Zuinige 16p switch gezocht met VLANs en IGMP Snooping

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Ik ben voor in de woning die we binnenkort gaan betrekken op zoek naar een nieuwe switch. Ik zou graag 16 poorten willen hebben. 8 is te weinig gebleken. 24p kan evt. ook wel, maar ga ik in de praktijk niet vol krijgen denk ik.

Nu wil ik graag ook ondersteuning voor VLANs en IGMP Snooping hebben omdat ik IPTV heb. Switch moet ook zuinig zijn (hij staat immers 24/7 aan).

Budget is ± €120

Is deze dan wat? pricewatch: ZyXEL GS1900-16
Hij ziet er vrij compact uit, zou dat in een 10 inch patchkastje passen? Past dat in een 10" rackje? Opzich is dat geen vereiste, maar kleiner is wel handiger. Dan kan ik een mooi compact netwerkkastje kopen en daar ook een 10" patchpaneeltje in maken. Hij is 250mm breed volgens de specificaties.

Niet leverbaar }:| En de 24p variant is 10.51"

Als ik mijn eisen invoer in de Pricewatch dan heb ik alsnog keuze uit 8 verschillende producten: categorie: Netwerk switches

10" is dus geen harde eis, al zou het wel mooi zijn. Mocht dat niet kunnen, is een pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE dan iets? Maar er staat ook een duurdere TP-Link in de PW, wat is het verschil dan tussen die goedkopere en deze: pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG2216 ?

Of een tweedehands HP 1810-24G? Zag er op Marktplaats eentje staan. Volgens review doet hij met powersaving 11W. Al kan zo'n TL-SG1016DE het met 7W af las ik ergens.

[ Voor 107% gewijzigd door ThinkPad op 20-01-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 858521

Via deze link kan je de GS1900 wel bestellen:
https://www.newegg.com/gl...16-_-33-181-322-_-Product

Verzending uit US maar prijs valt best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:17

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

ThinkPadd schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 10:49:
Ik ben voor in de woning die we binnenkort gaan betrekken op zoek naar een nieuwe switch. Ik zou graag 16 poorten willen hebben. 8 is te weinig gebleken. 24p kan evt. ook wel, maar ga ik in de praktijk niet vol krijgen denk ik.

Nu wil ik graag ook ondersteuning voor VLANs en IGMP Snooping hebben omdat ik IPTV heb. Switch moet ook zuinig zijn (hij staat immers 24/7 aan).

Budget is ± €120

Is deze dan wat? pricewatch: ZyXEL GS1900-16
Hij ziet er vrij compact uit, zou dat in een 10 inch patchkastje passen? Past dat in een 10" rackje? Opzich is dat geen vereiste, maar kleiner is wel handiger. Dan kan ik een mooi compact netwerkkastje kopen en daar ook een 10" patchpaneeltje in maken. Hij is 250mm breed volgens de specificaties.

Niet leverbaar }:| En de 24p variant is 10.51"

Als ik mijn eisen invoer in de Pricewatch dan heb ik alsnog keuze uit 8 verschillende producten: categorie: Netwerk switches

10" is dus geen harde eis, al zou het wel mooi zijn. Mocht dat niet kunnen, is een pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE dan iets? Maar er staat ook een duurdere TP-Link in de PW, wat is het verschil dan tussen die goedkopere en deze: pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG2216 ?

Of een tweedehands HP 1810-24G? Zag er op Marktplaats eentje staan. Volgens review doet hij met powersaving 11W. Al kan zo'n TL-SG1016DE het met 7W af las ik ergens.
toon volledige bericht
De jetstream heeft: Uplinktype Shared SFP en is een stuk breder langer

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 858521 schreef op vrijdag 20 januari 2017 @ 20:05:
Via deze link kan je de GS1900 wel bestellen:
https://www.newegg.com/gl...16-_-33-181-322-_-Product

Verzending uit US maar prijs valt best mee.
Bedankt, maar ik bestel toch liever een switch in NL i.v.m. garantie.

10" lijkt erg lastig te gaan worden merk ik, heb nu het idee om maar gewoon de goedkoopste managed switch te bestellen: pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE
Volgens mij voldoet die aan mijn eisen. Of iemand moet nog bepaalde redenen hebben om echt niet voor die switch te kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraYaN
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 24-07 20:56
Ik ben zelf voor een switch uit de D-Link DGS-1100 Serie gegaan, al zal er hardwarematig en softwarematig weinig verschil in zitten, heeft D-Link "Limited Lifetime Warranty" (5 jaar na de verkoop stop in de EU). Dus hopelijk nog een vrij lang eind. Het is wel een veel ouder model.

Ik denk dat in deze prijs categorie de functies overal bijna gelijk zijn. Je kunt hooguit op kleur selecteren als je netwerk kast open is.

if(!awesome){awesome=true;}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien dat je je budget nog wat op kunt (en wil) rekken door POE+ als eis mee te gaan nemen in je afweging? Misschien heb je er nú nog niet aan gedacht maar het zou zo maar kunnen zijn dat je binnen een paar jaar (óf sneller) ook gebruik wil gaan maken van bijv. webcam's en/of WLAN Access points welke via Power Over Ethernet gevoed kunnen worden....

Gezien het feit dat je in de Topic Start al vermeld dat je eigenlijk alles nú nog op moet gaan zetten in verband met een nieuw te betrekken woning zou ik persoonlijk meteen opteren voor een (liefst passief gekoelde) switch mét die mogelijkheden, en liefst meteen een L3 switch mét voldoende POE+ vermogen én poorten.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ga inderdaad ook een IP-camera en twee accespoints plaatsen, maar die hebben allen alleen passieve PoE. En stel dat ze wel PoE hadden, dan zou de prijs van de switch gelijk naar 200+ ofzo gaan, veel te duur. Dan liever gewoon twee power inserters in de meterkast, daar kan ik ook prima mee leven dan :P

Layer 2 vs Layer 3 moest ik opzoeken wat dat is, dus dat is voor mij ook niet echt aan de orde :+
Ik denk dat ik gewoon die TP-Link ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Even een crossquote uit: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4
Niels.68 schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:26:
[...]

Ik zie je ook wel eens in het grote Telfort topic langskomen volgens mij en wil even aangeven dat je dan IGMP Snooping V3 nodig hebt om je tv signalen te filteren!!

Ook ik ben al enige tijd aan het zoeken en heb tot nu heb alleen de niet in Europa verkrijgbare https://tweakers.net/pric...-gs1900-16/specificaties/ gevonden.
Kan zo'n pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE dat niet?
In de specs staat dat hij IGMP Snooping doet, wist niet dat er nog verschil in versies zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
Ik ben voor mijn keuze gestuit op https://forum.kpn.com/int...oord-igmp-snooping-308301 waar de TP-Link niet goed uit de test kwam.

Ik ben voor de zekerheid gegaan en heb een Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108E voor mijn Netgear Prosafe GS108 en heb nu effectief 14 poortjes ter beschikking.

Op de GS108E staat nu: Router, 2x TV, Thermostaat, doorlusvan/naar GS108.
Op de GS108 staat nu: Doorlus van/naar GS108E, en overige pc's mediaplayers e.d..

Het managed gedeelte gebruik ik eigenlijk (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
In dat topic noemen ze de unmanaged SG1016(E), de switch die ik op het oog heb is een managed SG1016DE. In de specificaties staat helaas alleen 'IGMP Snooping'.

Is IGMP Snooping v3 een vereiste voor IPTV op het KPN-platform?

Heb nog even weer gefilterd in de Pricewatch en heb een aantal opties:
pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE - IGMP Snooping versie onbekend
pricewatch: ZyXEL GS1900-24E - IGMP Snooping v3
pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG2216 - IGMP Snooping v3. Lijkt een wat meer profi switch. Waarschijnlijk wat onzuiniger door de SFP e.d.?
pricewatch: D-Link DGS-1100-16 - IGMP Snooping v3, lijkt vrij zuinig te zijn (specs hebben het over 9,5W). Weinig reviews over te vinden.
pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS116E - Lijkt een model te zijn wat al vrij oud is, eerste vermelding Pricewatch in 2006 :o

Twee switches wil ik niet, ik wil het in één apparaat hebben, anders wordt het een zootje in de meterkast :P

Ik twijfel tussen de TP-Link SG1016DE en de ZyXEL GS1900-24E puur qua gevoel wat ik bij de switches uit bovenstaande lijstje heb. Kan van de ZyXEL helaas niks vinden over het stroomverbruik. Misschien maar beiden bestellen en gewoon proberen + stroomverbruik meten?

[ Voor 56% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2017 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels.68
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 03-08-2024
De TP-Link SG1016DE ondersteunt IGMP Snooping v3 op versie 1,2 en 3 van de switch.

http://static.tp-link.com...SG1016DE_V1_Datasheet.pdf
http://static.tp-link.com...G1024DE_Datasheet_2.0.pdf
http://static.tp-link.com/TL-SG1016DE_V3_Datasheet.pdf

Heb je wat te lezen :) :)

Ik zou voor versie 3 gaan en dat expliciet vragen bij bestelling, of je moet 'm kunnen updaten middels firmware.

Maximum Power
Consumption 19.15W

Vind ik vrij hoog maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal.

Edit:

ZyXEL GS1900-24E

Max. power consumption(watt) 16

[ Voor 5% gewijzigd door Niels.68 op 24-01-2017 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Bedankt voor het uitzoeken :) Het max. verbruik is helaas niet zo relevant, dat verbruikt het spul vaak bij lange na niet.
Ben er nog niet uit of ik nou de TP-Link ga kopen of de ZyXEL.

Ik zie dat de TP-Link geen SNMP doet (kan het iig niet terugvinden in de datasheet of op de website), de ZyXEL doet dat wel. Is toch weer een leuke extra feature.

Maar uiteindelijk vind ik stroomverbruik belangrijker dan een gimmick als SNMP. Ik denk dat ik gewoon beiden bestel en een paar dagen probeer en dan ook stroomverbruik ga meten. En dan een keuze maken en de afvaller terugsturen.

Edit: Op Amazon verbruikscijfers gevonden van de ZyXEL:
Leistungsaufnahme Zyxel GS1900-24E (24 Port Gigabit ohne PoE):
Ohne Link: 4,9W
Je Gigabit-Ethernet-Link zusätzlich: 0,4W
Je Fast-Ethernet-Link zusätzlich: 0,1W
Zuinig dingetje. Met alle 24 poorten in gebruik 14,5 Watt dus.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 24-01-2017 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-07 14:24
Misschien een klein beetje off-topic, maar hoe zit je netwerk er uit?
Ga je de switch direct aan de NTU hangen? Of heb je er nog iets voor? Hoe ga je WiFi regelen?

Ik zit ook te bedenken hoe mijn netwerk beter in te richten, en ik denk dat wij een beetje hetzelfde denken (hoop ik) :-)

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Op het nieuwe adres is straks glasvezel beschikbaar, maar ik moet eerst mijn VDSL-abonnement nog uitzitten. En ook daarna weet ik nog niet of ik overstap naar glasvezel. Ik kan via VDSL hetzelfde/meer krijgen (100/30) voor een tientje minder in de maand.

Ik wil het als volgt opzetten:
Draytek Vigor 130 (VDSL-modem) in bridge --> Nog te bepalen manageable switch > ESXi thuisserver met pfSense VM als router --> Terug naar switch --> 2x Ubiquiti AC-accespoints.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb de pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE en pricewatch: ZyXEL GS1900-24E besteld. Komend weekend/week maar even proberen, stroomverbruik meten en montagemogelijkheden e.d. bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
ThinkPadd schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:06:
Heb de pricewatch: TP-Link TL-SG1016DE en pricewatch: ZyXEL GS1900-24E besteld. Komend weekend/week maar even proberen, stroomverbruik meten en montagemogelijkheden e.d. bekijken.
Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen!

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ben.Hahlen schreef op vrijdag 27 januari 2017 @ 14:29:
[...]

Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen!
Wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Zoveel mogelijk ;)
Maar om een lijstje te maken:
  • Gemak van installatie
  • Opzetten VLAN's
  • Werking met IPTV
  • Eventueel: Telefonie?
Hoeft allemaal niet super-uitgebreid, maar een indicatie zou fijn zijn.
Ik zit te denken aan een volgende setup:
<Nog te bepalen router> --> Zyxel GS1900-24 --> Netwerk en EB voor Telefonie

Vandaar dat ik zo geïnteresseerd ben :)

Blog

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Vandaag beide switches binnengekregen. De ZyXEL blijft :) Waarom? Omdat de ZyXEL:

- Zuiniger is, 6W vs 8W van de TP-Link. Beiden getest met één device aangesloten.
- SNMP heeft (nog niet getest), de TP-Link niet
- Meer poorten heeft, voor vrijwel dezelfde prijs als de TP-Link
- Wat meer functies lijkt te hebben, naar het menu kijkende
- Wat zwaarder is en daardoor degelijker aanvoelt
- Een lagere ping opleverde. Als ik m'n laptop naar de switch liet pingen was het bij de TP-Link wisselend 1-2-3ms, terwijl de ZyXEL constant '<1ms' en heel soms '1ms' aangaf.
- Een nieuwere firmware heeft (heb nog een nieuwere kunnen flashen, van december 2016), terwijl die van de TP-Link al meer dan een jaar oud is en er geen nieuwere beschikbaar was

Inmiddels heb ik internet en IPTV aan de gang met de diverse VLANs van m'n DSL-verbinding (hangt een Draytek in bridge voor, met een pfSense VM als 'router') en lijkt de switch prima te functioneren. Internet en IPTV ook (IPTV in bridge mode, dus VLAN4 rechtstreeks doorzetten (untagged) naar de settopbox. Geen Netflix o.i.d. dan, maar mis ik niet en scheelt een hoop configuratiegeklooi in m'n pfSense router).

Het instellen van een VLAN op de switch is een wizard voor, je kiest dan welk VLAN-nummer je wilt aanmaken en kunt dan de poorten slepen in een kolom 'tagged' en 'untagged'. Ik had verwacht dat het dan klaar zou zijn, maar m'n VM kreeg aan de WAN-kant toen ineens een intern IP-adres toegewezen, van zichzelf dus via de DHCP-server aan zijn LAN-interface die aan dezelfde switch hangt 8)7 Ging nog iets niet helemaal goed dus met VLANs scheiden. Dit bleek uiteindelijk te komen doordat ik 'PVID' niet goed had gezet bij de poorten, hier staat ook een stukje uitleg. Standaard staat de PVID voor elke poort op '1', dus komt al het untagged verkeer van die poort bij VLAN1 (=default van de switch) terecht. Ik heb m'n LAN nu nog op VLAN1 zitten omdat ik er nog niet verder mee aan het inrichten ben geweest, vandaar dat m'n WAN-interface dus ineens een IP-adres van de LAN-interface kon krijgen :+

Vooral het stroomverbruik gaf voor mij de doorslag, het apparaat staat immers toch 24/7 aan uiteindelijk.
Het stroomverbruik is gemeten met een Cresta RCE-1106. Omdat bij dergelijke lage verbruiken de meting niet altijd even betrouwbaar schijnt te zijn, heb ik een gloeilamp aangesloten op de stekkerdoos. Deze lamp een paar minuten laten branden om een stabiele waarde te hebben en daarna de switch aangesloten en van die nieuwe waarde het verbruik van de lamp afgetrokken om zo op het aantal Watt van de switch te komen.

De ZyXEL start trouwens wel iets trager op dan de TP-Link viel mij op. Bij de TP-Link was de webinterface vrij vlot (<20 seconden?) na een reboot te benaderen, bij de ZyXEL duurt dat iets langer (30-35 seconden?). Kan mij persoonlijk niet deren, je start zo'n ding één keer op en verder hoeft hij alleen te rebooten bij een firmware update.

Beide switches werken met een ingebouwde voeding, die z'n sap krijgt via een apparaatstekker net als op een PC-voeding. Ook hebben beide switches oortjes voor rackmontage meegeleverd. De ZyXel is trouwens iets minder breed dan de TP-Link, het scheelt zo'n 2-3cm. Heb nog niet naar die oortjes gekeken hoe dat dan uit zou moeten komen qua rackbreedte als je hem in een rack zou willen schroeven.

Desalniettemin is de TP-Link waarschijnlijk ook een prima switch, ook voor IPTV omdat ik ergens in het menu 'IGMP Snooping' voorbij zag komen :)

[ Voor 27% gewijzigd door ThinkPad op 28-01-2017 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Dank voor deze verhandeling!
De Zyxel heeft, volgens de specs, ook IGMP Snooping, dus Routed IPTV zou hier ook mee moeten kunnen.

Dat wordt binnenkort bestellen en een beetje klussen :-)

De EB-V9 begint mij namelijk echt behoorlijk te irriteren, dus daar moet ik liever sneller dan later vanaf...

Blog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Routed zou ook prima moeten kunnen, maar gebruik ik niet omdat het een hoop extra stappen met zich meebrengt. Dat zijn ook allemaal weer punten waar het fout kan gaan ;) Bridged IPTV is dan wel zo makkelijk, VLAN4 afkomstig van het modem untagged doorzetten naar de settopbox en het werkt.

Als router heb ik nu een pfSense VM op m'n ESXi thuisserver, dat werkt prima. Door bridged IPTV kan ik die VM ook gewoon rebooten zonder dat de TV uitvalt, wel zo fijn voor m'n vriendin ;) >:)

De EB V9 kan helaas niet in bridge mode. Ik heb een V8 en daar kan dat wel mee, maar had ik wat moeilijkheden mee. Heb er nu een Draytek Vigor 130 tussen zitten, maar wil het nog eens proberen met de EB V8 nu ik een goede manageable switch heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
ThinkPadd schreef op maandag 30 januari 2017 @ 10:07:
Routed zou ook prima moeten kunnen, maar gebruik ik niet omdat het een hoop extra stappen met zich meebrengt. Dat zijn ook allemaal weer punten waar het fout kan gaan ;) Bridged IPTV is dan wel zo makkelijk, VLAN4 afkomstig van het modem untagged doorzetten naar de settopbox en het werkt.

Als router heb ik nu een pfSense VM op m'n ESXi thuisserver, dat werkt prima. Door bridged IPTV kan ik die VM ook gewoon rebooten zonder dat de TV uitvalt, wel zo fijn voor m'n vriendin ;) >:)

De EB V9 kan helaas niet in bridge mode. Ik heb een V8 en daar kan dat wel mee, maar had ik wat moeilijkheden mee. Heb er nu een Draytek Vigor 130 tussen zitten, maar wil het nog eens proberen met de EB V8 nu ik een goede manageable switch heb.
Ik wil dan graag weer Routed ivm de "extra features", waaronder Netflix makkelijk vanuit de STB. Anders moet ik daar weer wat voor gaan verzinnen, en dat vindt de vrouw weer minder ;)

Een V10 kan ook niet in Bridged mode, maar je kan wel een DMZ opgeven (op V9 ook), weet alleen niet of dat precies de oplossing is.
Dus moet nu nog "even" op zoek naar een goede router welke ik kan gebruiken om mijn internet op te vangen en door te zetten naar de switch, vanwaar ik alles dan weer doorzet. Evt met een los access point, want de wifi van de V9 is ook niet om over naar huis te schrijven.

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Router heb ik dus softwarematig (pfSense) opgelost omdat m'n thuisserver toch al 24/7 draait. Maar je kunt daar allerlei kanten mee op. Maar om Routed IPTV te kunnen doen kom je toch al gauw uit bij de wat meer geavanceerde routers uit zoals Mikrotik en Ubiquiti. Gelukkig staan de configs om IPTV e.d. werkend te krijgen daarmee breed beschreven op internet.

Accespoint wil ik twee van deze voor gaan kopen: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben.Hahlen
Ik kwam net deze blog tegen, welke ook wel een interessante optie geeft.
Dan zou ik ook pfSense moeten kunnen draaien op mijn thuisserver (staat idd toch 24/7 aan).

Maar goed, keuzes, keuzes! :)

Blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Sophos UTM heb je ook nog, is een gratis appliance die ook allerlei leuke functies heeft.
Enige nadeel is dat er een limiet van 50 IP-adressen op zit meen ik. Maar voor een thuisnetwerk is dat opzich wel voldoende lijkt mij.

Als je een zelfbouw oplossing wilt gaan doen (hetzij virtueel of baremetal) dan zou je eens hier kunnen kijken: Zelfbouw project: Firewall / Router / AP (PfSense)

Qua stabiliteit zijn dit soort oplossingen wel een vooruitgang t.o.v. de default Experiabox denk ik, alleen de leercurve is nogal steil haha. Ik moet nog even uitdokteren hoe ik bijv. een portforward in pfSense kan maken :D

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2017 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-07 20:43
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 januari 2017 @ 22:22:
[...]
Ook hebben beide switches oortjes voor rackmontage meegeleverd. De ZyXel is trouwens iets minder breed dan de TP-Link, het scheelt zo'n 2-3cm. Heb nog niet naar die oortjes gekeken hoe dat dan uit zou moeten komen qua rackbreedte als je hem in een rack zou willen schroeven.
Dank voor het delen van de ervaringen. Bij beide kunnen de rackoortjes ook een kwartslag gedraaid worden voor wandmontage (of andere wandmontage mogelijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ThinkPad: wellicht ben ik te laat met reageren.
Maar heb je al eens gekeken naar de TP-Link SG3210/3216? (8/16 ports) Ook een SFP module is mogelijk (handig bij native FttH verbindingen)
Volgens de specs verbruikt de 8 ports maximaal ca. 10W, de 16 ports 14W. (uiteraard afhankelijk van hoeveel actieve poorten)

Mooi zuinig, wordt nauwelijks warm, geen storende fan.

Heb er zelf eentje vrijwel 24/7 aanstaan (de SG3210 = 8 ports), af en toe verschijnen er keurig f/w updates. En IPv6, SNMP, RMON, IGMP Snooping V1/2/3, Jumbo frames, etc. is allemaal aanwezig. Zelfs Teaming/LACP werkt (zo heb ik een 2GB link met m'n NAS).

[ Voor 6% gewijzigd door ehtweak op 27-02-2017 09:24 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@ehtweak Yep, te laat >:)

Keuze is al gemaakt: ThinkPadd in "Zuinige 16p switch gezocht met VLANs en IGMP Snooping"
De ZyXEL bevalt prima, stroomverbruik is maar 6W (voor een 24 poorts switch, dus flink zuiniger dan jouw TP-Link, al wordt het natuurlijk wel meer als je er meer dan één apparaat op aansluit). De functionaliteiten die jij noemt zitten er volgens mij ook allemaal op.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 27-02-2017 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@ThinkPad: ok, prima. Maar verkijk je niet op het verbruik wat je nu meet.
Alhoewel een paar Watt meer of minder eigenlijk nauwelijks uitmaakt. >:)

De voedingspecs van die ZyXEL zijn zelfs nog iets hoger dan die van de genoemde TPLink. 15 Watt versus 14 Watt. Dat is uiteraard het maximum gespecificeerde vermogen. Het door jouw gemeten opgenomen vermogen zal niet met alle poorten actief zijn en maximale CPU load van de switch.

Een kWh kost ca. 20 cent. Dus bijvoorbeeld 5 Watt meer of minder, scheelt op jaarbasis:
5 x 24 x 365 = 43.800 Wh. M.a.w. een verschil van ruim 8 euro op jaarbasis! :+

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 27-02-2017 11:13 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:45

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Interessant; Ik ben nu ook aan het kijken naar een vervangende switch met vergelijkbare eisen ( 24 poorts ). Alleen hoeft die van mij niet managed te zijn.

Ik heb nu een HP switch hangen maar die pakt al 12W met slechts 8 clients aangesloten. Ik ga ook kijken naar Zyxel

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedyDH
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:44
Kleine aanvulling... HP heeft lifetime warranty... en dus ook de mogelijkheid om updates te installeren.. misschien is dat iets meer waard dan 4w besparen.
Just my two cents

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-07 12:19
Is het noodzakelijk met de zyxel vlans te maken om via KPN tv te kijken en glasvezel te gebruiken, of zijn de vlans alleen maar voor “leuk”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:45

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpeedyDH schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 08:05:
Kleine aanvulling... HP heeft lifetime warranty... en dus ook de mogelijkheid om updates te installeren.. misschien is dat iets meer waard dan 4w besparen.
Just my two cents
Mijn oude HP switch is unmanaged en ik kan daar ( voor zover ik kan zien ) geen updates op installeren.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
miles schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 07:23:
Is het noodzakelijk met de zyxel vlans te maken om via KPN tv te kijken en glasvezel te gebruiken, of zijn de vlans alleen maar voor “leuk”?
Afhankelijk van hoe je het hebt ingesteld. Als je gebruik maakt van routed IPTV (ExperiaBox of eigen router “goed” ingesteld) hoef je niet met vlans te werken. Als je een eigen router gebruikt en je hebt bridged IPTV kan het zijn dat vlans nodig zijn (traject tussen NTU en TV).
Pagina: 1