Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

na installatie bij een vriend (hij had zelf besteld zonder advies hier te vragen), heb ik wat vragen.

1) Zijn er kabeltesters met "snelheid" (10,100,1gbit,10gbit) te koop voor 50,- ? (ik wil geen nier neerleggen ervoor) of een handig alternatief (goeikoop) het is incidenteel gebruik .. dus duurder wil ik niet ..
2) Wat is handiger in huis cat6a of cat6 ? 10gbit capable. (ik blijf onder 55m (hopenlijk)) en waarom wel/niet naar cat7 ? is shielded handig j/n ?
3 welke wandcontactdoos /patchpaneel raad je aan ?

Ik heb nu een simple 10,- kabel testerm punchtool is in bestelling (had een plastic variant gebruikt) en 12,- conrad wcd die me bij nader inzien slecht bevallen. .vorig huis duurdere gebruikt die beter bevielen.
In mijn huidig huis wil ik het ook gaan doen.

ik kan 16mm of 22mm buis kiezen, ik probeer ook zoveel mogelijk 2x45 graden te gebruiken.

Hebben jullie nog tips die zeer handig zijn ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 29-09 22:09
vso schreef op zondag 28 januari 2018 @ 01:11:
na installatie bij een vriend (hij had zelf besteld zonder advies hier te vragen), heb ik wat vragen.

1) Zijn er kabeltesters met "snelheid" (10,100,1gbit,10gbit) te koop voor 50,- ? (ik wil geen nier neerleggen ervoor) of een handig alternatief (goeikoop) het is incidenteel gebruik .. dus duurder wil ik niet ..
2) Wat is handiger in huis cat6a of cat6 ? 10gbit capable. (ik blijf onder 55m (hopenlijk)) en waarom wel/niet naar cat7 ? is shielded handig j/n ?

Ik heb nu een simple 10,- kabel testerm punchtool is in bestelling (had een plastic variant gebruikt) en 12,- conrad wcd die me bij nader inzien slecht bevallen. .vorig huis duurdere gebruikt die beter bevielen.

ik kan 16mm of 22mm buis kiezen, ik probeer ook zoveel mogelijk 2x45 graden te gebruiken.

1) wil je alleen kijken of de aders goed aangesloten zijn, of wil je echte meet rapporten voor de kabels op al die snelheden ? Ik heb een 18€ kabeltester bij aliexpres gekocht die je de kabelafstanden per paar doorgeeft bijvoorbeeld. Die kan ook kruisen etc aangeven, en er zit een acoustische functie op met een dongle om een patch op te sporen. Ik werk dagelijks met netwerken, maar wil geen dure fluke thuis hebben voor simpele klusjes..
Dze dus: http://s.aliexpress.com/za6JVR3u

2) shielded gaat er vanuit dat je ook goede aarde hebt, dus je moet aan de centrale kant de aarde in orde maken. Dan is het in principe beter, maar iets moeilijker te termineren, en als je geen storende bronnen hebt die vlak bij liggen zou het niet nodig hoeven zijn.
Maar ., als je het zelf doet en de meerkosten zijn niet te veel zou ik er maar cat7 kabel inleggen, en dan met cat6a afmonteren. (Omdat er denk ik nog geen cat7 patchpanelen en keystones etc zijn )

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:54
vso schreef op zondag 28 januari 2018 @ 01:11:

In principe is Cat6 voldoende maar zoals @jacovn al aangeeft doe je het zelf en scheelt het je weinig in de kosten kan je ook Cat6A of Cat7 pakken,en deze afmonteren op Cat6A.
De doosjes van Rutenbeck voor in de muur, zoek even in dit topic want daar worden ze meermaals genoemd :)

Sowieso de grootste buis pakken in dit geval(3/4"), en zorg dat je overgangen gelijmd worden en zorg er voor dat er tenminste een trekdraad d door zit. Als je de mogelijkheid hebt zelfs al volledig bedraden voor het wordt af/weg gewerkt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

jacovn schreef op zondag 28 januari 2018 @ 08:37:
maar wil geen dure fluke thuis hebben voor simpele klusjes..
Dze dus: http://s.aliexpress.com/za6JVR3u
Vandaar dat ik de een 10,- versie heb, Echter meten is weten dan maar een keer 1 lenen op werk als ik de kans krijg :) en het neergelegd heb.
2) shielded gaat er vanuit dat je ook goede aarde hebt, dus je moet aan de centrale kant de aarde in orde maken. Dan is het in principe beter, maar iets moeilijker te termineren, en als je geen storende bronnen hebt die vlak bij liggen zou het niet nodig hoeven zijn.
Maar ., als je het zelf doet en de meerkosten zijn niet te veel zou ik er maar cat7 kabel inleggen, en dan met cat6a afmonteren. (Omdat er denk ik nog geen cat7 patchpanelen en keystones etc zijn )
Annuk schreef op zondag 28 januari 2018 @ 12:04:
[...]

In principe is Cat6 voldoende maar zoals @jacovn al aangeeft doe je het zelf en scheelt het je weinig in de kosten kan je ook Cat6A of Cat7 pakken,en deze afmonteren op Cat6A.

[...]

De doosjes van Rutenbeck voor in de muur, zoek even in dit topic want daar worden ze meermaals genoemd :)

[...]

Sowieso de grootste buis pakken in dit geval(3/4"), en zorg dat je overgangen gelijmd worden en zorg er voor dat er tenminste een trekdraad d door zit. Als je de mogelijkheid hebt zelfs al volledig bedraden voor het wordt af/weg gewerkt.
Denk dat ik dan toch cat6a -shielded pak, puur dat het iets flexibeler is dan cat7 en ik ga niet in huis boven 55m uitkomen.

Aarde zit wel snor :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pouja
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12-06 11:59
Alleerst ik ben zwaar onder de indruk van alle installaties die ik hier voorbij heb zien gaan.
Nu wil ik in mijn eerste koophuis kabels aanleggen. Dus ik dacht laat ik aan ervaren mensen vragen of ik de goeie richting op denk:

Het huis is een 3 kamer begande grond appartement van 1938. Met een houten ondergrond. Onder het hout is de kruipruimte. Er is ongeveer 50 cm ruimte tussen het zand en het hout in de kruipruimte.

Vanuit de grond komen de volgende kabels binnen in de woonkamer kast (geen meterkast):
  • Coax kabel van de buurt meterkast
  • 1 coax kabel voor tv aansluiting
  • 4 stugge netwerkkabels
Begin situatie is dat er maar 3 van de 4 stugge netwerkkabels aangesloten worden.

4 Stugge netwerkkabels gaan de patchpaneel in en vanuit de patchpaneel gaan er 3 de ziggo box in.
Coax van de buurt meterkast gaat in een tweesplitter. Vanuit de tweesplitter gaat er 1 coax weer de grond in en de ander gaat de ziggo box in.
Verder gaat er 1 kabel van de ziggo box naar de synology.

Aansluitingen:
In de woonkamer komen er 1 coax en 2 stugge netwerkkabels uit de grond die aangesloten moeten worden op wandcontactdozen.
In de slaapkamer komen er twee stugge netwerkkabels uit de grond die aangesloten worden op een 2-wandcontactdoos.

Benodigheden:Me vragen zijn:
  1. Aangezien alle kabels door de kruipruimte gingen lijkt me niet nodig om pijpen aan te leggen toch?
  2. Zijn patchpaneels de enige manier om van mijn ziggo box een kabel onder de grond te trekken en aan te sluiten op een wandcontactdoos?
  3. Kloppen me benodigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:10
Pouja schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:41:
Me vragen zijn:
[list=1]
• Aangezien alle kabels door de kruipruimte gingen lijkt me niet nodig om pijpen aan te leggen toch?
Als je er makkelijk bij kunt dan kan je dat laten zitten. In mijn eigen ouderlijk huis heeft dat zo'n 15 jaar prima gelegen. Maar als je er makkelijk bij kunt, dan het is leggen ervan ook niet heel complex.
• Zijn patchpaneels de enige manier om van mijn ziggo box een kabel onder de grond te trekken en aan te sluiten op een wandcontactdoos?
Ja, anders kan je overwegen om keystones af te monteren op je kabel. Maar ook hier. Doe het liever gewoon gelijk goed.
• Kloppen me benodigheden?
[/list]
FTP is overdreven, maar ook niet erg om wel te hebben.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nou, na een mislukt weekend vorige week is het afgelopen weekend toch gelukt om overal UTP kabels te trekken in huis. Ik moet zeggen dat het verschil tussen Belden CAT6 en Belden CAT6a enorm is. 5,7mm vs 7,2mm lijkt weinig, maar de CAT6A is duidelijk dikker en veel stugger om mee te werken.

Wat erg tegenviel was om een COAX samen met een CAT6A door een buis te krijgen. In de meterkast was alles 3/4e (19mm buitenmaat), maar bij de inbouwdozen (en ws ook de paar meter daarvoor) was het met geribbelde flexibele buis afgewerkt. Echt een drama om door het laatste stuk heen te komen. Uiteindelijk op sommige plekken opgegeven om CAT6A te gebruiken en maar CAT6 besteld en dit is uiteindelijk gelukt. De CAT6A heeft een laag plastic folie en daar omheen een dikke metalen folielaag en hierdoor behoorlijk stug. De CAT6 die hier vaak genoemd wordt (100m kost minder dan 50 euro bij Sander Vunderink) is echt veel fijner om mee te werken.

Zonder de truuks uit dit topic was het niet gelukt; na het breken van een kabel lukte het niet om de trekveer door een buis heen te krijgen. Met een stofzuiger kregen we er een nylon draad doorheen en daarmee weer de trekveer. Ook de tip dat je vaak meer draad aan het "duwen" bent dan aan het trekken klopt als een bus. Als het zwaar gaat laat je degene die de kabel duwt het tempo bepalen en degene die trekt gaat daarin mee. Als je probeert te haasten / forceren door hard te trekken is de kans groot dat de UTP losschiet of breekt. 3m glijmiddel heeft wel geholpen, maar ik ben er niet enorm enthousiast over. Het maakt alles zeker gladder, maar ook moeilijker om de draad te duwen. Misschien is talkpoeder toch een betere keuze.

Gisterenavond wat korte testjes gedaan en de snelheid is (zoals verwacht) op beide kabels precies hetzelfde. Ik ben benieuwd of ik tzt met 10gbit wel verschil ga zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Pouja schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:41:
  1. Aangezien alle kabels door de kruipruimte gingen lijkt me niet nodig om pijpen aan te leggen toch?
  2. Zijn patchpaneels de enige manier om van mijn ziggo box een kabel onder de grond te trekken en aan te sluiten op een wandcontactdoos?
  3. Kloppen me benodigheden?
Pijpjes maakt het "future" proof, of bij beschadigingen te vernieuwen, het is geen noodzaak maar wel gemakkelijk,

ik zit wel eens over POF netwerk na te denken maar helaas maar 100 mbit ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 23:44
vso schreef op maandag 29 januari 2018 @ 19:07:
[...]

Pijpjes maakt het "future" proof, of bij beschadigingen te vernieuwen, het is geen noodzaak maar wel gemakkelijk,

ik zit wel eens over POF netwerk na te denken maar helaas maar 100 mbit ..
Ik heb toevallig ook (heeeel even) over POF nagedacht, zag dat een specifieke fabrikant 1Gb POF systeem verkoopt. Dan betaal je wel +- 100 euro voor 1 outlet met 2x rj45 poorten... Dan heb ik het nog niet eens over de basis unit en kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CryptoCake schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:22:
[...]

Ik heb toevallig ook (heeeel even) over POF nagedacht, zag dat een specifieke fabrikant 1Gb POF systeem verkoopt. Dan betaal je wel +- 100 euro voor 1 outlet met 2x rj45 poorten... Dan heb ik het nog niet eens over de basis unit en kabel.
nadeel is dat je 2x 45graden en met converters eindigd, en de winst weegt niet op tegen cat6a over minder dan 55 meter. = 10gbit.

weet iemand trouwens hoeveel shielded vs unshielded uitmaakt . in welke instanties ben je blij dat je shielded hebt ? (imho is dat een beetje zoals een UPS hebben, puur gemak als je het wel hebt)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:00
Shielded heeft alleen nut als je ze bij zwaar belaste stroomkabels langslegd in huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Jan-man schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 06:44:
Shielded heeft alleen nut als je ze bij zwaar belaste stroomkabels langslegd in huizen.
Echter is dat dan weer niet toegestaan of je nu shielded kabels gebruikt of niet. Lage en hoge spanningskabels moeten altijd gescheiden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Annuk
Jan-man schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 06:44:
rens-br schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 07:43:
[...]

Echter is dat dan weer niet toegestaan of je nu shielded kabels gebruikt of niet. Lage en hoge spanningskabels moeten altijd gescheiden zijn.
Vereist enige nuance ;)

"hoogspanning" mag wel bij "laagspanning" langs mits beide dubbel geïsoleerd zijn, dus in geval van YMvK + UTP (of shielded versies hiervan) is het wel toegestaan, ook bedrijfsmatig in kabelladders/goten.
Je mag alleen absoluut niet met losse VD-draden langs UTP (of coax) ;)

Maar ook bij "hoogspanning" is SFTP (of consorten) nog niet direct nodig, het heeft er meer mee te maken als je (zware) industriële frequentieregelaars e.d. hebt, dan KAN het gaan storen als deze kabels bij elkaar langs liggen.
Heb zelf nog geen storingen mee gemaakt op UTP kabels die langs gewone YMvK 380V 50hz kabels lagen (voor simpele draaistroom motoren), maar wel als ze naast kabels van/naar freq-regelaars lagen ;)

Nu is het wel zo dat door de hogere bandbreedte in/voor de Cat6A en Cat7 kabels deze al shielded moeten zijn (in de specs), omdat deze nog gevoeliger zijn/worden voor storing bij hogere snelheden =/= frequenties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pouja
  • Laatst online: 12-06 11:59
vso schreef op maandag 29 januari 2018 @ 19:07:
[...]

CurlyMo schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:06:
[...]

Als je er makkelijk bij kunt dan kan je dat laten zitten. In mijn eigen ouderlijk huis heeft dat zo'n 15 jaar prima gelegen. Maar als je er makkelijk bij kunt, dan het is leggen ervan ook niet heel complex.

[...]

Ja, anders kan je overwegen om keystones af te monteren op je kabel. Maar ook hier. Doe het liever gewoon gelijk goed.

[...]

FTP is overdreven, maar ook niet erg om wel te hebben.
Thanks voor het advies. Denk dat ik dan maar gewoon voor de patch paneel ga en stugge kabels. Pijp laat ik wel achterwege dan. Als het allemaal af is, dan zal ik zeker fotos plaatsen hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
De eerste keer dat ik met een patch paneel werk.
Helaas lang niet zo proper als ik hier soms voorbij zie komen.
De hele korte zwarte patchkabels zijn wat verwrongen omdat ze zo kort zijn en toch heel stijf (cat6), ben ik niet zo gek van.
De blauwe kabels hadden wat korter gemogen maar beter te lang dan te kort zeker :P

Zoals je ziet nog niet klaar, maar ik heb enkel nog van die grijze (0,5m) patchkabels dus het gaat er niet mooier op worden vrees ik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mlFxv5D.jpg

[ Voor 39% gewijzigd door Breezz op 31-01-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-09 14:57
Je afbeelding doet het niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:52
YoshiBignose schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:41:
Binnenkort verhuizen naar een nieuw pand. Er liggen al wandcontactdozen met RJ45. In een klein hokje komen zo'n 40 utp kabels in een tros. Helemaal geen labels of wat dan ook. Hoe zouden jullie hier te werk gaan? Wat is aan te raden om neer te zetten als patchkast. Hoe kun je het makkelijkste kijken welke kabel bij welk wandcontactdoos hoort etc.?
Komen alle kabels los binnen, dus met een RJ-45 stekker ipv op een patchpanel? Zo ja, knutsels |:(.

Je kan deze gebruiken:
https://www.conrad.nl/nl/...-kabeltester-1209784.html
In combinatie met:
https://www.conrad.nl/nl/...meetapparaat-1209779.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 08:17
Capa schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:38:
[...]

Komen alle kabels los binnen, dus met een RJ-45 stekker ipv op een patchpanel? Zo ja, knutsels |:(.

Je kan deze gebruiken:
https://www.conrad.nl/nl/...-kabeltester-1209784.html
In combinatie met:
https://www.conrad.nl/nl/...meetapparaat-1209779.html
Het is me gelukt. Kabels komen niet met stekker. Gewoon allemaal aan patch paneel gebonden en die verbonden aan een switch. Toen met een laptop langs elke contactdoos gekeken welk lampje ging branden en dat genoteerd. Daarna met kabel tester de kabels getest. Sommige zaten enkele verkeerd om of niet goed vast. Dat gecorrigeerd en nu doen ze het allemaal op één na.

Uiteindelijk is dat het belangrijkste :P Dat het niet logisch in patch paneel zit is op zich niet zo boeiend. Vooral niet omdat eigenlijk het meeste via WiFi wordt gedaan. Wel een leuk klusje was het >:)

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Hipska schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 10:20:
[...]

Je afbeelding doet het niet echt.
Oeps! aangepast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
Zo weer even een kleine update van mijn netwerk verbouwing :).

van links naar rechts

* 24 poort keystone patchpanel
* HP 1810-24G
* Netgear GS110TP POE switch
* Unifi cloud key
* KPN V10 modem

Daarboven een DS214Play en kaku server.
Rechtsboven een Raspberrypi PI 3 met Domoticz voor uitlezen slimme meter + PV installatie

todo:

Vrijdag komt de UniFi USG PRO Gateway Router binnen als het goed is en gaat de V10 eruit :). Waarom de pro ? 1) 19 inch formaat _/-\o_ en 2) deze heeft GBIC wan poorten zodat ik ook de NT de deur uit kan doen straks :) 3) Gewoon leuk speelgoed ;)

Moet ook nog cat 6a keystones bestellen en de switches onderling van GBIC voorzien voor glas verbinding.

Ondertussen sparen we door voor de UniFi poe switch zodat alles op poe kan ipv nu die losse adapters en losse poe switch voor de camera's.

Netwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u4jcBCGyxxObllmKi9mJbX3h/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uKSuOavyOeZamTyfyaG9ROCL/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legioen12
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-02-2022
djrednas schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:52:
[...]

Belofte maakt schuld!
Hierbij de plaatjes van het netwerk.
Meterkast:
[afbeelding]
Unifi spul:
[afbeelding]
Patchwerk zo lang ik niets toevoeg....:
[afbeelding]
Wifi en hardwire op zolder:
[afbeelding]
Unifi hardware en POE verbruik:
[afbeelding]

Kleuren kabels in de meterkast (lekker overzichtelijk):
Paars: van glas naar switch
Zwart: telefonie
Roze: internet voor firewall
Oranje: internet na firewall
Groen: TV
Blauw: LAN intern/gast
Rood: POE+

Tips en vragen altijd welkom :)
Wauw dit ziet er echt mooi uit mijn complimenten. Nu wil ik zelf thuis ook is gaan beginnen om een leuk thuisnetwerk op te zetten dus heb ik wat vragen over jou netwerk.

Heb jij alles buiten de experiabox om aangesloten doormiddel van vlans?

En als ik goed heb heb jij het zo aangesloten?

Glas naar switch - Switch naar Firewall - Firewall weer terug naar switch. En die 24 port switch staat in verbinding met je patchpanel. waar gebruik jij die 8 port switch voor dan?

sorry dat ik zoveel vraag maar ben gewoon benieuwd

alvast bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

legioen12 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:39:
waar gebruik jij die 8 port switch voor dan?
Zegt die toch :
Ondertussen sparen we door voor de UniFi poe switch zodat alles op poe kan ipv nu die losse adapters en losse poe switch voor de camera's.
;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m4v3r1ck_nl
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-09 16:58
Ik ben een newbie Ubiquiti UniFi - ex HP's-1810-G8v2 - gebruiker, dus mijn eerste zorg was natuurlijk dat mijn netwerk goed ging draaien. De consequentie van dat alles is wel dat de huidige 'opstelling' in mijn meterkast natuurlijk een aanfluiting is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/x9BAMm1rzq70mjKrJFrbGNRb/thumb.jpg

Reden te meer om ook hier even aan te haken in dit mooie topic. Meer dan voldoende en echt super mooie oplossingen hier al gezien en er over gelezen. 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frankie20
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:58
Sinds kort een eigen woning. Natuurlijk even paar kabeltjes getrokken etc.
i.v.m. dat ik nog 2 rollen van CAT 5e had liggen deze door het hele huis getrokken. +- 250 meter UTP kabel verwerkt. Iedere kamer heeft 2 of 4 netwerkaansluitingen

Hieronder wat foto's van mijn meterkast hoe het is opgebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wGnK3WF.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P7qxcme.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q4KiZH5.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bZmCgQn.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hAUMoTf.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JeR6tY7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 19:45
Je patch beugel heeft het er wel moeilijk mee :P

Kon hij niet horizontaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie20
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:58
lowfi schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 14:44:
Je patch beugel heeft het er wel moeilijk mee :P

Kon hij niet horizontaal?
Helaas past dat niet. De beugel buigt gelukkig niet verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:08
Ik trek Cat6 (niet cat6a) door het huis. Wil graag een compacte witte 8-poorts patchpaneel hebben maar kan helaas alleen een 6A versie vinden. Kan je daar gewoon Cat6 kabels op aansluiten?

Patchpaneel 8xRJ45 Desktop CAT 6A Grijs

En kan ik het beste siliconenspray kopen of is dit ook een goed alternatief?
Kabel glijmiddel Glit 200ml, voor trekken van kabels

Last but not least, dit lijkt een mooie set:
Gereedschapsset voor het netwerk

Daarnaast koop ik nog een 9-12mm Wymefa trekkous om door 1 loze leiding een dubbele kabel door te trekken.

Al met al koop je best veel spullen die je maar 1x gaat gebruiken en daarna nooit meer. Had een hoop gereedschap en trekkousen op Marktplaats verwacht maar dat valt tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
Jazco2nd schreef op zondag 4 februari 2018 @ 00:49:
Ik trek Cat6 (niet cat6a) door het huis. Wil graag een compacte witte 8-poorts patchpaneel hebben maar kan helaas alleen een 6A versie vinden. Kan je daar gewoon Cat6 kabels op aansluiten?

Patchpaneel 8xRJ45 Desktop CAT 6A Grijs

En kan ik het beste siliconenspray kopen of is dit ook een goed alternatief?
Kabel glijmiddel Glit 200ml, voor trekken van kabels

Last but not least, dit lijkt een mooie set:
Gereedschapsset voor het netwerk

Daarnaast koop ik nog een 9-12mm Wymefa trekkous om door 1 loze leiding een dubbele kabel door te trekken.

Al met al koop je best veel spullen die je maar 1x gaat gebruiken en daarna nooit meer. Had een hoop gereedschap en trekkousen op Marktplaats verwacht maar dat valt tegen.
Laat die trekkous lekker voor wat het is werkt voor geen meter dat spul met UTP kabels. Gew0on even 1 van die utp kabels strippen en de aders door het oogje van de trekveer trekken. De 2e utp kabel 30 cm lager aan de 1e utp kabels vast tapen. 1 iemand trekken en 1 iemand duwen kan niks mis gaan _/-\o_ .

6a panel kun je gewoon gebruiken geen probleem.

Altijd speciaal kabel glijmiddel gebruiken en niet ander spul dit kan alleen maar jouw kabel aanvreten in de jaren!

Gereedschap kun je meestal wel lenen van een kennis/buren :) daarnaast die 16 euro voor een setje is niet duur en altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Jan-man schreef op zondag 4 februari 2018 @ 10:05:
[...]
Laat die trekkous lekker voor wat het is werkt voor geen meter dat spul met UTP kabels. Gew0on even 1 van die utp kabels strippen en de aders door het oogje van de trekveer trekken. De 2e utp kabel 30 cm lager aan de 1e utp kabels vast tapen. 1 iemand trekken en 1 iemand duwen kan niks mis gaan _/-\o_ .
Exact deze methode gehanteerd, 3x opnieuw begonnen (kabels opnieuw bevestigd aan trekveer) en het lukte totaal niet, ik hing zowat met mijn volle gewicht aan de trekveer en duwen kon de ander allang niet meer. 3x zat het muurvast. De trekkous is juist mijn laatste hoop. Ik lees dat mensen hier juist goede ervaringen mee hebben bij dubbele UTP kabels..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Jazco2nd schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:24:
[...]

Exact deze methode gehanteerd, 3x opnieuw begonnen (kabels opnieuw bevestigd aan trekveer) en het lukte totaal niet, ik hing zowat met mijn volle gewicht aan de trekveer en duwen kon de ander allang niet meer. 3x zat het muurvast. De trekkous is juist mijn laatste hoop. Ik lees dat mensen hier juist goede ervaringen mee hebben bij dubbele UTP kabels..
Tot op heden nog nooit problemen mee gehad om zonder trekkous de kabels door de buizen te krijgen (en heb er al verscheidene getrokken).
Enige probleem wat soms ontstaat is als die $%*#@!* weer geribbelde flex hebben gebruikt i.p.v. gewone gladde buis (of de ietsje pietsje duurdere gladde flex).

Met betrekking tot je netwerk-gereedschap setje is leuk setje maar ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van zo'n RJ45-tang, heb liever het knijpdeel bovenin de kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Annuk schreef op zondag 4 februari 2018 @ 13:35:
[...]
Enige probleem wat soms ontstaat is als die $%*#@!* weer geribbelde flex hebben gebruikt i.p.v. gewone gladde buis (of de ietsje pietsje duurdere gladde flex).
Yup dat is precies wat ze hebben gedaan.. ik hoorde de geribbelde flex zelfs bewegen toen de draden vastzaten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:53

Milmoor

Footsteps and pictures.

[...]
Als hij vast loopt niet blijven trekken, maar even iets terug halen. Werk synchroon, dus tegelijk trekken als de andere kant duwt. Nooit de draden laten torderen (draaien). Ze moeten netjes evenwijdig door de buis heen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
[...]

Waar ik even benieuwd naar ben je probeert een trekveer en gelijk de draden te trekken ?
Wat je kan proberen (het is een kleine kans) normaal wil je 3 draden te gelijk trekken zonder teveel te twisten, probeer eens 3 touwen door de buis heen te krijgen.

Via draad 1 trek je dan 1 utp-kabel als deze erdoor is knoop je aan touw 2 een utp-kabel en zo verder.
Ik wil niet zeggen dat dit gaat werken, maar wellicht heb je geluk en kan je de draden er zo door heen krijgen.

Werk wel met 2 man aan de ene kant proberen de utp-kabel enigszins strak houden en andere kant het touw trekken. Waarbij je de utp-kabel die erin zit probeert wat strak te houden zodat de kabel erlangs kan.

Nogmaals (ik val in herhaling) het is een poging om te kijken of je erdoorheen komt.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Thanks maar een 2e UTP kabel trekken terwijl er al 1 in zit werkt echt niet. Daar heb ik al een hele middag aan besteed bij de 1e poging. Vervolgens ging ik online lezen en ontdekte ik op verschillende fora dat juist wordt afgeraden om het zo te doen. De 2e UTP kabel zich dan om de 1e kabel heen kan wikkelen en makkelijk vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:32
legioen12 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:39:
[...]

Wauw dit ziet er echt mooi uit mijn complimenten. Nu wil ik zelf thuis ook is gaan beginnen om een leuk thuisnetwerk op te zetten dus heb ik wat vragen over jou netwerk.

Heb jij alles buiten de experiabox om aangesloten doormiddel van vlans?

En als ik goed heb heb jij het zo aangesloten?

Glas naar switch - Switch naar Firewall - Firewall weer terug naar switch. En die 24 port switch staat in verbinding met je patchpanel. waar gebruik jij die 8 port switch voor dan?

sorry dat ik zoveel vraag maar ben gewoon benieuwd

alvast bedankt voor je reactie
Ja, alles gaat buiten de experiabox om, behalve de huistelefoon dan. Het netwerk heb ik nu inderdaad met VLAN gescheiden, maar omdat ik toch netflix wil gebruiken op de KPN kastjes, gaat dit binnenkort om naar "routed IP-TV". Vanaf dat moment zijn mijn normale netwerk en tv netwerk samengevoegd.

Glas gaat inderdaad naar switch. Telefonie van switch naar experiabox. Internet extern van switch naar firewall. TV van switch naar alle tv-kastjes. Van firewall terug naar switch, en dan als bridge naar alle lan poorten. Vanaf de firewall komen trouwens 2 VLAN netwerken, 1 voor de gasten (ip 10.0.2.x) en prive (10.0.1.x). Die VLAN zet ik ook door naar alle wifi AP's zodat ik een gescheiden wifi netwerk heb voor de gasten. Alle kabels zijn inderdaad weggewerkt op het patchpaneel, waar binnenkort weer wat kabels bij komen richting de tuin (Isolatie is zo goed dat de wifi buiten slecht is....)

Die 8 poort switch is een POE switch, die zorgt puur voor de voeding van de AP's.

Vragen staat vrij natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 19:21
[...]

dus dat werkt niet moet je concluderen...
dan zou ik is kijken of dubbel cat5e wel een optie is , of heb je liever single cat6 ?

wat zou kunnen is dat die flexibel geknikt is bij de bouw (in de bocht bij het leggen of bv op gewandeld tijdens het chape storten)

persoonlijk ? (maar ik heb natuurlijk gemakkelijk spreken, ik heb de dozen kabel hier staan)

1x utp er volledig doortrekken, dan 2e eraanvasttapen en blijven doortrekken
als je perse cat6 wil kan dat maar das natuurlijk dikker en minder flexibel dan een cat5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
ijske schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 11:24:
[...]

dus dat werkt niet moet je concluderen...
dan zou ik is kijken of dubbel cat5e wel een optie is , of heb je liever single cat6 ?

wat zou kunnen is dat die flexibel geknikt is bij de bouw (in de bocht bij het leggen of bv op gewandeld tijdens het chape storten)

persoonlijk ? (maar ik heb natuurlijk gemakkelijk spreken, ik heb de dozen kabel hier staan)

1x utp er volledig doortrekken, dan 2e eraanvasttapen en blijven doortrekken
als je perse cat6 wil kan dat maar das natuurlijk dikker en minder flexibel dan een cat5e
Ik heb gisteren echt álle opties geprobeerd. Het lukte voor geen meter. Sowieso zit de trekveer ook makkelijk vast dus je hebt denk ik gelijk, de flexibele buis is gewoon ergens geknikt.

Uiteindelijk 1 enkele cat6A erdoorheen gekregen, met heel veel moeite.

Wat ik nu wil doen:
van de 4 paren heeft een gemiddeld apparaat volgens mij maar 2 paren nodig. Dus ik wil een dubbele WCD aansluiten op de kabel, daar TV kastje van T-Mobile op de ene en een RPi op de andere zetten.
In de meterkast dus ook in het patchpaneel 2 poorten gebruiken. Ik lees online verschillende verhalen over de mogelijkheden hiervan.. Wellicht dat voor Gigabit wel alle 4 paren worden gebruikt.. voor POE sowieso maar dat heb ik bij deze WCD niet nodig.

edit: dit kan dus prima maar dan heb je 100mbit. Voor 1Gbit zijn alle paren nodig. Bestond er maar een wandcontactdoos met ingebouwde switch gevoed via POE. pff.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 07-02-2018 13:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:33
Jazco2nd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:07:
[...]

Wat ik nu wil doen:
van de 4 paren heeft een gemiddeld apparaat volgens mij maar 2 paren nodig. Dus ik wil een dubbele WCD aansluiten op de kabel, daar TV kastje van T-Mobile op de ene en een RPi op de andere zetten.
In de meterkast dus ook in het patchpaneel 2 poorten gebruiken. Ik lees online verschillende verhalen over de mogelijkheden hiervan.. Wellicht dat voor Gigabit wel alle 4 paren worden gebruikt.. voor POE sowieso maar dat heb ik bij deze WCD niet nodig.

edit: dit kan dus prima maar dan heb je 100mbit. Voor 1Gbit zijn alle paren nodig. Bestond er maar een wandcontactdoos met ingebouwde switch gevoed via POE. pff.
Dat kan inderdaad prima. Je sluit dan van de kabel de oranje en groene paren aan op de corresponderende oranje groene aansluitpunten van het patchpaneel en de wcd. Voor de bruin en blauwe paren sluit je dan bijvoorbeeld de bruine en bruin-witte aan op de oranje en oranje witte van het patchpaneel en wcd en de blauwe op de groene van het patchpaneel en wcd.

Hiermee heb je dan 100Mbit max en geen PoE mogelijkheden, maar bij een settopbox en Raspberry Pi zal je dat niet als beperkend ervaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jazco2nd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:07:Bestond er maar een wandcontactdoos met ingebouwde switch gevoed via POE. pff.
Soort van wat je zoekt :

- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP In-Wall (1-pack)
of
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall

En er was zelfs een model met meerdere poorten, maar kan die effe niet vinden helaas :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:05

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
nero355 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:21:
[...]
En er was zelfs een model met meerdere poorten, maar kan die effe niet vinden helaas :/
Die hebben toch ook meerdere poorten; 1 inkomend naar 2 uitgaand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
waarom zou je geen accespoint zetten ?
die van ziggo bv is best cheap, hij staat dan zeer dichtbij dus ook snel , en je hebt ingebouwde gigabit switch voor meerdere devices

ik ben geen fan van kabel oplitsen ... je legt 10gbit kabel en gaat er dan 2x100mbit van maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
[...]

Soort van wat je zoekt :

of

Ha die heb ik al, op de juiste plekken geplaatst. Dat is niet de plek waar ik juist behoefte heb aan 2 aansluitingen (TV en mediacenter, allebei hebben geen behoefte aan meer dan 1GB). Ik houd niet van allerlei apparatuur, zoals een switch.

Dus ipv extra apparatuur te kopen is voor nu splitsen prima, kan het altijd nog ongedaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Hmm gaat dit goed? Mijn Jung WCD heeft de kleuren in een andere volgorde dan mijn patchpaneel:

Patchpaneel (kabels netjes aangesloten waarbij ik de kleuren negeer en naar de cijfers kijk):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LdE4AV8.jpg
Hier heb ik dus netjes zo aangesloten:
1 = oranje-wit, 2 = oranje, 3 = groen-wit, 4 = blauw, 5 = blauw-wit, 6 = groen, 7 = bruin-wit, 8 = bruin.

Maar dan de Jung WCD:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6f19Tsu.jpg

Ik kan natuurlijk netjes de kleuren van de WCD volgen, maar waar ik "1 = oranje-wit" zou verwachten (vergeleken met patchpaneel), staat hier "oranje" kleur met daarboven juist oranje-wit.

[ Voor 41% gewijzigd door Jazco2nd op 07-02-2018 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
altijd B nummering volgen
1. wit-orange
2. orange
3. wit-groen
4. blauw
5. wit-blauw
6. groen
7. wit-bruin
8. bruin

per merk kan het zijn dat de printbanen anders lopen, maar de kans dat ze hun nummering foutief hebben aangebracht is 0 dus gewoon B nummering volgen en dan komt het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jazco2nd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:37:
Hmm gaat dit goed? Mijn Jung WCD heeft de kleuren in een andere volgorde dan mijn patchpaneel:
Dit is pas geleden nog in dit topic gevraagd. Het antwoord nu is hetzelfde als het antwoord toen.
Je denkt teveel.
Gewoon exact doen wat er staat. Als je maar op beide de A of B volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
ijske schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:42:
altijd B nummering volgen
1. wit-orange
2. orange
3. wit-groen
4. blauw
5. wit-blauw
6. groen
7. wit-bruin
8. bruin

per merk kan het zijn dat de printbanen anders lopen, maar de kans dat ze hun nummering foutief hebben aangebracht is 0 dus gewoon B nummering volgen en dan komt het goed
Dat snap ik, maar als je goed kijkt, kan je bij de WCD helemaal zelf kiezen waar je de groene paren zet en waar je de oranje paren zet. Want beide paarkleuren zijn op 2 plekken aangegeven. Dat is toch ontzettend raar. Waarom zouden ze dat nou weer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Jazco2nd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:54:
[...]

Dat snap ik, maar als je goed kijkt, kan je bij de WCD helemaal zelf kiezen waar je de groene paren zet en waar je de oranje paren zet. Want beide paarkleuren zijn op 2 plekken aangegeven. Dat is toch ontzettend raar. Waarom zouden ze dat nou weer doen.
Er staat toch gewoon A en B bij :/

A zegt Oranje dan Groen
B zegt Groen dan Oranje

Je WCD plaatje is erg klein maar daar zie ik volgens mij dezelfde logica.

Afbeeldingslocatie: https://downloads.jung.de/catalogue/images/400x400_png/JUNG_UAE8-8UPOK6US.png

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 07-02-2018 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
CurlyMo schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 21:58:
[...]

Er staat toch gewoon A en B bij :/

A zegt Oranje dan Groen
B zegt Groen dan Oranje

Je WCD plaatje is erg klein maar daar zie ik volgens mij dezelfde logica.

[afbeelding]
Aha, zo scherp had ik nog niet gekeken 8)7 Helemaal duidelijk, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Jazco2nd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:03:
[...]
De meeste die jouw vraag stellen denken teveel, maar in dit geval was het inderdaad te weinig :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:11
Jazco2nd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:03:
[...]

Ter verduidelijking, de B standaard is de defacto standaard. Daar kwam ik ook achter nadat ik alles op de A standaard had aangesloten. Technisch maakt het niet uit, het is alleen iets netjeser 'omdat iedereen het via de B standaard doet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

CurlyMo schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 16:38:
[...]

Die hebben toch ook meerdere poorten; 1 inkomend naar 2 uitgaand?
Ik zou zweren dat er een versie was met 4 poorten onderaan, maar misschien dat het een prototype was of zo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
tsjoender schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:15:
[...]

Dat kan inderdaad prima. Je sluit dan van de kabel de oranje en groene paren aan op de corresponderende oranje groene aansluitpunten van het patchpaneel en de wcd. Voor de bruin en blauwe paren sluit je dan bijvoorbeeld de bruine en bruin-witte aan op de oranje en oranje witte van het patchpaneel en wcd en de blauwe op de groene van het patchpaneel en wcd.

Hiermee heb je dan 100Mbit max en geen PoE mogelijkheden, maar bij een settopbox en Raspberry Pi zal je dat niet als beperkend ervaren.
Thanks! Dit heb ik nu gedaan. En de Kabeltesters (master op patchpaneel en remote op WCD) laat aan beide kanten netjes 1 tm 4 zien, in volgorde. Precies wat ik had verwacht.
Maar mijn TV kastje krijgt geen verbinding.. knippert ook geen enkel lampje bij de poort op de router :(

Op andere plekken waar ik stekkers heb knippert netjes 1 tm 8 dus dat gaat goed. Alleen deze wcd nog met gesplitste kabel.

[ Voor 6% gewijzigd door Jazco2nd op 08-02-2018 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Jazco2nd schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 23:02:
[...]

Thanks! Dit heb ik nu gedaan. En de Kabeltesters (master op patchpaneel en remote op WCD) laat aan beide kanten netjes 1 tm 4 zien, in volgorde. Precies wat ik had verwacht.
Maar mijn TV kastje krijgt geen verbinding.. knippert ook geen enkel lampje bij de poort op de router :(

Op andere plekken waar ik stekkers heb knippert netjes 1 tm 8 dus dat gaat goed. Alleen deze wcd nog met gesplitste kabel.
Ik denk niet dat je dan 1 t/m 4 moet zien knipperen maar 1, 2, 3 en 6 (als je dus 8 ledjes hebt) aangezien dat de aders/pennen zijn waarover 100BASE-TX werkt

[ Voor 4% gewijzigd door tozzke op 09-02-2018 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:56
tozzke schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 01:33:
[...]

Ik denk niet dat je dan 1 t/m 4 moet zien knipperen maar 1, 2, 3 en 6 (als je dus 8 ledjes hebt) aangezien dat de aders/pennen zijn waarover 100BASE-TX werkt
is het niet de binneste paren? dus 4-5 voor 10BASE en 3-4-5-6 voor 100 BASE? de 1-2 en 7-8 komen er dan als laatste bij. Het is daarom, bij mijn weten, ook belangrijk dat je de twisted pairs zo ook aan sluit. Zeker op langere kabels heeft dit effect gezien de twist zorgt voor het opheffen van het magnetisch veld dat de lus creeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:33
Jazco2nd schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 23:02:
[...]

Als je de oranje / oranje witte en groene / groen witte aansluitpunten op de wcd en patchpaneel hebt gebruikt dan heb je pin 1, 2, 3 en 6 aangesloten. Als de tester laat zien dat pins 1, 2, 3 en 4 aangesloten zijn dan heb je waarschijnlijk de blauwe (uitgaande van de B standaard) aangesloten ipv de groene op de wcd en patchpaneel. Pins 1, 2, 3 en 6 heb je nodig voor 100BaseT zoals @tozzke ook al aanhaalde. Dus in dat geval de draad welke op de blauwe aansluiting zit losmaken en aansluiten op de groene.

[ Voor 4% gewijzigd door tsjoender op 09-02-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 10:18

roelbb

knorretje

Aragnut schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 08:42:
[...]

is het niet de binneste paren? dus 4-5 voor 10BASE en 3-4-5-6 voor 100 BASE? de 1-2 en 7-8 komen er dan als laatste bij. Het is daarom, bij mijn weten, ook belangrijk dat je de twisted pairs zo ook aan sluit. Zeker op langere kabels heeft dit effect gezien de twist zorgt voor het opheffen van het magnetisch veld dat de lus creeert.
dat is/was bij ISDN zo daar heb je de binnenste paren nodig.

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
Afbeeldingslocatie: https://readingrat.net/wp-content/uploads/ethernet-10-100-1000-mbit-rj45-wiring-diagram-and-cable-pinout.jpg
1,2,3,6 heb je minima nodig voor een 100mbit verbinding
4,5,7 & 8 zijn additioneel nodig voor 1000mbit

(of je dan T568A of 568B gebruikt maakt niks uit, zolang je aan beide kanten maar hetzelfd doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:04
ijske schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:24:
[afbeelding]
1,2,3,6 heb je minima nodig voor een 100mbit verbinding
4,5,7 & 8 zijn additioneel nodig voor 1000mbit

(of je dan T565A of 565B gebruikt maakt niks uit, zolang je aan beide kanten maar hetzelfd doet
Dat is het EIA / TIA T568A aansluitschema. Dat associeer ik doorgaans met het 'andere' einde van een crossover-cable? Gelukkig geen enkele probleem voor 1000 mbit apparatuur en doorgaans geen probleem voor hedendaagse 100 mbit apparatuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:12
Gepruts met twee 100 Mbit-verbindingen over één kabel heeft volgens mij weinig te maken met 'nette lan afwerking' (spatiefout sic) en is ietwat offtopic, toch?

Vraagsteller kan gewoon ter plekke een switch gebruiken of desnoods ipv CAT6a gewoon dunnere CAT5e gebruiken. En dan dubbelgevouwen aan de trekveer hangen en niet 30cm verderop een tweede kabel eraan plakken. Dan haal je gewoon Gbit snelheden en is alles netjes aangelegd.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buldogwtf
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:05
Interresant om te kijken hoe creatief iedereen is.

In het verleden kelder zo ingericht (meterkast is te klein) omdat vrouwlief de tv/vast telefoon nog weleens op een andere plaats wilde zetten en ik steeds aan het zoeken was welke kabel waar naartoe liep, nu kan ik bij het wisselen zo ompluggen en zelfs ook makkelijk switchen van kpn/ziggo indien nodig.

Afbeeldingslocatie: http://bpvcentrumbussum.nl/foto/kelder.jpg

Echter binnenkort meer netwerkaansluitingen nodig (aan het sparen voor een NAS en komt een nieuwe meter waarschijnlijk) dus komt er een switch bij en wil ik deze gaan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: http://bpvcentrumbussum.nl/foto/pp_hoofd.jpg

Tevens wil ik de stopcontacten netjes weg gaan werken.

Zienu is voor uitlezen electra meter, de OWL voor zonnepanelen

Tips zijn uiteraar welkom

@CurlyMo komt er iets je bekent voor?

2x280 panelen | Bosch HRC35II met zonneboiler | Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@buldogwtf Meer aan je nickname dan aan je foto. Daarnaast lijkt het een oud huis te zijn. Dat komt me ook bekend voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Soort van wat je zoekt :

of

Jazco2nd schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 20:20:
Ha die heb ik al, op de juiste plekken geplaatst. Dat is niet de plek waar ik juist behoefte heb aan 2 aansluitingen (TV en mediacenter, allebei hebben geen behoefte aan meer dan 1GB). Ik houd niet van allerlei apparatuur, zoals een switch.

Dus ipv extra apparatuur te kopen is voor nu splitsen prima, kan het altijd nog ongedaan maken.
*O* Gevonden! :*)

Het is deze : pricewatch: Ubiquiti NanoSwitch
Zie hier voor meer info : Packetloss in "\[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 2" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Doordat ie outdoor is ie jammer genoeg niet zo "nano".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
En hij is niet zo mooi te bevestigen aan een inbouwdoos zoals die andere twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 10:31
Net niet helemaal voor hier misschien (ben nog bezig met de planning) maar heeft iemand ervaring met de dubbele Jung CAT6a wcd?

Doel is om er 10Gbit doorheen te knallen dus voor ik 16 van die dingen koop wil ik zeker zijn dat het goed werkt (los van afwerking). 15 Jaar geleden heb ik een Jung set gekocht voor 5e en daar heb ik veel gedoe mee gehad om überhaupt 1Gbit te halen en daarom uiteindelijk vervangen voor B.J.

[ Voor 4% gewijzigd door Uberprutser op 11-02-2018 13:17 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Ballebek schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:08:
Net niet helemaal voor hier misschien (ben nog bezig met de planning) maar heeft iemand ervaring met de dubbele Jung CAT6a wcd?

Doel is om er 10Gbit doorheen te knallen dus voor ik 16 van die dingen koop wil ik zeker zijn dat het goed werkt (los van afwerking). 15 Jaar geleden heb ik een Jung set gekocht voor 5e en daar heb ik veel gedoe mee gehad om überhaupt 1Gbit te halen en daarom uiteindelijk vervangen voor B.J.
Wil je persé Cat6A? dan ff kijken naar deze: https://www.installand.nl...up-0-tweevoudig-136104070

Heb het hier al vaker gezegd, Rutenbeck is de hoofdleverancier voor alle grote merken voor de inbouw-utp-wcd's, de grote merken rebranden ze alleen (en plussen de prijzen). Dus zoek even op bovengenoemde doos (EAN nr staat wel op de gelinkte pagina) en zoek de goedkoopste op :) (let wel op je moet natuurlijk nog wel je bijpassende centraalplaatjes e.d. bij-bestellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Het maakt mij persoonlijk geen drol uit wat er aan de binnenkant in zit (die BJ dozen hebben ook Tyco inlays) zolang ik maar 10Gbit kan halen en de platen in dezelfde stijl zijn als het overige schakelmateriaal.

Ik ga eens verder neuzen dan mn Technische Unie boek :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Ballebek schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:54:
[...]

Het maakt mij persoonlijk geen drol uit wat er aan de binnenkant in zit (die BJ dozen hebben ook Tyco inlays) zolang ik maar 10Gbit kan halen en de platen in dezelfde stijl zijn als het overige schakelmateriaal.

Ik ga eens verder neuzen dan mn Technische Unie boek :)
Dan ga je over naar glas :P :+

Het is puur een kwestie van alle materialen goed op een rijtje (goede kwaliteit kabels en inbouw/afwerk materialen lees:inbouwdozen en patchpaneel e.d.), en alles zorgvuldig aansluiten ook met het oog op de shielding e.d.

Want 10Gbit is ook te halen met Cat6, mits je niet over de lengte van 50m heen gaat (ja ik weet officieel 55m maar ik houd het ietsje safe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Annuk schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:59:
[...]
Want 10Gbit is ook te halen met Cat6, mits je niet over de lengte van 50m heen gaat (ja ik weet officieel 55m maar ik houd het ietsje safe).
Heel feitelijk zeg je het precies goed hoor met 50 meter :D Want de standaard gaat uit van 50 Meter Cat6 + 2 * 2,5 Meter patchkabel :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Annuk schreef op zondag 11 februari 2018 @ 13:59:
[...]
Dan ga je over naar glas :P :+
Zit je dan met je 10G copper ports :p

Het is ook niet voor alle poorten, puur voor m'n PC en NAS maar de mogelijkheid hebben om meer aan te sluiten. Aangezien ik nu alles open ga slopen het geheel maar weer klaar maken voor minstens 20 jaar. En ja, pics volgen, wordt een verbouwing van 3 maanden.

Aansluiten e.d. is geen probleem, heb heel wat afgemonteerd in de afgelopen 20 jaar en een mooie JDSU certifier. Werk alleen zelf nooit met wandcontactdozen maar met patchpanels (want DC rack naar rack).

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49

Exigence

dnkroz

Hierbij wil ik ook even mijn afgewerkte meterkast laten zien. Heb het houtwerk aan de binnenzijde vervangen en vervolgens bekleed met zwart tapijt. Boven de dubbele groepenkast had ik nog precies genoeg ruimte voor een 4U 19" rackje. Deze is voorzien van een patchpaneel en een simpele switch. Nu nog met weinig aansluitingen, maar dit wordt nog uitgebreid. Ook draadgoten geplaatste om alle bekabeling in weg te werken. Volgens sommigen is het wat overdreven, maar ik ben er blij mee :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/urMaWvAZ0rV3bKHRC1BIxDHi/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E3P0ynpopmUsqZGYCVivKGfQ/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
Exigence schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:58:
Hierbij wil ik ook even mijn afgewerkte meterkast laten zien. Heb het houtwerk aan de binnenzijde vervangen en vervolgens bekleed met zwart tapijt. Boven de dubbele groepenkast had ik nog precies genoeg ruimte voor een 4U 19" rackje. Deze is voorzien van een patchpaneel en een simpele switch. Nu nog met weinig aansluitingen, maar dit wordt nog uitgebreid. Ook draadgoten geplaatste om alle bekabeling in weg te werken. Volgens sommigen is het wat overdreven, maar ik ben er blij mee :P

[afbeelding][afbeelding]
Dit ziet er inderdaad best strak uit, maar is dat niet brandgevaarlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Wafeltje schreef op maandag 12 februari 2018 @ 12:50:
[...]

Dit ziet er inderdaad best strak uit, maar is dat niet brandgevaarlijk?
Thanks, en terechte opmerking over het brandgevaar. Denk echter dat het wel meevalt. Tapijt loopt niet door tot achter de groepenkast, maar zit er tegenaan. Weet niet exact wat de normen hierover zeggen (NEN 2768) maar kan me voorstellen dat het inderdaad niet aangeraden wordt ;)

Laat ik zeggen dat de autist in mij even los gegaan is op het esthetische aspect ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:14

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Hierbij wil ik ook even mijn afgewerkte meterkast laten zien.
Moest lachen om de documenthouder aan de binnenkant van de deur: Dacht dat ik de enige was die zoiets heeft ;)

Erg netjes gemaakt allemaal overigens!

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 29-09 23:11
Zou gewoon trots zijn op het resultaat je kast ziet er picobello uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:23
Exigence schreef op maandag 12 februari 2018 @ 13:30:
[...]

Thanks, en terechte opmerking over het brandgevaar. Denk echter dat het wel meevalt. Tapijt loopt niet door tot achter de groepenkast, maar zit er tegenaan. Weet niet exact wat de normen hierover zeggen (NEN 2768) maar kan me voorstellen dat het inderdaad niet aangeraden wordt ;)

Laat ik zeggen dat de autist in mij even los gegaan is op het esthetische aspect ;)
Al was het maar voor je verzekering, mogenlijk keren zij niet uit mocht er iets gebeuren. Je kan het wel (eventueel gecertificeerd) laten impregneren, maar wie komt er nou wekelijks in zijn/haar meterkast dat er tapijt aan de muur moet hangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:59

[afbeelding][afbeelding]
Waar kopen jullie die kabelgoten met ventilatie?
Kan maar weinig plekken vinden waar die te koop zijn.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
Kodess schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:33:
[...]

Ik heb ze zelf nog niet gekocht (dus weet je niet aan het goedkoopste/beste adres te helpen), maar ik weet dat ze die bij Conrad verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:14

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[...]

Zoeken naar bedradingskoker!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

[...]

Het zijn geen kabelgoten maar bedradingskokers, wellicht dat je met die zoekterm wat meer vindt :)

De mijne zijn van Attema (prijstechnisch gunstig) en komen van Elektrobode https://www.elektrobode.n...kabelgoot/bedradingskoker. Maar je hebt ze ook van bijvoorbeeld Hager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• papafrank99
  • Laatst online: 06-09 17:27
Moest lachen om de documenthouder aan de binnenkant van de deur: Dacht dat ik de enige was die zoiets heeft ;)
Nee hoor, hier ook met papieren met groepenindeling en de poorten van de switch.
Overigens wel in het oranje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lowfi
Mijnes:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HUssZ5o.jpg

USG
US-24-250W
2x AC PRO accesspoint
1x AC IW accesspoint
HDHomeRun
Tado bridge
rPI
Hue
NAS
GV 100/100Mbit

Cat 6 allemaal. Meeste wat op kabel is aangesloten heeft weinig baat bij 10Gbit. Alle kamers hebben minimaal 1 UTP aansluiting al zijn ze nog niet allemaal op switch aangesloten.

Wishlist: UCK & een UPS (eaton).

[ Voor 8% gewijzigd door lowfi op 18-02-2018 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En waar is de UPS voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Surge protection en dat de NAS netjes kan afsluiten... :)

Andere patch kabels moeten er trouwens ook nog komen. Ik had 0.25M gekocht maar die zijn hardstikke stug waardoor de deur niet dicht kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Surge protection in Nederland?

Een NAS kan echt wel tegen dat één keer per 10 jaar dat de stroom uitvalt. Met name de professionele Netgear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik snap ook wel dat het overkill is... Maar ja hobby hè :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:14:
Surge protection in Nederland?

Een NAS kan echt wel tegen dat één keer per 10 jaar dat de stroom uitvalt. Met name de professionele Netgear.
Een professionele NetGear...
NetGear is SOHO spul, hooguit.

Maar ja, een beetje NAS kan d'r tegen. Toch snap ik het wel. Ik heb ook een UPS thuis staan voor mijn kleine serverparkje. Stroom is hier wel eens door menselijk toedoen uitgevallen. :) (Per ongeluk de schakelautomaat omflippen. Kan nu niet meer voorkomen omdat d'r een deksel voor zit.)

Hoe dan ook, uitval van een NAS kan nogal nasty zijn. Hier draaien bijvoorbeeld wat vm's via NFS op een NAS. Op kantoor same shit. De NAS overleeft het wel maar de vm's zijn opeens hun storage kwijt en dát kan wel heel irritant zijn en dataverlies opleveren.

Kortom, is een UPS nodig voor thuis? Nee. Is het fijn om te hebben? Absoluut!
Want het is ook meteen een surge protect en powerspikes komen wel vaker voor. (Of korte powerdips, net genoeg om het licht even te laten flipperen. Heb je verder geen last van maar je serverpark staat dan wel uit.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, je kan gleijk hebben. Als er VM's op draaien etc... wel. Ik heb nog een "stokoude" Netgear Pro 2, en die kan geen VM's draaien. Maar voor de rest, geen probleem. Daarom staat mijn NAS ook in de schuur (is lekker koud), anders in de meterkast gaat de fan continu draaien van de NAS, maakt herrie.

En kijk uit: De goedkope UPS-en hebben een blokgolf i.p.v. een sinus op de uitgang. Niet alle apparatuur kan er tegen. Controleer dat door de stekker letterlijk eruit te trekken, en kijk wat er nog wél of niet werkt. Mocht er nou iets zijn wat niet wil werken, kan je de UPS terugsturen, en een betere kopen.

Had ik een keer "last" van in de auto. Een meetlaptop (voor GSM netwerk), deed het wél op de 12V-230V converter (blokgolf), maar de aangesloten telefoon op de USB poort werd niet herkend. Als je de converter weglaat, werkte alles weer.
Dan maar een Mastervolt sinus converter gehaald (duur, maar goed). En met deze converter werd de telefoon wél herkend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:45:
Ja, je kan gleijk hebben. Als er VM's op draaien etc... wel. Ik heb nog een "stokoude" Netgear Pro 2, en die kan geen VM's draaien. Maar voor de rest, geen probleem. Daarom staat mijn NAS ook in de schuur (is lekker koud), anders in de meterkast gaat de fan continu draaien van de NAS, maakt herrie.
Ik had het niet over vm's op je NAS draaien, maar juist over vm's op een hypervisor die via NFS of iSCSI verbonden zijn met een NAS.

NAS in je schuur zit ik ook over na te denken maar twijfel over het vocht. Voordeel van de meterkast is dat meteen je gang wat verwarmd word. Herrie heb ik geen last van. Het is de gang. 2 deuren verderop hoor je het al niet meer en gezoem op de gang boeit me niet. (Bij ons hangen trouwens ook de jassen in die kast. Ideaal. Lekker warme jassen in de winter én de gang een beetje aangewarmd dus daardoor weer iets lagere stookkosten.)
En kijk uit: De goedkope UPS-en hebben een blokgolf i.p.v. een sinus op de uitgang. Niet alle apparatuur kan er tegen. Controleer dat door de stekker letterlijk eruit te trekken, en kijk wat er nog wél of niet werkt. Mocht er nou iets zijn wat niet wil werken, kan je de UPS terugsturen, en een betere kopen.

Had ik een keer "last" van in de auto. Een meetlaptop (voor GSM netwerk), deed het wél op de 12V-230V converter (blokgolf), maar de aangesloten telefoon op de USB poort werd niet herkend. Als je de converter weglaat, werkte alles weer.
Dan maar een Mastervolt sinus converter gehaald (duur, maar goed). En met deze converter werd de telefoon wél herkend....
Met de EatOn die ik heb lijkt dat geen probleem te zijn.
Ik heb dit beestje: pricewatch: Eaton 5P 1550 Global Tower

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi apparaat. Waar is die groene stekker voor met een plus en een min?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:01
Verwijderd schreef op zondag 18 februari 2018 @ 20:02:
Mooi apparaat. Waar is die groene stekker voor met een plus en een min?
https://youtu.be/Z9XcyARDk5I
Voor op afstand in en of uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
lowfi schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:21:
Ik snap ook wel dat het overkill is... Maar ja hobby hè :P
Hier is de spanning afgelopen 5 jaar 3x uitgevallen dus dan ben je blij met een UPS.
Je weet nooit wanneer en hoe vaak het dan gaat gebeuren; elke dag is wel een stroomverstoring in Nederland dus wie weet wanneer bij jou. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:18
Ik gebruik hier een ups om mijn modem onder spanning te houden. Daarop zit de ip kiezer van mijn alarminstallatie. Al heeft ie ook gprs backup. Via ip meld ie sneller door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu wij het erover hebben: Ja, net is de stroom uitgevallen bij 27.000 bewoners.

https://www.telegraaf.nl/...storing-in-amsterdam-west

Gelukkig duurde het 1,5 uur, maar toch. Gelukkig had de 4G mast een batterij backup (een soort interne UPS), dus internet bleef het wel doen op de laptop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 16:21

Louw Post

Cerenas

Ondertussen hier al heel wat strakke (voornamelijk) meterkasten gezien. Nu ben ik sinds een paar maandjes eigenaar van mijn eerste huis en wilde ik het ook goed aanpakken. Helaas zit ik met een 'probleempje' er zit een warmtewisselaar van de stadswarmte onderin de meterkast welke de boel aardig opwarmt als de deur dichtzit. Mijn vraag is dus of jullie misschien mee kunnen denk hoe ik dit op zou kunnen lossen?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vy0rh1il.jpg
Het gaat dus om bovenstaande. Is het de beste optie om de onderste plank rondom dicht proberen te maken, zodat de warmte onderin blijft? Verder zitten er ook geen ventilatieroosters in de deur. Nu weet ik ook niet zeker of ik zomaar ventilatieroosters kan plaatsen, omdat de warmtewisselaar dan nog vaker de boel gaat opwarmen gok ik? (Meer warmteverlies.)

Mijn plan is om er in ieder geval m'n NAS er neer te zetten. Tot nu toe hangt de V10 er al van KPN en een wanddoos met Cat 6A (welke naar de woonkamer gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11:04
Louw Post schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:58:
Ondertussen hier al heel wat strakke (voornamelijk) meterkasten gezien. Nu ben ik sinds een paar maandjes eigenaar van mijn eerste huis en wilde ik het ook goed aanpakken. Helaas zit ik met een 'probleempje' er zit een warmtewisselaar van de stadswarmte onderin de meterkast welke de boel aardig opwarmt als de deur dichtzit. Mijn vraag is dus of jullie misschien mee kunnen denk hoe ik dit op zou kunnen lossen?
[afbeelding]
Het gaat dus om bovenstaande. Is het de beste optie om de onderste plank rondom dicht proberen te maken, zodat de warmte onderin blijft? Verder zitten er ook geen ventilatieroosters in de deur. Nu weet ik ook niet zeker of ik zomaar ventilatieroosters kan plaatsen, omdat de warmtewisselaar dan nog vaker de boel gaat opwarmen gok ik? (Meer warmteverlies.)

Mijn plan is om er in ieder geval m'n NAS er neer te zetten. Tot nu toe hangt de V10 er al van KPN en een wanddoos met Cat 6A (welke naar de woonkamer gaat).
In dat geval doe je er het beste aan om twee ventilatieroosters in de deur te monteren. Bijgaand een link naar een beschrijving hoe dit uit te voeren.
https://www.brico.be/nl/makers/klusadvies/ventilatierooster-in-deur-maken/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, die warmte wisselaar ook al is deze goed geïsoleerd, geeft hij toch veel warmte af. De warmte kan namelijk niet echt "weg".

Dus zorg ervoor dat je zo min mogelijk apparatuur hebt die met een ventilator uitgerust zijn (bv. een NAS). Die NAS kan je ook ergens ver weg stoppen (bv. schuur, zolder enz...) Je hoeft er fysiek namelijk niet erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 16:21

Louw Post

Cerenas

FrankHe schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:20:
[...]

In dat geval doe je er het beste aan om twee ventilatieroosters in de deur te monteren. Bijgaand een link naar een beschrijving hoe dit uit te voeren.
https://www.brico.be/nl/makers/klusadvies/ventilatierooster-in-deur-maken/
Denk ook dat dit de beste optie is, maar was bang dat het invloed ging hebben op de warmtewisselaar. Bedankt voor de link!
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:31:
Ja, die warmte wisselaar ook al is deze goed geïsoleerd, geeft hij toch veel warmte af. De warmte kan namelijk niet echt "weg".

Dus zorg ervoor dat je zo min mogelijk apparatuur hebt die met een ventilator uitgerust zijn (bv. een NAS). Die NAS kan je ook ergens ver weg stoppen (bv. schuur, zolder enz...) Je hoeft er fysiek namelijk niet erbij.
Als ik zoals Frank aangaf twee ventilatieroosters in de deur monteer zou het moeten kunnen toch? Helaas heb ik niet veel (makkelijke) opties om de NAS netjes weggewerkt neer te zetten. Het huis heeft namelijk verder geen loze leidingen, alleen één naar de woonkamer waar ik de telefoonkabel al had uit getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aha... zet dan de NAS zo laag mogelijk (liefst op de grond). Daar is het koudst, en daar wordt ook de buitenlucht (koud) aangezogen. Ik neem aan dat je roosters onderin de deur ook maakt of hebt.
Pagina: 1 ... 28 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2