee was de bovenste rij van de switch recht omhoog te patchen met 15cm kabel en de onderste rij diagonaal naar links met 30cm. Dan steken alle patchkabels ongeveer even ver uit.
CurlyMo schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 14:08:
[...]

Ik had nog een CAT6 flexibele kabel en connectoren liggen. Qua prijs hoef ik het dus niet te laten.
Ik moet alles kopen want ik heb bijna alleen maar 3m patchkabels liggen en de meesten zijn half gaar na een aantal verhuizingen. :P

Denk dat ik maar gewoon voor 50cm kabel ga met kabel management er tussen.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MewBie schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:59:
Iemand ervaring met de spullen van fs.com? Het komt uit China, dat weet ik, maar de prijzen zijn minimaal 50% lager dan spullen "lokaal" kopen (ik woon niet in NL), en die spullen zijn vaak ook eigen merk of zelfs zonder merk.
Is de kwaliteit van patchpanelen, kabel management, kabels, etc, een beetje ok?
Ben hier ook wel benieuwd naar. Heb wel contact met hun support gehad, deze is lekker snel en duidelijk. Maar dat zegt verder nog niets over de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ben(V) schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 13:48:
@CurlyMo
Waarom zou dat niet slim zijn dan :?

Vooral als je toch al alles hebt liggen zoals @CurlyMo ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Omdat je nooit de kwaliteit van een machinaal gemaakte kabel kunt halen en de trekontlasting van zelf geknepen kabels waardeloos is.

En patchkabels kosten erg weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Gisteren hebben mijn schoonvader en ik de Belden Cat6 kabels getrokken. Twee kabels in 1x 16mm pvc buis naar iedere kamer. Alleen het ging er best ruig aan toe en terwijl velen zeiden dat een stugge kabel weinig mag bewegen, voelde deze flexibeler aan dan mn eigen flexibele utp kabels.. De eerste keer had ie de uitloop (uit de muur) direct in de wanddoos gepropt onder het mom van 'met je afdekdoos prop je het merendeel toch in de doos? En dat terwijl stugge kabels niet mogen buigen?

Dus naar aanleiding van alle 'stugge kabels moet je laten zitten en niet mee bewegen' reacties.. Hoe kan ik controleren of de de kabels tijdens het trekken beschadigd zijn?

[ Voor 17% gewijzigd door Sjeefr op 24-06-2018 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Met een kabeltester?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Zoals? En hoe werkt dat, cq hoe weet ik of (en hoeveel) schade er is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
https://www.allekabels.nl.../netwerk-kabeltester.html

Met zoiets weet je in ieder geval of er een kabelbreuk is.

[ Voor 26% gewijzigd door Equator op 24-06-2018 21:00 . Reden: referral verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:53
heb je meer kracht moeten zetten dat bv een melkkarton op te heffen ? (1Kg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
ijske schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:13:
heb je meer kracht moeten zetten dat bv een melkkarton op te heffen ? (1Kg)
M'n halve gewicht, dus 50kg? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Vilscon schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:19:
[...]

M'n halve gewicht, dus 50kg? :)
dus mag je blij zijn dat ie niet is afgebroken ... geen glijmiddel gebruikt , of ergens deuk in de pijp ?

ik heb er zelf nog maar zelden een kapotgetrokken (en als ie kapotgetrokken was, was ie over en totaal naar de f*ck)
alles wat erin is gegaan , heeft altijd goeie prestaties geleverd dus geen stress hebben
je zet bij het trekken ook de kracht op de buitenmantel, niet zozeer op de aders

ik probeer bij het trekken van draad wel een metertje extra te trekken voor de zekerheid.. dan is het gedeelte waar ik zelf kracht op heb gezet maar weggooi (soms hangt er zoveel glijmiddel aan dat ik geen vat meer heb op de kabel en wikkel ik hem 4x rond een handdoek)
ik ben dan ook een mafkees die overal cat6A/cat7 in probeert te trekken, das soms wel effe flink trekken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
ijske schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:25:
[...]

je zet bij het trekken ook de kracht op de buitenmantel, niet zozeer op de aders
Uhh.. Je ontmanteld de kabel van de buitenmantel en je knoopt de aderen toch aan de trekveer? Dat is hoe wij het gedaan hebben. Weet even niet of we alle 4 de aderparen of 2/3 ervan maar gebruikt hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Vilscon schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:54:
[...]

Uhh.. Je ontmanteld de kabel van de buitenmantel en je knoopt de aderen toch aan de trekveer? Dat is hoe wij het gedaan hebben. Weet even niet of we alle 4 de aderparen of 2/3 ervan maar gebruikt hebben..
ik trek liefst eerst trekveer erdoor (met glijmiddel al) , dan utp nr 1 ,en als die er compleet door is tape ik nr 2 erbij aan..
ja dan moet utp nr1 2x te lang zijn... kleinigheidje tegenover als je mogelijk nr 2 er niet doorkrijgt en je alles kwijt bent omdat je veer afbreekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
ijske schreef op zondag 24 juni 2018 @ 18:58:
[...]

ik trek liefst eerst trekveer erdoor (met glijmiddel al) , dan utp nr 1 ,en als die er compleet door is tape ik nr 2 erbij aan..
ja dan moet utp nr1 2x te lang zijn... kleinigheidje tegenover als je mogelijk nr 2 er niet doorkrijgt en je alles kwijt bent omdat je veer afbreekt
5.7mm tweemaal door een pvc buisje ging nog best lastig.. Ipv per kabel hebben we ervoor gekozen om de twee kabels tegelijk te trekken. Dat ging veel soepeler..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Dat is een doorgangstester. Daarmee kun je zien of er kortsluiting of een open circuit is. Meestal geeft dat al genoeg inzicht over wat er mis is met de kabel. Het vertelt helaas niets over de kwaliteit van de verbinding.

Met het gebruik van machinaal gefabriceerde patchkabels bespaar je een hoop tijd en 'vage' storingen. Zelf maken kan goed werken maar het is een gepruts en de kwaliteit is niet gegarandeerd.

Een echte kabeltester kost geen 10 euro maar eerder 1000 euro. Maar dan worden ook zaken gemeten als demping (verlies van hoge frequenties), capaciteit (in pico Farad), overspraak (crosstalk) en eventueel reflectie. Dan kun je bij wijze van spreken op de centimeter nauwkeurig meten waar in de kabel een breuk zit. Niet heel nuttig voor een patchkabel maar bijzonder handig voor vaste kabels in muren of onder de grond.
Vilscon schreef op zondag 24 juni 2018 @ 19:09:
[...]

5.7mm tweemaal door een pvc buisje ging nog best lastig.. Ipv per kabel hebben we ervoor gekozen om de twee kabels tegelijk te trekken. Dat ging veel soepeler..
Ik zou inderdaad ook twee kabels tegelijk doen dat gaat veel beter dan een nieuwe kabel naast een bestaande kabel proberen te trekken.

[ Voor 16% gewijzigd door FrankHe op 25-06-2018 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:07

rally

Deyterra Consultancy

Ik heb "behoorlijk" wat netwerken geinstalleerd in mijn carierre (en installeer deze nog regelmatig) en die testers van € 10-20 zijn echt verschikkelijk slecht. Zelfs als de lampjes oplichten namelijk heb je niet 100% zekerheid dat alles werkt.

Indertijd heb ik een Fluke LinkRunner AT gekocht om de kabels goed mee door te kunnen meten. Totale kosten: € 2.000! En dat heb ik dik terugverdiend doordat ik geen storingen meer heb na afmonteren.

Patchkabels koop ik altijd, want ik ben het helemaal eens met o.a. Ben(V) dat het gemak en de betrouwbaarheid van machinaal gemaakte kabels het niet haalt bij handmatig gekrompen kabels.

Dat doe ik alleen als het echt niet anders kan (als ik bijv. geen stekker ergens door kan krijgen, het een tijdelijke oplossing is of omdat ik even iets (snel) moet testen.

Als je alles echt goed afgemonteerd wil hebben, wellicht dat je een goede kabeltester ergens kunt huren of lenen.
Niets is frustrerender dan als je alles afgemonteerd hebt en dingen werken niet, of nog erger, er doen zich allerlei vreemde netwerkproblemen voor.

Just my 2 cents (wel op ervaring gebasseerd ;) )

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
rally schreef op maandag 25 juni 2018 @ 12:16:
Ik heb "behoorlijk" wat netwerken geinstalleerd in mijn carierre (en installeer deze nog regelmatig) en die testers van € 10-20 zijn echt verschikkelijk slecht. Zelfs als de lampjes oplichten namelijk heb je niet 100% zekerheid dat alles werkt.

Indertijd heb ik een Fluke LinkRunner AT gekocht om de kabels goed mee door te kunnen meten. Totale kosten: € 2.000! En dat heb ik dik terugverdiend doordat ik geen storingen meer heb na afmonteren.

Patchkabels koop ik altijd, want ik ben het helemaal eens met o.a. Ben(V) dat het gemak en de betrouwbaarheid van machinaal gemaakte kabels het niet haalt bij handmatig gekrompen kabels.

Dat doe ik alleen als het echt niet anders kan (als ik bijv. geen stekker ergens door kan krijgen, het een tijdelijke oplossing is of omdat ik even iets (snel) moet testen.

Als je alles echt goed afgemonteerd wil hebben, wellicht dat je een goede kabeltester ergens kunt huren of lenen.
Niets is frustrerender dan als je alles afgemonteerd hebt en dingen werken niet, of nog erger, er doen zich allerlei vreemde netwerkproblemen voor.

Just my 2 cents (wel op ervaring gebasseerd ;) )
Ik begrijp je helemaal, ik snap je ook helemaal.

Echter denk ik niet dat een gemiddelde tweaker die eens per xx jaar kabeltjes door het huis heen trekt of af en toe een paar kabeltjes bij vrienden/kennisen trekt 2000 euro overheeft :+ just my 2 cents.

Dan voldoet een 10euro testen ruim voldoende om iig te controleren of alle aderparen zijn aangesloten.

Helaas kan je bij de boels nog geen echte kabel testers huren :+

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• lowfi
Met wat goedkope amazon deals (dymo labelprinter & eufy led lampje(s)) de boel een beetje gepimpt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lVXg32E.jpg

Saai eigenlijk want het is nu wel een beetje "af". Tijd voor een nieuwe hobby :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik ben in mijn nieuwe huis aan de slag om e.e.a. ook netjes aan te leggen. Nu dus maar solid cat6 kabels erin gezet, en afgemonteerd met Niko combi-paneeltjes.

Om deze in de Jung frames te krijgen heb je een 'verloopje' nodig, maar hoe vind je zoiets? Met welke zoekterm? Misschien zoek ik echt niet goed, maar kan ze niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
MikeyMan schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:35:
Ik ben in mijn nieuwe huis aan de slag om e.e.a. ook netjes aan te leggen. Nu dus maar solid cat6 kabels erin gezet, en afgemonteerd met Niko combi-paneeltjes.

Om deze in de Jung frames te krijgen heb je een 'verloopje' nodig, maar hoe vind je zoiets? Met welke zoekterm? Misschien zoek ik echt niet goed, maar kan ze niet vinden.
Bedoel je "Keystone"?

Afbeeldingslocatie: https://netwerkproducten.com/content/images/132691.jpg?xy=400

Edit: Zie bijvoorbeeld https://www.sandervunderink.nl/#search:query=keystone voor de 'verloopjes' en het monteren hiervan.

[ Voor 11% gewijzigd door Wafeltje op 02-07-2018 09:45 . Reden: linkje erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wafeltje schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:42:
[...]

Bedoel je "Keystone"?

[afbeelding]

Edit: Zie bijvoorbeeld https://www.sandervunderink.nl/#search:query=keystone voor de 'verloopjes' en het monteren hiervan.
Nee, die zitten erbij. Krijg het blijkbaar al niet voor elkaar om het hier uit te leggen :D

Die niko afdekplaatjes zijn 45x45mm. terwijl de meerste merken (o.a. jung) 55x55mm gaten hebben. Hier zijn 'verloopjes' voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duc848
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 11:21
MikeyMan schreef op maandag 2 juli 2018 @ 09:53:
[...]

Nee, die zitten erbij. Krijg het blijkbaar al niet voor elkaar om het hier uit te leggen :D

Die niko afdekplaatjes zijn 45x45mm. terwijl de meerste merken (o.a. jung) 55x55mm gaten hebben. Hier zijn 'verloopjes' voor.
Volgens mij heet dat een adapterraam of een tussenraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

duc848 schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:31:
[...]

Volgens mij heet dat een adapterraam of een tussenraam.
Check, daar vind ik nu wel e.e.a. op... Nu nog eentje van 45x45 naar 55x55 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:20
lowfi schreef op maandag 2 juli 2018 @ 08:06:
Met wat goedkope amazon deals (dymo labelprinter & eufy led lampje(s)) de boel een beetje gepimpt.

[afbeelding]

Saai eigenlijk want het is nu wel een beetje "af". Tijd voor een nieuwe hobby :P
Netjes! Wat voor rackje is dat? Zoiets zoek ik ook nog maar zie af en toe door de bomen het bos niet meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

https://www.netwerkwinkel...ount-brackets-s_1412.html
Shinji schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:56:
[...]

Netjes! Wat voor rackje is dat? Zoiets zoek ik ook nog maar zie af en toe door de bomen het bos niet meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

[afbeelding]

Dit heeft mij inspiratie gegeven voor het netwerk dat ik binnenkort ga aanleggen in mijn nieuwbouwwoning. Super netjes afgewerkt! Bij welke shop heb je je patchkast onderdelen besteld? (kast, shelf, blanking plate, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik heb het her en der gehaald. Patchpaneel geloof ik van Amazon. Meeste andere spullen van netwerkproducten.com en/of patchkast.nl. Net waar het goedkoopste was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 08:34

[afbeelding]

Hoe heb je de elektra buizen voor het 19" muurbeugel langs gekregen (die je meterkast ingaan). Wil hem namelijk ook op deze plek plaatsen maar zit met deze uitdaging :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Voor mijn toekomstige netwerk ben ik nog op zoek naar de jusite wandplaatjes. Hieronder een foto van de stopcontacten in mijn nieuwe huis, ze zijn van het merk Busch-Jaeger. Is dit de Reflex SI/SI Linear serie? Moeten hier dan ook per se originele Busch-Jaeger UTP poorten op, of zijn er ook andere merken die er op passen?

Stopcontacten nieuwbouwwoning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andor
Haribo112 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 15:43:
Voor mijn toekomstige netwerk ben ik nog op zoek naar de jusite wandplaatjes. Hieronder een foto van de stopcontacten in mijn nieuwe huis, ze zijn van het merk Busch-Jaeger. Is dit de Reflex SI/SI Linear serie? Moeten hier dan ook per se originele Busch-Jaeger UTP poorten op, of zijn er ook andere merken die er op passen?

[afbeelding]
Ja dat is deze serie, heb ze ook. Geen idee of er andere oppassen. Heb gewoon die van Busch-Jaeger besteld en nooit naar iets anders gezocht. Verschil tussen de Si en Si linear is alleen het buiten frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Andor schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 15:59:
[...]

Ja dat is deze serie, heb ze ook. Geen idee of er andere oppassen. Heb gewoon die van Busch-Jaeger besteld en nooit naar iets anders gezocht. Verschil tussen de Si en Si linear is alleen het buiten frame.
Jij hebt dan deze? Ik wil als het even kan graag niet van die uitstekende units, maar gewoon netjes IN de muur :+
Afbeeldingslocatie: https://www.busch-jaeger.de/fileadmin/de.buschjaeger/content_de/produkte/buehne-sortimente/pl-reflexsi-p01-dk-dks.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Andor schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:46:
[...]

Hoe heb je de elektra buizen voor het 19" muurbeugel langs gekregen (die je meterkast ingaan). Wil hem namelijk ook op deze plek plaatsen maar zit met deze uitdaging :) .
Blokje hout naast de buizen dat dikker is dan de buizen en het daar op schroeven neem ik aan.
Kan bij mij helaas niet omdat er 3 x een 24 module elektra kast komt om alle groepen en meters in kwijt te raken.
We hebben geen gas, maar je moet op de voorgeschreven hoogte beginnen. Zou een idee zijn een kast in het gasmeter bereik te maken (dat blijft een leeg gat op zich)

Dit is Zone G https://pmvoorbeeld.nl/PM...05/Bijlage_06281_2016.pdf

toch 570 mm hoog daar.

[ Voor 34% gewijzigd door jacovn op 04-07-2018 16:13 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Haribo112 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 15:43:

[afbeelding]
De inbouwelementen zelf zijn normaliter altijd van Rutenbeck (maar worden ook regelmatig verkocht/aangeboden onder het merk van schakelmateriaal). Het afdekplaatje zal in die zin dus altijd daarop passen. Je moet uiteraard alleen opletten dat het afdekplaatje ook past binnen het raam wat je hebt en dus ook dat het qua kleur etc overeenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Andor schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:46:
[...]

Geen blokje hout maar gewoon wat PVC buis als afstandhouders en een lange schroef erdoor.

Kan allemaal net al komen de patchkabels wel tegen de deur/rooster. Had eerst andere maar die waren te stug. Dus heb gezocht op extra flexibele...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andor
Haribo112 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:02:
[...]

Jij hebt dan deze? Ik wil als het even kan graag niet van die uitstekende units, maar gewoon netjes IN de muur :+
[afbeelding]
Heb de bestelling even nagekeken en heb deze plaatjes van Busch-Jaeger:
Busch-Jaeger 1800-214 1753-0-8030 (ff googlen)

Afbeeldingslocatie: https://www.elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/8081/large/bj-inzetplaat-data-2x-mj-1800-214-reflex-alpin-wit-0336131-1753-0-8030_0.png?1455744153

En dan kun je volgens mij van elk merk connectors erin klikken. Op mijn factuur staan de AMP Connector RJ45 1375055-2 5551510. Deze zitten dan achter het schuifje van de Busch-Jaeger plaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Andor op 04-07-2018 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andor
lowfi schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:49:
[...]

Geen blokje hout maar gewoon wat PVC buis als afstandhouders en een lange schroef erdoor.

Kan allemaal net al komen de patchkabels wel tegen de deur/rooster. Had eerst andere maar die waren te stug. Dus heb gezocht op extra flexibele...
Ok thnx. Ziet er netjes uit. Zit zelf ook met de diepte van de meterkast dus zal het dan ook net kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Andor schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:29:
[...]

Heb de bestelling even nagekeken en heb deze plaatjes van Busch-Jaeger:
Busch-Jaeger 1800-214 1753-0-8030 (ff googlen)

[afbeelding]

En dan kun je volgens mij van elk merk connectors erin klikken. Op mijn factuur staan de AMP Connector RJ45 1375055-2 5551510. Deze zitten dan achter het schuifje van de Busch-Jaeger plaat.
Okay, thanks. Die connectors die jij hebt, en ook andere die ik online vind, zijn allemaal CAT6 terwijl ik in mijn huis CAT6a wil hebben. Maakt dat erg uit denk je? Of zit 'm dat vooral in de kabel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Haribo112 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:12:
[...]

Okay, thanks. Die connectors die jij hebt, en ook andere die ik online vind, zijn allemaal CAT6 terwijl ik in mijn huis CAT6a wil hebben. Maakt dat erg uit denk je? Of zit 'm dat vooral in de kabel zelf.
Waarvoor ben je nu precies aan het kijken? Want het afdekplaatje wat @Andor post kun je zowel gebruiken met de Rutenbeck inbouwelementen (die er in CAT 6 en CAT 6a variant zijn), als met een draagring voor keystones. De "AMP Connector RJ45 1375055-2 5551510" die Andor aangeeft is dus een keystone, maar dan moet je ook opletten dat je een draagring aanschaft. De keystones plaats je dan dus in de draagring, vervolgens de draagring (met keystones) in de inbouwdoos en dan komt het afdekplaatje daar weer bovenop. In het geval van de Rutenbeck wandcontactdozen monteer je de kabel dus in dat element af, die schroef je in de inbouwdoos, het genoemde afdekplaatje erop en klaar. Persoonlijk zou ik dan ook voor de Rutenbeck wandcontactdoos gaan, heb je wat minder spul nodig (of het daadwerkelijk goedkoper is durf ik niet te zeggen) en scheelt dus uitzoekwerk. Keystones zijn IMO alleen interessant als je wilt combineren, bv 1 plaatje met daarop zowel coax als UTP, dan kun je de twee keystones daarvan in plaatje/inbouwdoos plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andor
Haribo112 schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 18:12:
[...]

Wat @RobertMe zegt :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:19
@Haribo112 je hebt in principe 2 opties om voor te kiezen als je het in serie met je schakelmateriaal wilt houden.

Optie 1:
Inbouwelement Cat6A OF inbouwelement Cat6
afdekraam voor dit inbouwelement

Hier werk je dus met 2 kant en klare onderdelen (alleen zelf dus de kabels even aansluiten).

Optie 2:
Draagring 1812 van BJ, er zijn ook andere/meerdere soorten met andere maten, maar dit is de meest voorkomende/gangbare maat voor keystones.
2x keystone Cat6A OF 2x keystone Cat6
afdekraam voor een dergelijke draagring

Nu kan je dus zelf even je totaalplaatje gaan bekijken en wat je mogelijk netto het goedkoopste is of wat je het mooiste vind.

Bij optie 1 steekt het schuin naar beneden, dit heeft (vind ik) wel het voordeel dat je je eventuele meubel o.i.d. strakker op de wand kunt zetten, bij optie 2 steken de stekkers namelijk volledig horizontaal naar voren, met als gevolg dat je mogelijk je meubel niet er zo heel strak tegenaan kunt zetten.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:34
Ik krijg in september de sleutel van onze nieuwe woning en voordat de vloer, muren e.d. gedaan worden wil ik netwerkkabels laten aanleggen door de gehele woning. Daarnaast wil ik AP's laten aansluiten en mijn 24U rack mag ook worden voorzien van de benodigde netwerk aansluitingen. Mogelijk dat er wat gefreesd moet worden om alles mooi weg te werken.

Nu zoek ik mij wild naar betaalbare bedrijven die dit kunnen op b.v. Werkspot maar slaag er maar niet in iemand te vinden. Woning staat in Lelystad.

Hebben jullie nog tips of kan je mij helpen naar het juiste bedrijf/persoon :? Waar zoeken jullie als je dit wilt en niet zelf kan?

..::System Specs::..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Ibidem schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:03:
Ik krijg in september de sleutel van onze nieuwe woning en voordat de vloer, muren e.d. gedaan worden wil ik netwerkkabels laten aanleggen door de gehele woning. Daarnaast wil ik AP's laten aansluiten en mijn 24U rack mag ook worden voorzien van de benodigde netwerk aansluitingen. Mogelijk dat er wat gefreesd moet worden om alles mooi weg te werken.
Domme vraag misschien, maar dit klinkt als nieuwbouw.
Heb je niets (laten) voorzien aan loze leidingen e.d.?
En heb je toevallig overal vloerverwarming? Zo ja dat maakt het er sowieso niet makkelijker (en ook zeker niet goedkoper) op.
Nu zoek ik mij wild naar betaalbare bedrijven die dit kunnen op b.v. Werkspot maar slaag er maar niet in iemand te vinden. Woning staat in Lelystad.

Hebben jullie nog tips of kan je mij helpen naar het juiste bedrijf/persoon :? Waar zoeken jullie als je dit wilt en niet zelf kan?
Bedrijven gaan voorlopig niets aannemen vermoed ik, overal is het druk en bouwvak vakantie staat voor de deur.
Ik probeer voor iets wat ik niet zelf kan of wil eerst eens goed in m'n omgeving (vrienden/familie/kennissen kring) rond te vragen, mogelijk weet iemand wel weer een persoon die hier behoefte aan heeft evt buiten reguliere werktijden ;)

Tevens wil/ga je zelf materialen aanleveren (evt in overleg mbt welke materialen/merken) of wil je een totaal plaatje laten schetsen door een bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
als ik het zelf niet zou doen, zou ik de eigenaar van mijn computerwinkel vragen
deze heeft de kennis van waar men wat best aanlegt.

ook doet ie dat vaker dus die houd rekening met allerlei dingen die ik zelf misschien zou vergeten (bv komen er ip camera's ? leg je niet beter een dubbele kabel naar het bureel ? wil jij een accespoint in zicht of net niet ?)

die info moet op zijn beurt dan naar de betere electricien , zodat die de bekabeling aan kan leggen

de combinatie van de 2 bestaat eigenlijk niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
ijske schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:35:
als ik het zelf niet zou doen, zou ik de eigenaar van mijn computerwinkel vragen

ook doet ie dat vaker dus die houd rekening met allerlei dingen die ik zelf misschien zou vergeten (bv komen er ip camera's ? leg je niet beter een dubbele kabel naar het bureel ? wil jij een accespoint in zicht of net niet ?)
Dit zijn inderdaad van die typische dingen die snel/vaak worden vergeten.
Ook een vaak typisch gevalletje in geval van nieuwbouw/rigoureuze verbouw. Om bv ruim in de loze buizen te zitten zodat je nog opties hebt nu het maar "minimaal" meer kosten zijn terwijl je er later flink profijt van hebt :)
die info moet op zijn beurt dan naar de betere electricien , zodat die de bekabeling aan kan leggen

Die bestaan zeker wel, maar is dan meestal een installateur/elektricien die interesse heeft in netwerken en wat daar bij komt kijken.
Andersom denk ik niet snel maar ook dat kan/zal voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:34
Annuk schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:16:
[...]

Domme vraag misschien, maar dit klinkt als nieuwbouw.
Heb je niets (laten) voorzien aan loze leidingen e.d.?
En heb je toevallig overal vloerverwarming? Zo ja dat maakt het er sowieso niet makkelijker (en ook zeker niet goedkoper) op.

Bedrijven gaan voorlopig niets aannemen vermoed ik, overal is het druk en bouwvak vakantie staat voor de deur.
Ik probeer voor iets wat ik niet zelf kan of wil eerst eens goed in m'n omgeving (vrienden/familie/kennissen kring) rond te vragen, mogelijk weet iemand wel weer een persoon die hier behoefte aan heeft evt buiten reguliere werktijden ;)

Tevens wil/ga je zelf materialen aanleveren (evt in overleg mbt welke materialen/merken) of wil je een totaal plaatje laten schetsen door een bedrijf?
nee gaat om bestaande bouw waar we de vloeren, wanden, plafonds willen laten doen. VV moet er nog in gefreesd worden, muren kunnen nu nog open maar als de stucadoor geweest is niet meer.

Qua materialen ben ik flexibel, kan het zelf aanleveren of aangeleverd worden. Netwerk is gezien de werkzaamheden die ik laat doen als eerste aan de beurt en de bouwvak met het er idd niet makkelijker op nee.

Dus mocht iemand een goede tip hebben? Let me know!

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
ijske schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 23:35:

Tegenwordig weet een electrician meer van netwerk bekabeling en wifi plaats bepalingen dan menig ITer en zeker dan de lokale PC winkel op de hoek.

Wat 15/20 jaar geleden, nog echt door speciale vakmensen gedaan moest worden, wordt dit 99% door de electrician uitbesteed, en in overleg met de netwerk beheerders zullen de kabels naar de locatie gelegd worden.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 16:21

Louw Post

Cerenas

To_Tall schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 09:49:
[...]

Tegenwordig weet een electrician meer van netwerk bekabeling en wifi plaats bepalingen dan menig ITer en zeker dan de lokale PC winkel op de hoek.

Wat 15/20 jaar geleden, nog echt door speciale vakmensen gedaan moest worden, wordt dit 99% door de electrician uitbesteed, en in overleg met de netwerk beheerders zullen de kabels naar de locatie gelegd worden.
Ondanks dat veel elektriciens gewoon een netwerk aan kunnen leggen (qua bekabeling, stekkertjes en wandcontactdozen), vraag ik me wel af of de meeste wel weten welk type kabel ze nemen (cat5e, 6, 6a, etc.) en of het wel 100% koper is. (Cat5e is natuurlijk dikke prima voor de meeste mensen.)

Ik weet toevallig dat het bedrijf waar mijn vader werkt standaard cat5e aanlegt in woningen, maar geen idee of dit een keuze is, hij wist in ieder geval zelf niets over het type kabel (m'n vader doet de inkoop daar).

Als ITer doe ik dit natuurlijk het liefst zelf (leuke bezigheid, zolang het goed gaat :+) en weet ik meteen wat er ligt een aangesloten wordt. :)

Edit: Moet zeggen dat dit wel een paar jaar geleden was. Hopelijk gebruiken ze nu nu Cat6 inderdaad, maar Cat6 was toen ook al wel de standaard volgens mij. @unezra

[ Voor 8% gewijzigd door Louw Post op 06-07-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewoon een leidingplan maken voor elk punt waar je netwerk nodig denkt te hebben.
Alles naar een centrale plek toe.
Neem 3/4 buizen,verbied het gebruik van flexibele buis, laat in alle buizen 2 stuks CAT6 netwerkkabels trekken door de elektricien.
Dat kan elke elektricien en desnoods koop je de juiste kabel gewoon zelf.

Afwerken op wandcontactdozen en op een patchpaneel kun je beter zelf doen.
Met een klein beetje handigheid en wat googlen kan iedereen dat zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 06-07-2018 14:41 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2