Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 22 ... 122 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:25

jeka

Support your local club.

proostyves schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 11:48:
Heb mijn netwerk ook een beetje uitbebreid.
Cablemanagement moet nog wat beter en de Procurve kan op pensioen als ik eens de tijd neem om VLANs in te stellen op de Ubiquiti >:) .

[afbeelding]
Wat heb je allemaal voor apparatuur?
Ziet er goed uit!

FCG

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:27
jeka schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:49:
[...]

Ziet er goed uit!
In het midden zie ik in ieder geval van Ubiquiti de UniFi Security Gateway Pro, de UniFi Cloud Key, die is aangesloten op een 24 poorts switch, die dus voorzien is van Power over Ethernet dus is het of de UniFi Switch 24 250W of de 24 500W. Maar voor thuisgebruik en het lage aantal gebruikte poorten lijkt mij dat het de 250W is.

* RobertMe is gaandeweg het jaar ook overgestapt naar (vrijwel) alles van Ubiquiti (en dan ook UniFi) dus herkent ze meteen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oortjes
  • Laatst online: 05:43
Waarvoor ben je thuis zoveel spul nodig ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:55

masauri

aka qwybyte

mhr-zip schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 21:28:
[...]
Even een side note, mijn ouders hebben ook een kelder met afrit. En die heeft toch al een aantal keer blank gestaan de afgelopen 25 jaar. Dus ik weet niet of jij die van jouw koud op de grond zet. Anders zou ik toch proberen hem wat hoger te zetten.
Die bezorgdheid deel ik in mijn kelder ook, maar hij staat vrij goed, Naar achteren in de tuin loopt het ook alleen maar af waardoor we ons op een hoger punt bevinden dan wanneer het water valt.
Enkel wat waterplekjes maar niets noemenswaardig, zelfs niet na meerdere wolkbreuken e.d. die we in de afgelopen maanden gehad hebben wanneer de goten overliepen enz.
Maar bedankt voor de opmerking!
arjanmoes schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:05:
Voor mij persoonlijk:
Het is mijn speeltuin, buiten de installatie die live moet draaien doe ik er verdere kennis en ervaring mee op.
Ik test liever iets extra thuis dan wanneer ik het voor het eerst ergens anders wil toepassen.
En het is allemaal mooi opgeruimd, geen rommel, geen rotzooi, strak afgewerkt dat zelfs vrouwlief er geen problemen mee heeft.
(+zo valt het minder op als weer iets nieuws erin steek ^^ )

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-04 07:23
Volgende eindelijk de sleutel van de woning. Heb 7 loze leidingen laten aanleggen en nog eens 3 leidingen in het plafond voor de AP''S.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2hgqpol.png

Zo ziet het eruit, merk is PEHA. Als ik deze aansluiting bestel heb ik toch de juiste.

https://www.klusspullen.n...peha-rj45-wandcontactdoos

Welke ik kies maakt toch niet uit? Denk aan de bovenste.

Weekend kijken naar de patchkast, heb gelukkig ruimte voor 30x60cm dus een 10 inch kast komt er zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:59

lier

MikroTik nerd

"De bovenste" heeft een RJ45 aansluiting, wellicht wil je er twee!? Kijk ook even wat je nodig hebt, wellicht is 6A voldoende.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
lier schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 12:30:
[...]

"De bovenste" heeft een RJ45 aansluiting, wellicht wil je er twee!? Kijk ook even wat je nodig hebt, wellicht is 6A voldoende.
https://www.klusspullen.n...od-jack-2v-inbouw-cat5-6e

Deze ja, twee stuks, dus totaal 14 kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flexje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 20:47

flexje

got-father

Simpel78 schreef op zondag 17 september 2017 @ 09:11:
"L-profiel 2 pack geschikt voor 10 inch serverkasten" Daar passen ze precies tussen. Je kunt de moeren een beetje naar binnenzetten waardoor de switch klemt. Ze staat er los op, maar je zou door middel van een gaatje boren de switch vast kunnen zetten.

De Ubiquiti UniFi US-8-150W staat op 2 omgekeerde L profielen en achter de staande profielen van de patchkast. Hij is ongeveer een cm te breed. Vandaar ook het extra blinde plaatje. De moeren zijn lang genoeg. Dat ding wordt warm en zo kan het lekker afkoelen.
Hoe heb jij het in godsnaam voor elkaar gekregen met de voedingskabel van de unifi switch?????? Ik krijg de switch er voor geen enkele mogelijkheid erin. Heb ook een haakse voedingskabel gekocht maar alsnog te diep!

"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:09
Wackmack schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 11:49:
Volgende eindelijk de sleutel van de woning. Heb 7 loze leidingen laten aanleggen en nog eens 3 leidingen in het plafond voor de AP''S.

[afbeelding]

Zo ziet het eruit, merk is PEHA. Als ik deze aansluiting bestel heb ik toch de juiste.

https://www.klusspullen.n...peha-rj45-wandcontactdoos

Weekend kijken naar de patchkast, heb gelukkig ruimte voor 30x60cm dus een 10 inch kast komt er zeker.
Nice! Hier dezelfde situatie :). A.s. woensdag de sleutel. Ook hier een aantal loze leidingen "aan het plafond". Alleen hoe ga jij daar de accesspoint aansluiten? RJ45 stekkers rechtstreeks op de kabel knippen?

Aanvullende vraag:
Kan iemand bevestigen dat ik deze stekkers kan gebruiken om rechtstreeks te knippen aan deze kabel? Indien dit niet gaat werken, hebben jullie dan alternatieven bij Conrad of SanderVunderink?

[ Voor 20% gewijzigd door smeerbartje op 20-10-2017 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 06:22

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

smeerbartje schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:05:
[...]

Nice! Hier dezelfde situatie :). A.s. woensdag de sleutel. Ook hier een aantal loze leidingen "aan het plafond". Alleen hoe ga jij daar de accesspoint aansluiten? RJ45 stekkers rechtstreeks op de kabel knippen?

Aanvullende vraag:
Kan iemand bevestigen dat ik deze stekkers kan gebruiken om rechtstreeks te knippen aan deze kabel? Indien dit niet gaat werken, hebben jullie dan alternatieven bij Conrad of SanderVunderink?
Je kan beter voor zoiets gaan: https://netwerkproducten....ugge-kabel-p-4309400.html is goed genoeg voor jouw en nog goedkoper ook.

Waarom specifiek bij Conrad of Sander?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wackmack
smeerbartje schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 21:05:
[...]

Aanvullende vraag:
Goede vooruitzichten. De aannemer heeft al een UTP kabel aangelegd inclusief RJ45 stekker. Dr stekker sluit ik direct aan op het AP. Volgens mij een fluitje van een cent.

Meeste tijd zit in het aansluiten van een kabel aan een UTP stekkerblok. Weekend ook nog een goede kniptang kopen.

Edit: Alvast gekeken naar een normale switch en eentje met PoE+

Denk aan deze twee, reviews zijn top:

pricewatch: TP-Link TL-SG1016D-16-Port Gigabit Desktop Switch
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105PE
supersnathan94 schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 20:52:
ALs ik dit toch allemaal zo zie dan begint het bij mij toch al behoorlijk te jeuken hoor. Ik heb van de zomer ook een mooi projectje mogen doen aangezien wij zelf ook verhuisd zijn naar een nieuwbouw woning. Ik heb daardoor een kleine 200meter aan Cat 6 mogen trekken en patchen, met daarnaast de afwerking van een homebuilt server rack. ERG leuk projectje om te doen al zeg ik het zelf. Het kost alleen zo gruwelijk veel tijd aan planning en budgetering dat je er bijna moe van wordt. Maar goed. Ik kan de komende 30 jaar wel weer vooruit. Ik zal binnekort nog wel eens wat foto's plaatsen als ook mijn storage goed werkt.
Wat kostte het meeste tijd en geld? Verder, 200meter :o
Hoeveel loze leidingen heb je gebruikt?

[ Voor 38% gewijzigd door Wackmack op 21-10-2017 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 22:49:
[...]

Je kan beter voor zoiets gaan: https://netwerkproducten....ugge-kabel-p-4309400.html is goed genoeg voor jouw en nog goedkoper ook.

Waarom specifiek bij Conrad of Sander?
Ik heb er maar twee of drie nodig, vandaar. En ik heb al een hele bestellijst die nog naar Conrad moet. Gaat deze wel werken met deze kabel? Dat ik dan iets teveel betaal, dat neem ik dan maar voor lief :).

[ Voor 5% gewijzigd door smeerbartje op 21-10-2017 10:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:24
Nee.

Je moet echt specifiek stekkers voor stugge kabel met massieve kern hebben.

Als daar niets over vermeldt wordt kun je er standaard van uit gaan dat RJ45 stekkers voor soepele kabel bedoeld zijn. Deze gaan niet goed / langdurig betrouwbaar werken.

Daarnaast hebben afgeschermde connectors geen enkel nut bij niet afgeschermde kabels.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-05 11:49

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Vraagje, ik heb her en der in huis utp punten waar maar 1 kabel nodig is. Er kunnen er 2 in dus blijft er een gat over. Hier is vast iets voor verkrijgbaar, iemand tips?

Ps, ik ben op zoek naar de originele oplossing, niet naar houtje touwtje.
Ik heb gebruik gemaakt van Panduit keystones. Type kan ik nagaan indien nodig, maar wellicht is net universeel voor Panduit.

Zie hier wat ik bedoel:
Utp

Oja, voor de oplettende kijker; het frame-plaatje zit bij deze op kop (de sticker voor poort-aanduiding hoort boven).

[ Voor 9% gewijzigd door frankwopereis op 21-10-2017 11:46 ]

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:39
Afmonteren en een blindstop gebruiken.

Bv https://www.kabeldirect.n...te-rj45-poorten-10st.html

Vraagje mijner zijde:

Mag ik de kabel tussen het NT glasvezel doosje en router inkorten?
Hangt nu een lange kabel aan en ik zou ook uit kunnen komen met ene van een aantal cm.

Heb namelijk eens iets gelezen over een minimale lengte van een bepaalde kabel.
Weet niet meer of dat die kabel is of de eerst kabel vanuit router naar bv de switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

NeutraleTeun schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 12:08:
Afmonteren en een blindstop gebruiken.

Bv https://www.kabeldirect.n...te-rj45-poorten-10st.html

Vraagje mijner zijde:

Mag ik de kabel tussen het NT glasvezel doosje en router inkorten?
Hangt nu een lange kabel aan en ik zou ook uit kunnen komen met ene van een aantal cm.

Heb namelijk eens iets gelezen over een minimale lengte van een bepaalde kabel.
Weet niet meer of dat die kabel is of de eerst kabel vanuit router naar bv de switch.
Kan gewoon. Had er in het topic over kabels ook al eens iets over gevraagd, maar praktisch is er geen minimum lengte.

@frankwopereis of je gebruikt zoiets: https://netwerkproducten....s-10-stuks-p-4243400.html. Ze zijn ook wel in het wit te vinden. Maar een volledige aansluiting is natuurlijk wel handiger in de toekomst.

[ Voor 15% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 21-10-2017 13:05 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
frankwopereis schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:44:
Vraagje, ik heb her en der in huis utp punten waar maar 1 kabel nodig is. Er kunnen er 2 in dus blijft er een gat over. Hier is vast iets voor verkrijgbaar, iemand tips?
Extra kabel in die buis liggen, zodat je voorbereid bent op toekomstige behoeften?
...vind mijn oplossing wel origineler dan die van @NeutraleTeun en @T.Kreeftmeijer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-05 00:25
@Wackmack neeste tijd ging zitten in het plannen van de werkzaamheden zodat ik de bouwlieden niet in de weg loop. Zij moesten ook in de meterkast kunnen werken dus dat werd voor mij voornamelijk ‘s avonds werken. Daarnaast is het goed aansluiten van alle LSA punten wel tijdrovend. Volgens mij hebben we 8 leidingen met 2 kabels erin. Dus iets van 16 totaal door het huis en dan nog vijf in de meterkast zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:49
frankwopereis schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:44:

Ik heb gebruik gemaakt van Panduit keystones. Type kan ik nagaan indien nodig, maar wellicht is net universeel voor Panduit.

Zie hier wat ik bedoel:
[afbeelding]

Oja, voor de oplettende kijker; het frame-plaatje zit bij deze op kop (de sticker voor poort-aanduiding hoort boven).
panduit heeft blindstukjes die er prima in passen in alle kleuren die je maar wilt.

https://www.elektramat.nl...n-mini-com-blindmodr9010/

[ Voor 3% gewijzigd door vincedd op 21-10-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
vanaalten schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:23:
[...]

Extra kabel in die buis liggen, zodat je voorbereid bent op toekomstige behoeften?

[...]

...vind mijn oplossing wel origineler dan die van @NeutraleTeun en @T.Kreeftmeijer ;)
Zei het zelf ook al, gewoon afmonteren.
Maar dacht dat hij die opening dan nog steeds storend zou vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:24
vincedd schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:52:
[...]

panduit heeft blindstukjes die er prima in passen in alle kleuren die je maar wilt.

Ik wilde al zeggen... Scheelt mij weer opzoeken. ;)

Volgens mij krijg je ze er bij veel producten ook gewoon standaard bij??

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

vincedd schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:52:
[...]

Dit is inderdaad wat ik zocht! Ik had ze al eens eerder gezien maar was het kwijt geraakt.

Extra kabel is geen optie, deze ligt er net in (7 punten waar maar 1 kabel zit, boven in de hoeken van kamers) bewust 1 omdat dat voldoende is. Voor ip camera of Sonos o.i.d. Ik heb daarnaast 13 punten waar 2 kabels zitten en 1 punt waar 4 kabels zitten (2x2 dus in praktijk).

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

vanaalten schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 13:23:
[...]

[...]

Dat heb ik toch ook gezegd. :?

Maar maakt niet uit, @frankwopereis heeft de oplossing gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-05 20:42
flexje schreef op vrijdag 20 oktober 2017 @ 19:43:
[...]

Hoe heb jij het in godsnaam voor elkaar gekregen met de voedingskabel van de unifi switch?????? Ik krijg de switch er voor geen enkele mogelijkheid erin. Heb ook een haakse voedingskabel gekocht maar alsnog te diep!
Geen idee past gewoon, ook zonder haakse voedingskabel. afstand voorkant hoekprofiel tot achterkant kast is 25 cm. Wellicht ligt het aan het merk kast wat je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Voor de mensen die ook gebruik maken van een patchkast/rack.

Ik ben is aan het bekijken hoe ik mijn hardware het beste kan aansluiten op men aardlekschakelaar.
Veel soeps vind ik er niet direct van.
Niet echt een rail ofzo die past op deze na: http://www.mercateo.be/p/...me=live_be~s.0&quantity=1

Verbind je de aardingsdraad van je hardware dan gewoon aan je kast en de kast aan de aardlek ofzo?
Ik heb geprobeerd documentatie van men rack te vinden maar vind niet direct een "aansluiting" of iets om een aardingsdraad aan de kast te verbinden.
Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik heb gewoon een aardepunt onder in mijn kast, met bijgeleverd gedraaide aardedraad.

Maar heb het bij mij niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 17:01

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Net als de metalen delen in de badkamer, naar een aarde aansluitpunt. Je kunt ook in het rack de aarde van de netaansluiting naar een centrale rail leiden en van daar uit een draad naar elk metalen onderdeel dat niet continue contact maakt. (Deur, rail, blindplaat). Verder beschikt apparatuur meestal naast de netaansluiting ook over een bout voor aarde: ook dat kun je naar de aarderail leiden. Is wel erg redundant.

Of bedoel je de meachinische aanlsuitingen zelf? Dus de stekers en draden? Zo ja, kun je een hele serie voorbeelden krijgen door plaatjes te googlen met omschrijvng "rack connect earth". Eerste is een rack van Oracle/Sun, verder zie ik daar voorbeelden van o.a. Cisco, Ericsson en Avaya.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
masauri schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:02:
Ik ben is aan het bekijken hoe ik mijn hardware het beste kan aansluiten op men aardlekschakelaar.
Het spul is via de fase en de nul al aangesloten op je aardlekschakelaar. De aarddraad is daar juist niet op aangesloten ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

DeBolle schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:20:
[...]

Net als de metalen delen in de badkamer, naar een aarde aansluitpunt. Je kunt ook in het rack de aarde van de netaansluiting naar een centrale rail leiden en van daar uit een draad naar elk metalen onderdeel dat niet continue contact maakt. (Deur, rail, blindplaat).
Dit is zoiets mijn plan, de hardware naar een centrale rail in de kast zelf.
En dan van de rail uit naar deze:
Aardlek
(staat ongeveer 10meter verder in een andere kelderruimte)

Echter een centrale rail (om genoeg hardware op aan te sluiten met de kabeltjes die bij de hardware zelf al voorzien was) kan ik niet echt vinden met wat ik op google heb gezocht de afgelopen uren.
Zonder rail worden deze dan aan de kast verbonden en zo naar de aardlekschakelaar vermoed ik via de 1 of andere manier.

In mijn kast zat deze dus al aan de voorzijde: (aan de achterzijde is dit niet gedaan)
Aarde Kast
Voor de rest kan ik niet direct een aansluitpunt zien of vinden naar buiten toe zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Zit die niet richting de achterkant op de bodem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

NeutraleTeun schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:08:
Zit die niet richting de achterkant op de bodem?
Nope, volledig nagekeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
:+

[ Voor 99% gewijzigd door The-Legend-10 op 23-10-2017 23:52 . Reden: Kan geen image toevoegen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wackmack
Avondje zitten lezen en veel klikken. Volgens mij staat alles nu klaar. 10 inch patchkast met twee switchs en al het rest materiaal.

Onderdelen Type URL Prijs

Netwerkkast https://netwerkproducten....gemonteerd-p-4190500.html € 67,75
Patchpaneel 12xRJ45 Digtus https://netwerkproducten....at-6-zwart-p-4168500.html € 31,04
Patchpaneel 8xRJ45 Digtus https://netwerkproducten....ermd-zwart-p-4124200.html € 29,50
Netwerkswitch Zyxel GS 1100 pricewatch: ZyXEL GS1100-16 € 73,50
Switch PoE Zyxel GS 1100 pricewatch: ZyXEL GS1100-8HP (8-port GbE Unmanaged PoE Switch) € 96,50
2 x 100meter CAT 6 https://netwerkproducten....-100-grijs-p-4356140.html € 137,58
7 x RJ45 stekker https://www.klusspullen.n...od-jack-2v-inbouw-cat5-6e € 146,93
7 x afdek rj45 https://www.klusspullen.n...raalplaat-2v-modular-jack € 23,45
Kabel glijmiddel Glit 200ml https://netwerkproducten....van-kabels-p-4359056.html € 12,83
Gereedschapsset voor het netwerk https://netwerkproducten....et-netwerk-p-4336700.html € 19,99
Tray, 10 inch vast Zwart https://netwerkproducten....vast-zwart-p-4197500.html € 19,80
Access point Ubiquiti UniFi AP AC PRO pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) € 257,90

Totaal € 916,77

Niet goedkoop, helemaal niet zelfs maar denk wel een super investering. Hiermee heb ik op alle kamers straks overal UTP, twee mooie AP'S. Netwerk voor de toekomst :9~

Iemand nog aanvulling? Morgen avond wil ik alles bestellen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Wackmack schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:16:
Patchpaneel 12xRJ45 Digtus https://netwerkproducten....at-6-zwart-p-4168500.html € 31,04
Patchpaneel 8xRJ45 Digtus https://netwerkproducten....ermd-zwart-p-4124200.html € 29,50

Waarom niet gewoon ipv 8 nog een 12 port?
Kan altijd in de toekomst van pas komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisTum
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-05 11:59
masauri schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:27:
[...]

Ik dacht precies het zelfde, voor die 2 euro meer kan je die 4 poorten niet laten liggen zou je denken.

---
Zelf op dit moment topic ook al tijdje in de gaten aan het houden, voor mijn toekomstig netwerk in me hobby werkplaats (Zal later nog meer over volgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
masauri schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:27:
[...]

Heb 17 punten in mijn woningen. Alle kamers zijn gedekt inclusief de woonkamer. Er zouden dan nog 3 kabels bij moeten komen. Waarschijnlijk is het visueel wel mooier, goed idee dus, vervang de 8 port, dank !
ChrisTum schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:30:
[...]

Ik dacht precies het zelfde, voor die 2 euro meer kan je die 4 poorten niet laten liggen zou je denken.

---
Zelf op dit moment topic ook al tijdje in de gaten aan het houden, voor mijn toekomstig netwerk in me hobby werkplaats (Zal later nog meer over volgen).
Helemaal mee eens, direct aangepast. Ben benieuwd hoe lang het duurt om alle kabels aan te sluiten straks, best een werkje.

[ Voor 38% gewijzigd door Wackmack op 22-10-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0i
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-05 16:57

M0i

masauri schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:57:
[...]
In mijn kast zat deze dus al aan de voorzijde: (aan de achterzijde is dit niet gedaan)
[afbeelding]
Voor de rest kan ik niet direct een aansluitpunt zien of vinden naar buiten toe zeg maar.
Ik heb zelf ook een 10" kast waar enkel een M6 boutje in zit, eentje voor en eentje achter.
Mij is verteld dat je de draadjes voor de aarde moet verzamelen onder het boutje achter, dat gaat het dus niet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Laatst online: 23:00
M0i schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 23:51:
[...]

Ik heb zelf ook een 10" kast waar enkel een M6 boutje in zit, eentje voor en eentje achter.
Mij is verteld dat je de draadjes voor de aarde moet verzamelen onder het boutje achter, dat gaat het dus niet worden.
Zal ff kijken of ik van de week ff foto kan maken maar bij ons op het werk hebben ze achterin de rack's een DIN-rail gemonteerd met rijgklemmen erop en die aan de centrale aarde van de kast geknoopt.

Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://bb.2ba.nl//Att/4017332000000/master/PPI/00035548_0.jpg
Afbeeldingslocatie: https://mdhelektroshop.nl/media/catalog/product/cache/1/image/800x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/m/image_34619.jpg
is ff willekeurige foto van internet

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
jeka schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:49:
[...]

Ziet er goed uit!
Momenteel bestaat het netwerk uit het volgende:
  • Switch Procurve V1810 24G
  • Router Ubiquiti UniFi USG PRO
  • Switch Ubiquiti UniFi Switch US-24-250W
  • Controller Ubiquiti Cloud Key
  • NAS Synology RS212 (4x2TB)
  • NAS Synology RS215 (4x4TB)
  • Acces Points 2 x Ubiquiti UniFi AP AC PRO
  • Camera Ubiquiti Unifi G3 Dome
arjanmoes schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 19:05:
Zelfde reden dat de meesten een exclusieve auto kopen..... Omdat het kan en het een leuke hobby is :+

Om de vrede thuis te bewaren ga ik nu maar even wachten met de volgende uitbreiding denk ik :9

[ Voor 19% gewijzigd door proostyves op 23-10-2017 08:37 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
Nou, poging twee met uploaden. Gisteren 32 aansluitingen afgewerkt, gemeten en werkt allemaal. Vanwege ruimtetekort in meterkast :+ 8) toch maar 3 CAT6 wallmount panelen gebruikt. Kabel is van Systemax, CAT 6 en 5e. Jacks zijn van AMP, Systemax en nog wat merken die ik had liggen. Alles in GIRA materiaal afgemonteerd.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-kuznK975a9PB90aFTXUwNaNY80ggv5Hxmms0NnuQg-tqAye79A629ELg5wHSLeJsTdvvN4pupXm0X3FK2OxHTUhTh-RaxxG3EFWBwn1p4BJqaxLDkH-1KB6D-8J8VmVwWWmoJ8f7IerZNfBSsKSK66gmmof1YN9EZzu5mk2q98O3HxfhlhcocidrK5grrc8jJjCKNNi9z0B9xzjmF5F-fINWz-_bRrV2-Qh29o5a-geMlVsp052bU_CSwYYBIgo0-h9y3nrgHF1SchjR_XrjEEuIF0CE_vwvC5MvHm_sk5vllNh6RlON3aGH_APArCJPymGi7nMw3ve33oqRKhWR7xQsSD8w7NeVPD-m4BBcy8F7IsrXtdzul94fZvpdJ7C31U59v_tORTH2k-d0k3vXD5BbUxWnAX-aaOtdR5NtMnbKQMwQ3ZVeCxIiIEmzYZFvYEqHtLDiAjQSDKS1UmgjcJy2Cd7FsEVmnGTejEeiMAA057mleZcr5Sns1dcN7mCcIYhJkbuHB4n_ykT70jBMlawKtQgzWRs_b-oLyTEs7FoBpDfwljcLfjEZg0gdI2wYMUNy90Wsnm9gx1UBCGd_fUXFHSNfRxkfFmIx3q2bDlf338nxgj1y4RD1KFt4cfXuLZbcXaNAQ-iz1mELzwtCGXJzfqqkF5tAXg

Vrijdag de glasvezel even aflassen en dan heb ik weer internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMadeLove2MyN95
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-03-2021
De boel is opgeleverd dus ik kan aan de slag! :P Alleen blijkt dat de ruimte in de meterkast wat beperkt is. Ik heb een 2U wallmount gekocht waar het patchpanel en de switch in worden gemonteerd. Is er iets op tegen om dat ding verticaal op te hangen? Dan past hij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Misschien een stomme vraag he; maar hoe monteer ik nu op de juiste manier een unit in dee 10" patchkastje? Ik heb drie onderdelen; wat moet ik met dat vierkantje? Klik ik die ergens in? Ik heb deze kast en dit paneel.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/vl722iuujmmvc0g/materiaal-patch-paneel.png?dl=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisTum
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 18-05 11:59
smeerbartje schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:39:
Misschien een stomme vraag he; maar hoe monteer ik nu op de juiste manier een unit in dee 10" patchkastje? Ik heb drie onderdelen; wat moet ik met dat vierkantje? Klik ik die ergens in? Ik heb deze kast en dit paneel.

[afbeelding]
Dat zijn "kooimoeren" Dat vierkant dingetje moet je in je patchkast hangen in 1 van die vierkante gaten (Zorg wel dat ze op de juiste afstand van elkaar zitten en op dezelfde hoogte links en rechts.

Dan zorg je ervoor dat het rubbere ringetje op het boutje zit met de holle kant naar de (inbus/kruiskop) kant staat (FotoAfbeeldingslocatie: https://image.prntscr.com/image/FdzZAZddR_iwc3geW6FqHg.png)
En dan kan je als het goed is je hardware zonder problemen vast schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smeerbartje
ChrisTum schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:44:
[...]

Dat zijn "kooimoeren" Dat vierkant dingetje moet je in je patchkast hangen in 1 van die vierkante gaten (Zorg wel dat ze op de juiste afstand van elkaar zitten en op dezelfde hoogte links en rechts.

Dan zorg je ervoor dat het rubbere ringetje op het boutje zit met de holle kant naar de (inbus/kruiskop) kant staat (Foto[afbeelding])
En dan kan je als het goed is je hardware zonder problemen vast schroeven.
Thanks; ik was er inmiddels achter :). Ik ben iets te voorzichtig denk ik; moest wat kracht zetten. Vandaar dat ik het eerst maar even hier vroeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

smeerbartje schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:47:
[...]

Thanks; ik was er inmiddels achter :). Ik ben iets te voorzichtig denk ik; moest wat kracht zetten. Vandaar dat ik het eerst maar even hier vroeg...
Ja, daar heb je soms kracht voor nodig. Je hebt ze als het goed is aan de binnenkant zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Zijn er mensen die zo'n soort rail gebruiken om hun kabels weg te werken?

https://www.grayle.com/me...aneel-1he-met-4-haken.jpg

Dus met van die haken?

Als ik de foto's goed lees is dat dus het vooraanzicht.
Maar kan ik die ook andersom monteren?

Met de haken dus naar binnen en de achterplaat als voorkant.

[ Voor 8% gewijzigd door NeutraleTeun op 24-10-2017 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

NeutraleTeun schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:31:
Zijn er mensen die zo'n soort rail gebruiken om hun kabels weg te werken?

https://www.grayle.com/me...aneel-1he-met-4-haken.jpg

Dus met van die haken?

Als ik de foto's goed lees is dat dus het vooraanzicht.
Maar kan ik die ook andersom monteren?

Met de haken dus naar binnen en de achterplaat als voorkant.
Dan kan je niet meer normaal bij je kabels komen :?

Probeer trouwens de middelste te vinden die hier is afgebeeld : https://www.eszet.nl/img/...da8-99e3-a047df9e059e.jpg

Ronde dunne kabelhouders zijn veel fijner om mee te werken dan die stomme platte dingen.
Deze kan je ook nog eens een beetje verstellen links en rechts i.p.v. dat ze boven elkaar zitten!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik hoef er in principe ook niet bij te komen.
Het teveel aan utp kabel ga ik oprollen en komt tussen 2 stukken hardware en dan in die klemmen.
En omgedraaid heb ik dus een blindplaat aan de voorkant.

Zo heb ik iig wel de achterkant vrij van een kabel wirwar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

Avondje zitten lezen en veel klikken. Volgens mij staat alles nu klaar. 10 inch patchkast met twee switchs en al het rest materiaal.

Switch PoE Zyxel GS 1100 pricewatch: ZyXEL GS1100-8HP (8-port GbE Unmanaged PoE Switch) € 96,50
2 x 100meter CAT 6 https://netwerkproducten....-100-grijs-p-4356140.html € 137,58
Kabel glijmiddel Glit 200ml https://netwerkproducten....van-kabels-p-4359056.html € 12,83
Gereedschapsset voor het netwerk https://netwerkproducten....et-netwerk-p-4336700.html € 19,99
Tray, 10 inch vast Zwart https://netwerkproducten....vast-zwart-p-4197500.html € 19,80
Access point Ubiquiti UniFi AP AC PRO pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) € 257,90

Totaal € 916,77

Niet goedkoop, helemaal niet zelfs maar denk wel een super investering. Hiermee heb ik op alle kamers straks overal UTP, twee mooie AP'S. Netwerk voor de toekomst :9~

Gebruik stugge kabel bij het trekken in plaats van soepele kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
MeltedForest schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:19:
[...]

Gebruik stugge kabel bij het trekken in plaats van soepele kabel.
Fuck! Gisteren nog gelezen dat ik zeker stugge kabels nodig moet hebben i.p.v. soepele kabels, alles is al binnen. Naja, kan ik het lekker omruilen :(

Bedankt voor het opletten, kom er gelukkig nu achter ipv vrijdag tijdens het trekken van de kabels.

[ Voor 13% gewijzigd door Wackmack op 25-10-2017 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-05 10:35

MeltedForest

Lenny-t

Wackmack schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:23:
[...]

Fuck! Gisteren nog gelezen dat ik zeker stugge kabels nodig moet hebben i.p.v. soepele kabels, alles is al binnen. Naja, kan ik het lekker omruilen :(
Been there, done that :+
Ik zat zelf ook niet op te letten bij het bestellen namelijk (al vond ik het bij onlinekabelshop ook niet heel duidelijk aangegeven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
MeltedForest schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:40:
[...]

Been there, done that :+
Ik zat zelf ook niet op te letten bij het bestellen namelijk (al vond ik het bij onlinekabelshop ook niet heel duidelijk aangegeven).
Stomme is dat ik nog bewust mijn gehele lijst heb gemaild naar de webshop, zij hadden dit toch wel kunnen zien zou je zeggen. Gelukkig ben jij er _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 20:33
Ik kom mij ook even hier melden. Vorige week is onze nieuwbouwwoning opgeleverd waarbij we gelijk goed gekeken hebben naar de aansluitingen en alles dus op een centraal punt samen komt. Omdat onze woning enorm vertraagd is door faillissement aannemer en overname Woningborg (planning was dec 2016 verhuizen, gaat nu dec 2017 worden) moet ik ook een nieuw plan maken voor mijn netwerk. Deze week wil ik net als anderen dat ook even aan jullie toetsen maar ik begin bij het begin.

Zie hieronder, dit is hoe ik het wil opzetten waarbij ik alleen mijn internet verkeer wil gaan scheiden van de experiabox (misschien later ook TV). Glasvezel komt de woning binnen en vanaf de NTU wil ik naar de Edgerouter x (of 4 gaan als deze snel te koop is) waarna tv/telefonie naar de experiabox gaan en het internet naar de netwerkkast voor verdere verdeling.

Is er feedback op deze opstelling? Ik heb zelf een concrete vraag en dat is of er voordelen zijn om de edgerouter te vervangen voor een managed switch (scenario 1 of 2), daar de vlan splitsing te doen en dan vlan 4/7 naar experiabox en vlan 6 naar de edgerouter x/4 i.p.v. de huidige opstelling?

Scenario 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9v32aCB2bhbjedGdKI980Bam/full.png

Scenario 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pwVXOUlIpdgkfxplIYdvceXY/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door lubbertkramer op 25-10-2017 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-05 17:13

Totaal € 916,77

Waarom een poe switch, die ubiquiti ap’s hebben toch een poe injector? Of heb je ook andere poe devices?
Trek je twee kabels door een loze leiding?
Heeft de keuze voor een kast i.p.v. een wall bracket te maken met het beschikbaar hebben van ruimte, of zit er nog iets anders achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

lubbertkramer schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:00:
Ik kom mij ook even hier melden. Vorige week is onze nieuwbouwwoning opgeleverd waarbij we gelijk goed gekeken hebben naar de aansluitingen en alles dus op een centraal punt samen komt. Omdat onze woning enorm vertraagd is door faillissement aannemer en overname Woningborg (planning was dec 2016 verhuizen, gaat nu dec 2017 worden) moet ik ook een nieuw plan maken voor mijn netwerk. Deze week wil ik net als anderen dat ook even aan jullie toetsen maar ik begin bij het begin.

Zie hieronder, dit is hoe ik het wil opzetten waarbij ik alleen mijn internet verkeer wil gaan scheiden van de experiabox (misschien later ook TV). Glasvezel komt de woning binnen en vanaf de NTU wil ik naar de Edgerouter x (of 4 gaan als deze snel te koop is) waarna tv/telefonie naar de experiabox gaan en het internet naar de netwerkkast voor verdere verdeling.

Is er feedback op deze opstelling? Ik heb zelf een concrete vraag en dat is of er voordelen zijn om de edgerouter te vervangen voor een managed switch (scenario 1 of 2), daar de vlan splitsing te doen en dan vlan 4/7 naar experiabox en vlan 6 naar de edgerouter x/4 i.p.v. de huidige opstelling?

Scenario 1:
[afbeelding]

Scenario 2:
[afbeelding]
netwerk technisch geen idee wat het beste is.
Hang je wel de experiabox bij de switch en patchpaneel? Dan kun je namelijk overal je tv aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
miles schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:24:
[...]

Waarom een poe switch, die ubiquiti ap’s hebben toch een poe injector? Of heb je ook andere poe devices?
Trek je twee kabels door een loze leiding?
Heeft de keuze voor een kast i.p.v. een wall bracket te maken met het beschikbaar hebben van ruimte, of zit er nog iets anders achter?
Vind een poe switch mooier en makkelijk. Later komen er ook poe camera's. Ja twee kabels per leiding.

Vind een serverkast veel mooier dan een wall bracket. Zal een foto plaatsen als alles af is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
smeerbartje schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:47:
Ok, ik ben momenteel bezig met een inventarisatie van wat ik allemaal aan ga schaffen voor in ons nieuwbouwhuis. Deze post komt over een paar dagen :). Voor nu eigenlijk een hele simpele vraag: welke van de twee opties??

Optie 1
https://www.netwerkkabel.eu/complete-netwerk-set.html
In totaal 27,83 euro

Optie 2
- https://www.sandervunderink.nl/utp-tang.html
- https://www.sandervunderink.nl/lsa-punch-down-tool.html
- https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-tester.html
- https://www.sandervunderink.nl/lsa-tool.html (voor strippen van kabel)
In totaal 41,08 euro

Zou het heel veel uitmaken qua kwaliteit?
Optie 1 kan je bij Conrad voor 9,95 euro kopen. Wat een afzetterij bij netwerkkabel.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
BFmango schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 20:55:
[...]

Optie 1 kan je bij Conrad voor 9,95 euro kopen. Wat een afzetterij bij netwerkkabel.eu
Doe er dan ook een link bij?
Wat ik zo zie is die bij Conrad van 9,95 een set zonder kabeltester. En dezelfde set bij Conrad is daar €18,99. Ja, goedkoper dan netwerkkabel.eu, maar om ze dan van 'afzetterij' te gaan beschuldigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdvdl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:38
Als ik twee netwerkkabels door 1 buis wil trekken, welk type cat 6 kabel moet ik dan hebben?
UTP, FTP of SFTP?

In mijn omgeving zeggen sommige "het maakt niet uit", anderen zeggen weer FTP vanwege dat het twee kabels zijn. Ik weet het niet meer. Hebben jullie hier een antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Noob question hier: ik heb een stopcontact in de meterkast die ik graag 1.5 meter hoger wil hebben omdat ik m'n 10" patchkastje wil plaatjes. Ofwel ik moet 'm verplaatsen. De vraag is nu: hoe heten die dingen waarmee de kabels zijn vastgezet aan elkaar? Zijn die nogmaals te gebruiken? Of moet ik een paar nieuwe kopen? Ofwel: hoe pak ik dit aan? (high-res)

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/h07z15jabkh8dei/Stopcontact_1.png?dl=1

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/egejkshsfh3khh4/Stopcontact_2.png?dl=1

[ Voor 8% gewijzigd door smeerbartje op 26-10-2017 07:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:03
smeerbartje schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 07:40:
Noob question hier: ik heb een stopcontact in de meterkast die ik graag 1.5 meter hoger wil hebben omdat ik m'n 10" patchkastje wil plaatjes. Ofwel ik moet 'm verplaatsen. De vraag is nu: hoe heten die dingen waarmee de kabels zijn vastgezet aan elkaar? Zijn die nogmaals te gebruiken? Of moet ik een paar nieuwe kopen? Ofwel: hoe pak ik dit aan? (high-res)

[afbeelding]

[afbeelding]
Je zoekt een lasklem
Daar kan je de draden uitrekken en opnieuw instoppen.
Het klopt dat ze wat vast zitten, maar dat is de bedoeling.
Let erop dat je draad goed in de lasklem zit

[ Voor 8% gewijzigd door MdO82 op 26-10-2017 08:19 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Scenario 1:
[afbeelding]

Scenario 2:
[afbeelding]
Waarom wil je perse met VLANS werken? Als je zorgt dat alle switches in je huis IGMP snooping ondersteunen, kun je de tv-kastjes gewoon integreren in je netwerk. Daarnaast heb je op de kastjes ook meteen "Meer TV" met onder andere netflix.

Zie ook adjego in "Opzet netwerk nieuwe woning".

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-05 20:33
frankwopereis schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:58:
[...]
netwerk technisch geen idee wat het beste is.
Hang je wel de experiabox bij de switch en patchpaneel? Dan kun je namelijk overal je tv aansluiten :)
Jazeker, alles komt in de meterkast netjes bij elkaar geplaatst. Mijn setup van mijn netwerkkast met inhoud komt hier een dezer dagen te staan om even op te laten schieten.
adjego schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:27:
[...]

Waarom wil je perse met VLANS werken? Als je zorgt dat alle switches in je huis IGMP snooping ondersteunen, kun je de tv-kastjes gewoon integreren in je netwerk. Daarnaast heb je op de kastjes ook meteen "Meer TV" met onder andere netflix.

Zie ook adjego in "Opzet netwerk nieuwe woning".
Reden van VLANS is omdat we telefonie hebben, eigenlijk overbodig maar zolang de kleine geen mobiele telefoon krijgt is het wel handig dat ze kan bellen mocht er wat zijn en wij zijn weg. Daarnaast geen Netflix gebruiker waardoor in mijn ogen mijn bovenstaande een betere keuze is, alleen twijfel tussen waar de Edgerouter te plaatsen.

Er komt nog een vervolg op mijn vraag om mijn setup te laten checken omdat ik in totaal 30 aansluitingen laat samenkomen in de meterkast wat naar de verschillende kamers/locaties gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-05 21:23

job

MdO82 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:17:
Je zoekt een lasklem
Daar kan je de draden uitrekken en opnieuw instoppen.
Het klopt dat ze wat vast zitten, maar dat is de bedoeling.
Let erop dat je draad goed in de lasklem zit
De meeste lasklemmen kan (onveilig) je niet opnieuw gebruiken (deze variant ook niet).
Je zou er voor kunnen kiezen om daarom twee ongebruikte aansluitingen te gebruiken, maar daar heeft de volgende eigenaar van jouw huis natuurlijk geen weet van.
Dus doe het goed en koop voor een paar euro drie nieuwe lasklemmen.

edit: ik zit nog even goed te kijken naar je WCD. Kan je deze niet rechtstreeks aansluiten aan de draden (dus zonder gebruik te maken van de lasklemmen)?

[ Voor 12% gewijzigd door job op 26-10-2017 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
job schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:56:
edit: ik zit nog even goed te kijken naar je WCD. Kan je deze niet rechtstreeks aansluiten aan de draden (dus zonder gebruik te maken van de lasklemmen)?
Officieel is dat zo'n kant-en-klaar ding om bovenop die specifieke lasdoos te bouwen. Maar waarschijnlijk is dat met een beetje handigheid wel uit elkaar te halen. Omdat smeerbartje al begint met 'Noob question...' lijkt het me verstandiger als hij dat niet gaat doen en gewoon nieuwe lasklemmen gaat gebruiken.

Hopelijk is een hoger gelegen lasdoos gewoon bereikbaar en lukt het om de draden even uit de buis te halen, anders wordt het afzagen van die leiding wel tricky...

Overigens, gezien die grote lasdoos voor niets anders wordt gebruikt dan alleen die WCD, is hier wel duidelijk gekozen voor de duurste manier om een opbouw-wcd te bouwen...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Deze opbouw stopcontacten hebben vaste kabels, dat is misschien wel aan te passen maar daar is hier dus niet voor gekozen. Dit is inderdaad een dure oplossing, maar stel je wilt vanuit die doos doorlussen, dan heb je daar natuurlijk veel ruimte voor. Heb laatst in mijn eigen meterkast twee van deze bijgeplaatst voor stroomvoorziening voor al mijn apparatuur in de meterkast.

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
smeerbartje schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 07:40:

[afbeelding]

[afbeelding]
Het antwoord is al gegeven door @MdO82 en @job wat het is.
Wat Job zegt klopt ook, deze klemmen mag je niet weer gebruiken, als je evt. klemmen wilt die je wel weer kan en mag gebruiken kan ik je de Wago 221 serie aanraden, dit zijn hevelklemmen (palletje die je kunt openen om draad/draden erin te steken en weer dicht doen, deze mag je WEL hergebruiken).
Kijk anders even hier voor een voorbeeld en evt. bestellen:
https://www.sandervunderi...ve-aders-transparant.html

Verder kan je evt. ook kijken of je even een simpel opbouw wcd pakt waar je de draden rechtstreeks op aansluit i.p.v. deze "dure" optie, maar je hebt natuurlijk dit al in je meterkast zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-05 23:17
Heren deze dure optie kost als installateur ongeveer 5 a 8 euro en qua montage tijd is het veel makelijker als een opb wcd afmonteren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
@vonkkie dat klopt indd, zo extreem duur is deze optie niet ;) het is alleen een iets duurdere optie dan een simpel opbouw WCD.

Het grote voordeel van een dergelijke optie is wel dat je direct las-ruimte hebt om er evt. meerdere WCD's of iets anders bij aan te knopen :)

En @smeerbartje gewoon deze weer gebruiken, kijk anders even naar wat ik net schreef in: Annuk in het grote topic voor elektra huisinstallaties - deel 1 om het topic hier niet al te veel te "vervuilen" m.b.t. elektra vragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

lubbertkramer schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:49:

Reden van VLANS is omdat we telefonie hebben, eigenlijk overbodig maar zolang de kleine geen mobiele telefoon krijgt is het wel handig dat ze kan bellen mocht er wat zijn en wij zijn weg. Daarnaast geen Netflix gebruiker waardoor in mijn ogen mijn bovenstaande een betere keuze is, alleen twijfel tussen waar de Edgerouter te plaatsen.
Ik zelf heb thuis gewoon de Experiabox tussen mijn NTU en switch gezet. Hierdoor geen gedoe met vlans omdat te proberen een Experiabox achter een switch aan de gang te krijgen.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Annuk schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:55:
@vonkkie dat klopt indd, zo extreem duur is deze optie niet ;) het is alleen een iets duurdere optie dan een simpel opbouw WCD.

Het grote voordeel van een dergelijke optie is wel dat je direct las-ruimte hebt om er evt. meerdere WCD's of iets anders bij aan te knopen :)

En @smeerbartje gewoon deze weer gebruiken, kijk anders even naar wat ik net schreef in: Annuk in het grote topic voor elektra huisinstallaties - deel 1 om het topic hier niet al te veel te "vervuilen" m.b.t. elektra vragen ;)
Thanks allemaal, ik ga het morgen even proberen te verleggen. Ik her-gebruik dat ding gewoon :). Ofwel ik trek de 3 kabels uit die lasdingen en druk ze er opnieuw in.

[ Voor 6% gewijzigd door smeerbartje op 26-10-2017 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Ri
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-05 20:29
Volgende week wordt ook ons nieuwbouwhuis opgeleverd en is het dus tijd voor een nieuw netwerk. Nu heb ik de apparatuur al zo goed, als bij elkaar gezocht. Alleen zit ik met het probleem dat de meterkast ong. 32/33cm diep is en indien er een 19 inch wall mount (30 cm diep) komt, deze of verticaal moet of over de pvc pijpen (3/4 inch).

Nu vroeg ik mij af het verstandig is om dan voor een 18 cm diepe wall mount te gaan of toch bij 30 cm te blijven. De switch zou bij 18cm, nog ca. 5 cm over hebben voor de kabels / power input. Indien iemand hier ervaring mee heeft, zou ik blij zijn met tips :)

Overzichtje van hoe het netwerk gaat worden:
Netwerk

Lijstje van spullen die wij (denken) nodig te hebben (LSA tools, netwerktester en dergelijke hebben wij al):
Switch 24 poorts:
pricewatch: ZyXEL GS1900-24
Patchpanel 24 poorts:
https://www.sandervunderi...chpaneel-483x35x44mm.html
Wall mount bracket verticaal gemonteerd:
https://www.utp-kabel.nl/...harnieren-300mm-diep.html
Afdekmateriaal:
8x https://www.sandervunderi...wit-hagelwit-as581ww.html
8x https://www.sandervunderi...elwit-a569-2bfpluaww.html
Basiselementen:
8x https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
Kabel:
2x https://www.sandervunderi...cat-6-doos-100-meter.html
20x https://www.sandervunderi...bel-cat-6-universeel.html - 0,25M
4-poort switch:
KPN switchje
Access points:
2x https://www.kpn.com/wifi-versterker.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
@T-Ri
Ik lees mee, wil in ons huis ook zo’n setup.
Ik denk echter dat ik voor een aantal vandeze kies. Hebben afdekplaatjes, kijk je niet als er geen kabel inzit een gat in.

Waarom kies jij voor een KPN ap, en welke Poe devices ga je icm de switch gebruiken?
Heb je geen keystones nodig, of zit dat er al bij?

[ Voor 4% gewijzigd door miles op 30-10-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

miles schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 22:51:
en welke Poe devices ga je icm de switch gebruiken?
Geen, want de switch ondersteunt geen POE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 06:57:
[...]

Geen, want de switch ondersteunt geen POE.
Oeps, ik las de bovenste review in de Pricewatch en daar was sprake van poe, zie nu dat het een ander model is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Ga je genoeg hebben aan deze lengte patchkabels? i.v.m. het buigen e.d.?
@T-Ri
Ik lees mee, wil in ons huis ook zo’n setup.
Ik denk echter dat ik voor een aantal vandeze kies. Hebben afdekplaatjes, kijk je niet als er geen kabel inzit een gat in.

Waarom kies jij voor een KPN ap, en welke Poe devices ga je icm de switch gebruiken?
Bij het afdek materiaal wat jij aangeeft @miles ben je inderdaad draagringen + keystones nodig, voor het materiaal wat @T-Ri aangeeft niet, die gebruikt een inbouwdoosje met LSA stroken (kijk bij z'n basiselementen).

V.z.i.w. heeft jung alleen afdekmateriaal met een schuifklepje voor "rechte" dozen (in dit geval dus d.m.v. keystones) en niet voor diagonale bouw zoals @T-Ri aangeeft. ken niet het hele assortiment van jung uit m'n hoofd :P

Verder als antwoord op je laatste vraag zijn hier inderdaad verder geen keystones nodig, aangezien het patchpaneel en de inbouwdozen beschikken over LSA-stroken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Ri
@T-Ri
De uitleg heeft @Annuk keurig gegeven voor de keystones. Een KPN AP is qua prijs / kwaliteit niets mis mee, daarnaast zijn bijna al mijn devices bedraad aangesloten. Ik heb nog wel even zitten kijken naar een ubiquiti setup, met daarbij ook een edgerouter en 3 losse Lite AP's , maar dat werd toch iets te prijzig. Het budget is bijna op.
Annuk schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 11:25:
[...]

Ga je genoeg hebben aan deze lengte patchkabels? i.v.m. het buigen e.d.?
Dat hoop ik inderdaad wel. Switch + patchpanel zitten naast elkaar, dus ik hoop dat het gaat lukken met 0.25m patch kabels. Heb jij hier toevallig ervaring mee? En is het dan aan te raden om voor 0.5m te gaan?

Nu vroeg ik mij af het verstandig is om dan voor een 18 cm diepe wall mount te gaan of toch bij 30 cm te blijven. De switch zou bij 18cm, nog ca. 5 cm over hebben voor de kabels / power input. Weet jij toevallig of dit voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
T-Ri schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:05:

Dat hoop ik inderdaad wel. Switch + patchpanel zitten naast elkaar, dus ik hoop dat het gaat lukken met 0.25m patch kabels. Heb jij hier toevallig ervaring mee? En is het dan aan te raden om voor 0.5m te gaan?
Had nog niet eens naar je beugel gekeken :o :+ maar moet je eerlijk gezegd ff een antwoord schuldig blijven, al kan je op deze manier sws weinig aan kabel-management doen (beter misschien een 3u rekje met een kabelgeleider er tussen) verder mogelijk ff kijken hoe de afstanden zich verhouden.
Voordeel bij 0,5m patchkabels is wel dat je ze mogelijk kan oprollen en bundelen zodat het wat netter eruit ziet. (en evt van patchpaneel poort 1 (geheel links) naar b.v. poort 24 op de switch kan (uiterst rechts))
Nu vroeg ik mij af het verstandig is om dan voor een 18 cm diepe wall mount te gaan of toch bij 30 cm te blijven. De switch zou bij 18cm, nog ca. 5 cm over hebben voor de kabels / power input. Weet jij toevallig of dit voldoende is?
Ik denk dat je wel wegkomt met een 18cm diepe wallmount maar dat je een dergelijke kabel/stekker moet aanschaffen om de switch van power te voorzien.
https://www.onlinekabelsh...kse-stekker-zwart-1-meter

Heb net even een normale c13 stekker na gemeten en dan ben ik bang dat je net niet uit komt met het buigen v/d kabel tussen switch en wallmount, dit ondervang je al deels door zo'n haakse stekker aan te schaffen zoals bovenstaande.
let wel op dat je een linkse-haakse stekker koopt anders zit je direct in je wallmount te martelen (als ik de foto's zo zie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:59

iMars

Full time prutser

Advies vraagje: Ik heb woon sinds twee weken in mijn nieuwe woning en wil het netwerk goed aanleggen.
Mijn kabel komt binnen in de woonkamer bij mijn TV. Daar wil ik een managed switch plaatsen:

[modem]--[router]--[switch wk]==trunk==[switch zolder]

Aan deze switch komen in de tv-meubel mijn mediacenter, ATV, TV en nog wat apparatuur. Ook wil ik een trunk naar zolder aanleggen. Daarvoor heb ik CAT7 kabel gekocht. Nu kan ik aan beide kanten een mooie RJ45 knijpen en klaar... maaaarrrrr dat is niet mooi natuurlijk :9

Ik zoek twee opbouw doosjes, 1 voor in de woonkamer en 1 voor op zolder. Alles wat ik tot nu toe bij Gamma, Praxis, Bouwhof heb gezien, is allemaal CAT5 (zou voor nu voldoende moeten zijn voor 1Gbit). Maar het liefst heb ik gelijk twee goede CAT6/6a/7...

Wat is jullie advies? Waar kan ik dat het beste bestellen?
(ja ik heb gegoogled, maar gaat met name ook om de keuze van CAT ;) )

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
iMars schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:22:
Advies vraagje: Ik heb woon sinds twee weken in mijn nieuwe woning en wil het netwerk goed aanleggen.
Mijn kabel komt binnen in de woonkamer bij mijn TV. Daar wil ik een managed switch plaatsen:

Aan deze switch komen in de tv-meubel mijn mediacenter, ATV, TV en nog wat apparatuur. Ook wil ik een trunk naar zolder aanleggen. Daarvoor heb ik CAT7 kabel gekocht. Nu kan ik aan beide kanten een mooie RJ45 knijpen en klaar... maaaarrrrr dat is niet mooi natuurlijk :9

Ik zoek twee opbouw doosjes, 1 voor in de woonkamer en 1 voor op zolder. Alles wat ik tot nu toe bij Gamma, Praxis, Bouwhof heb gezien, is allemaal CAT5 (zou voor nu voldoende moeten zijn voor 1Gbit). Maar het liefst heb ik gelijk twee goede CAT6/6a/7...

waarom een trunk vanaf switch wk naar zolder? Is het niet mooier om alles centraal vanuit de meterkast te verwerken?

M.b.t. je vraagje voor opbouwdoosjes kijk ff hier: https://netwerkproducten.com/webshop/cat6a-c-288.html
Daar heb je inbouwdozen Cat6A met zij-invoer of boven/onder-invoer
En onderaan de pagina staan opbouwranden die passen bij die dozen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:54

Heb je deze al gezien. https://netwerkproducten....er-digitus-p-3430000.html ik heb er een paar in huis hangen en dat bevalt prima.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:54

Deze al gezien: https://netwerkproducten....er-digitus-p-3430000.html

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Annuk schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:43:
[...]

waarom een trunk vanaf switch wk naar zolder? Is het niet mooier om alles centraal vanuit de meterkast te verwerken?

M.b.t. je vraagje voor opbouwdoosjes kijk ff hier: https://netwerkproducten.com/webshop/cat6a-c-288.html
Daar heb je inbouwdozen Cat6A met zij-invoer of boven/onder-invoer
En onderaan de pagina staan opbouwranden die passen bij die dozen..
Alles mooi strak in de meterkast is een "natte droom" ;) Maar mijn meterkast is daarvoor niet geschikt. Zover ik kan zien, heb ik helemaal geen loze leidingen. ISRA en Kabel zitten beide direct in de woonkamer. Ik wil in de woonkamer minimaal netwerk apparatuur hebben. Ik zou theoretisch de modem direct op de switch kunnen aansluiten en dan op de switch op zolder de router (via aparte vlan). Maar router is klein (MikroTik) dus kan er wel bij. Vandaar deze setup.

@HKLM_Check, ga ik even kijken

Even gekeken en vind deze wel wat d:)b
Afbeeldingslocatie: https://netwerkproducten.com/content/cat6/FA6005.jpg?xy=400

[ Voor 8% gewijzigd door iMars op 01-11-2017 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Beste mensen,
Ik ga in mijn werkkamer nieuw schakelmateriaal aanbrengen.
Denk dat ik ga voor Gira systeem 55.

Waar ik mij over verbaas dat er voor netwerkaansluitingen zoveel draagringen zijn: :?
Draagring MJ-01 5601 00 10/100 01 4845137
Draagring MJ-02 5602 00 10/100 01 4845145
Draagring MJ-03 5603 00 10/100 01 4845152
Draagring MJ-04 5604 00 10/100 01 4845160
Draagring MJ-05 5605 00 10/100 01 4845178
Draagring MJ-06 5606 00 10/100 01 4845186
Draagring MJ-07 5607 00 10/100 01 4845194
Draagring MJ-08 5608 00 10/100 01 4845202
Draagring MJ-09 5609 00 10/100 01 4845210
Draagring MJ-10 5610 00 10/100 01 4845228

Daarvan wordt vermeld dat de bijbehorende maten zijn:
Technische gegevens
Afmetingen in mm Bevestigingsopening
-- MJ-01, MJ02, MJ-07: b 14,8 h 19,5
-- MJ-03: b 14,8 h 20,0
-- MJ-04, MJ-09: b 14,8 h 19,3
-- MJ-05: b 16,7 h 17,3
-- MJ-06: b 15,9 h 18,3
-- MJ-08: b 14,8 h 19,0
-- MJ-10: b 16,1 h 18,5

Welke kan ik het beste nemen?
Men zou verwachten dat ik de maat moet afstemmen op de maat van de keystone maar bij de meeste keystones wordt geen maat vermeld.
Hoe hebben jullie dat op elkaar afgestemd ? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-05 07:21
nokiaan958GB schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:21:
Beste mensen,

Waar ik mij over verbaas dat er voor netwerkaansluitingen zoveel draagringen zijn: :?

Technische gegevens

Men zou verwachten dat ik de maat moet afstemmen op de maat van de keystone maar bij de meeste keystones wordt geen maat vermeld.
Heb hier 1,5 jaar geleden ook mee zitten zoeken voor mijn schoonouders. Daarna in mijn eigen huis hetzelfde gedaan. Ik ben gegaan voor de cat6 keystone van netwerkproducten. Die geven in de beschrijving netjes aan welke draagringen er passen.
Daarna de 10 MJ-02 draagringen gehaald (en afdekplaatje) Draagring komt bij mij ook van Warmteservice vandaan. Staat alleen niet standaard in assortiment, maar ze kunnen hem uiteindelijk wel vinden bij hun leveranciers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-05 12:53

TheNephilim

Wtfuzzle

@iMars Zie ook https://www.netwerkwinkel.com. Ondanks de verouderde webshop altijd keurig geleverd en niet duur. Wat betreft de opbouwdozen met keystones ed., hieronder wat ik laatst besteld heb.

- https://www.netwerkwinkel...laat-Wit-PAWO-p_3403.html
- https://www.netwerkwinkel...k-Wit-PAWA-1-p_17675.html
- https://www.netwerkwinkel...rt-ELN336003-p_11363.html
Dat is ook wel handig, nog niet eerder gezien. Ga ik onthouden!

[ Voor 18% gewijzigd door TheNephilim op 02-11-2017 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Hier ook prima ervaringen met netwerkwinkel.com. Website oogt inderdaad allemaal wat gedateerd en was een beetje huiverig, maar ze waren de enige die Belden CAT6 UTP kabels hadden voor een goede prijs naast Sandervunderink. Dus een rol grijze bij Sander en een rol blauwe bij Netwerkwinkel gekocht. Nu heb ik voor een nieuwbouwwoning een blauwe en een grijze kabel lopen in iedere leiding, maakt het onderscheiden net wat makkelijker voor die paar euro extra :)

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

TheNephilim schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:03:
@iMars Zie ook https://www.netwerkwinkel.com. Ondanks de verouderde webshop altijd keurig geleverd en niet duur. Wat betreft de opbouwdozen met keystones ed., hieronder wat ik laatst besteld heb.

- https://www.netwerkwinkel...laat-Wit-PAWO-p_3403.html
- https://www.netwerkwinkel...k-Wit-PAWA-1-p_17675.html
- https://www.netwerkwinkel...rt-ELN336003-p_11363.html

[...]

Dat is ook wel handig, nog niet eerder gezien. Ga ik onthouden!
Alleen jammer dat de keystone Cat6 is, en de Cat6a op hun website geen LSA is... Maar wel een mooie oplossing! Even goed zoeken hiervoor :)

Edit: die keystone is wel makkelijk te bevestigen d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door iMars op 02-11-2017 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 08:52
T-Ri schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 18:01:
Volgende week wordt ook ons nieuwbouwhuis opgeleverd en is het dus tijd voor een nieuw netwerk. Nu heb ik de apparatuur al zo goed, als bij elkaar gezocht. Alleen zit ik met het probleem dat de meterkast ong. 32/33cm diep is en indien er een 19 inch wall mount (30 cm diep) komt, deze of verticaal moet of over de pvc pijpen (3/4 inch).

Nu vroeg ik mij af het verstandig is om dan voor een 18 cm diepe wall mount te gaan of toch bij 30 cm te blijven. De switch zou bij 18cm, nog ca. 5 cm over hebben voor de kabels / power input. Indien iemand hier ervaring mee heeft, zou ik blij zijn met tips :)

Overzichtje van hoe het netwerk gaat worden:
[afbeelding]

Lijstje van spullen die wij (denken) nodig te hebben (LSA tools, netwerktester en dergelijke hebben wij al):
Switch 24 poorts:
pricewatch: ZyXEL GS1900-24
Patchpanel 24 poorts:
https://www.sandervunderi...chpaneel-483x35x44mm.html
Wall mount bracket verticaal gemonteerd:
https://www.utp-kabel.nl/...harnieren-300mm-diep.html
Afdekmateriaal:
8x https://www.sandervunderi...wit-hagelwit-as581ww.html
8x https://www.sandervunderi...elwit-a569-2bfpluaww.html
Basiselementen:
8x https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html
Kabel:
2x https://www.sandervunderi...cat-6-doos-100-meter.html
20x https://www.sandervunderi...bel-cat-6-universeel.html - 0,25M
4-poort switch:
KPN switchje
Access points:
2x https://www.kpn.com/wifi-versterker.htm
Ik vind het eerlijk gezegd nogal overkill om per kamer 4 kabels te trekken. Je kan ruim af met 2 kabels per kamer en dan een kleine 5 poort switch per kamer. Dat scheelt je veel onnodige kabels trekken.
Tenzij je natuurlijk in elke kamer op 2 verschillende plekken binnen komt, dan moet je het zeker doen. Als je daar nu de kans toe hebt, hele huis vol _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Ri
Edwin88 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 16:03:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd nogal overkill om per kamer 4 kabels te trekken. Je kan ruim af met 2 kabels per kamer en dan een kleine 5 poort switch per kamer. Dat scheelt je veel onnodige kabels trekken.
Tenzij je natuurlijk in elke kamer op 2 verschillende plekken binnen komt, dan moet je het zeker doen. Als je daar nu de kans toe hebt, hele huis vol _/-\o_
Haha daar is wel over nagedacht ja. Op elke kamer zitten de loze leidingen op tegenovergestelde plekken, zodat er nog wat gespeeld kan worden met de kamer of evt voor de toekomst. Het enige minpuntje is dat ik vergeten ben loze leidingen uit bij de achter&voordeur en in de keuken aan te leggen, maar dat is een makkelijk klusje via de kruipruimte, indien het later toch nog nodig is met een slimme koelkast, oven of wat dan ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Beste mensen,

Technische gegevens

3ssen schreef op donderdag 2 november 2017 @ 08:42:
[...]

Heb hier 1,5 jaar geleden ook mee zitten zoeken voor mijn schoonouders. Daarna in mijn eigen huis hetzelfde gedaan. Ik ben gegaan voor de cat6 keystone van netwerkproducten. Die geven in de beschrijving netjes aan welke draagringen er passen.
Daarna de 10 MJ-02 draagringen gehaald (en afdekplaatje) Draagring komt bij mij ook van Warmteservice vandaan. Staat alleen niet standaard in assortiment, maar ze kunnen hem uiteindelijk wel vinden bij hun leveranciers.
@nokiaan958GB inderdaat zoals @3ssen ook aangeeft de MJ-02 draagringen bestellen.
redelijk recent @InF.Inc geholpen met een dergelijke oplossing en daarbij ligt me van bij dat de MJ-04 draagringen niet (goed) passen i.c.m. 19x15mm keystones (in tegenstelling tot wat netwerkproducten.com zegt).

Ga je verder alleen voor dubbel UTP @nokiaan958GB of ga je ook nog voor combi-outlets met coax en utp?
Tevens wil je alles in draagring + keystones hebben? Anders kan je ook nog kijken naar de Rutenbeck doosjes he..
Bij sandervunderink leveren ze jammerlijk genoeg nog steeds alleen maar Cat6 kabel en doosjes (opzich voldoende voor thuis, maar dat terzijde), maar Rutenbeck doosjes zijn ook gewoon te krijgen in Cat6A als je dat wenst...
T-Ri schreef op donderdag 2 november 2017 @ 18:55:
[...]

Haha daar is wel over nagedacht ja. Op elke kamer zitten de loze leidingen op tegenovergestelde plekken, zodat er nog wat gespeeld kan worden met de kamer of evt voor de toekomst. Het enige minpuntje is dat ik vergeten ben loze leidingen uit bij de achter&voordeur en in de keuken aan te leggen, maar dat is een makkelijk klusje via de kruipruimte, indien het later toch nog nodig is met een slimme koelkast, oven of wat dan ook.
Hehe daar is dan inderdaad goed over nagedacht (iig beter dan over het algemeen).
Maar kijk wel uit bij je voordeur/achterdeur en onder de keuken i.v.m. je vloerverwarming als je die hebt.. je zal niet de eerste zijn (en ook zeker niet de laatste), die door z'n vloerverwarming-buizen zal boren..
Onder de keuken kan je evt. wel direct een 50mm buisje gooien :+ heb je iig voorlopig genoeg..
Beginnend met je slimme koelkast, dan je slimme vriezer, je inductiekookplaat, je oven, je vaatwasser etc :P

[ Voor 14% gewijzigd door Annuk op 02-11-2017 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:45

Is er feedback op deze opstelling?
Ik neem aan dat je hier al even had rondgeneusd: http://netwerkje.com/eigen-router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Annuk schreef op donderdag 2 november 2017 @ 19:01:
[...]

[...]

@nokiaan958GB inderdaat zoals @3ssen ook aangeeft de MJ-02 draagringen bestellen.
redelijk recent @InF.Inc geholpen met een dergelijke oplossing en daarbij ligt me van bij dat de MJ-04 draagringen niet (goed) passen i.c.m. 19x15mm keystones (in tegenstelling tot wat netwerkproducten.com zegt).

Ga je verder alleen voor dubbel UTP @nokiaan958GB of ga je ook nog voor combi-outlets met coax en utp?
Tevens wil je alles in draagring + keystones hebben? Anders kan je ook nog kijken naar de Rutenbeck doosjes he..
Bij sandervunderink leveren ze jammerlijk genoeg nog steeds alleen maar Cat6 kabel en doosjes (opzich voldoende voor thuis, maar dat terzijde), maar Rutenbeck doosjes zijn ook gewoon te krijgen in Cat6A als je dat wenst...

..........
Beide bedankt voor het meedenken d:)b

Het is alleen voor het netwerk en dus geen coax.
Verwacht voorlopig niet dat we naar 10Gbit gaan aangezien alle bekabeling cat5e is :/

Op de site van Sander staan inderdaad aantrekkelijke doosjes :9~ die niet 20 euries of meer kosten ;)
Ik denk dat ik met de benadering van eerst kiezen wat er in moet wel weet wat ik moet bestellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanwintjes
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:47
Beste mensen,

Technische gegevens

Je kan ook een van de volgende afdekplaatjes gebruiken:Deze kan je gewoon plaatsen voor een Rutenbeck basiselement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Ik heb deze kast en zou graag op een nette manier een beetje stroom willen fixen. Nu zag ik deze 4-stekkerdoos. Nu vroeg ik mij af. gaat dat goed komen met de stekkers die ik erin doe? Zie onderstaande foto; zou het niet beter zijn geweest als dat bevestigings-ding aan de voorkant zou zitten? Dan zou de stekkerdoos an sich gewoon in de kast vallen, in plaats van "ervoor".

Of zie ik iets over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/puy0tf3bt3v4z9h/stroom-patch.jpg?dl=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 09:27
smeerbartje schreef op vrijdag 3 november 2017 @ 10:11:
Ik heb deze kast en zou graag op een nette manier een beetje stroom willen fixen. Nu zag ik deze 4-stekkerdoos. Nu vroeg ik mij af. gaat dat goed komen met de stekkers die ik erin doe? Zie onderstaande foto; zou het niet beter zijn geweest als dat bevestigings-ding aan de voorkant zou zitten? Dan zou de stekkerdoos an sich gewoon in de kast vallen, in plaats van "ervoor".

[afbeelding]
Waarschijnlijk is deze bedoeld om achterin de patchkast te monteren (volgensmij zit daar normaliter ook een rail). De stekkers steken dan toch gewoon naar voren voor eenvoudig insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pachango Boy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-04 11:56

[afbeelding]
Dat model is gemaakt om eigenlijk met de stekkers naar binnen te wijzen, dat je eigenlijk niets van de stekkers ziet. Maar de modellen die je bedoelt zijn zeker te vinden. Heb zelf zo een 8x hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:10

Kraz

Saving the world

[afbeelding]
Is voor achter in je patchkast inderdaad (wordt hier al gezegd), maar volgens mij is het ook gemakkelijk aan te passen door de bevestiging te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Haha tuurlijk, stom dat ik daar zelf niet aan heb gedacht. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
-never mind- sorry!

[ Voor 91% gewijzigd door smeerbartje op 03-11-2017 18:05 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 122 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2