Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML
Hopelijk evenaar ik het patchkastje van @LightStar enigszins.
23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp
Helaas betreft het een pand uit de jaren zestig waarin de meterkast ook meteen de trapkast is. Daar moet ook nog een wasmachine komen en verder zitten daar natuurlijk allerlei leidingen, gas- en watermeter en de hele elektra-bende. Plus nog wat rare schuine hoeken en natuurlijk een trap.
Kortom: geen ruimte voor een patchkast. Er zijn wat plankjes aan de muur en daarop kan ik mijn NAS kwijt. UPS, moden en router tegen de trap geschroefd en dan switch plus patchpanel in een hoekje tegen de muur.
Zal er straks even wat foto's van schieten, maar eigenlijk is het niet helemaal on-topic. Tijdens mijn verbouwing had ik namelijk het stukje 'nette lan-afwerking' op de planning staan, maar even heel pragmatisch: echt strak gaat het in die ruimte gewoon niet worden.
Maar er liggen wel leidingen met Cat6-kabels door het hele huis met her en der mooi afgewerkte doosjes van Rutenbeck in de muur, dus wat dat betreft zit het wel snor
Punctuality is the politeness of kings
Zit die glasvezel tussen die 2 switches ?LightStar schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:33:
[...]
Ik heb een dure hobby...., laten we het daar maar op houden.
De SFP zijn van Ubiquiti: pricewatch: Ubiquiti UF-MM-1G (2-pack) en het zijn dacht ik OM2 sfp kabels.
Indien ja, heeft het zin het galvanisch te scheiden in de meterkast ?
Verder lijkt dat Unify wel mooi, als ze SDN echt kunnen waarmaken. Moet er wel een goede overliggende GUI zijn. Zal er eens naar gaan kijken.
[ Voor 12% gewijzigd door jacovn op 04-05-2017 11:56 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik ken hetdreamscape schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:06:
Ik had eerst gedacht een patchkast in mijn werkkamer neer te zetten, maar het bleek in de verbouwing echt teveel voeten in de aarde te hebben om alle leidingen daar te laten uitkomen. Dus gaat de netwerkinfrastructuur naar de meterkast.
Helaas betreft het een pand uit de jaren zestig waarin de meterkast ook meteen de trapkast is. Daar moet ook nog een wasmachine komen en verder zitten daar natuurlijk allerlei leidingen, gas- en watermeter en de hele elektra-bende. Plus nog wat rare schuine hoeken en natuurlijk een trap.
Kortom: geen ruimte voor een patchkast. Er zijn wat plankjes aan de muur en daarop kan ik mijn NAS kwijt. UPS, moden en router tegen de trap geschroefd en dan switch plus patchpanel in een hoekje tegen de muur.
Zal er straks even wat foto's van schieten, maar eigenlijk is het niet helemaal on-topic. Tijdens mijn verbouwing had ik namelijk het stukje 'nette lan-afwerking' op de planning staan, maar even heel pragmatisch: echt strak gaat het in die ruimte gewoon niet worden.
Maar er liggen wel leidingen met Cat6-kabels door het hele huis met her en der mooi afgewerkte doosjes van Rutenbeck in de muur, dus wat dat betreft zit het wel snor
Nu inmiddels een fatsoenlijke achterplaat, maar omdat de hal erg klein is, en pal tegenover de meterkast een deur is, is een rack mij te diep. Dan maar alles wall mounted
Erg hoog tweaker Pron gehaltejacovn schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:42:
[...]
Zit die glasvezel tussen die 2 switches ?
Indien ja, heeft het zin het galvanisch te scheiden in de meterkast ?
Verder lijkt dat Unify wel mooi, als ze SDN echt kunnen waarmaken. Moet er wel een goede overliggende GUI zijn. Zal er eens naar gaan kijken.
Maar het zijn 1 Gbit verbindingen zo te zien. En scheiden lijkt me idd ook niet nodig. Ethernet heeft ook al een vorm van galvanische scheiding. Tenzij je een frequentieregelaar in je meterkast hebt hangen.
[ Voor 5% gewijzigd door Mr_gadget op 04-05-2017 13:17 ]
Zo heb ik ook mijn 2 HP's aan elkaar geknoopt. Gewoon voor de leuk. Nuttig niet echt, want het meeste draait 1GB. En je moet ook weer de kabels wegwerken.
The S in IOT stands for security.
Zijn idd 1Gbit verbindingen welke geteamd staan zodat er een 2Gbit verbinding tussen de switches.Mr_gadget schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:17:
[...]
Erg hoog tweaker Pron gehalte![]()
Maar het zijn 1 Gbit verbindingen zo te zien. En scheiden lijkt me idd ook niet nodig. Ethernet heeft ook al een vorm van galvanische scheiding. Tenzij je een frequentieregelaar in je meterkast hebt hangen.
En nee ik heb geen frequentiregelaar in mijn meterkast...
Zitten er geen 10Gbit SFP+ poorten op die US switches?
Welke heb je precies en waarom niet een grote?
@dreamscape
Kan je niet deze naar elke plank leggen met daarin de kabels?
[ Voor 77% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 04-05-2017 13:49 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Maar eerst moet ik nog een badkamer bouwen, een riool vervangen en daarna allerlei spullen inrichten, dus het duurt nog wel even voor het netjes afgewerkt is.
Punctuality is the politeness of kings
Mr_gadget schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:17:
[...]
Erg hoog tweaker Pron gehalte![]()
Ik had ook ooit in huis 3 x 8 poort managed cisco met fiber er tussen dik 10 jaar geleden juist vanwege de galvanische scheiding (dure hifi installatie, en dan was power stekker uit muur door de fiber connectie naar de switch in de hifi kast ook echt galvanisch gescheiden)
Nu gewoon een koper kabel omdat ik geen fiber met lc connector door de buis kon krijgen en het me nu ook niet meer zo veel kan schelen
Ik ben wel van plan ook ubiquiti switches en Access points te kopen en niet met de huidige d-link spullen door te gaan. Die AP die ik nu heb is wel erg goed, maar met die 6 antennes krijg ik die niet in de gang en de overloop aan plafond vrees ik..
Gek genoeg zijn de switches met 1 GE poorten relatief duur, maar de switch met 10 GE relatief erg goedkoop.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Niet toevallig maar 4 aders op de verkeerde manier aangesloten of zoiets? Of CCA/CCS kabel. Cat3 keystone?M_V schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 23:26:
Mogge! Ik ben bijna klaar met het aanleggen van alle kabels in mijn nieuwbouwwoning. Ik moet er nog 1, en dat is degene waar de telefoonlijn doorheen getrokken was, maar eigenlijk is dat gewoon cat 5e met aan beide kanten een cat 5e keystone. Op zich heb ik op die plek maar 1 aansluiting nodig, dus ik neig ernaar om de handel gewoon te laten zitten. Vreemd genoeg, als ik hem aansluit op mijn modem, haal ik maar 10 mbit. Bovendien krijg ik niet eens data. Hoe kan dat, alles lijkt gewoon aangesloten te zijn. Is er iets bijzonders aan hoe men in de nieuwbouw specifiek een telefoonlijn aanlegt?
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Op beide keystones staat Cat5e, zijn beide via 568b aangesloten met alle 4 paren, of het CCA is heb ik nog niet getest, maar dat zou toch zeker wel 100mbit moeten halen over 15 meter, toch?T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 23:34:
[...]
Niet toevallig maar 4 aders op de verkeerde manier aangesloten of zoiets? Of CCA/CCS kabel. Cat3 keystone?
Naja, als er geen voor de hand liggende oplossingen zijn, gaat hij er gewoon uit en leg ik er mooi 2xcat6 in.
Verwacht van wel.M_V schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 23:46:
[...]
Op beide keystones staat Cat5e, zijn beide via 568b aangesloten met alle 4 paren, of het CCA is heb ik nog niet getest, maar dat zou toch zeker wel 100mbit moeten halen over 15 meter, toch?
Als je nog kabel en dergelijke hebt, waarom niet?Naja, als er geen voor de hand liggende oplossingen zijn, gaat hij er gewoon uit en leg ik er mooi 2xcat6 in.
Wat guitig dat er zo heel nadrukkelijk ZWART staat als kleur..Sircuri schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:43:
Ik heb juist deze opgehangen in mijn meterkast: https://netwerkproducten....orts-zwart-p-4345701.html
De 24 poort unifi switch heeft alleen sfp poorten.T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:42:
@LightStar
Zitten er geen 10Gbit SFP+ poorten op die US switches?
Welke heb je precies en waarom niet een grote?
De 48 poort heeft zowel sfp als sfp+ poorten
Ja, stel je voor dat je echt denkt dat ie grijs is.stresstak schreef op zondag 7 mei 2017 @ 14:05:
[...]
Wat guitig dat er zo heel nadrukkelijk ZWART staat als kleur..
Signature van nature
Verwijderd
Nog een "leuke": Ik heb hier een glasvezel naar de Access Point lopen. Ook een UTP, maar die doet alleen dienst voor voeding (PoE). Data gaat over glas (SM).HMaster_II schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:25:
Maar, je kan die 2 glaslijnen wel in trunk zetten. Heb je 2GB Lan![]()
Zo heb ik ook mijn 2 HP's aan elkaar geknoopt. Gewoon voor de leuk. Nuttig niet echt, want het meeste draait 1GB. En je moet ook weer de kabels wegwerken.
Ja.. ik weet het... het is overbodig. Maar omdat het kan, waarom niet.....
ziggo tc7200.u
netgear prosafe 8 Poorts switch
ubiquiti 8 Poorts switch poe 60w
2 stuks ubiquiti ac pro
alle 16 netwerk aansluitingen zijn afgemonteerd op een AMP netconnect patch paneel deze heb ik in de zijkant van een wandgoot verwerkt

patch paneel verwerkt in wandgoot

switchen gemonteerd op wandgoot

ac pro computerkamer
nou vraag ik mij af als ik de ziggo modem bridge en er een ubiquiti usg router tussen hang gaat mijn bekabelde netwerk dan verbeteren of maakt dat niets uit ?
Intern zou dat niet veel uit maken qua snelheid, wel qua opties en stabiliteit. Dus het in aan jouw of je een nieuwe router wilt kopen of niet.vonkkie schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 19:49:
mijn netwerk
ziggo tc7200.u
netgear prosafe 8 Poorts switch
ubiquiti 8 Poorts switch poe 60w
2 stuks ubiquiti ac pro
alle 16 netwerk aansluitingen zijn afgemonteerd op een AMP netconnect patch paneel deze heb ik in de zijkant van een wandgoot verwerkt
[afbeelding]
patch paneel verwerkt in wandgoot
[afbeelding]
switchen gemonteerd op wandgoot
[afbeelding]
ac pro computerkamer
nou vraag ik mij af als ik de ziggo modem bridge en er een ubiquiti usg router tussen hang gaat mijn bekabelde netwerk dan verbeteren of maakt dat niets uit ?
Waar heb je de controller op draaien of gebruik je die niet?
een nieuwe router kopen vindt ik niet erg maar het moet wel nut hebben .
maar ben erg gecharmeerd van de unifi controler en ben wel benieuwd naar de mogelijkheden van de usg
wil dan eigenlijk ook de netgear vervangen door een ubiquiti switch
Tja, ik denk dat je het voor de features moet doen.vonkkie schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 20:01:
op mijn test pc
een nieuwe router kopen vindt ik niet erg maar het moet wel nut hebben .
maar ben erg gecharmeerd van de unifi controler en ben wel benieuwd naar de mogelijkheden van de usg
wil dan eigenlijk ook de netgear vervangen door een ubiquiti switch
Heb je nog een draadkleur indeling?
Als switch heb je deze nog:
pricewatch: Ubiquiti UniFi US-8
en dan de USG
pricewatch: Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router
Samen dus zo'n 240 euro. Het is maar wat je ervoor over hebt.
geel mediaspelers
blauw pc,s
groen nas en printer
grijs test beveiliging- centrales
die 2 zijn precies de 2 die ik nog wil kopen .
Ik heb het eerlijk gezegd nog op verdacht weinig SDN kunnen betrappen, tenzij een gemeenschappelijke beheerinterface inmiddels ook al SDN heet.jacovn schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 11:42:
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
SDN v0.1 of zo danijdod schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:49:
[...]
Ik heb het eerlijk gezegd nog op verdacht weinig SDN kunnen betrappen, tenzij een gemeenschappelijke beheerinterface inmiddels ook al SDN heet.
Wat wij hier bij werk zien als doel is dat je een generieke hardware doos hebt waar je virtuele functies op kunt activeren (Firewall met al of niet deep packet inspection, routering, proxy etc.)
De moeilijkheid lijkt mij de orchistrator functie, waar je in een GUI alles zou moeten kunnen configureren en dan gebeurd het onder water op die dozen "vanzelf"
https://netwerkproducten....orts-zwart-p-4301301.html

Het afwerken moet nog gebeuren, maar het begin is er
Had je echt geen plek voor 19" patchbeugel/kast?
Verder erg netjes en
ik begin mij af te vragen hoe wij met 5 elektra verbruikersgroepen afkunnen...? (+ PV, + kookgroep)
[ Voor 7% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 10-05-2017 17:22 ]
Verwijderd
Is er bij mijn nieuwe woning nog een kans dat ik de experiabox er tussen uit kan laten of misschien een andere mooie oplossing? Ik heb namelijk weinig ruimte om zowel een Experiabox als een USG weg te werken.
Misschien wel, maar ik ben niet zo'n fanatiekeling als sommigen die ik hier zieT.Kreeftmeijer schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 16:41:
@Grolsch
Had je echt geen plek voor 19" patchbeugel/kast?
Wel erg mooi allemaal, en het moet er ook wel netjes en geordend uit zien, maar mijn meterkast hoeft geen 1 op 1 kopie te zijn van een datacentre
Normaal zit die meterkastdeur dicht, maar misschien ben ik wel geen echte Tweaker
Neemt niet weg dat ik hier wel veel mooie creaties gezien heb
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 10-05-2017 21:32 ]
Verwijderd
Welke diensten behalve internet ga je afnemen bij KPN? TV en Telefonie? Of alleen internet?mattdice schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 20:45:
Ik ga binnenkort verhuizen en daarbij moet ik helaas downgraden van KPN glas naar vdsl. Momenteel heb ik mijn Ubiquiti USG gelijk aangesloten op de NTU.
Is er bij mijn nieuwe woning nog een kans dat ik de experiabox er tussen uit kan laten of misschien een andere mooie oplossing? Ik heb namelijk weinig ruimte om zowel een Experiabox als een USG weg te werken.
Internet en TV, alleen TV gebruik ik super weinig dus is niet perse nodig.Verwijderd schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 23:12:
[...]
Welke diensten behalve internet ga je afnemen bij KPN? TV en Telefonie? Of alleen internet?

Ik bedoel dus de kabels als de tussenscheiding.
[ Voor 11% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 11-05-2017 09:11 ]
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:10:
Iemand een idee hoe dit het beste te doen?
[afbeelding]
Ik bedoel dus de kabels als de tussenscheiding.
Ik ben opzoek naar een manier om de kabels te beschermen tegen beschadigingen en knikken door de vloer/uiteinde buis.GEi schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:14:
Zie dat je je eerste vraag hebt verduidelijkt, maar ik snap nog niet wat jij bedoelt. Kan je nog iets meer tekst gebruiken?
[...]
En naar iets dat de tussenwand weer heel te maken zodat er vd draad in mag. Vooral dat laatste is belangrijk.
Ligt die goot nou plat op de grond? Daar is hij niet voor gemaakt... Verder zou ik het stukje buis iets afkorten zodat ie vlak onder de goot uitkomt
[ Voor 79% gewijzigd door Xiphalon op 11-05-2017 10:35 ]
Ik zou beginnen met het stukje pvc uit de vloer in te korten en te schuren, zodat daar geen scherpe hoek zit. Verder lijkt het alsof het tussenschotje ten onrechte is verwijderd. Wellicht kan je dit dichtmaken met ductape, eventueel van beide zijden met iets er tussen. En als de VD-draden in de bovenste goor komen te liggen, dan zou ik het schotje open laten. Heeft helemaal niets te lijden. Wel nog even een schuurpapiertje langs de randen halen.
Kan je daar wat mee? Succes met de klus verder.
- Of met 3D printing een soort geleider maken, die je op de bovenkant van de verticale pijp kan zetten.
- Een flexibele buis er omheen zetten, die wat steviger is dan de kabels?
Voor die paar centimeter? Dat wordt het dus niet.
Ja, de buis gaat over de grond langs de muur. Die gaten komen namelijk direct in de MK uit, dus dat is erg netjes. Heb je dan een beter idee om zoiets te doen? Voor de volgende keer.Ligt die goot nou plat op de grond? Daar is hij niet voor gemaakt... Verder zou ik het stukje buis iets afkorten zodat ie vlak onder de goot uitkomt
Dat ga ik doen. Ik ga dan ook even kijken of ik het nog wat vloer weg kan halen om zo een grotere radius te krijgen.GEi schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 12:47:
Ah, oké...
Ik zou beginnen met het stukje pvc uit de vloer in te korten en te schuren, zodat daar geen scherpe hoek zit.
Nou ja, eerst zat her er nog, maar het gat zat scheef, dus moest weg om de boor er goed bij te krijgen, (boorgat zit net over de lijn).Verder lijkt het alsof het tussenschotje ten onrechte is verwijderd.
Jahoor, Als het netjes met een tapje gaat, doe ik zoiets en anders laat ik het lekker zitten. Dan schuur ik het even.Wellicht kan je dit dichtmaken met ductape, eventueel van beide zijden met iets er tussen. En als de VD-draden in de bovenste goor komen te liggen, dan zou ik het schotje open laten. Heeft helemaal niets te lijden. Wel nog even een schuurpapiertje langs de randen halen.
Kan je daar wat mee? Succes met de klus verder.
Dat gaat niet, want er is vrij weinig ruimte.tagican schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 13:31:
Tja, ik zie 2 mogelijkheden die je wellicht kunnen helpen:
- Of met 3D printing een soort geleider maken, die je op de bovenkant van de verticale pijp kan zetten.
- Een flexibele buis er omheen zetten, die wat steviger is dan de kabels?
Pakket met kabels en andere netwerkspul is binnen, dus ergens dit weekend komen de foto's.
Vanuit de meterkast overnieuw boren maar dan iets schuiner zodat je wel netjes uitkomt in de onderkant van de goot.T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:57:
[...]
Ja, de buis gaat over de grond langs de muur. Die gaten komen namelijk direct in de MK uit, dus dat is erg netjes. Heb je dan een beter idee om zoiets te doen? Voor de volgende keer.![]()
[...]
Of als dat niet kan een groter gat maken in je vloer, stuk buis vlak naast de muur uit laten komen en dan vanaf onder de goot in.
Voor stroom een extra gootje achter de goot hakken met daarin YMVK-kabel of buis met VD-draad zodat je van boven/achter kan komen.
Deze kabelgoot hoort tegen de muur, niet plat op de grond.
Afhankelijk van hoe dicht je bij de muur kan boren zou ik de goot netjes tegen de wand zetten (hoe het hoort, en dan een Attema FW40 vlakke hoek gebruiken.T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 14:57:
[...]
Voor die paar centimeter? Dat wordt het dus niet.
[...]
Ja, de buis gaat over de grond langs de muur. Die gaten komen namelijk direct in de MK uit, dus dat is erg netjes. Heb je dan een beter idee om zoiets te doen? Voor de volgende keer.![]()
[...]
Dat ga ik doen. Ik ga dan ook even kijken of ik het nog wat vloer weg kan halen om zo een grotere radius te krijgen.
[...]
Nou ja, eerst zat her er nog, maar het gat zat scheef, dus moest weg om de boor er goed bij te krijgen, (boorgat zit net over de lijn).
[...]
Jahoor, Als het netjes met een tapje gaat, doe ik zoiets en anders laat ik het lekker zitten. Dan schuur ik het even.
[...]
Dat gaat niet, want er is vrij weinig ruimte.
Pakket met kabels en andere netwerkspul is binnen, dus ergens dit weekend komen de foto's.
Dan kan je de K40 goot (meen dat je die gebruikte toch) netjes plaatsen zo het hoort
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Er zitten drie gaten, waarvan een in gedeeltelijk het smalle stuk. Daarvoor zou ik met de 3D printer een stukje kunnen maken dat die volledig gescheiden is.Xiphalon schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:02:
Vanuit de meterkast overnieuw boren maar dan iets schuiner zodat je wel netjes uitkomt in de onderkant van de goot.
Of als dat niet kan een groter gat maken in je vloer, stuk buis vlak naast de muur uit laten komen en dan vanaf onder de goot in.
Voor stroom een extra gootje achter de goot hakken met daarin YMVK-kabel of buis met VD-draad zodat je van boven/achter kan komen.
Dat wist ik wel, maar er zat vrij weinig keus op. Ik vind het zelf vanbuiten erg netjes.Deze kabelgoot hoort tegen de muur, niet plat op de grond.
Die gaten zitten max 5 cm van de muur af. Dus dat gaat niet.Annuk schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:22:
Afhankelijk van hoe dicht je bij de muur kan boren zou ik de goot netjes tegen de wand zetten (hoe het hoort, en dan een Attema FW40 vlakke hoek gebruiken.
Dan kan je de K40 goot (meen dat je die gebruikte toch) netjes plaatsen zo het hoort
De goot gaat na een stukje gewoon de muur op tot net onder het bureau met de aansluitingen.
Ik heb het nu zo:
Uitbreiding april/mei 2017 Alle foto's van de uitbreiding van april/mei 2017. | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Al een stuk beter dus.
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 15:37:
Er gaat niet meer geboord worden, dus dingen als een nieuw gat zullen niet gebeuren.
[...]
Er zitten drie gaten, waarvan een in gedeeltelijk het smalle stuk. Daarvoor zou ik met de 3D printer een stukje kunnen maken dat die volledig gescheiden is.
[...]
Dat wist ik wel, maar er zat vrij weinig keus op. Ik vind het zelf vanbuiten erg netjes.
[...]
Die gaten zitten max 5 cm van de muur af. Dus dat gaat niet.
De goot gaat na een stukje gewoon de muur op tot net onder het bureau met de aansluitingen.
Ik heb het nu zo:
Uitbreiding april/mei 2017
Alle foto's van de uitbreiding van april/mei 2017.[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Al een stuk beter dus.
Dacht ik ook. De elektra komt toch pas later.GEi schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 20:23:
Prima toch?! Ik zou het tussenschotje zo laten en hier geen of heel weinig energie in stoppen.
De eerste kabel gemaakt en haal vanaf de NAS 111MB/s, dus hartstikke prima. Morgen de resterende 4 en de afwerking.
Nadat ik met veel moeite 2 FTP kabels door 1 buis heb getrokken naar de woonkamer, de boel aangesloten en met een kabeltester de paren getest, so far so good.
Alleen heb ik de kabels nog niet geaard. Dus nu zit ik er aan te denken dit te gaan doen, maar hoe belangrijk vinden jullie het wel of niet aarden van netwerkkabels?
Ik zal dan ook mijn patchpaneel moeten aarden lijkt me. Als ik echter foto's van jullie meterkasten zie, zie ik regelmatig niet geaarde patchpanelen voorbij komen
Is het totale overkill, of niet?
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
[ Voor 50% gewijzigd door Haribo112 op 15-05-2017 13:20 ]
Ik heb shielded FTP F/UTP kabel:Haribo112 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:19:
Geaarde netwerkkabels?? Maar er zit behalve de dataparen helemaal geen metaal in. Hoe wou je dat gaan aarden dan.
https://webshop.nedis.nl/...p-ftp6r50s#specifications
Daar loopt ook een losse metalen draad doorheen.
Beetje dit idee:
http://www.rittech.com/_u...uftp-horizontal-cable.jpg
[ Voor 23% gewijzigd door Lethalis op 15-05-2017 13:43 ]
Over overkill gesproken..Lethalis schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:21:
[...]
Ik heb shielded FTP kabel. Daar loopt ook een losse metalen draad doorheen.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Tsja, het kost mij niet zoveel via de zaak en dan ben ik alvast voorbereid voor 10 gigabit is het idee
[edit]
Ik lieg trouwens, het is F/UTP (er zit folie omheen).
https://webshop.nedis.nl/...p-ftp6r50s#specifications
Staat alleen FTP op de doos. Is iig solid koper, maar heeft dus ook een metalen draad er doorheen lopen, waarmee je kunt aarden.
[ Voor 34% gewijzigd door Lethalis op 15-05-2017 13:45 ]
Meh .. tegen die tijd verwacht ik dat ze wel andere technieken hebben. Alsof Ziggo ineens zijn 500/500 gaat verhogen naar 3000/3000 ofzo.. lolLethalis schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:26:
[...]
Tsja, het kost mij niet zoveel via de zaak en dan ben ik alvast voorbereid voor 10 gigabit is het idee
Ik denk meer aan 5G bijvoorbeeld. Als dat er komt (en de latency goed is), kunnen we onze abonnement opzeggen.
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Aan de WAN kant ben ik het met jou eens, maar het is niet ondenkbaar dat er aan de LAN kant leuke producten komen met hogere snelhedenInF.Inc schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:44:
[...]
Meh .. tegen die tijd verwacht ik dat ze wel andere technieken hebben. Alsof Ziggo ineens zijn 500/500 gaat verhogen naar 3000/3000 ofzo.. lol
Ik denk meer aan 5G bijvoorbeeld. Als dat er komt (en de latency goed is), kunnen we onze abonnement opzeggen.
Zou toch grappig zijn om met meer dan een gigabit bestanden te kunnen kopiëren van en naar de server.
Alleen gaat die FTP dan geen klap uitmaken.Lethalis schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:48:
[...]
Aan de WAN kant ben ik het met jou eens, maar het is niet ondenkbaar dat er aan de LAN kant leuke producten komen met hogere snelheden
Zou toch grappig zijn om met meer dan een gigabit bestanden te kunnen kopiëren van en naar de server.
Daar heb je gelijk in.The Realone schreef op maandag 15 mei 2017 @ 13:57:
[...]
Alleen gaat die FTP dan geen klap uitmaken.Dat hangt af van de specs van de cable. Voor 10GBASE-T is Cat-6 al genoeg tot 55 meter, anders ga je naar Cat-6A voor 100 meter. Bij thuisgebruik zul je zelden tot nooit i een situatie komen waar FTP voordeel heeft boven UTP.
Ik las alleen op internet dat als je FTP kabels hebt, het verstandig is om ze ook te aarden (misschien wel juist omdat er metaal doorheen loopt).
Dus ik ben misschien een beetje stupid geweest, maar nu ik de FTP kabels toch al heb, wil ik ze ook "goed" aansluiten
Als je een stuk onafgebroken afgeschermde kabel aansluit op een afgeschermd port van een apparaat, is die kabel geaard. Er mag dat niet een stuk afgeschermde kabel zijn die tussen niet afgeschermde stukken zit.Lethalis schreef op maandag 15 mei 2017 @ 14:29:
[...]
Daar heb je gelijk in.
Ik las alleen op internet dat als je FTP kabels hebt, het verstandig is om ze ook te aarden (misschien wel juist omdat er metaal doorheen loopt).
Dus ik ben misschien een beetje stupid geweest, maar nu ik de FTP kabels toch al heb, wil ik ze ook "goed" aansluiten
FTP is volgens mij geen voorschrijft voor 10 Gbit. Wel als je het in de buurt van frequentie regelaars of andere zware apparatuur gebruikt.
[ Voor 22% gewijzigd door Mr_gadget op 15-05-2017 15:13 ]
De Netgear switch die ik heb, is niet geaard. Ik zou hem wel kunnen aarden.Mr_gadget schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:12:
Vraag met af of het dan op je switch ook geaard is. Dan kan je een ground loop krijgen, je kabel is dan aan twee kanten geaard. Dan kan je dus samen met de aarde draad van je huis een lus maken op deze manier die juist als een soort antenne gaat werken..
Overigens wil ik eventueel overstappen op een managed Zyxel switch, en die zijn wel geaard.
Het ground loop verhaal ben ik ook tegengekomen, maar begrijp ik niet helemaal. Als alles in mijn huis (bouwjaar 2001) dezelfde aarde gebruikt, zou het toch geen probleem mogen zijn?
Welke heb jij?Lethalis schreef op maandag 15 mei 2017 @ 15:56:
[...]
De Netgear switch die ik heb, is niet geaard. Ik zou hem wel kunnen aarden.
Ik snap dat ook niet helemaal. Ik weet wel dat een aardloop voor gekke problemen kan zorgen...Overigens wil ik eventueel overstappen op een managed Zyxel switch, en die zijn wel geaard.
Het ground loop verhaal ben ik ook tegengekomen, maar begrijp ik niet helemaal. Als alles in mijn huis (bouwjaar 2001) dezelfde aarde gebruikt, zou het toch geen probleem mogen zijn?

Ik heb ook diezelfde kabel, niks overkill maar gewoon toekomst bestendig
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
http://www.soundonsound.c.../q-what-ground-earth-loopT.Kreeftmeijer schreef op maandag 15 mei 2017 @ 16:02:
[...]
Ik snap dat ook niet helemaal. Ik weet wel dat een aardloop voor gekke problemen kan zorgen...![]()
Als ik dit verhaal goed begrijp, hebben we het dan over 2 punten die naar aarde gaan. Mijn woning heeft echter, als het goed is, maar 1 aardepunt. Er zou dus niet zomaar een stroompje moeten gaan lopen.

Dus je bedoelt dat een eventueel aangesloten apparaat aan de zijde van de wandcontactdoos op 2 manieren aarde kan maken?Mr_gadget schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:23:
Het gaat om de kabels naar aarde toe. Die vormen een lus.
Bijvoorbeeld 1 keer via de netwerkaansluiting, en daarnaast ook via de stroomaansluiting?
Zou het in dat geval verstandiger zijn, om FTP kabels maar aan 1 kant te aarden, bij voorkeur bij het patchpaneel in de meterkast?
Ik krijg een beetje spijt van die FTP kabels inmiddels
[EDIT]
Als ik een standaard patchkabel doormeet, dan zie ik dat deze ook geaard zijn.
Heb je dan niet precies hetzelfde?
Ook heb ik het hier even in de groep gegooid, maar daar zeggen ze ook van "wat dan als je verder in je netwerk nog meer switches en computers hebt, dan krijg je toch meer grondlussen?" en dat is ook waar.
Dus nu weet ik het helemaal niet meer
[ Voor 29% gewijzigd door Lethalis op 16-05-2017 08:32 ]
De aderparen in een UTP geven ook elektromagnetische straling/storing naar elkaar toe. Bij shielded FTP, die niet geaard is, houdt je de straling dus juist binnen de shield van je kabel, waardoor de onderlinge verstoring van de aderparen erger wordt. Als de kabel wel geaard is, dan wordt de electromagnetische straling daardoor afgevoerd. Het gaat hierbij wel om kabels met een shield om alle aderparen heen. Bij CAT7 wordt elk aderpaar individueel afgeschermd en heb je daar geen last van.Lethalis schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 00:08:
[...]
Dus je bedoelt dat een eventueel aangesloten apparaat aan de zijde van de wandcontactdoos op 2 manieren aarde kan maken?
Bijvoorbeeld 1 keer via de netwerkaansluiting, en daarnaast ook via de stroomaansluiting?
Zou het in dat geval verstandiger zijn, om FTP kabels maar aan 1 kant te aarden, bij voorkeur bij het patchpaneel in de meterkast?
Ik krijg een beetje spijt van die FTP kabels inmiddels
[EDIT]
Als ik een standaard patchkabel doormeet, dan zie ik dat deze ook geaard zijn.
Heb je dan niet precies hetzelfde?
Ook heb ik het hier even in de groep gegooid, maar daar zeggen ze ook van "wat dan als je verder in je netwerk nog meer switches en computers hebt, dan krijg je toch meer grondlussen?" en dat is ook waar.
Dus nu weet ik het helemaal niet meer
Overigens wil je ook niet dat bij een kortsluiting op één van de op het netwerk aangesloten apparaten, deze kortsluiting door het gehele netwerk heen gaat. Ook al zal de stroom de weg van de minste weerstand zoeken i.p.v. terugslaan in andere apparaten. Met name bij apparaten die niet geaard zijn kan dat wel risico's met zich meebrengen.
Je kan het beste de kabels alleen aarden op het patchpannel. Gebruik dan verder ongeaarde patchkabels naar de switch en netwerkapparatuur. Daarmee isolleer je de aarde van FTP kabels ten opzichte van je apparatuur.
Het patchpannel kan je vaak aan de patchkast zelf aarden of via een aardedraad die uiteindelijk gaat richting de aardpen.
Dank je wel voor dit antwoord.vinnie_ki schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 13:08:
[...]
Je kan het beste de kabels alleen aarden op het patchpannel. Gebruik dan verder ongeaarde patchkabels naar de switch en netwerkapparatuur. Daarmee isolleer je de aarde van FTP kabels ten opzichte van je apparatuur.
Het patchpannel kan je vaak aan de patchkast zelf aarden of via een aardedraad die uiteindelijk gaat richting de aardpen.
Ik had tot nu toe maar 2 kabels getrokken. Inmiddels besloten dat ik het toch een hoop gedoe vind met die FTP kabels, ook omdat ze vrij dik zijn en ik nog aardig wat kabel moet trekken in huis.
Dus nu maar gewone UTP CAT5e kabels besteld (wel solid koper). Ik ga ze in de woonkamer ook vervangen. Dan hoef ik mij er verder niet meer druk om te maken en hoef ik ze niet te aarden. Ontstaan er ook geen aardlussen
Zonde van het geld dat ik die FTP kabels al heb, maar goed. Zo ongeveer overal waar ik het vind, wordt afgeraden FTP kabels in een thuissituatie te gebruiken. En CAT6 sloeg inderdaad nergens op.
Uiteindelijk gaat het erom wat je van je verbindingen verwacht. CAT5e is het minimale, maar veelal voor Gigabit goed genoeg. Kies je voor CAT6A/CAT7 dan kies je ervoor om meer te investeren zodat verbindingen minder KANS hebben op storing en zodat je zeker weet dat je 10Gbit kunt gebruiken over normale lengtes. Ook bevat een dergelijke kabel veel meer koper zodat andere zaken zoals USB over Ethernet en HDMI over Ethernet minder storing hebben en verder reiken. In een huis is het niet ondenkbaar dat je de netwerk kabels daar ook voor gebruikt.
Ook moet informatie goed ge-interpreteert worden. Als voorbeeld, de 55m/60m voor 10Gbit over CAT6 geld als je 1 pre-fab kabel hebt zonder verdere overgangen. Als je echter 10 meter patch kabel gebruikt waar je zelf pluggen op hebt gezet en vervolgens de kabel in een walljack steekt, daar 25m CAT6 solide kabel achter zit en weer uitkomt in een keystone of jack en daar weer een patch kabel van 3 meter achter zit dan geld die 55 a 60 meter niet meer maar word het veel korter.
10Gbit is daarbij dus veel gevoeliger dan 1Gbit. Heb je geen interesse in (10Gbit), dan is CAT5e of CAT6 prima, wil je echter wel ooit naar 10Gbit dan moet je nu niet kiezen voor iets onder CAT6A. Naar mijn mening schiet je jezelf dan echt in je voet. 2,5Gbit en 5Gbit komen er echter ook aan en die zijn gemaakt om over CAT5e en CAT6 te werken (Omdat 10Gbit adoptie uitblijft aangezien het nieuwe kabels vereist) dus als je dat de komende tijd goed genoeg acht, is het een prima keuze.
Qua gebruik van shielded vs unshielded. Ja het gebruik van unshielded is makkelijker, en shielded is thuis vaak niet nodig. Echter soms kan het wel nuttig zijn, zoals als je veel kabels bij elkaar bundeld of langere lengtes in de buurt van stroom kabels trekt. Wat ik hierboven al vertelde, het gaat om de kans dat je shielding nodig hebt of niet, niemand kan je van te voren zeggen dat het nodig is, alleen achteraf als er issues zijn. Verder is het voor niets dat alle kabels die officieel voor 10Gbit geschikt zijn een vorm van shielding aan boord hebben, hoe hoger de snelheid hoe fout gevoeliger dat het word.
Zoals sommige hier wel weten heb ik om die redenen voor CAT7 gekozen, zeker aangezien Intel 10Gbit kaarten inmiddels voor 100 euro en minder te verkrijgen zijn en data transfer snelheden veel hoger worden met SSD's en AC WiFi, etc.. Als ik daardoor na 5 jaar mijn kabels zou moeten vervangen was ik niet blij geworden.
Ik heb enige tijd terug, toen ik met ons huis bezig was hier ook een video over gemaakt:
[ Voor 3% gewijzigd door Quindor op 16-05-2017 18:27 ]
Mag ik weten welk AP je kan aansluiten op een Fiber?Verwijderd schreef op maandag 8 mei 2017 @ 14:20:
[...]
Nog een "leuke": Ik heb hier een glasvezel naar de Access Point lopen. Ook een UTP, maar die doet alleen dienst voor voeding (PoE). Data gaat over glas (SM).
Ja.. ik weet het... het is overbodig. Maar omdat het kan, waarom niet.....
Ik heb enkel nog maar RJ45 koppelingen gezien op AP's maar fiber lijkt me wel interessant.
Mja, ik heb er nog eens naar gekeken en het sloeg in mijn geval nergens op. Mijn thuisnetwerk is namelijk zo opgezet dat mijn werkstations en de server allemaal boven op zolder staan. De kabels leg ik vooral om een goede verbinding met beneden te krijgen voor eventuele mediaspeler en dat ik mijn laptop gewoon ergens in kan prikken als ik iets nodig heb dat sneller dan mijn wifi werkt (in de woonkamer en de slaapkamer).Quindor schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 18:26:
Uiteindelijk gaat het erom wat je van je verbindingen verwacht. CAT5e is het minimale, maar veelal voor Gigabit goed genoeg. Kies je voor CAT6A/CAT7 dan kies je ervoor om meer te investeren zodat verbindingen minder KANS hebben op storing en zodat je zeker weet dat je 10Gbit kunt gebruiken over normale lengtes.
En voor die toepassing is 1 gigabit genoeg (en dus ook CAT5e).
Ik kan later altijd het segment op zolder nog upgraden naar 10 gigabit, maar daarvoor hoef ik geen kabels te trekken. Daar hoef ik alleen wat kabelgootjes open te rukken en de kabels te vervangen. Dat overleef ik wel over een jaar of 5
Het wordt pas een probleem als mijn internetverbinding sneller wordt dan een gigabit
Verwijderd
Het is niet echt een AP. Het is een Mikrotik router, die alles kan. OSPF, MPLS, BGP, VLAN op switch chip nivo, snelheidsbepoerking per poort of per MAC adres, moeilijke routeringstabellen (alles Linux gebaseerd). Maar ook zit er een goede AC 2,4 en 5 GHz kaart in.Toon-VA schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 08:36:
[...]
Mag ik weten welk AP je kan aansluiten op een Fiber?
Ik heb enkel nog maar RJ45 koppelingen gezien op AP's maar fiber lijkt me wel interessant.
Het is het model hAP ac RB962UiGS-5HacT2HnT.
Hier te koop: https://www.ip-sa.com.pl/rb962uigs-5hact2hnt-p-2053.html
Eigenlijk kan je de inkomende glasvezel van je provider hier in doen, en heb je ALLES onder controle.
Dat is dan jou persoonlijke conclusie, die van mij komt op wat anders uit. Dat probeer ik ook te zeggen, de oplossing is voor iedereen anders. Verder zijn beide DAC kabels en fiber een prima keuze, ik kies er echter voor om alles flexibel te houden door CAT7 te gebruiken voor 10Gibt, fiber heeft daarin enkele nadelen thuis.Vinnienerd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 22:24:
Conclusie: als je 10Gb door je huis wilt voor de korte afstand Direct Attach kabels gebruiken, voor de lange afstand sm met cheap-ass SFPs van <aziatische supplier>.
Okay, dan veranderd de interesse. Ik zie dit nog niet in mijn hal omhoog gevezen aan de plafondVerwijderd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 09:50:
[...]
Het is niet echt een AP. Het is een Mikrotik router, die alles kan. OSPF, MPLS, BGP, VLAN op switch chip nivo, snelheidsbepoerking per poort of per MAC adres, moeilijke routeringstabellen (alles Linux gebaseerd). Maar ook zit er een goede AC 2,4 en 5 GHz kaart in.
Het is het model hAP ac RB962UiGS-5HacT2HnT.
Hier te koop: https://www.ip-sa.com.pl/rb962uigs-5hact2hnt-p-2053.html
Eigenlijk kan je de inkomende glasvezel van je provider hier in doen, en heb je ALLES onder controle.

Ik dacht dat het wel interessant was maar ik zal dan wel gewoon mijn Cat6A via Poe gebruiken om een AP aan te sturen en voorzien van stroom.
Toch bedankt
Dit is ook niet een "mooie" AP van Mikrotik. Dat is bijvoorbeeld deze (de wAP AC), die gebruik ik zelf ook enkele door het huis heen. Geen enkel lampje zichtbaar en "blenden" mooi met het plafond aangezien je de kabel intern kunt doorvoeren. Ze zijn ook meteen geschikt voor buiten en slikken alle vormen van POE en je kunt ze ook buiten ophangen!Toon-VA schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:04:
[...]
Okay, dan veranderd de interesse. Ik zie dit nog niet in mijn hal omhoog gevezen aan de plafond.
Ik dacht dat het wel interessant was maar ik zal dan wel gewoon mijn Cat6A via Poe gebruiken om een AP aan te sturen en voorzien van stroom.
Toch bedankt
Als je door mijn laatste huis videos kijkt kun je wel verschillende keren ze aan het plafond zien hangen als je wil weten hoe het eruit ziet.
p.s. Ik las je post net opnieuw en zag dat je vooral doelde op het fiber stuk volgens mij. Lijkt me redelijk overbodig eerlijk gezegd (maar dat is een mening), maar mocht je dat echt willen heeft het visueel wat nadelen.
[ Voor 18% gewijzigd door Quindor op 17-05-2017 10:32 ]
Verwijderd
Uiteraard. Ik laat dat "lelijke" ding niet zomaar op het plafond hangen.Toon-VA schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:04:
[...]
Okay, dan veranderd de interesse. Ik zie dit nog niet in mijn hal omhoog gevezen aan de plafond.
Toch bedankt
Daar gaat een mooie kast eromheen, van RF Elements. Lijkt net een echt "rookmelder".
https://www.mikrotik-stor...nclosure-mikrotik-devices
Het is wel een "dikke" rookmelder, maar na 3 dagen merk je niets meer.
Ja, je moet wel twee kabels trekken. Eentje glas, en eentje UTP (voor voeding). Formeel is glas overbodig, want data + voeding gaat over UTP, maar het is gewoon "voor de fun".
Formeel kan ik nu twee streams laten lopen. 2,4 over UTP en 5 GHz over glas. Werkt gewoon.
Je kan dat ding ook als router gebruiken die dan gewoon aan je plafond hangt. Een paar VLAN's defineren op je L3 switch, en klaar. Grappig, dat de "hoofdrouter' dus niet in de meterkast hangt, maar aan het plafond. Gewoon leuk!
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2017 10:15 ]
Snap ik, maar houd er rekening mee dat 10GBASE-T nogal stroom schijnt te verbruiken (tov optics). En zelf koper termineren schijnt lastig te zijn als je 10G er over wilt krijgen.Quindor schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 10:03:
[...]
Dat is dan jou persoonlijke conclusie, die van mij komt op wat anders uit. Dat probeer ik ook te zeggen, de oplossing is voor iedereen anders. Verder zijn beide DAC kabels en fiber een prima keuze, ik kies er echter voor om alles flexibel te houden door CAT7 te gebruiken voor 10Gibt, fiber heeft daarin enkele nadelen thuis.
Klopt, het is nog niet echt ideaal aangezien het voornamelijk datacenter only blijft, dus de chips blijven vrij "groot". Maar ik verwacht dat er wel meer vaart in gaat komen inmiddels.Vinnienerd schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 13:41:
[...]
Snap ik, maar houd er rekening mee dat 10GBASE-T nogal stroom schijnt te verbruiken (tov optics). En zelf koper termineren schijnt lastig te zijn als je 10G er over wilt krijgen.
10Gbit Koper termineren kan eigenlijk niet, althans, niet met een plug zoals we bij CAT5e/CAT6 gewend zijn. Je hebt hier wel speciale pluggen voor, maar eigenlijk is het niet de bedoeling (Ik gebruik ze puur op plekken waar het anders echt niet handig is zoals bij een camera of AP). Normaal verwerk je het dus altijd in een keystone/jack en werk je met prefab patch kabels voor de verbindingen daar buiten. Dat is ook zo in de specificatie verwerkt (maximaal 20m stranded, 80m solid dus gecombineerd 100m).
De rest zal voorlopig op 1Gbit of lager blijven.

Zo, na een lichte vertraging (door van alles en nog wat...
Laten we beginnen bij het begin. De levering van de spullen:
Uitbreiding april/mei 2017 Alle foto's van de uitbreiding van april/mei 2017. | ||
![]() | ![]() | ![]() |
Zoals je waarschijnlijk kan bedenken gaan die goten niet met de normale post, dus dat werd per transport bedrijf geleverd. Ik hoorde dat ze al om 06.50 op de stoep stonden...
Nou ja, alles goed geleverd dus eigenlijk geen klagen. Ook de kabels waren goed geleverd. Dus algemeen prima.
Dan verder, de gaten boren:
![]() | ![]() | ![]() |
We hebben verschillende gaten geboord. Eerst met 8 mm een gat, daarna met 15 mm en als laatste met de 20 mm. We hebben de grootste boor een machine gehuurd bij de lokale bouwmarkt. De rest met de Black&Decker van lang geleden. De grootste boor was deze. Gelukkig hebben we direct in de meterkast kunnen boren, want dat in de woonkamer waren we niet blij geworden met die afgebroken stukken aan het plafond.

Daarna kwam het monteren van de wandgoten. Dit leverde wat gedoe op, maar is verder nu stevig genoeg en erg netjes, behalve het stukje plint dat gehakt moest worden. Daar moet eigenlijk nog een stukje verf op.

Of toch niet helemaal goed?
De kabels:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Ik heb het voor elkaar gekregen dat ik 5 van die cat6 kabels door een rechte 19mm buis krijg. Dus ook 5 aansluitingen. Netjes in de meterkast bij de andere aansluitingen. En dan komen we dus nu aan in de meterkast:

Dat was voor. Toen nog met allemaal 1 meter kabels, wat dus allemaal veels te lang bleek.
Voor de oplettende lezer, je ziet dat er nog maar vier kabels uit de buis komen, ik had later pas bedacht dat er ook nog wel een vijfde bij paste.
Erna:

De tiewraps zijn verranderd naar grotere van 7.2*250mm, die passen precies in de houders aan de muur.
De meeste kabeltjes zijn nu een halve meter geworden. Nog even een oud fotootje voor de draadkleur:

Daar is niets aan veranderd. De NAS heeft inmiddels twee aansluitingen gekregen, dit voor de uptime, beide staan dus niet in LACP, maar gewoon als enkele met een eigen IP.
Natuurlijk mag de PC niet ontbreken. Dit is natuurlijk een beetje offtopic, maar ja.
![]() | ![]() | ![]() |
Alles netjes vastgebonden met 4 meter klittenband.
Die loshangende stekkers hebben inmiddels een verdeeldoosje gekregen.
Mochten er nog vragen zijn, dan hoor ik ze wel. Hopelijk vinden jullie die ook netjes (net als ik).
Nu weer klaar en lekker genieten van de nieuwe werkplek.

Nog even alle foto's:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Waarom heb je in de meterkast er voor gekozen om alles met tie-wraps vast te zetten?
Tot slot een OT vraag. Zag in jouw profiel dat je 15 jaar bent. Klopt dat wel? Respect hoor dat je dit allemaal al uitdenkt, voorbereid en realiseert
Afwerking ziet er goed uit! Ik heb hier ook zoveel mogelijk kabels door de leidingen geprobeerd te krijgen. Gebruik het niet allemaal, maar als je toch bezig bent kun je het maar beter vast voorbereiden.
Verwijderd
Dat zijn hersluitbare tiewraps. Klittenband paste niet door de stukjes aan de muur.GEi schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 07:38:
Ziet er keurig uit Thomas. Mooi ook dat je vanuit deze ruimte direct in de meterkast uitkomt. Je ziet dat je er heel wat tijd in hebt gestopt.
Waarom heb je in de meterkast er voor gekozen om alles met tie-wraps vast te zetten?
Dat dat klopt bijna. Ik ben nog maar 14. In Augustus wordt ik 15. Dit soort dingen vind ik leuk om te doen.Tot slot een OT vraag. Zag in jouw profiel dat je 15 jaar bent. Klopt dat wel? Respect hoor dat je dit allemaal al uitdenkt, voorbereid en realiseert.
Verder probeer ik alles in mijn hoofd te visualiseren om zo een beeld te krijgen van het eindresultaat.
Verder is het soms lastig om uit te leggen aan anderen dat ik dit gedaan heb... Die snappen het dan niet.
Ik gebruik er nu al twee, wand de printer waarvan ik dacht dat de netwerkaansluiting stuk was, werkt weer.ThinkPadd schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 08:23:
Afwerking ziet er goed uit! Ik heb hier ook zoveel mogelijk kabels door de leidingen geprobeerd te krijgen. Gebruik het niet allemaal, maar als je toch bezig bent kun je het maar beter vast voorbereiden.
[ Voor 9% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 18-05-2017 10:28 ]
Alleen klein beetje jammer van die opgehangen stekkerdoos in de meterkast
(of als je de ruimte achter je wandplaat hebt inbouw stopcontacten zoals @InF.Inc HIER
[ Voor 12% gewijzigd door Annuk op 18-05-2017 10:43 ]
Achter de plaat zit gelijk de muur. De bedoeling is dat later er nog een groep of twee groepen naar boven gaan, dan zal ook de elektra in de meterkast verbeterd worden. Er komt dan, is nu nog mijn idee, een opbouw aangesloten op de computer groep voor de switch en NT. De rest zal boven in die kamer komen te staan op diezelfde groep.Annuk schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 10:41:
@T.Kreeftmeijer ziet er goed uit Thomas!
Alleen klein beetje jammer van die opgehangen stekkerdoos in de meterkastmaak daar ook even netjes een opbouw stopcontactje van
![]()
(of als je de ruimte achter je wandplaat hebt inbouw stopcontacten zoals @InF.Inc HIER)
Dat had ik express niet gedaan, want dit zijn hersluitbare tie-wrap, dus dan zou ik het nu daarvan wegnemen. Het zit toch achter een deur, dus ik heb er niet echt last van.cobo schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 11:10:
@T.Kreeftmeijer Het ziet er goed uit. Ik zou wel nog de tie-wraps afknippen. Staat netter.
Maak er dan tenminste een nette opbouw wcd van ipv. Zo'n stekkerdoosT.Kreeftmeijer schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 16:10:
[...]
Achter de plaat zit gelijk de muur. De bedoeling is dat later er nog een groep of twee groepen naar boven gaan, dan zal ook de elektra in de meterkast verbeterd worden. Er komt dan, is nu nog mijn idee, een opbouw aangesloten op de computer groep voor de switch en NT. De rest zal boven in die kamer komen te staan op diezelfde groep.
[...]
Bijv deze doos: https://www.sandervunderink.nl/abb-kabeldoos-ip40.html
En dit deksel: https://www.sandervunderi...s-voor-kabeldoos-abb.html
Of doet iedereen maar wat, als het maar duidelijk voor jezelf is of en/of goed gedocumenteerd is?
[ Voor 8% gewijzigd door nielsn op 18-05-2017 18:47 ]
Als je doelt op de draden IN de kabel, ja, die standaard is er. Maar als je de kabel als geheel bedoelt: nee. Het kan zijn dat een professionele organisatie wel een interne standaard heeft. Bijvoorbeeld: groen voor VOIP, rood voor extern, blauw voor netwerkapparaten onderling, en wit voor desktops.nielsn schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 18:46:
Wellicht wat offtopic, maar zijn er eigenlijk standaarden met betrekking tot kleurcodering voor netwerkkabels?
Of doet iedereen maar wat, als het maar duidelijk voor jezelf is of en/of goed gedocumenteerd is?
Checklist
- patch panel: pricewatch: Digitus 10" CAT 5e Patch Panel
- switch: pricewatch: TP-Link TL-SG1016D-16-Port Gigabit Desktop Switch
- korte patchkabels voor patch panel -> switch in verschillende kleuren: categorie: Kabels
- clipjes om kabels (stroom, ethernet,..) te kunnen "vastpinnen" op het houten bord + klittenband
Andere voorstellen zijn ook altijd welkom
Dit ziet er trouwens ook een interessant patch panel uit, en gemakkelijker om op te hangen:

Of eventueel zoiets waardoor ik het patch paneel & de switch gemakkelijk kan ophangen.

[ Voor 29% gewijzigd door SanderH_ op 20-05-2017 15:47 ]
Beneden water, daarna gas en dan stroom?
Nu wilde ik echter gelijk de vloer van de meterkast netjes afwerken, oftewel luchtdicht vanuit de kruipruimte. Zoals je ziet is er bij de gasleiding een flink gat. Maar rondom de zelf aangelegde PVC pijpen kan ook nog lucht ontsnappen. Wat is nu de gebruikelijke methode om dit op te lossen?

Zelf had ik de volgende ideeën:
- Vloer reparatie mortel: Berg werk en mogelijk alleen geschikt voor het grote gat?
- PUR: Beetje beunspul, maar hier misschien wel heel handig ivm de kleine holte. Kan je daar echter een beetje tussenspuiten en kan de PVC pijp de druk aan?
- Kant en klare dakmortel: Lijkt makkelijk te verwerken, maar ook alleen voor het grote gat?
De glasvezelman heeft echter een soort van klei aangebracht rondom de flexbuis, dit ziet er ook niet verkeerd uit moet ik zeggen.
Iemand hier ervaring mee?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Klopt, maar in belgie mag alles.Jordyz schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 12:27:
Ik weet het niet zeker maar waterleidingen vanuit boven bij je apparatuur? Mijn elektricien zei toen dat niet mocht en dat je meterkast onderverdeeld is in drie groepen.
Beneden water, daarna gas en dan stroom?
Al is het natuurlijk altijd wel beter om water zo laag mogelijk te houden.
Maar dan gaan we lekker aan de PUR, eens kijken of we dat met een beetje beleid kunnen aanbrengen

Verwijderd
Volproppen met tempex en dan wat plastic erop. Vervolgens een emmertje beton of cement aanmaken en dat erop gieten. Goed nat afstrijken voor een glad resultaat en klaar.cooolkast schreef op zaterdag 20 mei 2017 @ 19:20:
Zo te zien ben ik niet de enige die een keer de vloer is doorgegaan om z'n netwerk uit te breiden.
Nu wilde ik echter gelijk de vloer van de meterkast netjes afwerken, oftewel luchtdicht vanuit de kruipruimte. Zoals je ziet is er bij de gasleiding een flink gat. Maar rondom de zelf aangelegde PVC pijpen kan ook nog lucht ontsnappen. Wat is nu de gebruikelijke methode om dit op te lossen?
[afbeelding]
Zelf had ik de volgende ideeën:Heb verder met geen van de materialen ervaring, maar tot dusver leek mij de PUR het makkelijkst.
- Vloer reparatie mortel: Berg werk en mogelijk alleen geschikt voor het grote gat?
- PUR: Beetje beunspul, maar hier misschien wel heel handig ivm de kleine holte. Kan je daar echter een beetje tussenspuiten en kan de PVC pijp de druk aan?
- Kant en klare dakmortel: Lijkt makkelijk te verwerken, maar ook alleen voor het grote gat?
De glasvezelman heeft echter een soort van klei aangebracht rondom de flexbuis, dit ziet er ook niet verkeerd uit moet ik zeggen.
Iemand hier ervaring mee?
Kan je inderdaad het beste met PUR schuim doen, daarna even netjes afsnijden en je bent klaarcooolkast schreef op zondag 21 mei 2017 @ 12:00:
Was van plan er vloerbedekking overheen te leggen, ziet het er gelijk lekker huiselijk uit.
Maar dan gaan we lekker aan de PUR, eens kijken of we dat met een beetje beleid kunnen aanbrengen
Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met systemen als dit: https://www.gamma.nl/asso...u-schuim-500-ml/p/B506115
dus zo'n pur-fles met zo'n waardeloos tuitje... je hebt je handen er net zoveel onder zitten (of nog meer) als de plek waar je daadwerkelijk wilt purren.
Beste haal je een pur-pistool + een bus pur schuim (kijk bijv ff op ecotools.nl) voor een pistool en pur-schuim
Desktop patchpaneel CAT5e 12 poorts
TP-LINK TL-SG1016D
8x Cat5e FTP kabel 0,25 meter
1x Cat5e FTP kabel 0,25 meter
Iemand een idee hoe ik die toch wel lijvige switch (2kg) het best aan het bord kan vastmaken? Ik zou deze net als het patch panel met de bodem op het bord willen bevestigen.
Daarnaast ook nog op zoek naar iets om de stroomkabels van de switch & de modem op het bord "vast te pinnen".

[ Voor 12% gewijzigd door SanderH_ op 21-05-2017 17:02 ]
Die kabels zijn duur!
Kijk eens bij www.netwerkwinkel.com of www.netwerkproducten.com. Dat scheelt veel in prijs.
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2