Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 13 ... 125 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:36
Maar een CAT 6A kabel is door de extra afscherming, die geen voordeel biedt in een woonhuis, wel een stuk dikker en stugger dan een CAT 6 kabel. 2 kabels door één PVC pijp krijgen wordt daarmee direct een stuk groter probleem, zeker omdat je bij renovatie nu eenmaal op sommige punten vrij scherpen bochten in de PVC pijp moet maken.

Als je een kabel erin kunt trekken, niet zo dom bent om iets als groene zeep te gebruiken, je de kabel er ook gewoon er weer uit kunt trekken. Geen enkele reden waarom dat die vast zou gaan zitten.

We zitten al meer dan 10 jaar op 1 Gbit, als je kabels trekt die 10 Gbit aan kunnen dan zit je gewoon veilig voor een lange periode. Wat daarna de standaard zal worden weet op dit moment helemaal niemand en dus is het ook gewoon zonde om daar nu geld in te investeren. De investering doe je in de vorm van een PVC pijp. Of er moet hier iemand een glazen bol hebben staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daarom zijn er ook buizen te koop met ingebouwde CAT 6A kabels. En deze zijn iets duurder dan kabel + buis bij elkaar. Uiteraard niet bij de Praxis of Gamma te koop.

En als je dat niet kan: Schat hoeveel kabel je nodig hebt, trek de buis op de grond in één rechte lijn, en trek dan de UTP kabels erin. Je moet dat wel met twee man (of vrouw) doen. Als het plat op de grond ligt, zonder bocht, en bij gebruik van 3M Lube en een speciale trekveer gaat het als mes door boter erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:15:
Daarom zijn er ook buizen te koop met ingebouwde CAT 6A kabels. En deze zijn iets duurder dan kabel + buis bij elkaar. Uiteraard niet bij de Praxis of Gamma te koop.

En als je dat niet kan: Schat hoeveel kabel je nodig hebt, trek de buis op de grond in één rechte lijn, en trek dan de UTP kabels erin. Je moet dat wel met twee man (of vrouw) doen. Als het plat op de grond ligt, zonder bocht, en bij gebruik van 3M Lube en een speciale trekveer gaat het als mes door boter erin.
Flexibele pijpen :'( 8)7 ;w

Dan snap ik wel dat je bang bent om 't er niet meer uit te krijgen als je dit soort fratsen uithaalt. Daarom moet je stugge pijpen gebruiken en die netjes buigen en aan elkaar lijmen met moffen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:47

vhal

ಠ_ಠ

Oilman schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:27:
[...]

Flexibele pijpen :'( 8)7 ;w

Dan snap ik wel dat je bang bent om 't er niet meer uit te krijgen als je dit soort fratsen uithaalt. Daarom moet je stugge pijpen gebruiken en die netjes buigen en aan elkaar lijmen met moffen. _/-\o_
Lol, flexibele pijp is in de projectbouw 9 v/d 10 keer gewoon dé standaard. Men gaat echt niet meer 5/8 of 3/4 pijp met een buigveer netjes buigen met de ideale buigradius. Nee, men ragt er een flex.pijp in van A naar B op de meest efficiënte manier, smeert de boel dicht en klaar. In renovatie kan je het zelf wel doen maar in de projectbouw kan je echt €€€’s neerleggen voor LL met gladde buizen.

Overigens ging er prima 2 x u/utp cat6 (awg24) door onze flexibele pijp . Maar je kan pech hebben inderdaad…

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Daarom heb ik tijdens mijn verbouwing de aannemer verboden flex te gebruiken. Het is in mijn optiek nergens goed voor. Het nodigt niet uit tot netjes werken, bochten worden te gauw te krap gemaakt (ik kan het buigen, dan is het toch goed?), draden trekken gaat niet makkelijker etc. Met name het 'raggen' wat je schrijft triggert mij. Als ik ooit mag nieuw bouwen dan wordt dit wederom paragraaf 1 van de aannemingsoverkomst :)
vhal schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:34:
[...]

Lol, flexibele pijp is in de projectbouw 9 v/d 10 keer gewoon dé standaard. Men gaat echt niet meer 5/8 of 3/4 pijp met een buigveer netjes buigen met de ideale buigradius. Nee, men ragt er een flex.pijp in van A naar B op de meest efficiënte manier, smeert de boel dicht en klaar. In renovatie kan je het zelf wel doen maar in de projectbouw kan je echt €€€’s neerleggen voor LL met gladde buizen.

Overigens ging er prima 2 x u/utp cat6 (awg24) door onze flexibele pijp . Maar je kan pech hebben inderdaad…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt. In mijn geval werden de muren en vloeren ter plekke gestort. Dus eerst een metalen frame, waarin de WCD dozen (van die ei vormige dozen.... 8)7 :( GRRRR) werden vastgemaakt, en de buizen weliswaar niet "zo kort mogelijk", maar toch nog redelijk recht omhoog gingen. Uiteraard flex.

Maar er zat ook een zwarte elektra draad in, als trekkoord. Dan aan die trekkoord dus NIET de UTP aan vastmaken, maar een stalen trekveer door trekken. Pas daarna de UTP met een trekkous aan die veer vast maken.

Voordeel: Doordat die zwarte draad eruit is, kan je deze gebruiken als maatstaf voor de hoeveelheid kabel. De meeste mensen hebben één doos (of rol) UTP. Maar je wilt twee kabels in één keer trekken. Daarom als je weet dat die zwarte trekkabel bv. 13 meter is, dan knip je 2 x 15 meter af, en in één keer in de trekkous, en met 3M Lube glijmiddel gaat als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 27-10 23:03
@haik01: dank voor het advies. Ik heb 2 linker handen dus zelf frezen gaat niet gebeuren. Ik heb 3 afspraken met installateurs voor offertes. Ze zullen de situatie bekijken lijkt me en met de beste optie komen.

Maar als je erop staat dat er gefreest wordt ben je van harte welkom me een handje te helpen tegen betaling van pizza en bier :-) :-) :-)

Ik wil ook een inpandige "meterkast" dwz uitsluitend al het netwerkspul bouwen dus dat is het volgende klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frezen is het ergste wat je kan hebben. Zowel in beton (langzaam), als in kalksteen (ERG veel stof). Je komt eruit als het spookje Casper.

Dat moet je echt overlaten aan mensen die dat echt willen doen. Op zich die buis erin leggen en dichtmetselen is niet zo erg, en gaat makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
Ja frezen is hier dus echt geen optie. Wil niet in de stofzooi moeten wonen en budget om alle muren opnieuw te stucen/schilderen is er gewoon niet. Daarbij hebben we het over 1x data en 1x coax. Meer kamers heb ik niet. Dus hoe erg ik ook droom van installaties zoals in dit topic. Het is voor dit huis niet van toepassing helaas.

Eerste installateur is net geweest. Die kwam met attema p25 gootjes idee. Richting slaapkamer kan via verlaagd plafond buiten om.

Ergens in de komende dagen de offerte.

Morgen middag de 2e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:00

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Kasper1985 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:48:
Eerste installateur is net geweest. Die kwam met attema p25 gootjes idee. Richting slaapkamer kan via verlaagd plafond buiten om.
K25/P25/K40 is perfect voor dit soort dingen. Frezen is meestal geen optie, plinten kan tot 1 kabel meestal wel. Ik raad wel aan om minimaal 2 utp's te leggen, je weet nooit wat je nog in die kamer gaat doen.

Het topic over huiselektra is in volle gang. We hebben al enkele A4'tjes vol. Ik werk samen met Cobo en Annuk. Ik hoop het voor het einde van de week te openen.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-10 06:58
Kasper1985 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:48:

Ik heb in mijn vorige huis K40 als plint gebruikt, daar krijg je echt veel in.
Ik heb ze eerst op maat gemaakt op de muur en daarna de afdekdelen mat zwart gespoten met een spuitbus.
Zag er heel netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:47

vhal

ಠ_ಠ

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:26:
Frezen is het ergste wat je kan hebben.. (...)..als in kalksteen (ERG veel stof). Je komt eruit als het spookje Casper.

Dat moet je echt overlaten aan mensen die dat echt willen doen. Op zich die buis erin leggen en dichtmetselen is niet zo erg, en gaat makkelijk.
Sleuvenfrees met hierop een goede bouwstofzuiger doet meestal wel wonderen voor KSZ, dan valt het echt reuze mee. Wel even naar de klasse kijken van de stofzuiger.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleybouwens
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:01
Even een foto van mijn patchkastje thuis, deze hangt in de kelder.

Deze week komen er nog een aantal cat 6a aansluitingen bij. Als jullie interresse hebben hou ik jullie op de hoogte.

Ook wordt de patchkast nog wat opgeruimd.

Wat jullie zien:

- Patchpanels
- Gigabit switch
- Draytek 2920 Router
- Netwerk Recorder TBV 8 HD Camera's
- Synology NAS
- Iomega NAS

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2ngd4w9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
vhal schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:25:
[...]

Sleuvenfrees met hierop een goede bouwstofzuiger doet meestal wel wonderen voor KSZ, dan valt het echt reuze mee. Wel even naar de klasse kijken van de stofzuiger.
Sleuvenzaag scheelt nog aanzienlijk ten opzichte van een frees. Maar uiteindelijk geeft 't toch een hoop stof, na 2 jaar leven in een huis wat je te gelijk aan het verbouwen bent hebben wij er niet zo'n moeite meer mee. Als je zorgt dat 't opgeruimd is, eventueel bepaalde zaken afschermen met plastic, dan is het wel te overzien, mits je direct aan de schoonmaak gaat als het frezen/zagen klaar is.

Enkel als er vloerbedekking ligt wordt 't een ander verhaal, dan moet de boel wel heel goed ingepakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cobo
  • Laatst online: 09:12

cobo

I’m not make it, I create it

wesleybouwens schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:08:
Even een foto van mijn patchkastje thuis, deze hangt in de kelder.

Deze week komen er nog een aantal cat 6a aansluitingen bij. Als jullie interresse hebben hou ik jullie op de hoogte.
Daar is zeker interesse in. Vooral de stap voor stap foto's zijn een goed voorbeeld voor andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:41
vhal schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:25:
[...]

Oilman schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:19:
[...]

Sleuvenzaag scheelt nog aanzienlijk ten opzichte van een frees. Maar uiteindelijk geeft 't toch een hoop stof, na 2 jaar leven in een huis wat je te gelijk aan het verbouwen bent hebben wij er niet zo'n moeite meer mee. Als je zorgt dat 't opgeruimd is, eventueel bepaalde zaken afschermen met plastic, dan is het wel te overzien, mits je direct aan de schoonmaak gaat als het frezen/zagen klaar is.

Enkel als er vloerbedekking ligt wordt 't een ander verhaal, dan moet de boel wel heel goed ingepakt worden.
Zorg er aub voor dat je eerst je dozen boort, en daar dan naartoe freest/zaagt.
Een zaag scheelt inderdaad aanzienlijk ten opzichte van een frees, maar bij beide is het belangrijk dat je de zaag/frees goed op de muur gedrukt houd. Zodra deze iets los komt v/d muur kan je direct beginnen met stofhappen :+

Voordeel frees: je bent in 1x klaar
Nadeel frees: als je niet uitkijkt wordt het 1 grote stof zooi

Voordeel zaag: stoft flink minder dan een frees
Nadeel zaag: je moet na het zagen je sleuf nog uitbikken (wat ook nog een flinke rotzooi kan opleveren :+ )

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
Goed, om toch maar on topic te blijven (voordat ik alle zuur verdiende karma punten weer kwijt ben) hierbij de huidige situatie met foto.

U ziet:
-Netgear R7800 (dd-wrt)
-blokker "stekkerblok doos"
-ziggo compal modem (connectbox)
-een naamloos 8x gbit switchje
-philips hue bridge 2.0
-synology NAS
-een enorme zooi aan draden richting tv hoek en slaapkamer

Plan: Billy gebruiken om dit alles (behalve de netgear) netjes uit het zicht te krijgen en de draden te patchen ipv de huidige warboel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PQ2Fowx1Xpae5EcYezVvu05X/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8IuPuJWx9kjV1xL8T85p2F9M/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vaxbXrY2Q5aFOr21fMXBa4Ps/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/B0T8HzOQwukd1MOdmg1kShaF/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uvtLtC8YxXvUpb9o1DsyQGPR/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-10 21:56
Ook ik ben bezig met het aanleggen van een netwerk in mijn nieuwe woning. Na lang overwegen heb ik besloten om voor CAT5E 8) te gaan. Wellicht velen van jullie zullen denken, waarom geen CAT 6-6A als je toch gaat breken etc? De voornaamste reden is dat ik verwacht dat 5E voorlopig nog wel meegaat. Daarnaast heeft het ook een praktisch voordeel, er gaan 8 kabels door een 3/4 buis. Het deels wegwerken achter plinten is ook een stuk eenvoudiger.

Hieronder een WIP. De bedrading komt van drie kanten. Deze worden weggewerkt in een kast waar een deur voorkomt en uiteindelijk hiervoor het gordijn hangt. De server staat beneden in de meterkast. Het doel was alles in de meterkast te monteren maar bleek al snel niet realiseerbaar i.v.m. deels flexibele leidingen in de muren.

[ Voor 10% gewijzigd door panomi op 28-12-2019 22:42 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Het grote topic voor Elektra huisinstallaties – Deel 1

Ons topic over Elektra is klaar.

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Vraag aan de modjes:
Wij vinden het handig als dit topic wordt genoemd bij het reageren in dit topic. In dat rode blokje.
Is dit mogelijk?

Net als in de startpost.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-10 18:20
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:59:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties – Deel 1

Ons topic over Elektra is klaar.

*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*

Vraag aan de modjes:
Wij vinden het handig als dit topic wordt genoemd bij het reageren in dit topic. In dat rode blokje.
Is dit mogelijk?

Net als in de startpost.
Nice! Bookmarked :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ziet er goed uit, Panomi. CAT5e; tja, het voldoet als je nu en binnen tien jaar geen 10gbit nodig gaat hebben. Je weet natuurlijk zelf het beste wat je nodig hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:32
Ik zat ook te denken aan CAT5e vanwege veel draden in één buis voor in mijn nieuwe huis. Totdat gisteren de loodgieter ineens opmerkt "Goh, hier in de hal zitten de gipsplaten anders dan in de rest van het huis, dus hier ligt een verlaagd plafond. Als we dat eruit pakken, kan ik alle verwarmingsleidingen voor de bovenverdieping hier mooi wegwerken."

Hmm... dan heb ik ineens veel meer mogelijkheden om vanuit de meterkast alle kamers te bereiken met zoveel buizen als ik maar wil.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:24
panomi schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 08:27:
Ook ik ben bezig met het aanleggen van een netwerk in mijn nieuwe woning. Na lang overwegen heb ik besloten om voor CAT5E 8) te gaan. Wellicht velen van jullie zullen denken, waarom geen CAT 6-6A als je toch gaat breken etc? De voornaamste reden is dat ik verwacht dat 5E voorlopig nog wel meegaat. Daarnaast heeft het ook een praktisch voordeel, er gaan 8 kabels door een 3/4 buis. Het deels wegwerken achter plinten is ook een stuk eenvoudiger.

Hieronder een WIP. De bedrading komt van drie kanten. Deze worden weggewerkt in een kast waar een deur voorkomt en uiteindelijk hiervoor het gordijn hangt. De server staat beneden in de meterkast. Het doel was alles in de meterkast te monteren maar bleek al snel niet realiseerbaar i.v.m. deels flexibele leidingen in de muren.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ik trek heel veel datakabel,maar ik heb nog nooit 8 cat5e kabels in een 3/4 buis kunnen krijgen,en zeker niet met de ruimte die er tussen zit zoals bij jou op de foto. Is dat geen 1"' pijp (25mm)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• panomi
Haribo112 schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 08:02:
Ziet er goed uit, Panomi. CAT5e; tja, het voldoet als je nu en binnen tien jaar geen 10gbit nodig gaat hebben. Je weet natuurlijk zelf het beste wat je nodig hebt ;)
Dank! En inderdaad, tegen die tijd zie ik het wel weer :).
vincedd schreef op donderdag 19 januari 2017 @ 20:10:
[...]
Ik trek heel veel datakabel,maar ik heb nog nooit 8 cat5e kabels in een 3/4 buis kunnen krijgen,en zeker niet met de ruimte die er tussen zit zoals bij jou op de foto. Is dat geen 1"' pijp (25mm)?
Nu je het zegt, dit zou zo maar kunnen. Ik heb de buizen zelf niet aangelegd :+.

Kleine update. Server (HP N54L / XPEnology) geplaatst in de meterkast met hieronder een klein lcd voor het troubleshooten indien nodig. Tevens ook nog de netwerkkast voorzien van een update. De switch is een Zyxel GS-190024E. Het afmonteren van het patchpaneel is de volgende stap.

[ Voor 5% gewijzigd door panomi op 28-12-2019 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleybouwens
Vandaag weer even onderhoud gedaan aan een wifi netwerk.

Wat hangt er:

3x Ubiquiti UNIFI AP
1x Draytek vigor 2130
1x Ubiquiti Toughswitch POE

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/29vkvp1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Mooi weggewerkt wel, Wesley. Laat je die AP daar zo bungelen, of wordt die nog bevestigd aan de achterwand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesleybouwens
Nee, deze hang nu weer mooi aan de plafond.

Was even om te resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
Heeft iemand nog een aanrader voor een leuke switch die aan mijn eisen voldoet? M'n topic is niet echt zichtbaar in dat subforum lijkt het: Zuinige 16p switch gezocht met VLANs en IGMP Snooping
Graag daar reageren :P

Vooral een 10" managed switch met >=16 poorten lijkt onvindbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
ThinkPadd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 16:52:
Heeft iemand nog een aanrader voor een leuke switch die aan mijn eisen voldoet? M'n topic is niet echt zichtbaar in dat subforum lijkt het: Zuinige 16p switch gezocht met VLANs en IGMP Snooping
Graag daar reageren :P

Vooral een 10" managed switch met >=16 poorten lijkt onvindbaar.
Ik zie je ook wel eens in het grote Telfort topic langskomen volgens mij en wil even aangeven dat je dan IGMP Snooping V3 nodig hebt om je tv signalen te filteren!!

Ook ik ben al enige tijd aan het zoeken en heb tot nu heb alleen de niet in Europa verkrijgbare https://tweakers.net/pric...-gs1900-16/specificaties/ gevonden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-10 17:38

Quindor

Switching the universe....

Tijd voor weer een walkthrough van het huis! De laatste algehele voor de komende tijd. Inmiddels heb ik ook een tijdelijke thuis netwerk setup staan en leven we erg prettig in ons huisje!

De komende tijd ga ik besteden aan het verder bouwen van mijn plan voor het kantoor en andere technische zaken in het huis (patchkast, etc.), uiteraard komen daar wel gewoon videos over! ;)

Comments en vragen zijn altijd welkom!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dust-E
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-10 16:29
Ziet er echt goed uit. Welke AP's gebruik je?
Heb je misschien een lijst van wat je allemaal gebruikt hebt aan netwerk?
Zoals deze bijv. Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

DTKB schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 17:12:
Ziet er echt goed uit. Welke AP's gebruik je?
Heb je misschien een lijst van wat je allemaal gebruikt hebt aan netwerk?
Zoals deze bijv. Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Oh, dat wil ik wel een keertje doen, maar pas als alles een beetje wat meer op orde is, ik heb nog grote plannen. ;)

p.s. Ik had je vraag over de AP gemist (stond ook in de video description en bij behorende artikel). Dat zijn Mikrotik Routerboard wAP AC's! Vorig jaar heb ik daar ook ooit een unbox/teardown video van gemaakt.

[ Voor 23% gewijzigd door Quindor op 25-01-2017 16:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:38

Pubbert

random gestoord

wesleybouwens schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 13:44:
Vandaag weer even onderhoud gedaan aan een wifi netwerk.

Wat hangt er:

3x Ubiquiti UNIFI AP
1x Draytek vigor 2130
1x Ubiquiti Toughswitch POE

[afbeelding]
Geniale manier om je adapter op te hangen met die stukjes flexibele buis en buisklemmen _/-\o_

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleybouwens
Afgelopen weekend. Patchkast uitgebreid met 10 cat6a uplinks naar de MER in de garage.

Patchkast in de garage liggen een aantal servers in, wij hebben namelijk ons bedrijfspand op 2 km afstand liggen. Tussen het bedrijfspand en thuis is er een mooie straalverbinding.

Hierbij de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/eguwpw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/162380i.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/152p3xj.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-10 11:00
Een jaar of wat geleden had ik al eens een post gemaakt (nog in deel 3 van het topic) van mijn netwerksetup toen ik net in mijn nieuwbouwwoning was ingetrokken. Inmiddels is alles al een tijdje klaar en is het tijd voor een foto van het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/545/31709007534_997c761cf2_b.jpg

Links zien we een 10 inch patchkast met daarin 2 digitus patchpanels met 12 poorten. Hierop komen alle kabels vanuit het hele huis uit en wat aanvoerlijnen van de routers rechts. Daaronder hangt een Zyxel GS1100-16 unmanaged switch en daaronder nog een lege plek die nog later gebruikt kan worden voor een extra switch. Onder het patchpanel heb ik een schap gemaakt met daarop een Netgear ReadyNas NV+. Hierop staan backups van een andere NAS buiten de deur en stream ik films naar de TV. Aangezien dit al een ouder model is en software updates ook niet meer regelmatig verschijnen overweeg ik deze NAS binnenkort te gaan vervangen door een Synology NAS.

Detail patchkast:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/627/31709008824_39de023e4b_b.jpg
De patchpanels zijn gewoon uit de doos te monteren in dit soort wandkasten van 10 inch. De switch was een ander verhaal. Ik kon vorig jaar al nauwelijks meer deze switch bestellen, maar uiteindelijk nog een webshop weten te vinden waar dit kon. Voordeel van dit model is de ingebouwde voeding, fanless, passende binnenmaat voor 10 inch en dat er 19 inch beugels meegeleverd werden. Deze heb ik met een dremel ingekort. Het boren van de gaten in de beugels was een hell of a job, aangezien het gehard metaal was en is dus ook zodoende een keer mislukt. Uiteindelijk daarom maar met twee i.p.v. vier schroeven vastgezet en het hangt :P

Op de andere zijwand heb ik boven de DrayTek router/modem van T-Mobile Thuis (voormalig Vodafone Thuis) een Asus RT-N66U hangen voor de WiFi:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/260/32173668090_3222222c90_c.jpg
De WiFi dekking is voldoende voor de begane grond en 1e etage. De zolder is niet goed gedekt, maar daar zal op termijn wel een tweede AP bij komen. De reden om nog een RT-N66U bij te plaatsen is tweeledig. De DrayTek heeft geen 5 GHz WiFi en de RT-N66U wel. Daarnaast is de firmware compleet dichtgetimmerd, waardoor je nauwelijks controle hebt over het apparaat. Uit de DrayTek komen twee aparte kabels, omdat TV bij T-Mobile Thuis op een compleet gescheiden netwerk wordt uitgestuurd. Dit combineren en splitsen vergt dermate veel moeite dat ik die gewoon via een aparte kabel naar het patchpanel heb gelegd en daar heb doorgelust naar de muurdoos waarop de IPTV box is aangesloten. Tenslotte heb ik nog een A4 opgehangen van de patchpanelindeling, zodat ik gemakkelijk kan opzoeken wat op welk aansluitpunt zit. Zo hoef je nooit te gokken wat waar is aangesloten :)

Binnenkort mag ik het bij een familielid nog eens gaan aanleggen. Alleen ga ik dan i.p.v. 10 inch overstappen naar 19 inch. Het vinden van 10 inch mountable netwerkapparatuur is een drama en vergt zoals hier maatwerk waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Nadeel is alleen dat je dan wat creatiever om moet gaan met de beschikbare ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-10 10:27
Van de week alle loze leidingen door gegeven ivm nieuwbouw. Alle kamers 2 x utp. Woonkamer 4 x utp, voor de zekerheid.

Verder op de gang op de begane, eerste en tweede verdieping een loze leiding voor het plafond. Waarschijnlijk overkill maar de WiFi is sowieso goed straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is geen overkil, maar een noodzaak. Doe maar, vraag maar aan. Ook al zijn ze duurder, je krijgt er veel plezier van. Er hoeft trouwens maar één UTP door voor een AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 09:45
Wackmack schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 23:41:
Van de week alle loze leidingen door gegeven ivm nieuwbouw. Alle kamers 2 x utp. Woonkamer 4 x utp, voor de zekerheid.

Verder op de gang op de begane, eerste en tweede verdieping een loze leiding voor het plafond. Waarschijnlijk overkill maar de WiFi is sowieso goed straks.
Bedoel je met 2x utp 1 loze leiding met 2x utp of 2 loze leidingen?
Waar in de woonkamer laat je allemaal loze leidingen uitkomen?

Ik moet ze over 2 weken gaan inleveren voor onze nieuwbouw woning.
Mijn plan is bij / onder de eettafel, links en rechts van de woonkamer 2 loze leidingen (4 utp aansluitingen) ivm het in de toekomst kunnen verplaatsen van de tv opstelling. Verder komt er ook een ringleiding t.b.v. de kabels van surround set.
Op bgg en 1e verdieping in plafond 1 voor een AP.
Verder 2 loze leidingen naar zolder en vanaf daar wordt het toch opbouw.
Ik twijfel dus voor de slaapkamers op de 1e verdieping om daar per kamer 1 loze leiding te leggen of 2, aan beide zijdes van de kamer 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

smartie89 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:17:
Mijn plan is bij / onder de eettafel, links en rechts van de woonkamer 2 loze leidingen (4 utp aansluitingen) ivm het in de toekomst kunnen verplaatsen van de tv opstelling. Verder komt er ook een ringleiding t.b.v. de kabels van surround set.
Ik twijfel dus voor de slaapkamers op de 1e verdieping om daar per kamer 1 loze leiding te leggen of 2, aan beide zijdes van de kamer 1.
Twee naar elke kamer zou mooi zijn. Wel tegenover natuurlijk. Ik zou zelf 19mm buizen laten aanleggen, daar passen ook nog twee cat7 kabels doorheen en dat is handig in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-10 10:27
smartie89 schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 09:17:
[...]

Bedoel je met 2x utp 1 loze leiding met 2x utp of 2 loze leidingen?
Waar in de woonkamer laat je allemaal loze leidingen uitkomen?

1 loze leidingen met twee keer UTP. Ben vooral blij met de loze leiding in het plafond voor de access point. Las dit idee in dit topic, nogmaals dank! De accesspoint maakt gebruik van PoE dua de afwerking is lekker strak. Zit alleen nog met me tuin straks. Die is 25m maar dat zien we straks wel. Beneden in de meterkast heb ik straks en router van KPN en een accesspoint in de gang. Dit is ruim voldoende voor beneden, heel misschien ook voor de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-09 09:45
Wackmack schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 11:23:
[...]

1 loze leidingen met twee keer UTP. Ben vooral blij met de loze leiding in het plafond voor de access point. Las dit idee in dit topic, nogmaals dank! De accesspoint maakt gebruik van PoE dua de afwerking is lekker strak. Zit alleen nog met me tuin straks. Die is 25m maar dat zien we straks wel. Beneden in de meterkast heb ik straks en router van KPN en een accesspoint in de gang. Dit is ruim voldoende voor beneden, heel misschien ook voor de tuin.
Je kunt ook een mantelbuis vanuit je meterkast naar de achtertuin( of schuur?) laten leggen waar je dan later je utp kabels doorheen kunt trekken. Hier kun je dan ook direct een kabel voor je tuinverlichting doorheen trekken, zodat je deze kunt schakelen vanuit je meterkast.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vincedd
wesleybouwens schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 11:00:
Afgelopen weekend. Patchkast uitgebreid met 10 cat6a uplinks naar de MER in de garage.

Patchkast in de garage liggen een aantal servers in, wij hebben namelijk ons bedrijfspand op 2 km afstand liggen. Tussen het bedrijfspand en thuis is er een mooie straalverbinding.
Kabel zijn niet netjes afgewerkt, waardoor er kans op overspraak is. Ik zou ook eerst de kabels doggen en daarna past vastzetten op het paneel. Hierbij een voorbeeld zoals ik het op mijn werk afwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/buFOuqCBI3HtzxPebThSv89t/full.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door vincedd op 28-01-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Die laatste foto is inderdaad al een stuk beter. Je wilt dat het stuk zonder twist (war geen mantel meer zit zeg maar) zo kort mogelijk houden anders gaat je signaal kwaliteit hard achteruit!

Verder valt het mij op dat beide geen shielded kabels zijn. Dat is natuurlijk niet erg (net wat je wil), maar dan is het iig geen CAT6A zeg maar. ;)

Maar goed, al die zaken moet je leren hoor, dus voor een eerste poging, zeker niet slecht! Ik weet hoe die van mij eruit zagen. ;)

Verder is een straal verbinding (Ik neem aan een Ubiquiti of Mikrotik iets?) natuurlijk super tof! Met een beetje line of sight kun je daar tegenwoordig redelijk richting de gigabit mee halen! :D

[ Voor 19% gewijzigd door Quindor op 28-01-2017 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleybouwens
vincedd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 14:00:
[...]

Kabel zijn niet netjes afgewerkt, waardoor er kans op overspraak is. Ik zou ook eerst de kabels doggen en daarna past vastzetten op het paneel. Hierbij een voorbeeld zoals ik het op mijn werk afwerk:

[afbeelding]
Hoi Vincedd,

Dat klopt idd. Overspraak gaf mijn Fluke meter niet aan gelukkig.

Heb jij nog meer foto's ? Ook hoe je het patchpaneel vastzet voor dat je gaat doggen etc.

Alvast bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002

rally

Deyterra Consultancy

wesleybouwens schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:49:
[...]

Hoi Vincedd,

Heb jij nog meer foto's ? Ook hoe je het patchpaneel vastzet voor dat je gaat doggen etc.

Welke Fluke gebruik jij die overspraak meet? Want dergelijke meters zijn "nogal" duur.

Mijn Linkrunner AT-2000 was al niet goedkoop en die meet het niet.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
wesleybouwens schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:49:
[...]

Hoi Vincedd,

Je moet die stalen plaat waar je de kabels op vast hebt getyrapt als laatste monteren. Eerst de kabels afwerken en als laatste de stalen plaat en tyrappen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaell958
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02:35
Hey Tweakers! 8)

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn meterkast heb laten zien, inmiddels heb ik weer het een en ander wat veranderd en verbeterd al zeg ik het zelf! :)

Vorige week hadden wij ons binnenhuis bekabeling vervangen aangezien ik al een tijdje geleden bekabeling zou krijgen aangezien onze vorige kabels niet al te best waren, nou heb ik die dus gekregen een paar weken geleden gehad en zijn we eigenlijk daarna meteen aan de slag gegaan, na oud en nieuw waren we begonnen, en nu zijn we eigenlijk zo goed als klaar en gaat dit weer de komende jaren zijn werk doen :)

Alles is mooi afgewerkt en het eindresultaat mag er ook wel wezen! Erg lang en veel wezen zoeken naar juist apparatuur voor onze woning om het maximale uit het netwerk te halen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pUbt9cLlrGSHAysPtOVkScSR/full.png

Wat je tegenkomt in de meterkast qua apparatuur en bekabeling:

● CAT6 (500Mhz) Bekabeling
● CAT6a Patchkabels
● CAT5e Bekabeling
● Ubiquiti EdgeRouter X
● Technicolor TC7210

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5jwn3YKrLJfS5Ylqnhfbb8r1/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Y3MxgtvwQei8zzvD6jFA4AD/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sEYlDVB0zf3YkIPfO0fwP0Un/full.jpg

Dit is eigenlijk alleen nog maar de meterkast, boven op het kantoor van mijn vader staat ook nog wel wat apparatuur maar het valt opzich wel mee hoe biezonder dat is maar vind ik het toch wel leuk om daar ook even een aparte post van te plaatsen en wat foto's van te maken

Uiteindelijk ben ik erg tevreden over onze meterkast en dat je netwerk apparatuur er ook in staat vind ik dat nou ook toch een dingetje waar je ook even wat aandacht aan kan besteden! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Keurige meterkast hoor. En ook al zo netjes afgewerkt op de vloer.
Tijdje terug kwamen we ook al een stukje vloerbedekking tegen in de meterkast... Is dat de nieuwe spreekwoordelijke punt op de i :) ?
michaell958 schreef op maandag 30 januari 2017 @ 03:59:
Hey Tweakers! 8)

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn meterkast heb laten zien, inmiddels heb ik weer het een en ander wat veranderd en verbeterd al zeg ik het zelf! :)

Vorige week hadden wij ons binnenhuis bekabeling vervangen aangezien ik al een tijdje geleden bekabeling zou krijgen aangezien onze vorige kabels niet al te best was, nou heb ik die dus gekregen een paar weken geleden gehad en zijn we eigenlijk daarna meteen aan de slag gegaan, na oud en nieuw, en nu zijn we bijna eigenlijk zo goed als klaar en gaat dit weer de komende jaren zijn werk doen :)

Alles is mooi afgewerkt en het eindresultaat mag er ook wel wezen! Erg lang en veel wezen zoeken naar juist apparatuur voor onze woning om het maximale uit het netwerk te halen!

[afbeelding]

Wat je tegenkomt in de meterkast qua apparatuur en bekabeling:

● CAT6 (500Mhz) Bekabeling
● CAT6a Patchkabels
● CAT5e Bekabeling
● Ubiquiti EdgeRouter X
● Technicolor TC7210

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Dit is eigenlijk alleen nog maar de meterkast, boven op het kantoor van mijn vader staat ook nog wel wat apparatuur maar het valt opzich wel mee hoe biezonder dat is maar vind ik het toch wel leuk om daar ook even een aparte post van te plaatsen en wat foto's van te maken

Uiteindelijk ben ik erg tevreden over onze meterkast en dat je netwerk apparatuur er ook in staat vind ik dat nou ook toch een dingetje waar je ook even wat aandacht aan kan besteden! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaell958
  • Laatst online: 02:35
GEi schreef op maandag 30 januari 2017 @ 06:01:
Keurige meterkast hoor. En ook al zo netjes afgewerkt op de vloer.
Tijdje terug kwamen we ook al een stukje vloerbedekking tegen in de meterkast... Is dat de nieuwe spreekwoordelijke punt op de i :) ?

[...]
Volgensmij wel ja, het houdt toch een hoop tocht tegen, maar wij hebben op het moment een kleed liggen maar dat gaat er binnenkort uit en gaan we het daar binnenkort ook dichtmaken met vloerbedekking of wat anders wat we voor isolatie kunnen gebruiken, want het is tocht wel een stuk minder sinds dat kleed er ligt ;) (waarschijnlijk vloerbedekking voor de afwerking inderdaad)

Op de grond van de meterkast is het nogsteeds wel koud, maar als dit al uitmaakt, binnenkort wilde mijn vader het ook gaan isoleren en waarschijnlijk, mochten wij hetzelfde gaan doen als dat een andere tweaker een tijdje terug had gepost zal ik laten zien wat wij onder het hout / vloerbedekking hebben liggen en hoe wij het eventueel gaan maken

Er nog geen plannen voor eigenlijk hoe we het willen maken, alleen dat we het misschien binnenkort netter gaan isoleren, ipv wat wij nu tijdelijk gebruiken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-10 23:25
captain007 schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 16:16:
Een jaar of wat geleden had ik al eens een post gemaakt (nog in deel 3 van het topic) van mijn netwerksetup toen ik net in mijn nieuwbouwwoning was ingetrokken. Inmiddels is alles al een tijdje klaar en is het tijd voor een foto van het eindresultaat:
[afbeelding]

Links zien we een 10 inch patchkast met daarin 2 digitus patchpanels met 12 poorten. Hierop komen alle kabels vanuit het hele huis uit en wat aanvoerlijnen van de routers rechts. Daaronder hangt een Zyxel GS1100-16 unmanaged switch en daaronder nog een lege plek die nog later gebruikt kan worden voor een extra switch. Onder het patchpanel heb ik een schap gemaakt met daarop een Netgear ReadyNas NV+. Hierop staan backups van een andere NAS buiten de deur en stream ik films naar de TV. Aangezien dit al een ouder model is en software updates ook niet meer regelmatig verschijnen overweeg ik deze NAS binnenkort te gaan vervangen door een Synology NAS.

Detail patchkast:
[afbeelding]
De patchpanels zijn gewoon uit de doos te monteren in dit soort wandkasten van 10 inch. De switch was een ander verhaal. Ik kon vorig jaar al nauwelijks meer deze switch bestellen, maar uiteindelijk nog een webshop weten te vinden waar dit kon. Voordeel van dit model is de ingebouwde voeding, fanless, passende binnenmaat voor 10 inch en dat er 19 inch beugels meegeleverd werden. Deze heb ik met een dremel ingekort. Het boren van de gaten in de beugels was een hell of a job, aangezien het gehard metaal was en is dus ook zodoende een keer mislukt. Uiteindelijk daarom maar met twee i.p.v. vier schroeven vastgezet en het hangt :P

Op de andere zijwand heb ik boven de DrayTek router/modem van T-Mobile Thuis (voormalig Vodafone Thuis) een Asus RT-N66U hangen voor de WiFi:
[afbeelding]
De WiFi dekking is voldoende voor de begane grond en 1e etage. De zolder is niet goed gedekt, maar daar zal op termijn wel een tweede AP bij komen. De reden om nog een RT-N66U bij te plaatsen is tweeledig. De DrayTek heeft geen 5 GHz WiFi en de RT-N66U wel. Daarnaast is de firmware compleet dichtgetimmerd, waardoor je nauwelijks controle hebt over het apparaat. Uit de DrayTek komen twee aparte kabels, omdat TV bij T-Mobile Thuis op een compleet gescheiden netwerk wordt uitgestuurd. Dit combineren en splitsen vergt dermate veel moeite dat ik die gewoon via een aparte kabel naar het patchpanel heb gelegd en daar heb doorgelust naar de muurdoos waarop de IPTV box is aangesloten. Tenslotte heb ik nog een A4 opgehangen van de patchpanelindeling, zodat ik gemakkelijk kan opzoeken wat op welk aansluitpunt zit. Zo hoef je nooit te gokken wat waar is aangesloten :)

Binnenkort mag ik het bij een familielid nog eens gaan aanleggen. Alleen ga ik dan i.p.v. 10 inch overstappen naar 19 inch. Het vinden van 10 inch mountable netwerkapparatuur is een drama en vergt zoals hier maatwerk waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Nadeel is alleen dat je dan wat creatiever om moet gaan met de beschikbare ruimte.
Ziet er netjes uit. Wat voor kabelgoot gebruik je en waar haal je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
3ssen schreef op maandag 30 januari 2017 @ 16:38:
[...]

Ziet er netjes uit. Wat voor kabelgoot gebruik je en waar haal je die?
Ik gok dat het vinger kabelgoot is (of geventileerde kabelgoot)
Denk iets als dit hier: https://www.conrad.nl/nl/...-kabelgoten-o0808726.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Laatst online: 22-10 11:00
Annuk schreef op maandag 30 januari 2017 @ 18:10:
[...]

Ik gok dat het vinger kabelgoot is (of geventileerde kabelgoot)
Denk iets als dit hier: https://www.conrad.nl/nl/...-kabelgoten-o0808726.html
Ik heb inderdaad bij Conrad een van die kabelgoten gehaald. Spul is gemakkelijk op maat te zagen en gemakkelijk vast te schroeven. Beter dan die kabelgoten die je bij de bouwmarkt kan halen, omdat dit meer geschikt is voor grote hoeveelheden kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:53

masauri

aka qwybyte

Nu ik aan het plannen ben om mijn gekochte huis te voorzien van een degelijk netwerk en een verdeling van de huidige hardware vraag ik me af waar iedereen zijn patch panel voor gebruikt?
Enkel voor de aansluitingen naar wandcontactdozen, of ook voor andere doeleinden?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Ik gebruik het patchpaneel enkel voor de CAT kabels. Heb wel overwogen om ook de COAX kabels er op aan te sluiten (met keystones is dat zo gedaan), maar ik zag er weinig voordeel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:32

jeka

Support your local club.

Ik heb het thuis ook voor lan kabels. Als je in elke kamer loze leidingen hebt en een aantal in de woonkamer dan is een patch paneel wel handig voor de afwerking. En een stuk goedkoper dan allemaal opbouwdozen oid.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleybouwens
rally schreef op zondag 29 januari 2017 @ 12:58:
[...]

Welke Fluke gebruik jij die overspraak meet? Want dergelijke meters zijn "nogal" duur.

Mijn Linkrunner AT-2000 was al niet goedkoop en die meet het niet.
Hoi Rally,

Dat is een DSX-5000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
wesleybouwens schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 11:28:
[...]

Hoi Rally,

Dat is een DSX-5000
Die gebruik ik ook op mijn werk. Meet wel lekker snel en is duidelijker dan de fluke die we hiervoor gebruikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panomi
Een kleine update van mijn kant.

Ik ben begonnen met het patchen. Tevens een deur voor het geheel geplaatst.
Er wordt nog een leiding gemaakt van het stopcontact naar de kast zodat ik niet een stopcontact hoef op te offeren in de woonkamer. Tevens is de kabel niet meer zichtbaar wat de uitstraling ten goede komt.

Afbeeldingslocatie: https://www.nasdag.nl/images/GoT/6.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.nasdag.nl/images/GoT/7.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:53

masauri

aka qwybyte

panomi schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:22:
Een kleine update van mijn kant.

Ik ben begonnen met het patchen. Tevens een deur voor het geheel geplaatst.
Er wordt nog een leiding gemaakt van het stopcontact naar de kast zodat ik niet een stopcontact hoef op te offeren in de woonkamer. Tevens is de kabel niet meer zichtbaar wat de uitstraling ten goede komt.

[afbeelding]

[afbeelding]
Mooi afgewerkt, zijt ge echter niet bang dat de switch te warm gaat worden?
Omdat ik het idee heb dat deze weinig luchtaanvoer heeft omdat de modem er aan 1 kant tegen zit.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• panomi
masauri schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 08:38:
[...]

Mooi afgewerkt, zijt ge echter niet bang dat de switch te warm gaat worden?
Omdat ik het idee heb dat deze weinig luchtaanvoer heeft omdat de modem er aan 1 kant tegen zit.
Goed dat je het opmerkt. Ik zal eens kijken of daar een ventilatie opening zit. De kast is in ieder geval aan de onderkant open, dus er is wel ventilatie. Heel veel verschuiven is er trouwens ook niet meer bij gezien het gebrek aan ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002

rally

Deyterra Consultancy

Je zou kunnen kijken of je er een (stille) fan kunt inbouwen. Een beetje airflow schelt al een hoop in temperatuur.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Zo, Ook maar eens wat foto's uploaden.

In begin november 2016 de sleutel gekregen van mijn nieuwbouwhuis. Ondertussen lekker aan het knutselen geweest. Het begint er langzamerhand op te lijken. Er volgen uiteindelijk wel meer foto's hoor.

Wat zien we op de foto

* Juniper SRX210-H2 Firewall
* Mikrotik RB2011-RM ( omdat het kan )
* Juniper EX3200 ( 8 poorten PoE+ )
* Ubee kansloos verhaal modem

Wat zien we niet op de foto

* VMWare server bovenop het rack
* Philips Hue Bridge ( Nieuwe versie )

Afbeeldingslocatie: http://www.meukmail.nl/fileshare/tweakers/03-02-2017/rack1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.meukmail.nl/fileshare/tweakers/03-02-2017/rack2.png

Wat zien we op de foto

* Aruba AP-105 "outdoor" accesspoint, 1 van mijn 4 aruba accesspoints welke ik helaas echt nodig heb om bereik door mijn hele huis te hebben ( Yay HR++ )

Afbeeldingslocatie: http://www.meukmail.nl/fileshare/tweakers/03-02-2017/ap1.png

Afbeeldingslocatie: http://www.meukmail.nl/fileshare/tweakers/03-02-2017/ap2.png

En nog even een mandatory meterkast shot

Wat zien we op de foto ?

* teveel groepen!!!
* Apple TV ergens verstopt
* Apple Mac Mini
* Hue Bridge ( decomissioned )
* Blu-Ray Speler
* Sonos Bridge
* Maglite Zaklamp + Lader O+

Afbeeldingslocatie: http://www.meukmail.nl/fileshare/tweakers/03-02-2017/meterkast1.png

[ Voor 8% gewijzigd door Miepermans op 03-02-2017 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Mag ik vragen wat de Apple tv/mac mini doen? Zo ja, dan vraag ik het bij deze. ;) verder erg netjes. d:)b d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:30:
Mag ik vragen wat de Apple tv/mac mini doen? Zo ja, dan vraag ik het bij deze. ;) verder erg netjes. d:)b d:)b
Dat niet alleen. Wat doet een blue ray speler in de meterkast.

Verder wel een nette setup _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 03-02-2017 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

rens-br schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:32:
[...]

Dat niet alleen. Wat doet een blue ray speler in je meterkast.
Ja die ook, was ik even vergeten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een indoor AP in een kunsstof kast plaatst (om dat ding voor buiten geschikt te maken), moet je rekening houden met condens in de kast (vanwege warmteschommelingen). Dit condens moet ergens weg, en is eigenlijk niet bevorderlijk voor je AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miepermans
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 12:52:
Als je een indoor AP in een kunsstof kast plaatst (om dat ding voor buiten geschikt te maken), moet je rekening houden met condens in de kast (vanwege warmteschommelingen). Dit condens moet ergens weg, en is eigenlijk niet bevorderlijk voor je AP.
Klopt helemaal! goed punt, daarom moet ik nogsteeds een paar van deze https://www.stego.de/nl/p...tilatie-wartel-ip66-ip67/

dingen kopen ;)

thanks voor de opmerking en goed opgelet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miepermans
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 11:32:
[...]

Ja die ook, was ik even vergeten...
Yes, verwachte vragen.

Ik ben een beetje handig geweest, en hem mijn TV aan de achterzijde van de meterkast ( in de woonkamer, tegen de muur ) bevestigd.

Achter mijn tv-beugel heb ik een gat geboord van 35mm. Daardoorheen lopen AL mijn kabels ( ik heb een hekel aan een kabelbende ).

Nu is de TV gewoon een op zichzelf "hangend" apparaat geworden zonder slordige kabels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Miepermans schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:05:
[...]
Nu is de TV gewoon een op zichzelf "hangend" apparaat geworden zonder slordige kabels ;)
Dat verklaard een hoop. Heb je wel netjes opgelost, alleen hoe doe je het met de remotes? Of heeft de televisie ondersteuning voor HDMI-CEC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Yes, ik heb destijds alles van hetzelfde merk gekocht qua TV en Blu-Ray speler dus we doen idd remote-pass-through.

De mac-mini sturen we aan met een remote toetsenbord en muis. en de AppleTV remote is al een tijdje Bluetooth Low Energy ( dus dat gaat ook door muren heen ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Miepermans schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 13:04:
[...]

Klopt helemaal! goed punt, daarom moet ik nog steeds een paar van deze https://www.stego.de/nl/p...tilatie-wartel-ip66-ip67/

dingen kopen ;)

thanks voor de opmerking en goed opgelet!
Ik kan wel aan die dingen komen via groothandel. Laat maar via PM weten als je geïnteresseerd bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Laatst online: 18:01
Ziet er goed uit allemaal, even heel flauw hierbij mijn begin:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/31480541/Woning/Meterkast.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg dat je gropenkast niet in het midden staat, maar meer naar links of naar rechts. Zodoende kan je later er eentje naast plaatsten, al dan niet voor elektra, maar ook voor laagspannings (Ethernet) apparatuur erc... (denk aan home domotica etc...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Zeker, is al aan gedacht. Deze is ook 93cm breed. Alle loze leidingen komen straks links uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Verwijderd schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 16:07:
Zorg dat je gropenkast niet in het midden staat, maar meer naar links of naar rechts. Zodoende kan je later er eentje naast plaatsten, al dan niet voor elektra, maar ook voor laagspannings (Ethernet) apparatuur erc... (denk aan home domotica etc...)
Daar werkt de netbeheerder die je NUTS voorziening (elektra) vaak niet aan mee tenminste enexis niet. Die zeggen keihard in het midden van je meterkast.
Been there, done that 7(8)7

Het is indd verder wel slim om de rest aan 1 kant te houden.

Elektra naar midden boven en rechts? (Evt waar nodig daar naar beneden)
En links je loze leidingen voor je netwerk en de ruimte om daar alles te kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:43

Illusion

(the art of)

Annuk schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 03:09:
[...]

Daar werkt de netbeheerder die je NUTS voorziening (elektra) vaak niet aan mee tenminste enexis niet. Die zeggen keihard in het midden van je meterkast.

En links je loze leidingen voor je netwerk en de ruimte om daar alles te kunnen plaatsen.
Volgens NEN2768 mag een elektra-meter best uit het midden hoor..
Hij stáát daarin zelfs uit het midden.. Hart op 430mm van links, in een ruimte van ten minste 770mm breed.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Laatst online: 27-10 20:37
Ik moet zeggen, als ik soms bij mensen de meterkast zie omdat ze de router proberen te resetten ofzo omdat mensen geen wifi hebben dan ben ik toch blij dat ik er een avondje werk in heb zitten.

Het is gewoon zo ontzettend fijn wanneer er iets moet gebeuren in de meterkast het er een beetje logisch en ordelijk eruit ziet. Als ik moet werken in een meterkast waar alle draden door elkaar hangen en alles een grote kabelspagetie is dan kun je het vergeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 26-10 01:45
ALs ik dit toch allemaal zo zie dan begint het bij mij toch al behoorlijk te jeuken hoor. Ik heb van de zomer ook een mooi projectje mogen doen aangezien wij zelf ook verhuisd zijn naar een nieuwbouw woning. Ik heb daardoor een kleine 200meter aan Cat 6 mogen trekken en patchen, met daarnaast de afwerking van een homebuilt server rack. ERG leuk projectje om te doen al zeg ik het zelf. Het kost alleen zo gruwelijk veel tijd aan planning en budgetering dat je er bijna moe van wordt. Maar goed. Ik kan de komende 30 jaar wel weer vooruit. Ik zal binnekort nog wel eens wat foto's plaatsen als ook mijn storage goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:52
Ik heb een patchbeugel binnen (https://netwerkproducten.com/webshop/patchbeugels-c-376.html) om op te hangen in de meterkast. Nu heb ik geen ruimte naast de elektra installatie. Er boven wel.
Ik heb er nu 4 NUCs in hangen door houten panelen met balken tussen de achterplat van de electra installatie en het houten paneel.
Alleen dat gaat niet goed lukken met de patchbeugel, omdat ik het net niet ga redden met de afstand tot de deur (zo'n paneel heeft ook weer een dikte natuurlijk). Nu dacht ik de patchbeugel zwevend te monteren aan de achterplat middels bouten, maar ik ben nog even zoekende hoe ik dit sterk genoeg krijg en dat de bouten niet doorzakken.

Ik dacht er even aan om een buis op lengte te zagen en dan als afstandhouders te gebruiken voor de bouten.
Afstand die ik moet overbruggen is 45mm.

Hebben jullie betere ideeën?

[ Voor 3% gewijzigd door mgizmo op 04-02-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Annuk schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 03:09:
[...]

Dacht het niet. Netbeheerder is verantwoordelijk tot en met de meter. Wat daarna gebeuert is jouw verantwoordelijkheid.

klopt, de elektra meter en de hoofdstop vaak niet. Dat doet netbeheerder. Maar wat daarna gebeurt....

Want wat let jou om nadat ze de groepenkast geplaatst hebben, om deze te slopen, en bv. een nieuwe te plaatsen (op de plek die JIJ wilt)?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2017 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Kan je niet eerst balkjes vastmaken en daarop jouw beugel schroeven? Ik heb ook zo een beugel, 4U hoog, op panlatten geschroefd. Met de panlatten kan ik de dikte van de elektra buizen overbruggen.
mgizmo schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 21:41:
Ik heb een patchbeugel binnen (https://netwerkproducten.com/webshop/patchbeugels-c-376.html) om op te hangen in de meterkast. Nu heb ik geen ruimte naast de elektra installatie. Er boven wel.
Ik heb er nu 4 NUCs in hangen door houten panelen met balken tussen de achterplat van de electra installatie en het houten paneel.
Alleen dat gaat niet goed lukken met de patchbeugel, omdat ik het net niet ga redden met de afstand tot de deur (zo'n paneel heeft ook weer een dikte natuurlijk). Nu dacht ik de patchbeugel zwevend te monteren aan de achterplat middels bouten, maar ik ben nog even zoekende hoe ik dit sterk genoeg krijg en dat de bouten niet doorzakken.

Ik dacht er even aan om een buis op lengte te zagen en dan als afstandhouders te gebruiken voor de bouten.
Afstand die ik moet overbruggen is 45mm.

Hebben jullie betere ideeën?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:17

Milmoor

Footsteps and pictures.

JaMaaT schreef op vrijdag 3 februari 2017 @ 18:23:
Zeker, is al aan gedacht. Deze is ook 93cm breed. Alle loze leidingen komen straks links uit :)
Eventueel kan je de meterkast tijdelijk in twee stukken hakken. Verticale plaat erin zodat de aansluiting in het midden van een van de delen komt. Na installatie haal je de plaat weer weg.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Milmoor schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:29:
[...]

Eventueel kan je de meterkast tijdelijk in twee stukken hakken. Verticale plaat erin zodat de aansluiting in het midden van een van de delen komt. Na installatie haal je de plaat weer weg.
Mwa, het is geen projectbouw. Kan dus zelf alles aangeven, plaat erin lijkt me dan weer een beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:17

Milmoor

Footsteps and pictures.

JaMaaT schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:46:
[...]

Mwa, het is geen projectbouw. Kan dus zelf alles aangeven, plaat erin lijkt me dan weer een beetje overdreven.
Het is niet de aannemer die de aansluiting plaatst. Dat doet iemand van/voor Enexis of Liander. Daardoor heb je minder invloed.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Ahhh ok, duidelijk. Ik dacht altijd dat de installateur dit erin maakte en in ons geval Enexis dit dan aansloot.

Dan ga ik nog even met de installateur overleggen inderdaad. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Verwijderd schreef op zaterdag 4 februari 2017 @ 22:22:
[...]

Dacht het niet. Netbeheerder is verantwoordelijk tot en met de meter. Wat daarna gebeuert is jouw verantwoordelijkheid.

klopt, de elektra meter en de hoofdstop vaak niet. Dat doet netbeheerder. Maar wat daarna gebeurt....

Want wat let jou om nadat ze de groepenkast geplaatst hebben, om deze te slopen, en bv. een nieuwe te plaatsen (op de plek die JIJ wilt)?
De groepenkast kan je inderdaad zelf altijd wel (laten) verplaatsen.. maar de netbeheerder plaatst de meterplaat + meter + de kabel e.d. in het midden, ik vind het persoonlijk 1. geen porum als je dan je groepenkast uit het midden haalt en 2. je hebt een aantal kabels dan schuin in het zicht lopen, omdat de meterplaat e.d. normaal netjes "aansluit" op de groepenkast.
Milmoor schreef op zondag 5 februari 2017 @ 09:29:
[...]

Dat gaat je niet lukken, je krijgt tijdens het storten van je vloeren er tegenwoordig een plaat in op de vloer (kunststof plaat met sparingen voor buizen e.d.) + je kast moet een minimum en maximum breedte, hoogte en diepte hebben. voldoet je kast daar niet aan heb je grote kans dat de netbeheerder zegt van Doei.. kast voldoet niet dus we sluiten niets aan :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Vandaag naar de slaapkamer van de dochter 6 kabels gelegt. 4x een draka cat6 en 2x een draka cat5e. Deze hangen nu nog in de meterkast te wachten op het voorjaar,dan gaan ze de vloer onder naar de patchkast in de garage. Morgenavond ga ik de aansluitingen afwerken in peha opbouw bakjes met daarin nexus cat 6 keystones.(weggeknipt en gedemonteerd op een klus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

vincedd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:35:
Vandaag naar de slaapkamer van de dochter 6 kabels gelegt. 4x een draka cat6 en 2x een draka cat5e. Deze hangen nu nog in de meterkast te wachten op het voorjaar,dan gaan ze de vloer onder naar de patchkast in de garage. Morgenavond ga ik de aansluitingen afwerken in peha opbouw bakjes met daarin nexus cat 6 keystones.(weggeknipt en gedemonteerd op een klus)
Waarom 6 kabels? Vier kabels naar een slaapkamer zijn er al veel, vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:38:
[...]

Waarom 6 kabels? Vier kabels naar een slaapkamer zijn er al veel, vind ik.
Ik ga er al 3 gebruiken voor camera's buiten. Dus 2x cat 5e ben ik kwijt plus 1 cat 6. 1 is voor telefonie, vreet ook niet veel . 1 voor internet en 1 voor televisie. Cat 5e en cat 6 kabel kom ik zo aan.de keystones ook. Dus in ieder geval voor de toekomst voorbereid. Zit nu op 21 cat 6 kabels in huis en 9 cat 5e kabels en ben nog niet op het einde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

vincedd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:32:
[...]

Ik ga er al 3 gebruiken voor camera's buiten. Dus 2x cat 5e ben ik kwijt plus 1 cat 6. 1 is voor telefonie, vreet ook niet veel . 1 voor internet en 1 voor televisie. Cat 5e en cat 6 kabel kom ik zo aan.de keystones ook. Dus in ieder geval voor de toekomst voorbereid. Zit nu op 21 cat 6 kabels in huis en 9 cat 5e kabels en ben nog niet op het einde.
Ja juist, dan gaat het wel snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Annuk schreef op zondag 5 februari 2017 @ 16:13:
[...]

De groepenkast kan je inderdaad zelf altijd wel (laten) verplaatsen.. maar de netbeheerder plaatst de meterplaat + meter + de kabel e.d. in het midden, ik vind het persoonlijk 1. geen porum als je dan je groepenkast uit het midden haalt en 2. je hebt een aantal kabels dan schuin in het zicht lopen, omdat de meterplaat e.d. normaal netjes "aansluit" op de groepenkast.

[...]
Who cares hoe het "eruit ziet". Het gaat om de functionaliteit. Als het goed is, zal jij je meterkast bijna nooit openmaken. Als alle groepen goed verdeeld zijn, aardlek in orde (en trippen niet), etc.... dan heb jij eigenlijk maar één keer per jaar reden om er in te kijken (meterstanden opschrijven voor jaarafrekening).
Formeel moet je minstens 1 x per 3 maanden de aardlek testen... maar ach... wie doet dat tegenwoordig....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2017 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Verwijderd schreef op zondag 5 februari 2017 @ 19:47:
[...]

Who cares hoe het "eruit ziet". Het gaat om de functionaliteit. Als het goed is, zal jij je meterkast bijna nooit openmaken. Als alle groepen goed verdeeld zijn, aardlek in orde (en trippen niet), etc.... dan heb jij eigenlijk maar één keer per jaar reden om er in te kijken (meterstanden opschrijven voor jaarafrekening).
Formeel moet je minstens 1 x per 3 maanden de aardlek testen... maar ach... wie doet dat tegenwoordig....
haha ja sorry ik ben daarin erg, de "hoofd groepenkast" moet netjes in het midden boven de meterplaat zitten vind ik, en dan voor meer groepen o.i.d. een kast links of rechts er naast, en afhankelijk van hoe en wat plaats ik dan de "bodemplaat" op z'n kop (daar waar de aardklemmen verdeling zit), maten zijn toch redelijk symetrisch.

Natuurlijk kan je zelf allerlei kanten op knutselen met je groepenkast e.d. maar als ik het voor "je" moet plaatsen komt die netjes in het midden boven de meterplaat (als die er al is).

Zou het zelf ook liever anders zien maar de mannen v/d netbeheerder werken er jammer genoeg meestal niet aan mee, hoe netjes je ze ook vraagt en/of voert (serieus scheelt heel veel als je ze eens ff een x een gebakken eitje of een frikandelletje o.i.d. geeft en gewoon normaal tegen ze praat/ze vraagt).
Zij worden namelijk ook regelmatig gecontroleerd, en als ze het niet netjes in het midden plaatsen krijgen ze (uiteindelijk) gewoon ontslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ixus74
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:25
Na lang aarzelen ook mijn meterkast/netwerk maar eens in dit topic gooien.

We zijn al weer bijna een jaar geleden naar een nieuwbouwhuis verhuisd, ik heb naar alle kamers twee CAT6 utp kabels getrokken en naar de woonkamer twee keer twee. Alleen naar de garage en naar zolder nabij de ketel moeten nog 2x 2 kabels getrokken worden, maar dat komt later.

De kabels zijn allemaal afgemonteerd op een 19" patchpaneel in de meterkast.

Omdat plaatjes meer dan woorden zeggen hier de plaatjes, het is nog een beetje een work-in-progress maar desalniettemin begint het m.i. al ergens op te lijken.

Afbeeldingslocatie: http://space.vandepieterman.com/tweakers/IMG_4210.JPG

Wat is er te zien (van boven naar beneden, van links naar rechts):
- Patchbeugel 4U hoog
- Patchpaneel 24x CAT6
- Switch TP-Link 8 port gigabit managed
- Router Fritz!Box 7490 (XS4All)
- Raspberry Pi 2 (Met ZWave stick en slimme-meter kabel)
- NAS QNAP 219II
- Intel NUC (VMWare ESXi)

Wat zie je niet :
- Ubiquiti Unifi POE injector voor UAP-AC-Lite

De switch zit nu vol en zal binnenkort vervangen worden door een 16 poort managed model, dan wil ik ook meteen een rangeerpaneel tussenvoegen op de plek van de huidige switch.
Voor de rest moeten er nog wat kabelgoten komen voor het wegwerken van de voedingskabels.

Nog een paar detailfoto's:
Afbeeldingslocatie: http://space.vandepieterman.com/tweakers/IMG_4207.JPG

Afbeeldingslocatie: http://space.vandepieterman.com/tweakers/IMG_4208.JPG

Afbeeldingslocatie: http://space.vandepieterman.com/tweakers/IMG_4209.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ziet er wel strak uit. Jij hebt dus een diepe meterkast. Ik moest al het hout wegzagen om een 19" kast erin te krijgen (40 cm diep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haribo112
  • Niet online
Rangeerpaneel zal inderdaad helpen de boel wat strakker weg te werken. Verder netjes afgewerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
Verwijderd schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:52:
Ziet er wel strak uit. Jij hebt dus een diepe meterkast. Ik moest al het hout wegzagen om een 19" kast erin te krijgen (40 cm diep).
Nou nee hoor, erg diep is de kast niet ook ongeveer 35 cm + kozijn.

Ik zie nu trouwens ook dat de plaatjes erg vreemd geschaald zijn, ga ik nog even naar kijken. Fixed.

[ Voor 14% gewijzigd door Ixus74 op 13-02-2017 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ixus74 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 08:20:
[...]

Nou nee hoor, erg diep is de kast niet ook ongeveer 35 cm + kozijn.

Ik zie nu trouwens ook dat de plaatjes erg vreemd geschaald zijn, ga ik nog even naar kijken. Fixed.
Heb je niet deze gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixus74
Nee, deze

Dit is het niet in diepte verstelbare type. Deze is 30,5 cm diep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Ixus74 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:44:
[...]

Nee, deze

Dit is het niet in diepte verstelbare type. Deze is 30,5 cm diep.
Ah, oké. Hij leek op je foto veel minder diep. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbenjamins
  • Laatst online: 19:06
Ixus74 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 18:07:
Wat is er te zien (van boven naar beneden, van links naar rechts):
- Patchbeugel 4U hoog
- Patchpaneel 24x CAT6
- Switch TP-Link 8 port gigabit managed
- Router Fritz!Box 7490 (XS4All)
- Raspberry Pi 2 (Met ZWave stick en slimme-meter kabel)
- NAS QNAP 219II
- Intel NUC (VMWare ESXi)
Zou ik mogen vragen wat voor NUC het is en wat je er allemaal op hebt draaien?
En is de NAS je hardeschijf voor de NUC?
Pagina: 1 ... 13 ... 125 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2