Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 21 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:12
[b]ThinkPad schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:51:
Voor m'n twee Ubiquiti accespoints gebruik gewoon de bijgeleverde injectors. Een PoE-switch vreet meer stroom en is ook veel (maar dan ook echt VEEL) duurder.
Is dat echt zo? In heb inmiddels een Ubiquiti 16-150 hangen. Ik geloof zo dat deze meer gebruikt dan de switch die ik hiervoor had, namelijk een Netgear GS108P, dat leek me toen op dat moment een zuinig alternatief om 3 APs te voeden. Ik had gegokt op een hoger rendement van de voeding bij hogere belasting. Nooit gemeten aan de stekker wat deze verbruikte.
MeltedForest schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:42:
[...]

4 jaar later en ben verhuisd naar een andere woning. Deze keer geen coax maar glasvezel, dus kan overal netwerkkabels heen gaan trekken voor internet en tv.

Heb nu berekend dat ik 14 CAT6 kabels ga trekken binnenshuis: 2x woonkamer, 2x keuken, 2x garage, 6x voor drie slaapkamers en 2x naar de zolder. Dus een 16 poort patch panel (bestaat niet,dus 2x 8 poorten dan maar..). Kan ik eventueel later ook nog twee kabels naar buiten trekken. Daarnaast wil ik een PoE access point ophangen en twee PoE camera's.

Ik moet nog op zoek naar een nieuwe switch, maar ik twijfel of ik nu een switch met minstens 4 PoE poorten ga zoeken of dat ik, vanwege de kosten, aparte PoE injectors ga gebruiken. Ik verwacht in totaal aan 24 poorten wel genoeg te hebben. Ubiquiti spul zal vast mooi zijn, maar ik vind het vooral erg duur (vooral de PoE varianten). Kan iemand nog een goede switch aanraden?

En als ik de kabels in de meterkast al PoE meegeef, gaat dat dan goed als het +/- 20 meter naar de zolder moet, via een WCD naar een losse netwerkkabel van +/- 5meter om vervolgens bij de access point uit te komen, of moet ik dan nog speciale dingen kopen?
De vraag is ook of je een managed switch nodig hebt? De vorige Netgear die ik had was dat wel, maar ik heb die functionaliteit nooit gebruikt. Nu loopt IP TV er over heen en is het wel nodig. Ligt dat er niet ook aan of je provider bridged of routed IP TV gebruikt?

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

ThinkPadd schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:51:
@MeltedForest Ik heb een pricewatch: ZyXEL GS1900-24E in gebruik en dat werkt prima voor thuisgebruik om beetje VLANs e.d. aan te maken. Is ook lekker zuinig, doet maar iets van 6W ofzo heb ik eens gemeten (was met één of twee devices aangesloten meen ik).

Voor m'n twee Ubiquiti accespoints gebruik gewoon de bijgeleverde injectors. Een PoE-switch vreet meer stroom en is ook veel (maar dan ook echt VEEL) duurder.
Check, gewoon een switch zonder PoE kopen dus. Bestaan er dan ook injectors die gelijk meerdere kabels van PoE kunnen voorzien, zodat ze maar 1 stopcontact in beslag nemen?
gastje01 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 16:59:

[...]

De vraag is ook of je een managed switch nodig hebt? De vorige Netgear die ik had was dat wel, maar ik heb die functionaliteit nooit gebruikt. Nu loopt IP TV er over heen en is het wel nodig. Ligt dat er niet ook aan of je provider bridged of routed IP TV gebruikt?
Ik heb even moeten Googlen wat het verschil is, maar ik heb routed IP TV. Ik heb dus geen managed switch nodig, tenzij ik het netwerkverkeer van IP TV wil scheiden. Maar ik zie vooralsnog geen goede reden om het te doen.

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:59
MeltedForest schreef op woensdag 20 september 2017 @ 08:33:
Bestaan er dan ook injectors die gelijk meerdere kabels van PoE kunnen voorzien, zodat ze maar 1 stopcontact in beslag nemen?
Ja hoor, zoiets als dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:08
Maar dat vreet waarschijnlijk weer zoveel stroom dat je net zo goed een switch met PoE kunt kopen...

Punctuality is the politeness of kings

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:59
Denk dat dat wel meevalt. Sowieso moet je je niet verkijken op het opgegeven vermogen van POE-switches. Het vermogen dat is opgegeven geldt alleen als de switch het maximale POE-vermogen levert. Het vermogen dat de switch daadwerkelijk via POE levert is vrijwel altijd veel lager, en daarmee ook het vermogen dat hij uit het net opneemt.
Dat geldt natuurlijk ook voor een POE injector.

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

dreamscape schreef op woensdag 20 september 2017 @ 09:21:
[...]

Maar dat vreet waarschijnlijk weer zoveel stroom dat je net zo goed een switch met PoE kunt kopen...
Ik dacht meer: dat kost zoveel geld dat ik net zo goed een switch met PoE kan kopen :+

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-10 12:24
gastje01 schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 13:25:
[...]

Mooie setup! Zeker ook t Domotica scherm in je woonkamer. Ga je de rest van je switch poorten nog vullen / is er een reden dat je er 3 in gebruik hebt?
Ik heb met de patch panelen 36 aansluitingen. Daarvan heb ik er nog maar een stuk of 8 vrij. De rest van de switchen worden dus nog gevuld met blauwe kabeltjes. ;) De reden van 3 is de maat van de patchkast. De onderste is een PoE switch voor de cameras e.d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 12:23
Hoe heb je dat patchpaneel aan de muur bevestigd?
tagican schreef op zondag 10 september 2017 @ 13:21:
Een tijdje geleden zijn mijn ouders verhuist naar een nieuwbouw woning en heeft min vader een aantal loze leidingen laten leggen naar verschillende ruimtes in het huis (woonkamer, drie slaapkamers op de eerste verdieping en naar de zolderverdieping). Het idee is om door elke loze leiding vervolgens twee UTP-kabels te trekken, zodat elke ruimte van 2x een UTP aansluiting is voorzien. Hiervoor hebben wij het volgende materiaal uitgekozen:

- UTP kabel Belden 7965E CAT.6 100m via SanderVunderink (Aanrader vanuit Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels)
- Rutenbeck 2x RJ45 CAT6A (Via Bauhaus, verkoopt het onder de naam Kopp)
- Jung (volgens mij) inzetmateriaal voor de inbouwdozen via Elektroshop
- Renkforce 12-poorts patchpanel via Conrad - Renkforce is het huismerk van Conrad

Het materiaal lag al een paar weken in huis voordat ik er mee bezig kon. Voor mij was het de eerste keer dat ik hier mee aan de slag ging en kwam toch al snel een aantal leermomentjes tegen.
Allereerst zijn wij begonnen met het trekken van de kabels. Helaas hadden we niet de volledige afmetingen van de buizen (de tekening van de bouwer klopte nog niet helemaal ;( ), dus het was enigszins hopen dat wij met 100m kabel voldoende hadden om de ruimtes te voorzien. We zijn bij de buis voor de woonkamer begonnen en zodoende verder gewerkt tot dat we bij de zolder kwamen. Bij de andere kamers was ik nog relatief ruim geweest met het afknippen van de kabels, om er voor te zorgen dat ik genoeg kabel had om mee te werken. Helaas nekte dat bij de laatste twee kabels richting de zolder, waar we zo'n 2-3 meter tekort hadden :'(. Uiteindelijk is er besloten om maar een enkele kabel naar boven te trekken, om hier in de toekomst een switch aan te hangen.

Dit is het resultaat na een middagje vloeken en touwtrekken aan kabels. Dit is ook direct een beetje de "beginsituatie" te noemen:

[afbeelding]

Ik moet zeggen, ik ben wel een beetje jaloers op de meterkast van The-Legend-10, wat strak! Helaas is dat bij mijn ouders niet het geval, maar goed, de kabels komen er en dat is het belangrijkste.

Allereerst ben ik bezig geweest met het aansluitenvan het Rutenbeck materiaal, zodat ik zeker wist dat ik genoeg kabellengte zou overhouden. Dit zou het later ook makkelijker maken bij het aansluiten van de bekabeling op het patchpaneel. Wat ik wel onhandig vond, is dat er niet duidelijk aan werd gegeven welke LSA strip bij welk poortje hoorde. Gezien er op de backplate van het Rutenbeck materiaal aan de onderkant een 2 stond, vermoedde ik dat de onderkant voor het 2e poortje was - wat achteraf klopte. In de onderstaande foto had ik een brainfart en deze is dus wel verkeerd gepatchet :+

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Voor de plaatsing van het patchpaneel in de meterkast had ik eerste de linkerkant van de achterplank uitgekozen, maar gezien de netwerkvoorziening - kabel en glasvezel - via de rechterkant binnenkomen, heb ik toch maar besloten om dit op de rechter plank te monteren. Ik was wel benieuwd naar het Renkforce patchpaneel, omdat dit vrij goedkoop was ten opzichte van andere panels. Maar gezien dit het huismerk van Conrad is durfde ik er wel op te vertrouwen. Het is een mooi paneltje, maar je ziet dat ze in het verven enigszins bespaard hebben. Het onderdeeltje op de foto is een cover voor de LSA strips, het metaal dat niet geverfd is, zie je normaliter ook niet. Een ander nadeel was dat het onduidelijk was aangegeven op de LSA strip welke kabel nu wit-kleur en kleur was, waardoor ik de eerste kabel juist verkeerd had gepatchet :X

[afbeelding] [afbeelding]

Dit is het uiteindelijke resultaat geworden. Ik heb expres wat ruimte overgelaten qua kabels, mocht het patchpanel nog verplaatst worden. Daarnaast is het ook wel makkelijk patchen door het patchpanel heel even van de wand af te halen.

[afbeelding]

De kabel die er nog hangt is de kabel voor de zolder, hiervoor moeten we nog een opbouwdoosje halen. Dit wordt dus vervolgd ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:42
smeerbartje schreef op maandag 25 september 2017 @ 13:56:
Hoe heb je dat patchpaneel aan de muur bevestigd?

[...]
Er zitten "hanggaten" aan de achterkant. Ik heb twee kleine schroeven op de juiste afstand van elkaar in het hout geschroefd en daar kan ik het aan ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Ok, ik ben momenteel bezig met een inventarisatie van wat ik allemaal aan ga schaffen voor in ons nieuwbouwhuis. Deze post komt over een paar dagen :). Voor nu eigenlijk een hele simpele vraag: welke van de twee opties??

Optie 1
https://www.netwerkkabel.eu/complete-netwerk-set.html
In totaal 27,83 euro

Optie 2
- https://www.sandervunderink.nl/utp-tang.html
- https://www.sandervunderink.nl/lsa-punch-down-tool.html
- https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-tester.html
- https://www.sandervunderink.nl/lsa-tool.html (voor strippen van kabel)
In totaal 41,08 euro

Zou het heel veel uitmaken qua kwaliteit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:17
smeerbartje schreef op maandag 25 september 2017 @ 14:47:
Ok, ik ben momenteel bezig met een inventarisatie van wat ik allemaal aan ga schaffen voor in ons nieuwbouwhuis. Deze post komt over een paar dagen :). Voor nu eigenlijk een hele simpele vraag: welke van de twee opties??

Optie 1
https://www.netwerkkabel.eu/complete-netwerk-set.html
In totaal 27,83 euro

Optie 2
- https://www.sandervunderink.nl/utp-tang.html
- https://www.sandervunderink.nl/lsa-punch-down-tool.html
- https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-tester.html
- https://www.sandervunderink.nl/lsa-tool.html (voor strippen van kabel)
In totaal 41,08 euro

Zou het heel veel uitmaken qua kwaliteit?
Ik heb die zelfde complete kit een jaar geleden gekocht en kan niet anders zeggen dat ik tevreden ben qua prijs/kwaliteit verhouding. Zou je elke dag netwerkkabels aansluiten dan is het een ander verhaal maar voor huis/tuin/keuken spullen werkt het fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
nineball schreef op zondag 10 september 2017 @ 17:27:
Ik krijg binnenkort een nieuwe woning en heb daar glavezel via xs4all aangevraagd. Modem/router komt in de meterkast en er lopen lege leidingen naar de huiskamer en de eerste verdieping. Daar wil ik allebei tv en netwerk hebben. Na wat leeswerk kom ik tot de conclusie dat tv en netwerk allebei hun eigen netwerkkabeltje nodig hebben tenzij je gaat werken met vlans en switches die dat ondersteunen. In het verleden heb ik probleemloos 2x cat5e door een loze leiding getrokken. Gaat dit bij cat6a ook lukken of kan ik beter bij cat5e blijven? Qua snelheid zie ik voorlopig geen noodzaak voor snelheden > 1Gb. Maar cat 6 is natuurlijk wel toekomstvaster.
Welke diameter is je buis?

Ik heb door 19mm buis twee Digitus Cat6 kabels getrokken, en dat ging prima. Zou dit niet graag in de 16mm buis gedaan hebben.
Dit was wel stuggere kabel dus het hangt ook heel erg af van de hoeveelheid bochten. Ik heb het geluk dat ik mijn plafonds open heb liggen dus overal ruime bochten kan maken, maar als je wat strakke bochtjes hebt dan word t een lastig verhaal.

Als je flexbuis hebt/neemt kun je t wel vergeten. Dan moet je je installateur een schop tegen z'n kont geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:07

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Zijn er hier mensen met een 3com 4400 power switch, 24 port. Ik heb er eentje liggen met enorm veel herrie en dat komt door de verstofte binnenkant. Zou zonder POE toch aardig stil moeten kunnen worden. Maar ik krijg hem niet om om met de compressor/stofzuiger aan de gang te gaan. Heeft iemand hier ervaring mee? En als je je afvraagt waarom hij zo stil moet worden: hij komt bij mij op school in het zenderrack (microfoons). Die hebben allemaal een netwerkaansluiting om te kunnen monitoren. Opstijgende helikopter tijdens een show is geen pretje.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

3Com? Hoe oud is dat stuk antiek? Volgens mij worden die al 10 jaar niet meer gemaakt en zijn de meeste 10/100, ik zou hem gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:25:
Zijn er hier mensen met een 3com 4400 power switch, 24 port. Ik heb er eentje liggen met enorm veel herrie en dat komt door de verstofte binnenkant. Zou zonder POE toch aardig stil moeten kunnen worden. Maar ik krijg hem niet om om met de compressor/stofzuiger aan de gang te gaan. Heeft iemand hier ervaring mee?
Misschien zoek je een passief gekoelde switch. Kan dat binnen de zenderrack ivm warmte?
Wat is het budget?
HP 1810g-24 is wellicht iets te duur ;)

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

wizai schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:56:
[...]

Misschien zoek je een passief gekoelde switch. Kan dat binnen de zenderrack ivm warmte?
Zal wel niet zo vaart lopen. Al die kastjes zijn ook passief gekoeld.
Wat is het budget?
HP 1810g-24 is wellicht iets te duur ;)
Niet mijn verantwoordelijkheid, maar zo goedkoop mogelijk (meer is ook niet nodig). Mogelijk nieuwe passieve switch zal iets in de richting van een een pricewatch: TP-Link TL-SG1024DE worden. Maar deze konden we gewoon krijgen, dus liever deze repareren dan een nieuwe. Data die er doorheen gaat is minimaal. En als die fancy Layer 3 dingen zijn helemaal niet nodig.
[/quote]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:45
Ik ga volgende week op onderzoek uit als we de sleutels hebben. Voor zover ik kan zien is cat6 niet enorm veel dikker dan cat5e. To be continued...
Edwin88 schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:11:
[...]

Ik heb door 19mm buis twee Digitus Cat6 kabels getrokken, en dat ging prima. Zou dit niet graag in de 16mm buis gedaan hebben.
Dit was wel stuggere kabel dus het hangt ook heel erg af van de hoeveelheid bochten. Ik heb het geluk dat ik mijn plafonds open heb liggen dus overal ruime bochten kan maken, maar als je wat strakke bochtjes hebt dan word t een lastig verhaal.

Als je flexbuis hebt/neemt kun je t wel vergeten. Dan moet je je installateur een schop tegen z'n kont geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Edwin88 schreef op maandag 25 september 2017 @ 15:11:
[...]

Gisteravond weer bezig geweest in een poging een loze leiding te traceren. Hiervoor heb ik op zolder een stukje wand verwijderd. Helaas geen loze leiding, maar wat ik daar tegenkwam... Er komt flex buis uit de vloer, gaat haaks de bocht om en loopt vervolgens 10cm door. Vervolgens zit er 19mm buis omheen geschoven voor een meter, waarna het verder gaat in 16mm... Gelukkig loopt de stroom er al door heen.

Alleen blijf ik met het probleem zitten dat ik dus bijna onmogelijk een kabel (of meerdere) naar zolder ga krijgen. Heb volgens mij hier eerder wel eens een schematisch plaatje laten zien. Probleem is dat ik via zolder, waar een koof naar beneden loopt, boven het plafond van het toilet uit kom. Dit is nog anderhalf meter verwijderd van de meterkast. Ik denk niet dat ik in de meterkast genoeg trek kan krijgen om bv. het lint van een casettebandje daarheen gezogen te krijgen.
Waar ik ook tegen aanliep: Op de kamer van mijn dochter loopt ook een loze leiding. Ik heb gister het raamwerk op haar kamer verwijderd om te kijken wat er achter zit. Het betreft een 3-voudige inbouwdoos. De linkse doos is leeg, de rechtse 2 zit een WCD in. Echter... In de linkse doos geen opening, behalve naar rechts... In het slechtste geval komt de loze leiding uit in de middelste doos, waar nu dus al een WCD zit. Volgens mij mag ik dan al geen netwerkkabel hier achterlangs trekken ivm kortsluitinggevaar/brandgevaar, toch?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esams
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-11-2024
Mooi paneel voor je domotica. Waar heb je deze gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

esams schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:50:
[...]

Ik vermoed bij een Apple verkooppunt en DIY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik dacht dat ik het probleem met mijn inbouwdozen had opgelost, maar toch heb ik even jullie hulp nodig. Ik heb in de muur 3 inbouwdozen naast elkaar zitten. Hierop zitten 3 PVC buizen aangestoten, 1 voor de elektra, 1 voor de coax en 1 voor het netwerk. Nu kwamen we erachter dat de TV te weinig voeding geeft om de raspberry pi te laten draaien. Nu is het idee om van twee dozen twee stopcontacten te maken en van de andere doos een een dubbele netwerk aansluiting en coax aansluiting. In mijn zoektocht naar een inbouwdoos voor 3 keystones was ik het volgende tegen gekomen: https://www.kabeldiscount...-inbouwdoos-3-voudig.html. Echter, als ik dan mijn 'probleem' voorleg, krijg ik te horen dat het niet gaat werken/passen. Klopt dat echt? Kan ik het niet voor elkaar krijgen om 2 netwerk keystones te plaatsen met 1 coax keystone? En als dat niet past, wat is dan het nut van een inbouwdoos voor 3 keystones?

ps. Aangezien de tv voor de inbouwdozen komt te hangen maakt het mij niet echt uit welk merk/model afwerkingen er komen te halen. Wel zou ik het graag willen afwerken, dus gewoon los uit de doos heeft niet mijn voorkeur (en dat komt ook nooit door de WAF heen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:49
Eppo © schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:52:
Nu kwamen we erachter dat de TV te weinig voeding geeft om de raspberry pi te laten draaien. Nu is het idee om van twee dozen twee stopcontacten te maken
Het hoort niet echt in dit topic, maar even een andere invalshoek: Vervang die enkele WCD door een WCD met USB outlet? Kun je daar de Raspberry Pi mee voeden.

Hoe was je trouwens van plan om 2x data + coax door één leiding te trekken? Als je de middelste doos voor 230V gaat gebruiken dan hoort daar natuurlijk geen coax of utp in thuis.

[ Voor 17% gewijzigd door Xander op 26-09-2017 00:09 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
Xander schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 00:06:
[...]

Het hoort niet echt in dit topic, maar even een andere invalshoek: Vervang die enkele WCD door een WCD met USB outlet? Kun je daar de Raspberry Pi mee voeden.

Hoe was je trouwens van plan om 2x data + coax door één leiding te trekken? Als je de middelste doos voor 230V gaat gebruiken dan hoort daar natuurlijk geen coax of utp in thuis.
Ik denk dat de poster het zegt met dit ;):
Eppo © schreef op maandag 25 september 2017 @ 23:52:
[...]
Hierop zitten 3 PVC buizen aangestoten, 1 voor de elektra, 1 voor de coax en 1 voor het netwerk.
[...]

[ Voor 7% gewijzigd door thomasv op 26-09-2017 08:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
thomasv schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 07:59:
[...]

Ik denk dat de poster het zegt met dit ;):
Hij heeft 3 leidingen die op 3 dozen uitkomen. Ik neem aan op iedere doos één leiding.

Nu wil hij echter in 2 van de 3 dozen een 230V WCD afmonteren en in de laatste doos een coax + 2x UTP outlet. Dan zouden er dus twee leidingen op die laatste doos uit moeten komen. Ik neem aan dat dit niet het geval is. En in de meeste soorten wanden leg je dat ook niet zomaar even om. Tenzij het toevallig een holle wand is natuurlijk. ;)

Dan hou je maar 2 opties over:
- 2x UTP + coax door één leiding trekken. Dit zal niet meevallen.
- de coax- of UTP-kabels achter een 230V WCD laten uitkomen en door de uitbreekpoortjes naar de goede doos leiden. Dit mag niet.

Vandaar mijn vraag hoe @Eppo © dat precies van plan was. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
Xander schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:46:
[...]

Hij heeft 3 leidingen die op 3 dozen uitkomen. Ik neem aan op iedere doos één leiding.

Nu wil hij echter in 2 van de 3 dozen een 230V WCD afmonteren en in de laatste doos een coax + 2x UTP outlet. Dan zouden er dus twee leidingen op die laatste doos uit moeten komen. Ik neem aan dat dit niet het geval is. En in de meeste soorten wanden leg je dat ook niet zomaar even om. Tenzij het toevallig een holle wand is natuurlijk. ;)

Dan hou je maar 2 opties over:
- 2x UTP + coax door één leiding trekken. Dit zal niet meevallen.
- de coax- of UTP-kabels achter een 230V WCD laten uitkomen en door de uitbreekpoortjes naar de goede doos leiden. Dit mag niet.

Vandaar mijn vraag hoe @Eppo © dat precies van plan was. ;)
Mag dat echt niet? Dat is wel jammer. Duidelijke uitleg, blijkt dat ik in de war was vanwege die 3 genoemde buizen inderdaad ;) Misschien handig als @Eppo © een foto van de situatie toe zou kunnen voegen?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

Er is een verschil tussen mag niet en kan niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esams
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-11-2024
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:32:
[...]

Ik vermoed bij een Apple verkooppunt en DIY.
Ja dat snap ik bij Apple....

Ging mij om de houder waar de iPad inhangt. Is dat DIY of ergens gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:12
MeltedForest schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:50:
En de vraag of het dan verstandig is om het dan toch te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

MeltedForest schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 11:50:
In mijn reactie hierboven zit ik mogelijk met precies hetzelfde...

@Eppo © Is het eventueel niet mogelijk een 4e doos bij te maken aan de WCD-zijde? Mogelijk even wat sauzen, maar als het achter een kast oid zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@Xander @thomasv @The Executer Bedankt voor de antwoorden. Gezien het vooral bedoelt was voor mijn netwerk kwam ik op dit topic uit, maar mogelijk moet ik toch bij het grote elektra huisinstallaties topic zijn.

Het is inderdaad zoals Xander aangeeft, ik zou mijn coax kabel achter de 230V WCD laten uitkomen en via een uitbreekpoortje naar een doos ernaast leggen. Had geen flauw idee dat dit niet mocht (wat is hier de reden van?)

Denk dat het dan verstandiger is om mijn ene WCD te gaan voorzien van een USB aansluiting of door het gebruik van een USB adapter (zoiets https://www.merkur.si/suk...ec-pvc-beli-suko-vticnica). Dan krijg ik gewoon 1 WCD, 1 doos met coax aansluiting en 1 met 2 netwerkaansluitingen. Een doos erbij plaatsen is helaas niet mogelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:35
Eppo © schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:30:
Had geen flauw idee dat dit niet mocht (wat is hier de reden van?)
Volgens de NEN 1010 norm niet toegestaan (tevens onderdeel van het bouwbesluit). En ik denk dat het ook gevolgen kan hebben voor je brandverzekering, etc als blijkt dat je technische installatie niet deugdelijk was. Ik zou het dus daarom gewoon maar niet doen, ook al kan zoiets praktisch wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Het is inderdaad zoals Xander aangeeft, ik zou mijn coax kabel achter de 230V WCD laten uitkomen en via een uitbreekpoortje naar een doos ernaast leggen. Had geen flauw idee dat dit niet mocht (wat is hier de reden van?)
De 230V installatie dient geheel dubbel geïsoleerd te zijn met materialen die geschikt zijn voor die spanning. Dat is de mantel van een netwerkkabel niet.

Dat je geen UTP door dezelfde leiding als de elektra mocht trekken was je al wel bekend? Dit is dezelfde reden. ;)
Denk dat het dan verstandiger is om mijn ene WCD te gaan voorzien van een USB aansluiting of door het gebruik van een USB adapter (zoiets https://www.merkur.si/suk...ec-pvc-beli-suko-vticnica). Dan krijg ik gewoon 1 WCD, 1 doos met coax aansluiting en 1 met 2 netwerkaansluitingen. Een doos erbij plaatsen is helaas niet mogelijk.
https://2usb.eu/model55

Zoiets plaatsen lijkt me het simpelst. :) Ben je in één keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Xander @thomasv @The Executer

Dat kan. Maar er zijn ook mooie Busch Jaeger, of Gira oplossingen met inbouw WCD en één of twee USB poorten. Dus helemaal ingebouwd IN de muur.

Hier eentje met één USB:

https://www.sandervunderi...creme-20-eucbusb-212.html

En hier met twee aansluitingen:

https://www.sandervunderi...er-aansluiting-creme.html

Het is niet goedkoop, maar wel netjes en mooi. Er zijn heus wel meerdere aanbieders.

Hier goedkoper:

https://www.conrad.nl/nl/...l?sc.ref=Search%20Results

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xander schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:53:
[...]

De 230V installatie dient geheel dubbel geïsoleerd te zijn met materialen die geschikt zijn voor die spanning. Dat is de mantel van een netwerkkabel niet.

......
Wat bedoel je met "dubbel geïsoleerd"? Waarom moet dat? Een blauwe (of bruine) VD draad is ENKEL geïsoleerd. En deze zit gewoon in een buis.
Bij een netwerk kabel is het juist WEL dubbele isolatie (eerste is de kleur code op het dunnen draadje zelf (dat is isolatie nummer 1)). De tweede isolatie is de buitenmantel.

Uiteraard, is het niet de bedoeling (en daar is de isolatie te dun voor) om over UTP 230V te laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Verwijderd schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 13:59:
[...]

Wat bedoel je met "dubbel geïsoleerd"? Waarom moet dat? Een blauwe (of bruine) VD draad is ENKEL geïsoleerd. En deze zit gewoon in een buis.
De PVC buis is de tweede laag isolatie. De VD op zich inderdaad niet, daarom mag je er ook geen netwerkkabel langs trekken.

Je mag VD enkel gebruiken in buis of in geschikte gootjes. Een YMVK-kabel is van zichzelf al dubbel geïsoleerd en mag je zo tegen de muur schroeven.

Maar dit gaat off topic. Ik ga er hier ook niet meer verder op in. Het gaat hier over netwerken. En @Eppo © kan hier al genoeg mooie oplossingen vinden volgens mij. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 26-09-2017 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:51

Totaalgeflipt

De enige echte

Ik zou hem gewoon door het uitbreekpoortje doen. Eventueel kun je er nog een stukje flex omheen doen. Laat je niet gek maken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Totaalgeflipt schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 14:53:
Ik zou hem gewoon door het uitbreekpoortje doen. Eventueel kun je er nog een stukje flex omheen doen. Laat je niet gek maken ;-)
En vervolgens bij brand niets uitgekeerd krijgen van de verzekering door knutselwerk? Lijkt mij niet handig.

Iemand nog tips om kabels door een koof te krijgen welke op het plafond boven een toilet uitkomt? Wanneer het ook maar op enig manier kan, vermijd ik liever EoP, aangezien ik er eigenlijk ook nog coax bij wil hebben. We gaan op zolder 2 kamers maken welke ik wil voorzien van data en TV.

[ Voor 16% gewijzigd door The Executer op 26-09-2017 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:54

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

The Executer schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:02:
[...]

Iemand nog tips om kabels door een koof te krijgen welke op het plafond boven een toilet uitkomt? Wanneer het ook maar op enig manier kan, vermijd ik liever EoP, aangezien ik er eigenlijk ook nog coax bij wil hebben. We gaan op zolder 2 kamers maken welke ik wil voorzien van data en TV.
Ik weet niet of je bochten tegen gaat komen, als dat niet zo is zou je een spriet kunnen gebruiken hiervoor. Dat is een stugge versie van een trekveer, meestal van fiber welke door aannemers gebruikt wordt om grondkabel te trekken. Het voordeel hiervan is dat deze uit zichzelf bijna geen bochten maakt

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

devino schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:16:
[...]

Ik weet niet of je bochten tegen gaat komen, als dat niet zo is zou je een spriet kunnen gebruiken hiervoor. Dat is een stugge versie van een trekveer, meestal van fiber welke door aannemers gebruikt wordt om grondkabel te trekken. Het voordeel hiervan is dat deze uit zichzelf bijna geen bochten maakt
Het probleem is een beetje dat ik dus boven het plafond van de wc uit kom. Vervolgens moet ik nog anderhalf meter horizontaal naar de meterkast. De huidige leidingen komen rechts bovenin uit. Helaas weet ik geen manier om daar bij langs te gaan, dan was ik zo klaar geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:54

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

The Executer schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:24:
[...]

Het probleem is een beetje dat ik dus boven het plafond van de wc uit kom. Vervolgens moet ik nog anderhalf meter horizontaal naar de meterkast. De huidige leidingen komen rechts bovenin uit. Helaas weet ik geen manier om daar bij langs te gaan, dan was ik zo klaar geweest.
kan je een touwtje met een schroef of spijker op het plafond laten vallen en dan met een magneet op een stokje (of aan je rolmaat) het touwtje met schroef ophalen? of ben ik nu te creatief :+

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
@The Executer: Wat voor verlaagd plafond hebben we het hier precies over? Je kunt er ook niet bij door een spot te demonteren ofzo?

Kun je vanuit de meterkast uit het zicht een grote sparing maken naar boven dit plafond?

[ Voor 25% gewijzigd door Xander op 26-09-2017 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Nu online

The Executer

Lekker belangrijk!

Xander schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:55:
@The Executer: Wat voor verlaagd plafond hebben we het hier precies over? Je kunt er ook niet bij door een spot te demonteren ofzo?

Kun je vanuit de meterkast uit het zicht een grote sparing maken naar boven dit plafond?
Het is helaas geen verlaagd plafond. Het betreft het plafond/vloer tussen begane grond en de eerste verdieping. Er komen leidingen van zolder in de hoek van het huis naar beneden, welke vervolgens tussen plafond/vloer doorlopen naar de meterkast. Het enige wat ik in het toilet heb zitten is een inbouwdoosje in het plafond en een ventilatie-afzuig.
devino schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 15:37:
[...]

kan je een touwtje met een schroef of spijker op het plafond laten vallen en dan met een magneet op een stokje (of aan je rolmaat) het touwtje met schroef ophalen? of ben ik nu te creatief :+
Dit zou nog een idee kunnen zijn... Echter weet ik totaal niet hoe het boven het plafond loopt. Ik heb op dit moment nog geen toegang hiertoe, zal eerst stukken pur en piepscherm weg moeten zien te krijgen, en ik heb geen idee hoeveel pur ze er tussen hebben gespoten en hoe dat het plafond opgelopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel78
esams schreef op maandag 25 september 2017 @ 20:50:
[...]

Daar heb ik een half jaar naar lopen zoeken. Ik wilde geen paneel aan de muur, maar perse in de muur. dan betaal je al snel vele honderden euro's. Deze komt van eBay Duitsland.(zoeken op "iWM") iemand uit Oostenrijk maakt ze. Je hebt ze in het zwart of wit, alleen voor de ipad mini.

Ik heb mijn muur wat dikker laten stuccen. Vervolgens met een bovenfrees een malletje gemaakt in de muur. Achter dat paneel zit nog een electra doos met een usb stekker.

• thomasv
Simpel78 schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 21:16:
[...]

Daar heb ik een half jaar naar lopen zoeken. Ik wilde geen paneel aan de muur, maar perse in de muur. dan betaal je al snel vele honderden euro's. Deze komt van eBay Duitsland.(zoeken op "iWM") iemand uit Oostenrijk maakt ze. Je hebt ze in het zwart of wit, alleen voor de ipad mini.

Ik heb mijn muur wat dikker laten stuccen. Vervolgens met een bovenfrees een malletje gemaakt in de muur. Achter dat paneel zit nog een electra doos met een usb stekker.
Een linkje voor de gegadigden naar de eBay pagina die @Simpel78 bedoeld ;) https://www.ebay.de/usr/roth-vertrieb?_trksid=p2047675.l2559

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smeerbartje
Nog een paar weken, en dan mag ik gaan klussen / kabels trekken in ons nieuwbouw huis :). Nu heb ik het volgende verlanglijstje gemaakt en ik zou graag van jullie willen weten of dit oké is, of het allemaal bij elkaar past, etc.
  • 2x UTP kabel "Belden" 100 meter doos - click
  • 8x Patchkabel 0.25 meter - click
  • WCD vulling merk "Rutenbeck" - click
  • WCD afdekplaat merk "Busch Jaeger" - click
  • Complete netwerk set (gereedschap) - click
  • RJ45 stekker voor stugge kabel (10 stuks) - click
  • Digitus professional 12 poorts patchpaneel - click
Ik wil dus het patchpaneeltje aan de muur in de meterkast bevestigen. Dan de kabels hierin patchen en in de verschillende kamers de WCDs voorzien van dubbele rj45 aansluitingen. In de woonkamer heb ik één loze leiding in het plafond laten leggen. Hier ben ik genoodzaakt om rechtstreeks een connector aan te knippen. Daaraan komt de Unifi access point te hangen.

Ik ben benieuwd wat jullie van m'n lijstje gaan vinden. Opmerkingen zijn meer dan welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:56
smeerbartje schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 14:49:
Nog een paar weken, en dan mag ik gaan klussen / kabels trekken in ons nieuwbouw huis :). Nu heb ik het volgende verlanglijstje gemaakt en ik zou graag van jullie willen weten of dit oké is, of het allemaal bij elkaar past, etc.
  • 2x UTP kabel "Belden" 100 meter doos - click
  • 8x Patchkabel 0.25 meter - click
  • WCD vulling merk "Rutenbeck" - click
  • WCD afdekplaat merk "Busch Jaeger" - click
  • Complete netwerk set (gereedschap) - click
  • RJ45 stekker voor stugge kabel (10 stuks) - click
  • Digitus professional 12 poorts patchpaneel - click
Ik wil dus het patchpaneeltje aan de muur in de meterkast bevestigen. Dan de kabels hierin patchen en in de verschillende kamers de WCDs voorzien van dubbele rj45 aansluitingen. In de woonkamer heb ik één loze leiding in het plafond laten leggen. Hier ben ik genoodzaakt om rechtstreeks een connector aan te knippen. Daaraan komt de Unifi access point te hangen.

Ik ben benieuwd wat jullie van m'n lijstje gaan vinden. Opmerkingen zijn meer dan welkom!
Is dat patchpaneel geschikt voor muurmontage? Hij lijkt mij meer bedoeld voor montage in een 25cm rack montage.
Ik zie maar 1 set van WCD vulling/afdekplaat - je zal er denk ik meer nodig hebben.
25cm patchkabel - hou er rekening mee dat dat erg kort is. Prima bruikbaar, als je switch in de meterkast op de juiste manier gemonteerd is, dicht bij het patchpaneel. Je kan overwegen nog wat extra 35cm (en wellicht ook wat 15cm) patchkabels te bestellen.
Tot slot mis ik nog de vierkante batterij voor de kabeltester. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zoals @vanaalten ook al zegt, 0,25m is vrij kort. Zelf ook laatst voor gevallen "met 25cm moet ik makkelijk alles kunnen aansluiten tussen switch en patchpaneel". Maar je hebt natuurlijk nog redelijk wat verlies van het "haaks" insteken van de stekkers etc. Effectief kun je waarschijnlijk dus niet eens 20cm overbruggen als je patchpaneel en switch boven elkaar monteert. Voor echt korte stukjes dus goed, maar in bv een 19" rack kom je bij lange na niet van de linker naar de rechterkant. In mijn geval een UniFi Switch 16 waarbij de aansluitingen rechts van het midden zitten, en op 19" patchpaneel van links beginnen aan te sluiten, effectief heb je dan ong. 20cm nodig van de linker aansluiting op paneel tot de eerste aansluiting op de switch, maar doordat je de kabels "haaks" insteekt heb je aan 25cm dus te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
vanaalten schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 15:07:
Is dat patchpaneel geschikt voor muurmontage? Hij lijkt mij meer bedoeld voor montage in een 25cm rack montage.
Patchpaneel is inderdaad niet voor muurmontage, maar kan eventueel in een 10" kastje worden gemonteerd. Heb je nog tips qua (cat6) patchpaneel die simpel (zonder kast) in een meterkast is te bevestigen?
Ik zie maar 1 set van WCD vulling/afdekplaat - je zal er denk ik meer nodig hebben.
Klopt, goed opgemerkt. In totaal heb ik er 4 nodig. Zou het overigens nog verschil maken of ik deze of deze koop?
25cm patchkabel - hou er rekening mee dat dat erg kort is. Prima bruikbaar, als je switch in de meterkast op de juiste manier gemonteerd is, dicht bij het patchpaneel. Je kan overwegen nog wat extra 35cm (en wellicht ook wat 15cm) patchkabels te bestellen.
_/-\o_
Tot slot mis ik nog de vierkante batterij voor de kabeltester. ;)
Check

Nog een aanvullende vraag: weten jullie of er een patchkabel door een pvc buis past? Dan hoef ik namelijk niet moeilijk te doen met het knippen van rj45 connectoren op stugge kabel, maar ros ik gewoon een kant-en-klare patchkabel door de pvs buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
smeerbartje schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 20:14:
Zou het overigens nog verschil maken of ik deze of deze koop?
Beiden zien er identiek uit. Zelf heb ik de Busch Jaeger, maar in deze thread heb ik ook zo'n zelfde voor Gira gezien. Ik gok dus dat hetzelfde inbouwelement door verschillende merken verkocht wordt en de afdekplaten dan gewoon compatible zijn, maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Maar eerlijk gezegd is het wel "fijner" denk ik. Persoonlijk vind ik het maar raar om "high quality" netwerkapparatuur/afwerking te verkopen van een fabrikant die voornamelijk/alleen maar elektro apparatuur maakt. Dan heb ik toch meer "vertrouwen" erin als het waarschijnlijk gewoon allemaal bij een fabrikant vandaan komt die waarschijnlijk wel verstand van zaken heeft, en een Bush Jaeger, Gira etc ze alleen maar onder eigen naam verkopen en dan de custom afdekplaten erbij maken in stijl van hun producten.
Nog een aanvullende vraag: weten jullie of er een patchkabel door een pvc buis past? Dan hoef ik namelijk niet moeilijk te doen met het knippen van rj45 connectoren op stugge kabel, maar ros ik gewoon een kant-en-klare patchkabel door de pvs buis.
Waarom dan een patchkabel met stekker door de buis trekken? Dan kun je ook flexibele(/patch) kabel door de buis trekken en zelf een stekker eraan knijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:56

[...]

Patchpaneel is inderdaad niet voor muurmontage, maar kan eventueel in een 10" kastje worden gemonteerd. Heb je nog tips qua (cat6) patchpaneel die simpel (zonder kast) in een meterkast is te bevestigen?
Ik heb een maand terug m'n meterkast eens gefatsoeneerd en toen deze geplaatst:
https://www.allekabels.nl...patchpaneel-8-poorts.html
... heb geen vergelijkingsmateriaal, maar die beviel eigenlijk prima. :)
Hebben ze trouwens ook in 12-poorts variant:
https://www.allekabels.nl...atchpaneel-12-poorts.html
... en prima op een houten achterwand te monteren.
[...]

Klopt, goed opgemerkt. In totaal heb ik er 4 nodig. Zou het overigens nog verschil maken of ik deze of deze koop?
De dure is cat6-A, dus zal vast kwalitatief beter zijn. Ga je er iets van merken? Nee, waarschijnlijk niet. Je kabel is ook 'slechts' cat6. Maar, ik heb er eigenlijk ook maar bitter weinig verstand van. Mijn gok zou op de goedkopere zijn.
Is het PVC of zit er ook flexpijp tussen? In het eerste geval zal het misschien kunnen, in het laatste geval waarschijnlijk niet. Maar ik zou het in beide gevallen niet doen: patchkabel is niet bedoeld om aan getrokken te worden, worden die dunne aders niet blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:12

https://netwerkproducten....orts-zwart-p-4301301.html
Hier heb je er één ;)
[...]

Rutenbeck is de leverancier voor alle grote merken voor de data doosjes en voor een aantal merken ook voor de keystone draagringen :)
Verschil in deze is alleen Cat6 of Cat6a, en aangezien je Cat6 kabel e.d. gebruikt zou ik gewoon die van Sandervunderink.nl pakken als ik jou was
Check

Patchkabel past wel door de buis als je aan 1 zijde de RJ45 connector eraf knipt. Deze kan je er later weer aan knijpen, maar wat @vanaalten ook al zegt, patchkabel is wel om te bewegen maar niet om aan getrokken te worden >> advies dus trek gewoon solide kabel erdoor en knijp daar een connector aan :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Misschien niet echt helemaal een vraag voor het nette lanafwerking topic, maar wat moet ik hier nou mee? Ik heb mijn trekveer uitgeleend aan de buurman en ik heb hem zo terug gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8PiM9RGSK6o9zVbaMQiNYpYA/full.jpg?nohitcount=1

Er staat geen spanning op, er zitten 3 haakse bochten in.
1. Is deze nog te gebruiken?
2. Wat moet ik nou tegen die buurman zeggen als hij total loss is? Betaal maar of niet moeilijk doen voor die 4 tientjes?

[ Voor 16% gewijzigd door M_V op 01-10-2017 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:49

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

M_V schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 23:10:
Misschien niet echt helemaal een vraag voor het nette lanafwerking topic, maar wat moet ik hier nou mee? Ik heb mijn trekveer uitgeleend aan de buurman en ik heb hem zo terug gekregen:
[afbeelding]

2. Wat moet ik nou tegen die buurman zeggen als hij total loss is? Betaal maar of niet moeilijk doen voor die 4 tientjes?
Vervelend.. risico van uitlenen.. je kunt zeggen “wat heb je toch met die veer gedaan?”
Mijne is ook zo, plus knetter verroest en 15 jaar oud, werkt echter nog goed. Nadeel van die knikken is dat je soms iets terug moet of de trekveer moet draaien in de buis..

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
[afbeelding]

Is natuurlijk een beetje fucked als je je spullen zelf altijd netjes verzorgd en iemand brengt het je zo weer.
Maar dit zijn typische dingen wat kan gebeuren met een trekveer, hetzij bij jezelf, hetzij dat een ander het doet..
bv. trekveer komt vrij makkelijk door je 16mm buisje, jij wilt 2 Cat6A kabels trekken maar klemmen iets in een bocht.. je trekt door aan je veer en je hebt hetzelfde ;)

Ik zou inderdaad ff doen wat @frankwopereis ook zegt:
je kunt zeggen “wat heb je toch met die veer gedaan?”
En dan eens ff kijken hoe hij daar op reageert..

Is het trouwens een trekveer met binnenkabel of niet? Meestal gaat dat het wel iets tegen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan die veer rustig een beetje terugveren. Dus zeg maar weer rechtmaken. Het gaat erom dat deze soepel gaat in de buis. En dat ie verroest is, geen probleem.

Gebruik altijd glijmiddel op waterbasis (is te koop bij de groothandel, of Conrad). En dan moet je dus NIET de veer insmeren, maar de (UTP) draden zelf.

https://www.conrad.nl/nl/...l?sc.ref=Search%20Results

Advies: één persoon staat beneden, met een theedoek of spons, spuit daar de glijmiddel op, en knijpt met die spons de draden zodat de glijmiddel op de draden komt. De andere persoon trekt RUSTIG de kabels naar boven (of andersom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 17:15
Die knikken komen erin door het te hard de pijp in duwen met als gevolg dat als je erlangs schiet dat de buigveer om knikt. Je zou kunnen proberen de trekveer een stukje op te rollen voor wat extra spanning op de veer, maar dat is nog steeds vervelend om dat elke 10 cm te moeten doen.

Ik zou je buurman ook de tip geven dat kabels trekken makkelijker gaat met zijn tweeen :D

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:25

painkill

Pain(k)(ill)

Dit is puur gebeurd door het verkeerd gebruiken van een trekveer.
Waarschijnlijk een combinatie van de volgende dingen:

-Alleen werken en maar blijven trekken aan de trekveer ook als hij vastzit.
-De trekveer niet trekken recht van waar hij uit de buis komt maar minimaal met een hoek van 90 graden.
Waarschijnlijk een wcd die laag zat en dan haaks op de muur aan de trekveer trekken.
-De trekveer om iets heen wikkelen(Klosje oid) om beter te kunnen trekken.

Alles was op te lossen geweest door met 2 personen te werken.

ps. als het een trekveer is met binnendraad, en die spanning is er nu vanaf dan ga jij nooit meer door meer dan 2-3 bochten komen, of je moet de veer bij elke bocht zelf op spanning gaan brengen maar dat werkt ook totaal niet.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:52
Als de veer niet in de pijp wil, kan je nog altijd een verenpomp gebruiken. Dat scheelt knikken in je buigveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
painkill schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 17:24:
Waarschijnlijk een combinatie van de volgende dingen:

(...)
Je vergeet nog:
- Met je lompe werkschoenen bovenop de veer gaan staan die achter je op de grond ligt.

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
Stomme vraag, maar zijn er ook 10” pc kastjes te krijgen? Die dus in een 10” patch kast passen en waar je een prima huis-tuin-en-keuken servertje van kunt maken?

Andere vraag: zijn dit de juiste stekker om aan deze kabel te knippen? (ik heb geen ruimte voor keystone). Indien deze niet juist zijn, hebben jullie dan een linkje (Conrad of sandervunderink.nl) naar rj45 stekkers die wel gaan werken? Mijn dank is groot!

[ Voor 59% gewijzigd door smeerbartje op 07-10-2017 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IMadeLove2MyN95
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-03-2021
Eind oktober wordt mijn nieuwe huis opgeleverd, ramvol met loze leidingen waar ik een cat6a netwerk in wil gaan trekken. Uiteindelijk wil ik in acht wcd's dubbele aansluitingen maken. Het (bedrade) netwerk zal met name gebruikt worden voor digitale tv en gameconsoles. Ik doe dit voor het eerst, vandaar dat ik jullie om feedback verzoek op het boodschappenlijstje dat ik hiervoor denk nodig te hebben.Dus mijn vragen:
  1. Heb ik een switch nodig?
  2. Is het lijstje verder compleet of ben ik nog wat vergeten?
  3. Is het netwerk hiermee 'cat6a proof'?
  4. Moet ik S/FTP kabels trekken of volstaan U/UTP kabels ook? (Linkje. Ze liggen alleen per paar in een leiding.)
  5. Ik heb al het schakelmateriaal van Jung. Moet ik dan ook data wcd's van Jung hebben? Of kan het elk inbouw data wcd zijn en schroef ik er vervolgens gewoon een Jung afdekplaatje op? Ik zag in een eerdere post iemand die Jaeger-Busch op Rutenbeck ging monteren.
Mijn dank is groot! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Houd bij "korter" rekening met het feit dat de kabels dan snel echt korter worden. Aangezien je de switch en patch panelen waarschijnlijk boven (of naast) elkaar plaatst verlies je elke keer al in de 2 haakse bochten. 25CM kan wel, zolang je de kabel maar omhoog/omlaag hoeft in te steken, maar 20cm krijg je er zeker niet mee overbrugt.
Heb ik een switch nodig?
Ja. Een patchpaneel is niks meer als een "doorgeefluik" waar alle aders van de kabels die je insteekt een op een worden doorgegeven naar de stugge kabel die "er achter" zit, verder doet deze niks. Dus je moet er ook nog een switch bij hebben, en dan natuurlijk ook nog eens 16 patchkabels voor tussen het patchpaneel en de switch
Is het lijstje verder compleet of ben ik nog wat vergeten?
Enige wat je wellicht nog nodig hebt is de raamwerken voor op de WCDs. Maar misschien dat je deze inbouwt in bestaande WCDs waardoor je het raamwerk niet nog eens hoeft te kopen? Daarnaast heb je dan nog een switch nodig, maar die heb je waarschijnlijk al.
Ik heb al het schakelmateriaal van Jung. Moet ik dan ook data wcd's van Jung hebben? Of kan het elk inbouw data wcd zijn en schroef ik er vervolgens gewoon een Jung afdekplaatje op? Ik zag in een eerdere post iemand die Jaeger-Busch op Rutenbeck ging monteren.
De inbouwdoos lijkt in ieder geval verdacht veel op die van Busch-Jaeger / Rutenbeck. Waarschijnlijk is dit dus inderdaad dezelfde. Of dit echter 100% universeel is en dus ook werkt met weer andere inbouwdozen weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMadeLove2MyN95
RobertMe schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 13:32:
Enige wat je wellicht nog nodig hebt is de raamwerken voor op de WCDs. Maar misschien dat je deze inbouwt in bestaande WCDs waardoor je het raamwerk niet nog eens hoeft te kopen? Daarnaast heb je dan nog een switch nodig, maar die heb je waarschijnlijk al.
Een switch moet ik nog kopen, dus dan zou deze 16-port switch geschikt zijn lijkt me. Of heb ik meer poorten nodig? (16 op wcd + 1 voor de router?)

De loze leidingen komen in de kamers uit in van die ronde kunststof gaten, die in de muur verzonken zijn. Net als waar de normale wcd in zitten. Is dat wat je bedoelt met raamwerk? Volgens mij kan ik deze er dan gewoon opschroeven toch?

Tnx voor je reactie! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
IMadeLove2MyN95 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 14:23:
Of heb ik meer poorten nodig? (16 op wcd + 1 voor de router?)
Correct. Als je de router rechtstreeks aansluit (en dus niet onderdeel is van 1 van die 16) zul je daarvoor nog een extra poort moeten hebben. Waarschijnlijk dat dit dan ook gewoon het geval is, en zullen de router, switch, patchpanelen, .. zich op 1 centraal punt bevinden.
De loze leidingen komen in de kamers uit in van die ronde kunststof gaten, die in de muur verzonken zijn. Net als waar de normale wcd in zitten. Is dat wat je bedoelt met raamwerk? Volgens mij kan ik deze er dan gewoon opschroeven toch?
Ja en nee. Je kunt de aansluitingen daar inderdaad gewoon in schroeven, daarnaast heb je ook al het juiste plaatje voor erop, alleen moet hier nog een raam omheen. Als je bv 2 stopcontacten naast elkaar hebt zie je ook dat je de twee vierkantjes hebt van de zelfstandige stopcontacten, en daar omheen zit nog een raam. Dit raam mis je nu nog. Je hebt nu de afwerking voor de WCD, maar niet om de afwerking mooi op de muur te zetten, noch om meerdere te combineren. Je hebt hiervoor dus zoiets nodig. En als je er meerdere naast elkaar hebt (al dan niet gecombineerd met stopcontacten etc) krijg je dus bv deze met meerdere gaten in. Uiteraard moet je wel even opletten dat je deze ook weer in dezelfde serie/kleur pakt als waarvan je ook de afdekplaat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
smeerbartje schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 22:57:
Stomme vraag, maar zijn er ook 10” pc kastjes te krijgen? Die dus in een 10” patch kast passen en waar je een prima huis-tuin-en-keuken servertje van kunt maken?
Ben eigenlijk ook wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
IMadeLove2MyN95 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 12:49:
Eind oktober wordt mijn nieuwe huis opgeleverd, ramvol met loze leidingen waar ik een cat6a netwerk in wil gaan trekken. Uiteindelijk wil ik in acht wcd's dubbele aansluitingen maken. Het (bedrade) netwerk zal met name gebruikt worden voor digitale tv en gameconsoles. Ik doe dit voor het eerst, vandaar dat ik jullie om feedback verzoek op het boodschappenlijstje dat ik hiervoor denk nodig te hebben.Dus mijn vragen:
  1. Heb ik een switch nodig?
  2. Is het lijstje verder compleet of ben ik nog wat vergeten?
  3. Is het netwerk hiermee 'cat6a proof'?
  4. Moet ik S/FTP kabels trekken of volstaan U/UTP kabels ook? (Linkje. Ze liggen alleen per paar in een leiding.)
  5. Ik heb al het schakelmateriaal van Jung. Moet ik dan ook data wcd's van Jung hebben? Of kan het elk inbouw data wcd zijn en schroef ik er vervolgens gewoon een Jung afdekplaatje op? Ik zag in een eerdere post iemand die Jaeger-Busch op Rutenbeck ging monteren.
Mijn dank is groot! :)
  1. Ja als je alle poortjes (in de muren) wilt gebruiken ben je een switch nodig, ervan uitgaande dat je een modem/router hebt (van je provider) heb je bij een 16poorts switch effectief 15 poortjes op de switch (want -1 voor uplink vanaf je modem/router) en effectief 3 op je modem/router (want zoals net gezegd -1 voor naar je switch), dus totaal 19 poortjes.
  2. Vergeet voor het aansluiten je tools niet (LSA Punch Down tool e.d. of een netwerk tool/test setje)
  3. Mits alles correct aangesloten e.d. is je netwerk in theorie inderdaad Cat6A proof
  4. U/UTP kabel is voldoende, S/FTP is voor in thuissituaties nergens voor nodig, je hebt geen frequentie regelaars/plc's e.d. in je woning, evenals 20A trekkende (draaistroom)apparaten, tevens is U/UTP meestal iets dunner en makkelijker te verwerken. (en ervan uitgaande dat je geen 30+ meters hoeft te trekken kan je ook ff kijken naar Cat6 kabel en dan bijbehorende inbouwdoosjes e.d.
  5. Die inbouw data WCD's die jij van "Jung" koopt zijn ook gewoon van Rutenbeck, zie hieronder even een quote van mezelf :) (kijk op de link die jezelf geeft eens goed naar het plaatje, daar staat heel mooi een "R" in) kijk eens hier: http://www.rutenbeck.com/home.html
Annuk schreef op zondag 1 oktober 2017 @ 23:02:

Rutenbeck is de leverancier voor alle grote merken voor de data doosjes en voor een aantal merken ook voor de keystone draagringen :)
Verschil in deze is alleen Cat6 of Cat6a, en aangezien je Cat6 kabel e.d. gebruikt zou ik gewoon die van Sandervunderink.nl pakken als ik jou was
Verder heeft @RobertMe eigenlijk alles wel al gezegd :)

En let goed op UTP mag niet bij in dezelfde inbouwdoos (in de wand, die blauwe of grijze doosjes) komen als je elektra, houd dit goed gescheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMadeLove2MyN95
Dank voor je input Annuk. De langste kabels zullen ongeveer 15m zijn schat ik. De loze leidingen zijn volledig los van de elektrische installatie aangelegd en delen ook niet een raamwerk, dus dat is geen probleem. Maar waarom zou ik kijken naar cat6 kabels, dan wordt het tocht trager dan met cat6a?

Ik denk nu dat ik kies voor deze 24-poorts patch panel en deze eveneens 24-poort switch afgemonteerd in deze muurbeugel. Dan kan ik het ook mooi af met 25 cm patchkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest

MeltedForest

Lenny-t

IMadeLove2MyN95 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:11:
Dank voor je input Annuk. De langste kabels zullen ongeveer 15m zijn schat ik. De loze leidingen zijn volledig los van de elektrische installatie aangelegd en delen ook niet een raamwerk, dus dat is geen probleem. Maar waarom zou ik kijken naar cat6 kabels, dan wordt het tocht trager dan met cat6a?

Ik denk nu dat ik kies voor deze 24-poorts patch panel en deze eveneens 24-poort switch afgemonteerd in deze muurbeugel. Dan kan ik het ook mooi af met 25 cm patchkabels.
Als je 2 kabels in één wcd wilt vraag de installateur dan even 1 3/4" pijp te gebruiken.
En je moet de kabels tegelijk trekken, dus koop 2 dozen netwerkkabel en trek vanuit 2 dozen tegelijk.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 10:23
Op het werk hadden we een volledige serverkast 'over'. Tsja, dat kan ik natuurlijk niet laten liggen...

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/pk_dicht.png

Afbeeldingslocatie: http://www.famzande.nl/tmp/pk_open.png

Overkill? Zeker, maar wel heel erg fijn.

Er komt nog een rack-mount Mikrotik RB3011 in en er moeten nog een heel aantal aansluitingen gelegd worden. Als dat allemaal klaar is moet ik de bekabeling nog in gootjes leggen.

Verder hangt er een ESX host (i5-3470/32GB RAM/6*4TB), staat er een Back-UPS CS650 en heb ik de originele PDU omgebouwd en aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
IMadeLove2MyN95 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:11:

De kabels opzich maken het netwerk niet trager hoor ;) het grote verschil tussen Cat6 vs. Cat6A is dat Cat6 250Mhz is, en is tot 55m gespecificeerd voor 10Gbit verbindingen. Cat6A is 500Mhz en gespecificeerd tot 100m voor 10Gbit.
MeltedForest schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:27:
[...]

Als je 2 kabels in één wcd wilt vraag de installateur dan even 1 3/4" pijp te gebruiken.
En je moet de kabels tegelijk trekken, dus koop 2 dozen netwerkkabel en trek vanuit 2 dozen tegelijk.
Ik denk dat @IMadeLove2MyN95 daar al te laat voor is om 3/4" buis te laten gebruiken. En je kan ook prima 2 Cat6(a) kabels trekken door 5/8" buis alleen met iets meer beleid :)

Wat je zegt over 2 dozen gebruiken is wel weer een mastertip ;) want je moet je kabels altijd tegelijk trekken in 1x en niet bij elkaar langs (gaat je ook zo niet lukken) en 2 dozen werkt makkelijker dan stuk afknippen.. (zal je net zien knip je het eerste stuk net te kort af).
LiquidSmoke schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:54:
Op het werk hadden we een volledige serverkast 'over'. Tsja, dat kan ik natuurlijk niet laten liggen...

[afbeelding]

[afbeelding]

Overkill is overrated toch?! :P :X :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IMadeLove2MyN95
Annuk schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:13:
De kabels opzich maken het netwerk niet trager hoor ;) het grote verschil tussen Cat6 vs. Cat6A is dat Cat6 250Mhz is, en is tot 55m gespecificeerd voor 10Gbit verbindingen. Cat6A is 500Mhz en gespecificeerd tot 100m voor 10Gbit.
Dus als ik je goed begrijp behaal ik dezelfde snelheden met cat6 bekabeling als met cat6a? Zolang ik geen kabels trek langer dan 55 meter?
Ik denk dat @IMadeLove2MyN95 daar al te laat voor is om 3/4" buis te laten gebruiken. En je kan ook prima 2 Cat6(a) kabels trekken door 5/8" buis alleen met iets meer beleid :)
3/4" buis ligt er in gelukkig!
Wat je zegt over 2 dozen gebruiken is wel weer een mastertip ;) want je moet je kabels altijd tegelijk trekken in 1x en niet bij elkaar langs (gaat je ook zo niet lukken) en 2 dozen werkt makkelijker dan stuk afknippen.. (zal je net zien knip je het eerste stuk net te kort af).
Erg goede tip idd, ik zat me al af te vragen hoe ik het netjes vanaf 1 rol kon gaan trekken zonder het van tevoren af te passen. En ik heb toch ongeveer 170 meter kabel, dus 2 rollen nodig. Tnx! :)

[ Voor 19% gewijzigd door IMadeLove2MyN95 op 08-10-2017 22:02 . Reden: Vraag over snelheid toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
IMadeLove2MyN95 schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 21:57:
[...]

3/4" buis ligt er in gelukkig!

[...]

Erg goede tip idd, ik zat me al af te vragen hoe ik het netjes vanaf 1 rol kon gaan trekken zonder het van tevoren af te passen. En ik heb toch ongeveer 170 meter kabel, dus 2 rollen nodig. Tnx! :)
• Tevens natuurlijk met 2 personen werken met het trekken van je kabels ;) 1 persoon kabels invoeren, en 1 persoon aan de trekveer trekken.
• Zorg voor ruime overlengte in de meterkast doe zelf bij de aansluiting in de muur ong 50 a 75 cm uit laten steken, en in meterkast vanaf plafond tot vloer (of andersom als het onderin binnenkomt)
• En werk gewoon lekker rustig, maak jezelf niet druk/gek want dan wordt de kans op fouten groter.
• Loop eerst alles langs wat je waar nodig bent en noteer dat duidelijk.. daarna bestellen.. scheelt je 2 of 3x bestellen ;)

Let daarbij op wat @RobertMe zei, je bent het inbouwelement nodig + afdekplaat + afdekraamwerk enkelvoudig of meervoudig (variërend tussen 2 t/m 5 voudig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[afbeelding]

Zo ziet mijn trekveer er na een paar maal gebruiken er ook uit :X
Waarschijnlijk door het overmatig gebruik van flexibele buis waardoor het soms nodig was mijn volledige lichaamsgewicht te gebruiken om er beweging in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Enfant!
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:09
LiquidSmoke schreef op zondag 8 oktober 2017 @ 20:54:

[afbeelding]

[afbeelding]

Er komt nog een rack-mount Mikrotik RB3011 in en er moeten nog een heel aantal aansluitingen gelegd worden. Als dat allemaal klaar is moet ik de bekabeling nog in gootjes leggen.

Verder hangt er een ESX host (i5-3470/32GB RAM/6*4TB), staat er een Back-UPS CS650 en heb ik de originele PDU omgebouwd en aangesloten.
Toen ik dit zag gelijk gaan kijken om dit te bestellen. :9 Alleen jammer van de prijs, anders was er één op weg naar me. Misschien als ik alleen ga wonen.. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
Hier thuis werkt dat andersom. Als ik zo'n ding aanschaf, woon ik binnen de kortste keren weer alleen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LiquidSmoke
  • Laatst online: 10:23
Le Enfant! schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 18:00:
[...]

Toen ik dit zag gelijk gaan kijken om dit te bestellen. :9 Alleen jammer van de prijs, anders was er één op weg naar me. Misschien als ik alleen ga wonen.. :+
Gewoon rechtstreeks bij de importeur: https://www.ip-sa.com.pl/mikrotik/RB3011UiAS-RM
Dan is ie tenminste goed betaalbaar! Heb al meerdere malen hier besteld, nooit een probleem gehad.

Mocht je de serverkast bedoelen, check marktplaats, voor ~100 euro kun je er al eentje scoren :)

[ Voor 9% gewijzigd door LiquidSmoke op 10-10-2017 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:46
Het is misschien een beetje een stretch, maar valt nette WLAN-afwerking ook onder dit topic? :-)

Dit is het geval:
Beneden heb ik een Netgear R7800 met LEDE (OpenWRT) en boven (Zolder) heb ik een TP-Link WA-730RE met LEDE.
Ik heb de TP-LINK ingesteld als accesspoint, dus die krijgt netjes een IP van de R7800, en geeft het WiFi-signaal door.
Echter, de R7800 zend zo goed uit, dat ik boven niet goed overschakel naar de TP-Link.
Het mooiste zou zijn om "seamless" switchen van AP te hebben, maar ik krijg dit niet goed voor elkaar (en kan er ook geen goede guides voor vinden).
Hebben mensen hier meer ervaring mee dan ik? Tips/pointers/guides?

Thanks alvast!

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julian97
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-09 13:04
Ben.Hahlen schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:41:
Het is misschien een beetje een stretch, maar valt nette WLAN-afwerking ook onder dit topic? :-)

Dit is het geval:
Beneden heb ik een Netgear R7800 met LEDE (OpenWRT) en boven (Zolder) heb ik een TP-Link WA-730RE met LEDE.
Ik heb de TP-LINK ingesteld als accesspoint, dus die krijgt netjes een IP van de R7800, en geeft het WiFi-signaal door.
Echter, de R7800 zend zo goed uit, dat ik boven niet goed overschakel naar de TP-Link.
Het mooiste zou zijn om "seamless" switchen van AP te hebben, maar ik krijg dit niet goed voor elkaar (en kan er ook geen goede guides voor vinden).

Thanks alvast!
Het lijkt me dat seamless roaming niet in te stellen is in LEDE aangezien dan beide AP's ook met elkaar moeten kunnen communiceren doormiddel van iets van een controller.

Je zou kunnen proberen het zendvermogen van de Netgear omlaag te zetten zodat je client eerder switcht. De keus voor een AP is namelijk de keus van de client en niet van de AP's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Ben.Hahlen schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:41:

Dit is het geval:

Thanks alvast!
In mijn Asus router (RT-AC86U) kon ik instellen dat wanneer clients onder een bepaalde rssi/db waarde kwamen, ze eraf gegooid werden. Het is niet de netste manier maar het werkte op zich wel.
Zit er zo'n optie in jouw router/AP wellicht?

Sinds een aantal maandjes ben ik over op Ubiquiti Unifi (USG, CloudKey, 2x US-8-60W en 2x UAP-AC-PRO) en dan wordt het allemaal wat mooier afgehandeld ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Voor zij die nog weten hoe het geëindigd is:
Update 04

Volgt er deze week of volgende week ergens weer een update.
De 37U rack die ik wilde en maar niet 2e hands kon vinden dan maar nieuw besteld.
Deze beauty komt er aan <3 :
Afbeeldingslocatie: https://netwerkproducten.com/content/products/4358626/19-6837-1jpg.jpg

Edit: met ook wat nieuwe router en switch hardware die wat later komt *O*

[ Voor 7% gewijzigd door masauri op 11-10-2017 18:29 ]

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Laatst online: 04-10 10:18
Waarom meteen een 37U rack? Was je met een 22U niet klaar geweest?
Of zit je met de ruimte voor het wegwerken van de bekabeling.

Ik heb thuis een 22U rack staan en heb er ook wel wat moeite mee om de bekabeling netjes weg te werken.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 20:46
Ik her ook zo'n type rack maar dan de 18u uitvoering, is voor thuis groot genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

HMaster_II schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 09:54:
Waarom meteen een 37U rack? Was je met een 22U niet klaar geweest?
Of zit je met de ruimte voor het wegwerken van de bekabeling.

Ik heb thuis een 22U rack staan en heb er ook wel wat moeite mee om de bekabeling netjes weg te werken.
37U was het maximale dat in de kelderruimte ging waar hij moet staan.
Dit geeft me genoeg werkruimte voor al mijn hardware in kwijt te kunnen die ik heb staan en waar ik mee uit wil breiden in de directe toekomst.
Ook is het omv wat rugklachten handiger om wat hoger te kunnen werken.

Maar wat was me dat een avontuur vanmorgen.
Hij werd geleverd tegen 9 uur met een vrachtwagen.
Hij kon volgens hem niet op de oprit parkeren.
Dus schuin geparkeerd en dan met de laadklep omlaag.
Ging zijn elektrische forklift niet door de goot en liep hij vast op de rubber die we erin hebben liggen.
Palet gewoon gedropped en vertrokken en daar stond t pak dus, 150KG.
Met de kruiwagen als hulpmiddel de doos erop gelegd, en zo naar beneden de oprit af om naar de kelder te gaan.
Daar nog eerst het pallet eraf gedaan en de wieltjes geïnstalleerd, omdat ik m anders niet rechtgezet kreeg in de kelder.

Tegen 11u20 waren we daar mee klaar.
Nu zijn net de lades e.d. aangekomen dus kunnen we er mee beginnen.
Hoewel de switch en router nog niet verstuurd zijn, ach ja, komt nog wel.
Ik kan verder, en weet waar ik de rest van de middag aan ga spenderen.
Oh ja, ik moet nog 2 deurlijstjes van 1cm afbreken omdat de rack anders niet door kan rollen naar de juiste ruimte, ook altijd leuk |:(
Ach ja, alles voor het goede doel!

Edit: Alles is intussen omgehuisd, ik ga nog nieuwe utp kabels moeten bestellen omdat ik anders de kast niet dicht krijg vanwege de spanning. Verder helaas de coax kabel geraakt die naar de tv in de woonkamer gaat :? Aangezien ik geen coax materiaal heb hopen dat men elektricien snel kan komen om dat te fixen, want ik kan niet verder ondertussen.

[ Voor 9% gewijzigd door masauri op 12-10-2017 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:46
Julian97 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:08:
[...]
Het lijkt me dat seamless roaming niet in te stellen is in LEDE aangezien dan beide AP's ook met elkaar moeten kunnen communiceren doormiddel van iets van een controller.

Je zou kunnen proberen het zendvermogen van de Netgear omlaag te zetten zodat je client eerder switcht. De keus voor een AP is namelijk de keus van de client en niet van de AP's.
Ik was aan het hopen dat LEDE wel iets van een controller kan installeren, om dat te faciliteren, maar goed, nog maar eens naar op zoek :-)

Ik zal het zendvermogen van de Netgear ook wat omlaag zetten, had de TP-Link al op het laagst gezet, zodat die iig alleen boven echt goed is, maar de Netgear moet ook de eerste verdieping faciliteren (nog).
tozzke schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 17:26:
[...]
In mijn Asus router (RT-AC86U) kon ik instellen dat wanneer clients onder een bepaalde rssi/db waarde kwamen, ze eraf gegooid werden. Het is niet de netste manier maar het werkte op zich wel.
Zit er zo'n optie in jouw router/AP wellicht?

Sinds een aantal maandjes ben ik over op Ubiquiti Unifi (USG, CloudKey, 2x US-8-60W en 2x UAP-AC-PRO) en dan wordt het allemaal wat mooier afgehandeld ;)
Hmz... Daar moet ik maar eens naar op zoek :-)

Ubiquiti is leuk spul, maar heb net begin dit jaar alles omgezet naar de huidige setup, dus kan het niet meer echt verantwoorden (zowel aan mezelf als aan de vrouw ;) ) om het wéér opnieuw te doen.

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43
Julian97 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 11:08:
[...]

LEDE kan het zeker wel, maar niet gemakkelijk vanuit Luci. Je moet gebruik maken van 802.11r, daarvoor moet je wpad installeren ipv wpad-mini en eea via de commandline configureren. Google maar eens op die termen en je komt genoeg how-to's tegen :)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• HYM1100S
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ondertussen een keer tijd voor een update op mijn vorige post in dit topic -> Linkje
Ben dusdanig gecharmeerd van het Unifi spul dat ik er volledig op overgestapt ben. 8)

(klikken voor grotere afbeeldingen)

Nieuwe patckast inhoud
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MQFrozB.jpg

Nieuw overzicht
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1yz5b5C.jpg

Nieuwe thermometer
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d2WcFnL.jpg

De Zotac mini pc is verkocht. Deze draaide enkel de Unifi Controller. Dit doet de Unifi Cloudkey nu.
De Draytek 2925 is ook verkocht en vervangen door een Unifi USG3P.
Voor de HP ProCurve 1810G-24 (te koop) is een Unifi US-24 voor in de plaats gekomen.
En voor de TP Link PoE injectors in de plaats is een Unifi US-8-150W gekomen.

Ik heb specifiek voor deze opzet gekozen en bijvoorbeeld niet een Unifi US-24-250W omdat deze te diep is voor in de patchkast en deze twee modellen wel precies passen. Daarnaast zijn de Unifi US-24 en de US-8-150W stiller dan de Unifi 24 poorts switches met PoE.

Heb een thermometer geplaatst om de temperatuur in de gaten te houden. De temperatuur is nu stabiel rond de 29 graden bovenin en rond de 24 graden in het midden van de meterkast. Mocht het noodzakelijk zijn dan plaats ik een ventilator bovenin de meterkast.

Overzicht aanpassingen:

Nieuw in de meterkast:
- 1U 250mm diep legbord
- Unifi USG3P
- Unifi Cloudkey
- Unifi US-24 Switch
- Unifi US-8-150W Switch
- Thermometer

Verplaatst in meterkast:
- 1 PDU verplaatst van patchkast naar de achterwand van de meterkast
(dit zodat de Hirschmann versterker en Ziggo modem ook op de UPS aangesloten zijn)
- Lampje van de action verplaatst naar de zijwand van de meterkast
(met de warmte in de kast hield het dubbelzijdige tape het niet. Zit nu geschroefd)

Weg uit Meterkast:
- Draytek 2925 Router (verkocht)
- HP ProCurve 1810G-24 (te koop)
- Zotac AD02 PC (verkocht)
- TP-Link PoE injectors (niet langer in gebruik)

Nieuw in trappenkast:
- Unifi US-8-60W Switch
(i.p.v. HP ProCurve 8 poorts non-managed Gigabit Switch)

Nieuw op zolder:
- Unifi AC Pro
(Omdat op zolder het wifi signaal net niet sterk genoeg was)

Volgende projectje:
De kabelbende in de trappenkast. ;)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/i6Zqyvc.jpg

[ Voor 0% gewijzigd door HYM1100S op 14-10-2017 01:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• new_guy
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:39
Ziet er op de brandblusser na erg straks uit! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

HYM1100S schreef op zaterdag 14 oktober 2017 @ 00:48:
Ondertussen een keer tijd voor een update op mijn vorige post in dit topic -> Linkje
Ben dusdanig gecharmeerd van het Unifi spul dat ik er volledig op overgestapt ben. 8)

(klikken voor grotere afbeeldingen)

Nieuwe patckast inhoud
[afbeelding]
Mag ik is een dirty pic zien van het rangeerpaneel tussen het patchpanel en de switch? O-)
(Zie reden bij uitleg hieronder)

Ik heb gisteren zelf weer wat geklust nadat de nieuwe onderdelen waren binnen gekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GKa7L4fkn8psAZ0tBMVUOyFO/medium.jpg

Hieronder volgt de teardown (grote lege ruimtes weggelaten):
----|--------------------------------------------------
37|
----| (server naam plaat) 2U Blind panel
36|
35|
----| NIC Coax + Telenet modem
34|
33| 1U Blind panel
----|---
32| Ubiquiti EdgeRouter Pro - 8 port router + 2 SFP
----|---
31| 1U Blind panel
----|---
30| Good Connections 24-Port Patchpanel Cat6A
----|---
29| Blind panel
----|--
26| Ubiquiti EdgeSwitch ES-48-500W (500 Watt)
----|---
25|
----|---
24| Brushpaneel 1U with cable organiser
----|---
16|
----| PC Screen Space (fixed tray 1U - 550mm)
15|
----|---
14|
----| Keyboard + Mouse (Sliding Shelve)
----|---
01| Nas systems (Fixed tray (550mm))
----|----------------------------------------------------------

Tussen het patchpanel (30) en de switch (26) heb ik 3U ruimte moeten laten omdat de kabels anders te bol staan en daardoor tegen de glazen deur aankomen waardoor deze niet dicht gaat.
Op zich geen ramp, maar als ik het korter op elkaar zou zetten heb ik meer ruimte voor rackservers in de toekomst.
Dus dmv een rangeerpaneel denk ik dat wel op te lossen. (vandaar de dirty pic vraag @HYM1100S ;)

Verder heb ik van 16 tot 14 voorzien dat ik ipv een kvm console een oud pc scherm kan plaatsen met een tobo en muis.
Als ik ooit op een kvm overschakel heb ik meer ruimte natuurlijk, maar voor nu stoort het niet.
Ideaal op zithoogte om ergonomisch te kunnen werken.

Leuk detail, de Telenet model zit op de plaat zelf vastgeschroefd waardoor deze "zweeft".
De coax NIC ernaast ga ik nog vastzetten zodat deze ook gefixeerd staat maar ik weet nog niet juist hoe.

Ik zou voor boven de nas die op 01 staat nog een 2e fixed shelve kunnen kopen en vastzetten als ik zou uitbreiden zonder rackmodel. Dat zou nét passen.

Verbeterpunten, (en feedback hierover zou ik zéér appreciëren):
- Op het bovenste 2U blindpaneel ga ik nog de naam zetten als ik die gevonden heb.
(uitboren, plexi erachter met wat led licht voor het mooie effect)
- Ik mis dus nog wat 1U blind panels voor tussenin.
- Ik zou is moeten zien hoe ik alle kabels tussen het patchpaneel en de switch krijg dmv een rangeerpaneel
- Ooit is kijken voor een 2e hands KVM console voor in de rack.
- Kabels moeten nog samengebonden worden en weggewerkt als ze zijn aangelegd in de kast
- Iets voor achter de NIC en modem te plaatsen zodat de kabels niet zichtbaar zijn die omhoog lopen vanuit het patchpanel
- En ik heb nog niet één softwarematige aanpassing kunnen doen dus dat is voor morgen :P

- Ik heb nog een sliding shelve over, die is nog eventueel ergens voor te gebruiken.
Maar hoe vinden jullie de indeling op zich, of zou je het anders schikken?

[ Voor 4% gewijzigd door masauri op 15-10-2017 13:56 . Reden: Kleine toevoegingen ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HYM1100S
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MRX0xQt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

Ik merk dat ik vrij stugge kabels heb om de verbindingen te maken dat ik niet goed weet of ik alles wel zo mooi weggewerkt krijgt als ik het korter op elkaar zet.;
Ik had eerst 25cm kabels die je nu op de foto ziet, vandaag met 50cm geprobeerd maar nog vrij stug om het goed geplooid te krijgen als ik ze korter op elkaar wil.
Tzou toch te zot zijn om langere kabels te kopen om 15 cm verticaal te overbruggen |:(
Misschien zijn ze gewoon veel te dik afgeschermd waardoor ze de soepelheid missen die ik nodig heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Laatst online: 04-10 10:18
masauri schreef op maandag 16 oktober 2017 @ 23:08:
[...]

Ik merk dat ik vrij stugge kabels heb om de verbindingen te maken dat ik niet goed weet of ik alles wel zo mooi weggewerkt krijgt als ik het korter op elkaar zet.;
Ik had eerst 25cm kabels die je nu op de foto ziet, vandaag met 50cm geprobeerd maar nog vrij stug om het goed geplooid te krijgen als ik ze korter op elkaar wil.
Tzou toch te zot zijn om langere kabels te kopen om 15 cm verticaal te overbruggen |:(
Misschien zijn ze gewoon veel te dik afgeschermd waardoor ze de soepelheid missen die ik nodig heb...
Ik zou gewoon kijken naar de soepele CAT kabels. Je hebt voor simpel doorpatchen niet de stugge versies nodig.

En... Misschien een beetje laat, maar je kan ook de hele patchrail in de kast een paar slots naar achteren monteren. Als je uitschuifbare legborden hebt, is het geen probleem. Dan kan je de huidige kabels blijven gebruiken en kan je een een mooie lus in leggen . Het is even werk als je dit alsnog zou doen, maar beter even aanklooien en proberen en je hebt er langer plezier aan. ;)

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Vorig jaar ook mijn meterkast netjes gemaakt. Ik merk dat het in de loop der tijd het toch weer rommelig wordt. Daarom wil ik binnenkort verdergaan met afwerken van wat er het afgelopen jaar is bijgegroeid. Hiervoor ben ik op zoek naar een soort van verlengingsprofielen die ik op mijn bestaande rack kan schroeven. Ik stel mij voor een profiel dat ik achter het bovenste en onderste 1U panel schroef, en 1U naar boven en 1U naar onderen uit steekt. Hierdoor win ik 2U aan ruimte op mijn bestaande 4U rack. Ik heb al gezocht, maar ik denk dat ik de verkeerde zoektermen gebruik, want deze profielen lijken niet te bestaan. Hebben jullie een idee hoe deze profielen heten zodat ik wat gerichter kan verder zoeken? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

GEi schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 21:54:
Vorig jaar ook mijn meterkast netjes gemaakt. Ik merk dat het in de loop der tijd het toch weer rommelig wordt. Daarom wil ik binnenkort verdergaan met afwerken van wat er het afgelopen jaar is bijgegroeid. Hiervoor ben ik op zoek naar een soort van verlengingsprofielen die ik op mijn bestaande rack kan schroeven. Ik stel mij voor een profiel dat ik achter het bovenste en onderste 1U panel schroef, en 1U naar boven en 1U naar onderen uit steekt. Hierdoor win ik 2U aan ruimte op mijn bestaande 4U rack. Ik heb al gezocht, maar ik denk dat ik de verkeerde zoektermen gebruik, want deze profielen lijken niet te bestaan. Hebben jullie een idee hoe deze profielen heten zodat ik wat gerichter kan verder zoeken? Alvast bedankt!
Als ik het goed kan begrijpen, bestaat zoiets inderdaad?
Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien :s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:27
Afgelopen weeken ook maar eens een begin gemaakt.

Eerst alle kabels getrokken, de helft van de WCD's gemonteerd en alles in de meterkast aangesloten.

Binnenkort eerst nog eens alle verbindingen testen en dan alles vastzetten en netjes wegwerken.

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/4slfyq2xcb/IMG_20171015_143449.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/4slfyq2a6z/IMG_20171015_143453.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/34c31j9n57/IMG_20171015_143501.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/8c7doj6hzf/IMG_20171015_150038.jpg

Ik ben wel nog op zoek naar iets waarmee ik de kabels netjes over de muur kan leiden.
Ik dacht zelf aan zo'n plastic strip met lussen waar je de kabels in kunt duwen (naast elkaar), maar krijg zoiets niet gevonden.
Iemand tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grim
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
NeutraleTeun schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 07:56:
Ik ben wel nog op zoek naar iets waarmee ik de kabels netjes over de muur kan leiden.
Ik dacht zelf aan zo'n plastic strip met lussen waar je de kabels in kunt duwen (naast elkaar), maar krijg zoiets niet gevonden.
Iemand tips?
Is dit wat je zoekt?
Afbeeldingslocatie: https://thingiverse-production-new.s3.amazonaws.com/renders/b1/e5/0a/1e/0f/55532e5c65126dbe4e769f3126053c8f_preview_featured.jpg
https://www.thingiverse.com/thing:1320948

Zoekopdracht 'cable' op thingiverse: https://www.thingiverse.c...e&sa=&dwh=6759e71648afac2

Uiteraard wel nog een 3d-printer nodig of een kennis die het heeft.

Steam: Grim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Wellicht dezelfde kabelgoten die ik ook heb gebruikt? Werkt snel en netjes, en ziet er heel strak uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• proostyves
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:19
Heb mijn netwerk ook een beetje uitbebreid.
Cablemanagement moet nog wat beter en de Procurve kan op pensioen als ik eens de tijd neem om VLANs in te stellen op de Ubiquiti >:) .

Voor cablemanagement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:27
Nee, aan de zijkant heb ik niet echt de ruimte ervoor.

Volgens mij ken ik die strips voor gereedschap. Om schroevendraaiers in te hangen. Rood zijn ze meestal.

Zoiets
https://www.conrad.de/de/...rkzeug-halter-801130.html
Maar dan simpeler en goedkoper.

[ Voor 25% gewijzigd door NeutraleTeun op 18-10-2017 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
NeutraleTeun schreef op woensdag 18 oktober 2017 @ 07:56:
Afgelopen weeken ook maar eens een begin gemaakt.

Eerst alle kabels getrokken, de helft van de WCD's gemonteerd en alles in de meterkast aangesloten.

Binnenkort eerst nog eens alle verbindingen testen en dan alles vastzetten en netjes wegwerken.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Iemand tips?
Ik zou denk ik zoiets gebruiken: https://www.elektroschake...gskoker-vk40x40-lg2-85532
Oftewel hetzelfde wat @GEi ook gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:46
masauri schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:30:
[...]

Met de kruiwagen als hulpmiddel de doos erop gelegd, en zo naar beneden de oprit af om naar de kelder te gaan.
Daar nog eerst het pallet eraf gedaan en de wieltjes geïnstalleerd, omdat ik m anders niet rechtgezet kreeg in de kelder.
Even een side note, mijn ouders hebben ook een kelder met afrit. En die heeft toch al een aantal keer blank gestaan de afgelopen 25 jaar. Dus ik weet niet of jij die van jouw koud op de grond zet. Anders zou ik toch proberen hem wat hoger te zetten.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Pagina: 1 ... 21 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2