Kosten is altijd een overweging, maar 1 leiding achteraf bij laten frezen is volgens mij (vooral in mijn hoofd) al bijna duurder...T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:08:
Mee eens. We gaan sowieso voor de ringleiding in de woonkamer. Dat zijn 4 of 5 punten in een ring. 19mm buizen zijn groot genoeg voor wat speakerkabel. En 4 keer in het plafond voor AP. We hebben 4 verdiepingen nu. Voor AP's, switches, router en andere apparatuur en nog alle aansluitmaterialen is nog een hoop geld nodig. Verder ben ik het 100% met je eens dat het nooit overkill is, maar als je mij kent, weet je dat ik pas 15 ben. Ik woon dus nog een paar jaar in het nieuwe huis en heb wel gehoord dat ze het er mee eens zijn om het in 1 keer goed te doen. Ook bijvoorbeeld in elke kamer vloerverwarming en andere dingen die je niet echt achteraf kan doen.Ik heb wel invloed op dit soort aspecten en en had al wat rare dingen gevonden in de tekeningen en de technische omschrijving. Maar met leidingen à €120, moet ik wel kunnen uitleggen waarom er 2,5k hiervoor nodig is.
Ik ben daarom eens aan het kijken wat andere mensen vinden.
Vloer opentrekken en opnieuw leggen, muren frezen en opnieuw behangen/stucen/verven. Dan nog materiaal + uurloon en alle overlast. Daarnaast zal je wellicht wat beperkter zijn met in de weg liggende andere leidingen of vloerverwarming.
Voor mij was dat genoeg reden om een aantal extra just-in-case leidingen te leggen.
Een groot deel van de loze leidingen is hoe dan ook nuttig en een paar zijn misschien overbodig, totdat je ze wel nodig hebt
Wie weet komt er over een aantal jaar nog wel een andere toepassing om de hoek waar ik een loze leiding voor nodig heb (domotica?) .
Dus liever 10 over, dan 1 te weinig.