Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 26 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Weet niet of dit vloeken in de kerk is, maar vandaag deze binnen gekregen en ze zijn erg dun voor netwerkkabel.

https://www.aliexpress.co...=a2g0s.8937460.0.0.PeCByb

De 400 Mbit lijn van Ziggo werd volledig benut.

[ Voor 8% gewijzigd door Simbob op 30-12-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dat is precies waarnaar ik op zoek ben; COAX + UTP. Hoe sluit je de UTP aan op het wandcontactdoosje? Waar heb je deze gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisTum
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 01-10 17:06
ncornelisse schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:45:
Weet niet of dit vloeken in de kerk is, maar vandaag deze binnen gekregen en ze zijn erg dun voor netwerkkabel.

https://www.aliexpress.co...=a2g0s.8937460.0.0.PeCByb

De 400 Mbit lijn van Ziggo werd volledig benut.
Tja als je de specs kijkt zie je ook al dat het AWG32 (+/- 0.03mm2) is, normaal is het AWG23/24 (0,25mm2/0,20mm2) en de buiten diameter is 1.5mm bij 6mm dat is ook niet heel erg groot voor een netwerkkabel inderdaad.

En dan betwijfel ik nog of het wel CU is. Denk dat het eerder CCA is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28
wian schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:05:
[...]

Dat is precies waarnaar ik op zoek ben; COAX + UTP. Hoe sluit je de UTP aan op het wandcontactdoosje? Waar heb je deze gekocht?
https://www.klusspullen.n...al/niko/niko-ant-doos-mhz

UTP is makkelijk, je duwt ze er in. Knipt ze af, en klikt hem dicht (dan 'punched' hij zichzelf).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simbob
  • Niet online
ChrisTum schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:07:
[...]

Tja als je de specs kijkt zie je ook al dat het AWG32 (+/- 0.03mm2) is, normaal is het AWG23/24 (0,25mm2/0,20mm2) en de buiten diameter is 1.5mm bij 6mm dat is ook niet heel erg groot voor een netwerkkabel inderdaad.

En dan betwijfel ik nog of het wel CU is. Denk dat het eerder CCA is.
Ik heb geen super uitgebreid netwerk en hoef geen grote bestanden te verplaatsen. Voor mij is het prima en deze kabels nemen weinig ruimte in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

ncornelisse schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:14:
[...]

Ik heb geen super uitgebreid netwerk en hoef geen grote bestanden te verplaatsen. Voor mij is het prima en deze kabels nemen weinig ruimte in.
Voor (zeer) korte afstanden zal het inderdaad, voor nu, wel werken. Als je echter te kleine aders met wellicht ook nog CCA gebruikt, onthoud in ieder geval in je achterhoofd dat als je toch problemen krijgt, je iig als eerste test of het wellicht de kabels is of niet.

Veelal wordt dat echter vergeten na een paar jaar of als je misschien meer met je computer doet of de kabel ergens anders voor gebruikt.

Overigens hoeven kabels van Aliexpress niet per definitie slecht te zijn, je moet echter wel zelf de slechte van de goede kunnen onderscheiden. Als je dat niet kunt testen, moet je dat misschien niet willen.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:36
Sky Lynx schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:45:
Is het praktisch mogelijk om KOKA 9 + twee CAT6 door een 16 mm leiding heen te trekken?
Ja, zo ligt het bij mij (huurhuis) naar 2 kamers. In huurhuis sleuven in de vloer gemaakt, buizen voorbedraad en toen dichtgesmeerd. Dit zit so mega vast, was met een trekveer nooit gelukt, maar omdat de buizen nog los te koppelen waren kon het stukje voor stukje. Geen aanrader en in jouw geval absoluut ondenkbaar :P
Is het praktisch mogelijk om KOKA 9 + twee CAT5E door een 16 mm leiding heen te trekken?
Met heel veel geduld en als er nauwelijks bochten zijn over een korte afstand kun je overwegen het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik ben een long time lurker in dit topic; heb het leeuwendeel gelezen en inmiddels alle basis-info voorhanden om zelf een LAN-netwerk aan te leggen. Dank aan iedereen die dit mogelijk maken voor beginners als ik.

Graag zou ik jullie advies willen bij het volgende projectje. De buurvrouw van mijn ouders heeft al geruime tijd last van een ontzettend slecht TV-signaal. Om een lang verhaal kort te maken: het ligt aan de COAX-kabel in de muur. Die moet vervangen worden (van meterkast naar woonkamer). Nu heb uiteraard de KOKA9 van Hirschmann op het oog. Daarbij wil ik ook een UTP-kabel erdoorheen trekken voor haar computer, televisie en Chromecast d.m.v. een switch. Internet-modem staat namelijk direct aangesloten op AOP in de meterkast en een UTP-kabel naar de woonkamer zou haar huidige slechtwerkende WiFi-situatie eindelijk verbeteren naar bedraad internet. Van verschillende posts zoals die van Annuk heb ik begrepen dat (S)FTP overkill is voor in huis, dus mijn oog is gevallen op degelijke CAT6 UTP van Belden.

De buurvrouw zou het liefst door dezelfde leiding eigenlijk ook een telefoonkabel erdoorheen willen hebben voor haar huistelefoon (ja die gebruikt ze nog, ze is een 60-plusser). Mijn idee was om er nog een UTP-kabel extra erdoorheen te trekken (dus COAX + 2 UTP) en die te gebruiken als telefoonverbinding. In de toekomst kan deze alsnog worden aangepast naar een extra LAN-verbinding.

Maar nu komt het euvel: het betreft een standaard 16mm leiding. De diameter van KOKA 9 is volgens de Hirschmann fact sheet 7 millimeter en die van CAT6 UTP volgens de Belden factsheet zo'n 6 millimeter (als je de marge meetelt). Theoretisch zou een bundeltje van KOKA 9 + twee CAT6 door een 16 millimeter leiding heen kunnen, maar ik heb zo'n vermoeden dat dit praktisch niet te doen is (alhoewel ik bv. een post heb gevonden van DaRoot die het wel is gelukt; onbekend welke diameter leiding).

Het alternatief is om CAT5E te gebruiken vanwege de kleinere diameter (5.1 millimeter inclusief marge volgens de Belden factsheet). En omdat de buurvrouw toch slechts Gigabit-snelheid nodig heeft, zou dit in principe voldoende zijn. Mijn inschatting is dat KOKA 9 + twee CAT 5E praktisch gezien wèl door een 16 millimeter leiding heen getrokken zou kunnen worden.

Toch heb ik begrepen dat het verstandiger is om CAT6 aan te leggen vanwege lagere latency, minder cross-talk en mogelijkheid van two-way communication (dit laatste zou CAT5E niet kunnen).

Voordat ik zelf van alles ga uitproberen, leek het mij verstandig om hier info in te winnen van Tweakers die dit misschien al hebben gedaan:
  1. Is het praktisch mogelijk om KOKA 9 + twee CAT6 door een 16 mm leiding heen te trekken?
  2. Is het praktisch mogelijk om KOKA 9 + twee CAT5E door een 16 mm leiding heen te trekken?
  3. Indien (1) niet mogelijk is, heeft KOKA 9 + één CAT6 de voorkeur boven KOKA 9 + twee CAT5E vanwege de betere LAN-verbinding die een CAT6 met zich meebrengt?
In situatie (3) moet ik dan naar een andere oplossing zoeken voor haar huistelefoon als KOKA 9 + één CAT6 toch beter blijkt te zijn, maar dat bespreek ik met haar zodra ik weet of (1) en/of (2) mogelijk is. Uiteraard is er ook een vierde optie (KOKA 9 + één CAT6 + platte telefoonkabel), maar die houd ik nog even apart als allerlaatste optie omdat ik zoveel mogelijk het gebruik van platte telefoonkabel wil vermijden (immers, UTP-kabel kan exact hetzelfde en is bovendien multifunctioneel).
Optie 1 gewoonweg onmogelijk.
Optie 2 ja dat kan mits niet te veel/krappe bochten iig genoeg "glij"middel gebruiken voor kabels.

Optie 3: 1 x coax 1 x 5e utp 4 pair en 1 x 5e utp 2 pair deze heeft maar 2 paren dus 4 draadjes en is stuk dunner en genoeg voor de telefoon.

Optie 4: 1 x coax 1 x utp 1 x dect telefoon setje met losse zender van 4 tientjes.

Optie 5: 1 x coax en modem naar de woonkamer verplaatsen ?.

Gezien de leeftijd van de buurvrouw lijkt het mij gewoon een doorsnede standaart internet gebruiker? Dan is cat 6 overkill en maakt het voor jouw een stuk moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 09:17
miles schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:37:
@smeerbartje Je geeft aan dat je volledig cat6a bekabeld bent, maar de belden kabels zijn cat6 en het patchrackje toch ook? Typo of heb je nog ander materiaal gebruikt?
Ja sorry, heb inderdaad allemaal cat6 spul, geen "a" dus. Leek me voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:06
@Sky Lynx er zijn mogelijks wel electriciens in de buurt die zo'n rol hebben staan waarvan jij per meter mag kopen

anders heeft rexel em per meter (daar kan je helaas wel niet kopen zonder kvk-nr)
ik blijf er wel bij dat coax +2x cat6 onmogelijk is in een 5/8e buis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-10 13:18
ijske schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:23:
@Sky Lynx er zijn mogelijks wel electriciens in de buurt die zo'n rol hebben staan waarvan jij per meter mag kopen

anders heeft rexel em per meter (daar kan je helaas wel niet kopen zonder kvk-nr)
ik blijf er wel bij dat coax +2x cat6 onmogelijk is in een 5/8e buis...
Kan wel, maar dan moet je de kabels strak naast elkaar invoeren in de buis of strak intapen en er moeten niet teveel bochten in zitten. Ik heb hier in huis 4x een cat6 in een 3/4 buis liggen. Stukje van 3 meter zonder bochten, maar het is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:06

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

vincedd schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:03:
[...]

Kan wel, maar dan moet je de kabels strak naast elkaar invoeren in de buis of strak intapen en er moeten niet teveel bochten in zitten. Ik heb hier in huis 4x een cat6 in een 3/4 buis liggen. Stukje van 3 meter zonder bochten, maar het is mogelijk.
Inderdaad, hier 5 Cat6 kabels door een stukje 19mm van een halve meter. Dat zit wel best vast.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dat écht nodig om 2 UTP en één coax in één buis te doen? Wat heeft die tweede UTP als meerwaarde?

Coax is voor TV (eventueel Ziggo modem). UTP is voor iPTV of wat andere media servers. Als je meer nodig hebt, zet een goedkope Gigabit Netgear switch neer. Klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
Waarom wen switch gebruiken als je utp kan gebruiken? Ik heb 8 cat6 aanslyitingen achter mijn tv zitten. Mijn switchen heb ik centraal hangen. Liever 1 utp meer , dan een switch extra in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Verwijderd schreef op zondag 31 december 2017 @ 19:11:
Is dat écht nodig om 2 UTP en één coax in één buis te doen? Wat heeft die tweede UTP als meerwaarde?
LACP kan een optie zijn :)

Zelf ben ik naar iets op zoek dat niet lijkt te bestaan : Een bracket/standaard voor een switch die de RJ45 poorten vooraan heeft om zo de kabels netjes naar achteren te geleiden onder de switch door.

Zeg maar een patchpaneel zonder het patch gedeelte wat er dan onder zit en de kabels doorheen kunnen...

Bestaat zoiets :? Welke zoektermen moet ik hebben ?

Wat ik wil is deze switch daarop monteren : pricewatch: HP Procurve 1400-8G
En dan dus de kabels eronder naar achteren geleiden :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:20
nero355 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 03:53:
Zelf ben ik naar iets op zoek dat niet lijkt te bestaan : Een bracket/standaard voor een switch die de RJ45 poorten vooraan heeft om zo de kabels netjes naar achteren te geleiden onder de switch door.

Zeg maar een patchpaneel zonder het patch gedeelte wat er dan onder zit en de kabels doorheen kunnen...

Bestaat zoiets :? Welke zoektermen moet ik hebben ?
10" neem ik aan gezien de switch?

https://netwerkproducten....-05u-grijs-p-4357809.html

Zoiets?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
wian schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:05:
[...]

Dat lijkt op de coax/RJ45 combinatie van het Belgische Niko (die ik in 2016 al had aangedragen hier :9).

Heb ik destijds bij een Belgische webwinkel besteld en in Nederland laten bezorgen. Vergeet geen afdekplaat erbij te bestellen, mocht je deze nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Tommert38 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 14:54:
[...]

Dat lijkt op de coax/RJ45 combinatie van het Belgische Niko (die ik in 2016 al had aangedragen hier :9).

Heb ik destijds bij een Belgische webwinkel besteld en in Nederland laten bezorgen. Vergeet geen afdekplaat erbij te bestellen, mocht je deze nemen!
Over die afdekplaat. Ik heb nu die van Niko er bij besteld, maar ik wil liever een originele Jung er op monteren, omdat dit de zelfde style is.

Echter kom ik rondom 5 mm te kort, ik mis zegmaar een plaatje zoals in onderstaande foto. Is dit los te bestellen? Waar moet ik gaan zoeken (Jung of Niko), ik kon allebei zo snel niks vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rcGQEjO4U40I46IXRpkYtOMB/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcandevil
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 07:46
vincedd schreef op maandag 1 januari 2018 @ 03:39:
Waarom wen switch gebruiken als je utp kan gebruiken? Ik heb 8 cat6 aanslyitingen achter mijn tv zitten. Mijn switchen heb ik centraal hangen. Liever 1 utp meer , dan een switch extra in huis.
Waarom dan specifiek? Omdat het netter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Arcandevil schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:14:
[...]

Stroom verbruik!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Arcandevil schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:14:
[...]

Heb een patchkast met 2 switxhes in de garage staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMadeLove2MyN95
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-03-2021
Coax vraagje: Ik heb in m'n hele huis dubbele Cat6a kabels getrokken. Nu ben ik nieuwe klant bij Ziggo en blijkt dat de mediabox aangesloten moet worden met een coax kabel. (Duh 8)7)

Ik ben van plan om beide UTP kabels uit de leiding trekken en er vervolgens een UTP kabel en een coax kabel er terug doorheen te trekken. Kan dit zomaar? Ik heb weleens ergens gelezen dat UTP kabels niet met andere kabels in een leiding mogen liggen i.v.m. storing? En zitten er beperkingen aan de lengte van een coax kabel? Ik denk dat hij wel een meter of 15 moet worden. Ik ben ook aan het zoeken naar een gecombineerd coax/utp wcd (Jung) maar nog niet gevonden. Iemand tips hiervoor? Bedankt!

EDIT: Ik denk dat ik onderstaande WCD nodig heb. Weet iemand waar ik die kan vinden?

[ Voor 17% gewijzigd door IMadeLove2MyN95 op 01-01-2018 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
IMadeLove2MyN95 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:01:
Coax vraagje: Ik heb in m'n hele huis dubbele Cat6a kabels getrokken. Nu ben ik nieuwe klant bij Ziggo en blijkt dat de mediabox aangesloten moet worden met een coax kabel. (Duh 8)7)

Ik ben van plan om beide UTP kabels uit de leiding trekken en er vervolgens een UTP kabel en een coax kabel er terug doorheen te trekken. Kan dit zomaar? Ik heb weleens ergens gelezen dat UTP kabels niet met andere kabels in een leiding mogen liggen i.v.m. storing? En zitten er beperkingen aan de lengte van een coax kabel? Ik denk dat hij wel een meter of 15 moet worden. Ik ben ook aan het zoeken naar een gecombineerd coax/utp wcd (Jung) maar nog niet gevonden. Iemand tips hiervoor? Bedankt!

EDIT: Ik denk dat ik onderstaande WCD nodig heb. Weet iemand waar ik die kan vinden?

[...]
https://www.klusspullen.n...al/niko/niko-ant-doos-mhz

Als je googled op 170-65238 vind je wel meer leveranciers.

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 01-01-2018 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:24:
Die zijn er wel, echter gigantisch duur (ik heb ze bij Conrad winkel in Frankfurt voor 19,95 euro gezien voor 15 cm met haakse F connectoren.
Ik heb nu deze besteld https://www.hirschmann-mu...roducten/ID/74196/KVLA-35 voor een schappelijke prijs.

Afbeeldingslocatie: https://www.hirschmann-multimedia.nl/Portals/0/Productdatabase/606300784/Images/606300784_KVLA%2035_LowRes.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IMadeLove2MyN95
Tnx, dit komt al wel aardig in de buurt. Alleen net niet wat ik zoek want ik heb overal Jung en cat 6a ipv cat6.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:41
IMadeLove2MyN95 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:01:
Ik ben van plan om beide UTP kabels uit de leiding trekken en er vervolgens een UTP kabel en een coax kabel er terug doorheen te trekken. Kan dit zomaar? Ik heb weleens ergens gelezen dat UTP kabels niet met andere kabels in een leiding mogen liggen i.v.m. storing?
Volgensmij geldt dat alleen voor stroomkabels (die mag je niet met iets anders erbij leggen, maar zal ook tot storing leiden). UTP & coax kun je gewoon combineren zonder problemen. Beide kabels zijn daar voldoende voor geïsoleerd.
Ik ben ook aan het zoeken naar een gecombineerd coax/utp wcd (Jung) maar nog niet gevonden. Iemand tips hiervoor? Bedankt!
Naast een WCD met beide kun je ook voor keystones gaan. Je kunt dan een Jung draagring nemen en daar dus een Cat6a & coax keystone in plaatsen. Dan heb je ook een oplossing die helemaal in lijn met je schakelmateriaal is en kun je het ook gegarandeerd combineren met andere WCDs met 1 raam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
IMadeLove2MyN95 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:34:
[...]

Tnx, dit komt al wel aardig in de buurt. Alleen net niet wat ik zoek want ik heb overal Jung en cat 6a ipv cat6.
Als je een verloopring kan vinden net als onderstaand, dan moet het lukken. Gat bij Jung is 55/56 mm en Niko is 45 mm groot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rcGQEjO4U40I46IXRpkYtOMB/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dan moet ik eerst een 10" rack regelen die ik niet heb :+

Ik zoek echt iets als dit : https://s.s-bol.com/imgba.../1/9200000025831169_1.jpg

Maar dan op de kop en de zijkanten wat langer, zodat je de switch erop kan vastschroeven.
En dan nog de kabels dus onder de switch een beetje vasthoudt/geleidt :)

Maar bedankt voor het meedenken!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
nero355 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 01:55:
[...]

Dan moet ik eerst een 10" rack regelen die ik niet heb :+

Ik zoek echt iets als dit : https://s.s-bol.com/imgba.../1/9200000025831169_1.jpg

Maar dan op de kop en de zijkanten wat langer, zodat je de switch erop kan vastschroeven.
En dan nog de kabels dus onder de switch een beetje vasthoudt/geleidt :)

Maar bedankt voor het meedenken!
Ik zou het gaan zoeken met termen als desktop rack.
Bij thomann hebben ze een 4U bijvoorbeeld.
Als je 1 switch en kabels wilt zou je een 2U moeten hebben.

https://www.thomann.de/nl...bel_desktoprack_5003g.htm

Wel opletten dat je bij dit soort behuizingen ook vaak uitkomt bij dingen waar geen 19" HE bevesiging rails in zitten zoals deze: https://www.don-audio.com...Enclosure-1RU-2RU-3RU-4RU

[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 02-01-2018 07:05 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IMadeLove2MyN95
mhr-zip schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:09:
Over die afdekplaat. Ik heb nu die van Niko er bij besteld, maar ik wil liever een originele Jung er op monteren, omdat dit de zelfde style is. Echter kom ik rondom 5 mm te kort, ik mis zegmaar een plaatje zoals in onderstaande foto. Is dit los te bestellen? Waar moet ik gaan zoeken (Jung of Niko), ik kon allebei zo snel niks vinden.

[afbeelding]
Ik kwam deze tegen! https://www.elektrototaal...ctdoos-alpinwit-glanzend/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Bedankt, ik bestel hem straks mee. Zie ik wel of hij past.

Ik zoek alleen nog een enkelvoudig opbouw CAT 6 doosje (liefst die ik vandaag af kan halen, regio Rotterdam).
Bijna alles wat ik vind is Cat 5E of tweevoudig, of via een webshop hier ver vandaan. Iig niet bij Alternate, Informatique, Hornbach, Technische unie (of heb ik niet goed gezocht?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-10 09:27
In onze nieuwe woning wil ik de loze leidingen gaan bedraden met UTP. Twee overwegingen:

1. Heeft het de voorkeur om ofwel een compleet basiselement met dubbele RJ45 te gebruiken of juist losse RJ45 connectors met een simpele basisplaat, of maakt het niet uit? Ik ben geneigd het eerste te doen, omdat de standaardaansluitingen dit ook hebben, maar misschien is er een reden om juist voor losse keystones te gaan?

2. Ik twijfel tussen een Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE als accespoint en de variant voor in de muur: Ubiquiti UniFi AC In-Wall. Ik heb er helaas niet aan gedacht om een loze leiding in de plafonds te laten plaatsen, waardoor ik de AC dus ergens op een normale aansluiting moet gaan plaatsen. De ronde 'rookmelder'-variant staat dan misschien een beetje apart om random op te muur te hangen, of heeft iemand hier een creatieve oplossing voor? De In-Wall variant vind ik wegens de aansluitingen interessante optie, maar er is nog niet zoveel over te vinden qua ervaringen. Ook vraag ik me af hoe irritant het is dat het dan ingebouwd zit, mocht je het nog willen verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Nu online
Die inwall variant is gebouwd om de Amerikaanse standaart kwa inbouw dozen en die wijken af van nederland! Dus goed kijken of het überhaupt gaat passen!.

Ik zou met keystones gaan werken! Dus losse plaat gebruiken. Kost vrijwel hetzelfde maar als de keystones stuk gaat hoef ie alleen die te vervangen ipv het gehele front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarrr
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-10 09:27
Jan-man schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:09:
Die inwall variant is gebouwd om de Amerikaanse standaart kwa inbouw dozen en die wijken af van nederland! Dus goed kijken of het überhaupt gaat passen!.

Ik zou met keystones gaan werken! Dus losse plaat gebruiken. Kost vrijwel hetzelfde maar als de keystones stuk gaat hoef ie alleen die te vervangen ipv het gehele front.
Ja, vandaar ook de twijfel. Op zich zit er een basisplaatje bij met een heleboel verschillende gaten, waarvan er dan hopelijk twee moeten gaan passen op de NL inbouwdozen. Ik kan het tot dusver echter nergens bevestigd vinden. Dit heeft qua montage/nette afwerking + aanwezigheid extra poorten mijn voorkeur maar er hangt ook een prijskaartje aan natuurlijk. Als iemand hier ervaring heeft met het opbouwen van de In-Wall dan ben ik dus erg benieuwd!

Oké, dan ga ik zoeken naar een goede combinatie met keystones. Vergeten erbij te zeggen dat het mijn voorkeur heeft om gewoon met een normale UTP-tang te gaan werken aangezien ik die al heb liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Sarrr schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:18:
[...]

Ja, vandaar ook de twijfel. Op zich zit er een basisplaatje bij met een heleboel verschillende gaten, waarvan er dan hopelijk twee moeten gaan passen op de NL inbouwdozen. Ik kan het tot dusver echter nergens bevestigd vinden. Dit heeft qua montage/nette afwerking + aanwezigheid extra poorten mijn voorkeur maar er hangt ook een prijskaartje aan natuurlijk. Als iemand hier ervaring heeft met het opbouwen van de In-Wall dan ben ik dus erg benieuwd!
Dit kun je het beste even in het Ubiquiti topic vragen lijkt mij: \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2 . Maar ik meen mij te herinneren dat er daar wel een aantal gebruikers ervan zijn langs gekomen. Daarnaast zou het natuurlijk ook raar zijn dat het zo massaal in Nederland wordt aangeboden als het niet zou passen.
Oké, dan ga ik zoeken naar een goede combinatie met keystones. Vergeten erbij te zeggen dat het mijn voorkeur heeft om gewoon met een normale UTP-tang te gaan werken aangezien ik die al heb liggen.
Zowel de keystones als de kant en klare inbouwelementen van Rutenbeck moet je met een punch down tool aansluiten. De Ubiquiti UniFi AP AC IW moet je dan wel weet met een stekker aansluiten, dus daarvoor heb je wel een tang nodig zoals je ook bij patchkabels gebruikt. Uiteraard wel opletten dat je in dit geval stekkers voor stugge kabels hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
Misschien ter overvloede maar een snelle zoektocht hier in dit topic en het forum leverde niks op.

Jung AS500 afdekramen passen prima op deze CAT6 WDC's van netwerkproducten.com.

Toen ik er zelf op zocht kon ik het antwoord ook niet vinden.

[ Voor 22% gewijzigd door CurlyMo op 03-01-2018 07:17 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-09 03:09
@CurlyMo
Dus ipv
deze en
deze
koop je
dit en
5x dit

[ Voor 17% gewijzigd door miles op 03-01-2018 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jacovn schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 06:59:
Ik zou het gaan zoeken met termen als desktop rack.
Bij thomann hebben ze een 4U bijvoorbeeld.
Als je 1 switch en kabels wilt zou je een 2U moeten hebben.

https://www.thomann.de/nl...bel_desktoprack_5003g.htm

Wel opletten dat je bij dit soort behuizingen ook vaak uitkomt bij dingen waar geen 19" HE bevesiging rails in zitten zoals deze: https://www.don-audio.com...Enclosure-1RU-2RU-3RU-4RU
Ik denk dat ik zelf ook wel zoiets kan maken :) Thnx voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Exact, scheelt toch weer een paar euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CurlyMo schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:07:
Misschien ter overvloede maar een snelle zoektocht hier in dit topic en het forum leverde niks op.

Jung AS500 afdekramen passen prima op deze CAT6 WDC's van netwerkproducten.com.

Toen ik er zelf op zocht kon ik het antwoord ook niet vinden.
Let er wel op dat deze doosjes v.z.i.w. een horizontale kabelinvoer hebben, waar je normaliter, lijkt mij, de leidingen van boven of beneden trekt. Op het moment dat je leiding inderdaad van boven/beneden binnen komt zal het je gok ik ook niet lukken om de kabel nog die knik van 90 graden te laten maken om hem goed in dat doosje aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
RobertMe schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 07:40:
[...]

Let er wel op dat deze doosjes v.z.i.w. een horizontale kabelinvoer hebben, waar je normaliter, lijkt mij, de leidingen van boven of beneden trekt. Op het moment dat je leiding inderdaad van boven/beneden binnen komt zal het je gok ik ook niet lukken om de kabel nog die knik van 90 graden te laten maken om hem goed in dat doosje aan te sluiten.
Ik heb ze hier prima vanuit alle richtingen kunnen aansluiten. Daar heb ik overigens niet eens over nagedacht :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
CurlyMo schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 08:17:
[...]

Ik heb ze hier prima vanuit alle richtingen kunnen aansluiten. Daar heb ik overigens niet eens over nagedacht :/
Kan ook komen doordat ik Cat6a kabel had, maar dan dus met Cat6 doosje. Mogelijk dat Cat6 flexibel genoeg is dat het wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
Over enkele weken komt KPN glasvezel aansluiten in ons nieuwe huis.
De aanwezige loze leidingen ga ik bekabelen en van utp (cat 6) voorzien.
De utp kabels die in de meterkast terechtkomen moeten verder verwerkt worden tot er een aansluiting met de Experiabox gemaakt kan worden.
Ik heb hiervoor met info uit dit forum het volgende bedacht en hoor graag of dat naar jullie mening gaat werken of dat er een betere manier is om dit voor elkaar te krijgen.

Ik heb loze leidingen (19mm) lopen en wil daar afhankelijk van de locatie 2 (of 3, afhankelijk van of ik basiselement en afdekraampje voor 3 kan vinden) utp kabels doorheen trekken.
(Ik ben dus nog opzoek naar afdekraampje en basiselement met daarin 3 aansluitingen/gaten, lsa, evt opbouw (garage))

Mijn lijstje, uitgegaan van 2 twee kabels per leiding:
Basis
5 x [url="https://www.sandervunderi...elwit-a569-2bfpluaww.html"]https://www.sandervunderi...elwit-a569-2bfpluaww.html[/url] (reeds 1 in bezit)
6 x https://www.sandervunderink.nl/rutenbeck-netwerk-telefoon-basiselement-dubbel-cat-6-standaard.html
1x https://netwerkproducten.com/webshop/wandcontactdoos-opbouw-2-x-cat6-afgeschermd-chroom-p-4359244.html
10 x https://www.sandervunderink.nl/#search:query=100RJ45CAT6

Kabel
2x https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-belden-cat-6-doos-100-meter.html

Patchpaneel
https://netwerkproducten.com/webshop/desktop-patchpaneel-cat6-12-poorts-zwart-p-4301301.html

Glijmiddel
https://www.sandervunderink.nl/3m-kabelglijmiddel-tube-200ml.html

Dogger
- dogger aanwezig
- krimptang is aanwezig

Switch
TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)

Ik twijfel nog een beetje over het patchpaneel, alle poortjes zullen niet direct actief zijn. Als ik 24 neem ben ik wel in één keer klaar, moet het alleen dwars in de kast monteren.
Het is mij niet helemaal duidelijk of ik bij het utp basiselement en de afdekplaat ook nog een raampje nodig heb.

Ik heb de volgende opstelling in gedachte:
Vanuit de Experiabox één kabel naar de switch. Ik begin met een 8 poorts switch. (meerpoorts switches zijn duur, duurder dan 3 x een TP-Link 8 poorts kopen, hoewel meer aansluitingen mij wel prettig lijkt en ik in de toekomst meerdere netwerkprodukten aan wil sluiten. (evt. 2e tv, printer, spelcomputer, extra pc en beveiligingscamera’s)
https://tweakers.net/pricewatch/335055/tp-links-tl-sg1024de/specificatie/ of https://tweakers.net/pricewatch/335084/tp-link-tl-sg1016de.html zijn de goedkoopste meerpoort switches, maar de prijs….
Ook zou ik in de toekomst ook nog wel gebruik willen maken van een POE switch.

Vanuit de Switch naar het patchpaneel.
Ik wil een ubiquity AP aansluiten (voorlopig maar met power injector ivm POE), TV kijken in de woonkamer en de NAS vanuit de meterkast op de mediaspeler in de woonkamer aansluiten en een pc bekabeld aan kunnen sluiten. Ook wil ik in de meterkast de zonnepanelen via het netwerk uit kunnen lezen.
Ik heb begrepen dat voor TV kijken niet meer een aparte VLan of poort op de Experiabox nodig is, maar dat IGMP Snooping op de switch wel een vereiste is. Volgens mij zit je aan een managed switch als je IGMP Snooping wilt hebben.

Ik vraag me af of mijn denkwijze (met name tav Experiabox naar switch) klopt en of er verbeterpunten in bovenstaande aan te geven zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door miles op 07-01-2018 21:04 . Reden: aanpassingen samenstelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Laatst online: 22:22
miles schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:34:
...

Vanuit de Switch naar het patchpaneel.
Ik wil een ubiquity AP aansluiten (voorlopig maar met power injector ivm POE), TV kijken in de woonkamer en de NAS vanuit de meterkast op de mediaspeler in de woonkamer aansluiten en een pc bekabeld aan kunnen sluiten. Ook wil ik in de meterkast de zonnepanelen via het netwerk uit kunnen lezen.
Ik heb begrepen dat voor TV kijken niet meer een aparte VLan of poort op de Experiabox nodig is, maar dat IGMP Snooping op de switch wel een vereiste is. Volgens mij zit je aan een managed switch als je IGMP Snooping wilt hebben.

...
Het klopt inderdaad dat je geen apart VLAN meer nodig hebt voor tv kijken, zolang je switches inderdaad IGMP snooping ondersteunen.

IGMP snooping op switches heb ik enkel nog meegemaakt op managed switches. Kijk bij switches ook niet enkel naar de opties, maar ook naar de backbone (aantal max Gbps dat zo'n switch aan kan). Persoonlijk was mijn ervaring met TP-Link en zelfs Netgear switches drama toen ik op een gegeven moment wel VLAN's wilde hebben voor TV en telefonie (zit ook bij KPN met glas ;) ). De managed Netgear en TP-Link switches gingen toen om de haverklap van hun stokje. Daarna Zyxel Managed switches gekocht en geen enkel probleem meer gehad.

Veel succes met je netwerk aanleggen en vergeet niet om foto's te posten als je klaar bent!

[ Voor 4% gewijzigd door thomasv op 03-01-2018 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
@thomasv
Ik dacht dat je met de nieuwe experiabox voor TV geen vlan meer nodig had.
Telefonie loopt bij ons niet via de experiabox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
  • Laatst online: 22:22
miles schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:15:
@thomasv
Ik dacht dat je met de nieuwe experiabox voor TV geen vlan meer nodig had.
Telefonie loopt bij ons niet via de experiabox.
Zoals ik aangaf klopt die stelling inderdaad. In mijn geval maakt de Experiabox maar gelimiteerd deel uit van mijn netwerk, enkel voor telefonie. En dan moet je wel met VLAN's werken ;). Dit is in jouw geval op dit moment waarschijnlijk niet van toepassing, en mijn tekst was dan wellicht wat uitgebreid. Wilde je enkel waarschuwen dat goedkoop (want TP-Link is niet het duurste merk) in sommige gevallen, wanneer je wensen wat veranderen, duurkoop kan zijn doordat je opnieuw apparatuur nodig hebt. Zoals gezegd, geldt niet voor iedereen ;).

[ Voor 52% gewijzigd door thomasv op 03-01-2018 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

thomasv schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:45:
IGMP snooping op switches heb ik enkel nog meegemaakt op managed switches. Kijk bij switches ook niet enkel naar de opties, maar ook naar de backbone (aantal max Gbps dat zo'n switch aan kan).
Zegt echt niks : Elke fabrikant zet netjes daar neer wat het in theorie zou moeten zijn, maar vaak is het veel lager als men echt gaat testen ;)
Persoonlijk was mijn ervaring met TP-Link en zelfs Netgear switches drama toen ik op een gegeven moment wel VLAN's wilde hebben voor TV en telefonie (zit ook bij KPN met glas ;) ). De managed Netgear en TP-Link switches gingen toen om de haverklap van hun stokje. Daarna Zyxel Managed switches gekocht en geen enkel probleem meer gehad.
Kwam dat niet doordat de switches misschien geen IGMPv3 maar alleen IGMPv2 support hadden ?
Je moet namelijk echt IGMPv3 hebben!

En noem eens wat modellen dan weten we welke we moeten vermijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:55
RobertMe schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:34:
[...]

Volgensmij geldt dat alleen voor stroomkabels (die mag je niet met iets anders erbij leggen, maar zal ook tot storing leiden). UTP & coax kun je gewoon combineren zonder problemen. Beide kabels zijn daar voldoende voor geïsoleerd.
Niets met storing te maken maar met veiligheid ;)
Je hebt mogelijk kans dat je 230v op je utp bekabeling zet en zodra jij je RJ45/8P8C plugje inplugt in de muur en de andere kant nog in je hand hebt heb je kans dat je jezelf onder spanning zet ;)

Daarentegen mag je inderdaad wel coax en utp mengen/mixen, dit gebruikt beide geen hogere spanningen (zijn aanraak veilig) en hebben weinig tot geen invloed op elkaar ;)
[...]

Naast een WCD met beide kun je ook voor keystones gaan. Je kunt dan een Jung draagring nemen en daar dus een Cat6a & coax keystone in plaatsen. Dan heb je ook een oplossing die helemaal in lijn met je schakelmateriaal is en kun je het ook gegarandeerd combineren met andere WCDs met 1 raam.
Dit inderdaad :)

@Sky Lynx waarom kijk je niet naar de Koka799, deze is iets dunner dan de Koka9 en is in principe ook voldoende :)
Maar heb je ook enig idee hoe de leiding loopt? Hoeveel bochten en overgangen tussen buizen?

Als je meer poortjes wenst/wilt kan je evt. ook kijken naar 2x 12p desktop paneeltjes als DEZE

En je noemt al een X-aantal verschillende shops.. kijk even of je zoveel mogelijk bij 1 shop kan kopen, scheelt je meestal een stukje verzendkosten ;)
SanderVunderink heeft bv. ook gewone Cat6 RJ45 plugjes voor stugge/solid kabel, alsook bv kabelglijmiddel e.d. misschien moet je ff zoeken bij de shops die je aandraagt maar het is even een kleine tip :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ik heb proef ondervindelijk getest, het past niet (misschien met veel tweaken), en er zit een tint kleur verschil tussen jung en gira.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-07 10:05
Sarrr schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 13:18:
[...]

De In-Wall past op een NL wand-contact-doos, dat kan je ook gewoon terugvinden in de handleiding. Zie de mounting holes:
Afbeeldingslocatie: https://inwall.ubnt.com/img/section-03/device-01.png?v=5b89604

De AP-AC-LITE past overigens ook precies op een NL wand-contact-doos. Zie de mounting-holes:
Afbeeldingslocatie: http://www.doubleradius.com/Ubiquiti-Unifi-AP-AC-LR-Back.png

Enige aanvulling voor de AP-AC-LITE is dat je een gaatje moet boren in de bracket (onder in) en daar je UTP kabel door moet halen om vervolgens een RJ45 connector op te knijpen. Op deze manier hangt je AP strak aan de muur/het plafond. Mocht je in de toekomst over willen stappen naar de PRO versie van zal je dit geintje nogmaals moeten uitvoeren, de brackets verschillen namelijk van grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Out.of.Control schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:25:
[...]

Even opgezocht: de tang die ik heb is van Cablecon. Op diverse plekken rond de 45 euro te koop. Degelijk ding, maar ziet er op het eerste gezicht niet heel anders uit dan die tang van €17,50.
Als het voor een enkele keer is, zou ik voor die goedkope tang gaan.
Ik kan voor een zacht prijsje aan deze tang komen:

https://www.installatieva...el-diam-9-2mm-98028840-01

Is dat de tang die jij ook hebt? En deze is toch geschikt voor SFC-012 connectoren? https://www.hirschmann-mu...15/SFC-012-F-56-UNIV-5188

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:13
Hij lijkt er wel heel erg op. Enige waar ik aan twijfel is de grootte van de bek. De tang is te koop met verschillende bekken om verschillende soorten/diameters connectors te kunnen krimpen.
Ik zou thuis even moeten nakijken welke diameter van de bek bij die SFC-012 connector hoort.

Ook die F krimp-connectoren heb je in verschillende uitvoeringen. Heb er een aantal die goed passen bij de Cablecon-tang, maar ook een aantal F-connectoren waarvan de ribbeltjes wat kleiner zijn, waardoor je de connector niet goed kunt krimpen (hij vervormt onvoldoende en blijft dan los zitten).

Edit: even nagekeken en voor zover ik kan zien is dit inderdaad de juist maat (9,2 mm).

[ Voor 7% gewijzigd door Out.of.Control op 04-01-2018 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Het grote topic voor NETTE lan afwerking. Dit moet uiteraard van A tot Z.

Nu is mijn vraag, hoe delen jullie het wifi paswoord van de (guest) wifi?

Ik kwam namelijk het volgende tegen, en ik vroeg me af of jullie betere ideen hebben, ook zoiets hebben etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K6IPQPwFlNYDgU7z2GmZdvcx/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oU3gkvJEhXxTgRkNdC5cPuG5/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9OIkcNhSFBUFe2YAF9vNnJ3i/thumb.jpg

Met IOS 11 wordt het scannen rechtstreeks vanuit je camera functie ondersteund (gewoon richten en klaar). Android zal dit ongetwijfeld ook zoiets hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miles
mhr-zip schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 23:05:

Ik kwam namelijk het volgende tegen, en ik vroeg me af of jullie betere ideen hebben, ook zoiets hebben etc.

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Met IOS 11 wordt het scannen rechtstreeks vanuit je camera functie ondersteund (gewoon richten en klaar). Android zal dit ongetwijfeld ook zoiets hebben.
Ik zag dat ik voor mijn nieuwe ubiquiti vouchers uit kan draaien. Dat lijkt me wel wat voor als m’n moeder komt O-)

Ik denk dat ik een (simpel) ww maak. QR code scannen zal voor het meeste bezoek bij ons te ingewikkeld zijn.
Weet iemand of ik voor dat basiselementen icm het afdekplaatje nog een raampje mee moet bestellen?

[ Voor 25% gewijzigd door miles op 07-01-2018 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
miles schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 07:00:
[...]

Ik zag dat ik voor mijn nieuwe ubiquiti vouchers uit kan draaien. Dat lijkt me wel wat voor als m’n moeder komt O-)

Ik denk dat ik een (simpel) we maak. QR code scannen zal voor het meeste bezoek bij ons te ingewikkeld zijn.

[...]

Weet iemand of ik voor dat basiselementen icm het afdekplaatje nog een raampje mee moet bestellen?
Normaal moet je bij zo een basis element, altijd een raampje en afdekplaatje apart bestellen. Dit is namelijk afhankelijk van het merk schakelmateriaal je hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07

iMars

Full time prutser

Dafuck, dat wist ik niet eens _/-\o_

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54

Ik heb zoiets in het toilet hangen, een Delfts Blauw tegeltje geprint :+
Wel tof dat je vanuit iOS nu ook de QR-code kunt scannen, voorheen kon dat niet en heb ik dat daarom achterwege gelaten. Binnenkort eens proberen, heb al een QR-code generator gevonden: https://qifi.org/

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2018 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
miles schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 07:00:
QR code scannen zal voor het meeste bezoek bij ons te ingewikkeld zijn.
Dat QR werkt zo simpel, dat heb ik mijn moeder van 60 sneller uitgelegd dan hoe ze een wifi netwerk moet instellen.

ThinkPadd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 08:24:
[...]

Ik heb zoiets in het toilet hangen.
Het toilet vind ik net geen handige plek hiervoor, beter in de gang of naast de TV zodat iedereen het ziet. Maar misschien heeft er nog iemand betere ideeën.

Dat tegeltje vind ik wel een origineel idee!!

Om voor de familie de Wifi beter te laten werken heb ik overal een fritzbox modem hangen met overal hetzelfde wifi netwerk ssid en wachtwoord. Stel ik dit bij mijn ouders thuis in, werkt het gelijk bij mijn broer/zus/mij/camping/oom en tante etc.

Nu hoor ik de tweakers al denken over veiligheid, je kan bovenstaande ook doen, en bij jouw thuis het guest netwerk dezelfde ssid en ww geven. Ik zelf krijg een mailtje dat er een nieuw device zich heeft aangemeld, dat vind ik in mijn situatie genoeg.

[ Voor 26% gewijzigd door mhr-zip op 05-01-2018 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:44

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

[...]

Wel tof dat je vanuit iOS nu ook de QR-code kunt scannen, voorheen kon dat niet en heb ik dat daarom achterwege gelaten. Binnenkort eens proberen, heb al een QR-code generator gevonden: https://qifi.org/
Werkt uit de kunst! Nu nog even een leuke toepassing vinden voor hier in huis want Delfts Blauw is not-done :P

www.google.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 14:15
Gister maar eens wat opgeruimd onder de trap

Wat je ziet:
  • Edgerouter Lite
  • Mikrotik CRS125-24G-1S-RM
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bdke72vINw2xFevCElnkskiT/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VUhaEYIaF0UDo3vUnYqG1Nue/thumb.jpg

Tijdens de verbouwing van mijn huis heb ik overal CAT6a aangebracht in iedere kamer gebracht en dat dan allemaal terug laten komen naar mijn meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Ijsklont schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:56:
Gister maar eens wat opgeruimd onder de trap

Wat je ziet:
  • Edgerouter Lite
  • Mikrotik CRS125-24G-1S-RM
[afbeelding]

[afbeelding]

Tijdens de verbouwing van mijn huis heb ik overal CAT6a aangebracht in iedere kamer gebracht en dat dan allemaal terug laten komen naar mijn meterkast.
Haha, lekker losgegaan op een 1U blindpaneeltje :D

>:) :7

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Fijn dat IOS dat eindelijk ook kan, voor die gasten moest ik nog altijd het gastwachtwoord opzoeken. Ik neem aan dat hij met de standaard werkt dus nu ook voor Android en IOS gelijk?
Ik heb het opgelost door met mijn labelprinter, labels te maken en die onder de onderzetters heb geplakt.

Je kunt natuurlijk hippe onderzetters maken waar het als patroon in verwerkt zit. Maar dat vond ik een te dure optie. https://www.webprint.nl/fotocadeaus/onderzetters

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 14:15
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:57:
[...]

Haha, lekker losgegaan op een 1U blindpaneeltje :D

>:) :7
Tja dat was niet mijn meest strakke afwerking, maarja had toen alleen een haakse slijper en nog geen dremel.

Misschien moet ik die toch nog maar eens een keertje overdoen :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Ijsklont schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:37:
[...]

Tja dat was niet mijn meest strakke afwerking, maarja had toen alleen een haakse slijper en nog geen dremel.

Misschien moet ik die toch nog maar eens een keertje overdoen :p
Haha, als je een herkansing wilt plegen, stuur me even een DM, stuur ik tegen verzendkosten een nieuw blindpaneel naar je op ;)

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Laatst online: 02-10 11:20
Cyberpope schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:57:
Fijn dat IOS dat eindelijk ook kan, voor die gasten moest ik nog altijd het gastwachtwoord opzoeken. Ik neem aan dat hij met de standaard werkt dus nu ook voor Android en IOS gelijk?
Ik heb het opgelost door met mijn labelprinter, labels te maken en die onder de onderzetters heb geplakt.

Je kunt natuurlijk hippe onderzetters maken waar het als patroon in verwerkt zit. Maar dat vond ik een te dure optie. https://www.webprint.nl/fotocadeaus/onderzetters
Dat is opzich een goede.., eens kijken of mijn labelprinter ook QR kan uitprinten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

LightStar schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:48:
[...]

Dat is opzich een goede.., eens kijken of mijn labelprinter ook QR kan uitprinten.
Zojuist een eigen gemaakt tegeltje besteld op https://www.fotofabriek.n.../wanddecoratie/tegeltjes/ (nee, geen aandelen :P )

Voor €11,94 een geheel eigen design met foto's, kleurtjes en natuurlijk de QR-Code :P

Edit; t/m het eind van deze maand nog 20% korting ook :)

[ Voor 6% gewijzigd door MisteRMeesteR op 05-01-2018 10:58 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
LightStar schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:48:
[...]

Wat ik met een dymo wel eens geprobeerd heb: in word een document gemaakt van de afmetingen van de dymolabel, en vervolgens in word de dymoprinter geselecteerd en geprint. Werkte perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Laatst online: 02-10 11:20
mhr-zip schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:14:
[...]

Wat ik met een dymo wel eens geprobeerd heb: in word een document gemaakt van de afmetingen van de dymolabel, en vervolgens in word de dymoprinter geselecteerd en geprint. Werkte perfect.
Schijnt idd te moeten werken :) net even wat google werk gedaan!

YouTube: How to create a QR code in DYMO Label Software?

[ Voor 23% gewijzigd door LightStar op 05-01-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
mhr-zip schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:40:
[...]
Dat QR werkt zo simpel, dat heb ik mijn moeder van 60 sneller uitgelegd dan hoe ze een wifi netwerk moet instellen.
Tsja..... iphone4, appjes zijn eng, oh er zijn wel zeven scanners, wat is de goede. Ik hou het bij een ww 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
miles schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 17:44:
[...]

Tsja..... iphone4, appjes zijn eng, oh er zijn wel zeven scanners, wat is de goede. Ik hou het bij een ww 😜
Die QR is extra, niet in plaats van. En je kan ook ssid en ww op het bordje zetten.

Het ging mij om de creatieve manier van kenbaar maken van je WiFi.

En vanaf IOS 11 is de qr scanner native in je camera app, dus helemaal geen appjes installeren. En die iPhone 4 gaat toch een keertje stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verdomme. Ik had al tijden een rol 50m CAT6 liggen. Daar nu 4 netwerkpunten voor aangelegd in huis. Blijkt het CCA kabel te zijn. Kan ik binnenkort weer opnieuw beginnen :( |:(

Nu maar een rol Belden CAT6 S/UTP halen om in ieder geval de rest goed te leggen.
https://www.sandervunderi...cat-6-doos-305-meter.html

[ Voor 31% gewijzigd door CurlyMo op 05-01-2018 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-10 11:59
https://www.sandervunderi...geschikt-voor-cat-5e.html

Bij deze utpstekkers staat geschikt voor soepele en massieve kabel....

Weet iemand of dat klopt?
Ik wil een Unifi In Wall plaatsen, die komt via een stekker op de massieve kabel, ik dacht dat je daarvoor speciale stekkertjes nodig had...

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-10 19:45
Cat 6 stekkertjes die ik gekocht heb voor stugge kabel verspringen de aders van hoog naar laag om en om. Ik heb ook een zakje van ebay waar opstaat voor zowel soepel als stug alleen hierbij verspringen de aders niet.

Dan maar iets meer betalen denk ik dan.

Ben trouwens wel blij met de unifi in wall :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
[...]

Ik heb zoiets in het toilet hangen, een Delfts Blauw tegeltje geprint :+
Die is mooi, die ga ik gebruiken :) Dank voor het delen!

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10 19:12
Kodess schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:56:
https://www.sandervunderi...geschikt-voor-cat-5e.html

Bij deze utpstekkers staat geschikt voor soepele en massieve kabel....

Weet iemand of dat klopt?
Ja, dat klopt. Heb ze zelf ook gekocht voor mijn Unifi AP-AC-LR. En ze hebben inderdaad die verspringende inputs zoals lowfi bedoelt.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:36
Tijdens kabels trekken gisteren knapte het oog van m'n trekkous. Vrij waardeloos want het was de eerste buis van de dag, tevens de kortste, slechts 2 bochten en 3/4" voor 2x UTP met 2 man incl. 3m lube en vervolgens is de kabel er met enkel duwen vanaf 1 kant alsnog doorheen gekomen. Iemand een idee hoe deze 'hersteld' kan worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincedd
zzattack schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:33:
Tijdens kabels trekken gisteren knapte het oog van m'n trekkous. Vrij waardeloos want het was de eerste buis van de dag, tevens de kortste, slechts 2 bochten en 3/4" voor 2x UTP met 2 man incl. 3m lube en vervolgens is de kabel er met enkel duwen vanaf 1 kant alsnog doorheen gekomen. Iemand een idee hoe deze 'hersteld' kan worden?
Trekkous moet je niet gebruiken voor utp. Zeker niet als je er 2 te gelijk wilt trekken. Gewoon utp kabel 20 cm aanstrippen 10 cm vrijhouden .dan 2 aderparen linksom door het oog. 2 aderparen rechtsom door het oog ( bij 1 utp kabel). Daarna om het aangestripte stuk heenvouwen en tape eromheen. Met 2 kabels doe je per kabel 1 linksom en rechtsom door het oog.en daarna weer tapen en zorgen dat de punt dun blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

Ankh

|true

* Ankh meldt zich ook in het topic!

Gister hebben wij 12x CAT6 UTP en 1x COAX getrokken in onze nieuwbouw woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gXc6TjtGcdAsjbCyrBuDJxk9/full.jpg
Voor nu maar RJ45 aansluitingen er op gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HW4arGY0os1KmaJn3uRm7C3Y/full.jpg

Maar wil uit eindelijk netjes bovenin afwerken met een patchpaneel, nog tips qua merk? Het liefst niet waarbij ik ook nog een LSA tang moet kopen.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ankh schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:03:
Maar wil uit eindelijk netjes bovenin afwerken met een patchpaneel, nog tips qua merk? Het liefst niet waarbij ik ook nog een LSA tang moet kopen.
Volgens mij is LSA het makkelijkst. Ik heb het zelf met een platkop horloge schroevendraaier gedaan, omdat ik het bestaan van LSA tang toen nog niet wist. Dat is echter wel veel gedoe voor de lage kosten van zo'n tang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Wou zeggen, waarom niet gewoon een dertien-in-een-dozijn patchpaneel die je dan met een punchdown tool afmonteert? Is niet alsof je dat wekelijks gaat veranderen, één keer monteren en klaar toch :?

Zo'n punchdown tool heb ik via AliExpress gekocht. Niet de beste kwaliteit, maar voor die 8 kabeltjes die ik moest doen was het prima. 3-4 euro vs 15-20 euro :P

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2018 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

ThinkPadd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:46:
Wou zeggen, waarom niet gewoon een dertien-in-een-dozijn patchpaneel die je dan met een punchdown tool afmonteert? Is niet alsof je dat wekelijks gaat veranderen, één keer monteren en klaar toch :?

Zo'n punchdown tool heb ik via AliExpress gekocht. Niet de beste kwaliteit, maar voor die 8 kabeltjes die ik moest doen was het prima. 3-4 euro vs 15-20 euro :P
Dit idd, gewoon LSA nemen.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook AMP SL keystones gebruiken, maar deze zijn duur, en je hebt een dure tang voor nodig.

LSA is makkelijk, en wat @ThinkPad zegt, via ebay of AliExpress zo'n tang / tooltje halen. Als je vaker ermee gaat werken, dan merk je het verschil in kwaliteit van bv Krone en "made in China".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
ThinkPadd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:46:
Is niet alsof je dat wekelijks gaat veranderen, één keer monteren en klaar toch :?
Behalve als blijkt dat je toch CCA hebt gelegd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-10 19:02
CurlyMo schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:33:
[...]
Jep, heb een aansluiting bij een kennis (2011) die opeens geen gigabit meer wil doen.
Blijkt achteraf CCA te zijn, 100 Mbit/s werkt nog wel. Vroeg of laat krijg je er altijd gedoe mee.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:40

Gé Brander

MS SQL Server

Waarom een wachtwoord op een (guest) wifi netwerk? Iemand die kwaad wil kan van buitenaf toch het wachtwoord wel sniffen en het maakt het voor de gebruikers alleen maar lastig. Ik heb op mijn guest netwerk een pagina waar ze op accepteren moeten klikken om toegang te krijgen. Vervolgens zitten ze op een apart stukje netwerk van waaruit ze niet op mijn netwerk kunnen maar wel op internet.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Gé Brander schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:02:
[...]
Vervolgens zitten ze op een apart stukje netwerk van waaruit ze niet op mijn netwerk kunnen maar wel op internet.
Mijn gasten kunnen ook naar de printer voor het printen van bijv. vliegtickets. Daarnaast vind ik het geen fijn idee als iedereen vanaf mijn IP bijv. naar kinderporno kan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Nu online

Ankh

|true

Ik zal eens opzoek gaan naar een LSA tang, misschien dat een collega het heeft.. Dan scheelt het weer :) Ik zal nog even een uiteindelijke resultaat (na verhuizing) plaatsen.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Nu online
Ankh schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:03:

Gister hebben wij 12x CAT6 UTP en 1x COAX getrokken in onze nieuwbouw woning.
[afbeelding]
Voor nu maar RJ45 aansluitingen er op gedaan:
[afbeelding]

Een patchpanel + lsa tool is bijna 20 euro goedkoper dan feedthrough keystones en een keystone panel.

Zelf ben ik meer fan van LSA voor vaste verbindingen dan koppelstukken maar das een persoonlijke mening.

Leuke van Keystone is overigens dat je een coax keystone erbij kunt zetten dus dan kan je ook de coax afwerken in je patchpanel :). Heb je wel een 19 inch patchpanel nodig omdat je dan 13 posities nodig hebt en dat past niet altijd lekker in de meterkast.

Patchpaneel 12 x Keystone jack 10 inch - Afgeschermd Zwart € 13,56
12* CAT6A koppelstuk dubbel afgeschermd Feed-Through connector € 44,40

Patchpaneel 12xRJ45 10 inch CAT 6A - Zwart € 35,73
LSA punch down tool met schaar (dogger) € 3,69

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Gé Brander schreef op zondag 7 januari 2018 @ 18:02:
[...]

Waarom een wachtwoord op een (guest) wifi netwerk? Iemand die kwaad wil kan van buitenaf toch het wachtwoord wel sniffen en het maakt het voor de gebruikers alleen maar lastig. Ik heb op mijn guest netwerk een pagina waar ze op accepteren moeten klikken om toegang te krijgen. Vervolgens zitten ze op een apart stukje netwerk van waaruit ze niet op mijn netwerk kunnen maar wel op internet.
WPA2 sniffen? Vertel!

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Nu online

Ankh

|true

Jan-man schreef op zondag 7 januari 2018 @ 21:28:
[...]

Een patchpanel + lsa tool is bijna 20 euro goedkoper dan feedthrough keystones en een keystone panel.

Zelf ben ik meer fan van LSA voor vaste verbindingen dan koppelstukken maar das een persoonlijke mening.

Leuke van Keystone is overigens dat je een coax keystone erbij kunt zetten dus dan kan je ook de coax afwerken in je patchpanel :). Heb je wel een 19 inch patchpanel nodig omdat je dan 13 posities nodig hebt en dat past niet altijd lekker in de meterkast.

Patchpaneel 12 x Keystone jack 10 inch - Afgeschermd Zwart € 13,56
12* CAT6A koppelstuk dubbel afgeschermd Feed-Through connector € 44,40

Patchpaneel 12xRJ45 10 inch CAT 6A - Zwart € 35,73
LSA punch down tool met schaar (dogger) € 3,69
Goed om te weten! Ik ga morgen eens shoppen (moet toch nog wat Jung materiaal hebben, dus misschien dat ik daar meteen een LSA tang bestel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Lang geleden, maar met Aircrack kun je wel iets. Daarnaast wordt bij WPA2-PSK IIRC de initiële communicatie altijd uitgevoerd op basis van het wachtwoord, dus als je de eerste pakketten hebt kun je, zeker bij makkelijke wachtwoorden, die op basis daarvan kraken. Als je vervolgens het wachtwoord weet (of überhaupt vooraf weet) kun je daarmee de rest van het verkeer decrypten omdat je elke keer ook de pakketjes met de nieuwe sleutel kunt lezen. Dit vereist dan wel dat je de communicatie van begin tot eind ziet, maar IIRC kun je ook zo een pakketje de lucht in slingeren om een reconnect te forceren.

Het gebruik van WPA2 PSK bij public hotspots, waar iedereen het wachtwoord van weet, is dus sowieso never ever veilig (want op basis van het wachtwoord kun je het begin, en de rest decrypten), vandaar dus ook het advies om dan altijd een VPN te gebruiken. En daarnaast kan het wachtwoord dan IIRC ook gebrute-forced worden op basis van de initiële communicatie. Wat dus kan op basis van de verzamelde data, en niet hoeft door elke keer een nieuwe verbinding proberen op te zetten met ander wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Na sinds kort dit topic te volgen nu eens de aanpak in mijn huidige jaren 30' huis.

Eerst maar eens waar ik nu mee bezig was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sGdFyDNEs9i4FPiq9pTuuVZO/full.png

Groen: Glasvezelpunt
Blauw: Gewenste plaatsing NAS
Rood: CAT6 WCD

- De meterkast is erg klein. Er past dus nét een CAT6 12 poorten patch paneel. Router + WiFi past al niet dus die hangt er nu buiten.
- Alle leidingen lopen onder de vloer door zoals in het rood gemarkeerd. Aangezien het een oud huis is, is het loshalen van de draagvloer vrij makkelijk waardoor er ook makkelijk leidingen bijgelegd kunnen worden.
- De trapkast doet dienst als inloop kledingkast. Hier zit nog geen elektra en netwerk aansluiting. Het idee is om een aanvullende leiding hier naartoe te leggen om daar de NAS neer te zetten.

Huidige probleem: Hoe kom ik makkelijk op de 2de verdieping?

Toen bedacht ik deze nieuwe situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p1clUV4iId6eJGK17Cb7GkZR/full.png

Het uitgangspunt is nu dat de trapkast kast tevens de controle kamer kamer wordt. Dus i.p.v. het patch panel in de meterkast op te hangen, wil ik in deze opzet alle leidingen uit laten komen in de trappenkast. In deze kast wil ik dan een 19" rack neerzetten met het patchpanel en in de toekomst een 19" NAS. Dan kan ik vervolgens nieuwe leidingen onder de vloer van de trapkast naar de achterwand laten lopen. Daar omhoog sturen en onder de vloer van de 2de verdieping uit kunnen laten komen of op de vliering boven de 2de verdieping (niet getekend). In beide gevallen kan ik dan veel makkelijker aanvullende leidingen naar de 2de verdieping leggen. Ook heb ik veel meer ruimte voor mijn netwerk apparatuur. De leidingen in de trapkast kan ik desnoods wegwerken met een voorzetwandje.

Het aanpassen van het huidige leidingwerk is ook niet gek moeilijk, want het is simpelweg de leidingen onder de overloop doorzagen en bochten maken richting de trapkast.

Ik zal binnenkort wel eens een foto plaatsen van de huidige meterkast om te laten zien hoe ik nu met de ruimte heb gespeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-10 11:32
djrednas schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:14:
[...]

Zo, mijn eerste post in dit forum, maar volg al een hele tijd.
Jouw situatie is zo goed als gelijk aan mijn situatie, die ik nu 5 weken geleden geplaatst heb.
Ik heb zowel in de woonkamer, als op de 1e verdieping en de zolder een Unifi-AP-IW hangen, en kan je vertellen dat dit prima dekking geeft! overal in huis minimaal 40mb/s download en upload, in de gehele woonkamer/slaapkamer en zolder 100+ mb/s (hangt af van je positie). Jammer dat de muren zo geïsoleerd zijn dat het buiten een ander verhaal is....
De rest van de kabels wordt afgehandeld door een Mikrotik 24p switch.

Ik heb deze gevoed met een 60W Unifi switch, en dit is meer dan voldoende. ik neem nu max 20W af van de switch.

Zal binnenkort eens wat plaatjes op het forum gooien :) Als je vragen hebt, stuur maar een PM.
Belofte maakt schuld!
Hierbij de plaatjes van het netwerk.
Meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/8oC9HAk.jpg
Unifi spul:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/FuWcv79.jpg
Patchwerk zo lang ik niets toevoeg....:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/34PHCJ6.jpg
Wifi en hardwire op zolder:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/9kkM5cS.jpg
Unifi hardware en POE verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/9cD2CK3.jpg

Kleuren kabels in de meterkast (lekker overzichtelijk):
Paars: van glas naar switch
Zwart: telefonie
Roze: internet voor firewall
Oranje: internet na firewall
Groen: TV
Blauw: LAN intern/gast
Rood: POE+

Tips en vragen altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
Het lijkt erop dat de loze leiding in m'n garage met zo'n soort opbouwdoos (waarschijnlijk type universeel) afgemonteerd is.
Kan ik hier nu 2 van deze elementen inschroeven en dit afwerken met een 2voudig raampje en 2 afdekplaatjes. Of moet ik vanuit de gemonteerde grote opbouwdoos een klein opbouwdoosje ernaast monteren en daar het element in plaatsen.

@djrednas Waarom staat je Qnap op piepschuim?

[ Voor 4% gewijzigd door miles op 09-01-2018 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-10 11:32
miles schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:39:
Haha, resonantie via de plaat waar deze op staat en de achterwand, waardoor je op de wc gezellig naar een zoemende nas kan luisteren. Moet hier nog iets beters voor verzinnen..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
djrednas schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:52:
[...]

Belofte maakt schuld!
Meterkast:
[afbeelding]
Unifi spul:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Draka cat6 gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:38
CurlyMo schreef op zondag 7 januari 2018 @ 16:33:
[...]

Je zegt het.
Kom net bij een vriend vandaan, die me vol trots een grote kluwen kabels in de meterkast van zijn nieuwe huis liet zien. Netwerk in aanleg. Naar alle ruimtes (incl. garage, badkamer, bijkeuken, ....) twee Cat 6 UTP getrokken door een goede kennis. Was een wederdienst èn hij leverde de kabels ook nog eens hartstikke goedkoop. Geweldig toch?

Ik dacht ik kijk eens wat voor materiaal gebruikt was. Wat denk je? Alles CCA kabel. :X
Advies gegeven alles maar weer eruit te rukken en te vervangen door fatsoenlijk materiaal. Ik kan je zeggen dat ie niet zo blij met me was. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miles
djrednas schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:20:
[...]

Haha, resonantie via de plaat waar deze op staat en de achterwand, waardoor je op de wc gezellig naar een zoemende nas kan luisteren. Moet hier nog iets beters voor verzinnen..... 8)7
Kan je hier geen plakviltjes die je onder stoelpoten kunt plakken voor nemen?
Die plak je dan op de pootjes van de qnap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06:55
miles schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:39:
Het lijkt erop dat de loze leiding in m'n garage met zo'n soort opbouwdoos (waarschijnlijk type universeel) afgemonteerd is.
Kan ik hier nu 2 van deze elementen inschroeven en dit afwerken met een 2voudig raampje en 2 afdekplaatjes. Of moet ik vanuit de gemonteerde grote opbouwdoos een klein opbouwdoosje ernaast monteren en daar het element in plaatsen.

Check ff het merk en type van die doos voor de zekerheid ;) en pas daar evt je afwerk materialen op aan.
Verder mits je er alleen netwerk bekabeling in doet en GEEN elektra erbij in kan en mag je het gewoon zo uitvoeren zoals jij het aangeeft.
Masimo schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 00:14:
[...]

KNIP

Ik dacht ik kijk eens wat voor materiaal gebruikt was. Wat denk je? Alles CCA kabel. :X
Advies gegeven alles maar weer eruit te rukken en te vervangen door fatsoenlijk materiaal. Ik kan je zeggen dat ie niet zo blij met me was. >:)
Beter nu erachter komen dan wanneer alles klaar is en netjes afgewerkt.
Al zou ik zelf in de eerste instantie er ook niet blij mee zijn ;)

Laat je vriend evt eens aan z'n kennis navragen hoe en wat mbt die kabel, zou me enerzijds niet verbazen dat die kennis de fout ook al had gemaakt bij hem zelf en zo van z'n zooi af komt waarvoor ook nog betaald wordt.
Anderzijds kan het natuurlijk ook onwetendheid of onkunde zijn van de kennis ;)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 18:44

DaRoot

Some say...

djrednas schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:52:
[...]

Belofte maakt schuld!
Meterkast:
[afbeelding]
Unifi spul:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Is dat een stukje monitoringssoftware met die switch status? Zo ja welke?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Pagina: 1 ... 26 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2