GEi schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:46:
Zoals eerder aangegeven ben ik week 44 begonnen met de meterkast netjes te maken. Hiervoor was ik denk ik al een half jaar bezig geweest met ideeën en oplossingsrichtingen te verzamelen. Onder andere op dit forum en in deze draad heb ik veel ideeën opgedaan. Nu het werk (voor nu) gedaan is (deur en plaat (met ventilatiesleuven) terugplaatsen, overige netwerkkabels in de kerstvakantie trekken en patchen) wil ik jullie graag delen in het resultaat tot nu toe.
Allereerst een paar foto's van hoe de meterkast er uit zag voor dat ik begon. De deur was tijdens de verbouwing gesneuveld, dus voor het oog was het al niet fraai. We zien verschillende apparaten (2× een 8-poorts Gb switch, RPi, RIPE Atlas probe, Ubiquity CloudKey, SamKnows Whitebox, antenne splitter / -versterker) en veel meters netwerkkabel die nog netjes moeten worden weggewerkt. Voor een deel zo gegroeid, voor een deel tijdens de verbouwing opzij moeten leggen/ hangen in de wetenschap dat 'dat later wel komt'. Schrik niet...
[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Ik ben begonnen met het verwijderen van het plaatje boven de originele meterkastdeur. Het plaatje zat, netjes gekit, vast met een soort van krammetjes. Deze heb ik voor zo ver mogelijk weggetikt met een plamuurmes. Dat ging buiten verwachting goed. De laatste stukjes gingen met een beetje heen en weer wrikken los, et voila, de plaat was weg.
Toen werd ik ook bevestigd dat de Genexis ècht in de weg zit. Deze moest dus weg.
Niet iedereen op het forum was enthousiast over dit plan, maar gelukkig was het werk al gedaan voor ik alle reacties had gelezen; anders had ik mij misschien wel bedacht en was de verplaatsing minder rigoreus geweest... Al met al ben ik blij dat de Genexis nu zit waar die zit.
Vervolgens de voorbereidingen voor de 19" wandbeugel. Deze heb ik op een paar panlatten geschoefd om het hoogteverschil met de reeds aanwezige elektrabuizen te overbruggen. Daarna nog even prakkezeren over de inrichting. Ik had verschillende onderdelen gehaald èn ik wil nog een keer een 19" 1U rack mounted router kunnen bijplaatsen. Ik ben gekomen tot het volgende, van boven naar beneden: switch, 'brievenbus' om patchkabels weg te werken, patch panel en een legbord (minder diep gemaakt mbv haakse slijper) waar in de toekomst een router kan komen. Helemaal bovenop heb ik de Zyxel (in 'concurrent wan' mode) en de ASUS RT-AC68U router met RMerlin-firmware geplaatst. Niet heel fraai, maar kan zo een beetje het volgende uit het zicht houden: RPi als DNS server (Pi-Hole), Ubiquity CloudKey, RIPE Atlas probe. De SamKnows Whitebox heb ik niet terug geplaatst, die kon de Gb-verbinding van Tweak bij lange na niet bijbenen... anders was die ook hierboven geplaatst.
Vervolgens, of eigenlijk in het werk van bovenstaande, alle netwerkkabels naar boven gebracht naar het patch panel. Deze heb ik volledig in kabelgoten met ventilatiesleuven kunnen leggen. Ik heb twee formaten gebruikt, omdat met name links erg veel kabel (waaronder 4× vmvk-kabels) weggewerkt moesten worden. De ventilatiesleuven zelf hebben geen functie in mijn meterkast. Heb hier voor gekozen omdat ik dan snel kan werken, het er netjes uit ziet en bij hoeken je alleen maar een of meerdere nokjes hoeft uit te breken om het passend te maken. Kan het iedereen aanraden.
Hoe is het nu geworden?! De foto's:
Helemaal rechts onderin liggen nog twe opgerolde kabels. Eén is een telefoonkabel naar zolder. Deze laat ik zitten voor een eventuele bestemming in de toekomst. Kan nu echt niets verzinnen voor deze kabel. Hij zit samen met twee netwerkkabels in één buis naar zolder; separaat deze kabel vervangen zit er dus niet in... De andere is een coax-kabel die naar dezelfde ruimte op zolder loopt. Om dezelfde reden mag deze ook blijven. Links bovenin de meterkast ligt ook nog een opgerolde coax-kabel. Deze gaat naar een outlet in de muur waar vroeger de woonkamer was (nu de keuken) en waar een apparatenkast voor de wand is gekomen. Kabel kan in principe verwijderd worden, maar zit hier niemand in de weg en wellicht kan deze voor een toekomstige bewoner nog nut hebben. Ik heb hem maar laten zitten.
De boodschappenlijst is al met al behoorlijk lang geworden. Naast de in het oog springende delen als kabelgoten, 19" rack wall mount (met inhoud) ook allemaal klein spul wat niet direct zichtbaar is, zoals; klittenband kabelbinders, tire wrap zadeltjes waar de goten mee zijn vastgemaakt, nieuw aarderailtje etc. Al met al ben ik al heel tevreden met het resultaat. Veel eer voor een kast waarvan de deur vrijwel altijd dicht is, maar als perfectionist vind ik dat wat je niet ziet ook netjes mag zijn afgewerkt. Mooiste compliment kreeg ik van mijn vrouw, die het hele project maar zo-zo vond (je ziet het niet en alles doet het toch?...). Ze vond het er heel netjes uit zien en vroeg zich af of de deur wel er wel opnieuw voor gemaakt moest worden

.
Het viel mij trouwens op dat er erg veel apparaten een voeding nodig hebben in de meterkast. Gelukkig kunnen er een aanal via de USB-poorten van de Zyxel en ASUS worden gevoed, en heb ik nog een paar WCD's vrij om in voorkomende gevallen te gebruiken.
Als er vragen zijn dan hoor ik dat graag. Zal trachten deze allemaal op korte termijn te beantwoorden. Leuk dat ik na het vele 'lurken' zelf ook wat kan bijdragen aan dit topic.