Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 122 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 10:12
Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 22:52:
Vergeet ook niet om een UTP aansluiting te maken onder je aanrecht. Nu nog niet van toepassing, maar later kan er een "smart ijskast' komen, of een smart vaatwasser, whatever smart....

En zoals jij al goed gedaan hebt: Alle s wat vast op één plek staat, moet vast aangesloten worden. En NIET via WiFi (ook al lijkt dat makkelijk).
Dat is een goed idee. Ik heb ook een aantal loze leidingen laten frezen naar plekken waar in de toekomst nog wat zou kunnen komen te staan. Kan inderdaad geen kwaad om ook wat onder de aanrecht te laten leggen. Dit zou zelfs nog passen in de te breed uitgehakte geul voor de afvoer naar de aanrecht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:27

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Vergeet ook niet om een UTP aansluiting te maken onder je aanrecht. Nu nog niet van toepassing, maar later kan er een "smart ijskast' komen, of een smart vaatwasser, whatever smart....

En zoals jij al goed gedaan hebt: Alle s wat vast op één plek staat, moet vast aangesloten worden. En NIET via WiFi (ook al lijkt dat makkelijk).
Ik snap je punt, zo heb ik er ook over gedacht. Kijk echter eens bij Home Connect (Bosch en Siemens gphebben het). Het is eigenlijk allemaal WiFi, zonder UTP volgens mij.

Ps hoezo nu nog niet van toepassing? Met Home Connect kan je dit al met de app gebruiken:
- koffiemachine
- vaatwasser
- oven
- koelkast
- afzuigkap (volgens mij ook stukje kookplaat)
- wasmachine
- droger

De ontwikkeling gaat maar door en door.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:39

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@CryptoCake lijkt wel of je last hebt van beton wormen _O-
Dat word leuk al de kabels doortrekken :Y

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:56
CryptoCake schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 20:58:
Tijd voor een nieuw project? :)

In ons nieuwe huis, die wij op dit moment volledig aan het renoveren zijn, hebben wij samen met de installateur en elektricien een leiding (CV, stroom en UTP) plan gemaakt. De frezers hebben het pand na een volle dag werk verlaten en nu kunnen dan eindelijk de buizen geplaatst gaan worden!

Een korte samenvatting:
- Vanuit de meterkast komt er een directe verbinding naar een patchkast aan de overkant van de hal.
- Alle UTP kabels komen straks rechtstreeks uit in de patchkast.
- Buis van patchkast naar mijn kantoor in de tuin (Misschien glas of anders een cat6 PE kabel.) voor mijn servers.
- Camera's, intercom, AP's, etc, allemaal rechtstreeks aangestuurd vanuit een POE switch.

In totaal komen er ~18 UTP aansluitingen, voornamelijk voor apparatuur en wat losse aansluitingen in o.a. woonkamer en slaapkamers.

Een kleine impressie:

[afbeelding]
[afbeelding]

De Patchkast wordt verwerkt in de trap. Volgende week kan ik wat meer foto's plaatsen, dan zijn als het goed is alle buizen gelegd!

P.s. Ik gebruik CAT6 Belden kabels.

Wordt vervolgd...
Hoop dat je de trapkast dan ook echt alleen gebruikt om te patchen :? Als daar servertje en switch staan te blazen is het al snel erg warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
Damic schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 09:17:
@CryptoCake lijkt wel of je last hebt van beton wormen _O-
Dat word leuk al de kabels doortrekken :Y
Waren het maar beton wormen, dan was het gratis :X
ybos schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 13:44:
[...]

Hoop dat je de trapkast dan ook echt alleen gebruikt om te patchen :? Als daar servertje en switch staan te blazen is het al snel erg warm.
Er komt een router en POE switch te staan die een directe verbinding heeft met een andere switch in mijn kantoor. Nog niet helemaal zeker is hoe ik de "patchtrapkast" (lol) ga koelen; de switch zal redelijk wat warmte afgeven. Ik zit te denken aan 2 fans; 1 voor aanvoer en 1 voor afvoer van lucht, of 2 fans voor aanvoer en een rooster voor de afvoer. Misschien verwerken in de plint voor lekkere warme voetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twizzle
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-03 15:16
@CryptoCake Ik heb nog nooit zulke kromme kabelgoten gezien (niet dat dat slecht is maar rechte goten zijn eenvoudiger te maken geloof ik.

Met een router en switch zal de warmte productie denk ik wel meevallen maar hangt natuurlijk ook van de apparatuur af.

Je zou natuurlijk op basis van de afmetingen en het materiaal van de kast een berekening kunnen maken hoeveel warmte je zelf nog afvoeren moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
twizzle schreef op zondag 11 maart 2018 @ 00:44:
@CryptoCake Ik heb nog nooit zulke kromme kabelgoten gezien (niet dat dat slecht is maar rechte goten zijn eenvoudiger te maken geloof ik.

Met een router en switch zal de warmte productie denk ik wel meevallen maar hangt natuurlijk ook van de apparatuur af.

Je zou natuurlijk op basis van de afmetingen en het materiaal van de kast een berekening kunnen maken hoeveel warmte je zelf nog afvoeren moet.
t Wordt zo te lezen een PoE switch, en die willen wel warmte produceren. De veelgebruikte Ubiquiti 24 poort PoE kan tot 250 watt verbruiken, dus dat is een hoop warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Leuk bedacht, ik zou het ook graag zo zien, maar ik denk dat de fabrikanten van die Smart-spullen daar anders over denken. Want hoeveel huizen hebben nu UTP in de keuken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:11

Bij ons hebben we verschillende smart devices in de keuken staan, maar geen enkele heeft een UTP poort. Je mag er tegenwoordig toch wel van uit gaan dan een smart apparaat een goede wifi verbinding heeft, en je je wifi zelf op orde hebt. Het wordt gemaakt voor een gemiddelde consument, dus een UTP in de keuken houden ze echt geen rekening mee. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werchter
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-05 15:47
Het is sowieso een nogal boude uitspraak zonder onderbouwing: "Alle wat vast op één plek staat, moet vast aangesloten worden". Ik vraag me af waar dat vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

werchter schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:40:
Het is sowieso een nogal boude uitspraak zonder onderbouwing: "Alle wat vast op één plek staat, moet vast aangesloten worden". Ik vraag me af waar dat vandaan komt.
Dat zou ik gezond verstand noemen. Al was het maar omdat UTP plug & play is. Gewoon inpluggen en DHCP doet de rest. Bij Wifi zul je minstens een netwerk moeten selecteren en een password invoeren. En daarnaast heeft UTP voordelen qua betrouwbaarheid en beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

werchter schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:40:
Dat is een "best practise" in de IT wereld.

Voordeel: Als jij een nieuwe modem / ISP krijgt, is het letterlijk plug and play. Zelfs 20 jaar later. De bedrade apparaten hebben geen codes nodig of zo. Verder kan het WiFi bereik of het signaal van de nieuwe modem slechter (of beter) zijn.

Vergeet ook niet, dat als jij meerdere typen WiFi apparaten hebt aangesloten (lees: langzame 802.11b/g) én tegelijk snellere (lees: 802.11 b/g/n) dan zal de AP (modem) in de "lage snelheid" gaan zenden. Dus hij zal maximaal 27 Mbps uitzenden.

Alles wat beweegt (telefoon, tablet, laptop) mag op de WiFi. De rest, aan de kabel. Dus TV, settopbox, printer, extra AP's, (smart) apparaten moeten aan de kabel.

Dit wordt ook in bedrijven gedaan. Alle PC's (laptop) zitten altijd aan de kabel (eventueel via een docking station).
Uiteraard, tegenwoordig met flex plekken "kan" het zijn dat alles via WiFi gaat, maar dan hebben we het over professionele WiFi AP's, zoals Ruckus, Aruba, Cisco HPE etc....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werchter
Ja, ik denk alleen dat het wat minder zwart/wit is in een thuis situatie.
Tuurlijk, ik zie de voordelen van bekabeld aansluiten, maar enige nuance is op z'n plaats denk ik.
daarnaast heeft UTP voordelen qua betrouwbaarheid en beveiliging
Over beveiliging zou je kunnen twisten. Een beveiligd wifi netwerk is niet per definie onveiliger dan een bekabeld netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

werchter schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:37:

Over beveiliging zou je kunnen twisten. Een beveiligd wifi netwerk is niet per definie onveiliger dan een bekabeld netwerk.
Toch wel. UTP is een fysiek afgeschermd netwerk wat alleen op een router aangesloten is. Om erop in te breken zul je fysiek moeten inpluggen. Of je valt de router van buitenaf aan.
Wifi is gewoon hetzelfde fysieke netwerk plus een draadloos component eraan toegevoegd. En er wordt geen enkel risico t.o.v. UTP weggenomen. Dus is Wifi per definitie onveiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werchter
downtime schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:55:
Toch wel. UTP is een fysiek afgeschermd netwerk wat alleen op een router aangesloten is. Om erop in te breken zul je fysiek moeten inpluggen.
Dat is nou juist precies het punt, bij UTP is fysieke toegang vaak al genoeg :).
Denk daarbij bijv. aan beveiliging bij gasten in huis.

[ Voor 7% gewijzigd door werchter op 12-03-2018 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

werchter schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:05:
[...]

Dat is nou juist precies het punt, bij UTP is fysieke toegang vaak al genoeg :).
Dat is bij Wifi niet anders. Vrijwel iedere Wifi router heeft ook wel UTP-poorten. Dus het risico van die fysieke toegang blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

downtime schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:10:
[...]

Dat is bij Wifi niet anders. Vrijwel iedere Wifi router heeft ook wel UTP-poorten. Dus het risico van die fysieke toegang blijft.
Bij een router heb je het over het apparaat zelf en dat is meestal wel beveiligd, het andere eind van de kabel niet waar bijvoorbeeld een webcam of printer aanhangt, meestal voldoet het om een MAC van de printer over te nemen als je MAC filtering gebruikt op je DHCP server. Dure NAP/NAC oplossingen zie je niet zo snel bij bekabelde netwerken dus fysiek inpluggen zie ik als net zo'n groot gevaar als WIFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Bierkameel schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:45:
[...]

Bij een router heb je het over het apparaat zelf en dat is meestal wel beveiligd, het andere eind van de kabel niet waar bijvoorbeeld een webcam of printer aanhangt, meestal voldoet het om een MAC van de printer over te nemen als je MAC filtering gebruikt op je DHCP server. Dure NAP/NAC oplossingen zie je niet zo snel bij bekabelde netwerken dus fysiek inpluggen zie ik als net zo'n groot gevaar als WIFI.
Het heeft weinig zin om hierover te discussiëren. Ik beschouw mijn eigen woning als veilig omdat je fysiek zult moeten inbreken om iets in mijn netwerk te pluggen. Maar als je een boel mensen over de vloer krijgt dan zul je dat heel anders zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja... je hebt gelijk. Maar wat voor "mensen" komen bij jou over de vloer, die met een apparaat met een UTP aansluiting gaan rondlopen... Grappig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Anoniem: 203842 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:35:
Tja... je hebt gelijk. Maar wat voor "mensen" komen bij jou over de vloer, die met een apparaat met een UTP aansluiting gaan rondlopen... Grappig....
Bij mij niemand, ik woon maar klein en kan daardoor steeds een oogje op mijn bezoek houden, maar als je een groter huis hebt en kinderen die dagelijks vrienden en klasgenoten mee naar huis slepen... Daar kan best eens een wannabe hacker tussen zitten die een "geintje" wil uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:23
Ik moet helaas 2 utp kabels over de vloer laten lopen, en zocht daarvoor zo'n kabelgoot/brug.

Echter de opties die ik tegenkom bij de bouwmarkt zijn joekels van strips.
Enorm hoog (relatief), zelfs nog hoger dan een normale dorpel.

Liefst zoek ik zo'n laag mogelijke goot en liever zacht (rubber iets) materiaal ipv dat harde pvc-achtig spul.

Iemand daar tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
NeutraleTeun schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:55:
Ik moet helaas 2 utp kabels over de vloer laten lopen, en zocht daarvoor zo'n kabelgoot/brug.

Liefst zoek ik zo'n laag mogelijke goot en liever zacht (rubber iets) materiaal ipv dat harde pvc-achtig spul.

Iemand daar tips voor?
Vroeger gebruikte ik nog wel eens een halve maan goot. Maar die zijn ook vrij hoog, maar lopen wel rond
https://m.dutch.alibaba.c...lId=1244997970&redirect=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:23
Ja die bedoel ik ook.
Vind ze echt absurd hoog. Vooral op de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 19:05

Rozz

I'm an Apogian!!

Beste allemaal,
Na een tijdje te hebben mee gelezen is het tijd om mijn project te starten.
Nieuwbouwwoning is opgeleverd en heb genoeg loze leidingen laten plaatsen, inmiddels 8U frame opgehangen.
Oude KPN Glasvezel 500/500 wordt meeverhuisd samen met een esxi servertje met pfsense, windows10pro welke als router/firewall gebruikt wordt (jaja, niet 100% veilig omdat pfsense niet als barebone werkt maar gemak dient de mens zeg ik maar)
Tevens 2 TP-Link switches, 1tje om glasvezel verbinding te splitten naar dedicated iptv, experiabox als telephonie en dan esxi router die dan de 2e switch aansluit op de rest van het huis.
Nieuwe poe+ switch is reeds besteld.
Hier alvast het begin, niet zo heel veel in te zien nog:
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/rjm.de.ruijter/Fotos/Meterkast/Meterkast_Begin_Thumb.JPG
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/rjm.de.ruijter/Fotos/Meterkast/Meterkast_Bezig_1_Thumb.JPG

mijn vraag is waar kan ik die vertikale kabelgoten als particulier kopen?
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/rjm.de.ruijter/Fotos/Meterkast/VertikaleKabelgoot.GIF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• papafrank99
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-06 09:46
conrad heeft dit soort kabelgoten

[ Voor 69% gewijzigd door papafrank99 op 12-03-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rozz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-05 19:05

Rozz

I'm an Apogian!!

papafrank99 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:15:
conrad heeft dit soort kabelgoten
Thanks....dat ik daar zelf niet opkwam 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:13
Ik heb zojuist de SG2424P binnen gekregen. iPhone decibel meter zegt met kap 55db en zonder 49db. Cresta energiemeter geeft een terugkerend patroon weer:
2sec: 28W
4sec: 15W

Dat idle zonder clients. En dat herhaalt zich telkens.

Ventilatoren zijn 3x Sunon MB40200V1-000C-F99, 5V 0.95W. Dat is een 7200RPM, 8.9CFM, 25.5dB(A) Fan. 40x40x20mm

Na 2 uur meter is er 0.04Wh verbruikt, oftewel 20W idle.

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 13-03-2018 20:37 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CryptoCake
Nog even een snelle update. Alle buizen voor de UTP aansluitingen op de 1e en 2e verdieping zijn geplaatst. Volgende week is de begane grond aan de beurt.

Niet alle buizen zijn bedoeld voor UTP:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ShLkAXZ.jpg

Bundel aan UTP buizen die de trapkast binnenkomen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wwaS6QZ.jpg

En hier komt het straks allemaal samen (komt een nieuwe kast):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GnBG2RH.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
Rozz schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:09:
Beste allemaal,
Na een tijdje te hebben mee gelezen is het tijd om mijn project te starten.
Nieuwbouwwoning is opgeleverd en heb genoeg loze leidingen laten plaatsen, inmiddels 8U frame opgehangen.
Oude KPN Glasvezel 500/500 wordt meeverhuisd samen met een esxi servertje met pfsense, windows10pro welke als router/firewall gebruikt wordt (jaja, niet 100% veilig omdat pfsense niet als barebone werkt maar gemak dient de mens zeg ik maar)
Tevens 2 TP-Link switches, 1tje om glasvezel verbinding te splitten naar dedicated iptv, experiabox als telephonie en dan esxi router die dan de 2e switch aansluit op de rest van het huis.
Nieuwe poe+ switch is reeds besteld.
Hier alvast het begin, niet zo heel veel in te zien nog:
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
De afbeeldingen op je hccnet.nl account laden niet meer. Denk dat je je bandbreedte er doorheen hebt door op tweakers te posten ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

thomasv schreef op maandag 12 maart 2018 @ 23:19:
De afbeeldingen op je hccnet.nl account laden niet meer. Denk dat je je bandbreedte er doorheen hebt door op tweakers te posten ;)
Doen het hiet prima, maar voor het gemakt misschien wel beter om ze naar je Tweakers Album te verplaatsen inderdaad :)
NeutraleTeun schreef op maandag 12 maart 2018 @ 18:55:

Iemand daar tips voor?
Geef eens afmetingen dan ? En hoeveel lager moeten ze zijn ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb in huis nu een POE managed switch en wat normale managed switches. Kan zo'n normale managed switch tussen een POE managed switch en een POE ontvangend apparaat zitten? Oftewel, wordt de POE dan doorgegeven door de normale managed switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:23

Super_ik

haklust!

[afbeelding]
Ik ben er recentelijk achter gekomen dat die dingen worden verkocht onder de naam bedradingskoker

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 15:01
CurlyMo schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:08:
Ik heb in huis nu een POE managed switch en wat normale managed switches. Kan zo'n normale managed switch tussen een POE managed switch en een POE ontvangend apparaat zitten? Oftewel, wordt de POE dan doorgegeven door de normale managed switch?
Nee, tenzij het een switch is met PoE Passthrough (denk aan UniFi-8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:53

[afbeelding]
Hier bijvoorbeeld: https://www.installatieva...jc4CBr8FW3L8aAnEVEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zit er aan de denken om mijn glasvezel NTU te vervangen door een kleine managed switch + SFP. Dan heb ik een soort van netwerk WCD op de plek waar nu de NTU hangt, en dat is wel praktisch in mijn situatie. Er liggen namelijk geen loze leidingen naartoe. De router moet in de meterkast mijn internet blijven afhandelen. De nieuwe switch moet toegang geven tot het thuisnetwerk. Tussen NTU en router ligt nu één kabel. Zie onderstaande schets van de huidige situatie:
code:
1
2
3
4
[Woonkamer]      [Meterkast]       [Kledingkast]
    NTU ------> Router + Wifi ------> Switch
                      |     [TV Meubel]
                      |-----> Switch

Kan er op de plek van de NTU een managed switch of moet dat een router zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
@CryptoCake Als ik je een tip mag geven. Zet de buizen vast met zadels. Die spijkerclips worden hard en breken af. Vooral omdat je ook sokken hebt gebruikt ( beste is om deze te verlijmen ) ik neem aan dat hier dadelijk een plaat voor komt waar je niet meer achter kunt? Als je namelijk over een paar jaar iets moet veranderen en zon buis schiet je los. Heb je een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

@CryptoCake ik sluit me helemaal aan bij @Racer89 , gebruik zadels die je vastschroeft. En dan het liefst fatsoenlijke zadels zoals die van Schnabl. Die gebruik ik zelf ook. En ik hoop inderdaad dat die sokken verlijmd zijn, anders trek je ze los bij het trekken van kabels.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 18:20
CurlyMo schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 18:51:
Ik zit er aan de denken om mijn glasvezel NTU te vervangen door een kleine managed switch + SFP. Dan heb ik een soort van netwerk WCD op de plek waar nu de NTU hangt, en dat is wel praktisch in mijn situatie. Er liggen namelijk geen loze leidingen naartoe. De router moet in de meterkast mijn internet blijven afhandelen. De nieuwe switch moet toegang geven tot het thuisnetwerk. Tussen NTU en router ligt nu één kabel. Zie onderstaande schets van de huidige situatie:
code:
1
2
3
4
[Woonkamer]      [Meterkast]       [Kledingkast]
    NTU ------> Router + Wifi ------> Switch
                      |     [TV Meubel]
                      |-----> Switch

Kan er op de plek van de NTU een managed switch of moet dat een router zijn?
Het zou geen probleem moeten zijn, je zou tussen je meterkast en de locatie van je NTU meerdere VLANs over de kabel kunnen laten lopen om het verkeer te scheiden. Dit betekent natuurlijk wel dat je in de meterkast ook een managed switch nodig hebt.

Let daarnaast ook op compabiliteit van je sfp module icm met je glasvezel en de compabiliteit van je sfp module icm je switch ;)

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
chickpoint schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:22:
[...]

Het zou geen probleem moeten zijn, je zou tussen je meterkast en de locatie van je NTU meerdere VLANs over de kabel kunnen laten lopen om het verkeer te scheiden. Dit betekent natuurlijk wel dat je in de meterkast ook een managed switch nodig hebt.

Let daarnaast ook op compabiliteit van je sfp module icm met je glasvezel en de compabiliteit van je sfp module icm je switch ;)
Daarvoor heb ik inderdaad advies gevraagd in het KPN glasvezel topic. Dan wordt het een managed switch. Dat scheelt weer in de kosten. SFP module wordt een Cisco compatible ding. Ik neem aan dat in ieder geval de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP en pricewatch: MikroTik RouterBOARD RB260GS die dingen wel slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 18:20
CurlyMo schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:26:
[...]

Daarvoor heb ik inderdaad advies gevraagd in het KPN glasvezel topic. Dan wordt het een managed switch. Dat scheelt weer in de kosten. SFP module wordt een Cisco compatible ding. Ik neem aan dat in ieder geval de pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP en pricewatch: MikroTik RouterBOARD RB260GS die dingen wel slikken.
Kijk het voor de zekerheid eventjes hier of op het ubiquiti forum na:
https://www.edgeroutercon...s-compatibility-overview/

(kudos aan onze medetweaker djkavaa)

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
chickpoint schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:34:
[...]
Kijk het voor de zekerheid eventjes hier of op het ubiquiti forum na:
Juist om die reden dus voor de zekerheid advies gevraagd hier op GoT, Dus in het stappenplan is de stap advies vragen afgetikt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CurlyMo schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:26:
Dit al gezien ?

http://www.draytek.nl/fil...ing%20Vigor%202132FVn.pdf

En voor tips voor goedkope SFP modules kan je het Ubiquiti topic Deel 1 en 2 doorzoeken : Al vanaf € 9 heb je ze :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
Racer89 schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 20:03:
@CryptoCake Als ik je een tip mag geven. Zet de buizen vast met zadels. Die spijkerclips worden hard en breken af. Vooral omdat je ook sokken hebt gebruikt ( beste is om deze te verlijmen ) ik neem aan dat hier dadelijk een plaat voor komt waar je niet meer achter kunt? Als je namelijk over een paar jaar iets moet veranderen en zon buis schiet je los. Heb je een uitdaging.
Wokschotel schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 07:42:
@CryptoCake ik sluit me helemaal aan bij @Racer89 , gebruik zadels die je vastschroeft. En dan het liefst fatsoenlijke zadels zoals die van Schnabl. Die gebruik ik zelf ook. En ik hoop inderdaad dat die sokken verlijmd zijn, anders trek je ze los bij het trekken van kabels.
Bedankt voor het advies!
Ja er worden op sommige plekken ook sokken gebruikt, maar of die verlijmd zijn durf ik niet te zeggen, zou dat na moeten vragen wanneer ze weer terug zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
@CryptoCake als ze de buis verlijmen. Kijk wel dat ze de lijm op de buis smeren en niet in de sok. Anders heb je de lijm dadelijk in de buis zitten. Ik zou het zeker even laten nakijken. Anders heb je achteraf ellende er mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
nero355 schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 19:23:
[...]

Dit al gezien ?

http://www.draytek.nl/fil...ing%20Vigor%202132FVn.pdf

En voor tips voor goedkope SFP modules kan je het Ubiquiti topic Deel 1 en 2 doorzoeken : Al vanaf € 9 heb je ze :)
Ja, gezien. En zo'n $9 module is onderweg.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• RubenTheys
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 08:02
Ik heb er net een verbouwing van een appartementje opzitten, en als network engineer kon ik het niet laten om een deftig rack'je te voorzien. Probleem was echter plaatsgebrek op een appartement, en ik wou het ook niet in het zicht hangen, dus heb ik er een kast rond getimmerd die perfect op maat is van een 19" rack. Lekker knus weg gemoffeld :)

Hier zie je de kabels boven uit het plafond komen, en het begin van de kast:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6VIKIgQ.jpg?1

Aan luchttoevoer is ook gedacht:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/a45ziS2.jpg?2

In de bovenkant van deze kast is later luchtafvoer voorzien, recht het valse plafond in. Kabels zijn vooral ethernet, maar ook speaker, coax, RS232 zijn voorzien.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pgyIMhw.jpg?2

Vervolgens een paar rack profielen gezaagd en gemonteerd tegen de wanden. Momenteel zit er enkel een switch in en een NASje, maar daar komt binnen korte tijd nog 2 Sonos Amps bij, een esxi server en een dedicated pfSense/Sophos bakje. Alles op zn tijd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r1sXPi6.jpg?2

En zo ziet het er afgewerkt uit:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6cYkIyX.jpg?1

Doorheen het appartement de nodige UTP outlets en speaker outlets voorzien van type LS990 van Jung, top materiaal:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I1ViTVv.jpg?2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
RubenTheys schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 18:29:
Ik heb er net een verbouwing van een appartementje opzitten, en als network engineer kon ik het niet laten om een deftig rack'je te voorzien. Probleem was echter plaatsgebrek op een appartement, en ik wou het ook niet in het zicht hangen, dus heb ik er een kast rond getimmerd die perfect op maat is van een 19" rack. Lekker knus weg gemoffeld :)

Hier zie je de kabels boven uit het plafond komen, en het begin van de kast:
[afbeelding]

Aan luchttoevoer is ook gedacht:
[afbeelding]

In de bovenkant van deze kast is later luchtafvoer voorzien, recht het valse plafond in. Kabels zijn vooral ethernet, maar ook speaker, coax, RS232 zijn voorzien.
[afbeelding]

Vervolgens een paar rack profielen gezaagd en gemonteerd tegen de wanden. Momenteel zit er enkel een switch in en een NASje, maar daar komt binnen korte tijd nog 2 Sonos Amps bij, een esxi server en een dedicated pfSense/Sophos bakje. Alles op zn tijd:
[afbeelding]

En zo ziet het er afgewerkt uit:
[afbeelding]

Doorheen het appartement de nodige UTP outlets en speaker outlets voorzien van type LS990 van Jung, top materiaal:
[afbeelding]
Dat ziet er strak uit! Hoe diep is jouw kast? En geen problemen met hitte/ventilatie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

k heb mij even rustig gehouden en zie dat er heel veel is gebeurd na mijn laatste post. Vanmiddag noemde ik in een reactie dat ik een legbordje had gemaakt om mijn RPi op te huisvesten. Ik heb de RPi's in een LEGO-behuizing ondergebracht en kan deze op de LEGO grondplaat op het legbord een plekje geven. De grondplaat was 50x50 studs en heb ik gehalveerd naar 25x50 studs. Nieuw zijn ze nog best wel kostbaar, maar ben tweedehands geslaagd op Bricklink (baseplate 50 x 50 grey). Even een sopje en een afwasborstel er overheen en hij was weer als nieuw, maar dan voor een fractie van de prijs. Ze gaan nu ook niet schuiven, dus het blijft netjes. Ik heb er nu twee, nog de wens voor een derde en weet dat er vier op een rij geplaatst kunnen worden. Maar nu het belangrijkste, een fotootje. We hebben geen licht in de hal waar de meterkast is (we komen hier zelf niet zo vaak, dus missen het ook niet...) dus de foto zal geen prijs winnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bXiACduFSt27e3pnyDegzlHv/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:42
Iemand ervaring met het verplaatsen van een FTU? Is dat lastig? Is er grote kans op kabelbreuk?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Ik heb die van mij verplaatst in de meterkast. Heb een ruime radius aangehouden en een enkele lus gemaakt zodat hij een stuk lager kwam te hangen. Vond het best wel spannend, want als het mis zou gaan, dan zou het hersteld moeten worden; en dat was vast geen service-actie als je er zelf mee bezig bent geweest. Je voelt zelf wel aan de kabel welke radius je moet aanhouden, op een gegeven moment moet je te veel kracht zetten..
Nieuw plaatsen heb ik niet gedaan, heb daar ook het gereedschap niet voor.
Artbij schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:07:
Iemand ervaring met het plaatsen van een FTU? Is dat lastig? Is er grote kans op kabelbreuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
chickpoint schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 08:22:
[...]
In afwachting van mijn SFP module heb ik wel vast de switch aan de NTU gehangen. Het doorgeven van de VLAN's gaat prima. Ik heb zowel internet en in zit op het thuisnetwerk. Zodra de SFP binnen is even ompluggen en dan zou alles al goed moeten staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Artbij schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:07:
Iemand ervaring met het verplaatsen van een FTU? Is dat lastig? Is er grote kans op kabelbreuk?
Zolang je voorzichtig doet. Niet te sterk buigen en de kabel niet draaien. En de vezel niet uit de ftu halen. Hier is deze namelijk het gevoeligste.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Ik zal ook maar eens mijn netwerkopstelling laten zien.

Aangezien ik geen ruimte had om 19" gewoon horizontaal te plaatsen heb ik gekozen voor verticaal en heb daarmee ruimte gecreëerd voor 5U.

Zyxel GS1900-24E als switch

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/k225ah.jpg

Aan de zijkant heb ik mijn Router (RT-AC66u) en een raspberry pi (Domoticz) en een Hue Bridge opgehangen. Aan de zijkant ook gekozen voor een hollewand doos waardoor ik vanuit de zijkant de Raspberry en de Hue kan patchen via het patchpaneel. Zo lopen er geen kabels voorlangs.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/1647d0.jpg

Onderin een Synology DS1513+ met 4 x 4TB in RAID 5.
Ik doe nu ook verbruik meten voor alles wat er in de meterkast wordt gebruikt, en als de NAS niet aan staat, is het verbruik rond de 26 Watt, is de NAS wel actief zit het rond de 67 Watt.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenTheys
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 08:02
CryptoCake schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:17:
[...]

Dat ziet er strak uit! Hoe diep is jouw kast? En geen problemen met hitte/ventilatie?
Dankje! Diepte is standaard garderobe-diepte, dus 60cm. Rack profielen zitten 7cm naar achteren. De ventilatie aanvoer zie je zitten aan de zijkant, de afvoer staat niet op foto maar bovenaan is een 110mm gat geboord waardoor de warme lucht kan afgevoerd worden naar de ruimte tussen het gyproc plafond en de echte plafondplaat (15cm hoogte). Indien die esxi en pfSense bak in de toekomst te warm worden, monteer ik een fan op dat gat, waardoor de luchtcirculatie wat rapper loopt. Momenteel geen problemen in ieder geval, maar er draait dan ook enkel een Ubuiqiti switch en een NAS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPtjeeNL
  • Niet online
lowfi schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:54:
Heb wat kabelmanagement gedaan:

Geel NAS
Rood POE
Wit Data
Blauw levensader :+

[afbeelding]
Dit ziet er gaaf uit zeg! Ik ben zelf op een wat kleinere schaal bezig, maar... Waar heb jij die witte dikke power adapter van de Hue Bridge gelaten? Dat ding is echt een doorn in het oog bij mij en daardoor kan m'n patch kast niet goed dicht. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:32
Ik heb nog een stekkerdoos achterin de patchkast op de plank liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
CurlyMo schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:50:
[...]

In afwachting van mijn SFP module heb ik wel vast de switch aan de NTU gehangen. Het doorgeven van de VLAN's gaat prima. Ik heb zowel internet en in zit op het thuisnetwerk. Zodra de SFP binnen is even ompluggen en dan zou alles al goed moeten staan :)
Alles is binnen en het werk top! :)

Zie het KPN glasvezel topic voor de instellingen.

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 17-03-2018 17:41 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Paar kleine veranderingen in mijn netwerk gedaan. Cat6 patchkabels vervangen door Cat6a, gewoon, omdat het kan :X (en een paar kabeltjes er bij, en een extra switch)
Het ene model Gb switch vervangen door een ander model, omdat die iets kleiner is (qua hoogte)

Ik heb Ziggo via de COAX opgezegd, en ga nu alles via de glasvezel doen. Toen ik mijn appartement betrok heb ik de COAX kabels naar de kamers vervangen door een COAX + een Cat6 netwerkkabel door het zelfde pijpje 'voor het geval dat'. Dat geval is nu gekomen, en ik ga binnenkort de 'enkel COAX' doosjes vervangen door een 'COAX + STP' combidoosje, maar ik heb nu ook in de meterkast alles alvast aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0C5xkNx.jpg?1
Het gedeelte wat niet te zien is: glasvezelmodem, van daaruit een oranje kabelje van 25cm naar de Experiabox (V8), geen extra router.

Vanaf de Experiabox gaat er een rode kabel naar de stekkerdoos met overspanningsbeveiliging. Dat ding had ik al langer, die heeft een netwerkaansluiting, en die gebruik ik dan ook. Glasvezel -> modem -> EB -> stekkerdoos, eigenlijk compleet nutteloos omdat er geen telefoonlijn is waar de bliksem in kan slaan :+ Ik heb geen idee wat zo'n APC stekkerdoos eigenlijk voor netwerk aan kan, maar met 100Mb gaat het goed.

Vanaf de stekkerdoos gaat er een 50cm Cat6 (foutje met bestellen, dacht dat 25cm genoeg was, nu is het dus 50cm van het 'foute' type met een lusje) naar de switch, een 16-poorts D-Link (unmanaged), en van de switch gaan er 8 grijze patchkabels (50cm) naar het patchpanel, 12-poorts Cat6, en van daaruit Cat6 S-FTP naar de kamers, 8 stuks. En 4 paarse naar een NAS die weer onderin staat, met maar 2 netwerkpoorten :P (maar misschien dat er ooit nog een 4-poorts model komt, dan heb ik in ieder geval genoeg kabels in de zelfde kleur)

Poort 2 van de Experiabox heeft een groene kabel gekregen, en die gaat nu naar een 5-ports D-Link switchje, die het weer verdeelt over 3 andere groene kabels, nu van 1m, die naar het patchpaneel gaan, waarna de kabels samen met de COAX naar de kamers gaat.

Niet de allernetste afwerking, wel overal klittenband (behalve op het patchpanel, daar zitten de kabels met tie-wraps gefixeerd), maar het werkt. Antenneversterker zit er ook nog, die laat ik verder zitten, is alleen de stekker van uit de stekkerdoos getrokken. COAX kabel gaat na binnenkomst ook eerst door de overspanningsbeveiliging. Is bij de AOP ook losgetrokken.

Kleurcodes kabel:
* 'Ongerouterd' verkeer, glasvezelkabel, kabel tussen modem en EB: oranje
* 'Netwerk van router naar switch', rood, inclusief tussenstap
* 'Verticale bekabeling netwerk' (omhoog de pijpjes in, omlaag naar de dozen) grijs
* Kabels naar de NAS: paars
* Bekabeling naar televisies: groen, net als de COAX kabels die de huizen in gaan.

Ronde witte ding is trouwens een rookmeldertje.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-06 17:09
Resistor schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 20:39:
Paar kleine veranderingen in mijn netwerk gedaan. Cat6 patchkabels vervangen door Cat6e, gewoon, omdat het kan :X (en een paar kabeltjes er bij, en een extra switch)
Normaal zou ik het laten schieten, maar je hebt het dik gedrukt :p Ik neem aan dat je Cat6a bedoelt? Cat6e bestaat namelijk niet als standaard Wikipedia: Category 6 cable

[ Voor 24% gewijzigd door job_h op 18-03-2018 01:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

job_h schreef op zondag 18 maart 2018 @ 00:59:
[...]

Normaal zou ik het laten schieten, maar je hebt het dik gedrukt :p Ik neem aan dat je Cat6a bedoelt? Cat6e bestaat namelijk niet als standaard Wikipedia: Category 6 cable
Whoops... Was al laat toen ik het postte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-06 23:12
(.....)
Niet de allernetste afwerking, wel overal klittenband (behalve op het patchpanel, daar zitten de kabels met tie-wraps gefixeerd), maar het werkt. Antenneversterker zit er ook nog, die laat ik verder zitten, is alleen de stekker van uit de stekkerdoos getrokken. COAX kabel gaat na binnenkomst ook eerst door de overspanningsbeveiliging. Is bij de AOP ook losgetrokken.

Ik denk dat die van mij er ook zo ongeveer uit komt te zien, dus prima om te zien wat er met een kleine ruimte gedaan kan worden. Net kabelmanagment ook.
Wel 2 vraagjes:
* Waarom behoud je de coax als je over gaat op glasvezel?
* vanwaar de rookmelder in de km? Bang voor teveel hitte?

Edit:
Ah, dank resistor en curlymo, duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

A4-tje schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:24:
[...]

Ik denk dat die van mij er ook zo ongeveer uit komt te zien, dus prima om te zien wat er met een kleine ruimte gedaan kan worden. Net kabelmanagment ook.
Wel 2 vraagjes:
* vanwaar de rookmelder in de km? Bang voor teveel hitte?
* 1 Te lui om alles uit de meterkast te trekken. Kabels zitten prima zoals ze zitten. Het is alleen op de dozen in de woonkamer en slaapkamers een combi-outlet zoals deze monteren en klaar. Als een eventuele volgende bewoner weer terug wil naar de kabel kan dat. Voor mij is afschakelen alleen maar de connector uit de AOP trekken (niet eens nodig, maar eventueel tegen blikseminslag), en de stekker van de versterker uit de stekkerdoos.
* 2 Rookmelder cadeau gekregen terwijl ik alle kamers al voorzien had van een rookmelder. Had deze over, en weggooien is zonde. Is een melder met 'vaste' batterij die niet te vervangen is en 10 jaar mee zou moeten gaan. Dan maar in de laatste ruimte (op de badkamer na) die niet voorzien is van een rookmelder.

Enige wat ik sinds de foto gedaan heb is de 'inkomende' kabel naar de kleine switch apart gezet op de rechter poort (om onderscheid te maken tussen inkomend en uitgaand verkeer), en wat ik nog moet doen is een aardedraad naar de switches trekken, die hebben een mooi schroefje om te aarden, en dat ga ik ook gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Resistor op 18-03-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dacht ik klaar te zijn met een Mikrotik RB260GS en een TP-Link SG2424P, maar nu blijkt de Mikrotik alleen passive POE te ondersteunen en de TP-Link alleen active POE :/ Schiet nog niet op dus. Zijn er manieren om makkelijk van active POE naar passive POE te gaan met gigabit snelheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

CurlyMo schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:55:
Dacht ik klaar te zijn met een Mikrotik RB260GS en een TP-Link SG2424P, maar nu blijkt de Mikrotik alleen passive POE te ondersteunen en de TP-Link alleen active POE :/ Schiet nog niet op dus. Zijn er manieren om makkelijk van active POE naar passive POE te gaan met gigabit snelheden?
Lijkt me sterk :
Ondersteunt 24 x 802.3at/af-conforme POE+ aansluitingen met totale stroomtoevoer van 180 W
Of je moet het over een eigen Mikrotik specifieke Passive PoE standaard hebben, zoals Ubiquiti die heeft bijvoorbeeld :?
A4-tje schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:24:
FYI : Er zijn ook glasvezel gebieden waar de glasvezel verbinding echt alleen voor Internet bedoeld is ;)

Coax is dan voor de TV en de koperlijn voor de telefoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik heb ook GV (telfort) plus een coax only abo van ziggo. Coax gaat in de hdhomerun voor poormans IPTV 🤨

Denk alleen dat ik ziggo begin volgend jaar opzeg. 95% is bij ons on demand inmiddels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
nero355 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 16:43:
[...]
Of je moet het over een eigen Mikrotik specifieke Passive PoE standaard hebben, zoals Ubiquiti die heeft bijvoorbeeld :?
Nee, gewoon standaard passive POE. Ik had nog POE injectors liggen van TP-Link en daarmee werkte het wel. Probleem is alleen dat daarmee de link naar 100mbit gaat. Dat schiet dus niet op met glasvezel. Over het POE avontuur ben ik niet enthousiast.

Toch maar een normale managed switch zien te scoren zie wat zuiniger is en minder verbruikt. Je mag de TP-Link hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-06 00:48

PcDealer

HP ftw \o/

Nooit gehoord van passieve en actieve poe...

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:21
PcDealer schreef op zondag 18 maart 2018 @ 19:15:
Nooit gehoord van passieve en actieve poe...
Passive wil je ook niet van horen :p Bij passive PoE wordt er altijd stroom geleverd, waarbij de fabrikant beslist hoeveel. Dit betekent echter dat alle apparaten die daar niet mee overweg kunnen worden gefrituurd als je die aansluit op een kabel met passive PoE.

Active PoE is zoals vastgelegd in de 802.3af en 802.3at standaarden. Er wordt dan eerst 'onderhandeld' tussen switch/injector en client of, en zo ja, hoeveel stroom er geleverd moet worden. Daardoor is dit wel 'veilig' en kan dit altijd aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:53
[...]
d:)b

Heb er hier ook eentje hangen in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sp.boot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-10-2024
CurlyMo schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:55:
Wat je zoekt bestaat, Ubiquiti heeft ze :

https://www.ubnt.com/accessories/instant-8023af-adapters/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gday
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 21:06

gday

TENACIOUS D TIME!!!

Jan-man schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:56:
[...]

Doe voorkomt dat ik een echtscheiding krijg >:). Heb meerdere dagen zitten klooien met scripts om iptv stabiel aan de praat te krijgen maar dat is gewoonweg 1 groot drama op de usg. Was er na 4 dagen kloten wel klaar mee en nu weer de v10 er tussen.
Ik heb IPTV van XS4ALL stabiel werkend gekregen met een USG Pro door VLAN 6 apart op LAN2 binnen te laten komen, en de igmp-proxy op eth1 te configureren.

ingen vill veta var du köpt din tröja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 12:11
gday schreef op maandag 19 maart 2018 @ 02:00:
[...]

Ik heb IPTV van XS4ALL stabiel werkend gekregen met een USG Pro door VLAN 6 apart op LAN2 binnen te laten komen, en de igmp-proxy op eth1 te configureren.
Nu maak je mij nieuwsgierig. Dus je mengt je netwerken met de USG in 1 netwerk, of laat je ze ook weer als gescheiden VLAN uit de USG komen? Ik ben bezig met het opzetten van routed IPTV, maar tot op heden geen groot succes.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zoals ik al aangaf ben ik er klaar mee. Heb je een redelijke onzuinige superdeluxe switch met POE+ moet je weer adapters kopen om bepaalde apparaten te voeden. Ik koop dan liever een normale passief gekoelde managed switch met één a twee op maat gesneden POE injectors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:17
gday schreef op maandag 19 maart 2018 @ 02:00:
[...]

Erg omslachtig tenzij je maar 1 tv hebt. Het moet gewoon kunnen op 1 LAN poort en een igmp switch maar werkt alles behalve normaal/stabiel.

Heb er meerdere avonden aan geklooid maar werkte hooguit 5/6 uurtjes stabiel. Hierna kreeg ik problemen als ztnb / ene zender wel beeld andere niet / uitval van meertv/netflix enz enz.

9/10 keer werkte het weer na een reboot van de usg dus lijkt erop dat er 1 of andere buffer vol liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:21
CurlyMo schreef op maandag 19 maart 2018 @ 07:26:
[...]

Zoals ik al aangaf ben ik er klaar mee. Heb je een redelijke onzuinige superdeluxe switch met POE+ moet je weer adapters kopen om bepaalde apparaten te voeden. Ik koop dan liever een normale passief gekoelde managed switch met één a twee op maat gesneden POE injectors.
Als je inderdaad wat exotische PoE apparaten hebt is dat sowieso het handigst. Je wil ook niet het risico lopen dat je zo'n Ubiquiti instant adapter gaat gebruiken om vervolgens apparatuur van een ander merk aan de passive kant aan te sluiten. Omdat je dan dus weer met het vraagstuk zit of de passive PoE die uit adapter komt wel dezelfde is als dat apparaat nodig heeft.

Zelf heb ik thuis alles van Ubiquiti, en vind het ook extreem jammer dat ik de APs net heb gekocht rond de tijd dat hier de 802.3af compatible versies beschikbaar kwamen. Ik heb de mijne in januari ('17) gekocht en deze werken alleen met passive PoE (24V in dit geval), terwijl in februari de meeste shops de modellen die ook met 802.3af werken leverden. Nu moet ik dus ook altijd erop letten/eraan denken dat ik die kabels/poorten vanaf de switch (ook van Ubiquiti en dus de juiste (passive) PoE levert) nooit op een ander apparaat kan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Resistor schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:28:
[...]

* 1 Te lui om alles uit de meterkast te trekken. Kabels zitten prima zoals ze zitten. Het is alleen op de dozen in de woonkamer en slaapkamers een combi-outlet zoals deze monteren en klaar. Als een eventuele volgende bewoner weer terug wil naar de kabel kan dat. Voor mij is afschakelen alleen maar de connector uit de AOP trekken (niet eens nodig, maar eventueel tegen blikseminslag), en de stekker van de versterker uit de stekkerdoos.
Oefff heb je echt deze doosjes gebruikt uit je link?? :X :-(

Waarom geen draagraampjes met 1x utp keystone en 1x coax keystone (hetzij dubbele F-connector hetzij F-connector <> IEC connector)?
Deze utp aansluiting is namelijk niet echt iets om over naar huis toe te schrijven met z'n schroefaansluitingen voor de utp :(

Moet verder wel zeggen dat het er in je MK netjes uitziet hoor _/-\o_

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:49
CurlyMo schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:18:
[...]

Ja, verschillende. Toch maar een gekocht. PM me maar voor informatie. Kan ik eens zelf meten.
Ik ben een vergelijkbaar Marktplaats traject door gegaan. En vond het ook een goed deal. Fan(s) zou ik sowieso vervangen. (Noctua fans zie ik vaak langs komen voor dergelijke mods). Weet je al iets over het verbruik zonder belasting?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Annuk schreef op maandag 19 maart 2018 @ 10:39:
[...]

Oefff heb je echt deze doosjes gebruikt uit je link?? :X :-(

Waarom geen draagraampjes met 1x utp keystone en 1x coax keystone (hetzij dubbele F-connector hetzij F-connector <> IEC connector)?
Deze utp aansluiting is namelijk niet echt iets om over naar huis toe te schrijven met z'n schroefaansluitingen voor de utp :(

Moet verder wel zeggen dat het er in je MK netjes uitziet hoor _/-\o_
Ik heb ze nog niet gekocht (want niet op voorraad), maar ik ga dan eens verder kijken.

F-connector wat kan natuurlijk ook nog. Maar ik weet niet of een eventuele volgende bewoner snapt dat daar gewoon radio- en TV-signaal uit te halen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
ice-T106 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:43:
[...]

Ik ben een vergelijkbaar Marktplaats traject door gegaan. En vond het ook een goed deal. Fan(s) zou ik sowieso vervangen. (Noctua fans zie ik vaak langs komen voor dergelijke mods). Weet je al iets over het verbruik zonder belasting?
Had ik ook al in dit topic gezet 20W. Ik ben gisteren eens begonnen met belasten en daar kwam bij 3 poorten nog +/-1W bij. Probleem is dat ik dan alsnog rond de € 100,- uitkom, want die Noctua's zijn ook niet goedkoop.

Het is een vergelijkbaar probleem als met een Raspberry Pi. Kaal kosten ze weinig, maar wat je allemaal investeert voordat je hem lekker werkend hebt als mediaspeler is ook bijna een 2de hands NUC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Resistor schreef op maandag 19 maart 2018 @ 11:50:
[...]

F-connector wat kan natuurlijk ook nog. Maar ik weet niet of een eventuele volgende bewoner snapt dat daar gewoon radio- en TV-signaal uit te halen is.
Je moet natuurlijk wel in je achterhoofd houden dat je het voor jezelf doet en niet voor een ander ;)
Dat gezegd hebbende snap ik je punt wel heel goed hoor, maar de meesten die een ziggo pakketje aanschaffen en zelf ff aansluiten gaan de connectoren wel herkennen.. en e.v.t. laat je die kabels t.z.t. zitten...

Maar daarom zei ik ook nog om evt. met F-connector <> IEC te werken.. dan zit in de muur de F-connector maar aan de buitenkant (zichtkant) de IEC plug (de standaard coax plug), let daarbij wel ff op welke je koopt (male/female) de standaard muuraansluiting voor tv is in ieder geval een male plug.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CurlyMo schreef op maandag 19 maart 2018 @ 12:09:
Het is een vergelijkbaar probleem als met een Raspberry Pi. Kaal kosten ze weinig, maar wat je allemaal investeert voordat je hem lekker werkend hebt als mediaspeler is ook bijna een 2de hands NUC.
Dat was ook een beetje mijn probleem met de Pi, maar toch heb ik er één gekocht uiteindelijk, want de Atom NUC die ik hier heb was 3 keer zo duur als je eenmaal een SSD en RAM erbij hebt gekocht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-06 10:21
Een kleine vraag die hier wel past. In onze nieuwbouw (bijna klaar!) worden alle kamers meteen voorzien van netwerk.
Meer dan 10 lijnen komen samen aan het meterbord, in de garage. Omdat een nette afwerking gepast is (geen omkasting, alles netjes met kabelgoten etc), hangt er ook een 6U patch cabinet.
De huidige is 450mm diep, maar door de positionering (net naast de garagepoort op 1,5m hoogte) valt deze ongelukkig. We geloven dat dit de passage in de weg zal staan, wanneer er een wagen in de garage staat.
Vraag is nu; als we deze vervangen door een kast van 375mm, gaan we hier 'ooit' nadelen van ondervinden? Gaat dit problemen opleveren in het uitkiezen van (managed) switches of routers? Of passen deze allemaal ruimschoots? Wat is jullie ervaring hierin? Een nas etc gaan hier nooit in komen, maar naast komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gewoon goed kiezen. Er zijn óók "kleine" ondiepe switches. misschien niet exact het model dat jij wilt, maar het kán wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:37
freelh schreef op maandag 19 maart 2018 @ 19:44:
Een kleine vraag die hier wel past. In onze nieuwbouw (bijna klaar!) worden alle kamers meteen voorzien van netwerk.
Meer dan 10 lijnen komen samen aan het meterbord, in de garage. Omdat een nette afwerking gepast is (geen omkasting, alles netjes met kabelgoten etc), hangt er ook een 6U patch cabinet.
De huidige is 450mm diep, maar door de positionering (net naast de garagepoort op 1,5m hoogte) valt deze ongelukkig. We geloven dat dit de passage in de weg zal staan, wanneer er een wagen in de garage staat.
Vraag is nu; als we deze vervangen door een kast van 375mm, gaan we hier 'ooit' nadelen van ondervinden? Gaat dit problemen opleveren in het uitkiezen van (managed) switches of routers? Of passen deze allemaal ruimschoots? Wat is jullie ervaring hierin? Een nas etc gaan hier nooit in komen, maar naast komen.
En de apparatuur verticaal tegen de muur plaatsen? Misschien niet zo netjes als een patchkast, maar wel mogelijk, ik heb al verschillende voorbeelden in dit topic voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-06 10:21
FoxLenny schreef op maandag 19 maart 2018 @ 23:44:
[...]
En de apparatuur verticaal tegen de muur plaatsen? Misschien niet zo netjes als een patchkast, maar wel mogelijk, ik heb al verschillende voorbeelden in dit topic voorbij zien komen.
Goeike, die ga ik eens inpassen. Wanneer alles hangt, volgen er foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Zojuist een Zyxel GS1900E-24 geïnstalleerd en met 3 poorten actief (waarvan 2 met VLAN) doet hij inderdaad 6W continue.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12:53
Zo vandaag even aan de knutsel geweest en mijn vietvaks Ikea Kallax omgetoverd tot onderstaande, nu passen mijn Node804 kasten en netwerkspullen in de kast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S1cVLOJ33Q3qbfTFs4vqJyjd/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1CjP4QmXlUpYvlFXcVFUR8zr/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turmin
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:19
Ik heb een begin gemaakt aan het netwerk in mn nieuwbouw woning. Ik heb bij de bouw gekozen voor 12 loze leidingen. Woonkamer aan beide kanten 2, elke slaapkamer 2, zolder 2.
Op dit moment heb ik alleen utp gelegd in de woonkamer, op de grote slaapkamer heb ik 1 loze leiding gebruikt en op één andere kamer ook 1. Ik heb nu dus vanuit de woonkamer 8 utp kabels en vanuit boven 4.
Ik gebruik wandcontactdozen met LSA strips. Helaas kwam ik er later pas achter dat ze er ook zijn met modular jacks. Bij een volgende ronde zullen deze hoogstwaarschijnlijk vervangen worden. In de meterkast gebruik ik wel modular jacks van Panduit. Deze zitten in een Panduit 12V Minicom
Afbeeldingslocatie: http://images.turmin.com/Meterkast201803251.png
Verder staat er op de bovenste plank een Experia Box V10. Dit modem valt me nog niet tegen vandaar dat mn Archer C3200 op dit moment niet gebruikt wordt. Verder staat er een Synology DS211+ en een APC Surge Protector.
Voor de kabels wil ik een bedradingskoker gebruiken alleen weet ik nog niet precies wat het mooiste is. Ook moet er nog een switch komen en zou ik er graag nog een UPS aan toe willen toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ziet er goed uit. Die NTU zou ook nog vervangen kunnen worden door een router met SFP. Scheelt je weer een apparaat en je hebt gelijk meerdere netwerken aansluitingen i.p.v. die ene die de NTU nu heeft. Zo heb ik ook een aantal aansluitingen gecreëerd op een plek waar ik geen RJ45 WCD kon plaatsen, maar wel de NTU hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turmin
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:19
Bedankt! Jij hebt een NT met router functie? Worden deze niet alleen door Vodafone geplaatst? Zou je er eens een foto van willen plaatsen? Ik heb KPN en volgens mij hebben hun dat niet. Daarnaast is het afhankelijk welke FTU je hebt of de NT er ook oppast.

[ Voor 80% gewijzigd door Turmin op 26-03-2018 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Turmin schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:21:
[...]

Bedankt! Jij hebt een NT met router functie? Worden deze niet alleen door Vodafone geplaatst? Zou je er eens een foto van willen plaatsen? Ik heb KPN en volgens mij hebben hun dat niet. Daarnaast is het afhankelijk welke FTU je hebt of de NT er ook oppast.
Zelf opgehangen ;)

[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2

Een na laatste bericht is hoe ik het ingesteld heb voor een managed switch met SFP.

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 26-03-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Kan het ook niet via de SFP van een switch en vanuit daar weer weer naar (UTP) gateway/router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
lowfi schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:32:
Kan het ook niet via de SFP van een switch en vanuit daar weer weer naar (UTP) gateway/router?
Heb je mijn link gelezen? Dat is precies wat ik zelf gedaan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lowfi
Nee nog niet. Maar je eerste post ging over een router met SFP. Niet een switch...
...Die NTU zou ook nog vervangen kunnen worden door een router met SFP. Scheelt je weer een apparaat en je hebt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
lowfi schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:34:
Nee nog niet. Maar je eerste post ging over een router met SFP. Niet een switch...
[...]
CurlyMo schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:22:
[...]
Een na laatste bericht is hoe ik het ingesteld heb voor een managed switch met SFP.
Als je nog geen router hebt, dan is dat handiger. Ik had die al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-11-2023
Momenteel gebruik ik een powerline lan adapter om de connectie tussen mijn modem en wifi accespoint te maken. Dit is niet ideaal omdat ik toch merkbaar een verlies van snelheid heb van 90 Mbit/s naar 10 Mbit/s.

Via de kelder wil ik nu een ethernet kabel trekken tot aan mijn A, deze moet ongeveer 20m zijn. Nu heb ik enkele vraagjes:

- wat soort kabel, een cat5e of cat6? Cat6 overkill?
- bestaat er een soort pakket van kabel 50m met alle toebehorende om kabels te patchen?
- bestaat er verschillende kwaliteit onder kabels, waarop moet ik letten?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Droned schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:37:
Momenteel gebruik ik een powerline lan adapter om de connectie tussen mijn modem en wifi accespoint te maken. Dit is niet ideaal omdat ik toch merkbaar een verlies van snelheid heb van 90 Mbit/s naar 10 Mbit/s.

Via de kelder wil ik nu een ethernet kabel trekken tot aan mijn A, deze moet ongeveer 20m zijn. Nu heb ik enkele vraagjes:

- wat soort kabel, een cat5e of cat6? Cat6 overkill?
- bestaat er een soort pakket van kabel 50m met alle toebehorende om kabels te patchen?
- bestaat er verschillende kwaliteit onder kabels, waarop moet ik letten?

Alvast bedankt!
Wat heb je zelf al gevonden aan antwoorden in dit topic en waar twijfel je dan nog over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
CurlyMo schreef op maandag 26 maart 2018 @ 13:39:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden aan antwoorden in dit topic en waar twijfel je dan nog over?
Voor netwerkkabel dacht ik aan cat5e 50m, deze wordt door PVC buis getrokken en denk dat cat6 vandaag nog overkill is. Ik zou 50m bestellen van deze kabel:

https://netwerkproducten....-100-koper-p-4126300.html

Daarnaast ook nog een 10tal stuks rj45 connectoren:
https://netwerkproducten....r-10-stuks-p-4327000.html

en natuurlijk een krimptang: https://netwerkproducten....-tm21-tm31-p-4358396.html

Is de kwaliteit goed genoeg om door een PVC buis te trekken of beter toch isolatie voorzien in de kabel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik krijg sterk de indruk dat je dit topic gewoon niet gelezen hebt. Begin anders eens met de "Thuisnetwerk aanleggen" van de webshop waarna je verwijst, en geef dan aan waarom je afwijkt van wat er voor 90% in dit topic wordt gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droned
CurlyMo schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:39:
[...]

Ik krijg sterk de indruk dat je dit topic gewoon niet gelezen hebt. Begin anders eens met de "Thuisnetwerk aanleggen" van de webshop waarna je verwijst, en geef dan aan waarom je afwijkt van wat er voor 90% in dit topic wordt gedaan?
Ik ben er inderdaad iets te snel doorgegaan. Na het doornemen van verschillende artikels en topic ben ik tot deze conclusie gekomen.

Vanaf modem naar AC:
- Strugge CAT6 utp kabel door PVC buis van modem naar AC (+/- 20m)
- Wandcontactdoos opbouw enkelvoudig CAT6
- Soepele CAT5e/CAT6 kabel met RJ45 connector van wandcontactdoos naar AP

Zie je eventueel nog iets wat anders zou moeten?
Pagina: 1 ... 30 ... 122 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2