Tijdelijke kabel werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Voor een vriend die aan het verbouwen is, moest tijdelijk het internet naar een ander deel van het erf verlegd worden. ik heb een SFTP CAT6A kabel van 100meter gekocht en deze uitgerold (afstand van AOP naar nieuwe plek is ongeveer 90 meter).

Ik knijp al 20 jaar utp kabels, dus heb wel het idee dat ik het goed kan. Echter komt de link niet op tussen het modem (connectbox) en mijn laptop aan de andere kant. Het duurt ongeveer 30 seconden en dan komt er een 10BaseT link up die verder niet functioneert.

Ik heb de RJ45s aan beide kanten al eens opnieuw geknepen, met een kabel tester bevestigd dat de verbinding correct is. Echter nog altijd geen signaal. Ik heb de UTP kabel met 10m ingekort (kan niet verder om de afstand te overbruggen) en nog altijd geen verschil.

De kabelt hangt gewoon tussen wat takken van bomen. Niet echt op spanning, gewoon met tie-wraps vastgezet, maximale overspanning ongeveer 10m vrij hangend.

Ik weet dat het allemaal niet mega compliant is, maar ik had eigenlijk wel verwacht dat het zou werken om deze tijdelijke situatie te overbruggen.

Ik ben een beetje aan het einde van mijn opties. Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat de UTP kabel gebroken is en een nieuwe te kopen. Maar tijdens het plaatsen hebben we die kabel niet echt mishandeld, dus ik twijfel er toch wel aan.

Misschien nog tips voordat ik weer een rol kabel bestel?

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:51
JackBol schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:16:
Voor een vriend die aan het verbouwen is, moest tijdelijk het internet naar een ander deel van het erf verlegd worden. ik heb een SFTP CAT6A kabel van 100meter gekocht en deze uitgerold (afstand van AOP naar nieuwe plek is ongeveer 90 meter).

Ik knijp al 20 jaar utp kabels, dus heb wel het idee dat ik het goed kan. Echter komt de link niet op tussen het modem (connectbox) en mijn laptop aan de andere kant. Het duurt ongeveer 30 seconden en dan komt er een 10BaseT link up die verder niet functioneert.

Ik heb de RJ45s aan beide kanten al eens opnieuw geknepen, met een kabel tester bevestigd dat de verbinding correct is. Echter nog altijd geen signaal. Ik heb de UTP kabel met 10m ingekort (kan niet verder om de afstand te overbruggen) en nog altijd geen verschil.

De kabelt hangt gewoon tussen wat takken van bomen. Niet echt op spanning, gewoon met tie-wraps vastgezet, maximale overspanning ongeveer 10m vrij hangend.

Ik weet dat het allemaal niet mega compliant is, maar ik had eigenlijk wel verwacht dat het zou werken om deze tijdelijke situatie te overbruggen.

Ik ben een beetje aan het einde van mijn opties. Het enige wat ik me nog kan bedenken is dat de UTP kabel gebroken is en een nieuwe te kopen. Maar tijdens het plaatsen hebben we die kabel niet echt mishandeld, dus ik twijfel er toch wel aan.

toon volledige bericht
Flauwe vraag misschien, maar heb je wel opgelet dat het echt 100% koperen kabel is?

Zo nee eerst dat checken... En misschien even kijken of je ergens iets van Eco/green modus uit kunt zetten.. probeer bv anders eens een simpele gbit switch ervoor te zetten bij het AOP

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:31

toon volledige bericht
Juiste stekkers gebruikt? Als in: solid vs stranded kabel en dan ook een stekker die voor dat type kabel geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 09:37

Naast wat @RobertMe zegt:

Ik vermoed dat je geen SFTP connectors hebt gebruikt? Of dat de kabel niet geaard is? De meningen verschillen hierover hoeveel het in de praktijk uit maakt, maar theoretisch moet het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dit is precies wat er gebeurt als je een te lange CCA kabel hebt.
Er op letten dat die kabel 100% koper is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Kapotte kabel kan gebeuren, zeker op zo'n lange rol als je die goedkoop hebt gevonden ergens.

Verkijk je ook niet op de de krachten die op 10 meter spanning komen te staan, ik zou daar op z'n minst een staaldraad (oude waslijn ofzo) tussen spannen en dan de kabel op een paar punten met een tiewrap ondersteunen (losjes, mag gerust een vinger tussen kunnen, evt. de tiewraps vasttapen zodat die niet gaan schuiven). Het middelste stuk wordt na 5 meter afstand aan beide kanten flink aan getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 17:55
Kan je een foto maken van de kabelhuls "type" en aangeven waar aangekocht.

Het verhaal wat je omschrijft lijkt enorm veel op cca kabel welke over langere afstanden teveel demping gaat geven.

En sfpt/utp gaat echt niet zomaar stuk ik heb tijdens doorvoeren van kabels werkelijk met 80 kilo eraan gehangen om ze door slecht gemonteerde buizen te trekken en deze kabels hadden nadien geen problemen.

Edit, wat koste de kabel met de huidige prijzen is alles minder dan +/- €100,- cca.

[ Voor 9% gewijzigd door TRAXION op 17-05-2023 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:53

sapphire

Die-hard pruts0r

TRAXION schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:04:
Kan je een foto maken van de kabelhuls "type" en aangeven waar aangekocht.

Het verhaal wat je omschrijft lijkt enorm veel op cca kabel welke over langere afstanden teveel demping gaat geven.

En sfpt/utp gaat echt niet zomaar stuk ik heb tijdens doorvoeren van kabels werkelijk met 80 kilo eraan gehangen om ze door slecht gemonteerde buizen te trekken en deze kabels hadden nadien geen problemen.
QFT

Cat6a SFTP met 80KG en werkt na 12 jaar en zelfs een verhuizing (ja ik heb mijn kabels meegenomen :+ ) nog perfect.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:45
Voor Cat6A een MPTL plug gebruiken.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Excuses voor de late reactie, ik ben de hele dag van huis geweest. Het gaat om deze kabel, CCA inderdaad dus zeer wellicht de boosdoener.

https://www.kabelshop.nl/...-57197-i28503-t26363.html

Ik ga morgen ff zoeken op een 100% koper kabel en het opnieuw proberen. Tips voor de juiste kabel welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Dat is een best wel dure kabel voor CCA. Maar dat is geen CAT6 kabel, de kabel voldoet niet aan de benodigde specificaties, ook CAT5e niet, zelfs CAT5 is die niet goed genoeg voor. Ik zou dus ook je geld terug vragen, aangezien je bent opgelicht.

Een echte CAT5e kabel is goed genoeg voor jouw eisen. Soepel is verstandig omdat de kabel zal bewegen.
https://www.kabelshop.nl/...5GY100-i14132-t24929.html
Bijvoorbeeld, 24AWG moet dik genoeg zijn voor 100m 1Gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
bjusterbaarlik schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:41:
Dat is een best wel dure kabel voor CCA. Maar dat is geen CAT6 kabel, de kabel voldoet niet aan de benodigde specificaties, ook CAT5e niet, zelfs CAT5 is die niet goed genoeg voor. Ik zou dus ook je geld terug vragen, aangezien je bent opgelicht.

Een echte CAT5e kabel is goed genoeg voor jouw eisen. Soepel is verstandig omdat de kabel zal bewegen.
https://www.kabelshop.nl/...5GY100-i14132-t24929.html
Bijvoorbeeld, 24AWG moet dik genoeg zijn voor 100m 1Gbit.
Gezien de opmerking over kabel die tussen bomen hangt zou ik toch voor een outdoor kabel gaan. Kan mij niet indenken dat een goedkope, indoor, cat5e kabel "goed blijft" als deze in weer en wind hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:23
RobertMe schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:53:
[...]

Gezien de opmerking over kabel die tussen bomen hangt zou ik toch voor een outdoor kabel gaan. Kan mij niet indenken dat een goedkope, indoor, cat5e kabel "goed blijft" als deze in weer en wind hangt.
Voor een tijdelijke oplossing zal dat best prima gaan denk ik.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Marcusso schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:56:
[...]

Voor een tijdelijke oplossing zal dat best prima gaan denk ik.
Nothing is as permanent as a temporary fix :P
Als het een verbouwing van een weekje is zou ik dat risico wel durven nemen. Ik gok alleen dat het hier niet om een verbouwing van een weekje gaat, gezien de "moeite" die in de netwerk oplossing gestoken lijkt te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:53:
[...]

Het is tijdelijk dus een prima optie, voor de lange termijn, dus meerdere jaren niet.
RobertMe schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:03:
[...]

Nothing is as permanent as a temporary fix :P
Als het een verbouwing van een weekje is zou ik dat risico wel durven nemen. Ik gok alleen dat het hier niet om een verbouwing van een weekje gaat, gezien de "moeite" die in de netwerk oplossing gestoken lijkt te worden.
Standaard UTP is gewoon regenwaterdicht. Het probleem is de zon, maar die zal de kabel niet binnen een jaar kapot hebben, dan heb je het eerder over meerdere jaren is mijn ervaring.

[ Voor 40% gewijzigd door bjusterbaarlik op 17-05-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
bjusterbaarlik schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:03:
[...]

Het is tijdelijk dus een prima optie, voor de lange termijn, dus meerdere jaren niet.

[...]

Standaard UTP is gewoon regenwaterdicht. Het probleem is de zon, maar die zal de kabel niet binnen een jaar kapot hebben, dan heb je het eerder over meerdere jaren is mijn ervaring.
Gewone utp kabel is niet water bestendig dus kan ook niet tegen regen. Kabel producenten geven dan ook geen garantie dus altijd utp kabel met pe mantel voor buiten nemen.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op een kabel met een stugge kern moet je geen mannelijke connector zetten.

Aan beide kanten een patchblokje en dan een soepele kabel tussen laptop en aansluiting.

En gebruik voor het soepele gedeelte gewoon kant&klare kabels.
___

Hetzelfde idee als bij een stopcontact dus, stugge kabel door de muur; naar een stopcontact toe.

En tussen het apparaat en het stopcontact een soepele kabel.

[ Voor 8% gewijzigd door Accretion op 17-05-2023 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Dyckie schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:33:
[...]

Gewone utp kabel is niet water bestendig dus kan ook niet tegen regen. Kabel producenten geven dan ook geen garantie dus altijd utp kabel met pe mantel voor buiten nemen.
En ervaring leert ons dat ze wel degelijk waterdicht zijn. Heb ze vaak genoeg zien liggen in een natte kruipruimte of buiten. Zolang je de connectors maar binnen hebt. En niet verwacht dat het 10 jaar blijft werken. Leg zelf maar eens een utp kabel door een sloot heen, blijft gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Accretion schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 22:59:
Op een kabel met een stugge kern moet je geen mannelijke connector zetten.

Aan beide kanten een patchblokje en dan een soepele kabel tussen laptop en aansluiting.
Ik heb nog wel wat keystones liggen, dit ga ik eerst even proberen.
Anders inderdaad andere kabel.

De verwachting is dat de kabel er ongeveer 8 maanden hangt. Daarna gaat ie met het grof vuil mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
bjusterbaarlik schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 06:33:
[...]

En ervaring leert ons dat ze wel degelijk waterdicht zijn. Heb ze vaak genoeg zien liggen in een natte kruipruimte of buiten. Zolang je de connectors maar binnen hebt. En niet verwacht dat het 10 jaar blijft werken. Leg zelf maar eens een utp kabel door een sloot heen, blijft gewoon werken.
Een gewone utp kabel slorpt water op en een utp kabel met PE mantel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-07 18:31
Als het geen PE is dan is het gewoon PVC en dit is echt de eerste keer dat iemand beweert dat PVC water slorpt.
Vervelend wordt dat met als die pvc buizen die voor afvoerwater in huizen gebruikt worden.

Kortom netwerkkabel van standaard pvc zou ik niet voor buiten gebruiken, want pvc kan degraderen onder invloed van temperatuur en zonlicht, maar voor een tijdelijke oplossing is het meer dan prima.

En wat betreft dit topic waar het gaat over een connectie niet tot stand komt heeft het niets met het onderwerp te maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 17:55
Ben(V) schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:38:
Als het geen PE is dan is het gewoon PVC en dit is echt de eerste keer dat iemand beweert dat PVC water slorpt.
Vervelend wordt dat met als die pvc buizen die voor afvoerwater in huizen gebruikt worden.

Kortom netwerkkabel van standaard pvc zou ik niet voor buiten gebruiken, want pvc kan degraderen onder invloed van temperatuur en zonlicht, maar voor een tijdelijke oplossing is het meer dan prima.

En wat betreft dit topic waar het gaat over een connectie niet tot stand komt heeft het niets met het onderwerp te maken.
Ts geeft aan 8 maanden dat is een volledige zomer, uv warmte icm met hangend gewicht zou ik hier niet zo een stellige uitspraak over durven doen.

Ook eventuele schade aan de mantel door ongedierte kan mogelijk zijn.

Even een hele andere benadering straalverbinding?
Edit**

Bvb https://www.wifishop.nl/t...IzxMOhvSHlKkaAmR9EALw_wcB

Of,
uitvoering: Ubiquiti airMAX GigaBeam Plus 60 GHz
Mocht er gigabit gehaald moeten worden.

Waar deze na gebruik doorverkocht kan worden.

[ Voor 20% gewijzigd door TRAXION op 18-05-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-07 18:31
Heeft nog steeds niets met het onderwerp van de vraag te maken.
Maar 8 maanden is echt geen probleem zo snel kan pvc niet afbreken.
En dan nog merkt hij dat vanzelf, het is vast geen datacenter met "mission critcal" servers erin die hij aansluit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Ben(V) schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:38:

Dat van dat water komt van gerenommeerde kabel fabrikanten. Zij certificeren dan deze kabel niet meer. Dus ge gaat hier weer zeveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dyckie schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:29:
[...]

Dat van dat water komt van gerenommeerde kabel fabrikanten. Zij certificeren dan deze kabel niet meer.
En het al dan niet gecertificeerd zijn van de kabel maakt in deze situatie wát uit, precies?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-07 17:52
JackBol schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 08:35:
[...]

Ik heb nog wel wat keystones liggen, dit ga ik eerst even proberen.
Anders inderdaad andere kabel.

De verwachting is dat de kabel er ongeveer 8 maanden hangt. Daarna gaat ie met het grof vuil mee.
geen issue... ik ken iemand waar er al 12 jaar lang een stomme cat5e buiten tegen de voorgevel hangt ..
mantel is broos als wat, maar nog steeds niet weg en linkt nog steeds tegen 1gbps

als er fysiek geen takken op kunnen vallen, en hij ietswat kan bewegen door wind gaat dat prima wezen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Die keystones aan beide kanten hebben het probleem opgelost. Ik heb dus geen nieuwe kabel hoeven kopen. De link traint nu in op 1Gbps en haalt 200Mbit (max snelheid KPN).

Even kijken of het ook stabiel blijft en hoe lang het blijft functioneren. Hartelijk dank allen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:02
Fijn dat het is opgelost!
En hopelijk hoef je niet elke week terug te komen om een los probleempje op te lossen :)

Dus kijk vooral naar de ideeen die zijn aangedragen. Zelf zou ik daar nog aan toe willen voegen dat je de kabel in een (oude) tuinslang of flex legt zodat het zonlicht de kabel niet aantast. En in sommige kabels zijn chemicalien gebruikt die lijken op visolie en dus ongedierte aantrekt en aan je kabel gaat knagen.

genoeg dingen om over na te denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:51
JackBol schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:55:
Die keystones aan beide kanten hebben het probleem opgelost. Ik heb dus geen nieuwe kabel hoeven kopen. De link traint nu in op 1Gbps en haalt 200Mbit (max snelheid KPN).

Even kijken of het ook stabiel blijft en hoe lang het blijft functioneren. Hartelijk dank allen!
Kijk aan dat is iig mooi bericht :)

En wat @Hennie-M zegt.... Je kunt ook even kijken of je straks nog tyleen nodig bent voor water op de locatie (na de verbouwing).
Dan kan je nu eerst bv de kabel door de tyleen doen en straks hergebruiken voor water.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Pagina: 1