Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 29 ... 123 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:56

Louw Post

Cerenas

Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:46:
Aha... zet dan de NAS zo laag mogelijk (liefst op de grond). Daar is het koudst, en daar wordt ook de buitenlucht (koud) aangezogen. Ik neem aan dat je roosters onderin de deur ook maakt of hebt.
Bedankt voor het meedenken, ik zal eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Roosters moet ik inderdaad dan nog inbouwen, dat wordt de eerste stap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinnie_ki
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-06 08:51
Louw Post schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:58:
Ondertussen hier al heel wat strakke (voornamelijk) meterkasten gezien. Nu ben ik sinds een paar maandjes eigenaar van mijn eerste huis en wilde ik het ook goed aanpakken. Helaas zit ik met een 'probleempje' er zit een warmtewisselaar van de stadswarmte onderin de meterkast welke de boel aardig opwarmt als de deur dichtzit. Mijn vraag is dus of jullie misschien mee kunnen denk hoe ik dit op zou kunnen lossen?
[afbeelding]
Het gaat dus om bovenstaande. Is het de beste optie om de onderste plank rondom dicht proberen te maken, zodat de warmte onderin blijft? Verder zitten er ook geen ventilatieroosters in de deur. Nu weet ik ook niet zeker of ik zomaar ventilatieroosters kan plaatsen, omdat de warmtewisselaar dan nog vaker de boel gaat opwarmen gok ik? (Meer warmteverlies.)

Mijn plan is om er in ieder geval m'n NAS er neer te zetten. Tot nu toe hangt de V10 er al van KPN en een wanddoos met Cat 6A (welke naar de woonkamer gaat).
Ik heb ook een enorme warmtewisselaar onderin mijn meterkast. Bovenin de deur zit een rooster, aan de onderzijde is een stuk van 4/5 cm open en aan de bovenzijde is een stuk van 2 cm open. Doordat ik min of meer op dezelfde manier een plank boven de warmtewisselaar heb geplaatst blijft het gros van de warmte daar redelijk onder hangen, ook al zitten er genoeg kieren tussen. De grootste winst heb ik echter behaald door de verwarmingsbuizen (en stukje warmwaterleiding, wat eigenlijk niet mag) die onder de warmtewisselaar lopen te isoleren.

Het is aangenaam warm in de meterkast. Dat komt ook door de zelfbouw NAS, switches, modem en voedingsadapters, maar de temperatuur ligt altijd op acceptabele waarden (max 30-35 graden in de zomer tijdens een hittegolf). Ik loop nog wel met plannen voor een 3U/4U rackserver bovenin de meterkast, maar dan zal ik waarschijnlijk iets moeten bedenken om lucht actief af te voeren via de opening van 2 cm aan de bovenzijde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:51
Zo hier weer een update :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gogjBTxI0HatNPwQxHikqC6T/medium.jpg

Vandaag kwam de postbode met een pakketje _/-\o_ mijn bestelde patchkabeltjes waren binnen :).

Stap 1: Deze benden aan veelste lange patch snoeren verwijderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sC5LvB1l4QYW92lJPze8m3OD/medium.jpg

Stap 2: Alle kabels vervangen en netjes kleurtjes geven!
  • Geel : ITV
  • Groen : Verbindingen die in de meterkast zitten dus niet op het patch panel
  • Blauw : Standaart data verbindingen (pc ed)
  • Zwart : Verbindingen tussen switches en routers
  • Rood : POE Accespoints
  • Grijs : POE Cameras
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lHa6tDdjqc4EHrt8d9rq7Td5/medium.jpg

Stap 3: De oude kabels verzamelen en weer in de kabel doos gooien op zolder :D

Zijn weer een stukje verder met het netwerk. Moeten nog wat extra kabels komen want je besteld altijd te weinig of de verkeerde lengte 8)7 . Daarnaast niet opgelet met bestellen en zijn helaas CCA patch kabels..... Naja tot dusver werkt 1 Gbit prima dus als ik problemen krijg wordt het z.s.m. vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 20-02-2018 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:21
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:46:
Aha... zet dan de NAS zo laag mogelijk (liefst op de grond). Daar is het koudst, en daar wordt ook de buitenlucht (koud) aangezogen. Ik neem aan dat je roosters onderin de deur ook maakt of hebt.
Zo laag plaatsen is inderdaad lekker koel maar heeft wel als nadeel dat als er iets gaat lekken dat je ook direct een groot probleem hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

FrankHe schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:01:
[...]
Zo laag plaatsen is inderdaad lekker koel maar heeft wel als nadeel dat als er iets gaat lekken dat je ook direct een groot probleem hebt.
Plus stof.

Ik heb de luxe dat onze meterkast in de spouwmuur en kruipruimte uit komt en daar dus een open verbinding mee heeft. Daarmee komt er relatief koele lucht de kast in, die ik eventueel nog geforceerd aan zou kunnen zuigen met fans.

Afblazen doe ik via een rooster boven de deur. Ook daar voorbereid op geforceerde koeling en wellicht dat ik die al ga plaatsen, of dat ik de temperatuur in de gaten ga houden en pas geforceerde temperatuurgeregelde koeling plaats als het nodig is.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-07 16:42
Ik, als it leek, wil ook gaan beginnen met het beter inrichten van de meterkast. Ik loop alleen tegen het probleem van te weinig stopcontacten. Er zitten 2 stopcontacten in de meterkast, dus er ligt nu wel een stekkerdoos voor 5 stekkers, maar ook nu loop ik daar weer tegenaan. Is het veilig om zomaar 2 stekkerdozen in de meterkast te leggen op 2 stopcontacten?
Nu zit er overigens aangesloten:
Ziggo modem
Router
Ubiquiti accesspoint
Sonos bridge
Nas
Versterker voor TV signaal
Stekker voor lampjes in de hal
Deurbel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-06 12:55
Jan-man schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:50:
Zo hier weer een update :)

[afbeelding]

Vandaag kwam de postbode met een pakketje _/-\o_ mijn bestelde patchkabeltjes waren binnen :).

Stap 1: Deze benden aan veelste lange patch snoeren verwijderen.

[afbeelding]

Stap 2: Alle kabels vervangen en netjes kleurtjes geven!
  • Geel : ITV
  • Groen : Verbindingen die in de meterkast zitten dus niet op het patch panel
  • Blauw : Standaart data verbindingen (pc ed)
  • Zwart : Verbindingen tussen switches en routers
  • Rood : POE Accespoints
  • Grijs : POE Cameras
[afbeelding]

Stap 3: De oude kabels verzamelen en weer in de kabel doos gooien op zolder :D

Zijn weer een stukje verder met het netwerk. Moeten nog wat extra kabels komen want je besteld altijd te weinig of de verkeerde lengte 8)7 . Daarnaast niet opgelet met bestellen en zijn helaas CCA patch kabels..... Naja tot dusver werkt 1 Gbit prima dus als ik problemen krijg wordt het z.s.m. vervangen.
CCA voor de korte afstand waar je ze voor gebruikt kan een kwaad dus daar ga je niet echt problemen mee krijgen.
En je zult er ook niet elke dag aan zitten dus beschadigen zullen ze ook niet. Geen zorgen maken dus.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
mooie brennenstuhl 8x voudige doos halen, die zijn ook ineens netjes vast te monteren.
qua vermogen moet dat lukken , de meeste van die dingen zijn enkele watt'jes , je nas zal nog het meeste trekken
theoretisch kan je stopcontact 3500watt leveren (indien het geen gedeelde groep is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-06 10:15
Bartvw schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:02:
Ik, als it leek, wil ook gaan beginnen met het beter inrichten van de meterkast. Ik loop alleen tegen het probleem van te weinig stopcontacten. Er zitten 2 stopcontacten in de meterkast, dus er ligt nu wel een stekkerdoos voor 5 stekkers, maar ook nu loop ik daar weer tegenaan. Is het veilig om zomaar 2 stekkerdozen in de meterkast te leggen op 2 stopcontacten?
Nu zit er overigens aangesloten:
Ziggo modem
Router
Ubiquiti accesspoint
Sonos bridge
Nas
Versterker voor TV signaal
Stekker voor lampjes in de hal
Deurbel
De grootste problemen zijn er als je grote vermogens gaat gebruiken, of stekkerdoos in stekkerdoos. Als je 2 stekkerdozen op 2 stopcontacten gebruikt voor dit lage vermogen is dat geen enkel probleem. Ik weet niet hoe de rest van je afwerking is, maar als je een 19" rack hebt (wat niet ongewoon is in dit topic) kun je kijken naar rackmounted PDUs.

Edit: IJske was me net voor zie ik.
Dit is zo'n PDU die je dan zou kunnen gebruiken

[ Voor 9% gewijzigd door Wafeltje op 21-02-2018 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-06 19:21
Mooi @Jan-man, wat doet die experiabox daar? :)
Afbeeldingslocatie: https://files.zzattack.org/img/upload/IMG-20180213-WA0010.jpg
Zodra m'n nieuwe router een keer binnenkomt (nu al maand levertijd) maak ik een mooi kastje voor de switch/patchpanels en router zelf. De nighthawk gaat er dan uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:51
zzattack schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:27:
Mooi @Jan-man, wat doet die experiabox daar? :)
Doe voorkomt dat ik een echtscheiding krijg >:). Heb meerdere dagen zitten klooien met scripts om iptv stabiel aan de praat te krijgen maar dat is gewoonweg 1 groot drama op de usg. Was er na 4 dagen kloten wel klaar mee en nu weer de v10 er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 30-06 19:21
Snap het helemaal. Vandaar ook de coax zooi op m'n plaatje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13:27
Jan-man schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 20:56:
[...]

Doe voorkomt dat ik een echtscheiding krijg >:). Heb meerdere dagen zitten klooien met scripts om iptv stabiel aan de praat te krijgen maar dat is gewoonweg 1 groot drama op de usg. Was er na 4 dagen kloten wel klaar mee en nu weer de v10 er tussen.
Als je geen gebruik maakt van netflix op je tv-kastjes, kan je het heel gemakkelijk oplossen. de inkomende kabel bevat 3 vlan netwerken, die splits je, en vanaf daar werk je verder. Hier handelt de experiabox alleen de telefonie af. :P

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 17:32
Kan de stugge kabel van Sander Vunderink (https://www.sandervunderi...cat-6-doos-100-meter.html) bochtjes van 90 graden aan? Ik wil deze in de plint leggen, maar zal dan bij de deuren vrij scherp de hoek om moeten. Of beter een soepele kabel hiervoor pakken?

Alvast bedankt!

• ijske
Tano schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:42:
Kan de stugge kabel van Sander Vunderink (https://www.sandervunderi...cat-6-doos-100-meter.html) bochtjes van 90 graden aan? Ik wil deze in de plint leggen, maar zal dan bij de deuren vrij scherp de hoek om moeten. Of beter een soepele kabel hiervoor pakken?

Alvast bedankt!
technisch gezien kan geen enkele kabel 90graden hoeken ... ze hanteren meestal 5 of 10x de diameter als buigradius voor plaatsing

praktisch gezien kan een pre-fab kabel wel meer "mishandeling" aan dan een kabel van de rol (ivm soepelere aders)
nadeel van een pre-fab kabel is dan wel dat je nooit geen nieuwe stekkers mag zetten.. die stekkers zijn gesoldeerd , getest en moeten eraanblijven

ik zou inderdaad massieve kabel van de rol leggen , maar goed testen alvorens je de plinten eropzet..
geeft ie gigabit aan en haal je goede snelheden dan is het goed.. plintjes erop !
hou ook zeker ietsje reserve voor evt ooit nieuwe stekkertjes

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:45
ijske schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 09:59:
[...]

technisch gezien kan geen enkele kabel 90graden hoeken ... ze hanteren meestal 5 of 10x de diameter als buigradius voor plaatsing
In een labtest (gewoon een los stukje buis boven de vloer) heb ik er 4 in een smalle buis gekregen met 90graden bochten. Aangezien ik die specifieke buis moet herleggen ga ik er ook weer vier doorheen halen en hem helemaal weer in elkaar te zetten als de draden er eenmaal doorheen zijn. Of ze er daarna weer uit te halen zijn weet ik niet, maar het voordeel van een oud huis is dat ik weer makkelijk onder de vloer kan.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Tano
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 17:32
Top, dank voor de info. Ik ga het erop wagen, maar zal zeker testen voordat ik de plint vastklik!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:11

ST10©DE

Dus.............

Tano schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:03:
Top, dank voor de info. Ik ga het erop wagen, maar zal zeker testen voordat ik de plint vastklik!
En anders gaat deze zeker werken :
https://www.wentronic.de/...ch-patchkabel-u/utp-weiss

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:49

Quindor

Switching the universe....

Het heeft eventjes geduurd maar ik heb eindelijk het derde deel van mijn "patchkast op hoogte" serie kunnen afronden! Het eindresultaat mag er wezen vind ik zelf, zelfs met nog een deel van de kabels en pijpen zichtbaar. Wellicht dat ik dat nog ooit weg werk, maar eigenlijk stoort het mij niet. Mijn doel is in ieder geval 100% bereikt, het patch rack zit op een handige plek en kost effectief geen ruimte!

Voor de mensen die deel 1 en deel 2 niet gezien hebben kunnen ze deze eventueel bekijken in mijn vorige post hier.

En uiteraard het laatste deel:

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Quindor schreef op zondag 25 februari 2018 @ 01:54:
Het heeft eventjes geduurd maar ik heb eindelijk het derde deel van mijn "patchkast op hoogte" serie kunnen afronden! Het eindresultaat mag er wezen vind ik zelf, zelfs met nog een deel van de kabels en pijpen zichtbaar. Wellicht dat ik dat nog ooit weg werk, maar eigenlijk stoort het mij niet. Mijn doel is in ieder geval 100% bereikt, het patch rack zit op een handige plek en kost effectief geen ruimte!

Voor de mensen die deel 1 en deel 2 niet gezien hebben kunnen ze deze eventueel bekijken in mijn vorige post hier.

En uiteraard het laatste deel:
[video]
Prima video, netjes ge-edit en zeer goed engels. Respect _/-\o_
Wellicht dat ik dat nog ooit weg werk
Ik zou het zelf wel werkwerken denk ik, maar ben erg minimalistisch. Mocht het wel zover komen, zou een video wel leuk zijn.

Nice job and keep up the good work! :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HYM1100S
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Een korte update op mijn vorige post.

Ik heb via mijn werkgever bij Anixter NL een Oberon beugel aangeschaft om mijn Unifi AC Pro aan de muur te monteren. De beugel kost wat (incl. verzendkosten 66 euro) maar dan heb je ook een zeer degelijke wandbeugel met een minimalitische look:

(klikken voor grotere afbeeldingen)

Oberon beugel:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BePouUn.jpg

Oberon beugel met Unifi AC montage ring:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Oa43otG.jpg

Gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h0sIMNH.jpg

Gemonteerd vanuit andere hoek:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SfxhUqm.jpg

Voor het wegwerken van de kabel heb ik Ikea Montera kabelgoot gebruikt. Echter moest ik de plakstrip op de Montera kabelgoot vervangen door Tesa Powerbond. Wanneer je de Tesa Powerbond in de lengte doormidden knipt is deze precies de maat van de Montera kabelgoot. :)

Voor de Unifi AC LR is er overigens een (gratis) 3D print model beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rickster23
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-06 22:07
Ziet er gaaf uit, maar best duur voor zoon beugeltje, :O
HYM1100S schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:57:

Ik heb via mijn werkgever bij Anixter NL een Oberon beugel aangeschaft om mijn Unifi AC Pro aan de muur te monteren. De beugel kost wat (incl. verzendkosten 66 euro) maar dan heb je ook een zeer degelijke wandbeugel met een minimalitische look:

Oberon beugel:
[afbeelding]

[afbeelding]

Gemonteerd:
[afbeelding]

[afbeelding]

Voor het wegwerken van de kabel heb ik Ikea Montera kabelgoot gebruikt. Echter moest ik de plakstrip op de Montera kabelgoot vervangen door Tesa Powerbond. Wanneer je de Tesa Powerbond in de lengte doormidden knipt is deze precies de maat van de Montera kabelgoot. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:08
vinnie_ki schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:42:
[...]

Ik heb ook een enorme warmtewisselaar onderin mijn meterkast. ...

Het is aangenaam warm in de meterkast. Dat komt ook door de zelfbouw NAS, switches, modem en voedingsadapters, maar de temperatuur ligt altijd op acceptabele waarden (max 30-35 graden in de zomer tijdens een hittegolf). Ik loop nog wel met plannen voor een 3U/4U rackserver bovenin de meterkast, maar dan zal ik waarschijnlijk iets moeten bedenken om lucht actief af te voeren via de opening van 2 cm aan de bovenzijde.
Heb in mijn meterkast dezelfde opzet, het kan er inderdaad warm worden. Ik heb daarom om in de bovenste ventilatie opening 2x 120mm fans geplaatst. Deze zorgen dat de warme lucht de gang in wordt geblazen. In de winter een mooie oplossing, de warmte die wordt geproduceerd wordt gebruikt om de gang te verwarmen. (je betaalt ook voor de warmte, dus waarom ook niet gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:56

Louw Post

Cerenas

Jacko01 schreef op maandag 26 februari 2018 @ 08:28:
[...]

Heb in mijn meterkast dezelfde opzet, het kan er inderdaad warm worden. Ik heb daarom om in de bovenste ventilatie opening 2x 120mm fans geplaatst. Deze zorgen dat de warme lucht de gang in wordt geblazen. In de winter een mooie oplossing, de warmte die wordt geproduceerd wordt gebruikt om de gang te verwarmen. (je betaalt ook voor de warmte, dus waarom ook niet gebruiken).
Zo heb ik er nog niet bij stil gestaan haha, in de winter is het een mooie bijkomstigheid inderdaad. :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Heel mooie beugel. Alleen denk ik dat je met een haakse beugel van de Praxis voor 2 euro klaar was. Even spuiten met een auto lak (of gewoon schilderen), en klaar. Je ziet dat ding toch niet, je kijkt er niet naar (het zijn statische objecten), en het doet wat het hoort te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:52
HYM1100S schreef op zondag 25 februari 2018 @ 17:57:

Oberon beugel:
[afbeelding]

[afbeelding]

Gemonteerd:
[afbeelding]

[afbeelding]

Heel erg mooi weggewerkt, zoiets wilde ik bij mij in huis ook doen!

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:35
Heb wat kabelmanagement gedaan:

Geel NAS
Rood POE
Wit Data
Blauw levensader :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/S3ts5Af.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:22
Beste leden,

Ook ik heb een nieuwe woning gekocht (bestaande bouw) en wil alles vanaf het begin af aan goed aan gaan pakken. Ik heb in mijn vorige woning toch wat spijt van sommige beslissingen die ik toen gemaakt heb.

Om het overzichtelijk te houden. begin ik eerst met een vragen over het leggen/trekken van kabels.
Het is een kluswoning, maar wel met betonnen constructie en af en toe een gipsen wandje.
Ik wil dus eerst beginnen met de basis, en dat is het leggen/trekken van de kabels door de gehele woning.
Ik ben alergisch voor kabels in zicht, alles moet dus in muren e.d. verwerkt gaan. Er liggen al wat leidingen waar wat electra doorheen loopt. Ik wil alleen geen internet kabels door dezelfde buizen gaan trekken. Althans, dit lijk mij geen goed idee.

Onze meterkast zit in de gang zodra je binnen komt, hier zal dus ook de patchpanel gaan komen. Ik vroeg me af wat nou de makkelijkste en handigste manier is om door het gehele huis kabels te trekken.

Kun je nieuwe electrakabels gaan leggen door het huis en vanaf daar kabels gaan trekken?
Zo ja, wat zou dan de handigste manier zijn? Ga je eerst naar de vloer, daar sleuven maken naar de woonkamer en dan omhoog ofzo. of maak je direct gaten door het plafond naar boven en ga je vanuit daar verder werken?

Als je door het plafond heen gaat, dan kom je ook ergens weer uit. hoe zorg je dus dat ook dat stuk is weggewerkt?
Daarmee bedoel ik, stel ik maak een sleuf van de woonkamer en wil naar de eerste verdieping. Er komt een punt dat ik met mijn sleuf tegen het plafond aan zit. Hoe kan je er dan voor zorgen dat de sleuf in de muur door loopt omhoog?

Ik hoor graag hoe jullie dit op hebben gelost. Nog even voor de duidelijkheid. Ik wil dus geen kabelgoten e.d. door mijn huis hebben. alles moet in de muren verwerkt zitten.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:52
lowfi schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:54:

Geel NAS
Rood POE
Wit Data

[afbeelding]
Dan ben ik toch best benieuwd waar die QR code voor is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 14:44
Jordyz schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 12:11:
[...]

Dan ben ik toch best benieuwd waar die QR code voor is :P
Ik vermoed voor zijn Wifi, zelf heb ik qr codes onder de onderzetters op de keuken tafel voor Wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lowfi
Inderdaad voor het gastennetwerk.

Ik wacht ook nog altijd op een correcte meterkastdeur.... Aannemer heeft nu een te brede geplaatst waardoor hij niet dicht kan :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

ivootjuh schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 17:18:
Er liggen al wat leidingen waar wat electra doorheen loopt. Ik wil alleen geen internet kabels door dezelfde buizen gaan trekken. Althans, dit lijk mij geen goed idee.
Mag ook niet.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-06 15:19
lowfi schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:24:
Inderdaad voor het gastennetwerk.

Ik wacht ook nog altijd op een correcte meterkastdeur.... Aannemer heeft nu een te brede geplaatst waardoor hij niet dicht kan :S
zijspoor modus aan
Wat een grappig idee. Kun je uitleggen hoe je dit voor elkaar krijgt? Dus hoe maak je die QR code en hoe krijg je die bijv. onderop een onderzetter?

zijspoor modus uit

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:49
PatrickPR schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:49:
[...]

zijspoor modus aan
Wat een grappig idee. Kun je uitleggen hoe je dit voor elkaar krijgt? Dus hoe maak je die QR code en hoe krijg je die bijv. onderop een onderzetter?

zijspoor modus uit
http://zxing.appspot.com/generator/

Onder contents even wifi selecteren, invullen, generate en printen maar ;)

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
lowfi schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:54:

Geel NAS
Rood POE
Wit Data

[afbeelding]
Dat ziet er erg netjes uit! Hoe heb je die beugel bevestigd? Want volgens mij heb je er achter wat afstand moeten maken voor de buizen van de meter, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-07 20:04

JAMF

010 the number of the best

GermanPivo schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:50:
[...]

http://zxing.appspot.com/generator/

Onder contents even wifi selecteren, invullen, generate en printen maar ;)
Jaaaa ! Fantastisch.... Op een (Chinese?) website zonder https:// even je gegevens van je draadloze netwerk invullen.

Lijkt mij een fantastische manier voor wardrivers om alvast aan de gegevens te komen.

Voor een gastennetwerk niet zo heel spannend, maar daar heb ik geen QR voor nodig - daar kan gewoon een password uit de klasse "ABC123" of "<Bijpassende postcode>" op

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Wafeltje schreef op zondag 4 maart 2018 @ 12:13:
[...]

Dat ziet er erg netjes uit! Hoe heb je die beugel bevestigd? Want volgens mij heb je er achter wat afstand moeten maken voor de buizen van de meter, klopt dat?
Buisjes als afstandhouders en dikke schroef erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wat is nu de beste en meest gebruikte switch? Ik zie veel foto's van racks met 16 á 24 poorts switches, maar vaak wordt niet het merk + type genoemd. Nu mijn inloopkledingkast / datacenter hybride vorm begint te krijgen wordt het tijd voor een 19" switch. Veel terugkomend is de pricewatch: ZyXEL GS1900-24E. Is dat nog altijd de beste keuze qua snelheid en zuinigheid? De andere zie ik een paar keer zie is de pricewatch: TP-Link TL-SG1024DE. De prijs is nagenoeg gelijk dus dat is het punt niet.

Verder vroeg ik me af hoe jullie het aantal patch poorten inschatten. Ik kom op dit moment op 15 poorten uit. Elke mogelijke kamer in het huis heeft dan 2 RJ45 WCD aan de muur en nog een aanvullende in de meterkast via een keystone voor de Raspberry Pi. Kiezen jullie in zo'n situatie voor 16 poorten of voor 24 poorten om toch die buffer te hebben?

Bij de televisiemeubel ligt een switch voor de televisie, versterker en mediacenter.

Aanvullend. Bij netwerkproducten.com is de 16 poorts (€ 51,00 incl. verzending) duurder dan de 24 poorts bij redhound.nl (€ 48.95 incl. verzending).

[ Voor 16% gewijzigd door CurlyMo op 04-03-2018 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CurlyMo schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:08:

Wat is nu de beste en meest gebruikte switch?
Waarom de meest gebruikte? Als iedereen een crappy switch gebruikt dan wil jij ook een crappy switch? Kun je dat uitleggen?
Verder vroeg ik me af hoe jullie het aantal patch poorten inschatten. Ik kom op dit moment op 15 poorten uit. Elke mogelijke kamer in het huis heeft dan 2 RJ45 WCD aan de muur en nog een aanvullende in de meterkast via een keystone voor de Raspberry Pi. Kiezen jullie in zo'n situatie voor 16 poorten of voor 24 poorten om toch die buffer te hebben
Hangt een beetje van het kostenplaatje af maar ik kies minimaal 50% meer capaciteit dan ik nu nodig heb en op korte termijn kan voorzien. Het aantal poorten wat je gebruikt groeit toch altijd sneller dan je denkt. In jouw geval zou 24-poorts voor mij het minimum zijn. Daarnaast is het kostenverschil tussen 16-poorts en 24-poorts meestal maar klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
downtime schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:19:
[...]
Waarom de meest gebruikte? Als iedereen een crappy switch gebruikt dan wil jij ook een crappy switch? Kun je dat uitleggen?
Daar was ik inderdaad bang voor geweest als ik die vraag ook zo op het Libelle forum had gesteld ;)
Het aantal poorten wat je gebruikt groeit toch altijd sneller dan je denkt.
Hoe groeit dat sneller? Op een gegeven moment zijn toch als je WCD's en buizen vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi

Aanvullend. Bij netwerkproducten.com is de 16 poorts (€ 51,00 incl. verzending) duurder dan de 24 poorts bij redhound.nl (€ 48.95 incl. verzending).
Ik denk dat je hier voor het wit betaald. Prijsverschil tussen 16-24 is voor zowel patchpaneel/switch vaak gering. Het bespaart je gedoe in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

CurlyMo schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:22:
[...]

Hoe groeit dat sneller? Op een gegeven moment zijn toch als je WCD's en buizen vol?
Je verhaal was wat verwarrend. Ik dacht dat je het over switchpoorten had. Maar als je patchpanelen bedoelt dan zul je gewoon even moeten nadenken hoeveel groei fysiek mogelijk is. Maar gezien het geringe prijsverschil, en dat je al 15 patches gebruikt, zou ik liever die 8 patches extra hebben. Just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
downtime schreef op zondag 4 maart 2018 @ 13:47:
[...]

Je verhaal was wat verwarrend. Ik dacht dat je het over switchpoorten had. Maar als je patchpanelen bedoelt dan zul je gewoon even moeten nadenken hoeveel groei fysiek mogelijk is. Maar gezien het geringe prijsverschil, en dat je al 15 patches gebruikt, zou ik liever die 8 patches extra hebben. Just in case.
Het waren twee vragen. Een over de switch, de tweede over het patch paneel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Laatst online: 23-06 09:36
Wat is nu de beste en meest gebruikte switch?
Je kunt ook Marktplaats een beetje in de gaten houden, komen regelmatig uitstekende managed HP switches (met 24 Gb poorten) voorbij voor niet heel veel geld.
Voor de eerste tijd kun je die gemakkelijk in default modus gebruiken en later met bv. VLANs of trunking enz gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
hondapower schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:49:
[...]

Je kunt ook Marktplaats een beetje in de gaten houden, komen regelmatig uitstekende managed HP switches (met 24 Gb poorten) voorbij voor niet heel veel geld.
Voor de eerste tijd kun je die gemakkelijk in default modus gebruiken en later met bv. VLANs of trunking enz gaan werken.
Zijn die dingen dan ook een beetje zuinig?

Op dit moment is ook de TL-SG2424P te vinden op marktplaats. Dat is een 24 poorts managed POE switch voor een redelijke prijs. Weet iemand wat zo'n switch verbruikt als je zo goed als geen tot weinig POE poorten gebruikt?

[ Voor 20% gewijzigd door CurlyMo op 05-03-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:31
In mijn doorsnee nieuwbouw woning zit een loze leiding van 25+ meter.
M'n merkloze karwei trekveer van 20 meter is hiervoor te kort.
Ik heb van iemand een trekveer van 10 meter geleend.
Omdat de trekveer van 20 meter ook met glijmiddel behoorlijk wat kracht nodig heeft om hem in (en ook weer uit) de leiding te krijgen moet het koppelen van de twee veren echt goed gebeuren, zodat niet één van de veren in de leiding achter blijft.
Wie kan mij vertellen hoe ik twee veren degelijk kan koppelen zodat ik er ook nog behoorlijk wat duw- en trekkracht op kan uitoefenen.

Een wyfema koppelstuk erop schroeven gaat niet, op mijn trekveer zit geen schroefdraad. Er zit wel een oog op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-07 21:58
Ik zou je sterk aanraden een trekveer van voldoende lengte te kopen/lenen/huren. Zo'n koppelstuk is nog te overwegen, maar als je twee trekveren houtje-touwtje met elkaar gaat verbinden (en zeker als hij nu al moeilijk beweegt) loop je een behoorlijk risico dat je straks een stuk trekveer ergens in je loze leiding hebt zitten waar je nooit meer bij kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
CurlyMo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:36:
[...]

Zijn die dingen dan ook een beetje zuinig?

Op dit moment is ook de TL-SG2424P te vinden op marktplaats. Dat is een 24 poorts managed POE switch voor een redelijke prijs. Weet iemand wat zo'n switch verbruikt als je zo goed als geen tot weinig POE poorten gebruikt?
Ik heb een HP ProCurve 1810-24G die 30W gebruikt en een 1820-24G die <20W is.
Dus dat valt allemaal wel mee. Als je een dikke enterprise switch neemt dan zal het verbruik wel een stuk hoger ligger.

Met POE moet je een beetje opletten, die dingen hebben vaak een fan die luidruchtig kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:25

iMars

Full time prutser

Wat is nu de beste en meest gebruikte switch? Ik zie veel foto's van racks met 16 á 24 poorts switches, maar vaak wordt niet het merk + type genoemd. Nu mijn inloopkledingkast / datacenter hybride vorm begint te krijgen wordt het tijd voor een 19" switch. Veel terugkomend is de pricewatch: ZyXEL GS1900-24E. Is dat nog altijd de beste keuze qua snelheid en zuinigheid? De andere zie ik een paar keer zie is de pricewatch: TP-Link TL-SG1024DE. De prijs is nagenoeg gelijk dus dat is het punt niet.

Verder vroeg ik me af hoe jullie het aantal patch poorten inschatten. Ik kom op dit moment op 15 poorten uit. Elke mogelijke kamer in het huis heeft dan 2 RJ45 WCD aan de muur en nog een aanvullende in de meterkast via een keystone voor de Raspberry Pi. Kiezen jullie in zo'n situatie voor 16 poorten of voor 24 poorten om toch die buffer te hebben?

Bij de televisiemeubel ligt een switch voor de televisie, versterker en mediacenter.

Ik heb 2x de ZyXEL GS1900-24E (Desktop model) gekocht en ben daar zeer tevreden over. Bij mij komt mijn kabel helaas in de woonkamer binnen, en niet in de meterkast. Meterkast ombouwen is bij mij in de huidige situatie niet mogelijk.

Mijn modem (Ziggo) gaat op een eigen vlan op de switch beneden naar zolder. Daar gaat deze mijn router in en komt deze op een interne vlan (main gebruik) weer binnen.

Waarom 2x 24-poorts? Omdat het verschil qua prijs tussen de 8 & 24 poorts maar 20~30 euro was ;)

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
hondapower schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:22:
[...]

Ik heb een HP ProCurve 1810-24G die 30W gebruikt en een 1820-24G die <20W is.
Dus dat valt allemaal wel mee. Als je een dikke enterprise switch neemt dan zal het verbruik wel een stuk hoger ligger.
Ik vind dat gebruik toch best hoog. Is dat niet afhankelijk van het aantal gebruikte poorten?
Met POE moet je een beetje opletten, die dingen hebben vaak een fan die luidruchtig kan zijn.
Ook hier. Is het totale verbruik en warmteontwikkeling niet afhankelijk van het wel of niet gebruiken van POE of een bepaalde poort?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:38
20-30W voor een switch vind ik bizar veel, het ding staat 24/7 aan dus dat tikt lekker aan, is toch 175 kWh op jaarbasis (~€33).

Die GS1900-24E heb ik gekozen vanwege lage stroomverbruik. Met één device aangesloten doet hij 6W: ThinkPadd in "Zuinige 16p switch gezocht met VLANs en IGMP Snooping"
Nu zal dat natuurlijk wel oplopen met meerdere devices aangesloten, maar 20-30W zou er bij mij niet in komen. Zonde van de stroom.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 05-03-2018 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ThinkPadd schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:46:
20-30W voor een switch vind ik bizar veel, het ding staat 24/7 aan dus dat tikt lekker aan, is toch 175 kWh op jaarbasis (~€33).

Die GS1900-24E heb ik gekozen vanwege lage stroomverbruik. Met één device aangesloten doet hij 6W: ThinkPadd in "Zuinige 16p switch gezocht met VLANs en IGMP Snooping"
Nu zal dat natuurlijk wel oplopen met meerdere devices aangesloten, maar 20-30W zou er bij mij niet in komen. Zonde van de stroom.
Die TP-Links van marktplaats zijn wel mooie dingen, alleen wel als het verbruik een beetje redelijk is. Ik heb niet opeens 24 apparaten tegelijk in gebruik. Dan is het wel fijn als het verbruik schaalt met het aantal poorten en/of POE in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
CurlyMo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:42:
[...]
Ik vind dat gebruik toch best hoog. Is dat niet afhankelijk van het aantal gebruikte poorten?
Die 30W zal wel het maximum zijn met alle poorten in gebruik. Heb ook een 1810-24G in gebruik, maar die verbruikt echt geen 30W continu. Indien er behoefte aan is, kan ik er wel eens een verbruiksmeter aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Out.of.Control schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:04:
[...]

Die 30W zal wel het maximum zijn met alle poorten in gebruik. Heb ook een 1810-24G in gebruik, maar die verbruikt echt geen 30W continu. Indien er behoefte aan is, kan ik er wel eens een verbruiksmeter aan hangen.
Heb je de mogelijkheid om het verbruik met +/- 6 poorten in gebruik te meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Dat moet wel lukken, zal er vanavond naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:31
Out.of.Control schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:13:
Ik zou je sterk aanraden een trekveer van voldoende lengte te kopen/lenen/huren. Zo'n koppelstuk is nog te overwegen, maar als je twee trekveren houtje-touwtje met elkaar gaat verbinden (en zeker als hij nu al moeilijk beweegt) loop je een behoorlijk risico dat je straks een stuk trekveer ergens in je loze leiding hebt zitten waar je nooit meer bij kunt.
Hmmm, dat was ook mijn gedachte. Jammer, net een trekveer van 20 m gekocht, moet ik er nu nog één van 30 m kopen. Huren van een veer langer dan 10 m lijkt hier in de buurt (boven amsterdam) onmogelijk.
Tnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
CurlyMo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:42:
[...]

[...]

Ook hier. Is het totale verbruik en warmteontwikkeling niet afhankelijk van het wel of niet gebruiken van POE of een bepaalde poort?
Die 20W is toch niet zo hoog voor een 24poorts managed switch?
Stroomverbruik zal deels afhankelijk zijn van het aantal gebruikte poorten maar je koopt geen 24 poorts switch om er maar 4 van te gebruiken natuurlijk.

Bij een POE switch zal het warmer worden naarmate je meer stroom trekt via POE maar ik doelde meer op het lawaai dat zo'n ding kan maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
hondapower schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:12:
[...]

Stroomverbruik zal deels afhankelijk zijn van het aantal gebruikte poorten maar je koopt geen 24 poorts switch om er maar 4 van te gebruiken natuurlijk.
Het gaat erom dat ik in elke kamer in huis een CAT6 WCD heb zitten, maar niet daadwerkelijk 24 apparaten heb aangesloten (op dit moment). Wat ik dus niet wil is dat wanneer er mensen in huis op een andere locatie gaan zitten, een netwerkkabel inprikken, maar ik ze eerst moet vertellen om wat kabels in de switch om te zetten, omdat er niet genoeg switch poorten zijn. Het moet gewoon werken. Dat heeft dus twee consequenties:
1. Het aantal switch en patch poorten moeten overeenkomen.
2. De switch moet qua stroomverbruik schalen met het aantal in gebruik genomen poorten.
3. De switch moet qua stroomverbruik schalen met het aantal apparaten dat daadwerkelijk POE is.
Bij een POE switch zal het warmer worden naarmate je meer stroom trekt via POE maar ik doelde meer op het lawaai dat zo'n ding kan maken.
De switch komt in een inloopkast te staan naast onze slaapkamer. Als je hem dan nog steeds hoort is het niet relax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:15
CurlyMo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:35:
[...]

Het gaat erom dat ik in elke kamer in huis een CAT6 WCD heb zitten, maar niet daadwerkelijk 24 apparaten heb aangesloten (op dit moment). Wat ik dus niet wil is dat wanneer er mensen in huis op een andere locatie gaan zitten, een netwerkkabel inprikken, maar ik ze eerst moet vertellen om wat kabels in de switch om te zetten, omdat er niet genoeg switch poorten zijn. Het moet gewoon werken. Dat heeft dus twee consequenties:
1. Het aantal switch en patch poorten moeten overeenkomen.
2. De switch moet qua stroomverbruik schalen met het aantal in gebruik genomen poorten.
3. De switch moet qua stroomverbruik schalen met het aantal apparaten dat daadwerkelijk POE is.

[...]

De switch komt in een inloopkast te staan naast onze slaapkamer. Als je hem dan nog steeds hoort is het niet relax.
Persoonlijk ben ik van mening om het dan tenminste zo te doen als ik jou was:
Je hebt het over nu 16 patch-poorten.. koop gewoon een 24-poorts patchpaneel, dit zijn de echte meerkosten niet..
Op die manier kan je mogelijk ook nog zogenaamde consolidation-points werken (bv. je NAS onderin de kast met een vaste/solid kabel aansluiten en/of onderin de kast even een opbouw wcd'tje plaatsen waar je NAS op aangesloten wordt.

Switch ook een 24 poorts versie.. je zegt aan (nu) 16 poorten genoeg te hebben maar je moet op je switch altijd -1 rekenen voor je "uplink" naar je router, dus heb je effectief nog 15 poorten, en dat zou beetje jammer zijn als je alle 16 tegelijk wilt kunnen gebruiken zonder omprikken ;)
(uitzondering is natuurlijk als je switch aparte uplink poorten heeft).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Annuk schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:07:
[...]

Persoonlijk ben ik van mening om het dan tenminste zo te doen als ik jou was:
koop gewoon een 24-poorts patchpaneel,
Switch ook een 24 poorts versie..
Dat patchpaneel moet vandaag binnen zijn. Switch probeer in eraan te matchen. Maar ik heb dus geen zin in een luide energieslurper als ik maar +/- 10 poorten tegelijk in gebruik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
CurlyMo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:11:
[...]

Dat patchpaneel moet vandaag binnen zijn. Switch probeer in eraan te matchen. Maar ik heb dus geen zin in een luide energieslurper als ik maar +/- 10 poorten tegelijk in gebruik heb.
Kan ik me voorstellen.. maar kijk goed naar je eisen-pakket wat je zelf wilt ;)
• Managed of Un-Managed?
• PoE of niet? Zo ja welke standaard(en)? Passive/AF/AT?
• Aantal poorten (en denk aan je uplink-poort ;) )

Dingen die je nu mogelijk wel al vast wilt hebben maar nog niet direct gebruikt (bv PoE) en een Managed switch zal vast iets meer W gebruiken dan een simpele kleine domme switch..

Verder is het natuurlijk prijs v.s. kwaliteit v.s. optie's v.s. stroomverbruik uitzoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Annuk schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:15:
[...]
• Managed of Un-Managed?
Managed
• PoE of niet? Zo ja welke standaard(en)? Passive/AF/AT?
POE is toch gewoon POE :p Oftewel, ik heb hier dus geen verstand van. Gewoon de meestgebruikte.
• Aantal poorten (en denk aan je uplink-poort ;) )
Zelfde als patch. 24 is al ruim bemeten met mijn huidige 16 poorten.

Zo'n TL-SG2424P is voor € 60,- best interessant, mits het energieverbruik en lawaai leuk is. En dat laatste kan ik dus niet vinden. Anders wordt het een simpele managed switch zoals de Zyxel en POE injectors zoals @ThinkPad al eerder voorstelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wafeltje
CurlyMo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:19:
POE is toch gewoon POE :p Oftewel, ik heb hier dus geen verstand van. Gewoon de meestgebruikte.
Passive PoE: Staat altijd aan, ook als het apparaat erachter niet mee overweg kan (potentieel gevaarlijk). Hier heb je ook nog verschillende maten in dacht ik, maar dat weet ik niet 100% zeker.

AF/AT is voluit IEEE 802.3af (PoE), IEEE 802.3at (PoE+). Apparaten die PoE+ nodig hebben (hoger vermogen) zullen het niet doen op de standaard PoE.

Als je het ooit wilt gebruiken, kijk dan even waarvoor. Dan kun je het nu vast meenemen. Er zijn switches die het alle 3 ondersteunen, dus dan zit je vrij veilig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
Duidelijk ;)
[...]

Haha nee, hier zijn enkele verschillende standaarden in.
• Passive 24V POE => Meest onveilige, zo zet je een continue spanning op die kabel/poort, steek je daar per-ongeluk iets anders in heb je grote kans dat je de ethernetpoort van dat apparaat frituurt.
• POE AF => Gebruikt een "communicatie protocol" om eerst te checken of er spanning op gezet kan/moet worden, zo ja gebeurt dat, zo nee gebeurt dat dus niet ;)
• POE AT => zelfde eigenlijk als POE AF alleen kan meer prik leveren, dus voor evt. "zwaardere apparaten"
[...]

Zelfde als patch. 24 is al ruim bemeten met mijn huidige 16 poorten.

Zo'n TL-SG2424P is voor € 60,- best interessant, mits het energieverbruik en lawaai leuk is. En dat laatste kan ik dus niet vinden. Anders wordt het een simpele managed switch zoals de Zyxel en POE injectors zoals @ThinkPad al eerder voorstelde.
Ik denk dat je inderdaad of moet rondvragen of zelf moet gaan testen voor warmte/energie/lawaai v/d switches..
Afhankelijk van hoeveel POE poorten je nodig bent zou ik persoonlijk denk ik niet snel losse injectors kopen (meer dan 2).. dan zou ik DENK ik nog eerder zeggen een 16 poorts gewone switch + een kleine 4/8 poorts POE switch bijvoorbeeld, mis je jammer genoeg wel 2 poorten (mits je ze beide direct aansluit op je router, anders mis je er 3)

Wafeltje schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:32:
[...]

Passive PoE: Staat altijd aan, ook als het apparaat erachter niet mee overweg kan (potentieel gevaarlijk). Hier heb je ook nog verschillende maten in dacht ik, maar dat weet ik niet 100% zeker.

AF/AT is voluit IEEE 802.3af (PoE), IEEE 802.3at (PoE+). Apparaten die PoE+ nodig hebben (hoger vermogen) zullen het niet doen op de standaard PoE.

Als je het ooit wilt gebruiken, kijk dan even waarvoor. Dan kun je het nu vast meenemen. Er zijn switches die het alle 3 ondersteunen, dus dan zit je vrij veilig
Dit dus.. maar met deze opmerking moet er mogelijk een heel klein beetje nuance ingebracht worden:
Apparaten die PoE+ nodig hebben (hoger vermogen) zullen het niet doen op de standaard PoE.
Noem ik even als voorbeeld de Ubiquiti AC Inwall
Die schrijft ook de PoE+ standaard voor om volledig van alle functies van de Inwall gebruik te kunnen maken, dat is namelijk dat deze nog een PoE-uit poort heeft (PoE AF).
Als je geen PoE-uit wilt gebruiken maar puur en alleen maar data uit via de InWall, dan kan deze ook gewoon toe met de PoE-AF als voeding ;)

En ik kan me voorstellen dat er mogelijk meer dergelijke situaties zijn met andere producten ;)

Dat terzijde zou ik inderdaad ook zorgen dat een switch alle 3 ondersteunt (of alleen de officiële PoE-standaarden) mits je aan te sluiten producten deze ook ondersteunen.

[ Voor 31% gewijzigd door Annuk op 05-03-2018 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Annuk schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:40:
[...]
dan zou ik DENK ik nog eerder zeggen een 16 poorts gewone switch + een kleine 4/8 poorts POE switch bijvoorbeeld, mis je jammer genoeg wel 2 poorten (mits je ze beide direct aansluit op je router, anders mis je er 3)
Zolang het maar mooi in een rack weg te werken is. Dat is met een 8 poort switch vaak wat lastiger. Maar hier had ik inderdaad ook aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
CurlyMo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 15:51:
[...]

Zolang het maar mooi in een rack weg te werken is. Dat is met een 8 poort switch vaak wat lastiger. Maar hier had ik inderdaad ook aan gedacht.
Klopt dat is mogelijk iets lastiger, maar als je b.v. een tray neemt en er je modem/router naast plakt kan het misschien mooi uitkomen.. of de 8p achter een blind of rangeer of borstel paneel leggen b.v.

Zelf zou ik ook wel zo'n soort technische ruimte als b.v. @Quindor willen hebben, maar dat heeft ook nog wel wat voeten in de aarde.. (en moet ik eerst eens een nieuwe woning kopen :+ :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Eigenlijk voldoet die marktplaats TP-Link dus aan alles. Want inderdaad POE-AT en POE-AF en managed en 24 poorts. Maar eens mailen met de verkoper wat het verbruik van die dingen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

CurlyMo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 17:13:
Eigenlijk voldoet die marktplaats TP-Link dus aan alles. Want inderdaad POE-AT en POE-AF en managed en 24 poorts. Maar eens mailen met de verkoper wat het verbruik van die dingen is.
Wat voor bedragen praten we dan over en welk model precies ? Zit er CLI access op of een console port ?
Haat GUI gebruik op een switch :+

/EDIT : Is het deze ?
pricewatch: TP-Link JetStream 24-Port Gigabit Smart PoE+ Switch with 4 SFP Sl...

Zelfs nieuw helemaal zo gek nog niet voor die prijs :)

EN er zit CLI support op : https://www.tp-link.com/n...G3216.html#specifications

Zou ik dan eindelijk DE SWITCH gevonden hebben die ik al een tijdje zoek ?! <3

[ Voor 43% gewijzigd door nero355 op 05-03-2018 19:17 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
CurlyMo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 13:34:
[...]

Heb je de mogelijkheid om het verbruik met +/- 6 poorten in gebruik te meten?
Met 6 poorten in gebruik (waarvan 5 stuks Gbit, eentje op 100 Mbit) verbruikt mijn 1810-24G (J9450A) 12 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Out.of.Control schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:10:
[...]

Met 6 poorten in gebruik (waarvan 5 stuks Gbit, eentje op 100 Mbit) verbruikt mijn 1810-24G (J9450A) 12 W.
Dat is toch relatief veel. Zonder POE?

Ondertussen ook de 24 poorts patch panel in gebruik genomen. Best handig dat zo'n ding in 3 groepen van 8 ingedeeld is. Per groep heb ik nu een verdieping gepatched :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Ik had ook gedacht dat het wat minder zou zijn, maar dat is toch echt wat mijn vermogensmeter aangeeft. Misschien dat hij zo'n lage belasting wat minder nauwkeurig meet, maar het zal toch wel in de buurt zitten.

Het is inderdaad zonder POE, dat heeft deze switch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
CurlyMo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:18:
[...]

Dat is toch relatief veel. Zonder POE?

Ondertussen ook de 24 poorts patch panel in gebruik genomen. Best handig dat zo'n ding in 3 groepen van 8 ingedeeld is. Per groep heb ik nu een verdieping gepatched :)
Had ik eerst ook maar ik kwam dan in de knel met patch kabel lengtes. Vaak zitten de poorten van een switch aan de rechterkant. Om dan helemaal links van een patch paneel rechts naar een switch te komen is een 25cm kabeltje te kort. Je moet dan 50cm gebruiken.

Is lelijk :+

edit: dat natuurlijk enkel als je ze direct boven elkaar plaatst

[ Voor 5% gewijzigd door lowfi op 05-03-2018 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Voor wie het zich nog afvroeg. Ja, je kan 4 CAT6 Belden kabels door een 16mm buis trekken. Waarschijnlijk krijg je ze er niet meer uit, want ik heb telkens een stukje getrokken en toen weer een buisdeel gemonteerd. Of het in één keer gaat heb ik (nog) niet geprobeerd.

Nu vraag ik me af hoeveel je er door een 19mm buis zou kunnen trekken. Zou handig zijn als het dan met 6 lukt. Anders toch maar 2x 16mm buizen en dan per buis 3. Dat trekt wat makkelijker.

Die 4 draden door een 16mm buis waren overigens nodig voor een stopcontact waarbij beide kanten van een muur werden bediend door één buis voor netwerk en één voor stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 02-07 11:55

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

CurlyMo schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:57:
Voor wie het zich nog afvroeg. Ja, je kan 4 CAT6 Belden kabels door een 16mm buis trekken. Waarschijnlijk krijg je ze er niet meer uit, want ik heb telkens een stukje getrokken en toen weer een buisdeel gemonteerd. Of het in één keer gaat heb ik (nog) niet geprobeerd.

Nu vraag ik me af hoeveel je er door een 19mm buis zou kunnen trekken. Zou handig zijn als het dan met 6 lukt. Anders toch maar 2x 16mm buizen en dan per buis 3. Dat trekt wat makkelijker.

Die 4 draden door een 16mm buis waren overigens nodig voor een stopcontact waarbij beide kanten van een muur werden bediend door één buis voor netwerk en één voor stroom.
Door een recht stukje 19mm buis passen maximaal (en echt niet meer) 5 van de bekende Belden Cat6.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Out.of.Control schreef op maandag 5 maart 2018 @ 22:22:
Ik had ook gedacht dat het wat minder zou zijn, maar dat is toch echt wat mijn vermogensmeter aangeeft. Misschien dat hij zo'n lage belasting wat minder nauwkeurig meet, maar het zal toch wel in de buurt zitten.

Het is inderdaad zonder POE, dat heeft deze switch niet.
Dat heeft te maken met de cos. phi. of ten wel: arbeidsfactor.

Dat is bij elektrische apparaten heel erg inductief. Daarom "lijkt" het opgenomen vermogen meer dan in werkelijkheid is. Bij mijn inductie plaat staat dat deze 7,7 kVA is. Als ik alles op maximaal zet, zie ik op de meter ronde de 12 á 13 kW.

Wees blij dat de overtollige vermogen niet wordt berekend door je kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Ik ben bekend met de verschillen tussen schijnbaar vermogen (U*I) en werkzaam vermogen (U*I*cos phi), maar je zou toch verwachten dat een vermogensmeter hier correct mee om gaat en het werkzaam vemogen toont. Volgens het display meet hij immers Watt's en niet VA's.

Overigens kan het schijnbaar vermogen in VA nooit kleiner zijn dan werkzaam vermogen in W, dus de combinate 7,7 kVA en 12 a 13 kW is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Out.of.Control schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:31:
Ik ben bekend met de verschillen tussen schijnbaar vermogen (U*I) en werkzaam vermogen (U*I*cos phi), maar je zou toch verwachten dat een vermogensmeter hier correct mee om gaat en het werkzaam vemogen toont. Volgens het display meet hij immers Watt's en niet VA's.
Nee, dat kan hij niet. Wat hij niet ziet is de cos phi. Hij moet de spanning meten, én de stroom. Daaruit kan hij de cos phi berekenen. En juist die spanning wordt nooit gemeten, alleen de stroom (met zo'n stroomtrafo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Waarom zou hij de spanning niet kunnen meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

hondapower schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:12:
[...]
Via de interface zijn bij veel managed switches de poorten uit te schakelen of e.o.a. sleep/green modus te activeren. Of je zet ze binnen bepaalde tijden uit.
Er zijn ook fanless PoE switches.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Out.of.Control schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 15:20:
Waarom zou hij de spanning niet kunnen meten?
Omdat je daarvoor extra draden moet hebben, die op 230V aangesloten moeten worden. De meeste "simpele" (dus NIET industriële meters) hebben dat niet. De meeste hebben alleen een stroomtrafo die je om de fase of om de nul moet doen. Soms zijn er drie stuks nodig voor een 3 fase systeem.

Bv:

http://efergy.com/eu/jackplug-extra-sensor

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 06-03-2018 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:28
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:36:
[...]

Omdat je daarvoor extra draden moet hebben, die op 230V aangesloten moeten worden. De meeste "simpele" (dus NIET industriële meters) hebben dat niet. De meeste hebben alleen een stroomtrafo die je om de fase of om de nul moet doen. Soms zijn er drie stuks nodig voor een 3 fase systeem.

Bv:

http://efergy.com/eu/jackplug-extra-sensor
Je hebt ook vermogensmeters die je gewoon in het stopcontact prikt en vervolgens het apparaat dat je wilt meten in de vermogensmeter. ;)
Die kunnen gewoon zonder problemen spanning en stroom meten.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MewBie schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:45:
[...]

Je hebt ook vermogensmeters die je gewoon in het stopcontact prikt en vervolgens het apparaat dat je wilt meten in de vermogensmeter. ;)
Die kunnen gewoon zonder problemen spanning en stroom meten.
Correct. Die zijn er ook. Maar ik denk omwille van de simpelheid wordt alleen de stroom gemeten. Anders krijg je een True RMS meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:52:
[...]

Correct. Die zijn er ook. Maar ik denk omwille van de simpelheid wordt alleen de stroom gemeten. Anders krijg je een True RMS meter.
De simpele zullen gewoon spanning en stroom meten en vervolgens gewoon U x I doen om W te krijgen.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
als we het daar over hebben...met welk kwadraat aarden jullie het serverrack ?
mn vaste electricien zegt "gewoon aan je stopcontact dus 2.5mm2 is prima"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De aarde draad moet hetzelfde dikte OF dikker zijn dan de toevoerdraden. Dus als de toevoer 2,5 mm2 is, dan moet die aarde ook dat zijn, of dikker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:15
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:14:
De aarde draad moet hetzelfde dikte OF dikker zijn dan de toevoerdraden. Dus als de toevoer 2,5 mm2 is, dan moet die aarde ook dat zijn, of dikker.
volgens mij met de nieuwe regels zelfs 10 of 16 mm2

[ Voor 12% gewijzigd door vonkkie op 06-03-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 19:52:
Laten we True RMS er aub buiten houden, dat is een compleet andere discussie. Maar zoals @MewBie al zegt, heb ik inderdaad zo'n ding dat je in een stopcontact steekt en dus prima spanning en stroom kan meten (een EKM265 van Conrad, om precies te zijn).

Omdat ik zelf toch ook wel benieuwd was of het ding nou U*I of U*I*cos(phi) meet, heb ik zojuist het vermogen gemeten en tegelijk ook U en I met een multimeter.

Resultaat:
U = 233 V
I = 58 mA
P = 11,8 W

Het schijnbare vermogen is U*I = 233 * 0,058 = 13,5 VA. Kennelijk neemt de vermogensmeter toch de cos(phi) mee in de meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
vonkkie schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:37:
[...]

Doel jij hier niet op de hoofd-aard-aansluiting.. (de aardpen) en/of de aardingsdraad richting b.v. badkamer en/of andere metalen gestellen in/de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:15
Annuk schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 22:18:
[...]
Nee aarding van patchkasten en dergelijke
Woningen doen wij niet

Doel jij hier niet op de hoofd-aard-aansluiting.. (de aardpen) en/of de aardingsdraad richting b.v. badkamer en/of andere metalen gestellen in/de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
vonkkie schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:37:
[...]

ijske schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:00:
als we het daar over hebben...met welk kwadraat aarden jullie het serverrack ?
mn vaste electricien zegt "gewoon aan je stopcontact dus 2.5mm2 is prima"
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 20:14:
Voor thuisgebruik waar de aarding in de voedingskabel zit is meer als 2,5mm^2 inderdaad niet zo nuttig omdat je hele thuis installatie vaak maar 1,5 of 2,5mm^2 is. Voor niet thuisgebruik heb je vaak een aparte aarding die inderdaad minimaal 10 of 16mm^2 is (afhankelijk van de opstelling meervoudig uitgevoerd). Aarding via voedingskabel is nooit groter als de fases, wel kleiner als je bij de flink grote diameters aan komt.

*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb een Tweakers hier via PM om advies gevraagd aan een gebruiker elders en de betreffende TP-Link blijkt erg luide ventilatoren te hebben. Niet echt geschikt dus voor een inloopkast naast de slaapkamer.

Ik denk dat het dus beter is om een 16 poorts switch te (zoals de Zyxel) en er een 8 poorts POE switch naast te zetten om ook op de 24 poorten te komen. Dat ik vervolgens een paar poorten inleveren wegens de onderlinge communicatie is dan maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CurlyMo schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 08:38:
Ik heb een Tweakers hier via PM om advies gevraagd aan een gebruiker elders en de betreffende TP-Link blijkt erg luide ventilatoren te hebben. Niet echt geschikt dus voor een inloopkast naast de slaapkamer.
Jammer om te horen, maar bedankt voor de feedback! :)
Ik denk dat het dus beter is om een 16 poorts switch te (zoals de Zyxel) en er een 8 poorts POE switch naast te zetten om ook op de 24 poorten te komen. Dat ik vervolgens een paar poorten inleveren wegens de onderlinge communicatie is dan maar zo.
Kijk anders eens naar dit model : gastje01 in "\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2"

Dat is mijn Plan B zeg maar :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
nero355 schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 19:50:
[...]

Jammer om te horen, maar bedankt voor de feedback! :)
Mijn Plan B is misschien toch dat ding kopen en dan de ventilatoren vervangen :p Ik lees daar goede ervaringen mee. Enige probleem is dat de fans waarschijnlijk 9000RPM zijn en als je ze vervangt door Noctua's je fan errors krijgt aangezien er nauwelijk 9000RPM stille fans te koop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
CurlyMo schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:01:
[...]

Mijn Plan B is misschien toch dat ding kopen en dan de ventilatoren vervangen :p Ik lees daar goede ervaringen mee. Enige probleem is dat de fans waarschijnlijk 9000RPM zijn en als je ze vervangt door Noctua's je fan errors krijgt aangezien er nauwelijk 9000RPM stille fans te koop zijn.
En een andere switch/merk? Er zijn genoeg switches, daar moet er wel 1 van aan jouw eisen voldoen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Wafeltje schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:48:
[...]

En een andere switch/merk? Er zijn genoeg switches, daar moet er wel 1 van aan jouw eisen voldoen toch?
Tuurlijk. Punt is de prijs. Dit is voor € 60,- 2de hands gewoon erg aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CurlyMo schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:01:
Heb je daar al tutorials voor gevonden dan of ervaringen van anderen ?
Wafeltje schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 21:48:
Dat is helemaal niet zo makkelijk als je wat meer wil dan huis, tuin en keuken meuk dat alleen met een GUI werkt en ook nog eens het liefst PoE/PoE+ erbij wil als het effe kan!

En als je dan ook nog eens € 60 kan uitgeven i.p.v. € 298 of zo dan wordt zo'n bakke beest steeds aantrekkelijker ondanks de herrie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
nero355 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:09:
[...]
Heb je daar al tutorials voor gevonden dan of ervaringen van anderen ?
Ja, verschillende. Toch maar een gekocht. PM me maar voor informatie. Kan ik eens zelf meten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-06 10:09
Tijd voor een nieuw project? :)

In ons nieuwe huis, die wij op dit moment volledig aan het renoveren zijn, hebben wij samen met de installateur en elektricien een leiding (CV, stroom en UTP) plan gemaakt. De frezers hebben het pand na een volle dag werk verlaten en nu kunnen dan eindelijk de buizen geplaatst gaan worden!

Een korte samenvatting:
- Vanuit de meterkast komt er een directe verbinding naar een patchkast aan de overkant van de hal.
- Alle UTP kabels komen straks rechtstreeks uit in de patchkast.
- Buis van patchkast naar mijn kantoor in de tuin (Misschien glas of anders een cat6 PE kabel.) voor mijn servers.
- Camera's, intercom, AP's, etc, allemaal rechtstreeks aangestuurd vanuit een POE switch.

In totaal komen er ~18 UTP aansluitingen, voornamelijk voor apparatuur en wat losse aansluitingen in o.a. woonkamer en slaapkamers.

Een kleine impressie:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yUcJMts.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CccmZej.jpg

De Patchkast wordt verwerkt in de trap. Volgende week kan ik wat meer foto's plaatsen, dan zijn als het goed is alle buizen gelegd!

P.s. Ik gebruik CAT6 Belden kabels.

Wordt vervolgd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vergeet ook niet om een UTP aansluiting te maken onder je aanrecht. Nu nog niet van toepassing, maar later kan er een "smart ijskast' komen, of een smart vaatwasser, whatever smart....

En zoals jij al goed gedaan hebt: Alle s wat vast op één plek staat, moet vast aangesloten worden. En NIET via WiFi (ook al lijkt dat makkelijk).
Pagina: 1 ... 29 ... 123 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2