Trekveer wil niet verder in loze leiding

Pagina: 1
Acties:
  • 131.382 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18
Ik was via Google al op een vergelijkbaar topic gekomen in dit subforum. Het was niet exact hetzelfde probleem en wilde dat topic niet kapen, dus bij deze een nieuwe!

Ik heb afgelopen 30 december een huis gekocht, mijn eerste :D Ik en mijn vader (die is schilder, handig!) zijn sindsdien druk bezig met opknapwerkzaamheden. Ik ben de eerste particuliere eigenaar, de vorige bewoner huurde het van een woningcorporatie. Het schilderwerk en behang dat her en der op de muren zit heeft betere tijden gekend, maar dat is dan ook nagenoeg het enige dat er mankeert aan de woning en we zijn druk bezig dat te verhelpen.

Het is een maisonette, gebouwd in 1994.

Ik wil in de woonkamer bij de tv en in het gamehok/mancave bekabeld internet hebben, dus UTP kabel trekken! Heb van m'n werk een rol van 500 meter mogen lenen. En heb van mijn oom een metalen trekveer van 20 meter geleend.

Zowel naar de tv-hoek in de woonkamer als naar de gamehok/mancave liep een telefoonkabel richting de meterkast. Aangezien ik toch geen vaste telefonie zou gaan gebruiken, heb ik die kabels uit de buis getrokken, achteraf heel stom van me, de telefoonkabel had ik prima als 'trekveer' kunnen gebruiken.

In de tv-hoek van de woonkamer heb ik met gemak 2 UTP kabels door de leiding kunnen trekken, zonder problemen.

Echter, de kamer die ik ga gebruiken als gamehok/mancave, daar krijg ik dus met geen mogelijkheid de trekveer door de buis. De telefoonkabel die uit die buis kwam was 11 meter + een beetje lang. De trekveer krijg ik er vanaf de muur exact 10 meter in en vanuit de meterkast ongeveer een meter en een beetje voor deze blijft steken en met geen mogelijkheid verder wil.

Ik heb geprobeerd een stuk koperdraad aan het oogje van de trekveer te maken, die misschien door de blokkade heen kan prikken of er langs komt zonder succes.

Ik heb ook geprobeerd de oude telefoonkabel er weer door te krijgen en die dan maar als trekveer te gebruiken, maar daarmee blijft ie ook na ~1.20 meter steken...

Maar, wat nu? Hoe krijg ik alsnog die trekveer erdoor? Ik kom via Google een boel oplossingen tegen, met een stofzuiger aan de ene zijde het lint uit een casette bandje door de buis zuigen, dan met het casettelint een visdraadje door de buis halen, dan daarmee de trekveer door de buis trekken. Maar ik hoop eigenlijk dat hier mensen zitten die ervaring hebben met dit soort dingen en misschien een betere oplossing hebben, trekveerpomp huren bijvoorbeeld?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biacas
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-04 22:30
je zou kunnen proberen de trekveer (onder spanning) rond te draaien als je bij de verstopping bent.
soms schiet de trekveer dan alsnog door de vermoedelijk haakse bocht.

anders idd een trekveerpomp gebruiken.

PSN Biacas

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:57
Dun draad bij de bouwmarkt kopen.
Driedubbeke knoop inleggen.
Stofzuiger aan de andere kant met wat ducktape aansluiten.
Draad door de buis zuigen.
Vervolgengs de trekveer erdoor trekken.
Daarna met de trekveer de kabel erdoor.

Werkt fantasties.
Spreek uit ervaring.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 11-01-2016 23:08 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:08
Stofzuiger - videoband - nylon koord

stofzuiger met ductape oid luchtdicht op kant 1 monteren, aanzetten en aan de andere kant videoband voeren. Dat 'vliegt' er doorheen als je niet oplet.... afknippen, nylon koord eraan, videoband lint terugtrekken en je hebt een stevige trekdraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07:06
Ik deed visdraad met 3x stukjes van 10 cm wol eraan geknoopt.

Doorzuigen met stofzuiger. En steeds een dubbele draad terugtrekken. Op het einde heb je 6 visdraden door de buis lopen en is het sterk genoeg voor de UTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dus toch de stofzuiger truc, had niet verwacht dat ie zo succesvol zou zijn.

Heb net zaterdag een stofzuiger gekocht, mooie kans om die uit te proberen :P Morgenavond maar eens verder prutsen. Nu nog een videoband of casettebandje, die worden zeldzaam, en anders wat nylon draad halen.

Bedankt zover! Andere suggesties uiteraard nog steeds welkom!

[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 11-01-2016 23:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
FastFred schreef op maandag 11 januari 2016 @ 23:20:

Heb net zaterdag een stofzuiger gekocht, mooie kans om die uit te proberen :P Morgenavond maar eens verder prutsen. Nu nog een videoband of casettebandje, die worden zeldzaam, en anders wat nylon draad halen.

kringloop... 25 cent per videoband. Voorkeur voor een lange speelduur. Titanic heeft me al meermalen gered en is nog niet op :)

Een E-240 tape (als je bij de 'lege' banden zoekt) is 350m...

Ow enne als je een regelbare stofzuiger hebt: Zet 'm niet meteen voluit. Mijn Philips zuigt zo hard dat ie de band er met zo'n snelheid doorheen joeg dat ie half smolt en afbrak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:47

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-04 20:18
Dat hadden wij een keer met een touw, is hij er nu nog niet?? en toen zat er dus 100m touw vast in de stofzuiger :D.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

FastFred schreef op maandag 11 januari 2016 @ 23:20:
Een nylon draad door een stofzuiger zuigen gaat niet altijd geweldig vanwege het gebrek aan volume waar de luchtstroom amper vat op krijgt.
Daarom werkt een dunne tape, die een relatief substantieel oppervlakte heeft meestal wél prima en de wrijving door de buis is verwaarloosbaar. ;)
Voer de tape wel geleidelijk in zodat je geen opgehoopte proppen in de buis krijgt, zorg dus dat de tape net een beetje strak blijft staan terwijl je aan de andere kant zuigt.

In oude huizen is door de jaren heen meestal het eea afgebeund, elektrabuizen tussen de vloeren zijn dan bijv. bij de laspunten niet, of ronduit beroerd gezadeld, waardoor de buizen iets te makkelijk uit elkaar schieten bij het trekken van draad.
Geen groot probleem zolang de kabels er nog in zitten, maar zijn die kabels eenmaal weg dan vallen de delen al bij geringe krachten uiteen, bij bochten bijv.
In dat geval helpt de stofzuigertruc ook niet meer, omdat het bij de losliggende buizen dan aan alle kanten lucht zal lekken.

Het enige dat je in dat geval nog kan doen is de (houten) vloer openbreken om de losliggende lassen solide te beugelen. :X
Ik heb eens een nauwsluitende houten kogelvormige prop gemaakt waar een dun nylon draadje aan vastzat en die met een luchtcompressor doorgeschoten.
Dat werkte in dat geval uitstekend omdat ik toen het dunne draadje alleen maar naar zo'n tussenvloerse lasbreuk wilde blazen, maar bij meerdere tussenliggende bochten gaat zoiets geheid fout.

Tijdens het vernieuwen van de bedrading kwam ik hier in huis een in beton gegoten buis tegen waar de bedrading alleen maar in één richting doorheen wilde, twee installatiedraden ging met heel veel moeite, twee + aarde van geen kanten, wat ik ook deed.
De enige oplossing was toen uithakken geweest, ik heb dat moeizame geval maar zo gelaten. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bij ons in de woning was het zo dat daar waar de buis van het plafond de muur in ging deze niet recht tegenover elkaar lag. Er was een sok gescheurd en die lag een halve centimeter lager.

Dat werd een hak-en-breek-klusje in de hoek van het plafond. Waarna we de buizen weer netjes aan elkaar hebben gefabriceerd.

Dus ja, ook dit is nog een mogelijkheid.

Wanneer je weet waar de blokkade zit kun je daar een stuk muur/plafond hakken. De stukadoor werkt het zo weer voor je af... (half uurtje werk, €50, dan is die ook weer blij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:55

mvds

Totally awesome!

Als je pech hebt, dan is er een hobbybob aan het werk geweest en die heeft flexibele buis gebruikt voor de bochten. In dat geval wens ik je veel succes :/ Hier in huis is er zo'n kluns aan het werk geweest... Meerdere leidingen waar geen veer doorheen te krijgen is. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Lijkt me niet, het is voorheen altijd een huurwoning geweest en alle buizen lijken bovenin de meterkast met een bochtje in de betonnen vloerplaten te verdwijnen, hij blijft klem zitten vlak na die bocht lijkt het.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 12-01-2016 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:55

mvds

Totally awesome!

Dat zegt niet zoveel helaas, de (kant van de) meterkast word vaak door de elektricien/elektromonteur gedaan, de andere kant vaak door de leerlingmonteur. (ik heb een tijd in dat vak gezeten) Wat je dan soms tegenkomt, oh oh oh. Inderdaad moffen waar de buis maar een paar mm in zit. Bij de minste beweging schiet die eruit, of als je pech hebt loopt daar cement/beton in. Of inderdaad felxibele buis omdat ze niet fatsoenlijk kunnen buigen. Of mof na mof na mof omdat ze niet kunnen meten. Of bramen niet weggehaald van de buis na het zagen. Ook heel fijn... Dozen scheef in de muur gezet. Of dubbele dozen met ruimte ertussen (succes als je dan een dubbel raam er tegenaan wilt krijgen)

Maar hee, misschien heb jij mazzel en is er niks aan de hand en lukt het jou wel :D Ik zou hier het liefste al het elektra opnieuw laten doen :(

[ Voor 8% gewijzigd door mvds op 12-01-2016 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:14

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Bij mij zat ie een keer zo vreselijk vast, ik heb echt met 2 man aan die veer lopen trekken, en toen na lang wrikken schoot ie los. God wat was ik blij!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-04 10:13
Stukje zwarte tape er rond dat je een beetje een bolletje krijgt. Dan een flinke dot dreft erop.
Doorsteken en hopen dat het lukt. Dan het zelfde met de kabel doen. (Kabel aan de veer, tape, dreft en trekken maar)
Wat voor trekveer heb je? Zo'n plastic ding of een ijzeren?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 26447

Waarschijnlijk beton in je buis, de enige oplossing Semtex :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scorpio_King
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:05
Heb je de veer al vanaf de andere kant geprobeerd er doorheen te krijgen? Je verstopping zit zo te lezen dichter bij die kant. Ik zou daarnaast vaseline op de veer doen en een verenpomp gebruiken. Lukt dit allemaal niet dat kun je wel stoppen met proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekie
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Je kunt bij de bouwmarkt ook nylon trekveren krijgen met een gladde metalen kopje. Die zijn over het algemeen dunner, en makkelijker door een bochtige buis te krijgen dan een metalen variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:53

WeirdEye

Eindbaas

Scorpio_King schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:43:
Heb je de veer al vanaf de andere kant geprobeerd er doorheen te krijgen? Je verstopping zit zo te lezen dichter bij die kant. Ik zou daarnaast vaseline op de veer doen en een verenpomp gebruiken. Lukt dit allemaal niet dat kun je wel stoppen met proberen.
Deze oplossing heb ik ook vaak gebruikt, als het vanaf de ene kan niet wil, dan vanaf de andere kant proberen.

Kans is aannemelijk dat er een rare bocht of flexibele buis zit, als je vanaf de andere kant gaat duwen heb je kans dat je er wel doorheen komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 17:19
Tjoekie schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:44:
Je kunt bij de bouwmarkt ook nylon trekveren krijgen met een gladde metalen kopje. Die zijn over het algemeen dunner, en makkelijker door een bochtige buis te krijgen dan een metalen variant.
Dat is ook mijn ervaring. Al willen die nog steeds wel eens lastig gaan, vooral met van die bochten van flexbuis. Op het gebruik van flexbuis moet echt de doodstraf staan. Bij het aanleggen is het lekker makkelijk, maar naderhand nog een draad erdoorheen willen trekken is vaak een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Scorpio_King schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:43:
Uiteraard. Zoals ik ook in de TS vermeld had:

De telefoonkabel die uit die buis kwam is iets langer dan 11 meter. Vanaf de muur gaat de trekveer er 10 meter in voor deze blijft steken.

Probeer ik het vanuit de meterkast blijft ie na iets meer dan 1 meter steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:27

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Endoscoop vanaf de meterkast?
Tegenwoordig zijn ze redelijk goedkoop te vinden op het internet.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 13:45
Wat ik bij een nieuwbouwhuis wel eens tegen ben gekomen is water in de leiding, daar kom je met een trekveer verrassend genoeg ook niet altijd door.

Ik zou daarom niet met een gewone stofzuiger beginnen, maar met een waterbestendige bouwstofzuiger.

En dan de truc met een draadje en een watje, daaraan de trekveer naar binnen trekken en daarmee de utp.
Op die manier is het me gelukt een draad te trekken die een elektricien al opgegeven had.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
m-vw schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:15:
Endoscoop vanaf de meterkast?
Tegenwoordig zijn ze redelijk goedkoop te vinden op het internet.
Heb ik ook overwogen, heb er eentje gevonden met een kabel van 2 meter, zou vanuit de meterkast genoeg moeten zijn, kost ook maar 3 tientjes ofzo... :)

Ik ga vanavond eerst de stofzuiger truc proberen, met een nylon draad en/of casettelint

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 12-01-2016 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

FastFred schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:33:
[...]

Heb ik ook overwogen, heb er eentje gevonden met een kabel van 2 meter, zou vanuit de meterkast genoeg moeten zijn, kost ook maar 3 tientjes ofzo... :)
En dan zie je dat er een haakse bocht in zit of iets anders... And then what...

Ik zou het gewoon met de stofzuiger truc proberen, als dat niet lukt zal je voor een oplossing toch de muur open moeten breken. Hopelijk heb je dan nog niet opnieuw behangen ;)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-04 16:05
Er kan ook gewoon rommel in de buis zitten zoals betongruis of zelfs steentjes. Die kan je er meestal wel uitgepeuterd krijgen met een stuk ijzerdraad, is de ervaring. En nooit een oorspronkelijke draad gebruiken als trekdraad, maar gewoon de trekveer erin. Als die draad breekt ben je hem kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Even wat aanvullende informatie. Als ik vanaf de muur de trekveer door de buis duw, gaat het tot zo'n 8,5 meter prima, daarna gaat het steeds moeizamer. De laatste 30cm moet ik met 2 handen centimeter voor centimeter door de buis duwen. Tot dat deze op exact 10 meter blijft steken en niet meer verder wil, de trekveer die ik gebruik heeft halverwege een stukje isolatietape zitten om 10 meter aan te duiden, vandaar.

Als ik de trekveer dan terug haal, is de kop niet nat en zit deze ook niet vol met gruis of stof of iets dergelijks. Zou de buis geplet kunnen zijn door werking van de betonnen vloerplaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IQM
  • Laatst online: 25-04 00:13

IQM

Geplet door beton denk ik niet. Het zal waarschijnlijk gewoon een knik in het PVC zijn.
Maar als je het zeker wilt weten: koop een goedkope endoscoop en duw die erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRTNbos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-04 13:26
Er kunnen inderdaad 1001 zaken aan de hand zijn. In mijn eigen huis heb ik nagenoeg alle elektra vervangen en ben de vreemdste zaken tegengekomen. In sommige situaties zelfs buizen waar draden inzaten, maar waar achteraf bleek dat die draden gewoon door een paar centimeter lucht gingen (mof niet goed vast, of slecht gebeugeld).

Daarnaast zijn (officiële) 90° bochten, knikken, flexibele buis de meest voorkomende problemen bij het trekken van draden.

Heb je nu zo'n relatief dikke metalen trekveer? Mocht je niet met de stofzuiger aan de gang willen gaan, dan zou je ook nog een nylon trekveer (max 10m bij de meeste bouwmarkten) kunnen kopen. Is niet zo duur, en stukje dunner & handzamer.

Anders "even" de boel openbreken! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
FastFred schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:22:
Even wat aanvullende informatie.
[...]
Hoe dik is die metalen trekveer? Een nylon trekveer is een stuk kleiner qua diameter. Ook wat stugger denk ik, dus misschien gaat dat makkelijker.

Zie alleen dat Gamma ze niet langer dan 10m heeft :P Misschien een andere bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik ben momenteel op m'n werk, maar als ik zou moeten gokken zou ik zeggen dat die trekveer zo'n 4 á 5mm dik is?

[ Voor 25% gewijzigd door FastFred op 12-01-2016 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zo'n nylon trekveer is iets van 3-4mm ofzo? Weet het niet precies. Maar dat is uit één stuk, terwijl zo'n metalen trekveer eigenlijk een opgerolde veer is, en er dus ook wat rek in zit volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Metalen trekveren zijn eindeloos veel beter dan die nylon ondingen. Je kunt ze veel stugger maken. (Daarom is 't een veer -- leg er een twist in en hij wordt heeel stug.)

Overigens zit je waarschijnlijk gewoon tegen een bocht of iets dergelijks stoms aan, die stofzuigertruuc werkt daar meestal prima mee.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 12-01-2016 12:07 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

gebruik ook glijmiddel. Dat is op waterbasis (je kan gewoon op je handen smeren), en zal dus de latere kabels niet beschadigen (t.o.v. bv. Dreft en andere wasmiddelen)...

Hier bv:

https://www.rexel.nl/3m/f...-2l-3m/product/2700176451

Dit kan je dus óók op je trekveer smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fabian
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:36
mvds schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 08:49:
Als je pech hebt, dan is er een hobbybob aan het werk geweest en die heeft flexibele buis gebruikt voor de bochten.
Niet ongebruikelijk in nieuwbouw (prefab). In de muur/vloer met vaste buis en de bocht flexibel, en dan vaak niet vast gezet. Gewoon een kleinere diameter die aan beide zeiden in de vaste buis is geschoven.
FastFred schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:57:
De trekveer krijg ik er vanaf de muur exact 10 meter in en vanuit de meterkast ongeveer een meter en een beetje voor deze blijft steken en met geen mogelijkheid verder wil.
Het is al meer geroepen, een metalen trekveer. Een goede metalen trekveer heeft een M5 schroefdraad waarop verschillende hulpstukken gezet kunnen worden zoals een zoekveer

Afbeeldingslocatie: https://www.klusspullen.nl/ProductImages/catalog/251011_Wymefa_Speciaal_zoekveer_m5_8mm.jpg?w=520&h=520&watermark=large

Je hebt dan het voordeel van de metalen trekveer om goed druk/kracht te kunnen uitoefenen en het voordeel van een zeer flexibele kop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pool0249
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-01-2022
Heb je al vanaf de andere kant geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
pool0249 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:22:
Heb je al vanaf de andere kant geprobeerd?
Heb je het topic wel doorgenomen? Staat 2x vermeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pool0249
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-01-2022
FastFred schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:27:
[...]

Heb je het topic wel doorgenomen? Staat 2x vermeld ;)
Excuus 8)7 :z ik had er even versneld er doorheen gelezen en zo snel niets gevonden hahahaha
soms worden de makkelijkste oplossing vergeten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oaquasis
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:52
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad in mijn woonkamer muur...mijn buis was alleen niet leeg.
Uiteindelijk heb ik een sleuf in de muur opengebroken, wat bleek...een of ander helder licht had in de normale electrabuis en een flexibele buis gestoken. Hierdoor werd de opening op het koppelingsstuk net groot genoeg voor 1 coax kabel.
De trekveer ging 1,5 meter de muur in vanaf de woonkamer gezien voordat ie vastliep. Via de meterkast leek hij op hetzelfde stuk vast te lopen.
Ik heb het uiteindelijk op moeten lossen door de flexibele buis te vervangen door een een normale buis met een aansluitsok, maar dat was behoorlijk wat breekwerk.
Wilde het effe delen, maar het zal je helaas niet echt helpen vrees ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik ben blij met alle input die ik krijg, maar ik was niet van plan muren en plafonds te gaan slopen. Dan leg ik her en der wel wat kabelgoten en plinten om de kabels op bestemming te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 12-01-2016 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Laatst online: 13-04 14:41
Loop even naar de action en haal daar dik touw kost ongeveer €5,- en gebruik dan de stofzuiger methode.
Je kan zelfs proberen om de kabel door de leiding heen te zuigen dan moet je wel zorgen dat je met minimaal twee personen bent en liever met drie zodat de kabel niet in de war raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_huxley
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-04 02:49
Indien je geen nylon trekveer hebt, kun je ook nylon draad gebruiken die gebruikt wordt in een kantenmaaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
audb schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:12:
Loop even naar de action en haal daar dik touw kost ongeveer €5,- en gebruik dan de stofzuiger methode.
Je kan zelfs proberen om de kabel door de leiding heen te zuigen dan moet je wel zorgen dat je met minimaal twee personen bent en liever met drie zodat de kabel niet in de war raakt.
Je bedoelt sisal touw? Is dat niet veel te zwaar/dik om door de buis te worden gezogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:08

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

DJSmiley schreef op maandag 11 januari 2016 @ 23:27:
[...]
kringloop... 25 cent per videoband. Voorkeur voor een lange speelduur. Titanic heeft me al meermalen gered en is nog niet op :)
Haha geweldig, dan kan ik je ook de Steven Seagal films adviseren. Die werken op mij altijd behoorlijk laxerend, waarschijnlijk ook prima om deze klussen te klaren ;)

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:04

R-B

Blokkert

ThinkPadd schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:52:
[...]

Dat is ook mijn ervaring. Al willen die nog steeds wel eens lastig gaan, vooral met van die bochten van flexbuis. Op het gebruik van flexbuis moet echt de doodstraf staan. Bij het aanleggen is het lekker makkelijk, maar naderhand nog een draad erdoorheen willen trekken is vaak een drama.
Eens.

Flex doodstraf, alleen flex als je er bij kan later. :P

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BryceVL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-04 14:57
De truc met een nylon draad is al vaak voorbij gekomen. Als ik daar nog iets aan toe mag voegen ;

Knoop aan het einde een plastic zakje, boterhamzakje is prima. Knip dit af tot ca. 2 cm aan iedere kant van de knoop en knip het een beetje in om franjes te krijgen. Dit zorgt ervoor dat het niet klem kan gaan zitten maar toch de buis afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 17:50

FreakNL

Well do ya punk?

Stofzuiger truc heeft mij ook gered.

Kwam in de woonkamer niet verder dan een meter en vanaf de meterkast liep ik op hetzelfde punt vast. Ik heb zelfs het idee dat er een holle ruimte in de muur zat, hoorde de kabel tikken en bij het kloppen op de muur hoorde het hol op dat punt. Leek bijna op een overgestucte lasdoos ofzo.

Anyway, stofzuiger , nylon en pluisje wol FTW :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-02 20:47

grass460

[DPC] Division_Brabant

Aangezien het knelpunt in de meterkast zit zou je de betimmering bovenin daar eens weg kunnen halen en de leiding eens controleren. Kan zijn daar waar de leiding het plafond ingaat geknikt is of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Het resultaat was.... wisselend

Bij de kringloopwinkel hadden ze geen video of casette bandjes. Dus bij de bouwmarkt een rol ducttape, van dat hele fijne dunne sisal touw, en 2-aderig iets dikker sisal touw.

Ik ben er vanuit gegaan dat dat hele dunne touwtje niet sterk genoeg zou gaan zijn om de trekveer mee door de buis te sleuren, vandaar ook het iets dikkere touw.

Buis van de stofzuiger in de meterkast vast getaped aan de buis. Vanuit de kamer het touwtje in de buis gestoken. Eerst begonnen op de laagste stand van de stofzuiger, dat ging wat langzaam. Op de hoogste stand vloog het touw er door. Toen er vreemde geluiden uit de stofzuiger kwamen de boel stopgezet. Buis eraf en tadaa: touw!

Toen het dikkere touw er aan vast geknoopt en vanuit de meterkast rustig het touw door de buis getrokken. En toen had ik het uiteinde van het dunne touw ineens in handen.

Toen in de kamer het dikke touw ook uit de buis getrokken en opnieuw begonnen. Alleen nu wordt het dunne touw na een meter of 6 á 7 ineens niet meer verder gezogen.... :(

Mijn vader kon vanavond niet, dus we gaan het een andere keer opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 17:50

FreakNL

Well do ya punk?

Sowieso gaat het met zijn 2en beter. En smeer het touw in met 3M glijmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
1. Neem gewoon van dat dunne witte nylondraad, dat is zo sterk dat je daar zelfs je netwerkkabel ermee door kunt trekken.
2. Leg er een of een dubbele knoop in, dat is voldoende om de stofzuiger grip te geven.
3. Zet de stofzuiger aan, loop na de andere kant en voer de nylondraad in.
4. Als de draad stopt trek je hem een beetje terug en laat weer los, een paar keer proberen kan noodzakelijk zijn.

Meet tevoren af hoeveel touw er ongeveer in moet, dan weet je wanner het andere eind in de stofzuiger zit.

Ik hoop dat de opstopping die er blijkbaar in zit uiteindelijk de kabel doorlaat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

http://www.google.nl/sear...ws..0.12.1063._LxXasX6PRs

trekveerpomp gebruiken ;) als het daar niet mee lukt kan je het wel vergeten .....

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:07
Dit is spannender dan een John Grisham! Maar dank voor alle tips, ik ga de buis die ik had opgegeven hier in huis met tape / stofzuiger te lijf, wat een creatieve ideeën!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:53

Speedmaster

Make my day...

Zuigen vanaf de andere kant...... :) :S :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:17

Milmoor

Footsteps and pictures.

Aangezien je er een touw door krijgt: trek daarmee de trekveer door de buis. Daaraan de stroomdraden ( rustig opbouwen, met plakband kan je draad aan draad koppelen zodat je na een lengte van vijf cm alle draden in een bundel hebt. Die in een keer gestaag trekkend én duwend doorhalen. Niet laten roteren bij het doorvoeren. Dus niet in je eentje omdat je haast hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 12-01-2016 21:14 ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432173

FastFred schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 19:26:
Toen het dikkere touw er aan vast geknoopt en vanuit de meterkast rustig het touw door de buis getrokken. En toen had ik het uiteinde van het dunne touw ineens in handen.

Toen in de kamer het dikke touw ook uit de buis getrokken en opnieuw begonnen. Alleen nu wordt het dunne touw na een meter of 6 á 7 ineens niet meer verder gezogen.... :(
Vastgeknoopt... Kon je knoop ergens aan blijven vasthaken? En is je touw losgeschoten als je er stevig aan aan het trekken was?
Zoja, kan je het wel vergeten, vermoedelijk koppelstuk losgekomen en trek je lucht binnen.

Er trouwens altijd voor zorgen dat je nergens kan blijven haken in je buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Nee, niet vastgeknoopt, ook al schreef ik dat wel. Zo strak en klein mogelijk aan elkaar geplakt met ducttape.

Hij is los geschoten omdat ik in m'n eentje was en de bol met dik touw niet afrolde, ik dat niet in de gaten had en rustig doorging met trekken. De bol met het dikkere touw trok ik dus steeds verder richting de muur tot dat ie voor de aansluiting in de muur ging zitten en ik dus het touw los trok uit het ducttape

:P Morgenavond weer een kans, dan is er toevallig ook een installateur bij die eigenlijk voor wat anders kwam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie001
  • Laatst online: 27-04 09:56
Ik zou dreft als glijmiddel sterk afraden. Dit gaat namelijk als het warm wordt juist plakken ipv glijden. Gebruik dan gewoon wat WD40 of iets.

Ook die fibertrekveren zijn ondingen. Als je daar door een paar bochten moet snijden ze veel eerder de bocht in dan een goede stalen trekveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-04 12:45
Mensen, jullie zijn mijn helden!

Ik zat al tijden met een probleem dat ik met geen mogelijkheid door een 3/4de buis kon komen met zelfs ook maar een trekveer. Dat touwtje en stofzuiger truukje deed het hem! Na de stofzuiger erop gezet te hebben hoorde ik een hoop gerommel, wat denk ik duidt op cementresten e.d. Touwtje was er zo door, daarna de trekveer en daarna de twee CAT6 kabels.

Wel even laatste stukje 5/8 buis die in de 3/4de buis is geschoven (idioot) los moeten maken in de meterkast om een bocht te kunnen trekken. Gelukkig was dit bereikbaar net boven de meterkast.

Toppers!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastFred
Nou, het is vanavond gelukt, heb nu 2 CAT5e kabels door de leiding liggen.

Ik en mijn vader hebben het nu samen gedaan, het is dus echt aan te raden om het met z'n tweeën te doen, duidelijk afspreken wie er trekt en wie er de kabel aanvoert, direct stoppen of rustiger aan doen als dat gezegd wordt enzo.

Eerst dat hele dunne, fijne sisal touw met de stofzuiger door de leiding gezogen. Net als gisteravond wilde het touw op een gegeven moment dus niet verder. Stofzuiger uitgeschakeld, flexibele slang los gekoppeld van stofzuiger buis, geen touw, terwijl het gisteravond nog tot in de motor van de stofzuiger kwam tijdens de eerste poging.

Toen eens op het heldere idee gekomen om de stofzuiger buis eens los te halen van de leiding. En wat denk je, al het touw opgehoopt en vastgeplakt aan het ducttape waarmee de stofzuiger buis vast zit aan de leiding... :( :X

Dus trekveer stevig aan het sisal touw geknoopt, de (metalen) trekveer heeft aan beide uiteinden een ring zitten, daar het touw dus aan. Vervolgens mijn vader rustig aan het touw laten trekken vanuit de meterkast terwijl ik de trekveer aanvoerde.

Trekveer kwam uiteindelijk uit in de meterkast. Toen aan mijn zijde van de leiding de netwerkkabels aan de trekveer vast gemaakt met schilderstape: een stuk van 15 centimeter netwerkkabel langs de trekveer gelegd, en op 3 plekken vastgeplakt. Vervolgens de 2e netwerkkabel langs de 1e netwerkkabel gelegd (maar dan wel zó dat je ze niet 3 dik door de leiding trekt, dus niet trekveer + 2 netwerkkabels op elkaar plakken) en over een stuk van 15 centimeter de boel weer op 3 plekken vastgeplakt.

Rustig aan de trekveer trekken en aan de andere zijde de netwerkkabel aanvoeren.

Ging perfect, ze zitten d'r in. Morgen outlets en wat extra RJ45 stekkertjes aanschaffen en dan testen, kan daarna de trekveer weer terug.

Thanks voor de adviezen allemaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:31

Fiber

Beaches are for storming.

Was een mooi verhaal. Eigenlijk jammer dat het afgelopen is... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zombaya
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-04 18:16
Ik vond het ook een spannend en interessant onderwerp, kon me de afgelopen dagen wel boeien in ieder geval. :-)

Zombaya

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Fiber schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 00:21:
Was een mooi verhaal. Eigenlijk jammer dat het afgelopen is... ;)
Misschien is de kabel wel beschadigd of is het van die goedkope CAT5e kabel die na zoveel meter geen 1000Mb/s meer doet, of misschien wil ik toch maar direct CAT6 kabel....

Wie weet, wie weet, komt er wel een sequel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:04

R-B

Blokkert

Je had meteen CAT6 moeten doen :D

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Fatsoenlijke CAT6 kabel is vaak stugger en dikker, lastiger om door de leidingen te trekken

[ Voor 5% gewijzigd door FastFred op 14-01-2016 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Laatst online: 17:53

Speedmaster

Make my day...

Volgende keer toch maar een topic met foto's......?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Je hebt toch wel van te voren gecontroleerd of je netwerkkabel van goede kwaliteit is of niet?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1987
  • Laatst online: 24-04 14:41
Ik heb dit topic met veel interesse gevolgd, vooral ook omdat ik zelf nog netwerk kabels moet trekken! :-)

Ik hoop dat je geen CCA (Copper Clad Alluminum) kabel hebt anders ga je misschien niet eens verbinding krijgen. Bij netwerkkabels loont het om iets meer geld/tijd te investeren in het aanschaffen en trekken van de kabels. Op google is veel te vinden over de CCA kabels...

Is dit het beste antwoord? Dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ik heb aan alle kabels even een stekkertje geknepen om te testen. Ik heb nog geen internet abbo, maar heb wel een oud Linksys routertje en een 1Gbps switch, zodat ik de kabels kan testen. Op alle kabels heb ik volgens Windows een 1Gbps verbinding.

De gebruikte kabel is CAT5e awg24, heb een rol van 500 meter mogen lenen van mijn werk en die is ingekocht bij een bedrijf dat voor ons geregeld hele kantoren en fabriekshallen voorziet van glasvezel of CAT5e. Dus dat zal wel goed zitten.

Ik ga even foto's maken en die vanavond uploaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dan zal het inderdaad wel goed zitten. Datakabel van de grote industriële merken zit prima in elkaar.

offtopic:
Een eerste indicatie heb je al met de kleuren van de adertjes. De goedkopere merken hebben 4 gekleurde en 4 witte. De duurdere merken werken met oranje-witoranje, blauw-witblauw, groen-witgroen en bruin-witbruin. Je ziet dan aan de witte ader nog steeds waar die bij hoort.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Dan zal ik wel altijd de duurdere merken hebben gehad, want geheel witte adertjes heb ik nog nooit gezien. Dat is wel heel erg cheap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:16
Ook ik heb met veel interesse het topic gevolgd en van geleerd. Nu hopen dat ik de kennis even kan vasthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

FastFred schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 14:49:
Dan zal ik wel altijd de duurdere merken hebben gehad, want geheel witte adertjes heb ik nog nooit gezien. Dat is wel heel erg cheap...
Ik wel, heb hier een stuk oude UTP kabel liggen met een dergelijke kleurindeling, geen idee hoe ik er aan ben gekomen, maar het is iig in gebruik voor iets anders dan netwerkverkeer en voldoet daarvoor prima :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Foto's!

Allereerst een foto van de kop van de trekveer met daarachter de gebruikte rol netwerkkabel.
trekveer

De aansluiting in de computerkamer/hobbyhok/mancave, de leiding die zo moeilijk deed dus.
computerkamer

Ook 2 netwerkkabels naar de tv-hoek getrokken in de woonkamer, de aansluiting ernaast is coax voor tv.
Ik kan er trouwens absoluut niet tegen dat het doosje voor de coax en die waar de netwerkkabels uit komen niet op gelijke hoogte zitten, of verwerkt zitten in zo'n dubbele doos zodat het 1 geheel lijkt...
woonkamer

De beide leidingen in de meterkast. De rechter leiding was het probleem geval. Links was een fluitje van een cent.
leidingen

Wil ik dus gaan testen, heb ik een oude router en switch gehaald, zit er geen stopcontact in de meterkast, wie verzint dat? 8)7 Vandaar dus verlengsnoertje als tijdelijke oplossing. Stopcontact in de meterkast laat ik volgende week doen door een vriend van me.
meterkast

[ Voor 6% gewijzigd door FastFred op 14-01-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

FastFred schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 19:38:
Wil ik dus gaan testen, heb ik een oude router en switch gehaald, zit er geen stopcontact in de meterkast, wie verzint dat? 8)7 Vandaar dus verlengsnoertje als tijdelijke oplossing. Stopcontact in de meterkast laat ik volgende week doen door een vriend van me.
[afbeelding]
Zelfs dat kleine kippenhok hier (dat te smal is voor moderne meters 8)7 ) heeft er een, weliswaar voor de bel maar daar zit zo een stekkerdoos aan :P Jouw meterkast is gigantisch vergeleken met wat we hier hebben :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04 00:56
FastFred schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 19:38:
Foto's!

Allereerst een foto van de kop van de trekveer met daarachter de gebruikte rol netwerkkabel.
[afbeelding]

De aansluiting in de computerkamer/hobbyhok/mancave, de leiding die zo moeilijk deed dus.
[afbeelding]

Ook 2 netwerkkabels naar de tv-hoek getrokken in de woonkamer, de aansluiting ernaast is coax voor tv.
Ik kan er trouwens absoluut niet tegen dat het doosje voor de coax en die waar de netwerkkabels uit komen niet op gelijke hoogte zitten, of verwerkt zitten in zo'n dubbele doos zodat het 1 geheel lijkt...
[afbeelding]

De beide leidingen in de meterkast. De rechter leiding was het probleem geval. Links was een fluitje van een cent.
[afbeelding]

[afbeelding]
Geen stopcontact in de meterkast?
Hoe wordt je glasvezelkastje van stroom voorzien dan?
Bij mij hangt er echt een adapter aan of moet dat nog geregeld worden bij jou?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
toxict schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 20:50:
[...]

Geen stopcontact in de meterkast?
Hoe wordt je glasvezelkastje van stroom voorzien dan?
Bij mij hangt er echt een adapter aan of moet dat nog geregeld worden bij jou?
Ik gok dat de vorige bewoner kabel internet had. Kastje daarvoor zit links op de meterkastfoto. Die heeft geen voeding nodig geloof ik. Router zal dan in de woonkamer gestaan hebben bij de tv?

Het glasvezelkastje zat geen adapter of voeding bij... Weet nog niet of ik voor glas of kabel ga. Hoogst haalbare snelheid op glas is hier 100/100. Terwijl ik met kabel 120/12 (Ziggo) kan krijgen...

Bij m'n ouders in the middle of buttfuck nowhere, waar geen glasvezel ligt, hebben we ook 120/12 van Ziggo en ik haal vaak zelfs 140/20

[ Voor 26% gewijzigd door FastFred op 14-01-2016 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Maar wat heb je liever, een tiental Mbps meer down, of 10 keer zo hoge upload? Makkelijke keus :P

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 15-01-2016 07:12 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:28
Wel een dikke unit van en trekveer zie ik. Die zijn voor dit werk ook echt dunner te krijgen.

Goed dat het gelukt is! Zelf gebruik ik altijd nylon koord. Ik had laatst een buis waar mn 30meter veer te kort was. Nylon metselkoord gepakt stuk of 10 knopem zodat er een mooi balletje aan zit en toen met de compressor er doorheen geblazen.
Voordeel is dan dat het touw stop zodra het door de leiding is. Een stofzuiger blijft het touw opzuigen. De compressor heeft geen grip meer zodra de knoop uit de buis is.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Raven schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 07:12:
Maar wat heb je liever, een tiental Mbps meer down, of 10 keer zo hoge upload? Makkelijke keus :P
Hoge upload gebruik ik eigenlijk nooit. Download daarentegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Laatst online: 13-04 14:41
Nee het is een kunststof vezel en glijd dan ook makkelijk door een buis maar het lijkt er op dat de leiding ergens beschadigd is geraakt.
Dat kan komen door het gebruikmaken van een ijzeren trekveer maar draaien aan een trekveer kan het oplossen maar ook verergeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nylon trekveren zijn ondingen, die kunnen geen kracht overbrengen en stoppen dus bij de minste weerstand.

Metalen trekveren zijn er bij mijn weten niet in verschillende maten, maar slechts in een maat.
Als een trekveer te groot is voor je buis (bijvoorbeeld een plat geknepen bocht), krijg je er ook geen kabel in.

Geen wcd in je meterkast is heel raar, en een modem ten behoeve van kabelinternet heeft ook spanning nodig.
Enkel een afmonteerbox van glas niet, maar zo gauw je iets wilt aansluiten heb je meteen weer spanning nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Perkouw
  • Laatst online: 09:22

Perkouw

Moderator General Chat
Zie ik het nu goed en heb je de kabels afgemonteerd met een RJ45 stekker? Waarom geen module gebruikt die je in een faceplate'je klikt waarna je zelf een RJ45 erin kan klappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
De RJ45 stekkertjes zitten er aan om de kabel te testen, voor ik alles afmonteer met een outletje. Dat had ik op de foto nog niet gedaan want het glasweefselbehang moest nog geschilderd worden.

In de meterkast blijven de stekkertjes er aan zitten en gaan daar direct een switch in. Daar ga ik geen patchpaneel voor aanschaffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avds69
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 29-04 19:18
Ik heb met grote interesse, spanning en enthousiasme dit topic gelezen :-)

Ik was op zoek hoe ik het beste een cat6 met een bestaande telefoonkabel door de leiding kan trekken. Maar dit topic was nog leuker :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

En gebruik ook glijmiddel. Speciaal voor kabels, maar je kan ook de trekveer ermee insmeren. Doet wonderen. Is gemaakt op waterbasis, dus laat geen resten achter.

Gebruik dus GEEN Dubro, Dreft, of iets dergelijks!

Hier te koop:

https://www.conrad.nl/nl/...37108-3m-02-l-540909.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@avds69 @Anoniem: 203842 dit topic is inmiddels ruim twee jaar oud, het is dan ook niet toegestaan om oude topics te kicken.

@avds69 als je meer tips wilt over het trekken van kabels, kijk dan eens in: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1108851

Ik wil er voor mensen die dezelfde problemen hebben nog een ervaring bij zetten. Ook ik werd geconfronteerd met een pvcleiding waar geen draden meer in wilden, nadat (vanwege een aardlek) de oude draden eruit getrokken waren. Op respectievelijk 1,20 meter (van de ene kant) en 9,80 (van de andere kant) kreeg ik een trekveer niet meer verder. Met een endoscoop (AliExpress) gekeken wat er mis was. Er bleek cement in de leiding te zitten. Uiteindelijk een goedkope (ca. 10 euro) Gamma trekveer op 1,50 meter afgeknipt en daar een scherp puntje aan laten zitten. Die in de boormachine gedaan en de leiding ingeduwd en flink laten draaien. Af en toe met de stofzuiger het gruis uit de leiding gezogen. Uiteindelijk schoot de veer er door en konden we alle cement (of in ieder geval genoeg) er uit krijgen om nieuwe draden te trekken. Toch een stuk mooier dan een leiding over je muur, wat de aanvankelijk ingeschakelde elektricien voorstelde (die ik niet meer terug liet komen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Anoniem: 1108851 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:31:
Er bleek cement in de leiding te zitten.
Tja, hoe komt het cement in een leiding? Lijkt mij een gevalletje prutswerk.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DJMaze schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 17:54:
[...]

Tja, hoe komt het cement in een leiding? Lijkt mij een gevalletje prutswerk.
't Is niet zozeer prutswerk: voor de bochten gebruiken ze kniestukjes, maar die worden niet vastgezet. Als ze dan beton gaan storten schiet er wel eens zo'n kniestukje los, met als resultaat beton in de leiding of zelfs leidingen die niet meer op elkaar aansluiten. Het is kennelijk goedkoper om de enkeling die erover zeurt, 50 euro terug te betalen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@Anoniem: 1108851 @DJMaze @Brahiewahiewa Jongens, hoe leuk ik het ook vind dat mijn topic nog steeds zo nu en dan actief is, zoals @rens-br ook al aangegeven heeft hierboven, dit topic is al 2,5 jaar oud. Maak een ander topic aan ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joremkes
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-04 09:02
Ok, ik zou vanmidag "even" een blauw draadje bijtrekken om een slimme schakelaar aan te sluiten. Ik dacht nog, zal ik met de bestaande bedrading alvast de trekveer erin trekken, maar nee, hoe lastig kan het zijn een stukje van de muur omhoog naar het plafond twee meter verder op. Nou, lastig dus.... Nadat ik de bedraging eruit had getrokken en ik de trekveer erin wilde duwen bleef de trekveer halverwege steken :( :( :( :(

De stofzuiger truck leek me het proberen waard. Ik had geen videoband, maar mijn vriendin heeft een bak vol met van die kado lintjes en dat werkt dus ook prima! Lintje erin gezogen, hiermee voorzichtig een draad erin getrokken, daarmee de trekveer en daarmee de buine, zwarte en blauwe draad.

Ik moet zeggen, het was een grote opluchting toen alles er weer inzat. >:) >:) >:)

Kortom: kado lint werkt ook met de stofzuiger!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duckson
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 08:00
Bedankt voor de tips allemaal! Ik had ook te maken met een lastige buis waar ik de trekveer niet doorheen kreeg.

Het is me uiteindelijk gelukt door een nylon draadje met de stofzuiger door de buis heen te zuigen, daarmee de nylon trekveer erdoor te trekken, en tot slot daarmee de cat6-kabel. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex1966
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-10-2020
Perfect, kado-band en stofzuiger.
Vervolgens de trekveer aan het kado-band geknoopt en de trekveer
mbv band er doorheengetrokken.
Enntoen nog ff de draad mbv de trekveer door de loze leiding getrokken.👍✌️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Inmiddels is deze oude koe al wel weer genoeg gereanimeerd....
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.