Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 15 ... 123 Laatste
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-06 17:49
Als je weet hoe de leidingen liggen, kun je op de bouwtekeningen wel zien hoeveel meter je nodig hebt. Als je meer dan 100 meter moet hebben, dan is het handiger om twee dozen van 100 te pakken ipv één van 200. Je kunt dan namelijk vrij gemakkelijk twee kabels tegelijk trekken.

Ik heb met de bouwtekeningen van mijn huis beredeneerd dat ik ongeveer 80 meter nodig had. Dus één doos van 100. Ik heb gewoon de trekveer in de loze leiding geduwd om precies te bepalen wat de lengte moet zijn en vervolgens de kabel op de juiste lengte plus wat marge dubbelgevouwen en er een stukje installatiedraad aan vast geknoopt. Zo trek je twee kabels de muur in terwijl je toch maar één rol hebt. En belangrijker: door die vouw en het stukje installatiedraad, trek je aan de hele kabel in plaats van aan een paar adertjes. Het stuk waar je hem geknikt hebt, dat gebruik je natuurlijk niet. Daar knip je hem met een paar centimeter marge weer door.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frietsje
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06 12:56
dreamscape schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:11:
Als je weet hoe de leidingen liggen, kun je op de bouwtekeningen wel zien hoeveel meter je nodig hebt. Als je meer dan 100 meter moet hebben, dan is het handiger om twee dozen van 100 te pakken ipv één van 200. Je kunt dan namelijk vrij gemakkelijk twee kabels tegelijk trekken.

Ik heb met de bouwtekeningen van mijn huis beredeneerd dat ik ongeveer 80 meter nodig had. Dus één doos van 100. Ik heb gewoon de trekveer in de loze leiding geduwd om precies te bepalen wat de lengte moet zijn en vervolgens de kabel op de juiste lengte plus wat marge dubbelgevouwen en er een stukje installatiedraad aan vast geknoopt. Zo trek je twee kabels de muur in terwijl je toch maar één rol hebt. En belangrijker: door die vouw en het stukje installatiedraad, trek je aan de hele kabel in plaats van aan een paar adertjes. Het stuk waar je hem geknikt hebt, dat gebruik je natuurlijk niet. Daar knip je hem met een paar centimeter marge weer door.
Thnx, die tips kan ik ook binnenkort gebruiken, heb nu ook een enkele rol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Je kan er van uitgaan als "regel", dat je ongeveer 15 meter per (enkele) aansluitpunt nodig hebt. Op de begane grond zal dat minder zijn, maar op de bovenste verdieping meer. Maar totaal klopt het "ongeveer" wel.

Wat je ook kan doen als je maar één rol hebt: Er zit nu een trekkoordje in de buis. Knoop daar een trekveer aan vast en trek die veer erdoorheen. Nu heb je een een trekkoord die je in principe kan weggooien. Echter, die trekkoord heeft wel de exacte lengte die je nodig hebt door DIE buis. Dan kan je deze trekkoord als maatstaf gebruiken om twee kabels uit de doos exact af te knippen (neem nog 30 cm extra als reserve).

Ook is het zo, dat op bijna alle kabels tegenwoordig het aantal meters staat. Schrijf op de doos de beginstand. Dan weet je exact hoeveel nog over is, en of je nou nét geen 20 cm te kort komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Anoniem: 203842 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:27:
Ook is het zo, dat op bijna alle kabels tegenwoordig het aantal meters staat. Schrijf op de doos de beginstand. Dan weet je exact hoeveel nog over is, en of je nou nét geen 20 cm te kort komt.
Dat is ook heel handig inderdaad.

Licht offtopic... ik zag die markeringen ook op de slangen van de vloerverwarming die dinsdagochtend in huis gelegd zijn. Dan sta je toch even te kijken dat daar dus honderden meters aan slang in ligt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WietKop
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-07-2020
EDIT

[ Voor 98% gewijzigd door WietKop op 24-03-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
hondapower schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:17:
Als je er 20 nodig hebt in je meterkast dan kun je toch veel beter een net patchpaneel gebruiken?
Eigenlijk ook mijn idee maar het is niet mijn huis en geld.
Daarnaast is het een vrij kleine meterkast dus weet niet of daar de KPN Experia Box, ~16-ish switch en ~16-ish patchpanel inpassen.

Bij een ander huis zal het om een aansluiting of 8 gaan. Heb daar gisteravond wel gemerkt dat op meerdere ethernetpoorten maar 100mbs zit in plaats van de volle gigabit.
Zal dus hoogstwaarschijnlijk wel te maken hebben met de verkeerde RJ-45 stekkers die daar gebruikt zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:11

JoeZuCK

_Fonz > all.

Kleine update. In een paar uurtjes tijd met wat bakken koffie en op ons gemak vooralsnog 4 utp kabels getrokken, 5 inbouw wcd geplaatst en de HMV41 een plekje gegeven. Alles gedaan door Annuk (toffe gast is hij. Je kunt echt met hem lachen). Verwijderd is de vaste telefoonaansluiting.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/mlrbo.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door JoeZuCK op 24-03-2017 20:00 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

captain007 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:25:
[...]

Wat zijn je precieze plannen, dan is het geven van tips of adviezen ook gemakkelijker :) ?

Dan toch maar alvast een algemeen advies. Zelf zweer ik bij het toepassen van patchpanelen voor alle vaste bedrading in huis. Dan hoef je behalve als je ooit weer de boel verbouwt niet meer aan de bekabeling die door de leidingen loopt te klussen en is het risico op beschadigingen nagenoeg nul. Daarnaast zorg dat je kabels met een vaste kern toepast (zie even het kabeltopic welke wel/niet geschikt zijn, want er wordt ook een hoop rotzooi verkocht), want die zijn geschikt om in LSA stroken af te monteren (wordt toegepast in patchpanelen en bij inbouwdozen). Verder is hier in dit topic inspiratie genoeg op te doen over hoe je een mooie netwerksetup kan bouwen in je huis 8).
Ik heb er zelf niet veel kaas van gegeten dus ik zal het verzoek bij de elektricien neerleggen, maar het idee is het volgende:

In de woonkamer wil ik bij de TV twee bedrade aansluitingen t.b.v. een PS4 en een Apple TV.
In de kantoorruimte eveneens 2 bedrade aansluitingen t.b.v. een iMac en een TimeCapsule (voor het Wifi netwerk)

Ik zat te denken aan twee Cat6 inbouwdozen i.v.m. de 1000/1000 verbinding. (zie afb.) In de meterkast komt waarschijnlijk een Zyxel of Fritzbox glasvezel modem/router geleverd door Tweak en een Synology Nas (DS216+)

Dat zijn dus 5 bedrade aansluitingen, dus volgens mij heb ik ook iets van een switch nodig om dit allemaal aan te sluiten.

Suggesties zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://www.patchkast.nl/media/catalog/product/cache/3/image/736x460/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/i/n/inbouw_3_2.jpg_1.jpg

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 14:10
@Destianto Ik zou gewoon dan een simpel patchpaneel welke op de wand kan worden geschroefd (laten) plaatsen in de meterkast en daar de vaste bedrading laten uitkomen. Vervolgens knoop je die met wat kabels aan een switch die je weer doorlust met de router/modem van de provider en klaar is kees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Bedoel je dan een patchpaneel in de meterkast?

Dus via de loze leidingen cat6 kabels laten trekken, in de meterkast monteren op het patchpaneel en in de woonkamer een inbouwdoos toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
@Destianto Ja, precies dat. Dus geen RJ45 stekkers aan de vaste bekabeling gaan laten zetten in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

ik heb het topic even doorgespit op plaatjes en ben onderstaande tegengekomen.

Dus even voor de beeldvorming, die bovenste grijze kabels zijn de Cat6 kabels gemonteerd op het patchpaneel, daarvan zijn de aders gemonteerd op het patchpaneel.

En vanaf daar met RJ45 connectoren waarschijnlijk op een switch gemonteerd, wat vervolgens weer op het modem/router wordt aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/e3f5af887e54b9a9ec2978be8b312ee428062024/?url=http%3A%2F%2Fstatic.computertotaal.nl%2Fuploads%2Fw%2Fa%2Fwa4475vk66uvfvz2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-06 15:58

Younes

Wie, Wat, Waar?

InF.Inc schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 19:58:
Kleine update. In een paar uurtjes tijd met wat bakken koffie en op ons gemak vooralsnog 4 utp kabels getrokken, 5 inbouw wcd geplaatst en de HMV41 een plekje gegeven. Alles gedaan door Annuk (toffe gast is hij. Je kunt echt met hem lachen). Verwijderd is de vaste telefoonaansluiting.

[afbeelding]
Lijkt bijna alsof ik naar mijn eigen meterkast kijk :)

Hoe heb je die 5 ingebouwde stopcontacten gemaakt? Je kan niet zo makkelijk achter het houten bord komen, lijkt me?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meestal, is het bord niet helemaal tot aan het plafond getimmerd. En als je een 78 mm gat boort voor die WCD's, kan je heel makkelijk een kabeltje opvissen die van boven naar beneden wordt gehangen. Klaar.

Wel cool, inbouw WCD's in een meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-06 23:17
Anoniem: 203842 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:08:
Meestal, is het bord niet helemaal tot aan het plafond getimmerd. En als je een 78 mm gat boort voor die WCD's, kan je heel makkelijk een kabeltje opvissen die van boven naar beneden wordt gehangen. Klaar.

Wel cool, inbouw WCD's in een meterkast.
ik dacht (en ik ben maar beperkt deskundig) dat je in een meterkast, vanwege de houten achterwand, geen inbouw wcd mag hebben, maar alleen wcd met een plastic achterkant (ivm warmte/vonken).
Iemand hier met een diploma electro?

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:50

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Jan Smit schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:09:
[...]

ik dacht (en ik ben maar beperkt deskundig) dat je in een meterkast, vanwege de houten achterwand, geen inbouw wcd mag hebben, maar alleen wcd met een plastic achterkant (ivm warmte/vonken).
Iemand hier met een diploma electro?
@Techneut of @Xander weten dat waarschijnlijk wel.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:52
Je mag natuurlijk niet zomaar schakelmateriaal in het hout schroeven, daarvoor gebruik je hollewanddozen. Neem aan dat die geplaatst zijn.

Dan moet je wel plek hebben achter die houten plaat. Hier thuis is dat niet, die zit strak tegen het beton aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fu7C43wr5CwAyGBhZ6ZqF5Eb/full.gif

[ Voor 14% gewijzigd door Xander op 27-03-2017 21:23 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Laat nu net die Attema hollewanddozen gebruikt zijn. Rechts gaat die opbouw er ook af. Komen ook inbouw wcd. En inderdaad, vind het er zelf ook strak uitzien.

Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/camo/e3f5af887e54b9a9ec2978be8b312ee428062024/?url=http%3A%2F%2Fstatic.computertotaal.nl%2Fuploads%2Fw%2Fa%2Fwa4475vk66uvfvz2.png

Digitus patchpaneel? Zo ja, deze komt ook bij mij te hangen met een switch eronder. To be continued.

[ Voor 54% gewijzigd door JoeZuCK op 27-03-2017 22:21 ]

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:11
dreamscape schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:11:

Bedankt voor de goede tips. Ga eens aan het rekenen. Denk aan zo'n 300m, niet goedkoop maar wel ideaal straks. Goede investering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Overigens: het trucje met dubbelgevouwen kabel werkt ook met vier kabels. Draai een stukje installatiedraad om de eerste vouw en pak een paar centimeter verderop de tweede vouw. Dan weer een paar centimeter verder in de trekveer.

Wel je kabels even netjes rechtdraaien en netjes naast elkaar invoeren, dan gaan er vrij gemakkelijk vier Cat6-kabels in een 3/4" buis.

Dat heb ik gisteravond nog even gefixt voor mijn bovenverdieping. Ben alleen vergeten een foto te schieten van het geheel... :X

[ Voor 15% gewijzigd door dreamscape op 27-03-2017 22:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12:45
Younes schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:02:
[...]

Lijkt bijna alsof ik naar mijn eigen meterkast kijk :)

Hoe heb je die 5 ingebouwde stopcontacten gemaakt? Je kan niet zo makkelijk achter het houten bord komen, lijkt me?
@InF.Inc heeft ruim 15cm achter z'n plaat zitten dus ruimte genoeg :)
Xander schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:21:
Je mag natuurlijk niet zomaar schakelmateriaal in het hout schroeven, daarvoor gebruik je hollewanddozen. Neem aan dat die geplaatst zijn.

Dan moet je wel plek hebben achter die houten plaat. Hier thuis is dat niet, die zit strak tegen het beton aan.

[afbeelding]
Die zitten er indd ook netjes in, exact deze dozen.
Stuk flex vanaf de lasdoos rechts boven naar achter het plaatwerk en dan naar de bovenste doos, vanaf daar doorgelust naar onderen (weet het niet het mooiste maar het zwaarste wat er op mag/moet komen is de toekomstige nas).

Binnenkort verder bij @InF.Inc. Dan rechts ook enkele inbouw wcd’s plaatsen ipv de 4-voudige opbouw en de rest van de kabels trekken en dan gaan afmonteren :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
Destianto schreef op maandag 27 maart 2017 @ 20:34:
ik heb het topic even doorgespit op plaatjes en ben onderstaande tegengekomen.
[..]
Ja zoiets zou ik plaatsen. Zeker aangezien je niet al te veel kabels gaat krijgen is het onnodig iets groters te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Voor de benedenverdieping en bovenverdieping heb ik een aantal aansluitingen nodig. Mijn eerste idee is één kabel te trekken tussen twee switches (een boven, een beneden). Mijn huis wordt geen nieuwbouwwoning, voor het jaren-30 huis is het niet zo handig "even" loze leidingen te leggen. Dit als alternatief tegenover alle aansluitingen boven te leggen vanuit één switch beneden.

De situatie wordt dan (USG = router, WO = wall outlet):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MNS7oBY.png

Of is dit af te raden? Ik zit dan met deze aanschaf:

#ProductPrijsSubtotaal
1Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)€ 225,95€ 225,95
1Ubiquiti UniFi US-8€ 127,-€ 127,-
2Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 83,50€ 167,-
1Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router€ 125,-€ 125,-
2Digitus 10" CAT 5e Patch Panel€ 24,99€ 49,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 694,93
Een enkele switch (maar groter) en patchpanel is iets goedkoper, maar die US-16-150W is actief gekoeld en maakt dus lawaai, dat heb ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-06 21:35
mithras schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 08:44:
Een enkele switch (maar groter) en patchpanel is iets goedkoper, maar die US-16-150W is actief gekoeld en maakt dus lawaai, dat heb ik liever niet.
Je kan ook nog de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) kunnen nemen. Scheelt een stuk geld en kan de US8 ook voeding geven, scheelt weer een powerbrick. Nieuwe varianten van de AC Lite en AC LR doen naast 24v ook de af/at standaard, dus kun je alles vanaf je US 8P 60W voeden. Zie \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2 en de Ubiquiti forums.

Voorbeeldje van mijn eigen 10" rack:
Lioen Rack
USG op z'n eigen voeding aan de UPS.
US8P 60W op z'n eigen voeding aan de UPS met 22W poe verbruik.
US8P op at poe van de 60W.
AC Pro 3x op at poe van de 60W

[ Voor 19% gewijzigd door Zandpad op 28-03-2017 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:52
Zandpad schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 10:07:
[...]

Je kan ook nog de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) kunnen nemen. Scheelt een stuk geld en kan de US8 ook voeding geven, scheelt weer een powerbrick. Nieuwe varianten van de AC Lite en AC LR doen naast 24v ook de af/at standaard, dus kun je alles vanaf je US 8P 60W voeden. Zie \[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur - Deel 2 en de Ubiquiti forums.
Voor zover ik heb begrepen uit het Ubiquiti topic is de AC Lite juist nog niet verkrijgbaar is met standaard 48V PoE (in Europa in ieder geval). Als je de standarad PoE wilt gebruiken moet je dus de AC LR kopen. Maar prijsverschil is ook gering, en de LR beloofd in ieder geval op papier een beter bereik. Dus in die zin zou het niet echt een probleem hoeven te zijn (alhoewel de LR wel ietsjes groter is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 14-06 16:37
Xander schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:21:

[afbeelding]
Mag dat helemaal niet of alleen als je dus geen ruimte hebt? Ik heb dit thuis namelijk ook zo afgeleverd gekregen door de elektra man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
supersnathan94 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:38:
[...]

Mag dat helemaal niet of alleen als je dus geen ruimte hebt? Ik heb dit thuis namelijk ook zo afgeleverd gekregen door de elektra man.
Wat bedoel je met "dat"? Schakelmateriaal rechtstreeks in hout gemonteerd zonder inbouwdoos? Dat mag dus helemaal niet.

Dit moet met een inbouwdoos. Als je daar geen plek voor hebt dan moet je het opbouw maken (mét een vlamwerende montageplaat).

Dit is trouwens meer iets voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1. Als je er verder op in wilt gaan kun je dat beter daar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 14-06 16:37
Xander schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 19:45:
[...]

Wat bedoel je met "dat"? Schakelmateriaal rechtstreeks in hout gemonteerd zonder inbouwdoos? Dat mag dus helemaal niet.

Dit moet met een inbouwdoos. Als je daar geen plek voor hebt dan moet je het opbouw maken (mét een vlamwerende montageplaat).

Dit is trouwens meer iets voor Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1. Als je er verder op in wilt gaan kun je dat beter daar doen.
Het is gewoon een standaard opbouw geval zonder brandwerende achterplaat inderdaad. Op zich kan ik het er ook uit halen daar er alleen 1 word gebruikt voor een verdeeldoos (zo'n UPS ding met C14 stekkers). Die kan ik er ook rechtstreeks op zetten. Voor nu vind ik het overigens prima. De kans dat er iets fout gaat is vrij klein daar het in een afgesloten ruimte zit en er maximaal 500W overheen kan gaan (is alleen de netwerk apparatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-06 21:35
RobertMe schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 18:34:
[...]

Voor zover ik heb begrepen uit het Ubiquiti topic is de AC Lite juist nog niet verkrijgbaar is met standaard 48V PoE (in Europa in ieder geval). Als je de standarad PoE wilt gebruiken moet je dus de AC LR kopen. Maar prijsverschil is ook gering, en de LR beloofd in ieder geval op papier een beter bereik. Dus in die zin zou het niet echt een probleem hoeven te zijn (alhoewel de LR wel ietsjes groter is)
Correct maar ze komen er wel aan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:48
Heb hier een tijdje meegelezen maar inmiddels is mijn meterkast redelijk naar wens ingericht, dus tijd voor wat foto's. De eerste foto had ik al gemaakt toen de vorige bewoner er nog woonde. Zoals je kunt zien was dat een goede aanmoediging om er een leuk projectje van te maken. De tweede foto is van toen hij helemaal leeg was.

Voor
Meterkast voor 1Meterkast voor 2

Wat is er gedaan:
Tijdens het verbouwen via de kruipruimte naar alle kamers 1 of meer 19mm pvc-buizen gelegd voor 2x Cat6 per buis en inbouwdozen geplaatst voor we de muren gingen verven. In twee flexibele buizen die er al lagen 1x Cat6 per buis getrokken. Daarna was de meterkast aan de beurt. In onze meterkast zitten aardig wat buizen voor de 3 woningen boven ons (gas, water, elektra, Ziggo en KPN), daardoor was het lastig een goed plekje voor de switch te vinden. Uiteindelijk d.m.v. twee houten blokken aan de linker zijkant kunnen ophangen. Daarnaast nog een extra 4-voudig stopcontact aangelegd, het oorspronkelijke 2-voudige stopcontact iets verplaatst en een plankje voor de server en router gemaakt. Hieronder het resultaat:

Na
Meterkast na 1Meterkast na 2
Meterkast na 3Meterkast na 4
Meterkast na 5

De kabels zouden natuurlijk nog wat netter weggewerkt kunnen worden met kabelgoten, maar het is wat mij betreft net genoeg. Als jullie nog andere suggesties voor verbetering hebben hoor ik ze graag.

Wat zie je op de foto's (van boven naar beneden):

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Heel netjes geworden hoor! Wat een verschil maakt dat hè.

Gevraagd naar opportunities for improvement; ik zie dat je geen vloerbedekking in je meterkast hebt. Dat zou de meterkast wel helemaal 'af' maken!
wmn79 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 13:08:
[KNIP]
Als jullie nog andere suggesties voor verbetering hebben hoor ik ze graag.
[KNIP]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:51
Gister mezelf ook ff een uurtje boos gemaakt met het volgende resultaat

Afbeeldingslocatie: https://s15.postimg.org/7sbd2zbnb/20170403_205358.jpg

Alleen nog ff wat gekleurde kabeltjes aanschaffen eerdaags en netjes alles op kleur doen.

Van boven naar beneden:

HP Thin Client T510, (unifi controller)
Meraki MR18 Accesspoint
Allied Telesys GS8000
PDU
HP Microserver NL36 (Xpenology)
Synology DS213J
Qnap 2bay, type weet ik zo ff niet meer
Meraki MS220-8 Switch
HP ML350P Gen8 (ESXi Cluster)
HP DL380 Gen6 (ESXi Cluster)

[ Voor 34% gewijzigd door bd-casemod op 04-04-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Mooie LackRack hoor!
Ligt daar een HP server op zijn kant? Of zijn dat 2 Gen8 microservers naast elkaar? Zou je willen delen welke hardware je in jouw LackRack hebt? TIA.
bd-casemod schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:24:
Gister mezelf ook ff een uurtje boos gemaakt met het volgende resultaat

[afbeelding]

Alleen nog ff wat gekleurde kabeltjes aanschaffen eerdaags en netjes alles op kleur doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bd-casemod
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:51
GEi schreef op dinsdag 4 april 2017 @ 12:28:
Mooie LackRack hoor!
Ligt daar een HP server op zijn kant? Of zijn dat 2 Gen8 microservers naast elkaar? Zou je willen delen welke hardware je in jouw LackRack hebt? TIA.

[...]
Bijgewerkt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Ik ben helemaal geïnspireerd door al die mooie netwerk opbouwsels en inrichtingen. Ik mag volgende week ook lekker aan de slag. Dan hoef ik hopelijk niet te schilderen van de vrouw 8) . Netwerk is veel belangrijker! >:)

Toch heb ik een paar verificatie vraagjes aan de ervaren vrouwen en kerels op dit forum.

Afbeeldingslocatie: http://www.progamegear.com/netwerkwidodepido.PNG
1. Is het handig om de switch in de meterkast te ontlasten door in de woonkamer en man-cave aparte switches neer te zetten?

2. Tussen de switches en naar de kamers wil ik cat6a gaan leggen. Voor nu overkill maar voor straks niet meer en dan heb ik het al gedaan is mn motivatie.
Is mijn motivatie correct?

3. Dan heb ik dit soort loze-leiding doosjes in de muur.
Afbeeldingslocatie: http://www.progamegear.com/netwerkwidodepido2.jpg
Hier kan ik inbouw rj45 doosjes opschroeven toch?

4. omdat het om een projectbouw huis gaat. liggen de buizen zo efficient mogelijk. Dus idd knikken. Raden jullie mij aan om daarvoor Soepele kabels te gebruiken of kunnen stugge net zo goed. Voor de kamers waar geen switch komt wil ik 2 kabels door de buis trekken. Dat zou toch moeten kunnen of niet?

5. Ik vond op netwekkabel.eu de meest prijsgunstigste kabel 100meter soepel cat6a + 12 poorts patchpaneel en een knipschaar en zo'n push ding. Is dat ook zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Voor vaste installatie moet je stugge kabel gebruiken. Wandcontactdozen en patchpanelen zijn niet geschikt voor soepele kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

1. Een switch hoef je niet te ontlasten. Een beetje potente switch kan het verkeer in jouw woning wel aan. Tenzij je bijzondere wensen / eisen hebt...

2. Cat6 vind ik heel verstandig. Is toekomstbestendig.

3. Check.

4. Géén kabels met soepele kern in de wanden / vloeren / plafonds leggen wanneer dit niet absoluut noodzakelijk is (kan mij geen reden bedenken...). Kabels met vaste kern zijn hier geschikter voor.

5. Kan ik niet zo veel mee. Wanneer je alles wat je noemt een redelijke prijs heeft, dan kun je dat aanschaffen. Ik heb in het verleden ook veel gezocht en vergeleken. Omdat mijn bestelling in de honderden euro's liep (ook elektra spul als schakelmateriaal op het boodschappenlijstje) ben ik uiteindelijk gegaan voor een partij die alles in huis had. Voor het één betaal je dan wat meer, voor het ander wat minder, gratis verzenden (toch drie grote dozen en heel wat gewicht) en onderaan de streep maakt het dan niet zo veel meer uit.

Succes er mee. Worden vast leuke dagen!
widodepido schreef op woensdag 5 april 2017 @ 19:23:
Ik ben helemaal geïnspireerd door al die mooie netwerk opbouwsels en inrichtingen. Ik mag volgende week ook lekker aan de slag. Dan hoef ik hopelijk niet te schilderen van de vrouw 8) . Netwerk is veel belangrijker! >:)

Toch heb ik een paar verificatie vraagjes aan de ervaren vrouwen en kerels op dit forum.

[afbeelding]
1. Is het handig om de switch in de meterkast te ontlasten door in de woonkamer en man-cave aparte switches neer te zetten?

2. Tussen de switches en naar de kamers wil ik cat6a gaan leggen. Voor nu overkill maar voor straks niet meer en dan heb ik het al gedaan is mn motivatie.
Is mijn motivatie correct?

3. Dan heb ik dit soort loze-leiding doosjes in de muur.
[afbeelding]
Hier kan ik inbouw rj45 doosjes opschroeven toch?

4. omdat het om een projectbouw huis gaat. liggen de buizen zo efficient mogelijk. Dus idd knikken. Raden jullie mij aan om daarvoor Soepele kabels te gebruiken of kunnen stugge net zo goed. Voor de kamers waar geen switch komt wil ik 2 kabels door de buis trekken. Dat zou toch moeten kunnen of niet?

5. Ik vond op netwekkabel.eu de meest prijsgunstigste kabel 100meter soepel cat6a + 12 poorts patchpaneel en een knipschaar en zo'n push ding. Is dat ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
thanks Gei
Een andere reden voor meerdere switches is dat ik dan vanuit de mancave (zolder) dan een stuk minder kabels hoe te trekken naar de meterkast.
Bedankt voor de tip voor de soepele kabels. Ga ik dus nu niet doen.

Ik kijk er erg naar uit. Ik ben dol op alles aan alles te verbinden.
GEi schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:25:
1. Een switch hoef je niet te ontlasten. Een beetje potente switch kan het verkeer in jouw woning wel aan. Tenzij je bijzondere wensen / eisen hebt...

2. Cat6 vind ik heel verstandig. Is toekomstbestendig.

3. Check.

4. Géén kabels met soepele kern in de wanden / vloeren / plafonds leggen wanneer dit niet absoluut noodzakelijk is (kan mij geen reden bedenken...). Kabels met vaste kern zijn hier geschikter voor.

5. Kan ik niet zo veel mee. Wanneer je alles wat je noemt een redelijke prijs heeft, dan kun je dat aanschaffen. Ik heb in het verleden ook veel gezocht en vergeleken. Omdat mijn bestelling in de honderden euro's liep (ook elektra spul als schakelmateriaal op het boodschappenlijstje) ben ik uiteindelijk gegaan voor een partij die alles in huis had. Voor het één betaal je dan wat meer, voor het ander wat minder, gratis verzenden (toch drie grote dozen en heel wat gewicht) en onderaan de streep maakt het dan niet zo veel meer uit.

Succes er mee. Worden vast leuke dagen!

[...]

[ Voor 0% gewijzigd door widodepido op 06-04-2017 09:48 . Reden: naam verkeerd gespeld.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
dank je voor de tip..
Xander schreef op woensdag 5 april 2017 @ 20:27:
Voor vaste installatie moet je stugge kabel gebruiken. Wandcontactdozen en patchpanelen zijn niet geschikt voor soepele kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Wellicht is het sowieso verstandig een switch in de jouw mancave te plaatsen. Dit geeft je de vrijheid om wat te klussen, te proberen en om te prikken op zolder zelf, en hoef je niet iedere keer naar benden te lopen om een stekkertje te verplaatsen.
widodepido schreef op donderdag 6 april 2017 @ 09:47:
thanks Gei
Een andere reden voor meerdere switches is dat ik dan vanuit de mancave (zolder) dan een stuk minder kabels hoe te trekken naar de meterkast.
Bedankt voor de tip voor de soepele kabels. Ga ik dus nu niet doen.

Ik kijk er erg naar uit. Ik ben dol op alles aan alles te verbinden.

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 19:49

TheNephilim

Wtfuzzle

Onlangs heb ik ook zelf een netwerkje aangelegd;

- 30 meter CAT 6 outdoor: https://www.netwerkwinkel...-BEL-7965EPE-p_24142.html
- 50 meter CAT 6: https://www.netwerkwinkel...g-50m-EN6U-50-p_2592.html
- 4 keystone jacks, met opbouwdozen ed.
- eenvoudig patchpanel met 12 aansluitingen

Van die 30 meter outdoor kabel heb ik twee aansluitingen in de woonkamer aangelegd, dat loopt door de kruipruimte. Daarnaast nog twee normale kabels naar de zolder aangelegd, waarvan er één weer een verdieping naar beneden gaat en uit komt op de 1e verdiepen, in de gamekamer. In de meterkast komt alles dus samen en heb eigenlijk maar dus maar 4 van de 12 van het patchpanel aansluitingen in gebruik.

Wat betreft de stugge kabel; dat is toch wel eng als je hem dan in de opbouwdoos moet aansluiten :X. Je ontkomt er niet aan om de kabel ook daadwerkelijk te knikken en dat voelt alsof je de boel sloopt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
Top zal eens bij die lui kijken.
TheNephilim schreef op donderdag 6 april 2017 @ 16:42:
Onlangs heb ik ook zelf een netwerkje aangelegd;

- 30 meter CAT 6 outdoor: https://www.netwerkwinkel...-BEL-7965EPE-p_24142.html
- 50 meter CAT 6: https://www.netwerkwinkel...g-50m-EN6U-50-p_2592.html
- 4 keystone jacks, met opbouwdozen ed.
- eenvoudig patchpanel met 12 aansluitingen

Van die 30 meter outdoor kabel heb ik twee aansluitingen in de woonkamer aangelegd, dat loopt door de kruipruimte. Daarnaast nog twee normale kabels naar de zolder aangelegd, waarvan er één weer een verdieping naar beneden gaat en uit komt op de 1e verdiepen, in de gamekamer. In de meterkast komt alles dus samen en heb eigenlijk maar dus maar 4 van de 12 van het patchpanel aansluitingen in gebruik.

Wat betreft de stugge kabel; dat is toch wel eng als je hem dan in de opbouwdoos moet aansluiten :X. Je ontkomt er niet aan om de kabel ook daadwerkelijk te knikken en dat voelt alsof je de boel sloopt :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 19:49

TheNephilim

Wtfuzzle

widodepido schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 09:15:
Top zal eens bij die lui kijken.

[...]
Hier de rest van de bestelling:

- Patchpanel: https://www.netwerkwinkel...L9005-76209S-p_17709.html
- Keystone Jack: https://www.netwerkwinkel...rt-ELN336003-p_11363.html
- Draagring en centraalplaat: https://www.netwerkwinkel...k-Wit-PAWA-1-p_17675.html
- Opbouwbak: https://www.netwerkwinkel...laat-Wit-PAWO-p_3403.html

Heb ook een kant en klare coax-kabel van de meterkast, onder de vloer door, naar de plek getrokken waar de TV staat. De vorige bewoners hadden meerdere malen wat doorgelust, maar één goede kabel van meterkast naar TV leek me beter: https://www.netwerkwinkel...t-15m-69415P-p_15738.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-06 20:04

Quindor

Switching the universe....

Als volgende deel van de Home Networking video serie die ik aan het maken ben ik heb ik weer een nieuwe aflevering. Stapje voor stapje kom ik eindelijk dichterbij het inrichten van het kantoor en het patckrack, etc.

In deze video hebben we het over het afmonteren van CAT7 kabel in een Keystone jack, deel 2 komt er ook aan en daarin werk ik het af in een wandcontactdoos.

Comments altijd welkom! :)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Laatst online: 14:57
Quindor schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 20:43:
Als volgende deel van de Home Networking video serie die ik aan het maken ben ik heb ik weer een nieuwe aflevering. Stapje voor stapje kom ik eindelijk dichterbij het inrichten van het kantoor en het patckrack, etc.

In deze video hebben we het over het afmonteren van CAT7 kabel in een Keystone jack, deel 2 komt er ook aan en daarin werk ik het af in een wandcontactdoos.

[video]

Comments altijd welkom! :)
Knip die 3 minuten aan het eind er even af... :/

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Quindor Bestaan cat7 patchkabels.
Verder die laatste minuten zwart beeld...

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Oh, huh? Ik weet niet zo goed hoe die lege minuten video erin zijn gekomen, dat fix ik eventjes!

Verder is CAT7 een wat lastige standaard. Het is deels wel, deels niet officieel. Het is in principe een soort van opgevoerde CAT6A. Het grootste verschil is dat in plaats van de hele kabel in een shield te wikkelen dat nu per paar een shield is aangebracht wat de signaal kwaliteit nog verder verbeterd. Ze noemen dat PIMF (Pair in Metal Foil).

Echter kun je ook PIMF kabels in CAT6A uitvoering krijgen, alleen de hoeveelheid Mhz die de kabel kan dragen is dan lager.

Een beetje verwarrend wellicht. Echter is de meerprijs van PIMF CAT7 tegenover CAT6A om aan te leggen marginaal dus vandaar dat ik voor CAT7 ben gegaan.

Qua patch kabels zal het minder uitmaken, ik gebruik zelf PIMF CAT6A kabels van logilink voor alles. Daar staat CAT6A op aangezien dat officieel de hoogste standaard is tot CAT8 goed verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Grounden jullie SFTP kabel eigenlijk? Lees hier wel eens over mensen die gelijk dat toepassen maar vraag me af of ze het wel goed toepassen. Je moet het aan een kant aan aarde leggen. Zit me af te vragen of de socket op de computer met chassis en dus de aarde verbonden is. Anders moet je je patch paneel aarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Ik heb mijn patch panel geaard aan mijn switch met interne voeding en gnd aansluiting. Niet echt nagedacht of dat nou per se nodig is, maar beiden hadden er een aansluiting voor, dus ik heb het maar aangesloten :)

Moet wel nog een betere aarde gaan regelen, maar dat geldt voor het hele huis. Aarde vanuit de groepenkast zit op de hoofdwaterleiding. Binnenkort wordt elektra gesaneerd en verzwaard en dan slaan we meteen een nieuwe aardpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
Vandaag voor het eerst aan de slag.
Beetje balen van de layout. Aan de rechter kant waar alle loze leidingen en glasvezel uitkomen is helemaal vol.
Afbeeldingslocatie: http://www.progamegear.com/wido_mk1.jpg

Om dan effe snel de router en modem op te hangen ziet er dan zo uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.progamegear.com/wido_mk2.jpg

Dat wordt dus wel een dingetje.
Ben van plan om de loze leiding buizen in te korten tot de rode streep, en daaronder een plank ofzo te maken om alle leidingen te leiden naar de patch panel. en vervolgens naar de router.
Afbeeldingslocatie: http://www.progamegear.com/wido_mk3.jpg

Wat vinden jullie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
widodepido schreef op maandag 10 april 2017 @ 23:25:
Ben van plan om de loze leiding buizen in te korten tot de rode streep, en daaronder een plank ofzo te maken om alle leidingen te leiden naar de patch panel. en vervolgens naar de router.
[afbeelding]

Wat vinden jullie?
Plafond even eruit halen, leidingen inkorten tot boven het plafond en alles vervolgens links naar beneden laten komen.

Kun je ook meteen een WCD aan de linkerkant van de kast regelen.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 11-04-2017 05:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
Wat is de beste manier om die leidingen in te korten?
Xander schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 05:52:
[...]

Plafond even eruit halen, leidingen inkorten tot boven het plafond en alles vervolgens links naar beneden laten komen.

Kun je ook meteen een WCD aan de linkerkant van de kast regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
widodepido schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:57:
[...]
Uit de klemmetjes halen en dan afknippen met een buizenschaar, maar die zijn voor de gewone consument eigenlijk veel te duur. Met een klein ijzerzaagje werkt het ook. Wel even de randjes goed afbramen daarna.

En wat LAN betreft: acht poorten van mijn switch gaan in het nieuwe huis gewoon direct naar acht poorten van mijn patch panel. Van de nummers weet ik wat waarheen gaat, dus ik hoef niets te onderscheiden met kleuren bekabeling of zo. Dus oppert mrs. dreamscape "Ja, alle kleuren van de regenboog!". En zo geschiedde:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/zZYGtuI.jpg
Tien verschillende kleurtjes CAT6 kabels van 25 cm. Om de 'WAF' van het patchpanel wat te verhogen. :)

Al is het wel storend dat die roze een kleurloze stekker heeft terwijl de anderen allemaal rode stekkers hebben...

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 11-04-2017 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

masauri

aka qwybyte

dreamscape schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:04:
[...]
En wat LAN betreft: acht poorten van mijn switch gaan in het nieuwe huis gewoon direct naar acht poorten van mijn patch panel. Van de nummers weet ik wat waarheen gaat, dus ik hoef niets te onderscheiden met kleuren bekabeling of zo. Dus oppert mrs. dreamscape "Ja, alle kleuren van de regenboog!". En zo geschiedde:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/zZYGtuI.jpg
Tien verschillende kleurtjes CAT6 kabels van 25 cm. Om de 'WAF' van het patchpanel wat te verhogen. :)

Al is het wel storend dat die roze een kleurloze stekker heeft terwijl de anderen allemaal rode stekkers hebben...
Is het niet zwart, grijs, wit en dan de rest van kleuren in die volgorde? :+ O-)

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
masauri schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 11:15:
[...]

Is het niet zwart, grijs, wit en dan de rest van kleuren in die volgorde? :+ O-)
Eigenlijk wel ja. Maar dat laat ik lekker aan mijn vriendin over.

Dan mag ze meteen bedenken welke kleuren steeds per twee bij elkaar passen, want mijn patchpanel heeft zo'n indeling:
code:
1
1 2 3 4 5 6 7 8

Terwijl mijn switch zo'n indeling heeft:
code:
1
2
1 3 5 7    9 11 13 15
2 4 6 8   10 12 14 16

En nee, ze gaan niet op een rij met alleen even of oneven aansluitingen. Daar zijn mijn OCD senses het niet mee eens:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach, eenmaal aangesloten, en het werkt, dan maakt het niets uit wat voor kleur het is. Als het maar goed gedocumenteerd is of "logisch" is opgebouwd. Dus bv. patchpaneel nummer 4 gaat naar poort 4 van de switch.

En als je een L3 switch hebt met VLAN's, dan gaat het op een heel andere manier met nummers etc.... Dan maakt de nummer op het paneel niets uit.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 11-04-2017 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
widodepido schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 10:57:

[...]
PVC leidingen kun je inkorten met een buizenschaar of ijzerzaagje. Wel oppassen als er al kabel in zit dat je die niet beschadigt natuurlijk.

Maar kijk eens boven dat plafond, het zou me verbazen als die leidingen van de zijwand zo rechtstreeks het betondek in schieten. Daar zit waarschijnlijk al een mofje tussen. Dan zou je het zo los kunnen trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Initieel mooi opgeleverde meterkast door de aannemer. Ziet er netjes uit. Inclusief plafonnetje. Echter niet praktisch ingericht.
Plafond zou ik er uit halen. Loze leidingen rechts zou ik ook tot boven het plafonnetje inkorten. Boven de meterkast, zo hoog mogelijk, zou ik een 19 inch beugel maken. Minimaal 4u hoog. Hier de kabels die voor de loze leidingen zijn bedoeld laten uitkomen en prikken in je patch panel. Switch er onder en de vrouw haar ding laten doen (uiteraard nadat jij hebt gedicteerd welke nummers met elkaar moeten worden verbonden...). Wandcontactdozen kan je dan ook hoog en naast je rack maken. Ik zie wel mogelijkheden in zo een maagdelijke meterkast :) . O ja, en vergeet de vloerbedekking niet; om het helemaal af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 20:16
Ik begin binnenkort ook met het aansluiten van mijn thuisnetwerk in de nieuwbouwwoning.
Momenteel al een eerste legplank gemonteerd om wat materiaal op te stockeren.

Bedoeling is dat ik de stugge CAT6 monteer op een patchpaneel en van daaruit mijn netwerk ga opzetten.
Heb momenteel dit reeds liggen:
- Ubiquiti UniFi EdgeRouter X
- Netgear 8p switch (unmanaged)
- Netgear 5p switch (unmanaged)
- 1x Ubiquiti UniFi AP Lite

Voor het patchpaneel denk ik deze aan te schaffen: https://netwerkproducten....orts-zwart-p-4301301.html

Heb wel wat meer kabels dan 12, maar kan later nog een 12p patchpaneel aanschaffen.
Foto's voor de start volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
Yep, sprak net installateur. Alles moet weer op de kop.
idd plafond kan er af. daar boven stoppen de buizen en gaat het over in flexibele buizen. Ruimte zat om de hele handel naar links te plaatsen.
Nu komt er links naast nog een krachtstroom stuk bij met 3 fasen, (zonne panelen),
Heb net een patch paneeltje (logilink) gekocht met 12 poorten die niet 19" is. en ook geen verleng stukjes heeft.
Nu effe een plank maken waar ik alles op schroef. in het bovenste deel van de kast zetten. en dan zit alles er op.
En idd lozeleidingen stoppen bij het plafond en kabel direct naar patchpanel. En door naar router >> modem.
GEi schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 13:05:
Initieel mooi opgeleverde meterkast door de aannemer. Ziet er netjes uit. Inclusief plafonnetje. Echter niet praktisch ingericht.
Plafond zou ik er uit halen. Loze leidingen rechts zou ik ook tot boven het plafonnetje inkorten. Boven de meterkast, zo hoog mogelijk, zou ik een 19 inch beugel maken. Minimaal 4u hoog. Hier de kabels die voor de loze leidingen zijn bedoeld laten uitkomen en prikken in je patch panel. Switch er onder en de vrouw haar ding laten doen (uiteraard nadat jij hebt gedicteerd welke nummers met elkaar moeten worden verbonden...). Wandcontactdozen kan je dan ook hoog en naast je rack maken. Ik zie wel mogelijkheden in zo een maagdelijke meterkast :) . O ja, en vergeet de vloerbedekking niet; om het helemaal af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
Waarom niet direct cat6a? dan ben je mooi klaar voor de toekomst.
realstiner schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 13:57:
Ik begin binnenkort ook met het aansluiten van mijn thuisnetwerk in de nieuwbouwwoning.
Momenteel al een eerste legplank gemonteerd om wat materiaal op te stockeren.

Bedoeling is dat ik de stugge CAT6 monteer op een patchpaneel en van daaruit mijn netwerk ga opzetten.
Heb momenteel dit reeds liggen:
- Ubiquiti UniFi EdgeRouter X
- Netgear 8p switch (unmanaged)
- Netgear 5p switch (unmanaged)
- 1x Ubiquiti UniFi AP Lite

Voor het patchpaneel denk ik deze aan te schaffen: https://netwerkproducten....orts-zwart-p-4301301.html

Heb wel wat meer kabels dan 12, maar kan later nog een 12p patchpaneel aanschaffen.
Foto's voor de start volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 20:16
De kabels liggen er al...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik zit te twijfelen over cat5e bekabeling (dat ik nog heb) en Cat6 aan te schaffen. Is relatief gemakkelijk te vervangen als het in de toekomst nodig is. Wat is nu eigenlijk het verschil in de praktijk tussen cat5e en Cat6 bekabeling. Wat merk ik ervan met mijn tweak 1gbit en gbit netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:55
widodepido schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 14:16:
Yep, sprak net installateur. Alles moet weer op de kop.
idd plafond kan er af. daar boven stoppen de buizen en gaat het over in flexibele buizen
Da's dan weer eeuwig zonde. Hoop voor je dat het 19mm buizen zijn, anders wordt het nog een hele toer om de bekabeling er in te krijgen, zeker als je er twee per buis in wilt hebben en iets meer dan cat 5e wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
zijn 16mm buizen. de kabels zijn 6mm dus fingers crossed. Heb al talk poeder ingeslagen.
Out.of.Control schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 17:10:
[...]

Da's dan weer eeuwig zonde. Hoop voor je dat het 19mm buizen zijn, anders wordt het nog een hele toer om de bekabeling er in te krijgen, zeker als je er twee per buis in wilt hebben en iets meer dan cat 5e wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Out.of.Control schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 17:10:
[...]

hier ook. Van het weekend cat 6a kabels getrokken. Bleken allemaal 16 mm buizen te zijn. Heb het niet eens geprobeerd om er 2 doorheen te trekken. Balen balen balen. Wilde door elke buis eigenlijk 2 kabels trekken.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

koelkast schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 17:06:
Ik zit te twijfelen over cat5e bekabeling (dat ik nog heb) en Cat6 aan te schaffen. Is relatief gemakkelijk te vervangen als het in de toekomst nodig is. Wat is nu eigenlijk het verschil in de praktijk tussen cat5e en Cat6 bekabeling. Wat merk ik ervan met mijn tweak 1gbit en gbit netwerk?
Cat5e zou in theorie ook die 1000mbit moeten halen. Wellicht ga je dat toch wel merken zonder cat 6

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Cat5e haalt gigabit. Cat 6a haalt 10 gigabit, maar is lastig verwerkbaar. Cat6 is voor thuis een prima alternatief: haalt hoge snelheid op de korte afstanden in een woonhuis (niet meer op 80 meter of zo) en is een slag dunner. Ik heb moeiteloos 4x cat6 in een 19mm buis getrokken. Ze passen zelfs met 4 in een 16mm pijp, maar alleen door ze perfect recht in te voeren en zonder bochten.

3x cat6 in 16mm zou ik wel aandurven, tenzij veel bochten in te snel in elkaar gestampte nieuwbouw - dan max. 2 stuks...

Voorlopig is cat5e ook prima voor thuis, maar als het gaat om 'futureproof' is 6 net wat beter. 6a en 7 is voor thuis nog echt overkill, dus alleen doen 'omdat het kan' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• widodepido
hoe dik waren jouw kabels?
Sircuri schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 21:46:
[...]

hier ook. Van het weekend cat 6a kabels getrokken. Bleken allemaal 16 mm buizen te zijn. Heb het niet eens geprobeerd om er 2 doorheen te trekken. Balen balen balen. Wilde door elke buis eigenlijk 2 kabels trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-06 19:24
koelkast schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 17:06:
5e max 1 gbit
6(a) is max 10 gbit

Is maar net wat je verwacht nodig te hebben in de toekomst. Op dit moment is er vrijwel geen consumenten apparatuur die standaart (betaalbaar) 10 gbit heeft als aansluiting. En voor streamen van bijvoorbeeld 4k content heb je bij lange na ook geen gbit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
widodepido schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:47:

[...]
Als jij deze kabels haalt: UTP kabel Belden cat.6 grijs 7965E doos 100 Meter
Dan passen er met gemak 2 Cat6 kabels Door een 5/8" (16mm) buis heen (mits niet teveel (scherpe) bochten)
Weet niet hoeveel meter je nodig bent maar anders kan het makkelijk zijn als je 2 dozen bestelt als je 2 kabels per buis wilt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Dat is ook de kabel die ik hier heb. Voor een kort recht stuk in de meterkast passen ze dus ook met 4 in een 16mm.

Afhankelijk van bochten onderweg moet 2 zeker lukken en misschien zelfs 3.

On a sidenote: ik heb die bestelde gekleurde patchkabels binnen en blijkbaar heb ik niet goed opgelet. Het is namelijk CCA spul. Op de website stond inderdaad niet '100% koper'. Niet gezien met mijn door verbouwing ietwat drukke hoofd.
Heb nog geen tijd om te testen, dus wat denken jullie: zou dat op 25cm een issue zijn? Of gaat dat op die lengte gewoon braaf gigabit doorgeven...

Of toch maar terugsturen, want dit voldoet niet aan cat6 specs...

[ Voor 54% gewijzigd door dreamscape op 12-04-2017 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

widodepido schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 23:47:

[...]
Ook 6mm zie ik nu. Had ik dus gewoon moeten proberen. Wellicht dat ik de kabels opnieuw trek.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Op die lengte zal je denk ik de gigabit wel halen.
Maar puur uit principe zou ik ze terugsturen en wijzen op het feit dat ze niet duidelijk zijn geweest in de omschrijving. Dat je 100% koper wilt, en welke andere patchkabels die zij aanbieden wel in aanmerking komen. Dan kan je daar, binnen jouw budget, een keuze uit maken. Ook met een eventueel gebruik in de toekomst met PoE, wil je ook niet via CCA-kabels aansluiten. In uiterste geval elders bestellen.
dreamscape schreef op woensdag 12 april 2017 @ 08:38:
Dat is ook de kabel die ik hier heb. Voor een kort recht stuk in de meterkast passen ze dus ook met 4 in een 16mm.

On a sidenote: ik heb die bestelde gekleurde patchkabels binnen en blijkbaar heb ik niet goed opgelet. Het is namelijk CCA spul. Op de website stond inderdaad niet '100% koper'. Niet gezien met mijn door verbouwing ietwat drukke hoofd.
Heb nog geen tijd om te testen, dus wat denken jullie: zou dat op 25cm een issue zijn? Of gaat dat op die lengte gewoon braaf gigabit doorgeven...

Of toch maar terugsturen, want dit voldoet niet aan cat6 specs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 13:47
dreamscape schreef op woensdag 12 april 2017 @ 08:38:

Annuk schreef op woensdag 12 april 2017 @ 07:49:
[...]

Als jij deze kabels haalt: UTP kabel Belden cat.6 grijs 7965E doos 100 Meter
Dan passen er met gemak 2 Cat6 kabels Door een 5/8" (16mm) buis heen (mits niet teveel (scherpe) bochten)
Weet niet hoeveel meter je nodig bent maar anders kan het makkelijk zijn als je 2 dozen bestelt als je 2 kabels per buis wilt trekken.
Kan ik bevestigen. Vorige week ook deze kabel dubbel door een 5/8" buis getrokken. Vanaf de slaapkamer naar meterkast en daar zitten minimaal 2 90° bochten in.

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door Qosmic op 12-04-2017 15:09 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Loze leidingen waren toch wat duurder dan gehoopt.
Dus maar plan opgevat om een 40 mm gladde buis tussen meterkast en technische ruimte te trekken.

Daar moet ik toch wel stuk of 6 CAT6a kabels door kunnen krijgen ?
Dat kan wel van switch naar switch over 1 verbinding, echter buiten sensor signaal kan ik eventueel wel in 1 draad transporten over elke keer een aderpaar, maar wellicht toch beter om voor elke sensor maar over een normal draad te gaan (en maar 2 van de 8 gebruiken) vanwege overspraak.

Wel kort gezocht maar vindt alleen maar 16, 19 en 25 mm buizen waar mensen schijven hoe veel draden ze er door krijgen. Wellicht dat iemand hier het zo weet ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
jacovn schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:07:
Dus maar plan opgevat om een 40 mm gladde buis tussen meterkast en technische ruimte te trekken.

Dat kan wel van switch naar switch over 1 verbinding, echter buiten sensor signaal kan ik eventueel wel in 1 draad transporten over elke keer een aderpaar, maar wellicht toch beter om voor elke sensor maar over een normal draad te gaan (en maar 2 van de 8 gebruiken) vanwege overspraak.

Wel kort gezocht maar vindt alleen maar 16, 19 en 25 mm buizen waar mensen schijven hoe veel draden ze er door krijgen. Wellicht dat iemand hier het zo weet ?
Door 19mm buis kunnen met beetje moeite (en rechte buis zonder bochten) al 4x Cat6 kabels heen, dus verwacht door 25mm wel al zonder problemen 6 stuks, laat staan door 40mm buis, daar passen er me dunkt ook wel stuk of 10 door (eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd, zal ff kijken of ik er de hand aan kan leggen dan probeer ik ff voor je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
thx, meterkast en technische ruimte zitten boven elkaar, met een koof op 1e verdieping. Dus dat kan zelfs een rechte buis zijn.
Er stond dat er 4 of 6 keer connectie tussen meterkast en technische ruimte komt.

Liever maar 8 a 12 x dan kan hij alles in huis op de dichts bijzijnde ruimte uit laten komen. (meterkast, tech ruimte BG or tech ruimte 2 hoog)
Dan kan ik doorpatchen als ik wil.

Wilde alle camera's liefste op aparte POE switch hebben op 2 hoog, maar het leek nogal duur te worden alle BG kabels naar 2 hoog te leggen (kan het me niet echt voorstellen als er een brede kabelschacht tussen meterkast en 2 hoog zit) Heb weinig zin om in 3 ruimtes een POE switch voor camera's dedicated neer te zetten.

Dan maar alles POE en verdelen. 8 of 16 poort switches zijn nog te betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 15-04-2017 21:44 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Quindor

Aan het eind zeg je dat je gemaakte kabel binnen een beperkte lengte geschikt is voor 10Gbps, maar met cat7 is dat toch veel langer? Of heb ik iets gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
jacovn schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:07:

ik heb thuis 25mm buis gelegd, daar past 4x cat7+ koka799 in, maar enkel indien gelijk eringelegd, achteraf bijtrekken is 4x al lastig maar moet doenbaar zijn indien maar 2 goede bochten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

T.Kreeftmeijer schreef op zondag 16 april 2017 @ 07:20:
@Quindor
[video]
Aan het eind zeg je dat je gemaakte kabel binnen een beperkte lengte geschikt is voor 10Gbps, maar met cat7 is dat toch veel langer? Of heb ik iets gemist?
Ja klopt. De reden dat ik dat zeg is omdat ik 10Gbps nog niet getest heb over mijn verbindingen heen (kaarten zijn binnen!) en daardoor dus een slag achter de hand houd. Beetje onnodig wellicht aangezien de gebruikte materialen en methode van monteren alles geschikt zou moeten maken voor 10Gbps tot 100 meter!. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dust-E
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-06 14:48
@Quindor

Ik zou wel eens je meterkast willen zien voor inspiratie en een setup daarvan. Kan dit mogelijk gemaakt worden? Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Dust-E schreef op maandag 17 april 2017 @ 09:15:
@Quindor

Ik zou wel eens je meterkast willen zien voor inspiratie en een setup daarvan. Kan dit mogelijk gemaakt worden? Alvast bedankt.
Hij heeft zijn LAN naar een andere plek. Zie zijn Walkthrough.

@Quindor Ik hoop dat je snel een full walkthrough kan maken. Ik ben benieuwd hoe alles er nu uitziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

Nu we de smaak te pakken hadden hebben we rechts ook meteen maar 3 inbouw wandcontactdozen geplaatst ipv de opbouwdoos. Het is klaar! Voorlopig dan .. Op de to do lijst staan een NAS, AP en een betere router. Wat nu betreft ben ik erg content met het werk dat @Annuk geleverd heeft. Klasse! Wat zien we: Rechts de Hirschmann HMV41 signaalversterker, daarboven glasvezel (waarvan ik me afvraag waarom ik eigenlijk niet overstap naar Telfort 200/200 glasvezel voor 55 pm (nu ik bij Ziggo 150/15 zit voor hetzelfde geld).. Maar ja, nooit te klagen gehad vooralsnog en kom er nu pas achter (nadat ik opnieuw internetpostcodecheck doe) dat Telfort dit op mijn adres biedt. Voorheen was dat veel duurder...

Daarnaast de modem (wat op een erg krap plekje zit, maar het past nét).

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/10igle0.jpg

Van daaruit gaat er een UTP kabel dat practisch net lang genoeg is naar de router aan de linkerkant. Bedoeling is dat ik daar nog een andere kabel voor haal die ik ook bovenlangs trek en via de goot weer naar beneden.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/ur8dy.jpg

Wat zien we hier. Onder de router de Hue Bridge. Boven de router de switch en daar weer boven het patchpaneel.

Alles afgemonteerd op Gira spul:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/24lpto2.jpg

5 inbouwdozen, waarvan 2 dubbel utp en 3 coax/utp.

Ik ben een tevreden man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@InF.Inc@Annuk
Netjes! :Y
Goed idee van de rj45/F. Ik heb dat met rj45/rj11 voor de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:45:
@InF.Inc@Annuk
Netjes! :Y
Goed idee van de rj45/F. Ik heb dat met rj45/rj11 voor de telefoon.
Je moet iets hè als @InF.Inc (ook) nog ziggo gebruikt voor tv.
Ik zou persoonlijk nooit meer rj11 plaatsen maar dan sws rj45.
Die kan je ook netjes op een patchpaneel afpatchen, en je knijpt aan een standaard telefoon kabeltje (Cat3) aan de ene kant rj45 en aan de andere kant rj45 (deze maak je dus 2x). Zo kan je evt je huistelefoon ook altijd verplaatsen. Ff ompatchen en klaar is Annuk ;)

edit
Het enige jammere is nu de stekker van de hue-bridge. (Zie links de witte stekker)
Die zit net weer 90° gedraaid met zijn trafo ten overstaande van de andere trafo's.
Misschien nog eens even x 1 WCD een slag draaien speciaal voor die trafo. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Annuk op 17-04-2017 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ik had nog 20 meter cat3, dus daarom. Verder had ik anders gewoon cat5e/6 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 13:47
InF.Inc schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:40:
Nu we de smaak te pakken hadden hebben we rechts ook meteen maar 3 inbouw wandcontactdozen geplaatst ipv de opbouwdoos. Het is klaar! Voorlopig dan .. Op de to do lijst staan een NAS, AP en een betere router. Wat nu betreft ben ik erg content met het werk dat @Annuk geleverd heeft. Klasse! Wat zien we: Rechts de Hirschmann HMV41 signaalversterker, daarboven glasvezel (waarvan ik me afvraag waarom ik eigenlijk niet overstap naar Telfort 200/200 glasvezel voor 55 pm (nu ik bij Ziggo 150/15 zit voor hetzelfde geld).. Maar ja, nooit te klagen gehad vooralsnog en kom er nu pas achter (nadat ik opnieuw internetpostcodecheck doe) dat Telfort dit op mijn adres biedt. Voorheen was dat veel duurder...

Daarnaast de modem (wat op een erg krap plekje zit, maar het past nét).

[afbeelding]

Van daaruit gaat er een UTP kabel dat practisch net lang genoeg is naar de router aan de linkerkant. Bedoeling is dat ik daar nog een andere kabel voor haal die ik ook bovenlangs trek en via de goot weer naar beneden.

[afbeelding]

Wat zien we hier. Onder de router de Hue Bridge. Boven de router de switch en daar weer boven het patchpaneel.

Alles afgemonteerd op Gira spul:

[afbeelding]

5 inbouwdozen, waarvan 2 dubbel utp en 3 coax/utp.

Ik ben een tevreden man.
Netjes!! Erg chic hoor die inbouwdozen in je meterkast :9~

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK

JoeZuCK

_Fonz > all.

@rens-br @DeerDitch @T.Kreeftmeijer Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Annuk schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 17:12:
[...]

Door 19mm buis kunnen met beetje moeite (en rechte buis zonder bochten) al 4x Cat6 kabels heen, dus verwacht door 25mm wel al zonder problemen 6 stuks, laat staan door 40mm buis, daar passen er me dunkt ook wel stuk of 10 door (eerlijk gezegd nog nooit geprobeerd, zal ff kijken of ik er de hand aan kan leggen dan probeer ik ff voor je).
Zouden 3 cat6 kabels door een 19 mm buis passen met 2 van deze bochten?
Afbeeldingslocatie: http://images.elektrototaalmarkt.nl/pimg/137924_productfoto_vergroting_product4137924/0/vergroting/wavin-cr-bocht-137924.jpg
Zoals je waarschijnlijk al in het andere topic hebt gelezen ben ik bezig met een wandgoot, nu wil ik het stuk tussen MC en K40 uitvoeren met 19 mm buis.
En kunnen er 3 cat6 kabels door een P25 goot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06 08:41
Op Tweakers is ook overal een topic voor :P

Ik ben dus een nieuw huis aan het bouwen en in de meterkast komen zo'n 20 UTP CAT6 kabels uit.

Deze wil ik eigenlijk wel netjes weg laten werken in een patchpanel.

Welke gebruiken jullie het liefst :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Grolsch schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:19:
Leuk toch?
Ik ben dus een nieuw huis aan het bouwen en in de meterkast komen zo'n 20 UTP CAT6 kabels uit.

Het best maak je een 19" paneel met een 19" switch en andere apparatuur, mocht dat niet lukken, dan heb je ook deze panelen voor aan de muur.
Ik heb zelf een mini 10" ding, maar voor meer dan poorten is dat niet geschikt, want bijna geen spul ervoor.

Bij mij gaan de werkzaamheden in volle gang, nouja de voorbereidingen dan...We willen door het plafond een stuk of 4/5/6 19 mm buizen maken, nu moeten er dus gaten geboord worden. Iemand hier dier daar ervaring mee heeft en wat tips kan geven?
Het is gewoon beton, zoals op deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/userpix/12496_betonplaten_1.jpg
Ik denk zelf dat we zo'n boor als dit nodig hebben: https://www.praxis.nl/ger...boor-20-0-x-300mm/5289925

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 17:07:
[...]

Zouden 3 cat6 kabels door een 19 mm buis passen met 2 van deze bochten?
[afbeelding]
Zoals je waarschijnlijk al in het andere topic hebt gelezen ben ik bezig met een wandgoot, nu wil ik het stuk tussen MC en K40 uitvoeren met 19 mm buis.
En kunnen er 3 cat6 kabels door een P25 goot?
Afhankelijk van welke kabels precies moet dat met een beetje moeite wel passen ja, dit zijn gelukkig geen scherpe bochten :)
en hoop voor je dat er niet 2 van die bochten aan elkaar zitten (in een U-vorm dus) want dan wordt het wel lastiger ;)
Grolsch schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 20:19:

Ik denk dat je dan uitkomt op een 19" paneeltje als je alles in 1 paneel wilt houden @Grolsch, of je zou anders evt. 2x 12poorts desktop paneel kunnen gebruiken als je dat wilt.
En anders dus iets als dit: https://netwerkproducten....lorganiser-p-3850000.html
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:12:

Bij mij gaan de werkzaamheden in volle gang, nouja de voorbereidingen dan...We willen door het plafond een stuk of 4/5/6 19 mm buizen maken, nu moeten er dus gaten geboord worden. Iemand hier dier daar ervaring mee heeft en wat tips kan geven?
Het is gewoon beton, zoals op deze foto:
[afbeelding]
Ik denk zelf dat we zo'n boor als dit nodig hebben: https://www.praxis.nl/ger...boor-20-0-x-300mm/5289925
voor 19mm buizen inderdaad een 20mm boor gebruiken, maar zoek aub een goede boor, bij voorkeur 4-snijdend en een effectieve lengte van minstens 20cm (liever langer).
Kijk/zoek op internet ff naar Rotec of Heller boren als je goede wilt hebben, en niet zo'n knaken ding v/d gamma/praxis/karwei e.d. in de stanley of sencys uitvoeringen o.i.d.

[ Voor 23% gewijzigd door Annuk op 18-04-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Annuk schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:13:
[...]

Afhankelijk van welke kabels precies moet dat met een beetje moeite wel passen ja, dit zijn gelukkig geen scherpe bochten :)
en hoop voor je dat er niet 2 van die bochten aan elkaar zitten (in een U-vorm dus) want dan wordt het wel lastiger ;)
We zijn nog een beetje aan het passen en meten, maar we moeten even kijken hoe precies, dit is het idee:
buizen woonkamer
(Bovenste lijn is plafond, onderste de buis).
Waarschijnlijk ontkomen we er niet aan om flexibele buis te gebruiken om alles een beetje netjes te krijgen...
Annuk schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:13:
voor 19mm buizen inderdaad een 20mm boor gebruiken, maar zoek aub een goede boor, bij voorkeur 4-snijdend en een effectieve lengte van minstens 20cm (liever langer).
Kijk/zoek op internet ff naar Rotec of Heller boren als je goede wilt hebben, en niet zo'n knaken ding v/d gamma/praxis/karwei e.d. in de stanley of sencys uitvoeringen o.i.d.
Zullen we doen :) We gaan waarschijnlijk alles bij de groothandel bestellen, maar bedankt voor de tip van het merk.

[ Voor 26% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 18-04-2017 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:19:
[...]

We zijn nog een beetje aan het passen en meten, maar we moeten even kijken hoe precies, dit is het idee:
[afbeelding]
(Bovenste lijn is plafond, onderste de buis).
Waarschijnlijk ontkomen we er niet aan om flexibele buis te gebruiken om alles een beetje netjes te krijgen...
8)7 8)7 8)7
GEEN FLEX gaan gebruiken als je er ook data door wilt krijgen.. iets met veel vloeken tieren en schelden.
Als je echt niet anders kan zorg dan dat je op z'n minst de gladde/gecoate flex hebt, en ook in 19mm uitvoering!!

Ik wens je alvast veel succes met je flexbuis... mij niet gezien :+ .. dan alles maar netjes buigen met de buigveer, is iets meer werk maar daarna zoveel fijner, beter en makkelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Annuk schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:28:
[...]

8)7 8)7 8)7
GEEN FLEX gaan gebruiken als je er ook data door wilt krijgen.. iets met veel vloeken tieren en schelden.
Als je echt niet anders kan zorg dan dat je op z'n minst de gladde/gecoate flex hebt, en ook in 19mm uitvoering!!

Ik wens je alvast veel succes met je flexbuis... mij niet gezien :+ .. dan alles maar netjes buigen met de buigveer, is iets meer werk maar daarna zoveel fijner, beter en makkelijker :)
Nee ik weet het, geen flex. Ik heb het ook al vaak afgeraden aan anderen.
Dus is waarschijnlijk de enige goede oplossing zelf de buizen buigen, dan past alles perfect zonder geprutst met flexzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb wat loze leidingen gereserveerd om een klein thuisnetwerk op te zetten.

Op 2 locaties in het huis zal er een dubbele inbouwdoos worden aangesloten, in totaal dus 4 kabels die in de meterkast uitkomen.

Op jullie advies zal ik een patchpaneel en een switch aanschaffen, ik ben op de 2 onderstaande terrecht gekomen, maar weet eigenlijk niet echt het verschil. De achterkant ziet er wel totaal verschillend uit.

In de meterkast komt verder een glasvezelverbinding met een Fritzbox, en een Synology Nas.

https://www.patchkast.nl/...patchpaneel-8-poorts.html

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 18-04-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Destianto schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:32:
Ik heb wat loze leidingen gereserveerd om een klein thuisnetwerk op te zetten.

Op 2 locaties in het huis zal er een dubbele inbouwdoos worden aangesloten, in totaal dus 4 kabels die in de meterkast uitkomen.

Op jullie advies zal ik een patchpaneel en een switch aanschaffen, ik ben op de 2 onderstaande terrecht gekomen, maar weet eigenlijk niet echt het verschil. De achterkant ziet er wel totaal verschillend uit.

In de meterkast komt verder een glasvezelverbinding met een Fritzbox, en een Synology Nas.

Verschil is de afscherming, heb je kabels met afscherming, dan de duurste. Heb je zonder, dan kan je prima af met de goedkopere. Afscherming is meestal niet nodig, zeker niet met glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 21:34:
[...]

Verschil is de afscherming, heb je kabels met afscherming, dan de duurste. Heb je zonder, dan kan je prima af met de goedkopere. Afscherming is meestal niet nodig, zeker niet met glasvezel.
Ik heb nog geen kabels, zat aan cat6 te denken i.v.m. de 1000/1000 verbinding.

Aangezien ze nog door de loze leidingen moeten worden getrokken dacht ik aan kabels op rol (100% koper), als in onderstaande:

https://www.patchkast.nl/...-op-rol/filter/100_koper/

[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 18-04-2017 21:38 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 123 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2