Eerst het probleem, dan de oplossing
Heb de apparaten een vast IP adres gegeven, dus zou mooi zijn om in een soort dashboard te zien welke zijn verbonden enzo met welk IP en MAC adres.
Switch met OpenWRT een optie? Die doet dat ook namelijk.Menno van Rijn schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:47:
Is er software beschikbaar welke alle verbonden devices (computer/NAS/printer/tablet/Smartphone) zichtbaar kan maken? Met een Experiabox is dit niet grafisch mooi vorm gegeven.
Heb de apparaten een vast IP adres gegeven, dus zou mooi zijn om in een soort dashboard te zien welke zijn verbonden enzo met welk IP en MAC adres.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dan zie je ook je tablets enzo?CurlyMo schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:49:
[...]
Switch met OpenWRT een optie? Die doet dat ook namelijk.
Wil je dit ergens draaien of is zelf opvragen ook een optie? Anders kan je toch gewoon een van de zovele netwerktools gebruiken.Menno van Rijn schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:47:
Is er software beschikbaar welke alle verbonden devices (computer/NAS/printer/tablet/Smartphone) zichtbaar kan maken? Met een Experiabox is dit niet grafisch mooi vorm gegeven.
Voor Android kan je dan bijv. Google Play: Fing - Netwerktools gebruiken?
Je ziet gewoon alle DHCP leases die uitgegeven zijn incl. MAC en hostname.
Jup, 300M in een doos aangeschaft om er zeker van te zijn dat het geen CCA is (heb het wel gecontroleerd ondanks dat het van Draka is)
Dat dempte helaas niet voldoende....miles schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 06:22:
[...]
Kan je hier geen plakviltjes die je onder stoelpoten kunt plakken voor nemen?
Die plak je dan op de pootjes van de qnap.
Zoals lier al zei, inderdaad de Unifi controller, super software al zeg ik het zelf! Heb nu altijd alles up-to-date dankzij de Unifi cloud key, wat een stuk makkelijker werkt dan je controller op een nas of PC draaien.DaRoot schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:46:
[...]
Is dat een stukje monitoringssoftware met die switch status? Zo ja welke?
Beheert ook het gehele gasten portaal en wifi netwerk, mag iedereen met een voucher aanmelden
Werk al een jaar of 20 met draka. Die hebben alleen koper. Heb thuis ook draka en avaya.djrednas schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 17:40:
[...]
Jup, 300M in een doos aangeschaft om er zeker van te zijn dat het geen CCA is (heb het wel gecontroleerd ondanks dat het van Draka is)
[...]
Dat dempte helaas niet voldoende....
[...]
Zoals lier al zei, inderdaad de Unifi controller, super software al zeg ik het zelf! Heb nu altijd alles up-to-date dankzij de Unifi cloud key, wat een stuk makkelijker werkt dan je controller op een nas of PC draaien.
Beheert ook het gehele gasten portaal en wifi netwerk, mag iedereen met een voucher aanmeldencompleet gesplitst netwerk.

Is een SAT-F aansluiting naast de RJ45, is dat voor Coax? Ik kom daar niet helemaal uit?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Dat is een F-connector, prima voor coax, maar je moet wel een kabeltje hebben wat van F-connector naar IEC-connector verloopt.vandermark schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:27:
Onze woning krijgt GIRA55 elektra materiaal. Ik ga waarschijnlijk geen coax/kabel nemen maar wil bij de tv hoek wel een coax aansluiting doen voor toekomst wanneer eea verandert. Klopt het dat ik wanneer ik CAT6a en COAX wil combineren zoiets kan gebruiken van GIRA:
[afbeelding]
Is een SAT-F aansluiting naast de RJ45, is dat voor Coax? Ik kom daar niet helemaal uit?
Zo te zien wel, alternatief is een keystone draagring (gira 560400) met verschillende keystone jacks.vandermark schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:27:
2 x 100 meter CAT6
2 x afdekraam B&J (zijn er minder omdat de meeste loze leidingen al netjes zijn afgewerkt met een afdekplaatje, alleen voor de zolder heb ik nog raampjes nodig
6 x dubbele RJ45 van B&J
6 x basisplaat met dubbele RJ45 van Rutenbeck
Ik weet nu al dat het te weinig is voor het hele huis, want in sommige kamers heb ik 2 loze leidingen laten aanleggen en ik wil 2 kabels per leiding gaan trekken. Dit is nu even genoeg om elke kamer van een dubbele RJ45 te voorzien.
Switch en patchpaneel moet ik dus nog uitzoeken, ben ik nog niet heel goed in thuis. Als ik uiteindelijk alles wil bedraden kom ik op 20 aansluitingen uit. Ik twijfel of ik nu twee panelen en switches van 8 poorten zal nemen of in één keer het grote geschut. Voordeel van meerdere kleinere switches is de ruimte in de meterkast en de mogelijkheid er later een 'betere' aan toe te voegen denk ik.
Ben benieuwd naar jouw bereik van de In-Wall. Ik ben van plan hem in één kamer te plaatsen op een loze leiding en vraag me af of je in de omliggende kamers dan nog goed bereik hebt? Ik las namelijk ook ergens dat deze devices meer geschikt zijn voor één ruimte en ik was ook weer niet van plan om elke kamer ermee vol te hangen, dan zou ik liever voor een sterke AC gaan die mogelijk ook de zolder van enig signaal voorziet.lowfi schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:05:
Cat 6 stekkertjes die ik gekocht heb voor stugge kabel verspringen de aders van hoog naar laag om en om. Ik heb ook een zakje van ebay waar opstaat voor zowel soepel als stug alleen hierbij verspringen de aders niet.
Dan maar iets meer betalen denk ik dan.
Ben trouwens wel blij met de unifi in wall
[ Voor 3% gewijzigd door Sarrr op 11-01-2018 17:40 ]
Ik zat er ook eens naar te kijken. Wat kost dat kant en klare wel niet? Ik weet niet zo goed waarom ik deze niet gekozen heb. Wellicht omdat Gira geen dubbel utp in het assortiment had. Of omdat cat 6a met met KOKA9TS wat moeilijker te trekken zou zijn.. Je hebt toevallig eens gereageerd op een post van mij. Deze foto komt je misschien bekend voor:vandermark schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 14:27:
Onze woning krijgt GIRA55 elektra materiaal. Ik ga waarschijnlijk geen coax/kabel nemen maar wil bij de tv hoek wel een coax aansluiting doen voor toekomst wanneer eea verandert. Klopt het dat ik wanneer ik CAT6a en COAX wil combineren zoiets kan gebruiken van GIRA:
[afbeelding]

Ook allemaal Gira 55 glanzend wit. Cat 6. Is dit geen optie?
[ Voor 10% gewijzigd door JoeZuCK op 11-01-2018 18:15 ]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Je "kunt" natuurlijk of 1x een 19" patchpaneel pakken, of je zou bv. 2x een 12p desktop patchpaneel kunnen pakkenSarrr schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:39:
KNIP
Switch en patchpaneel moet ik dus nog uitzoeken, ben ik nog niet heel goed in thuis. Als ik uiteindelijk alles wil bedraden kom ik op 20 aansluitingen uit. Ik twijfel of ik nu twee panelen en switches van 8 poorten zal nemen of in één keer het grote geschut. Voordeel van meerdere kleinere switches is de ruimte in de meterkast en de mogelijkheid er later een 'betere' aan toe te voegen denk ik.
[...]
KNIP
Als je wel genoeg hebt aan al je patch-punten zou ik proberen te voorkomen om de-centraal switches te gaan plaatsen, dit natuurlijk ook wanneer er (genoeg) ruimte is in je meterkast/technische ruimte.
Persoonlijke voorkeur van mij gaat zoals vermoedelijk al duidelijk voor 1 plaats om te patchen en daarbij 1 (grote) switch te plaatsen die je voorziet in je behoefte..
Enige sidenote is om mogelijk een kleine losse switch oid te gaan gebruiken i.v.m. PoE als je dat nodig hebt.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Verder vraag ik me af hoeveel kabel je dan zou kunnen combineren? De Belden CAT6 kabel moet met zijn vieren door een 16mm buis kunnen (even los getest). Zou het dan ook lukken om YMVK/XMVK stroomkabel en 2 CAT6 kabels?
Aanvullend: Binnenkort komen er zonnepanelen op zolder, maar (makkelijk) niet genoeg buizen voor zowel netwerk als stroom. Het zou dus mooi zijn om een stroomkabel te vervangen en dan gelijk CAT6 mee te trekken.
[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 11-01-2018 22:39 ]
Je mag geen spanningskabel combineren met netwerk in 1 buis. Moet je ook niet willen overigens.CurlyMo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:56:
Weet iemand het nu zit met CAT6 samen met stroomkabels door een buis trekken volgens de NEN. Nu heb ik gelezen dat dit niet mag bij VD kabel. Maar als je drie aderig YMVK/XMVK kabel gebruikt, dan zou het wel mogen. Kan iemand hier uitsluitsel over geven?
Verder vraag ik me af hoeveel kabel je dan zou kunnen combineren? De Belden CAT6 kabel moet met zijn vieren door een 16cm buis kunnen (even los getest). Zou het dan ook lukken om YMVK/XMVK stroomkabel en 2 CAT6 kabels?
Aanvullend: Binnenkort komen er zonnepanelen op zolder, maar (makkelijk) niet genoeg buizen voor zowel netwerk als stroom. Het zou dus mooi zijn om een stroomkabel te vervangen en dan gelijk CAT6 mee te trekken.
En 4 cat6 kabels door een buis met bochten gaat niet lukken! 3 cat6 kabels wordt al zeer moeilijk als er wat bochten in zitten.
Hij praat hier specifiek over YMVK/XMVK. Ik lees in deze reactie namelijk iets anders, maar het blijft vaag:Jan-man schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:10:
[...]
Je mag geen spanningskabel combineren met netwerk in 1 buis. Moet je ook niet willen overigens.
CyBeR in "Loze leiding onder vloer leggen"
Met een test boven de vloer met een PVC buis lukt het goed genoeg.En 4 cat6 kabels door een buis met bochten gaat niet lukken! 3 cat6 kabels wordt al zeer moeilijk als er wat bochten in zitten.
Nee hij praat hier over meerdere STROOM groepen in 1 buis leggen dit mag ook niet volgens de nen muv kookgroepen. Maar de nen is een aanbeveling en niet een verplichting. Verzekering technisch zou ik echter nen gewoon aanhouden ik doe dat wel iig.CurlyMo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:27:
[...]
Hier praat hier specifiek over YMVK/XMVK. Ik lees in deze reactie namelijk iets anders, maar het blijft vaag:
CyBeR in "Loze leiding onder vloer leggen"
Daarnaast zou ik zoiezo zoiets niet willen! Als de 230V kabel om wat voor reden sluiting maakt met jouw utp kabels staat direct jouw netwerk onder 230V niet echt een fijne gedachte.
Heb je wel echte cat6 dan ? Heb 1 keer cat 5e door 16mm moeten trekken en 3 stuks was echt de maks met ca 4/5 redelijke ruime bochten.CurlyMo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:27:
[...]
Met een test boven de vloer met een PVC buis lukt het goed genoeg.
CurlyMo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:56:
Weet iemand het nu zit met CAT6 samen met stroomkabels door een buis trekken volgens de NEN. Nu heb ik gelezen dat dit niet mag bij VD kabel. Maar als je drie aderig YMVK/XMVK kabel gebruikt, dan zou het wel mogen. Kan iemand hier uitsluitsel over geven?
Verder vraag ik me af hoeveel kabel je dan zou kunnen combineren? De Belden CAT6 kabel moet met zijn vieren door een 16cm buis kunnen (even los getest). Zou het dan ook lukken om YMVK/XMVK stroomkabel en 2 CAT6 kabels?
Zolang het YMvK(mb) is mag je mits het past gewoon meerdere kabels (en ook groepen) door 1 mantel-buis leggen hoor.Jan-man schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 21:52:
[...]
Nee hij praat hier over meerdere STROOM groepen in 1 buis leggen dit mag ook niet volgens de nen muv kookgroepen. Maar de nen is een aanbeveling en niet een verplichting. Verzekering technisch zou ik echter nen gewoon aanhouden ik doe dat wel iig.
Je mag niet meerdere groepen en/of elektra en utp combineren als dit bestaat uit losse VD-draad(en), maar dus wel als je YMvK(mb) gebruikt, als je XMvK kabel gaat gebruiken is het trouwens ook niet toegestaan meerdere kabels/groepen bij elkaar te bundelen.
Daarom is het dus wel toegestaan met YMvK(mb) kabel om die te combineren met UTP, aangezien beide kabels DUBBEL geïsoleerd zijn, en er dus minder kans is op schade v/d kabel en/of elektrocutie.Daarnaast zou ik zoiezo zoiets niet willen! Als de 230V kabel om wat voor reden sluiting maakt met jouw utp kabels staat direct jouw netwerk onder 230V niet echt een fijne gedachte.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
We hebben het hier niet over een mantelbuis die meestal 50mm+ zijn maar een 16 mm gele installatie buis.Annuk schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:07:
[...]
[...]
Zolang het YMvK(mb) is mag je mits het past gewoon meerdere kabels (en ook groepen) door 1 mantel-buis leggen hoor.
Je mag niet meerdere groepen en/of elektra en utp combineren als dit bestaat uit losse VD-draad(en), maar dus wel als je YMvK(mb) gebruikt, als je XMvK kabel gaat gebruiken is het trouwens ook niet toegestaan meerdere kabels/groepen bij elkaar te bundelen.
[...]
Daarom is het dus wel toegestaan met YMvK(mb) kabel om die te combineren met UTP, aangezien beide kabels DUBBEL geïsoleerd zijn, en er dus minder kans is op schade v/d kabel en/of elektrocutie.
Zit me nu overigens te bedenken dan YMvK al zeker 10mm is met 3 aders en dan een utp erbij van 5+ mm. dat gaat nooit lukken en zowel dan ligt het strak tegen elkaar.
Het verschil tussen XMvK en YMvK is met name de mantel, deze maakt het verschil.
De mantel van XMvK is dunner en van ander materiaal dan YMvK, deze kabel (XMvK) is daardoor wel iets flexibeler, maar ook kwetsbaarder.
Deze mag ook alleen bovengronds gebruikt worden, en mag ook niet gebundeld worden of in kabelgoten gebruikt worden (bedrijfsmatig is dit meestal).
XMvK is eigenlijk alleen maar geschikt voor lichte(re) toepassing, en zal je ook nooit vinden met ader-diameters van groter dan 2,5mm2.
Ohh haha ik meende dat @CurlyMo het over 16cm buis had in z'n tekst (dus ging er vanuit dat hij een flinke mantelpijp oid (wilde) gaan leggenJan-man schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:13:
[...]
We hebben het hier niet over een mantelbuis die meestal 50mm+ zijn maar een 16 mm gele installatie buis.
Zit me nu overigens te bedenken dan YMvK al zeker 10mm is met 3 aders en dan een utp erbij van 5+ mm. dat gaat nooit lukken en zowel dan ligt het strak tegen elkaar.
Maar zowel XMvK als YMvK + een Cat6 kabel gaat je niet lukken door 16mm (5/8") buis, in ieder geval niet als er ook maar iets van een bocht in zit.
Als het in 1x recht omhoog ofzo is heb je nog een kleine kans dat het kan lukken, maar heb daar een vrij hard hoofd in.
Netwerk | ||
![]() | ![]() | ![]() |
Zelf ook met mijn netwerk bezig overigens sinds deze week. Was 1 grote bende na de verbouwing van de meterkast en er is een hoop veranderd waaronder een hoop utp kabels erbij gekomen.
Bedoeling is straks om alle buizen achter het wandje door te zetten naar een gat in het midden. Dan komt er een 19 inch 4 u rackje in te hangen. Met een 24 poort patchpanel en mijn ouder vertrouwde 24 poort hp 1810-24G switch. En Netgear ProSAFE GS110TP PoE Switch.
Nog even doorsparen voor de UniFi Security Gateway Pro 4 en de UniFi Switch 16-150W. En misschien nog een UniFi Switch 24 ipv de HP switch. Kunnen de 4 poe injectors van mij unifi ap ac lr er ook eruit. En daarnaast gewoon het gadget/tweaker/hobby gehalte
Volgen mij moet het 16mm zijn maar staat inderdaad nu 16cm. Bij 16cm heb ik niks gezegd.Annuk schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:19:
Ohh haha ik meende dat @CurlyMo het over 16cm buis had in z'n tekst (dus ging er vanuit dat hij een flinke mantelpijp oid (wilde) gaan leggen
Ziet er goed uitJan-man schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:30:
Netwerk [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Zelf ook met mijn netwerk bezig overigens sinds deze week. Was 1 grote bende na de verbouwing van de meterkast en er is een hoop veranderd waaronder een hoop utp kabels erbij gekomen.
Bedoeling is straks om alle buizen achter het wandje door te zetten naar een gat in het midden. Dan komt er een 19 inch 4 u rackje in te hangen. Met een 24 poort patchpanel en mijn ouder vertrouwde 24 poort hp 1810-24G switch. En Netgear ProSAFE GS110TP PoE Switch.
Nog even doorsparen voor de UniFi Security Gateway Pro 4 en de UniFi Switch 16-150W. En misschien nog een UniFi Switch 24 ipv de HP switch. Kunnen de 4 poe injectors van mij unifi ap ac lr er ook eruit. En daarnaast gewoon het gadget/tweaker/hobby gehalte
Waar hang je je rack op? Neem aan aan de linkerkant tegen de zijwand aan toch als ik dit zo zie?
En dan je utp kabels d.m.v. een "zij-invoer" de kast binnen werken?
Hehe het is indd een beetje verwarrend van @CurlyMo wat hij nu exact bedoeld.. daarom praat ik/wij (op het werk/klus e.d.) altijd over mm's m.b.t. buizen/slangen e.d.[...]
Volgen mij moet het 16mm zijn maar staat inderdaad nu 16cm. Bij 16cm heb ik niks gezegd.
dus 16mm en 160mm, om zo geen (lees: zo min mogelijk) fouten te maken
Mag men een typefout makenAnnuk schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:38:
[...]
Hehe het is indd een beetje verwarrend van @CurlyMo wat hij nu exact bedoeld.. daarom praat ik/wij (op het werk/klus e.d.) altijd over mm's m.b.t. buizen/slangen e.d.
4 Belden 7965E lukt me in een testopstelling dus prima (incl 90 graden bocht). Binnenkort ook maar eens de praktijktest doen. Daarom hoopte ik dat 1 a 2 van die CAT6 kabels i.c.m. 10.25mm YMvK kabel wel zou lukken. Of als alternatief met de Belden 1583 CAT5e.
Haha dat mag zeker hoor, maar het kan wel even verwarrend zijnCurlyMo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:47:
[...]
Mag men een typefout makenCentimeters rollen gewoon makkelijker uit mijn toetsenbord.
4 Belden 7965E lukt me in een testopstelling dus prima (incl 90 graden bocht). Binnenkort ook maar eens de praktijktest doen. Daarom hoopte ik dat 1 a 2 van die CAT6 kabels i.c.m. 10.25mm YMvK kabel wel zou lukken. Of als alternatief met de Belden 1583 CAT5e.
Je kan/mag het van mij proberen.. maar pak er vast een woordenboek bij waar je je scheldwoorden vocabulaire uit kan trekken, want die ga je wel nodig hebben ben ik bang

Heb wel eens alleen YMvK door een 16mm buis getrokken, deze kabel is daarvoor zo stug en geeft zoveel wrijving dat ik voor en na de bocht alles los moest halen, kabel door trekken aan de lengte die nodig was, om daarna weer door te gaan in het volgende rechte stuk.
Laat staan wanneer daar nog een UTP bij door had gemoeten.. no way dat dat dan zo gaat lukken (met bochten erin).
Dat zal inderdaad het grootste probleem zijn.Annuk schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:51:
[...]
[...] deze kabel is daarvoor zo stug en geeft zoveel wrijving [...]
Maar heb je een koof oid langs je trap lopen naar beneden?CurlyMo schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:58:
[...]
Dat zal inderdaad het grootste probleem zijn.
En is daar vrije ruimte in?
Dan kan je overwegen om je UTP-kabels "gewoon" naar beneden te hangen en ze beneden (onder de trap of in de kruipruimte oid) op te vissen om naar je MK toe te werken..
Niet de allermooiste oplossing, maar if it works
Evt. op zolder ze uiteindelijk even mooi/netjes vast zetten zodat ze niet aan hun LSA strook oid hangen
Ik heb een paar pagina's terug mijn netwerk plan voorgesteld. Maar dat plan was opgesteld vanuit de aanname dat ik de huidige buizen (voor elektra) niet kan gebruiken voor netwerk. Dat wilde ik even zeker weten.Annuk schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:01:
[...]
Maar heb je een koof oid langs je trap lopen naar beneden?
En is daar vrije ruimte in?
Dan kan je overwegen om je UTP-kabels "gewoon" naar beneden te hangen en ze beneden (onder de trap of in de kruipruimte oid) op te vissen om naar je MK toe te werken..
Niet de allermooiste oplossing, maar if it works
Evt. op zolder ze uiteindelijk even mooi/netjes vast zetten zodat ze niet aan hun LSA strook oid hangen
Vandaag iig weer even 2 kabels aangesloten vanuit de woonkamer. Deze buis had ik een paar weken geleden kapot getrokken met het vervangen van de enkele coax door 2x CAT6. Die doet het nu weer. Nu nog een laatste buis de trappenkast in om te zien hoe makkelijk dat gaat, zodat ik daarna snel alles kan verleggen voor mijn plan B (inclusief de 2de verdieping).
Mijn meterkast wordt nu wel écht te klein met mijn huidige 6 kabels. Zo klein is die dus
Nee tegen de achterwand tussen de muur en de gasmeter heb ik 185mm en voor een 4he/u unit heb ik 180 mm nodig.Annuk schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 22:38:
[...]
Ziet er goed uit![]()
Waar hang je je rack op? Neem aan aan de linkerkant tegen de zijwand aan toch als ik dit zo zie?
En dan je utp kabels d.m.v. een "zij-invoer" de kast binnen werken?
[...]
Hehe het is indd een beetje verwarrend van @CurlyMo wat hij nu exact bedoeld.. daarom praat ik/wij (op het werk/klus e.d.) altijd over mm's m.b.t. buizen/slangen e.d.
Gaat overigens nog een tijdje duren voor het klaar is. Heeft geen haast dus rustig als een echte Hollander marktplaats afstruinen voor de juiste onderdelen
Zo heb ik voor op zolder voor €25,- een complete Attema opbouw patchkast gescoord incl 10 keystones.
Ik heb ook even gemeten in de meterkast en ik heb een korte kant van 30 cm breedte waar ik eigenlijk zowel de patchpanelen als de switch tegenaan wil monteren met de platte 'onderkant' als dat mogelijk is. Ik neem aan dat dit moet kunnen met een afgedicht patchpaneel? Bij een kleine switch die ik al heb voor bij de tv kan dit in ieder geval wel.Annuk schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 20:03:
[...]
Je "kunt" natuurlijk of 1x een 19" patchpaneel pakken, of je zou bv. 2x een 12p desktop patchpaneel kunnen pakken
Als je wel genoeg hebt aan al je patch-punten zou ik proberen te voorkomen om de-centraal switches te gaan plaatsen, dit natuurlijk ook wanneer er (genoeg) ruimte is in je meterkast/technische ruimte.
Persoonlijke voorkeur van mij gaat zoals vermoedelijk al duidelijk voor 1 plaats om te patchen en daarbij 1 (grote) switch te plaatsen die je voorziet in je behoefte..
Enige sidenote is om mogelijk een kleine losse switch oid te gaan gebruiken i.v.m. PoE als je dat nodig hebt.
Ik ga nog even zoeken maar ik denk dat het dan qua ruimte eerder 2 x 12 poort moet worden tenzij ik er eentje van 24 poorten kan vinden die niet te breed is. Verder wil ik er nu nog geen hele spannende netwerkdingen mee doen; ik heb een glasvezelverbinding via Telfort liggen en wil gewoon in elke kamer poorten realiseren en ergens een AP plaatsen. Ik denk dat ik voorlopig dus wel uit de voeten kan met een simpele unmanaged switch?
Hang je je rack dan verticaal op? (ter verduidelijking: je switch en patchpaneel e.d. komen dus verticaal te hangen)Jan-man schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:45:
[...]
Nee tegen de achterwand tussen de muur en de gasmeter heb ik 185mm en voor een 4he/u unit heb ik 180 mm nodig.
Want 19" is in de breedte toch al snel 400mm a 450mm.
zuunige hollanderGaat overigens nog een tijdje duren voor het klaar is. Heeft geen haast dus rustig als een echte Hollander marktplaats afstruinen voor de juiste onderdelen.
Zo heb ik voor op zolder voor €25,- een complete Attema opbouw patchkast gescoord incl 10 keystones.
Ja hoor met o.a. de genoemde desktop panelen die ik linkte kan je tegen de muur aan bevestigen/ophangen.. zitten gewoon van die sleufgaten in net zoals je vaak ziet bij modems/routers/kleine switches.Sarrr schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 23:59:
[...]
Ik heb ook even gemeten in de meterkast en ik heb een korte kant van 30 cm breedte waar ik eigenlijk zowel de patchpanelen als de switch tegenaan wil monteren met de platte 'onderkant' als dat mogelijk is. Ik neem aan dat dit moet kunnen met een afgedicht patchpaneel? Bij een kleine switch die ik al heb voor bij de tv kan dit in ieder geval wel.
Ik durf niet te zeggen of er een 24p paneeltje is te vinden in de breedte van zo'n 12p paneel, ik vermoed van niet.Ik ga nog even zoeken maar ik denk dat het dan qua ruimte eerder 2 x 12 poort moet worden tenzij ik er eentje van 24 poorten kan vinden die niet te breed is. Verder wil ik er nu nog geen hele spannende netwerkdingen mee doen; ik heb een glasvezelverbinding via Telfort liggen en wil gewoon in elke kamer poorten realiseren en ergens een AP plaatsen. Ik denk dat ik voorlopig dus wel uit de voeten kan met een simpele unmanaged switch?

Als jij geen aparte wensen hebt of je wilt niet gaan spelen met vlan's e.d. hoef je indd geen managed switch te kopen.
Al zou ik het voor mezelf wel overwegen om evt. managed te kopen.. puur beetje hobby'en/tweaken en voorbereid zijn op.....
Wbt. switches en het aantal poorten e.d. houd er rekening mee dat je bij bv. 2x een 8p switch effectief max. 14 poorten hebt (reken ik modem/router even niet mee), als je gaat daisy chainen dan heb je er effectief maar 13 die je kunt gebruiken (ex. modem/router).
Dat is direct (vind ik) weer een voordeel van een grote(re) switch.. bij bv. een 24p switch, heb je effectief 23 poorten te gebruiken, oftewel maar maximaal 1 poort verlies.
Nu kijk ik even naar vrij "gewone" SOHO switches zonder aparte uplink poorten en/of SFP's, zitten deze er wel op en je gaat daar mee werken kan je dat weer iets schelen.
Ik kan zowel het patchpaneel als de switch verticaal ophangen (ik heb in de hoogte wel wat ruimte) en dan de kabels via de zijkant connecten. Bijvoorbeeld bij zo'n paneel als dit kan ik niet goed zien of die nou ook geschikt zijn voor aan de muur omdat ze ook van die montagegaten hebben voor in een patchkast.[...]
Ja hoor met o.a. de genoemde desktop panelen die ik linkte kan je tegen de muur aan bevestigen/ophangen.. zitten gewoon van die sleufgaten in net zoals je vaak ziet bij modems/routers/kleine switches.
[...]
Ik durf niet te zeggen of er een 24p paneeltje is te vinden in de breedte van zo'n 12p paneel, ik vermoed van niet.![]()
Als jij geen aparte wensen hebt of je wilt niet gaan spelen met vlan's e.d. hoef je indd geen managed switch te kopen.
Al zou ik het voor mezelf wel overwegen om evt. managed te kopen.. puur beetje hobby'en/tweaken en voorbereid zijn op.....
Wbt. switches en het aantal poorten e.d. houd er rekening mee dat je bij bv. 2x een 8p switch effectief max. 14 poorten hebt (reken ik modem/router even niet mee), als je gaat daisy chainen dan heb je er effectief maar 13 die je kunt gebruiken (ex. modem/router).
Dat is direct (vind ik) weer een voordeel van een grote(re) switch.. bij bv. een 24p switch, heb je effectief 23 poorten te gebruiken, oftewel maar maximaal 1 poort verlies.
Nu kijk ik even naar vrij "gewone" SOHO switches zonder aparte uplink poorten en/of SFP's, zitten deze er wel op en je gaat daar mee werken kan je dat weer iets schelen.
Valt wel op te lossen met beugeltjes maar het liefst heb ik het direct netjes in een paneel van 24 poorten zodat ik niet twee keer genummerd tot 12 heb.
Kijk even bij Netwerkproducten.com voor de verticale 1U t/m 3U patchbeugels. Dan kan je een patchpanel en switch vlak tegen de wand plaatsen.Sarrr schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 00:26:
[...]
Ik kan zowel het patchpaneel als de switch verticaal ophangen (ik heb in de hoogte wel wat ruimte) en dan de kabels via de zijkant connecten. Bijvoorbeeld bij zo'n paneel als dit kan ik niet goed zien of die nou ook geschikt zijn voor aan de muur omdat ze ook van die montagegaten hebben voor in een patchkast.
Valt wel op te lossen met beugeltjes maar het liefst heb ik het direct netjes in een paneel van 24 poorten zodat ik niet twee keer genummerd tot 12 heb.
The S in IOT stands for security.
Thanks, die had ik gevonden inderdaad. Vind ze wel aan de prijzige kant voor een beugel en dus ik denk dat ik even een andere oplossing ga zoeken.HMaster_II schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 08:20:
[...]
Kijk even bij Netwerkproducten.com voor de verticale 1U t/m 3U patchbeugels. Dan kan je een patchpanel en switch vlak tegen de wand plaatsen.
Edit: ik wil eigenlijk zo'n patchpaneel voor 24 poorten voor wandmontage, maar dan in CAT6. Blijkt toch moeilijker te vinden dan verwacht; ik Google nog even verder.
[ Voor 25% gewijzigd door Sarrr op 12-01-2018 10:51 ]
Misschien kun je een gewone 4U patchkast kwijt verticaal?Sarrr schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:27:
[...]
Thanks, die had ik gevonden inderdaad. Vind ze wel aan de prijzige kant voor een beugel en dus ik denk dat ik even een andere oplossing ga zoeken.
Edit: ik wil eigenlijk zo'n patchpaneel voor 24 poorten voor wandmontage, maar dan in CAT6. Blijkt toch moeilijker te vinden dan verwacht; ik Google nog even verder.
Ik heb zo'n ding bij een kennis verticaal opgehangen in de meterkast.
Zoiets:
https://www.patchkastwink...b631orrv87fsujtn7src1b9e2
Nu weet ik dat de Belden cat.6 7965E veel gebruikt wordt als het om een stugge Cat 6 kabel gaat.
Welke kabel is netjes geprijsd als ik een Cat 7 zoek. (Stug, 100 meter). Ik kwam zelf deze al tegen; https://netwerkproducten....-100-meter-p-4244000.html
Wellicht iemand andere suggesties?
Tenslotte, zijn er nog bepaalde goede adressen voor korte patchkabels? Als ik zo een beetje rondkijk valt me de prijs nog best tegen voor een aantal patchkabels...
Waarom niet gelijk glasvezel, dan hebt je ook geen last van storingen of eventueel water? En is verder ook een stuk makkelijker aan te sluiten en schaalt makkelijk mee met de behoeftes.Julian97 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 18:39:
Ik ben bezig met een projectje waar ik een Cat 7 kabel naar een ander gebouw wil trekken (Ik heb gekozen voor Cat 7 om in de toekomst een overstap te kunnen maken naar 10 Gbit en deze kabel als uplink dient voor alle apparaten in het andere gebouw).
Nu weet ik dat de Belden cat.6 7965E veel gebruikt wordt als het om een stugge Cat 6 kabel gaat.
Welke kabel is netjes geprijsd als ik een Cat 7 zoek. (Stug, 100 meter). Ik kwam zelf deze al tegen; https://netwerkproducten....-100-meter-p-4244000.html
Tenslotte, zijn er nog bepaalde goede adressen voor korte patchkabels? Als ik zo een beetje rondkijk valt me de prijs nog best tegen voor een aantal patchkabels...
[ Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 12-01-2018 19:06 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Voor patch kabels is het goedkoopst denk ik ook gewoon utp op rol nemen en dan zelf de kabels knippen. Rot taakje natuurlijk als je er heel veel nodig bent.Julian97 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 18:39:
Ik ben bezig met een projectje waar ik een Cat 7 kabel naar een ander gebouw wil trekken (Ik heb gekozen voor Cat 7 om in de toekomst een overstap te kunnen maken naar 10 Gbit en deze kabel als uplink dient voor alle apparaten in het andere gebouw).
Afhankelijk van hoe lang de kabel moet worden (en of deze voldoende diep wordt ingegraven) zou ik overwegen om te doen zoals @T.Kreeftmeijer zegt om (kant en klare) glasvezel kabel te bestellen.Julian97 schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 18:39:
Kost je over het algemeen weinig meer dan Cat7 kabel.
Het enige grote nadeel is je moet mediaconvertors of switches met SFP's hebben om de glasvezel in te kunnen drukken.
Het grote voordeel van glas t.o.v. kabel is veel beter geschikt voor de hoge(re) snelheden als 10Gbit, en je hebt een galvanische scheiding tussen de beide panden... (lees: wanneer niet voldoende diep, is die koperkabel 1 grote bliksem-antenne in de grond).
Afhankelijk van hoeveel en je lengtes kan je overwegen zoals @Louw Post zegt om een rol soepele kabel te kopen + 8P8C (RJ45) stekkers te kopen of je kijkt eens bij o.a.: www.netwerkproducten.com OF www.serverkast.nl en zo zijn er nog wel meerdere shops.Nu weet ik dat de Belden cat.6 7965E veel gebruikt wordt als het om een stugge Cat 6 kabel gaat.
Maar wat is nu eigenlijk een goede soort hout hiervoor, met het oog op brandveiligheid en waterafstotend? Koop ik best MDF, Spaanplaat, Multiplex, OSB, ... of wat zeker niet ?
Multiplex, maar dan in de eenvoudigste/goedkoopste vorm: underlayment.WhiteDog schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 12:07:
Mijn toestellen in de garage hangen nu (vrij netjes) op een spaanplaat (vezelplaat in BE termen) gemonteerd. De plaat wordt echter te klein en hangt te laag bij de grond voor wat erbij moet. Ik wil dus een grotere plaat monteren waar oa. een paar transfo's voor LED op komen (24V, IP67 behuizing).
Maar wat is nu eigenlijk een goede soort hout hiervoor, met het oog op brandveiligheid en waterafstotend? Koop ik best MDF, Spaanplaat, Multiplex, OSB, ... of wat zeker niet ?
Dat wordt in de meeste meterkasten in NL verwerkt en is als het goed is watervast verlijmd.
Verwijderd
Is dit niks voor je? https://www.attema.com/nl...881-patchkast-data-zwart/Sarrr schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 10:27:
[...]
Thanks, die had ik gevonden inderdaad. Vind ze wel aan de prijzige kant voor een beugel en dus ik denk dat ik even een andere oplossing ga zoeken.
Past dit?
2e vraag; in de meterkast zie ik een 19mm buis, maar de ingang van de inbouwdoos ziet er kleiner uit. Is dit normaal? Als ik in de opening kijk zie ik een stukje geribbelde buis:
Krijg ik hier wel twee 7,2mm CAT6A kabels doorheen? Of zal ik het maar bij 1 kabel houden en op zoek gaan naar een andere CAT6A aansluiting?
Verwijderd
Vraag 2: Dat is normaal. Ik zie ook een zwarte draad. Mooi!
Met deze draad trek jij een STALEN trekveer door de buis. Als deze eruit is, knoop je twee CAT6 kabels, en gebruikt 3M Lube om de kabels te smeren. Één persoon staat met een doekje de kabels door te voeren door het doekje, en deze wordt regelmatig nat gehouden door die lube smurrie (is op waterbasis, en niet schadelijk voor de handen).
En dat geldt voor alle kabels: Rustig trekken, en niet té veel kracht zetten. Met name genoeg (overvloedig een beetje) lube doet wonderen.
Dit spul dus:
https://www.conrad.nl/nl/...37108-3m-02-l-540909.html
En trouwens, één verbinding is ook niet erg. Je kan altijd een 5 poorts switch (al dan niet managed) erachter hangen.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2018 20:46 ]
1x cat7 s/ftp lukt ook zat gemakkelijk ,
1x cat7+ cat5E lukt ook vrij gemakkelijk
2x cat7 (awg23/22) kan je door flexibel beter vergeten
mag ik anders adviseren is naar draka uchome cat7 te kijken ? deze is vrij smal en past wel 2x door een 19mm flexpijp
gegarandeerd 10gbit tot 60m (enkel kijken naar de afmonteerdozen ivm awg 26 kabeldikte)
[ Voor 8% gewijzigd door ijske op 13-01-2018 21:30 ]
Het rare is dat in de meterkast geen flexibele / geribbelde buis zit maar een 19mm PVC buis. Ben dus erg verbaasd dat ik in de kamer boven een geribbelde buis zie in de inbouwdoos. Ik ga het proberen met glijmiddel zoals @Verwijderd zegt. Hopelijk zit het smallere geribbelde stukje alleen aan het einde bij de inbouwdoos.
Ik heb hier ook een Ubiquiti AC-Lite bij besteld en hoop zo een mooie start te kunnen maken voor een standaard thuisnetwerk. Nog wel een tweetal lichtelijke n00b-vragen:
1. Als de switch geen POE heeft, en het accesspoint wel, maakt dat uit? Of kan er gewoon stroom aan het accesspoint geleverd worden met een ethernetkabel ongeacht of dit 'door' de switch heen komt?
2. Mij is opgevallen dat de volgorde van de kleuren bij het basiselement verschilt van de volgorde van de kleuren bij het patchpaneel, als je bijvoorbeeld kijkt naar aansluitschema B.

Bij het basiselement zitten 8 en 7 aan de buitenkant.

Bij het patchpaneel zitten 4 en 5 aan de buitenkant.
Wat moet ik doen bij het aansluiten: gewoon de kleuren en de nummers aanhouden en overeen laten komen, of moet toch echt precies de volgorde van de draadjes kloppen van links naar rechts? Ik had eerlijk gezegd verwacht dat dit universeel zou zijn en begrijp dus niet zo goed waarom afdeling blauw en afdeling bruin blijkbaar omgekeerd kunnen zijn.
Je denkt teveelSarrr schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:19:
Wat moet ik doen bij het aansluiten: gewoon de kleuren en de nummers aanhouden en overeen laten komen, of moet toch echt precies de volgorde van de draadjes kloppen van links naar rechts? Ik had eerlijk gezegd verwacht dat dit universeel zou zijn en begrijp dus niet zo goed waarom afdeling blauw en afdeling bruin blijkbaar omgekeerd kunnen zijn.
Dat hoor ik vaker.CurlyMo schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:26:
[...]
Je denkt teveelGewoon in de patch en in de WCD exact de kleuren volgen volgens het B schema. Uiteindelijk komt elke kleur in de RJ45 plug gewoon op dezelfde pinnen terecht.
Volgens mij moet dit kunnen. Echter ik heb weinig POE ervaring, dus wellicht kan iemand anders dit bevestigen.Sarrr schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:19:
Allemaal bedankt voor de reacties betreffende het patchpaneel voor 24 poorten. Ik heb inmiddels besloten het te gaan proberen met 2 x 12 poorts panelen die aan de muur bevestigd kunnen worden en deze (simpele) switch.
Ik heb hier ook een Ubiquiti AC-Lite bij besteld en hoop zo een mooie start te kunnen maken voor een standaard thuisnetwerk. Nog wel een tweetal lichtelijke n00b-vragen:
1. Als de switch geen POE heeft, en het accesspoint wel, maakt dat uit? Of kan er gewoon stroom aan het accesspoint geleverd worden met een ethernetkabel ongeacht of dit 'door' de switch heen komt?
Altijd het aansluitschema blijven volgen. Verschillende fabrikanten hebben zo hun eigen oplossingen bedacht met die LSA aansluitingen, maar zolang je hun schema volgt komt het goed.Sarrr schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:19:
2. Mij is opgevallen dat de volgorde van de kleuren bij het basiselement verschilt van de volgorde van de kleuren bij het patchpaneel, als je bijvoorbeeld kijkt naar aansluitschema B.
1. Je zal een POE switch/injector nodig hebben om je accespoint te kunnen voorzien van stroom. Wanneer je switch dit niet kan leveren zal je accespoint dus ook niet werken.Sarrr schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:19:
Allemaal bedankt voor de reacties betreffende het patchpaneel voor 24 poorten. Ik heb inmiddels besloten het te gaan proberen met 2 x 12 poorts panelen die aan de muur bevestigd kunnen worden en deze (simpele) switch.
[afbeelding]
Bij het basiselement zitten 8 en 7 aan de buitenkant.
[afbeelding]
Bij het patchpaneel zitten 4 en 5 aan de buitenkant.
2. Wanneer je gewoon de B standaard aanhoud zoals vermeld staat op het product zou dat gewoon moeten werken. De B standaard is inderdaad standaard maar kan per fabrikant op een andere methode geplaatst worden op de printen.
Opnieuw. Stoppen met denken. Er staat in beide apparaten een kleurenschema bij A en een bij B. Gewoon het B schema aanhouden. Ongedacht welke kleur er aan de buiten of binnenkant komt. Gewoon letterlijk volgen.Sarrr schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:28:
[...]
Dat hoor ik vaker.Maar wat bedoel je met 'de kleuren volgen volgens het B schema'. Heb ik dan concreet in de WCD straks bruin aan de buitenkant en in het patchpaneel blauw aan de buitenkant, of moet ik dus bij één van die onderdelen schijt hebben aan het stickertje en bij beiden 1 kleur aan de buitenkant aanhouden?
Je kunt dan of aan de kant van het AP of aan de kant van de switch de bijgeleverde PoE injector plaatsen. Dus of switch => PoE injector => patchpaneel, of WCD => PoE injector => AP.Sarrr schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:19:
Het mooiste is waarschijnlijk de PoE injector bij de switch etc plaatsen, enige nadeel is alleen dat de bijgeleverde PoE injector bij de AC Lite voor zover ik weet nog steeds "passive 24V" levert. En dat is best "gevaarlijk" aangezien dat betekend dat de PoE injector altijd 24V op de kabel zet, en alle apparaten die daar niet mee overweg kunnen (zeg dus maar alles behalve je AP) ook daadwerkelijk stuk gaan (doorbranden) als je dat erop zet. Dus dat is dan wel een dingetje waar je rekening mee moet houden, dat je die aansluiting never nooit voor iets anders als het AP gebruikt (tenzij je dus eerst de PoE injector er tussenuit haalt).
Echter ondersteund de AC Lite (& AC LR) sinds ongeveer een jaar ook de officiële 802.3af standaard voor PoE, en die is wel "beveiligd", omdat deze een protocol bevat om te testen hoeveel stroom er geleverd kan/moet worden aan het aangesloten apparaat. Dus een 802.3af compatible switch biedt je daarin wat extra veiligheid (kabel kun je altijd uit het AP trekken en aansluiten op een PC, zonder risico op doorbranden).
- Vanaf mijn patchkast lopen 6 stugge CAT6 kabels naar een ruimte waar deze met keystones in onderstaand 'patchkastje' zijn gemonteerd. Ik wil op dit kastje twee wandcontactdozen aansluiten. Het probleem: deze WCD's zijn met stugge CAT6 kabels aangesloten. Ik weet dat het afgeraden wordt om stekkers te monteren op stugge kabels dus ik ben van plan om nog zo een patchkastje aan te schaffen en de twee patchkastjes te verbinden door middel van patchkabels. Kan dit kwaad of worden de prestaties negatief beïnvloed als ik de kabel zo vaak onderbreek?
- Ik heb deze rol patchkabel aangeschaft om patchkabels te maken. Echter zijn de aders zo slap dat ik geen stekkers gemonteerd krijg. Is dit gebruikelijk of heb ik gewoon een verkeerde rol kabel aangeschaft?
Zo lang de verbindingen goed gemaakt zijn lijkt het mij niet zo'n probleem. Met cat5e op gigabit zou 100m kabel haalbaar zijn, dus met cat6 haal je al betere kwaliteit in huis. Een paar overgangen zou niet zo'n probleem hoeven te zijn, lijkt mij.Psvtje10 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:31:
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het volledig op de schop nemen van mijn huidige netwerk. Nu loop ik tegen twee problemen aan:
[list]
• Vanaf mijn patchkast lopen 6 stugge CAT6 kabels naar een ruimte waar deze met keystones in onderstaand 'patchkastje' zijn gemonteerd. Ik wil op dit kastje twee wandcontactdozen aansluiten. Het probleem: deze WCD's zijn met stugge CAT6 kabels aangesloten. Ik weet dat het afgeraden wordt om stekkers te monteren op stugge kabels dus ik ben van plan om nog zo een patchkastje aan te schaffen en de twee patchkastjes te verbinden door middel van patchkabels. Kan dit kwaad of worden de prestaties negatief beïnvloed als ik de kabel zo vaak onderbreek?
[afbeelding][/li]
• Ik heb deze rol patchkabel aangeschaft om patchkabels te maken. Echter zijn de aders zo slap dat ik geen stekkers gemonteerd krijg. Is dit gebruikelijk of heb ik gewoon een verkeerde rol kabel aangeschaft?
En als de aders + omhulling te slap is om in zo'n connectortje te duwen... nog niet meegemaakt, maar wellicht dat je dan moet zoeken naar connectors met een insert-hulpstuk.
Je wil het liefst zo min mogelijk onderbrekingen tussen 2 actieve componenten.Psvtje10 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:31:
Ik ben de afgelopen dagen bezig geweest met het volledig op de schop nemen van mijn huidige netwerk. Nu loop ik tegen twee problemen aan:
[list]
• Vanaf mijn patchkast lopen 6 stugge CAT6 kabels naar een ruimte waar deze met keystones in onderstaand 'patchkastje' zijn gemonteerd. Ik wil op dit kastje twee wandcontactdozen aansluiten. Het probleem: deze WCD's zijn met stugge CAT6 kabels aangesloten. Ik weet dat het afgeraden wordt om stekkers te monteren op stugge kabels dus ik ben van plan om nog zo een patchkastje aan te schaffen en de twee patchkastjes te verbinden door middel van patchkabels. Kan dit kwaad of worden de prestaties negatief beïnvloed als ik de kabel zo vaak onderbreek?
[afbeelding]
Hoe het normaliter gaat:
Actieve component (switch, PC) -- Passieve component (wall outlet of patchpaneel) -- kabel -- Passieve component (wall outlet of patchpaneel_ -- Active component (switch, PC)
Patchpanelen knoop je normaliter niet aan elkaar, maar juist aan een switch. Ik heb niet helemaal duidelijk op mijn netvlies hoe je het precies hebt ingeregeld maar ik verwacht dat je ook thuis niet van bovenstaande situatie hoeft af te wijken. Als je aansluitingen op een plek te kort komt (bijvoorbeeld omdat je maar 2 wall outlets hebt en meerdere actieve componenten wilt aansluiten), hang je op die plek een switch die je al dan niet 2x in de wall outlet en je centrale switch prikt. (Die kun je vervolgens bundelen waardoor je 2x 1 Gbit hebt.)
Verkeerde stekkers.• Ik heb deze rol patchkabel aangeschaft om patchkabels te maken. Echter zijn de aders zo slap dat ik geen stekkers gemonteerd krijg. Is dit gebruikelijk of heb ik gewoon een verkeerde rol kabel aangeschaft?
[/list]
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
vanaalten schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:46:
[...]
Zo lang de verbindingen goed gemaakt zijn lijkt het mij niet zo'n probleem. Met cat5e op gigabit zou 100m kabel haalbaar zijn, dus met cat6 haal je al betere kwaliteit in huis. Een paar overgangen zou niet zo'n probleem hoeven te zijn, lijkt mij.
[...]
Ik heb voor de duidelijkheid even een schemaatje gemaakt van de situatie. Klik voor grotere weergave.unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 07:23:
[...]
Je wil het liefst zo min mogelijk onderbrekingen tussen 2 actieve componenten.
Hoe het normaliter gaat:
Actieve component (switch, PC) -- Passieve component (wall outlet of patchpaneel) -- kabel -- Passieve component (wall outlet of patchpaneel_ -- Active component (switch, PC)
Patchpanelen knoop je normaliter niet aan elkaar, maar juist aan een switch. Ik heb niet helemaal duidelijk op mijn netvlies hoe je het precies hebt ingeregeld maar ik verwacht dat je ook thuis niet van bovenstaande situatie hoeft af te wijken. Als je aansluitingen op een plek te kort komt (bijvoorbeeld omdat je maar 2 wall outlets hebt en meerdere actieve componenten wilt aansluiten), hang je op die plek een switch die je al dan niet 2x in de wall outlet en je centrale switch prikt. (Die kun je vervolgens bundelen waardoor je 2x 1 Gbit hebt.)
[...]

Ik weet dat je de aders niet hoeft te strippen.vanaalten schreef op zondag 14 januari 2018 @ 21:46:
[...]
[...]
Hoe monteer jij de stekkers aan een kabel? Je weet hopelijk dat je die binnen-aders niet moet strippen, hè?
En als de aders + omhulling te slap is om in zo'n connectortje te duwen... nog niet meegemaakt, maar wellicht dat je dan moet zoeken naar connectors met een insert-hulpstuk.

Het gaat om deze stekkers en volgens de beschrijving zijn deze geschikt voor zowel soepele als stugge kabel. Achteraf lijkt mij dat nogal onlogisch aangezien je stekkers voor stugge óf soepele kabels hebt. Maar goed, ik zal eens een setje stekkers kopen specifiek bedoelt voor soepele kabels en kijken of ik 't voor elkaar krijg.unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 07:23:
[...]
[...]
Verkeerde stekkers.Stekkers horen vor soepele kabel te zijn en met het juiste gereedschap kun je die prima monteren. (Of je doet iets verkeerd.) In de praktijk werkt het allebei wel en is solid iets makkelijker in een stekker te prikken dan soepel, maar het is niet de bedoeling en wat foutgevoeliger. (Ik heb ook wel eens solid kabel in stekkers geprikt maar vooral voor semi-statische toepassingen. Ofwel, boven het plafond waar je normaliter solid met wall outlets gebruikt, maar waar wall outlets me te veel werk was. Dus solid kabel met stekkers d'r aan. Specifiek daar was dat meer dan prima.)
Bedankt voor jullie reacties!
*huiver*Psvtje10 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:32:
[...]
Ik heb voor de duidelijkheid even een schemaatje gemaakt van de situatie. Klik voor grotere weergave.
[afbeelding]
Dat is dus absoluut niet hoe je dat moet willen doen.
Je wil dit:
PC - WCD - Patchpaneel - switch
Er zitten nu 2 passieve componenten te veel tussen. Dat kan problemen opleveren.
Waarom wil je er zo veel passieve componenten (patchpanelen) tussen hebben?
Het is geen kwestie van willen, het is een kwestie van niet slim nadenken en de helft al aangelegd hebben.unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:20:
[...]
*huiver*
Dat is dus absoluut niet hoe je dat moet willen doen.
Je wil dit:
PC - WCD - Patchpaneel - switch
Er zitten nu 2 passieve componenten te veel tussen. Dat kan problemen opleveren.
Waarom wil je er zo veel passieve componenten (patchpanelen) tussen hebben?
Zou jij kunnen vertellen wat de beste oplossing voor dit probleem zou kunnen zijn?
Ja.Psvtje10 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:38:
[...]
Het is geen kwestie van willen, het is een kwestie van niet slim nadenken en de helft al aangelegd hebben.Het gedeelte switch-patchpaneel-patchkastje ligt/hangt al en is onmogelijk opnieuw te leggen.. We hebben deze kabels door ventilatiebuizen moeten leggen door gebrek aan loze leidingen. De kabels die vanaf de WCD lopen zijn te kort om één keer naar het patchkastje te trekken, vandaar dat extra patchkastje.
Zou jij kunnen vertellen wat de beste oplossing voor dit probleem zou kunnen zijn?
Opnieuw ontwerpen en al dan niet kabels opnieuw trekken, of op de plek waar de kabels uit de muur komen en je nu een patchpaneel hebt, dáár je switches ophangen. (Switches kun je vervolgens wel weer aan elkaar koppelen. Dat zijn actieve componenten. Al hang je d'r 10 achter elkaar maakt dat nog niet uit. Passieve componenten en overgangen zijn vervelender, die wil je zo min mogelijk.)
Dat doet nu even wat meer pijn maar scheelt je in de toekomst een hoop kopzorgen.
De switch verplaatsen kan helaas niet. Deze hangt in mijn patchkast op de eerste verdieping. De kabels lopen vanaf deze kast naar de meterkast op de begane grond. De patchkast past niet in de meterkast of daar in de buurt.unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:46:
[...]
Ja.
Opnieuw ontwerpen en al dan niet kabels opnieuw trekken, of op de plek waar de kabels uit de muur komen en je nu een patchpaneel hebt, dáár je switches ophangen. (Switches kun je vervolgens wel weer aan elkaar koppelen. Dat zijn actieve componenten. Al hang je d'r 10 achter elkaar maakt dat nog niet uit. Passieve componenten en overgangen zijn vervelender, die wil je zo min mogelijk.)
Dat doet nu even wat meer pijn maar scheelt je in de toekomst een hoop kopzorgen.
Nu heb ik in dit nieuwe, uitgebreide netwerk flink geïnvesteerd met het idee dat het in één keer goed en toekomstbestendig aan wordt gelegd. Dus aan de ene kant ben ik best bereid om heel de ventilatiebuis weer te demonteren en alles opnieuw aan te leggen om alles perfect aan te leggen. Echter, als de meerdere pasieve componenten zorgen voor een marginaal negatief effect vindt ik dat de moeite niet waard. Zou jij mij concreet uit kunnen leggen wat voor een effect de teveel passieve componenten hebben?
Kabel is niet zo duur. Voor €100 heb je al 100 meter CAT7:Psvtje10 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 15:58:
[...]
De switch verplaatsen kan helaas niet. Deze hangt in mijn patchkast op de eerste verdieping. De kabels lopen vanaf deze kast naar de meterkast op de begane grond. De patchkast past niet in de meterkast of daar in de buurt.
Nu heb ik in dit nieuwe, uitgebreide netwerk flink geïnvesteerd met het idee dat het in één keer goed en toekomstbestendig aan wordt gelegd. Dus aan de ene kant ben ik best bereid om heel de ventilatiebuis weer te demonteren en alles opnieuw aan te leggen om alles perfect aan te leggen. Echter, als de meerdere pasieve componenten zorgen voor een marginaal negatief effect vindt ik dat de moeite niet waard. Zou jij mij concreet uit kunnen leggen wat voor een effect de teveel passieve componenten hebben?
https://www.kabelshop.nl/...7101-100-i4841-t5034.html
Wat is het nadeel?
Een patchpaneel is in feite een koppelblokje. Hoe meer, hoe groter de kans dat je fouten krijgt die vaak lastig te verklaren zijn. Daarom zie je in bedrijfsnetwerken eigenlijk alleen de constructie zoals ik 'm heb getekend, met maar 2 passieve delen tussen 2 actieve componenten.
Je snelheid kan er onder te lijden hebben, je kan uitval hebben, je kunt te maken krijgen met vage issues.
Het kán zonder problemen werken, je kunt ook heel veel vage issues hebben. Alleen al vanwege dat laatste zou ik het dus liever in 1x goed doen.
Maar als je echt geen kabels opnieuw wilt trekken, zou ik eerder een switch op de plek hangen waar je nu die 2 patchpaneeltjes hebt zitten. Dan is het in ieder geval actief. Etherchannel aan maken en gaan met die banaan.
Hoewel, dat is niet eens nodig:
http://us.dlink.com/produ...-solutions/dgs-1100-05pd/
Da's een PoE *powered* switch. Dus hang je daar een PoE switch aan, kan 'ie door die switch van stroom worden voorzien. Geen idee wat dat ding kost though.
De problemen die jij beschrijft wil ik juist voorkomen.unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 16:13:
[...]
Kabel is niet zo duur. Voor €100 heb je al 100 meter CAT7:
https://www.kabelshop.nl/...7101-100-i4841-t5034.html
Wat is het nadeel?
Een patchpaneel is in feite een koppelblokje. Hoe meer, hoe groter de kans dat je fouten krijgt die vaak lastig te verklaren zijn. Daarom zie je in bedrijfsnetwerken eigenlijk alleen de constructie zoals ik 'm heb getekend, met maar 2 passieve delen tussen 2 actieve componenten.
Je snelheid kan er onder te lijden hebben, je kan uitval hebben, je kunt te maken krijgen met vage issues.
Het kán zonder problemen werken, je kunt ook heel veel vage issues hebben. Alleen al vanwege dat laatste zou ik het dus liever in 1x goed doen.
Maar als je echt geen kabels opnieuw wilt trekken, zou ik eerder een switch op de plek hangen waar je nu die 2 patchpaneeltjes hebt zitten. Dan is het in ieder geval actief. Etherchannel aan maken en gaan met die banaan.Heb je alleen stroom nodig op die plek.
Hoewel, dat is niet eens nodig:
http://us.dlink.com/produ...-solutions/dgs-1100-05pd/
Da's een PoE *powered* switch. Dus hang je daar een PoE switch aan, kan 'ie door die switch van stroom worden voorzien. Geen idee wat dat ding kost though.
Psvtje10 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:06:
[...]
De problemen die jij beschrijft wil ik juist voorkomen.Ik ga terug naar de tekentafel. Bedankt voor de snelle reacties!
Graag gedaan.
Denk dan meteen even goed na of je CAT6, 6A of 7 wilt gebruiken.
Soms kosten vergissingen tijd en geld. Ik heb dat met mijn 5E bekabeling. Rol van 305 meter gekocht, 3 jaar later bedacht dat ik CAT7 wilde hebben. Jammer van die 305 meter 5E én de patchpanelen die ik toen had gekocht, maar ze gaan allemaal weg en ik heb een installateur in de arm genomen om 6 strengen CAT7 door mijn huis te trekken.
Inclusief kabelgoot, nieuwe groepenkast, revisie van wat stroombekabeling, etc, exclusief de CAT7 kabel zelf (die heb ik los gekocht) kostte me dat iets van €1650 maar het is het me meer dan waard geweest. Ze zijn geloof ik 4 dagen bezig geweest. Heel blij dat ik dat zelf niet heb hoeven doen.
Die CAT7 die ik linkte is relatief goedkoop, 100% koper en dus CAT7. Akelig stug maar voor gebouwbekabeling prima en dan ben je ruim voorbereid op de toekomst. Ze hebben daar ook nog patchpanelen die 6A geschikt zijn en dus goed zouden moeten werken met snelheden tot en boven de 10Gbit/s.
Ik heb nog geen 10Gbit/s apparatuur trouwens. Bekabeling en outlets zijn op de toekomst gekocht. 10Gbit apparatuur is me nu nog te duur.
Dit blijft wel een belangrijke nuance. CAT6 is ook 10Gbit/s geschikt mits de kabellengte onder de 55 meter blijft. Dat is in de meeste huizen wel zo.unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:11:
[...]
Ze hebben daar ook nog patchpanelen die 6A geschikt zijn en dus goed zouden moeten werken met snelheden tot en boven de 10Gbit/s.
Zoals @CurlyMo zegt, CAT6 kan ook 10Gbit/s aan. Overigs heb ik dat ook helemaal niet nodig. Tegen de tijd dat ik dat nodig heb ben ik het huis al uit.unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:11:
[...]
Graag gedaan.
Denk dan meteen even goed na of je CAT6, 6A of 7 wilt gebruiken.
Soms kosten vergissingen tijd en geld. Ik heb dat met mijn 5E bekabeling. Rol van 305 meter gekocht, 3 jaar later bedacht dat ik CAT7 wilde hebben. Jammer van die 305 meter 5E én de patchpanelen die ik toen had gekocht, maar ze gaan allemaal weg en ik heb een installateur in de arm genomen om 6 strengen CAT7 door mijn huis te trekken.
Inclusief kabelgoot, nieuwe groepenkast, revisie van wat stroombekabeling, etc, exclusief de CAT7 kabel zelf (die heb ik los gekocht) kostte me dat iets van €1650 maar het is het me meer dan waard geweest. Ze zijn geloof ik 4 dagen bezig geweest. Heel blij dat ik dat zelf niet heb hoeven doen.
Die CAT7 die ik linkte is relatief goedkoop, 100% koper en dus CAT7. Akelig stug maar voor gebouwbekabeling prima en dan ben je ruim voorbereid op de toekomst. Ze hebben daar ook nog patchpanelen die 6A geschikt zijn en dus goed zouden moeten werken met snelheden tot en boven de 10Gbit/s.
Ik heb nog geen 10Gbit/s apparatuur trouwens. Bekabeling en outlets zijn op de toekomst gekocht. 10Gbit apparatuur is me nu nog te duur.
Ik ga in mijn toekomstige werkplek/hobbyruimte ook een thuisserver plaatsen. En er zullen nogal is wat gegevens over en weer gestuurd gaan worden vanuit het woonhuis naar deze hobbyruimte.
Maar is de bandbreedte ongeacht welke switch je hebt gewoon wat ze aangeven bij de kabel?
Dus bij Cat6 +/- 250mhz, Cat6a +/-500mhz en bij cat7 +600mhz?
Of moet je daarvoor ook een geschikte switch hebben die dat ondersteund? Ben op dat gebied helaas niet helemaal thuis.
Daarbij het volgende nog:
Ik moet dus ook een UTP naar die hobbyruimte leggen die achter in de tuin staat, een afstand van 30 a 40 meter waarvan +/- 10 meter onder de grond. De kabel in de grond komt in een 32mm PVC buis (voor afvoeren) te liggen op +/-60cm diepen is helemaal verlijmd.
Volstaat dan normale utp gewoon of moet ik toch grond UTP gebruiken met de zwarte PVC isolatie?
--
Ik zal overigens zodra ik met de netwerkvernieuwing ga beginnen foto's maken en deze hier plaatsen, het woonhuis is nu namelijk nog voorzien van cat5.
--
Klopt, maar persoonlijk zou ik nu niet meer investeren in CAT6. CAT7 is zo duur niet (onder de €1 per meter) en is toekomstbestendiger. Thuis haal je inderdaad de niet snel de 55 meter tussen 2 actieve componenten.CurlyMo schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:48:
[...]
Dit blijft wel een belangrijke nuance. CAT6 is ook 10Gbit/s geschikt mits de kabellengte onder de 55 meter blijft. Dat is in de meeste huizen wel zo.
Psvtje10 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 17:58:
[...]
Zoals @CurlyMo zegt, CAT6 kan ook 10Gbit/s aan. Overigs heb ik dat ook helemaal niet nodig. Tegen de tijd dat ik dat nodig heb ben ik het huis al uit.
De bandbreedte word beperkt en bepaald door zowel je fysieke medium (de kabel) als je apparatuur en er zit vaak wat rek op. Ik heb begrepen dat je vaak nog redelijk >1Gbit/s over CAT5E kunt doen, maar het word niet ondersteund en in een bedrijfssituatie moet je dat absoluut niet willen.ChrisTum schreef op maandag 15 januari 2018 @ 18:36:
Ik zit zelf ook even met de keuze welke UTP kabel ik ga nemen.
Ik ga in mijn toekomstige werkplek/hobbyruimte ook een thuisserver plaatsen. En er zullen nogal is wat gegevens over en weer gestuurd gaan worden vanuit het woonhuis naar deze hobbyruimte.
Maar is de bandbreedte ongeacht welke switch je hebt gewoon wat ze aangeven bij de kabel?
Dus bij Cat6 +/- 250mhz, Cat6a +/-500mhz en bij cat7 +600mhz?
Of moet je daarvoor ook een geschikte switch hebben die dat ondersteund? Ben op dat gebied helaas niet helemaal thuis.
Wil je 10Gbit/s, moet je daar én de juiste kabel (afhankelijk van de afstanden CAT6, 6A of 7) én de juiste apparatuur (switch, netwerkkaart) voor hebben.
Er kan altijd water in de kabel komen. Ik zou zelf niet snel normale UTP door zo'n buis gooien. Investeer ook zeker in goede kabel. 100% koper dus en al dan niet voorzien van afscherming. (Dus niet sec kiezen voor UTP, maar ook kijken naar S/FTP en andere soortgelijke kabels met betere afscherming. UTP is niet afgeschermd.)Daarbij het volgende nog:
Ik moet dus ook een UTP naar die hobbyruimte leggen die achter in de tuin staat, een afstand van 30 a 40 meter waarvan +/- 10 meter onder de grond. De kabel in de grond komt in een 32mm PVC buis (voor afvoeren) te liggen op +/-60cm diepen is helemaal verlijmd.
Volstaat dan normale utp gewoon of moet ik toch grond UTP gebruiken met de zwarte PVC isolatie?
Foto's heb ik dan weer nauwelijks.--
Ik zal overigens zodra ik met de netwerkvernieuwing ga beginnen foto's maken en deze hier plaatsen, het woonhuis is nu namelijk nog voorzien van cat5.
--
Zag wel iets van soepele kabel ? Die mag nooit afgewerkt worden op Isa stroken. Hoeveel storingen ik daarvan wel niet heb opgelost dat is bijna om te janken.
Cat 7 vind ik echt overkill voor een thuis netwerk maar als je geld teveel hebt moet je het zelf weten. Cat7 kent overigens nogal wat regels zoals niet te strakke bochten en moet juist geaard worden.
Voor het huis tuin en keuken netwerk is cat5e zat en tegenwoordig gewoon netjes 5 Gbit gecertificeerd. Voor ons als tweakers is cat6 of 6a zat. Hou er wel rekening mee dat 6a keystones behoorlijk aan de prijs zijn.
Enige voordeel dat ik in cat 7 zie is wanneer je bijvoorbeeld HDMI signalen ed er overheen gaat sturen maar dat heeft niks meer met netwerken te maken.
Zelf heb ik 12 x 5e en 3 x 6a liggen meer dan zat voor de komende 10 mischien wel 20 jaar.
Voor buiten zou ik FTP of (S)FTP kabel gebruiken.
Dat zeg je verkeerd...Jan-man schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:28:
Maakt echt geen donder uit met afstanden van max 25 meter dat er een extra patchkast/panel tussen zit. Als je alles gewoon goed gemonteerd hebt ga je daar echt niks van merken.
Het kán zijn dat je er niets van merkt, het kán zijn dat je er vage problemen door krijgt. Hoe dan ook, het is niet zoals het bedoeld is.
Koppelblokjes doen het in de praktijk ook best goed, wil niet zeggen dat het een goed idee is.
Die 5Gbit is een niche standaard waarvan ik denk dat 'ie nooit echt breed geaccepteerd zal worden.Cat 7 vind ik echt overkill voor een thuis netwerk maar als je geld teveel hebt moet je het zelf weten. Cat7 kent overigens nogal wat regels zoals niet te strakke bochten en moet juist geaard worden.
Voor het huis tuin en keuken netwerk is cat5e zat en tegenwoordig gewoon netjes 5 Gbit gecertificeerd. Voor ons als tweakers is cat6 of 6a zat. Hou er wel rekening mee dat 6a keystones behoorlijk aan de prijs zijn.
Daarbij heb je daar CAT6 voor nodig. CAT5E gaat maar tot 2.5GBit.
Wikipedia: 2.5GBASE-T and 5GBASE-T
Keystones zijn hoe dan ook aan de prijs, daarom blijf ik daar ook weg van. Ik zie het voordeel er niet van. Er zijn prima CAT6A patchpanelen zonder keystones voor redelijke prijzen.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.kabelshop.nl/...37652-1-i7330-t16979.html
https://www.kabelshop.nl/...652SW-5-i7328-t16979.html
(Ik heb de bovenste. Vond ik net even wat handiger met labels omdat 'ie wat hoger is.)
Goede CAT7 kabel is ook niet zo duur. Minder dan €1,- per meter. Ofwel, voor €100 heb je al een aardig huis bedraad. (Ik geloof dat ze hier met 6 aansluitingen net 1 rol hebben opgemaakt. De 2e ligt vast op de plank voor toekomstig gebruik.)
Sure, je moet wat oppassen met bochten maar het zou mij niets verbazen als er net zo'n niche standaard uit komt als 802.3bz (2.5GBASE-T en 5GBASE-T) maar dan voor snelheden hoger dan 10Gbit/s en het zou zomaar kunnen dat je daarvoor CAT7 nodig hebt.
Kun je heel erg hard roepen dat je nooit meer dan 2.5Gbit/s of 5Gbit/s voor thuis nodig gaat hebben, maar dat dachten we ooit met 10Mbit/s en 100Mbit/s ook en stiekem zijn er toch niet zo veel mensen meer die thuis genoegen nemen met 10Mbit/s. Kortom, als je NU bekabeling aan legt, zou ik tenminste voor 6A gaan en liever voor 7. Ben je meteen klaar.
Ik betwijfel het. Het kan zijn dat we de komende 10-20 jaar genoeg hebben aan 10Gbit/s over 6A, maar het kan ook zijn dat over 5 jaar er opeens een behoefte is aan snelheden van 10Gbit/s en hoger, thuis. Sta je dan met je 5e en 6 bekabeling.Enige voordeel dat ik in cat 7 zie is wanneer je bijvoorbeeld HDMI signalen ed er overheen gaat sturen maar dat heeft niks meer met netwerken te maken.
Zelf heb ik 12 x 5e en 3 x 6a liggen meer dan zat voor de komende 10 mischien wel 20 jaar.
Voor buiten zou ik FTP of (S)FTP kabel gebruiken.
Juist omdat het over niet al te grote bedragen gaat, denk ik dat je nu beter af bent met 7. (Sure, €200 aan kabel in je huis klinkt misschien als veel geld maar tel eens uit wat de apparatuur kost die je er aan hangt. Je fysieke bekabeling is dan echt een kleine kostenpost.)
Geef even een artikel aan dan waarin staat dat dit niet hoort ? Want tot dusver is niks meer dan een persoonlijke mening.unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:46:
[...]
Dat zeg je verkeerd...
Het kán zijn dat je er niets van merkt, het kán zijn dat je er vage problemen door krijgt. Hoe dan ook, het is niet zoals het bedoeld is.
Koppelblokjes doen het in de praktijk ook best goed, wil niet zeggen dat het een goed idee is.
Ik stond 4 weken geleden nog in een data-center en voordat de verbinding van mijn klant vanuit zijn patch kast terecht kwam bij de core router voor zijn verbinding moesten er 4 of 5 patches gezet worden in afzonderlijke kasten. En dit betreft een netwerk met 99,9% up-time garantie.
Op mijn oude school stond zelfs op elke verdieping een patchkast waarbij het van verdieping naar verdieping door gepatch werd. Zat je op de 4e verdieping dan had je op 4 verdiepingen en op de verdieping zelf een patch zitten in een patchkasten en dan pas naar de server ruimte.
Zoals ik dus al zij! Leg jij je netwerk goed aan dan merk je niks van een patchkast meer of minder.
Volgens de specificaties zullen cat5e-kabels tot zeker honderd meter een snelheid van 2,5Gbit/s ondersteunen en onder de honderd meter kan een goede kabel een snelheid van 5Gbit/s aan. Alle cat6-kabels kunnen tot minstens honderd meter 5Gbit/s versturen.unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:46:
[...]
Die 5Gbit is een niche standaard waarvan ik denk dat 'ie nooit echt breed geaccepteerd zal worden.
Daarbij heb je daar CAT6 voor nodig. CAT5E gaat maar tot 2.5GBit.
Wikipedia: 2.5GBASE-T and 5GBASE-T
Deze standaard is juist in het leven geroepen voor het "mogelijk" te komende gat tussen 1 en 10 Gbit. Bewijst nog maar weer eens dan het totaal niet leeft in de netwerk wereld m.b.t. cat6(a)/7.
Ik werk alleen maar met keystones. Is modulair en kosten besparend in de aantallen dat ik het gebruik. Laatste keer dat in een standaard patchpanel in mijn handen heb gehad en afgemonteerd was 5 jaar geleden.unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:46:
[...]
Keystones zijn hoe dan ook aan de prijs, daarom blijf ik daar ook weg van. Ik zie het voordeel er niet van. Er zijn prima CAT6A patchpanelen zonder keystones voor redelijke prijzen.
Zie bijvoorbeeld:
https://www.kabelshop.nl/...37652-1-i7330-t16979.html
https://www.kabelshop.nl/...652SW-5-i7328-t16979.html
(Ik heb de bovenste. Vond ik net even wat handiger met labels omdat 'ie wat hoger is.)
Goede CAT7 kabel is ook niet zo duur. Minder dan €1,- per meter. Ofwel, voor €100 heb je al een aardig huis bedraad. (Ik geloof dat ze hier met 6 aansluitingen net 1 rol hebben opgemaakt. De 2e ligt vast op de plank voor toekomstig gebruik.)
Sure, je moet wat oppassen met bochten maar het zou mij niets verbazen als er net zo'n niche standaard uit komt als 802.3bz (2.5GBASE-T en 5GBASE-T) maar dan voor snelheden hoger dan 10Gbit/s en het zou zomaar kunnen dat je daarvoor CAT7 nodig hebt.![]()
Kun je heel erg hard roepen dat je nooit meer dan 2.5Gbit/s of 5Gbit/s voor thuis nodig gaat hebben, maar dat dachten we ooit met 10Mbit/s en 100Mbit/s ook en stiekem zijn er toch niet zo veel mensen meer die thuis genoegen nemen met 10Mbit/s. Kortom, als je NU bekabeling aan legt, zou ik tenminste voor 6A gaan en liever voor 7. Ben je meteen klaar.
In 9/10 bedrijven waar ik kom wordt gewoon nog steeds opgeleverd met cat5e bekabeling het leeft gewoon weg niet onder de bedrijven. 9/10 bedrijven hebben die snelheid ook niet nodig voor wat administratie en voip verkeer.
Was laatst zelfs bij een groot bedrijf die op al hun vestegingen het volledige netwerk gecertificeerd cat 5E laat aanleggen! Dan praten we over patchkabels van 20 euro ps dus dan wil je niet weten wat de internet bekabeling wel niet gekost heeft.
Ook voor de consumenten is bijvoorbeeld een KPN 4K stream zo uit mijn hoofd maar 25 Mbit die zie ik de komende 10 jaar echt niet boven de 1 Gbit gaan. Mischien dat er over een paar jaar een standaard behoefte ontstaat voor 10 Gbit op file sharings niveau bij de tweakers maar bij de gewone consument zie ik dat nog niet gebeuren,
Op dit moment is cat 7 maximaal cat 6a gezien er nergens en als ze er zijn betaalbare cat 7 keystones/lsa stroken bestaan zover ik weet. Over 10 jaar is er allang cat 8/9 misschien wel 10 of wordt glasvezel de nieuwe standaard.unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 22:46:
[...]
Ik betwijfel het. Het kan zijn dat we de komende 10-20 jaar genoeg hebben aan 10Gbit/s over 6A, maar het kan ook zijn dat over 5 jaar er opeens een behoefte is aan snelheden van 10Gbit/s en hoger, thuis. Sta je dan met je 5e en 6 bekabeling.
Juist omdat het over niet al te grote bedragen gaat, denk ik dat je nu beter af bent met 7. (Sure, €200 aan kabel in je huis klinkt misschien als veel geld maar tel eens uit wat de apparatuur kost die je er aan hangt. Je fysieke bekabeling is dan echt een kleine kostenpost.)
Dan trek ik tegen die tijd wel cat 7 of 8 voor 20ct per meter en steek ik die 200 euro nu in betere hardware. Want uit ervaring weer ik dat de bottleneck in 9/10 gevallen slecht werkende netwerkapparatuur is.
Dus?Jan-man schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 07:26:
[...]
Geef even een artikel aan dan waarin staat dat dit niet hoort ? Want tot dusver is niks meer dan een persoonlijke mening.
Ik stond 4 weken geleden nog in een data-center en voordat de verbinding van mijn klant vanuit zijn patch kast terecht kwam bij de core router voor zijn verbinding moesten er 4 of 5 patches gezet worden in afzonderlijke kasten. En dit betreft een netwerk met 99,9% up-time garantie.
Even los van dat 99,9% niet echt een hoge uptime garantie is, wil dat het in een DC gedaan word nog niet zeggen dat het per definitie een goed idee is.
(99,9% is bijna 9 uur per jaar, ruim 43 minuten per maand... Als onze leveranciers het in hun hoofd halen daar in de buurt te komen volgt er waarschijnlijk binnen afzienbare tijd een heel goed gesprek. Wikipedia: High availability
Vind ik een rare praktijk. Niet nuttig ook. Tenzij je er al vanuit gaat dat je telkens een deel van je aansluitingen niet gaat gebruiken en dus per verdieping steeds minder kabel over houd.Op mijn oude school stond zelfs op elke verdieping een patchkast waarbij het van verdieping naar verdieping door gepatch werd. Zat je op de 4e verdieping dan had je op 4 verdiepingen en op de verdieping zelf een patch zitten in een patchkasten en dan pas naar de server ruimte.
Anders krijg je vooral een ingewikkeld verhaal van patch naar patch naar patch met -tig overgangen. Ik zie het voordeel niet van het niet centraal verdelen, wel de nadelen.
Ik denk dat het niche blijft en dan vooral in het thuisgebruikers segment. In het bedrijfleven geef ik de standaard niet echt een kans. Leuk bedacht, zal absoluut zijn toepassing hebben maar hou het lekker in de hobby hoek.Zoals ik dus al zij! Leg jij je netwerk goed aan dan merk je niks van een patchkast meer of minder.
[...]
Volgens de specificaties zullen cat5e-kabels tot zeker honderd meter een snelheid van 2,5Gbit/s ondersteunen en onder de honderd meter kan een goede kabel een snelheid van 5Gbit/s aan. Alle cat6-kabels kunnen tot minstens honderd meter 5Gbit/s versturen.
Deze standaard is juist in het leven geroepen voor het "mogelijk" te komende gat tussen 1 en 10 Gbit. Bewijst nog maar weer eens dan het totaal niet leeft in de netwerk wereld m.b.t. cat6(a)/7.
Kostenbesparend? Keystones zijn per stuk fors duurder dan een regulier patchpaneel. Verder zie ik er geen voordelen in. Het énige voordeel van keystone vind ik dat je er ook andere dingen mee kunt doen dan netwerk. Als je dat niet wil, weet ik niet waarom je keystones zou willen gebruiken.[...]
Ik werk alleen maar met keystones. Is modulair en kosten besparend in de aantallen dat ik het gebruik. Laatste keer dat in een standaard patchpanel in mijn handen heb gehad en afgemonteerd was 5 jaar geleden.
Anno 2018 nog CAT5E aanleggen vind ik nogal onzinnig en een verkeerde besparing. Dat een groot bedrijf dat doet zegt niets. Ik heb wel meer idiote dingen gezien bij grote bedrijven.In 9/10 bedrijven waar ik kom wordt gewoon nog steeds opgeleverd met cat5e bekabeling het leeft gewoon weg niet onder de bedrijven. 9/10 bedrijven hebben die snelheid ook niet nodig voor wat administratie en voip verkeer.
Was laatst zelfs bij een groot bedrijf die op al hun vestegingen het volledige netwerk gecertificeerd cat 5E laat aanleggen! Dan praten we over patchkabels van 20 euro ps dus dan wil je niet weten wat de internet bekabeling wel niet gekost heeft.
Dat je nog 100Mbit en 1Gbit apparatuur gebruikt snap ik maar nu bekabeling onder de CAT6 in je gebouw trekken klinkt niet als dat er heel goed over de toekomst is nagedacht. Dat voelt een beetje hetzelfde als nu nog 100Mbit apparatuur kopen of investeren in een HUB.
1Gbit/s tot aan je voordeur is al op plekken leverbaar, dat gaat echt nog wel een keer naar 10Gbit/s. Sterker nog, dat ís er al: https://www.tweak.nl/glasvezel/pionieren-met-10-gigabit.htmlOok voor de consumenten is bijvoorbeeld een KPN 4K stream zo uit mijn hoofd maar 25 Mbit die zie ik de komende 10 jaar echt niet boven de 1 Gbit gaan. Mischien dat er over een paar jaar een standaard behoefte ontstaat voor 10 Gbit op file sharings niveau bij de tweakers maar bij de gewone consument zie ik dat nog niet gebeuren,
Sure, nog niet echt nuttig voor de gemiddelde consument maar het feit dat er nu al mee geexperimenteerd word zegt mij dat het wel eens minder dan 10 jaar kan gaan duren voordat je 1Gbit/s lijntje thuis voor een bepaalde groep gebruikers niet meer voldoende is.
Denk het niet. Glas heeft 1 onhebbelijke eigenschap: Het is verdomd lastig zelf te lassen. Een RJ45 connector knip je er zelf zo aan. Kabels met connectoren door buizen trekken is niet heel fijn en glas is daar ook een stuk gevoeliger voor.[...]
Op dit moment is cat 7 maximaal cat 6a gezien er nergens en als ze er zijn betaalbare cat 7 keystones/lsa stroken bestaan zover ik weet. Over 10 jaar is er allang cat 8/9 misschien wel 10 of wordt glasvezel de nieuwe standaard.
Sure, glas kan harder en bedrijfsmatig die ik er genoeg toepassingen voor, thuis denk ik dat het voorlopig niet zo'n vaart zal lopen. Tot aan de stoep, ja, je router in, absoluut. Maar glas ná je router, neuh. Veel te lastig. (Behalve dan wellicht op korte stukjes voor de hobbyist of in situaties waar je geen lastige tracées hebt.)
Tja. Het is niet mijn intentie over 10 jaar opnieuw bekabeling in mijn huis te (laten) trekken, hooguit de bestaande uit te breiden. Dus heb ik CAT7 in huis laten trekken omdat ik daarmee minder risico loop het over 10-15 jaar opnieuw te kunnen (laten) doen. Het prijsverschil is op 200 meter misschien €100-€150 en dat vind ik niet zo'n relevant bedrag. Zeker niet gezien de levensduur van die kabel (semi-onbeperkt) en in verhouding met de kosten van het aanleggen. (Aanzienlijk meer dan dat bedrag.)Dan trek ik tegen die tijd wel cat 7 of 8 voor 20ct per meter en steek ik die 200 euro nu in betere hardware. Want uit ervaring weer ik dat de bottleneck in 9/10 gevallen slecht werkende netwerkapparatuur is.
Op kantoor trekken we standaard CAT6. Dat heeft deels te maken met het feit dat we denken dat die snelheden voor thin clients en printers ruim voldoende zijn, deels met dat huurcontracten niet voor de eeuwigheid zijn. Het huis waarin we wonen willen we in oud worden, ik gok zomaar dat mijn werkgever voor mijn pensioen wel een keer verhuisd is.
Kan dat bedrag investeren in betere netwerkapparatuur, maar dat staat daar los van. Die betere netwerkapparatuur koop ik toch wel, met of zonder die besparing van €150 op mijn kabels. (Laatst nog 2 leuke TP-Link switches gekocht, L2 managed. Over een jaar of wat zal ik dat wel vervangen door 10Gbit apparatuur maar voor nu is dit prima en relatief betaalbaar terwijl het net wel een tandje beter is dan HTK switches van 2 tientjes.)
Hardware is vrij nieuw, nieuw of wordt nog vernieuwd, dus dat zal vrijwel geen beperking gaan opleveren als alles klaar is. Wat betreft 10Gbit/s zal daar op dit moment nog weinig van komen, dat spul is nog zeer prijzig en zal de komende jaren vast en zeker nog wel in prijs dalen en nieuwe ontwikkelingen op komen voor consumenten. Dat wacht ik dus nog even rustig af.unezra schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:09:
De bandbreedte word beperkt en bepaald door zowel je fysieke medium (de kabel) als je apparatuur en er zit vaak wat rek op. Ik heb begrepen dat je vaak nog redelijk >1Gbit/s over CAT5E kunt doen, maar het word niet ondersteund en in een bedrijfssituatie moet je dat absoluut niet willen.
Wil je 10Gbit/s, moet je daar én de juiste kabel (afhankelijk van de afstanden CAT6, 6A of 7) én de juiste apparatuur (switch, netwerkkaart) voor hebben.
Dat klopt ja, je hebt natuurlijk nog te maken met de eventuele condens die in de buis kan komen te staan en daardoor vochtig gaat worden.Er kan altijd water in de kabel komen. Ik zou zelf niet snel normale UTP door zo'n buis gooien. Investeer ook zeker in goede kabel. 100% koper dus en al dan niet voorzien van afscherming. (Dus niet sec kiezen voor UTP, maar ook kijken naar S/FTP en andere soortgelijke kabels met betere afscherming. UTP is niet afgeschermd.)
Ik neem uiterraard 100% CU. Nu hebben we namelijk Cat5 CCA liggen en merk gewoon dat wij onze 100mb up/down niet halen met die goedkope troep. Rechtstreeks op de router via een CU patchkabel haal ik namelijk wel die waardes.
Ik zal de S/FTP e.d. even meenemen in mijn lijst.
Bedankt voor de tips.
Alleen ik krijg m er totaal niet in, ook niet ondersteboven.
Wie heeft de oplossing?
10Gbps is relatief goedkoop via eBay te doen :ChrisTum schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:22:
[s]
Hardware is vrij nieuw, nieuw of wordt nog vernieuwd, dus dat zal vrijwel geen beperking gaan opleveren als alles klaar is. Wat betreft 10Gbit/s zal daar op dit moment nog weinig van komen, dat spul is nog zeer prijzig en zal de komende jaren vast en zeker nog wel in prijs dalen en nieuwe ontwikkelingen op komen voor consumenten. Dat wacht ik dus nog even rustig af.
https://www.ebay.com/itm/...-Adapter-OEM/172228575868
of
https://www.ebay.com/itm/...t-E10G42BTDA/252440714854
En de RJ45 varianten :
https://www.ebay.com/itm/...dapter-3DFV8/112759279146
of
https://www.ebay.com/itm/...work-Adapter/172543598754
Het is maar net wat je wilt en hoeveel je ervoor over hebt
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Facts don't care about your feelings
de zender prik je in het veld in de RJ45 aansluiting en met de ontvanger ga je bij de tros kabel staan. De kabel waar het signaal uit komt, is die desbetreffende RJ45-aansluiting waar de zender in zit.
Vervolgens monteer je patchpanelen af op de juiste methode (A of B.. ligt eraan hoe de RJ45's in het veld aangesloten zijn) en je bent klaar.
telkens spreken ze over frequenties van 2000mhz+
deze zijn dan voorzien voor 25 en 40gbit of hoger (men spreekt al van 100gbit maar ik twijfel of dat al een norm is)
ik heb persoonlijk een lage spec cat7 gelegd (draka uc900) , want je hebt voor 10gbit maar 500mhz frequentie nodig ..
10gbit is volgens sommige ook de hoogste maximale snelheid voor je klassiek 8P8C connector , daarna ga je naar bv merkspecifieke connectoren zoals bv een nexans GG45 connector , siemon tera connector.
ik zie 10gbit wel naar huizen komen eenmaal de stroomchips zuinig genoeg zijn om bv een passief gekoelde 10gbit switch te maken tegen een leuke prijs
de goedkoopste 8poort 10gbit switch is volgens mij nog steeds de netgear xs708E voor circa 550
deze heeft thans wel een backplane van 160gbit nodig, want zoveel rekenkracht vergt dat hij logischwijs warm kan worden.
ik ben er dus van overtuigd dat 10gbit wel degelijk komt , dat de mensen die nu kiezen voor cat7 ook de 2.5 en 5gbit standaard kunnen
Grof geweld??!!Isane schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 20:32:
Ik heb de Zyxel GS1100-16 gekocht + de tray voor 10 inch (https://netwerkproducten....vast-zwart-p-4197500.html)
Alleen ik krijg m er totaal niet in, ook niet ondersteboven.
Wie heeft de oplossing?
Een apparaat van 21,5 cm breed past gewoonweg niet in een tray met een binnenmaat van 21 cm

Zoiets is best te doen :ijske schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 22:19:
ik zie 10gbit wel naar huizen komen eenmaal de stroomchips zuinig genoeg zijn om bv een passief gekoelde 10gbit switch te maken tegen een leuke prijs
de goedkoopste 8poort 10gbit switch is volgens mij nog steeds de netgear xs708E voor circa 550
deze heeft thans wel een backplane van 160gbit nodig, want zoveel rekenkracht vergt dat hij logischwijs warm kan worden.
pricewatch: D-Link SmartPro DGS-1510-20
of
pricewatch: D-Link SmartPro DGS-1510-28X
Voor die paar clients die echt 10Gbps nodig hebben helemaal prima
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Zakelijke of privé?YoshiBignose schreef op donderdag 18 januari 2018 @ 21:41:
Binnenkort verhuizen naar een nieuw pand. Er liggen al wandcontactdozen met RJ45. In een klein hokje komen zo'n 40 utp kabels in een tros. Helemaal geen labels of wat dan ook. Hoe zouden jullie hier te werk gaan? Wat is aan te raden om neer te zetten als patchkast. Hoe kun je het makkelijkste kijken welke kabel bij welk wandcontactdoos hoort etc.?
Als het zakelijk is, kan het ook lonen de kabels in zijn geheel door te laten meten zodat je niet voor de verrassing komt te staan dat opeens je kabels niet goed functioneren. (Privé kan ik me voorstellen dat de kosten daarvan te hoog zijn.)
Ook zou ik checken wat voor kabel het is. CAT3 zou ik er direct uittrekken en vervangen.
Zakelijk. Het pand is niet zo oud dus verwacht geen CAT3, zal daar nog even naar kijken ja.unezra schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 07:29:
[...]
Zakelijke of privé?
Als het zakelijk is, kan het ook lonen de kabels in zijn geheel door te laten meten zodat je niet voor de verrassing komt te staan dat opeens je kabels niet goed functioneren. (Privé kan ik me voorstellen dat de kosten daarvan te hoog zijn.)
Ook zou ik checken wat voor kabel het is. CAT3 zou ik er direct uittrekken en vervangen.
Doormeten is neem ik aan signaal testen van de poort in de muur naar de juiste kabel toch? Op zich kan ik dat toch zelf doen?
Assumption is the mother of all f*ckups.YoshiBignose schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 09:34:
[...]
Zakelijk. Het pand is niet zo oud dus verwacht geen CAT3, zal daar nog even naar kijken ja.
Als je er de apparatuur voor hebt, zeker. Maar da's wel andere apparatuur dan een kabeltester van 2 tientjes bij de Praxis.Doormeten is neem ik aan signaal testen van de poort in de muur naar de juiste kabel toch? Op zich kan ik dat toch zelf doen?
Ja het kan altijd beter. Net ff gekeken en was gewoon cat5e.unezra schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:02:
[...]
Assumption is the mother of all f*ckups.
[...]
Als je er de apparatuur voor hebt, zeker. Maar da's wel andere apparatuur dan een kabeltester van 2 tientjes bij de Praxis.(Er komen meetrapporten over demping enzo uit, zodat je zeker weet dat een poort die 1Gbit/s moet doen, dat ook zou moeten halen.)
Verwijderd
In mijn vorige bedrijf waar ik werkte waren wij met 80 man. Allemaal op 10/100 Cisco switches. En een "schamelijke" 80 Mbps glasverbinding (1:1). En wij merkten NIETS van snelheid te kort of zo.
Ik heb alleen moeite om dat in de wanddoos te monteren. Er zitten in de doos in de muur vier schroefgaten, maar net op een andere plek dan het bevestiginsoortje dat dit basiselement heeft.
Als ik het element in de doos duw en vastschroef met het afdekplaatje in het raampje zit het geheel niet lekker vast.
Hoe doen jullie dit, kan je het element op een andere manier vastzette, of de doos opvullen?
Heb je een plaatje, want dan lijkt toch je doos gedraaid in de muur te zitten.miles schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:15:
Er zitten in de doos in de muur vier schroefgaten, maar net op een andere plek dan het bevestiginsoortje dat dit basiselement heeft.
Ja, ik heb een plaatje. De bevestigingsoortjes heb ik hier afgebroken. Zaten aan beiden kanten in het midden.CurlyMo schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 20:24:
[...]
Heb je een plaatje, want dan lijkt toch je doos gedraaid in de muur te zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door miles op 25-01-2018 22:04 ]
Gedraaid dus. Je schroefgaten horen Boven/Onder/Links/Rechts te zitten. Heb je geprobeerd of je de doos met een beetje kracht in het gat kon draaien, of liep je dan vast met je kabels?miles schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:02:
[...]
Ja, ik heb een plaatje. De bevestigingsoortjes heb ik hier afgebroken. Zaten aan beiden kanten in het midden.
[afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Underground75 op 25-01-2018 22:11 ]
Ik heb dat nooit zo gebruikt, maar volgens mij kun je met die stalen schroeven die klauwen naar buiten laten
komen. Weet alleen niet of dat lekker vast zit dan.
Waarom heb je die oortjes afgebroken? Nu kun je hem toch sowieso niet meer met schroeven vastmaken? Dan zijn die klemmen je enige hoop nog.
[ Voor 22% gewijzigd door NovapaX op 25-01-2018 22:22 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
En als de boel iets te vast zit door bijvoorbeeld stucwerk achter die ring: zet een schroevendraaier onder een van die schroefpunten en tik hem met een hamer iets verder.Underground75 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:10:
Die zwarte ring kan je draaien, pak een waterpomp tang, zet de bek open zodat de buitenkanten tegen de schroefgaten zit, en dan voorzichtig draaien. De zwarte ring zit "los" van de lasdoos
En: is die inbouwdoos door een professional in de muur gezet
[ Voor 6% gewijzigd door dreamscape op 25-01-2018 22:50 ]
Punctuality is the politeness of kings
Ik snap dat ook nooit. Eerst breken, dan om hulp vragenNovapaX schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 22:19:
Waarom heb je die oortjes afgebroken? Nu kun je hem toch sowieso niet meer met schroeven vastmaken? Dan zijn die klemmen je enige hoop nog.

@dreamscape
@NovapaX
@Underground75
Yep, door professional aangelegd. Tenminste, een installatiebedrijf dus daar ga ik vanuit.
Ik ben er een tijdje mee bezig geweest, met die oortjes eraan paste het helemaal niet, vandaar eraf gehaald. Ik dacht inderdaad dar die klauwtjes ook voor het vastzetten waren, maar dat is milimeterwerk, dat gaat hier niet lukken.
Het stucwerk zit er behoorlijk dik op gesmeerd, ik ga zo proberen of ik die ring kan draaien.
Als ik dit https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html element heb zal het wel passen. Hierbij zitten de oogjes wel op de juiste plek, schuin in de hoeken, plus op de plek waar ik ze heb afgebroken. Gevalletje goedkoop is duurkoop........
[ Voor 23% gewijzigd door miles op 26-01-2018 07:52 ]
Je kunt die klauwen dus niet voldoende ver naar buiten draaien?
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Dat andere basiselement heeft wel oogjes op de hoeken, maar die zijn alleen om het frontje op zijn plek te houden. Ze zitten in ieder geval niet 'op de juiste plek'. Bevestigingspunten aan de zijkant of boven en onder, dat is 'de juiste plek'. In jouw geval moeten de schroeven van de doos even naar de juiste plek gedraaid worden.
Punctuality is the politeness of kings
😎
Tnx voor het meedenken
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2