Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 31 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:33
Droned schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:28:
[...]

Ik ben er inderdaad iets te snel doorgegaan. Na het doornemen van verschillende artikels en topic ben ik tot deze conclusie gekomen.

Vanaf modem naar AC:
- Strugge CAT6 utp kabel door PVC buis van modem naar AC (+/- 20m)
- Wandcontactdoos opbouw enkelvoudig CAT6
- Soepele CAT5e/CAT6 kabel met RJ45 connector van wandcontactdoos naar AP

Zie je eventueel nog iets wat anders zou moeten?
Alternatief voor je WCD is een keystonejack afmonteren. Kan je altijd nog een WCD plaatsen als je dat wil. Ik weet niet waar je buis naar boven komt en of je ruimte hebt op je muren.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:13

iMars

Full time prutser

LightStar schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 17:47:
Zo vandaag even aan de knutsel geweest en mijn vietvaks Ikea Kallax omgetoverd tot onderstaande, nu passen mijn Node804 kasten en netwerkspullen in de kast.

[afbeelding]

[afbeelding]
Slim gedaan @LightStar _/-\o_
Het eerste wat ik dacht is van "huh?!?! dat is toch geen 19" ruimte?"
Maar je hebt van een 4-vaks, een 3-vaks kast gemaakt :D
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/kallax-open-kast-wit__0545863_PE655748_S4.JPG

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Met veel geduld en wat vloeken 2x netwerkkabel door 1 pvc pijp gekregen, kwam wel wat vaseline bij kijken haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
sugarlee89 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:50:
Met veel geduld en wat vloeken 2x netwerkkabel door 1 pvc pijp gekregen, kwam wel wat vaseline bij kijken haha
Welke kabel? 2 moet toch prima kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

sugarlee89 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 16:50:
Vrij recent 3 FTP CAT6 kabels door een PVC 16mm leiding getrokken, inderdaad wel wat Vaseline gebruikt, maar het ging nog vrij soepel. Zijn de bochten misschien gemaakt met flexibele PVC buis?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-09 21:30
Vraagje,

Ik heb een ZyXEL GS1100-16 en deze past net niet in https://netwerkproducten....vast-zwart-p-4197500.html

Nu kan ik natuurlijk https://netwerkproducten....in-10racks-p-4359639.html (misschien past het net als ik naar de schroefgaten kijk) aanschaffen en met dubbelzijdig sterk klitteband de switch vastmaken?

Een idee of bestaat er nog een andere mogelijkheid?

[ Voor 7% gewijzigd door Isane op 27-03-2018 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12:52
Isane schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:43:
Vraagje,

Ik heb een ZyXEL GS1100-16 en deze past net niet in https://netwerkproducten....vast-zwart-p-4197500.html

Nu kan ik natuurlijk https://netwerkproducten....in-10racks-p-4359639.html (misschien past het net als ik naar de schroefgaten kijk) aanschaffen en met dubbelzijdig sterk klitteband de switch vastmaken?

Zitten er niet al standaard oortjes bij die Zyxel? De "Quick Start Guide" (pdf) laat een afbeelding zien van rack-montage.

Switch: 215 x 133 x 42 mm
Tray: 210 x 148 x 44 mm

Tsja daar lijk je net vijf millimeter tekort te komen. Als het niet past dan kun je proberen om het passend te maken maar dat gaat misschien tegenvallen. Als het niet lukt dan kun je altijd nog iets maken met een stuk hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
FrankHe schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:05:
[...]

Zitten er niet al standaard oortjes bij die Zyxel? De "Quick Start Guide" (pdf) laat een afbeelding zien van rack-montage.

Switch: 215 x 133 x 42 mm
Tray: 210 x 148 x 44 mm

Tsja daar lijk je net vijf millimeter tekort te komen. Als het niet past dan kun je proberen om het passend te maken maar dat gaat misschien tegenvallen. Als het niet lukt dan kun je altijd nog iets maken met een stuk hout.
Er zitten alleen oortjes bij voor 19 inch kasten.
Ja ik kan de tray passend maken door m door midden te breken.

Misschien dat ik m nog netjes kan afzagen ofzo, morgen maar even vragen op mn werk. :Y

Op ebay zie ik ook wel veel oortjes staan, ik ga even verder zoeken.

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Isane schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:21:
[...]

Er zitten alleen oortjes bij voor 19 inch kasten.
Ja ik kan de tray passend maken door m door midden te breken.

Misschien dat ik m nog netjes kan afzagen ofzo, morgen maar even vragen op mn werk. :Y

Op ebay zie ik ook wel veel oortjes staan, ik ga even verder zoeken.

Thnx
Een 19" oortje is inderdaad te groot voor een 10" kast. Even met de oortjes onder een kantbank / zetbank leggen en er een U'tje in buigen of met een zaag de boel inkorten en nieuwe gaten boren. Of de switch 'tijdelijk' in MacGyver- / Tweakers-stijl met een stuk hout en wat gaffer tape vastzetten in het rack ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Waar zit de paperclip in dit geheel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
CurlyMo schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:14:
[...]

Waar zit de paperclip in dit geheel ;)
Die zit verstopt naast de killertandenstoker >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:11

jeka

Support your local club.

Isane schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 20:43:
Vraagje,

Tray op de kop monteren? En de switch er op leggen.

FCG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isane
jeka schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:59:
[...]

Tray op de kop monteren? En de switch er op leggen.
Thnx. Hoe simpel kan het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Isane schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:49:
[...]

Thnx. Hoe simpel kan het zijn?
Met een stukje klitteband blijft wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
FrankHe schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 13:05:
[...]

Met een stukje klitteband blijft wel zitten.
Yes dat gaat me wel lukken!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-09 19:56
Ben zo ongeveer wel tevreden over de meterkast in de nieuwbouwwoning nu. Wellicht dat ik de bovenste plank nog eens wat strakker maak, al kan ik er zo wel aardig bij.

Linksonder een fijne coax aansluiting omdat kabel qua gemak wat mij betreft eindeloos beter zal blijven dan iptv totdat TV's hiervoor built-in support krijgen. De KPN NTU is vervangen voor een SFP in de Mikrotik CRS switch. De router eronder is een Cisco RV345p waardoor de verschillende access points middels PoE+ worden gevoed. De 2x 12p patchpanels zitten aardig vol met nog 3 poorten onbenut, maar gezien iedere kamer nu 2 of meer aansluitingen heeft voorzie ik niet dat deze snel nodig zullen zijn. Alles is CAT6A bedraad.

Afbeeldingslocatie: https://files.zzattack.org/img/s96/mk1_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://files.zzattack.org/img/s96/mk2_thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 18:24
@zzattack
Nette meterkast ... maar waar ik nog op zoek naar ben is zo'n buizenhouder (de grijze plastic 2-zijdige buizenklem direct boven de groepenkast) want heb nog niet de juiste gevonden.

Weet jij (of iemand anders ?) waar deze te koop is ?
Dat deze 2 rijen buizen achter elkaar kan klemmen is helemaal ideaal :)

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
De term is 'groepenkast zadel'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doet de Cisco nu de routering of de Mikrotik? Of is de Mikrotik een puur switch (met eventueel VLAN's)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Gevonden !! ... thanks :)

Ik maar zoeken op buisklem in allerlei combinaties maar dit kwam nooit naar voren.

8x JA Solar 410 Wp + SMA TriPower 4.0 @ 38° incl. 210° azim. / domotica Siemens Logo / audio Linux server with Lyngdorf RoomPerfect 2.1 speakers / business level LAN network / OpenMediaVault NAS on x86

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
@haik01
De CRS is puur als switch gebruikt, de Cisco doet de 500/500 van KPN en verder alleen de access points. Gelukkig kan de Cisco ook prima de wireless guest VLAN scheiden maar voor administratief gemak zit er zoveel mogelijk op de mikrotik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Feroxz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-07 16:22
zzattack schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 22:48:

Linksonder een fijne coax aansluiting omdat kabel qua gemak wat mij betreft eindeloos beter zal blijven dan iptv totdat TV's hiervoor built-in support krijgen. "

[afbeelding]
Lan ziet er netjes uit! Korte, kleurgecodeerde kabels is helemaal hoe het in mijn ogen hoort om het overzicht te bewaren.

Iets offtopic wellicht, maar mag ik vragen waarom je een 5-weg aftakelement voor coax in gebruik hebt onder je versterker? Zonde van het signaal als je maar 2 aansluitingen gebruikt. Tevens is het beter om de ongebruikte poorten af te doppen met een eindweerstand als je storing door instraling wilt voorkomen. Een twee-weg splitter zou beter zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:23

Typhone

Who Dares Wins

Hmmz, het beoogde doel is nette LAN-afwerking maar de vraag is te uitgebreid voor dat topic dus ik hoop hem hier maar eens kwijt te kunnen. Vanwege een grote verbouwing bij mij thuis (hele benedenverdieping krijgt een make-over tot op het niveau van loze leidingen (frezen, smeervloer, keuken etc) maar ik vind niet snel een antwoord op mijn vraag. De meterkast gaat ook op de schop (die is nu 1m breed en een kast en die wordt 3,5m breed en voorzien van 2 schuifdeuren).

In de meterkast heb ik besloten om een serverkast te maken. Dat betekent dat er een 15u serverkast komt te hangen. In die kast komen onder meer:

1x UniFi XG Server
1x UniFi Security Gateway Pro 4
1x QNAP TVS-882T
1x Synology DS418-Play
1x Hue Bridge
1x Ziggo Modem
1x IKEA Tradfri Basisstation
1x Somfy Alarmsysteem
(maybe vergeet ik nog iets...)

Wat ik nu zou willen is eigenlijk voor de belangrijkste zaken (Unifi + QNAP + Alarm) een UPS die rackmountable is (19"). Als ik echter die rackmounts bekijk dan hebben die aan de achterkant allemaal zo'n look:

Afbeeldingslocatie: https://www.apc.com/resource/images/salestools/500/Back/626044D396BDC9B385257C8A00521EE5_LEAN_9GNKN8_b_h_500x500.jpg

Ik weet niet precies hoe ik daar iets op dien aan te sluiten in de situatie zoals deze bij mij is aangezien dat allemaal 'normale' stekkers (Type C/Type F) zijn die daar niet op passen. Grote vraag is nu hoe ik dit technisch ga aansluiten of dat ik wat over het hoofd zie. In de handleiding van de APC modellen wordt het mij niet duidelijk in elk geval. Heeft iemand daar ervaring mee?

Note voor de mods:
Ik weet niet zeker of hij hier mag/goedstaat maar dat merk ik vanzelf!
Reden is dat ik een rackmount mooier vind dan een losse APC Backup UPS maar technisch zag ik niet zo 1 2 3 een oplossing vandaar de post in dit topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-09 17:48
Gewoon een snoer kopen die C14 omzet naar schuko, of naar een connector die direct op het eindapparaat kan.

Maar, je kan hier ook een PDU aan koppelen

[ Voor 38% gewijzigd door RobinF op 05-04-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:28
Koop een stekkerblok en zet er een UPS stekker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
In server racks is het gebruik van C13 / C14 connectoren heel gangbaar en de kabels zijn prima verkrijgbaar.

Zomaar een voorbeeld gevonden via Google .. in alle lengtes leverbaar.

https://www.allekabels.nl...2b2gAaEAQYASABEgLJCvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

[b]Typhone schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:55:[/b

In de meterkast heb ik besloten om een serverkast te maken. Dat betekent dat er een 15u serverkast komt te hangen.
Ik denk niet dat je het zo letterlijk bedoeld, maar ik vraag me wel af of het mag volgens het bouwbesluit. De hulpdiensten moeten namelijk overal makkelijk bij kunnen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Dan heb je zeker over het stukje van "wordt 3,5 meter breed" heen gelezen ?

[ Voor 3% gewijzigd door Oystein op 05-04-2018 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauloo7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-09 21:26
Typhone schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:55:

In de meterkast heb ik besloten om een serverkast te maken. Dat betekent dat er een 15u serverkast komt te hangen. In die kast komen onder meer:

1x UniFi XG Server
1x UniFi Security Gateway Pro 4
1x QNAP TVS-882T
1x Synology DS418-Play
1x Hue Bridge
1x Ziggo Modem
1x IKEA Tradfri Basisstation
1x Somfy Alarmsysteem
(maybe vergeet ik nog iets...)

Wat ik nu zou willen is eigenlijk voor de belangrijkste zaken (Unifi + QNAP + Alarm) een UPS die rackmountable is (19"). Als ik echter die rackmounts bekijk dan hebben die aan de achterkant allemaal zo'n look:

[afbeelding]

Ik weet niet precies hoe ik daar iets op dien aan te sluiten in de situatie zoals deze bij mij is aangezien dat allemaal 'normale' stekkers (Type C/Type F) zijn die daar niet op passen. Grote vraag is nu hoe ik dit technisch ga aansluiten of dat ik wat over het hoofd zie. In de handleiding van de APC modellen wordt het mij niet duidelijk in elk geval. Heeft iemand daar ervaring mee?

Note voor de mods:
Ik weet niet zeker of hij hier mag/goedstaat maar dat merk ik vanzelf!
Reden is dat ik een rackmount mooier vind dan een losse APC Backup UPS maar technisch zag ik niet zo 1 2 3 een oplossing vandaar de post in dit topic.
Mag ik vragen waarom een UniFi XG Server?
Dit is toch enkel een UniFi wifi en video controller in een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

pauloo7 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 17:49:
[...]

Mag ik vragen waarom een UniFi XG Server?
Dit is toch enkel een UniFi wifi en video controller in een.
Correct, maar daarop werkt de Unifi Video uitgang wel, op de zwarte NVR niet. Ik heb 5 camera’s in gebruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17
Betaal je 2k voor een video uitgang?

Waarom geen 2/4u nas met daarop een VM met unifi(video) server? Ruimt een beetje op ;)

[ Voor 10% gewijzigd door lowfi op 05-04-2018 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Die NAS met Unifi server heb ik nu al. Daar wil ik echter vanaf. Rest van de server gaat wellicht ook nog gebruikt worden voor andere toepassingen maar dat is nog toekomstmuziek.

Wil het zo strak mogelijk allemaal wegwerken aangezien alles opnieuw wordt gedaan in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Typhone schreef op donderdag 5 april 2018 @ 14:55:
De meterkast gaat ook op de schop (die is nu 1m breed en een kast en die wordt 3,5m breed en voorzien van 2 schuifdeuren).
Komt er ook een mannetje voor de nutsvoorzieningen in de meterkast?
Zo ja; is de meterkast dan 1 grote ruimte van 3.5 meter breed of is de meterkast een apart hokje (van zo'n 75cm breed, 31cm diep) met eigen deur?

Indien 'ja' op beide vragen; dan *kun* je problemen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Piet91 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:02:
[...]

Komt er ook een mannetje voor de nutsvoorzieningen in de meterkast?
Zo ja; is de meterkast dan 1 grote ruimte van 3.5 meter breed of is de meterkast een apart hokje (van zo'n 75cm breed, 31cm diep) met eigen deur?

Indien 'ja' op beide vragen; dan *kun* je problemen verwachten.
Meterkast is 3 jaar geleden reeds vernieuwd (3-fase) en aangepast. Groepenkast toen ook in zijn geheel vernieuwd en deze wordt nu uitgebreid met 5 groepen.

De meterkast-kast wordt nu 1,40m breed en van een dun wandje voorzien aan de zijkant maar blijft achter hetzelfde deel van de kast zitten en gaat dus niet 'verplaatst' worden o.i.d.

Gemiddeld ziet alles er zo uit nu om jullie een idee te geven van de mate van verbouwen:

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/29790172_1687412954671149_6253313434625012353_n.jpg?_nc_cat=0&oh=747784e12347dfbbd396cce549e83e89&oe=5B29FE64

Staat ook een waterontharder nu die ze 'airborne' gemaakt hebben maar die gaat naar de grond verhuizen.
Waarom krijg ik ergens problemen mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Typhone schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:23:
Staat ook een waterontharder nu die ze 'airborne' gemaakt hebben maar die gaat naar de grond verhuizen.
Waarom krijg ik ergens problemen mee?
Als die persoon nog kwam dan kon die de meterkast afkeuren als deze niet aan de afmetingen voldoet.
Moet aan die genoemde afmetingen voldoen; en niet groter.

Heb zelf bij iemand ervaren dat de deur iets te ver naar voren stond (dus meterkast was wat dieper dan die 31cm). Die werd hierom afgekeurd.
En de meterkast moet tijdens deze keuring voldoen aan deze eisen; dus nog niet half af.
(dus je kunt niet zeggen; dat zijmuurtje komt er later nog in; of het deur(kozijn) komt er later nog in.

Maar goed; als je die niet meer krijgt heb je niet echt meer een probleem nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Piet91 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:52:
[...]
Heb zelf bij iemand ervaren dat de deur iets te ver naar voren stond (dus meterkast was wat dieper dan die 31cm). Die werd hierom afgekeurd.
Volgens mij is de 31 cm een minimale diepte ... niet een maximum zoals je suggereert.
Of bedoelde je het andersom ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Oystein schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:30:
Volgens mij is de 31 cm een minimale diepte ... niet een maximum zoals je suggereert.
Of bedoelde je het andersom ?
De minimale afmetingen van een meterkast à 240 x 75 x 31 cm (H x B x D) zijn ook meteen pretty much de maximale afmetingen.

Dit omdat men niet wil dat je de meterkast voor andere zaken gaat gebruiken; het bekende volproppen met stofzuigers, legplankjes en andere troep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Dan zijn die eisen niet al te lang geleden blijkbaar weer aangepast.
Ik heb wel een paar situaties gezien waar de meterkast duidelijk dieper was.

Mijn vorige nieuwbouw appartement uit 1998 bijvoorbeeld ... wat gaat de tijd toch hard :?
Maar die had stadsverwarming en met 31 cm zou dat onderin erg krap worden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:35
Oystein schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:11:
Dan zijn die eisen niet al te lang geleden blijkbaar weer aangepast.
Ik heb wel een paar situaties gezien waar de meterkast duidelijk dieper was.

Mijn vorige nieuwbouw appartement uit 1998 bijvoorbeeld ... wat gaat de tijd toch hard :?
Maar die had stadsverwarming en met 31 cm zou dat onderin erg krap worden ...
Ik zeg, google, my friend ;)

https://www.enexis.nl/ove...nen-meterkast-en-bouwkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oystein
Hier staat weer dat de meterkast diepte (zowel gas als stadsverwarming) 350 mm of groter moet zijn.
Dat suggereert toch dat het een minimum maat betreft maar dieper mag.
In andere tekeningen op internet (oudere datum ?) staat 310 of groter dus ook hier mag het dieper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:04
Heb maand geleden enexis nog hier in huis gehad en die vond het alleen maar mooi al dat netwerk apparatuur in de meterkast.

Ook voor het werk kom ik afentoe in nieuwbouw huizen waar de meterkast bijna letterlijk een inloop kast is.

Daarin tegen heb ik hier op tweakers als vaker verhalen gelezen dat de meterkast afgekeurd was vanwege de grote....

Is maar net wie je treft denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-man op 06-04-2018 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-09 20:03
Jan-man schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 19:45:
Heb maand geleden enexis nog hier in huis gehad en die vond het alleen maar mooi al dat netwerk apparatuur in de meterkast.

Ook voor het werk kom ik afentoe in nieuwbouw huizen waar de meterkast bijna letterlijk een inloop kast is.

Daarin tegen heb ik hier op tweakers als vaker verhalen gelezen dat de meterkast afgekeurd was vanwege de grote....

Beter te groot dan te klein toch? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Meterkast mag best groot zijn mits er maar geen ruimte gegeven wordt om troep op te slaan. De stofzuiger, boodschappenkratten, plastic tassenvoorraad, andere meuk... Hoort niet in de meterkast. Punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:11

Ik denk dat het meer afhangt van hoe je hem hebt ingericht op het moment van keuren.
https://www.nen.nl/News/N...rruimten-gepubliceerd.htm
De NEN spreekt over minimale groottes, afkeuren omdat je meterkast te groot is kan dus niet. ;)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:04
Staat hier op tweakers ergens toch echt een verhaal van 1 die verplicht werdt om de achterwand 15 cm naar voren te halen omdat het anders afgekeurd werdt... na de keuring die plaat weer eruit gehaald en gaan met de banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-09 15:35

Rozz

I'm an Apogian!!

Vraagje, patchpanel in mijn meterkast via 568B aangesloten, stugge installatie kabel gaat naar een IP Camera, deze wil ik rechtstreeks met een lsa stekker aansluiten op de camera en niet eerst een wandcontactdoos en patchkabel, welke manier moet ik die lsa stekker aansluiten? Ook gewoon 568B? POE wordt ook gebruikt trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:21
Rozz schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 17:47:
Vraagje, patchpanel in mijn meterkast via 568B aangesloten, stugge installatie kabel gaat naar een IP Camera, deze wil ik rechtstreeks met een lsa stekker aansluiten op de camera en niet eerst een wandcontactdoos en patchkabel, welke manier moet ik die lsa stekker aansluiten? Ook gewoon 568B? POE wordt ook gebruikt trouwens.
ja gewoon hetzelfde aansluiten

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:11
Jan-man schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 17:33:
Staat hier op tweakers ergens toch echt een verhaal van 1 die verplicht werdt om de achterwand 15 cm naar voren te halen omdat het anders afgekeurd werdt... na de keuring die plaat weer eruit gehaald en gaan met de banaan.
Helaas zijn er veel inspecteurs die de regels niet kennen, er een eigen foutieve interpretatie op na houden of gewoon regels compleet zelf verzinnen. En ja, voor de meeste mensen valt dit niet te controleren. Je bent overgeleverd aan de grillen van je inspecteur.

Zie het regelmatig op mijn werk dat rommel goed gekeurd wordt en er dingen afgekeurd worden zonder opgave van reden en bij navraag kunnen ze ook geen reden opgeven anders dan dat de inspecteur die de controle deed het afgekeurd heeft. En veel dingen worden blindelings goedgekeurd om vervolgens door een andere inspecteur afgekeurd te worden omdat iets niet aan zijn persoonlijke voorkeur voldoet.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4HNSrEj.png

Een idee of ik deze ergens in het zwart kan kopen? Kan m online verder nergens vinden, ook niet op ebay.

Gaat om de 10 inch variant

Anders kan ik m zelf altijd nog overspuiten in t zwart

[ Voor 23% gewijzigd door Isane op 07-04-2018 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-09 15:14
Ik denk dat die er alleen in het grijs is. Bij elke winkel zie ik ze alleen in het grijs. Misschien is dit nog een optie?
https://netwerkproducten....atchkasten-p-4359319.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

@Isane Al op eBay gekeken ?

https://www.ebay.com/itm/...e-Management/352066584518
Lekker cheap dus lekker verbouwen naar een 10 inch variant desnoods :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar dat is de 19" variant. @lsane wil een 10 inch.

Maar het beste is ja, gewoon overspuiten. En trouwens, wat maakt de kleur uit. Als het nou rose met madeliefjes motief was,...... het werkt toch? Eenmaal goed geïnstalleerd, ga je de eerst volgende jaren niet erin kijken. En dan nog. Who cares..... grijs, zwart, groen.....

Ja, ik weet dan me alles in één kleur wilt, maar om daarvor nog voor 10 euro zwarte lak kopen (die daarna na xxx maanden of jaar eraf bladerd....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
captain007 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 16:16:
Een jaar of wat geleden had ik al eens een post gemaakt (nog in deel 3 van het topic) van mijn netwerksetup toen ik net in mijn nieuwbouwwoning was ingetrokken. Inmiddels is alles al een tijdje klaar en is het tijd voor een foto van het eindresultaat:
[afbeelding]

Links zien we een 10 inch patchkast met daarin 2 digitus patchpanels met 12 poorten. Hierop komen alle kabels vanuit het hele huis uit en wat aanvoerlijnen van de routers rechts. Daaronder hangt een Zyxel GS1100-16 unmanaged switch en daaronder nog een lege plek die nog later gebruikt kan worden voor een extra switch. Onder het patchpanel heb ik een schap gemaakt met daarop een Netgear ReadyNas NV+. Hierop staan backups van een andere NAS buiten de deur en stream ik films naar de TV. Aangezien dit al een ouder model is en software updates ook niet meer regelmatig verschijnen overweeg ik deze NAS binnenkort te gaan vervangen door een Synology NAS.

Detail patchkast:
[afbeelding]
De patchpanels zijn gewoon uit de doos te monteren in dit soort wandkasten van 10 inch. De switch was een ander verhaal. Ik kon vorig jaar al nauwelijks meer deze switch bestellen, maar uiteindelijk nog een webshop weten te vinden waar dit kon. Voordeel van dit model is de ingebouwde voeding, fanless, passende binnenmaat voor 10 inch en dat er 19 inch beugels meegeleverd werden. Deze heb ik met een dremel ingekort. Het boren van de gaten in de beugels was een hell of a job, aangezien het gehard metaal was en is dus ook zodoende een keer mislukt. Uiteindelijk daarom maar met twee i.p.v. vier schroeven vastgezet en het hangt :P

Op de andere zijwand heb ik boven de DrayTek router/modem van T-Mobile Thuis (voormalig Vodafone Thuis) een Asus RT-N66U hangen voor de WiFi:
[afbeelding]
De WiFi dekking is voldoende voor de begane grond en 1e etage. De zolder is niet goed gedekt, maar daar zal op termijn wel een tweede AP bij komen. De reden om nog een RT-N66U bij te plaatsen is tweeledig. De DrayTek heeft geen 5 GHz WiFi en de RT-N66U wel. Daarnaast is de firmware compleet dichtgetimmerd, waardoor je nauwelijks controle hebt over het apparaat. Uit de DrayTek komen twee aparte kabels, omdat TV bij T-Mobile Thuis op een compleet gescheiden netwerk wordt uitgestuurd. Dit combineren en splitsen vergt dermate veel moeite dat ik die gewoon via een aparte kabel naar het patchpanel heb gelegd en daar heb doorgelust naar de muurdoos waarop de IPTV box is aangesloten. Tenslotte heb ik nog een A4 opgehangen van de patchpanelindeling, zodat ik gemakkelijk kan opzoeken wat op welk aansluitpunt zit. Zo hoef je nooit te gokken wat waar is aangesloten :)

Binnenkort mag ik het bij een familielid nog eens gaan aanleggen. Alleen ga ik dan i.p.v. 10 inch overstappen naar 19 inch. Het vinden van 10 inch mountable netwerkapparatuur is een drama en vergt zoals hier maatwerk waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Nadeel is alleen dat je dan wat creatiever om moet gaan met de beschikbare ruimte.
Iemand een idee waar deze kabelgoot vandaan komt? (ik heb het gevoel dat @captain007 geen actieve tweaker meer is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-09 13:57
Isane schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:31:
[...]

Iemand een idee waar deze kabelgoot vandaan komt? (ik heb het gevoel dat @captain007 geen actieve tweaker meer is)
Lijkt op draadkoker dat in verschilende maten te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Fabian schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:42:
[...]

Lijkt op draadkoker dat in verschilende maten te krijgen is.
https://www.facoll.nl/product/bedradingskoker-25x25mm/ dit is een optie, maar net te hoog.

Op de foto is de koker mooi laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Isane https://www.elektrototaal...5029/2000x108x65mm-grijs/

Misschien zit hier een optie tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
thnx! Hier kan ik wel wat mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:56
Isane schreef op zondag 8 april 2018 @ 13:31:
[...]

Ik lees nog steeds mee :) De kabelgoot komt van Conrad vandaan. Volgens mij zijn die bedradingskokers hier al wel vaker voorbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
In dit topic was het al eens voorbij gekomen. Sommige hebben voor het bezoek een qr-code gemaakt zodat men deze kan scannen voor de wifi.

Voor telefoons is dat een mooie oplossing, maar hoe hebben jullie dit geregeld als er iemand met een laptop op bezoek komt ?

De code kan je dan niet scannen en moet je toch je ww geven.

Natuurliik sporadisch dat het voorkomt niet erg, maar als je je gegevens niet prijs wilt geven lastig. Of als je een erg ingewikkeld ww verzonnen hebt ;)

Daarom ben ik dus benieuwd hoe jullie dit oplossen

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 16:21

Louw Post

Cerenas

MdO82 schreef op maandag 9 april 2018 @ 11:41:
In dit topic was het al eens voorbij gekomen. Sommige hebben voor het bezoek een qr-code gemaakt zodat men deze kan scannen voor de wifi.

Voor telefoons is dat een mooie oplossing, maar hoe hebben jullie dit geregeld als er iemand met een laptop op bezoek komt ?

Natuurliik sporadisch dat het voorkomt niet erg, maar als je je gegevens niet prijs wilt geven lastig. Of als je een erg ingewikkeld ww verzonnen hebt ;)

Ik heb zelf gewoon een gast wifi netwerkje geconfigureerd met een wat makkelijker te onthouden wachtwoord, maar nog wel lastig genoeg om niet geraden te kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Natuurliik sporadisch dat het voorkomt niet erg, maar als je je gegevens niet prijs wilt geven lastig.
Die QR code zal alsnog het wachtwoord in platte tekst bevatten. Dus v.w.b. beveiliging zal het niet uitmaken of je QR code hebt of niet (ja, security through obscurity omdat de gast mogelijk niet de QR gaat omzetten naar tekst en bekijken).

Met een lang wachtwoord heb je dan inderdaad wel nog een probleem dat je het alsnog handmatig moet invoeren. Maar zoals @Louw Post ook zal zegt gewoon een gastnetwerk met eenvoudiger wachtwoord hanteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lizard

De meeste laptops hebben toch een webcam? Dan zou https://www.the-qrcode-generator.com/scan of https://webqr.com/ moeten werken. :) nm, te weinig koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:24

zeroday

There is no alternative!

Lizard schreef op maandag 9 april 2018 @ 12:18:
[...]

De meeste laptops hebben toch een webcam? Dan zou https://www.the-qrcode-generator.com/scan of https://webqr.com/ moeten werken. :)
... Als je geen internet hebt .. ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lizard
zeroday schreef op maandag 9 april 2018 @ 12:21:
[...]

... Als je geen internet hebt .. ;)
Doh :P Tijd voor een extra bak koffie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:55
Ik gebruik het idee van QR-code (nog) niet, i.v.m. hier bij m'n ouders geen gastnetwerk e.d. (inbetween houses).
Maar waarom niet het idee van b.v. de onderzetters met QR-code waar daaronder het Gast SSID en WW staat? Dus de QR-code is te scannen en in te stellen voor de telefoons, en de apparaten die dit niet ondersteunen dus gewoon plain in te stellen d.m.v. het genoemde SSID en WW?
Dus zoiets:
viltje

Op o.a. het bericht hieronder (en de quote).. ookal laat je iemand de QR-code scannen om je (gast)WiFi te joinen, het SSID en WW is daarna ook uit te lezen.. daarom zou ik persoonlijk eerder het idee wat ik hierboven zelf opper uitvoeren, mits je natuurlijk een gast-wifi hebt..
Als het over je "gewone" wifi netwerk gaat zou ik niet overal het WW rondslingeren.. dan vragen ze me maar of ze kunnen/mogen verbinden en geef ik ze het WW wel of voer het zelf ff in..

irriteer me soms wel bij sommige personen (en/of kids) dat de eerste vraag gelijk al is wat is je wifi-wachtwoord, bij sommige zelfs zo erg dat ze dat bv. al vragen voordat ze je een hand kunnen geven om je te feliciteren o.i.d.
ik weet het is tegenwoordig een digitale wereld waar ikzelf ook best wat tijd in spendeer, maar is er tegenwoordig geen leven meer zonder ff een halfuurtje zonder foon/tablet/whatever??

[ Voor 44% gewijzigd door Annuk op 09-04-2018 17:12 ]

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

"IkbenopbezoekbijMdO82enikvindhethiergeweldig"

There... I fixed it! ;) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinho96
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-09 20:03
Is dat eigenlijk met een gewone qr-code scanner dat je die moet scannen om te verbinden of zit dat in Android/iOS ingebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:33
Annuk schreef op maandag 9 april 2018 @ 13:33:
irriteer me soms wel bij sommige personen (en/of kids) dat de eerste vraag gelijk al is wat is je wifi-wachtwoord, bij sommige zelfs zo erg dat ze dat bv. al vragen voordat ze je een hand kunnen geven om je te feliciteren o.i.d.
ik weet het is tegenwoordig een digitale wereld waar ikzelf ook best wat tijd in spendeer, maar is er tegenwoordig geen leven meer zonder ff een halfuurtje zonder foon/tablet/whatever??
"eerstevengezelligeenpraatjemakenenwatdrinken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:17
Robin Verbeek schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:42:
Is dat eigenlijk met een gewone qr-code scanner dat je die moet scannen om te verbinden of zit dat in Android/iOS ingebouwd?
In iOS zit dat ingebouwd in de reguliere camera vanaf ios 11. Neem aan bij android ook aangezien die vaak wat sneller is met dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-09 17:20
lowfi schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:16:
[...]

In iOS zit dat ingebouwd in de reguliere camera vanaf ios 11. Neem aan bij android ook aangezien die vaak wat sneller is met dat soort dingen.
Hangt soms ook van de fabrikant af volgens mij, maar mijn Motorola toestellen hebben wel een dergelijke functie ingebouwd zitten in de standaard meegeleverde camera applicatie, en die gebruiken een ROM die toch erg dicht tegen vanilla Android aan zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Een vraag over 19" racks. Wat is nu het verschil tussen een 19" rack geschikt voor IT doeleinden en die voor muziek doeleinden? Wat in ieder geval aardig verschilt zijn de prijzen.

Deze 12u rack op wieltjes koop je bij Bax voor € 88,-.
Deze 9u wand kast bij Netwerkproducten kost € 115,50

Deze 8u table stand koop je bij Bax voor € 29,-.
Deze 8u table stand koop je bij Netwerkproducten voor € 69,70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 23:44
CurlyMo schreef op zondag 15 april 2018 @ 12:40:
Een vraag over 19" racks. Wat is nu het verschil tussen een 19" rack geschikt voor IT doeleinden en die voor muziek doeleinden? Wat in ieder geval aardig verschilt zijn de prijzen.

Je kan ze prima gebruiken voor je servers / netwerkapparatuur. De afstand tussen de schroefgaten zijn hetzelfde, maar let wel op voor de diepte. Ze zijn niet allemaal even diep voor het gebruik van slide rails en lange servers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
CryptoCake schreef op zondag 15 april 2018 @ 13:20:
[...]

Je kan ze prima gebruiken voor je servers / netwerkapparatuur. De afstand tussen de schroefgaten zijn hetzelfde, maar let wel op voor de diepte. Ze zijn niet allemaal even diep voor het gebruik van slide rails en lange servers.
Ik vind die dingen er allemaal vrij fragiel uitzien om er een bakbeest van een Chenbro RM43200 in te hangen, maar daar moet ik me dan maar overheen zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
CurlyMo schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:12:
[...]

Ik vind die dingen er allemaal vrij fragiel uitzien om er een bakbeest van een Chenbro RM43200 in te hangen, maar daar moet ik me dan maar overheen zetten?
Het ziet er op het eerste oog inderdaad vrij fragiel uit (valt reuze mee), maar ik neem aan dat je de rack niet gaat volhangen met meerdere Chenbro's? :+ Maar dat gaat zeker passen; je kan altijd nog bekijken wat de stevigheid is als je hem wat hoger in de rack plaatst, anders lekker laag hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-09 22:07

Illusion

(the art of)

Prijsverschil is markt/doelgroep en dus ook kwaliteit.

Die rackjes van Bax zijn voor de low-budget thuisstudio’s en DJ’s. Daar zitten een paar ondiepe geluidseffecten/kaarten in en misschien 1 versterker onderin. In deze markt wordt flink op prijs geconcurreerd.

De netwerkhoek is toch anders. Het moet gewoon goed, en de prijs maakt in verhouding niet zoveel uit (want de servers+software zijn ordegroottes duurder)

Voor de kwaliteit:
Bax 8HE desktop: 1,5 kg incl verpakking
Netwerk 8HE desktop: 2,5 kg excl verpakking.
De ene zit dus bijna 2 keer zoveel staal/alu in.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Illusion schreef op zondag 15 april 2018 @ 14:58:
[...]

Prijsverschil is markt/doelgroep en dus ook kwaliteit.
De markt is in dit topic de thuisgebruiker. Dat is meestal 1 switch, 1 patch panel, 1 server. Daarbij eventueel nog 1 stekkerdoor en/of 1 UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@CurlyMo Vergis je inderdaad niet in het gewicht van o.a. je server en/of je rack-mounted UPS..
En natuurlijk het gewicht van je kabels die die je monteert in je patch paneel.. ook dat gewicht "trekt" wel aan het rack.
Ik heb de racks niet naast elkaar staan o.i.d. maar denk wel dat @Illusion al een goed punt aanhaalt als je kijkt naar de gewichten v/d racks..

Ben zelf voornemens om binnenkort zelf iets in elkaar te knutselen.. wel met wat losse rack profielen die ik in een houten bekisting ga plaatsen dan.. zal totaal iets van 9 of 12u worden denk ik.. profielen voorin en achterin denk ik om achterin evt. iets te plaatsen van 1 of meerdere PDU's.
Maar hoe ik dit ga uitvoeren e.d. moet ik nog eens even x over gaan denken.. net als hoe ik het verder ga doen.. m.b.t. koeling, kabel doorvoer, deurtje/afsluitbaar e.d. en wordt het t.z.t. opgehangen of op de vloer geplaatst, en zo ja op de vloer dan op wielen of niet? >> keuzes, keuzes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Annuk schreef op zondag 15 april 2018 @ 17:12:
@CurlyMo Vergis je inderdaad niet in het gewicht van o.a. je server en/of je rack-mounted UPS..
En natuurlijk het gewicht van je kabels die die je monteert in je patch paneel.. ook dat gewicht "trekt" wel aan het rack.
Ik heb de racks niet naast elkaar staan o.i.d. maar denk wel dat @Illusion al een goed punt aanhaalt als je kijkt naar de gewichten v/d racks..
@Illusion heeft zeker een goed punt, maar vergis je je ook niet in het gewicht van pro-audio versterkers. Ik vraag me dus af of het in thuis-situaties ook op gaat. Helemaal als je netjes je server onderaan hangt / legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
CurlyMo schreef op zondag 15 april 2018 @ 17:44:
[...]

@Illusion heeft zeker een goed punt, maar vergis je je ook niet in het gewicht van pro-audio versterkers. Ik vraag me dus af of het in thuis-situaties ook op gaat. Helemaal als je netjes je server onderaan hangt / legt.
Lees natuurlijk ook even het stukje van @Illusion wat erboven staat en met name onderstaande stukje ;)
Die rackjes van Bax zijn voor de low-budget thuisstudio’s en DJ’s. Daar zitten een paar ondiepe geluidseffecten/kaarten in en misschien 1 versterker onderin. In deze markt wordt flink op prijs geconcurreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Annuk schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:24:
[...]
Lees natuurlijk ook even het stukje van @Illusion wat erboven staat en met name onderstaande stukje ;)
[...]
(Low-budget) thuis studio's en (low-budget) thuis netwerken. Wat is het verschil. Ik heb op dit moment een patch-panel, de bekende Zyxel managed switch en dadelijk een Chenbro server om erin te hangen. Als die server gewoon lekker onderin zo'n rack wordt gehangen, dan is het toch hetzelfde als die paar ondiepe geluidseffecten en je versterker onderin de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
CurlyMo schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:32:
[...]

(Low-budget) thuis studio's en (low-budget) thuis netwerken. Wat is het verschil. Ik heb op dit moment een patch-panel, de bekende Zyxel managed switch en dadelijk een Chenbro server om erin te hangen. Als die server gewoon lekker onderin zo'n rack wordt gehangen, dan is het toch hetzelfde als die paar ondiepe geluidseffecten en je versterker onderin de kast?
Je bent natuurlijk altijd vrij om het te "uit te proberen" maar dat is aan jezelf..
Maar ik denk/verwacht dat je Chenbro server ook wel aan het gewicht is.. ik zou er enigszins bang voor zijn om met zo'n dun blikken ding te werken maar dat is aan jezelf natuurlijk :)

Je kunt evt. altijd kijken naar zoiets als HIER om zelf iets op maat te maken o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Annuk schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:41:
[...]

Je bent natuurlijk altijd vrij om het te "uit te proberen" maar dat is aan jezelf..
Maar ik denk/verwacht dat je Chenbro server ook wel aan het gewicht is.. ik zou er enigszins bang voor zijn om met zo'n dun blikken ding te werken maar dat is aan jezelf natuurlijk :)

Je kunt evt. altijd kijken naar zoiets als HIER om zelf iets op maat te maken o.i.d.
Dat is ook wel een goed idee. Hoe zit het dan met de stevigheid van die profielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
Annuk schreef op zondag 15 april 2018 @ 18:41:
[...]

Hmm? Zijn Chenbro weegt ruim 13kg; de Samson SRK 12u kan (zonder wieltjes) een gewicht aan van +- 204kg. Het enige wat eventueel sneller zou kunnen slijten aan de rack zijn de schroefgaten, je kan er zo te zien geen kooimoeren in bevestigen. Maar dat is ook op te lossen door een lange bout en moer te gebruiken als het gaatje na verloop van tijd lijp begint te worden.

Ik zeg niet dat het per definitie beter is om een audio rack te gebruiken, maar ik kan me wel indenken dat het prijs technisch een stuk aantrekkelijker is om daar wat apparaten in weg te werken :)

p.s., linkje met wat gevens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dat is IMHO de enige die een beetje interessant is, want stevig en vierkante gaten, maar ik vraag me af of je Chenbro daar wel in past, vanwege de beperkte diepte : 450 mm. is best wel een typische diepte voor versterkers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
nero355 schreef op zondag 15 april 2018 @ 19:29:
[...]

Dat is IMHO de enige die een beetje interessant is, want stevig en vierkante gaten, maar ik vraag me af of je Chenbro daar wel in past, vanwege de beperkte diepte : 450 mm. is best wel een typische diepte voor versterkers ;)
Ik heb niet op de diepte gelet, het ging mij meer om het punt dat er racks worden verkocht bij Bax die een stuk goedkoper zijn.
CryptoCake schreef op zondag 15 april 2018 @ 19:27:
[...]
Hmm? Zijn Chenbro weegt ruim 13kg; de Samson SRK 12u kan (zonder wieltjes) een gewicht aan van +- 204kg. Het enige wat eventueel sneller zou kunnen slijten aan de rack zijn de schroefgaten, je kan er zo te zien geen kooimoeren in bevestigen. Maar dat is ook op te lossen door een lange schroef en bout te gebruiken als het gaatje na verloop van tijd lijp begint te worden.
Dat was ook mijn idee. Prijs technisch heb ik ze nog niet beter gezien.

[ Voor 37% gewijzigd door CurlyMo op 15-04-2018 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:39

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Wil thuis een aantal zaken netter afwerken. Woon in een jaren 60 woning.
Ziggo komt binnen in de woonkamer, vanaf hier gaan er 2 kabels naar zolder. (ESX, Sophos XG firewall, wan heen en lan terug)
Lan beneden is gekoppeld aan een accesspoint welke in het tv meubel is geplaatst.
Nu wil ik graag de ‘ESX’ host verplaatsen van boven naar onze kelder. Kan zien dat de netwerkkabels door de kruipruimte lopen.
Deze zal ik het liefste willen vervangen voor betere kabels. Iemand tips voor het beste signaal?
Kan natuurlijk 2 kabels leggen en deze voorzien van connectoren, maar een walloutlet lijkt mij handiger.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zijn volgens jou "betere kabels"? Wat is er "mis" met de huidige? En wat zijn die huidige kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Harmen schreef op maandag 16 april 2018 @ 13:58:
ESX, Sophos XG firewall, wan heen en lan terug
Dit kan toch ook via één kabel en VLAN's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CurlyMo schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:47:
Dit kan toch ook via één kabel en VLAN's?
Uiteraard, maar dan gaan er wel dingen elkaar in de weg zitten (LAN/WAN verkeer verzuipt LAN/WAN verkeer) dus de twee kabels die hij al heeft lijkt me een betere oplossing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
nero355 schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:49:
[...]

Uiteraard, maar dan gaan er wel dingen elkaar in de weg zitten (LAN/WAN verkeer verzuipt LAN/WAN verkeer) dus de twee kabels die hij al heeft lijkt me een betere oplossing :)
Ligt eraan. 1 CAT6(a) is nog altijd toekomstbestendiger dan 2 CAT5e. Met die eerste kan je in de toekomst naar 10Gbit met de eerste blijf je vast zitten aan 1Gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CurlyMo schreef op maandag 16 april 2018 @ 17:59:
Ligt eraan. 1 CAT6(a) is nog altijd toekomstbestendiger dan 2 CAT5e. Met die eerste kan je in de toekomst naar 10Gbit met de eerste blijf je vast zitten aan 1Gbit.
Dan heb je twee keer een switch nodig met minimaal één 10Gbps poort... beetje een duur geintje wat je kan oplossen met een veel goedkopere optie : Twee kabels trekken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
nero355 schreef op maandag 16 april 2018 @ 18:02:
[...]

Dan heb je twee keer een switch nodig met minimaal één 10Gbps poort... beetje een duur geintje wat je kan oplossen met een veel goedkopere optie : Twee kabels trekken :+
Je hoeft die switch nu toch nog niet te hebben? Ik heb het over toekomst. En thuisgebruikers die hun enkele kabel met VLAN's voltrekken moet ik nog zien, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:39

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@CurlyMo Thanks voor het meedenken, voor thuis hou ik het graag 'simpel'.
Kabel was al aangelegd door vorige eigenaar, denk dat het een cat5 kabel is.
Lan heeft wel 1gbit verbinding.

Zal binnenkort eens onder de vloer duiken en kijken wat ik daar aantref. Kabels vervangen lijkt me de moeite waard, zal een meter of 20 zijn schat ik zo in. Kwa connectoren, wat geeft het minste verlies?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Harmen schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:52:
Kabel was al aangelegd door vorige eigenaar, denk dat het een cat5 kabel is.
Met CAT5 ga je geen gigabit snelheden halen, dat moet dan CAT5e zijn. Ik zou in ieder geval CAT6 leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Laatst online: 26-08 08:57
Goedenavond allemaal, ik heb in mijn nieuwe huis wat utp kabels getrokken en wil die nu netjes inbouwen. Het element, de kapjes en de lsa tool heb ik. Omdat ik dit nog niet eerder heb gedaan dacht ik even proef te draaien met een stukje utp en de inbouw. Nu vroeg ik met alleen af, kan ik straks de kabeltjes wel weer uit het element krijgen of is vast = vast 😳 sorry voor deze suffe vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Miss_80 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 22:56:
of is vast = vast 😳 sorry voor deze suffe vraag
Als het LSA strips zijn dan gaat dat wel, maar ik zou het niet te vaak doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Laatst online: 26-08 08:57
In dat geval ga ik nog wat extra filmpjes bekijken over het gebruik van de tang. Daar ging het uiteindelijk om 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Miss_80 schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 23:25:
In dat geval ga ik nog wat extra filmpjes bekijken over het gebruik van de tang. Daar ging het uiteindelijk om 😎
Het is een kwestie van draad op de LSA duwen en dan met de tang door duwen en hij word ook afgeknipt. Je moet alleen even kijken dat je LSA tang goed staat, je hebt namelijk tangen om 2 draden op elkaar te duwen. Hierdoor word de tweede draad niet zover in de LSA geduwd.

Dit is alleen bij tangen met een klein ijzer beugeltje aan de boven kant. Meestal zijn deze van het merk Krone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heren ik zit met het volgende

ik heb een nieuwbouw huis gekocht (2017) A++ dus dik geisloleerdt

nu wil ik op elke verdieping internet over wifi nu hoor ik meerder verhalen.
er liggen nu geen kabels . liever trek ik ook niks
op zolder komt een slaapkamer hier moet ook internet komen voor tv via chromcast
en hier is geen mogelijkheid tot een kabel trekken omdat er geen pijp ligt.

als k nu een een zware router haal (tp link C5400/asus RT5300 ) redt ik het dan tot op zolder of kan ik dat vergeten en zal ik in elk geval op de eerste verdieping een utp moeten trekken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 25 april 2018 @ 10:45:
heren ik zit met het volgende

ik heb een nieuwbouw huis gekocht (2017) A++ dus dik geisloleerdt

nu wil ik op elke verdieping internet over wifi nu hoor ik meerder verhalen.
er liggen nu geen kabels . liever trek ik ook niks
op zolder komt een slaapkamer hier moet ook internet komen voor tv via chromcast
en hier is geen mogelijkheid tot een kabel trekken omdat er geen pijp ligt.

als k nu een een zware router haal (tp link C5400/asus RT5300 ) redt ik het dan tot op zolder of kan ik dat vergeten en zal ik in elk geval op de eerste verdieping een utp moeten trekken ..
Een zware vs "lichte" router zal geen groot verschil maken. Qua zendsterkte zijn ze allemaal gebonden aan de geldende wetgeving. Daarnaast kan een router wel hard schreeuwen zodat bv die ChromeCast op de zolder het hoort, maar die ChromeCast gaat niet harder terug schreeuwen, door 2 betonnen vloeren heen.

De enige/beste oplossing blijft dan ook iets doen met kabels en dus bedrade access points. Wat je wellicht wel kunt doen is gebruik maken van MoKa waarbij je ethernet over coax heen stuurt, er vanuit gaande dat je wel coax hebt liggen. Echter heb ik daar zelf geen ervaring mee, maar dat schijnt wel beter te werken dan powerline.
Pagina: 1 ... 31 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2