Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 12 ... 123 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-06 09:48
GEi schreef op zondag 13 november 2016 @ 12:46:
Zoals eerder aangegeven ben ik week 44 begonnen met de meterkast netjes te maken. Hiervoor was ik denk ik al een half jaar bezig geweest met ideeën en oplossingsrichtingen te verzamelen. Onder andere op dit forum en in deze draad heb ik veel ideeën opgedaan. Nu het werk (voor nu) gedaan is (deur en plaat (met ventilatiesleuven) terugplaatsen, overige netwerkkabels in de kerstvakantie trekken en patchen) wil ik jullie graag delen in het resultaat tot nu toe.

Allereerst een paar foto's van hoe de meterkast er uit zag voor dat ik begon. De deur was tijdens de verbouwing gesneuveld, dus voor het oog was het al niet fraai. We zien verschillende apparaten (2× een 8-poorts Gb switch, RPi, RIPE Atlas probe, Ubiquity CloudKey, SamKnows Whitebox, antenne splitter / -versterker) en veel meters netwerkkabel die nog netjes moeten worden weggewerkt. Voor een deel zo gegroeid, voor een deel tijdens de verbouwing opzij moeten leggen/ hangen in de wetenschap dat 'dat later wel komt'. Schrik niet...

[afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]

Ik ben begonnen met het verwijderen van het plaatje boven de originele meterkastdeur. Het plaatje zat, netjes gekit, vast met een soort van krammetjes. Deze heb ik voor zo ver mogelijk weggetikt met een plamuurmes. Dat ging buiten verwachting goed. De laatste stukjes gingen met een beetje heen en weer wrikken los, et voila, de plaat was weg.

Toen werd ik ook bevestigd dat de Genexis ècht in de weg zit. Deze moest dus weg. Niet iedereen op het forum was enthousiast over dit plan, maar gelukkig was het werk al gedaan voor ik alle reacties had gelezen; anders had ik mij misschien wel bedacht en was de verplaatsing minder rigoreus geweest... Al met al ben ik blij dat de Genexis nu zit waar die zit.

Vervolgens de voorbereidingen voor de 19" wandbeugel. Deze heb ik op een paar panlatten geschoefd om het hoogteverschil met de reeds aanwezige elektrabuizen te overbruggen. Daarna nog even prakkezeren over de inrichting. Ik had verschillende onderdelen gehaald èn ik wil nog een keer een 19" 1U rack mounted router kunnen bijplaatsen. Ik ben gekomen tot het volgende, van boven naar beneden: switch, 'brievenbus' om patchkabels weg te werken, patch panel en een legbord (minder diep gemaakt mbv haakse slijper) waar in de toekomst een router kan komen. Helemaal bovenop heb ik de Zyxel (in 'concurrent wan' mode) en de ASUS RT-AC68U router met RMerlin-firmware geplaatst. Niet heel fraai, maar kan zo een beetje het volgende uit het zicht houden: RPi als DNS server (Pi-Hole), Ubiquity CloudKey, RIPE Atlas probe. De SamKnows Whitebox heb ik niet terug geplaatst, die kon de Gb-verbinding van Tweak bij lange na niet bijbenen... anders was die ook hierboven geplaatst.

Vervolgens, of eigenlijk in het werk van bovenstaande, alle netwerkkabels naar boven gebracht naar het patch panel. Deze heb ik volledig in kabelgoten met ventilatiesleuven kunnen leggen. Ik heb twee formaten gebruikt, omdat met name links erg veel kabel (waaronder 4× vmvk-kabels) weggewerkt moesten worden. De ventilatiesleuven zelf hebben geen functie in mijn meterkast. Heb hier voor gekozen omdat ik dan snel kan werken, het er netjes uit ziet en bij hoeken je alleen maar een of meerdere nokjes hoeft uit te breken om het passend te maken. Kan het iedereen aanraden.

Hoe is het nu geworden?! De foto's:

Helemaal rechts onderin liggen nog twe opgerolde kabels. Eén is een telefoonkabel naar zolder. Deze laat ik zitten voor een eventuele bestemming in de toekomst. Kan nu echt niets verzinnen voor deze kabel. Hij zit samen met twee netwerkkabels in één buis naar zolder; separaat deze kabel vervangen zit er dus niet in... De andere is een coax-kabel die naar dezelfde ruimte op zolder loopt. Om dezelfde reden mag deze ook blijven. Links bovenin de meterkast ligt ook nog een opgerolde coax-kabel. Deze gaat naar een outlet in de muur waar vroeger de woonkamer was (nu de keuken) en waar een apparatenkast voor de wand is gekomen. Kabel kan in principe verwijderd worden, maar zit hier niemand in de weg en wellicht kan deze voor een toekomstige bewoner nog nut hebben. Ik heb hem maar laten zitten.

De boodschappenlijst is al met al behoorlijk lang geworden. Naast de in het oog springende delen als kabelgoten, 19" rack wall mount (met inhoud) ook allemaal klein spul wat niet direct zichtbaar is, zoals; klittenband kabelbinders, tire wrap zadeltjes waar de goten mee zijn vastgemaakt, nieuw aarderailtje etc. Al met al ben ik al heel tevreden met het resultaat. Veel eer voor een kast waarvan de deur vrijwel altijd dicht is, maar als perfectionist vind ik dat wat je niet ziet ook netjes mag zijn afgewerkt. Mooiste compliment kreeg ik van mijn vrouw, die het hele project maar zo-zo vond (je ziet het niet en alles doet het toch?...). Ze vond het er heel netjes uit zien en vroeg zich af of de deur wel er wel opnieuw voor gemaakt moest worden _/-\o_ .

Het viel mij trouwens op dat er erg veel apparaten een voeding nodig hebben in de meterkast. Gelukkig kunnen er een aanal via de USB-poorten van de Zyxel en ASUS worden gevoed, en heb ik nog een paar WCD's vrij om in voorkomende gevallen te gebruiken.

Als er vragen zijn dan hoor ik dat graag. Zal trachten deze allemaal op korte termijn te beantwoorden. Leuk dat ik na het vele 'lurken' zelf ook wat kan bijdragen aan dit topic.
Beetje late reactie maar kan je aangeven waar je de wcd uit de onderstaande foto vandaan hebt? Ik wil ook gaan uitbreiden naar een wcd met plek voor 4 stekkers, maar heb nog niet gevonden waar ik die aan kan schaffen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bsrBYbfbSZ2y7L1VMdJMf5Up/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-06 17:34

Kraz

Saving the world

Frid0 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:56:
[...]

Had 2 vraagjes:

1. Waarmee speel jij jou films/series af die jij op je Nas heb staan? Heb de 412+ en zit nu te kijken waarmee ik mijn films/series ga afspelen.
Ik gebruik LibreElec icm een Raspberry Pi om films af te spelen.
Werkt prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Uit mijn hoofd zeg ik dat het een opbouwdoos is van Attema, met daarop geen plat en kaal deksel maar een deksel met een paar WCD's. Ik zal vanavond thuis is kijken of ik een merk en type aanduiding kan vinden.
wmn79 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:10:
[...]

Beetje late reactie maar kan je aangeven waar je de wcd uit de onderstaande foto vandaan hebt? Ik wil ook gaan uitbreiden naar een wcd met plek voor 4 stekkers, maar heb nog niet gevonden waar ik die aan kan schaffen.
[afbeelding]
Edit: ik kijk niet meer, vincdd heeft het al verklapt :9

[ Voor 10% gewijzigd door GEi op 06-12-2016 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-06 11:01
wmn79 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:10:
[...]

Al gezocht? Dit hebben ze bij elke bouwmarkt. Zoek maar op google: "wcd opbouw 4 voudig"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Het is een kabeldoos van het merk haf type 3640 met daarop een losse 4 voudige wcd.

http://www.elektrototaalm...K_C06_C39ACFRa3GwodlBgH7w

http://www.elektrototaalm...OGg0c7C39ACFU46GwodCy0JBA

[ Voor 57% gewijzigd door vincedd op 06-12-2016 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmn79
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-06 09:48
DorisJerks schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 12:22:
[...]

Al gezocht? Dit hebben ze bij elke bouwmarkt. Zoek maar op google: "wcd opbouw 4 voudig"
Ja dat had ik al gedaan maar dan kreeg ik alleen gewone opbouwdozen. Niet een viervoudige wcd die op een kabeldoos past.
Dit is inderdaad wat ik zoek. Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijansen1987
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-06 14:37
Hallo,

Ik gebruik een Apple TV en dan Infuse 5 om films en series af te spelen, zoekt zelf metadata en speelt zo goed als alles af, dik tevreden. Eerder popcorn hour geprobeerd, Wd tv, een Raspberry maar dat was allemaal niet zo fijn en chique als een atv 4 met infuse..

Ik gebruik de Hue app niet meer, ik heb meerdere apparaten die werken met Homekit en gebruik dus alleen de woning app van Apple en dat werkt subliem.

Mocht je vragen hebben hoor ik dat graag..
Frid0 schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 11:56:
[...]

Had 2 vraagjes:

1. Waarmee speel jij jou films/series af die jij op je Nas heb staan? Heb de 412+ en zit nu te kijken waarmee ik mijn films/series ga afspelen.

2. HUE lampen. Dat doe je via Homekit. Tevreden daarover? Heb ze ook maar vind de standard HUE app niks en zit nu beetje te kijken welke ik dan ga gebruiken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Procentje20
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-04 14:47
Zo, na lang meelezen is het tijd dat ik ook maar eens wat post.

Ik heb nu twee weken de sleutel van mijn nieuwe huis. En na eerst het grootste deel van de dozen te hebben opgeruimd, is het nu tijd om me met het netwerk en de electra bezig te houden. Laat ik beginnen met een voor foto.

Afbeeldingslocatie: https://c4.staticflickr.com/1/140/30788640963_b76d7060eb_b.jpg

Hier hangt de hele kast vol met stekkerblokken, kabelversterkers oude alarm zooi. En veel teveel plankjes. Dat moet anders, dus heb ik eerst maar eens alles weggehaald wat er niet in hoeft te zitten. Ik ga TV kijken en bellen over glasvesel. Dus alle coax en telefoon lijn kunnen opgerold en weggebonden worden. Afknippen lijkt me niet nodig, wie weet vinden ze petabit internet over coax uit in de toekomst en heb ik al die kabels weer nodig :-)

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/1/572/31451571482_34e7225d16_b.jpg

Mooie nette kast. Telefoon aansluiting is een stuk omlaag net buiten beeld. De kabel aansluiting heb ik op een recenter type afmonteer plaat gemonteerd tegen de deurpost. Mooi uit de weg, maar ook nog bereikbaar voor jeweetmaarnooit. Het enige wat me hier nog irriteerd is het feit dat er 8 nette groepjes zijn die netjes naar boven verdwijnen. Maar een negende groep, die van de close-in boiler, steekt er haaks uit en gaat naar beneden.

Gelukkig had ik nog een mooie ABB verdeeldoos met stopcontact, waar ik mooi die groep in door kan verbinden.

Afbeeldingslocatie: https://c3.staticflickr.com/1/739/31451571402_9a41d07315_b.jpg

Rare afgeknipje grondkabel weg, mooi buisje naar boven erin en hopla, een nette kast.

Nu is dit alles natuurlijk nog niet af. In Januari komt er nog een hoop bij in de kast. Zonnepanelen, een laadpaal voor de auto en natuurlijk een internet verbinding. Want die onbreekt nu ook. Maar hier is in ieder geval genoeg ruimte voor om dat netjes af te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Laatst online: 15-06 14:50

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Procentje20 schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:02:

Ik heb nu twee weken de sleutel van mijn nieuwe huis. En na eerst het grootste deel van de dozen te hebben opgeruimd, is het nu tijd om me met het netwerk en de electra bezig te houden. Laat ik beginnen met een voor foto.

[afbeelding]

Hier hangt de hele kast vol met stekkerblokken, kabelversterkers oude alarm zooi. En veel teveel plankjes. Dat moet anders, dus heb ik eerst maar eens alles weggehaald wat er niet in hoeft te zitten. Ik ga TV kijken en bellen over glasvesel. Dus alle coax en telefoon lijn kunnen opgerold en weggebonden worden. Afknippen lijkt me niet nodig, wie weet vinden ze petabit internet over coax uit in de toekomst en heb ik al die kabels weer nodig :-)

[afbeelding]

Mooie nette kast. Telefoon aansluiting is een stuk omlaag net buiten beeld. De kabel aansluiting heb ik op een recenter type afmonteer plaat gemonteerd tegen de deurpost. Mooi uit de weg, maar ook nog bereikbaar voor jeweetmaarnooit. Het enige wat me hier nog irriteerd is het feit dat er 8 nette groepjes zijn die netjes naar boven verdwijnen. Maar een negende groep, die van de close-in boiler, steekt er haaks uit en gaat naar beneden.

Gelukkig had ik nog een mooie ABB verdeeldoos met stopcontact, waar ik mooi die groep in door kan verbinden.

[afbeelding]

Rare afgeknipje grondkabel weg, mooi buisje naar boven erin en hopla, een nette kast.

Nu is dit alles natuurlijk nog niet af. In Januari komt er nog een hoop bij in de kast. Zonnepanelen, een laadpaal voor de auto en natuurlijk een internet verbinding. Want die onbreekt nu ook. Maar hier is in ieder geval genoeg ruimte voor om dat netjes af te monteren.
Al heel net hoor!!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Procentje20 schreef op maandag 12 december 2016 @ 16:02:

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik mis een hoofdschakelaar in je groepenkast.Boven 6 of meer groepen is dat verplicht.en die automaat naast de beltrafe(blauwe ding rechts bovenin) zit toch niet achter de bovenste aardlek erbij? Je mag maximaal maar 4 groepen achter je aardlekschakelaar hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:00

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

vincedd schreef op maandag 12 december 2016 @ 18:57:
[...]

Ik mis een hoofdschakelaar in je groepenkast.Boven 6 of meer groepen is dat verplicht.en die automaat naast de beltrafe(blauwe ding rechts bovenin) zit toch niet achter de bovenste aardlek erbij? Je mag maximaal maar 4 groepen achter je aardlekschakelaar hebben.
Ja, volgens de huidige regels, maar ik zie ook een ferrarismeter, dus een oude installatie. Tenzij je grote aanpassingen gaat doen hoef je niet aan de nieuwe regels te voldoen.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

devino schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:37:
[...]

Ja, volgens de huidige regels, maar ik zie ook een ferrarismeter, dus een oude installatie. Tenzij je grote aanpassingen gaat doen hoef je niet aan de nieuwe regels te voldoen.
Als hij een groep gaat toevoegen vanwege PV zal er wel een hoofdschakelaar moeten komen? Zo is het mij in elk geval verteld door de installateur die hier de boel heeft bekeken voor eventuele PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

[...]

Inderdaad, ik dat wanneer je er geen aanpassingen aan gaat doen het niet erg is. Maar ik zou bij een upgrade wel de hele groepenkast vervangen door een moderne.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Wat is het "probleem" met de oude? Aardlek werkt? Automaat ook? Klaar.

En een "hoofdschakelaar".... tja... je kan er over "debatteren", maar wanneer gebruik je dat ding? Als je ergens gaat klussen, zet je meestal niet het hele huis uit (als je NU zou gaan klussen, schakel je ALLE automaten naar "beneden" = uit)? Dacht het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:00

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Beekforel schreef op maandag 12 december 2016 @ 20:08:
[...]

Als hij een groep gaat toevoegen vanwege PV zal er wel een hoofdschakelaar moeten komen? Zo is het mij in elk geval verteld door de installateur die hier de boel heeft bekeken voor eventuele PV.
Durf niet met zekerheid te zeggen of er dan een hoofdschakelaar voor de hele kast moet komen, sowieso een voor de pv zelf (maar daar is een ander topic voor in DED). Als je zulke aanpassingen zoals beschreven (PV + laadpaal=zware groep) gaat doen, zou ik het inderdaad wel meteen aanpassen idd.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 15-06 16:23
Anoniem: 203842 schreef op maandag 12 december 2016 @ 20:53:
Wat is het "probleem" met de oude? Aardlek werkt? Automaat ook? Klaar.

En een "hoofdschakelaar".... tja... je kan er over "debatteren", maar wanneer gebruik je dat ding? Als je ergens gaat klussen, zet je meestal niet het hele huis uit (als je NU zou gaan klussen, schakel je ALLE automaten naar "beneden" = uit)? Dacht het niet.
Hoofdschakelaar is erg praktisch als je zelf bijvoorbeeld een groep toe wilt voegen voor de PV of je laadpaal. Als je dat soort dingen uitbesteed heb je inderdaad niet snel baat bij een hoofdschakelaar.

Overigens zal een elektricien als het goed is adviseren dat die hoofdschakelaar er wel moet komen. Daarnaast heb je nog een extra aardlek nodig, omdat de boel nu al maximaal (of over de max) gevuld is. Compleet nieuwe groepenkast is dan al snel aantrekkelijke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Laadpaal maak ik en ontwerp ze zelf. Er zijn twee varianten: enkele fase, 16A, of 3 fase 16A en hoger (hangt van je hoofdzekering af, en kan tot 63A gaan).

In eerste geval is één automaat van 16A voldoende. Dus zo "zwaar" is het nou ook weer niet (net zo zwaar als de oven of vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Indien men een PV aansluit, hoeft men niet per sé achter de aardlek. Alleen waar een WCD uitkomt, dan moet achter de aardlek (daarom mogen wasmachines met zo'n trekschakelaar zonder aardlek, omdat deze permanent aan aarde liggen).

Maar misschien heb ik het fout, en zijn er nieuwe regels....

Voor de EV (electric Vehicle), is zelfs een type B aardlek geadviseerd. Maar deze zijn stervens duur (alleen ik verkoop ze tegen "schappelijke" prijzen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Volgens de nen 1010 is een hoofdschakelaar bij 6 of meer groepen verplicht. Je moet naemlijk in 1 handeling je installatie kunnen uitzetten.de kwh meter heeft daar niets mee te maken. Als je meterkast uitbrand en daardoor is er meer schade in huis kan je verzekeing niet uitkeren omdat je niet aan de nen norm voldoet.op de foto is goes te zien dat de meterkast is uitgebreid en standaard is ie al niet volgens de norm aangelegt. 2 aardlekautomaten met 8 groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
devino schreef op maandag 12 december 2016 @ 19:37:
[...]

Die regels waren er 20 jaar geleden ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willy_BuMBuM
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-11-2021
vincedd schreef op maandag 12 december 2016 @ 22:16:
[...]

Die regels waren er 20 jaar geleden ook al.
Een hoofdschakelaar is meen ik pas sinds 2005 volledige ingevoerd, net iets meer als 10 jaar geleden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Ik heb 20 jaar geleden een afkeuring op een meterkast gehad omdat ik geen hoofdschakelaar had geplaatst bij een groepenkast.toen waren die regels er al.het is gewoon norm.daar moet je aan voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Kast kan ook ouder zijn als 1995. Ziet er uit als kast eind jaren 80.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
De kast is een haf of o & k groepenkast.werden begin jaren 90 gemaakt .tot eind jaren 80 werden er alleen smeltpatronen gebruikt in groepenkasten. Ik werk vanaf 1990 in de elektro(vroeger als eletricien).nu als data,telefonie en beveiligingsmonteur.doe eigenlijk alles wat elektrisch is. Maar er is uitgebreid op de kast,en dat is echt korter dan 20 jaar geleden zo te zien, dus hoofdschakelaar verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
Verwijderd

[ Voor 85% gewijzigd door vincedd op 12-12-2016 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-06 18:29
vincedd schreef op maandag 12 december 2016 @ 23:00:
De kast is een haf of o & k groepenkast.werden begin jaren 90 gemaakt .tot eind jaren 80 werden er alleen smeltpatronen gebruikt in groepenkasten. Ik werk vanaf 1990 in de elektro(vroeger als eletricien).nu als data,telefonie en beveiligingsmonteur.doe eigenlijk alles wat elektrisch is. Maar er is uitgebreid op de kast,en dat is echt korter dan 20 jaar geleden zo te zien, dus hoofdschakelaar verplicht.
[off-topic] Verdeler is een Holec-kast van midden jaren 80 (systeem 55) wat ook in dezelfde maat door oa haf en o&k is gemaakt, maar de bruine schroeven geven aan Holec en dus tegenwoordig Eaton , verder zijn de automaten erin gerebrande Siemens automaten[/off-topic]

[ Voor 3% gewijzigd door MadDog11 op 13-12-2016 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:41

JanB

Het ken rotter !!!

vincedd schreef op maandag 12 december 2016 @ 22:54:
Ik heb 20 jaar geleden een afkeuring op een meterkast gehad omdat ik geen hoofdschakelaar had geplaatst bij een groepenkast.toen waren die regels er al.het is gewoon norm.daar moet je aan voldoen.
Toen ik 11-12 jaar geleden mijn groepenkast verving, is mij verteld dat je de gehele installatie in 2 handelingen spanningsloos moest kunnen maken. Dus met 8 groepen, achter 2 aardlekschakerlaars kon toen de installatie in 2 handelingen spanningsloos gemaakt worden (2 aardlekken omzetten).

Ben zelf toen naar 12 groepen met 3 aardlekken gegaan en daar moest dus een hoofdschakelaar tussen.

[ Voor 7% gewijzigd door JanB op 13-12-2016 14:23 ]

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In "mijn tijd" (lees: 1990) was één ALS op 5 groepen voldoende. De wasmachine mocht buiten de ALS indien met een trekkoord schakelaar aangesloten.
Geen verplichting voor twee ALS.

Dit heeft te maken met "comfort". Vroegâh... als de ALS eruit ging, was het hele huis donker. Kan je nog alsnog je tanden verliezen bij het in donker naar de meterkast lopen (en op de salontafel terechtkomen). Dáárom doet men twee ALS tegenwoordig, zodat een gedeelte van het huis licht / stroom blijft hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:44
Is dit trouwens het grote topic voor nette groepenkast-afwerking geworden?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

dreamscape schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 22:04:
Is dit trouwens het grote topic voor nette groepenkast-afwerking geworden?
Nee, maar de meeste LAN bevindt zich in de meterkast, net als de groepenkast. Ik denk wel dat deze discussie beter ergens anders gehouden kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-06 12:56
Modbreak:Zie hierboven. Een topic over groepenkasten is prima, maar zullen we het hier weer houden op het LAN deel? Een meterkast/groepenkast erbij is logisch, maar dat moet niet het hoofdonderwerp worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutellaah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-06 22:04

Nutellaah

Bits N Sites

Ik heb een vraagje over het wel of niet aankopen van een patchpaneel.
Gisteren heb ik een kast laten maken op maat voor de hoek van mijn woonkamer.
Waar alles van water, electronica en ook mijn NAS, switch, enz. vrij stonden zitten deze nu wel in een kast.
Maar ik zou dit graag wat netter opstellen.

Hier een foto van de opstelling:
http://imgur.com/a/Vu51D

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Ik zou graag een patchpaneel kopen omdat ik zo labels kan toevoegen aan de kabels. Zo kan ik tenminste weten wat waarvoor dient.
Maar nu liggen er netwerkkabels die vb. van computer, tv, nas, enz. komen. Die hebben dus aan beide kanten een kopje van de UTP kabel. Als ik een patchpaneel koop, moet ik deze dan strippen of bestaan er ook patchpanelen die aan beide zijden een utp-kopje toelaten?

2. Is het nuttig voor mij om hier (buiten het feit van het labelen) een patchpaneel te kopen?

3. Ik ben ook aan het kijken om een kleine patchkast te kopen om alles mooi in op te stellen.
Iemand suggesties voor kleine kasten?
Ik heb voorlopig deze in gedachten: https://www.serverkast.com/serverkast/mini-serverkasten/

Thx!

[ Voor 7% gewijzigd door Nutellaah op 16-12-2016 09:57 ]

Steam: Nutella | Tweakers: Nutellaah
i7-9700K | MSI Z390-A PRO | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | 16GB DDR4 @ 3200 Mhz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• panomi
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-06 17:28
Nutellaah schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:15:
Nu heb ik een aantal vragen:
1. Ik zou graag een patchpaneel kopen omdat ik zo labels kan toevoegen aan de kabels. Zo kan ik tenminste weten wat waarvoor dient.
Maar nu liggen er netwerkkabels die vb. van computer, tv, nas, enz. komen. Die hebben dus aan beide kanten een kopje van de UTP kabel. Als ik een patchpaneel koop, moet ik deze dan strippen of bestaan er ook patchpanelen die aan beide zijden een utp-kopje toelaten?
Je kunt een pathpaneel voor keystones kopen. Hiervoor zijn keystones beschikbaar van UTP/UTP, zie bv.
https://www.amazon.com/In...one-Coupler/dp/B002JP92K8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 10:16
Heeft er niemand van jullie last van warmte problemen in de cenrale kast? in mijn centrale kast (is overigs niet de meterkast) is het nu al 24 graden. en dan staat er 1 NAS heel de dag aan 1 NAS alleen van 22:00 tot 03:00 en moet er eigenlijk nog een servertje bij.

Ik ben alleen "bang" dat het te warm wordt in de kast. vooral in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft de NAS niet een temperatuur indicatie (via web te benaderen)? En kijk even wat de fabrikant zegt in de specificaties.

En verder, je kan de HD motor uit laten zetten na zeg 30 minuten. Scheelt een beetje slijtage, warmte etc... OK, bij het opvragen van de data van de NAS duurt het even 10-15 seconden extra, maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordyz
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:21
DrakeNL schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:37:
Heeft er niemand van jullie last van warmte problemen in de cenrale kast? in mijn centrale kast (is overigs niet de meterkast) is het nu al 24 graden. en dan staat er 1 NAS heel de dag aan 1 NAS alleen van 22:00 tot 03:00 en moet er eigenlijk nog een servertje bij.

Soms wordt het in de zomer bij ons in de meterkast ook warm.
Maar tot nu toe nog geen problemen gehad, de vloerverwarmingunit hangt er ook. De NAS draait continu.

Beetje in de gaten houden op de interface of dat de schijven niet te warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 20:33

24 graden is niet echt hoog.
Hier staat een gewone pc als server in de meterkast maar dat valt allemaal wel mee met de warmte.
In de zomer ook onder de 30 graden. Dus dat is allemaal niet zo spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Ik heb er geen 'last' van, maar monitor het 's zomers wel actief. Dit omdat de zon 's ochtends vol op de voordeur / hal/ meterkast staat. Bij mij kwam deze zomer de HDD temperatuur van de backup NAS tot zo'n 44 graden C. Dat gaat nog...
Op hetzelfde moment was de CPU van de router 93 graden C. Even nagekeken en deze CPU kan tot zo'n 110 graden C probleemloos functioneren. Wel heet, geen paniek (gistermiddag was dezelfde CPU, met weinig netwerkverkeer, 81 graden C). Ik ben nu wel gewend aan de gedacht dat deze CPU temp zo hoog kan en mag zijn.
Ik overweeg wel om een paar van die USB-ventilatortjes te halen volgend jaar. Deze prik je in een vrije USB poort (bv van, toevallig, een router) en richt je op de ventilatiesleuven. Zal vast een beetje helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrakeNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-05 10:16
GEi schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:23:
Ik overweeg wel om een paar van die USB-ventilatortjes te halen volgend jaar. Deze prik je in een vrije USB poort (bv van, toevallig, een router) en richt je op de ventilatiesleuven. Zal vast een beetje helpen.
[...]
Op dit moment de 24 graden omgevings temp valt inderdaad nog mee maar als de 2 de NAS aan sprint loopt de omgevingstemp op tot 32 graden. er er komt nog een servertje bij te liggen. en dan heb ik het nog niet over de zomer. ( 34graden is niets bij ons binnen)
Dus ik denk wel dat ik van die fans moet halen voor de afvoer van warme lucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

GEi schreef op maandag 19 december 2016 @ 14:23:
Goed idee.
Stop er dan wel een arduino tussen zodat ze alleen aan gaan als het warmer dan x graden Celsius is.

Ik zal zelf ook al aan zo'n oplossing te denken aangezien de meterkast nu de warmste plek in huis is. Nas temp zo'n 30/35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
Ik heb wel in de kast waar mijn versterker/ps3/Horizon enz staat 2 12cm fans ingebouwd en extra luchtsleuven. Die fans gaan aan zodra de versterker aangaat en heb zo actieve koeling in die kast.
Dat werkt goed. Kan voor de meterkast ook, evt met zo'n badkamerventilator, al maken die vrij veel herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Verkijk je niet op de maat, deze zijn minimaal 800mm (is 80cm!!) diep, je moet een op pacthkast zoeken.

Willekeurig voorbeeld: https://netwerkproducten....and-serverkast-c-720.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutellaah
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14-06 22:04

Nutellaah

Bits N Sites

Niels.68 schreef op maandag 19 december 2016 @ 22:05:
[...]

Verkijk je niet op de maat, deze zijn minimaal 800mm (is 80cm!!) diep, je moet een op pacthkast zoeken.

Willekeurig voorbeeld: https://netwerkproducten....and-serverkast-c-720.html
Ok, bedankt! Ik zoek wel een kast om te laten staan en niet op te hangen, maar ik vermoed dat dit ook wel lukt met een wandkast.

Steam: Nutella | Tweakers: Nutellaah
i7-9700K | MSI Z390-A PRO | MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio | 16GB DDR4 @ 3200 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Laatst online: 14-06 11:19
Tijdens onze verbouwing schakelmateriaal van Berker (Q.3 serie) ingebouwd overal, inclusief de volgende draagplaat. Denkende dat hier wel keystones voor cat6 en coax voor te krijgen zijn (onervarenheid:S). Nu ben ik erachter gekomen dat de maat keystones die voor deze draagplaat geschikt zijn lastig te vinden zijn.

Heeft iemand ervaring met deze draagplaat en weet waar ik keystones kan vinden voor cat6 en coax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Laatst online: 10:25
webbier schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:56:
Tijdens onze verbouwing schakelmateriaal van Berker (Q.3 serie) ingebouwd overal, inclusief de volgende draagplaat. Denkende dat hier wel keystones voor cat6 en coax voor te krijgen zijn (onervarenheid:S). Nu ben ik erachter gekomen dat de maat keystones die voor deze draagplaat geschikt zijn lastig te vinden zijn.

Heeft iemand ervaring met deze draagplaat en weet waar ik keystones kan vinden voor cat6 en coax?
Geen ervaring met die draagplaat, maar je kan kijken of je de bestaande om kan ruilen met deze:

http://www.hager.nl/produ...unicatie/454101/95230.htm

Dan ben je vrijer in de keuze van keystones (afgaand van de beschrijving en dus niet afgaand op ervaring met dit specifieke product. Wel ervaring met het zoeken naar passend schakelmateriaal :)).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-06 20:04

Quindor

Switching the universe....

Hoewel er weinig vooruitgang zit in het netwerk deel ik toch nog eventjes de nieuwste aflevering in my Home Networking serie!

Komende dinsdag verhuizen we en dan heb ik als het goed is ook alle spullen binnen die ik voor het netwerk nodig heb, daar komen uiteraard ook videos over. Inclusief patch kast, netwerk kabel afwerking, etc.. To be continued!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

webbier schreef op vrijdag 23 december 2016 @ 13:56:

Die zijn voor AMP SL110 connectoren, die zijn in principe best makkelijk te krijgen.
http://www.ampnetconnect....cat6/cat6-sl-mod-jack.pdf

De Technische Unie heeft ze ook

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webbier
  • Laatst online: 14-06 11:19
Tsjoender en c0ne, bedankt voor jullie hulp. Ik ga na de kerstdagen verder met de zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
c0ne schreef op zondag 25 december 2016 @ 10:41:
[...]

Die zijn voor AMP SL110 connectoren, die zijn in principe best makkelijk te krijgen.
http://www.ampnetconnect....cat6/cat6-sl-mod-jack.pdf

De Technische Unie heeft ze ook
Wij gebruiken deze connectoren op de zaak ook. Het is aan te raden om een speciale tang hiervoor aan te schaffen, deze zijn lastig te monteren met een standaard LSA tang. Met een dogger is het wel te doen.

https://www.installatieva...anager-1725150-1?___SID=U

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Laatst online: 10:25
Doggers voor Krone / block 110 kun je via Ebay ook supergoedkoop uit het verre oosten laten komen en ze werken prima (heb zelf alle aansluitingen in mijn huis met zo'n dogger gedaan):

http://www.ebay.nl/itm/Pu...e6cbf9:g:NtIAAOSwezVWxFif

Als je alleen eentje volgende week nodig hebt, dan zou ik een dichter bij huis zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:39
Quindor schreef op zondag 25 december 2016 @ 00:29:
Hoewel er weinig vooruitgang zit in het netwerk deel ik toch nog eventjes de nieuwste aflevering in my Home Networking serie!

Komende dinsdag verhuizen we en dan heb ik als het goed is ook alle spullen binnen die ik voor het netwerk nodig heb, daar komen uiteraard ook videos over. Inclusief patch kast, netwerk kabel afwerking, etc.. To be continued!

[video]
Ziet er mooi uit dat huis.Wist niet dat je in Maren-Kessel woonde/gaat wonen...
Kijk met veel interesse je video's, aangezien we binnenkort ook een flinke verbouwing in gaan met het ouderlijk huis van mijn vrouw, in Oss. Hierdoor kan ik overal nieuwe aansluitingen maken en met jouw video's wordt je soms wel eens op punten gewezen waar je veel van kunt leren ;)

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:07
Ik zit even te broeden op hoe ik het netwerk in mijn volgende woning (gaan binnen 2 mnd. verhuizen) wil gaan inrichten. Voor het netwerk is er genoeg inspiratie in dit topic. Ik zit alleen even met de stroomvoorziening.

Heb een homeserver draaien (VMware ESXi) die ik liever niet op z'n bek laat gaan als de stroom wegvalt. Ik had altijd een UPS (MGE Ellipse), maar toen die een keer echt nodig bleek te zijn viel hij na 2 sec. uit omdat de batterij dood was :/ Hoezo zelftest?

Ik heb de UPS er nu tussenuit gehaald. In de 3 jaar dat ik hier woon heb ik nog nooit stroomuitval gehad buiten mijn toedoen om. Ik zit eraan te denken: waarom laat ik een UPS niet achterwege (is immers toch een SPOF is wel gebleken) en maak ik een extra groep waar ik de server e.d. aan hang.

De groep wil ik dan niet achter een bestaande aardlek knuppen met een eigen automaat, maar wil ik na de hoofdschakelaar aansluiten op een aardlekautomaat (aardlekschakelaar + automaat in één). Op die manier zit ik volgens mij vrij safe en kan het spul alleen nog uitvallen als er stroomuitval is buiten mijn toedoen. Als een andere groep/aardlek eruit knalt dan zou de netwerk-groep gewoon door moeten blijven draaien.

Iemand daar nog ideeën over?

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 04-01-2017 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hondapower
ThinkPadd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 08:45:

De groep wil ik dan niet achter een bestaande aardlek knuppen met een eigen automaat, maar wil ik na de hoofdschakelaar aansluiten op een aardlekautomaat (aardlekschakelaar + automaat in één). Op die manier zit ik volgens mij vrij safe? Als een andere groep/aardlek eruit knalt dan zou de netwerk-groep gewoon door moeten blijven draaien.

Ik zou idd een aardlekautomaat erin zetten. Ik heb er zelf meerdere. O.a. voor de tuinverlichting, grondwaterpomp.
Dan weet je in ieder geval zeker dat bij een aardlekfout niet b.v. ook de diepvries uitvalt.
Of in jouw geval de server.
Je hebt dan alles afgedekt qua interne stroomfouten, dan hou je alleen het risico over in het uitzonderlijke geval dat de stroom in de hele straat/wijk een keer uit zou vallen.
Achteraf zou je dan alsnog een keer een nieuwe UPS erbij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Een UPS gebruikt zelf ook weer stroom. Nu deed die MGE maar 4W als de batterij volledig was geladen en hij stond te wachten om in te grijpen, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Wat betreft de ventilatoren in de kast; ik heb een 9 U (of hoger...weet niet meer precies) Digitus patchkast waar deze Digitus ventilator in zit.

Ondanks de prijs is het een prulding, want voor hij aangaat stoort hij eerst 5 minuten op het hele elektricteitsnetwerk. Speakertjes die op dezelfde groep zitten brommen dan ook heel erg. Pas als de temperatuur hoog genoeg is slaat hij écht aan en koelt hij verder goed.

Ik denk dat komt doordat die bimetaalcontactjes in de thermostaat nog niet ver genoeg contact maken en daardoor een soort van minivlamboog komt (hence het bromgeluid).

Nu lijkt me dat niet echt lekker voor de gevoelige apparatuur (ook al draait het al twee jaar zo) dus ik vroeg me af of iemand hier nog een lumineus idee voor had of dat het geen kwaad kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:04
...De groep wil ik dan niet achter een bestaande aardlek knuppen met een eigen automaat, maar wil ik na de hoofdschakelaar aansluiten op een aardlekautomaat (aardlekschakelaar + automaat in één). Op die manier zit ik volgens mij vrij safe en kan het spul alleen nog uitvallen als er stroomuitval is buiten mijn toedoen. Als een andere groep/aardlek eruit knalt dan zou de netwerk-groep gewoon door moeten blijven draaien...
Op deze manier ga je idd de grootste risico's op uitval vermijden. In België moet alles achter een hoofdzekering (zit standaard al in de tellerkast) en een aardlek van 300mA zitten, maar niets verbied je om meerdere aparte aardlekschakelaars te zetten.
Je zou eventueel nog een extra zekering kunnen voorzien voor "het hele huis behalve de server", om te vermijden dat bij overbelasting de hoofdschakelaar uit gaat, maar dat zal weining meerwaarde bieden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
In Nederland is dat hetzelfde, behalve dat het hier 30mA moet zijn.
Die extra zekering snap ik niet helemaal, de losse automaten zorgen toch al dat de hoofdzekering er niet uit gaat? Al zijn er volgens mij wel gevallen dat de hoofdzekering(en) eruit knappen, maar dan moet je al heel gek doen volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

ThinkPadd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:39:
Die extra zekering snap ik niet helemaal, de losse automaten zorgen toch al dat de hoofdzekering er niet uit gaat? Al zijn er volgens mij wel gevallen dat de hoofdzekering(en) eruit knappen, maar dan moet je al heel gek doen volgens mij.
Volgens de NEN 1010 norm moet alles wat een "wandcontactdoos" heeft (lees: los te trekken is), achter een aardlek. Er is echter geen maximum aan aardlekschakelaars gedefinieerd.
Dus als jij één aardlek + automaat voor je IT apparatuur wilt gebruiken, ga je gang, Het moet wel een A, B, of F type zijn en maximaal 30 mA (minder mag ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik wil het dus combineren door een aardlekautomaat te gebruiken, dan neemt het maar de plek van één module in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThinkPadd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:02:
Ik wil het dus combineren door een aardlekautomaat te gebruiken, dan neemt het maar de plek van één module in :)
Dat mag ook natuurlijk. Maximaal 16A als je draden van 2,5 mm2 gebruikt. Maar 10A mag ook. Ik denk niet dat jouw IT apparatuur 3 kW continu gebruikt....

Ik heb zelfs aardlekautomaten die maar één module breed zijn (17,5 mm). Zowel in B als in C karakteristiek.

Interesse?

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 203842 op 04-01-2017 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

naftebakje schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:20:
Je zou eventueel nog een extra zekering kunnen voorzien voor "het hele huis behalve de server", om te vermijden dat bij overbelasting de hoofdschakelaar uit gaat, maar dat zal weining meerwaarde bieden.
Hoe zou je dat doen?
ThinkPadd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 12:39:
Dat heb ik een keer gehad. De hoofdzekering voor meter was uitgegaan. Dit kwam door kortsluiting in de vaatwasser, als ik mij niet vergis.
Ik zit even te broeden op hoe ik het netwerk in mijn volgende woning (gaan binnen 2 mnd. verhuizen) wil gaan inrichten. Voor het netwerk is er genoeg inspiratie in dit topic. Ik zit alleen even met de stroomvoorziening.

Heb een homeserver draaien (VMware ESXi) die ik liever niet op z'n bek laat gaan als de stroom wegvalt. Ik had altijd een UPS (MGE Ellipse), maar toen die een keer echt nodig bleek te zijn viel hij na 2 sec. uit omdat de batterij dood was :/ Hoezo zelftest?

Ik heb de UPS er nu tussenuit gehaald. In de 3 jaar dat ik hier woon heb ik nog nooit stroomuitval gehad buiten mijn toedoen om. Ik zit eraan te denken: waarom laat ik een UPS niet achterwege (is immers toch een SPOF is wel gebleken) en maak ik een extra groep waar ik de server e.d. aan hang.

De groep wil ik dan niet achter een bestaande aardlek knuppen met een eigen automaat, maar wil ik na de hoofdschakelaar aansluiten op een aardlekautomaat (aardlekschakelaar + automaat in één). Op die manier zit ik volgens mij vrij safe en kan het spul alleen nog uitvallen als er stroomuitval is buiten mijn toedoen. Als een andere groep/aardlek eruit knalt dan zou de netwerk-groep gewoon door moeten blijven draaien.

Je zou ook een overspannigsbeveiliger ertussen kunnen zetten. Er ware bij hevige bliksem ongeveer de helft van alle apparaten die aangesloten waren stuk gegaan. Inclusief get netwerkdeel plus netwerk harde schijf. We vermoedden dat het via de coax is binnengekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 04-01-2017 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
Anoniem: 203842 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:06:
[...]

Ik heb zelfs aardlekautomaten die maar één module breed zijn (17,5 mm). Zowel in B als in C karakteristiek.
Zoals deze? https://www.groepenkastbe...ekautomaat-B-16A-30ma-1PN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, deze is "made in China". Alhoewel Kema Keur, betekent het alleen dat het "veilig" is. Dat betekent NIET dat het betrouwbaar werkt!

En trouwens, Kema Keur is NIET verplicht in de schakelkast. Veel mensen denken van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-06 17:40
Nooit beginnen aan goedkope troep. Je wilt dat het gewoon veilig is en niet dat je kortsluiting krijgt in je meterkast. Achter je hoofdzekering kun je of een aardlek schakelaar zetten met max 4 groepen daar achter. Of een aardlek + automaat gecombineerd (ook wel alamat genoemd). Alleen een andere karaktrastiek nemen als je hoge aanloop stromen hebt. Vaak bij motoren bijv. Anders is B prima. (Hager,Eaton,ABB zijn prima merken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er mogen maximaal 4 groepen achter één aardlek. En je mag het heus met minder doen.

Maar tegenwoordig is de apparatuur meestal klasse II, dus dubbel geïsoleerd. Aardlek is dan "in principe" niet nodig. Ook zijn veel (met name nieuwe) huizen overal met geaarde WCD's uitgerust. Dus minder gevaar (een geaard WCD is tóch beter dan een aardlek).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

glenn456 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 23:09:
Nooit beginnen aan goedkope troep. Je wilt dat het gewoon veilig is en niet dat je kortsluiting krijgt in je meterkast. Achter je hoofdzekering kun je of een aardlek schakelaar zetten met max 4 groepen daar achter. Of een aardlek + automaat gecombineerd (ook wel alamat genoemd). Alleen een andere karaktrastiek nemen als je hoge aanloop stromen hebt. Vaak bij motoren bijv. Anders is B prima. (Hager,Eaton,ABB zijn prima merken)
Ik von een alamat van €25 al apart. Een hager aardlek is €90, als ik mij niet vergis. Ik neem de volgende keer wel weer een Hager, net als nu. Het witte design vind ik ook wel mooi.

We moeten eigenlijk wel een ander topic maken over elektra. Net als een tijdje geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:04
Anoniem: 203842 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 23:21:...Maar tegenwoordig is de apparatuur meestal klasse II, dus dubbel geïsoleerd. Aardlek is dan "in principe" niet nodig. Ook zijn veel (met name nieuwe) huizen overal met geaarde WCD's uitgerust. Dus minder gevaar (een geaard WCD is tóch beter dan een aardlek).
Bullshit! Aardlek heeft niets te maken met aarding, en is dé grootste veiligheid in je electrische huisinstallatie. Deze kan/zal je leven redden.
Aarding speelt ook wel een rol bij de veiligheid, maar zal vooral je apparatuur beschermen (ondergeschikt dus). Als er iets mis gaat met de aarding OF je een dubbel geïsoleerd toestel hebt wat een fout heeft, dan zal de aarding je niets opleveren, en is het de aardlek die je leven (of dat van je partner, kind,...) zal redden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-06 17:40
naftebakje schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 12:32:
[...]
Bullshit! Aardlek heeft niets te maken met aarding, en is dé grootste veiligheid in je electrische huisinstallatie. Deze kan/zal je leven redden.
Aarding speelt ook wel een rol bij de veiligheid, maar zal vooral je apparatuur beschermen (ondergeschikt dus). Als er iets mis gaat met de aarding OF je een dubbel geïsoleerd toestel hebt wat een fout heeft, dan zal de aarding je niets opleveren, en is het de aardlek die je leven (of dat van je partner, kind,...) zal redden.
Klopt helemaal een aardlek schakelaar, meet wat er in gaat en terug komt is dit verschil groter dan 30mA dan klapt hij er uit. Maakt niet uit hoe de stroom weg lekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mensen, de stroom zoekt de weg van de kortste weerstand (mensen in hun gedrag trouwens ook).

Dus als een apparaat geaard is, zal de foutstroom door die aarde afvloeien. En zelfs als er geen aardlek is, en de foutstroom loopt daar (hoog genoeg) zal de zekering aanspreken. Als je dan het defecte apparaat aanraakt gebeurt er niets, omdat de stroom door de aarde een veel kortere weg is, dan via jou.

Een aardlek bewijst zijn diensten goed, als jij een metalen apparaat in een niet geaard WCD doet. Voorbeeld: Een strijkbout die een defect heeft. En dan kan de metalen zool onder spanning komen. En als jij dan de zool aanraakt, dan zal (waarschijnlijk) de aardlek aanspreken. Was de strijkbout in een geaard WCD zitten, dan zou waarschijnlijk de zekering eruit gaan.

Een klasse twee apparaat (lees: keukenradio) is dubbel geïsoleerd, en heeft geen metalen delen aan de buitenkant die onder spanning kunnen komen (lees: er zit een laagspanningstransformator in).

En ik vertrouw beter op een aardedraad, dan op een mechanische (of elektronische) apparaat dat defect "KAN" gaan, en dus niet aanspreken wanneer het nodig is. Hoe vaak test jij je aardlek? Moet minstens 1 x per maand of per twee maanden. De meeste mensen hebben dat ding soms tientallen jaren niet aangeraakt ("het werkt toch?")....

Daarom zijn smeltzekering (de ronde keramische "stoppen") beter dan automaten. Dat kleine smeltdraadje smelt echt wel door als er een overbelasting of kortsluiting is.

Maar goed, dit topic gaat over LAN afwerking en niet over theorie elektra.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:46
Anoniem: 203842 schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 14:30:
Mensen, de stroom zoekt de weg van de kortste weerstand (mensen in hun gedrag trouwens ook).

Dus als een apparaat geaard is, zal de foutstroom door die aarde afvloeien. En zelfs als er geen aardlek is, en de foutstroom loopt daar (hoog genoeg) zal de zekering aanspreken. Als je dan het apparaat aanraakt gebeurt er niets, omdat de stroom door de aarde een veel kortere weg is, dan via jou.
Als de stroom die daar gaat lopen hoog genoeg is ja.

In heel veel woningen wordt de aardelektrode daar helaas niet meer op berekend, "want alles zit toch achter aardlek". Korte aardelektrodes met een weerstand van enkele tientallen Ohm lijken de standaard te zijn geworden. :-(

In dat geval spreekt de zekering dus gewoon niet aan, de aardlekschakelaar is dan hard nodig. Zit die er niet tussen, dan zet je via jouw geliefde veilige geaarde WCD's álle metalen gestellen in de woning onder spanning zonder dat er ook maar iets uitschakelt!

Zomaar mensen op een forum gaan vertellen dat een aardlekschakelaar niet zo belangrijk is lijkt me niet zo wijs, of vertel je ze er ook meteen bij dat ze even de aardverspreidingsweerstand moeten meten?

Natuurlijk zijn geaarde WCD's beter dan ongeaarde WCD's.
Maar aardlekschakelaars zijn net zo goed beter dan geen aardlekschakelaars.
Het ene toepassen wil niet zeggen dat het andere niet meer hoeft.
Een klasse twee apparaat (lees: keukenradio) is dubbel geïsoleerd, en heeft geen metalen delen aan de buitenkant die onder spanning kunnen komen (lees: er zit een laagspanningstransformator in).
Dus in een klasse 2 apparaat zit een laagspanningstransformator?

Ga ik daar toch eens naar op zoek in mijn schemerlamp, blender of boormachine.

Anyway, ook klasse 2 apparaten kunnen kapot, of het snoer kan beschadigen.
Maar goed, dit topic gaat over LAN afwerking en niet over theorie elektra.
Dat weerhield me tot nu toe van reageren. Maar de discussie werd notabene door een modje aangeslingerd? :P Stel je vragen dan eens daar waar ze horen ThinkPad! :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-06 12:53
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 21 november 2016 @ 08:37:
[...]

Daar was ik eigenlijk al bang voor... Kan je niet iets vinden op ebay/amazon of andere internationale winkels.
Nog altijd geen haakse kabels gevonden die na wens zijn dus ben opzoek gegaan na een andere oplossing en die heb ik inmiddels gevonden, het gaan CAT6A flatcables worden, degene die ik ga gebruiken hebben mooie korte stekkers en is makkelijk weg te werken.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/098470/files/044438540/cat6a-1-m-platte-utp-kabel-groen.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

LightStar schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:04:
[...]

Nog altijd geen haakse kabels gevonden die na wens zijn dus ben opzoek gegaan na een andere oplossing en die heb ik inmiddels gevonden, het gaan CAT6A flatcables worden, degene die ik ga gebruiken hebben mooie korte stekkers en is makkelijk weg te werken.

Voorbeeld:
[afbeelding]
Ook een oplossing, maar hoe zit bij die flatkabels met de twisting van de aders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 13:49:
[...]

Ook een oplossing, maar hoe zit bij die flatkabels met de twisting van de aders?
Dat zal altijd minder zijn als wat ik nu heb liggen...

Beschrijving van een kabel:
Versie: CAT 6a (500MHz)
- Afscherming: UTP
- Aders: 4x2xAWG 30/7 CU
- Isolatie: PVC
- Buitendiameter: 1.5mm x 6mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mattdice
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-06 11:26
LightStar schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:04:
[...]

Dat zal altijd minder zijn als wat ik nu heb liggen...

Beschrijving van een kabel:
Versie: CAT 6a (500MHz)
- Afscherming: UTP
- Aders: 4x2xAWG 30/7 CU
- Isolatie: PVC
- Buitendiameter: 1.5mm x 6mm
Ik ben voor mijn aan de muur hangende tv ook nog opzoek naar dergelijke kabels. Waar heb je de flatcable gevonden als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:26
Kwam deze link tegen in een ander topic, lijkt me een stuk beter dan een platte netwerkkabel
https://www.netwerkkabel....-utp-kabel-1-x-haaks.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Out.of.Control schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:02:
Kwam deze link tegen in een ander topic, lijkt me een stuk beter dan een platte netwerkkabel
https://www.netwerkkabel....-utp-kabel-1-x-haaks.html
En dat is nu precies het probleem..., de lip zit een de verkeerde kant, ik was dus opzoek na kabels met stekker alle down/down en die zijn vrij lastig te krijgen (de leverancier importeur blackbox in nederland kan mij helaas ook niet verder helpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Voor een habbekrats op e-bay, en nog vanuit Engeland verstuurd (lees: snel).

http://www.ebay.nl/itm/Ne...m:mS9fcOZ9qIxrqdVoPt2EWNQ

Je kan zelf kiezen, lipje omhoog, of lipje omlaag. Zelfs twee keer haaks is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ze moeten beide haaks zijn volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-06 23:06
Indien er maar 1 kant haaks hoeft te zijn; bij amazon.de heb ik laatste deze gekocht. De connector is lekker compact (in tegenstelling tot andere merken) en werkt prima. Met Amazon heb je het sneller in huis, en met die Chinese/eBay-zooi is de kans groot dat je geen 100% koper in huis haalt ;)
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41jmE1-qvPL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

100% koper of niet maakt niet uit. Als dit haakse ding voor een TV of een andere AV apparaat nodig is, dan zijn de snelheden niet belangrijk. Zelfd full HD of 3D over netwerk trekt max. 20-40 Mbps. Dat lukt die ene meter van die kabel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-06 23:06
100% koper maakt uiteraard wél uit. Je hebt gewoon snelheidsverlies, hoe je het ook wendt of keert. Of je daar als gebruiker genoegen mee neemt is een persoonlijk afweging en hangt van meerdere factoren af, zoals toepassing en afstand, maar ga nou niet verkondigen dat het niets uitmaakt. Er is een mooi topic hierover (wat ongetwijfeld al lang bekend is bij velen).

Los daarvan zoekt (zocht?) LightStar 2 haakse connectors, dus mijn voorgestelde kabels vallen dan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Allen tnx, maar ik ga denk ik toch voor de "platte" versie die zijn ook 100% koper en zijn gewoon makkelijk weg te werken in mijn patchkast (ondiepe kast), + daar komt bij dat ik zo'n 40 kabels nodig heb (24 patchpunten in huis + een aantal in de meterkast t.b.v. nas en servertjes met een x aantal aansluitingen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Procentje20
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-04 14:47
Wat een heerlijke discussie naar aanleiding van mijn netwerkloze meterkast :-)

Mijn patch panel staat al weken in backorder, dus ik heb het netwerk nog niet af. Maar het is wel al redelijk up and running.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/740/32141343192_d00008aac1.jpg

De slimme meters zitten erin. De fritzbox, hue en extra switch zijn online en de kabeltjes zijn al redelijk weggewerkt in een kabelgootje.

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/1/505/32141343142_0d349ef840.jpg

En de kast onder mijn tv is ook voorzien van een switch. Want wireless is voor telefoons en laptops. De rest moet allemaal op een draadje.

Ik heb een harmony remote met hub gekocht om al mijn media te besturen. Verder staat er een xs4all ontvanger, apple tv, onkyo receiver en ps4 in het kastje. De switch zit gepatched op de switch in de meterkast en de tv ontvanger is direct op de fritzbox gepatched.

Als mijn patch panel binnen is maak ik nog een paar extra aansluitingen in huis. Zo zit nu de inverter van de zonnepanelen op een wifi extender in plaats van een eigen kabel. En kijken we boven tv via de app en airplay in plaats van via de extra ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
Ik wil toch nog even een kleine opmerking plaatsen over aardlek en geaarde wcd's:

Een dubbel geïsoleerd apparaat kan je herkennen aan een niet geaarde steker! Je kunt hier dus meteen de conclusie uit trekken dat de aarding van de wcd geen enkele veiligheid biedt, deze is namelijk niet met het apparaat verbonden.

en nu weer door met de netwerken.......

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:44
Dude, zeg je nu daadwerkelijk: "Ik wil graag nog even volkomen offtopic melden dat een geaard stopcontact niks toevoegt als je er een ongepaarde stekker insteekt, maar nu weer ontopic." :?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dust-E
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-06 14:48
Niels.68 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:14:
Ik wil toch nog even een kleine opmerking plaatsen over aardlek en geaarde wcd's:

Een dubbel geïsoleerd apparaat kan je herkennen aan een niet geaarde steker! Je kunt hier dus meteen de conclusie uit trekken dat de aarding van de wcd geen enkele veiligheid biedt, deze is namelijk niet met het apparaat verbonden.

en nu weer door met de netwerken.......
Je hebt gelijk maar beter is te herkennen aan de dubbele vierkantjes!!
Zie WIKI

Afbeeldingslocatie: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dubbel_ge%C3%AFsoleerd.svg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
dreamscape schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 18:20:
Dude, zeg je nu daadwerkelijk: "Ik wil graag nog even volkomen offtopic melden dat een geaard stopcontact niks toevoegt als je er een ongepaarde stekker insteekt, maar nu weer ontopic." :?
Je hebt gelijk, 't staat hier wel erg krom. Ik reageerde eigelijk op een post van Haik01 waar ik het geheel niet mee eens ben maar deze is al enige dage oud zie ik net. Waar het mij om gaat is de simpele manier van herkennen i.p.v. op het typeplaatje kijken of er 2 vierkantjes staan. Dat was in het vervolg nog niet vermeld en wilde ik toch even delen.

On topic nu: Ik ga binnenkort de meterkast verbouwen (medio maart) en zal dan ook weer eens foto's plaatsen!!

(als dit geen clifhanger is dan weet ik het niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Niels.68 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 10:40:
[...]

On topic nu: Ik ga binnenkort de meterkast verbouwen (medio maart) en zal dan ook weer eens foto's plaatsen!!

(als dit geen clifhanger is dan weet ik het niet meer)
Wil je dan voor/na foto's maken? Dan zien we een mooi verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:32
Met de voor-foto's hoef je niet te wachten hoor. Kun je ook niet stiekem opruimen voordat je ze maakt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dantalion
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-04-2020
Sinds een maand of 6 ben ik van een 'huis, tuin en keuken' router overgestapt op een zelfgebouwd PFsense monster. Dit omdat ondanks dat er voor de gemiddelde consument niks mis is met een Asus N66U. Was deze 'dark knight' toch niet opgewassen tegen het netwerk verkeer dat zich eens in de 5/6 maanden voordoet.
Ik organiseer namelijk lan parties met zoon 10 tot 20 deelnemers om het halfjaar in de woonkamer.

Het 'monster' ook wel desktop computer met I5 2500K en 8gb werkgeheugen te noemen, zat helaas wel nog in zijn oude kast~

Afbeeldingslocatie: https://dantalion.nl/wp-content/uploads/2017/01/netwerk-tweakers-het-monster-768x576.jpg

Je kunt begrijpen nadat dit zoon 6 maanden in de gang heeft gestaan ik en vooral de rest van mijn gezin daar een beetje spuigzat van begonnen te raken. Inmiddels zit het geheel in de meterkast en heb ik besloten binnenkort de kabels ook maar eens te gaan doen.

Afbeeldingslocatie: https://dantalion.nl/wp-content/uploads/2017/01/netwerk-tweakers-situatie-nu-2-768x576.jpg

Zelf vind ik dat de apparatuur wel vrij netjes hangt, de kabels zien er niet uit en daar ben ik me van bewust, wordt aan gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niels.68
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 15 januari 2017 @ 10:51:
Wil je dan voor/na foto's maken? Dan zien we een mooi verschil.
Jerrythafast schreef op zondag 15 januari 2017 @ 11:17:
Met de voor-foto's hoef je niet te wachten hoor. Kun je ook niet stiekem opruimen voordat je ze maakt >:)
OK!
Meterkast jan 2017 (1)

10" patchkastje met patchpannel en 2x Netgear switch. Op de grond staat een nasje puur voor backup van de server. Monitor is in geval van probleem met server.

Meterkast jan 2017 (2)

De server in volle glorie!! (Atom D525 met Windows home-server2011) Bijeengeraapt in de loop der tijd maar volstaat nog steeds. Staat vaker uit dan aan.

Meterkast jan 2017 (3)

De buisjes welke al eerder zijn aangelegd en een blik op mijn groepenkast(voor de jongere onder ons, dat zijn nou "stoppen") welke ook wordt vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

DJSmiley schreef op woensdag 14 december 2016 @ 19:51:
[modbreak]
Zie hierboven. Een topic over groepenkasten is prima, maar zullen we het hier weer houden op het LAN deel? Een meterkast/groepenkast erbij is logisch, maar dat moet niet het hoofdonderwerp worden!
[/modbreak]

Niels.68 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:14:

Zullen voor dit soort vragen/discussies een nieuw topic maken over de elektra in huis en alles wat daarbij hoort?

Ik wil best het voortouw nemen, maar kan wel hulp gebruiken.
Ik bedoel: ik wil best helpen aan een startpost, maar heb graag wel hulp. ;)

Dus wie zich geroepen voelt of wel wil meewerken kan mij een dm sturen en dan maak ik vandaag of komende week een startpost aan en zorg ik dat je medeauteur wordt. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-06 10:44
Ik woon in een jaren 30 appartement waar in geen enkele kamer loze leidingen uitkomen of bestaande aansluitingen. Het aop van ziggo zit aan de ene kant van de woning en een varkenssnuitje voor kpn aan de andere kant. De meterkast bevindt zich ook nog eens buiten mijn woning op de gang. Kortom een ware ramp. Op dit moment heb ik overal zichtbare kabels liggen om toch in de slaapkamer en bij de tv enzo utp/coac te hebben. Eigenlijk irriteert me dit steeds meer en zeker na het lezen van dit topic.

Ik weet alleen niet wat een manier is om dit op te lossen. Er is een verlaagd plafond maar wil eigenlijk frezen voorkomen omdat ik a. Er continu woon en b. De muren gestuct/geschilderd zijn. Onder de vloer is ook niet echt een optie er ligt lamel parket vloer.

Toch ga ik spreekwoordelijk kwijlen van al deze oplossingen die ik hierbij heb zien komen én wil het toeval dat ik de komende tijd ook nog eens de tijd heb om eea zelf te doen.

Ik ben heek benieuwd of er anderen zijn met een dergelijke situatie en hoe ze dit opgelost hebben.

Misschien zou ik ipv de meterkast een centraal punt in de huiskamer kunnen cree-eren bijvoorbeeld maar dan nog zit ik met zichtbare kabels :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Hier nog tips voor een (kleine) monitor voor in de meterkast? Hoe kleiner, hoe beter. Wordt puur gebruikt voor debugging doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Kasper1985 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 16:42:
Ik woon in een jaren 30 appartement waar in geen enkele kamer loze leidingen uitkomen of bestaande aansluitingen. Het aop van ziggo zit aan de ene kant van de woning en een varkenssnuitje voor kpn aan de andere kant. De meterkast bevindt zich ook nog eens buiten mijn woning op de gang. Kortom een ware ramp. Op dit moment heb ik overal zichtbare kabels liggen om toch in de slaapkamer en bij de tv enzo utp/coac te hebben. Eigenlijk irriteert me dit steeds meer en zeker na het lezen van dit topic.

Ik weet alleen niet wat een manier is om dit op te lossen. Er is een verlaagd plafond maar wil eigenlijk frezen voorkomen omdat ik a. Er continu woon en b. De muren gestuct/geschilderd zijn. Onder de vloer is ook niet echt een optie er ligt lamel parket vloer.

Toch ga ik spreekwoordelijk kwijlen van al deze oplossingen die ik hierbij heb zien komen én wil het toeval dat ik de komende tijd ook nog eens de tijd heb om eea zelf te doen.

Ik ben heek benieuwd of er anderen zijn met een dergelijke situatie en hoe ze dit opgelost hebben.

Misschien zou ik ipv de meterkast een centraal punt in de huiskamer kunnen cree-eren bijvoorbeeld maar dan nog zit ik met zichtbare kabels :-(
Misschien kun je iets doen met overzetplinten? Hangt een beetje van de hoeveelheid kabels af natuurlijk.

Zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://www.actielaminaat.nl/upload/thumbnails/13338b688c4ed390824cb17c929ccda9_92fbb5_kabelplint-kraal.jpg

Ik heb vandaag de boel in de meterkast ook weer even op de kop gehad, maar ben nog lang niet tevreden dus voorlopig nog geen pics. Sowieso wil ik eens kritisch kijken naar wat er allemaal staat want ~50 W constant gebruik vind ik toch nog best aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14-06 10:44
Dat is een goed idee ja! 1x utp 1x coax loopt nu vanaf aop coax naar tv hoek. Zelfde loopt vanaf daar naar slaapkamer.

Nog wel de vraag: bij het gebruik van gootjes hoe kom je langs een deur?

Vanuit tv hoek en slaapkamer wordt het nu weer vertakt met switches. Alles behalve telefoon/ipad heb ik bedraad dus in totaal 1x 16 poort switch en 1x 8 en in de slaapkamer AP met 4 poorten.

Wat ik uiteindelijk graag zou willen zijn nette in/opbouw sockets 3x in de woonkamer en 2x in de slaapkamer. En misschien voor de toekomst (slimme wasmachine/koelkast) nog 1x in de keuken.
Het is gerenoveerd door een woning bouw vereniging. Ongelofelijk dat ze nergens leidingen heen hebben getrokken behalve dan voor elektra.

[ Voor 5% gewijzigd door Kasper1985 op 15-01-2017 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kasper1985 schreef op zondag 15 januari 2017 @ 17:04:
....
Nog wel de vraag: bij het gebruik van gootjes hoe kom je langs een deur?
Niet. Of je gaat onder de drempel (als die er is), of je gaat "buiten om" dus langs de deurkozijn.

Het beste is om toch te gaan frezen. JA, dat geeft een hoop rommel, schilder / stuckwerk etc,... Maar dan ben voor de eerst volgende 10-20 jaar klaar.

Neem dus óók meteen een glasvezel mee naar iedere aansluiting. Die hoeft nog niet afgemonteerd te worden, maar laat hem lekker IN de doos achter. "voor de toekomst".

En gebruik ook kwaliteits CAT 6A of hoger. Kwaliteit is: Belden, AMP, TE kabels. König dus niet!
Als er ergens CCA of CCS staat, verder zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oilman
  • Laatst online: 15-06 16:23
Krijgen we nu weer van dit soort adviezen? CAT 6A is nergens goed voor in zo'n klein huis, over een CAT 6 kabel kan al 10 Gbit tot 55 meter. Als je PVC in de muur gaat leggen, waarom zou je dan nu een glasvezel er bij leggen die je helemaal niet gebruikt? Mocht die glasvezel over 15 jaar de standaard zijn dan trek je zo de CAT + COAX kabels eruit en zal je zonder enige moeite er een glasvezel kabeltje inleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oilman schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:24:
..... dan trek je zo de CAT + COAX kabels eruit en zal je zonder enige moeite er een glasvezel kabeltje inleggen.
Ten eerste, is het prijsverschil tussen CAT 6 en 6A zo marginaal, dat het geen zoden aan de dijk zet. En heb jij ooit een "15 jaar oud" COAX eruit getrokken? Hoe vaak gaat het "goed"?

Dan is het beter, om een loze leiding te leggen met een trekkoord erin.

20 jaar geleden zaten nog te spelen met "10 Mbit"... en nu zit iedereen te zeuren over Gbit naar de TV.... (waarom eigenlijk)....

Maar goed, alles wordt "betaalbaarder", en 3D, 4K of whatever TV's worden straks "snel' de standaard....
Pagina: 1 ... 12 ... 123 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2