8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.jacovn schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 14:51:
Als je huis nog gebouwd moet worden
zou wellicht een deur die 30 cm hoger is een oplossing zijn ?
Wat ik laatst ergens in een nieuwbouw tegen kwam was ook een best wel goed idee vond ik.
Meterkast was vrij/enorm ruim, maar voor de oplevering v/d nuts netjes voorzien van houten wanden en de binnenruimte voldeed aan de maten zoals voorgeschreven.
Nuts opgeleverd, aan de linkerkant de houten wand er weer uit en men kon netjes een 19" rack e.d. plaatsen + nog meer dan genoeg ruimte.
Was dus in dit geval alleen even een tijdelijke wand zodat men de nuts wel wilde voorzien (doen ze anders mogelijk niet als de meterkast niet aan de voorschrift formaten voldoet).
@thespeed
Officieel moet er een ventilatierooster in de deur ja, maar wie o wie heeft dat thuis in z'n meterkast deur?
Ik ga er vanuit in thuissituaties niemand (iig nog nooit tegen gekomen), in bedrijf situaties wel.
Een bedrijf wat hier in de regio de nuts aansluitingen doet komen je een dag voor de tijd zelfs (op aanvraag) even een deur brengen met ventilatie roostertjes, om zo voor de foto's te voldoen aan de regels, na het aansluiten v/d nuts en de foto's nemen ze de deur weer mee (of halen ze later ff op).
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Je hoeft toch niet altijd een ventilatierooster bij de meterkast te hebben? Soms is een kier onder de deur toch ook al voldoende? Wij hebben hier best grote kieren onder de deur. Heb er in ieder geval nooit iets van te horen gekregen tijdens de bouw van het huis.Annuk schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:21:
[...]
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.
Wat ik laatst ergens in een nieuwbouw tegen kwam was ook een best wel goed idee vond ik.
Meterkast was vrij/enorm ruim, maar voor de oplevering v/d nuts netjes voorzien van houten wanden en de binnenruimte voldeed aan de maten zoals voorgeschreven.
Nuts opgeleverd, aan de linkerkant de houten wand er weer uit en men kon netjes een 19" rack e.d. plaatsen + nog meer dan genoeg ruimte.
Was dus in dit geval alleen even een tijdelijke wand zodat men de nuts wel wilde voorzien (doen ze anders mogelijk niet als de meterkast niet aan de voorschrift formaten voldoet).
@thespeed
Officieel moet er een ventilatierooster in de deur ja, maar wie o wie heeft dat thuis in z'n meterkast deur?
Ik ga er vanuit in thuissituaties niemand (iig nog nooit tegen gekomen), in bedrijf situaties wel.
Een bedrijf wat hier in de regio de nuts aansluitingen doet komen je een dag voor de tijd zelfs (op aanvraag) even een deur brengen met ventilatie roostertjes, om zo voor de foto's te voldoen aan de regels, na het aansluiten v/d nuts en de foto's nemen ze de deur weer mee (of halen ze later ff op).
I stand correctedJordyz schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:23:
[...]
Je hoeft toch niet altijd een ventilatierooster bij de meterkast te hebben? Soms is een kier onder de deur toch ook al voldoende? Wij hebben hier best grote kieren onder de deur. Heb er in ieder geval nooit iets van te horen gekregen tijdens de bouw van het huis.
Het is geen verplichting meer, maar wel een aanbeveling om roosters in je meterkast deur te hebben
Buiten dat weet ik dat ze dat voor de oplever foto's wel graag hebben, ook al weten ze donders goed dat die deur ook in no-time weer weg is.
Inmiddels heb ik alle kabels getrokken. Nou ja, alle: ik dacht ongeveer 170 meter nodig te hebben maar met de 2x100 meter op rol redde ik het niet. Mijn dochter van 1 zal het op haar kamer dus nog even zonder bedraad internet moeten stellen.

Ik heb de 19" 2U muurbeugel verticaal opgehangen, dat kwam in de meterkast het beste uit. De 25cm patchkabels zijn hier qua lengte perfect:

Ik heb de boel nog niet werkend. Ik ben nog niet verhuisd en heb er dus ook nog geen internet. (Heel irritant dat ik niet tijdelijk twee aansluitingen kan krijgen.
Wel een probleem(pje?): Bij één van de aansluitingen bleek bij het testen dat wit/oranje (1) geen connectie maakt. Ik heb de aansluitingen aan beide uiteinden opnieuw gemaakt maar dat heeft niet geholpen. Is er nog een oplossing mogelijk zonder de hele kabel te vernieuwen? En wat is de consequentie wanneer alleen deze ader niet werkt? Helemaal geen verbinding of misschien alleen lagere snelheid?
[ Voor 2% gewijzigd door IMadeLove2MyN95 op 18-11-2017 00:11 . Reden: Ventilatieroosters toegevoegd ]
Als het in de kabel zit, kun je bv bruin/wit bruin op 1 en 2 zetten, dan heb je nog 100 Mbit.
Als het probleem in het patchpanel zit, dan kun je de kabel wellicht op een andere poort zetten.
Dat vind ik heel raar...IMadeLove2MyN95 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 23:55:
[...]
Mijn dochter van 1 zal het op haar kamer dus nog even zonder bedraad internet moeten stellen.
Signature van nature
Nu zie ik dat er veel patch panelen worden gebruikt. Wat is nou eigenlijk het doel van zo'n paneel? Is het niet alleen maar een extra kastje zonder dat je extra aansluitingen maakt?
Wat is er op tegen om de kabels naar bijvoorbeeld de woonkamer en slaapkamer direct op de router aan te sluiten?
Andere vraag: is zo'n patch paneel alleen bedoeld om ingangen op te maken? (bijvoorbeeld de aansluiting die naar de woonkamer gaat?) of kan ik er ook bijvoorbeeld het modem op aansluiten waardoor er een uitgang ontstaat op het patch paneel waarop ik de internet ingang van de router op aansluit?
[ Voor 4% gewijzigd door Blackouts op 19-11-2017 11:33 ]
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Ventilatierooster hoeft alleen als je gas hebt geloof ik. In de meeste nieuwbouwwoningen zal dat niet meer inzitten.Annuk schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 16:21:
[...]
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.
@thespeed
Bouwbesluit:
Ventilatie
Heeft de meterruimte een voorziening voor gas, dan moet de luchtverversing ten minste 2 dm³/s per m³ netto-inhoud van de meterruimte bedragen met een minimum van 2 dm³/s. Zie de artikelen 3.68 en 3.69 van het Bouwbesluit. De aan te ventilatie van een meterruimte gestelde eis strekt ertoe dat, indien nabij een aansluiting van een gasmeter onverhoopt enige gaslekkage optreedt, dit gas in voldoende mate wordt verdund, zodat de kans op explosie beperkt is. Als in het gebouw geen voorziening voor gas aanwezig is (bijvoorbeeld bij stadsverwarming), hoeft de meterruimte niet te worden geventileerd.
[ Voor 18% gewijzigd door Artbij op 19-11-2017 11:36 ]
Met gestrekt been.
Is een eindje terug in dit topic nog besproken. De stugge kabel die je gebruikt wil je eigenlijk niet afmonteren met stekkers, maar op zo'n paneel. Dan ben je flexibel in wat je ermee gaat doen en heb je de minste kans je kabel in de toekomst te beschadigen.bramv82 schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:32:
Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren om de kabelbende in mijn meterkast te organiseren.
Nu zie ik dat er veel patch panelen worden gebruikt. Wat is nou eigenlijk het doel van zo'n paneel? Is het niet alleen maar een extra kastje zonder dat je extra aansluitingen maakt?
Wat is er op tegen om de kabels naar bijvoorbeeld de woonkamer en slaapkamer direct op de router aan te sluiten?
Andere vraag: is zo'n patch paneel alleen bedoeld om ingangen op te maken? (bijvoorbeeld de aansluiting die naar de woonkamer gaat?) of kan ik er ook bijvoorbeeld het modem op aansluiten waardoor er een uitgang ontstaat op het patch paneel waarop ik de internet ingang van de router op aansluit?
Ik heb mijn modem idd ook in het patchpaneel afgemonteerd, zodat alles in het patchkastje geregeld kan worden.
Ik weet niet wat je een ingang noemt, maar netwerk verkeer gaat twee kanten op. Anders geen verbinding.bramv82 schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:32:
Als ik vanaf school naar de server thuis ga en ik kijk vanaf de pc op school, dan is dat de uplink. Kijk ik vanaf de server, spreek ik over de downlink.
Ik heb aan de NAS nog een printer hangen (hij functioneert dus ook als switch). Vanaf de NAS gezien is dat een downlink en naar de switch met het andere netwerk is de aansluiting een uplink.
[ Voor 8% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 19-11-2017 11:58 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Het is wat netter. Aan een bundel kabels uit de muur zie je niet waar ze naartoe gaan. Met zo’n patchpaneel wordt elke aansluiting na het trekken van de kabels netjes afgemonteerd in een genummerde aansluiting. Maak een lijstje van alle patchpunten in huis en op welke poort ze in het patchpaneel zitten en presto.bramv82 schreef op zondag 19 november 2017 @ 11:32:
Ik ben me ook een beetje aan het oriënteren om de kabelbende in mijn meterkast te organiseren.
In een huis-tuin-en-keuken situatie zal het wel los lopen maar naarmate je meer patchpunten in huis hebt wordt zo’n patchpaneel steeds belangrijker om overzicht te bewaren.
https://www.onlinekabelsh...te-koperen-aders-50-meter
https://www.onlinekabelsh...-rj45-ftp-connector-cat6a
Het liefste heb ik dus stekkers die zonder speciale tang geplaatst kunnen worden
Hebben jullie wel eens opmerkingen gehad van een meterman of elektricien? Het lijkt me geen goed idee.
Je hebt een Cat6 kabel en een Cat6a stekker volgens mij werkt dat niet samen..cverkooyen schreef op zondag 19 november 2017 @ 16:09:
Ik wil in huis een telefoonkabel vervangen door een utp kabel. Op beide uiteinden zou ik een stekker willen plaatsen. Aan de ene kant voor in mijn modem en aan de andere kant voor mijn accespoint. Is deze kabel / stekker combinatie goed?
https://www.onlinekabelsh...te-koperen-aders-50-meter
https://www.onlinekabelsh...-rj45-ftp-connector-cat6a
Het liefste heb ik dus stekkers die zonder speciale tang geplaatst kunnen worden
Verder is het niet makkelijk een stugge kabel in een connector te stoppen (zelf al ervaring mee gehad
Het lijkt mij handiger om keystones te gebruiken of gewoon een tang met losse stekkertjes (wel meer gepriegel)
Hier staat alleen de Connect box in de meterkast en een RT-AC87U op mijn slaapkamer met een switch erachter. Al komt er waarschijnlijk een andere router op mijn kamer en gaat die 87U weer naar beneden... Internet is niet echt stabiel van de Connect box. Om de haverklap krijg je geen ip op het 2.4Ghz kanaal en 5Ghz kanaal doet helemaal niks, maar staat wel aan.Edwin88 schreef op maandag 20 november 2017 @ 10:02:
Ik zie in dit topic veel mensen die hun meterkast helemaal dicht bouwen. Ik heb altijd geleerd dat de meterkast toegankelijk moet blijven voor aanpassingen aan je technische installatie. Zelf heb ik de router aan de linkermuur hangen, en verder alles zoveel mogelijk leeg/vrij. De switch en NAS/Homeserver staat op zolder.
Hebben jullie wel eens opmerkingen gehad van een meterman of elektricien? Het lijkt me geen goed idee.
Dus zal de 87U dan weer netjes moeten wegwerken in de meterkast aangezien ouders net aan een lege kast gewend zijn (80% van het netwerk ligt tenslotte op mijn kamer

[ Voor 34% gewijzigd door timmie271 op 20-11-2017 10:25 ]
Gamertag: timmie271
In de oude situatie had ik een PC kast met mijn server in de meterkast staan. Er moet een nog een tweede PC bij voor pfsense. Maar om nu nog een kast erbij de plaatsen is ook niet alles, en qua ruimte wordt dat ook wel een probleem. Dus tijd voor een grote update! Het idee was een houten bekisting te maken waarin beide PC's en de switch in komen te zitten.

Bodemplaat gemaakt met uitsnede voor de switch (Netgear Prosafe), die erin komt te hangen (en dus aan de onderkant uit steekt).

Het idee voor de twee PC's en de switch.

Rekje gemaakt voor de 4 harde schijven van de server.

Het totale idee van bovenaf gezien.

Paar uurtjes verder en alles zit erin.

En de bak gesloten. (ja er zit ventilatie in, o.a. van de van aan de harde schijven)

En het totaalplaatje na een dagje knutselen.
Wat zien we allemaal?
Links bovenin een kleine, zwarte Silverstone behuizing waarin 2x RPi 3 in zitten. 1x met Nextcloud en 1x met een VPN en Pi-Hole.
Daar recht onder de router, een AC88U. Waarschijnlijk gaat die weg, als ik pfsense volledig werkend krijg.
Verder in het midden naast de groepenkast een 12 poorts patchkastje.
Rechts van de groepenkast 2 externe harde schijven voor offline backups.
Op de groepenkast nog een Youless uitlees-meter / pulsteller.
Op de 'PC-bak' staat dan nog een beeldscherm en toetsenbord, die aangesloten zitten de server.
Al met al best tevreden
Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Mooi werk!Pazo schreef op maandag 20 november 2017 @ 15:15:
Ik ben een weekje vrij en vandaag ook maar eens de meterkast ingedoken om het totaal anders te gaan doen. Hoewel het niet alleen de LAN-kant is, maar ook andere elektronica leek me dit toch het beste topic.
In de oude situatie had ik een PC kast met mijn server in de meterkast staan. Er moet een nog een tweede PC bij voor pfsense. Maar om nu nog een kast erbij de plaatsen is ook niet alles, en qua ruimte wordt dat ook wel een probleem. Dus tijd voor een grote update! Het idee was een houten bekisting te maken waarin beide PC's en de switch in komen te zitten.
[afbeelding]
Bodemplaat gemaakt met uitsnede voor de switch (Netgear Prosafe), die erin komt te hangen (en dus aan de onderkant uit steekt).
[afbeelding]
Het idee voor de twee PC's en de switch.
[afbeelding]
Rekje gemaakt voor de 4 harde schijven van de server.
[afbeelding]
Het totale idee van bovenaf gezien.
[afbeelding]
Paar uurtjes verder en alles zit erin.
[afbeelding]
En de bak gesloten. (ja er zit ventilatie in, o.a. van de van aan de harde schijven)
[afbeelding]
En het totaalplaatje na een dagje knutselen.
Wat zien we allemaal?
Links bovenin een kleine, zwarte Silverstone behuizing waarin 2x RPi 3 in zitten. 1x met Nextcloud en 1x met een VPN en Pi-Hole.
Daar recht onder de router, een AC88U. Waarschijnlijk gaat die weg, als ik pfsense volledig werkend krijg.
Verder in het midden naast de groepenkast een 12 poorts patchkastje.
Rechts van de groepenkast 2 externe harde schijven voor offline backups.
Op de groepenkast nog een Youless uitlees-meter / pulsteller.
Op de 'PC-bak' staat dan nog een beeldscherm en toetsenbord, die aangesloten zitten de server.
Al met al best tevreden
Inderdaad dat viel me ook op! Lijkt me niet dat alles eruit gemonteerd moet worden om even te kijken wat de meterstand is.Hipska schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:34:
Zit die switch nu niet voor de meter van je gasaansluiting? Hoe ga je die nu makkelijk de meterstand opnemen?
Edit: net nog even gekeken en nee, zo laag komt de switch niet. Kan het dus prima aflezenHipska schreef op maandag 20 november 2017 @ 16:34:
Zit die switch nu niet voor de meter van je gasaansluiting? Hoe ga je die nu makkelijk de meterstand opnemen?
[ Voor 27% gewijzigd door Pazo op 20-11-2017 18:08 ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Niet altijd volgens mij, hier kwamen ze laatst nog een keer ouderwets de meterstanden opmeten.painkill schreef op maandag 20 november 2017 @ 18:52:
En zelfs dan gaat het toch wel met het simkaartje weg via de slimme meter en kun je het bij je energieleverancier bekijken.
Er zitten 2 roosters in de deur, maar de hardware zit bóven het bovenste rooster. Er zit een plank boven de deur die niet te verwijderen lijkt. Het meest eenvoudig lijkt het me om actieve ventilatie aan te brengen in de plank boven de deur, maar ik wil dat met zo weinig mogelijk 'schade' doen aangezien het een huurwoning is. Iemand tips?

ingen vill veta var du köpt din tröja
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Mijn USG4 heeft een CPU-temp van 76 graden, in een 19" kast waarin de temperatuur 22 graden is. Serverkast staat dan weer in de garage, waar het 14 graden is.
Check ook: https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Routing-Switching/Is-this-normal-temperature-for-a-USG-PRO-4/td-p/1760100
@UBNT-cmb zegt: "Just the nature of the SoC. The max CPU temp is 105C, max PHY temp is 110C. Anything beneath that is fine."
En hij zit er op...
Aangezien ik er niet vanuit ging dat het relevant was voor m'n vraag en het nog work in progress is heb ik de foto achterwege gelaten, maar bij dezen alsnog.T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 23 november 2017 @ 21:58:
@gday kan ik ook foto's van de binnenkant zien?
Klinkt wel mooi, namelijk.

Voor de volledigheid: bovenin hangen in een custom rackje een USG4 met een US-16-150W, beide van Ubiquiti. Daaronder een patchpaneel met een PDU.
Onder de plank hangt één van m'n drie UAP-AC-Pro's, ook van Ubiquiti. Links hangen:
* Philips Hue bridge
* 3 x Pine A64 bordjes (1x Homebridge, 1x DNS-server, 1x OpenVPN endpoint naar 5 verschillende landen (5 extra VLANs die elk gerouteerd worden naar een ander land))
* dumb switch voor de A64-bordjes
* EdgeRouter Lite die werkeloos is sinds de USG4 in het rek hangt.
* Daaronder een Synology DS213j die als backup dient voo m'n DS918+.
Rechts hangt een dLAN Pro 1200+ PoE, die een bedrage verbinding verzorgt voor de kinderkamer waar geen loze leiding lag. De andere kant van de dLAN verbindt een IP-camera en levert stroom via PoE.
Buiten beeld een EATON Ellipse Pro 650 UPS.
@T.Kreeftmeijer Bij dezen geüpdatet.
Dat heb ik inderdaad ook gelezen, maar de UniFi PoE-switch gooit bij 70 graden z'n fans aan, en dat hoor je in de woonkamer als het stil in huis is. (Deuren staan altijd open ivm katten.) Ik wil dus proberen om die switch ónder de 70 graden te houden.JeeEs schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:11:
Lijken mij redelijk normale temperaturen.
Mijn USG4 heeft een CPU-temp van 76 graden, in een 19" kast waarin de temperatuur 22 graden is. Serverkast staat dan weer in de garage, waar het 14 graden is.
Check ook: https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Routing-Switching/Is-this-normal-temperature-for-a-USG-PRO-4/td-p/1760100
@UBNT-cmb zegt: "Just the nature of the SoC. The max CPU temp is 105C, max PHY temp is 110C. Anything beneath that is fine."
En hij zit er op...
[ Voor 71% gewijzigd door gday op 23-11-2017 22:33 ]
ingen vill veta var du köpt din tröja
Maar dat maakt niet uit. Het geeft trouwens wel een beter beeld voor je oplossing/probleem denk ik. Probeer toch helemaal bovenin een rooster te maken. Anders voor de huidige een grote fan op lage snelheid zetten en die naar buiten laten blazen.gday schreef op donderdag 23 november 2017 @ 22:13:
[...]
Aangezien ik er niet vanuit ging dat het relevant was voor m'n vraag en het nog work in progress is heb ik de foto achterwege gelaten, maar bij dezen alsnog.
[afbeelding]
Ik hoor graag nog een uitgebreid verhaal met wat we zien, maar dat mag als het klaar is.
Nou moet dat prima passen kwa ruimte, maar ben eigenlijk opzoek naar een 10" tray. Nu hebben ze die wel op netwerkproducten, maar ik vind 20 euro een beetje te gortig. Op andere websites vind ik ze ook, maar dan zijn ze ook al gauw 15 euro.
Heeft er iemand een goedkoper adresje of een ander / beter alternatief? (Of een Engelse zoekterm, zodat ik ook op Ali / Ebay kan kijken)
Dit is mijn patchkast:

Zie ook: rens-br in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 24-11-2017 10:31 ]
Voor 15 mag je denk ik niet klagen. Ik kan ze ook niet goedkoper vinden. Via patchkast.nl ook €19 exc.rens-br schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 10:22:
Momenteel heb ik een 10" patchkast in mijn meterkast, maar ik heb nog voldoende ruimte. Daarom wil ik mijn raspberry + aantal HDD's plaatsen in de kast.
Nou moet dat prima passen kwa ruimte, maar ben eigenlijk opzoek naar een 10" tray. Nu hebben ze die wel op netwerkproducten, maar ik vind 20 euro een beetje te gortig. Op andere websites vind ik ze ook, maar dan zijn ze ook al gauw 15 euro.
Heeft er iemand een goedkoper adresje of een ander / beter alternatief? (Of een Engelse zoekterm, zodat ik ook op Ali / Ebay kan kijken)
Dit is mijn patchkast:
[afbeelding]
Zie ook: rens-br in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
https://www.patchkast.nl/10-inch-vast-legbord-1u.html
Ebay:
https://www.ebay.com/sch/...etwork+rack+shelf&_sop=15
Engelse term is 'shelf'.
Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output
15 euro is opzich ook niet 'veel', maar toch een hoop geld voor een stalenplaatje en wil er eigenlijk twee hebben, want dan kan ook mijn switch netjes gemaakt worden ipv. dat die nu op mijn patchpaneel ligt.Barreljan schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:16:
Voor 15 mag je denk ik niet klagen. Ik kan ze ook niet goedkoper vinden. Via patchkast.nl ook €19 exc.
https://www.patchkast.nl/10-inch-vast-legbord-1u.html
Thx! Nu kan ik eens wat gerichter gaan zoeken.
Ben eigenlijk ook nog opzoek naar een 10" stekkerdoos met 5 aansluitingen. (Tot op heden is maximale wat ik kan vinden 3) en 10" rangeerpaneel (alleen dan goedkoop
https://www.patchkastwink...ou9vcnshjj2gog96aiatqa024rens-br schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:20:
[...]
15 euro is opzich ook niet 'veel', maar toch een hoop geld voor een stalenplaatje en wil er eigenlijk twee hebben, want dan kan ook mijn switch netjes gemaakt worden ipv. dat die nu op mijn patchpaneel ligt.
[...]
Thx! Nu kan ik eens wat gerichter gaan zoeken.
Ben eigenlijk ook nog opzoek naar een 10" stekkerdoos met 5 aansluitingen. (Tot op heden is maximale wat ik kan vinden 3) en 10" rangeerpaneel (alleen dan goedkoop) Toevallig ook nog Engelse zoekwoorden hiervoor?
10" PDU shuko (stekker soort, gwoon huis tuin keuken)
Nederlands is stekkerdoos of spanningslof
Meer aansluitingen passen niet op een pdu voor 10". Anders moet je op de C13/C14 stekker gaan zoeken. Die zijn smaller en dan passen er meer op 1 balkje.
ps. nog meer 10" spul
https://www.patchkastwink...ou9vcnshjj2gog96aiatqa024
Je moet je google skills even oppoetsen, dit was niet zo lastig, ook als je de term PDU niet kent
[ Voor 5% gewijzigd door Barreljan op 24-11-2017 11:29 ]
De stekkerdoos kom ik opzich nog wel uit. Maar het ging mij meer over het 10" rangeerpaneel.Barreljan schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:27:
Je moet je google skills even oppoetsen, dit was niet zo lastig, ook als je de term PDU niet kent
Ik moet ook beter lezen, maar dan nog, google 1 poging:rens-br schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:29:
[...]
De stekkerdoos kom ik opzich nog wel uit. Maar het ging mij meer over het 10" rangeerpaneel.
https://www.serverkast.co...0dQg_QEAQYBSABEgIK7vD_BwE
10" rangeer paneel ?
Of engels: rack cable management
[ Voor 8% gewijzigd door Barreljan op 24-11-2017 11:34 ]
Thx! Nu moet ik toch een heel eind kunnen komen.Barreljan schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 11:31:
Of engels: rack cable management
Dit project is het netwerk stuk (en ook mijn werk toevallig dus vind het tof om te doen).
Sint kwam vroeg, kadootjes
- Een 9U patchkast voor aan de wand
- 19" legbord
- 19" Cat6 24-poorts paneel
- 305 meter Cat6 stugge kabel
En ja, een nieuwe switch is dan ook wel lekker, Ubuiqity EdgeSwitch 16-150W. Dan kunnen alle losse 5 en 8poorts switches opzouten en PoE voor het AP en de cam's.
Kastje even duidelijker. Ook een Plenty (shuko) pdu geregeld en tactisch achterin gezet voor nu.
Bundels met kabels gemaakt op de lengte die ik nodig heb voor de kamers en cam's aan de buitengevels
Hengelen bovenin de meterkast maar!! Oud stuk VD-draad is daar ideaal voor (jaaaa rood, dat zat nog in een deel op de bovenverdieping)
De bovenverdieping waar ik recent ook ben begonnen alles te verbouwen/vernieuwen, dus ideaal moment om kabels te trekken. Nu kan het nog! Aangezien ik het strakke gestucte plafond in de hal niet wil slopen, dan zo maar. Ja voor de puristen en pietlutten; het ligt los op het plafond en niet in een pvc buis of 3. So what; mijn keuze

Kabels doortrekken naar de werkkamer waar het 3.30m bureau komt en o.a. mijn werkplek + pc:
Meterkast, kabels doorgevoerd van de bovenverdieping. De Raspberry Pi2B ligt er nu nog, maar moet ook in de patchkast komen t.z.t.. Ligt nu daar voor de S0 kWh meters per fase (en dus per 3 groepen).
Waterleiding verlegd. De oude ging een beetje debiel met een aftakking. Je ziet net aan de oude 'routing' van de leidingen nog
Kabels doorgevoerd onderin de meterkast naar de kelder
Dit is de oude manier in de vorm "stapelen". Lelijk en onpraktisch dus
De patchkast hangt, en de stelling past er nét naast. Top dus
Het resultaat:
In het rack nu van boven naar beneden:
1x patchpaneel
1x rangeerpaneel
1x Ubiquity EdgeSwitch 16-150
1x Ubiquity EdgeRouter Lite-3 en USB disk (aan de NAS)
1x QNAP TS-412 nas
1x APC 16A ATS pdu
Alles op nieuwe Cat6 patchkabels aangesloten, uiteraard
Yes, je ziet het goed; het patch paneel is nog niet gebruikt. Klopt, dit was stap 1. Eerst verder op de bovenverdieping. Dan daarna is het:
Stap 2 - UTP patchen van de bovenverdieping en de woonkamer (moet opnieuw, huidige kabels te kort). In alle kamers boven heb ik dan UTP aansluitingen op de muur, de werkkamer heeft er 2x2, de 2 slaapkamers 1x2 per kamer en de overloop 1x2. Naast dat, een nette kabelgoot in de meterkast en in de kelder van doorvoer naar patch kast. In de woonkamer achter het tv meubel zitten nu al 1x2 aansluiting in de muur.
Stap 3 - Extra (2e) stroom aansluiting op een andere groep én fase aanbrengen. Ik heb nota bene een APC ATS (automatic transfer switch) op de kop getikt dus dan kan ik thuis een keer kortsluiting maken op een groep zonder dat de NAS direct uit gaat.
Stap 4? Vast wel wat een keer
Achja, t houd je van de straat
Ik heb hier alle datakabels ( 30 stuks cat6 en 14 stuks cat5e) los onder vloer liggen in het zand. Ben ook niet bang dat het een probleem gaat geven net zoals bij jou tussen het plafond.
Mag ik je vragen waarom je 1 doos van 305m hebt gehaald en niet 2 of 3x een doos van 100m?
Lijkt mij iets praktischer met trekken en dan in 1x op maat knippen dan alles eerst moeten "uitleggen"
@vincedd Inderdaad Barreljan z'n meterkast voldoet niet (meer) aan de huidige NEN (NEN 1010:2015 + Correctieblad C2:2016, geldend vanaf 1 januari 2017) normen, maar ik vermoed dat deze kast al iets ouder is, en dus toen bij plaatsing wel voldeed aan de normen, en hoef je verder niet verplicht te vervangen.
Tevens is elke groepenkast verplicht tegenwoordig (huidige NEN normen) een hoofdschakelaar te hebben, niets geen minimum van 6 groepen oid.
Ik was net ook ff iets te kort door te bocht inderdaad
Net nog ff naar de foto zitten kijken en denk/verwacht wel dat deze sowieso na 2005 is geplaatst en dus niet conform de normen is
Oftewel @Barreljan misschien dit toch nog ff laten fixen door een installateur (met zegelrecht, i.v.m. het even los halen van de hoofdzekering kast om spanningsloos te kunnen werken).
Anoniem: 203842
Pas als je groepen erbij gaat doen etc.... dán pas moet het wel.
In de wijk waar ik woon zijn nog steeds woningen met 2 of 3 groepen, dit mag ook niet meer volgens de deskundigen.Anoniem: 203842 schreef op zondag 26 november 2017 @ 15:27:
Wat ik begrijp van al die "commotie' bij elektrakasten: Zolang jij geen grote uitbreidingen doet op je elektrainstallatie, dan hoeft de meterkast niet aan de huidige regels voldoen.
Pas als je groepen erbij gaat doen etc.... dán pas moet het wel.
Daarom verkoopt de huisbaas de woningen met stroom er op, want als ze leegstaan en de stroom is afgesloten dan kan het niet meer aangesloten worden omdat de installatie te oud is en deze eerst uptodate gemaakt moet worden.
Dus bij verkoop belt de verkoper de stroomleverancier om de standen door te geven.
Mij is wijsgemaakt dat wat zit mag blijven zitten mits het nog origineel is 1955.
Dus als een huis lang leeg heeft gestaan, en was afgesloten, laat je de netbeheerder komen, die sluit de hoofdzekering aan en zet er een loodje op. Klaar!
Deze kast zat er al zo in, hoe en wanneer aangelegd geen flauw idee. De haakse pijpen, ik weet 'tvincedd schreef op zondag 26 november 2017 @ 13:16:
Mooi verhaal met mooie foto's. Maar je meterkast ivoldoet niet meer aan de NEN. Je hebt namelijk geen hoofdsxhakelaar. Bij 6 of meer groepen is dat verplicht. Daar kan je verzekering over vallen. De elektrapijpen zijn goed haaks gebogen. Daar word je met draad trekken niet vrolijk van.
Ik heb hier alle datakabels ( 30 stuks cat6 en 14 stuks cat5e) los onder vloer liggen in het zand. Ben ook niet bang dat het een probleem gaat geven net zoals bij jou tussen het plafond.

Mwah die losse lengtes uitmeten is ook geen probleem. Je doet 1x even ingewikkeld met meten, dan de andere kabels trek je op aan de eerdere kabel uit de doos en pakt om de 5meter even terug. En zo nog herhaal je dat. Met extra lengte uiteraard om wat speling te houden bij montage.Annuk schreef op zondag 26 november 2017 @ 14:41:
@Barreljan ziet er goed uit kerel!![]()
Mag ik je vragen waarom je 1 doos van 305m hebt gehaald en niet 2 of 3x een doos van 100m?
Lijkt mij iets praktischer met trekken en dan in 1x op maat knippen dan alles eerst moeten "uitleggen"
Ik kan een kennis even vragen, die werkt in de elektrotechniek en installaties (groot en klein). Een hoofdschakelaar aanbrengen moet niet heel ingewikkeld zijn lijkt meAnnuk schreef op zondag 26 november 2017 @ 15:18:
@vincedd Dit kan ik zo niet zo snel vinden of dat toen al bij vanaf 6 groepen verplicht was, maar weet wel dat het vanaf 2005 wel al verplicht is om een hoofdschakelaar te hebben
Ik was net ook ff iets te kort door te bocht inderdaad
Net nog ff naar de foto zitten kijken en denk/verwacht wel dat deze sowieso na 2005 is geplaatst en dus niet conform de normen isGelukkig zit er nog wel ruimte in om een HS te plaatsen, zowel een enkel fase als wanneer nodig een meerfase HS.
Oftewel @Barreljan misschien dit toch nog ff laten fixen door een installateur (met zegelrecht, i.v.m. het even los halen van de hoofdzekering kast om spanningsloos te kunnen werken).
Dit wil ik doen via een opbouwkast met daarin:
https://www.elektroshop.n...ls990-wit-onderdelen.html
Nu is mijn vraag echter krig ik dit ook met keystones werkend? En nog mooier zou zijn als ik de coax en de rj45 zou kunnen combineren. Heeft iemand dat hier werkend gekregen met dit schakelmateriaal?
En is het misschien makkelijker om patchkabels te kopen en daar keystones aan te zetten? dan hoef ik maar 1 aansluiting te knijpen.
Ik heb nodig 2x 15m en 2x 7m.
15m Van modem naar router.
15m Van router naar switch 5 poorts.
7m Switch 8 poorts naar slaapkamer (maar die krijg ik niet met stekker en al plus coax door 1 3/4 buis getrokken denk ik?
7m Switch 8 poorts naar Keuken.
[ Voor 14% gewijzigd door icecreamfarmer op 28-11-2017 15:15 ]
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Dit bedoel je voor Coax??icecreamfarmer schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 15:05:
Ik wil graag een coax, rj45 en speaker aansluiting aanleggen via een opbouwsysteem.
Dit wil ik doen via een opbouwkast met daarin:
https://www.elektroshop.n...ls990-wit-onderdelen.html
Nu is mijn vraag echter krig ik dit ook met keystones werkend? En nog mooier zou zijn als ik de coax en de rj45 zou kunnen combineren. Heeft iemand dat hier werkend gekregen met dit schakelmateriaal?
En is het misschien makkelijker om patchkabels te kopen en daar keystones aan te zetten? dan hoef ik maar 1 aansluiting te knijpen.
Ik heb nodig 2x 15m en 2x 7m.
15m Van modem naar router.
15m Van router naar switch 5 poorts.
7m Switch 8 poorts naar slaapkamer (maar die krijg ik niet met stekker en al plus coax door 1 3/4 buis getrokken denk ik?
7m Switch 8 poorts naar Keuken.
The S in IOT stands for security.
Yep maar past dat ook in de ls990 serie?
The S in IOT stands for security.
Dankje met deze jongen als het goed is:HMaster_II schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:23:
Volgens Google wel.. Jung en Rutenbeck
https://www.jung.de/nl/online-catalogus/63907142/.
Overigens iemand ooit een cat6 kabel met stekker tezamen met coax door een 3/4 buis gekregen?
Keystone is een standaard maat. Past dus prima.icecreamfarmer schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 16:33:
[...]
Dankje met deze jongen als het goed is:
https://www.jung.de/nl/online-catalogus/63907142/.
Dat heeft @InF.Inc toch ook zo? Ik ga ervan dat het prima gaat passen.Overigens iemand ooit een cat6 kabel met stekker tezamen met coax door een 3/4 buis gekregen?
Niet met stekker. Die kabels waren allemaal solid. In de outlet gewerkt met keystones.T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 17:41:
[...]
Keystone is een standaard maat. Past dus prima.
[...]
Dat heeft @InF.Inc toch ook zo? Ik ga ervan dat het prima gaat passen.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Maar ik bedoelde coax en utp door 1 buis. 5/8 of 3/4?InF.Inc schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:03:
[...]
Niet met stekker. Die kabels waren allemaal solid. In de outlet gewerkt met keystones.
Volgens mij beide maten.. Sommige buizen waren net wat dunner dan de andere. KOKA9TS en cat6 idd. Maar dat past idd. Voor de zekerheid vraag je @Annuk even.T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:05:
[...]
Maar ik bedoelde coax en utp door 1 buis. 5/8 of 3/4?
[ Voor 6% gewijzigd door JoeZuCK op 28-11-2017 18:18 ]
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Kan beide.T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 28 november 2017 @ 18:05:
[...]
Maar ik bedoelde coax en utp door 1 buis. 5/8 of 3/4?
Heb in 3/4 buis: 2x utp cat6 en koka 9 ts. Gaat prima maar is wel lastig trekken en helemaal over lange afstanden.
Ik zou eigenlijk altijd voor 3/4 gaan, gewoon praktischer.
[ Voor 8% gewijzigd door PoweRoy op 29-11-2017 11:54 ]
[This space is for rent]
Daarna bij de outlets de coax connectoren en keystones eraan gezet.
Om kabel met connector Door een buis te trekken gaat je met gewone installatie buizen niet lukken.
Gewoon later afmonteren
p.s. Gebruik altijd solid kabel door de muren/buizen en nooit geen stranded
Ja, mee eens. In het nieuwe huis van mijn ouders (* T.Kreeftmeijer woont nog thuis en is pas 15) ga ik zeker lobiën voor veel leidingen (naar elke kamer minimaal 1) en het liefst ook in het plafond op elke verdieping. En natuurlijk gaat dat allemaal 3/4 worden. Ik hoop dan alles niet in de meterkast te laten uitkomen, of in elk geval iets te bedenken om alle apparatuur op een andere plek in huis neer te zetten.PoweRoy schreef op woensdag 29 november 2017 @ 11:53:
[...]
Kan beide.
Heb in 3/4 buis: 2x utp cat6 en koka 9 ts. Gaat prima maar is wel lastig trekken en helemaal over lange afstanden.
Ik zou eigenlijk altijd voor 3/4 gaan, gewoon praktischer.
En de kans dat dat snel moet gebeuren is best wel groot.
[ Voor 10% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 29-11-2017 13:06 ]
Iemand tips hoe ik de kabels vast maak aan de trekveer of evt andere tips?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
[ Voor 11% gewijzigd door Jim423 op 30-11-2017 00:32 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Als je het geld ervoor over hebt (en een trekveer hebt met een m5 kopje) volg dan als beste de tip van @reinoudkil.mhr-zip schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:42:
Dit weekend proberen een KOKA9TS en cat6 utp door een 5/8 buis te trekken van 8 meter lang.
Heb je niet zo'n trekveer dan inderdaad de tip zoals @Jim423 het uitschrijft.
Heb zelf wel zo'n trekkous maar die heb ik meestal niet bij (moet ik eerst eens weer op gaan zoeken).
Dan doe ik het zelf iets anders dan Jim423 maar komt bijna op hetzelfde neer.
- Ik strip de coax kabel tot het die-electricum (de middelste koperen kern), en strip de utp kabel een 10 a 15 cm, zit er een kabelkruis in knip ik die even af bij de mantel.
- Dan trek ik het die-electricum door het kabeloog v/d trekveer en twist deze om zichzelf heen vast.
- Dan trek ik kruislings 2 (van de 4) aderparen door het kabeloog en twist deze ook goed in elkaar, de andere 2 aderparen knip ik ff af.
Dan met 2 personen de kabels doortrekken (1 trekken, 1 invoeren).
1 draad strippen van 10cm en gaat door het oog van de trekveer (bv coax alleen middelste kern) en draai je om zijn eigen draad vast.
Alle andere draden doe je door de eerste draad vastmaken en niet door het oog (die wordt dan veel te dik)

Andere optie is trekkous (zelf nooit geprobeerd).
En altijd iemand hebben die duwt en iemand die trekt.
[ Voor 12% gewijzigd door PoweRoy op 30-11-2017 15:41 ]
[This space is for rent]
Het is gelukt!! Na 2 meter zat er natuurlijk iets niet goed in de buis en wilde hij niet verder. Maar met nieuw tape-je en beetje heen en weer trekken is het wel gelukt.Jim423 schreef op donderdag 30 november 2017 @ 00:31:
Ik strip altijd de eerste laag van de coax. Braiding vouw ik naar achter, dan strip ik het die-electricum. Braiding draai ik om de kern heen (weer naar voren vouwen dus) en door het oog van de trekveer. cat6 lang strippen en de 8 aders door het oog vd trekveer erbij en dan alle 16 in elkaar draaien. Hele zaakje intapen. Helpt wel als iemand duwt vanaf de wanddoos. Trekkous is inderdaad nog netter maar die heb ik vooralsnog nietProbeer in ieder geval geen bobbel te maken van je knoopwerk want die blijft sowieso ergens in een bocht vastzitten.
Bedankt!!!
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Na wat uren door de topics gespit te hebben, heb ik een keuze gemaakt voor het type kabel wat ik ga trekken door de loze leidingen in ons nieuwbouwhuis.
Echter zijn er verschillende merken verkrijgbaar en is er aanzienlijk prijsverschil tussen de verschillende merken.
Graag jullie advies wat betreft onderstaande CAT 7 kabels:
CAT7 , merk: GR KABEL, 1000MHz, prijs: € 31,95
https://www.amazon.de/Lig...ationskabel/dp/B000TC2VQ0
CAT7, merk: GER-KO(TM), 1000MHz, prijs: € 31,95
https://www.amazon.de/Ver...halogenfrei/dp/B00UX6Z9BQ
CAT7, DIGITUS Professional, 1200MHz, € 90,59
https://www.amazon.de/DIG...H-1-Simplex/dp/B001BG4GHA
CAT7, merk: BIGtec, 1000MHz, prijs: € 62,50
https://www.amazon.de/BIG...tzwerkdosen/dp/B005Q0SVW8
CAT7, merk: Draka, 1000MHz, prijs: € 74,95
https://www.amazon.de/Dra...highquality/dp/B001GZW0Z6
CAT7, merk: Logilink, 1000MHz, prijs: € 59,50
https://maxict.nl/product...s-stp-oranje-netwerkkabel
De bovenste 2 zijn zeer scherp geprijsd, maar ik heb niet voldoende kennis om te beoordelen of deze ook vergelijkbaar zijn. Zou mooi zijn als ik met jullie hulp tot de 'beste' keuze kan komen.
@Sethro, @Quindor , wellicht hebben jullie extra goed advies gezien de ervaring met CAT7.
Alvast dank voor jullie hulp.
Groeten, Segunda
Ik ondervind geen problemen met deze kabel - ook bij langere lengtes - en heb al aardig wat gebruikt (1km+).
[ Voor 7% gewijzigd door Sethro op 04-12-2017 06:51 ]
Geen specifieke ervaringen met deze kabels die hierboven staan, maar wel al goede ervaringen met o.a. Belden (staat er niet tussen), Draka en Digitus (professional).Segunda__ schreef op zondag 3 december 2017 @ 22:06:
Goedenavond,
Na wat uren door de topics gespit te hebben, heb ik een keuze gemaakt voor het type kabel wat ik ga trekken door de loze leidingen in ons nieuwbouwhuis.
Echter zijn er verschillende merken verkrijgbaar en is er aanzienlijk prijsverschil tussen de verschillende merken.
Graag jullie advies wat betreft onderstaande CAT 7 kabels:
CAT7 , merk: GR KABEL, 1000MHz, prijs: € 31,95
https://www.amazon.de/Lig...ationskabel/dp/B000TC2VQ0
CAT7, merk: GER-KO(TM), 1000MHz, prijs: € 31,95
https://www.amazon.de/Ver...halogenfrei/dp/B00UX6Z9BQ
CAT7, DIGITUS Professional, 1200MHz, € 90,59
https://www.amazon.de/DIG...H-1-Simplex/dp/B001BG4GHA
CAT7, merk: BIGtec, 1000MHz, prijs: € 62,50
https://www.amazon.de/BIG...tzwerkdosen/dp/B005Q0SVW8
CAT7, merk: Draka, 1000MHz, prijs: € 74,95
https://www.amazon.de/Dra...highquality/dp/B001GZW0Z6
CAT7, merk: Logilink, 1000MHz, prijs: € 59,50
https://maxict.nl/product...s-stp-oranje-netwerkkabel
De bovenste 2 zijn zeer scherp geprijsd, maar ik heb niet voldoende kennis om te beoordelen of deze ook vergelijkbaar zijn. Zou mooi zijn als ik met jullie hulp tot de 'beste' keuze kan komen.
@Sethro, @Quindor , wellicht hebben jullie extra goed advies gezien de ervaring met CAT7.
Alvast dank voor jullie hulp.
Groeten, Segunda
Kijk met name even of er ergens ook tussen staat dat de kabel 100% koper is
Hoop wel voor je dat je tenminste 3/4" (19mm) buizen hebt, anders ga je er een harde dobber aan krijgen om 2 van dergelijke kabels door een buisje heen te krijgen.
Zijn die zonder tang te bevestigen? Of kunnen de keystones eruit?MdO82 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 15:00:
[...]
Deze of deze wellicht ?
Al is het niet het merk wat je graag wilt
Ik heb namelijk niet zo'n tang.
ik heb een nogal aparte werkwijze maar heeft me al wel vaak uit rare situaties geholpen (kost wel iets meer draad maar veiliger in mijn ogen)mhr-zip schreef op woensdag 29 november 2017 @ 23:42:
Dit weekend proberen een KOKA9TS en cat6 utp door een 5/8 buis te trekken van 8 meter lang.
1) je stript 15cm van de buitenmantel van de utp af
2) je knipt 2 paren weg
3) de 2 paren die overblijven lus je in het oog vd trekveer, en je zorgt dat je maximaal aantal "slagen" hebt, de wikkelingen ook kort en strak achter elkaar ...
4) tijdens het lussen zorg je ervoor dat je utp nergens dikker word dan de utp zelf
4) tape de koppeling netjes af (1 laag strakke tape! de slagen mogen niet uitrafelen ! )
5) vet de kabel in met 3M (of indien niet voorradig, dreft in de buis kieperen)
6) trek enkel de utp erdoor, deze neemt de het glijmiddel / dreft mee
(altijd 1 persoon kabel trekken, 1 persoon invoeren !)
7) indien je de utp erdoor hebt knip je de coax in een 45 graden hoekje af
9) trek coax+utp gezamelijk door (extra glijmiddel indien nodig)
10) indien beide kabels erdoorzitten kan je proberen je overschot utp terug te trekken naar bv de doos... heb je een coax+utp door een 20mm pijp kan dat, door een 16mm pijp moet je dat niet proberen
voordeel :
je zet nooit zware krachten op je koppeling
als je je trekveer er hebt kunnen doorjagen gaat utp ook vanzelf
vuil wat nog in de buis zat (van de bouw bv ) komt er vanzelf van de 1e keer al mee uit
je kan je utp ook direct aan bv je oude telefoonlijn zetten, hoef je niet eens een trekveer te kopen.
nadeel :
je hebt 2x zoveel utp nodig
Punctuality is the politeness of kings
Ik vraag me af, zet ik nu op de stugge kabel die uit de muur komt een stekker voor stugge kabel en stop ik deze in AP, of monteer ik een wanddoosje en laat ik daar een flexibele kabel uitkomen die aan AP aangesloten kan worden?
Ook vraag ik me af, hoe bepaal je hoeveel kabel tbv loze leidingen je nodig hebt. Trek je dan de geleide draad eruit en meet je die op, of zijn er trucjes om dit te bepalen?
Koop ik 1x 100 meter, of is er meer nodig. Beetje zonde als ik veel kabel over houdt.
En trekdraad eruithalen met als gevolg een lege leiding zou ik nooit doen. Als je pech hebt zit er ergens een rare knik in de leiding en krijg je er nooit weer wat doorheen. Je kunt je trekveer eraan knopen en meten hoever die erin gaat.
Ik zou netwerkkabels trouwens dubbel trekken als je ermee aan de slag gaat. Stel dat je er eentje naar je TV trekt voor je console, je wil dan ook vaak wel de TV zelf of een mediaplayer e.d. bedraad aansluiten. Als je dan al dubbele kabel hebt liggen scheelt dat weer een switch op die plek.
Ik stop de trekveer door de buis en kijk hoeveel meter ik over hou, dan weet ik ook hoeveel meter veer er in de pijp zit en dan iets meer nemen voor de montage.miles schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:12:
Ook vraag ik me af, hoe bepaal je hoeveel kabel tbv loze leidingen je nodig hebt. Trek je dan de geleide draad eruit en meet je die op, of zijn er trucjes om dit te bepalen?
Koop ik 1x 100 meter, of is er meer nodig. Beetje zonde als ik veel kabel over houdt.
Op mijn trekveer heb ik met een verfstift om de meter een streepje gezet dan zie je vrij snel hoeveel er nog over is.
Zelf heb ik een stekker aan de stugge kabel geknepen voor mijn ubiquiti accespoint, dit zit prima gebeurt niks mee of dit de weg is weet ik niet maar het zit prima zo.
[ Voor 7% gewijzigd door M0i op 10-12-2017 23:35 ]
Keystones moeten toch juist op stugge kabels afgemonteerd worden? Wat betreft stekkers heb je wel gelijk.Haribo112 schreef op maandag 11 december 2017 @ 08:10:
Normaliter wordt het monteren van keystones
Derp. Ja. Bedoelde alleen stekkers, en dat je vervolgens de stugge kabel direct in 't device prikt.rens-br schreef op maandag 11 december 2017 @ 10:06:
[...]
Keystones moeten toch juist op stugge kabels afgemonteerd worden? Wat betreft stekkers heb je wel gelijk.
Die draad trek je toch eruit als je je veer ermee in de leiding trekt. Daarmee kun je dan je kabels afmeten.miles schreef op zondag 10 december 2017 @ 23:12:
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
ja, maar als je alleen bent, wil je niet tot de conclusie komen dat je veer te kort is.......Super_ik schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:43:
[...]
Die draad trek je toch eruit als je je veer ermee in de leiding trekt. Daarmee kun je dan je kabels afmeten.
(been there, done that.)
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
En als je over de lengte twijfelt, trek dan in plaats van een veer, een lange (sterke) touw mee met de trekdraad. Deze touw moet dan op een bos of rol zitten, zodat je genoeg hebt. Trek je die zwarte trekdraad eruit, (en die touw erin), meet je die zwarte kabel op, en dan weet je of deze lang genoeg is.
Ik heb ook in mijn huis (3 verdiepingen) de zooi getrokken, en de grootste afstand was 15 meter (dat is naar twee hoog in een technische ruimte). Dus een veer van 20 meter volstaat.
Nog een advies: regel hulp. Het gaat een STUK makkelijker als er iemand aan de ene kant trekt, en de andere de kabels keurig geleidt in de buis.
Gebruik ook glijmidel. SPECIALE glijmiddel, en geen Dreft, Dubro of ander afwasmidel. Een goed ding is de 3M lube. Kan je bij Conrad bestellen:
https://www.conrad.nl/nl/...37108-3m-02-l-540909.html
Of bij de technische groothandel (TU, Rexel etc...)
Deze glijmiddel is op waterbasis, en verdampt na een tijdje. Is ook niet schadleijk voor handen. Tip: Neem een afwasdoekje of spons, smeer wat klodders glijmiddel op het doekje, en wikkel het afwasdoekje om de kabels die de buis in gaan. Zo worden ze gelijkmatig gesmeerd. Loopt letterlijk als mes door boter.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 11-12-2017 17:09 ]
Ik zit gewoon een beetje te dubben of ik een doos van 100 meter en een stuk losse kabel koop of twee dozen van 100 meter met het risico een stuk over te houden dat ik nooit meer ga gebruiken....Super_ik schreef op maandag 11 december 2017 @ 15:43:
[...]
Die draad trek je toch eruit als je je veer ermee in de leiding trekt. Daarmee kun je dan je kabels afmeten.
Tnx voor de input allen
[ Voor 3% gewijzigd door miles op 11-12-2017 19:13 ]
Voor het gemak zou ik 2 dozen kopen van 100m, evt. de kabels even merken met een stiftje (en ook even op de doos), dan kabels trekken, aan het uiteinde ook even markeren (gewoon 1/2).miles schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:12:
[...]
Ik zit gewoon een beetje te dubben of ik een doos van 100 meter en een stuk losse kabel koop of twee dozen van 100 meter met het risico een stuk over te houden dat ik nooit meer ga gebruiken....
Tnx voor de input allen
Wat je overhoud, als het nog leuke lengtes zijn kan je hier altijd in de V&A plaatsen of ergens op MP ofzo.. vast wel iemand die belang heeft bij 2x 25m ofzo (als je dat overhoud).
Minstens 16mm (5/8") maar bij voorkeur 3/4" (19mm).Arcandevil schreef op maandag 11 december 2017 @ 21:36:
Misschien een beetje een stomme vraag, maar ik kom er even niet zo snel uit. Hoe breed moet een buis minimaal zijn mocht als ik er twee Cat6 kabels doorheen wil trekken? En als er eventueel nog een coax kabel bij moet?
Als je 2x Cat6 + een Coax wilt gaan trekken moet het wel minstens 19mm zijn, en moeten er absoluut GEEN scherpe/haakse bochten in zitten, anders gaat je dit vermoedelijk niet lukken.
Wel het hier ook al aangehaalde CableLube gebruiken en geen dreft o.i.d.
Want die switch gooi je toch ergens achter de TV kast, en daar kijk je een tijd niet naar.
Dan hoef je nu niet moeilijk doen met drie kabels in één buis. Want twee (UTP) kabels gaat heel makkelijk (heb het zelf gedaan), maar met een coax.... Liever niet etteren en afgebroken kabels etc....
Trek maar één UTP en één coax en klaar.
(mocht je later toch iets "speciaals" willen, dan kan je alsnog met VLAN's gaan werken. Die kabel trekt heus wel 10 Gbit (indien goed gemonteerd), maar gezien de huidige HD / 4k standaard, duurt het nog wel een tijdje voordat zelfs de Gbit wordt volgetrokken).
En mocht je bv. Ziggo modem IN de woonkamer willen (en je netwerk via bv. meterkast), dan heb je aan één UTP kabel genoeg. Coax gaat de ziggo modem in, en de UTP die uit de muur komt, gaat óók naar de Ziggo modem. Deze UTP komt uit in je meterkast, en je verbind hem met je switch die je daar hebt.
Voor de TV, IPTV etc.... heeft de Ziggo modem nog drie of vier vrije poorten.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 12-12-2017 11:11 ]
Een van de zaken die ik toen heb aangeschaft was een 8-voudig stekkerblok (Brennenstuhl met overspanningsbeveiliging). Helaas waren die 8 stekkers al snel te weinig. Tijdelijk opgelost met verdeelblokjes (van die witte kubusjes die van 1 -> 2 of 3 maken) voor platte stekkers/adapters. Ziet er niet uit/past niet goed en ik zoek dus wat beters.
Denk dat ik een 14-voudig blok wel vol krijg, dus iets meer zou fijn zijn. Dit is overigens niet alleen LAN, maar bv. een alarmsysteem, netanalyzer ("net" als in lichtnet), of zijdelings gerelateerd, zoals 2 VoIP adapters, 2 RPI's, NVR (CCTV systeempje) etc.
Wat gebruiken jullie om dit netjes op te lossen?
Hoeft zelfs niet eens meer : http://www.netgear.com/landings/lifestyle-switch/Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:09:
Want die switch gooi je toch ergens achter de TV kast, en daar kijk je een tijd niet naar.
Fancy design switches van Netgear die IMHO niet teveel zullen opvallen als je ze ergens plaatst
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Je moet er van houden, zeg ik dan maarnero355 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:04:
[...]
Hoeft zelfs niet eens meer : http://www.netgear.com/landings/lifestyle-switch/
Fancy design switches van Netgear die IMHO niet teveel zullen opvallen als je ze ergens plaatst
Tja, ik ken het toevallig en ik geef het als optie aan : Of je ervan houdt mag je inderdaad zelf weten
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Mooie oplossing. Attema lasdoos + opzet?Anoniem: 1010221 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 21:55:
Laatst AMP netconnect / Commscope bekabeling in de meterkast gebouwd + een lasdoos met jacks. Netwerk gecertifieerd en al. Mooie oplossing voor als je weinig aansluitpunten nodig hebt, vind ik.
[afbeelding]
[afbeelding]
Anoniem: 1010221
Dank!thomasv schreef op woensdag 13 december 2017 @ 22:05:
[...]
Mooie oplossing. Attema lasdoos + opzet?
Precies, een Attema lasdoos met het volgende: https://producten.oosterb...ype-b-ak2-oa-amp/10014321 en https://producten.oosterb...el-ak2-gs-6xrj45/10014314
Punctuality is the politeness of kings
Ik heb nu 18 leidingen extra ingetekend. Daarbij komen nog minimaal 5 van de bouw zelf. Het is mij alleen niet duidelijk of de tv hoek nou wel of geen inbegrepen leidingen heeft. Ze staan niet in de tekening, maar dat heb ik gevraagd. Zijn dit veel leidingen voor een huis van 190m²? Ik heb nu in elke slaapkamer er twee, het kantoor krijgt er in totaal 4 en de muziekkamer ook 2. Dat zijn het aantal leidingen. De woonkamer in ongeveer elke hoek 1en midden op de lange wand.
Verder kan ik zonder meerprijs ze laten aanleggen van A naar B. Dus niet naar de meterkast. Alleen met zoveel leidingen vraag ik mij af of ze ze dan allemaal aan beide kanten op een inbouwdoos monteren. Ze mogen namelijk ook prima uit het plafond komen. In de berging wil ik namelijk een 19inch kast maken met alle apparatuur erin. Ik ga waarschijnlijk ook een een of twee kabelgoten tussen de meterkast en dit hoekje aanleggen. Dat zijn een paar gaten door de achtermuur heen en dan wat goten op 3.5 meter hoogte in de berging. Verder is dat stukje muur gewoon recht.
[ Voor 36% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 14-12-2017 07:50 ]
Slechts 1 vd 3 slaapkamers had standaard een loze leiding dus daar een dubbele van gemaakt en in de overstaande hoek nog 1. Verder in de andere 2 slaapkamers in 2 hoeken er 1 bijgetekend. Totaal voor 1e verdieping 5 stuks.
Zolder/toekomstige werkplek had helemaal niks dus daar komen er nog 3 bij in verschillende hoeken. Grand total dus na de 2 standaard aansluitingen nog 14 extra ingetekend, en dat lijkt me aardig veel, maar aangezien er standaard vrijwel niets voorzien was acht ik het nodig. Heb bij m'n ouders meegemaakt hoe klote het is om overal van die uitvallende stroomvretende powerline meuk te moeten gebruiken.
Voor de 5.1 set maak ik zelf nog wat A-B leidingen door ze gewoon in de dekvloer te frezen. Worden 2 wcd's achter de receiver en dan bij de 4 speakers en subwoofer ieder nog een wcd, en dan nog 2 hoog in de muur voor de zone2 speakers.
Ik zit ongeveer in hetzelfde schuitjeT.Kreeftmeijer schreef op donderdag 14 december 2017 @ 07:35:
Even jullie mening hierover:
Ik heb nu 18 leidingen extra ingetekend. Daarbij komen nog minimaal 5 van de bouw zelf. Het is mij alleen niet duidelijk of de tv hoek nou wel of geen inbegrepen leidingen heeft. Ze staan niet in de tekening, maar dat heb ik gevraagd. Zijn dit veel leidingen voor een huis van 190m²? Ik heb nu in elke slaapkamer er twee, het kantoor krijgt er in totaal 4 en de muziekkamer ook 2. Dat zijn het aantal leidingen. De woonkamer in ongeveer elke hoek 1en midden op de lange wand.
Verder kan ik zonder meerprijs ze laten aanleggen van A naar B. Dus niet naar de meterkast. Alleen met zoveel leidingen vraag ik mij af of ze ze dan allemaal aan beide kanten op een inbouwdoos monteren. Ze mogen namelijk ook prima uit het plafond komen. In de berging wil ik namelijk een 19inch kast maken met alle apparatuur erin. Ik ga waarschijnlijk ook een een of twee kabelgoten tussen de meterkast en dit hoekje aanleggen. Dat zijn een paar gaten door de achtermuur heen en dan wat goten op 3.5 meter hoogte in de berging. Verder is dat stukje muur gewoon recht.
Wij hebben een nieuwbouwhuis van ±150 m², daar hebben we 21 extra loze leidingen bovenop een aantal standaard aansluitingen bijgetekend.
Elke kamer krijgt 2 leidingen voor CAI & UTP (geen idee of we uiteindelijk voor kabel gaan).
De zolder kamers krijgen elk 4 leidingen, 2 aan elke kant voor als we de indeling zouden willen wijzigen.
De woon/eetkamer krijgt ook in elke hoek dubbele leidingen.
Op de overloop van de 1e en 2e verdiepingen hebben we nog een enkele leiding in het plafond voor accespoints.
Uiteindelijk komt alles uit in de meterkast, die we ook gaan verbreden, zodat er genoeg ruimte is om patchbeugel(s) met bijbehorende apparatuur op te kunnen hangen en alles netjes af te werken (hopelijk op het neurotische af
We hebben ook 2 x A-B leidingen in de woonkamer, om speakerdraden onder de vloer te laten lopen voor speakers, scheelt weer twee kabels boven de vloer dwars door de woonkamer.
Het is hoogst waarschijnlijk overkill, maar op een ander thread hoorde ik iemand roepen "het is nooit overkill als het voor je hobby is".
Uiteindelijk de vrijheid om de indeling van je woning te kunnen veranderen is wel iets waard. Ik heb liever nu een aantal leiding over dan dat ik er achteraf nog 1 bij zou moeten maken, dat kost al gauw meer geld, tijd & overlast.
[ Voor 26% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 14-12-2017 11:15 ]
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2