Ftp is overkill voor thuis
@SanderH-- Eigenlijk opnieuw een sprekend voorbeeld van een benarde locatie voor je netwerk. Weeral een elektricien die geen rekening houd met netwerk behoeften in een nieuwe woning, hoewel hij vermoedelijk de plaatser was om klakkeloos de netwerkkabels naar deze locatie toe te brengen. Zijn aardingen zijn netter uitgevoerd dan de netwerkvoorzieningen!
Waarom heeft hij geen kleine netwerkkast aangeboden in de nabijheid van het houten nutspaneel.
Waarom wil je eigenlijk een patchpaneel in deze situatie nog? Er gaat weinig in de toekomst kunnen uitgebreid worden eenmaal alles correct is aangesloten op de switch, zeker hier op het nutspaneel waar je waarschijnlijk moeilijk in de toekomst nog netjes Cat kabels of hardware kan naartoe brengen.
Ik zou de switch uit noodzaak zo hoog mogelijk bevestigen waar je dus patch+ switch hebt aangeduid en de Proximus modem er onder. Verder proberen om een brede kabelgoot tussen switch,modem te plaatsen die zo groot mogelijk is en waar alle kabels doorheen kunnen vloeien, en ook ruimte hebt om nog wat extra kabellengte te verbergen in een lus. (heeft de elektricien nog een stuk van die witte kabelgoot? indien ja, dan je kun je hierin uitsparingen maken voor je kabels)
Of beter alles naar rechts verplaatsen op het paneel, daar ik alles ruimer. Pas op, indien je familielid ooit gas wil dan moet er ergens nog een teller kunnen ingepast worden.
Waarom heeft hij geen kleine netwerkkast aangeboden in de nabijheid van het houten nutspaneel.
Waarom wil je eigenlijk een patchpaneel in deze situatie nog? Er gaat weinig in de toekomst kunnen uitgebreid worden eenmaal alles correct is aangesloten op de switch, zeker hier op het nutspaneel waar je waarschijnlijk moeilijk in de toekomst nog netjes Cat kabels of hardware kan naartoe brengen.
Ik zou de switch uit noodzaak zo hoog mogelijk bevestigen waar je dus patch+ switch hebt aangeduid en de Proximus modem er onder. Verder proberen om een brede kabelgoot tussen switch,modem te plaatsen die zo groot mogelijk is en waar alle kabels doorheen kunnen vloeien, en ook ruimte hebt om nog wat extra kabellengte te verbergen in een lus. (heeft de elektricien nog een stuk van die witte kabelgoot? indien ja, dan je kun je hierin uitsparingen maken voor je kabels)
Of beter alles naar rechts verplaatsen op het paneel, daar ik alles ruimer. Pas op, indien je familielid ooit gas wil dan moet er ergens nog een teller kunnen ingepast worden.
Doen jullie iets aan sluipverbruik?
Ik kan me voorstellen dat 80% van de switches, routers e.a. niets staat te doen overdag.
Nog iets .. deze vraag wordt gesteld door een Belg ...
Ik kan me voorstellen dat 80% van de switches, routers e.a. niets staat te doen overdag.
Nog iets .. deze vraag wordt gesteld door een Belg ...
[ Voor 21% gewijzigd door hevling op 23-05-2017 13:49 . Reden: humor ]
Nee, maar alle switches die ik heb hebben ook wel wat te doen. En het is trouwens ook heel onhandig om ze uit te hebben staan.
Inderdaad, belangrijke infrastructuur gaat bij mij niet uit. Mede ook dat ik bij KPN zit en IPTV over hetzelfde netwerk gaat, dus als ik overdag de switch uitzet zal vrouwlief boos worden op mij.
Wel gaan extra apparaten als mijn back-up NAS gedurende dag in stand-by modus. (Waarover later meer)
Het is dus handig om even een inschatting te maken welke apparaten je nodig hebt om van je eigen diensten gebruik te kunnen maken, zoals bijvoorbeeld een VPN of fileshare.
Wel gaan extra apparaten als mijn back-up NAS gedurende dag in stand-by modus. (Waarover later meer)
Het is dus handig om even een inschatting te maken welke apparaten je nodig hebt om van je eigen diensten gebruik te kunnen maken, zoals bijvoorbeeld een VPN of fileshare.
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Ik maak me niet zo heel druk om wat stroomverbruik. Mijn grootste kostenpost is namelijk niet het stroomverbruik, maar het verwarmen van mijn woning en alle vaste aansluitkosten (ik heb stadsverwarming).hevling schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 13:48:
Doen jullie iets aan sluipverbruik?
Dus de invloed die ik heb op mijn energierekening is sowieso vrij beperkt en of ik nou 10 euro meer of minder betaal per maand, lig ik dan ook niet wakker van. Zeker niet sinds ik een kind heb en het gebruik van de wasmachine, droger, magnetron, waterkoker, etc honderd keer zoveel is dan een paar switches (en een server) die draaien
Ook wil ik naar een situatie toe dat ik vanaf mijn werk thuis kan inloggen, dus dan moet het wel online blijven.
[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 24-05-2017 09:36 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Ik wou gewoon maar eens polsen hoe het hiermee gesteld was.
Het is inderdaad lastig om dergelijke apparatuur uit te schakelen. Het zou best kunnen maar lijkt me ook nogal onpraktisch. Als je dagje thuis zit moet je het mogelijks weer manueel aanzetten, idem bij vakantie.
Het enige wat ik schedule is mijn NAS. Deze springt 's avonds aan en gaat om 01u00 weer uit, dit ook in de weekends. Als ik hem dan wil gebruiken is het maar op een knopje drukken.
Toch heb ik recent een energiemeter achter mijn devices geplaatst om toch maar eens te weten wat deze effectief verbruiken op 1 maand tijd.
Het is inderdaad lastig om dergelijke apparatuur uit te schakelen. Het zou best kunnen maar lijkt me ook nogal onpraktisch. Als je dagje thuis zit moet je het mogelijks weer manueel aanzetten, idem bij vakantie.
Het enige wat ik schedule is mijn NAS. Deze springt 's avonds aan en gaat om 01u00 weer uit, dit ook in de weekends. Als ik hem dan wil gebruiken is het maar op een knopje drukken.
Toch heb ik recent een energiemeter achter mijn devices geplaatst om toch maar eens te weten wat deze effectief verbruiken op 1 maand tijd.
Nou, het is dus later..chickpoint schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 09:19:
Ik heb mijn oude NAS deze week vervangen voor een nieuwe, waardoor ik de mogelijkheid kreeg om de oude NAS als 'off-site' back-up te gebruiken. Ik woon in een appartement, met het geluk dat de stroom van mijn schuurtje 3 verdiepingen lager van mijn eigen appartement af komt. Dat vraagt dus om powerline!
Dus zogezegd zo gedaan, nieuwe NAS geïnstalleerd en werkend.
Eerste volledige back-up gedraaid op het vaste netwerk
Powerline erin
Oude NAS naar beneden
En Voilà! een off-site back-up!
En nu de plaatjes
Het patch rack:

Wat zie je:
- Patchpaneel
- Rangeer paneel
- pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG3216
- pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- pricewatch: TP-Link TL-PA4010KIT-AV500 Nano Powerline adapter startset
De nieuwe NAS natuurlijk, deze ligt in het rack bovenop de switch.
pricewatch: Synology DiskStation DS116
offtopic:
Het patch rack zou ik graag nog een keer willen vervangen door een kast met een deurtje. Ik wil ook nog een keer een vaste aansluiting maken voor de voeding, de meterkast zit namelijk aan de andere kant van de muur.
Het patch rack zou ik graag nog een keer willen vervangen door een kast met een deurtje. Ik wil ook nog een keer een vaste aansluiting maken voor de voeding, de meterkast zit namelijk aan de andere kant van de muur.
Het schuurtje beneden:

Ja ik weet het... spijkertjes, maar het werkt voor nu!

En uiteindelijk is dit de oude NAS die als back-up dient. Hoewel Powerline geen ideale oplossing is en de 500 geadverteerde Mbits never nooit gehaald wordt gaat er toch nog een ruime 50 Mbit overheen. Meer dan genoeg voor de dagelijkse back-up
----------------------------------------------------------- Server listening on 5201 ----------------------------------------------------------- Accepted connection from 192.168.1.75, port 56287 [ 5] local 192.168.1.69 port 5201 connected to 192.168.1.75 port 56288 [ ID] Interval Transfer Bandwidth [ 5] 0.00-1.00 sec 3.98 MBytes 33.3 Mbits/sec [ 5] 1.00-2.00 sec 7.11 MBytes 59.6 Mbits/sec [ 5] 2.00-3.00 sec 7.83 MBytes 65.7 Mbits/sec [ 5] 3.00-4.00 sec 7.59 MBytes 63.7 Mbits/sec [ 5] 4.00-5.00 sec 7.54 MBytes 63.3 Mbits/sec [ 5] 5.00-6.00 sec 7.71 MBytes 64.7 Mbits/sec [ 5] 6.00-7.00 sec 7.93 MBytes 66.5 Mbits/sec [ 5] 7.00-8.00 sec 7.63 MBytes 64.1 Mbits/sec [ 5] 8.00-9.00 sec 7.67 MBytes 64.3 Mbits/sec [ 5] 9.00-10.00 sec 7.72 MBytes 64.8 Mbits/sec [ 5] 10.00-10.06 sec 468 KBytes 66.9 Mbits/sec - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - [ ID] Interval Transfer Bandwidth [ 5] 0.00-10.06 sec 73.2 MBytes 61.0 Mbits/sec receiver
Nieuwe? Zo nee, hoe kom je eraan?LightStar schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:25:
Vandaag een 18u patchkast opgehaald om vervolgens een groot deel van mijn hardware wat nu in de meterkast staat na de garage te gaan verplaatsen (dit gezien de herrie en warmte in de meterkast)
Plaatjes....
[afbeelding]
[afbeelding]
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Denk dat de mijne kaal 100KG weegt ofzo? (80x80x200, BxDxH).
Dan zit er nu nog (d0h) apparatuur in, patchpanelen, rangeerpanelen, blindpanelen, kabels (gebouwbekabeling en patchkabels).. etc.etc. Denk dat de kast nu op de 150/160KG komt?
www.google.nl
Ik vind deze kasten gewoon prachtig, maar helaas nog geen "betaalbare" 37u versie op marktplaats tegen gekomenLightStar schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 17:25:
Vandaag een 18u patchkast opgehaald om vervolgens een groot deel van mijn hardware wat nu in de meterkast staat na de garage te gaan verplaatsen (dit gezien de herrie en warmte in de meterkast)
Plaatjes....
[afbeelding]
[afbeelding]
Vind de nieuwprijs gewoon té duur.
Ga je 'Werkrelaxen' (tegenovergestelde van thuiswerken)? Lekker rustig op de zaak, maar wel al je favoriete spelletjes en content van thuis?Lethalis schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 09:34:
[...]
Ook wil ik naar een situatie toe dat ik vanaf mijn werk thuis kan inloggen, dus dan moet het wel online blijven.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Op afstand kan je alles aanzetten met klikaanklikuit en zelf vanaf internet met de ICS-2000hevling schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 09:54:
Ik wou gewoon maar eens polsen hoe het hiermee gesteld was.
Ik heb mijn NAS ook draaien met een schedule, maar als het nodig is start ik hem met Wake On Lan. Scheelt weer lopen.hevling schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 09:54:
Sorry, 2 reacties boven elkaar. Zal het nooit meer doen
[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 28-05-2017 09:01 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik heb er ook een tijdje na gezocht en deze was goed betaalbaar, moest er wel iets langer als 2 uur voor rijden (enkele rit) maar dat was het waard.masauri schreef op zondag 28 mei 2017 @ 00:06:
[...]
Ik vind deze kasten gewoon prachtig, maar helaas nog geen "betaalbare" 37u versie op marktplaats tegen gekomen![]()
Waarschijnlijk inclusief de brandstof alsnog goedkoper?LightStar schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:02:
[...]
Ik heb er ook een tijdje na gezocht en deze was goed betaalbaar, moest er wel iets langer als 2 uur voor rijden (enkele rit) maar dat was het waard.
Erg netjes verder.
Ik ookmasauri schreef op zondag 28 mei 2017 @ 00:06:
[...]
Ik vind deze kasten gewoon prachtig, maar helaas nog geen "betaalbare" 37u versie op marktplaats tegen gekomen![]()
Het is ook een professioneel product. Niet voor de garage van de Tweaker.
[ Voor 34% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-05-2017 09:54 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Daarom zijn we net tweakers he, het moet niet standaard zijnT.Kreeftmeijer schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:30:
Ik ook
Het is ook een professioneel product. Niet voor de garage van de Tweaker.
Pcies, mijn vrouw wil het graag uit de meterkast weg hebben (wat ik enigzins kan begrijpen) en ik wil het niet op zolder hebben staan (dan hoor je nog altijd het spul draaien als je in de gang bent), vandaar de keuze om het te verhuizen na de garage waar ik mijn gang mag gaan (+ ik kan hier makkelijk de benodigde bekabeling krijgen)masauri schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:01:
[...]
Daarom zijn we net tweakers he, het moet niet standaard zijn
Het enige wat straks nog in de meterkast hangt is een 24 poorts switch om alle outlets in het huis te voorzien van data.
Ja juist, en dan is het lastig als je in een niet-tweaker huis woont.masauri schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:01:
[...]
Ik moest er nog bedoelt bijzetten:
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 28 mei 2017 @ 09:30:
Het is ook een professioneel product. Niet bedoelt voor de garage van de Tweaker.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Het kan heel handig zijn om verbindingsissues te testen. Stel dat een klant belt dat webapplicatie X traag of onbereikbaar is, maar vanaf de zaak werkt het prima.mhr-zip schreef op zondag 28 mei 2017 @ 08:53:
[...]
Ga je 'Werkrelaxen' (tegenovergestelde van thuiswerken)? Lekker rustig op de zaak, maar wel al je favoriete spelletjes en content van thuis?
Dan kan je evt via thuis even checken hoe het dan is. Collega's van mij doen dit ook en hebben zo al vaker ontdekt dat het aan een storing bij een provider ligt bijvoorbeeld.
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Zo heb ik de patchkast van 80x80x200 met cisco 48 poort 10/100 switch en cat.6 48 voudig patchpaneel voor 20 euro opgehaald via marktplaats. Hele kast moeten ontmantelen om hem door de deur te krijgen. Maar het geld en de moeite waard.masauri schreef op zondag 28 mei 2017 @ 10:01:
[...]
Mag ik hier ook vragen stellen over het wegwerken van kabels van de TV?
Ik heb namelijk mijn TV meubel opgehangen dit weekend (zwevend) en via de zijkant een aantal kabels laten lopen naar het stopcontact wat rechts van de TV hangt (halve meter boven het tv meubel). Omdat in de TV kast geen gat te maken was naar boven (ivm de bevestiging), moeten alle kabel van en naar de TV via de zijkant en zie je ze dus omhoog naar de tv lopen. Heeft iemand een oplossing? Een losse kabelgoot recht omhoog zal niet genoeg zijn omdat er ook kabels naar links moeten ri de tv.
In de muur zagen gaat ook niet lukken. Helemaal weg werken zal lastig worden maar iemand die misschien een mooi alternatief heeft?
Als het niet in het juiste topic is hoor ik het graag!
Ik heb namelijk mijn TV meubel opgehangen dit weekend (zwevend) en via de zijkant een aantal kabels laten lopen naar het stopcontact wat rechts van de TV hangt (halve meter boven het tv meubel). Omdat in de TV kast geen gat te maken was naar boven (ivm de bevestiging), moeten alle kabel van en naar de TV via de zijkant en zie je ze dus omhoog naar de tv lopen. Heeft iemand een oplossing? Een losse kabelgoot recht omhoog zal niet genoeg zijn omdat er ook kabels naar links moeten ri de tv.
In de muur zagen gaat ook niet lukken. Helemaal weg werken zal lastig worden maar iemand die misschien een mooi alternatief heeft?
[ Voor 3% gewijzigd door D0ekoe op 29-05-2017 21:10 ]
Dan een vorm van goot/plint/leiding gaan gebruiken als ornament of sierlijst? Stel bijvoorbeeld dat jeD0ekoe schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:09:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80224893/ gebruikt aan beide onderkanten van de tv, dus zowel naar links als recht voor de balans in het aanzicht. Of in het midden. Of aan de bovenkant.
Ook een regel, een kastje of boekenplank ergens boven de tv is een mogelijkheid, ga je alsnog met de Uppleva naar boven met de bekabeling.
Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!
wat heb je precies met die router gedaan? is dat een kant en klaar paneel?chickpoint schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 21:02:
[...]
knip...
Het patch rack:
[afbeelding]
Wat zie je:knip...
signature
Lijkt op deze: http://www.ispsupplies.com/KAM-Fab-UB-RM1GJ007 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 12:53:
[...]
wat heb je precies met die router gedaan? is dat een kant en klaar paneel?
Edit, de verzendkosten lijken 0 euro te zijn
[ Voor 20% gewijzigd door Capa op 30-05-2017 14:39 ]
Ja dat is hem!! Toentertijd was ie nog wat duurder en kwamen er invoerrechten bij waardoor ik op €67 uit kwam. Maar was de mooiste oplossing die ik kon vinden.Capa schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:36:
[...]
Lijkt op deze: http://www.ispsupplies.com/KAM-Fab-UB-RM1
Edit, de verzendkosten lijken 0 euro te zijn. Ik heb alleen geen zin om dit uit te proberen, ik heb die router niet thuis
Helaas, dit is inderdaad niet het juiste topic. Dit gaat over netwerken!D0ekoe schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:09:
D0ekoe schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:09:
[...]
Waar zou zoiets dan wel moeten?Equator schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:23:
Helaas, dit is inderdaad niet het juiste topic. Dit gaat over netwerken!
[ Voor 38% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 30-05-2017 16:28 ]
Vraag het eens bij de moderators van Televisies & Beamers
Ik heb met een korte zoektocht geen topics gevonden waar het wegwerken van tv kabels wordt besproken.
Tip voor @D0ekoe.Equator schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 16:30:
[...]
Vraag het eens bij de moderators van Televisies & Beamers
Daarom vindt ik eigenlijk dat dit topic daar ook wel geschikt voor is. Hier zijn de mensen met ervaring in kabelafwerking.Ik heb met een korte zoektocht geen topics gevonden waar het wegwerken van tv kabels wordt besproken.
@D0ekoe
Je zou ook eens kunnen kijken naar een K40 en P25/K25 ontwerp. Je hebt daar allerlei hulpstukken voor om bochten ten maken. Is wel iets duurder dan dat van de Ikea.
Thnx voor de reacties. Het P25 systeem heb ik al ervaring mee dat werkt wel goed inderdaad. Misschien dat ik zoiets dan ook maar op de wand moet monteren.
Bedankt voor input! Ga er eens wat creativiteit op loslaten haha
Bedankt voor input! Ga er eens wat creativiteit op loslaten haha
perfect ding.Capa schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 14:36:
[...]
Lijkt op deze: http://www.ispsupplies.com/KAM-Fab-UB-RM1
Edit, de verzendkosten lijken 0 euro te zijn. Ik heb alleen geen zin om dit uit te proberen, ik heb die router niet thuis
ga binnenkort toch alles ombouwen naar 19' dus dan zal ik me er even serieus in verdiepen!
thnks so far
signature
Ik heb vanavond de paar laatste CAT6 draden getrokken in mijn nieuwbouwwoning, en bij de allerlaatste: muurvast! Er zit dus gewoon een slecht stuk buis in, van de ene kant geprobeerd , van de andere, met een trekveer, met een stuk draad etc. Alles even dun of dunner dan een enkele draad of een trekveer lukt nog NET, maar een CAT6 krijg ik er gewoon niet doorheen, en ik wil er eigenlijk 2 doorheen trekken. Ook met 3M cable lube spul niet gelukt.
Nog tips & tricks? En mocht het nou echt niet lukken, kan ik de bouwer hiervoor aansprakelijk stellen?
Nog tips & tricks? En mocht het nou echt niet lukken, kan ik de bouwer hiervoor aansprakelijk stellen?
grote kans is de buis ingedeukt bij het beton storten ... das erg jammer want das permanent kaput
als er nog niet gevloerd is zou je kunnen bepalen waar exact en dat stuk openhalen en vervangen.
is dat wel gevloerd, dan hoop ik dat je er nog n cat5e'tje door kan trekken ...
zowiezo fout van de bouwheer
als er nog niet gevloerd is zou je kunnen bepalen waar exact en dat stuk openhalen en vervangen.
is dat wel gevloerd, dan hoop ik dat je er nog n cat5e'tje door kan trekken ...
zowiezo fout van de bouwheer
En het is gelukt.... hele tube lube, eerst de ene kabel aan de trekveer vastgemaakt, vervolgens een halve meter verder de andere gestript en om de eerste kabel heen gebonden en vastgetaped.
Er zitten nu dus 2 CAT6 kabels doorheen :-D (wel 2 uur aan het klooien geweest)
Er zitten nu dus 2 CAT6 kabels doorheen :-D (wel 2 uur aan het klooien geweest)
[ Voor 94% gewijzigd door M_V op 03-06-2017 23:43 ]
Verwijderd
En mocht het niet lukken, kan je alsnog een dun glasvezel doorheen halen en deze (laten) afmonteren op een muurdoos. Kan je een media converter inzetten, of een switch met een SFP.
Hmm.. LC connector aan een glasvezel is 13 mm breed en 10 hoog, en daar zou ik niet hard aan willen trekken om hem door te voeren. Ook niet echt hard aan een normale glasvezel draad.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ook hier gehad, alle gingen super easy op de laatste na..., uiteindelijk heeft het de aannemer die voorzien van 2x cat6 (met veel moeite).M_V schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 21:37:
Ik heb vanavond de paar laatste CAT6 draden getrokken in mijn nieuwbouwwoning, en bij de allerlaatste: muurvast! Er zit dus gewoon een slecht stuk buis in, van de ene kant geprobeerd , van de andere, met een trekveer, met een stuk draad etc. Alles even dun of dunner dan een enkele draad of een trekveer lukt nog NET, maar een CAT6 krijg ik er gewoon niet doorheen, en ik wil er eigenlijk 2 doorheen trekken. Ook met 3M cable lube spul niet gelukt.
Even een update.Piet91 schreef op zaterdag 18 maart 2017 @ 22:28:
Even een korte vraag; ik ben op zoek naar een voorraadje RJ45 stekkers voor solid netwerkkabel.
In Nederland kosten ze omgerekend bijna een euro p/stuk (verzendkosten meegerekend).
Dus mijn eerdere goede ervaringen van Chinese webshops in het achterhoofd gekeken naar China; maar knap lastig te vinden. Al het aangebodene is voor soepele/stranded netwerkkabel.
Maar toch lijk ik iets gevonden hebben; hier en hier.
Gezien de vorm van de koperen pinnetjes zijn deze wél voor solid kabel.
(Al heb ik geen idee wat ze bij die tweede bedoelen met 30U en 50U).
Of het ik het helemaal fout?
Die eerste heb ik besteld (deze dus) en onlangs heb ik daar een 16-tal van moeten gebruiken.
Met een tester als deze getest en waren allemaal goed.
(Op 2 pogingen na maar dat was een kwestie van mijn onkunde
Helaas nog niet met laptop/switch o.i.d. kunnen testen (woning zit in de verbouw) maar ik hoop dus dat deze inderdaad prima geschikt zijn voor stugge netwerkkabel.
De store heeft overigens een keur aan stekkers; ook zonder zo'n shield.
Kom je dan nu achter...
Vorige week ben ik verhuisd naar een oude woning (bouwjaar 1905). Graag wil ik proberen om deze woning op een nette manier van moderne netwerkaansluitingen te voorzien en meteen klaar te zijn voor de komende 10-15 jaar (10Gbit).
Elektra is ooit wel gerenoveerd en er liggen PVC buisjes (denk 5/8") door de woning, ook voor TV coax kabel en telefonie.
Ben al wel even aan het proberen geweest om te kijken of ik een trekveer erdoor kon krijgen zonder de bestaande kabels (coax/telefonie) eruit te halen. Bij coax was dit onmogelijk, bij telefoonkabel kreeg ik hem er een paar meter in van de ene kant en slechts een metertje van de andere kant. Geen idee hoe de buisje liggen (grote kans op 90 graden hoeken ben ik bang).
Ook nog met een stofzuiger en stukje touw aan het spelen geweest, kwam er daarbij achter dat één van de buizen ergens open ligt of een aftakking heeft want er was aan het andere eind niets te merken van aanzuiging van lucht. Bij andere pijpjes weer wel, maar een stukje touw er doorheen zuigen (met bestaande coax kabel in buis) was niet succesvol.
Ook even geprobeerd om te trekken aan de bestaande kabels, maar daar zat eigenlijk geen beweging in.
Heb al klaarliggen:
Iemand ervaring met een dergelijke situatie? Tips?
Misschien zorgen dat ik ook een trekkous heb?
Elektra is ooit wel gerenoveerd en er liggen PVC buisjes (denk 5/8") door de woning, ook voor TV coax kabel en telefonie.
Ben al wel even aan het proberen geweest om te kijken of ik een trekveer erdoor kon krijgen zonder de bestaande kabels (coax/telefonie) eruit te halen. Bij coax was dit onmogelijk, bij telefoonkabel kreeg ik hem er een paar meter in van de ene kant en slechts een metertje van de andere kant. Geen idee hoe de buisje liggen (grote kans op 90 graden hoeken ben ik bang).
Ook nog met een stofzuiger en stukje touw aan het spelen geweest, kwam er daarbij achter dat één van de buizen ergens open ligt of een aftakking heeft want er was aan het andere eind niets te merken van aanzuiging van lucht. Bij andere pijpjes weer wel, maar een stukje touw er doorheen zuigen (met bestaande coax kabel in buis) was niet succesvol.
Ook even geprobeerd om te trekken aan de bestaande kabels, maar daar zat eigenlijk geen beweging in.
Heb al klaarliggen:
- Metalen trekveer 20 meter
- Hennep touw
- Talkpoeder
- Heel veel geduld
The Flying Dutchman
Ik zou eerst met twee man eens kijken of er wat beweging in de huidige kabels zit (aan ene kant iemand voorzichtig beetje laten trekken en duwen, andere kant kijken of hij makkelijk wil bewegen).
Als dat zo is dan zou ik aan de bestaande kabel je nieuwe kabel maken en dan trek je het er waarschijnlijk zo doorheen (ook weer met twee man, eentje de kabel begeleiden en de ander trekken). Je kunt ook je trekveer aan de bestaande kabel maken als je dat meer vertrouwd en de trekveer er op die manier in trekken. Hoe je het spul aan elkaar knoopt laat ik even open, daar zijn hier wel mensen met een idee over (trekkous e.d.)
Ik haalde meestal gewoon de mantel eraf, dan de aders aan elkaar vlechten/draaien en dan stukje ductape heel strak eromheen draaien.
Nooit de kabels eruit trekken (zodat je een lege buis hebt) en dan proberen je trekveer erin te krijgen. Als je pech hebt krijg je er dan nooit meer wat doorheen.
Zorg ook dat je gelijk 2 kabels door een buis trekt indien mogelijk, dat scheelt je mogelijk een switch in die ruimte als je naast een PC bijv. ook nog een netwerkprinter o.i.d. wil aansluiten. Als dat heel lastig gaat kun je de tweede kabel wellicht iets verder naar achteren vastmaken ipv beiden op gelijke lengte. Op die manier is hij in het begin wat smaller en komt hij makkelijker door bochten heen.
Ligt er een beetje aan, soms heb je leidingen waar je zonder trekveer zo een kabel in kunt vlooien en soms heb je leidingen met stukken flexbuis en losgeschoten koppelingen waar je met twee man aan moet hangen en dan nog geen milimeter beweging in krijgt.
Als dat zo is dan zou ik aan de bestaande kabel je nieuwe kabel maken en dan trek je het er waarschijnlijk zo doorheen (ook weer met twee man, eentje de kabel begeleiden en de ander trekken). Je kunt ook je trekveer aan de bestaande kabel maken als je dat meer vertrouwd en de trekveer er op die manier in trekken. Hoe je het spul aan elkaar knoopt laat ik even open, daar zijn hier wel mensen met een idee over (trekkous e.d.)
Nooit de kabels eruit trekken (zodat je een lege buis hebt) en dan proberen je trekveer erin te krijgen. Als je pech hebt krijg je er dan nooit meer wat doorheen.
Zorg ook dat je gelijk 2 kabels door een buis trekt indien mogelijk, dat scheelt je mogelijk een switch in die ruimte als je naast een PC bijv. ook nog een netwerkprinter o.i.d. wil aansluiten. Als dat heel lastig gaat kun je de tweede kabel wellicht iets verder naar achteren vastmaken ipv beiden op gelijke lengte. Op die manier is hij in het begin wat smaller en komt hij makkelijker door bochten heen.
Ligt er een beetje aan, soms heb je leidingen waar je zonder trekveer zo een kabel in kunt vlooien en soms heb je leidingen met stukken flexbuis en losgeschoten koppelingen waar je met twee man aan moet hangen en dan nog geen milimeter beweging in krijgt.
[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2017 09:19 ]
Hoi Allen,
Ook ik ben aan het verbouwen en heb ondertussen al een kleine 550m UTP door de woning getrokken (enkel benedenverdieping). Ik heb gekozen voor Cat6A SFTP omdat ik dit via een goedkoper kanaal kan bemachtigen. Type kabel is volgende voor de mensen die geïnteresseerd zijn (kan je ook elektrische statistieken opvragen).
http://www.cabling.datwyl...t/cu-7060-4p-2x4p-f8.html
Nu heb ik zelf een simpele netwerktester om de paren door te meten op connectie maar niet op snelheid. Heeft er iemand van jullie een kanaal waar ik bv. een fluke kan huren om de snelheid over de kabel te meten (pc-naar-pc kan ook maar wil het simpel houden met een meter)?
Ik heb gebruik gemaakt van Niko STP Cat6 connectoren omdat Cat6A wandcontactdozen niet zo koerand zijn of beperkt in kleur/vorm (ik moet het ook verkocht krijgen aan de vriendin). Nu verwacht ik wel dat er later misschien wel een STP Cat6A variant uitkomt en ik dus gewoon de aansluiting kan wisselen en volledig op 10Gbit zit.
In bepaalde muurpotjes zitten de kabels vrij "strak" en de stugge kabel geeft ook niet zoveel mee waardoor er een lichte knik zichtbaar is en daarom wil ik hem meten op snelheid.
Foto's zal ik op een later tijdstip eens posten.
Ook ik ben aan het verbouwen en heb ondertussen al een kleine 550m UTP door de woning getrokken (enkel benedenverdieping). Ik heb gekozen voor Cat6A SFTP omdat ik dit via een goedkoper kanaal kan bemachtigen. Type kabel is volgende voor de mensen die geïnteresseerd zijn (kan je ook elektrische statistieken opvragen).
http://www.cabling.datwyl...t/cu-7060-4p-2x4p-f8.html
Nu heb ik zelf een simpele netwerktester om de paren door te meten op connectie maar niet op snelheid. Heeft er iemand van jullie een kanaal waar ik bv. een fluke kan huren om de snelheid over de kabel te meten (pc-naar-pc kan ook maar wil het simpel houden met een meter)?
Ik heb gebruik gemaakt van Niko STP Cat6 connectoren omdat Cat6A wandcontactdozen niet zo koerand zijn of beperkt in kleur/vorm (ik moet het ook verkocht krijgen aan de vriendin). Nu verwacht ik wel dat er later misschien wel een STP Cat6A variant uitkomt en ik dus gewoon de aansluiting kan wisselen en volledig op 10Gbit zit.
In bepaalde muurpotjes zitten de kabels vrij "strak" en de stugge kabel geeft ook niet zoveel mee waardoor er een lichte knik zichtbaar is en daarom wil ik hem meten op snelheid.
Foto's zal ik op een later tijdstip eens posten.
Volgens mij zijn dat soort meters peperduur. Je kunt het beter met twee PC's doen en iperf.
Uiteraard wel eerst even testen met een kabel waarvan je weet dat hij goed is
Uiteraard wel eerst even testen met een kabel waarvan je weet dat hij goed is
Klop, daarom dat ik hem wil huren en niet kopen (1500€ als ik het opzoek).
Het probleem is dat ik dan geen 10Gbit kan testen want ik heb geen 2 pc's die dit aankunnen en daarom wou ik een Cat6A keystone aan beide kanten aansluiten, kabel testen en dan in de muur bevestigen op de Niko aansluiting. Dan weet ik meteen of de kabel buiten alle paren ook de gewenste snelheid kan halen. Ik zit nu nog in de "werk" fase en weet nu dus nog perfect waar ik nog aan welke kabel kan prutsen mocht het nodig zijn.
Het probleem is dat ik dan geen 10Gbit kan testen want ik heb geen 2 pc's die dit aankunnen en daarom wou ik een Cat6A keystone aan beide kanten aansluiten, kabel testen en dan in de muur bevestigen op de Niko aansluiting. Dan weet ik meteen of de kabel buiten alle paren ook de gewenste snelheid kan halen. Ik zit nu nog in de "werk" fase en weet nu dus nog perfect waar ik nog aan welke kabel kan prutsen mocht het nodig zijn.
Zou wel graag meteen 2 kabels willen trekken, maar denk dat 2 x cat6a + cai kabel een beetje teveel gevraagd zal zijn voor de 5/8" buizen die er liggen. Ben op dit moment allang blij als ik 1 cat6a + cai kabel er doorheen krijg. Dan zet ik bij de TV wel een switch neer voor alle apparatuur daar. Richting kamers waar meer computers en dergelijke staan kan ik gelukkig wel eenvoudig meerdere kabels trekken (meterkast zit direct naast de kantoor ruimteThinkPadd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:07:
The Flying Dutchman
Ik ben bezig met de installatie van mijn thuisnetwerk, maar zit nog met een vraagstuk.
Ik moet van de living via de schouw (schoorsteen) kabels doortrekken naar de ruimte eronder.
8x cat6a AWG23, 1 coax kabel en 1 RJ11 telefoonkabel.
Ik heb verschillende opties in gedachten om er een flexibele buis in te leggen, om deze daarna mooi af te werken zodat er geen lucht meer langs door kan (en voorkom dat er vocht of andere dingen in de buis kan die de kabels zou kunnen aantasten)
Omdat de kabels niet geschikt is om blootgesteld te worden aan mogelijk vocht/veel lucht enz. in de schouw zoek ik een waterdichte oplossing.
Ik heb bv naar mijn idee volgende DIY opties (tenzij ik er nog vergeet):
Een stuk meerlagenbuis
https://www.brico.be/nl/g...antel-16-mm-x-5-m/4589828
Een stuk dampkap afvoerbuis (aluminium of kunststof bv:)
https://www.gamma.be/nl/a...vc-3-m-x-110-mm/p/B477918
https://www.brico.be/nl/g...e-afvoerslang-3-m/5360536
Een stuk pvc buis:
https://www.brico.be/nl/g...B8-40-mm-l-1-50-m/5364152
Welke lijkt de beste (en evt goedkoopste) oplossing?
Ik moet van de living via de schouw (schoorsteen) kabels doortrekken naar de ruimte eronder.
Ik heb verschillende opties in gedachten om er een flexibele buis in te leggen, om deze daarna mooi af te werken zodat er geen lucht meer langs door kan (en voorkom dat er vocht of andere dingen in de buis kan die de kabels zou kunnen aantasten)
Omdat de kabels niet geschikt is om blootgesteld te worden aan mogelijk vocht/veel lucht enz. in de schouw zoek ik een waterdichte oplossing.
Een stuk meerlagenbuis
Een stuk pvc buis:
Goedemorgen allen!
Met veel interesse volg ik dit topic al een tijdje en heb goede ideeën opgedaan over mijn eigen netwerk (en toegepast).
Ik zit nu alleen met een vraag:
Omdat wij de zolder aan het verbouwen zijn, en van één grote ruimte 2 kamers gemaakt hebben, zal ik 2 kabels moeten gaan "doortrekken" van het ene punt uit de muur, naar een ander punt in de andere kamer.
Het terughalen van de kabels is niet te doen, dus ik moet van het muurpunt naar de andere kamer.
Nu heb ik nog een lege inbouwdoos, wat een mooi punt is om de kabels weer uit de muur te laten komen.
Dat betekent dus dat ik kabels moet hebben met aan de ene kant RJ45 connectoren en aan de andere kant "niks", zodat ik deze in de outlet kan punchen.
Wat voor kabel kan ik hier het beste voor gebruiken? Of maakt dat niet zoveel uit?
Met veel interesse volg ik dit topic al een tijdje en heb goede ideeën opgedaan over mijn eigen netwerk (en toegepast).
Omdat wij de zolder aan het verbouwen zijn, en van één grote ruimte 2 kamers gemaakt hebben, zal ik 2 kabels moeten gaan "doortrekken" van het ene punt uit de muur, naar een ander punt in de andere kamer.
Het terughalen van de kabels is niet te doen, dus ik moet van het muurpunt naar de andere kamer.
Nu heb ik nog een lege inbouwdoos, wat een mooi punt is om de kabels weer uit de muur te laten komen.
Dat betekent dus dat ik kabels moet hebben met aan de ene kant RJ45 connectoren en aan de andere kant "niks", zodat ik deze in de outlet kan punchen.
Wat voor kabel kan ik hier het beste voor gebruiken? Of maakt dat niet zoveel uit?
Ik heb in het topic al vaker gelezen dat je met CAI versterken je dit het beste goed kunt meten zodat je niet te weinig of te veel signaal krijgt op de TV.
Nu heb ik zelf niet zo'n meter, maar is er toevallig een Tweaker in de buurt van Oss (mijn woonplaats) of Arnhem (waar ik werk) die er wel 1 heeft en die wil uitlenen aan me?
Nu heb ik zelf niet zo'n meter, maar is er toevallig een Tweaker in de buurt van Oss (mijn woonplaats) of Arnhem (waar ik werk) die er wel 1 heeft en die wil uitlenen aan me?
Waarom is het niet te doen om de kabels te vernieuwen? Maar even ter verduidelijking van je verhaal. Waar ga je die RJ45 stekker dan inprikken? En als je dan toch RJ45 stekkers aan het knijpen bent, waarom die dan toch ook maar niet aan de andere kant ook knijpen?Ben.Hahlen schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:54:
Goedemorgen allen!
Signature van nature
De vraag is: hoe ga je die buizen in je schoorsteen verwerken en in de ruimte eronder?masauri schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 21:52:
Ik ben bezig met de installatie van mijn thuisnetwerk, maar zit nog met een vraagstuk.
Een stuk meerlagenbuis
Een stuk pvc buis:
Hier thuis heb ik via het verluchtingsgat een kabel gelegd van het gelijkvloers naar het eerste verdiep.
Op het eerste verdiep heb ik dit gat dan uiteindelijk dichtgemaakt via PUR.
Ik heb geen buizen gelegd, wegens praktisch niet haalbaar in een holle ruimte zonder dat je iets kan vastmaken.
Hier is het weliswaar enkel lucht en geen vocht dat er aan kan.
Kabels kunnen hier wel tegen, enkel voor de RJ11 zou ik in een buis steken of evt een RJ45 misbruiken.
The Flying Dutchman schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 08:35:
Wat ik meestal doe is beide kabels recht afknippen, strak tegen elkaar aan houden en een stukje isolatietape eromheen. Vervolgens met een naald en dikke nylon visdraad (0,5mm) door de kabels heen steken en de boel aan elkaar rijgen/knopen. Daarna nog wat isolatietape eromheen zodat het mooi 'glad' is en de hele handel in de leidingen niet op de geknoopte visdraad blijft hangen. Daarna trekken maar...ThinkPadd schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 09:07:
Hoe je het spul aan elkaar knoopt laat ik even open, daar zijn hier wel mensen met een idee over (trekkous e.d.)Ik haalde meestal gewoon de mantel eraf, dan de aders aan elkaar vlechten/draaien en dan stukje ductape heel strak eromheen draaien.
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Toen ik in het huis kwam, was op de tweede verdieping 1 grote ruimte en een wat kleinere ruimte.Sircuri schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:39:
[...]
Waarom is het niet te doen om de kabels te vernieuwen? Maar even ter verduidelijking van je verhaal. Waar ga je die RJ45 stekker dan inprikken? En als je dan toch RJ45 stekkers aan het knijpen bent, waarom die dan toch ook maar niet aan de andere kant ook knijpen?
In de grote ruimte zat een aansluitpunt voor kabel en één voor telefonie. Deze heb ik vervangen voor 2 inbouw-UTP-punten, dus 4 kabels.
In de kleine ruimte zat 1 aansluitpunt voor telefonie, waar ik 2 kabels naartoe heb gelegd.
Deze 6 kabels komen als "bundel" vanuit de meterkast naar boven en splitsen op de bovenste verdieping twee kanten op. 4 naar de grote ruimte en 2 naar de kleine.
Zeer schematisch (X = 2 aansluitingen, Y = 4 aansluitingen, Z = nieuw, O = "Point of entry"):
Oude situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| -------------------------------- | Y| | | | | | | | | | | | | | | | | |------------------------------| | | | | |X | | | -------------------------------- |
Nieuwe situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| -------------------------------- | | Y| | | | | | | | | | | | | |Z | | | | | |------------------------------| | | | | | | | | |X | | O | -------------------------------- |
De 4 kabels van O naar Y gaan, om redenen, via kabelgoten over de muur naar dat punt. Bij Y heb ik dus 2 inbouwdozen met in totaal 4 UTP aansluitingen.
Als ik dit wil terughalen, moet ik alle 4 de punten loshalen, de kabels eruit halen, terughalen naar O en van daar middels kabelgoten (want geen loze leidingen meer) naar punt Z.
Het is dan makkelijker om van punt Y naar punt Z te gaan, waar ik er voor kan zorgen dat de kabels achter, de nog te leggen, plinten komen.
De RJ45 gaan dan dus in Y en van daar naar een inbouwdoos in Z.
Maakt dat het duidelijker?
Ben.Hahlen schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 09:54:
Goedemorgen allen!
Weet niet wat voor goot oid je hebt bij punt Y, maar je wilt vanaf daar naar punt Z, met 2 kabels of ook 4?Ben.Hahlen schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:57:
[...]
Toen ik in het huis kwam, was op de tweede verdieping 1 grote ruimte en een wat kleinere ruimte.
In de grote ruimte zat een aansluitpunt voor kabel en één voor telefonie. Deze heb ik vervangen voor 2 inbouw-UTP-punten, dus 4 kabels.
In de kleine ruimte zat 1 aansluitpunt voor telefonie, waar ik 2 kabels naartoe heb gelegd.
Deze 6 kabels komen als "bundel" vanuit de meterkast naar boven en splitsen op de bovenste verdieping twee kanten op. 4 naar de grote ruimte en 2 naar de kleine.
Zeer schematisch (X = 2 aansluitingen, Y = 4 aansluitingen, Z = nieuw, O = "Point of entry"):
Oude situatie:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 -------------------------------- | Y| | | | | | | | | | | | | | | | | |------------------------------| | | | | |X | | | --------------------------------
Nieuwe situatie:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 -------------------------------- | | Y| | | | | | | | | | | | | |Z | | | | | |------------------------------| | | | | | | | | |X | | O | --------------------------------
De 4 kabels van O naar Y gaan, om redenen, via kabelgoten over de muur naar dat punt. Bij Y heb ik dus 2 inbouwdozen met in totaal 4 UTP aansluitingen.
Als ik dit wil terughalen, moet ik alle 4 de punten loshalen, de kabels eruit halen, terughalen naar O en van daar middels kabelgoten (want geen loze leidingen meer) naar punt Z.
Het is dan makkelijker om van punt Y naar punt Z te gaan, waar ik er voor kan zorgen dat de kabels achter, de nog te leggen, plinten komen.
De RJ45 gaan dan dus in Y en van daar naar een inbouwdoos in Z.
Maakt dat het duidelijker?
Je kan evt namelijk ook kijken om bijv een 5 poorts switch bij punt Y te plaatsen, daar 1 kabel in vanaf Y, en dan 2 of 4 kabels vanuit switch naar punt Z, zo houd je je bij punt Y nog 3 aansluitingen over en heb je bij punt Z ook 2 of 4 aansluitingen.
Evt. kan je om het "mooi" te maken ook nog 1 of 2 dubbele utp inbouwdozen bij punt Y plaatsen, die daar verbonden zijn aan punt Z, dan heb je geen geklooi met stekkertjes aan je kabel zetten en ziet het er M.I. netter uit. Dan kan je bij punt Y rechtstreeks of d.m.v. een switch je kabeltjes doorverbinden met patchkabeltjes.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Inderdaad een duidelijk verhaal. Dank je wel. Toch zou ik proberen om 2 van die 4 kabels om te leggen. Nu zul je de kabels moeten verlengen vanaf punt Y naar punt Z. Of moet heel punt Y komen te vervallen?
De kans op storingen is dan ook groter denk ik. De afstand van O naar punt Z lijkt me korter dan de afstand van O naar punt Y. Dus qua kabellengte zou je goed uitkomen door ze terug te trekken en opnieuw naar punt Z te leggen.
Signature van nature
Het te gebruiken gat is zo groot als anderhalve baksteen waar ik mijn vuist makkelijk door kan steken.ennekke schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 12:51:
[...]
De vraag is: hoe ga je die buizen in je schoorsteen verwerken en in de ruimte eronder?
Hier thuis heb ik via het verluchtingsgat een kabel gelegd van het gelijkvloers naar het eerste verdiep.
Op het eerste verdiep heb ik dit gat dan uiteindelijk dichtgemaakt via PUR.
Ik heb geen buizen gelegd, wegens praktisch niet haalbaar in een holle ruimte zonder dat je iets kan vastmaken.
Hier is het weliswaar enkel lucht en geen vocht dat er aan kan.
Kabels kunnen hier wel tegen, enkel voor de RJ11 zou ik in een buis steken of evt een RJ45 misbruiken.
Ik dacht een DIY afdekplaat te maken en van daaruit verder te gaan.
Ik heb dit vandaag ook nog ontdekt, magicoude buis.
https://www.hubo.be/nl/p/magicoude-push-fit-50mm/136374.html
Hier zou ik er ook enkel van aan elkaar kunnen lijmen en zo doorsteken.
Met 5cm doorsnede moet ik er wel geraken denk ik, niet?
Ik denk dat je gewoon mantelbuis zoekt:masauri schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 16:55:
[...]
Het te gebruiken gat is zo groot als anderhalve baksteen waar ik mijn vuist makkelijk door kan steken.
Ik dacht een DIY afdekplaat te maken en van daaruit verder te gaan.
Ik heb dit vandaag ook nog ontdekt, magicoude buis.
https://www.hubo.be/nl/p/magicoude-push-fit-50mm/136374.html
Hier zou ik er ook enkel van aan elkaar kunnen lijmen en zo doorsteken.
Met 5cm doorsnede moet ik er wel geraken denk ik, niet?
https://www.elektroproduc...%22S2100372+/+T4192944%22
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Naar punt Y loopt zo'n "plakgoot", waar 4 kabels in kunnen. Van Y naar Z gaan 2 kabels.Annuk schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:28:
[...]
[...]
Weet niet wat voor goot oid je hebt bij punt Y, maar je wilt vanaf daar naar punt Z, met 2 kabels of ook 4?
Je kan evt namelijk ook kijken om bijv een 5 poorts switch bij punt Y te plaatsen, daar 1 kabel in vanaf Y, en dan 2 of 4 kabels vanuit switch naar punt Z, zo houd je je bij punt Y nog 3 aansluitingen over en heb je bij punt Z ook 2 of 4 aansluitingen.
Evt. kan je om het "mooi" te maken ook nog 1 of 2 dubbele utp inbouwdozen bij punt Y plaatsen, die daar verbonden zijn aan punt Z, dan heb je geen geklooi met stekkertjes aan je kabel zetten en ziet het er M.I. netter uit. Dan kan je bij punt Y rechtstreeks of d.m.v. een switch je kabeltjes doorverbinden met patchkabeltjes.
Bij punt Z komt een switch, want dat wordt de werkplek, dus daar heb ik meer nodig dan alleen de 2 kabels.
Punt Y heeft aan 2 kabels genoeg, want dat is de logeerkamer, dus daar heb ik evt alleen een STB en/of Raspberry Pi oid nodig.
Punt Y bestaat al uit 2 UTP-inbouwdozen (dit soort), waarvan ik er dus 2 door wil trekken. Of bedoel je wat anders?
Terughalen is (helaas) gewoon geen optie, want dan moet ik ze alle vier terughalen om het netjes te doen en dan weer allemaal opnieuw terugleggen.Sircuri schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:02:
[...]
Inderdaad een duidelijk verhaal. Dank je wel. Toch zou ik proberen om 2 van die 4 kabels om te leggen. Nu zul je de kabels moeten verlengen vanaf punt Y naar punt Z. Of moet heel punt Y komen te vervallen?
De kans op storingen is dan ook groter denk ik. De afstand van O naar punt Z lijkt me korter dan de afstand van O naar punt Y. Dus qua kabellengte zou je goed uitkomen door ze terug te trekken en opnieuw naar punt Z te leggen.
En dat is dan nog het makkelijke gedeelte ;-)
Nieuw huis, dus gelijk van de mogelijkheid gebruik gemaakt een volledig huisnetwerk aan te leggen, met de meterkast als centraal punt. Omdat we ook gelijk overgeschakeld zijn van coax naar glasvezel, zijn alle coax-kabels uit de buizen en liggen er nu ook naar die dozen Cat.6a kabels.
In totaal komen er nu 12 UTP-kabels (10x Cat.6a, 2x Cat.5e) uit in de meterkast. De 2 Cat.5e kabels hebben misschien wel de meest verrassende bestemming, namelijk de CV-kast
Dat is ook gelijk de reden voor de Cat.5e-kabels, er hangt in die kast ook een omvormer voor m'n zonnepanelen die een ethernet-aansluiting heeft van 100mbit. Gigabit is daar dus niet direct de hoogste prioriteit.
Omdat ik geen fan ben van stekkers knijpen aan kabels die door buizen lopen, heb ik een 12-poorts patchpanel geplaatst, welke aangesloten zit op een TP-LINK Switch Gigabit TL-SG1016D 16-poorts switch (unmanaged).
Op de switch zit ook m'n hoofd-router (een Netgear WNDR3700 met OpenWRT met een externe USB-harddisk) en een Sitecom MD-254 NAS (2GB RAID-1).
En dan het meest creatieve, de WAN-poort van de Netgear zit een client-poort van een Draytek Vigor 2132F glasvezel modem/router. Voor de Netgear is de aansluiting richting de Draytek gewoon een verbinding richting de buitenwereld. De Draytek doet verder niks anders dan wat T-Mobile verstandig acht, op de wifi na.
Waarom twee routers? De Draytek, hoewel een geweldig apparaat qua mogelijkheden, is behoorlijk afgeschermd. Ik wil op m'n router wat aanvullende software kunnen draaien (zoals een torrent-client), wat met OpenWRT super gaat. Ook is de signaalsterkte van m'n Netgear beter dan van de Vigor, ondanks dat die laatste externe antennes heeft. De Netgear haalt bijna het hele huis, de Draytek haalt het nog niet tot in de slaapkamer. En mijn ervaring is dat deze opstelling super stabiel en snel werkt. Met snelheidstesten haal ik net geen 100mbit up en down, op een 100mbit abo.
En hoe ziet het eruit?
20170612_152648 by Chris Hogevonder, on Flickr
En het leukste is eigenlijk wel dat ik vanaf de Draytek ook een UTP-kabel vanaf één van de TV-poorten (poorten 3 en 4) rechtstreeks op de switch heb zitten en de ontvangers lijken daar totaal geen probleem mee te hebben. Ik kan dus nu een ontvanger in een willekeurige lan-poort in het huis prikken en heb direct TV-ontvangst
De switch zit inmiddels behoorlijk vol, ik heb nog één lan-poort beschikbaar. Misschien voor de toekomst om een klein servertje in de meterkast te kunnen plaatsen.
Update:
Helaas was ik iets te optimistisch, heel waarschijnlijk zit er achter de IPTV-poorten ook een DHCP-server (niet zichtbaar in de Vigor) die in conflict kwam te liggen met m'n lokale DHCP-server, want na een reboot van een systeem kreeg ik geen IP-adres meer toegewezen... Dus nu weer terug naar de tv's direct op de Vigor en handmatig omprikken als ik op een andere locatie in huis tv wil hebben.
In totaal komen er nu 12 UTP-kabels (10x Cat.6a, 2x Cat.5e) uit in de meterkast. De 2 Cat.5e kabels hebben misschien wel de meest verrassende bestemming, namelijk de CV-kast
Omdat ik geen fan ben van stekkers knijpen aan kabels die door buizen lopen, heb ik een 12-poorts patchpanel geplaatst, welke aangesloten zit op een TP-LINK Switch Gigabit TL-SG1016D 16-poorts switch (unmanaged).
Op de switch zit ook m'n hoofd-router (een Netgear WNDR3700 met OpenWRT met een externe USB-harddisk) en een Sitecom MD-254 NAS (2GB RAID-1).
En dan het meest creatieve, de WAN-poort van de Netgear zit een client-poort van een Draytek Vigor 2132F glasvezel modem/router. Voor de Netgear is de aansluiting richting de Draytek gewoon een verbinding richting de buitenwereld. De Draytek doet verder niks anders dan wat T-Mobile verstandig acht, op de wifi na.
Waarom twee routers? De Draytek, hoewel een geweldig apparaat qua mogelijkheden, is behoorlijk afgeschermd. Ik wil op m'n router wat aanvullende software kunnen draaien (zoals een torrent-client), wat met OpenWRT super gaat. Ook is de signaalsterkte van m'n Netgear beter dan van de Vigor, ondanks dat die laatste externe antennes heeft. De Netgear haalt bijna het hele huis, de Draytek haalt het nog niet tot in de slaapkamer. En mijn ervaring is dat deze opstelling super stabiel en snel werkt. Met snelheidstesten haal ik net geen 100mbit up en down, op een 100mbit abo.
En hoe ziet het eruit?

En het leukste is eigenlijk wel dat ik vanaf de Draytek ook een UTP-kabel vanaf één van de TV-poorten (poorten 3 en 4) rechtstreeks op de switch heb zitten en de ontvangers lijken daar totaal geen probleem mee te hebben. Ik kan dus nu een ontvanger in een willekeurige lan-poort in het huis prikken en heb direct TV-ontvangst

De switch zit inmiddels behoorlijk vol, ik heb nog één lan-poort beschikbaar. Misschien voor de toekomst om een klein servertje in de meterkast te kunnen plaatsen.
Update:
Helaas was ik iets te optimistisch, heel waarschijnlijk zit er achter de IPTV-poorten ook een DHCP-server (niet zichtbaar in de Vigor) die in conflict kwam te liggen met m'n lokale DHCP-server, want na een reboot van een systeem kreeg ik geen IP-adres meer toegewezen... Dus nu weer terug naar de tv's direct op de Vigor en handmatig omprikken als ik op een andere locatie in huis tv wil hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door deepbass909 op 12-06-2017 16:39 ]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
@deepbass909, kun je bij T-mobile geen gebruikmaken van www.netwerkje.com om router-achter-router en IPTV gedoe te omzeilen?
Die kende ik nog niet. Router-achter-router gaat sowieso blijven, want mijn Netgear kan de Draytek niet vervangen vanwege de sowieso noodzakelijk SFP-poort en de Draytek, hoe krachtig die als een standaard router ook is, kan niet tippen aan de flexibiliteit van OpenWRT.Jerrythafast schreef op maandag 12 juni 2017 @ 20:36:
@deepbass909, kun je bij T-mobile geen gebruikmaken van www.netwerkje.com om router-achter-router en IPTV gedoe te omzeilen?
En, als ik die site lees, ontkom ik nog steeds niet aan de huidige configuratie. Ik heb geen NTU meer (er hing eerst een Genexis, maar T-mobile maakt daar geen gebruik meer van), maar direct een router op de glasvezel via een SFP-poort (de Draytek Vigor 2132). De Draytek bevat de configuratie voor de 3 VLAN's (internet, tv en telefonie) en via de config kan ik alleen bij de VLAN voor het internet. De andere twee zijn verborgen voor een gewone gebruiker. De data die ik uit de Draytek krijg, is al verdeeld over de verschillende poorten (2x RJ11 voor telefonie, LAN 1 & 2 voor internet en LAN 3 & 4 voor IPTV). Helaas is er dus geen uitgang op de Draytek waarover alle data komt.
Ik denk dat als ik een managed switch op zou hangen, ik wel alles via één switch kan lopen en dan de poorten isoleren, zodat bijv. alleen poorten 5 en 10 met poort 15 mogen babbelen (de TV-poorten) en de rest met poort 16 (internet), maar ik vond de meerprijs voor een managed switch te hoog, aangezien ik de mogelijkheden van een managed switch verder niet nodig heb.
Nu moet ik het met de hand omprikken, maar dat is zeker geen groot probleem. Het is niet dat ik dagelijks m'n tv-ontvangers verplaats
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
@deepbass909 Mocht je nog een managed switch willen aanschaffen, dan kan ik je de pricewatch: ZyXEL GS1900-24E aanraden. Ik heb een apart VLAN gemaakt voor IPTV zodat het m'n normale netwerkverkeer niet in de weg zit (je wilt niet de multicast streams van IPTV naar al je netwerkclients sturen, dan belast je clients onnodig en het vreet ook netwerkperformance).
Ook heb ik een VLAN gemaakt voor een apart gastennetwerk. Ik heb m'n router gevirtualiseerd (pfSense in een VM) en dan is het een kwestie van extra virtuele netwerkadapter aanmaken en die in pfSense knopen met een DHCP-server erop en de juiste firewall rules (internet only, OpenDNS Family Shield forceren (ivm malware rotzooi blokkeren), download/upload snelheid beperken etc.).
Een managed switch was voor mij sowieso een vereiste omdat m'n thuisserver (Intel NUC) maar één netwerkpoort heeft en ik anders m'n router VM daar niet op kon draaien. Door te werken met VLAN's en virtuele netwerkadapters kan ik nu alsnog een netwerkadapter (virtueel) hebben voor WAN en eentje voor LAN, zoals pfSense zou verwachten bij een situatie met twee fysieke netwerkkaarten
Voor wifi kan ik Ubiquiti accespoints aanraden. Die werken ook goed met eventuele VLAN's. Ik heb m'n normale draadloos netwerk voor eigen gebruik en laat voor het gastnetwerk een extra SSID uitzenden. Op het accespoint hoef ik dan alleen maar de juiste VLAN aan te wijzen. Mooi spul. Ze kunnen ook Power-over-Ethernet zodat je alleen een netwerkkabel naar het AP hoeft te leggen en de voeding vanuit de meterkast kunt regelen (PoE-injector of een netwerkswitch die PoE doet). Ik heb de AP-AC Lite en die is niet veel groter dan de gemiddelde rookmelder. Doet wonderen voor je bereik, je wilt immers bereik in de huiskamer e.d., niet in de meterkast
Ook heb ik een VLAN gemaakt voor een apart gastennetwerk. Ik heb m'n router gevirtualiseerd (pfSense in een VM) en dan is het een kwestie van extra virtuele netwerkadapter aanmaken en die in pfSense knopen met een DHCP-server erop en de juiste firewall rules (internet only, OpenDNS Family Shield forceren (ivm malware rotzooi blokkeren), download/upload snelheid beperken etc.).
Een managed switch was voor mij sowieso een vereiste omdat m'n thuisserver (Intel NUC) maar één netwerkpoort heeft en ik anders m'n router VM daar niet op kon draaien. Door te werken met VLAN's en virtuele netwerkadapters kan ik nu alsnog een netwerkadapter (virtueel) hebben voor WAN en eentje voor LAN, zoals pfSense zou verwachten bij een situatie met twee fysieke netwerkkaarten
Voor wifi kan ik Ubiquiti accespoints aanraden. Die werken ook goed met eventuele VLAN's. Ik heb m'n normale draadloos netwerk voor eigen gebruik en laat voor het gastnetwerk een extra SSID uitzenden. Op het accespoint hoef ik dan alleen maar de juiste VLAN aan te wijzen. Mooi spul. Ze kunnen ook Power-over-Ethernet zodat je alleen een netwerkkabel naar het AP hoeft te leggen en de voeding vanuit de meterkast kunt regelen (PoE-injector of een netwerkswitch die PoE doet). Ik heb de AP-AC Lite en die is niet veel groter dan de gemiddelde rookmelder. Doet wonderen voor je bereik, je wilt immers bereik in de huiskamer e.d., niet in de meterkast
offtopic:
Wel jammer van de ouderwetse stoppenkast, blijft een beetje achter bij je moderne netwerkinfrastructuur
En ik mis nog de Raspberry Pi met kabeltje om de P1-poort van je slimme meter uit te lezen 
Wel jammer van de ouderwetse stoppenkast, blijft een beetje achter bij je moderne netwerkinfrastructuur
[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 12-06-2017 23:20 ]
Ik ga de TP-link nu niet meer vervangen, die heb ik speciaal voor deze setup gekochtThinkPadd schreef op maandag 12 juni 2017 @ 23:10:
@deepbass909 Mocht je nog een managed switch willen aanschaffen, dan kan ik je de pricewatch: ZyXEL GS1900-24E aanraden. Ik heb een apart VLAN gemaakt voor IPTV zodat het m'n normale netwerkverkeer niet in de weg zit (je wilt niet de multicast streams van IPTV naar al je netwerkclients sturen, dan belast je clients onnodig en het vreet ook netwerkperformance).
Ook heb ik een VLAN gemaakt voor een apart gastennetwerk. Ik heb m'n router gevirtualiseerd (pfSense in een VM) en dan is het een kwestie van extra virtuele netwerkadapter aanmaken en die in pfSense knopen met een DHCP-server erop en de juiste firewall rules (internet only, OpenDNS forceren, snelheid beperken etc.).
Een managed switch was voor mij sowieso een vereiste omdat m'n thuisserver (Intel NUC) maar één netwerkpoort heeft en ik anders m'n router VM daar niet op kon draaien. Door te werken met VLAN's en virtuele netwerkadapters kan ik nu alsnog een netwerkadapter (virtueel) hebben voor WAN en eentje voor LAN, zoals pfSense zou verwachten
Voor wifi kan ik Ubiquiti accespoints aanraden. Die werken ook goed met eventuele VLAN's. Ik heb m'n normale draadloos netwerk en laat voor het gastnetwerk een extra SSID uitzenden. Op het accespoint hoef ik dan alleen maar de juiste VLAN aan te wijzen. Mooi spul.
offtopic:
En Ubiquiti is mooi spul, maar ook kostbaar en ook daarvoor geldt dat het een beetje overkill is. De bottleneck in de wifi is bij mij de snelheid van de clients, niet het accesspunt (dagelijks zitten er misschien 5 apparaten tegelijk op de wifi).
offtopic:
Er ligt nog een plannetje om de stoppenkast te vervangen voor automaten, maar dat is wat ik dan laat doen ivm garanties. Mede omdat er 3,6kW aan zonnepanelen aan hangen, waar ik liever niet mee ga rotzooien.
Er ligt nog een plannetje om de stoppenkast te vervangen voor automaten, maar dat is wat ik dan laat doen ivm garanties. Mede omdat er 3,6kW aan zonnepanelen aan hangen, waar ik liever niet mee ga rotzooien.
Als de installatie verder voldoet heb je ook automatische zekeringen:deepbass909 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 23:21:
offtopic:
Er ligt nog een plannetje om de stoppenkast te vervangen voor automaten, maar dat is wat ik dan laat doen ivm garanties.
https://www.bol.com/nl/p/...72851650-9200000072439912
Ik weet alleen niets over de veiligheid e.d. van dit soort zekeringen.
Die dingen ken ik, maar ben ik geen fan van. Daarnaast wil ik, als de kast wordt opgewaardeerd, de aardlekgroepen uitbreiden van één groepje van 3 naar alle groepen in het huis. Er moeten ook nog wat aarde-draden getrokken worden (naar de werkkamer o.a. omdat ik m'n vaste pc op randaarde wil hebben). Maar goed, dit is verder off-topic.knakworst schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 08:01:
[...]
Als de installatie verder voldoet heb je ook automatische zekeringen:
https://www.bol.com/nl/p/...72851650-9200000072439912
Ik weet alleen niets over de veiligheid e.d. van dit soort zekeringen.
Back on topic, er is één ding wat ik wel jammer vind. Ik had het liefste shielded of foiled (of beide) kabels getrokken, maar ik durfde het niet aan om 2 kabels in een 15mm buis te trekken over 15 tot 20 meter. De kabels die er nu liggen zijn 6 mm AWG 23 100% koper unshielded, en die kreeg ik bij de lastigste buizen er met veel vaseline maar net door. In theorie is deze kabel geschikt voor 10 Gbit, voor nu is het gehele netwerk 1 Gbit, wat voor de komende jaren sowieso zal voldoen.
Zoals ik al eerder heb vermeldt hier en dmv vragen ben ik bezig met de installatie van mijn eigen thuisnetwerk.
Ik wilde alvast een preview geven van waar de serverkast komt te staan in de kelder ^^

Hier komt nog een tl lamp boven zodat ik er licht heb want op dit moment is er enkel extern een lichtpunt dat ik moet gebruiken, in de ruimte zelf is nooit iets voorzien.
Ik wilde alvast een preview geven van waar de serverkast komt te staan in de kelder ^^

Hier komt nog een tl lamp boven zodat ik er licht heb want op dit moment is er enkel extern een lichtpunt dat ik moet gebruiken, in de ruimte zelf is nooit iets voorzien.
Waar zijn de LAN poorten? Erg netjes, dat wel.masauri schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:19:
Zoals ik al eerder heb vermeldt hier en dmv vragen ben ik bezig met de installatie van mijn eigen thuisnetwerk.
[afbeelding]
Welk systeem heb je daar gebruikt?
Ik heb nog draadgoot besteld om de lan/coax/telefoon kabels er naar toe te leidenT.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:23:
[...]
Waar zijn de LAN poorten? Erg netjes, dat wel.
Welk systeem heb je daar gebruikt?
Dit is een Legrand goot van 10cm breed x 5cm diep (de rest staat in de bureau ruimte)
In de bureau heb ik zo'n goot vertikaal van plafond tot kelder met 9 stuks stopcontacten in.
Hier wordt dan de Telenet (isp) kabel van de zolder naar de kelder gevoerd alsook de lan kabels die op de bureau moeten uitkomen.
Meer details en foto's zullen nog volgen
Edit: dit is de voorbereiding van wat er nog gaat komen. Past hier beter dan in het elektra topic
[ Voor 6% gewijzigd door masauri op 13-06-2017 16:28 ]
Dat ik het in iets andere vorm opperde is omdat ik absoluut geen fan ervan ben om RJ45 plugjes op een Solid kabel te zetten. Tevens beperk je jezelf dan enigszins in flexibiliteitBen.Hahlen schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:38:
@Sircuri @Annuk : Ik bedacht mij dat ik nog een 8-poorts switch heb. Ik kan die natuurlijk ook aansluiten op een normale kabel die ik van punt Y naar Z leid.
Dan heb ik idd nog 3 punten over op Y en genoeg punten bij Z.
Dat opperde @Annuk ook al, overigens, in een iets andere vorm.
Als je de ruimte hebt en je kunt nog dezelfde inbouwdozen krijgen vind ik dat persoonlijk mooier en netter alsmede ook flexibeler.
Als je indd 4 poorten wilt houden bij punt Y dus een 5p switch erbij. 1x in, 2x uit en nog 2p over in dat geval. Effectief dus 5p alsnog bij punt Y
Dezelfde inbouwdozen zijn het probleem niet :-).Annuk schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 17:23:
[...]
Dat ik het in iets andere vorm opperde is omdat ik absoluut geen fan ervan ben om RJ45 plugjes op een Solid kabel te zetten. Tevens beperk je jezelf dan enigszins in flexibiliteit![]()
Als je de ruimte hebt en je kunt nog dezelfde inbouwdozen krijgen vind ik dat persoonlijk mooier en netter alsmede ook flexibeler.
Als je indd 4 poorten wilt houden bij punt Y dus een 5p switch erbij. 1x in, 2x uit en nog 2p over in dat geval. Effectief dus 5p alsnog bij punt Y
Bij punt Y zitten nu dus 2 inbouwdozen met 2 aansluiting (dus 4 in totaal).
Punt Z heeft nu nog helemaal niks (behalve een lege doos).
Ik kan dus of een "normale" kabel naar Z leiden (ingeplugd in Y) en daar een switch aansluiten, óf twee kabels naar Z leiden (ingeplugd) en dan in Z een andere inbouwdoos maken met 2 aansluitingen (en daar dan evt een switch op zetten).
Volgens mij (maar correct me if I'm wrong) is er geen andere "doorlus"mogelijkheid?
Ben.Hahlen schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 17:34:
[...]
Dezelfde inbouwdozen zijn het probleem niet :-).
Bij punt Y zitten nu dus 2 inbouwdozen met 2 aansluiting (dus 4 in totaal).
Punt Z heeft nu nog helemaal niks (behalve een lege doos).
Ik kan dus of een "normale" kabel naar Z leiden (ingeplugd in Y) en daar een switch aansluiten, óf twee kabels naar Z leiden (ingeplugd) en dan in Z een andere inbouwdoos maken met 2 aansluitingen (en daar dan evt een switch op zetten).
Volgens mij (maar correct me if I'm wrong) is er geen andere "doorlus"mogelijkheid?

Dit is een beetje (in basic paint) mijn ideetje..
je creëert dus eigenlijk een patchpaneel idee, ipv. losse kabels met plugje te gaan gebruiken, nu zie je in het onderste deel (mijn idee) 2 patchkabels rechtstreeks lopen vanaf bestaand punt Y naar het doosje wat naar punt Z gaat, deze kan je dus altijd anders gaan gebruiken (vanuit je meterkast oid) bijv. het linkse poortje internet en het rechtse poortje huistelefonie oid.
In het bovenste deel hoe ik jou opvatte hoe je het wilt gaan doen.
Persoonlijk vind ik het zo netter staan dan met losse kabels gaan klootviolen
Maar niets moet natuurlijk
Zo kwam ik laatst bij iemand thuis die had een dergelijke oplossing in z'n schuur, vanuit huis 4 lijntjes liggen naar z'n schuur, afgemonteerd in een patchpaneeltje, en vanaf dat patchpaneel weer verdeeld in de schuur, zo kon hij dedicated een IPTV lijntje leggen, IP-TV en huistelefonie en had ie vooralsnog 1 kabeltje over vanuit huis
Ah! Duidelijk en helder!Annuk schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:40:
[...]
[afbeelding]
Dit is een beetje (in basic paint) mijn ideetje..
je creëert dus eigenlijk een patchpaneel idee, ipv. losse kabels met plugje te gaan gebruiken, nu zie je in het onderste deel (mijn idee) 2 patchkabels rechtstreeks lopen vanaf bestaand punt Y naar het doosje wat naar punt Z gaat, deze kan je dus altijd anders gaan gebruiken (vanuit je meterkast oid) bijv. het linkse poortje internet en het rechtse poortje huistelefonie oid.
In het bovenste deel hoe ik jou opvatte hoe je het wilt gaan doen.
Persoonlijk vind ik het zo netter staan dan met losse kabels gaan klootviolen![]()
Maar niets moet natuurlijk
Zo kwam ik laatst bij iemand thuis die had een dergelijke oplossing in z'n schuur, vanuit huis 4 lijntjes liggen naar z'n schuur, afgemonteerd in een patchpaneeltje, en vanaf dat patchpaneel weer verdeeld in de schuur, zo kon hij dedicated een IPTV lijntje leggen, IP-TV en huistelefonie en had ie vooralsnog 1 kabeltje over vanuit huis
Dat is misschien nog wel een mooi idee, kan ik idd gewoon "harde" kabel gebruiken van Y naar Z.
Bij Y komt er dan wel een opbouwdoos (want geen ruimte meer voor inbouw), maar het staat idd wel netter dan kabels doortrekken, denk ik.
Bedacht mij ook dat er sowieso 2 kabels naar Z moeten, want ik wil mijn server op een "dedicated" lijntje hebben.
Ik zal alleen sowieso met kabelgoten (want hoge, massieve plinten, dus moet er "op" komen te liggen) moeten gaan werken op de plinten, maar dit geeft wel meer flexibiliteit.
Dank voor de tip!
Inbouw of opbouw maakt natuurlijk niet heel veel uit, als je de rest netjes kan afwerken inderdaad (met plakgootjes oid)Ben.Hahlen schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:59:
[...]
Ah! Duidelijk en helder!
Dat is misschien nog wel een mooi idee, kan ik idd gewoon "harde" kabel gebruiken van Y naar Z.
Bij Y komt er dan wel een opbouwdoos (want geen ruimte meer voor inbouw), maar het staat idd wel netter dan kabels doortrekken, denk ik.
Bedacht mij ook dat er sowieso 2 kabels naar Z moeten, want ik wil mijn server op een "dedicated" lijntje hebben.
Ik zal alleen sowieso met kabelgoten (want hoge, massieve plinten, dus moet er "op" komen te liggen) moeten gaan werken op de plinten, maar dit geeft wel meer flexibiliteit.
Dank voor de tip!
• Je kan in dit geval zeggen ik houd 2 poortjes over bij punt Y (rechtse 2 in de afbeelding) en je lust er 2 door naar punt Z.
• Je kan ook op bv. het linkse poortje van Punt Y een switch plaatsen en zo beide kabels naar punt Z lussen, dan houd je tenminste 3 dedicated poortjes over bij Punt Y + 2 of meer switch poortjes.
Na ongeveer een jaar geleden veel gebruik gemaakt van de tips in dit topic en mijn setup heb geïnstalleerd. Nu toch ook maar eens een keer wat foto's gemaakt.
Vooraf:

Achteraf:
]
]
]
]
]
]
Wat zie je:
De kabels in het patchpaneel zijn nog een beetje een rommeltje en wil ik nog een keer verbeteren met kortere kabels.
Vooraf:

Achteraf:

Wat zie je:
- pricewatch: DrayTek Vigor 2132FVn Gigabit Router
- pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit Easy Smart Switch met 8 aansluitingen
- 4U 10 inch wandkast zwart
- Patchpaneel 8xRJ45 10 inch CAT 5e
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
- pricewatch: TP-Link TL-SG105E-Gigabit Easy Smart Switch met 5 aansluitingen
De kabels in het patchpaneel zijn nog een beetje een rommeltje en wil ik nog een keer verbeteren met kortere kabels.
[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 19-11-2020 12:36 ]
Hallo allen!
Vorige week een huis gekocht (Bouwjaar '52).
Hier liggen helaas geen loze leidingen, en de (schaars) aanwezige leidingen lijken erg volgepropt.
Daarbij komt dat de kabel (ziggo) binnenkomt in de woonkamer (meest zuidelijke kamer/muur), en vanuit daar geen verbinding (opening of leiding) naar boven of onder (kelder) loopt.
Onze computer-kamer ligt aan de voorkant (noordkant) van het huis op de eerste verdieping.
Het liefste wil ik natuurlijk een kabel van de woonkamer naar de PC-kamer hebben.
Ik ben zelf totaal niet vaardig in het nodige kluswerk (laat staan het bezitten van materialen om door bv de vloer of plafond te boren) en overweeg dus om dit te laten doe (professioneel, gezien ik helaas ook geen kennissen heb die dit kunnen).
Weet iemand wat zijn hier de gemiddelde kosten van zijn?
Ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken sta ik ook voor open.
Momenteel ben ik van plan om één UTP-kabel, via de kelder, omhoog te laten trekken naar de gang richting zolder (deze is toegankelijk vanuit de PC-kamer) en daar een switch te plaatsen vanuit waar ik kabels (verstopt via de plinten) naar o.a. de PC kamer trek.
Hier liggen helaas geen loze leidingen, en de (schaars) aanwezige leidingen lijken erg volgepropt.
Daarbij komt dat de kabel (ziggo) binnenkomt in de woonkamer (meest zuidelijke kamer/muur), en vanuit daar geen verbinding (opening of leiding) naar boven of onder (kelder) loopt.
Onze computer-kamer ligt aan de voorkant (noordkant) van het huis op de eerste verdieping.
Het liefste wil ik natuurlijk een kabel van de woonkamer naar de PC-kamer hebben.
Ik ben zelf totaal niet vaardig in het nodige kluswerk (laat staan het bezitten van materialen om door bv de vloer of plafond te boren) en overweeg dus om dit te laten doe (professioneel, gezien ik helaas ook geen kennissen heb die dit kunnen).
Momenteel ben ik van plan om één UTP-kabel, via de kelder, omhoog te laten trekken naar de gang richting zolder (deze is toegankelijk vanuit de PC-kamer) en daar een switch te plaatsen vanuit waar ik kabels (verstopt via de plinten) naar o.a. de PC kamer trek.
Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻
Als je het een vakman laat doen dan kan die het in een dagje wel voor elkaar hebben. Kost je ongeveer 450 euro. Als je een ethernetkabel trekt dan zou ik er meteen twee van maken. Dan heb je eentje reserve voor nauwelijks meerkosten, kost misschien 50 euro extra om van een enkele aansluiting een dubbele aansluiting te maken maar geloof me het is de investering meer dan waard. Ik schrijf ethernet omdat je met UTP aangeeft het het een niet afgeschermde kabel is. Voor ongeveer hetzelfde geld heb je FTP wel afgeschermde kabel. Dat is minder storingsgevoelig dus net wat beter. Verzeker je ervan dat de installateur vaste kern koper kabel gebruikt. Accepteer geen CCA, aluminium kabel. Blijf als je blieft weg bij CAT 5(E) kabel want dat is gewoon onvoldoende toekomstvast. Ik zou voor minimaal CAT 6A kabel gaan.Darkfreak schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 13:59:
Hallo allen!
Verwijderd
Er zijn ook bij groothandels al buizen te koop met twee CAT 6A kabels al ingelegd. Dus hoeft er niet getrokken te worden.
FTP heeft niet echt toegevoegde waarde in deze situatie. En waar ga je de afscherming aarden?FrankHe schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:58:
[...]
Als je het een vakman laat doen dan kan die het in een dagje wel voor elkaar hebben. Kost je ongeveer 450 euro. Als je een ethernetkabel trekt dan zou ik er meteen twee van maken. Dan heb je eentje reserve voor nauwelijks meerkosten, kost misschien 50 euro extra om van een enkele aansluiting een dubbele aansluiting te maken maar geloof me het is de investering meer dan waard. Ik schrijf ethernet omdat je met UTP aangeeft het het een niet afgeschermde kabel is. Voor ongeveer hetzelfde geld heb je FTP wel afgeschermde kabel. Dat is minder storingsgevoelig dus net wat beter. Verzeker je ervan dat de installateur vaste kern koper kabel gebruikt. Accepteer geen CCA, aluminium kabel. Blijf als je blieft weg bij CAT 5(E) kabel want dat is gewoon onvoldoende toekomstvast. Ik zou voor minimaal CAT 6A kabel gaan.
Als het niets extra kost dan zou ik er gewoon FTP in zetten in plaats van UTP. De installateur zal de afscherming waarschijnlijk enkelzijdig aarden op een centraal punt. Het materiaal is in dit geval niet de grootste kostenpost, arbeid is waar je voornamelijk voor betaalt.Mr_gadget schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 13:19:
[...]
FTP heeft niet echt toegevoegde waarde in deze situatie. En waar ga je de afscherming aarden?
De eerste update na mijn DLP goot:masauri schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 16:19:

U ziet aan de linkerzijde van de foto de draadgoot die naar de bureau gaat.

(zo ziet het er op dit moment bij de bureau nog uit, met een bypass van de rode utp kabel om toch al internet te hebben)
Hier komen 8 lan kabels vandaan met de rechtstreekse kabel van de isp, als ook 2 stroomkabels.
Ik wil hier ook nog een coax kabel voor analoge tv gaan leggen om apart voetbal te kunnen kijken.
Alles netjes OCD & ADHD gescheiden zodat ze allemaal per type in de draadgoot kunnen liggen.
De aardingskabel voor het patchpanel moet ik hier nog bij leggen bedenk ik me net.
Aan de rechterzijde van de foto de kabels die naar de andere kelder ruimte gaan om van daaruit naar de living te gaan.
Verdeeld door 2x 32mm pvc buis en daarna 40mm mantelbuis.
In buis 1: 1 ftp kabel (voor digitale tv, nog niet aangesloten), telefoonkabel, aardingskabel voor het patchpanel, ftp bypasskabel (tijdelijk), 1 coax tv.
In buis 2: 7 ftp kabels voor internet
De planning in het kort:
- De kabels in de living afwerken en op het patchpanel zetten
- DIY afdekplaat voor patchpanel en coax.
- Kabels op het patchpanel in de kelder aansluiten
- Kabels in de bureau op het patchpanel zetten
- Kabels op het patchpanel in de kelder aansluiten
- 6U rack ophangen
- Switch aansluiten, verbinden met patchpanel
- en dan nog 100 andere klusjes die niet netwerkgerelateerd zijn
Weet iemand of dit (Unifi Switch US-8-150W) in een 10 inch patchkast past? Vaak wordt de breedte en diepte door elkaar gehaald. Ik ben voor mijn domotica/energieneutrale woning (jaren 60 woning, gestript en opnieuw opgebouwd) een 10 inch patchkast aan het samenstellen. Deze past precies in een kast naast mijn meterkast.
Vooralsnog een
12U kast 10 inch
3x 12 patchpaneel cat 6 (Ja, ik zit nu al op 28 aansluitingen, van camera's tot een deurbel en van tel-aansluitingen tot tv apparatuur)
2x switch ZyXEL GS1100-16 of HP Procurve 1410-16G
1x Unifi Switch US-8-150W mits dit past...
Vooralsnog een
12U kast 10 inch
3x 12 patchpaneel cat 6 (Ja, ik zit nu al op 28 aansluitingen, van camera's tot een deurbel en van tel-aansluitingen tot tv apparatuur)
[ Voor 10% gewijzigd door Simpel78 op 25-06-2017 18:24 ]
Verwijderd
Hij past voor het mooie net niet, alleen als je de kast een beetje aanpast.Simpel78 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 18:21:
Weet iemand of dit (Unifi Switch US-8-150W) in een 10 inch patchkast past? Vaak wordt de breedte en diepte door elkaar gehaald. Ik ben voor mijn domotica/energieneutrale woning (jaren 60 woning, gestript en opnieuw opgebouwd) een 10 inch patchkast aan het samenstellen. Deze past precies in een kast naast mijn meterkast.
Vooralsnog een
12U kast 10 inch
Zie: https://community.ubnt.co...p/1824440/page/2#comments
Jeetje, dat is jammer zeg. Snap niet dat ze hem daar niet even op ontwerpen. Geld ook voor vele andere switches/componenten die in de buurt komen. Heeft iemand anders nog alternatieven voor een POE switch in een 10 inch serverkast? om er nu een stuk uit te zagen... Ben de hele dag al bezig om te zoeken, maten te vergelijken. 4 delen nette lan afwerking door te werken.. Maar veel is er niet, volgens mij.Verwijderd schreef op zondag 25 juni 2017 @ 19:33:
[...]
Hij past voor het mooie net niet, alleen als je de kast een beetje aanpast.
Zie: https://community.ubnt.co...p/1824440/page/2#comments
Verwijderd
Ik weet niet hoeveel power je nodig hebt maar je hebt ook de Unifi us8-60w.
Je moet hem alleen wel op een bord leggen.
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
Je moet hem alleen wel op een bord leggen.
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
https://netwerkproducten....-inch-switches-c-394.htmlSimpel78 schreef op zondag 25 juni 2017 @ 19:59:
[...]
Jeetje, dat is jammer zeg. Snap niet dat ze hem daar niet even op ontwerpen. Geld ook voor vele andere switches/componenten die in de buurt komen. Heeft iemand anders nog alternatieven voor een POE switch in een 10 inch serverkast? om er nu een stuk uit te zagen... Ben de hele dag al bezig om te zoeken, maten te vergelijken. 4 delen nette lan afwerking door te werken.. Maar veel is er niet, volgens mij.
Hier staan 2 versies bij met 4 gewone en 4 PoE poorten op af/at standaard. Let wel op dat je de montage beugels apart bij moet bestellen en het leverbare wattage.
Daar hebben we https://Tweakers.net/aanbod voor.
[ Voor 88% gewijzigd door Equator op 29-06-2017 07:44 ]
Ik begrijp het niet meer...
Heb vandaag verder de draadgoot opgehangen en wilde erna de patchpanels aansluiten.
Op het 24-port patchpanel in de kelder staat bij T568B:
bovenaan
oranje-wit
oranje
wit-blauw
blauw
wit-groen
groen
wit-bruin
bruin
onderaan (waar kabel begint)
Op het 8port patchpanel dat ik in de living en bureau wil gebruiken staat als T568B:
bovenaan
wit-oranje
oranje
wit-groen
groen
wit-bruin
bruin
wit-blauw
blauw
Ik heb al verschillende combinaties geprobeerd maar de laptop die ik gebruik om te testen blijft aangeven dat hij aan het identificeren is en geen ip adres toegewezen krijgt.
Als het patchpanel rechstreeks op de router is aangesloten (ipv via switch) geeft hij dezelfde melding.
Ik zou denken dat het in de kleurcombinatie zit dus heb ik via wiki Wikipedia: TIA/EIA-568 de volgende ook op beide patchpanels geprobeerd:
bovenaan
wit-oranje
oranje
wit-groen
blauw
wit-blauw
groen
wit-bruin
bruin
Welke kleurcode is het nu of kan de fout nog ergens anders zitten?
Heb vandaag verder de draadgoot opgehangen en wilde erna de patchpanels aansluiten.
Op het 24-port patchpanel in de kelder staat bij T568B:
bovenaan
oranje-wit
oranje
wit-blauw
blauw
wit-groen
groen
wit-bruin
bruin
Op het 8port patchpanel dat ik in de living en bureau wil gebruiken staat als T568B:
bovenaan
wit-oranje
oranje
wit-groen
groen
wit-bruin
bruin
wit-blauw
blauw
Ik heb al verschillende combinaties geprobeerd maar de laptop die ik gebruik om te testen blijft aangeven dat hij aan het identificeren is en geen ip adres toegewezen krijgt.
Als het patchpanel rechstreeks op de router is aangesloten (ipv via switch) geeft hij dezelfde melding.
Ik zou denken dat het in de kleurcombinatie zit dus heb ik via wiki Wikipedia: TIA/EIA-568 de volgende ook op beide patchpanels geprobeerd:
bovenaan
wit-oranje
oranje
wit-groen
blauw
wit-blauw
groen
wit-bruin
bruin
Welke kleurcode is het nu of kan de fout nog ergens anders zitten?

Dit is nou precies een situatie waar een netwerktester voor is uitgevonden.
Onderste combinatie is trouwens goed, maar het kan best zijn dat het patchpanel ze zelf nog in de goede volgorde zet in het paneel zelf.
En dat de laptop geen ip krijgt toegewezen kan aan van alles liggen, dat hoeft niet perse de kabel/verbinding te zijn. Je zou wel kunnen kijken of je verbinding 1gb is en niet 100mb (bij al het andere dan 1gbit heb je niet alle aders goed zitten.)
Onderste combinatie is trouwens goed, maar het kan best zijn dat het patchpanel ze zelf nog in de goede volgorde zet in het paneel zelf.
En dat de laptop geen ip krijgt toegewezen kan aan van alles liggen, dat hoeft niet perse de kabel/verbinding te zijn. Je zou wel kunnen kijken of je verbinding 1gb is en niet 100mb (bij al het andere dan 1gbit heb je niet alle aders goed zitten.)
Die heb ik , maar bij gebrek aan een nederlandse handleiding (en hoewel mijn engels vrij goed is) word ik daar niet wijzer vanpainkill schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:01:
Dit is nou precies een situatie waar een netwerktester voor is uitgevonden.

Vanaf kabeltje 3 gaat het mis, bij de gegeven wikipedia kleurcode krijg ik als resultaat op de hoofdunit enkel geen lampje op 2. En op de aparte unit: 1-5-8-7-4-3-6.
Dit begrijp ik ff niet, een patchpanel is toch gewoon een "doorgeefluik".painkill schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:01:
Ik begreep ook niet dat op de verschillende patchpanels op beide andere kleurcode's staan bij de 2 verschillende type's.
Ik heb nog geen verbinding dus kan ik dat nog niet testenpainkill schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 19:01:
Morgen is verder met de kabeltester terwijl ik ze kabeltje per kabeltje ga patchen.
Daar heb je geen handleiding voor nodig, denk ik. Of je hebt een erg geavanceerde.masauri schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:51:
[...]
Die heb ik , maar bij gebrek aan een nederlandse handleiding (en hoewel mijn engels vrij goed is) word ik daar niet wijzer van
En als je een patch kabel neemt waarvan je weet dat die goed is? Dan kan je kijken hoe die tester werkt.Vanaf kabeltje 3 gaat het mis, bij de gegeven wikipedia kleurcode krijg ik als resultaat op de hoofdunit enkel geen lampje op 2. En op de aparte unit: 1-5-8-7-4-3-6.
Je bent dan niet de eerste die dat denk.Dit begrijp ik ff niet, een patchpanel is toch gewoon een "doorgeefluik".
Ik begreep ook niet dat op de verschillende patchpanels op beide andere kleurcode's staan bij de 2 verschillende type's.
Het patch paneel kan namelijk intern de draden wisselen voor RJ45. Dus gewoon netjes de kleuren van de B standaard volgen. Dan moet het goed komen.
Succes ermee!Ik heb nog geen verbinding dus kan ik dat nog niet testen![]()
Morgen is verder met de kabeltester terwijl ik ze kabeltje per kabeltje ga patchen.
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 06:40:
[...]
Daar heb je geen handleiding voor nodig, denk ik. Of je hebt een erg geavanceerde.

Goh, vind vooral de interpretatie lastig met de verschillende mogelijke varianten.
Had ik in eerste instantie dus gedaan, maar daar ga ik nu eerst mee beginnen.T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 06:40:
[...]
Je bent dan niet de eerste die dat denk.
Het patch paneel kan namelijk intern de draden wisselen voor RJ45. Dus gewoon netjes de kleuren van de B standaard volgen. Dan moet het goed komen.
Op beide de kleuren die ze aangeven op het patchpanel zelf, en gelijk met de tester erop.
Thx, kga er is mee beginnen

Prettige bijkomstigheid van bijvoorbeeld een Unifi Switch 8 60W, is dat hij ook dienst doet als netwerktester. Hij geeft namelijk met een groen lampje aan welke kanalen gigabit werken en met oranje welke 10/100 zijn.
@jorgen83 voor zover ik weet doen bijna alle switches dat tegenwoordig. Mijn pricewatch: TP-Link TL-SG108E-Gigabit Easy Smart Switch met 8 aansluitingen heeft dat ook.
masauri schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:51:
Vanaf kabeltje 3 gaat het mis, bij de gegeven wikipedia kleurcode krijg ik als resultaat op de hoofdunit enkel geen lampje op 2. En op de aparte unit: 1-5-8-7-4-3-6.
Patchkabel geeft gewoon 1-8 aan.T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 06:40:
En als je een patch kabel neemt waarvan je weet dat die goed is? Dan kan je kijken hoe die tester werkt.
In de kelder is het gepatched volgens de kleurcode die op het patchpanel staat.
In de living volgens wikipedia code.
Op de hoofdunit geeft hij me 1-8 aan, op de remote unit 1-2-3-8-7-4-5-6.
Hoe moet ik dit nu interpreteren?
- Zijn enkel kabeltjes 7-8 fout en moeten die omgewisseld?
- Moeten 8-7 gewisseld worden met een andere kleur?
En op welke van de 2 patchpanels? (ik zou die van de kelder verdenken, terwijl ze daar wel op aangeduide kleur zitten)
Dat bedoel ik dus met die interpretatie van de tester.
Iemand ervaring of enig idee?
[ Voor 5% gewijzigd door masauri op 28-06-2017 10:16 ]
Op welk van de 2 patchpanels, in de living of kelder?Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:25:
4 en 6 zijn omgewisseld.
Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2