Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 20 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisTum
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 04-10 14:57
Miss_80 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:58:
Waar ga jij bestellen als ik vragen mag? Ik ben al zoveel websites tegen gekomen. Geen idee of er veel verschil zit tussen die websites.
Over het algemeen maakt het niet veel uit waar je de spullen besteld, de prijzen liggen zo beetje allemaal op het zelfde niveau. Het kan wel voordelig zijn om de totaal prijs te vergelijken, hier kan soms wel eens een verschil in zitten voor de kosten.

Ik zelf bestel vaak via Elektrobode.nl, Elektrototaalmarkt.nl, netwerkproducten.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:46
ik zal mijn lan afwerking ook maar eens gaan posten.

half jaar geleden huis uit 85 gekocht, nergens lan aansluit punten natuurlijk.
gelukkig moest er nog veel verbouwd worden

en eindelijk is alles af.

op zolder heb ik een 19inch 6u patch kast staan waarin alles in zit, waarom op zolder? in mijn meterkast onder de trap zit ook de stadverwarming, komt hier wel eens voor dat deze lekt, wil niet dat alles nat wordt
voor de oplettende mensen onder ons: achterkant patchkast zit er nog niet in. je kijkt nu in de koker die van kruipruimte tot zolder loopt (ideaal voor kabels)

foto:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/mjbfxk.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nD6kofe.jpg

wat zit er in:

2 x patchpaneel, nu ongeveer 35 poorten in gebruik.

2x netgear switch, 1tje draait er nog maar.

1x dell pc, vanuit hier draait xpenology enzo.

het ziggo modem. (groene kabel doorgetrokken tot zolder.

wilde dat het verbruik zo laag mogelijk was,nou dat is gelukt

verbruik pc: 7 watt! (I7, 8gb, 256ssd, 2tb hd, 2x dp naar 2x tv in huis
verbruik switch 3watt _+/- 10 poorten in gebruik.
ziggo modem : veel te veel :(

alles krijgt zijn spanning vanuit 1x 12v voeding (ook in patchkast. netgear is omgebouwd naar 12v (was 5)
deze voedt tevens 2x camera, antenne versterker, fritzbox op beneden verdieping.

patchpanelen zijn deze : https://azerty.nl/product...50/patchpaneel-rj-45-x-24
switch zijn de netgear GS724T en de GS716t.
gebruiktecat kabels zijn cat 6

patchkabels in kast zijn nu nog simpel cat 5e, deze gaan nog vervangen worden maar deze had ik nog liggen :+

[ Voor 15% gewijzigd door Simply_jeroen op 13-08-2017 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:35
jeroenvervuren schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 18:17:
[...]
1x dell pc, vanuit hier draait xpenology enzo.
Welk model is dat?
het ziggo modem. (groene kabel doorgetrokken tot zolder.
Geen verslechtering in internetsnelheid/stabiliteit gemerkt? Meestal wil je het modem juist zo dicht mogelijk bij AOP/ISRA hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
ThinkPadd schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 18:55:
[...]

Welk model is dat?

[...]

Geen verslechtering in internetsnelheid/stabiliteit gemerkt? Meestal wil je het modem juist zo dicht mogelijk bij AOP/ISRA hebben.
Het is de optiplex 9020 i7 gen 4

Snelheid is geen verschil merkbaar, waarde zijn ook gewoon goed. zelfde kabel gebruikt met goede las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:52
Dit weekend de nodige kabels onder de vloer naar de garage getrokken. De cat 5e en cat 6 kabel liggen los door de kruipruimte , aangezien ik kan zwemmen in het piepschuimkorrels wat er ligt en ik niet kan zien of er water onder ligt, heb ik besloten om niet met de boormachine onder de vloer te gaan. Ook gelijk 12 cat 6 kabels vanuit de woonkamer doorgelegt en nog 2x een ymvk 3x2.5mm2 voor de wasmachine en de droger.
Totaal 27 kabels. 2x ymvk. 3x alarmkabel en 22 cat 5e en cat6 kabels. Dat brengt het aantal kabels in de patchkast op 40 stuks.
Binnenkort plaats ik foto's

[ Voor 10% gewijzigd door vincedd op 13-08-2017 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-10 19:56
sterk bezig ! ik ben dus niet de enige die voor elk apparaat een aparte kabel naar het patchrack trekt ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbiertank
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-09 14:22
Na al een tijdje dit forum te hebben gevolgd, vond ik het tijd om ook mijn 'meterkast' te delen. Sinds een aantal maanden zijn mijn vriendin en ik de gelukkige bezitters van een mooie (bestaande) hoekwoning. Hierin wilde ik graag een aantal netwerkaansluitingen aanleggen. Uiteindelijk wil ik alle ruimtes voorzien van minimaal 2 aansluitingen. Voorlopig houd ik geen rekening met de slaapkamers. Misschien in de toekomst met een verbouwing.

Door gebrek aan ruimte in de meterkast, heb ik gekozen voor een 19"/2U muurbeugel in de meterkast en een 19"/6U muurbeugel in het washok. De belangrijkste apparatuur staat in het washok. Denk aan de router (icm wifi), switch, patch panel, NAS, printer. In de meterkast hangen het modem, een tweede switch en een patch panel. Beide patch panels bevatten 24 aansluitingen en de switches 16. Klinkt wat gek, maar ik had een extra poort op de panels nodig voor het internetsignaal vanuit het modem naar de router. Hiervoor heb ik dan ook een aparte kabel lopen door het huis naar de wasruimte. Uiteindelijk gaat er van de router een kabel weer terug naar de meterkast om gekoppeld te worden met de switch. Ook heb ik een aparte kabel van de router via de patch panel naar een access point voor de woonkamer.

De gekochte producten:
- pricewatch: TP-Link Talon AD7200-AD7200 Multi-Band Wi-Fi Router
- pricewatch: TP-Link AC1900 Draadloos Gigabit Access Point AP500
- pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE
- https://netwerkproducten....6u-19-inch-p-4237800.html
- https://netwerkproducten....inch-zwart-p-4359050.html
- https://netwerkproducten....h-denisity-p-4357598.html
- https://netwerkproducten....0-mm-zwart-p-4180100.html

Daarnaast nog wat kabels, etc. Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen :)

Als je dit leest, verdoe je je tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbiertank
De beloofde foto's van de meterkast. Heb nog niet alles aangesloten, maar dat komt hopelijk deze week. Daarnaast moet ik nog alles in het washok ophangen en aansluiten.

Meterkast 1

Meterkast 2

[ Voor 16% gewijzigd door henkbiertank op 16-08-2017 09:14 . Reden: Kleinere afbeeldingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

henkbiertank schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 13:50:

Door gebrek aan ruimte in de meterkast, heb ik gekozen voor een 19"/2U muurbeugel in de meterkast en een 19"/6U muurbeugel in het washok.
Wordt dat niet veel te vochtig daar?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbiertank
Sircuri schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 09:14:
[...]

Wordt dat niet veel te vochtig daar?
Het is een vrij grote ruimte van ongeveer 2m × 2m met een open doorgang. Dus ik vermoed/hoop dat dat goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 16:16
rens-br schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 13:22:
Na ongeveer een jaar geleden veel gebruik gemaakt van de tips in dit topic en mijn setup heb geïnstalleerd. Nu toch ook maar eens een keer wat foto's gemaakt.

Vooraf:
[afbeelding]

Achteraf:
[afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Ik had een vraag over de foto waarop je ziet dat er een groene kabel van UPC een grijze buis in gaat. Zo buis heb ik ook in de meterkast. Kan daar zo maar een kabel doorheen? En zo ja, waar komt die dan uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 10:11

jeka

Support your local club.

Ik laat een huis bouwen en zit er over na te denken om naast mijn meterkast nog een kast te maken voor mijn netwerk apparatuur. Dus mijn loze leidingen daar uit laten komen en mijn glasvezel binnen te laten komen.

Goed idee of overkill?

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:39

lier

MikroTik nerd

Je zal begrijpen dat iedereen hier enthousiast zal reageren.
Als je de mogelijkheid/keuze hebt zeker doen!

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:28
Zorg wel voor een flinke doorvoermogelijkheid tussen meterkast en patchkast, zodat je een loze leiding ook altijd nog kunt gebruiken om elektra doorheen te leggen. Het zou zomaar kunnen dat een kamer waar nu netwerk en coax naartoe gaat, over tien jaar een fijne plek is om een saunacabine neer te zetten. Wel zo handig om er dan een eigen krachtgroep naartoe te kunnen leggen :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
jeka schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 11:02:
Ik laat een huis bouwen en zit er over na te denken om naast mijn meterkast nog een kast te maken voor mijn netwerk apparatuur. Dus mijn loze leidingen daar uit laten komen en mijn glasvezel binnen te laten komen.

Goed idee of overkill?
Ik zou het absoluut geen overkill noemen.
Een huis bouw je maar 1 keer en daarna kan je niet veel meer wijzigen behalve bij een verbouwing natuurlijk.
Als je het geld ervoor hebt zal ik zeker extra loze leidingen laten leggen voor je netwerk.
Dat is absoluut geen overbodige luxe.

Maar zoals hierboven al aangegeven laat ook extra loze leidingen leggen voor elektra.
Kan ook altijd handig zijn ;)

En wellicht (ik weet niet hoever je plannen al zijn) een loze leiding op de overloop laten uitkomen voor een access-point.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Frid0 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:45:
[...]

Ik had een vraag over de foto waarop je ziet dat er een groene kabel van UPC een grijze buis in gaat. Zo buis heb ik ook in de meterkast. Kan daar zo maar een kabel doorheen? En zo ja, waar komt die dan uit?
Die buis zal waarschijnlijk naast je voordeur naar buiten komen of wellicht aan de voorkant van je huis / straatzijde. Verder is het voor ons lastig verder in te schatten zonder een fotootje of iets dergelijks.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Sircuri schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:09:
[...]

Die buis zal waarschijnlijk naast je voordeur naar buiten komen of wellicht aan de voorkant van je huis / straatzijde. Verder is het voor ons lastig verder in te schatten zonder een fotootje of iets dergelijks.
Sorry! je heb helemaal gelijk, zie nu pas dat ik de foto niet meer gekopieerd heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gOqRcYNBHNua3AwEt7eqDeMs/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:25

painkill

Pain(k)(ill)

Dat is een zakleiding en er zitten waarschijnlijk nog wat verdiepingen boven/onder jou.
Komt uiteindelijk in een centrale meterkast uit neem ik aan.
Bij normale woonhuizen gaat de kabel inderdaad de grond in en naar buiten, in appartementen/flats zoals hier gaat het net wat anders.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
painkill schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:33:
Dat is een zakleiding en er zitten waarschijnlijk nog wat verdiepingen boven/onder jou.
Komt uiteindelijk in een centrale meterkast uit neem ik aan.
Bij normale woonhuizen gaat de kabel inderdaad de grond in en naar buiten, in appartementen/flats zoals hier gaat het net wat anders.
Bedankt!

Maar dat is niet een foto van mijn meterkast maar 1 die ik vond op het internet.
Ik dacht, als ik die ook heb en loopt door naar zolder kan hem gebruiken om een kabel naar zolder te trekken. Maar als ik het zo lees ben ik bang dat ik die niet heb in mijn meterkast omdat ik in een normal rijtjeswoning woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-09 17:17
Op de foto hieronder zie je de meterkast met netwerk apparatuur hier thuis. Een redelijke puinhoop :+ .
Het probleem is dat alle kabels in de meterkast uitkomen, maar dat er eigenlijk te weinig ruimte is voor alle apparatuur. Ik vraag me af wat ik het beste kan doen. Een andere plek zoeken voor alle apparatuur en alleen de Experiabox in de meterkast laten (daar komt de ADSL aansluiting binnen), of is er bijvoorbeeld een rack, patch panel en switch die passen in de ruimte waar al die apparatuur nu staat op de foto (~40 cm breed).

Op dit moment is alles aan twee kanten getermineerd met RJ45 pluggen, dus dat is sowieso niet ideaal. Er komen ook een aantal COAX kabels binnen die verbonden zijn met DECA (MOCA) adapters. Op het begin ging het allemaal wel, maar nu staat er zoveel dat het allemaal niet meer past (te weinig poorten in de router en te weinig stopcontacten...). Het is de bedoeling dat er nog meer kabels getrokken worden dus nu vraag ik me af of het nog zin heeft om die in de meterkast uit te laten komen of dat het toch beter is om alles ergens anders te plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GoOSXQNl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-10 07:50
Frid0 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 10:45:
[...]

is het een flat zo ja is dit de pijp waar de kabels van de boven buren ook door gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lekkere spagetti.....

Maar begin maar met het vervangen van de oude "varkenssnuiten" (die telefoon aansluitingen met dikke pennen) door RJ45, of een klein patch paneel. Scheelt een hoop centimeters.
Verder kan je de stekkerblok, ergens hoog in de meterkans vastzetten. Alle adapters hebben minimaal 80-100 cm snoer eraan. Scheel ook weer ruimte.

Ook kabels aan elkaar binden met klittenband of ty-raps (niet te hard aantrekken) maakt het overzichtelijker.

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:48
Kenissen van mij zouden graag internet hebben op een locatie die op 15-20 meter van hun router staat.
Deze locatie bevindt zich echter in een soort bijgebouw, waardoor de ethernetkabel (WiFi is geen optie) van router naar eindpunt een stukje langs de buitenmuur moet lopen.

Kan ik hiervoor een "gewone" ethernetkabel gebruiken, of zijn er speciale types die bijvoorbeeld iets duurzamer of weatherproof zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door SanderH_ op 17-08-2017 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:28
SanderH_ schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:53:
Kenissen van mij zouden graag internet hebben op een locatie die op 15-20 meter van hun router staat.
Deze locatie bevindt zich echter in een soort bijgebouw, waardoor de ethernetkabel (WiFi is geen optie) van router naar eindpunt een stukje langs de buitenmuur moet lopen.

Kan ik hiervoor een "gewone" ethernetkabel gebruiken, of zijn er speciale types die bijvoorbeeld iets duurzamer of weatherproof zijn?
Je hebt speciale buitenkabel die betere isolatie biedt tegen de elementen. Zie bijvoorbeeld de producten hier: (not affiliated): https://netwerkproducten....el-voor-buiten-c-333.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:26

Totaalgeflipt

De enige echte

SanderH_ schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 13:53:

Beter gebruik je daar een buitenkabel voor.
https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

• SanderH_
thomasv schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:05:
[...]

Je hebt speciale buitenkabel die betere isolatie biedt tegen de elementen. Zie bijvoorbeeld de producten hier: (not affiliated): https://netwerkproducten....el-voor-buiten-c-333.html
Het zal dan deze worden.

Die zijn ook gwn te termineren als een standaard ethernetkabel? Dat maakt het trekken van de kabel namelijk iets makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:26

Totaalgeflipt

De enige echte

SanderH_ schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:25:
[...]

Het zal dan deze worden.

Die zijn ook gwn te termineren als een standaard ethernetkabel? Dat maakt het trekken van de kabel namelijk iets makkelijker.
Aan beide kanten dit maken en 2 kabels aanleggen?
https://netwerkproducten....-dn-9002-n-p-3429000.html

• SanderH_
Zo een wanddoos is misschien wat overkill. RJ45 connector langs beide kanten zou op zich moeten volstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32
SanderH_ schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:34:
[...]

Zo een wanddoos is misschien wat overkill. RJ45 connector langs beide kanten zou op zich moeten volstaan.
Als je het netjes wilt doen (daar is dit topic toch voor?) dan gebruik je wandcontactdozen als eindpunt voor je netwerkkabel met harde kern. De kabel tussen je wandcontactdoos en apparaat dan wel zachte kern, dit is meer geschikt en bestand tegen het constante buigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:28
SanderH_ schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:25:
[...]

Het zal dan deze worden.

Dat zou je kunnen doen maar zoals @Capa en @Totaalgeflipt aangeven is een wandcontactdoos wellicht de beste optie in verband met de stugge kabel die je in grondkabel tegen komt in de grondkabel zit. Dit om schade aan het uiteinde van de kabel te voorkomen door buigen. Mocht je dat risico willen nemen, let dan wel op dat je RJ45 connectoren neemt voor stugge kabel.

[ Voor 8% gewijzigd door thomasv op 17-08-2017 15:03 ]

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-09 17:17
Zijn er nog bezwaren tegen het 'verticaal' monteren van een 19" wandbeugel zoals deze? Dus een kwartslag gedraaid zodat hij in de hoogte 19" is. Ik kan me niet voorstellen dat het wat uit zou maken bij een patchpanel of switch, maar ik vraag het toch maar even voor de zekerheid.

@SanderH_
Een RJ45 voor stugge kern werkt in principe prima, maar zoals Capa al aangeeft kan je het beter netjes doen.
Beschadigde kabels door buigen valt allemaal reuze mee. Vooral de grondkabels zijn al bijna niet te buigen, dus voordat je iets breekt moet er al behoorlijk wat kracht op komen.

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Snippo schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 17:37:
Zijn er nog bezwaren tegen het 'verticaal' monteren van een 19" wandbeugel zoals deze? Dus een kwartslag gedraaid zodat hij in de hoogte 19" is. Ik kan me niet voorstellen dat het wat uit zou maken bij een patchpanel of switch, maar ik vraag het toch maar even voor de zekerheid.
Enige wat ik me kan indenken is dat de krachten op het bevestigingsmateriaal (waarmee switch aan rack vastzit) anders zijn wanneer je hem een kwartslag zal draaien. Maar als het geen zwaar materiaal is, zal het wel loslopen denk ik.

Signature van nature

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

GEi schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 07:38:
Tot slot een OT vraag. Zag in jouw profiel dat je 15 jaar bent. Klopt dat wel? Respect hoor dat je dit allemaal al uitdenkt, voorbereid en realiseert _/-\o_ .
Nu klopt dat zeker, ben vandaag echt 15 geworden. Maar omdat echte taart uitdelen wat lastig gaat. Geef ik jullie een digitaal stukje dat via onze netwerken perfect heel en compleet binnen mag komen. ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.dieetikop.nl/fotos/taart/taart2.png

edit:
Dit bericht krijgt gewoon meer thumps-up's dan mijn echte netwerk. Erg bijzonder en dank jullie wel, allen.

[ Voor 10% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 18-08-2017 09:21 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Hoe zouden jullie het patch panel, switch & router positioneren op onderstaand bord?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DsknPhlm.jpg

Onderaan komen 3 UTP kabels toe, bovenaan 5 stuks. UTP-kabels die van de bovenverdieping komen kan ik langs de zijkant van het bord naar onderen laten lopen, en dan alle 8 stuks door een soort van buis naar de onderkant van het patch panel (geel) laten lopen...

De switch (blauw) is een behoorlijke loebas en kan ik via die rackmount brackets wel vastmaken, maar dan moet ik hem kantelen... De modem hangt trouwens rechts op het bord en valt eventueel wel te verplaatsen.

Wordt nogal lastig om alles netjes te houden gezien de plaats waar de stroomkabels naar toe moeten (midden van het bord), en de router die ik ook nog aan de switch moet kunnen koppelen :X

Is dit trouwens een goeie kabeltester?

EDIT: Heb ondertussen vlug deze kit nog besteld

[ Voor 11% gewijzigd door SanderH_ op 20-08-2017 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:49
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 18:27:
[edit]Dit bericht krijgt gewoon meer thumps-up's dan mijn echte netwerk. Erg bijzonder en dank jullie wel, allen.
Je snapt de hint blijkbaar niet. Wij hopen op echte taart! :Y)

EDIT: @T.Kreeftmeijer hieronder, Ik plaag je maar hoor :>

[ Voor 8% gewijzigd door Jerrythafast op 20-08-2017 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Jerrythafast schreef op zondag 20 augustus 2017 @ 18:42:
[...]

Je snapt de hint blijkbaar niet. Wij hopen op echte taart! :Y)
Dat wordt toch wel lastig, hahaha.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Dan is het goed. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 21-08-2017 07:00 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbiertank
Is dit trouwens een goeie kabeltester?

EDIT: Heb ondertussen vlug deze kit nog besteld
Ik heb dezelfde tester thuis gebruikt en lijkt prima te werken :) Volgens mij test het apparaat alleen of de kabels goed zijn aangesloten en niet op snelheid. Die zijn ook een stuk duurder als ik mij goed kan herinneren. Een speedtest gaf overigens wel de bevestiging van de snelheid (100Mbps up/down). Nog geen tijd gehad om de interne snelheid te testen.

[ Voor 4% gewijzigd door henkbiertank op 21-08-2017 08:23 . Reden: Zin toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@SanderH_ Die set heb ik ook, werkt prima voor het checken of de aders goed zijn. Testen doe ik met Iperf of Jperf of gewoon snel door een film te kopiëren naar de NAS. Gemiddeld boven de 100 MB/s vind ik goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
@henkbiertank @T.Kreeftmeijer

Thanks.

Enige inspiratie omtrent de plaatsing van patch panel / switch / router op het bord? :)

Ik had het patch panel eigenlijk liefst van boven laten komen, maar dat is niet mogelijk gezien de UTP kabels die van het gelijkvloers komen niet lang genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:29

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Heb al veel inspiratie opgedaan in dit topic, leuk om te zien. Heb een vraagje voor mijn thuissituatie die ik volgens mij nog niet teruggevonden heb.

Op de zolderverdieping (in het washok) van mijn nieuwbouwhuis komt één loze leiding uit. Ik heb hier twee CAT6 kabels naartoe getrokken en afgemonteerd met een dubbele CAT6 wandcontactdoos. Nu wil ik graag de twee zolderkamers ieder van minimaal 2 eigen aansluitingen voorzien. Hiervoor wil ik in het washok een tweede switch met 5 poorten plaatsen.

Nu zit ik echter met de vraag hoe ik van het washok naar de twee kamers ga. Rechtstreeks met netwerkkabels door de muren heen geboord naar de apparaten toe of (mijn voorkeur) op een nette manier door 5 extra inbouwdozen/aansluitingen te plaatsen in het washok (houten wandje, dus heel makkelijk) en vervolgens in de twee zolderkamers respectievelijk 2 en 3 wandaansluitingen te plaatsen (paar meter verderop achter hetzelfde houten wandje) en deze aansluitingen met elkaar te verbinden.

Je krijgt dan dit:
Switch meterkast -- patch panel meterkast -- wandaansluiting washok -- switch washok -- nieuwe wandaansluiting washok -- wandaansluiting zolderkamer -- apparaat

Eigenlijk creeer ik dus een tweede patchpanel, maar dan gemaakt van wandaansluitingen.

Wat ik me afvraag is of het gebruiken van extra wandaansluitingen met daartussen een stugge CAT6 kabel invloed heeft op de kwaliteit van het netwerk. Je krijgt dan namelijk best veel "koppelingen" in de lijn tussen router en eindapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbiertank
SanderH_ schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:17:
@henkbiertank @T.Kreeftmeijer

Thanks.

Enige inspiratie omtrent de plaatsing van patch panel / switch / router op het bord? :)

Ik had het patch panel eigenlijk liefst van boven laten komen, maar dat is niet mogelijk gezien de UTP kabels die van het gelijkvloers komen niet lang genoeg zijn.
Ik heb een patchbeugel gebruikt voor de patch panel en switch. De router staat bij mij op een hele andere plek (door gebrek aan ruimte in de meterkast) in huis. Heb een draadje heen en terug gedaan van/naar de meterkast.

In jouw geval zou je ook kunnen kijken naar een patch panel aan een muur. Die kun je misschien makkelijker verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbiertank
vanenkelen schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:20:

Eigenlijk creeer ik dus een tweede patchpanel, maar dan gemaakt van wandaansluitingen.
Waarom dan niet een patch panel gebruiken? ;) Lijkt me iets handiger om aan te sluiten en zeker als je meerdere aansluitingen wilt aanleggen, nemen wanddozen meer ruimte in beslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

henkbiertank schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:42:
[...]

Waarom dan niet een patch panel gebruiken? ;) Lijkt me iets handiger om aan te sluiten en zeker als je meerdere aansluitingen wilt aanleggen, nemen wanddozen meer ruimte in beslag.
Zou ook kunnen, is waarschijnlijk ook goedkoper :-). Maar ik vind het mooier om het netjes in de wand weg te werken dmv wanddozen, ruimte is niet echt een issue.

Maar ook als ik een patch panel zou gebruiken blijft denk ik dezelfde vraag open staan, heeft het toevoegen van een tweede patchpanel invloed op de kwaliteit van het netwerk? Als ik vanuit de waskamer rechtstreeks kabels zou leggen naar de apparaten scheelt dat een aantal koppelingen/overgangen.

Je hebt dus eigenlijk drie mogelijkheden:

1. Switch -- Patchpanel -- Wandcontactdoos -- Switch -- Wandcontactdoos -- Wandcontactdoos -- apparaat

2. Switch -- Patchpanel -- Wandcontactdoos -- Switch -- apparaat dmv lange kabel

3. Switch -- Patchpanel -- Wandcontactdoos -- Switch -- Patchpanel -- Wandcontactdoos -- apparaat

Hebben optie 1 of 3 impact op de kwaliteit van het gigabit netwerk, of is dit verwaarloosbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
henkbiertank schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:37:
[...]

Ik heb een patchbeugel gebruikt voor de patch panel en switch. De router staat bij mij op een hele andere plek (door gebrek aan ruimte in de meterkast) in huis. Heb een draadje heen en terug gedaan van/naar de meterkast.

In jouw geval zou je ook kunnen kijken naar een patch panel aan een muur. Die kun je misschien makkelijker verwerken.
Voor een patchbeugel is er jammer genoeg niet genoeg plaats (te breed).
Dat is trouwens exact het soort patch panel die ik heb: deze meerbepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-09 08:16
Volgende week gaat mijn (nieuwbouw)huis opgeleverd worden. Volgende week ga ik direct starten met een goede indeling van de meterkast. Wellicht kunnen jullie met mij mee denken of het onderstaande een goede bestellijst zal zijn.

Het huis zal bestaan uit de volgende aansluitingen:

Woonkamer
Ubiquiti
TP-Link TL-SG108E (8p managed switch):
- IPTV
- Televisie
- Playstation 4
- Intel NUC pc
- Wii U
- Sonos Play5
- Harman Kardon
- Uplink switch

Slaapkamer
2 poorten:
- Ubiquiti (later aanschaffen)
- IPTV

Zolder
2 poorten
- Ubiquiti (later aanschaffen)
- IPTV

De volgende fysieke aansluitingen:
4x woonkamer (voor eventueel aanpassen inrichting), 2x zolder, 2x slaapkamer

De kabels moet ik zelf nog door de loze leidingen trekken en moeten uit komen op een patch panel in de meterkast. Deze wordt aangesloten op een managed switch (TL-SG1016DE) om internet/IPTV door te sturen (T-Mobile Thuis glasvezel naar Ubiquiti EdgeRouter Lite met glas converter MC220L).

Ik schaf eerst één Ubiquiti AP-LR aan om te kijken hoe het bereik bevalt.

Ik heb de volgende bestel lijst bedacht:

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-SG108E-Gigabit Easy Smart Switch met 8 aansluitingen€ 31,37€ 31,37
1TP-Link TL-SG1016DE€ 86,32€ 86,32
1Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)€ 98,45€ 98,45
1Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router€ 92,37€ 92,37
1Digitus 10" CAT 5e Patch Panel€ 19,65€ 19,65
1TP-Link Gigabit Ethernet Media Converter MC220L€ 22,92€ 22,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 351,08

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
Welk type kabel ga je gebruiken? Cat 6 kabel op een Cat5e patchpaneel kan wel maar is niet zoals het hoort. Voor 7 euro meer heb je een Digitus Cat6 patchpaneel.

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
DeerDitch schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:05:
[...]

Welk type kabel ga je gebruiken? Cat 6 kabel op een Cat5e patchpaneel kan wel maar is niet zoals het hoort. Voor 7 euro meer heb je een Digitus Cat6 patchpaneel.
Ik was van plan om Cat5e te gaan gebruiken, maar dat ligt aan de kabels die er nu al liggen. De leidingen naar zolder zijn door de bouwer al met cat5e getrokken (dacht ik). Mochten ze wel Cat6 gebruiken, pak ik inderdaad een cat6 patchpaneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:04

masauri

aka qwybyte

CptMorgan schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 09:13:
[...]

Ik was van plan om Cat5e te gaan gebruiken, maar dat ligt aan de kabels die er nu al liggen. De leidingen naar zolder zijn door de bouwer al met cat5e getrokken (dacht ik). Mochten ze wel Cat6e gebruiken, pak ik inderdaad een cat6 patchpaneel.
Cat 6a bedoelde je? van 6e bestaat geen officiële standaard.
Zie ter referentie: Wikipedia: Category 6 cable

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CptMorgan
masauri schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:00:
[...]

Cat 6a bedoelde je? van 6e bestaat geen officiële standaard.
Zie ter referentie: Wikipedia: Category 6 cable
Dat ging uiteraard om een foutje. Heb het aangepast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
CptMorgan schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 11:19:

Woonkamer
Ubiquiti
TP-Link TL-SG108E (8p managed switch):
- IPTV
- Televisie
- Playstation 4
- Intel NUC pc
- Wii U
- Sonos Play5
- Harman Kardon
- Uplink switch
Wat doet die Uplink switch?
Als al die apparaten aangesloten moeten worden op die 8-poort switch, dan kom je 1 poort te kort... Namelijk de poort die verbonden wordt met je 16-poort switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
DeerDitch schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:18:
[...]

Wat doet die Uplink switch?
Als al die apparaten aangesloten moeten worden op die 8-poort switch, dan kom je 1 poort te kort... Namelijk de poort die verbonden wordt met je 16-poort switch.
Oh, die is misschien niet duidelijk. Maar daar bedoel ik inderdaad de poort mee naar de 16 poorts switch toe. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

CptMorgan schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:26:
[...]

Oh, die is misschien niet duidelijk. Maar daar bedoel ik inderdaad de poort mee naar de 16 poorts switch toe. :+
Maar dan heb je dus 9 kabel voor de 8 poort switch...? Of ga je IPTV een eigen kabel geven?
Kan ook niet tellen, de AP krijgt een eigen kabel?

[ Voor 8% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 22-08-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
CptMorgan schreef op dinsdag 22 augustus 2017 @ 11:26:
[...]

Ah, oke! Volgens mij is je lijstje dan wel redelijk compleet.
Nog ff een tip: Ik heb die TP-Link 16-poort switch zelf ook. Weet niet hoe je hem in je meterkast wil gaan schroeven, maar er zitten 2 beugels bij die je aan de zijkant vast kan maken. Is eigenlijk bedoelt om dat ding netjes in een patchkast te hangen, maar als je die beugels een kwartslag draait kan je hem ook tegen de wand van je meterkast schroeven, zoiets:

Meterkast-2

Of je doet net als ik; maak de behuizing open, boor 2 gaatjes in de onderkant van de behuizing, 2 schroeven erdoor in het hout, deksel erop en klaar (van die beugels kwam ik dus pas later achter) |:( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:12
vanenkelen schreef op maandag 21 augustus 2017 @ 10:49:
[...]

Zou ook kunnen, is waarschijnlijk ook goedkoper :-). Maar ik vind het mooier om het netjes in de wand weg te werken dmv wanddozen, ruimte is niet echt een issue.

Maar ook als ik een patch panel zou gebruiken blijft denk ik dezelfde vraag open staan, heeft het toevoegen van een tweede patchpanel invloed op de kwaliteit van het netwerk? Als ik vanuit de waskamer rechtstreeks kabels zou leggen naar de apparaten scheelt dat een aantal koppelingen/overgangen.

Je hebt dus eigenlijk drie mogelijkheden:

1. Switch -- Patchpanel -- Wandcontactdoos -- Switch -- Wandcontactdoos -- Wandcontactdoos -- apparaat

2. Switch -- Patchpanel -- Wandcontactdoos -- Switch -- apparaat dmv lange kabel

3. Switch -- Patchpanel -- Wandcontactdoos -- Switch -- Patchpanel -- Wandcontactdoos -- apparaat

Hebben optie 1 of 3 impact op de kwaliteit van het gigabit netwerk, of is dit verwaarloosbaar?
Je zou het nog iets aan kunnen passen naar mijn idee, dan haal je namelijk de wandcontactdoos op zolder weg en termineer je direct op een patchpaneel (mits je nog wat kabel lengte over hebt) en krijg je de volgende setup:
Switch -- Patchpaneel (meterkast) -- Patchpaneel (zolder) -- Switch > terug naar patchpaneel voor de kamers -- wandcontactdoos -- apparaat

Hoop dat mijn idee zo duidelijk is voor je ;)

Zo kan je alweer enkele "overige" verbindingen uitsluiten. Volgens mij een tijdje terug ook al een soortgelijke situatie/vraag hier in het topic gehad, maar weet zo even niet meer met wie en wanneer ;) (tussen Juni en nu uit m'n hoofd).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Annuk schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 00:42:

Zo kan je alweer enkele "overige" verbindingen uitsluiten. Volgens mij een tijdje terug ook al een soortgelijke situatie/vraag hier in het topic gehad, maar weet zo even niet meer met wie en wanneer ;) (tussen Juni en nu uit m'n hoofd).
Bedoel je die met punten X, Z, O en Y?
Ben.Hahlen in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

En anders weet ik het ook niet, er komt zoveel langs, hier.

Misschien wel mijn ideale situatie, maar weet niet of ik die gedeeld had. :?

[ Voor 23% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 23-08-2017 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Annuk schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 00:42:
[...]

Hoop dat mijn idee zo duidelijk is voor je ;)
Zeker, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 07:36:
[...]

Bedoel je die met punten X, Z, O en Y?
Ben.Hahlen in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

En anders weet ik het ook niet, er komt zoveel langs, hier.

Misschien wel mijn ideale situatie, maar weet niet of ik die gedeeld had. :?
Dat was ik! :-)
Overigens heb ik dat reeds uitgevoerd. Zal er een fotootje van maken hoe het nu opgelost is.

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

8)7 Maar dat waar @Annuk op reageerde, was toch helemaal niet van je.
Overigens heb ik dat reeds uitgevoerd. Zal er een fotootje van maken hoe het nu opgelost is.
Ben benieuwd...

[ Voor 10% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 24-08-2017 09:30 ]

• Annuk
@T.Kreeftmeijer dat was ik indd wel ;)
@Ben.Hahlen zat met een vergelijkbaar probleem, weet (nog) niet hoe hij dat heeft opgelost maar had toen geadviseerd om meerdere inbouwdoosjes te gebruiken als soort van patchpaneel.

Dat is natuurlijk ook een optie voor @vanenkelen mits dat mogelijk is bij hem, anders evt een patchpaneeltje plaatsen/ophangen. Maar dat is ook een beetje afhankelijk van hoeveel verdere aansluitingen je vanaf daar wilt verdelen.
Bij meer dan 4 (met redelijk goedkope inbouwdoosjes) is een patchpaneel goedkoper, en in veel gevallen zelfs al bij meer dan 2 (het betere spul en/of bijpassend aan je schakelmateriaal).

• vanenkelen

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Zoals ik het nu lees is het in ieder geval geen probleem om op zolder een tweede "patch" uit te voeren, danwel met een paneel, danwel met wandcontactdozen.

Het gaat om 6 kabels (3 dubbele aansluitingen), dus daarmee drie wandcontactdozen, dat is wel duurder dan een patch panel, maar ik vind het wel mooier afgewerkt omdat ik dan het aantal loshangende draden minimaliseer.

• Annuk
@vanenkelen om mezelf ff te quoten kan je ff makkelijk zien wat ik bedoelde voor @Ben.Hahlen
Annuk schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:40:
[...]

[afbeelding]
Dit is een beetje (in basic paint) mijn ideetje..
je creëert dus eigenlijk een patchpaneel idee, ipv. losse kabels met plugje te gaan gebruiken, nu zie je in het onderste deel (mijn idee) 2 patchkabels rechtstreeks lopen vanaf bestaand punt Y naar het doosje wat naar punt Z gaat, deze kan je dus altijd anders gaan gebruiken (vanuit je meterkast oid) bijv. het linkse poortje internet en het rechtse poortje huistelefonie oid.
In het bovenste deel hoe ik jou opvatte hoe je het wilt gaan doen.

Persoonlijk vind ik het zo netter staan dan met losse kabels gaan klootviolen :+
Maar niets moet natuurlijk ;)

Zo kwam ik laatst bij iemand thuis die had een dergelijke oplossing in z'n schuur, vanuit huis 4 lijntjes liggen naar z'n schuur, afgemonteerd in een patchpaneeltje, en vanaf dat patchpaneel weer verdeeld in de schuur, zo kon hij dedicated een IPTV lijntje leggen, internet en huistelefonie en had ie vooralsnog 1 kabeltje over vanuit huis
En je bent natuurlijk vrij om te doen wat je wilt, als je indd de mogelijkheid hebt om enkele inbouw doosjes naast elkaar te gebruiken zal vermoedelijk mooier staan inderdaad dan een patchpaneeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 09:28:
[...]
8)7 Maar dat waar @Annuk op reageerde, was toch helemaal niet van je.
Goed punt, maar mijn naam kwam voorbij, dus ik was er ineens ;)
[...]
Ben benieuwd...
Zie hier:
Het doorluspunt, ook wel bekend als punt Y:
Afbeeldingslocatie: https://www.benweb.eu/tmp/tweakers/doorlussen.thumb.jpg
Het ideaal was geweest om de opbouwdoos die er nu onder zit er naast te plaatsen, maar dat paste helaas niet, dus nu op deze manier uitgevoerd.
Er zit een gordijn voor, dus het is ook nog grotendeels uit het zicht :)

Het nieuwe punt, ook wel bekend als punt Z:
Afbeeldingslocatie: https://www.benweb.eu/tmp/tweakers/eindpunt.thumb.jpg

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik denk eraan om deze 2 aan te schaffen.
"Ongemonteerd, snel en eenvoudig te monteren"
Heeft iemand hier ervaring mee? Het in elkaar sleutelen van een serverrack lijkt me nog best complex.

En zijn dit nette prijzen trouwens? Ik heb een Synology met uitbreidingsunit van 65 centimeter diep. De benodigde hoogte met oog op de toekomst zou denk ik ~15U zijn, maar alle patchkasten van 80 centimeter diep zijn helaas stuurder dan deze.

[ Voor 20% gewijzigd door chronoz op 01-09-2017 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:03
NeutraleTeun schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 23:28:
Shit. De maten aangegeven op de site kloppen niet.
Hoogte zit verschil in, maar dat is het probleem niet.
Diepte echter wel. Deurtje hebben ze niet meegerekend. Dat is dus 1 cm wat nu niet gaat passen.

Nu bedenken of ik het deurtje eruit laat, of een stukje uit binnenkant meterkastdeur uitfrees.
Yes. Ik heb geluk gehad.

Afbeeldingslocatie: https://s26.postimg.org/56k840idh/IMG_20170831_165617.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:47
chronoz schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 17:16:
Ik denk eraan om deze 2 aan te schaffen.[...]

Heeft iemand hier ervaring mee? Het in elkaar sleutelen van een serverrack lijkt me nog best complex.
Ik heb nu net een paar weken de 6U versie. Monteren was achteraf gezien relatief eenvoudig, alhoewel de veel te korte handleiding met alleen maar plaatjes niet meteen tot de verbeelding sprak. Maar bv de zijkanten en boven en onderkant zijn gewoon "compleet". IIRC hoef je alleen de 4 "balken" tussen de zijkanten te zetten, de rails in de hoogte ertussen monteren, bovenkant erop en dan in de onderkant zetten (& natuurlijk vastdraaien) en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cococless
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09-2023
Met dat ik ons huis aan het verbouwen ben, volg ik dit topic voor ideeën op te doen en heb al een paar keer de discussie gezien over cat6, 6a,7; utp of ftp of sftp.. En meestal is conclusie dat utp voor thuis gebruik voldoende is en de ftp of sftp overkill is.. Technisch gezien dan.

Maar niemand dat shielded overweegt als mechanische bescherming? Ik vrees bvb muizen (opgegroeid naast een bos). Ook ben ik niet van plan om wachtbuizen te steken, slechte ervaring met het hertrekken van kabel door wachtbuizen dus zie het nut niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-10 19:56
als je schrik hebt voor muizen zou ik de kabel in "socarex" buis leggen
dit is van origine een waterbuis , maar is flink dikker/steviger dan een rode mantelbuis
ook intern is dit een gladde buis dus doortrekken gaat als een zonnetje
let wel op.. hij is zo stug dat hij niet te gebruiken is voor binnenhuis deze te leggen , dat is beter geschikt voor door de kruipkelder of naar het tuinhuis.

om het op zn belgisch te zeggen "daar kunde u schup is induwen.. da doe niks!"

indien je toch geen zin hebt daarin, kijk dan eens naar de draka "supercat" kabels, deze hebben een zeer sterke buitenmantel en zijn feitelijk ook bedoeld/geschikt als grondkabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Het is geen netwerkkabel, maar ik ben niet echt tevreden over de kabeling van mijn PSU-fan.

Laten we beginnen met een foto om de saaiheid te proberen te beperken: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/am2aXgfh.jpg

Ik dacht eraan ga de 40mm Noctua af te knippen om hopelijk op een 38mm-maat te komen en in de PSU te passen. Daarna de omnijoint adapter gebruiken als ik dat moet, maar ik wil de huidige PSU-eenheden echt niet pijn doen omdat ze zijn $400 voor een eenvoudige NAS zijn en het heeft 2.

Ik heb een rack 22U gekocht, die komt dinsdag aan! https://netwerkproducten....800x1166mm-p-4359118.html

Mijn huidige oplossing is het aansluiten van de Noctua met ducktape aan de achterkant van de PSU, maar ik heb waarschuwing gekregen voor de oververhitting van de PSU en de duckape is er weleens afgevallen. De normale fans hebben een vervelende afschuwelijke hoge toon, dus ik kan die niet gebruiken.
https://www.amazon.de/gp/product/B002K

Ik zou dit graag willen voor mijn PSU fans. De huidige oplossing (http://i.imgur.com/am2aXgf.jpg - zie links) werkt, maar ik heb er gemengde gevoelens erover, omdat de ventilator al eens gevallen is en binnen 30 minuten viel krijg ik een melding dat de PSU te heet is.

Ik heb nu een rack gekocht, 80mm diep. De Synology is slechts 65 cm diep. Betekent dat dat ik maar 2 massieve 140mm fans buiten de PSU kan plaatsen? https://www.amazon.co.uk/...WM-case-fan/dp/B00CP6QLY6

Eventueel zou er ook plek voor de PSU’s binnenin de kast zijn, ik hoef dan alleen maar de 4-pins ventilator te splitsen, aangezien de huidige kleine achter de PSU hem al gebruikt via een lange kabel.

Of zou ik moeten ik vasthouden aan het oorspronkelijke plan om een ​​Noctua te knippen en de kabels opnieuw aan te sluiten met de omnijoint adapter?

Ik heb ook zojuist een uitbreidingseenheid gekocht met 6 schijven op eBay. Veel krassen, maar goede deal en gelukkig te hebben, deze heeft ook een dubbele PSU, met ook elk een fan van 38mm met een proprierty connector.

De fans aan de achterkant zullen in ieder geval niet meer zichtbaar zijn en minder snel kunnen vallen. Het is volgens mij zo dat de warme lucht uit de PSU geblazen/gezogen moet worden. Ik heb hier nog 4 A4-20 PWM fans en nog 4 andere type Noctua fans.

Misschien kunnen we dan allemaal wat leren over nette fan-afwerking. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-10 20:46
Ik zou de voedingen openhalen en daar de fans in vervangen, wel zou ik in de kast extra fans laten blazen door de voeding heen..

Zelfde heb ik onlangs gedaan bij een qnap waar de voeding te veel lawaai van maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik heb het nu gedaan met paperclips. Ik dacht eraan om tie rips te kopen om ze vaster te krijgen. Ik heb genoeg ruimte om nog een 80mm fan te plaatsen in de kast en dat wil ik ook best doen, maar welke kant richt je hem dan op?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1QrDsDqh.jpg
Hij kan niet echt warme lucht naar buiten blazen namelijk, alleen maar richting het moederbord, de voeding of de harde schijven. De harde schijven zijn sinds de laatste fan-vervanging gelukkig wel stabiel op ~32 graden.

Mijn 22U kast komt morgen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 12:23
Ik krijg over 1.5 maand de sleutel van onze nieuwbouwwoning. Eindelijk! :) Nu heb ik een aantal loze leidingen laten leggen en wil ik het gelijk netjes fixen. Dus: patchpaneel in de meterkast en in alle kamers dubbele WCDs met dus 2xRJ45.

Nu heb ik in de woonkamer in het plafond ook een loze leiding laten leggen waar ik dus een Ubiquity Unifi AC PRO neer wil hagen. Zoals jullie weten is dit een door poe-gevoed access point. Hoe ga ik deze nu aansluiten? In de meterkast een patchpaneel, maar in de woonkamer gewoon gelijk een rj-45 stekker? Is dat gebruikelijk???

En iets heel anders: stel ik ben op zoek naar iemand met het juiste gereedschap + kennis om met dit kusje te helpen (uiteraard tegen betaling), is Tweakers dan een goed middel om iemand te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
smeerbartje schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 07:53:

En iets heel anders: stel ik ben op zoek naar iemand met het juiste gereedschap + kennis om met dit kusje klusje te helpen (uiteraard tegen betaling), is Tweakers dan een goed middel om iemand te vinden?
FTFY

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:19

rally

Deyterra Consultancy

En iets heel anders: stel ik ben op zoek naar iemand met het juiste gereedschap + kennis om met dit klusje te helpen (uiteraard tegen betaling), is Tweakers dan een goed middel om iemand te vinden?
Waar woon je?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-10 12:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:19

rally

Deyterra Consultancy

Ok... *net* te ver voor mij. Sorry.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 15:28
Nu heb ik in de woonkamer in het plafond ook een loze leiding laten leggen waar ik dus een Ubiquity Unifi AC PRO neer wil hagen. Zoals jullie weten is dit een door poe-gevoed access point. Hoe ga ik deze nu aansluiten? In de meterkast een patchpaneel, maar in de woonkamer gewoon gelijk een rj-45 stekker? Is dat gebruikelijk???
Als de loze leiding naar een inbouwdoos gaat, dan kun je dat wel in orde maken met een keystone en dan een heel kort patchkabeltje. Maar je kunt ook werken met een stekkertje erop. Er zijn stekkers voor stugge draad, speciaal voor dit soort toepassingen.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik in Arnhem. Mocht je willen, stuur dan even een pm. T.Kreeftmeijer (profiel)

Patch paneel in de MK en Dan een stekker in de kamer. Vaste kabel gebruiken, zo zou ik dat doen.

[ Voor 24% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 05-09-2017 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Ik krijg over 1.5 maand de sleutel van onze nieuwbouwwoning. Eindelijk! :) Nu heb ik een aantal loze leidingen laten leggen en wil ik het gelijk netjes fixen. Dus: patchpaneel in de meterkast en in alle kamers dubbele WCDs met dus 2xRJ45.

En iets heel anders: stel ik ben op zoek naar iemand met het juiste gereedschap + kennis om met dit kusje te helpen (uiteraard tegen betaling), is Tweakers dan een goed middel om iemand te vinden?
Inderdaad in de MK op het patchpaneel en in de woonkamer een RJ45 plugje, Let op wel plugjes gebruiken voor stugge/solid kabel!
En dan ff kijken hoe je het verder doet dus wordt het een PoE switch of gewone switch, in dat geval dus switch <> PoE injector <> Patchpaneel ;)
Bij 1 AP zou ik denk ik gewoon de PoE injector gebruiken worden het er meer (AP's of camera's of whatever op PoE) dan een nette (Ubiquiti Unifi) PoE switch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Laatst online: 07:12

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Modbreak:Mannen, daar is het forum dus niet voor. In V&A kan je een advertentie plaatsen voor dit soort klusjes.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
Ik ben m'n meterkastje (en de rest van mijn mancave) ook aan het verbouwen. Als ik klaar ben heb ik denk ik zo'n 400 meter 3/4, 400 meter 5/8, 50 meter 1/2 buis gebruikt en zo'n 150 inbouwdozen gebruikt.
Heb straks zo'n 16 groepen, 1 krachtgroep.
Alarmsysteem.
CAT6 netwerk met 32 aansluitingen worden afgewerkt op CAT6 panelen
(waaronder 5 IP camera's en NVR)
Komen nog zo'n 30 loze leidingen bij 😬

Ik heb nog 2 Gigabit switches liggen (8 poorts), gebruik voorlopig toch niet meer dan 16 aansluitingen en de camera's zitten rechtstreeks op de NVR.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/qGP2OkDVOw36TFHnNpBM7FkdqxFYWUBGy7MUPJHm_CWQ9aLYtL-yWEUSXm_nt8jmprap6L6AonUGo1il-KCmMvk8sv0Grla1JSHUK3ruXYUeLy5SYREoX4GI9z9FD9G5O6UwnJ7LKQ=w701-h934-no

[ Voor 90% gewijzigd door The-Legend-10 op 08-09-2017 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
The-Legend-10 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 22:55:
Ik ben m'n meterkastje (en de rest van mijn mancave) ook aan het verbouwen. Als ik klaar ben heb ik denk ik zo'n 400 meter 3/4, 400 meter 5/8, 50 meter 1/2 buis gebruikt en zo'n 150 inbouwdozen gebruikt.
Heb straks zo'n 16 groepen, 1 krachtgroep.
Alarmsysteem.
CAT6 netwerk met 32 aansluitingen worden afgewerkt op CAT6 panelen
(waaronder 5 IP camera's en NVR)
Komen nog zo'n 30 loze leidingen bij 😬

Ik heb nog 2 Gigabit switches liggen (8 poorts), gebruik voorlopig toch niet meer dan 16 aansluitingen en de camera's zitten rechtstreeks op de NVR.

[afbeelding]
Strak leidingwerk. Aritech alarmcentrale op ip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Legend-10
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-05 12:48
Thnx Vince, beetje jammer van die bestaande leidingen... die had ik ook wel willen wegwerken. Alarmcentrale is ATS1000 IP. Ligt al 5 jaar te verstoffen hier. Omdat ik schoon metselwerk had, geen geld om te verbouwen en draadloos vreselijk vind evenals opbouw, heb ik hem nooit geïnstalleerd. Tientallen firmware versies verder gaat hij eindelijk doen wat hij moet doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-10 21:18
cococless schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 23:15:
Met dat ik ons huis aan het verbouwen ben, volg ik dit topic voor ideeën op te doen en heb al een paar keer de discussie gezien over cat6, 6a,7; utp of ftp of sftp.. En meestal is conclusie dat utp voor thuis gebruik voldoende is en de ftp of sftp overkill is.. Technisch gezien dan.

Maar niemand dat shielded overweegt als mechanische bescherming? Ik vrees bvb muizen (opgegroeid naast een bos). Ook ben ik niet van plan om wachtbuizen te steken, slechte ervaring met het hertrekken van kabel door wachtbuizen dus zie het nut niet.
Wil je kabel dan los ergens neer leggen dat muizen erbij kunnen ?

Een "wachtbuis" zou ik wel doen als een kabel door de grond loopt of door een kruipruimte gaat. Afhankelijk van de zuurgraag van de grond kan een kabel voor binnengebruik er wel last van krijgen.

Je hebt gewoon ethernetkabels voor in de grond: https://netwerkproducten....c-333.html?filters=1&9=42

Maar dan nog, als je ooit een spade in de grond steekt waar een kabel loopt zou die wachtbuis wel beter zijn.

Verder kun je last krijgen van ground loops of inductie op de kabel door blikseminslag etc. (Dat kan binnen ook)
Als je sftp kabel hebt zoals cat6a kun je alles aarden en potentiaal vereffening doen.

Ik ga voor cat6a, maar heb wel opgekregen dat ik in alle centrale ruimtes waar een patchrack komt te staan een 16 mm2 aarde moet voorzien zodat het rack en de patchpanelen geaard kunnen worden.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
jacovn schreef op zondag 10 september 2017 @ 06:49:
[...]

Wil je kabel dan los ergens neer leggen dat muizen erbij kunnen ?

Een "wachtbuis" zou ik wel doen als een kabel door de grond loopt of door een kruipruimte gaat. Afhankelijk van de zuurgraag van de grond kan een kabel voor binnengebruik er wel last van krijgen.

Je hebt gewoon ethernetkabels voor in de grond: https://netwerkproducten....c-333.html?filters=1&9=42

Maar dan nog, als je ooit een spade in de grond steekt waar een kabel loopt zou die wachtbuis wel beter zijn.

Verder kun je last krijgen van ground loops of inductie op de kabel door blikseminslag etc. (Dat kan binnen ook)
Als je sftp kabel hebt zoals cat6a kun je alles aarden en potentiaal vereffening doen.

Ik ga voor cat6a, maar heb wel opgekregen dat ik in alle centrale ruimtes waar een patchrack komt te staan een 16 mm2 aarde moet voorzien zodat het rack en de patchpanelen geaard kunnen worden.
Ik heb hier ook de kabels los door de kruipruimte liggen ( cat5e , cat6 ,beveilging en 2x een ymvk).Geen muizenkeutels gezien. die kunnen ook niet echt leven hier onder de vloer. ligt een 40 cm isolatiemateriaal (grijze piepschuim)l waar je door heen moet zwemmen.Dus boren, solderen of andere dingen waar vonken vanaf komen mijt ik onder de vloer ivm brandgevaar.Ik weet niet hoe brandbaar die zooi is Voordat de zuurgraat van de bodem door ene kabel is ben je 30 jaar verder.Heb in mijn werk in het verleden genoeg utp los onder vloeren gelegd en nog nooit storingen gehad en dat is zeker al 20 jaar geleden .Verder liggen in mijn tuin ook ymvk kabels zonder pijp. Je moet het alleen zo neerleggen dat je er geen schop doorheen kan steken. En muizen knagen ook door pvc of hostaliet leidingen heen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:42
Een tijdje geleden zijn mijn ouders verhuist naar een nieuwbouw woning en heeft min vader een aantal loze leidingen laten leggen naar verschillende ruimtes in het huis (woonkamer, drie slaapkamers op de eerste verdieping en naar de zolderverdieping). Het idee is om door elke loze leiding vervolgens twee UTP-kabels te trekken, zodat elke ruimte van 2x een UTP aansluiting is voorzien. Hiervoor hebben wij het volgende materiaal uitgekozen:

- UTP kabel Belden 7965E CAT.6 100m via SanderVunderink (Aanrader vanuit Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels)
- Rutenbeck 2x RJ45 CAT6A (Via Bauhaus, verkoopt het onder de naam Kopp)
- Jung (volgens mij) inzetmateriaal voor de inbouwdozen via Elektroshop
- Renkforce 12-poorts patchpanel via Conrad - Renkforce is het huismerk van Conrad

Het materiaal lag al een paar weken in huis voordat ik er mee bezig kon. Voor mij was het de eerste keer dat ik hier mee aan de slag ging en kwam toch al snel een aantal leermomentjes tegen.
Allereerst zijn wij begonnen met het trekken van de kabels. Helaas hadden we niet de volledige afmetingen van de buizen (de tekening van de bouwer klopte nog niet helemaal ;( ), dus het was enigszins hopen dat wij met 100m kabel voldoende hadden om de ruimtes te voorzien. We zijn bij de buis voor de woonkamer begonnen en zodoende verder gewerkt tot dat we bij de zolder kwamen. Bij de andere kamers was ik nog relatief ruim geweest met het afknippen van de kabels, om er voor te zorgen dat ik genoeg kabel had om mee te werken. Helaas nekte dat bij de laatste twee kabels richting de zolder, waar we zo'n 2-3 meter tekort hadden :'(. Uiteindelijk is er besloten om maar een enkele kabel naar boven te trekken, om hier in de toekomst een switch aan te hangen.

Dit is het resultaat na een middagje vloeken en touwtrekken aan kabels. Dit is ook direct een beetje de "beginsituatie" te noemen:

Loze leidingen CAT6

Ik moet zeggen, ik ben wel een beetje jaloers op de meterkast van The-Legend-10, wat strak! Helaas is dat bij mijn ouders niet het geval, maar goed, de kabels komen er en dat is het belangrijkste.

Allereerst ben ik bezig geweest met het aansluitenvan het Rutenbeck materiaal, zodat ik zeker wist dat ik genoeg kabellengte zou overhouden. Dit zou het later ook makkelijker maken bij het aansluiten van de bekabeling op het patchpaneel. Wat ik wel onhandig vond, is dat er niet duidelijk aan werd gegeven welke LSA strip bij welk poortje hoorde. Gezien er op de backplate van het Rutenbeck materiaal aan de onderkant een 2 stond, vermoedde ik dat de onderkant voor het 2e poortje was - wat achteraf klopte. In de onderstaande foto had ik een brainfart en deze is dus wel verkeerd gepatchet :+

Kopp Rutenbeck 2xRJ45 CAT6A Rutenbeck LSA Jung 2xRJ45

Voor de plaatsing van het patchpaneel in de meterkast had ik eerste de linkerkant van de achterplank uitgekozen, maar gezien de netwerkvoorziening - kabel en glasvezel - via de rechterkant binnenkomen, heb ik toch maar besloten om dit op de rechter plank te monteren. Ik was wel benieuwd naar het Renkforce patchpaneel, omdat dit vrij goedkoop was ten opzichte van andere panels. Maar gezien dit het huismerk van Conrad is durfde ik er wel op te vertrouwen. Het is een mooi paneltje, maar je ziet dat ze in het verven enigszins bespaard hebben. Het onderdeeltje op de foto is een cover voor de LSA strips, het metaal dat niet geverfd is, zie je normaliter ook niet. Een ander nadeel was dat het onduidelijk was aangegeven op de LSA strip welke kabel nu wit-kleur en kleur was, waardoor ik de eerste kabel juist verkeerd had gepatchet :X

LSA strips Patchpanel cover

Dit is het uiteindelijke resultaat geworden. Ik heb expres wat ruimte overgelaten qua kabels, mocht het patchpanel nog verplaatst worden. Daarnaast is het ook wel makkelijk patchen door het patchpanel heel even van de wand af te halen.

Eindresultaat ouders

De kabel die er nog hangt is de kabel voor de zolder, hiervoor moeten we nog een opbouwdoosje halen. Dit wordt dus vervolgd ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Grappig, deze lijken precies op de Busch-Jaeger inbouwdoosjes die ik een aantal weken terug heb geplaatst. En op basis daarvan, en de plaatjes, kan ik aangeven dat je deze verkeerd hebt aangesloten. De buitenmantel moet je strippen aan de onderkant van de doos, waarna je het blauwe en bruine aderpaar links omhoog moet leggen en dan aansluiten, en dan het oranje en groene aderpaar rechts omhoog moet leggen en dan aansluiten. Waar jij nu de volledige kabel, met mantel, linksom/rechtsom hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:46
Ik krijg binnenkort een nieuwe woning en heb daar glavezel via xs4all aangevraagd. Modem/router komt in de meterkast en er lopen lege leidingen naar de huiskamer en de eerste verdieping. Daar wil ik allebei tv en netwerk hebben. Na wat leeswerk kom ik tot de conclusie dat tv en netwerk allebei hun eigen netwerkkabeltje nodig hebben tenzij je gaat werken met vlans en switches die dat ondersteunen. In het verleden heb ik probleemloos 2x cat5e door een loze leiding getrokken. Gaat dit bij cat6a ook lukken of kan ik beter bij cat5e blijven? Qua snelheid zie ik voorlopig geen noodzaak voor snelheden > 1Gb. Maar cat 6 is natuurlijk wel toekomstvaster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:42
RobertMe schreef op zondag 10 september 2017 @ 14:22:
[...]

Grappig, deze lijken precies op de Busch-Jaeger inbouwdoosjes die ik een aantal weken terug heb geplaatst. En op basis daarvan, en de plaatjes, kan ik aangeven dat je deze verkeerd hebt aangesloten. De buitenmantel moet je strippen aan de onderkant van de doos, waarna je het blauwe en bruine aderpaar links omhoog moet leggen en dan aansluiten, en dan het oranje en groene aderpaar rechts omhoog moet leggen en dan aansluiten. Waar jij nu de volledige kabel, met mantel, linksom/rechtsom hebt.
Ik had nog even op internet gezocht naar wat voorbeelden, maar kon niet direct wat wijsheid halen uit de manier hoe het op het materiaal stond. Ik snap je uitleg en achteraf is dat inderdaad dé manier. Ik moet wel zeggen dat het enigszins apart is dat oranje en groen dan via linksonder naar voren lopen terwijl ze aan de rechterkant gemonteerd moeten worden. Het patchpunt op de zolder moet nog gedaan worden, dus kan daar even kijken of dit via jouw methode kan doen.

@nineball Zie mijn eerdere post, bij mij was dat geen probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door tagican op 10-09-2017 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
tagican schreef op zondag 10 september 2017 @ 18:14:
Ik moet wel zeggen dat het enigszins apart is dat oranje en groen dan via linksonder naar voren lopen terwijl ze aan de rechterkant gemonteerd moeten worden.
Daar trapte ik dus ook bijna in. Maar je moet gewoon aansluiten zodat de letters leesbaar zijn. Dus ook aan de onderkant moet je gewoon blauw/bruin links laten opkomen. De letters wat jij bedoelt, en op de kop zijn, zijn dan natuurlijk wel kloppend als je de achterkant, met kabeldoorvoer, ondersteboven monteert (als de kabels dus van bovenaf komen i.p.v. onderaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Ik zou het ook wel fijn vinden om wat hulp te krijgen met het bouwen van mijn rack, rack'en van 3 servers en een switch.

Ik heb nog een vraagje. Waar vind ik betaalbare borden voor zo'n rack?
https://netwerkproducten....800x1166mm-p-4359118.html

Ik heb al 3 sliding rails voor de servers, en een plegplankje voor de switch, maar een paar legplanken kunnen altijd handig zijn. Dan leg ik mijn Philips Hue, Tado, etc. er ook gewoon in.

Als iemand het Engelse woord voor legplank weet, zou ik dat graag weten, dat helpt ook met zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:19

Super_ik

haklust!

Shelf of tray
https://netwerkproducten....inch-legborden-c-278.html

[ Voor 116% gewijzigd door Super_ik op 12-09-2017 11:34 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37
Hier even wat foto's van mijn netwerk in een compleet verbouwde jaren 60 woning...

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/s28bvt.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/iw4wli.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2em1lht.jpg

- 10 inch 12 u kast
- 3x patchpanelen 12x cat 6
- 2x HP Procurve 1410 16G
- Ubiquiti UniFi US-8-150W
- Ubiquiti USG UniFi Firewall (komt nog)
- fibaro homecenter 2 nog installeren en kijken hoe de connecties gaan anders los hangen in de meterkast.
- ziggo modem

kastje van 12 u is zo snel gevuld. NAS komt ergens in het huis aan het netwerk te hangen.

blauw is gewone aansluiting
paars internet
groen doorkoppeling
geel Poe camera deurbel wifi etc.

snoeren worden straks weggewerkt via een kabelgootje of een houten koofje met magneetsluiting.

foto 3 is van mijn zelfgemaakte domotica unit, lekker in de muur met een ipad mini.
enige probleem waar ik nu aanloop is dat mijn zonnepanelen app alleen in portrait mode is te zien..

[ Voor 9% gewijzigd door Simpel78 op 16-09-2017 11:32 ]

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:35
@Simpel78 Ziet er mooi uit! Die HP Procurve 1410 16G passen die standaard zo in zo'n 10 inch rack? Heb je daar nog speciale montagebeugels voor moeten bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37
"L-profiel 2 pack geschikt voor 10 inch serverkasten" Daar passen ze precies tussen. Je kunt de moeren een beetje naar binnenzetten waardoor de switch klemt. Ze staat er los op, maar je zou door middel van een gaatje boren de switch vast kunnen zetten.

De Ubiquiti UniFi US-8-150W staat op 2 omgekeerde L profielen en achter de staande profielen van de patchkast. Hij is ongeveer een cm te breed. Vandaar ook het extra blinde plaatje. De moeren zijn lang genoeg. Dat ding wordt warm en zo kan het lekker afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
Is er hier iemand met ervaring die voor een vergoeding mij kan helpen met het installeren van een 22U rack?

En het bouwen van 1 server? Ik heb een chassis, moederbord, alle onderdelen.
En het bouwen van 1 desktop? Ik heb een chassis, moeder, onderdelen.
En het railen van 3 losse servers? Ik heb de railkits.
En misschien de LAN-afwerking? Ik heb een switch en LAN-kabels.

Volgens mij was dat het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

chronoz schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:24:
Is er hier iemand met ervaring die voor een vergoeding mij kan helpen met het installeren van een 22U rack?

En het bouwen van 1 server? Ik heb een chassis, moederbord, alle onderdelen.
En het bouwen van 1 desktop? Ik heb een chassis, moeder, onderdelen.
En het railen van 3 losse servers? Ik heb de railkits.
En misschien de LAN-afwerking? Ik heb een switch en LAN-kabels.

Volgens mij was dat het. :)
Equator schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 19:02:
[modbreak]
Mannen, daar is het forum dus niet voor. In V&A kan je een advertentie plaatsen voor dit soort klusjes.
[/Modbreak]
Misschien wel handig op op z'n minst je woonplaats erbij te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Laatst online: 07:12

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Daar is https://tweakers.net/aanbod dus voor. Niet in dit topic in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:12
Simpel78 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 11:21:
Hier even wat foto's van mijn netwerk in een compleet verbouwde jaren 60 woning...

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

- 10 inch 12 u kast
- 3x patchpanelen 12x cat 6
- 2x HP Procurve 1410 16G
- Ubiquiti UniFi US-8-150W
- Ubiquiti USG UniFi Firewall (komt nog)
- fibaro homecenter 2 nog installeren en kijken hoe de connecties gaan anders los hangen in de meterkast.
- ziggo modem

kastje van 12 u is zo snel gevuld. NAS komt ergens in het huis aan het netwerk te hangen.

blauw is gewone aansluiting
paars internet
groen doorkoppeling
geel Poe camera deurbel wifi etc.

snoeren worden straks weggewerkt via een kabelgootje of een houten koofje met magneetsluiting.

foto 3 is van mijn zelfgemaakte domotica unit, lekker in de muur met een ipad mini.
enige probleem waar ik nu aanloop is dat mijn zonnepanelen app alleen in portrait mode is te zien..
Mooie setup! Zeker ook t Domotica scherm in je woonkamer. Ga je de rest van je switch poorten nog vullen / is er een reden dat je er 3 in gebruik hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

4 jaar later en ben verhuisd naar een andere woning. Deze keer geen coax maar glasvezel, dus kan overal netwerkkabels heen gaan trekken voor internet en tv.

Heb nu berekend dat ik 14 CAT6 kabels ga trekken binnenshuis: 2x woonkamer, 2x keuken, 2x garage, 6x voor drie slaapkamers en 2x naar de zolder. Dus een 16 poort patch panel (bestaat niet,dus 2x 8 poorten dan maar..). Kan ik eventueel later ook nog twee kabels naar buiten trekken. Daarnaast wil ik een PoE access point ophangen en twee PoE camera's.

Ik moet nog op zoek naar een nieuwe switch, maar ik twijfel of ik nu een switch met minstens 4 PoE poorten ga zoeken of dat ik, vanwege de kosten, aparte PoE injectors ga gebruiken. Ik verwacht in totaal aan 24 poorten wel genoeg te hebben. Ubiquiti spul zal vast mooi zijn, maar ik vind het vooral erg duur (vooral de PoE varianten). Kan iemand nog een goede switch aanraden?

En als ik de kabels in de meterkast al PoE meegeef, gaat dat dan goed als het +/- 20 meter naar de zolder moet, via een WCD naar een losse netwerkkabel van +/- 5meter om vervolgens bij de access point uit te komen, of moet ik dan nog speciale dingen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:35
@MeltedForest Ik heb een pricewatch: ZyXEL GS1900-24E in gebruik en dat werkt prima voor thuisgebruik om beetje VLANs e.d. aan te maken. Is ook lekker zuinig, doet maar iets van 6W ofzo heb ik eens gemeten (was met één of twee devices aangesloten meen ik).

Voor m'n twee Ubiquiti accespoints gebruik gewoon de bijgeleverde injectors. Een PoE-switch vreet meer stroom en is ook veel (maar dan ook echt VEEL) duurder.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2017 14:52 ]

Pagina: 1 ... 20 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2