Een tijdje geleden zijn mijn ouders verhuist naar een nieuwbouw woning en heeft min vader een aantal loze leidingen laten leggen naar verschillende ruimtes in het huis (woonkamer, drie slaapkamers op de eerste verdieping en naar de zolderverdieping). Het idee is om door elke loze leiding vervolgens twee UTP-kabels te trekken, zodat elke ruimte van 2x een UTP aansluiting is voorzien. Hiervoor hebben wij het volgende materiaal uitgekozen:
- UTP kabel Belden 7965E CAT.6 100m via
SanderVunderink (Aanrader vanuit
Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels)
- Rutenbeck 2x RJ45 CAT6A (Via Bauhaus, verkoopt het onder de naam Kopp)
- Jung (volgens mij) inzetmateriaal voor de inbouwdozen via
Elektroshop
- Renkforce 12-poorts patchpanel via
Conrad - Renkforce is het huismerk van Conrad
Het materiaal lag al een paar weken in huis voordat ik er mee bezig kon. Voor mij was het de eerste keer dat ik hier mee aan de slag ging en kwam toch al snel een aantal leermomentjes tegen.
Allereerst zijn wij begonnen met het trekken van de kabels. Helaas hadden we niet de volledige afmetingen van de buizen (de tekening van de bouwer klopte nog niet helemaal

), dus het was enigszins hopen dat wij met 100m kabel voldoende hadden om de ruimtes te voorzien. We zijn bij de buis voor de woonkamer begonnen en zodoende verder gewerkt tot dat we bij de zolder kwamen. Bij de andere kamers was ik nog relatief ruim geweest met het afknippen van de kabels, om er voor te zorgen dat ik genoeg kabel had om mee te werken. Helaas nekte dat bij de laatste twee kabels richting de zolder, waar we zo'n 2-3 meter tekort hadden

. Uiteindelijk is er besloten om maar een enkele kabel naar boven te trekken, om hier in de toekomst een switch aan te hangen.
Dit is het resultaat na een middagje vloeken en touwtrekken aan kabels. Dit is ook direct een beetje de "beginsituatie" te noemen:
Ik moet zeggen, ik ben wel een beetje jaloers op de meterkast van The-Legend-10, wat strak! Helaas is dat bij mijn ouders niet het geval, maar goed, de kabels komen er en dat is het belangrijkste.
Allereerst ben ik bezig geweest met het aansluitenvan het Rutenbeck materiaal, zodat ik zeker wist dat ik genoeg kabellengte zou overhouden. Dit zou het later ook makkelijker maken bij het aansluiten van de bekabeling op het patchpaneel. Wat ik wel onhandig vond, is dat er niet duidelijk aan werd gegeven welke LSA strip bij welk poortje hoorde. Gezien er op de backplate van het Rutenbeck materiaal aan de onderkant een 2 stond, vermoedde ik dat de onderkant voor het 2e poortje was - wat achteraf klopte. In de onderstaande foto had ik een brainfart en deze is dus wel verkeerd gepatchet
Voor de plaatsing van het patchpaneel in de meterkast had ik eerste de linkerkant van de achterplank uitgekozen, maar gezien de netwerkvoorziening - kabel en glasvezel - via de rechterkant binnenkomen, heb ik toch maar besloten om dit op de rechter plank te monteren. Ik was wel benieuwd naar het Renkforce patchpaneel, omdat dit vrij goedkoop was ten opzichte van andere panels. Maar gezien dit het huismerk van Conrad is durfde ik er wel op te vertrouwen. Het is een mooi paneltje, maar je ziet dat ze in het verven enigszins bespaard hebben. Het onderdeeltje op de foto is een cover voor de LSA strips, het metaal dat niet geverfd is, zie je normaliter ook niet. Een ander nadeel was dat het onduidelijk was aangegeven op de LSA strip welke kabel nu wit-kleur en kleur was, waardoor ik de eerste kabel juist verkeerd had gepatchet
Dit is het uiteindelijke resultaat geworden. Ik heb expres wat ruimte overgelaten qua kabels, mocht het patchpanel nog verplaatst worden. Daarnaast is het ook wel makkelijk patchen door het patchpanel heel even van de wand af te halen.
De kabel die er nog hangt is de kabel voor de zolder, hiervoor moeten we nog een opbouwdoosje halen. Dit wordt dus vervolgd