Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 16:21

Louw Post

Cerenas

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:45:
heren ik zit met het volgende

ik heb een nieuwbouw huis gekocht (2017) A++ dus dik geisloleerdt

nu wil ik op elke verdieping internet over wifi nu hoor ik meerder verhalen.
er liggen nu geen kabels . liever trek ik ook niks
op zolder komt een slaapkamer hier moet ook internet komen voor tv via chromcast
en hier is geen mogelijkheid tot een kabel trekken omdat er geen pijp ligt.

als k nu een een zware router haal (tp link C5400/asus RT5300 ) redt ik het dan tot op zolder of kan ik dat vergeten en zal ik in elk geval op de eerste verdieping een utp moeten trekken ..
Als je een kabel in ieder geval naar de eerste verdieping kan krijgen is het beter om daar een accesspoint te plaatsen. Ben bang voor je dat een router vanaf de begane grond nog maar net wel of net niet een beetje fatsoenlijke verbinding kan aanbieden op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:53:
[...]

Een zware vs "lichte" router zal geen groot verschil maken. Qua zendsterkte zijn ze allemaal gebonden aan de geldende wetgeving. Daarnaast kan een router wel hard schreeuwen zodat bv die ChromeCast op de zolder het hoort, maar die ChromeCast gaat niet harder terug schreeuwen, door 2 betonnen vloeren heen.

De enige/beste oplossing blijft dan ook iets doen met kabels en dus bedrade access points. Wat je wellicht wel kunt doen is gebruik maken van MoKa waarbij je ethernet over coax heen stuurt, er vanuit gaande dat je wel coax hebt liggen. Echter heb ik daar zelf geen ervaring mee, maar dat schijnt wel beter te werken dan powerline.
als k dan op de eerste verdieping een kabel trek is dan zat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Louw Post schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:54:
[...]

Als je een kabel in ieder geval naar de eerste verdieping kan krijgen is het beter om daar een accesspoint te plaatsen. Ben bang voor je dat een router vanaf de begane grond nog maar net wel of net niet een beetje fatsoenlijke verbinding kan aanbieden op zolder.
ok dus het maakt geen verschil of ik een van 400 koop of een van 150

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:56:
[...]

Denk niet dat het voor jou veel op zal leveren als je een extreem dure AP neerzet, meestal zit die meerprijs dan ergens anders in. Rond de 100€ kun je al erg leuke AP's vinden. Misschien een optie om de AP zo dichtbij mogelijk bij een trapgat te plaatsen?

Die netwerkkabel zou ik in jouw geval in ieder geval trekken, een AP kun je altijd proberen en weer terugsturen als het niet bevalt/goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Louw Post schreef op woensdag 25 april 2018 @ 11:08:
[...]

Denk niet dat het voor jou veel op zal leveren als je een extreem dure AP neerzet, meestal zit die meerprijs dan ergens anders in. Rond de 100€ kun je al erg leuke AP's vinden. Misschien een optie om de AP zo dichtbij mogelijk bij een trapgat te plaatsen?

Die netwerkkabel zou ik in jouw geval in ieder geval trekken, een AP kun je altijd proberen en weer terugsturen als het niet bevalt/goed gaat.
duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:20
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:56:
[...]

Meestal zit het prijsverschil in de features of capaciteit. (aantal clients)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m3gA schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:06:
[...]

Meestal zit het prijsverschil in de features of capaciteit. (aantal clients)
ok ..

voor het trekken van kabels door de buis stuge kabel of soepele kabels ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:20
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:23:
[...]

ok ..

Stugge kabels als je zelfs stekkers erop gaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

m3gA schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:27:
[...]

Stugge kabels als je zelfs stekkers erop gaat zetten.
voor het trekken door de buis moet toch altijd zonder stekkers
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:23:
[...]

ok ..

Altijd stugge kabel door de muren trekken. Bij stroomkabels trek je ook altijd installatiekabel en geen soepele kabel, en hetzelfde geldt dus ook voor netwerkkabel. Netjes stugge kabel gebruiken en afmonteren op een wandcontactdoos of patchpaneel.

Soepele kabel kun je ook niet trekken, die is daar niet voor gemaakt en dan heb je een grote kans op beschadigingen. Daarnaast kun je soepele kabel ook niet op de muur afmonteren (tenzij je voor keystones gaat waarbij je achterop ook weer een gewone RJ45 stekker hebt). Stugge kabel "hoor" je dan weer nooit af te monteren met een RJ45 stekker (kan wel, maar daarvoor moet je stekkertjes hebben die ook op stugge kabel kunnen, en ook dan moet je zorgen dat de kabel "vast" ligt).

Wat overigens ook nog een interessante optie kan zijn, afhankelijk van waar de kabel uit komt op de eerste verdieping, is het plaatsen van een Ubiquiti UniFi AP AC In Wall. Dit is een access point wat je in/over een inbouwdoos plaatst en bevat ook meteen een ingebouwde switch zodat je nog 2 kabels/apparaten kunt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:30:
[...]

Altijd stugge kabel door de muren trekken. Bij stroomkabels trek je ook altijd installatiekabel en geen soepele kabel, en hetzelfde geldt dus ook voor netwerkkabel. Netjes stugge kabel gebruiken en afmonteren op een wandcontactdoos of patchpaneel.

Soepele kabel kun je ook niet trekken, die is daar niet voor gemaakt en dan heb je een grote kans op beschadigingen. Daarnaast kun je soepele kabel ook niet op de muur afmonteren (tenzij je voor keystones gaat waarbij je achterop ook weer een gewone RJ45 stekker hebt). Stugge kabel "hoor" je dan weer nooit af te monteren met een RJ45 stekker (kan wel, maar daarvoor moet je stekkertjes hebben die ook op stugge kabel kunnen, en ook dan moet je zorgen dat de kabel "vast" ligt).

Wat overigens ook nog een interessante optie kan zijn, afhankelijk van waar de kabel uit komt op de eerste verdieping, is het plaatsen van een Ubiquiti UniFi AP AC In Wall. Dit is een access point wat je in/over een inbouwdoos plaatst en bevat ook meteen een ingebouwde switch zodat je nog 2 kabels/apparaten kunt aansluiten.
die was ik inderdaad al tegen gekomen maar deze moet dan stroom krijgen via PoE ?? kan dat via de router of moet ik dan een poe switch halen daar voor ?

geen zichtbare is een must

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:32:
[...]

die was ik inderdaad al tegen gekomen maar deze moet dan stroom krijgen via PoE ?? kan dat via de router of moet ik dan een poe switch halen daar voor ?

geen zichtbare is een must
Je router zal dat niet kunnen. Het kan via een switch met PoE, maar ook via een aparte PoE injector. Deze kun je dan bv in de meterkast erbij plaatsen, korte kabel van router/switch naar de PoE injector, en van daaruit door naar het AP. PoE injector sluit je vervolgens op de stroom aan en voegt deze toe aan de "uitgaande" kabel.

Wel even opletten dat je de juiste PoE injector hebt. De UAP AC IW kan in principe overweg met 802.3af (maximaal 15W), maar omdat deze ook een PoE out poort heeft heb je daarvoor 802.3at nodig (maximaal 30W). Daarnaast heb je ook nog passive PoE waarbij ik niet met zekerheid durf te zeggen of de UAP AC IW dat ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:22
Als je een nieuwbouw huis heb dan ligt er altijd een buis vanaf de meterkast naar de hoofdslaapkamer die bedoelt is voor een telefoon aansluiting.
Tegenwoordig gebruiken we nauwelijks vaste telefoon meer en als dat nog wel zo is gebruiken we DECT dus die buis kun je prima gebruiken om een netwerkkabel door te trekken.

Stugge kabel (of misschien wel 2 kabels) cat 6 (niet gaan prutsen met afgeschermde kabel) en afmonteren op een cat6 wandcontact doos.
Zo'n doos is veel simpeler aan te sluiten dan proberen een rj45 connecter aan een kabel te knijpen en dan moet je nog special rj45 connectors ook hebben.

Daar sluit je dan je Accesspoint op aan en die zal dan wel de bovenverdieping en de zolder kunnen bedienen.
Geen idee of je op zolder een betonvloer heb met veel wapening of misschien laminaat met van dat alu folie als ondervloer want dan kom je er nooit doorheen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben(V) schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:25:
Als je een nieuwbouw huis heb dan ligt er altijd een buis vanaf de meterkast naar de hoofdslaapkamer die bedoelt is voor een telefoon aansluiting.
Tegenwoordig gebruiken we nauwelijks vaste telefoon meer en als dat nog wel zo is gebruiken we DECT dus die buis kun je prima gebruiken om een netwerkkabel door te trekken.

Stugge kabel (of misschien wel 2 kabels) cat 6 (niet gaan prutsen met afgeschermde kabel) en afmonteren op een cat6 wandcontact doos.
Zo'n doos is veel simpeler aan te sluiten dan proberen een rj45 connecter aan een kabel te knijpen en dan moet je nog special rj45 connectors ook hebben.

Daar sluit je dan je Accesspoint op aan en die zal dan wel de bovenverdieping en de zolder kunnen bedienen.
Geen idee of je op zolder een betonvloer heb met veel wapening of misschien laminaat met van dat alu folie als ondervloer want dan kom je er nooit doorheen.
En daar moet dus al coax door heen . Vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:12
Coax plus UTP is vaak wel te doen. Met een beetje beleid en twee man, dat wel.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
En als het echt niet lukt kun je een moka setje kopen en je netwerk ook over die coax laten lopen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben(V) schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:19:
En als het echt niet lukt kun je een moka setje kopen en je netwerk ook over die coax laten lopen.
en dat kan tegelijk ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok .

hoe kan ik een CAt6 kabel herkenen die ook PoE ondersteunt of is dat alleen afhankelijk van de switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:34:
[...]

ok .

hoe kan ik een CAt6 kabel herkenen die ook PoE ondersteunt of is dat alleen afhankelijk van de switch
PoE loopt over de standaard 8 aders heen, dus elke kabel ondersteund PoE.

Maar MoKa en PoE zijn uiteraard niet te combineren. Je kunt niet in de meterkast een kabel met PoE naar je MoKa doen en op de bovenverdieping MoKa aansluiten en dat daar dan ook stroom op de UTP kabel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:42:
[...]

PoE loopt over de standaard 8 aders heen, dus elke kabel ondersteund PoE.

Maar MoKa en PoE zijn uiteraard niet te combineren. Je kunt niet in de meterkast een kabel met PoE naar je MoKa doen en op de bovenverdieping MoKa aansluiten en dat daar dan ook stroom op de UTP kabel staat.
ik vind de optie om een AC aan een muur contactdoos te plaatsen deze zal dan over PoE de voeding vangen en hopelijk is deze sterk genoeg om de zolder te kunnen dekken.

1ste verdieping utp lukt in elk geval wel op 1 van de kamers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 19:46:
ik vind de optie om een AC aan een muur contactdoos te plaatsen deze zal dan over PoE de voeding vangen en hopelijk is deze sterk genoeg om de zolder te kunnen dekken.

1ste verdieping utp lukt in elk geval wel op 1 van de kamers
Naast dit :
Ben(V) schreef op woensdag 25 april 2018 @ 15:25:
Vraag ik me ook het volgende af : Heb je geen buizen van de verwarming door het huis heen lopen :?

Daar kan je vaak prima een UTP kabel naast trekken!

Heb ik ook zo gedaan en het werkt al jarenlang prima d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nero355 schreef op woensdag 25 april 2018 @ 23:00:
[...]

Naast dit :

[...]

Vraag ik me ook het volgende af : Heb je geen buizen van de verwarming door het huis heen lopen :?

Daar kan je vaak prima een UTP kabel naast trekken!

Heb ik ook zo gedaan en het werkt al jarenlang prima d:)b
huis is voorzien van vloerverwarming op de begaande grond en 1ste verdieping. _/-\o_ dus geen buizen van de cv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 17:19
Bij nieuwbouwhuizen is de telefoonkabel naar de master bedroom vaak al gewoon cat5e. Tenminste, zo was dit in mijn nieuwbouw (huur)appartement (2014).

Een coax kabel en utp zou ook gewoon door diezelfde buis moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nielsn schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:55:
Bij nieuwbouwhuizen is de telefoonkabel naar de master bedroom vaak al gewoon cat5e. Tenminste, zo was dit in mijn nieuwbouw (huur)appartement (2014).

Een coax kabel en utp zou ook gewoon door diezelfde buis moeten passen.
we gaan het in elk geval proberen . hier niet alleen een paar lege pijpen. waar van de meeste voor caox grbruikt gaan worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-09 16:37
Een loze/tel leiding naar de master bedroom is echt lang niet meer standaard in nieuwbouw.

9/10 keer betaal je dik voor deze leidingen en helaas kom ik vaak tegen dat ie er niet zit want aanleg was duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 21:08

Kraz

Saving the world

Misschien een stomme vaag, maar;

Ik wil een netwerkkabel trekken die gedeeltelijk buiten komt te liggen/hangen.
Deze zal een meter of 10 door de kruipruimte gaan en vervolgens nog een 3 meter 'buiten' hangen om uit te komen in een kabeldoos. De laatste 3 meter hangt dan achter een plank, uit de zon.

De vraag;
Kan dit met een gewone UTP kabel of is het beter een speciale UTP buitenkabel te gebruiken?

Iemand hier ervaring(en) mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

@Kraz Zoiets gebruiken als bescherming voor de UTP : https://www.gamma.nl/asso...-16-mm-20-meter/p/B760352

Ik heb in het verleden daarmee wat kabels die buiten lopen onder de grond "ingepakt" en dat werkt tot nu toe prima :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 21:08

Kraz

Saving the world

nero355 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 21:28:
@Kraz Zoiets gebruiken als bescherming voor de UTP : https://www.gamma.nl/asso...-16-mm-20-meter/p/B760352

Ik heb in het verleden daarmee wat kabels die buiten lopen onder de grond "ingepakt" en dat werkt tot nu toe prima :)
Thnx!

Zoiets had ik idd al in gedachten. Iig een stuk goedkoper dan de speciale utp die ruim 50cent per meter meer kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Als het spul buiten in daglicht komt te hangen, kies dan grijs slagvast pvc-buis en niet dat gele spul. Gele buis is minder uv-bestendig.

En vooral geen flex, want flex is k*t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:48
dreamscape schreef op donderdag 26 april 2018 @ 23:27:
Als het spul buiten in daglicht komt te hangen, kies dan grijs slagvast pvc-buis en niet dat gele spul. Gele buis is minder uv-bestendig.

En vooral geen flex, want flex is k*t.
Flex is voor eenmalig gebruik prima (als het prijs technisch interessanter is). Zeker als je er nog gewoon bij kan.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jan-man schreef op donderdag 26 april 2018 @ 12:15:
Een loze/tel leiding naar de master bedroom is echt lang niet meer standaard in nieuwbouw.

9/10 keer betaal je dik voor deze leidingen en helaas kom ik vaak tegen dat ie er niet zit want aanleg was duur.
meer prijs in pijpwerk daar schrik je van toen wij bezig waren met een ander project moesten we mochten dat willen 300 euro per pijp. en 200 per wcd extra.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
mhr-zip schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 04:56:
[...]

Flex is voor eenmalig gebruik prima (als het prijs technisch interessanter is). Zeker als je er nog gewoon bij kan.
Klopt. Maar als er licht bij kan, neem ik aan dat het zichtwerk is. Dan is flex wel erg lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:53

rally

Deyterra Consultancy

Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 07:32:
[...]

meer prijs in pijpwerk daar schrik je van toen wij bezig waren met een ander project moesten we mochten dat willen 300 euro per pijp. en 200 per wcd extra.. 8)7
Dat is wel heel excessief. Wij betalen € 150 voor een loze leiding en € 120 voor een WCD

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rally schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 08:06:
[...]

Dat is wel heel excessief. Wij betalen € 150 voor een loze leiding en € 120 voor een WCD
vriend van me mocht 500 aftikken voor wcd
en lege pijp 400

prijzen in de bouw gaan op dit moment nerugs over garage via de aannemer zou 30k kosten en via een ander andenemer die niet aan het project zit maar 12k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickster23
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 12:59
Kraz schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:32:

Deze zal een meter of 10 door de kruipruimte gaan en vervolgens nog een 3 meter 'buiten' hangen om uit te komen in een kabeldoos. De laatste 3 meter hangt dan achter een plank, uit de zon.

De vraag;
Kan dit met een gewone UTP kabel of is het beter een speciale UTP buitenkabel te gebruiken?

Je kan ook nog dit gebruiken, https://www.netwerkkabels...2NQw3eEAQYAiABEgIuOfD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:17
Dat is CCA aluminium kabel. Niet doen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:35
Dat zeker niet gebruiken, CCA staat er zelfs bij :)

Gebruik dan dit: klik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De laatste 3 meter hangt dan achter een plank, uit de zon.

De vraag;
Het is heel erg eenvoudig: alle installatie die buiten zit, of het nou zichtwerk is of niet, hoort in een slagvaste grijze PVC buis. Wanneer je kiest voor 19mm past je UTP er doorheen met stekker en al. Neem je een 16mm buis dan moet je de stekker er af knippen en later een nieuwe er op zetten.

Je hoeft verder geen speciale kabel daarvoor te hebben. Wat misschien wel een idee is is dat je in ieder geval goed afgeschermde kabel neem (maar dat zou ik binnen ook aanraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als k een router neem en een AC heb en deze dan bijde het zelfde netwerk ?
of moet ik dan op zolder van netwerk wisselen zo als met een powerline ? wat ik me heb laten vertellen

bedoeling is om in de meter kast een tp link C3200 of 5400 te plaatsen
en dan voor naar de zolder een AC deze zal dan draadloos moeten werken . kabel op zolder is geen optie
een kabel op de eerste verdieping net wel.

welke is de beste optie voor het ac ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Verwijderd schreef op zondag 29 april 2018 @ 10:08:
als k een router neem en een AC heb en deze dan bijde het zelfde netwerk ?
of moet ik dan op zolder van netwerk wisselen zo als met een powerline ? wat ik me heb laten vertellen

bedoeling is om in de meter kast een tp link C3200 of 5400 te plaatsen
en dan voor naar de zolder een AC deze zal dan draadloos moeten werken . kabel op zolder is geen optie
een kabel op de eerste verdieping net wel.

welke is de beste optie voor het ac ?
AP bedoel je denk ik? Als je de draadloze netwerken hetzelfde instelt (zelfde naam, wachtwoord, etc.) dan schakelen apparaten vanzelf over als de ene netwerk niet meer te bereiken is.

De AP is verbonden met je router en zal dus hetzelfde netwerk zijn. Als je een router als AP gaat gebruiken moet je wel even opletten, want dan moet de kabel vanaf je internet router in de LAN poort ipv de WAN en je dhcp moet dan uit op de tweede router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Louw Post schreef op zondag 29 april 2018 @ 10:22:
[...]

AP bedoel je denk ik? Als je de draadloze netwerken hetzelfde instelt (zelfde naam, wachtwoord, etc.) dan schakelen apparaten vanzelf over als de ene netwerk niet meer te bereiken is.

De AP is verbonden met je router en zal dus hetzelfde netwerk zijn. Als je een router als AP gaat gebruiken moet je wel even opletten, want dan moet de kabel vanaf je internet router in de LAN poort ipv de WAN en je dhcp moet dan uit op de tweede router.
Gaat hier om een Ziggo setup

Kan de ap draadloos verbonden worden. ? Liever geen kabels ...
Wordt wel een technisch verhaal ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Verwijderd schreef op zondag 29 april 2018 @ 10:34:
[...]

Gaat hier om een Ziggo setup

Kan de ap draadloos verbonden worden. ? Liever geen kabels ...
Wordt wel een technisch verhaal ...
Misschien is een mesh netwerk iets wat je zoekt. Bijvoorbeeld Asus Lyra, TP-Link Deco of Netgear Orbi. Dit zijn AP's die met elkaar verbinden en jou een naadloze draadloze ervaring geven door het huis. Dit zou beter moeten werken dan eigen opgezette draadloos netwerk met dezelfde naampjes. Deze systemen zijn vaak al te koop in setjes van 3 of per stuk. Heb hier zelf geen ervaring mee, maar er zijn hier vast wel mensen die deze dingen draaiende hebben. Waar je op moet letten is dat 1 zo'n AP in ieder geval in de buurt (in het bereik) staat van 1 andere, zodat deze het verkeer door kunnen sluizen.

(Als je op 'mesh' zoekt in de pricewatch zie je ze mooi in een lijstje, wel opletten dat sommige onder routers staan en andere weer onder access points raar genoeg.)

[ Voor 7% gewijzigd door Louw Post op 29-04-2018 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-09 20:53

De vraag;

langste dat ik een "normale" cat5e tegen een gevel heb weten hangen is 12 jaar .. vol in regen en zon !

maar voor die paar centen extra zou ik een watervaste nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:33
ijske schreef op zondag 29 april 2018 @ 16:20:
[...]

langste dat ik een "normale" cat5e tegen een gevel heb weten hangen is 12 jaar .. vol in regen en zon !
Wat gebeurde er na die 12 jaar? Ging je zelf weg of ging de kabel kapot?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-09 20:53
CurlyMo schreef op zondag 29 april 2018 @ 17:20:
[...]

Wat gebeurde er na die 12 jaar? Ging je zelf weg of ging de kabel kapot?
kabel kaputski ... zuurtegraad vd regen / beweging (schuren over de gevel omdat ie niet volledig vasthing) heeft de mantel weggevreten en het koper was al zichtbaar en groen/bruin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Louw Post schreef op zondag 29 april 2018 @ 15:39:
Misschien is een mesh netwerk iets wat je zoekt. Bijvoorbeeld Asus Lyra, TP-Link Deco of Netgear Orbi. Dit zijn AP's die met elkaar verbinden en jou een naadloze draadloze ervaring geven door het huis. Dit zou beter moeten werken dan eigen opgezette draadloos netwerk met dezelfde naampjes. Deze systemen zijn vaak al te koop in setjes van 3 of per stuk. Heb hier zelf geen ervaring mee, maar er zijn hier vast wel mensen die deze dingen draaiende hebben. Waar je op moet letten is dat 1 zo'n AP in ieder geval in de buurt (in het bereik) staat van 1 andere, zodat deze het verkeer door kunnen sluizen.

(Als je op 'mesh' zoekt in de pricewatch zie je ze mooi in een lijstje, wel opletten dat sommige onder routers staan en andere weer onder access points raar genoeg.)
Als aanvulling hierop =>

Neem eens de MESH review van HWI door : https://nl.hardware.info/...test-met-de-mesh-op-tafel

Zit vast wel wat tussen dat binnen je budget en wensen past :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Niet aan mesh beginnen, is zonde van je geld en werkt alleen maar trager vanwege de benodigde backhaul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben(V) schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:27:
Niet aan mesh beginnen, is zonde van je geld en werkt alleen maar trager vanwege de benodigde backhaul.
Wat adviseer je mij dan ? Nieuwbouw wonning 160m2 over 3 etages isolatie a++ 8)7 want kom er nu niet meer aan uit. Mag tot max 400 450 euro liever geen utp. Internet komt in de meterkast binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 12:55

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kabel trekken is het beste. Als dat geen optie is een powerline of Moca.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr_gadget schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:57:
Kabel trekken is het beste. Als dat geen optie is een powerline of Moca.
Kan ik die power line als 1 netwerk instellen . Dus zelfde naam en wachtwoord als de router onder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:59
@Verwijderd : Als je vragen hebt, open gerust een eigen topic. Maar iets zelf uitzoeken is wel de eerste stap.
Vragen stellen zonder zelf te zoeken, in een topic wat daar niet voor bedoeld is, is niet de bedoeling.

Zie ook de topicwarning: Het idee is dat we hier enigszins on-topic blijven. Dat is inmiddels al wel ruim voorbij.

Graag weer ontopic, dus show wat je hebt (gemaakt). Vragen? Kort kan, maar anders een eigen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ben(V) schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:27:
Je kan tegenwoordig kiezen of je 2.4 of 5 GHz als backbone wil gebruiken dus vooral bij een flink geisoleerd huis zie ik het probleem niet : Backbone op 2.4 GHz zetten en gaan met die banaan! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja dat is slim, heb je de bandbreete van 5Ghz en een backhaul kanaal van 2,4Ghz die maar een fractie van de snelheid van die 5Ghz heeft.
En elke hop halveert die snelheid weer, terwijl je dus al begint met de helft van de maximale 2,4Ghz snelheid.

Neem gewoon bekabelde AP's en ga niet klungelen met mesh dat is nog beroerder dan die wifi repeaters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Verwijderd schreef op zondag 29 april 2018 @ 20:39:
[...]

Wat adviseer je mij dan ? Nieuwbouw wonning 160m2 over 3 etages isolatie a++ 8)7 want kom er nu niet meer aan uit. Mag tot max 400 450 euro liever geen utp. Internet komt in de meterkast binnen
Snap niet dat er mensen zijn die beknibbelen op een paar loze leidingen in een nieuwbouwwoning (waarin je toch al tienduizenden euro's aan meerwerk hebt). In mijn nieuwbouwwoning ging het om 80 euro per loze leiding..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja en als de aannemer er een gouden prijs voor vraagt regel je dat toch even tijdens de bouw met de installateurs op de werkvloer.
Die willen we iets bijverdienen hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

MeltedForest schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:53:
[...]

Snap niet dat er mensen zijn die beknibbelen op een paar loze leidingen in een nieuwbouwwoning (waarin je toch al tienduizenden euro's aan meerwerk hebt). In mijn nieuwbouwwoning ging het om 80 euro per loze leiding..
2de eigenaar . eerste bewoner op geleverd in eind 2017. dus heb weinig keuze...
maar dat heb ik eerder ook al gezegt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Since87
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-09 23:21
Verwijderd schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:57:
[...]

2de eigenaar . eerste bewoner op geleverd in eind 2017. dus heb weinig keuze...
maar dat heb ik eerder ook al gezegt
In de meeste woningen loopt een kanaal in de hoek van het trapgat tbv de mechanise ventilatie. Kun je niet via de kruipruimte hier een kabel doorvoeren richting de verdiepingen? Ik heb op deze manier op iedere verdieping een AP geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Since87 schreef op maandag 30 april 2018 @ 19:03:
[...]

In de meeste woningen loopt een kanaal in de hoek van het trapgat tbv de mechanise ventilatie. Kun je niet via de kruipruimte hier een kabel doorvoeren richting de verdiepingen? Ik heb op deze manier op iedere verdieping een AP geplaatst.
hier helaas niet. hier een wtw en er is geen kruipruimte .ook geen cv buizen . vloerverwarming .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Ben(V) schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:56:
Ja en als de aannemer er een gouden prijs voor vraagt regel je dat toch even tijdens de bouw met de installateurs op de werkvloer.
Die willen wel iets bijverdienen hoor.
Je hebt het uiteraard over legale contracten met een aanneemsom inclusief alle belastingen toch?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee ik heb het over mensen die wel iets willen bijverdienen in hun vrije tijd.

Je doet net also het illegaal zou zijn iemand te betalen die in z'n eigen tijd wat voor je klust.
Als je dat denkt zit je er ver naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:11

jeka

Support your local club.

PcDealer schreef op maandag 30 april 2018 @ 22:58:
[...]

Je hebt het uiteraard over legale contracte met een aanneemsom inclusief alle belastingen toch?
Eigenlijk zou 400 euro vragen voor een loze leiding ook strafbaar moeten zijn...

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:56
jeka schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 09:04:
[...]

Eigenlijk zou 400 euro vragen voor een loze leiding ook strafbaar moeten zijn...
dat is het ook, de straf is dat je geen klanten meer overhoudt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:11

jeka

Support your local club.

Als je een grote projectbouwer bent dan maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-09 20:53
Momenteel gebruik ik powerlines in mijn huis, het resultaat is helaas nog wel eens wisselend. Zo wisselend dat ik de ongebruikte coaxkabels maar eens wil vervangen door netwerkkabels.

Voorlopig boodschappenlijstje:
100m - cat6, stug, unshielded, koper
10 stuks - cat6 Connector RJ45 - Unshielded voor stugge kabel
3 stuks - Inbouwdoos wit cat6 2x RJ45 afgeschermd
Netwerkkabel toolkit
Switch (8 poorts,verder nog niet naar gekeken)

Lijkt mij voldoende om aan de slag te kunnen, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carfanatic schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:43:
Momenteel gebruik ik powerlines in mijn huis, het resultaat is helaas nog wel eens wisselend. Zo wisselend dat ik de ongebruikte coaxkabels maar eens wil vervangen door netwerkkabels.

Voorlopig boodschappenlijstje:
100m - cat6, stug, unshielded, koper
10 stuks - cat6 Connector RJ45 - Unshielded voor stugge kabel
3 stuks - Inbouwdoos wit cat6 2x RJ45 afgeschermd
Netwerkkabel toolkit
Switch (8 poorts,verder nog niet naar gekeken)

Lijkt mij voldoende om aan de slag te kunnen, of zie ik iets over het hoofd?
Wat ga je met die stekkers doen? Ga je deze in de meterkast aansluiten om de kabel op de switch te zetten? Indien ja, niet doen. Stugge kabel wil je normaliter niet met een stekker afmonteren, maar op een WCD of op een patchpaneel. Dus in dit geval zou ik kijken voor een simpel 8 poorts patchpaneel wat je aan de muur hangt. En vervolgens dus gewoon patchkabel tussen patchpaneel en switch.

Stugge kabel is er namelijk niet op gemaakt om veel te bewegen, in korte hoeken te draaien etc, dus waarschijnlijk ga je die nooit goed in de switch krijgen, of is op de kortste keren de stekker los of nog erger de kabel kapot. Vandaar dus ook op een vast punt afmonteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-09 20:53
RobertMe schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 10:51:
[...]

Wat ga je met die stekkers doen? Ga je deze in de meterkast aansluiten om de kabel op de switch te zetten? Indien ja, niet doen.
Dat was inderdaad het plan, bedankt voor de tips d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Carfanatic schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:07:
[...]

Dat was inderdaad het plan, bedankt voor de tips d:)b
Let overigens ook op met de WCDs. Ikzelf heb deze toen in eerste instantie gekocht bij netwerkproducten.com, maar 1. die waren niet bijzonder mooi (maar ligt uiteraard ook aan plaatsing) en daarnaast hadden deze een horizontale kabelinvoer (kabel moest dus van opzij erin), waar ik vermoed normaliter de kabel toch van beneden, of van bovenaf, komt. Hierdoor waren deze dus ook nog eens praktisch onbruikbaar.

In mijn verdere zoektocht kwam ik er achter dat de fabrikanten van schakelmateriaal (Gira, Busch-Jaeger, ...) ook WCDs voor ethernet verkopen. Allen maken daarbij gebruik van de inbouwelementen van Rutenbeck en dan met een afdekraam in hun eigen stijlen. Ik weet dus niet voor wat voor WCDs je wou gaan, maar dat is dus ook iets om in het achterhoofd te houden. Want als je zoekt op "netwerk sites" vind je alleen van die losse dingen, terwijl je ze vervolgens bij elektra zaken vindt in de stijl van je schakelmateriaal (dus Rutenbeck inbouwelement met apart, bijpassend, afdekraam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
RobertMe schreef op dinsdag 1 mei 2018 @ 11:47:
[...]

Let overigens ook op met de WCDs. Ikzelf heb deze toen in eerste instantie gekocht bij netwerkproducten.com, maar 1. die waren niet bijzonder mooi (maar ligt uiteraard ook aan plaatsing) en daarnaast hadden deze een horizontale kabelinvoer (kabel moest dus van opzij erin), waar ik vermoed normaliter de kabel toch van beneden, of van bovenaf, komt. Hierdoor waren deze dus ook nog eens praktisch onbruikbaar.
Ik heb ze ook en ik heb geen enkel probleem ondervonden met inbouwen. Daarnaast passen de Jung AS500 afdekplaatjes ook prima (mocht iemand dat schakelmateriaal hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
MeltedForest schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:53:
[...]

De prijs van 80 euro is inderdaad heel redelijk. Veel ontwikkelaars van nieuwbouwprojecten hebben er een hobby van gemaakt om heel veel geld te vragen voor meerwerk. Daarbij is 200 euro voor een loze leiding geen uitzondering. Dat tikt dus best aan als je er bijvoorbeeld tien wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

iemand ervaring met een 19' hulpstuk waardoor je de apparatuur wat dieper in het rack kan plaatsen?

* ivm ruimte tot aan de deur bij glasvezel;
* patchkabel gaat prima trouwens, dus glas dan ook?

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
GJ007 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:29:
iemand ervaring met een 19' hulpstuk waardoor je de apparatuur wat dieper in het rack kan plaatsen?

* ivm ruimte tot aan de deur bij glasvezel;
* patchkabel gaat prima trouwens, dus glas dan ook?
Een 19" tray een optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:57
@GJ007 ik denk inderdaad dat je uitkomt op iets van een tray zoals @CurlyMo ook al aangeeft..
Of je moet evt. gaan knutselen met iets van busjes oid en dan je apparatuur iets verder naar achteren hangen.. al gaat dat mogelijk niet fijn zijn voor je rack en/of je kooimoeren e.d.

Vandaag nog achter een leuke "ikea-hack" gekomen.. heb momenteel geen foto's (nog) maar die zal ik een dezer dagen nog eventjes keer maken en plaatsen..

Bij een collega een 19" patchpaneeltje + een 19" switch geplaatst.. en deze moesten opgehangen worden in de meterkast..
Geen rekening gehouden met de buizen die vanuit de groepenkast(en) naar boven lopen, en de meterkast zelf is ook niet bepaald diep (oude woning die verbouwd is/wordt).. dus bij voorkeur verticaal plaatsen :)

Daarvoor zijn er natuurlijk dergelijke paneeltjes als deze:
https://netwerkproducten....inch-zwart-p-4359050.html
Maar wat ik al zei.. ik zat ook met de buizen van/naar de groepenkasten..

Uiteindelijk kwam moeders de vrouw aldaar deze beugeltjes v/d ikea nog tegen in haar voorraad:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60217228/
Deze met de korte kant op de ene plaats net tussen de buizen kunnen plaatsen, en de andere dus even uitmeten en die in een redelijk vrije ruimte kunnen plaatsen..
Patchpaneel + switch gemonteerd met een paar boutjes + moertjes + carrosserie ringen (sleufgaten van de 2 dingen waren eigenlijk iets te ruim) en het hangt netjes in de meterkast, de poortjes mooi naar beneden wijzend en dat voor welgeteld €4,-

Foto komt nog

edit: de lange kant van deze beugeltjes is dus ruim 2U, korte kant niet gepast maar is iig wel ruim 1U

[ Voor 3% gewijzigd door Annuk op 16-05-2018 21:12 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Annuk schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:27:
@GJ007 ik denk inderdaad dat je uitkomt op iets van een tray zoals @CurlyMo ook al aangeeft..
Andere optie is een rack extender, waarmee je ook spullen dieper in een rack kan hangen:
https://www.amazon.com/dp...dc_11975821_t2_B006WBZRWW
Uiteindelijk kwam moeders de vrouw aldaar deze beugeltjes v/d ikea nog tegen in haar voorraad:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60217228/
Ook een top tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 10:22
Vanwege de verbouwing van ons appartement ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn om een LAN aan te leggen.
Achtergrond:
Het betreft een appartement van 60m2 waar we met z'n tweeën wonen en volledig gerenoveerd zal worden. Ik ben zelf wel een handige klusser maar heb nooit eerder een LAN aangelegd.

Momenteel is de situatie:
ISRA punt in woonkamer (straatzijde) -> Tele2 Router -> Apple Airport Extreme -> een hoop draadloze clients (iPhones, iPad, laptops, Nest, chromecast).

Het bereik van de Airport is nu voldoende, maar ik weet niet of dat na de renovatie ook nog is en omdat nu de mogelijkheid zich voor doet wil ik in alle kamers netwerkaansluitingen maken. Die laten uitkomen in de meterkast en daar een patchpaneel + switch installeren. Eventueel komt daar in de toekomst komt daar nog een NAS of andere backupserver bij.

Boodschappenlijstje:
- 100m Cat6, stug, 100% koper, waarschijnlijk UTP aangezien alles in nieuwe buizen wordt aangelegd.
- wandcontactdozen
- patchpaneel
- switch
- korte patchkabels
- LSA tool + kabeltesters

Overwegingen:
- Het mooiste zou zijn om het ISRA punt naar de meterkast te verplaatsen, maar dat hangt een beetje af van de kosten die daaraan verbonden zijn. Anders een WCD bij vlakbij het ISRA punt en dan doorpatchen naar de meterkast?
- COAX komt nu ook in de woonkamer maar wordt niet gebruikt en ik ben ook niet van plan om op korte termijn naar Ziggo te gaan. Zouden jullie aanraden als je toch bezig bent om ook COAX kabels door te trekken naar slaapkamers?
- Verder twijfel ik of het raadzaam is om in de woonkamer een aansluiting in het plafond te maken en daar een acces point (ubiquiti ac lite bv) op te hangen.

Hebben jullie nog andere suggesties? Zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Ik weet niet hoe je appartement precies in elkaar steekt. Maar meestal worden de telefoon en kabelaansluiting via de buitenmuur van je appartement aangelegd (dan hoef je niet thuis te zijn als iets stuk gaat. Dus ik vraag mij af hoeveel succes je gaat hebben met het verplaatsen van de ISRA naar de meterkast.

Mocht dit het geval zijn kan je nog altijd overwegen om naast deze aansluitingen een extra datapuntje te maken om zo de verbinding naar je patchkast te kunnen maken. Zo heb ik het bij mij thuis ook aangesloten.

Ga ook even na als je een schuurtje hebt of er direct een buis van je appartement naar beneden loopt of dat je schuurtje aangesloten zit op een algemene aansluiting van het complex. Zo heb ik bij mij de backup in de schuur kunnen zetten dmv powerline adapters.

[ Voor 20% gewijzigd door chickpoint op 17-05-2018 12:38 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wat is volledig gerenoveerd?

Kun je zelf de ISRA verplaatsen of niet? (b.v. bij mij lag deze kabel gewoon onder in de kruipruimte en kon ik zo verleggen naar de meterkast.
Anders is een stopcontact zeker een optie.

Ja, ik zou zeggen leg meteen ook coax als dat kan. Moet je echter een keuze maken (geld, ruimte of iets dergelijks) dan coax laten vervallen

Aansluiting in plafond (als dat kan) altijd aan te raden

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diedbase
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 10:22
chickpoint schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:32:
Ik weet niet hoe je appartement precies in elkaar steekt. Maar meestal worden de telefoon en kabelaansluiting via de buitenmuur van je appartement aangelegd (dan hoef je niet thuis te zijn als iets stuk gaat. Dus ik vraag mij af hoeveel succes je gaat hebben met het verplaatsen van de ISRA naar de meterkast.

Mocht dit het geval zijn kan je nog altijd overwegen om naast deze aansluitingen een extra datapuntje te maken om zo de verbinding naar je patchkast te kunnen maken. Zo heb ik het bij mij thuis ook aangesloten.

Ga ook even na als je een schuurtje hebt of er direct een buis van je appartement naar beneden loopt of dat je schuurtje aangesloten zit op een algemene aansluiting van het complex. Zo heb ik bij mij de backup in de schuur kunnen zetten dmv powerline adapters.
Idd zoals je beschrijft zijn ISRA en kabelaansluiting aan de buitenmuur aangelegd dus zelf verplaatsen was ik sowieso niet van plan. Ik had al gekeken op mijnaansluiting.nl maar heb de indruk dat dit een paar honderd euro gaat kosten. Dan is een datapunt in de buurt van het ISRA denk ik een goed compromis.
Een schuurtje hebben we niet, wel een berging op de 4e verdieping (ons appartement is op de eerste verdieping). Dat zou idd nog een mogelijkheid zijn om een backup neer te zetten, dank voor de suggestie!
Met volledig gerenoveerd bedoel ik dat het eerst gestript wordt (plafond, muren, vloer, electra, verwarming, leidingen er uit) en dan opnieuw wordt opgebouwd en ook de electra opnieuw wordt aangelegd.

Mocht het nodig zijn kan ik wel een schets uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

diedbase schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:44:
Met volledig gerenoveerd bedoel ik dat het eerst gestript wordt (plafond, muren, vloer, electra, verwarming, leidingen er uit) en dan opnieuw wordt opgebouwd en ook de electra opnieuw wordt aangelegd.

Mocht het nodig zijn kan ik wel een schets uploaden.
Schets is altijd handig. Ik dan zou ik her en der een buisje extra doen

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ007
  • Laatst online: 30-08 07:34

GJ007

:)

@CurlyMo @Annuk

Thanks voor het meedenken, hier kan ik zeker wat mee!

mn de rack extender; dat zocht ik eigk.
die ikea oplossing is ook geniaal trouwens! _/-\o_

[ Voor 38% gewijzigd door GJ007 op 17-05-2018 15:16 ]

signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Maakt het uit als je CCA patch kabels gebruikt ipv volledig koperen op een 1gbit netwerk? Dat scheelt nog wel wat pegels.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

BlackWhizz schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:56:
Maakt het uit als je CCA patch kabels gebruikt ipv volledig koperen op een 1gbit netwerk? Dat scheelt nog wel wat pegels.
Ja, dat maakt nogal uit. Het prijsverschil heeft in dit geval echt een duidelijke relatie met de kwaliteit.

Ik heb al zoveel problemen gehad met CCA/CCS kabels (ik ben ook in patchkabels getrapt), waar ik veel tijd in kwijt was om vreemde problemen op te lossen.

Dus mijn advies is om toch echt wat extra te investeren in 100% koperen kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:42
Met CCA kabels loop je het risico om geen gbit te halen of zelfs helemaal geen link te krijgen. Hoe langer de kabel, hoe hoger het risico dat de kabel slechts 100mbit haalt of zelfs niet werkt. Als dat risico het waard is, dan moet je zeker voor CCA gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 30-09 22:43
Wie heeft er tips voor een mooi smal patchpaneel? 19" is te groot voor mijn meterkast, dus iets van 8 poortjes is voorlopig genoeg (voor de Ubiquiti en 3 ap's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Laatst online: 30-09 22:23

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Groentjuh schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:01:
[...]
Met CCA kabels loop je het risico om geen gbit te halen of zelfs helemaal geen link te krijgen. Hoe langer de kabel, hoe hoger het risico dat de kabel slechts 100mbit haalt of zelfs niet werkt. Als dat risico het waard is, dan moet je zeker voor CCA gaan.
Ik heb nogal wat patchkabeltjes van Ali, waarbij ik altijd ga voor de "pure copper" exemplaren. Maar geen enkele garantie dat dat echt zo is natuurlijk. Is het verschil eigenlijk te zien (alu ipv koperkleurig?), als je een kabeltje doorknipt?

Momenteel even geen spare, dus ik kan het niet even testen ;)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Joepla schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 14:38:
[...]

Is het verschil eigenlijk te zien (alu ipv koperkleurig?), als je een kabeltje doorknipt?
Ja, dat is eenvoudig te testen. Zie onder andere hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Joepla schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 14:38:
[...]

Ik heb nogal wat patchkabeltjes van Ali, waarbij ik altijd ga voor de "pure copper" exemplaren. Maar geen enkele garantie dat dat echt zo is natuurlijk. Is het verschil eigenlijk te zien (alu ipv koperkleurig?), als je een kabeltje doorknipt?

Momenteel even geen spare, dus ik kan het niet even testen ;)
Je ziet het gelijk als je naar de aders kijkt. "Wit ijzeren" puntjes zijn foute boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Laatst online: 30-09 22:23

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Wow... Had geen idee dat het zo'n verschil maakt! Zal toch eens een kabeltje openmaken.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Al die bezwaren tegen de met een dun laagje koper bedekte aluminium aders (CCA) zijn volkomen terecht, die spullen moet je gewoon niet willen, met name niet voor lange afstanden. Maar overdrijf die bezwaren ook niet. Mocht je per ongeluk een aantal kant en klare patchkabeltjes hebben van maar een paar meter lang, d.w.z. met aangegoten stekkertjes, dan is er geen enkele reden om ze af te danken. Met slechts een paar meter lengte is de hogere weerstand van CCA gewoon te verwaarlozen en van corrosie zal je bij aangegoten stekkers geen last hebben. Ze zullen dan ook in gebruik niet van koper zijn te onderscheiden. Mooi laten zitten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Techneut schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 19:44:
Al die bezwaren tegen de met een dun laagje koper bedekte aluminium aders (CCA) zijn volkomen terecht, die spullen moet je gewoon niet willen, met name niet voor lange afstanden. Maar overdrijf die bezwaren ook niet. Mocht je per ongeluk een aantal kant en klare patchkabeltjes hebben van maar een paar meter lang, d.w.z. met aangegoten stekkertjes, dan is er geen enkele reden om ze af te danken. Met slechts een paar meter lengte is de hogere weerstand van CCA gewoon te verwaarlozen en van corrosie zal je bij aangegoten stekkers geen last hebben. Ze zullen dan ook in gebruik niet van koper zijn te onderscheiden. Mooi laten zitten dus.
Als je de patchkabels eenmaal insteekt en vervolgens nooit meer van z'n leven beweegt dan zit je misschien redelijk ok. Maar wanneer je de kabel een aantal keertjes omprikt dan heb je kans dat er aders breken. Aluminium breekt veel sneller dan koper. Ik ben geen fan van CCA. Loop er met een grote boog omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Quote hier ff mezelf i.v.m. het stukje over de Ikea gordijn-rail-beugeltjes welke ik in dit bericht aanhaalde, ik had jullie namelijk nog foto's beloofd :)
Dus bij deze.. (let trouwens nog even niet op de netheid van alles, het moet nog verder afgewerkt worden).
Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JkbVDao6h7W3x8P87SoR8BXX/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w2Kv86AOctJiZhXFbnRgiCCa/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/h6P5RSBRg91zSbTFtBv7i7Id/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NQYgT4zGKwN2WAUWaiW8ETfb/thumb.jpg
Weet niet hoeveel het je scheelt, maar als ik hier kijk: https://www.sandervunderi...bel-cat-6-universeel.html
Zijn de korte vanaf €0,88 p.s. te krijgen (lengte van 25cm), lengte van 1m is hier te krijgen vanaf €1,38 dus zo duur lijkt mij dat persoonlijk niet..
Let wel op dit is dan Cat6 en Geen Cat6A of Cat7..

[ Voor 18% gewijzigd door Annuk op 04-06-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:55
Ik heb een UTP kabel door mijn tuin richting de schuur getrokken. Betreft deze kabel:
https://www.sandervunderi...grondkabel-per-meter.html

Graag zou ik deze willen afmonteren in een spatwaterdichte opbouwdoos. Deze lijken echter zo goed als onvindbaar? Kan iemand mij een tip in de goede richting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Voor 100 mbit / 1000 mbit gaat Cat5e doorgaans prima. Ik heb liever Cat5e met 'echt' koperdraad dan een CCA kabel die Cat6 of Cat6A claimt te zijn.
Spixo schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 17:29:
Ik heb een UTP kabel door mijn tuin richting de schuur getrokken. Betreft deze kabel:

Graag zou ik deze willen afmonteren in een spatwaterdichte opbouwdoos. Deze lijken echter zo goed als onvindbaar? Kan iemand mij een tip in de goede richting geven?
Ik zou een ruime lasdoos nemen, IP54 of beter, en daarin een keystone afmonteren.

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/629545_BB_00_FB/image.jpg?x=400&y=400

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1431391_LB_01_FB/image.jpg?x=400&y=400

De binnenkomende en uitgaande kabels van onderen invoeren zodat het niet van boven kan inregenen en vocht via natuurlijke weg van onderen weg kan. Op een mooi paaltje monteren en klaar is Kees. Een afdakje er boven maakt het plaatje compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk

Ze hebben o.a. van Busch-Jaeger wel iets als dit, maar daar moet je nog een draagraam bij zoeken + uiteindelijk dus ook een keystone..

Weet dus niet waar je het voor gaat gebruiken maar anders zou ik inderdaad overwegen om zoiets als wat @FrankHe aangeeft gaan uitvoeren.. evt. met een kleiner doosje en kleine wartels o.i.d.
bv zoiets: http://nl.farnell.com/tak...3pole-15a-grey/dp/2430167

Maar wat wil je ermee? Wil je makkelijk in en uit kunnen pluggen net zoals b.v. in huis? Of wil/heb je daar een "constante" verbinding op iets/voor iets?

[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 06-06-2018 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Je zou naar Ethercon kunnen kijken. Dat is IP65 gecertificeerd.

https://www.bax-shop.nl/e...WeFfRR940Id0aAnDPEALw_wcB

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eboman
  • Laatst online: 30-09 03:38

Eboman

Ondertitel

jantje112 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 13:42:
Wie heeft er tips voor een mooi smal patchpaneel? 19" is te groot voor mijn meterkast, dus iets van 8 poortjes is voorlopig genoeg (voor de Ubiquiti en 3 ap's)
Dit? https://www.allekabels.nl...patchpaneel-8-poorts.html

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-09 09:32
Het valt mij op dat er verrassend weinig gebruik wordt gemaakt van CAT6A, laat staan CAT7 (aldus pagina 100-128). Is daar een reden voor?

Zelf net een huis gekocht en mijn schoonvader doet alle verbouwingen. Ik heb volledig de vrije hand in wensen en was zelf van plan een Shielded SFTP CAT7 kabel te plaatsen. Zoals ik al beetje las kan de kabel dan CAT7 zijn, maar keystones en ander apparatuur, zoals patchpanel en switch, gewoon 6A. Maar door het lage aantal benoemingen van CAT7 ga ik toch wel twijfelen..

Vier kamers, 1 WCD met 2 aansluitingen per kamer. Naar schatting zou ik het met gemak moeten redden met 100 meter aan kabel. Qua kosten is het volgens mij verwaarloosbaar om CAT7 te nemen, in tegenstelling tot CAT6A. Waar UTP komt, komt ook altijd een COAX (uit voorzorg voor glasvezel TV) en uiteraard stroom. Ik verwacht dat alles z'n eigen 16mm (5/8") PVC buis krijgt.

Dus CAT7 of toch maar 6A, wat jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Vilscon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:17:
Het valt mij op dat er verrassend weinig gebruik wordt gemaakt van CAT6A, laat staan CAT7 (aldus pagina 100-128). Is daar een reden voor?

Zelf net een huis gekocht en mijn schoonvader doet alle verbouwingen. Ik heb volledig de vrije hand in wensen en was zelf van plan een Shielded SFTP CAT7 kabel te plaatsen. Zoals ik al beetje las kan de kabel dan CAT7 zijn, maar keystones en ander apparatuur, zoals patchpanel en switch, gewoon 6A. Maar door het lage aantal benoemingen van CAT7 ga ik toch wel twijfelen..

Vier kamers, 1 WCD met 2 aansluitingen per kamer. Naar schatting zou ik het met gemak moeten redden met 100 meter aan kabel. Qua kosten is het volgens mij verwaarloosbaar om CAT7 te nemen, in tegenstelling tot CAT6A. Waar UTP komt, komt ook altijd een COAX (uit voorzorg voor glasvezel TV) en uiteraard stroom. Ik verwacht dat alles z'n eigen 16mm (5/8") PVC buis krijgt.

Ik neem aan dat je met twee aansluitingen een dubbele aansluiting op een enkel punt bedoeld? Neem in dat geval twee kabels of een dubbele kabel Afbeeldingslocatie: https://www.utp-kabel.nl/media/catalog/product/d/o/double.png
en overweeg 19mm in plaats van 16mm. Zolang je geen CCA kabel hebt en het prijsverschil niet enorm is zal ik er inderdaad lekker CAT7 in leggen al is CAT6A ook al prima. Liever geen CAT6 en zeker helemaal geen CAT5E meer maar dat spreekt voor zich. Persoonlijk weet ik niet wat ik van COAX of glasvezel moet denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Vilscon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:17:
Ja, omdat je zelfs met CAT5e al 10GBASE-T kan halen. Toekomstproof is imho dus CAT6.
Zelf net een huis gekocht en mijn schoonvader doet alle verbouwingen. Ik heb volledig de vrije hand in wensen en was zelf van plan een Shielded SFTP CAT7 kabel te plaatsen.
Als je vervolgens al je apparatuur en stekkers aard, anders heeft de shielding weinig zin.
CAT6, eventueel glasvezel tussen bijvoorbeeld verdiepingen.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 19-06-2018 23:41 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2