Na het volgen van alle tips en ervaringen, kon ik dan ook eindelijk al het geleerde in de praktijk brengen. Afgelopen november hebben wij een jaren 50 huis gekocht en besloten om deze helemaal te renoveren naar een moderne standaard. Vanzelfsprekend hoort daar een goed netwerk bij. De meterkast is compleet nieuw opgebouwd en qua afmetingen zo gemaakt dat ik er voldoende (relevante) spullen kwijt zou kunnen.
Mijn opzet
Na veel wikken en wegen, ben ik voor een TP-Link set-up gegaan, centraal gemanaged via Omada. Uitgangspunt van mijn thuisnetwerk is bekabeld tenzij dit niet kan. Het hele huis is dus voorzien van CAT6a kabel, waar ik er uiteindelijk ruim 300 meter van heb kunnen trekken door alle nieuwe loze leidingen die aangelegd zijn.
Vanaf de glasvezel komt de internetverbinding binnen in de TP-Link ER605 router die van daaruit richting de Jetstream Switch TL-SG2428P gaat. Alles wordt aangestuurd door de OC-200 Omada controller.
Om het allemaal netjes af te werken, heb ik ervoor gekozen om met 2 patchpanelen te werken en deze aan weerszijden van de switch te plaatsen. Ik weet dat dit overkill is, maar ben erg tevreden hoe de kabels netjes doorlopen en door deze keuze kon ik voor alle poorten dezelfde kabellengte aanhouden.
netwerk diagram
natuurlijk hoort er ook een mooi plaatje van een netwerkdiagram bij
Work in progress
Nog niet alles is klaar, ik wil graag de NAS nog netjes op een plankje kwijt en ik wil de meterkast nog wat netter maken qua kabelmanagement. Verder wacht ik al een tijdje op de Homey pro, die hopelijk in de komende weken eindelijk binnen komt. Hierna kan ik aan de slag om alles aan elkaar te knopen in flows.
Tot die tijd is het veel schakelen tussen verschillende appjes.
Waar ik wel erg blij mee ben, al hoort dat niet helemaal hier thuis, is de violet (inmiddels Rithum) smart switch in de badkamer en woonkamer. Dit slimme display kan Hue, Sonos en flows vanuit Homey afroepen. Daarnaast is het ook een leuke eyecatcher als je de kamer binnenloopt.
Tenslotte wil ik alle inbrengers in dit en de vorige topics bedanken voor het delen van alle tips, trucs en ervaringen. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik het echt niet zonder jullie heb kunnen doen.