Glasvezelkabel Tweak oprollen; welke straal / diameter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Ik ben bezig met de voorbereidingen om de meterkast netjes in te richten. Nu wil ik ook graag de Genexis (heb een abo bij Tweak) verplaatsen. Dat verplaatsen durf ik wel aan; ik vraag mij alleen af met welke straal ik de glasvezelkabel kan en mag oprollen. Ik wil de Genexis namelijk wat lager plaatsen, en heb dan dus een langere kabel dan noodzakelijk is in de meterkast.

Relevante software en hardware die ik gebruik
na

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google weet veel, ook met betrekking tot dit onderwerp. Maar omdat ik geen idee heb van wat voor een glasvezelkabel in de meterkast aanwezig is, durf ik niet zo maar een advies op te volgen. Misschien dat iemand dit leest en weet welk type glasvezelkabel Tweak toepast en weet met welke straal of diameter ik de kabel kan oprollen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:06

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Zou toch minimaal 30 cm aanhouden.. ook een kwestie van weerstand voelen, wat gaat makkelijk en wanneer komt er spanning op. Zit wel een beschermmantel omheen neem ik aan?

[ Voor 40% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-10-2016 12:12 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
Ja, het is een glasvezelkabel die oranje is afgewerkt. Voor zover iemand dat iets zegt ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-06 20:31
wat zegt de klantenservice van tweak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:37

Wildfire

Joy to the world!

Hou er rekening mee dat de NT1 (de Genexis dus) niet jouw eigendom is en je mag er geen werkzaamheden aan verrichten, dus ga 'm zeker niet verplaatsen!

Doe je dat toch en er gebeurt iets, wordt het een erg dure grap.

Ik snap dat je het zelf wilt doen, maar ga geen risico nemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Wildfire op 29-10-2016 14:54 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-07 12:23

Nox

Noxiuz

Die kan je om je vinger winden, geen probleem. Maar dat zeggen sommigen :+ en ik durf het ze niet na te doen...

Als je plaatjes opzoekt van ftu's zie je vaak dat het wel wat scherper mag, houd voor de zekerheid de maat tennisbal aan ;) of meer, als je zekerheid wilt...

[ Voor 7% gewijzigd door Nox op 29-10-2016 14:55 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Los van wat fysiek kan zit je ook nog met het uittreden van licht. Als je hem te krap doet komt het je signaal niet ten goede!

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:40
Wil je de hele ftu naar beneden halen? ik zou het niet doen als je vezel breekt ben je XXX euro kwijt om te herstellen.

De kabel kun je ook gewoon onder je kruipruimte duwen mocht je die hebben dan hoef je je ook geen zorgen te maken over het oprollen.

de vezel zelf zit in de ftu ook opgerold en daar is het 10/15 cm per slag.

[ Voor 13% gewijzigd door Jan-man op 29-10-2016 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Een gebroken vezel is toch niet zo duur om te laten fixen? Als je weet waar die gebroken is kan je die weer aan elkaar lassen. Is denk een uurtje werk of hooguit 2, zou geen honderden euro's mogen zijn...

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Buigstraal van glasvezel moet groter dan 3cm zijn dus een tennisbal is wel ongeveer goed.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 29-10-2016 18:28 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ben(V) schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:27:
Buigstraal van glasvezel moet groter dan 3cm zijn dus een tennisbal is wel ongeveer goed.
Dat lukt helaas niet met het oranje omhulsel er omheen. dat heeft zelf een omtrek van een centimeter. gaat niet goed

in de ftu is het meestal met een radius van zon 5 cm opgewikkelt

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 29-10-2016 18:32 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:40
NoxiuZ schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:21:
Een gebroken vezel is toch niet zo duur om te laten fixen? Als je weet waar die gebroken is kan je die weer aan elkaar lassen. Is denk een uurtje werk of hooguit 2, zou geen honderden euro's mogen zijn...
Bij reggefiber kost het 350 euro.

Is idd mischien 2 uur werk maar kan zo zijn dat diegene een uur moet rijden. Lasapparatuur is ook duur speelgoed en er zijn nog meer van die dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pws34
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-07 09:42
Na het plaatsen van de Genexis, zijn bij mij diverse foto's genomen van het modem.

Daar heb ik ook een handtekening voor moeten zetten.

ik zou minimaal gaan overleggen met reggefiber/isp om problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:46
Fish schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 18:31:
[...]

Dat lukt helaas niet met het oranje omhulsel er omheen. dat heeft zelf een omtrek van een centimeter. gaat niet goed

in de ftu is het meestal met een radius van zon 5 cm opgewikkelt
Als dat niet lukt door de mantel dan hoef je nergens bang voor te zijn.
De buigingstraal die de mantel toelaat is dan groter dan die van de fibre die erin zit.
Kan dus nooit fout gaan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

totdat de mantel knikt ;)

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties! Dat zijn er heel wat meer dan gistermiddag toen ik voor het laatst keek... Ik heb gistermiddag de stoute schoenen aangetrokken en de Genexis verplaatst. Achteraf viel het heel erg mee. Ik wil graag ook delen hoe ik het heb gedaan.

Eerst had ik alle klemmetjes waar de glasvezelkabel mee aan de achterplaat werd vastgehouden losgeschroefd. Vervolgens de Genexis losgehaald. Eerst het onderste gedeelte, daarna het bovenste gedeelte. In de Genexis zit een soort van cassette met daarin de oranje glasvezelkabel die gestript over gaat in twee connectoren; blauw en groen. De blauwe wordt actief gebruikt, de groene is loos. Doordat alle kwetsbare onderdelen in de cassette zitten, durfde ik verder te gaan.

Ik heb de beschermplug van de groene connector op de blauwe connector gezet en de cassette los genomen. Hiervoor moest ik een 'loodje' los knippen. De cassette kon ik nu samen met de kabel naar beneden werken. De overlengte heb ik niet hoeven oprollen; deze kon ik deels, en ga ik volgende week verder, wegwerken in de kruipruimte. Op de nieuwe plaats in de meterkast heb ik de grondplaat op de achterplaat geschroefd en de cassette teug geplaatst. Het bovenste deel van de Genexis onder de theedoek vandaan gehaald (om dit deel met de glasvezelkoppeling te beschermen) en de beschermplug van blauwe naar de groene connector verplaatst en vervolgens teruggezet. Tot slot het onderste deel teruggeplaatst.
Verbinding hoefde niet actief getest te worden gezien de reacties van de kinderen; er was weer contact met de buitenwereld :) .

De feitelijke datadragers, de miniem dunne glasvezel'draadjes' zijn goed ingepakt in de oranje kabel. Ik denk dat de oranje kabel best een kleine straal kan maken om een bocht te maken; de beperking zit in de oranje kabel als geheel. Nu ik de cassette heb gezien weet ik dat de individuele glasvezels een erg kleine straal kunnen maken.

Al met al een klusje waar ik enige schroom voor voelde, maar dat achteraf heel erg is meegevallen. Nogmaals dank voor het actieve meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:07
Alleen ben je door het doorknippen van dat loodje wel de pineut als je in de toekomst storing hebt en er een monteur nodig is. Zoals hierboven ook al vaker gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online
Dat loopt wel los denk ik. Heb 12 jaar geleden eens het loodje van de hoofdzekering geknipt ivm groepenuitbreiding. Kan ik tzt ook wel een 'slinger' aan geven. Het verplaatsen zelf vind ik veel kritischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

GEi schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 09:13:
Dat loopt wel los denk ik. Heb 12 jaar geleden eens het loodje van de hoofdzekering geknipt ivm groepenuitbreiding. Kan ik tzt ook wel een 'slinger' aan geven. Het verplaatsen zelf vind ik veel kritischer.
Tot je signaalproblemen hebt, voor een defect modem zullen ze er geen probleem van maken. Glasvezel is wel een vrij nauwkeurig stukje techniek. Ga je er zelf aan rommelen zal je leverancier er niet vrolijk van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:37

Wildfire

Joy to the world!

NoxiuZ schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 12:09:
[...]

Tot je signaalproblemen hebt, voor een defect modem zullen ze er geen probleem van maken. Glasvezel is wel een vrij nauwkeurig stukje techniek. Ga je er zelf aan rommelen zal je leverancier er niet vrolijk van worden.
Inderdaad. Mij is tijdens mijn opleiding tot KPN-monteur ook nadrukkelijk vermeld dat ik niet aan de glasvezel mocht zitten, het kastje is eigendom van de provider/glasboer en alleen zij mogen er handelingen aan verrichten.

Ik hoop van harte dat je nooit storingen krijgt, als ze zien dat er aan hun apparatuur is gerommeld kan het best eens zijn dat je mag opdraaien voor de kosten.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

GEi schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 08:52:
Bedankt voor jullie reacties! Dat zijn er heel wat meer dan gistermiddag toen ik voor het laatst keek... Ik heb gistermiddag de stoute schoenen aangetrokken en de Genexis verplaatst. Achteraf viel het heel erg mee. Ik wil graag ook delen hoe ik het heb gedaan.

Eerst had ik alle klemmetjes waar de glasvezelkabel mee aan de achterplaat werd vastgehouden losgeschroefd. Vervolgens de Genexis losgehaald. Eerst het onderste gedeelte, daarna het bovenste gedeelte. In de Genexis zit een soort van cassette met daarin de oranje glasvezelkabel die gestript over gaat in twee connectoren; blauw en groen. De blauwe wordt actief gebruikt, de groene is loos. Doordat alle kwetsbare onderdelen in de cassette zitten, durfde ik verder te gaan.

Ik heb de beschermplug van de groene connector op de blauwe connector gezet en de cassette los genomen. Hiervoor moest ik een 'loodje' los knippen. De cassette kon ik nu samen met de kabel naar beneden werken. De overlengte heb ik niet hoeven oprollen; deze kon ik deels, en ga ik volgende week verder, wegwerken in de kruipruimte. Op de nieuwe plaats in de meterkast heb ik de grondplaat op de achterplaat geschroefd en de cassette teug geplaatst. Het bovenste deel van de Genexis onder de theedoek vandaan gehaald (om dit deel met de glasvezelkoppeling te beschermen) en de beschermplug van blauwe naar de groene connector verplaatst en vervolgens teruggezet. Tot slot het onderste deel teruggeplaatst.
Verbinding hoefde niet actief getest te worden gezien de reacties van de kinderen; er was weer contact met de buitenwereld :) .

De feitelijke datadragers, de miniem dunne glasvezel'draadjes' zijn goed ingepakt in de oranje kabel. Ik denk dat de oranje kabel best een kleine straal kan maken om een bocht te maken; de beperking zit in de oranje kabel als geheel. Nu ik de cassette heb gezien weet ik dat de individuele glasvezels een erg kleine straal kunnen maken.

Al met al een klusje waar ik enige schroom voor voelde, maar dat achteraf heel erg is meegevallen. Nogmaals dank voor het actieve meedenken.
Dapper! :) Picsss!!!111

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-07 15:11
Volgens mij vallen de gevolgen van het doorbreken van die verzegeling best mee hoor. Als je iets sloopt zul je inderdaad waarschijnlijk zelf verantwoordelijk gehouden worden, maar als er ooit nog een (glasvezel) monteur in je huis langs komt (waarom zouden ze?) zal deze gewoon kijken of alles goed zit en de boel weer verzegelen. En sja dat je dingen die je zelf sloopt, zelf moet betalen is nou eenmaal hoe het leven in elkaar steekt.

Zelfde met de hoofdzekering. Dit heb ik zelf ook eens meegemaakt: liander monteur kwam wat meten, zag dat de hoofdzekeringen niet meer geborgd waren, en deed dat gelijk maar ff zonder überhaupt te kijken of vragen wat er gebeurd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:34
En ook, als je het nu niet zelf zou verplaatsen maar een monteur voor laat komen, betaal je OOK voorrijkosten en monteurkosten. Het zal misschien wat minder kosten dan als je iets kapotmaakt, maar het is dus een afweging tussen NU gegarandeerd kosten maken met monteur tegenover misschien ooit kosten maken bij storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakema
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-06 07:42
De "zegeltjes" waren ze in onze regio niet zo moeilijk over hoor, er waren destijds zat monteurs(via Schuuring) die helemaal geen zegeltjes meekregen om de boel weer netjes te verzegelen.

Net als met die prachtige verzegelingen op ISRA punten, ook genoeg half uit elkaar liggende ISRA's gezien(voornamelijk zakelijk /grotere punten)
Pagina: 1