Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 19 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:36
Ik heb dezelfde tester thuis. Op de remote en ontvanger moeten de lampjes in de volgorde 1 - 8 aangaan.

Als ik het nareken met de kleuren en de volgorde die jij aangeeft, dan moet je hem in de living gewoon aansluiten zoals de kleurcodering daarop aangegeven is. Daarna zal de ontvanger ook van 1 - 8 gaan knipperen.

Deze volgorde dus:
Op het 8port patchpanel dat ik in de living en bureau wil gebruiken staat als T568B:
bovenaan
wit-oranje
oranje
wit-groen
groen
wit-bruin
bruin
wit-blauw
blauw
onderaan (waar kabel begint)

[ Voor 26% gewijzigd door 3ssen op 28-06-2017 11:53 . Reden: volgorde aangegeven met quote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Zo'n netwerktester is wel een fantastisch ding. Onlangs een 14-16 tal netwerkaansluitingen stekkertjes op zitten maken en dan is zo'n ding een uitkomst om te weten of die dingen wel goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat weet je niet. Maar het maakt niet uit waar je ze verwisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:24

masauri

aka qwybyte

Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:00:
Problems fixed! _/-\o_
Dadelijk de rest aansluiten en testen, woohoo!
Vrouw zal blij zijn als de kabelnest opgeruimd is!

Alleen jammer dat er geen duidelijke speedtest is.
Die van telenet geef niet hoger dan 50mb/s aan, terwijl andere mijn normale snelheid geven.
Maar het werkt dus 8)

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:35
Piet91 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:59:
Zo'n netwerktester is wel een fantastisch ding. Onlangs een 14-16 tal netwerkaansluitingen stekkertjes op zitten maken en dan is zo'n ding een uitkomst om te weten of die dingen wel goed zitten.
In mijn ogen gewoon een must have als je een netwerksetup bouwt om een tester te hebben. Al te vaak gezien dat er dan toch nog ergens een adertje niet helemaal goed zit en dat is zonder tester niet op een goede manier te constateren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

En voor 2 á 3 euro op ebay te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:00:
Hoezo niet?
captain007 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:52:
In mijn ogen gewoon een must have als je een netwerksetup bouwt om een tester te hebben. Al te vaak gezien dat er dan toch nog ergens een adertje niet helemaal goed zit en dat is zonder tester niet op een goede manier te constateren.
Was in deze situatie ook wel nodig. Woning zit nog in de verbouw dus nog geen switch/laptops o.i.d. aanwezig om het op die manier te testen.

Was vooral handig om dat het om stugge kabel ging waar stekkertjes op moesten. Was min of meer uitproberen of die stekkers geschikt waren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:38

DaRoot

Some say...

captain007 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:52:
[...]

Zo'n netwerktester is idd perfect, eigenlijk onmisbaar als je zelf enigszins regelmatig met netwerkkabels knoeit.
Zelf gister dit setje nog opgehaald: https://www.netwerkkabel.eu/complete-netwerk-set.html
had er al 1, maar ben ik kwijt geraakt met het verhuizen.
Afgelopen weekend over gehuisd naar onze nieuwe woning. Nu 's avonds steeds paar patchpaneeltjes en outlets aansluiten.
Gisteravond begonnen met de meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/MNOi9-HTElJWH3ameIwIDvH7CGhZ21FQcbf8tKIVkfgEJpng_BgjzuEAcTjjJKYii2k0_pGM3kY4B7h-Ztn_3HIoO39U3bf43wuID6wi9wCVFRx665tXnoq8i1Bqif3TZ6w9HhU
De kabels komen van beneden uit de meterkast, heb bij het beton storten voor de nieuwe vloer meteen paar loze buizen laten leggen.
6x UTP door 2 brede kabelgoten omhoog geleid, en daar op een LogiLink 12 poorts CAT 6 patchpaneel aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/Hu6kFvjY52tzKG5lkTqS13YccAVIp7jGSW9ZTk7VCZ0b5Z4On4Tdr6bRua296TSuC3yjlF8SaYMLoTOVJtV4XXIimy_rDQ6ydz313gklq2MbluI82et4u09C7byJ0vjei5tr3bA

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/gSIVigHEDtpjKiQWY_R8jiFfijqf9c2zlqL65bvOJT9pBBiKxyzs4aAh67OYtnFIh7LM46K4o4rEwPb2jMGgDWF8WQzIr31Nd-o36KgGbDceGGfjOPbZPf1MuIDYJneAEBWeOso

Ik heb een rol van 100 meter Belden CAT6 kabel gekocht bij sandervunderink.nl.
Ligt nu door het hele huis heen.
Komende avond nog 2 andere patchpanelen elders in huis aansluiten, en nog meer kabels leggen.

[ Voor 116% gewijzigd door DaRoot op 29-06-2017 14:28 ]

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-09 15:02
DaRoot schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:04:
[...]

Ik heb een rol van 100 meter Belden CAT6 kabel gekocht bij sandervunderink.nl.
Ligt nu door het hele huis heen.
zelfde hier, achteraf gezien beter een 300 meter rol kunnen bestellen maargoed. prima kabeltje zo, verwerkt vrij makkelijk. Passen er tenminste ook met gemak 2 in een standaard buisje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bv.

Site A******************* Site B

6------------------------------------ 4
4------------------------------------ 6

je ziet aan je tester dat kabels 4 en 6 verwisseld zijn. Als je ze op site A verwisseld, corrigeer je het probleem. Als je ze op site B doet, exact hetzelfde.

Wat is het verschil? Geen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2017 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Wannial schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:08:
[...]

zelfde hier, achteraf gezien beter een 300 meter rol kunnen bestellen maargoed. prima kabeltje zo, verwerkt vrij makkelijk. Passen er tenminste ook met gemak 2 in een standaard buisje.
Ja idd prima spul!
En 100 meter is helemaal op gegaan idd.. had gedacht er ruim genoeg aan te hebben.. was toch krap aan. Gaat best wat in zitten in een woning. Maar goed, dan heb ik naar de essentiële ruimtes in elk geval dubbel UTP CAT6 liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:11
DaRoot schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:18:
[...]

Ja idd prima spul!
En 100 meter is helemaal op gegaan idd.. had gedacht er ruim genoeg aan te hebben.. was toch krap aan. Gaat best wat in zitten in een woning. Maar goed, dan heb ik naar de essentiële ruimtes in elk geval dubbel UTP CAT6 liggen.
Ik wil straks ook via 4 loze leidingen 4x2 CAT6 gaan trekken. Is het niet handiger om twee rollen te hebben en die aan stok vastmaken zodat ze beiden goed afrollen, kun je ze samen direct de buis in trekken? Heb jij ze vooraf eerst op lengte geknipt?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

vandermark schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:33:
[...]

Ik wil straks ook via 4 loze leidingen 4x2 CAT6 gaan trekken. Is het niet handiger om twee rollen te hebben en die aan stok vastmaken zodat ze beiden goed afrollen, kun je ze samen direct de buis in trekken? Heb jij ze vooraf eerst op lengte geknipt?
Dat zal ook goed werken denk ik, mits ze echt op een stevige rol zitten.
Mijn 100 meter kwam opgerold in een doos.
Ik heb ze vooraf eerst op lengte (met wat speling) geknipt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:53
Als je de lengte weet wat erin moet kun je ook lengte x2 uit de doos/rol halen. Op de helft vouw je hem dan dubbel, dat dubbelgevouwen stuk kun je dan mooi je trekveer stevig aan bevestigen. Als hij er dan door is knip je hem op die vouw door en tadaa, twee netwerkkabels erdoor.

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 28-06-2017 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

ThinkPadd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:44:
Als je de lengte weet wat erin moet kun je ook lengte x2 uit de doos/rol halen. Op de helft vouw je hem dan dubbel, dat dubbelgevouwen stuk kun je dan mooi je trekveer stevig aan bevestigen. Als hij er dan door is knip je hem op die vouw door en tadaa, twee netwerkkabels erdoor.
Ook een goede idd..
Ik heb door 1 buis van 4 meter met 2 knikken erin, 2x UTP lopen en 1 coax.
De trekveer schoot me steeds los bij de 2e knik.
Mijn installateur (oud-buurjongen) had daar een handig dingetje voor, een metalen sokje dat je om de coax schuift en aan de trekveer maakt.
Zodra er aan getrokken wordt, trek je het sokje langer en klemt deze zich vaster om de kabel. Hiermee konden we de 3 kabels door 1 buis krijgen zonder problemen.
Gaat om zoiets: http://www.coax-kabel.nl/...-trekveer-met-m5-kop.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Hoe werkt dat als je er drie kabels doorheen wilt trekken dan?
Eerst één kabel erdoor, dan de trekveer er weer in, dan met die trekkous de volgende trekken etc? De trekveer krijg je er na de eerste kabel toch al niet meer in dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

ThinkPadd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:57:
Eerst één kabel erdoor, dan de trekveer er weer in, dan met die trekkous de volgende trekken etc? De trekveer krijg je er na de eerste kabel toch al niet meer in dan?
Mijn installateur raadde ten sterkste af idd om kabel voor kabel te gaan trekken.
We hebben de coax met zo'n kousje gedaan, en de utp kabels met tape (geen ductape, dat is te dik) hier weer aan gemaakt.
1 persoon trekken, andere aanvoeren.. ging perfect!
De buis was ook niet heel klein, scheelt ook weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:14:
Bv.

Site A******************* Site B

6------------------------------------ 4
4------------------------------------ 6

je ziet aan je tester dat kabels 4 en 6 verwisseld zijn. Als je ze op site A verwisseld, corrigeer je het probleem. Als je ze op site B doet, exact hetzelfde.

Wat is het verschil? Geen.
Je bedoelt dus als je bijvoorbeeld Site A in de juiste volgorde aansluit en Site B niet; je mogelijk per ongeluk Site A gaat veranderen naar een onjuiste volgorde?

Dat is waar; maar in ons geval was dat niet zo moeilijk goed te doen. In de wandcontactdozen was duidelijk de juiste volgorde aangegeven (en na aansluiten ook gewoon te zien) en in de transparante stekkertjes kun je de volgorde ook nog steeds zien.

Die tester was in mijn geval gewoon een handig ding om te zien of de stekkertjes goed gekrimpt waren en/of de aders ver genoeg in de stekkers zaten.

Stekkers krimpen is niet mijn ding (ik was ook écht veel te lang bezig om die 14 te maken; beschamend lang en zal het maar niet zeggen hoe lang ik bezig was :$ ) en in het verleden kon ik die ook nooit goed krijgen, maar die avond heb ik maar 2 overnieuw moeten doen; de eerste wat gewoon een beginnersfout was en een waarvan ik toch per ongeluk niet helemaal de juiste volgorde had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:49
ThinkPadd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 13:57:
Ik heb vier keer CAT6 in een 3/4" buis getrokken. Gewoon de lengte afmeten en dubbel pakken. Toen een stuk installatiedraad aan de trekveer gemaakt, om de knik van de eerste dubbelgevouwen kabel heen en een paar centimeter verder om de knik van de tweede dubbelgevouwen kabel.

Let wel: het was buis die nog bereikbaar was (koof nog niet dichtgetimmerd) met drie bochten, maar de stukken buis zaten nog niet aan elkaar. Dan kun je het doorvoeren van de trekveer en kabels in verschillende stukken doen en hoef je nooit het geheel door meerdere bochten heen te trekken. Dat is met vier kabels namelijk nogal een karwei.

Overigens past vier keer CAT6 ook in een 5/8" buis, maar dat is alleen om korte stukken netjes recht te leggen. De kabel mag dan zeker niet kuisen en je moet ze heel netjes bij elkaar houden om de buis er overheen te schuiven. Zo heb ik wat kleine stukken in mijn meterkast netjes strakgetrokken.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

masauri schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:42:
Alleen jammer dat er geen duidelijke speedtest is.
Die van telenet geef niet hoger dan 50mb/s aan, terwijl andere mijn normale snelheid geven.
Maar het werkt dus 8)
Je kan toch gewoon de snelheid testen via Network Shares of door iPerf te draaien :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

nero355 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:59:
[...]

Je kan toch gewoon de snelheid testen via Network Shares of door iPerf te draaien :?
Ben zelf (nog) niet bekend met iPerf.
Gisteren ff gedownload maar als ik op het bestand klikte verdween de pop up direct, dus straks nog is naar kijken.
Ook heb ik de hele draadgoot opgehangen gekregen (foto volgt nog, ben ik vergeten maken) en de eerste 8 kabels van het patchpanel in de living naar het patchpanel in de kelder afgewerkt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/4LWmTMYVt1OHACwVR9QKX1t0/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GGiGLWXBIBfY67Pk1BzwAdHQ/medium.jpg

Ik heb nu nog redelijk wat kabel over, vandaar dat ze wat strakker gespannen in de draadgoot zitten.
Maar dan kan ik, als ik een kast heb ipv wall mounted rack, de kabels beter schikken.
Kortere kabels zijn helaas niet langer te maken, andersom gelukkig wel 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
@DaRoot je afbeeldingen zijn dood...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Goed dat je het zegt.. altijd lastig met Google foto's..
Zal ze ff fixen.

Edit:
fixed

[ Voor 3% gewijzigd door DaRoot op 29-06-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:51
Als ik de keuze moet maken tussen een 4U of een 6U 10" patchkast, wat raden jullie me dan aan?
Voor die kleine meerprijs en wellicht oog op toekomst gewoon de 6U doen?

Wat er nu in gaat komen is een cat6 patchpaneel en een tray voor de pricewatch: ZyXEL GS1900-10HP

Verder had ik ook nog 0.25m cat6 kabels gekocht, maar ik denk dat de 0.15m kabeltjes ook al meer dan genoeg zijn. Wellicht dat ik die nog omruil of gewoon later bij koop.

Huidig:
Afbeeldingslocatie: https://s14.postimg.org/w8uv22qrx/image.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

6U. Je kan heel snel te kort komen, met name die kleine 10" kasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

masauri schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 10:20:
Ben zelf (nog) niet bekend met iPerf.
Gisteren ff gedownload maar als ik op het bestand klikte verdween de pop up direct, dus straks nog is naar kijken.
Command Prompt openen en dan pas verder mee knoeien ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

nero355 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 21:09:
[...]

Command Prompt openen en dan pas verder mee knoeien ;)
logisch 8)7 |:( 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel78
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:35
NeutraleTeun schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:27:
Als ik de keuze moet maken tussen een 4U of een 6U 10" patchkast, wat raden jullie me dan aan?

Wat er nu in gaat komen is een cat6 patchpaneel en een tray voor de pricewatch: ZyXEL GS1900-10HP

Verder had ik ook nog 0.25m cat6 kabels gekocht, maar ik denk dat de 0.15m kabeltjes ook al meer dan genoeg zijn. Wellicht dat ik die nog omruil of gewoon later bij koop.

Huidig:
[afbeelding]
Ik heb zelf net een 12u kast gekocht. Weet je zeker dat deze ZyXEL GS1900-10HP, 25cm breed volgens mij, daarin past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Patchkast
https://www.patchkast.com/10-inch-patchkasten/6u/
310x300x368mm (BxDxH)

Tray
https://netwerkproducten....vast-zwart-p-4197500.html
14.8 cm diep / 20.6 cm breed

En die switch is inderdaad 25cm breed.

Als ik het zo lees moet het passen. Uiteraard een stuk uit de zijkanten halen van de tray voor de switch, maar dan zit die ook lekker vast.

--
Ik was eerst iets te enthousiast en deze besteld:
https://netwerkproducten....deur-zwart-p-4358766.html

Maar die krijg ik niet kwijt in de meterkast. Heb maar max 33x30 (BxD) plaats.
Dus ben wel aan het duimen dat ik de 30cm diepe kast kwijt kan zodat de deur van de meterkast wel nog normaal dicht kan.

[ Voor 32% gewijzigd door NeutraleTeun op 30-06-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Minimaal 6U. Ik heb zelf 4U (19") en begin al een beetje spijt te krijgen...
NeutraleTeun schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:27:
<KNIP>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
6U is al onderweg.

En volgens mij moet het netjes passen, die switch.

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/r3rho9t4v/IMG_20170630_125413.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/me1jzo24f/IMG_20170630_125417.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/n2aeim0u7/IMG_20170630_125602_1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/lpspgq3en/IMG_20170630_125614.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s11.postimg.org/eb3dochj3/IMG_20170630_125858.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-10 10:18
Maar dat lukt je alleen, als je de switch niet vast gaat schroeven en de ruimtes tussen de rackrails kan benutten. De switch komt dan wel dieper in de kast te liggen.
Je zou het ding los op het patchpanel kastje laten liggen.. Of met klitteband er aan vast zetten.

Ik heb een 6U patchkast 19inch die toch weer ingezet gaat worden. De rest hangt in mijn 22U 19inch serverrack. 19 inch heeft bij mij toch de voorkeur. En het gaat bij ons thuis toch niet in de meterkast geplaatst worden.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:24
Ik zit met het volgende 'probleem'

Een kennis heeft een portocabine laten plaatsen en dat moet kantoor worden.
Nu moet ik daar lange netwerkkabel naar toe trekken 50+ meter.

Nu wil ik een kabel kopen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Gebruiksduur is voor max 4 jaar, want dan staat er nieuwbouw.

Bij mijn vaste leverancier hebben ze alleen 100 meter, cat 6 soepel.
Nu heb ik het ook bestellen bij de technische unie, daar kan ik juist weer echt alles bestellen, maar WAT?

Volgende weet ik al wel:

cat 6 max, cat 5e is voor de komende paar jaar ook wel goed.
indoor kabel, hoeft toch niet zolang mee te gaan.

Maar moet ik ivm met de lange lengte:

awg 22, 23, 24, 26 of 27
F/FTP, F/UTP, S/FTP, SF/UTP, U/FTP
soepel of massief?

Verder komt de kabel door een oude kas heen te lopen. Weet niet of dat nog van invloed is, zit misschien een keer een 400Volt aansluiting op een meter afstand, maar verder zou ik geen invloeden weten.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:27
zou dan zoiezo een outdoor kabel nemen en zoveel kost dat nou ook weer niet. bij netwerkwinkel.nl kost het 86ct incl btw per meter cat 5e en is stukken beter geschikt meer afwisselende weer omstandigheden als indoor kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:24
Jan-man schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 14:14:
zou dan zoiezo een outdoor kabel nemen en zoveel kost dat nou ook weer niet. bij netwerkwinkel.nl kost het 86ct incl btw per meter cat 5e en is stukken beter geschikt meer afwisselende weer omstandigheden als indoor kabel.
Ja, maar het komt allemaal 'binnen' en ik moet deze kabel samen met een andere utp kabel door 1 buis trekken.
Het gaat vanuit het huis, door de kas naar de portecabine. Die laatste paar meter frommel ik wel in een flex buisje.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Shit. De maten aangegeven op de site kloppen niet.
Hoogte zit verschil in, maar dat is het probleem niet.
Diepte echter wel. Deurtje hebben ze niet meegerekend. Dat is dus 1 cm wat nu niet gaat passen.

Nu bedenken of ik het deurtje eruit laat, of een stukje uit binnenkant meterkastdeur uitfrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Had ik ook. Ik heb het kastje zonder deurtje opgehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 10:58
mhr-zip schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 13:37:
Ik zit met het volgende 'probleem'

Een kennis heeft een portocabine laten plaatsen en dat moet kantoor worden.
Nu moet ik daar lange netwerkkabel naar toe trekken 50+ meter.

Nu wil ik een kabel kopen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Gebruiksduur is voor max 4 jaar, want dan staat er nieuwbouw.

Bij mijn vaste leverancier hebben ze alleen 100 meter, cat 6 soepel.
Nu heb ik het ook bestellen bij de technische unie, daar kan ik juist weer echt alles bestellen, maar WAT?

Volgende weet ik al wel:

cat 6 max, cat 5e is voor de komende paar jaar ook wel goed.
indoor kabel, hoeft toch niet zolang mee te gaan.

Maar moet ik ivm met de lange lengte:

awg 22, 23, 24, 26 of 27
F/FTP, F/UTP, S/FTP, SF/UTP, U/FTP
soepel of massief?

Verder komt de kabel door een oude kas heen te lopen. Weet niet of dat nog van invloed is, zit misschien een keer een 400Volt aansluiting op een meter afstand, maar verder zou ik geen invloeden weten.
Ik heb zelf deze genomen en kan ik je aanraden: Belden 7965EPE
Deze is voor outdoor gebruik met PE mantel en heel stevig. Ik heb ook een keer de Cat5 variant gekocht maar die is heel fragiel.
Je kunt wel voor iets minder geld indoor kabel nemen maar als je er straks problemen mee krijgt dan kun jij weer terug naar je kennis om het op te gaan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
chickpoint schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:02:
[...]

Nou, het is dus later..

Ik heb mijn oude NAS deze week vervangen voor een nieuwe, waardoor ik de mogelijkheid kreeg om de oude NAS als 'off-site' back-up te gebruiken. Ik woon in een appartement, met het geluk dat de stroom van mijn schuurtje 3 verdiepingen lager van mijn eigen appartement af komt. Dat vraagt dus om powerline!

Dus zogezegd zo gedaan, nieuwe NAS geïnstalleerd en werkend.
Eerste volledige back-up gedraaid op het vaste netwerk
Powerline erin
Oude NAS naar beneden
En Voilà! een off-site back-up!

En nu de plaatjes :9~

Het patch rack:
[afbeelding]

Wat zie je:...
Vraagje, wellicht ook interessant voor andere tweakers: waar heb je de tray vandaan waar de edgerouter in zit? Lijkt verdacht veel op de WaveGuard WG-UB-RM1, heb deze alleen in NL nog niet kunnen vinden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-10 17:15
Thefirstikke schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 12:45:
[...]

Vraagje, wellicht ook interessant voor andere tweakers: waar heb je de tray vandaan waar de edgerouter in zit? Lijkt verdacht veel op de WaveGuard WG-UB-RM1, heb deze alleen in NL nog niet kunnen vinden :/
Heb je goed gezien! Dat is hem namelijk ook. Ik heb hem niet in Nederland gehaald, maar in de VS besteld bij ISPSupplies.

http://www.ispsupplies.com/KAM-Fab-UB-RM1

Houd wel rekening met invoerrechten e.d. ;)

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
chickpoint schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 13:03:
[...]

Heb je goed gezien! Dat is hem namelijk ook. Ik heb hem niet in Nederland gehaald, maar in de VS besteld bij ISPSupplies.

http://www.ispsupplies.com/KAM-Fab-UB-RM1

Houd wel rekening met invoerrechten e.d. ;)
Dank! Daar maar bestellen dan :)

Edit: toch maar niet, shipping is minimaal 40 dollar bij ispsupplies.com. Wel erg prijzig voor een beetje nette afwerking ;(

[ Voor 14% gewijzigd door Thefirstikke op 06-07-2017 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
Thefirstikke schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 14:42:
[...]

Dank! Daar maar bestellen dan :)

Edit: toch maar niet, shipping is minimaal 40 dollar bij ispsupplies.com. Wel erg prijzig voor een beetje nette afwerking ;(
Ik heb m gewoon op een rackplank van 17 Euro gelegd. Dan heb je ook nog ruimte voor een kleine switch ernaast of zoals ik heb gedaan drie power injectors van Unifi AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
hondapower schreef op vrijdag 7 juli 2017 @ 09:17:
[...]

Ik heb m gewoon op een rackplank van 17 Euro gelegd. Dan heb je ook nog ruimte voor een kleine switch ernaast of zoals ik heb gedaan drie power injectors van Unifi AP's.
Prima alternatief inderdaad :) Komt ooit nog een kleine PoE switch bij dus past er dan prima langs d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-07 21:57
Vraagje: kun je de meeste inbouwdozen gewoon combineren met alle soorten afdekplaatjes icm keystones?
Bijvoorbeeld:

Inbouwdoos:
https://www.hornbach.nl/s...tuks/8389264/artikel.html

Muurplaat:
https://netwerkproducten....e-80x80-mm-p-4317600.html

Keystone:
https://netwerkproducten....fgeschermd-p-4174200.html

Hoe weet je welke producten te combineren zijn? Waar moet je op letten?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian97
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-09 13:04
The Flying Dutchman schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:15:
Vraagje: kun je de meeste inbouwdozen gewoon combineren met alle soorten afdekplaatjes icm keystones?
Bijvoorbeeld:

Inbouwdoos:
https://www.hornbach.nl/s...tuks/8389264/artikel.html

Muurplaat:
https://netwerkproducten....e-80x80-mm-p-4317600.html

Keystone:
https://netwerkproducten....fgeschermd-p-4174200.html

Hoe weet je welke producten te combineren zijn? Waar moet je op letten?
Yess dit moet lukken! Keystone is een soort universele standaard waardoor alle keystones in voor keystone geschikte muurplaten passen (Maar ook patchpanels etc). Zover ik weet zijn er geen verschillende standaarden binnen keystones.

Inbouwdoos is volgens mij ook altijd standaard maat afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Als je genoeg ruimte hebt, neem dan diepere inbouwdozen van 50mm. Dat werkt net wat lekkerder.
Maar dat is inderdaad gewoon een standaardmaat, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Bedankt voor jullie antwoorden!
Weet iemand toevallig ook nog een goeie shop met ruimte keuze afdekplaatjes (om best passende in onze woning te vinden) en eventueel ook keystones?

Uiteraard kom ik hier later nog terug om wat pics te tonen, maar het kan even duren ;)

[ Voor 20% gewijzigd door The Flying Dutchman op 18-07-2017 13:36 ]

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Ik weet niet of er voor ieder merk schakelmateriaal bijpassende plaatjes voor keystones te koop zijn. Anders moet je kiezen voor een CAT6a inbouwdoos (van Rutenbeck of zoiets) met daarop het frontplaatje dat past bij je schakelmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:12
Julian97 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 11:55:
[...]

Yess dit moet lukken! Keystone is een soort universele standaard waardoor alle keystones in voor keystone geschikte muurplaten passen (Maar ook patchpanels etc). Zover ik weet zijn er geen verschillende standaarden binnen keystones.

Inbouwdoos is volgens mij ook altijd standaard maat afaik.
Fout! Ook in keystones zijn er verschillende maten al is 19x15mm de meest gangbare maat ;)

@The Flying Dutchman als je dus een Draagring wilt/gaat bestellen Let dan even goed op de gatmaat. Kwa afdek materiaal maakt het verder niet zoveel uit, zolang je maar bij hetzelfde merk blijft.

Voor keystones en evt kabel kan ik je www.netwerkproducten.com aanbevelen.
Wat je schakelmateriaal moet je even kijken.
(Busch jaeger draagring rood is iig gatmaat 19x15mm weet ik zo).

Of evt wat @dreamscape zegt een kant en klare rutenbeck inbouwdoos + afdek materiaal, daarvoor kan je evt goed terecht bij www.sandervunderink.nl (ook goedkope belden utp kabel hebben ze daar).

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondapower
Annuk schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 03:44:
[...]

Fout! Ook in keystones zijn er verschillende maten al is 19x15mm de meest gangbare maat ;)

Voor keystones en evt kabel kan ik je www.netwerkproducten.com aanbevelen.
Wat je schakelmateriaal moet je even kijken.
(Busch jaeger draagring rood is iig gatmaat 19x15mm weet ik zo).
Ik kan bevestigen dat de Cat6 keystones nr. 245100 van netwerkproducten.com idd passen in de Busch Jaeger draagring rood 1812.
Heb het hele huis ermee uitgevoerd.
Als je die draadring gebruikt, dan heb je keuze uit het gehele gamma aan 'schakelmateriaalafdekspul' van Busch Jaeger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

De afgelopen dagen weer wat aan mijn netwerk kunnen werken.
Rekje uit de hubo gehaald van 180x45x45. voldoet perfect voor wat ik wil.
Update 04
Begint al ergens op te lijken 8)
Switch zit wel bijna vol op 3 poorten na denk ik, en er moeten nog een paar dingen bij :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-10 07:50
eind resultaat

alles overgezet naar ubiquiti

2 x ap pro
2 x switch 60 w 8 poorts
1 x usg router

https://tweakers.net/ext/f/K6VRia06lPmb96mEhSnIz5jL/full.jpg

kabels afgewerkt op patch paneel welke verwerkt zit in de wandgoot waar de apparatuur op zit

[ Voor 3% gewijzigd door vonkkie op 23-07-2017 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri

masauri

aka qwybyte

vonkkie schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:42:
eind resultaat

alles overgezet naar ubiquiti

2 x ap pro
2 x switch 60 w 8 poorts
1 x usg router

https://tweakers.net/ext/f/K6VRia06lPmb96mEhSnIz5jL/full.jpg

kabels afgewerkt op patch paneel welke verwerkt zit in de wandgoot waar de apparatuur op zit
Mooi gedaan! Op een brede kabelgoot geïnstalleerd?
Welke kleurcodes hebt ge gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Rood netwerk verbindingen
Geel mijn mede8ers media spelers
Groen printer en nas
Blauw pc.s
En de witte is een ap die er boven hangt

En ja een 12 cm brede kabelgoot

[ Voor 14% gewijzigd door vonkkie op 23-07-2017 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Laatst online: 16:57

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Heb je de Unifi controller ook nog ergens draaien?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Op een pc,tje waar nog wat software 24/7 draaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

vonkkie schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:42:
Dit vind ik eigenlijk wel een hele goede !
Netjes gedaan allemaal xD

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
Thx

Ooit een geval van ingeving gehad en nu al vaak in woningen toe gepast door mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:50
Misschien dat jullie mij kunnen helpen.

Een aantal maanden terug heb ik een vaste internetaansluiting laten maken in de studeerkamer (eerste verdieping). Echter, deze aansluiting sluist tot max. 100mbps door naar de computer en dat terwijl ik een 300mbps internetabonnement heb van Ziggo. De aansluiting zou 1gbps moeten ondersteunen (i.c.m. een CAT5E-kabel).

Nu heb ik gisteren de 'stoute schoenen' aangetrokken en ben zelf eens gaan knutselen. Zo zag de aansluiting eruit toen ik de wandcontactdoos opende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dFOochxEWtv5JB6c4NytYuE8/medium.jpg

Dit geeft mij dus maximaal 100mbps en dat is niet genoeg.

Toen ben ik op internet gaan zoeken naar de juiste kleurcoderingen voor de aansluiting van de aders. Daarbij kwam ik dit plaatje tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MpaXzPXnaXZT5To3UFIn9R6t/medium.jpg
Er werd geadviseerd om kleurcode '568B' te gebruiken.

Zo gezegd, zo gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kWYZ0EmUMXXi6ICUUHqoyqvg/medium.jpg
Sorry voor de crappy foto. Inmiddels zitten de aders netter in de klemmen en zitten ze ook per paar gewikkeld..

Dat mocht niet helpen. De bovenstaande configuratie geeft helemaal geen signaal door.

Ik heb andere kleurcodes geprobeerd, zoals '568A', maar zonder gewenst resultaat en de kleurcode op de aansluiting kan ik niet met succes ontcijferen.

Iemand misschien nog een tip? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-Rey
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-10 14:45
Je moet de kleuren volgorde gebruiken zoals op de achterkant staat:

van links naar rechts:
Groen -> Wit/Groen -> Oranje -> Wit/Oranje -> Blauw -> Wit/Blauw -> Bruin -> Wit/Bruin.

Nu is alleen de vraag of dit de A of B standaard is. Staat dit misschien nog ergens op de aansluiting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:41
Wat zit er aan de andere kant? Geknepen stekker of ook een wandcontactdoos? Zorg dat je aan beide zijden dezelfde standaard toepast (meestal wordt B gebruikt, dus die zou ik adviseren).
De getalletjes moet je niet op letten. Vaak zitten de LSA-aansluitingen niet op volgorde, dus je moet alleen naar de kleuren op de LSA-strook kijken.
Die volgnummers zijn alleen van belang als je er een RJ45 stekker aan knijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:50
Out.of.Control schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:28:
Wat zit er aan de andere kant? Geknepen stekker of ook een wandcontactdoos? Zorg dat je aan beide zijden dezelfde standaard toepast (meestal wordt B gebruikt, dus die zou ik adviseren).
De getalletjes moet je niet op letten. Vaak zitten de LSA-aansluitingen niet op volgorde, dus je moet alleen naar de kleuren op de LSA-strook kijken.
Die volgnummers zijn alleen van belang als je er een RJ45 stekker aan knijpt.
Aan de andere kant zit een 'geknepen stekker' die verbonden is met het Ziggo-modem. En die lijkt de 568B-standaard te gebruiken, maar waarom werkt het dan niet als ik die ook toepas op de wandcontactdoor? :S

@J-Rey Dat zal ik straks eens proberen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:41
Als je geknepen stekker hebt met 568B en op de WCD ook de kleuren van 568B volgt, dan zou het inderdaad moeten werken.
Als het toch niet werkt, zit er ergens een slecht contact of een andere fout.
Heb je wel een RJ45 stekkers die bedoeld zijn voor stugge kabel? Ander is de kans groot dat je nu (of in de toekomst) last hebt van slecht contact (en dus een onbetrouwbare verbinding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot

DaRoot

Some say...

@Yonix zo aan je laatste foto te zien heb je de blauwe draad aan een groen aderpaar zitten, en een groene aan een blauw aderpaar.
De volgorde zoals jij dat op je plaatje gevonden hebt, is voor in een stekker. Zo'n WCD kan een andere volgorde aanhouden, dus ik zou de kleuren op de WCD aanhouden.
568A en B door elkaar gebruiken is volgens mij alleen maar een crosscable maken, en meeste apparatuur detecteert dat tegenwoordig prima, dus moet het werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:58

Soggney

Zeekomkommer

@Yonix Het lijkt me meer dat in de eerste foto de kleurcode wordt gevolgd als je de plug naar je toe houdt, op de foto wordt dit dan schemar Rechts _> Links . Bij de nieuwe configuratie is het hele zootje omgedraaid Links -> Rechts.
zo werkt het inderdaad niet. Het is dus belangrijk om hetzelfde perspectief aan te houden.

De enige fout wat ik zie bij de originele is dat er met bruinwit is begonnen/geeindigd ipv met oranjewit.
Het beste is vergelijken of de draden aan de andere kant dezelfde volgorde hebben. Misschien heeft de monteur 2x de standaard niet gevolgd.

De reden waarom je gelimiteerd bent is misschien niet de volgorde van de draden, maar ofwel de NIC van je pc waarmee je test, ofwel de modem die tot 300 Mbps ondersteund, maar 100 Mbit poorten heeft. ofwel in het slechtste geval, de kwaliteit van de kabel die door de muur is gesleurd.

[ Voor 46% gewijzigd door Soggney op 26-07-2017 10:50 ]

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 64mike53
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-08 13:06
Heb zelf enige tijd geleden vanaf mijn patchpaneel naar mijn glasvezelmodem een kabel aangesloten. Het patchpaneel heeft de 568B standaard en heb deze ook op die manier aangesloten. Aan de kant van het glasvezelmodem heb ik er gewoon een stekker aangeknipt en deze gewoon op de standaard manier aangesloten (oranje, oranje-wit, groen-wit, blauw, blauw-wit, groen, bruin-wit, bruin).

Bij mij werkt dit prima en heb gewoon 1000mbit verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Out.of.Control schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:34:
Als je geknepen stekker hebt met 568B en op de WCD ook de kleuren van 568B volgt, dan zou het inderdaad moeten werken.
Dit zou inderdaad gewoon moeten werken. Ik heb dit momenteel bij 2 aansluitingen zo gedaan en deze ook met een kabeltester getest.

Ik ga mijn patchpaneeltje zelfs verwijderen en alles direct in de switch steken met stekkers. Scheelt weer een kastje in de meterkast. Voor de nummering maakt het ook niet uit, omdat ik een managed switch met 24 poorten heb :)

Voor het herkennen van de kabels - mocht ik ze een keer loshalen - heb ik verschillende kleuren tules. Dus woonkamer wordt bijvoorbeeld rood, slaapkamer blauw, zolder paars, etc.

Mijn "desktop" patchpaneel met 8 aansluitingen zat helaas veel sneller vol dan ik dacht. Sowieso werd ik niet blij van het aansluiten ervan (heb dat ding graag hoog in de meterkast en daar kun je rot bij). Mocht ik ooit weer een patchpaneel willen, dan kies ik wel voor een modulaire oplossing met keystones. Dan kan ik ze eenvoudig er in klikken :)

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11:52
Yonix schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:09:

Een aantal maanden terug heb ik een vaste internetaansluiting laten maken in de studeerkamer (eerste verdieping). Echter, deze aansluiting sluist tot max. 100mbps door naar de computer en dat terwijl ik een 300mbps internetabonnement heb van Ziggo. De aansluiting zou 1gbps moeten ondersteunen (i.c.m. een CAT5E-kabel).

Nu heb ik gisteren de 'stoute schoenen' aangetrokken en ben zelf eens gaan knutselen. Zo zag de aansluiting eruit toen ik de wandcontactdoos opende:
[afbeelding]

Toen ben ik op internet gaan zoeken naar de juiste kleurcoderingen voor de aansluiting van de aders. Daarbij kwam ik dit plaatje tegen:
[afbeelding]

Zo gezegd, zo gedaan:
[afbeelding]
Sorry voor de crappy foto. Inmiddels zitten de aders netter in de klemmen en zitten ze ook per paar gewikkeld..

Dat mocht niet helpen. De bovenstaande configuratie geeft helemaal geen signaal door.

Ik heb andere kleurcodes geprobeerd, zoals '568A', maar zonder gewenst resultaat en de kleurcode op de aansluiting kan ik niet met succes ontcijferen.

De kleurvolgorde van links naar rechts op de foto is: wit/groen , groen , oranje , wit/oranje , wit/blauw , blauw ,
Wit bruin , bruin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:26

Totaalgeflipt

De enige echte

vincedd schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:08:
[...]

De kleurvolgorde van links naar rechts op de foto is: wit/groen , groen , oranje , wit/oranje , wit/blauw , blauw ,
Wit bruin , bruin.
Volgens mij is het VLNR:
Groen
Wit/Groen
Oranje
Wit/Oranje

Blauw
Wit/Blauw
Bruin
Wit/Bruin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

64mike53 schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 11:02:
Heb zelf enige tijd geleden vanaf mijn patchpaneel naar mijn glasvezelmodem een kabel aangesloten. Het patchpaneel heeft de 568B standaard en heb deze ook op die manier aangesloten. Aan de kant van het glasvezelmodem heb ik er gewoon een stekker aangeknipt en deze gewoon op de standaard manier aangesloten (oranje, oranje-wit, groen-wit, blauw, blauw-wit, groen, bruin-wit, bruin).

Bij mij werkt dit prima en heb gewoon 1000mbit verbinding.
Ik neem aan/hoop dat je het dikgedrukte precies andersom bedoelt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-10 23:05
Yonix schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 10:09:

[afbeelding]

[afbeelding]

Zo gezegd, zo gedaan:
[afbeelding]

Welk type en merk contactdoos gebruik je? Werkt het wel als je n stekkertje er aan knijpt en die direct in de pc steekt?
Het lijkt wel of de bekabeling behoorlijk is beschadigd bij het injecteren. Gebruik je een LSA tooltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Laatst online: 04-10 10:18
Het makkelijkste is om een netwerktester te gebruiken. Die connect je met de master aan de aansluiting van de muurdoos en aan het andere eind hang je de remote. Dan prop je de draadjes 1-voor-1 met een LSA tool in de connectortjes van de muurdoos. Zo gauw je de goede link hebt, gaat je tester steeds meer OK's geven.
Gewoon testen en het gaat vanzelf werken. ;)

Zo heb ik op onze vestiging vanuit een kabelbundel van 40 paar draadjes (met verschillende soorten kleurcombinaties) 4 werkende CAT-5 sets gemaakt. De PC die er aan hangt doet gewoon 100MBit verbinding en de overige 3 systemen werken perfect.
Eerste opzet was gebruik maken van 4 keystones die los hingen en nu zit er een 12 poorts mini patchpanel aan de muur.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyravex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

misschien een beetje offtopic maar waarom kiezen jullie vaker voor een Keystone oplossing dan een wandcontact doos met LSA strip?

Door de ervaring op mijn werk heb ik ondertussen echt een hekel aan keystones omdat die regelmatig bij het insteken van een netwerkkabel doordrukken en dan los hangen in de aansluit doos, zeeer hinderlijk.
Moet je weer het klepje er af halen en vast klikken, tot de volgende komt en hem er weer uit wipt.

Vandaar de vraag, waarom keystones ipv LSA ?

|we live in the history of a mad man Mr. G |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Keystones zijn makkelijker te knijpen. En ze zitten echt wel goed vast in de draagring. Je moet wel de juiste draagring en frontje gebruiken.

Maar ook LSA heb ik gebruikt. Ik heb speciaal een echte Krone punch down tool gekocht (40 euro). Maar wat een verademing t.o.v. de tang van 2 euro die ik via e-bay gekocht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyravex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

Hmm, blijkbaar hebben we op mn werk dan weer in de budget bak gegrabbeld :)

Ik moet zeggen, het zag er voor ik ook maar 1 LSA ding gedaan had erg ingewikkeld uit maar in de praktijk vond ik het wel erg makkelijk eigenlijk, wel een beetje gepriegel op een patchpanel maar daar was ook wel overheen te komen.
Die LSA punchdown tool had ik voor 4 euro gekocht, werkte net zo prima als de pro versie die een vriend van me had.
moet wel toegeven, als je dat vaker doet is een pro versie wel een stuk beter op den duur, maar voor die 6 aansluitingen was het geen probleem.

|we live in the history of a mad man Mr. G |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian97
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 29-09 13:04
Nu het toch over wandcontactdozen gaat i.c.m. keystones.
Ik ben op zoek naar een draagring (voor standaard keystone) en afdekplaatje van de standaard Peha serie (Creme).

Ik zie bij veel winkels wel afdekplaatsjes maar geen draagringen.

Enig idee waar ik deze kan vinden voor leuk prijsje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Ik heb die van mij (ook Peha Standard artic white) destijds hier gehaald. Heb daar flink wat uit gegeven, het één wat duurder, het andere wat goedkoper. Maar onder aan de streep was ik tevreden, ook over de contacten, opvolging en meedenken met mij. Wellicht ook voor jou een goede partij?
Julian97 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:42:
Ik ben op zoek naar een draagring (voor standaard keystone) en afdekplaatje van de standaard Peha serie (Creme).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 22:34
Door inspiratie in dit topic ben ik bezig patchkast samen te stellen. Ik ben nog op zoek naar 10" rangeerpaneel/borstel. Zoiets maar dan in het zwart. Iemand een idee waar dat nog te koop is? Ik vind alleen maar grijs/witte of 19 inch varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:33

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

TRG550 schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 14:36:
Door inspiratie in dit topic ben ik bezig patchkast samen te stellen. Ik ben nog op zoek naar 10" rangeerpaneel/borstel. Zoiets maar dan in het zwart. Iemand een idee waar dat nog te koop is? Ik vind alleen maar grijs/witte of 19 inch varianten.
Na 20 minuten zoeken adviseer ik je om een grijze te kopen en over te spuiten :9

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:32

rally

Deyterra Consultancy

Verkeerd gelezen. 10" is iid extreem lastig 😡

[ Voor 76% gewijzigd door rally op 06-08-2017 00:47 ]

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 22:34
frankwopereis schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 00:35:
[...]

Na 20 minuten zoeken adviseer ik je om een grijze te kopen en over te spuiten :9
Had zelf ook al vrij lang gezocht voor het posten zonder resultaat :(

zag hier wel voorbeeld van 10" zwarte variant, link naar winkel is echter niet meer werkend. Vraag bij webshop uitgezet of ze die toch nog kunnen leveren. Anders wordt het helaas een grijze en overspuiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:12
Julian97 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:42:

Ik denk dat ik deze bij de hornbach heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Weer een stap verder in mijn nette lan afwerking:

- PVC buizen gelegd (3/4) met kabels
- Inbouwdozen geplaatst (40mm diep, de muren zijn hier niet zo heel dik!!)

Nu de volgende stap, wandplaten en installatiemateriaal bestellen. Ik heb het een en ander op het oog van Jung, waaronder deze afdekking met 2x modular jack:

https://www.jung.de/nl/online-catalogus/63766996/

Nu weet ik niet zo goed hoe groot die keystones zijn. Kom ik in de problemen met een 40mm diepe doos? Zijn er nog verschillen qua kabelinvoer bij keystones? Ik heb in ieder geval gezien dat er cat6a keystones bestaan met kabelinvoer van onderaf, zoals deze:

http://www.metz-connect.com/us/search/4250184133476

Doe ik er verstandig aan om zoiets te bestellen? Of lukt dat met iedere cat6a (shielded) keystone wel?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:27

mrc4nl

Procrastinatie expert

"Nette afwerking" ben ik vandaag mee begonnen, het was een zooitje, overal hingen kabels die met blokjes waren gekoppeld. En de kabels waren ook van dubieuze kwaliteit.

Nu heb ik een cat 7 kabel gekocht, en die van de meterkast via het plafond achter naar het huis getrokken( dat ging niet makkelijk) en een simpele (niet geïsoleerde) connector op gekrimpt aan èèn kant. (andere kant zit gewoon een gegoten stekker)

Mijn krimpkunsten zijn behoorlijk beperkt, maar er is iig verbinding.alleen, nu haal ik bij lange na niet 1Gbit/s.

Zou het nog helpen om voor een geïsoleerde connector te gaan of kan ik beter maar de nieuwe kabel verwijderen en er een dunnere cat6a gebruiken en die krimpen? of zou ik een kabeltester moeten aanschaffen om te kijken of het probleem misschien in de kabel zelf ligt?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Laatst online: 05-10 23:43
Het laatste. De kabel ligt al. Is het harde of zachte kern?

Maar test de kabel eerst eens.

Waarom trouwens cat7 gehaald? Beetje overkill.
mrc4nl schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:39:
"Nette afwerking" ben ik vandaag mee begonnen, het was een zooitje, overal hingen kabels die met blokjes waren gekoppeld. En de kabels waren ook van dubieuze kwaliteit.

Nu heb ik een cat 7 kabel gekocht, en die van de meterkast via het plafond achter naar het huis getrokken( dat ging niet makkelijk) en een simpele (niet geïsoleerde) connector op gekrimpt aan èèn kant. (andere kant zit gewoon een gegoten stekker)

Mijn krimpkunsten zijn behoorlijk beperkt, maar er is iig verbinding.alleen, nu haal ik bij lange na niet 1Gbit/s.

Zou het nog helpen om voor een geïsoleerde connector te gaan of kan ik beter maar de nieuwe kabel verwijderen en er een dunnere cat6a gebruiken en die krimpen? of zou ik een kabeltester moeten aanschaffen om te kijken of het probleem misschien in de kabel zelf ligt?

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:27

mrc4nl

Procrastinatie expert

rhos schreef op zondag 6 augustus 2017 @ 23:52:
Het laatste. De kabel ligt al. Is het harde of zachte kern?
zacht, meerdere koperdraadjes per ader
Maar test de kabel eerst eens.
moet ik wel eerst een kabeltester kopen :/
Waarom trouwens cat7 gehaald? Beetje overkill.
[...]
Is idd overkill, maar ik dacht voor die paar euro extra heb ik iig een kabel die zeker goed is.
Maar achteraf zitter er dus ook nadelen aan (dikker)

Voor de rest van het huis ga ik gewoon Cat6a halen. waarschijnlijk op rol.
mijn punt nu is: hoe weet ik nou of het aan de connector ligt of aan de kabel zelf? :|

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 07-08-2017 00:15 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Laatst online: 05-10 23:43
Aha zachte aders. Dat wil je jet knijpen. Dan heb je in mijn ogen ook slechte cat7 gehaald.

Haal gewoon cat5 of 6 met harde kern.
mrc4nl schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:14:
[...]

[...]

[...]

Is idd overkill, maar ik dacht voor die paar euro extra heb ik iig een kabel die zeker goed is.

mijn punt nu is: hoe weet ik nou of het aan de connector ligt of aan de kabel zelf? :|

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Zeg er dan ook even bij dat hij voor solid kabel keystones moet hebben en/of een patchpaneel. Op een solid kabel wil je geen connectoren krimpen, dat doe je alleen op stranded.

Ik zou inderdaad gewoon een rol CAT6a bestellen en daarmee werken. CAT7 is veel te onpraktisch om een beetje fatsoenlijk een connector op te kunnen monteren in een thuissituatie.
Zorg dan wel dat je goede kabel aanschaft en geen dropveter met staaldraad: Pas op voor slechte/inferieure Cat5e/6 netwerkkabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Laatst online: 26-08 08:57
Kom me hier ook melden. Sinds een week of twee wonen wij in een huurwoning en het eerste wat ik gedaan is de modem en router aangesloten samen met de NAS zodat de basics het weer doen. In Amsterdam hebben we helaas alleen Ziggo en geen mogelijkheid tot glas zoals ik dat in mijn vorige huis had. In ons geval betekent dat er alleen op 2 plekken coax aansluitingen zijn, maar nergens utp.

Dat wil ik aanpassen zodra alles gesettled is. Nu draait eigenlijk alles op wifi en voor het kantoor en de mediacenter vind ik bekabeld beter. Nu vond ik op het internet wandcontactdozen waar ik een combi kan maken voor coax en utp. Dat zou voor mij ideaal zijn. Echter ik kom er weinig over tegen in reviews. De meest recente die ik kon vinden waren van 2014 en daarnaast gaan ze vaak over de opbouw en niet de inbouw variant. Zijn er mensen hier die er meer recent ervaring mee hebben. Zit er nog verschil in types qua kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-01 10:55
mrc4nl schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 00:14:
[...]

[...]

[...]

Ik heb zelf ook (foiled) solid copper cat6a gehaald maar krijg een dubbele kabel niet getrokken. Hij is toch best wel dik. Nu was dat een luxe en kan ik prima overal uit met een enkele kabel maar het had wel leuk geweest...
Kortom, goed kijken welke je haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Miss_80 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:47:
Kom me hier ook melden. Sinds een week of twee wonen wij in een huurwoning en het eerste wat ik gedaan is de modem en router aangesloten samen met de NAS zodat de basics het weer doen. In Amsterdam hebben we helaas alleen Ziggo en geen mogelijkheid tot glas zoals ik dat in mijn vorige huis had. In ons geval betekent dat er alleen op 2 plekken coax aansluitingen zijn, maar nergens utp.

Dat wil ik aanpassen zodra alles gesettled is. Nu draait eigenlijk alles op wifi en voor het kantoor en de mediacenter vind ik bekabeld beter. Nu vond ik op het internet wandcontactdozen waar ik een combi kan maken voor coax en utp. Dat zou voor mij ideaal zijn. Echter ik kom er weinig over tegen in reviews. De meest recente die ik kon vinden waren van 2014 en daarnaast gaan ze vaak over de opbouw en niet de inbouw variant. Zijn er mensen hier die er meer recent ervaring mee hebben. Zit er nog verschil in types qua kwaliteit?
Als ik jouw was zou ik niet naar die standaard combi-dozen kijken, maar zou ik losse draagramen + een utp keystone + een coax keystone halen.
En natuurlijk een bijpassend afdekraampje ;)

Bij busch jaeger weet ik zo dat je de draagring rood moet hebben voor de meeste gangbare keystone maten (~19mm x 15mm), bij de andere merken schakelmateriaal moet je even zoeken welke je zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
Klinkt goed, maar mag ik weten waarom jou voorkeur uit gaat naar losse elementen? Grotere kans dat ze ingebouwd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:02

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Miss_80 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:49:
Klinkt goed, maar mag ik weten waarom jou voorkeur uit gaat naar losse elementen? Grotere kans dat ze ingebouwd kunnen worden?
Flexibel, kwaliteit goed, sluit aan op de rest van het afgemonteerde spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
Annuk schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:44:
[...]

Als ik jouw was zou ik niet naar die standaard combi-dozen kijken, maar zou ik losse draagramen + een utp keystone + een coax keystone halen.
En natuurlijk een bijpassend afdekraampje ;)

Bij busch jaeger weet ik zo dat je de draagring rood moet hebben voor de meeste gangbare keystone maten (~19mm x 15mm), bij de andere merken schakelmateriaal moet je even zoeken welke je zou moeten hebben.
Super, je hebt me waarschijnlijk een verkeerde bestelling bespaard. Ik sta op het punt losse draagringen en afdekkapjes te bestellen voor busch jaeger. Maar bij bij zijn ze zwart. Ga ik het toch nog even controleren, dacht dat keystones dezelfde maat zouden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Stealth2000 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:04:
[...]

Super, je hebt me waarschijnlijk een verkeerde bestelling bespaard. Ik sta op het punt losse draagringen en afdekkapjes te bestellen voor busch jaeger. Maar bij bij zijn ze zwart. Ga ik het toch nog even controleren, dacht dat keystones dezelfde maat zouden hebben.
Je moet de Busch Jaeger 1812 draagring rood hebben ;)
En daarbij natuurlijk de afdekraampjes en de afwerkraampjes (vergeet deze laatste niet :+ )
Keystone's e.d. kan je gewoon bij o.a. netwerkproducten.com bestellen, deze hanteren de 19x15mm maat die voor deze draagring is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miss_80
Waar ga jij bestellen als ik vragen mag? Ik ben al zoveel websites tegen gekomen. Geen idee of er veel verschil zit tussen die websites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:06
Nu we het toch over Bush Jaeger hebben, waar bestellen jullie dit soort materiaal? Mijn ervaring met Bush Jaeger is heel goed alleen zodra je losse onderdelen nodig hebt (bijvoorbeeld het afdekkapje van een dimmer) gaat dit erg in de papieren lopen als je al deze kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stealth2000
Ik wilde spulletjes hier bestellen: www.sandervunderink.nl
Ik zie dat de draagringen die ze onder busch jaeger noemen, eigenlijk van een ander merk zijn. https://www.sandervunderi.../busch-jaeger-multimedia/ (rutenbeck).
Maar eens kijken of mijn shielded cat6 keystones wel passen.

Weet iemand of busch jaeger door de loop van jaren nog andere kleuren heeft toegepast of dat er ergens kleurcodes staan? Ik zou zweren dat mijn schakelmateriaal creme-kleurig is maar de productfoto's van de creme variant ziet er soms wel erg afwijkend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Goed bruggetje :)

Zelf ga ik nu stopcontacten monteren van Jung en wil ook wat cat6 afmonteren. Ik dacht zelf eerst te gaan voor een UAE 8-8 UPOK6. Ik dacht later om met keystones te gaan werken en deze af te werken achter afdekplaatjes (dan ben ik flexibeler). Maar Jung heeft 7 (!!!) verschillende afdekkingen voor een dubbel rj45 contact. Hoe bepaal ik welke ik nodig heb?

En, als ik de juiste plaat heb, dacht ik dat ik klaar was. Ze hebben ook nog een "montage adapter". Is die nodig bij alle keystones, of niet? * mithras snapt het niet meer.

NB. Ik bestel alles bij elektrobode.nl, zag ik dat ze al mijn Jung spullen hebben voor niet al te veel. Kabels en keystones bij netwerkproducten.com. Was van plan om voor cat6 solid F/UTP 100% koper te gaan en te monteren in shielded keystones.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
Jordyz schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:24:
Nu we het toch over Bush Jaeger hebben, waar bestellen jullie dit soort materiaal? Mijn ervaring met Bush Jaeger is heel goed alleen zodra je losse onderdelen nodig hebt (bijvoorbeeld het afdekkapje van een dimmer) gaat dit erg in de papieren lopen als je al deze kan vinden.
Stealth2000 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:29:
Ik wilde spulletjes hier bestellen: www.sandervunderink.nl
Ik zie dat de draagringen die ze onder busch jaeger noemen, eigenlijk van een ander merk zijn. https://www.sandervunderi.../busch-jaeger-multimedia/ (rutenbeck).
Maar eens kijken of mijn shielded cat6 keystones wel passen.

Weet iemand of busch jaeger door de loop van jaren nog andere kleuren heeft toegepast of dat er ergens kleurcodes staan? Ik zou zweren dat mijn schakelmateriaal creme-kleurig is maar de productfoto's van de creme variant ziet er soms wel erg afwijkend uit.
Ik bestel het meeste spul bij www.sandervunderink.nl OF www.goedkoop-elektra.nl
Vind de prijzen van de losse afdekkingen wel meevallen mits je enigszins standaard spul gebruikt ;)

Waar ik soms nog wel eens "aparte" spullen bestel is www.elektrobode.nl
Hun assortiment is ietwat uitgebreider dan de eerder genoemde sites.
@Stealth2000 die Rutenbeck draagring is niet de draagring die ik bedoelde ;) en heb eerlijk gezegd (nog) geen ervaring met de door jou genoemde draagring.
Waag evt. even een mailtje naar sandervunderink om te vragen welke gatmaat in de draagring het betreft ;)
en zou je dit dan even met ons willen delen, want de website van rutenbeck geeft daarover ook geen informatie

Edit:
mithras schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:34:
Goed bruggetje :)

Zelf ga ik nu stopcontacten monteren van Jung en wil ook wat cat6 afmonteren. Ik dacht zelf eerst te gaan voor een UAE 8-8 UPOK6. Ik dacht later om met keystones te gaan werken en deze af te werken achter afdekplaatjes (dan ben ik flexibeler). Maar Jung heeft 7 (!!!) verschillende afdekkingen voor een dubbel rj45 contact. Hoe bepaal ik welke ik nodig heb?

En, als ik de juiste plaat heb, dacht ik dat ik klaar was. Ze hebben ook nog een "montage adapter". Is die nodig bij alle keystones, of niet? * mithras snapt het niet meer.

NB. Ik bestel alles bij elektrobode.nl, zag ik dat ze al mijn Jung spullen hebben voor niet al te veel. Kabels en keystones bij netwerkproducten.com. Was van plan om voor cat6 solid F/UTP 100% koper te gaan en te monteren in shielded keystones.
De door jou genoemde montage-adapter is hetzelfde als de hierboven ook al aangehaalde draagring, hierin plaats je je keystone's :)
En als je even verder kijkt op de pagina v/d montage adapter (rechts onder/naast de afbeelding onder het kopje: afdekkingen) op de door jou gelinkte website staat er precies bij welke afdekking je daarbij moet hebben ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Annuk op 09-08-2017 16:43 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2