Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 23 ... 122 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Edwin88 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:03:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd nogal overkill om per kamer 4 kabels te trekken. Je kan ruim af met 2 kabels per kamer en dan een kleine 5 poort switch per kamer. Dat scheelt je veel onnodige kabels trekken.
Tenzij je natuurlijk in elke kamer op 2 verschillende plekken binnen komt, dan moet je het zeker doen. Als je daar nu de kans toe hebt, hele huis vol _/-\o_
Ik heb 3 slaapkamers in huis. Op zolder heb ik 2 cat 5e kabels afgewerkt. 1 voor poe telefoon en 1 voor laptop. Op onze slaapkamer heb ik 4 cat6 aansluitingen afgewerkt.: 1 voor itv, 1 voor poe telefoon, 1 voor camera en 1 voor kodispeler. Op de kamer van de dochter heb ik 4 cat6 aansluitingen en 2 cat5e aansluitingen. 1voor eventuele itv, 1 voor poe telefoon , 3 voor camera's en 1 voor laptop.

Dus 4 stuks is echt geen overkill.

Dit is trouwens een nog niet defenitieve patchkast indelingen en afwerking in mijn garage

Patchkast thuis

Moet nog wat kabels fatsoeneren aan de achterzijde als de vouwwagen weg is en de andere deur bereikbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door vincedd op 03-11-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:22
Misschien een domme vraag, maar waarom wordt er eigenlijk gebruik gemaakt van een patchkast in de meterkast.
Het is mijn inziens toch veel goedkoper en simpeler om via een switch te werken? Ik ben voor mijn nieuwe woning waarvan ik 1 december de sleutel krijg mij ook al aan het inlezen betreffende het thuisnetwerk, maar als ik zie wat voor extra kosten een patchkast met zich meebrengt vraag ik mij af waarom mensen daarvoor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:29
Een complete kast hoeft natuurlijk niet, maar met alleen een switch ben je er niet. Vaste bekabeling in je huis monteer je bij voorkeur af in een patchpanel, met korte patchkabels tussen switch en panel.

Als je daar nog een modem bij kwijt moet en een nas, dan kan dat op een of twee plankjes, maar soms is dan een kleine patchkast wel zo handig.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Ik zal eens neerzetten wat ik in gedachten hoe ik het wil hebben in mijn nieuwe woning.

Provider is Ziggo.

Ik wil in 3 slaapkamers, de berging en in de woonkamer een bekabelde aansluiting hebben.

In de woonkamer bij de tv hoek heb ik 5 apparaten staan welke een internet kabel nodig hebben. Als ik met een patchkast zou gaan werken, dan zou het toch betekenen dat ik 5 inbouwdozen alleen voor de utp moet maken, of sla ik nu de plank compleet mis :)

Is het niet gewoon makkelijker om in de meterkast een 12 poorts switch te monteren en van daaruit alles doorlussen naar de Horizon box? En dan eventueel nog een extra switch achter de Horizon plaatsen mocht je aansluitingen te kort komen?

[ Voor 20% gewijzigd door dropkikker op 04-11-2017 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:25

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dropkikker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 14:49:
Ik zal eens neerzetten wat ik in gedachten hoe ik het wil hebben in mijn nieuwe woning.

Provider is Ziggo.

Ik wil in 3 slaapkamers, de berging en in de woonkamer een bekabelde aansluiting hebben.

In de woonkamer bij de tv hoek heb ik 5 apparaten staan welke een internet kabel nodig hebben. Als ik met een patchkast zou gaan werken, dan zou het toch betekenen dat ik 5 inbouwdozen alleen voor de utp moet maken, of sla ik nu de plank compleet mis :)

Is het niet gewoon makkelijker om in de meterkast een 12 poorts switch te monteren en van daaruit alles doorlussen naar de Horizon box? En dan eventueel nog een extra switch achter de Horizon plaatsen mocht je aansluitingen te kort komen?
Het hoeft helemaal niet zo luxe met vanalles en nog wat aan patchkasten enzo. Zie mijn netwerk: T.Kreeftmeijer in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Ik denk dat dat genoeg is voor jouw. Vragen? Stel ze gerust! :)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
@T.Kreeftmeijer Ik zie dat jij dus ook gebruik maakt van een patchkastje, maar wat is daar dan nu het voordeel van? Uiteindelijk is toch alles middels de switch verbonden aan de router. Het lijkt mij dan toch dat de patchkast overbodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

dropkikker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:34:
@T.Kreeftmeijer Ik zie dat jij dus ook gebruik maakt van een patchkastje, maar wat is daar dan nu het voordeel van? Uiteindelijk is toch alles middels de switch verbonden aan de router. Het lijkt mij dan toch dat de patchkast overbodig is?
Stugge kabel wil/moet je eigenlijk geen stekker aan monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dropkikker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:34:
Ik heb geen kast (duur en groot). Dus bij BaxShop 19 inch rackprofielen gehaald. En met een plankje op op de muur gemaakt. Daarin zit een paneel met keystones. Die heb je nodig om je kabels die door de buizen gaan af te werken, (daar kunnen niet direct stekkers op). Met halve meter kabels (en een paar van een meter) naar de switch en router. De keystones kan je ook vervangen door een desktop patchpaneel. In de kamers maak je dan outlets zoals je overal hier ziet. Ik adviseer om minimaal 2 kabels per aansluiting aan te leggen. Je weet maar nooit wat je wilt inprikken. Tenzij het natuurlijk niet anders kan.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
@Beekforel Is er een reden waarom dat niet kan? Volgens mij had ik het in mijn vorige woning namelijk wel, en werkte alles gewoon vlekkeloos :)

@T.Kreeftmeijer Dus als ik de volgende opstelling gebruik, dan moet het goed komen?

Achter de tv meubel 1 dubbele utp aansluiting welke uitkomt in de meterkast en waarna al het apparatuur welke op de tv meubel staat middels een switch wordt aangesloten. De switch ligt dan achter de tv meubel.

Vanuit elke andere kamer waar een utp wandcontactdoos komt alle kabels uit laten komen in de meterkast en dan aansluiten op een 2 van deze :

https://www.netwerkkabel....uMDbDSi91AoUaAt9TEALw_wcB

Waarna het van het patchpaneel wordt aangesloten op deze swich :

https://www.routercenter....WqOQorwZYo74aAtRJEALw_wcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:26
dropkikker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:51:
@Beekforel Is er een reden waarom dat niet kan? Volgens mij had ik het in mijn vorige woning namelijk wel, en werkte alles gewoon vlekkeloos :)

@T.Kreeftmeijer Dus als ik de volgende opstelling gebruik, dan moet het goed komen?

Achter de tv meubel 1 dubbele utp aansluiting welke uitkomt in de meterkast en waarna al het apparatuur welke op de tv meubel staat middels een switch wordt aangesloten. De switch ligt dan achter de tv meubel.

Vanuit elke andere kamer waar een utp wandcontactdoos komt alle kabels uit laten komen in de meterkast en dan aansluiten op een 2 van deze :

https://www.netwerkkabel....uMDbDSi91AoUaAt9TEALw_wcB

Waarna het van het patchpaneel wordt aangesloten op deze swich :

https://www.routercenter....WqOQorwZYo74aAtRJEALw_wcB
Kleine tip: probeer die horizonbox te vermijden in je netwerk!
Laat deze alleen als tv-kastje werken maar niet als modem/router.
Je kan bij ziggo gewoon een losse modem/router aanvragen, die plaats je in de meterkast.

Daarachter plaats je naar gelang je wenst je genoemde switch..
Vanuit je switch werk je naar een patchpaneel en vanuit het patchpaneel door de muren naar de plekken die je wenst...

Zie ook globaal onderstaande tekening:
tekening

• Het begint met het ziggo modem/router uiterst links
• Vanaf daar sluit je 1 kabel aan op je switch dus> modem/router <--> switch
• Dan een 12 poorts patchpaneel (je hebt het in je vorige bericht over 5 plaatsen dus reken 2 aansluitingen per plaats = 10 poorten nodig)
• Vanaf het patchpaneel dus de solid core utp kabels door de muren naar de plaatsen waar je deze wenst.
• Daar werk je de kabel weer af met muurdoosjes (bijpassend aan je schakelmateriaal)

Vanaf daar kan je dan weer je apparatuur aansluiten..
Als je bv. bij je tv meubel meer aansluitingen wilt kan je dat op 2 manieren doen..
  1. Je plaatst daar meer muurdoosjes (maar dus ook meer/groter patchpaneel nodig in meterkast + meer draden door de muren) maar dit kan alleen als je daar de ruimte (inbouwdozen) voor hebt + de loze leidingen daar naar toe
  2. Je plaatst bij je tv-meubel een kleine 5 of 8 poorts switch (naar gelang je nodig hebt) en sluit vanaf die switch weer meerdere apparaten aan

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
@Annuk Bedankt voor je heldere uitleg, daar kan ik echt wat mee!

Ik heb echter nog één vraagje, je hebt het over om de horizonbox te vermijden in je thuisnetwerk. Bedoel je daar mee, dat je de wifi van de horizon uitschakelt en dit laat overnemen door een losse router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robino007
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-06 13:12
dropkikker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 17:40:
@Annuk Bedankt voor je heldere uitleg, daar kan ik echt wat mee!

Ik heb echter nog één vraagje, je hebt het over om de horizonbox te vermijden in je thuisnetwerk. Bedoel je daar mee, dat je de wifi van de horizon uitschakelt en dit laat overnemen door een losse router?
Even ziggo bellen en in bridge modus laten zetten, duurt nog geen 5 minuten. Ook zou ik een andere router dan de standaard ziggo nemen, maar dat ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 12:26
Nou, ben ik weer hoor. Heb kabels getrokken; gepatched in meterkast, allemaal prima. Alleen nu de afwerking in de kamers. Ik heb Busch-Jeager 2X RJ45 CAT6A WCDs gekocht en ik wil nu dus 2x een cat6 kabel hierop aansluiten.

Uiteindelijk moet het dus zo worden
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/26ncjmw7jjbw8oj/klein-uiteindelijk1.jpeg?dl=1
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/1mywi5kfb7ttgv7/klein-uiteindelijk2.jpeg?dl=1

Maar ik zit nu met dit
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/e8x5z5ag7caqiot/klein-hoe-loopt-kabel.jpeg?dl=1

De concrete vraag die ik nu heb; hoe zorg ik dat de 8 aderen bij het LSA strookje komen? Vanaf welk punt ga ik strippen?

Moet ik nu al strippen VOORDAT ik de blauwe of rode ingang in ga? En welke ingang moet ik hebben?
Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/67ri0udjfok9puc/strippen-vanaf.jpg?dl=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:32
dropkikker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 15:51:
Ik ben weliswaar niet @Beekforel, maar mijn mening:
Door een buis wil je geen flexibele UTP kabel (waarbij elke geleider tientallen dunne koperdraadjes zijn). Reden is dat het te kwetsbaar is om met flink kracht aan te trekken. Het spul is bedoeld voor patchkabels en kan best tegen wat meer gebruik, breekt niet meteen bij buigen, prima geschikt om regelmatig in & uit te pluggen, bewegen - maar gewoon niet zo geschikt om door een buis te trekken.

Dus, in een buis wil je stugge UTP kabel, want die kan er tegen als je 'm met een trekveer en wat kracht er doorheen trekt. MAAR, stugge kabel (waarbij elke geleider 1 wat dikkere koperdraad is) kan weer niet tegen vaker buigen. Gaat zo'n draadje snel breken en krijg je ineens verbindingsproblemen, af-en-toe problemen, 100Mbit in plaats van gigabit enzovoort. Dus, ideaal gezien trek je zo'n kabel en blijf je er daarna van af.

Ben je nou iemand die af en toe eens een nieuwe router, switch, access point in z'n netwerk plaatst - want, hobby - dan ga je dus regelmatig zo'n kabel inpluggen, uitpluggen, draaien, buigen. Dus dat doe je liever niet met stugge kabel.

En nou kan je wel met de juiste connector (!) afmonteren op een stugge kabel en direct op een router inpluggen, maar om het spul een beetje robuust te maken gebruiken veel mensen - inclusief ikzelf - dus een simpel patchpaneel, waarbij de stugge kabel afgemonteerd wordt op het paneel en daarna nooit meer bewogen hoeft te worden. En dan vanaf het patchpaneel met een patchkabel naar de router of switch, want die kabel vind het prima om gemarteld te worden. En ALS die kabel dan ooit kapot gaat koop je voor een paar euro een nieuwe, in plaats van een nieuwe kabel door een buis te moeten trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:01

job

smeerbartje schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:27:
De concrete vraag die ik nu heb; hoe zorg ik dat de 8 aderen bij het LSA strookje komen? Vanaf welk punt ga ik strippen?
Alleen de buitenste huls mag je verwijderen. De 8 aders zelf moet je niet strippen.
Moet ik nu al strippen VOORDAT ik de blauwe of rode ingang in ga?
Je moet de aders zo lang mogelijk getwist laten. Dus nadat de kabel ingang doorgaat.
En welke ingang moet ik hebben?
Rood.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 04-11-2017 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Perfect!! Precies wat ik nodig had :). Ik twijfelde even of ik wil zo'n (relatief) groot stuk moest strippen. Maar ja dus. En dat ik de 8 aders afzonderlijk niet dien te strippen, dat wist ik :).

Thanks! * smeerbartje pruts verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-06 15:07

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Op het doosje staat een heel heldere uitleg inclusief plaatjes. Ik weet het niet uit mijn hoofd, anders had ik je het natuurlijk verteld. Ben er zelf met de plaatjes op het doosje uitgekomen.
smeerbartje schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 18:27:
Nou, ben ik weer hoor. Heb kabels getrokken; gepatched in meterkast, allemaal prima. Alleen nu de afwerking in de kamers. Ik heb Busch-Jeager 2X RJ45 CAT6A WCDs gekocht en ik wil nu dus 2x een cat6 kabel hierop aansluiten.

Uiteindelijk moet het dus zo worden
[afbeelding]
[afbeelding]

Maar ik zit nu met dit
[afbeelding]

Moet ik nu al strippen VOORDAT ik de blauwe of rode ingang in ga? En welke ingang moet ik hebben?
[afbeelding]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Voordat ik over ga tot het definitief bestellen van materiaal wil ik jullie vragen of ik hier goed aan doe :)

200 meter kabel : https://www.allekabels.nl...-netwerkkabel-op-rol.html

2 keer patchpaneel : https://www.allekabels.nl...atchpaneel-12-poorts.html

6 keer UTP WCD : https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html

24 keer patchkabel roze ;) de vrouw wil ook wat : https://www.allekabels.nl...utp-kabel-cat-6-plat.html

Netgear 24 poorts switch : https://www.routercenter....2dSA8DEAQYASABEgJLh_D_BwE

Laat het maar horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:19
dropkikker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 21:00:
Voordat ik over ga tot het definitief bestellen van materiaal wil ik jullie vragen of ik hier goed aan doe :)

200 meter kabel : https://www.allekabels.nl...-netwerkkabel-op-rol.html

2 keer patchpaneel : https://www.allekabels.nl...atchpaneel-12-poorts.html

6 keer UTP WCD : https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html

24 keer patchkabel roze ;) de vrouw wil ook wat : https://www.allekabels.nl...utp-kabel-cat-6-plat.html

Netgear 24 poorts switch : https://www.routercenter....2dSA8DEAQYASABEgJLh_D_BwE

Laat het maar horen!
Ik mis gereedschap. Voor de stugge kabel / montage met LSA heb je een punch down tool nodig. Bv deze die alle-kabels.nl zelf aangeeft bij de inbouwdoos: https://www.allekabels.nl...-Montage-Gereedschap.html (dus geen idee "of het wat is").

Daarnaast zou je optioneel kunnen kijken naar inbouwdozen gelijk aan je schakelmateriaal. Waarschijnlijk kom je dan uit bij Rutenbeck inbouwbozen en dan afdekplaatjes van het werk/serie van je schakelmatriaal (dus bv Gira, Busch-Jaeger etc). Als je de inbouwdozen die je nu gekozen hebt ergens wegwerkt maakt het natuurlijk niet uit. Maar als ze in het zicht gemonteerd worden, eventueel zelfs naast stopcontacten etc, is het natuurlijk mooier als je mooi een complete rij hebt waarbij alles er hetzelfde uit ziet en je een groot raam erop kunt plaatsen.

Edit:
Daarnaast vond ik de tip die hier een aantal dagen terug langs kwam wel goed. Als je 2 kabels door een buis trekt, en zeker als je al 2 rollen pakt, kies dan voor 2 verschillende kleuren. Dan weet je ook meteen de kabels uit elkaar te houden aan de uiteinden.

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 04-11-2017 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
@RobertMe Het gereedschap heb ik zojuist via Ebay besteld, dus dat is dan ook onderweg :)

Je hebt helemaal gelijk betreffende de inbouwdozen, waarschijnlijk krijgen wij alles van Busch-Jaeger, dus dat ga ik dan nog even aanpassen.
Passen op die Rutenbeck dozen alle afdekplaten en ramen van Busch-Jaeger, of zit daar onderling ook nog verschil in.

De tip van de gekleurde kabels is ook een goede, eens kijken of ik 100 meter rol in kleur kan vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kijk ook nog even op Amazon.de

Daar koop je voor hetzelfde geld cat7 of voor minder cat6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
@Sethro Ik zag deze al wel voorbij komen, maar of dat wat is?

https://www.amazon.de/BIG...zwerkdosen/dp/B005Q0SVW8/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:29
Niet eens duur (ex versand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
@Sethro Ik zie dat je cat7 besteld hebt en dat aangesloten hebt op een cat6 patch.. Kan dat wel samen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
thomasv schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:24:
[...]

Niet eens duur (ex versand)
Ik koop dit merk altijd in doos van 200m. Zie dat die nu tijdelijk niet leverbaar is. Ik heb nu ongeveer 800m ervan in mn huis zitten voor netwerk en domotica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
dropkikker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:29:
@Sethro Ik zie dat je cat7 besteld hebt en dat aangesloten hebt op een cat6 patch.. Kan dat wel samen dan?
Ik heb de cat6a variant van het patchpanel en dat gaat prima met cat 7 kabel. Je zou ook nog even kunnen zoeken op cat7 patchpanela, vast ook wel te vinden op Amazon.de

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 04-11-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Nvm

[ Voor 97% gewijzigd door dropkikker op 04-11-2017 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Laatst online: 21:29
Sethro schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:30:
[...]

Ik koop dit merk altijd in doos van 200m. Zie dat die nu tijdelijk niet leverbaar is. Ik heb nu ongeveer 800m ervan in mn huis zitten voor netwerk en domotica.
Dat zijn nogal wat metertjes :D Nais

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
dropkikker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:05:
Passen op die Rutenbeck dozen alle afdekplaten en ramen van Busch-Jaeger, of zit daar onderling ook nog verschil in.
Deze zijn universeel. Je kunt ze niet alleen combineren met het schakelmateriaal/'afwerking' van Busch-Jaeger maar bv ook Gira. Veel spannends is het ook niet. Openingen voor de poorten en een schroefgat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
dropkikker schreef op zaterdag 4 november 2017 @ 22:05:
@RobertMe Het gereedschap heb ik zojuist via Ebay besteld, dus dat is dan ook onderweg :)

Je hebt helemaal gelijk betreffende de inbouwdozen, waarschijnlijk krijgen wij alles van Busch-Jaeger, dus dat ga ik dan nog even aanpassen.

De tip van de gekleurde kabels is ook een goede, eens kijken of ik 100 meter rol in kleur kan vinden ;)
Als je inderdaad voor spullen bijpassend aan je schakelmateriaal gaat (heb je daar een fototje van, dan kan ik je vermoedelijk wel zeggen welke serie e.d. het is :) ) kijk dan ff bij www.sandervunderink.nl
Daar leveren ze de Cat6 Rutenbeck inbouwdoosjes + schakelmateriaal van BJ in de meeste standaard soorten, maar ook goede kwaliteits UTP Cat6 kabel van Belden.
De stugge kabel die jij noemt is nergens iets zo over te vinden of deze 100% koper is, tevens zijn je genoemde patchkabels wel heel erg dun met 32AWG.

Hoeveel patch-aansluitingen wil je gaan maken dan in totaal? Omdat je aangeeft 2x 12-poorts paneeltje.

Als je evt. ergens een combi-outlet wilt maken met gecombineerd coax en utp is ook mogelijk, maar dan moet je even een draagring op die plaats gebruiken + een coax keystone en utp keystone.
Daarvoor kan ik je de BJ 1812 Draagring ROOD aanbevelen (is de redelijke standaard maat van 19x15mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Allereerst iedereen bedankt voor de hulp dusver!

@Annuk Ik heb mij nu voorgenomen om dat lijstje aan te houden betreft bekabeling van @Sethro Het scheelt nogal qua kosten met hier in Nederland.

Dus deze UTP kabel : https://www.amazon.de/Ver...sc=1&ref_=ya_aw_oh_bia_dp

Met deze patchkabels : https://www.amazon.de/1aT...ef_=oh_aui_i_d_old_o3_img

Ik ga 2 patchpanelen halen met in totaal dan 24 aansluitingen, ik heb ze in eerste instantie niet allemaal nodig, maar voor het oog ga ik ze wel allemaal aansluiten :) Dus er komen dan 24 patch kabels.

Als schakelmateriaal heb ik deze in gedachten : https://www.sandervunderi...aal/busch-jaeger-balance/

Ik zag dat het inderdaad mogelijk is om een combi outlet te maken. Aangezien ik achter de tv meubel toch met een switch ga werken voor al het apparatuur, ga ik hier dan ook maar 1 utp kabel naar toe trekken en dan een coax kabel voor Ziggo. Weet jij zo welke Keystone ik hier precies voor nodig heb dan? Zeker qua coax aansluitingen heb je nogal wat keus in die dingen, wat ik zo zag heb ik een F-connector daarvoor nodig, maar ook daar heb je weer verschillende types in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Houd er rekening mee dat 25cm kort is. Als je de switch en patchpaneel boven elkaar onteerd en de kabels maar in de hoogte hoeven te overbruggen maakt het niet uit, ga je de kabel diagonaal trekken (bv de poort helemaal rechts op de switch helemaal links op het patchpaneel aansluiten) is 25cm te kort. Let hier dus goed op.
Weet jij zo welke Keystone ik hier precies voor nodig heb dan? Zeker qua coax aansluitingen heb je nogal wat keus in die dingen, wat ik zo zag heb ik een F-connector daarvoor nodig, maar ook daar heb je weer verschillende types in.
De keystone zelf maakt volgensmij niet uit. Bij de F-connector moet je opletten dat deze de juiste maat is. Hiervoor moet je even opzoeken/opmeten hoe dik je coax kabel (met alle bescherming) is. Dit omdat je de F-connector over de kabel schuift/draait. Als de F-connector dunner als de kabel is krijg je deze natuurlijk niet erop en andersom, met de F-connector groter dan de kabeldikte valt deze natuurlijk weer zo er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
Inderdaad, er komen wel patchkabels van 50 cm, met 25 wordt het allemaal net wat te krap.

Als F connector zit ik dan aan deze keystone te denken :

https://www.allekabels.nl...ll_BfJ_OmZ8xoCI78QAvD_BwE

En voor de RJ45 wordt het dan deze :

In combinatie met deze draagring :

https://www.elektrooke.nl...A1485GMhCMWBoCBb8QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
dropkikker schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:51:
Inderdaad, er komen wel patchkabels van 50 cm, met 25 wordt het allemaal net wat te krap.

Let inderdaad even op net wat @RobertMe zegt wat voor coaxkabel e.d. je koopt..
Het beste is Hirschman KoKa 9TS (ook de dikste) en daarop gevolgd de Hirschmann KoKa 799, daar hebben ze evt. bij SanderVunderink een alternatief voor en dat is de Belden H125, dit is exact dezelfde kabel maar ander stikkertje erop dan de KoKa 799 (Hirschmann = van Belden).

Afhankelijk van welke kabel je koopt van bovenstaande moet je de daarbij passende F-connectoren kopen.
Als keystone daarbij zou ik ook even kijken of bij sander, of bij netwerkproducten.com

Heb zelf niet altijd even goede service en producten e.d. van allekabels.nl gehad en die mijd ik dan meestal ook, koop liever bij sandervunderink.nl of netwerkproducten.com

Wat betreft coax connectoren e.d. (en ze kunnen je daar ook goed advies geven) kijk evt. even bij www.coaxkabelwinkel.nl ze hebben daar alleen (nog) geen keystones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Dit gaat niet werken. Dit is meer een koppelstuk (in de vorm van een keystone) en hierop kun je dus niet meteen de kabel afmonteren. Zelf heb ik bv deze. Hierop zit ook gewoon en LSA strip waarop je meteen de kabel vast maakt.

In het geval van coax is het volgensmij wel correct dat het altijd om een koppelstuk gaat. Maar daarbij moet je er dan op letten dat je naast de keystone ook een F-connector koopt die je dus op de kabel zet en op de achterkant van de keystone vastmaakt. (en daarnaast dan een coax kabel om van de keystone naar TV te leggen, waar je dus ook even moet opletten voor welke keystone je kiest, of die een F-connector heeft of gewoon zo'n male/female connector wat je er zo erop drukt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
RobertMe schreef op zondag 5 november 2017 @ 14:44:
[...]

Dit gaat niet werken. Dit is meer een koppelstuk (in de vorm van een keystone) en hierop kun je dus niet meteen de kabel afmonteren. Zelf heb ik bv deze. Hierop zit ook gewoon en LSA strip waarop je meteen de kabel vast maakt.
Oeps niet eens gezien/op gelet maar inderdaad @dropkikker hier wel even op letten dat je de juiste keystones koopt en geen koppel-keystones (iig voor de UTP).
In het geval van coax is het volgensmij wel correct dat het altijd om een koppelstuk gaat. Maar daarbij moet je er dan op letten dat je naast de keystone ook een F-connector koopt die je dus op de kabel zet en op de achterkant van de keystone vastmaakt. (en daarnaast dan een coax kabel om van de keystone naar TV te leggen, waar je dus ook even moet opletten voor welke keystone je kiest, of die een F-connector heeft of gewoon zo'n male/female connector wat je er zo erop drukt)
Er zijn volgens mij ook coax-keystones te koop die aan de ene kant F-connector is en aan de andere kant (zicht-kant) een gewone IEC aansluiting is, oftewel daar kan je dan een normale coax-kabel (kant en klaar) op aansluiten.. (wel ff op letten of je male of female moet hebben).

@dropkikker Ik weet niet hoe en/of wat je verder met je coax e.d. doet.. maar als je evt wel 2 loze leidingen in je tv hoek hebt is het denk ik nog het aller makkelijkste om een separate dubbel utp en een separate coax doos te plaatsen.
Kan je beide gewoon zo "kant-en-klaar" kopen zonder weer al te veel poes-pas en verschillende shops.

Coax-einddoos in woonkamer o.i.d.
Afdek voor coax
UTP Cat6 inbouwdoos
UTP afdekraam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
@Annuk Dat is het mooie dus, ik moet alle leidingen nog aanleggen en frezen. Het is inderdaad het mooiste dat er gewoon een coax en een utp doos naast elkaar zijn.
Die inbouw doos die je aangeeft bij Vunderink is echter een cat6, dit terwijl er cat7 kabels gelegd worden. Geeft dit geen verkies dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
dropkikker schreef op zondag 5 november 2017 @ 16:32:
@Annuk Dat is het mooie dus, ik moet alle leidingen nog aanleggen en frezen. Het is inderdaad het mooiste dat er gewoon een coax en een utp doos naast elkaar zijn.
Die inbouw doos die je aangeeft bij Vunderink is echter een cat6, dit terwijl er cat7 kabels gelegd worden. Geeft dit geen verkies dan?
Cat7 materiaal bestaat volgensmij niet. Het "hoogste" wat je kunt aansluiten is Cat6a. En het kan dat het verlies geeft, maar waarschijnlijk heb je toch geen 10Gbit/s netwerkapparatuur, en 1Gb/s is ook absoluut geen probleem voor Cat6 (wat tot 10Gbit/s ondersteund op korte afstanden). Waarschijnlijk kun je dus net zo goed gaan voor alles (bekabeling en afwerking) met Cat6a (of wellicht zelfs Cat6) en heb je er nog 10 of 20 jaar plezier van zonder noemenswaardige nadelen.

Cat7 nu trekken is leuk als je echt op de toekomst voorbereid wilt zijn, anders is Cat6a de komende jaren gewoon voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
@RobertMe Om het toch zo goed mogelijk te krijgen ga ik dan wel Cat6a inbouwdozen halen, als je het doet dan moet je het goed doen toch ;) Natuurlijk kan ik voor de bekabeling ook voor Cat6a gaan wat ze bij Vunderink verkopen, maar als ik via Amazon.de Cat7 kan krijgen voor nog minder ook nog, dan is de keus natuurlijk snel gemaakt :) De verbouwing kost al geld zat namelijk :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
@RobertMe @dropkikker Volgens mij bestaat buiten de kabel om inderdaad nog geen officieel beschikbaar Cat7 materiaal in iets als stekkers en (inbouw)dozen e.d.

Als ik zo de specs v/d kabels bekijk die je wilt gaan gebruiken lijken me deze prima @dropkikker, let er wel op dat dit vrij stugge k**kabel is om te verwerken door alle shielding e.d.
Aangezien je toch nog moet gaan frezen/zagen enzo zorg dat je dan ook overal 19mm (3/4") buis gaat leggen i.c.m. 50mm diepe inbouwdozen.

En aangezien je toch nog "moet" zou ik inderdaad zoals al eerder gezegd zorgen voor een gescheiden coax en utp, als je t.z.t. overgaat op volledig glasvezel en daarop volgend dus ook IPTV kan je die coax er altijd nog uithalen en daar alsnog dubbel UTP in trekken.

Kijk voor de inbouwdozen evt. ook even op amazon.de rond dat je Rutenbeck Cat6A dozen kan scoren (of Busch Jaeger ;) (zijn dezelfde dozen alleen BJ en andere merken rebranden ze)).

Zijn vermoedelijk wel ietsje duurder dan die bij sandervunderink aangezien dat Cat6 dozen zijn.

Maar waag er even een mailtje aan naar sandervunderink, want in een mailtje wat ik afgelopen week kreeg als antwoord op enkele vragen stond o.a. dit in:
De cat6A kabel en rutenbeck inbouwdozen zijn te leveren op bestelling,
Tevens een voordeel daar, als je veel daar besteld krijg je vanzelf korting, en anders kan je er evt een offerte mailtje aan wagen, ze werken daar over het algemeen heel vlot en naar mijn ervaringen sympathiek en meedenkend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ah, dankje. Deze gaat zeker passen.

Ik zat nog even verder te kijken.
Ik heb nu dus 5 stuks 3-voudig frame met 2 wcd's gecombineerd met 1 lan outlet. Dit oude Gira systeem heeft componenten van 70x70mm.

Het is eigenlijk best wel lullig om ook alle wcd's te vervangen.
Zat daarom te kijken welke merken nog meer 70x70mm componenten hebben.
Daarbij vond ik alleen het systeem Jung LS990.
Daarmee ben ik met alles op en er an (https://www.elektroshop.n...n-creme-ls969-2nwenl.html en een paar keystone jacks) een paar tientjes goedkoper uit en hoeven de wcd's niet te worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
@Annuk kabels zijn reeds besteld, ben benieuwd!

Er komen zeker 3/4 leidingen te liggen, ik wil geen gezeur hebben dat ik de kabels er stroef of zelfs helemaal niet in kan krijgen :)

Je hebt het over Rutenbeck inbouwdozen, wat is dan het verschil met bijvoorbeeld deze :

https://www.netwerkkabel....0rcAYPEAQYASABEgKfFPD_BwE

Is het dan puur optisch, omdat je bij de Rutenbeck een Busch-Jaeger raamwerk erop kan drukken?

( edit ) 3/4 leiding natuurlijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door dropkikker op 06-11-2017 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dropkikker schreef op zondag 5 november 2017 @ 23:26:
@Annuk kabels zijn reeds besteld, ben benieuwd!

Er komen zeker 3/8 leidingen te liggen, ik wil geen gezeur hebben dat ik de kabels er stroef of zelfs helemaal niet in kan krijgen :)
3/8 bestaat niet. Waarschijnlijk bedoel je 3/4 (19 mm) leidingen. Daar passen met gemak 2 Cat6(a) kabels door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
dropkikker schreef op zondag 5 november 2017 @ 23:26:

Je hebt het over Rutenbeck inbouwdozen, wat is dan het verschil met bijvoorbeeld deze :

https://www.netwerkkabel....0rcAYPEAQYASABEgKfFPD_BwE

Is het dan puur optisch, omdat je bij de Rutenbeck een Busch-Jaeger raamwerk erop kan drukken?
Klopt het grote/enige verschil is in dit geval dat ik zeker weet dat je daar een Busch-Jaeger (of één v/d andere grote merken) afdekraam op kan plaatsen. Zodoende kan je opties alles gelijk houden in dezelfde serie als je bestaande schakelmateriaal, en dat vind ik persoonlijk mooier :)

Misschien zou het inderdaad ook wel passen op het doosje wat jij daar linkt, maar dat durf ik niet te hard te zeggen, vandaar ;)
Als je het "aandurft" zou je het natuurlijk altijd kunnen uitproberen.
nokiaan958GB schreef op zondag 5 november 2017 @ 23:13:
[...]

Ah, dankje. Deze gaat zeker passen.

Ik zat nog even verder te kijken.
Ik heb nu dus 5 stuks 3-voudig frame met 2 wcd's gecombineerd met 1 lan outlet. Dit oude Gira systeem heeft componenten van 70x70mm.

Het is eigenlijk best wel lullig om ook alle wcd's te vervangen.
Zat daarom te kijken welke merken nog meer 70x70mm componenten hebben.
Daarbij vond ik alleen het systeem Jung LS990.
Daarmee ben ik met alles op en er an (https://www.elektroshop.n...n-creme-ls969-2nwenl.html en een paar keystone jacks) een paar tientjes goedkoper uit en hoeven de wcd's niet te worden vervangen.
Volgens mij als je dezelfde serie vind/kan vinden van je gebruikte schakelmateriaal zijn deze hetzelfde hoor, de maten zijn vrijwel gestandardiseerd en verwacht dus dat je met je gewenste Gira afdekramen gewoon uitkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RexManning
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-09-2024
Dag allen,

Zowat ongeveer heel dit topic doorgestruind en ik ben nu wel klaar om wat vragen te stellen ;) .

Ons nieuwbouwhuis wordt binnenkort opgeleverd met de volgende meterkast (plaatje van laatste kijkdag):
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/o5at08.jpg

De hoofdrouter (airport extreme) wordt hoog in de open keuken geplaatst, om zoveel mogelijk bereik te krijgen, de 2e router (airport extreme) fungeert om wifi uit te breiden diagonaal op de verdieping erboven. De Nas komt op zolder.

Zoals gezegd, levering is binnenkort, dus wandcontactdozen/loze leidingen kan ik niet meer wijzigen. Binnenkort heb ik een gesprek met een elektricien over mijn wensen, ik neem aan dat hij ook wel advies gaat geven over de uitvoering van de meterkast. Ik geef wel graag zelf al een richting aan hoe ik er zelf over denk.

Nu heb ik het volgende schema bedacht, vraag voor nu; snijdt dit hout, of ziet er iemand meteen dingen die niet handig zijn?
Alle tips over grootte en positie patchkast zijn uiteraard meer dan welkom!!

Mijn gedachte is om zoveel mogelijk, ook de swich, netjes in een patchkast te laten plaatsen, dus hopelijk ook modem van de provider, zo ook een stekkerblok.

Let niet op de nummertjes, die corresponderen met mijn wandcontactdozen. De stugge kabels komen uiteraard niet in 1 kabel samen bij de patchkast, ik kreeg de tekening niet anders voor elkaar in powerpoint 8)7 :
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2ptujys.png

Hierna kan ik hopelijk gaan shoppen voor de spullen:
- patchkast
- switch 24 poort
- patch panel(s),
- stekkerblok voor patchkast
- ip buitencamera tbv synology

De nog te kiezen IP-camera, die buiten de garage komt te hangen, zou gevoed kunnen worden door gewone voeding, maar eventueel ook door ip. Als IP de keuze wordt, moet ik dan behalve met de switch ook nog rekening houden met andere zaken in de kast?

Alvast dank voor het meedenken!
ReX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 22:28

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@RexManning de twee routers, hoe worden die ingesteld? Echt als router of worden ze gebruikt als een luxe AP?

Verder geef je aan dat het 2x Cat 6A kabels zijn, maar ik neem aan dat dit dus 9x Cat 6A kabels worden? (of 18 als je twee kabels naar elke WCD trekt) Verder zie ik in je plaatje het modem van de provider niet getekend, maar neem aan dat dit nog voor je switch zit?

Om in te gaan op je patchkast, je zult even moeten kijken of er een 10" of 19" patchkast in de meterkast past. Dat bepaald namelijk welke onderdelen je kan kopen.

Als laatste zie ik alleen ethernetkabels getekend. Welke internetprovider ga je nemen en over welke kabel gaat dus je TV signaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexManning
Dank! :)
  • 2 routers: inderdaad, 1 als router, de ander als luxe ap. Ik ben al in het bezit van 2 airport extremes en zie niet 123 het voordeel om dat te upgraden?
  • 9x2=18 inderdaad. Dat tekende wat lastig in powerpoint. Ik heb de tekst in het plaatje aangepast ter verduidelijking.
  • Modem van een provider: ik heb nog niet gekozen voor glas of ziggo. Ik kan prima zonder tv, maar de familie niet zonder formule 1 van ziggo... Welke provider dan ook: ik heb het plaatje bijgewerkt met modem voor de switch.
  • Patchkast 10" of 19". Ik dacht dat 19" handiger zou zijn ivm de switch met 24 poorten, dus hopelijk 19". Of kan dat toch ook in een kleine 10" kast? Wat er in de ruimte fysiek kan, kunnen we pas goed bekijken bij de overdracht van het huis.
  • Alleen ethernet: klopt. Ik heb nog 3, misschien 4 coax lopen naar: hifikast, voorkamer, sk3/4 en (misschien) zolder. Verder zal er nog een cinch-kabel door de meterkast gaan van hifikast naar voorkamer, maar dat zal denk ik in de meterkast uit het zicht zijn verder.

[ Voor 3% gewijzigd door RexManning op 06-11-2017 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkikker
@Annuk Ik heb contact gehad met Vunderink en deze hebben dus geen Cat6A inbouwdozen, dus alleen maar de Cat6 dozen.

Maakt het qua snelheid veel uit als ik het afmonteer met Cat6 dozen in plaats van Cat6A dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
dropkikker schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:01:
@Annuk Ik heb contact gehad met Vunderink en deze hebben dus geen Cat6A inbouwdozen, dus alleen maar de Cat6 dozen.

Maakt het qua snelheid veel uit als ik het afmonteer met Cat6 dozen in plaats van Cat6A dan?
Hmm vreemd... maarja maakt verder niet heel veel uit hoor of je Cat6 of 6A dozen gebruikt, hooguit even opletten t/m welke AWG waarde de doos kan/mag hebben en welke AWG waarde de utp kabels hebben.
(AWG = American Wire Gauge = draaddikte/oppervlakte).

@RexManning Je hebt in ieder geval mooie en grootse plannen _/-\o_ :)
Check even of dat opbouw WCD wat daar links zit hoe dat zit, kan niet goed zien of het nu 2 groepen zijn die door het doosje gaan (lijkt me w.b.t. regels niet, maar visueel lijkt het er beetje op) of dat die linkse pijp die naar boven gaat nog ergens anders heen gaat dan naar de groepenkast.

Optisch lijkt het me een pittig klusje om daar een 19" patchkast op te hangen, de enige mogelijkheid die ik evt. zie is tussen de linkerwand tot waar de buizen liggen boven je groepenkast.
Dan zou je dus eerst latten op de wand moeten maken om zo voor je buizen uit te komen (die van/naar het opbouw wcd gaan) en daar je patchrack op monteren.

Wat je aangeeft w.b.t. ziggo (en de F1) moet je daar dus wel degelijk rekening mee houden dat je her en der ook coax trekken (wat je indd ook al aangeeft), je zou evt. ook voor een keystone-patchpaneel kunnen gaan waar je enkele coax-keystones bij in verwerkt (als je de 24 niet vol maakt), anderzijds zijn dat natuurlijk wel weer extra overgangen wat kwalitatief ietsje minder is/kan zijn (als je slechte(re) spullen gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-06 15:14
Ik gebruik patchkabels van 15cm (cat6 sftp) voor een patchpaneel wat direct boven de switch gemonteerd zit. Prima te doen hoor.

Ik patch dan wel direct naar de poort er onder/boven en ga niet van links helemaal naar rechts.

Zo heb ik in een bedrijf ook wel eens 400 patches afgewerkt, ziet er super strak uit, geen kabel bende en nergens last van (is wel een omgeving waar nauwelijks iets wijzigt).

Patchpaneel
48poort switch
patchpaneel

en dan bovenste paneel in de bovenste rij en onderste paneel in de onderste rij van de switch proppen
dropkikker schreef op zondag 5 november 2017 @ 12:51:

[ Voor 13% gewijzigd door Wannial op 06-11-2017 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonzzzz
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Binnenkort krijg ik de sleutels van mijn nieuwbouwwoning (2,5 laags eengezins) en wil alles zo goed mogelijk wegwerken. Ik heb in alle kamers een loze leiding (woonkamer zelfs 2, misschien ga ik 1tje nog niet gebruiken).

Beganegrond:
- meterkast en woonkamer

1ste woonlaag:
- 3 slaapkamers

2de woonlaag:
- 1 slaapkamer

Ik heb nog niet nagedacht over apparatuur en vroeg me af wat jullie mij aanraden.
Nog even een schema:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/s/oqmhx15c5vf3rze/Netwerk.png

Denk dat ik Ziggo ga nemen, ookal kan ik Glasvezel nemen. Misschien komt er nog een extra router op de 1ste woonlaag (voor betere WIFI verbinding).

Deze week cat6a kabels bestellen (2x 50m).

edit: AndroidBox toegevoegd aan plaatje :)

[ Voor 3% gewijzigd door dragonzzzz op 06-11-2017 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexManning
Annuk schreef op maandag 6 november 2017 @ 16:24:
[...]
@RexManning Je hebt in ieder geval mooie en grootse plannen _/-\o_ :)
Check even of dat opbouw WCD wat daar links zit hoe dat zit, kan niet goed zien of het nu 2 groepen zijn die door het doosje gaan (lijkt me w.b.t. regels niet, maar visueel lijkt het er beetje op) of dat die linkse pijp die naar boven gaat nog ergens anders heen gaat dan naar de groepenkast.

Optisch lijkt het me een pittig klusje om daar een 19" patchkast op te hangen, de enige mogelijkheid die ik evt. zie is tussen de linkerwand tot waar de buizen liggen boven je groepenkast.
Dan zou je dus eerst latten op de wand moeten maken om zo voor je buizen uit te komen (die van/naar het opbouw wcd gaan) en daar je patchrack op monteren.

Wat je aangeeft w.b.t. ziggo (en de F1) moet je daar dus wel degelijk rekening mee houden dat je her en der ook coax trekken (wat je indd ook al aangeeft), je zou evt. ook voor een keystone-patchpaneel kunnen gaan waar je enkele coax-keystones bij in verwerkt (als je de 24 niet vol maakt), anderzijds zijn dat natuurlijk wel weer extra overgangen wat kwalitatief ietsje minder is/kan zijn (als je slechte(re) spullen gebruikt).
Die opbouw WCD viel me ook op van de foto inderdaad. Het zal vast anders in het echt zijn, maar ik zal hem nog even checken. Die zou overigens wel gewoon moeten kunnen worden verlegd.

Ik vermoed dat een 19" wel zou moeten kunnen, maar dan onder de stoppenkast. Een beetje zoals in deze update van mijn plaat. Coax er ook maar bij getekend, net als de cinch. Hoe split ik het beste de coax eigenlijk naar al die aansluitingen?
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2q9e2o5.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:23
RexManning schreef op maandag 6 november 2017 @ 14:18:
• 2 routers: inderdaad, 1 als router,
Deze moet dan dus tussen het modem en de switch komen? Hoe doe je dat als je hem in de keuken gaat hangen? Een kabel heen en een kabel terug?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:59

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

RexManning schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:31:
[...]

Ik vermoed dat een 19" wel zou moeten kunnen, maar dan onder de stoppenkast.
Maar daaronder komt sowieso nog het meterbord van de netbeheerder met de kwh-meter, dus reken jezelf niet direct rijk ;)

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Xander schreef op maandag 6 november 2017 @ 20:40:
Deze moet dan dus tussen het modem en de switch komen? Hoe doe je dat als je hem in de keuken gaat hangen? Een kabel heen en een kabel terug?
Dat wilde ik inderdaad ook al opmerken, vandaar mijn vraag @RexManning. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RexManning
Oh ja. Die meters was ik vergeten. Maar eens kijken straks hoeveel ruimte er is.

De main router wilde ik inderdaad heen en weer aansluiten en dan tussen modem en switch plaatsen (plaatje hierboven even aangepast intussen).

Die oplossing omdat wifi in de meterkast niet echt lekker werkt. Lijkt me ook wat omslachtig, maar kan zelf niets anders verzinnen, is er een betere oplossing dan ik nu had bedacht?

[ Voor 6% gewijzigd door RexManning op 07-11-2017 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

RexManning schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 09:53:
De main router wilde ik inderdaad heen en weer aansluiten en dan tussen modem en switch plaatsen (plaatje hierboven even aangepast intussen).

Die oplossing omdat wifi in de meterkast niet echt lekker werkt. Lijkt me ook wat omslachtig, maar kan zelf niets anders verzinnen, is er een betere oplossing dan ik nu had bedacht?
Je kan van beide routers instellen als ap's en gewoon de provider-router de rest laten afhandelen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RexManning
rens-br schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 10:06:
[...]

Je kan van beide routers instellen als ap's en gewoon de provider-router de rest laten afhandelen. :)
Oh ja... dat ding staat bij mij nu al zo'n 10+ jaar in bridge mode. :+

Even opfrissen; dan deelt het providermodem/router de adressen uit via de switch naar de apparaten aan de andere kant. Waaronder ook de twee extreme routers. Een van die 2 maakt een wifi (ac) aan, die ander vergroot dat netwerk. Dan is dat hele netwerk nog steeds 1 netwerk? En zo'n provider modem kan ik net zo instellen als mijn extreme, qua poorten open zetten etc voor de nas?

Ik dacht eigenlijk dat mijn upc cisco modem maar een dom ding was dat alles open heeft staan en waar je niets mee kan verder.

Als dat kan, dan is dat wel netter, kan ik tenminste alle kabels gewoon netjes in de switch laten prikken ipv dat er 2 moeten worden afgemonteerd voor de connectie tussen modem met extreme router.

Als het niet zo werkt: dan ben ik best te porren om het anders te doen met een Ubiquiti setup of iets dergelijks. Apple schijnt toch te stoppen met de router business.

[ Voor 17% gewijzigd door RexManning op 07-11-2017 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

RexManning schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 11:45:
Oh ja... dat ding staat bij mij nu al zo'n 10+ jaar in bridge mode. :+
In bridge is het inderdaad een dom ding en moet er een router achter geplaatst worden. Dan moet je of die router in je patchkast zetten, of met twee kabels gaan werken.

Het netste is om gewoon een nieuwe router aan te schaffen en die netjes in je patchkast te verwerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 14:35
dragonzzzz schreef op maandag 6 november 2017 @ 19:52:
Binnenkort krijg ik de sleutels van mijn nieuwbouwwoning (2,5 laags eengezins) en wil alles zo goed mogelijk wegwerken. Ik heb in alle kamers een loze leiding (woonkamer zelfs 2, misschien ga ik 1tje nog niet gebruiken).

Beganegrond:
- meterkast en woonkamer

1ste woonlaag:
- 3 slaapkamers

2de woonlaag:
- 1 slaapkamer

Ik heb nog niet nagedacht over apparatuur en vroeg me af wat jullie mij aanraden.
Nog even een schema:
[afbeelding]

Denk dat ik Ziggo ga nemen, ookal kan ik Glasvezel nemen. Misschien komt er nog een extra router op de 1ste woonlaag (voor betere WIFI verbinding).

Deze week cat6a kabels bestellen (2x 50m).

edit: AndroidBox toegevoegd aan plaatje :)
Waarom zou je kabel nemen als je ook glas kan krijgen? Wanneer je voor glas gaat en dus automatisch IPTV kan je TV signaal over je bestaande/nieuw te trekken UTP kabel, bij Ziggo zul je hier nog Coax naast moeten leggen.

Persoonlijk zou ik als ik je setup zo bekijk voor glas gaan, de wifi in je modem/router uitschakelen en 2 APs ophangen, of eventueel een 3e als je op zolder ook een goede verbinding wilt, dit is ook afhankelijk van je huis en interferentie.

Verder qua switch, behalve een model met genoeg poorten, moet deze managed zijn? Wanneer je IPTV neemt is het van je provider afhankelijk of je bridged of routed IP tv krijgt, denk hier vooraf over na voor je een onnodig dure (of aan de andere kant onder bemeten) switch aan schaft. Wanneer je APs op wilt hangen is een versie met PoE wellicht handig. Mocht je de APs niet aan het plafond willen hangen en deze redelijk uit het zicht willen plaatsen, wellicht is de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall interessant voor je. Je hebt hierop dan ook nog ethernetpoorten aan de onderkant.

Je plaatje gaat uit van een los modem en losse router, vaak is dit niet noodzakelijk, zeker niet als je de wifi door andere devices laat afhandelen (die uiteraard op een logischere plek dan de meterkast geplaatst zijn).

Wil je alles in een patchkast afmonteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 09:24
Allen, ongveer twee maanden geleden in een huurhuis getrokken en nu eindelijk tijd om de boel eens netjes te doen. Ik wil op 2 punten de huidige coax met tv en radio aansluiting vervangen door een coax / utp oplossing. Ik had al wat eerder advies gekregen hier en aan de hand daarvan kom ik nu op deze 4 dingen die ik nodig heb (x2 uiteraard):

- draagring van Busch Jaeger

- de afdekplaat ook van Busch Jaeger

- f-connector

- Cat5e key stone

Is er nog iets wat ik vergeet?

Ik kwam ook nog deze oplossing van Niko tegen. Ben ik ook wel van gecharmeerd. Ziet er alleen uit dat ik dan wel vast zit aan Cat6 en die zijn in mijn beleving dikker en stugger dan Cat5e. krijg ik wellicht meer problemen mee om het door 1 buis te halen.

[ Voor 16% gewijzigd door Miss_80 op 07-11-2017 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05 08:15
Miss_80 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:29:
Allen, ongveer twee maanden geleden in een huurhuis getrokken en nu eindelijk tijd om de boel eens netjes te doen. Ik wil op 2 punten de huidige coax met tv en radio aansluiting vervangen door een coax / utp oplossing. Ik had al wat eerder advies gekregen hier en aan de hand daarvan kom ik nu op deze 4 dingen die ik nodig heb (x2 uiteraard):

- f-connector

- Cat5e key stone

Ligt er ook aan wat voor kabel je gebruikt, en de F connector bij Allekabels is goedkoper:https://www.allekabels.nl/keystone/7297/1263262/keystone-f-connector.html

[ Voor 3% gewijzigd door Neal op 07-11-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonzzzz
  • Niet online
gastje01 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 12:29:
[...]

Waarom zou je kabel nemen als je ook glas kan krijgen? Wanneer je voor glas gaat en dus automatisch IPTV kan je TV signaal over je bestaande/nieuw te trekken UTP kabel, bij Ziggo zul je hier nog Coax naast moeten leggen.

Persoonlijk zou ik als ik je setup zo bekijk voor glas gaan, de wifi in je modem/router uitschakelen en 2 APs ophangen, of eventueel een 3e als je op zolder ook een goede verbinding wilt, dit is ook afhankelijk van je huis en interferentie.

Verder qua switch, behalve een model met genoeg poorten, moet deze managed zijn? Wanneer je IPTV neemt is het van je provider afhankelijk of je bridged of routed IP tv krijgt, denk hier vooraf over na voor je een onnodig dure (of aan de andere kant onder bemeten) switch aan schaft. Wanneer je APs op wilt hangen is een versie met PoE wellicht handig. Mocht je de APs niet aan het plafond willen hangen en deze redelijk uit het zicht willen plaatsen, wellicht is de pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall interessant voor je. Je hebt hierop dan ook nog ethernetpoorten aan de onderkant.

Je plaatje gaat uit van een los modem en losse router, vaak is dit niet noodzakelijk, zeker niet als je de wifi door andere devices laat afhandelen (die uiteraard op een logischere plek dan de meterkast geplaatst zijn).

Wil je alles in een patchkast afmonteren?
Thanks voor je reply!

Reden dat ik toch voor Ziggo ga is Ziggo Sport (lees: F1). Als ik een andere manier kan vinden dan misschien toch glasvezel. Daarnaast heb ik al een Coax aansluiting in de woonkamer, dus TV kabel zou geen probleem moeten zijn.
Moet hier nog even nadenken, heb nog even de tijd.

Ben niet zo'n control freak, maar zou wel fijn zijn dat iedereen normaal kan internetten (en de NAS lekker kan gaan downloaden / streamen). Een unmanaged switch met 8 of 12 poorten lijkt voor nu voldoende (any tips?).
Ik ga denk ik wel een switch nemen met PoE voor de APs. Zie de laatste tijd wel meer mesh wifi systemen voorbij komen. Is dit aan te raden? Of gewoon voor modem > AP setup gaan?

Router haal ik dan ertussenuit en vervang ik door APs andere plekken door mn woning.

Verder ga ik alles tijdelijk op plakjes knallen (kosten besparen). Misschien volgend jaar pas een patchkast kopen en alles afmonteren. Ik ga nu wel bedradingskokers halen om de kabels netjes weg te werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
dragonzzzz schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:38:
[...]

Thanks voor je reply!

Reden dat ik toch voor Ziggo ga is Ziggo Sport (lees: F1). Als ik een andere manier kan vinden dan misschien toch glasvezel. Daarnaast heb ik al een Coax aansluiting in de woonkamer, dus TV kabel zou geen probleem moeten zijn.
Moet hier nog even nadenken, heb nog even de tijd.
Dit kan bij T-Mobile Thuis en KPN ook, andere providers heb ik niet gecheckt, maar ik neem aan dat het daar ook (tegen meerprijs uiteraard) kan. Persoonlijk zo ik mijn internetkeuze niet van een sportzender af laten hangen, wanneer een andere partij de rechten koopt zou je alleen om deze reden over kunnen stappen. Wellicht iets om even over na te denken :)
Ben niet zo'n control freak, maar zou wel fijn zijn dat iedereen normaal kan internetten (en de NAS lekker kan gaan downloaden / streamen).
Dit is volledig afhankelijk van je wensen, gebruik en aantal gebruikers. In principe zou je met met een 50/50 Mbit abo makkelijk toe moeten kunnen. Ik heb zelf 100/100, maar dat is meer omdat het kan en fijn is dan omdat ik het daadwerkelijk nodig heb. Als voorbeeld, op m'n werk zitten we met 150 werkplekken op een 300/300 lijn en internet is super snel voor iedereen. Latency is voor mijn gevoel bij normaal internetten belangrijker dan troughput. Wanneer je (flink) gaat downloaden en streamen is dit wellicht een ander verhaal, maar dat kun je zelf beter invullen. De symmetrische upload van een glas-verbinding werkt wel lekker als je met cloud diensten werkt en veel gebruik maakt van je upload.
Een unmanaged switch met 8 of 12 poorten lijkt voor nu voldoende (any tips?).
Ik ga denk ik wel een switch nemen met PoE voor de APs.
Kies pas een switch als je voor een provider gekozen hebt, dan weet je zeker dat je de goeie hebt voor jouw situatie. Zelf heb ik een Ubiquiti 16-150W PoE switch, andere merken hadden ook dezelfde features (PoE, VLANs en SFP poorten) maar ik vond het fijn om alles (router, switches en APs) in 1 omgeving te kunnen beheren. Of dit voor jou belangrijk is moet je zelf invullen. Let bij gebruik van PoE even verschillende standaarden die fabrikanten onderling gebruiken.
Zie de laatste tijd wel meer mesh wifi systemen voorbij komen. Is dit aan te raden? Of gewoon voor modem > AP setup gaan?
Don't.
Mesh systemen klinken leuk, maar bijna alles wat ik in de praktijk tegen kom is 'mesh' gewoon marketing-saus voor een repeater, al dan niet met een andere radio voor de backhaul. Ga je alles toch bekabeld aansluiten, zoals je plan was, dan koop je voor minder geld een beter of gelijkwaardig systeem. Hier zit vaak ook automatisch een router in, die heb je vaak helemaal niet nodig maar je rekent m wel af aan de kassa.
Router haal ik dan ertussenuit en vervang ik door APs andere plekken door mn woning.
Ik neem aan dat je gewoon de router/modem van je provider gaat gebruiken.
Verder ga ik alles tijdelijk op plakjes knallen (kosten besparen). Misschien volgend jaar pas een patchkast kopen en alles afmonteren. Ik ga nu wel bedradingskokers halen om de kabels netjes weg te werken.
Dat is net waar het in dit topic om gaat >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oortjes
  • Laatst online: 19:04
[...]

[...]

En vergeet niet de foto's te posten. Plaatsen vullen veel praatjes :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonzzzz
  • Niet online
gastje01 schreef op woensdag 8 november 2017 @ 16:14:
Dit kan bij T-Mobile Thuis en KPN ook, andere providers heb ik niet gecheckt, maar ik neem aan dat het daar ook (tegen meerprijs uiteraard) kan. Persoonlijk zo ik mijn internetkeuze niet van een sportzender af laten hangen, wanneer een andere partij de rechten koopt zou je alleen om deze reden over kunnen stappen. Wellicht iets om even over na te denken :)

Dit is volledig afhankelijk van je wensen, gebruik en aantal gebruikers. In principe zou je met met een 50/50 Mbit abo makkelijk toe moeten kunnen. Ik heb zelf 100/100, maar dat is meer omdat het kan en fijn is dan omdat ik het daadwerkelijk nodig heb. Als voorbeeld, op m'n werk zitten we met 150 werkplekken op een 300/300 lijn en internet is super snel voor iedereen. Latency is voor mijn gevoel bij normaal internetten belangrijker dan troughput. Wanneer je (flink) gaat downloaden en streamen is dit wellicht een ander verhaal, maar dat kun je zelf beter invullen. De symmetrische upload van een glas-verbinding werkt wel lekker als je met cloud diensten werkt en veel gebruik maakt van je upload.

Kies pas een switch als je voor een provider gekozen hebt, dan weet je zeker dat je de goeie hebt voor jouw situatie. Zelf heb ik een Ubiquiti 16-150W PoE switch, andere merken hadden ook dezelfde features (PoE, VLANs en SFP poorten) maar ik vond het fijn om alles (router, switches en APs) in 1 omgeving te kunnen beheren. Of dit voor jou belangrijk is moet je zelf invullen. Let bij gebruik van PoE even verschillende standaarden die fabrikanten onderling gebruiken.
True true, daarom ben ik nog aan t twijfelen ;) Maar welke ik ook ga nemen, word zo goed als zeker een 100+ lijntje.
Don't.
Mesh systemen klinken leuk, maar bijna alles wat ik in de praktijk tegen kom is 'mesh' gewoon marketing-saus voor een repeater, al dan niet met een andere radio voor de backhaul. Ga je alles toch bekabeld aansluiten, zoals je plan was, dan koop je voor minder geld een beter of gelijkwaardig systeem. Hier zit vaak ook automatisch een router in, die heb je vaak helemaal niet nodig maar je rekent m wel af aan de kassa.
Dat dacht ik al, was ook te mooi om waar te zijn :)
Klopt :)
arjanmoes schreef op woensdag 8 november 2017 @ 18:31:
En vergeet niet de foto's te posten. Plaatsen vullen veel praatjes :9~
Check! Ga ik zeker doen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 10:43
Eindelijk is ons huis bijna klaar om te gaan gebruiken :)
In de meterkast is vrijwel alles aangesloten, alleen mijn eigen router moet nog achter die van ziggo. Heb uiteindelijk voor de ZyXEL GS1900-24E gekozen als switch. Overigens, die Rutenbeck inbouwaansluitingen vielen me wel iets tegen qua duurzaamheid. Lipjes breken erg makkelijk af.

Tip: bestel je patchkabeltjes pas als je echt zeker weet hoe lang ze moeten zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

frietsje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:06:
Tip: bestel je patchkabeltjes pas als je echt zeker weet hoe lang ze moeten zijn 8)7
Dat heb ik opgelost door gewoon een patchkabel en losse connectoren te bestellen. Kan ik ze gewoon zelf op maat knijpen.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 09-11-2017 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-06 10:43
rens-br schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:11:
[...]

Dat heb ik opgelost door gewoon patchkabel te bestellen en losse connectoren. Kan ik ze gewoon zelf op maat knijpen.
Dat was inderdaad een optie geweest, ik heb nog een doosje connectoren en een tang |:( Achja, komen vast nog ergens van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:41
Miss_80 schreef op dinsdag 7 november 2017 @ 13:29:

- f-connector

- Cat5e key stone

Ik kwam ook nog deze oplossing van Niko tegen. Ben ik ook wel van gecharmeerd. Ziet er alleen uit dat ik dan wel vast zit aan Cat6 en die zijn in mijn beleving dikker en stugger dan Cat5e. krijg ik wellicht meer problemen mee om het door 1 buis te halen.
wat is het voordeel van keystones+houder ten opzichte van bijv. dit exemplaar:

Afbeeldingslocatie: https://www.sandervunderink.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/r/u/rutenbeck_netwerk_telefoon_basiselement_dubbel_cat.6_afgeschermde_uitvoering_.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Die heeft twee UTP aansluitingen terwijl ik op zoek ben naar 1 UTP en 1 COAX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:48
Miss_80 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 14:53:
Die heeft twee UTP aansluitingen terwijl ik op zoek ben naar 1 UTP en 1 COAX
Deze of deze wellicht ?
Al is het niet het merk wat je graag wilt :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
MdO82 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 15:00:
[...]

Deze of deze wellicht ?
Al is het niet het merk wat je graag wilt :)
Merk is me niet heilig. De laatste is echter een opbouw en dat wil ik niet. De eerste zou kunnen waren het niet dat er twee utp en 1 coax op zit. Ik denk dat ik niet meer dan twee kabels kwijt kan. Afijn, ik denk dat ik alleen nog even op zoek ga naar een andere plaat (die in nu had is spierwit en alles in dit huis is een beetje crème) + ff een meter of wat goede cat5e kabels erbij kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
frietsje schreef op donderdag 9 november 2017 @ 10:06:
....
Overigens, die Rutenbeck inbouwaansluitingen vielen me wel iets tegen qua duurzaamheid. Lipjes breken erg makkelijk af.
Welke doosjes heb je gebruikt? De metalen of die van kunststof?
En welke lipjes bedoel je exact? ;)

Heb er zelf nog nooit problemen mee gehad, gebruik vrijwel altijd de metalen versie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Annuk schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 00:45:
[...]

Welke doosjes heb je gebruikt? De metalen of die van kunststof?
En welke lipjes bedoel je exact? ;)

Heb er zelf nog nooit problemen mee gehad, gebruik vrijwel altijd de metalen versie :)
Ik had dat ook dat me bij een dat lipje voor de bevestiging afbrak. Maar volgensmij zijn die 4 schroefgaten in Europa niet in gebruik? En de lipjes bevatten al die gleufjes, dus lijkt mij een feature dat je ze kunt afbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
RobertMe schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 08:56:
[...]

Ik had dat ook dat me bij een dat lipje voor de bevestiging afbrak. Maar volgensmij zijn die 4 schroefgaten in Europa niet in gebruik? En de lipjes bevatten al die gleufjes, dus lijkt mij een feature dat je ze kunt afbreken.
Deze bedoel je? Die breek ik er namelijk ook altijd als eerste af :).

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/2751g8f4bt2oq6q/lipjes-dubbele-wcd.jpg?dl=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Lennartc schreef op donderdag 9 november 2017 @ 13:09:
[...]

wat is het voordeel van keystones+houder ten opzichte van bijv. dit exemplaar:

[afbeelding]
Met keystones ben je universeler, er zijn verschillende varianten beschikbaar voor verschillende doeleinden. Het grootste voordeel zelf vind ik dat je ze apart kunt vervangen als ze kapot zijn. Bij een compleet chassis moet je deze helemaal vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:39

MeltedForest

Lenny-t

Als het kapot gaat? Dat spul gaat toch nooit kapot :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:55
In onze nieuwbouwwoning komt een kleine meterkast in de gang. Ik heb circa 12-14 LAN kabels die via loze leidingen in de meterkast uitkomen. Wat is nu de beste & nette manier om zo compact mogelijk e.e.a. weg te werken? Een patckast met daarin patchpaneel & switch lijkt me te groot?

Is het vastschroeven van patchpaneel op wand en daaronder switch tegen muur ook een gebruikte methode? Idee is dat ze dan dus plat tegen zijmuur van meterkast komen.

Verder komt er een router en NAS in meterkast.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
vandermark schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:13:
In onze nieuwbouwwoning komt een kleine meterkast in de gang. Ik heb circa 12-14 LAN kabels die via loze leidingen in de meterkast uitkomen. Wat is nu de beste & nette manier om zo compact mogelijk e.e.a. weg te werken? Een patckast met daarin patchpaneel & switch lijkt me te groot?

Is het vastschroeven van patchpaneel op wand en daaronder switch tegen muur ook een gebruikte methode? Idee is dat ze dan dus plat tegen zijmuur van meterkast komen.

Hier thuis (helaas) wel, voornamelijk wegens gebrek aan inbouwdiepte in de meterkast (en het feit dat het een huurwoning is waar het niet gewaardeerd wordt als ik alles ga vertimmeren en verplaatsen). Voor de werking van je apparatuur zal het niets uit maken, voor de plaatjes in dit topic wel. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
vandermark schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 14:13:

Kijk even hieronder, zo hebben @InF.Inc en ik het bij InF.Inc gedaan :) zie de foto
InF.Inc schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:40:

[.....]

[afbeelding]

Wat zien we hier. Onder de router de Hue Bridge. Boven de router de switch en daar weer boven het patchpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:55
Annuk schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 18:42:
[...]

Kijk even hieronder, zo hebben @InF.Inc en ik het bij InF.Inc gedaan :) zie de foto

[...]
Mooi! Crux zit hem in die kabel goot, die houdt het overzichtelijk. Erg netjes zo _/-\o_

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:19

JoeZuCK

_Fonz > all.

Inmiddels andere router @Annuk :). De Bridge van Hue moet officieel ook wat verder van de router geplaatst worden en de kabels moeten weer wat netjes worden weggewerkt. Spijt me dat ik de laatste tijd niet veel van me heb laten horen. Heb er zo mijn redenen voor. Zal je wel uitleggen waarom. Ik zou als je weer komt alles in een keer gerealiseerd willen hebben. Dus met 4 hue lampen in de tuin, een Access Point, en lamp in de schuur. Maar ja, dat spul heb je niet zo snel bij elkaar als je eerst andere prioriteiten hebt.

Met kan jullie wel een ding vertellen jongens; @Annuk verstaat zijn vak en ben erg blij hem te mogen hebben leren kennen.

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-06 13:26
Ik wil een Ubiquiti UniFi AC In-Wall AP aansluiten op een inbouwdoos in de muur. Deze doos is niet diep genoeg om de stugge kabel af te werken met een keystone en dan een korte patchkabel. Ik ben dus van plan direct een RJ45-stekker te monteren op de stugge kabel.

Welke van de volgende 2 producten kan ik nu het beste aanschaffen:
https://netwerkproducten....-connector-p-4358947.html
https://netwerkproducten....ugge-kabel-p-4309400.html

Ik neig naar de connector met LSA-strook, maar mogelijk dat de krimptang variant net zo goed werkt (goedkoper)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Spixo schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:59:
Ik wil een Ubiquiti UniFi AC In-Wall AP aansluiten op een inbouwdoos in de muur. Deze doos is niet diep genoeg om de stugge kabel af te werken met een keystone en dan een korte patchkabel. Ik ben dus van plan direct een RJ45-stekker te monteren op de stugge kabel.

Ik neig naar de connector met LSA-strook, maar mogelijk dat de krimptang variant net zo goed werkt (goedkoper)?
Die tweede is goedkoper en kleiner. Ik weet niet hoeveel ruimte die AP heeft, maar zo te zien is de eerste best wel fors. Ik zou gewoon voor de goedkope gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vanaalten
Mijn meterkast, twee maanden geleden opgeknapt:
Meterkast overzicht
Meterkast dichtbij
Op de linkerwand dus een Ziggo versterker en modem (in bridge-mode, maar dat zie je niet ;) ), vanaf het modem naar een Ubiquiti router, Netgear switch en een 8-poort patchpaneel. Van daaruit kabels naar woonkamer, 1e verdieping, 2e verdieping en een opbouwdoos bovenin in de meterkast - waar het servertje z'n ding doet.

Ben er wel tevreden over. Het is niet zo mooi als sommige kunstwerken die je hier wel eens ziet, maar het is een stuk strakker dan de vorige kabelbende (niks patchpaneel, gewoon direct een connector aan de solid UTP kabel... en ja, dat heeft tien jaar probleemloos gewerkt). Toen ik er mee bezig was jeukte het wel om de UTP kabels te vervangen, hoewel alles CAT5e is en probleemloos gigabit doet vond ik het toch wat erg dunne, ielige kabeltjes. En hier en daar zou een kabeltje net wat netter weggewerkt kunnen worden, maar het is goed genoeg zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 18:20
vanaalten schreef op zondag 12 november 2017 @ 17:36:
En hier en daar zou een kabeltje net wat netter weggewerkt kunnen worden, maar het is goed genoeg zo. :)
Wat je zou kunnen doen is de UTP kabels die nu met kabelclips vast zitten netjes weg te werken in een P25 gootje. Deze zijn niet duur en is vrij makkelijk aan te brengen.

Voor de rest ziet het er netjes uit! Heb je ook nog foto's van hoe her er eerst uit zag? :D

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
chickpoint schreef op zondag 12 november 2017 @ 17:44:
Voor de rest ziet het er netjes uit! Heb je ook nog foto's van hoe her er eerst uit zag? :D
Ha, nee, vond ik niet fotowaardig. :D

Hiervoor had ik een stuk of vijf plankjes aan die rails hangen met de router/switch/andere meuk er op. Kabels wel vakkundig uit het zicht gewerkt door het achter de apparatuur weg te frommelen, dus op zich zag je er niets van. Maar had al een tijdje op het wensenlijstje om de solid UTP kabels netjes in een patchpaneel af te monteren, dus toen maar de hele boel aangepakt.

Dat kabelgootje is nog wel een goede tip, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-06 12:20
Een tijd terug ook met de meterkast bezig geweest.
Wil de kabels nog een keer iets netter wegwerken.
Heb alleen wat te weinig ruimte voor mijn HP N40L server en de UPS :-(
Dit zou ik mogelijk op kunnen lossen door een deur bovenin de meterkast te maken. (plek van de deurbel en router). Vraag me alleen af als dat mooi wordt.
Hebben meerderen dit toevallig gedaan?
Ik heb de server nu nog op zolder staan.

Meterkast 1

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:21

iMars

Full time prutser

thespeed schreef op donderdag 16 november 2017 @ 20:17:
Dit zou ik mogelijk op kunnen lossen door een deur bovenin de meterkast te maken. (plek van de deurbel en router). Vraag me alleen af als dat mooi wordt.

[afbeelding]
EHBO koffer en brandblusser d:)b

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:59

[afbeelding]
Opzich simpel maar slim bedacht om de router zo te monteren. Had je liever alleen niet gekozen voor een witte variant? Ik heb hem op de kast bij mij in de woonkamer staan daar zie je hem minder goed hangen liggen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02:43

[afbeelding]
Mooi met dat spotje zo :) Ik heb een klein LED-balkje aan de zijkant, maar dit ziet er een stuk netter uit.
Heb ook wel eens gekeken naar een deurschakelaar, maar niet goed kunnen vinden. Welk model heb jij in gebruik?

Wel jammer van de router zo opvallend boven de kast :P Een (Ubiquiti) accespoint in de woonkamer enzo was netter geweest :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-06 18:20

[afbeelding]
Jep, ik heb het anderen al een keer zien doen in dit topic. Kijk hier even. Dat is heel netjes geworden en je ziet er aan de buitenkant vrijwel niks van.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ThinkPadd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 07:49:
[...]

Mooi met dat spotje zo :) Ik heb een klein LED-balkje aan de zijkant, maar dit ziet er een stuk netter uit.
Heb ook wel eens gekeken naar een deurschakelaar, maar niet goed kunnen vinden. Welk model heb jij in gebruik?

Wel jammer van de router zo opvallend boven de kast :P Een (Ubiquiti) accespoint in de woonkamer enzo was netter geweest :P
Je zoekt een kastschakelaar, heeft iedere bouwmarkt wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Spixo schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:59:

Ik heb deze; werken perfect. Heb ze aan deze kabel geknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
ThinkPadd schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 07:49:
[...]

De deur schakelaar die ik heb is een
https://www.eldon.com/DSW...urschakelaar_3A_240V.aspx
Deze zat toen in een oude afgeschreven systeemkast.
Super degelijke schakelaar maar de enige nadeel is dat hij vrij zwaar klikt.
de deur moet je dus wel wat aan drukken om hem goed te kunnen sluiten.
De router heb ik daar toen gehangen vanwege het ontvangst en ja achteraf was een witte mooier, maar eerst hing hij in de meterkast.
Zit nog te twijfelen om hem toch weer in de meterkast te zetten en de bovenplank dan maar aan te passen met een deur. Misschien komt het zo dan ook wel door de WAF factor >:)

Het spotje geeft mooi licht. Alleen je hebt daar volgens mij wel ruimte voor nodig aan de bovenzijde. Vanwege de koeling. Ik heb er dan wel led in maar ik heb geen idee hoe warm zoiets wordt.
Dus daar moet ik een andere oplossing voor verzinnen als ik het ga aanpassen met aan de bovenzijde een deur. Of gewoon een dubbele plank.
iMars schreef op donderdag 16 november 2017 @ 23:09:
[...]

EHBO koffer en brandblusser d:)b
Ja dat vond ik best belangrijk.
Hoop het alleen nooit te hoeven te gebruiken.
Maar ja je weet nooit wanneer het uitkomt.
Ook al zal het niet bij jezelf zijn maar bij de buren of ergens anders.
In de garage heb ik er ook 1 hangen.
De branddeken heb ik daar nog op de grond liggen maar moet ik nog ophangen :X
chickpoint schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 08:46:
[...]

Jep, ik heb het anderen al een keer zien doen in dit topic. Kijk hier even. Dat is heel netjes geworden en je ziet er aan de buitenkant vrijwel niks van.
Ziet er netjes uit.
Misschien wel een mooie oplossing.
Eigenlijk zonde van de loze ruimte.
Mocht er iemand ook een lange plank bevestigen in de meterkast boven de gas meter.
Let op dat deze stevig genoeg is. Door het zagen heb ik de stevigheid er nogal uitgehaald zodat ik hem met een andere plank weer stevig moest maken. Ik let wel op wat ik er allemaal plaats zo dicht bij de gasleidingen. Maar ja wel mooi veel ruimte zo.

Btw in de huidige staat zal de meterkast denk ik ook niet volgens de richtlijnen zijn vanwege bijna geen ruimte onder de deur en geen ventilatieroosters. Misschien ook nog wel een actiepunt.
Vind het alleen niet altijd even mooi staan.
Maar het is wel belangrijk als je bijvoorbeeld een gaslek hebt.

[ Voor 48% gewijzigd door thespeed op 17-11-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
excuses dubbele post achter elkaar.

[ Voor 93% gewijzigd door thespeed op 17-11-2017 10:47 . Reden: dubbele post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBND
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17:13
[afbeelding]
Heb het eens gedaan (goed de ruimte afplakken een paar minute de muurzaag erin end daarna afwerken met hout en verf), en ja, het kan heel netjes worden. Zeker met een luik met het zelfde patroon als de deur zelf (op basis van MDF plaat, plankjes en een gefreesd profiel).

Vraag is alleen wat je ermee opschiet in verhouding tot de moeite. Is het een grote ruimte (dus geen trap erachter bv? Misschien is de zolder of een dubbel plafond in de kast helemaal niet zo'n slechte plek om een gedeelte van de infrastructuur buiten het zicht te houden.

Ook te overwegen als er een extra deur komt, is het bovenste gedeelte ook als 19" rackformaat uit te voeren achter de deur?

Success, vind het er nu al efficient en overzichtelijk uit zien.
Pagina: 1 ... 23 ... 122 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2