13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Dan denk ik dat voor onderstaande ga. Nog tips voor een switch?T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:41:
[...]
Je kan prima met de U/UTP af en het goedkoopste paneeltje.
https://www.patchkast.nl/...epel-grijs-100-koper.html
[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 18-04-2017 21:45 ]
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Voor vaste installatie geen kabel met soepele geleiders gebruiken!Destianto schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:35:
[...]
Ik heb nog geen kabels, zat aan cat6 te denken i.v.m. de 1000/1000 verbinding.
Aangezien ze nog door de loze leidingen moeten worden getrokken dacht ik aan kabels op rol (100% koper), als in onderstaande:
https://www.patchkast.nl/...-op-rol/filter/100_koper/
De rest van de specs van die kabel lijken me prima.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
kijk anders even bij Sander Vunderink [hier].Destianto schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:45:
[...]
Dan denk ik dat voor onderstaande ga. Nog tips voor een switch?
https://www.patchkast.nl/...epel-grijs-100-koper.html
Is stukje goedkoper..
En let op bij je patchpaneeltjes die je al eerder linkte dat die zijn bedoeld voor montage in een rack (10 inch zo te zien) en die zijn over het algemeen lastig(er) te monteren in je meterkast (als in geen schroefgaten o.i.d. om ze zo op te hangen).
Kijk anders ff bij de paneeltjes [HIER]... zijn desktop paneeltjes die je wel zo aan de wand kan bevestigen.
Daar kan je evt. ook direct je patchkabels e.d. bestellen (zijn volgens mij zo ik zo snel zie goedkoper dan bij patchkastwinkel.nl)
Voor montage op patchpanelen en/of inbouwdoosjes ALTIJD stugge kabel gebruiken (je bent dan trouwens ook een dogtool nodig) zoiets als DITDestianto schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:51:
dus een stugge kabel beter? Dacht juist soepel i.v.m. het trekken door de loze leidingen.
Je gebruikt alleen soepele kabel tussen muur en je pc/andere gebruiker, door buizen/muren/plafonds altijd stugge kabel.
[ Voor 21% gewijzigd door Annuk op 18-04-2017 21:53 ]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Dus het lijstje wordt dan:
100m stugge cat6 kabel
Patchpaneel (desktop) versie
2 inbouwdozen
Dogtool
En een switch
https://netwerkproducten....et-netwerk-p-4336700.html
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Zoals ik eerder al zei is stug puur voor door de muren heen (natuurlijk in buizen) en gebruik je soepel (patchkabels) tussen o.a.
• modem 》router
• router 》switch (wanneer nodig)
• router/switch 》patchpaneel
• muur doos 》gebruiker (rechtstreeks op je pc/play station/xbox) of dmv eerst nog een switch tussen muur en gebruiker.
Tussen patchpaneel en muurdoos gebruik je alleen stug (stug is voor de vaste installatie die niet/nauwelijks beweegt) soepel tussen vaste en 'bewegende' delen.
Uitzondering is/kan zijn stug in je plafond met aan het ene uiteinde (plafond) een rj45 plug voor een accespoint. Anders bij voorkeur ook geen pluggen op stugge kabel. (En Let op er zijn speciale pluggen voor stugge kabel)
Werkt goed en er is ruimte genoeg voor het aansluiten van de UTP kabels.De afstand tussen de patchpunten is ruim voldoende. Vond het erg prettig werken.
Signature van nature
Onlangs nog door het plafond geboord om netwerkkabels te trekken. Was met een SDS-boor van het Gamma huismerk. Als je maar een goede boorhamer (geen klopboor, is heel wat anders!) gebruikt (ik heb een Metabo) dan valt het goed te doen. Volgens mij komt het meer op je boorhamer aan dan op de boor, voor zoiets als dit heb je geen vlijmscherpe boor nodig. Goed gereedschap is altijd fijn, maar met deze huismerk boor ging het ook prima.
Zorg wel voor een hulpje die er stofzuiger bij houdt, want er komt enorm veel stof vanaf.
30cm is wel wat kort, een 40cm boor is wat handiger, dan kun je evt. ook nog schuin boren.
Lastige is dat je nooit helemaal strak in een hoek kunt boren. Bij mij zit het gat dus best wel wat uit de hoek helaas.
[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 19-04-2017 11:08 ]
Als je kanaalplaten hebt is er iedere 18-25 cm een 'kanaal'. Daar zit dus geen wapening en kom je met een huis-tuin-keuken klopboor prima doorheen. Je moet alleen een flink lange boor hebben.T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 19 april 2017 @ 11:00:
@ThinkPad Bedankt voor de tip. We hebben een oude black en decker boor, misschien moeten we dan even een goede boor huren de bouwmarkt.
Ja zover ik weet hebben we die. Dus alleen een lange boor a 40 cm is genoeg. Wel met 4 snijtanden en op hamerstand.rogiertw schreef op woensdag 19 april 2017 @ 13:47:
[...]
Als je kanaalplaten hebt is er iedere 18-25 cm een 'kanaal'. Daar zit dus geen wapening en kom je met een huis-tuin-keuken klopboor prima doorheen. Je moet alleen een flink lange boor hebben.
hopelijk zijn het niet teveel plaatjes :
1: oplevering .. kaal ende leeg (en aldus geen vloer) .. je ziet het niet maar enige voorziening is de CAI aansluiting rechts vd woning, 0.0 utp's in de woning

2: eerst op zoek gaan naar bestaande leidingen alvorens we kunnen gaan slijpen voor extra pijpjes
(gebruikt materiaal van de baas : Bosch D-tect 150SV, de zwarte tapijes geven aan waar er verwarming loopt, diepte staat erbijgeschreven maar buiten beeld)

3: ook vanuit de garage kon ik direct naar de slaapkamervloer inboren
(gebruikt materiaal bosch gbh 5 sds max boormachine met 25mm ,540cm lang dewalt extreme kruisboor, heerlijk!)

4. zo ziet het er dan uit boven in het bureel , je ziet de buigveer voor 25mm pijp ook nog liggen.

5.euh jah... als we dan toch bezig zijn stoppen we niet bij 1 pijpje...
ik heb er uiteindelijk 7 gelegd (3x bureel , 3x 2nd bedroom , 2x master bedroom)

6.zo zag het er dan uit zonder de DLP goot:

7. poging om er alles in te krijgen

8. euh tsja... beter telang dan tekort

9. : mooi netjes in de DLP goot (ik weet dat trekbanden niet mag, ze zijn niet te strak aangetrokken dat ze de twisting kunnen beinvloeden hoor jonges)

10. andere kant, netjes terug direct ge-egaliseerd (of voorzover ik dat kan , allemaal 1e keer voor mij)

11. gift from santa... 12 doosjes totaal van 10x cat6A 10gbit brandrex keystones (dank je gulle schenker welke ik niet mag noemen

12.werken met keystones.. oh joy

13. jammer dat ze naar mijn gevoel in huis op volgorde moesten zitten ... liever dat dan volledige kabelpron afwerking

14. afwerking in mn mini rackje onder de trap... garage was te vochtig en te klein
(compaq 9000 22U rackje + Netgear GS748v5 switch, ook brandrex panelen welke n beschermklepje bieden voor de connecties)

15. ook de CAI connecties zitten mee in het serverrack
(gebruikte materialen : hirschman 830C + 2 catv tap's .. 1x 14/8 en 1x 11/8 )

16. extra stoppenkast voor de garage : die gele dingetjes op de pijp zijn labeltjes welke kabel het is
(kast is n Legrand XL3)

17. grote hoeveelheden kabel van garage naar kelder... daarvoor heb ik een diamantboor van 80mm gehuurd voor n mooi proper gat te hebben.(kabel in de flex is 5G10mm XVB (wat jullie ymvk noemen denk ik)

gebruikte kabel is Draka cat7 UC600& UC900 (via internet voor 0.50ct/m kunnen vinden)
er is inderdaad maar 1 switch, de rest is toekomstmuziek, liever wat teveel voorzien
Anoniem: 203842
En als je kabels gaat trekken, gebruik 3M glijmiddel (is ook bij goede webshop of groothandel te koop). GEEN Dreft, Dubro of iets dergelijks.
Zeer net gedaan allemaal, zeker met de grote buizen en dergelijke, nu de rest nog...
Zie ook mijn vragen in het andere topic: T.Kreeftmeijer in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
ik wou dat ik zelf de electra had mogen leggen, dan had het wel heel erg anders gedaan.. het huis wat ik gekocht had "basis" electra, voorzien op de meest basis benodigdheden.InF.Inc schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:15:
@ijske Te vet om te zien en precies dat waar @Annuk en ik tijdens ons projectje over te zaten fantaseren: hoe vet het zou zijn als je zelf een huis op kan leveren met al je wensen.
maar alles er terug uitbreken was me ook weer wat te gek, dus gewoon op veel plekken utp,cai , speakers en electra bijgelegd :-)
Ik zou alles zelf leggen en ze alleen loze leidingen laten leggen, je weet nooit wat voor kabels ze erin doen. (waarschijnlijk niet degene die jij zou willen)FrankHe schreef op woensdag 19 april 2017 @ 17:56:
Ik ben even benieuwd naar ervaringen van andere mensen. Heb een nieuwbouwappartement gekocht in de omgeving van de hoofdstad. Start bouw deze zomer en oplevering voorjaar 2019. Nu schrijven ze bij het meerwerk dat ze een CAT5 UTP aansluiting kunnen leveren. Ik verbaas mij daar over en zal binnenkort de makelaar / aannemer vragen of ze dit nader willen toelichten. Wat vinden jullie? CAT5 kan echt niet meer toch? Misschien dat ze CAT5e bedoelen maar ook dat vindt ik onvoldoende toekomstvast. Kan ik verwachten / afdwingen dat ze minimaal CAT6 leveren? Heeft iemand recentelijk iets vergelijkbaar meegemaakt?
Denk ook na aan een loze leiding van de ene kant van de woonkamer naar de andere kant voor audio kabels. (voor speakers ed, die was ik vergeten en aan het einde van de verbouwing kwam ik erachter dat vrouwlief geen kabels door de kamer wil

Hopelijk niet zulk prutswerk als @dreamscape had bij zijn huis...ijske schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:52:
[...]
ik wou dat ik zelf de electra had mogen leggen, dan had het wel heel erg anders gedaan.. het huis wat ik gekocht had "basis" electra, voorzien op de meest basis benodigdheden.
maar alles er terug uitbreken was me ook weer wat te gek, dus gewoon op veel plekken utp,cai , speakers en electra bijgelegd :-)
dreamscape in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Ik denk het niet, want jouw huis is nog erg nieuw.
gloedjesnieuwT.Kreeftmeijer schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:56:
[...]
Hopelijk niet zulk prutswerk als @dreamscape had bij zijn huis...
dreamscape in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Ik denk het niet, want jouw huis is nog erg nieuw.
maar ik ben wel vrij hard thuis met leidingkjes en pijpjes
reden dat ik het niet zelf mocht is dat het een woning/groepsproject was , dat pas toegewezen werd na de bouw ervan
[ Voor 10% gewijzigd door ijske op 19-04-2017 20:19 ]
In de kamer:

Dit zal dan twee keer zijn, met in beide buizen en stel LAN poorten en een eigen groep, een onder het bureau en een boven het bureau.
Zoals hier:

In de woonkamer, recht onder de werkkamer:

Bij deze tekening kijk ik schuin tegen de hoek aan, dus met een hoek van ongeveer 45o, rechts is de muur met de buren, daarlangs moeten de buizen omhoog, links de muur aan de kant van de WC, daar gaan ze rechts helemaal door de tweede grote lijn, daarachter is de meterkast. (Staat verkeerd zie ik).
De buizen moeten beneden eerst een hoek van 90 graden maken en dan omhoog, behalve de achterste, die zou als het goed is gelijk omhoog kunnen, Ik zit alleen nog even met de buizen direct voor de achterste. Op het moment is er geen plek voor twee bochten, zoals ik eerder liet zien, dus dat wordt handmatig buigen?
Iemands verder tips?
[ Voor 12% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 19-04-2017 20:35 ]
Dank, ik zat inderdaad ook al aan loze leidingen te denken. Zal waarschijnlijk even in onderhandeling moeten voor een goede totaalprijs. Als ik uitga van de meerwerk prijslijst dan kost het een klein vermogen. Kan misschien wat bestaande CAT5(e) en CAI leidingen laten vervallen en omzetten naar loze leidingen en er dan nog een paar extra bij laten maken. Na oplevering zelf de boel afmonteren en voor een weekendje een CAT6(a) testapparaat lenen of huren om het resultaat van m'n geklus door te meten.Goof2000 schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:55:
[...]
Ik zou alles zelf leggen en ze alleen loze leidingen laten leggen, je weet nooit wat voor kabels ze erin doen. (waarschijnlijk niet degene die jij zou willen)
Denk ook na aan een loze leiding van de ene kant van de woonkamer naar de andere kant voor audio kabels. (voor speakers ed, die was ik vergeten en aan het einde van de verbouwing kwam ik erachter dat vrouwlief geen kabels door de kamer wil)
Audiokabels wegwerken zou inderdaad geweldig zijn. Even kijken of dat erin zit...
volledig bedraden is voor 50€ ex btw met cat 6 en 24 voudige patch panelen in meterkast/t technische ruimtes en afdekplaatjes in de serie van het electra spul. Naar verluid deed de instalateur dat liever dan een trekdraad erdoor trekken, alleen is de prijs niet nice.
Want wat kost een keystone jack, keystone chassisdeel en afdekplaatje en nog een keystone en een poort op een 24 voudig paneel en 15 meter kabel voor elke verbinding? (3 + 12 + 3 + 2.5 + 10 en dan half uur om te maken voor de laatste 20€ ex)
Meer waarschijnlijk is dat er geen keystones komen maar alles direct gedoggerd op vaste paneeltjes.
Wellicht als hij alles cat-6a gaat doen het maar laten doen, anders zelf, alleen heb ik weinig tijd als de zaak opgeleverd wordt vrees ik.
[ Voor 14% gewijzigd door jacovn op 20-04-2017 07:18 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
En je kan heus zelf die zooi trekken. Gewoon goed kwalitatief spul gebruiken, en de juiste manier. Even voor duidelijkheid "wat de juiste manier" is:
0. Kopen: stalen trekveer 20meter, trekkous (8-15 mm), 3M glijmiddel voor kabels.
1. Een STALEN !!! veer aan de trekdraad (meestal een zwarte elektradraad) vastmaken.
2. trek (voorzichtig) aan de zwarte draad en trek de veer er door heen. (zwarte draad nog niet weggooien!)
3. Sluit trekkous aan op de trekveer.
4. Gebruik de zwarte draad als lengte maatstaf voor de tweede UTP kabel die je uit de doos (haspel) eraf rolt (ik neem aan dat jij niet twee dozen aan UTP hebt).
5. Duw de twee UTP's in de trekkous, en ga voorzichtig trekken aan de andere kant.
6. Aan de "toevoer" kant staat een vriend met een keukendoekje en de glijmiddel de kabels langs het doekje glijden en doet "voldoende" glijmiddel erop.
Trek met beleid, gewoon rustig aan. Laat een cm of 20 vrij als de kabels eruit komen.
Je bent voor een stuk of 10 punten ongeveer een uur of 2 á 3 bezig.
SFTP of FTP kabels zijn overkil in een huis situatie. Gewone UTP's zijn voldoende. Je kan kiezen voor CAT 6, of 6A. Ik weet niet of CAT 7 met twee kabels in één doos past.
Wat ook mogelijk is (en beter):
Er zijn voorbedrade elektra buizen te koop (buis met UTP of coax) er al in. Laat ze deze buizen ingieten, en dan hoeft er helemaal niet getrokken worden en zo.... Ja, ze zijn wat duurder, maar dan gaat alles 100% goed.
Dat is meestal altijd flex, dus helemaal niet beter, mocht je willen upgraden.Anoniem: 203842 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:56:
Er zijn voorbedrade elektra buizen te koop (buis met UTP of coax) er al in. Laat ze deze buizen ingieten, en dan hoeft er helemaal niet getrokken worden en zo.... Ja, ze zijn wat duurder, maar dan gaat alles 100% goed.

Tja,... hoe "ver" wil je gaan.T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:00:
[...]
Dat is meestal altijd flex, dus helemaal niet beter, mocht je willen upgraden.
Vroegâh..... ging over een twisted pair van de PTT lijn een "schamelijke" 1200 baud.... Nu... over diezelfde kabels gaat zelfs 80 Mbps (v-VDSL).
Als jij nu UTP legt waar 10 Gbit over heen kan,..... wat zal het over een jaar of 20 kunnen?
Maar goed, als je het "zeker" wil upgraden in de toekomst.... Trek dan een glasvezel mee met de UTP's. Nog niet afmonteren, maar later kan je die UTP keystone vervangen voor een glas keystone.
Vast meer, maar wat als je wat anders in de buis wilt?Anoniem: 203842 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 11:08:
[...]
Tja,... hoe "ver" wil je gaan.
Vroegâh..... ging over een twisted pair van de PTT lijn een "schamelijke" 1200 baud.... Nu... over diezelfde kabels gaat zelfs 80 Mbps (v-VDSL).
Als jij nu UTP legt waar 10 Gbit over heen kan,..... wat zal het over een jaar of 20 kunnen?
Dat kan zeker nog. Ga ik niet doen.Maar goed, als je het "zeker" wil upgraden in de toekomst.... Trek dan een glasvezel mee met de UTP's. Nog niet afmonteren, maar later kan je die UTP keystone vervangen voor een glas keystone.
Zo deze ook https://www.attema.com/nl...cat-5e-data-aansluitpunt/ cat6 aan kunnen, dus 250Mhz en meer dan 1Gbit? Of is het beter om echt cat6 spul te gebruiken?
Ze zijn wel eens stukje duurder dan keystones en Peha spul.
[ Voor 3% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 20-04-2017 18:21 ]
als toevoeging hierop, als je nog niet exact hebt bepaald waar je patchpaneel o.id. komt in je meterkast een volledige meterkast lengte (hoogte dus) overhouden aan kabel in de meterkast, beter strax op maat maken dan net te kort hebbenAnoniem: 203842 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:56:
Als jij voor 80 euro ex BTW een leiding kan laten leggen, (96 euro incl) is dat nog "schappelijk". Ik moest 110 euro betalen en 220 euro voor leidingen die in het plafond uitkwamen (voor de access points). Maar geloof me, het is het geld dubbel en dwars waard. Alles is keurig weggewerkt en mooi.
En je kan heus zelf die zooi trekken. Gewoon goed kwalitatief spul gebruiken, en de juiste manier. Even voor duidelijkheid "wat de juiste manier" is:
0. Kopen: stalen trekveer 20meter, trekkous (8-15 mm), 3M glijmiddel voor kabels.
1. Een STALEN !!! veer aan de trekdraad (meestal een zwarte elektradraad) vastmaken.
2. trek (voorzichtig) aan de zwarte draad en trek de veer er door heen. (zwarte draad nog niet weggooien!)
3. Sluit trekkous aan op de trekveer.
4. Gebruik de zwarte draad als lengte maatstaf voor de tweede UTP kabel die je uit de doos (haspel) eraf rolt (ik neem aan dat jij niet twee dozen aan UTP hebt).
5. Duw de twee UTP's in de trekkous, en ga voorzichtig trekken aan de andere kant.
6. Aan de "toevoer" kant staat een vriend met een keukendoekje en de glijmiddel de kabels langs het doekje glijden en doet "voldoende" glijmiddel erop.
Trek met beleid, gewoon rustig aan. Laat een cm of 20 vrij als de kabels eruit komen.
Je bent voor een stuk of 10 punten ongeveer een uur of 2 á 3 bezig.
SFTP of FTP kabels zijn overkil in een huis situatie. Gewone UTP's zijn voldoende. Je kan kiezen voor CAT 6, of 6A. Ik weet niet of CAT 7 met twee kabels in één doos past.
Wat ook mogelijk is (en beter):
je kan ook dit dan gebruiken en met je eigen afmonteren: https://www.attema.com/nl...40-universele-opbouwdoos/T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 20 april 2017 @ 18:19:
[...]
Dat kan zeker nog. Ga ik niet doen.
Zo deze ook https://www.attema.com/nl...cat-5e-data-aansluitpunt/ cat6 aan kunnen, dus 250Mhz en meer dan 1Gbit? Of is het beter om echt cat6 spul te gebruiken?
Ze zijn wel eens stukje duurder dan keystones en Peha spul.
[ Voor 12% gewijzigd door Annuk op 20-04-2017 21:55 ]
Dat was/is ook oms plan. Ook gebruiken we die om nog schakelaars in de bouwen die over nu over zijn. Ook RAL1013.Annuk schreef op donderdag 20 april 2017 @ 21:52:
je kan ook dit dan gebruiken en met je eigen afmonteren: https://www.attema.com/nl...40-universele-opbouwdoos/
Het komt over het algemeen meer aan op een goede boor dan een boorhamer (brute force), als jij een goede (en scherpe) boor gebruikt scheelt je dat op z'n minst de helft...ThinkPadd schreef op woensdag 19 april 2017 @ 10:52:
@T.Kreeftmeijer en @Annuk
Onlangs nog door het plafond geboord om netwerkkabels te trekken. Was met een SDS-boor van het Gamma huismerk. Als je maar een goede boorhamer (geen klopboor, is heel wat anders!) gebruikt (ik heb een Metabo) dan valt het goed te doen. Volgens mij komt het meer op je boorhamer aan dan op de boor, voor zoiets als dit heb je geen vlijmscherpe boor nodig. Goed gereedschap is altijd fijn, maar met deze huismerk boor ging het ook prima.
Zorg wel voor een hulpje die er stofzuiger bij houdt, want er komt enorm veel stof vanaf.
30cm is wel wat kort, een 40cm boor is wat handiger, dan kun je evt. ook nog schuin boren.
Lastige is dat je nooit helemaal strak in een hoek kunt boren. Bij mij zit het gat dus best wel wat uit de hoek helaas.
Vaak genoeg ervaring(en) mee gehad, een oude k*t-boor (die grotendeels glad was) ff gebruiken voor een snel gaatje.. dacht ik.. drama.. pak ik een goede/nieuwe boor rammelt ie er zo door heen..
En ja ervaringen met gewone steenboren, betonboren in SDS-Plus en SDS-Max, en het scheelt je veel als je goede boren aanschaft
Natuurlijk begrijp ik wel dat je geen dure Rotec boren o.i.d. wilt gaan aanschaffen voor 1, of 2 gaatjes, dan kan je beter ff huren bij de lokale machine-verhuur.
Aangezien ik ze iets te regelmatig gebruik koop ik ze dus wel.. variërend van 210mm tot 1000mm... al zijn de boren boven de 450mm vaak wel beetje lastiger te hanteren en met beetje pech eieren ze een beetje....
welke gek propt er ook een boor van een meter in z'n boorhamer
Verder wel mee eens dat strak in de hoek boren bijna niet wil lukken.... of je moet mogelijk van boven en van onderen enigszins schuin boren (maar dan moet je verdomd goed uitmeten)
Weet niet of je een kruipruimte o.i.d. hebt, maar je kan evt ook enkele doosjes met alleen een pijpje naar je kruipruimte laten voorzien (wel zorgen dat ze ruim uitsteken in je kruipruimte).FrankHe schreef op donderdag 20 april 2017 @ 04:47:
[...]
Dank, ik zat inderdaad ook al aan loze leidingen te denken. Zal waarschijnlijk even in onderhandeling moeten voor een goede totaalprijs. Als ik uitga van de meerwerk prijslijst dan kost het een klein vermogen. Kan misschien wat bestaande CAT5(e) en CAI leidingen laten vervallen en omzetten naar loze leidingen en er dan nog een paar extra bij laten maken. Na oplevering zelf de boel afmonteren en voor een weekendje een CAT6(a) testapparaat lenen of huren om het resultaat van m'n geklus door te meten.
Audiokabels wegwerken zou inderdaad geweldig zijn. Even kijken of dat erin zit...
Daar kan je dan naar wens data of luidsprekersnoer o.i.d. in proppen
En zorg dan evt. in je meterkastplaat (ze gebruiken tegenwoordig kant-en-klare bodemplaten) dat daar ook een "mantelbuis" naar beneden steekt, scheelt je veel boor en breekwerk (ervan uitgaande dat er dan meerdere utp je meterkast in komen dus een 50mm buisje o.i.d.).
Het is wat onduidelijk wat de prijs precies is.Anoniem: 203842 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 10:56:
Als jij voor 80 euro ex BTW een leiding kan laten leggen, (96 euro incl) is dat nog "schappelijk". Ik moest 110 euro betalen en 220 euro voor leidingen die in het plafond uitkwamen (voor de access points). Maar geloof me, het is het geld dubbel en dwars waard. Alles is keurig weggewerkt en mooi.
Bij een slaapkamer is een loze leiding laten vallen (van 3 naar 2) een kosten verlaging van 703 naar 558 ex btw. Die kost dan 145€
17 leidingen buiten, met 4 buitenverlichting punten en astronomische klok en 2 dubbele buiten wcd's staat voor €1552 op de begroting. Dat is dan per loze leiding stuk minder dan de bovengenoemde 145€.
De prijs moest iets aantrekkelijker gemaakt worden denk ik.
Het aansluiten is niet veranderd met ruwweg 50€ ex per leiding.
[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 21-04-2017 08:25 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Hoeveel cat kabel heb je nu in totaal door je huis liggen?
En wat je zegt beter nu teveel als je toch bezig bent als straks 1 te weinig hebben...
Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML
Als het om UTP gaat wat minder (je moet de kast ook nog monteren, ophangen etc...). Maar je bent goedkoper uit als je hem per uur betaald.
Wanneer alles klaar is, zal ik een foto reportage maken van de werkzaamheden.
[ Voor 15% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 21-04-2017 16:55 ]
Dank voor je antwoord. Helaas is er geen kruipruimte, het is een appartement op derde verdieping.Annuk schreef op donderdag 20 april 2017 @ 23:46:
Weet niet of je een kruipruimte o.i.d. hebt, maar je kan evt ook enkele doosjes met alleen een pijpje naar je kruipruimte laten voorzien (wel zorgen dat ze ruim uitsteken in je kruipruimte).
Daar kan je dan naar wens data of luidsprekersnoer o.i.d. in proppen
En zorg dan evt. in je meterkastplaat (ze gebruiken tegenwoordig kant-en-klare bodemplaten) dat daar ook een "mantelbuis" naar beneden steekt, scheelt je veel boor en breekwerk (ervan uitgaande dat er dan meerdere utp je meterkast in komen dus een 50mm buisje o.i.d.).
Even de tekst uit de lijst van standaard meerwerk.
Dat is schrikken toch? Een echte CAT5 (zonder 'e') voor die prijs?Optie E.06
Het maken van een bedrade internetaansluiting
Aansluiting uitgevoerd in CAT-5 netwerkbekabeling inclusief afmontage en exclusief de router en het aansluiten hiervan. Positie en hoogte door u aan te geven op tekening in overleg met de kopersbegeleider. De door u opgegeven maat is indicatief. Prijs 275 euro stuk.
* De inbouwdozen bevinden zich in de woonkamer/kantoorruimte.
* Patchpaneel, Switch, Fritzbox en Nas in de meterkast.
Ziet iemand nog obstakels of bezwaren in deze setup?

[ Voor 18% gewijzigd door Greatsword op 21-04-2017 17:52 ]
My favorite programming language is solder.
Voorbeeldje: https://www.klusidee.nl/F...-beton-t76191.html#460374
My favorite programming language is solder.
Als je eerst een sleuf maakt en uithakt tot op de vloer, dan kun je de boor toch gewoon in die sleuf op de vloer zetten? Met een langere boor gaat dit makkelijker. Kort bij de muur boren gaat lastig omdat de machine dan in de weg zit (of de muur...) maar hoe langer de boor, dus hoe hoger je de machine kunt houden, hoe kleiner die hoek is.V-2 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 20:21:
Het lijkt erop dat ik binnenkort ga verhuizen, en dan wil ik her en der RJ-45 in de muur zetten. Daar heb ik een vast hele domme vraag over. Ik snap dat je met een diamantboor/zaag en beitel een gat en sleuf kunt maken in de muur, en ik snap dat je met een dikke boor door de vloer in de kruipruimte kunt komen. Maar: hoe zorg je er nou voor dat de buis uit de wandcontactdoos zo "knikloos" mogelijk recht omlaag gaat? Met de boor kun je immers niet precies onder die sleuf een gat omlaag boren... Of kan het niet zoveel kwaad als je 2x een 90 graden-bocht hebt? Dus, gat naar de kruipruimte, dan horizontale sleuf naar de muur, en dan verticale sleuf naar het gat?
Let wel, "recht" naar beneden de kruipruimte in boren lukt waarschijnlijk alleen bij niet dragende binnenmuren. Als je dit bij een buitenmuur probeert kom je waarschijnlijk in de fundering uit, deze is breder dan de muur. Dan ontkom je niet aan 2 bochten.
45 graden ga je waarschijnlijk niet halen, maar je kunt de hoek natuurlijk wel stomper dan 90 graden maken door de leiding niet waterpas in de vloer te leggen. Deze kan bij de muur net een stukje onder de smeervloer liggen en daar waar je uiteindelijk naar beneden doorboort een paar centimeters lager.V-2 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 20:45:
@Puch-Maxi maar ... ook in het nieuwe huis staan de muren onder een hoek van 90 graden op de vloer! Mijn vrouw wilde geen kubuswoning, dus vandaarDus, hoe zie je dat voor je? Die buis kan toch niet onder een hoek van 45 graden uit de muur komen?
De bocht naar beneden kun je nog stomper krijgen door schuin door de vloer te boren, of wanneer je daar geen ruimte voor hebt zou je nog schuin vanuit de kruipruimte omhoog kunnen boren.
Wel oppassen als je met powertools in een besloten ruimte gaat werken. Gebruik geen machine op netspanning maar bijvoorbeeld een boorhamer op accu en denk ook aan stof en gehoorbescherming...
Want? Is daar iets mee, waardoor je geen netspanning machines kan gebruiken?Xander schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 21:48:
Wel oppassen als je met powertools in een besloten ruimte gaat werken. Gebruik geen machine op netspanning maar bijvoorbeeld een boorhamer op accu en denk ook aan stof en gehoorbescherming...
Het is geen kwestie van niet kunnen, maar een kwestie van veiligheid. Het wil wel eens vochtig zijn in kruipruimtes. Als er iets voorvalt spring je ook niet zomaar even opzij. Mocht er iets met je gebeuren dan is het maar de vraag of dit tijdig wordt opgemerkt en of hulpdiensten je kunnen bereiken.T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:02:
[...]
Want? Is daar iets mee, waardoor je geen netspanning machines kan gebruiken?
Bedrijfsmatig is dit in ieder geval een no-go. Lees bijvoorbeeld deze PDF eens door. Voor dit soort werkzaamheden heb je 42V gereedschappen achter een veiligheidstransformator of gereedschap op accu's.
Het kan natuurlijk wel, het gebeurt ook. Alleen een beetje jammer als je dan dit soort nieuwsberichten krijgt
Ah, juist. Op zich wel logisch en we zien een Tweaker (of wie dang ook) niet hetzelfde lot ondergaat als bij je nieuwsbericht.Xander schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 22:16:
[...]
Het is geen kwestie van niet kunnen, maar een kwestie van veiligheid. Het wil wel eens vochtig zijn in kruipruimtes. Als er iets voorvalt spring je ook niet zomaar even opzij. Mocht er iets met je gebeuren dan is het maar de vraag of dit tijdig wordt opgemerkt en of hulpdiensten je kunnen bereiken.
Bedrijfsmatig is dit in ieder geval een no-go. Lees bijvoorbeeld deze PDF eens door. Voor dit soort werkzaamheden heb je 42V gereedschappen achter een veiligheidstransformator of gereedschap op accu's.
Het kan natuurlijk wel, het gebeurt ook. Alleen een beetje jammer als je dan dit soort nieuwsberichten krijgthttp://www.nu.nl/algemeen...erleden-elektrocutie.html
ik ben gestrand op 62 aansluitingencasemodder schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 08:52:
@ijske super netjes gedaan man!
Hoeveel cat kabel heb je nu in totaal door je huis liggen?
Pff, dat zijn er best veel!!!
Net drie 20 mm gaten geboord. We hebben een Bosh profesional gehuurd, samen met onze kloptboor en veel geduuld zijn er toch wel 3 nette gaten gekomen. En netjes in de MK. Dus geen leidingen zichtbaar, nu het K40 uitzoeken en dan volgende week alles aan de muur hangen. Er zullen 4 Cat6 aansluitingen komen (Wan, Lan, Lan (tv), telefoon) en 2 groepen B16.
Er passen als het goed is 4 utp kabels door een recht stukje 19 mm van <40 cm.
En ik maar denken dat ik gek was met 32
Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML
Even de TS gelezen of daar nog iets interessants stond, niets nieuws. Geeft niet.mithras schreef op zondag 23 april 2017 @ 11:19:
Is het verstandig altijd kabels in kruipruimtes in buizen te leggen? Onze kruipruimte is droog. De vloer is tonzon geïsoleerd dus ik weet niet of buizen doortrekken vanuit meterkast/wand in de kruipruimte juist een voor of nadeel gaat zijn. Iemand ervaring?
Maar direct daaronder staat het antwoord op jouw vraag: chickpoint in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Ik heb jaren geleden een stuk of 20 draka cat5e kabels gewoon over de grond laten lopen in de kruipruimte.De ruimte was zelfs vochtig.Er komt bijna nooit iemand onder de vloer,dus het kan makkelijk Het vocht tast de buitenmantel ook niet aan.(misschien over 100 jaar).mithras schreef op zondag 23 april 2017 @ 11:19:
Is het verstandig altijd kabels in kruipruimtes in buizen te leggen? Onze kruipruimte is droog. De vloer is tonzon geïsoleerd dus ik weet niet of buizen doortrekken vanuit meterkast/wand in de kruipruimte juist een voor of nadeel gaat zijn. Iemand ervaring?
In mijn nieuwe huis gaan ze ook weer los over de grond.Daar gaan er een stuk of 20 cat 6 kabels in.Zelf ymvk gaat gewoon over de grond heen. Zolang het uit 1 stuk is en niet beschadigt is met trekken geeft het geen problemen.
natuurlijk niet !TheNephilim schreef op maandag 24 april 2017 @ 10:49:
@ijske Wat ga je eigenlijk allemaal doen met al die aansluitingen?Heb je in elke kamer wel apparaten om aan te sluiten?
ik heb in de 2e slaapkamer bijvoorbeeld op 3 hoeken kabels voorzien, stel dat daar ooit 1 of 2 kinderen komen te slapen ,ben ik in elke mogelijke opstelling voorzien
idem voor zolder, daar liggen 13 utp's
1x domotica controller
1x verwarming/NEST iets
1x acces point
4x NAS
2x bij de coax op lange muur (stel mancave idee)
1x reserve
3x IP camera's ..
je kan maar voorbereid zijn he
En wat als je hem ingraaft richting schuur?vincedd schreef op zondag 23 april 2017 @ 11:48:
[...]
Ik heb jaren geleden een stuk of 20 draka cat5e kabels gewoon over de grond laten lopen in de kruipruimte.De ruimte was zelfs vochtig.Er komt bijna nooit iemand onder de vloer,dus het kan makkelijk Het vocht tast de buitenmantel ook niet aan.(misschien over 100 jaar).
In mijn nieuwe huis gaan ze ook weer los over de grond.Daar gaan er een stuk of 20 cat 6 kabels in.Zelf ymvk gaat gewoon over de grond heen. Zolang het uit 1 stuk is en niet beschadigt is met trekken geeft het geen problemen.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Hostaliet pijp er overheen schuiven. Heb ik bij een klant ook gedaan. 4x koppeling cat 5e utp en 4x koppeling ca6 utp gewoon 60 cm diep in de grond in hostaliet pijp en gewoon door de fluke meting komen. Ook na 4 jaar.
Hostaliet is totaal niet geschikt voor ondergrondse toepassingen? Daar zijn betere en betrouwbaardere oplossingen voor. Een PVC, Tyleen of HDPE is daar veel beter tegen bestand. Tyleen en HDPE kun je gewoon op rol kopen, zit je ook niet met moffen te prutsen.vincedd schreef op maandag 24 april 2017 @ 22:56:
[...]
Hostaliet pijp er overheen schuiven. Heb ik bij een klant ook gedaan. 4x koppeling cat 5e utp en 4x koppeling ca6 utp gewoon 60 cm diep in de grond in hostaliet pijp en gewoon door de fluke meting komen. Ook na 4 jaar.
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
Neem dan gewoon een mantelbuis. Die is daarvoor gemaakt. Grote diameters, felle kleuren, gladde binnenkant. Én afhankelijk van de versie standaard mét trekdraad.c0ne schreef op maandag 24 april 2017 @ 23:54:
[...]
Hostaliet is totaal niet geschikt voor ondergrondse toepassingen? Daar zijn betere en betrouwbaardere oplossingen voor. Een PVC, Tyleen of HDPE is daar veel beter tegen bestand. Tyleen en HDPE kun je gewoon op rol kopen, zit je ook niet met moffen te prutsen.
Zoiets: http://www.pipelife.nl/nl.../kabelflexbrochure_LR.pdf
[ Voor 4% gewijzigd door Illusion op 25-04-2017 00:02 ]
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
3 IP camera's op zolder ?ijske schreef op maandag 24 april 2017 @ 21:46:
[...]
natuurlijk niet !
ik heb in de 2e slaapkamer bijvoorbeeld op 3 hoeken kabels voorzien, stel dat daar ooit 1 of 2 kinderen komen te slapen ,ben ik in elke mogelijke opstelling voorzien
idem voor zolder, daar liggen 13 utp's
1x domotica controller
1x verwarming/NEST iets
1x acces point
4x NAS
2x bij de coax op lange muur (stel mancave idee)
1x reserve
3x IP camera's ..
je kan maar voorbereid zijn he

Coax lijkt me niet meer nodig heden dage?
4x NAS ? Misschien tijd voor 1 grote?
Ik dacht dat ik met 40 aansluitingen (als de tuin/garage ook klaar is) er al veel had
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Met als gevolg dat sommige foto's al niet meer werken.
Dat is beetje jammer van een oude topic. Misschien maar even nieuw beginnen zodat foto's ook werken. Bovendien met 1 jaar verder krijg je min of meer te maken met nieuwe generatie routers en switches.
De keuze is aan moderators
3 x IP camera , 2 voorkant (links + rechts) ,1x achterkantfrankwopereis schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 11:47:
[...]
3 IP camera's op zolder ?![]()
Coax lijkt me niet meer nodig heden dage?
4x NAS ? Misschien tijd voor 1 grote?
Ik dacht dat ik met 40 aansluitingen (als de tuin/garage ook klaar is) er al veel had
coax ook aanwezig offc
4x nas is inderdaad voor 1 nas met LACP
40 is ook al flink ! ook nergens extra switchen nodig ?
Zo'n hele rij met outlets vind ik ook niet heel mooi.
1 Centrale switch is natuurlijk wel het mooiste.
Wat heeft bij jullie de voorkeur?
FCG
Centrale switch.jeka schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:00:
Ik zit te twijfelen om in mijn toekomstige nieuwbouwwoning achter de tv 2 kabels te doen (dus 1 outlet) met een switch in de tv kast of 6 kabels (3 outlets).
www.google.nl
Centrale switch, bij ons staat het tv meubel voor de outlets (in totaal 5.. (2x stroom, 2x utp, 1x coax), gezien het meubel ervoor staat zien ik ze niet.jeka schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:00:
Ik zit te twijfelen om in mijn toekomstige nieuwbouwwoning achter de tv 2 kabels te doen (dus 1 outlet) met een switch in de tv kast of 6 kabels (3 outlets).
Centrale switch it is!
FCG
Overal Cat 6 Belkin kabel ingetrokken en op de muren alles afgewerkt met Plieger Luna wit dozen. Daarna alles in de meterkast aangesloten op een patchpanel.
Zo ziet het er nu uit:
![]() | ![]() | ![]() |
Apparatuur
- Technicolor T7210 Modem/Router
- TP-Link TL-SG1016DE
- Digitus CAT 6 patch panel
Wellicht niet de allermooiste afwerking die er bestaat, maar ben er meer dan tevreden over. Zeker gezien de situatie in het oude huis...
![]() | ![]() |
f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef
Hoe heb je die switch opgehangen? Heeft die gaten voor een wall mount?DeerDitch schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:22:
Vorige week verhuisd naar een andere woning. Gelukkig waren er genoeg lozen leidingen aanwezig om op de slaapkamers, zolder en woonkamer een aantal netwerkpoorten te installeren.
Overal Cat 6 Belkin kabel ingetrokken en op de muren alles afgewerkt met Plieger Luna wit dozen. Daarna alles in de meterkast aangesloten op een patchpanel.
Hoe kan ik daar nou netjes een draadloos AP op aansluiten? Eerst een keystone en dan met losse patchkabel werken? Of toch laten afwerken op een wandplaatje voor op inbouwdoos?
Niks
Als de ap over de leiding komt, kan je prima een stugge kabel met rj45 gebruiken, anders via een walloutlet.minitrue schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:52:
Misschien iets naast het topic, maar ik vermoed dat hier wel de experts zitten die me verder kunnen helpen: Voor mijn nieuwbouwhuis is de elektricien nu bezig met de afwerking, op de overloop komt een stugge netwerkkabel de muur uit (in een buis).
Hoe kan ik daar nou netjes een draadloos AP op aansluiten? Eerst een keystone en dan met losse patchkabel werken? Of toch laten afwerken op een wandplaatje voor op inbouwdoos?
Die vraag had ik eerder ook gesteld: mithras in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"minitrue schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:52:
Misschien iets naast het topic, maar ik vermoed dat hier wel de experts zitten die me verder kunnen helpen: Voor mijn nieuwbouwhuis is de elektricien nu bezig met de afwerking, op de overloop komt een stugge netwerkkabel de muur uit (in een buis).
Je hebt RJ45 voor solid kabels, werd gezegd. Ik heb het (nog) niet geprobeerd, vanochtend zijn alle spullen binnengekomen en volgende week ga ik het aansluiten. Het antwoord van toen:
LightStar schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:35:
[...]
Ja je kan een solid kabel nemen en daar een aparte RJ45 plug op plaatsen (ze zijn er ook voor Solid kabels namelijk), de mount plate kan je op het plafond plaatsen en in je ap de RJ45 stekker waarna je de AP op de mount kan plaatsen, wijst allemaal voor zich als je het voor je hebt liggen.
Nee, ik heb 2 gaten in de behuizing geboord en daar 2 schroeven door geschroefd. Plek zat in die behuizing.frietsje schreef op woensdag 26 april 2017 @ 13:28:
[...]
Hoe heb je die switch opgehangen? Heeft die gaten voor een wall mount?
Punctuality is the politeness of kings
Die zitten er inderdaad bij, maar ik heb er niet bij stil gestaan om ze een kwartslag te draaien...dreamscape schreef op woensdag 26 april 2017 @ 19:35:
Maar dat ding heeft toch aan de zijkant schroeven voor meegeleverde beugels voor een 19" rack? Die kun je een kwartslag draaien en gebruiken om hem tegen de muur te monteren...
Ik heb alleen de oplossing gezien door gaatjes in de bodem te boren en em daar aan op te hangen.

Bedankt voor de tip. Ik wil wat sensoren in de tuin plaatsen, en de dunste van die pipelife mantelbuizen is met 30 mm binnendiamter wel overkill dikte, maar met 1€/m en in 50 meter lengte geen smeerboel met lijm en mofjes om de boel waterdicht te krijgen. Met wat geluk past het door een standaard setje 50mm invoerbochten zoals deze: https://pvcvoordeel.nl/invoerbochten/Illusion schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 00:01:
[...]
Neem dan gewoon een mantelbuis. Die is daarvoor gemaakt. Grote diameters, felle kleuren, gladde binnenkant. Én afhankelijk van de versie standaard mét trekdraad.
Zoiets: http://www.pipelife.nl/nl.../kabelflexbrochure_LR.pdf
Dan kan ik die laten instorten door de vloer en fundamenten en deze flex buis erdoor en dan maar dicht kitten. Mooi in 1 lengte naar de palen waar de sensoren aan hangen.
Dit kan nog wel wat netter
En wat is dat met die losse VD-draden bovenaan? Dat is ook niet erg netjes afgewerkt.
En knip de tie-rips bij je patchpaneel nog even af
[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 28-04-2017 09:25 ]
Crap, dat heb ik ook niet geziendreamscape schreef op woensdag 26 april 2017 @ 19:35:
Maar dat ding heeft toch aan de zijkant schroeven voor meegeleverde beugels voor een 19" rack? Die kun je een kwartslag draaien en gebruiken om hem tegen de muur te monteren...
Signature van nature
Tie-raps helemaal doorknippen en een stukje klittenband gebruikenThinkPadd schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 09:23:
[...]
En knip de tie-rips bij je patchpaneel nog even af
Sowieso afmonteren op een wandcontactdoos (en of je dat nu met een keystone doet of met een WCD waar al een RJ45 connector in zit maakt niet uit). Dan met een kort patchkabeltje naar je AP.minitrue schreef op woensdag 26 april 2017 @ 14:52:
Reden 1: Een kabeltje uit de muur nooit direct in een apparaat steken, dat is gewoon niet profi.
Reden 2: Stugge kabel af en toe buigen is niet bevorderlijk voor de kabel, ook al staat de AP waarschijnlijk 99% van de tijd stil.
Reden 3: Als je ooit iets anders wil met die buis/kabel kan je er zo een ander WCD op zetten (of een blindplaatje).
[ Voor 5% gewijzigd door maarud op 28-04-2017 21:56 ]
Ligt eraan. Een AP is zo ontworpen dat deze direct op een kabel geplugd kan worden. Tenminste die van mij wel, ik hang m aan het plafond. Hier ga ik uiteraard geen WCD plaatsen. In het geval dat deze uit de muur zo komen zou ik m'n AP daar ook direct inpluggen.
Wel trek ik daarvoor een soepele UTP kabel zodat ik de stekkers er makkelijker op kan zetten.
Punctuality is the politeness of kings
Kan ook maar ik heb Ubiquiti apparatuur. Ik gebruik de bijgeleverde POE injectors. Dus moet ze alsnog afmonteren met een stekker. Dus daarom pak ik een soepele kabel.
Zo installeer ik ze alleen bij verlaagde plafonds, dan steek ik een patchkabeltje door het plafond in het AP. In vaste plafonds ga ik echt geen data-wcd maken, dat ziet er niet uit. Dan gaat de kabel direct in het AP en ik plaats het AP over het gat.maarud schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 21:55:
[...]
Sowieso afmonteren op een wandcontactdoos (en of je dat nu met een keystone doet of met een WCD waar al een RJ45 connector in zit maakt niet uit). Dan met een kort patchkabeltje naar je AP.
Reden 1: Een kabeltje uit de muur nooit direct in een apparaat steken, dat is gewoon niet profi.
Reden 2: Stugge kabel af en toe buigen is niet bevorderlijk voor de kabel, ook al staat de AP waarschijnlijk 99% van de tijd stil.
Reden 3: Als je ooit iets anders wil met die buis/kabel kan je er zo een ander WCD op zetten (of een blindplaatje).
Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
Niks
Enige uitzondering is mijn woning waar er geen plek was voor keystones en ik ze beide heb afgewerkt met een RJ45 voor massieve kabel, maar wel overlengte in de kabel heb gelaten voor eventueel de toekomst.
In een volgende nieuwbouw woning zou ik er een inbouwdoos in plaatsen zodat ik het netjes kan wegwerken allemaal. Maar ja... weet alles maar eens vooraf
http://www.deyterra.com
Ik heb ook opgegeven dat ik AP in plafond wil hebben dus kan nog vragen een diepere of grotere doos in breedplaat te laten maken. Als je een keystone hebt zit die meestal toch in dunne plaat OP het oppervlak ?
Een extra diepe is meer dan voldoende om een keystone in af te werken en daaroverheen een AP te plaatsen met een korte kabel (die kun je oprollen in de inbouwdoos).
Een centraaldoos is vrijwel hetzelfde als een inbouwdoos, echter wordt die term vaak gebruikt voor elektra, dus heb je kans dat er elektra in getrokken wordt. Dus daarom vraag ik om een loze leiding met een extra diepe inbouwdoos en dan weet je zeker dat hij leeg is en ruimte hebt.
Je zou een grotere doos kunnen laten plaatsen (weet nu even niet de benaming uit mijn hoofd) met een afdekplaat.
Dit is een keystone jack

Die monteer je dus in de inbouwdoos en daar prik je een kort RJ45 kabeltje in en de andere kant in je AP.
Hopelijk is het dan duidelijker.
http://www.deyterra.com
Voor cameras heb ik nu eenzijdig afgemonteerde vaste kern kabels, zodat er buiten een goede verbinding is. Die zou ik ook voor access point kunnen gebruiken, maar dan moet ik de lengte weer precies weten (1€ per meter ongeveer)
Wat zie je:
Ubiquiti UniFi Security Gateway 4P
Ubiquiti UniFi Switch 16-150W
Ubiquiti UniFi Switch 24
Ubiquiti UniFi AC-LR (deze is middels vervangen voor een AC-PRO)
HP Microserver Gen8 (ESXi server)
Wat zie je niet:
Raspberry Pi3 (draait Pi-Hole add-blocker)
Ubiquiti UniFi AC-LR
Ubiquiti UniFi AC-Mesh
De hardware !

Work in progress

Zoals het er momenteel bij staat:

Todo opzoek na mooie (grijze) rangeerpanelen, en meer kabels bestellen om alles af te kunnen werken...
[ Voor 24% gewijzigd door LightStar op 09-05-2017 15:12 ]
Ziet er strak uit! De enterprise gateway was niet voldoende geweest?LightStar schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 19:33:
Zo vandaag maar weer eens verder gegaan met mijn rack (na het best een puinzooi was geworden....)
De hardware !
[afbeelding]
Work in progress
[afbeelding]
[afbeelding]
Todo opzoek na mooie (grijze) rangeerpanelen, en meer kabels bestellen om alles af te kunnen werken...
Vraagje: Welke SFP modules plus glasvezelkabel gebruik je?
Samsung Galaxy S23+ - Samsung Galaxy Watch4 Classic - Lenovo Thinkpad E15
Ik heb een dure hobby...., laten we het daar maar op houden.Tammesp schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:02:
[...]
Ziet er strak uit! De enterprise gateway was niet voldoende geweest?
Vraagje: Welke SFP modules plus glasvezelkabel gebruik je?
De SFP zijn van Ubiquiti: pricewatch: Ubiquiti UF-MM-1G (2-pack) en het zijn dacht ik OM2 sfp kabels.
Mooi,LightStar schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 19:33:
Zo vandaag maar weer eens verder gegaan met mijn rack (na het best een puinzooi was geworden....)
De hardware !
[afbeelding]
Work in progress
[afbeelding]
[afbeelding]
Als ik later een eigen huis heb en een mooie baan...
Zeker...LightStar schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:33:
Ik heb een dure hobby...., laten we het daar maar op houden.
in de muur.jeka schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:00:
[ Voor 29% gewijzigd door koentje115 op 03-05-2017 22:52 ]
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2