Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 25 ... 124 Laatste
Acties:

• tacmulder
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-09 10:36
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 14 december 2017 @ 11:08:
Mee eens. We gaan sowieso voor de ringleiding in de woonkamer. Dat zijn 4 of 5 punten in een ring. 19mm buizen zijn groot genoeg voor wat speakerkabel. En 4 keer in het plafond voor AP. We hebben 4 verdiepingen nu. Voor AP's, switches, router en andere apparatuur en nog alle aansluitmaterialen is nog een hoop geld nodig. Verder ben ik het 100% met je eens dat het nooit overkill is, maar als je mij kent, weet je dat ik pas 15 ben. Ik woon dus nog een paar jaar in het nieuwe huis en heb wel gehoord dat ze het er mee eens zijn om het in 1 keer goed te doen. Ook bijvoorbeeld in elke kamer vloerverwarming en andere dingen die je niet echt achteraf kan doen. :P Ik heb wel invloed op dit soort aspecten en en had al wat rare dingen gevonden in de tekeningen en de technische omschrijving. Maar met leidingen à €120, moet ik wel kunnen uitleggen waarom er 2,5k hiervoor nodig is. :9 Ik ben daarom eens aan het kijken wat andere mensen vinden.
Kosten is altijd een overweging, maar 1 leiding achteraf bij laten frezen is volgens mij (vooral in mijn hoofd) al bijna duurder...
Vloer opentrekken en opnieuw leggen, muren frezen en opnieuw behangen/stucen/verven. Dan nog materiaal + uurloon en alle overlast. Daarnaast zal je wellicht wat beperkter zijn met in de weg liggende andere leidingen of vloerverwarming.
Voor mij was dat genoeg reden om een aantal extra just-in-case leidingen te leggen.

Een groot deel van de loze leidingen is hoe dan ook nuttig en een paar zijn misschien overbodig, totdat je ze wel nodig hebt ;)
Wie weet komt er over een aantal jaar nog wel een andere toepassing om de hoek waar ik een loze leiding voor nodig heb (domotica?) .
Dus liever 10 over, dan 1 te weinig.

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-10 18:18
@T.Kreeftmeijer Wat hierboven al gezegd wordt, beter nu (denk je) teveel dan dat je er straks achter komt dat je er ergens 1 te weinig hebt.
Het kost je nu €2500 voor die leidingen, maar als je t.z.t. ergens 1 bij moet gaan plaatsen omdat je die echt mist gaat het je per leiding bijna die prijs kosten zoals @tacmulder ook al aangeeft :(

Mogelijk kan je ook met je installateur regelen dat hij het "na 16.00u" even wil doen met een beetje geluk kan/wil hij hieraan meewerken en dit kan je nogal in kosten schelen mogelijk. Dit werkt trouwens vaak alleen als je redelijk in eigen beheer bouwt, projectbouw wordt daarin vaak een lastig puntje (i.v.m. je komt dan vaak absoluut de bouw niet op m.u.v. de vastgestelde kijkdagen, en dan krijg je meestal geen bouwvakkers/installateurs te spreken).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:26

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Het is projectbouw. Ik heb het idee dat ze het niet willen dat je onderhandeld over dit soort dingen, sowieso gaat dat niet als er toch een hoop op de wachtlijst staan. Dus ja, dan kan je de hoofdprijs vragen. Hoe dat tijdens de bouw gaat weet ik niet. En je moet de opties al voor de start van de bouw opgeven, doe je dat niet, dan is er dus een kans dat je pech hebt.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Het viel mij ook wel tegen qua kosten maar ook maar door de zure appel heen gebeten.
Loze buis voor ongeveer 55 ex en UTP bedraden voor 50 Ex.

Als voorbeeld:
We hebben ook een aantal buiten leidingen voor IP camera's. Daar had ik wel ervaring me met huidig huis. Dan moet je draden buiten langs de muur leiden. Dus zo veel mogelijk achter regenpijpen en zonneschermen etc langs, en graven lang de gevel on via de kruipruimte naar binnen te gaan.

Dan wordt 105 E ex BTW voor elke buiten camera opeens interesanter dan het zelf te moeten doen.
komt ook de kabel uit de muur achter de camera, dus geen buizen onzin over de muren.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

jacovn schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:05:
Het viel mij ook wel tegen qua kosten maar ook maar door de zure appel heen gebeten.
Loze buis voor ongeveer 55 ex en UTP bedraden voor 50 Ex.
Wat een koopje. 120 euro voor de leiding zelf, bedraden kost nog eens€175 extra! Dat is bij ons zo, bedrading doe ik lekker zelf.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• jacovn
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:11:
[...]

Wat een koopje. 120 euro voor de leiding zelf, bedraden kost nog eens€175 extra! Dat is bij ons zo, bedrading doe ik lekker zelf.
Dat is dan voor 40 stuks de prijs, dat drukt het wel wat.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

jacovn schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:55:
[...]

Dat is dan voor 40 stuks de prijs, dat drukt het wel wat.
Je bedoelt bij mij? Nee, 175 + 120 euro voor een bedraadde leiding. Dan wel cat5e natuurlijk. :F :X

• jacovn
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:27:
[...]

Je bedoelt bij mij? Nee, 175 + 120 euro voor een bedraadde leiding. Dan wel cat5e natuurlijk. :F :X
Nee, mij ons is het dan 105€ ex btw per loze leiding en een cat 6.
Nog geen geweldige prijs, maar er zijn makkelijke en moeilijk te maken leidingen. Met name buiten buizen voor de camera die op 180 cm hoog in de buitenmuur moeten komen zijn wel veel werk.

Het is dan wel afgemonteerd in OF de meterkast OF in de technische ruimte van het huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:01
Bij ons was het ook zoiets. Een WCD met 1x CAT5 UTP erin €270. Vrij schokkend, maar voor de gein vroeg ik toen of ze er dan dubbele RJ45 aansluitingen van konden maken. Ja lastig/moeilijk, waarschijnlijk worden het dan gewoon 2 WCDs naast elkaar. Kreeg een dag later nog een belletje dat ze zonder meerprijs het wel gewoon in 1 WCD konden stoppen. Daarmee bedoelden ze dus dat deze dubbele aansluitingen 2x €270 per doosje zouden kosten. En bleek dat ik voor 2 maandsalarissen aan aansluitpunten had ingetekend.

Vervolgens gevraagd naar kosten voor loze leidingen, die kwamen op €80 ieder. Op mijn aandringen hebben ze 3/4" gebruikt voor €90 per leiding. De absurde prijs voor afgemonteerde aansluitingen maakte het wel erg makkelijk bij de wederhelft om dan maar een bult loze te kiezen.

• Annuk
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 14 december 2017 @ 14:27:
[...]

Deze prijzen kunnen absoluut hoor, maar weet je zeker dat het zo is? en niet een Loze leiding = €120,- en een bedrade loze leiding is €175,- ??

Kwam het poosje terug ook tegen in een brochure:
Prijs loze leiding: €110
Prijs bedraden loze leiding (enkele kabel): €350
Prijs bedraden loze leiding (dubbele kabel): €500 8)7

Manman wat een prijzen dacht ik toen ook (was bij een maatje), en dat hebben we dus samen ff gefixt.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Annuk schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:22:
[...]

Deze prijzen kunnen absoluut hoor, maar weet je zeker dat het zo is? en niet een Loze leiding = €120,- en een bedrade loze leiding is €175,- ??
Ik zal het morgen nog eens nakijken, maar ik meen mij te herinneren dat die 175 exclusief de buis is.
Kwam het poosje terug ook tegen in een brochure:
Prijs loze leiding: €110
Prijs bedraden loze leiding (enkele kabel): €350
Prijs bedraden loze leiding (dubbele kabel): €500 8)7

Manman wat een prijzen dacht ik toen ook (was bij een maatje), en dat hebben we dus samen ff gefixt.
Dat is echt totaal belachelijk. Wat heb je dan precies gedixed (en hoe)?

• Annuk
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:45:
[...]

Ik zal het morgen nog eens nakijken, maar ik meen mij te herinneren dat die 175 exclusief de buis is.

[...]

Dat is echt totaal belachelijk. Wat heb je dan precies gedixed (en hoe)?
Buisjes laten leggen (alles 3/4") en zelf overal de bekabeling in getrokken, kwestie van een half dagje om alles te bedraden.. daarna lekker alles rustig afpatchen en afmonteren :)

Ze wilden ze verdomd eerst ook nog apart leggen (loze buizen + inbouwdoosjes).. dus b.v. 3x wcd naast elkaar, ruimte ertussen en dan een losse doos v/d loze leiding.. daar direct stokje voor gestoken.. stelletje verstandslozen 8)7

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Annuk schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:48:
[...]

Buisjes laten leggen (alles 3/4") en zelf overal de bekabeling in getrokken, kwestie van een half dagje om alles te bedraden.. daarna lekker alles rustig afpatchen en afmonteren :)
Dat gaat hier ook gebeuren. Ook alles 19mm, gelukkig is dat wel standaard bij de prijs inbegrepen.
Ze wilden ze verdomd eerst ook nog apart leggen (loze buizen + inbouwdoosjes).. dus b.v. 3x wcd naast elkaar, ruimte ertussen en dan een losse doos v/d loze leiding.. daar direct stokje voor gestoken.. stelletje verstandslozen 8)7
Ah, na twee keer lezen snapte ik wat je bedoelde. Nog meer om op te letten. Het is allemaal veel aan het worden, maar ook hartstikke leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:52:
[...]

Ah, na twee keer lezen snapte ik wat je bedoelde. Nog meer om op te letten. Het is allemaal veel aan het worden, maar ook hartstikke leuk.
Was inderdaad een leuke, dan kreeg je zoiets:
code:
1
x|x|x          O

x staat voor wcd, O staat voor loos

Voordeel was dat je daar de bouw gewoon op mocht komen (was ook projectbouw) mits er personeel in je huis bezig was.
Was er in de buurt en ff kijken toen zag ik dat de gaten geboord waren.. dus ff fototje + belletje na m'n maatje gedaan ;)
Die heeft direct contact opgenomen.. en de installateur kreeg al een belletje terwijl ik er nog was :)

Dus kleine tip: let op of er goed benoemd staat dat het aan-één-gesloten setjes zijn (mits niet meer dan 5 dozen naast elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01:01
Zeer goede tip en voor mij helaas te laat. Gelukkig zitten er nergens standaard 2 wcd's naast elkaar in de woning en is de afstand tussen de dozen misschien 2cm zodra het afdekraam erop zit. Ik had het mooier gevonden als het aaneengesloten gaten waren geweest maar het is nu gelukkig wel uniform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Annuk schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:07:
[...]

Was inderdaad een leuke, dan kreeg je zoiets:
code:
1
x|x|x          O

x staat voor wcd, O staat voor loos

Voordeel was dat je daar de bouw gewoon op mocht komen (was ook projectbouw) mits er personeel in je huis bezig was.
Was er in de buurt en ff kijken toen zag ik dat de gaten geboord waren.. dus ff fototje + belletje na m'n maatje gedaan ;)
Die heeft direct contact opgenomen.. en de installateur kreeg al een belletje terwijl ik er nog was :)

Dus kleine tip: let op of er goed benoemd staat dat het aan-één-gesloten setjes zijn (mits niet meer dan 5 dozen naast elkaar).
Bij de optie staat geloof ik wel dat ze worden samengevoegd, indien je ze naast een WCD plaats. Verder hoop ik ook dat we gewoon mogen kijken tijdens de bouw. Iemand hiermee ervaringen bij Klokgroep? Maar we lopen nu op de feiten vooruit, want er is nog geen bouwvergunning (gedoe met stadsaanzicht enzo).

Misschien moeten we verder in Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic?

[ Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 15-12-2017 06:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Annuk schreef op donderdag 14 december 2017 @ 23:48:
[...]

Dat is (helaas en om een of andere onlogische reden) de standaard, werd mij ook verteld door de installateur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
MeltedForest schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:13:
[...]

Dat is (helaas en om een of andere onlogische reden) de standaard, werd mij ook verteld door de installateur!
Helaas inderdaad de standaard. Kan me herinneren dat wij ook alles hebben uitgetekend met pijltjes, etc. erbij om heel helder te krijgen hoe we het wilden hebben. Deze ook door de installateur laten ondertekenen.

Gelukkig maar, want op de plek waar de thermostaat zat, met daaronder een dubbele schakelaar en daaronder een 3-voudige WCD, hadden ze de thermostaat links uitgelijnd met de WCD's... En maar beweren dat wij het zo hadden aangegeven 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segunda__
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-09-2023
Goedemiddag,

Ik denk na over de volgende thuisnetwerkoplossing voor diverse ruimtes:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/r8dvBXq.png

Wat vinden jullie hier tot nu toe van?

In de woonkamer, slaapkamer en op zolder heb ik een loze leiding die ik wil gebruiken i.c.m. een Ubiquiti UniFi AC In-Wall. Dit betekent dat ik slechts 1x CAT7 hoef te trekken (2x kan wel, maar dan gebruik je er 1 voorlopig niet en monteer je die ook niet af met een stekker), en aan te sluiten op een AP d.m.v. een RJ45 CAT7 stekker geschikt voor de solid cable van Draka. Op het AP zitten 2 Ethernet aansluitingen die ik kan gebruiken (waarvan volgens mij 1 met POE).

1) Welke stekker raden jullie me aan? Ik kies hier graag voor kwaliteit!

2) Zien jullie nadelen in deze oplossing tov 2 kabels trekken (zoals bij oplossing slaapkamer 2) en dan een Ubiquiti UniFi AC Lite monteren aan de muur?

3) Hebben jullie tips voor een inbouwdoos voor CAT6A & COAX?

Ben erg benieuwd naar jullie kijk/tips/adviezen.

Groeten, Segunda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:45
Als je de UniFi AC IW aansluit op een 802.3at switch (die in totaal 30W kan leveren aan het AP) heb je inderdaad 1 poort die 802.3af (= 15W) kan leveren. Maar het is dan dus wel een vereiste dat je ook een switch hebt die 802.3at kan leveren.
Die ga je niet vinden, of in ieder geval niet in stijl van je schakelmateriaal. Beter ga je voor een draagring voor keystones en plaats je daarin dan zowel een cat6a keystone als een coax keystone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Segunda__ schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:41:
[knip]

Voor rechstreeks op de kabels (achter je AC AP In-Wall?
Kijk eens naar Hirose TM31 connectoren (moet je trouwens wel aparte tang voor bijkopen)
2) Zien jullie nadelen in deze oplossing tov 2 kabels trekken (zoals bij oplossing slaapkamer 2) en dan een Ubiquiti UniFi AC Lite monteren aan de muur?
Ik ken de "afstralings patronen" van de InWalls niet, maar ik vermoed dat dit echt AP's zijn die echt voor 1 kamer(tje) bedoelt zijn, en dat ze niet een net zo'n goede dekking leveren als een AC Lite/Pro (aan het plafond).

En hoop dat al je loze leidingen zijn uitgevoerd in 3/4" (19mm), en zeker met het oog op onderstaande (Cat6A/Cat7 & Coax)

Groeten, Segunda
Bestaan geen kant-en-klare inbouwdozen voor, dan zal je zoals @RobertMe ook al aangeeft draagringen moeten gaan gebruiken.

De meest gangbare draagring hiervoor is de Busch Jaeger 1812 draagring rood, met een gatmaat van 19x15mm (meest gangbare keystone maat).

Dan kan je voor je coax nog kijken wat voor keystone je gaat gebruiken (2x F-connector of F-connector naar IEC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segunda__
RobertMe schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:58:
[...]

Als je de UniFi AC IW aansluit op een 802.3at switch (die in totaal 30W kan leveren aan het AP) heb je inderdaad 1 poort die 802.3af (= 15W) kan leveren. Maar het is dan dus wel een vereiste dat je ook een switch hebt die 802.3at kan leveren.
Thanks voor de verduidelijking. Dit vraagt dan om minimaal de Unifi Switch 8 150W.
Indien je geen gebruik maakt van de POE mogelijkheid op de In Wall, kan ik me dan de Unif Switch 8 60W veroorloven? Even los van het feit dat de 150W alle 8 poorten uitgerust heeft met POE.

Hoe denk jij verder over de In Wall als AP? Als ik het Ubiquiti topic doorneem op reacties op deze In Wall AP's zijn de reacties best positief te noemen. Ook heb je geen kabel/kabelgoot op de muur, wat fraai oogt.
Bovendien biedt de AP In Wall je ook 2 Ethernet aansluitingen.

Ik heb loze leidingen op 30cm van de vloer ongeveer, niet op de plafonds.
Dat wil zeggen dat als ik de Lite AP's plaats,en indien je voor POE gaat, je 1 kabel ziet. Hoe hoger je de AP plaatst hoe meer kabel (kabelgoot) je ziet. Indien het bereik substantieel beter is dan met AP In Wall, zou je dan de voorkeur kunnen geven aan de Lite AP's.

Ik vind het best lastig om de knoop door te hakken ;)
[...]

Die ga je niet vinden, of in ieder geval niet in stijl van je schakelmateriaal. Beter ga je voor een draagring voor keystones en plaats je daarin dan zowel een cat6a keystone als een coax keystone.
Thanks voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segunda__
Annuk schreef op zondag 17 december 2017 @ 20:04:
[...]

Voor rechstreeks op de kabels (achter je AC AP In-Wall?
Kijk eens naar Hirose TM31 connectoren (moet je trouwens wel aparte tang voor bijkopen)
Zijn die ook geschikt voor CAT7 (7,4mm)?

Een kabel die Draka zelf aanraad voor gebruik in woningbouw is UC Home.
UC Home Cat.7 SS26 S/FTP LSHF wt# 4x2x26 AWG
http://drakanl.prysmiangroup.com/product/132562

Wat vind je hiervan? En gebruik je voor deze kabel dan ook de Hirose TM31 connectoren?
Ik vind de prijs wel fors voor deze kabels, durf niet te zeggen of de voordelen deze prijs rechtvaardigen.
[...]

Ik ken de "afstralings patronen" van de InWalls niet, maar ik vermoed dat dit echt AP's zijn die echt voor 1 kamer(tje) bedoelt zijn, en dat ze niet een net zo'n goede dekking leveren als een AC Lite/Pro (aan het plafond).

En hoop dat al je loze leidingen zijn uitgevoerd in 3/4" (19mm), en zeker met het oog op onderstaande (Cat6A/Cat7 & Coax)
Zijn allemaal 3/4, dus dat is fijn.
Ik heb in mijn reactie op @RobertMe aangegeven dat ik in het Ubiquiti topic positieve verhalen las over de dekking. Tweakers die deze AP In Wall in een hoek in de woonkamer plaatsen en zelfs redelijk bereik hebben boven. Ik heb persoonlijk in principe de wens beneden, 1e verdieping en zolder allemaal te voorzien van een AP, dan zou ik met de In Wall AP denk ik prima uitkomen. Ik weet niet of ze qua signaal ook sterker/zwakker kunnen worden ingesteld (lijkt me wel), zelfde specs als de Lite AP in principe.
[...]

Bestaan geen kant-en-klare inbouwdozen voor, dan zal je zoals @RobertMe ook al aangeeft draagringen moeten gaan gebruiken.

De meest gangbare draagring hiervoor is de Busch Jaeger 1812 draagring rood, met een gatmaat van 19x15mm (meest gangbare keystone maat).

Dan kan je voor je coax nog kijken wat voor keystone je gaat gebruiken (2x F-connector of F-connector naar IEC)
Dank voor de tips. Ik heb me wat betreft de connectors voor Coax nog niet goed ingelezen. Wat is het verschil tussen beide connectors? Ik wil gaan bekabelen met Hirschmann Koka 9 TS ECA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Segunda__ schreef op zondag 17 december 2017 @ 22:12:
[...]

Zijn die ook geschikt voor CAT7 (7,4mm)?

Een kabel die Draka zelf aanraad voor gebruik in woningbouw is UC Home.
UC Home Cat.7 SS26 S/FTP LSHF wt# 4x2x26 AWG
http://drakanl.prysmiangroup.com/product/132562

Wat vind je hiervan? En gebruik je voor deze kabel dan ook de Hirose TM31 connectoren?
Ik vind de prijs wel fors voor deze kabels, durf niet te zeggen of de voordelen deze prijs rechtvaardigen.
Volgens mij is die kabel of in dit topic of het inferieure kabeltopic al eens voorbij gekomen als goede kabel (Draka is ook een gerenomeerde fabrikant natuurlijk).
Maar je kunt evt. ook even verder kijken naar andere kabels ;)
Maar let dan natuurlijk op dat het 100% koper is, en let op de AWG waarden, als die overeenkomen met de min-max waarden van de connector past dat gewoon.
Er is volgens mij nog geen officieel volledig gecertificeerd spul voor Cat7 stekkers/keystones e.d.
[...]

Zijn allemaal 3/4, dus dat is fijn.
Ik heb in mijn reactie op @RobertMe aangegeven dat ik in het Ubiquiti topic positieve verhalen las over de dekking. Tweakers die deze AP In Wall in een hoek in de woonkamer plaatsen en zelfs redelijk bereik hebben boven. Ik heb persoonlijk in principe de wens beneden, 1e verdieping en zolder allemaal te voorzien van een AP, dan zou ik met de In Wall AP denk ik prima uitkomen. Ik weet niet of ze qua signaal ook sterker/zwakker kunnen worden ingesteld (lijkt me wel), zelfde specs als de Lite AP in principe.
Dat scheelt gelukkig dat alle buis 3/4" is :)
De InWalls zullen vast en zeker instelbaar zijn, heb (jammer genoeg) nog geen hands-on ervaringen met deze AP's, maar lijkt me zeer zeker mooi spul.
[...]

Dank voor de tips. Ik heb me wat betreft de connectors voor Coax nog niet goed ingelezen. Wat is het verschil tussen beide connectors? Ik wil gaan bekabelen met Hirschmann Koka 9 TS ECA.
IEC connector is de gangbare connector die normaal gesproken aan je kant en klare coax kabels zitten (tussen apparaten en/of muur-apparaat).
F-connector is meer een soort "profi" aansluit plug die o.a. ook als ingang op je (ziggo)kabel modem zit.
Afhankelijk van wat je wilt/gaat doen kan je dus je keuzes maken m.b.t. je type plug voor in je keystone doos.

Edit:
Dit destijds bij @InF.Inc gebruikt bij zijn inbouw:
Haakse Push-On F-connector, deze gebruikt in de inbouwdozen om hierop de keystone aan te sluiten
Keystone f-connector, deze gebruikt om in de draagring te hangen/plaatsen.
Rechte Push-On F-connector, deze wordt "in het zicht" op de keystone aangesloten op voor de kabel naar de tv/decoder
IEC coax connector, deze komt op het uiteinde v/d kabel naar je tv/decoder om zo deze aan te kunnen sluiten.

Bovenstaande connectoren zijn bijpassend aan de kabel die je hier zelf aangaf. De IEC connector die ik hierboven link is een duo set male-female, maar je kunt ze ook los kopen, dat moet je zelf even kijken welke je precies nodig bent, die staan ook op dezelfde website te koop.

Hier heb je ook F-connector / IEC keystones
Male
Female
Hier kan je dus evt. kant-en-klare kabels op aansluiten :)

[ Voor 22% gewijzigd door Annuk op 17-12-2017 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Segunda__ schreef op zondag 17 december 2017 @ 22:12:
Even een eerste snelle reactie. De F-connector is de schroefconnector die je wel eens ziet (bv Ziggo model, maar ook soms op antenneversterkers). De IEC connector is de 'standaard' connector die je bv op TV ziet, gewoon erop drukken en klaar.

Aan de achterkant zul je waarschijnlijk sowieso een F-connector moeten plaatsen. In ieder geval was dat mijn conclusie toen ik een tijdje terug dit zelf uit zocht. Dus je hebt de kabel in de muur, dan de F-connector daarop draaien, keystone erop en dan kun je (eindelijk) iets aansluiten erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:35
Afbeeldingslocatie: https://www.elektroschakelmateriaal.nl/spree/products/19387/large/hirschmann-f-connector-1dlkrm-sfc012-4668406-695001997_0.png

Weet iemand een goede/goedkope tang om deze connector te knijpen?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-10 11:44

JoeZuCK

_Fonz > all.

Kan me heugen dat ik wel zat te klooien met de f-connector keystone. De haakse push on f-connector pastte er achter de draagring niet op. Of het nou die van Netwerkproducten was of een andere.. Als men heel nieuwsgierig is kan ik het nog wel even nakijken.

[ Voor 4% gewijzigd door JoeZuCK op 18-12-2017 07:53 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:39
mhr-zip schreef op maandag 18 december 2017 @ 00:06:
Tijdje geleden ook naar gezocht, maar goedkoop als in 1 a 2 tientjes heb ik 'm niet kunnen vinden.
Als ik me goed herinner waren de goedkoopste rond de 40 euro (maar die werkt dan ook prima). Kan type vanavond wel even opzoeken indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Out.of.Control schreef op maandag 18 december 2017 @ 08:31:
[...]

Tijdje geleden ook naar gezocht, maar goedkoop als in 1 a 2 tientjes heb ik 'm niet kunnen vinden.
Als ik me goed herinner waren de goedkoopste rond de 40 euro (maar die werkt dan ook prima). Kan type vanavond wel even opzoeken indien gewenst.
Graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 10:58
[afbeelding]

Op Ali/Gearbest enz heb ik ze wel voorbij zien komen voor weinig. Echter is het in veel gevallen veel gemakkelijker om gewoon een schroefconnector te nemen.

Afbeeldingslocatie: https://www.thatcable.com/img/products/2201.jpg

Die draai je er zo op. Hirschmann heeft daarnaast ook push-on connectors maar die krijg je niet in de inbouwdoos aan de achterkant van de keystone.

[ Voor 4% gewijzigd door hondapower op 18-12-2017 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djrednas
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:53
Segunda__ schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:41:
Goedemiddag,

Ik denk na over de volgende thuisnetwerkoplossing voor diverse ruimtes:

[afbeelding]

Wat vinden jullie hier tot nu toe van?

In de woonkamer, slaapkamer en op zolder heb ik een loze leiding die ik wil gebruiken i.c.m. een Ubiquiti UniFi AC In-Wall. Dit betekent dat ik slechts 1x CAT7 hoef te trekken (2x kan wel, maar dan gebruik je er 1 voorlopig niet en monteer je die ook niet af met een stekker), en aan te sluiten op een AP d.m.v. een RJ45 CAT7 stekker geschikt voor de solid cable van Draka. Op het AP zitten 2 Ethernet aansluitingen die ik kan gebruiken (waarvan volgens mij 1 met POE).

Groeten, Segunda
Zo, mijn eerste post in dit forum, maar volg al een hele tijd.
Jouw situatie is zo goed als gelijk aan mijn situatie, die ik nu 5 weken geleden geplaatst heb.
Ik heb zowel in de woonkamer, als op de 1e verdieping en de zolder een Unifi-AP-IW hangen, en kan je vertellen dat dit prima dekking geeft! overal in huis minimaal 40mb/s download en upload, in de gehele woonkamer 100+ mb/s (hangt af van je positie). Jammer dat de muren zo geïsoleerd zijn dat het buiten een ander verhaal is....
De rest van de kabels wordt afgehandeld door een Mikrotik 24p switch.

Ik heb deze gevoed met een 60W Unifi switch, en dit is meer dan voldoende. ik neem nu max 20W af van de switch.

Zal binnenkort eens wat plaatjes op het forum gooien :) Als je vragen hebt, stuur maar een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 16:52
[afbeelding]

https://www.kabelshop.nl/...VhENQZA4Rb4hoC9nUQAvD_BwE

Is € 17,50 goedkoop genoeg?
Out.of.Control schreef op maandag 18 december 2017 @ 08:31:
[...]

Zie boven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
InF.Inc schreef op maandag 18 december 2017 @ 07:51:
Kan me heugen dat ik wel zat te klooien met de f-connector keystone. De haakse push on f-connector pastte er achter de draagring niet op. Of het nou die van Netwerkproducten was of een andere.. Als men heel nieuwsgierig is kan ik het nog wel even nakijken.
Klopt was eerst een flink gepiel, maar kwam ook doordat je/we eerst de verkeerde f-connector keystones hadden (die niet goed pasten in de draagring).
Uiteindelijk volgens mij de hierboven door mij gelinkte f-connector keystones gebruikt van netwerkproducten die wel pasten in de draagring, dit in de doos i.c.m. de haakse push-on f-connector.

@Segunda__ Je moet inderdaad een beetje spelen met hoe je ze goed in je doos krijgt, maar het past wel (hoop wel dat je 50mm diepe dozen hebt, werkt makkelijker).
hondapower schreef op maandag 18 december 2017 @ 09:20:
[...]

Op Ali/Gearbest enz heb ik ze wel voorbij zien komen voor weinig. Echter is het in veel gevallen veel gemakkelijker om gewoon een schroefconnector te nemen.

[afbeelding]

Die draai je er zo op. Hirschmann heeft daarnaast ook push-on connectors maar die krijg je niet in de inbouwdoos aan de achterkant van de keystone.
Je moet wel even opletten welke (push-on) f-connector je gebruikt bij welke kabel, de oude push-on's van hirschmann passen wel op de Koka799 kabel maar niet fijn op de Koka9 Eca kabels. Daarvoor moet de de QFA/QFC connectoren hebben van Hirschmann.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik was ook bezig met mijn netwerk netjes weg te werken, maar ik heb blijkbaar toch het verkeerde besteld. Vandaar heb ik even jullie hulp nodig. Ik heb het volgende besteld:

Draadring: www.hager.nl/?artnr=454101
Afdekraam: www.hager.nl/?artnr=10118989
Centraalplaat: www.hager.nl/?artnr=14098989

De centraalplaat paste dus niet, en volgens mij heb ik het volgende nodig:
www.hager.nl/?artnr=11818989

Klopt dat? En kan ik dan zonder problemen de modulair jacks gebruiken? Of zit ik helemaal op de verkeerde weg?

Of kent iemand nog een centraalplaat zonder stofschuifjes en tekstveldje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Eppo © schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:13:
Ik was ook bezig met mijn netwerk netjes weg te werken, maar ik heb blijkbaar toch het verkeerde besteld. Vandaar heb ik even jullie hulp nodig. Ik heb het volgende besteld:

Klopt dat? En kan ik dan zonder problemen de modulair jacks gebruiken? Of zit ik helemaal op de verkeerde weg?

Als ik kijk bij bijpassende producten, zie ik alleen de versies met stofschuif.

http://www.hager.nl/produ...nicatie/454101/133632.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Eppo © schreef op maandag 18 december 2017 @ 12:13:

Klopt helemaal je hebt inderdaad in eerste instantie de verkeerde centraalplaat besteld, die zijn voor de "normale" UAE inbouwdozen (die hier ook vaker gelinkt worden, o.a. die van rutenbeck).

Daarop volgend klopt het inderdaad dat je de centraalplaat met de schuifjes moet aanschaffen, daarbij kan je inderdaad de modulair jacks (keystones) gebruiken.
Je kunt kijken of je even 1 extra centraalplaatje besteld, om te kijken of je makkelijk die schuifjes eruit kunt "slopen" als je dat zou willen.

Moet zeggen vind het persoonlijk wel netjes staan als de schuifjes dicht zijn als er niets in zit. Het tekstveld stoor ik me niet zo aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Bedankt voor het snelle antwoord. Dan bestel ik gewoon de schuifjes, denk dat het als het eenmaal hangt ik er niet meer naar kijk en mij er ook niet aan stoor. Ik ken ze namelijk alleen van mijn werk en daar zijn ze vaker stuk dan heel. Vandaar wilde ik dat alvast voor zijn, maar aan de andere kant, ik plug het in en verander het de komende x jaren niet. De kans dat het dan stuk gaat is nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-10 11:44

JoeZuCK

_Fonz > all.

Ik wilde ook schuifjes! Helaas waren ze er niet voor 'mijn' merk. Maar @Annuk kwam met deze oplossing voor eventueel stof: https://netwerkproducten.com/webshop/stof-dopjes-c-401.html

Afbeeldingslocatie: https://netwerkproducten.com/content/images/blindstopjes.jpg

Moet eerlijk zeggen; stoor me er niet aan en zijn nog functioneel ook dus!

[ Voor 13% gewijzigd door JoeZuCK op 18-12-2017 13:38 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
Even opgezocht: de tang die ik heb is van Cablecon. Op diverse plekken rond de 45 euro te koop. Degelijk ding, maar ziet er op het eerste gezicht niet heel anders uit dan die tang van €17,50.
Als het voor een enkele keer is, zou ik voor die goedkope tang gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Laatst online: 27-09 09:42
Hallo allemaal,

Ik ben bezig in het nieuwbouw huis van mijn broertje, daar heb ik door het hele huis netwerkaansluitingen in de muur gemaakt en die komen uit in de meterkast in een patchkast.

Nu komen er ook 3 access points te hangen en die moeten afgesloten worden met een connector. Maar nu vraag ik mezelf af hoe ik die dan moet aansluiten, in welke volgorde zeg maar. Dus van patch (zie foto) naar een RJ45 connector. Ik heb alles aangesloten volgens de B standaard,

Bedankt alvast voor de ondersteuning

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rphm9xz8nh.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/x3rqzk8h9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:55
mijansen1987 schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 10:55:
Nu komen er ook 3 access points te hangen en die moeten afgesloten worden met een connector. Maar nu vraag ik mezelf af hoe ik die dan moet aansluiten, in welke volgorde zeg maar. Dus van patch (zie foto) naar een RJ45 connector. Ik heb alles aangesloten volgens de B standaard,
Alles aansluiten volgens de B-standaard. Dus ook die access points. En ja, het kan volgens mij ook volgens de A-standaard, maar dan consequent alles volgens 'A' aansluiten. Maar 'B' is hier gebruikelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Inderdaad volgens de B-standaard aansluiten als je dat ook op het patchpaneel hebt gedaan :)
zie ook:
Afbeeldingslocatie: http://www.superdownloads.com.br/imagens/materias2012/maio/JULHO/Ladis/Cabeamento/phonegeek_2216_22537411_edited_.jpg

[ Voor 33% gewijzigd door Annuk op 23-12-2017 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Ah super bedankt voor de reacties! Komt dat wel goed? Omdat de groene tussen de blauwe zit enzo? Omdat ze bij t patchpanneel wel allemaal op volgorde zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Ja, dat komt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
Ik snap ook niet waarom die draadjes in de connector zo door elkaar zitten, maar wat mauricej ook zegt: gewoon zo doen, komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Laatst online: 03-10 17:43

painkill

Pain(k)(ill)

Die draden zitten zo om zo min mogelijk storing te hebben, vandaar dat het ook WEL belangrijk is dat je ze zo aansluit. Aan beide kanten hetzelfde, maar niet de A of B variant gebruiken betekend meer kans op storingen.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@mijansen1987 Waarom de draadjes op het patchpaneel wel op volgorde zitten?
Die zijn onderling via de print doorverbonden naar het juiste pinnetje van de connector, mogelijk als je een paneel volledig zou demonteren dat je wel iets van spoortjes ziet lopen die dus kruislings door elkaar lopen om bij de juiste pin uit te komen.

@vanaalten De draden zitten in een utp-stekker zo kruislings om de overspraak e.d. tegen te gaan, hoe dat technisch e.d. helemaal in elkaar zit kan ik je zo ook niet verklaren, maar dit is iig 1 v/d redenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Annuk schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 16:28:
De draden zitten in een utp-stekker zo kruislings om de overspraak e.d. tegen te gaan, hoe dat technisch e.d. helemaal in elkaar zit kan ik je zo ook niet verklaren, maar dit is iig 1 v/d redenen ;)
@Annuk: ja, dat had ik zelf ook al wel bedacht, maar precies dat stuk dat jij ook niet zo kan verklaren zou ik wel willen weten... Het zijn vier aderparen en je wilt de paren bij installeren zo lang mogelijk dicht bij elkaar houden - dus zo lang mogelijk wachten met het uit elkaar halen van zo'n paar. Logisch dus dat het orange, blauwe en bruine paar in de connector zo dicht bij elkaar zitten. En dan snap ik niet dat het groene paar *niet* naast elkaar ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
vanaalten schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 17:28:
[...]

@Annuk: ja, dat had ik zelf ook al wel bedacht, maar precies dat stuk dat jij ook niet zo kan verklaren zou ik wel willen weten... Het zijn vier aderparen en je wilt de paren bij installeren zo lang mogelijk dicht bij elkaar houden - dus zo lang mogelijk wachten met het uit elkaar halen van zo'n paar. Logisch dus dat het orange, blauwe en bruine paar in de connector zo dicht bij elkaar zitten. En dan snap ik niet dat het groene paar *niet* naast elkaar ligt...
Als ik dit lees:
Avoid swapping two lines between different pairs. This creates crosstalk. This is rectified by correctly pairing the pins.[10] Crosstalk creates errors in Ethernet, and is more significant with 1GB Ethernet and up, as these standards use all 4 pairs. (10 Base/T and 100 Base/T Ethernet use only 2 pairs, thus swapping two wires in a 4 pair cable has only a 50% chance of affecting 10 Base/T and 100 Base/T Ethernet communications.)
Bron: Wikipedia: TIA/EIA-568

Is het toch zo ongeveer de hoofdreden dat je de aders niet kan/mag wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:29
vanaalten schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 17:28:
[...]
En dan snap ik niet dat het groene paar *niet* naast elkaar ligt...
100mbit ethetnet werkt al met 2 paren, op pin 1, 2, 3 en 6. De groene draden worden dus wel als paar gebruikt... Alleen de pin-out van de connector is onlogisch.

Wellicht een historisch compliancy dingetje? Telefoontoestellen gebruiken vaak de middelste 2 pennen, dus op 4 en 5 moet een paar zitten ofzo?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Xander schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:25:
[...]

100mbit ethetnet werkt al met 2 paren, op pin 1, 2, 3 en 6. De groene draden worden dus wel als paar gebruikt... Alleen de pin-out van de connector is onlogisch.

Wellicht een historisch compliancy dingetje? Telefoontoestellen gebruiken vaak de middelste 2 pennen, dus op 4 en 5 moet een paar zitten ofzo?
Nu jij dit zegt, denk ik net aan kwam dit ook tegen op dezelfde pagina die ik in m'n bericht hiervoor al poste.
ANSI/TIA-568 recommends the T568A pinout for horizontal cables. This pinout's advantage is that it is compatible with the 1-pair and 2-pair Universal Service Order Codes (USOC) pinouts. The U.S. Government requires it in federal contracts.

The standard also allows the T568B pinout, as an alternative "if necessary to accommodate certain 8-pin cabling systems". This pinout matches the older AT&T 258A (Systimax) pinout. In the 1990s, when the original TIA/EIA-568 was published, 258A had the most widely installed UTP cabling infrastructure. Many organizations still use T568B out of inertia.

The colors of the wire pairs in the cable, in order, are: blue (for pair 1), orange, green, and brown (for pair 4). Each pair consists of one conductor of solid color and a second conductor which is white with a stripe of the other color.

The difference between the two pinouts is that the orange and green wire pairs are exchanged.
Dus lijkt inderdaad een historisch compliancy dingetje te zijn.

Kwa telefonie wat over 2 draadjes gaat hoeft het DENK ik geen aderpaar te zijn, gewone telefonie kabel is ook niet getwist (die standaard flat-wire's), over langere lengte's levert het wel voordelen op lijkt me als het een getwist paar is, maar iig op de korte lengtes is dit niet bepaald van belang.
Dit is puur gevoelsmatig, en niet echt een verdere theoretische of wetenschappelijke onderbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Annuk schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:12:
[...]

Als ik dit lees:

[...]

Bron: Wikipedia: TIA/EIA-568

Is het toch zo ongeveer de hoofdreden dat je de aders niet kan/mag wisselen.
Ja, maar dat zegt - zoals ik het lees dat je geen aders over paren mag wisselen - dus niet wit-oranje en wit-groen onderling mag wisselen. *Dat* wist ik al en ik snap ook wel de reden daarachter. Maar het zegt niets over het waarom van de volgorde in een connector.
Xander schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 20:25:
Dat klinkt inderdaad wel heel aannemelijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:03

Milmoor

Footsteps and pictures.

Als je op 4 en 5 telefonie zet, en op 1, 2, 6 en 8 je netwerk kan je over een aansluiting beide verbindingen doen. Erg handig als je kantoor oorspronkelijk niet op netwerk berekend was.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Milmoor schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 22:18:
Als je op 4 en 5 telefonie zet, en op 1, 2, 6 en 8 je netwerk kan je over een aansluiting beide verbindingen doen. Erg handig als je kantoor oorspronkelijk niet op netwerk berekend was.
Klinkt wel aannemelijk, zeker omdat het in die tijd waarschijnlijk vooral 10 en 100Mbit/s ethernet was. Voor gigabit is deze historische afhankelijkheid wel een beetje jammer - dat je 1 netwerkpaar net een paar centimeter *niet* netjes bij elkaar houdt. Nou zal het netwerk van die paar cm niet in elkaar storten, maar voor iemand als ik - die wel van orde en regelmaat houdt - is het toch jammer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijansen1987
Thankz voor de duidelijke uitleg! Super! Fijne dagen!
Annuk schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 16:28:
@mijansen1987 Waarom de draadjes op het patchpaneel wel op volgorde zitten?
Die zijn onderling via de print doorverbonden naar het juiste pinnetje van de connector, mogelijk als je een paneel volledig zou demonteren dat je wel iets van spoortjes ziet lopen die dus kruislings door elkaar lopen om bij de juiste pin uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06:55
Wie weet op welke cat6a inbouwdoos een afdekplaat van Jung past? Wij willen het schakelmateriaal van de serie LS990 namelijk, maar ik kan er niets van vinden :?

Edit : :+ Al gevonden, de dozen van Rutenbeck moeten passen daarop. Nu alleen nog een goedkoop adresje vinden :)

[ Voor 27% gewijzigd door dropkikker op 25-12-2017 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:51
Doen jullie alles wat in de meterkast staat ook via een patchkast of direct via switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
lowfi schreef op maandag 25 december 2017 @ 10:14:
Doen jullie alles wat in de meterkast staat ook via een patchkast of direct via switch?
Ik weet niet wat je met 'alles' bedoeld, maar alle solid ethernetkabels die vanuit het huis in de meterkast komen gaan eerst naar een patchpaneel en van daaruit met patchkabel naar de switch.

En ja, het kan ook wel direct en dat kan jarenlang probleemloos werken, maar het is (a) niet aan te raden voor betrouwbaarheid van de connectoren & kabels en (b) staat het met een patchpaneel een stuk georganiseerder. Dit topic heet niet voor niets NETTE lan afwerking, hè... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
dropkikker schreef op zondag 24 december 2017 @ 23:47:
Wie weet op welke cat6a inbouwdoos een afdekplaat van Jung past? Wij willen het schakelmateriaal van de serie LS990 namelijk, maar ik kan er niets van vinden :?

Edit : :+ Al gevonden, de dozen van Rutenbeck moeten passen daarop. Nu alleen nog een goedkoop adresje vinden :)
Ff gegoogled op EAN nummer :)
https://www.installand.nl...up-0-tweevoudig-136104070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
vanaalten schreef op maandag 25 december 2017 @ 10:49:
[...]

Ik weet niet wat je met 'alles' bedoeld, maar alle solid ethernetkabels die vanuit het huis in de meterkast komen gaan eerst naar een patchpaneel en van daaruit met patchkabel naar de switch.

En ja, het kan ook wel direct en dat kan jarenlang probleemloos werken, maar het is (a) niet aan te raden voor betrouwbaarheid van de connectoren & kabels en (b) staat het met een patchpaneel een stuk georganiseerder. Dit topic heet niet voor niets NETTE lan afwerking, hè... :)
Ik bedoel dat ik alleen al 9 utp kabels in de meterkast heb. Bv 4 van de NAS, 1 Philips Hue bridge , 1 Tado Termostaat Bridge.. etc Rest van de kamers is niet meegeteld.

Dat zou inhouden stugge kabels van deze "doosjes" naar de patchkast (0.5Meter) dan weer van de patchkabel naar de switch. Natuurlijk kan dit. Lijkt mij alleen overkill. En of het er echt netter van wordt weet ik niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
lowfi schreef op maandag 25 december 2017 @ 12:30:
[...]

Ik bedoel dat ik alleen al 9 utp kabels in de meterkast heb. Bv 4 van de NAS, 1 Philips Hue bridge , 1 Tado Termostaat Bridge.. etc Rest van de kamers is niet meegeteld.

Dat zou inhouden stugge kabels van deze "doosjes" naar de patchkast (0.5Meter) dan weer van de patchkabel naar de switch. Natuurlijk kan dit. Lijkt mij alleen overkill. En of het er echt netter van wordt weet ik niet?
Eh, wees eens wat duidelijker! Staan die apparaten ("doosjes") in de meterkast, dat je ze met 0,5meter naar een evt. patchkast kan verbinden? Want daarvoor doe je dat niet, dan ga je gewoon direct met patchkabel van apparaat naar switch.

Achtergrond:
Normaal lopen kabels naar de meterkast door buizen die in de muren verwerkt zitten. En normaal gebruik je stugge kabels in buizen (reden: 'stranded' patchkabels zijn niet gemaakt om aan te trekken, te grote kans dat je draden kapot trekt, je slechte verbindingen krijgt). En stugge kabels monteer je bij voorkeur af in een patchpaneel: stugge kabels zijn niet gemaakt om vaak heen-en-weer bewogen te worden, dan gaan ze breken. Dus vastmaken in een patchpaneel zodat ze tot in de eeuwigheid betrouwbaar en rotsvast zitten.

Hoef je niet via een buis, dan kan je inderdaad gewoon met een patchkabel direct van apparaat naar switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Ik snap niet wat daar niet duidelijk aan is. Je herhaalt namelijk precies wat ik zeg ;)

Ergo... als apparaten dichtbij de switch staan geen stug>patchkast>soepel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buutje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-10 17:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 16:11
lowfi schreef op maandag 25 december 2017 @ 13:19:
Ik snap niet wat daar niet duidelijk aan is. Je herhaalt namelijk precies wat ik zeg ;)

Ergo... als apparaten dichtbij de switch staan geen stug>patchkast>soepel
Alle apparaten die in dezelfde ruimte als de switch staan, die kunnen natuurlijk rechtstreeks op de switch. Via patchpanel is echt een zinloze omweg. Patchpanels gebruik je dan alleen voor vaste bekabeling die naar aansluitingen in de muur gaan.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Dit zijn niet dezelfde. Jij linkt naar een Cat6 model en Annuk naar een Cat6A model. Voor die 1,50 verschil zou ik dan ook gewoon meteen voor de Cat6A gaan, zelfs al heb je daar de bekabeling (nog) niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Heb ik ook goede ervaringen mee en gebruik ik nog steeds regelmatig (heb deze ook al heel vaak in dit een andere topics genoemd), maar zie ook de post van @RobertMe hierboven ;)

Als ik toch al aan het bestellen ben bij sandervunderink.nl dan pak ik meestal die jij linkt tenzij men me expliciet vraagt naar Cat6A of Cat7.
En aangezien @dropkikker vroeg naar Cat6A dus deze die ik noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasc
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-10 07:57
ik hoop dat mijn vraag hier nog niet 200x is gesteld maar heb de zoekfunctie gebruikt en niet echt iets gevonden.

wij zijn bezig aan onze nieuwebouw woning en voorzien overal UTP stopcontacten.

als tweaker zijnde vraag ik me af wat ik zou plaatsen. Iedereen raad met CAT 6 aan maar ikzelf had liever voor cat6a of cat 7 geweest omdat 10Gbit nu nog ver lijkt maar er sneller zal zijn dan we zullen denken.

het gaat natuurlijk niet enkel om het prijsverschil in kabel maar ook de afmontage kost een stuk meer tov een "standaard" cat5e/6 kabel. Cat 7 punten bestaan zelf (nog) niet in het merk waar wij onze stopcontacten in zouden willen voorzien.

vraag is wat jullie dus zouden aanraden, en wat hebben jullie (recentere nieuwbouw/verbouwingen) zelf gelegd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 20:26

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

mathiasc schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 20:58:
ik hoop dat mijn vraag hier nog niet 200x is gesteld maar heb de zoekfunctie gebruikt en niet echt iets gevonden.

als tweaker zijnde vraag ik me af wat ik zou plaatsen. Iedereen raad met CAT 6 aan maar ikzelf had liever voor cat6a of cat 7 geweest omdat 10Gbit nu nog ver lijkt maar er sneller zal zijn dan we zullen denken.

het gaat natuurlijk niet enkel om het prijsverschil in kabel maar ook de afmontage kost een stuk meer tov een "standaard" cat5e/6 kabel. Cat 7 punten bestaan zelf (nog) niet in het merk waar wij onze stopcontacten in zouden willen voorzien.

vraag is wat jullie dus zouden aanraden, en wat hebben jullie (recentere nieuwbouw/verbouwingen) zelf gelegd ?
Als je werkt met keystones (die zijn er wel in cat7) kun je vast wel afmonteren in het gekozen merk! Ik zou qua bekabeling voor cat6a kiezen, dan kun je in elk geval overstappen op 10 gbit als het zover is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe

Afwerken zou ik op Cat 6a doen, omdat zoals je zegt er nog geen cat 7 inbouwmateriaal is. Kabels zou ik naar de prijs kijken. Recent kwamen hier zelfs Cat 7 kabels op Amazon.de langs van in de 30 euro voor honderd meter. De vraag is natuurlijk of het goede kwaliteit is, maar daarbij zou je wellicht de gok kunnen/durven wagen. En anders dus gewoon kijken naar het prijsverschil, en eventueel zelfs gewoon verdelen. Een aansluiting bij de TV zul je aan 1Gbit de komende jaren waarschijnlijk wel voldoende aan hebben, dus Cat 6a met 10Gbit max moet je echt wel een hele tijd vooruit mee kunnen, waar je wellicht wel de aansluitingen op plekken waar een gewone PC (of NAS) komt van Cat 7 wilt voorzien.

Daarnaast als tip m.b.t. inbouwmateriaal. Vrijwel altijd zijn de inbouwdozen van Rutenbeck (waarbij een paar posts hierboven de dubbele Cat 6a variant nog voor iets van 15 euro langs kwam). Elke fabrikant van schakelmateriaal (Busch-Jaeger, Jung etc) maken vervolgens alleen zelf de afdekplaatjes. Pin je dus niet te hard vast op "inbouwmateriaal van hetzelfde merk als stopcontacten", want dat geldt bij vrijwel geen enkel merk schakelmateriaal omdat ze dus (vrijwel) allemaal Rutenbeck gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Beekforel schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 21:06:
[...]

Als je werkt met keystones (die zijn er wel in cat7) kun je vast wel afmonteren in het gekozen merk! Ik zou qua bekabeling voor cat6a kiezen, dan kun je in elk geval overstappen op 10 gbit als het zover is.
Welke keystones dan? Want er is nog geen officiële standaard voor...
Er zijn wel concepten maar die gaan niet samen met de 8p8c connectoren (rj-45 in de volksmond).
RobertMe schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 22:16:
[...]

Afwerken zou ik op Cat 6a doen, omdat zoals je zegt er nog geen cat 7 inbouwmateriaal is. Kabels zou ik naar de prijs kijken. Recent kwamen hier zelfs Cat 7 kabels op Amazon.de langs van in de 30 euro voor honderd meter. De vraag is natuurlijk of het goede kwaliteit is, maar daarbij zou je wellicht de gok kunnen/durven wagen. En anders dus gewoon kijken naar het prijsverschil, en eventueel zelfs gewoon verdelen. Een aansluiting bij de TV zul je aan 1Gbit de komende jaren waarschijnlijk wel voldoende aan hebben, dus Cat 6a met 10Gbit max moet je echt wel een hele tijd vooruit mee kunnen, waar je wellicht wel de aansluitingen op plekken waar een gewone PC (of NAS) komt van Cat 7 wilt voorzien.

Daarnaast als tip m.b.t. inbouwmateriaal. Vrijwel altijd zijn de inbouwdozen van Rutenbeck (waarbij een paar posts hierboven de dubbele Cat 6a variant nog voor iets van 15 euro langs kwam). Elke fabrikant van schakelmateriaal (Busch-Jaeger, Jung etc) maken vervolgens alleen zelf de afdekplaatjes. Pin je dus niet te hard vast op "inbouwmateriaal van hetzelfde merk als stopcontacten", want dat geldt bij vrijwel geen enkel merk schakelmateriaal omdat ze dus (vrijwel) allemaal Rutenbeck gebruiken.
@mathiasc zie bovenstaande :)
Maar reken het voor jezelf eens na :)
Hoelang wil je/denk je er gebruik van te maken?
Deel dat door het totaal bedrag, en reken dit uit voor cat6 en cat7.
in principe is voor korter dan 40m cat6 ook goed maar als je bezig bent en het niet direct als noodzakelijk kwaad ziet doe het dan goed en pak cat6A of Cat7 (kabels).
Kwa af werk materialen zit je nog vast op Cat6A maar kan je tzt altijd nog redelijk makkelijk vervangen voor cat7 als dat gangbaar is/wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:06

Cat 7 bestaat nog niet wat betreft standaard. Dus in hoeverre is straks de huidige cat 7 kabel certified cat 7? Dus leuk dat het er is maar voor het zelfde geld stellen ze andere eisen aan de cat 7 standaard.

Daarnaast is cat7 ook weer een stuk dikker dan dan 6a dus probeer maar eens 2 kabels door 1 buis te krijgen.

In hoeverre heb je straks ook daadwerkelijk zulke snelheden nodig ? Een 4k stream is bijvoorbeeld gemiddeld 25 mb op dit moment.

Een telefoon heeft gemiddeld 64 gb opslag die trek je nu ook al in 60 sec vol. En met een 10gb verbinding (mits tegen die tijd 10gb Wi-Fi en internet bestaat en ook zinvol/betaalbaar is en je tel/geheugen 10gb snelheden aan zouden kunnen) zou je die in 6 sec voltrekken.

Cat6a is ook 10gb certified tot 40 meter. En ook daar betaal je een flinke duit voor als je dat ook geheeld certifield wil hebben wat betreft componenten.

Laatst een project gedaan waarbij een compleet kantoor pand voorzien hebben van ruim 250 patch punten en ook daar hebben ze gewoon cat6 genomen omdat dat net zo duur zou zijn als 5e anders hadden ze dat wel genomen. Laat wel zien dat op dit moment totaal niet naar 10gb gekeken wordt.

Ikzelf zie de komende 10+ jaar nog geen zi nvolle toepassing voor 10gb bij consumenten. Mischien tussen 2 file servers ofzo maar dan leg ik daar wel een los kabeltje of fiber tussen.

Wat jij gaat doen moet je natuurlijk zelf weten en als jij cat7 wilt gaan leggen vooral doen.

Zelf zou ik echter kijken waar je daadwerkelijk denkt zulke snelheden nodig te hebben over 10+ jaar en daar een cat6a naar te leggen en die ook geheel cat6a af te werken met goede merken en de rest lekker 1gb af te werken mbt componeten. Scheeld hoop geld en dat kun je weer in bijv goede Wi-Fi stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Enige nuttig doel van 10Gbit/s is tussen mijn pc en de fileserver. Meer eigenlijk niet. Ik denk dat ik dan alles gewoon nog Cat6 houd, behalve 2 aansluitingen in de werkkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arcandevil
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 07:46
In principe is Cat6 toch ook voldoende voor 10gbps als je kabels korter zijn dan ~50 meter? Of heeft Cat6a nog praktisch gezien andere voordelen? (Extra shielding e.d.) Cat6a kabels zijn ook een stuk dikker (volgens mij), dus dat maakt het wel lastiger om meerdere kabels door te trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:06
Arcandevil schreef op woensdag 27 december 2017 @ 12:34:
In principe is Cat6 toch ook voldoende voor 10gbps als je kabels korter zijn dan ~50 meter? Of heeft Cat6a nog praktisch gezien andere voordelen? (Extra shielding e.d.) Cat6a kabels zijn ook een stuk dikker (volgens mij), dus dat maakt het wel lastiger om meerdere kabels door te trekken.
500 vs 250 MHz dus meer bandbreedte. 6a is zo uit het hoofd tot 100 meter 10 gbps certified mits op de juiste manier geaard en alle aansluitingen ook cat6a natuurlijk. Cat6 tot 55 meter maar geen gedoe met aarden ed.

6a is omdat elk paar schielded is echter ook een stuk duurder maar vooral ook een stuk dikker dan 6. Dus buizen met veel of krappe bochten krijg je niet zo 123 twee kabels in.

Edit:
------------------------------------------------------------------------------------

Voor alle kabels geld dat wanneer je alles volgens de regels aansluit dat je onderstaande resultaten kunt halen. Meer is mogelijk maar valt niet onder de standaard. Zo heeft iemand die ik ken 150+ meter Cat5e shielded naar zijn melkrobot liggen en werkt gewoon prima op 10 Mbit/s meer is daar dan ook niet nodig. Als die kabel niet langs allerlij krachtstroom kabels had gelegen dan had hij ook nog wel 100 Mbit kunnen krijgen. Wil je echt lange afstanden afleggen dan is het aan te raden om glas te nemen.

CAT 5:

100 MHz
100 Mb/s Maximaal 100 meter
1 Gbit/s Maximaal XX meter (wordt officieel niet ondersteund maar kan tot een enkele meters gewoon werken)

CAT 5e:

100 MHz
100 Mb/s of 1 Gbit/s Maximaal 100 meter

Nieuw voor CAT 5e en hoger is de 2,5 Gnit/s en de 5 Gbit/s standaart.

Cat 5e standaard 2,5 Gbit/s compatible en goede kabel bij minder dan 100 meter ook 5 Gbit/s. Dit geld ook voor cat 6/6a/7 enz enz. (moet je wel ondersteunde apparatuur hebben)

nieuws: Cat5e- en cat6-netwerkkabels gaan snelheden tot 5Gbit/s ondersteunen

CAT 6:

250 MHz
10 Gbit/s Maximaal 40 meter

CAT 6e:
Bestaat niet is ooit gekomen door leveranciers die er 6e aan hingen toen cat6 op de markt kwam maar is waarschijnlijk gewoon 5E.

CAT 6a:

500 MHz
10 Gbit/s Maximaal 100 meter

CAT 7(a):

600+ MHz voor cat 7
1200+ Mhz voor cat 7a
<= 10 Gbit/s Maximaal 100 meter
> 10 Gbit/s ..... Nog niet bekend maar in 2007 is er 100 Gbit/s gehaald over 70 meter in een lab. In theorie zou 100 Gbit/s mogelijk moeten zijn over 100+ meter.

[ Voor 53% gewijzigd door Jan-man op 27-12-2017 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Jan-man schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:19:
[...]

Cat 7 bestaat nog niet wat betreft standaard. Dus in hoeverre is straks de huidige cat 7 kabel certified cat 7? Dus leuk dat het er is maar voor het zelfde geld stellen ze andere eisen aan de cat 7 standaard.

Daarnaast is cat7 ook weer een stuk dikker dan dan 6a dus probeer maar eens 2 kabels door 1 buis te krijgen.
Cat7 is kwa kabel wel al een standaard hoor ;) alleen qua connectoren zijn er nog geen volledige/officiele standaarden, dus wat nu mogelijk als Cat7 connectoren/outlets e.d. verkocht wordt is niet officieel.

Wat betreft dat Cat7 kabel dikker en stugger is (door o.a. alle shielding) is een feit, maar ook Cat7 is prima met 2 kabels door een buis heen te trekken hoor, mits deze 3/4" (19mm) is. In een 5/8"(16mm) gaat dit inderdaad niet zonder slag of stoot lukken.
Cat6a is ook 10gb certified tot 40 meter. En ook daar betaal je een flinke duit voor als je dat ook geheeld certifield wil hebben wat betreft componenten.
Dit klopt niet, in je volgende post (die hier boven staat) heb je het wel kloppend staan :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Al weer eventjes geleden dat ik hier iets heb gepost! Inmiddels ben ik eindelijk weer bezig met mijn thuis netwerk, dus nieuwe videos!

De eerste daarvan is inmiddels online, ik ben (eindelijk) bezig mijn patch rack op te hangen! Hier deel 1:

--update
Video 2 (van de 3) staat ook online, bij deze:

Verder zie ik dat de CAT7, etc. discussie weer aangewakkerd is, blijft toch altijd interessant! Ik heb daar in het verleden ook enkele videos over gemaakt, dus als mensen het interessant vinden kunnen ze die er ook nog eventjes bij zoeken!

Lang verhaal kort. Ik gebruik CAT7 kabel, CAT6A certified keystones en CAT6A certified wall plates. Of nou ja, mijn keystones en wallplates zijn IEC60603-7-51 certified, wat tot minimaal 500Mhz is. Ik verwacht daarmee iig 100 meter 10Gbit te kunnen halen, en hopelijk ooit, al is het over 15 jaar, tot 50 meter 40Gbit. Verder gebruik ik mijn CAT7 kabels ook voor bijvoorbeeld HDMI over Ethernet, etc.

Mijn idee daarover. De kabel is sowieso goed (1200Mhz), de keystones zijn op dit moment het beste (500Mhz+) wat (betaalbaar) te verkrijgen is en daarmee hoef ik de komende 20 jaar niets aan mijn bekabeling te doen. De meerprijs was nu zo'n 50% tot 60% (inclusief nieuwe patchkabels, etc.), maar als ik daardoor enkele jaren meer er niets aan hoef te doen d:)b .

Ja ik gebruik 10Gbit voor mijn File, VMware en Desktops. ;)

Hier nog wat links naar mijn videos erover:
Video over wat voor Ethernet kabel (CAT7?) je nodig hebt
Video over welke spullen je nodig hebt en hoe je kabel trekt
Videos over het afmonteren van de wallplates en keystones

p.s. Excuus voor de spam!
p.p.s. Zouden mensen aub beter willen opletten bij het gebruik van "gb" en "GB"? Ze betekenen wat anders en als ik dan hierboven lees dat een "64gb" kaartje met "10gb" zo vol zit, trekken mijn tenen krom! Met 10Gbit wat in de praktijk 900 a 1000MB/sec doet, zou het ongeveer 65 seconden duren voordat het kaartje vol zit, als er een SD kaartje zou bestaan die dat aan kon. :P

gb of Gbit = Gigabit
GB = GigaByte

Eigenlijk is gb geen goede term in relatie tot data. Voor verkeer kan het wel gebruikt worden maar is het beter om Gbit aan te duiden.

[ Voor 23% gewijzigd door Quindor op 29-12-2017 21:12 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

gb bestaat officieel ook niet. Dan zou het Gb moeten zijn.

Gb = gigabit
GB = gigabyte

Ik lees het nog vraag genoeg... Ik zou er bijna een Tweakblog over schrijven.

@Quindor

Leuk om weer een iets te horen over je nieuwe huis... (Ik hoop nog op een rondleiding door je huis O-) :P )

[ Voor 27% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-12-2017 18:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-10 15:20
Niet zo indrukwekkend als andere meterkasten in dit topic, maar voor mij is het goed zo.

Situatie vóór:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TcAlD2tp7Hyjj0hJfDOrkIns/full.jpg?nohitcount=1

Sitiuatie na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Mmi7A5xAk6359hObiH4ZNeL1/full.jpg?nohitcount=1

- Extra stopcontacten gemaakt
- Patch paneeltje geplaatst en aan korte wandje geplaatst
- Alarmsysteem en netwerk hub naar zelfde wandje verplaatst
- Kabels achter een kabelgoot
- Router iets verplaatst
- (Pulsecounter geplaatst op de energiemeter, maar heeft niks te maken met dit topic :))

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Laatst online: 03-10 16:25

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

bramv82 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:16:
Niet zo indrukwekkend als andere meterkasten in dit topic, maar voor mij is het goed zo.

Situatie vóór:
[afbeelding]

Sitiuatie na:
[afbeelding]

- Extra stopcontacten gemaakt
- Patch paneeltje geplaatst en aan korte wandje geplaatst
- Alarmsysteem en netwerk hub naar zelfde wandje verplaatst
- Kabels achter een kabelgoot
- Router iets verplaatst
- (Pulsecounter geplaatst op de energiemeter, maar heeft niks te maken met dit topic :))
Dat patchpaneel heb je wel bijzonder aangesloten :P

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-10 20:24
WeaZuL schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:39:
[...]

Dat patchpaneel heb je wel bijzonder aangesloten :P
ben ik een partypooper als ik dat patchpaneel compleet overbodig vind ?
enige wat je nodig had is een paar op maat gemaakte kabeltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeaZuL
  • Laatst online: 03-10 16:25

WeaZuL

Try embedded, choose ARM!

ijske schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:46:
[...]

ben ik een partypooper als ik dat patchpaneel compleet overbodig vind ?
enige wat je nodig had is een paar op maat gemaakte kabeltjes
Ik zie links één solide kern installatie kabel (aanname) verdwijnen, wellicht naar die ene walloutlet? Dat had ook gekund met een opbouwdoosje ;)

NSLU2, SheevaPlug, Pogoplug, Espressobin and Odroid H2 addict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
WeaZuL schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:53:
[...]

Ik zie links één solide kern installatie kabel (aanname) verdwijnen, wellicht naar die ene walloutlet? Dat had ook gekund met een opbouwdoosje ;)
rechtsboven zie ik er nog 2...
persoonlijk maak ik liever kabeltjes op maat voor bv tussen router & switch (liever dat dan bv een 1m kabeltje wat 30cm te lang is)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Vandaag maar eens de netwerkhoek in de garage aangepakt...

Before:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bXzcViyEplfoncLEGx0AaUMG/full.jpg

After:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4AMBDnB5exj3kPETYER0ltRH/full.jpg

Van boven naar beneden:
- Low-budget CAT6 netwerkdozen (1x TV, 2x Meterkast, 1x Access point, 2x Slaapkamer boven)
- Ubiquiti Security Gateway 3P
- TP-Link TL-SG108E "smart" switch (voor het VLAN-aware spul)
- Netgear GS108 "dumb" switch
- PoE injector (voor de Ubiquiti UAP-AC-Lite in de woonkamer)
- Achter op de plank: unRAID storage/VM-server

De kabelgeleiders zijn een stukje huisvlijt uit de 3D-printer. Veel van de patchkabels zijn op maat gemaakt om het geheel er een beetje netjes en uniform uit te laten zien.

Vanuit de aansluitdoosjes lopen (cat5e) kabels door buizen en kabelgoten naar aansluitpunten in huis.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-10 21:14
@donny007 de “netwerkdozen”, zijn die i.p.v. een patchpanneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

miles schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 06:53:
Ja, dat zijn ze.al had je met 6 aansluitingen ook prima een 8 port patchpaneel kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-09 09:17
Hier ook maar eens een aantal "resultaat-foto's". Ik ben er wel blij mee. Alle foto's zijn clickable naar een high-res formaat. Mocht iemand hetzelfde willen, ik heb dit gekocht:
Meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VnCsLlk4qndivTBDJYQo8UeR/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RxIpgA3fPa71J08VxRSRlzUH/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eH5vGTOxnW13yvXM6UGfNLCT/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eIQR2svKsaVX4RS47ZvyvL1L/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DoEZsS7xqoiZ8YSk3eucojZD/thumb.jpg

Je ziet op de foto's
  • Een Unifi AC-PRO access point; deze hangen her-en-der in huis aan het plafond. Aangezien ik hier geen ruimte had voor een keystone, heb ik (alleen hier) maar een rj45 stekker voor stugge kabel geknipt. Werkt prima.
  • In de patchkast zie je de Fritzbox, een stekkerblok, het patchpaneel en een unifi switch
  • Alle kamers zien er straks uit met de stekkerdoosjes en volledig cat6a bekabeld; dus ik kan wel even verder :)

[ Voor 8% gewijzigd door smeerbartje op 30-12-2017 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

miles schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 06:53:
Ja, dat zijn ze.al had je met 6 aansluitingen ook prima een 8 port patchpaneel kunnen gebruiken
Ja klopt, ik had toevallig nog een vooraad van deze doosjes liggen.

Functioneel doet het niet onder voor een patchpaneel.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
donny007 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 23:11:
Vandaag maar eens de netwerkhoek in de garage aangepakt...

knippie knippie

De kabelgeleiders zijn een stukje huisvlijt uit de 3D-printer. Veel van de patchkabels zijn op maat gemaakt om het geheel er een beetje netjes en uniform uit te laten zien.

Vanuit de aansluitdoosjes lopen (cat5e) kabels door buizen en kabelgoten naar aansluitpunten in huis.
hulde ! mooi gedaan man !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Ik ben bezig in een meterkast en nu zit ik met het volgende: Ziggo.

Het moet als volgt komen te zitten: Groene kabel --> splitter --> modem.

Nu heeft ziggo 2 kabels bij gesloten van 1 meter, wijl het wat mij betreft fysiek 15 cm uit elkaar hoeft te zitten. Dus ik denk ik bestel even 'patch coaxkabeltjes', die kan ik dus niet vinden.

Weten jullie deze wel te vinden? Is er een reden dat een coaxkabel niet zo kort mag? De kabel zou het liefst met een F-connector (schroef!?) moeten zitten.

De kant van de horizonbox is al bijna klaar.

Niko utp en coax

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die zijn er wel, echter gigantisch duur (ik heb ze bij Conrad winkel in Frankfurt voor 19,95 euro gezien voor 15 cm met haakse F connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

mhr-zip schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:22:

Nu heeft ziggo 2 kabels bij gesloten van 1 meter, wijl het wat mij betreft fysiek 15 cm uit elkaar hoeft te zitten. Dus ik denk ik bestel even 'patch coaxkabeltjes', die kan ik dus niet vinden.

Weten jullie deze wel te vinden? Is er een reden dat een coaxkabel niet zo kort mag? De kabel zou het liefst met een F-connector (schroef!?) moeten zitten.

[afbeelding]
Die kun je toch heel gemakkelijk zelf op elke gewenste lengte maken? Gewoon een halve meter coax en het gewenste aantal connectoren halen. Is geen bijzonder gereedschap voor nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-09 22:30
@Quindor Begrijp me niet verkeerd, de gekozen apparatuur en techniek zijn hartstikke mooi. De afwerking vindt ik daarentegen van matige/slechte kwaliteit.

Een patchkast midden in een kantoor ophangen stelt dan hoge eisen aan de afwerkingskwaliteit in mijn ogen.

Als je de overlengte buizen weg gehaald had, dan had je direct een goot in gekund naar de patchkast. Dan had het rack direct op de wand gemonteerd kunnen worden, en zal je zien dat alles veel praktische wordt.

Dit krijg je op deze manier nooit mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
Ik heb 'm zelf ook vervangen door een kortere, dat is geen enkel probleem.

https://www.allekabels.nl...korter-dan-1.5-meter.html
...in elk geval hebben ze een 15cm lange kabel. Degene die ik destijds gekocht heb kan ik er helaas niet meer terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles

[afbeelding]
Ik heb die dingen ooit zelf gemaakt door de UPC kabel op juiste lengte te knippen en dan aan de geknipte kant hirshman f connectoren aan te brengen. De andere kant was dan het geperste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
@smeerbartje Je geeft aan dat je volledig cat6a bekabeld bent, maar de belden kabels zijn cat6 en het patchrackje toch ook? Typo of heb je nog ander materiaal gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

josvane schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 15:26:
@Quindor Begrijp me niet verkeerd, de gekozen apparatuur en techniek zijn hartstikke mooi. De afwerking vindt ik daarentegen van matige/slechte kwaliteit.

Een patchkast midden in een kantoor ophangen stelt dan hoge eisen aan de afwerkingskwaliteit in mijn ogen.

Als je de overlengte buizen weg gehaald had, dan had je direct een goot in gekund naar de patchkast. Dan had het rack direct op de wand gemonteerd kunnen worden, en zal je zien dat alles veel praktische wordt.

Dit krijg je op deze manier nooit mooi.
Het ligt eraan hoe je het bekijkt denk ik. Ik moest (/wilde) dit patchrack ergens kwijt en in de meterkast ging op geen enkele manier lukken (Al was het alleen al de hoeveelheid buizen). Hij had ook in de garage gepast bijvoorbeeld, maar dat had vele buizen een stuk langer gemaakt, dus daarna dit concept bedacht.

Ik vind het persoonlijk wel "mooi", of in ieder geval zeker niet storend om de patchkast in mijn kantoor te hebben. Zoals hij er nu bij hangt is deze hoog weggewerkt in een nis en kan ik er prima onder zitten met mijn bureau, iig zeer praktisch.

Hadden enkele zaken beter gekund? Sure, afzagen van de pijpjes was handiger geweest inderdaad! Ook kabels op lengte meteen in de patchkast uit te laten komen.
Echter toen we het huis in gingen hadden we daar absoluut geen tijd voor om daar mee bezig te gaan. Dus vandaar gekozen voor keystones en nu een jaar later het afwerken. De kabellengte die ik al die tijd heb gebruikt kan ik nu mooi achter het patchrack kwijt en heb er op die manier geen last meer van. Het patchrack aan de wand had nu ook nog gewoon gekund (andere wand) maar bleek uiteindelijk in de praktijk op geen enkele manier praktischer dan hoe ik het nu heb gedaan. Ik stoor me verder niet aan de zwarte balk constructie. Sterker nog, ik heb die inmiddels al alternatief ingezet, maar dat zie je wel in de volgende (laatste) video. ;)

Het enige nadeel wat ik nu zie is dat er inderdaad bossen van oranje kabel zichtbaar blijven, maar dat is met enkele aftimmer houtjes zo op te lossen. In de praktijk stoor ik mij er niet aan en kan ik handig nog overal bij, maar dat is voor iedereen specifiek denk ik. :)

p.s. Hoe ik het nu gedaan heb en mijn videos zijn ook echt niet bedoeld als definitieve "zo moet het" guide. Het is een manier om het te doen! Of eerder, hoe ik het heb gedaan. ;)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sky Lynx
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:21
Ik ben een long time lurker in dit topic; heb het leeuwendeel gelezen en inmiddels alle basis-info voorhanden om zelf een LAN-netwerk aan te leggen. Dank aan iedereen die dit mogelijk maken voor beginners als ik.

Graag zou ik jullie advies willen bij het volgende projectje. De buurvrouw van mijn ouders heeft al geruime tijd last van een ontzettend slecht TV-signaal. Om een lang verhaal kort te maken: het ligt aan de COAX-kabel in de muur. Die moet vervangen worden (van meterkast naar woonkamer). Nu heb uiteraard de KOKA9 van Hirschmann op het oog. Daarbij wil ik ook een UTP-kabel erdoorheen trekken voor haar computer, televisie en Chromecast d.m.v. een switch. Internet-modem staat namelijk direct aangesloten op AOP in de meterkast en een UTP-kabel naar de woonkamer zou haar huidige slechtwerkende WiFi-situatie eindelijk verbeteren naar bedraad internet. Van verschillende posts zoals die van Annuk heb ik begrepen dat (S)FTP overkill is voor in huis, dus mijn oog is gevallen op degelijke CAT6 UTP van Belden.

De buurvrouw zou het liefst door dezelfde leiding eigenlijk ook een telefoonkabel erdoorheen willen hebben voor haar huistelefoon (ja die gebruikt ze nog, ze is een 60-plusser). Mijn idee was om er nog een UTP-kabel extra erdoorheen te trekken (dus COAX + 2 UTP) en die te gebruiken als telefoonverbinding. In de toekomst kan deze alsnog worden aangepast naar een extra LAN-verbinding.

Maar nu komt het euvel: het betreft een standaard 16mm leiding. De diameter van KOKA 9 is volgens de Hirschmann fact sheet 7 millimeter en die van CAT6 UTP volgens de Belden factsheet zo'n 6 millimeter (als je de marge meetelt). Theoretisch zou een bundeltje van KOKA 9 + twee CAT6 door een 16 millimeter leiding heen kunnen, maar ik heb zo'n vermoeden dat dit praktisch niet te doen is (alhoewel ik bv. een post heb gevonden van DaRoot die het wel is gelukt; onbekend welke diameter leiding).

Het alternatief is om CAT5E te gebruiken vanwege de kleinere diameter (5.1 millimeter inclusief marge volgens de Belden factsheet). En omdat de buurvrouw toch slechts Gigabit-snelheid nodig heeft, zou dit in principe voldoende zijn. Mijn inschatting is dat KOKA 9 + twee CAT 5E praktisch gezien wèl door een 16 millimeter leiding heen getrokken zou kunnen worden.

Toch heb ik begrepen dat het verstandiger is om CAT6 aan te leggen vanwege lagere latency, minder cross-talk en mogelijkheid van two-way communication (dit laatste zou CAT5E niet kunnen).

Voordat ik zelf van alles ga uitproberen, leek het mij verstandig om hier info in te winnen van Tweakers die dit misschien al hebben gedaan:
  1. Is het praktisch mogelijk om KOKA 9 + twee CAT6 door een 16 mm leiding heen te trekken?
  2. Is het praktisch mogelijk om KOKA 9 + twee CAT5E door een 16 mm leiding heen te trekken?
  3. Indien (1) niet mogelijk is, heeft KOKA 9 + één CAT6 de voorkeur boven KOKA 9 + twee CAT5E vanwege de betere LAN-verbinding die een CAT6 met zich meebrengt?
In situatie (3) moet ik dan naar een andere oplossing zoeken voor haar huistelefoon als KOKA 9 + één CAT6 toch beter blijkt te zijn, maar dat bespreek ik met haar zodra ik weet of (1) en/of (2) mogelijk is. Uiteraard is er ook een vierde optie (KOKA 9 + één CAT6 + platte telefoonkabel), maar die houd ik nog even apart als allerlaatste optie omdat ik zoveel mogelijk het gebruik van platte telefoonkabel wil vermijden (immers, UTP-kabel kan exact hetzelfde en is bovendien multifunctioneel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
@Sky Lynx
optie is is heel misschien mogelijk als je bv draka uc400 neemt, deze heeft volgens mij geen middensplit en is hierdoor "slechts" 5,3mm buitendiameter
7+5.3=12,3mm
tel daar een 3e bij en dan word het een twijfelgeval

persoonlijk zou ik kijken naar koka9 + cat6 UC400+ VVT
(vvt is belgische massieve telefoonkabel , 4x 0.6mm2)

koka9+ 2x cat5e werkt ook prima als het een korte goed-gelegde buis is, al is het even goed samenwerken+invetten bij het trekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 03-10 16:11
Of gewoon goede coax aanleggen en het modem verplaatsen. Geen gedoe met veel kabels in een buis en wellicht ook wifi verbeterd. En dan heb je op die plek meteen ook bedraad internet...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sky Lynx
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:21
ijske schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 20:08:
@Sky Lynx
optie is is heel misschien mogelijk als je bv draka uc400 neemt, deze heeft volgens mij geen middensplit en is hierdoor "slechts" 5,3mm buitendiameter
7+5.3=12,3mm
Dank, wist niet van het bestaan van deze kabel af. Dit is inderdaad een prima alternatief. De meeste CAT5E kabels zijn 5mm en de Draka CAT6 HD is met 5.3mm inderdaad nèt even iets dikker volgens de Draka selectiehulp.

Op de Nederlandse factsheet zie ik niet direct de cross separator (wat jij "middensplit" noemt) in de specificaties genoemd, alhoewel het plaatje (als je heel goed kijkt) wel een cross separator laat zien. Maar na even verder gezocht te hebben ben ik op de Noorse factsheet uitgekomen. Die noemt expliciet een non-metallic cross separator (spline) in de specificaties (anders zou de kabel denk ik niet voldoen aan de crosstalk-vereisten voor CAT6) en weergegeven in de dwarsdoorsnede.

Het lijkt erop dat dit hem gaat worden. Jammer genoeg is hij alleen in dozen van 305 meter, 500 meter en 1000 meter lengte te krijgen....
Pagina: 1 ... 25 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2