Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 14 ... 125 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:09
mbenjamins schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:18:
[...]

Zou ik mogen vragen wat voor NUC het is en wat je er allemaal op hebt draaien?
En is de NAS je hardeschijf voor de NUC?
De NUC is i5 met 16 Gb RAM een van alweer een jaar of drie oud. Weet zo het typenummer niet meer uit mijn hoofd.

Wat draait er op dit moment op :
  • Windows Server 2014 als DC
  • Windows Server 2014 met o.a. SQL Server, hMailserver, Visual SVN Server
  • Windows Server 2014 waarop IIS draait
  • Ubuntu Server (NextCloud)
De NUC heeft een 256GB grote SSD, daar draaien alle OS'en op en de 2e Windows Server heeft een 2e virtuele schijf op een datastore die via NFS op de NAS draait.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JJnJ
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-10-2024
Ik wilde dit filmpje van L3p even met jullie delen.
''Casemodding'' van de meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ixus74 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:44:
[...]

Nee, deze

Dit is het niet in diepte verstelbare type. Deze is 30,5 cm diep.
Heb je ook een linkje naar het patchpaneel wat je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
ThinkPadd schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 12:05:
[...]

Heb je ook een linkje naar het patchpaneel wat je gebruikt?
volgens mij deze: https://netwerkproducten....fgeschermd-p-4298700.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

:9~ _/-\o_ :9~
JJnJ schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:32:
[video]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JJnJ schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:32:
[video]
Vind het er heel erg rete gaaf uit zien dit, maar persoonlijk beetje over-the-top ;)
In ieder geval het hele RGB-Led verlichting en de "doorkijk" spiegel in de deur. Maar sowieso heel netjes en gaaf gedaan :D

Vraag me alleen wel af wat L3p allemaal in die vingergoten heeft zitten..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er een handigheidje om de klemmen met schroefgaten in een 10 inch rack te krijgen? Ik merk dat het me meer dan gebruikelijk veel kracht kost om de klemmen in de gaten van de rail te krijgen.

Er zijn vier mogelijkheden in totaal (combinatie van)

1 schroefgat op de rail of achter de rail
2 klemmetjes aan weerszijden van het schroefgat horizontaal of verticaal

Wat is de juiste?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:46

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:31:
Is er een handigheidje om de klemmen met schroefgaten in een 10 inch rack te krijgen? Ik merk dat het me meer dan gebruikelijk veel kracht kost om de klemmen in de gaten van de rail te krijgen.

Er zijn vier mogelijkheden in totaal (combinatie van)

1 schroefgat op de rail of achter de rail
2 klemmetjes aan weerszijden van het schroefgat horizontaal of verticaal

Wat is de juiste?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Je bedoelt het vastzetten van de kooimoeren?

Rittal levert bij elk zakje (50 stuks) een metalen tool mee om de kooimoeren door de ogen van het 19" rack te trekken.

Deze https://www.patchkastwinkel.nl/kooimoer-tool-p-908.html

25€, wat een idioten daar zeg. |:( ;w :F

Edit: * MisteRMeesteR doet het altijd met de hand O-)

[ Voor 3% gewijzigd door MisteRMeesteR op 19-02-2017 16:43 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, kooimoeren. Inmiddeks lukt het beter:
1 kooimoer moet aan de achterkant(anders trekt de schroef de geplaatste unit niet cast
2 klemmetjes horizontaal

Klemmetje fixeren met je eene duim en dan aandrukken met je andere duim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:49:
Ja, kooimoeren. Inmiddeks lukt het beter:
1 kooimoer moet aan de achterkant(anders trekt de schroef de geplaatste unit niet cast
2 klemmetjes horizontaal

Klemmetje fixeren met je eene duim en dan aandrukken met je andere duim
Idd aan de achterkant en horizontaal.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MisteRMeesteR schreef op zondag 19 februari 2017 @ 16:42:
[...]

Je bedoelt het vastzetten van de kooimoeren?

Rittal levert bij elk zakje (50 stuks) een metalen tool mee om de kooimoeren door de ogen van het 19" rack te trekken.

Deze https://www.patchkastwinkel.nl/kooimoer-tool-p-908.html

25€, wat een idioten daar zeg. |:( ;w :F

Edit: * MisteRMeesteR doet het altijd met de hand O-)
Tekst bij die tool wel gelezen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Verwijderd schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:03:
[...]

Tekst bij die tool wel gelezen? ;)
Nu wel :+

:D

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-10 15:24
Je kan ook met een schroevendraaier aan de zijkant indrukken.dan valt ie er zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit bij een glasvezel provider met de de volgende setup in de meterkast :

-- glasvezel - [ FTU ] - [ dummy NTU ] - glasvezelkabeltje* - [modem/router] : (wifi, utp lan, coax tv)

Dit is anders dan bijvoorbeeld KPN :

- glasvezel - [ FTU ] - [ NTU ] - [Nexperia box] : (wifi, utp lan/ip-tv)

Het verschil zit em in de dummy NTU wat eigenlijk een passief kastje is dat het glasvezel signaal via een connector doorzet naar het glasvezelkabeltje* naar de optische ingang van het modem. Bij kpn zet de de NTU het optisch signaal om naar UTP/ethernet.

* : Nu wil ik graag het glasvezelkabeltje in mijn setup verlengen. Het is een kabeltje met groene SC APC connectors aan weerszijden en het volgende opschrift: 'optical cable 9/125 SM-3 . O<verdernietleesbaar>' .

Iemand enig idee wat dit betekent en waar je dit soort kabeltjes kunt krijgen? Het kabeltje dat er op zit is een halve meter en ik zou dit graag willen vervangen door een kabel van 2 meter, zodat het modem in het 10 inch rack geplaatst kan worden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:57:

-- glasvezel - [ FTU ] - [ dummy NTU ] - glasvezelkabeltje* - [modem/router] : (wifi, utp lan, coax tv)

Het verschil zit em in de dummy NTU wat eigenlijk een passief kastje is dat het glasvezel signaal via een connector doorzet naar het glasvezelkabeltje* naar de optische ingang van het modem. Bij kpn zet de de NTU het optisch signaal om naar UTP/ethernet.

* : Nu wil ik graag het glasvezelkabeltje in mijn setup verlengen. Het is een kabeltje met groene SC APC connectors aan weerszijden en het volgende opschrift: 'optical cable 9/125 SM-3 . O<verdernietleesbaar>' .

Iemand enig idee wat dit betekent en waar je dit soort kabeltjes kunt krijgen? Het kabeltje dat er op zit is een halve meter en ik zou dit graag willen vervangen door een kabel van 2 meter, zodat het modem in het 10 inch rack geplaatst kan worden .
Singlemode patchcord met SC-APC connectoren.

https://www.glasvezel-kab...bel-sc-apc-sc-apc-2m.html of https://www.glasvezel-kab...bel-sc-apc-sc-apc-2m.html

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb die 'simplex' besteld. Benieuwd of er ik mee kan up- en downloaden zometeen.

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:56
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 23:37:
[...]

Ik heb die 'simplex' besteld. Benieuwd of er ik mee kan up- en downloaden zometeen.
Heb je ook al een SC-SC coupler ? die ben je nodig om de kabel te kunnen verlengen vanaf je glasaansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSLHxtaDFlLefkyKnTcc8Pr8xx_h4Ah4kBcxA2j1IbFkHptFdF7ypOfTQ

Na het plaatsen in de dummy krijg je dan dit
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/80216716/ubnt/Foto%2023-02-17%2006%2046%2017.jpg

Edit: zo te lezen wel :) dan heb je waarschijnlijk vodafone met een draytek router, deze gebruiken geen NTU kastje maar gaan rechtstreeks in de router.

[ Voor 25% gewijzigd door LightStar op 23-02-2017 08:46 ]

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-10 22:15
Ik ben op zoek naar een cable eater die ik kan bestellen in een RAL kleur. Ik meen dat ik een keer zoiets ben tegen gekomen, maar ik kan de website niet weer vinden :(

Iemand een idee?

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-10 15:24
Isane schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:49:
Ik ben op zoek naar een cable eater die ik kan bestellen in een RAL kleur. Ik meen dat ik een keer zoiets ben tegen gekomen, maar ik kan de website niet weer vinden :(

Iemand een idee?
Wat is een kabel eater? Plaats eens een foto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
vincedd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:32:
[...]

Denk dat ie zo iets bedoeld, word ook wel een spiraalband genoemd.

Afbeeldingslocatie: http://www.kleinspul.nl/products_pictures/spiraalband8-60_1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door LightStar op 23-02-2017 12:54 ]

• Totaalgeflipt
  • Laatst online: 06:25

Totaalgeflipt

De enige echte

LightStar schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:53:
[...]

Denk dat ie zo iets bedoeld, word ook wel een spiraalband genoemd.

[afbeelding]
Volgens mij is het zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://www.kantoormeubelshop.nl/images/stories/virtuemart/product/859-Cable_Eater_Spir_49c11b3d0fa14.jpg

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Isane
Is dit wat je bedoeld? Je kan links (op de desktop website) de kleur kiezen, dat zijn geloof ik niet de officiële kleuren, maar komt wel in de buurt.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Isane
vincedd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:32:
[...]

Zie inderdaad de reacties eronder. Ik heb het behang kleur RAL 9010. Nu ben ik op zoek naar iets wat er in de buurt komt.

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Isane schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:21:
[...]

Zie inderdaad de reacties eronder. Ik heb het behang kleur RAL 9010. Nu ben ik op zoek naar iets wat er in de buurt komt.
Is zoiets hieruit niet goed? https://www.conrad.nl/nl/...41.html?tfo_ATT_COLOR=Wit

Je moet wel even kijken welke ook echt wit zijn en niet licht beige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isane
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:36:
[...]

Is zoiets hieruit niet goed? https://www.conrad.nl/nl/...41.html?tfo_ATT_COLOR=Wit

Je moet wel even kijken welke ook echt wit zijn en niet licht beige.
Thnx. Ik schaf m aan via conrad

[ Voor 4% gewijzigd door Isane op 23-02-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-10 21:20

M_V

Ik heb op dit moment mijn LAN in een nieuwbouwhuis uit 2015 redelijk provisorisch geinstalleerd. Per kamer zit er een loze leiding en daar heb ik wat UTP doorheen getrokken voor mijn workstation en een LAN access point. Het geheel zit in de meterkast aangesloten op een 8 poorts desktop patchkastje.

Ik wil het nu allemaal wat professioneler gaan aanpakken, maar loop tegen twee vragen aan:
1. Uiteindelijk zal ik ongeveer 20 kabels trekken. Zal ik dan gewoon een extra 12 poorts desktop patchkastje erbij kopen of heeft het zin (behalve dat het er strakker uitziet) om een rackje neer te zetten?
2. Is het mogelijk/zinnig om 3 kabels (Belden CAT6) te trekken door een 3/4" buis? Op zich past het wel, maar lukt het ook nog bij buislengtes van 10+ meter? Zo ja, weet er iemand in Nederland een fatsoenlijk adres voor wanddozen (inbouw) met 3x Cat6? Misschien iets met keystones? In het buitenland zie ik ze regelmatig, maar bij de standaard-webshops in Nederland niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 10:48
Buislengte is niet zo zeer het probleem, de vraag is hoe scherp de bochten zijn. Overgang van vloer naar muur is vaak behoorlijk scherp, maar er kunnen nog veel meer strakke bochten in zitten.

3 kabels ga je nooit fatsoenlijk afgemonteerd krijgen in een 50 mm inbouwdoos, laat staan in een 40 mm doos. In bijvoorbeeld Duitsland hebben ze veel grotere dubbele dozen voor dit soort doeleindes.

En je 1e vraag, 2 losse patch kastjes werkt technisch gezien net zo goed als 1 19 inch patchpaneel in een rack. Je moet zelf de vraag beantwoorden of je de Euro's er aan uit wilt geven en het werk wilt investeren om het vervolgens allemaal netjes te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:43
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:57:

Zitten die groene connectors afgewerkt op de blauwe connector van de ftu ? Want groene connectors zijn onder een hele andere hoek geslepen dan blauwe connectors das vragen om problemen.

In ieder geval bij kpn zijn ze onder verchillende hoeken geslepen geloof dat blauw vrijwel plat is en groen echt schuin gesneden weet zonde hoek niet uit het hoofd.

Kan me haast niet voorstellen namelijk dat reggefiber het signaal op de groene connector heeft gezet want dat wordt altijd op de blauwe gezet namelijk.

Terwijl de hoek van groen beter contact maakt dan de blauwe. Maar als je storingen krijgt of slechte demping zou ik het daar eerst in zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Jan-man schreef op zondag 26 februari 2017 @ 00:48:
[...]

Zitten die groene connectors afgewerkt op de blauwe connector van de ftu ? Want groene connectors zijn onder een hele andere hoek geslepen dan blauwe connectors das vragen om problemen.

In ieder geval bij kpn zijn ze onder verchillende hoeken geslepen geloof dat blauw vrijwel plat is en groen echt schuin gesneden weet zonde hoek niet uit het hoofd.

Kan me haast niet voorstellen namelijk dat reggefiber het signaal op de groene connector heeft gezet want dat wordt altijd op de blauwe gezet namelijk.

Terwijl de hoek van groen beter contact maakt dan de blauwe. Maar als je storingen krijgt of slechte demping zou ik het daar eerst in zoeken.
Blauw = PC, of UPC (ultra physical contact), en hebben een recht contactvlak.
Groen = APC (angled physical contact) en hebben een contactvlak met een hoek van 8gr. Die hoek is voornamelijk bedoelt om reflectie, die door het koppelen van 2 connectoren ontstaat, weg te sturen van het originele lichtpad.

Uiteraard horen coupler en beide connectoren (couplers zijn alleen pass-trough, er zit altijd een andere connector aan de binnenzijde) van hetzelfde type/kleur te zijn.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

APC hebben ook nog verschillen: 8 graden en ook 11 graden.

Maar APC connectoren en ditto patchkabels zijn duur. Een factor 20-50 is heel normaal t.o.v. gewone PL, LC of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-10 13:11

NeHoX

Gamer + PV

Gisteren de volledige benedenverdieping van mijn nieuwe woning voorzien van UTP bekabeling. Gekozen voor CAT 6 UTP welke in 1 van mijn gangkasten zal uitkomen. Benedenverdieping komen 22 LAN aansluitingen welke afgemonteerd zullen worden in een 19inch patchkast met patchrack. Uiteraard komt daar de 19inch switch 24 poorts onder.

Is een krimptang voor CAT 6 anders dan CAT5(e)? Hebben jullie nog handigheidjes voor de netste afwerking?

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:03
Als je aansluitpunten en een patchkast afmonteert, dan heb je volgens mij helemaal geen krimptang nodig, maar een punch-down-tool.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
Mijn nieuwe woning wordt half april opgeleverd. Ik wil in de loze leidingen 2 x een netwerkkabel trekken. In de meterkast worden deze afgemonteerd op een patchpaneel en in de ruimte's worden deze aangesloten op UTP wandcontactdozen.

Als ik het goed begrijp, moet ik kiezen voor installatiekabels. Ik heb deze in gedachten: https://netwerkproducten....edig-koper-p-4327600.html

Trek ik hier de juiste conclusie?

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wat is je reden om afschermde F/UTP te kiezen ipv gewone UTP (solid)?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Shielded of unshielded is al heel veel discussie over geweest in dit topic en ook andere topics.
In eenvoudige huis-situaties heb je geen shielded UTP nodig. Je kan inderdaad de simpelere unshielded UTP nemen.
Je moet inderdaad kiezen voor installatiekabel voor het trekken van utp vanuit je meterkast via de loze leidingen. Dat kunstje moet ik ook nog gaan doen in mijn nieuwbouwhuis.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
Geen specifieke reden voor F/UTP. Met het lezen van dit topic probeerde ik zo goed mogelijk een keuze te maken. U/UTP is dus prima. Is een krabelkruis noodzakelijk? Ik lees dat zonder kabelkruizen de kabels flexibeler zijn, dat vind ik wel prettig:

https://netwerkproducten....meter-lsoh-p-4359054.html

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:31
Hammetje schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:10:
Geen specifieke reden voor F/UTP. Met het lezen van dit topic probeerde ik zo goed mogelijk een keuze te maken. U/UTP is dus prima. Is een krabelkruis noodzakelijk? Ik lees dat zonder kabelkruizen de kabels flexibeler zijn, dat vind ik wel prettig:

https://netwerkproducten....meter-lsoh-p-4359054.html
Ik heb overal Belden 7965E CAT6 UTP kabel gebruikt (en 7965EPE voor buiten).
Daar zit wel zo'n kruis in maar ik had niet het idee dat ie echt heel stug was ten opzichte van andere CAT6 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Verwijderd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 20:14:
APC hebben ook nog verschillen: 8 graden en ook 11 graden.

Maar APC connectoren en ditto patchkabels zijn duur. Een factor 20-50 is heel normaal t.o.v. gewone PL, LC of iets dergelijks.
Hoe kom je daarbij dan?! Ik heb nog nooit (extreem) prijsverschil gezien tussen SC/PC en SC/APC.

Bij LC/PC vs LC/APC wil dat wel gebeuren. LC/APC connectoren zijn sowieso een gruwel, dus die zijn bij bijna elk prefab-bedrijf duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het ook over die LC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

Nou m'n 19inch patchracks zijn binnen. 2x 24 poorten. Tevens nog een 2e rol CAT6 UTP 305M. Morgen krijg ik mijn 9u patchkast binnen. 19 inch stroomslof en rangeerpanelen zaten er ook bij. Als dit geen plaatje wordt weet ik het ook niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Ben heel benieuwd naar de foto's!
NeHoX schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 23:57:
<KNIP>
Als dit geen plaatje wordt weet ik het ook niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006

Pazo

Mroaw?

Dag allemaal,

Ik ben onlangs ook bezig geweest op mijn meterkast opnieuw in te richten, en het allemaal wat netter te maken. Ook omdat er nog geen groot gat tussen kruipruimte en meterkast zat, dat wegens de tocht ook maar eens dichtgemaakt moest worden. Ik zit regelmatig in dit topic rond te snuffelen en daarom post ik mijn setup hier ook maar eens. Onderstaand een rijtje foto's van voor, tijdens en na.

Netwerk
Netwerk afwerking in meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tnzVU6DZyX0ajjIUXpHb8XkA/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rMZTRKsENlRcwUTnn1hp4afq/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ufwqrugAgBgO1iFr01OKQnEM/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RusKkgZDrHuIkRRSWWVc9MUi/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cNT9at7oPa9mRiYKZ7HsmSa3/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cUNem4yFK5by7E0N3mbK1Jdq/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vyCrLia4G4gcKd9e0UYmYwGW/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pOq1TUzvC1mD5z5kioQKLQKK/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/s6ysZaBeXQYexDcwIUA98c2m/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2m1J8y9UMg8NnZ4XVe6zPhAa/thumb.jpg

(Sorry voor de lage kwaliteit foto's; gemaakt in de avond met een Samsung S4 mini)

Wat is hierboven allemaal te zien?
  • Router: Asus AC68U (met Merlin)
  • Switch: Netgear ProSafe JGS516PE
  • Patchpaneel
  • Raspberry Pi 3 met Pi-Hole en VPN server
  • Youless energy pulsmeter
  • Server PC met 6TB opslag
  • 1x 2TB en 1x 3TB externe HDD via USB 3 voor offline backup
Niet heel bijzonder allemaal, maar ben best tevreden met het resultaat. :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Hier ook even de patchkast opnieuw ingericht :p
Je moet wat tijdens deze herfstachtige zondag als je alleen thuis bent (lees: downtime toegestaan is :D)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TfJlu4FfMMQPTN2DQkoQ5PN2/medium.png

• Rangeerpaneel
• 24 poorts patchpaneel, poort 1 t/m 8 lopen door het huis heen, poort 24 gaat naar het IS/RA punt.
• Cisco ASA 5505 welke dient als router/gateway/VPN server
• Cisco 2960CX passief gekoelde switch met PoE+
• Rangeerpaneel
• Cisco 887VA welke puur dient als VVDSL modem (in bridge dus).
• Rangeerpaneel
• 2 Raspberry PI's (model B+ voor Domoticz, model 3B voor Cacti/PiHole/Smokeping. Beide gevoed door PoE splitter zodat ik ze overal kan plaatsen middels 1 UTP kabel en ik heb een hekel aan overbodige kabels en de switch doet toch 802.3 af/at dus win/win/win :p

Patchkabels zijn gekleurd op basis van VLAN, heb o.a. gescheiden netwerken voor IPTV, Gastennetwerk, eigen netwerk, netwerk voor de kinderen. Zwarte patchkabels zijn trunks naar de 2 AP's (uiteraard gevoed middels PoE) in huis.

Zwarte kabel rechts is van de RFXtrx433e t.b.v. domoticz. Na het nemen van de foto aangesloten op de RPi.

Alle apparatuur is aangesloten achter een UPS zodat mijn precious uptime er niet aan gaat als Liander bezig gaat. (220 dagen and counting :+ )

[ Voor 7% gewijzigd door MisteRMeesteR op 05-03-2017 20:42 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

Alle kabels voor de beneden verdieping zijn vandaag getrokken door de kruipruimte. Alles netjes van de grond af. Volgende stap volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dust-E
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-10 16:29
Beste Tallguy

Heb je nog nog een update van dinsdag 6 september 2016 @ 12:29
Ben erg benieuwd

Grtz
Tallguy schreef op dinsdag 6 september 2016 @ 12:29:
Tijd voor plaatjes (anders gaan mensen weer miepen dat ze er niet zijn |:( >:) )

Mijn meterkast (nieuwbouwwoning 2015) was een zooitje omdat ik, na het krijgen van de sleutel gewoon alles vlot draaiende wilde hebben. Hoe het eruit zag boeide me toen niet zoveel, was druk zat met het inrichten van de woning.

Maar dit jaar begon het toch te kriebelen en wilde ik het netter. Het viel me op dat de ruimte boven de meterkast groot genoeg moest zijn om daar 2 plankjes te monteren en mijn NAS, UPS etc... neer te zetten. Alleen moest de plank, die alles afdekte, omgebouwd worden tot deur.

Wat je (niet ;) ) ziet:
Synology DS916+
Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3
Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE
Asus RT-AC66U
APC UPC CS-500
Ziggo Ubee modem
Youless op mijn telwerk
IP-S685 Gigaset

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• pauloo7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-09 21:26
Mijn netwerkje.
In de meterkast zit alleen mijn FTU en een 4 voudige utp opbouwdoos.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2w1uwp0.jpg

Solcon 100 mbit

De rest hangt in het stookhok.
Vroeger stond hier een olie gestookte ketel maar deze is al lang vervangen door een gas toestel.
Dus ruimte zat.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2chapld.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/16jpit1.jpg

2 patch panelen waarvan er nu 36 ingebruik zijn.
Daar onder links mijn pc engines apu2 met Pfsense als router.
Rechts mijn Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)
Daaronder mijn HP 1810-24G switch.
Hieronder een schapje waar de solcon router (Fritz-box 7360) op staat.
Deze dient enkel nog voor voip en basis station. O-)
Daarnaast mijn Silicondust HDHomeRun om analoog tv signaal om te zetten naar utp.
Hieronder een uittrekbare schap met mijn Synology DS216+II
En daarnaast mijn Hp micro server.
En helemaal onderin een ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-10 20:37
Mooi centraal alles geregeld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cobo
  • Laatst online: 09:53

cobo

I’m not make it, I create it

Dat ziet er goed uit. De patskast is verder ook goed gevuld. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondapower
Maar waarom hangt de thermostaat in deze ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:58

masauri

aka qwybyte

pauloo7 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:39:
Mijn netwerkje.

2 patch panelen waarvan er nu 36 ingebruik zijn.
Daar onder links mijn pc engines apu2 met Pfsense als router.
Rechts mijn Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)
Daaronder mijn HP 1810-24G switch.
Hieronder een schapje waar de solcon router (Fritz-box 7360) op staat.
Deze dient enkel nog voor voip en basis station. O-)
Daarnaast mijn Silicondust HDHomeRun om analoog tv signaal om te zetten naar utp.
Hieronder een uittrekbare schap met mijn Synology DS216+II
En daarnaast mijn Hp micro server.
En helemaal onderin een ups.
Wat voor kast is het eigenlijk?
Ben in de markt voor wat gelijkaardigs :p

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-10 11:17
Vind vooral die HD homerun cool

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:15
Pazo schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 14:17:
[afbeelding]

• Server PC met 6TB opslag
Interessante behuizing die je gebruikt voor jouw server. Welke behuizing is dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006

Pazo

Mroaw?

PatrickPR schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:10:
[...]

Interessante behuizing die je gebruikt voor jouw server. Welke behuizing is dat precies?
Valt mee hoor, pricewatch: BitFenix Prodigy M Zwart

Je kan er wel lekker veel schijven in kwijt.
Heb alleen de bovenste 'handvatten' eraf gehaald, omdat ie anders niet paste qua hoogte.

[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 09-03-2017 11:18 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Laatst online: 08:15
Pazo schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 11:17:
[...]

Valt mee hoor, pricewatch: BitFenix Prodigy M Zwart

Je kan er wel lekker veel schijven in kwijt.
Heb alleen de bovenste 'handvatten' eraf gehaald, omdat ie anders niet paste qua hoogte.
Ah bijna, ik dacht aan de plek van de voeding en de 2 uitbreidingssloten te zien dat het de pricewatch: BitFenix Phenom Mini-ITX Zwart was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauloo7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-09 21:26
De kast is van Minkels ( http://www.minkels.com/in...d2=object.catalog.article )

De thermostaat hangt hier omdat deze alleen dienst doet om mijn stooklijn te programmeren.
Ik heb de ketel weersafhankelijk ingesteld en regel de temperatuur per vertrek door middel van een Honeywell Evohome.
Deze hangt in de kamer en stuurt mijn vloerverwarming d.m.v een Thermostatisch aangestuurde regelafsluiter.
In de rest van het huis zitten op alle radiatoren Evohome radiatorregelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoeZuCK
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-10 19:34

JoeZuCK

_Fonz > all.

Door het huis komen 7 utp aansluitingen en 3 coax aansluitingen. Vooralsnog post ik een voor-foto: Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/bg48ic.jpg

Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutjuh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-10 22:31
Na een tijdje hebben meegelezen op dit forum en met een nieuwbouw woning in het vooruitzicht, heb ik ook een vraag.
Weet iemand toevallig of het mogelijk is om een ethernet kabel naar een (bedrade) rookmelder te trekken, en hier een AP op aan te sluiten, en deze naast de rookmelder te plaatsen?
Dit omdat ik vergeten ben om ook in het plafond loze leidingen te laten plaatsen (stom, ik weet het |:( ), maar het me toch wel handig lijkt om op iedere etage een AP op te kunnen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Foutjuh schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 15:45:
Na een tijdje hebben meegelezen op dit forum en met een nieuwbouw woning in het vooruitzicht, heb ik ook een vraag.
Weet iemand toevallig of het mogelijk is om een ethernet kabel naar een (bedrade) rookmelder te trekken, en hier een AP op aan te sluiten, en deze naast de rookmelder te plaatsen?
Dit omdat ik vergeten ben om ook in het plafond loze leidingen te laten plaatsen (stom, ik weet het |:( ), maar het me toch wel handig lijkt om op iedere etage een AP op te kunnen hangen.
Zou ik niet doen, stroom en utp mogen niet door 1 buis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Klopt en is wel een vervelende beperking.
Heb in huis een plafonddoos waar ik graag een accespoint op zou hangen, maar er lopen stroomdraden naartoe/doorheen voor de stopcontacten in die kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutjuh
Zou dat echt zoveel schelen, of meer kans op storing geven? Het AP wordt namelijk ook via PoE gevoed natuurlijk (is dan wel 37~50 VDC).
Nou verbruikt een rookmelder niet zoveel stroom (30mA als ik het goed heb), maar het blijft natuurlijk wel 230V AC wat er door de kabels heen loopt.
Maakt het nog dan nog uit of er een shielded ethernet kabel gebruikt wordt, of is het sowieso not done, en kan ik het hele idee beter uit m'n hoofd zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

Foutjuh schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:33:
Zou dat echt zoveel schelen, of meer kans op storing geven? Het AP wordt namelijk ook via PoE gevoed natuurlijk (is dan wel 37~50 VDC).
Nou verbruikt een rookmelder niet zoveel stroom (30mA als ik het goed heb), maar het blijft natuurlijk wel 230V AC wat er door de kabels heen loopt.
Maakt het nog dan nog uit of er een shielded ethernet kabel gebruikt wordt, of is het sowieso not done, en kan ik het hele idee beter uit m'n hoofd zetten?
Gewoon niet doen, met wat frictie heb je zo losse aders en beschadigde kabel. Het accesspoint verwacht PoE, maar geen 230v ;)

Het is trouwens ook tegen de voorschriften uit de NEN, dus je voldoet ook niet aan het bouwbesluit. Volgens mij zou het wel mogen indien je bepaalde, extra zwaar geisoleerde kabel zou gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door c0ne op 15-03-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-10 07:09

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

De isolatie van de ethernet kabel moet even dik zijn als de isolatie van de 230 kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foutjuh
Dank allen voor jullie reacties.
Het is altijd nog een optie om de 230V kabels eruit te halen, ethernet kabel erin te leggen, en de rookmelders gewoon op een 9V batterij te laten werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Foutjuh schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:48:
Het is altijd nog een optie om de 230V kabels eruit te halen, ethernet kabel erin te leggen, en de rookmelders gewoon op een 9V batterij te laten werken ;)
Nee dat mag niet, rookmelders mogen alleen als back-up een 9v batterij hebben.
Volgens de huidige norm zijn met draden gekoppelde rookmelders op 230v verplicht.
Voldoe je hier niet aan en er zou brand uitbreken heb je kans dat je verzekering niets vergoed.
Tevens mag je geen 230v en utp (want is zwakstroom) bij elkaar leggen, tenzij al je kabels dubbel afgeschermd zijn en moeilijk brandbaar.
Dus YMVK-mb kabel + moeilijk brandbare utp, en dan wens ik je succes met aanleggen ;)
En dan bestaat er nog de kans dat je onbedoeld Door beschadiging van de kabels 230v op je netwerk apparaten zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:01
Foutjuh schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:48:
Al zou het mogen, waar denk je dat die leiding van de rookmelder uitkomt? Ik vermoed op de dichtstbijzijnde centraaldoos. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutjuh
Annuk schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:59:
Nee dat mag niet, rookmelders mogen alleen als back-up een 9v batterij hebben.
Dan wordt het helaas toch maar een ethernet aansluiting per etage opofferen, en proberen om de AP's op een nette manier weg te werken.
Xander schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:09:
Al zou het mogen, waar denk je dat die leiding van de rookmelder uitkomt? Ik vermoed op de dichtstbijzijnde centraaldoos. ;)
In de meterkast, op een aparte groep?

[ Voor 37% gewijzigd door Foutjuh op 16-03-2017 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Foutjuh schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:23:
[...]

In de meterkast, op een aparte groep?
Is dat een vraag of weet je dat?

Meestal zitten die melders gewoon op een algemene groep bij. Vaak dezelfde groep als het licht in de hal/overloop/zolder.

Aparte groep zou natuurlijk kunnen.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 16-03-2017 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutjuh
Xander schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:51:
Was een vraag. M'n nieuwbouw woning wordt nog gebouwd, dus heb geen idee hoe het aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xander schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 09:51:
[...]

Meestal zitten die melders gewoon op een algemene groep bij. Vaak dezelfde groep als het licht in de hal/overloop/zolder.

Aparte groep zou natuurlijk kunnen.
Ze horen allemaal op 1 en dezelfde groep te zitten, wat ik meestal zie is een lasdoosje in de meterkast waar de fase nul en de aarde + een oranje koppeldraad in zit. Je zou er natuurlijk nog in een ruimte een aftakking/centraaldoos op kunnen plaatsen om daar nog iets te verdelen.
Soms zie je ze als buisje uit het plafond andere x netjes afgewerkt met een doosje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Foutjuh schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:00:
[...]

Was een vraag. M'n nieuwbouw woning wordt nog gebouwd, dus heb geen idee hoe het aangesloten zit.
Geen idee hoe ver ze met de bouw zijn, maar je bent wel zeker dat het al te laat is voor wat meerwerk in de vorm van loze leidingen? ;)

Zou natuurlijk het mooiste zijn.

Geen idee hoe de vloer wordt opgebouwd (breedplaatvloeren, kanaalplaten?) en wat er allemaal in ligt (vloerverwarming?). Misschien dat je achteraf nog iets bij kunt frezen in de verdiepingsvloer.
Annuk schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:08:
[...]

Ze horen allemaal op 1 en dezelfde groep te zitten, wat ik meestal zie is een lasdoosje in de meterkast waar de fase nul en de aarde + een oranje koppeldraad in zit.
Uiteraard op 1 en dezelfde groep, maar niemand die zegt dat op die groep niet méér mag zitten dan die rookmelders.

Ik kom in nieuwbouw meestal tegen dat de verlichting in de hal beneden, op de overloop boven en op zolder dezelfde groep is. Dat werd toch al vaak gedaan want het is ook wel makkelijk met wisselschakelingen bij de trap.

De leiding voor de rookmelders kunnen dan gewoon naar de dichtstbijzijnde centraaldoos van die groep gelegd worden. De koppeldraad kan dan ook van centraaldoos naar centraaldoos getrokken worden en hoeft niet in de buurt van de meterkast te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 16-03-2017 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutjuh
Xander schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:18:
Geen idee hoe ver ze met de bouw zijn, maar je bent wel zeker dat het al te laat is voor wat meerwerk in de vorm van loze leidingen? ;)
De bouw is net gestart (heien etc). Dus wellicht dat er nog iets mogelijk is, ga er wel even achteraan bij de bouwmaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Foutjuh schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:33:
[...]

De bouw is net gestart (heien etc). Dus wellicht dat er nog iets mogelijk is, ga er wel even achteraan bij de bouwmaatschappij.
Zijn je tekeningen al definitief ? zo niet dan kan je ze vaak kosteloos aanpassen, in het geval van definitief rekenen ze vaak een x bedrag daarvoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutjuh
In principe zijn de tekeningen al definitief, maar we hebben nog niet getekend voor het meerwerk.
Maar als het nog mogelijk is en het bedrag wat ze extra rekenen meevalt gaan we uiteraard voor die optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:34
Bij ons konden we tijdens het controleren van het afgetekende leidingwerk nog kleine wijzigingen doorgeven. Dit was de normale prijs, echter wel de consequentie dat het niet op de revisie tekening zou komen. Op revisie tekening aan laten passen kon ook nog, maar daar kwamen dan extra kosten voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-10 10:00
Foutjuh schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 11:00:
In principe zijn de tekeningen al definitief, maar we hebben nog niet getekend voor het meerwerk.
Maar als het nog mogelijk is en het bedrag wat ze extra rekenen meevalt gaan we uiteraard voor die optie.
Wij zijn op dit moment ook middenin het proces van het bouwen van een nieuwbouw woning. Ik heb elke dag contact met de uitvoerder en ik krijg van hen alle ruimte om wijzigingen door te voeren. Daar waar een verkoopadviseur direct geld ervoor vraagt zijn de uitvoerenden erg relaxed en niet zo commercieel. Het af en toe brengen van iets lekker (heb ze aardig getrakteerd toen het hoogste punt bereikt was) helpt ook.

Ons huis is geen projectbouw, maar een vrijstaande woning. Wellicht dat dit de flexibiliteit verklaart, maar ik zou gewoon ook regelmatig in overleg met de bouwvakkers. Vinden ze ook leuk. Ik heb zodoende ook een aantal loze leidingen gekregen zonder meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Dat sowieso. Je kunt inderdaad beter een loze leiding 'betalen' met een krat pils dan dat 'ie op de factuur komt te staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Nu online

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dreamscape schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:23:
Dat sowieso. Je kunt inderdaad beter een loze leiding 'betalen' met een krat pils dan dat 'ie op de factuur komt te staan :)
Zit je dan niet met een probleem dat je geen garantie hebt. Nu verwacht ik dat wanneer een buis eenmaal goed is aangelegd, niet snel meer stuk zal gaan.

Voor iedereen die loze leiden laat aanleggen:
Probeer minimaal 19mm buis te krijgen, dit maakt het makkelijker om in de toekomst andere dikkere kabels erdoorheen te halen en ZORG ervoor dat ze geen flexibele buis gebruiken, flexibele buis is vragen om gedoe bij het kabels trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rogiertw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-10 10:00
Wij hebben stukjes flexibele buis voor de alarmleidingen... De flexibele buis met gladde geleiding aan de binnenkant heeft nog niet tot problemen gezorgd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xander schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 10:18:
Uiteraard op 1 en dezelfde groep, maar niemand die zegt dat op die groep niet méér mag zitten dan die rookmelders.

Ik kom in nieuwbouw meestal tegen dat de verlichting in de hal beneden, op de overloop boven en op zolder dezelfde groep is. Dat werd toch al vaak gedaan want het is ook wel makkelijk met wisselschakelingen bij de trap.

De leiding voor de rookmelders kunnen dan gewoon naar de dichtstbijzijnde centraaldoos van die groep gelegd worden. De koppeldraad kan dan ook van centraaldoos naar centraaldoos getrokken worden en hoeft niet in de buurt van de meterkast te komen.
Ahaa, sorry dat had ik niet begrepen dat je wel bedoelde op 1 groep.
En inderdaad er wordt meer dan genoeg toch nog ergens wel wat bij aan geknoopt om zo te zeggen..
Zoals jij inderdaad al stelt de "centrale" verlichting of hier of daar een kamertje o.i.d.
Maar (afhankelijk van wat voor woning je hebt natuurlijk) moet je in sommige gevallen ook verplicht in je (bij)keuken (of beide) een rookmelder hebben.. dan wordt het in sommige gevallen iets lastiger om het zo te doen hoe jij zegt via de centraaldozen, en dan zou ik eerder doen hoe ik het zei.. (komt bij mij het meeste voor) :+
dreamscape schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:23:
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 14:38:
[...]

Zit je dan niet met een probleem dat je geen garantie hebt. Nu verwacht ik dat wanneer een buis eenmaal goed is aangelegd, niet snel meer stuk zal gaan.
Waarom niet? Dat gebeurd meer dan je denkt hoor in de installatie wereld, of er wordt met de installateurs overlegt jongens willen jullie dit of dat er even bij in knopen "na 16u", en bijv is het max 1 tot 3 buisjes dan is het geld wat ze krijgen (bijv €30 per buis) voor hunzelf, is het meer dan gaat een deel naar de baas, + het feit dat de baas vaak alsnog de materialen wel rekent via de factuur ;)
Voor iedereen die loze leiden laat aanleggen:
Probeer minimaal 19mm buis te krijgen, dit maakt het makkelijker om in de toekomst andere dikkere kabels erdoorheen te halen en ZORG ervoor dat ze geen flexibele buis gebruiken, flexibele buis is vragen om gedoe bij het kabels trekken.
Dit inderdaad, en als je inderdaad al flex gebruikt, zie onderstaande:
Er is "speciale" flexbuis die glad gecoated is om makkelijker kabels/draden te trekken, maar alsnog is het beter/fijner om gewone 3/4" (19mm) buis te gebruiken.
rogiertw schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 15:21:
Wij hebben stukjes flexibele buis voor de alarmleidingen... De flexibele buis met gladde geleiding aan de binnenkant heeft nog niet tot problemen gezorgd....

[ Voor 26% gewijzigd door Annuk op 16-03-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
In mijn toekomstig huis wil ik natuurlijk ook een huzarenstukje qua lan-afwerking maken. Plannen zijn er, op een aantal plekken zal ik leidingen infrezen naar de juiste plekken.

Vraag: hoe sluit je access points aan? Het gaat om een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack). Alle draden wil ik solid aansluiten tot wandcontactdoos en via patch panel. Daar naar switch etc.

Ga ik een solid kabel in het plafond trekken vanaf het patch panel en hoe dat dan aansluiten? Het AP heeft een 8P8C nodig. Of toch een flex kabel vanaf switch naar het AP toe? Het AP zit met een mount plate aan het plafond dus een wandcontactdoos voor RJ45 lijkt me niet mogelijk. Hoe wordt dit gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
mithras schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:12:
In mijn toekomstig huis wil ik natuurlijk ook een huzarenstukje qua lan-afwerking maken. Plannen zijn er, op een aantal plekken zal ik leidingen infrezen naar de juiste plekken.

Vraag: hoe sluit je access points aan? Het gaat om een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack). Alle draden wil ik solid aansluiten tot wandcontactdoos en via patch panel. Daar naar switch etc.

Ga ik een solid kabel in het plafond trekken vanaf het patch panel en hoe dat dan aansluiten? Het AP heeft een 8P8C nodig. Of toch een flex kabel vanaf switch naar het AP toe? Het AP zit met een mount plate aan het plafond dus een wandcontactdoos voor RJ45 lijkt me niet mogelijk. Hoe wordt dit gedaan?
Ja je kan een solid kabel nemen en daar een aparte RJ45 plug op plaatsen (ze zijn er ook voor Solid kabels namelijk), de mount plate kan je op het plafond plaatsen en in je ap de RJ45 stekker waarna je de AP op de mount kan plaatsen, wijst allemaal voor zich als je het voor je hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Laatst online: 06:33

tozzke

aka tozzert

mithras schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:12:

Als het huis nog gebouwd moet worden, zou ik ervoor kiezen die buis, die toch in het plafond gelegd moet worden, uit te laten komen op een centraaldoos. Op deze manier heb je ruimte genoeg en kun je er een connector op zetten en vervolgens de AP met een kort patchkabeltje aansluiten. Hierdoor heb je tevens de mogelijkheid de mount plate op die centraaldoos vast te zetten mbv de schroefjes die er al in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Vraag dan wel naar een plafonddoos en niet centraaldoos. Anders trekken ze een buis naar de centraaldoos voor de elektra, terwijl tozzke volgens mij een aparte doos voor je AP bedoelt.

Dan kun je idd een keystone in die doos laten bungelen met een korte patchkabel erop.

Anders is een stekker op solid kabel (wel de juiste stekker) altijd een betere oplossing dan het hele stuk met flex kabel uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
LightStar schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 16:35:
[...]

Ja je kan een solid kabel nemen en daar een aparte RJ45 plug op plaatsen (ze zijn er ook voor Solid kabels namelijk), de mount plate kan je op het plafond plaatsen en in je ap de RJ45 stekker waarna je de AP op de mount kan plaatsen, wijst allemaal voor zich als je het voor je hebt liggen.
d:)b
tozzke schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 18:05:
[...]

Als het huis nog gebouwd moet worden, zou ik ervoor kiezen die buis, die toch in het plafond gelegd moet worden, uit te laten komen op een centraaldoos. Op deze manier heb je ruimte genoeg en kun je er een connector op zetten en vervolgens de AP met een kort patchkabeltje aansluiten. Hierdoor heb je tevens de mogelijkheid de mount plate op die centraaldoos vast te zetten mbv de schroefjes die er al in zitten.
Het is zo'n 80 jaar geleden gebouwd :> (jaren 30 huis)
dreamscape schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 21:28:
Vraag dan wel naar een plafonddoos en niet centraaldoos. Anders trekken ze een buis naar de centraaldoos voor de elektra, terwijl tozzke volgens mij een aparte doos voor je AP bedoelt.

Dan kun je idd een keystone in die doos laten bungelen met een korte patchkabel erop.

Anders is een stekker op solid kabel (wel de juiste stekker) altijd een betere oplossing dan het hele stuk met flex kabel uitvoeren.
Ah ja keystone zou ook nog kunnen. Ik denk dat ik voor solid + juiste connector ga. Die kan dan direct het AP in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Even een korte vraag; ik ben op zoek naar een voorraadje RJ45 stekkers voor solid netwerkkabel.
In Nederland kosten ze omgerekend bijna een euro p/stuk (verzendkosten meegerekend).

Dus mijn eerdere goede ervaringen van Chinese webshops in het achterhoofd gekeken naar China; maar knap lastig te vinden. Al het aangebodene is voor soepele/stranded netwerkkabel.
Maar toch lijk ik iets gevonden hebben; hier en hier.
Gezien de vorm van de koperen pinnetjes zijn deze wél voor solid kabel.
(Al heb ik geen idee wat ze bij die tweede bedoelen met 30U en 50U).

Of het ik het helemaal fout? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:43
Weet niet waar je zoekt maar ik vind binnen 1 minuut een site waar ze 45ct ps stuk kosten ex verzenden.

Die u waarde staat voor de goud waarde/dikte op de koperen plaatjes voor zover dat echt goud zou zijn.

https://netwerkproducten....rj45-connector-c-397.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Jan-man schreef op zondag 19 maart 2017 @ 00:04:
Weet niet waar je zoekt maar ik vind binnen 1 minuut een site waar ze 45ct ps stuk kosten ex verzenden.

https://netwerkproducten....rj45-connector-c-397.html
Klopt, dat was ook mijn eerste adres.

Maar; in het geval van 10 stekkers betaal je (incl. verzendkosten) €7,45 (€0,75 p/stuk).
50 stekkers €26,02 (€0,52 p/stuk) versus €6,03 (€0,12 p/stuk) ofwel ruwweg een kwart.

Omdat ik er toch een aardig vrachtje van nodig ben (straks een 20-tal in 1 woning om alle contactdozen in de meterkast aan te sluiten); mogelijk een andere woning nog een tiental met dezelfde toepassing) en ik ze nog niet direct nodig heb (dus verzendtijd niet zo belangrijk) is, kan het lonen om even in China te kijken. ;)
Heb er ook al zo'n grote zak vol met RJ45 voor soepele kabel vandaan.
Die u waarde staat voor de goud waarde/dikte op de koperen plaatjes voor zover dat echt goud zou zijn.
Ah, bedankt. Dat maakt dus eigenlijk niets uit in dit geval.

Maar de vraag was meer dat die koperen pinnen dus inderdaad voor stugge kabel geschikt zijn.
Maar een vrachtje van bestellen dan lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 19-03-2017 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

Iemand nog een handigheid om 32 kabels ongelabeld terug te kunnen tracen aan beide kanten zonder stekkers te hoeven knijpen en te doggen op een patchpaneel? De labels zijn door de elektricien en stukadoor in de muren gesmeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ik zou aan één uiteinde twee aders aan elkaar draaien, dan kun je aan de andere kant (meterkast) met een multimeter op de doorpiep-stand meten.

Als je een overzichtje maakt met in welke kamer je welke aders met elkaar verbonden:
woonkamer: blauw - blauw/wit
werkkamer: groen - groen/wit

dan heb je het zo uitgevlooid denk ik. Nog steeds een tijdrovend klusje (al wordt het wel steeds makkelijker omdat je combinaties die je al hebt gehad niet meer hoeft te meten), maar ik kan zo geen snellere manier bedenken.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2017 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-10 19:51
Alles uit de switch, aan 1 kant een laptop oid aansluiten, een voor een de kabels in de switch, waar het ledje aangaat..... dat is dan die kabel.
Een hoop werk.

Of als je die hebt, een kabel tester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

akatar schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:25:
Alles uit de switch, aan 1 kant een laptop oid aansluiten, een voor een de kabels in de switch, waar het ledje aangaat..... dat is dan die kabel.
Een hoop werk.

Of als je die hebt, een kabel tester.
Welke switch en hoe steek ik 8 utp aders in een laptop? 8)7 ik denk dat ik met de reactie boven de jouwe aan de slag ga haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne

c0ne

It's m3!

NeHoX schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:57:
[...]

Welke switch en hoe steek ik 8 utp aders in een laptop? 8)7 ik denk dat ik met de reactie boven de jouwe aan de slag ga haha!
De router van je provider? En 't is 1-v-1 testen natuurlijk, niet 8 tegelijkertijd...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-10 19:51
NeHoX schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:57:
[...]

Even het feit gemist dat het losse aders zijn.
Bedankt voor je volwassen reactie.

[ Voor 35% gewijzigd door akatar op 19-03-2017 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:26

Illusion

(the art of)

NeHoX schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:16:
Iemand nog een handigheid om 32 kabels ongelabeld terug te kunnen tracen aan beide kanten zonder stekkers te hoeven knijpen en te doggen op een patchpaneel? De labels zijn door de elektricien en stukadoor in de muren gesmeerd.
Cable trackertje kopen:
https://www.amazon.de/s/r...3Aaps%2Ck%3Acable+tracker

Aan een kant even strippen, twee klemmetjes erop.
En dan in de meterkast met de sensor langs alle andere kabels.

Als je even goed kijkt, zijn er setjes die gelijk als volledige kabeltester werken, en waar een gratis punchdown tool bij zit. Voor ca 20euro ben je dan helemaal klaar qua gereedschap.

[ Voor 12% gewijzigd door Illusion op 19-03-2017 19:41 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX

NeHoX

Gamer + PV

Super bedankt mannen helemaal niet aan zo'n tracker gedacht! Jammer dat niet iedereen begrijpend kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Niet online
Over ongeveer een maand is het zover en dan wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd.

Uiteraard een paar loze leidingen aan laten leggen t.b.v.het netwerk.
De intentie is om een glasvezel abbonement af te nemen bij Tweak 1000/1000.

Hebben jullie nog wat (algemene) tips of adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
Piet91 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:31:

Omdat ik er toch een aardig vrachtje van nodig ben (straks een 20-tal in 1 woning om alle contactdozen in de meterkast aan te sluiten); mogelijk een andere woning nog een tiental met dezelfde toepassing) en ik ze nog niet direct nodig heb (dus verzendtijd niet zo belangrijk) is, kan het lonen om even in China te kijken. ;)
Heb er ook al zo'n grote zak vol met RJ45 voor soepele kabel vandaan.
Als je er 20 nodig hebt in je meterkast dan kun je toch veel beter een net patchpaneel gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-10 11:00
Destianto schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:40:
[..]

Wat zijn je precieze plannen, dan is het geven van tips of adviezen ook gemakkelijker :) ?

Dan toch maar alvast een algemeen advies. Zelf zweer ik bij het toepassen van patchpanelen voor alle vaste bedrading in huis. Dan hoef je behalve als je ooit weer de boel verbouwt niet meer aan de bekabeling die door de leidingen loopt te klussen en is het risico op beschadigingen nagenoeg nul. Daarnaast zorg dat je kabels met een vaste kern toepast (zie even het kabeltopic welke wel/niet geschikt zijn, want er wordt ook een hoop rotzooi verkocht), want die zijn geschikt om in LSA stroken af te monteren (wordt toegepast in patchpanelen en bij inbouwdozen). Verder is hier in dit topic inspiratie genoeg op te doen over hoe je een mooie netwerksetup kan bouwen in je huis 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-10 10:27
Destianto schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:40:
Over ongeveer een maand is het zover en dan wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd.

Uiteraard een paar loze leidingen aan laten leggen t.b.v.het netwerk.
De intentie is om een glasvezel abbonement af te nemen bij Tweak 1000/1000.

Eerder een vraag. Ook ik krijg straks een nieuwbouw woning met overal loze leidingen alleen hoe bereken je hoeveel meter je nodig hebt? Is dit 100m of eerder 200m? Heb jij een schatting kunnen maken?
Pagina: 1 ... 14 ... 125 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2