Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 106 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:16
Sand0rf schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:15:
Ik woon inmiddels alweer een 5tal weken in mijn nieuwbouwhuis dus tijd om mijn installatie te tonen. Het was wat plannen en goed meten maar het past er allemaal in :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat je ziet van boven naar onder:
  • Unifi patch paneel
  • Unifi USW-24
  • Unifi OCD Vent
  • Unifi UDM SE
  • Unifi patch paneel
  • Plank met een Raspberry Pi 4 waar PiHole op draait & Hue Bridge
Links nog een Synology DS920+ voor de opslag.

Wat je niet ziet:
  • Unifi U6 Pro
  • Unifi U6 InWall
  • Unifi AP-AC pro
  • Unifi U6 Mesh (Zit nu nog in de doos maar gaat tegen de achtergevel als de tuin klaar is)
  • Unifi Switch Lite 8-PoE
  • 2x Unifi G5 Flex
  • Unifi G4 doorbell
  • Raspberry Pi 4 met Home Assistant
Het geheel draait al een aantal weken hartstikke stabiel en ook de temperaturen zijn prima (UDM SE wordt ongeveer 50 graden). Al met al heel tevreden over het resultaat. In de komende tijd wil ik nog een 1L Mini PC (Nuc of soortgelijk) kopen die op de onderste plank met ProxMox kan komen te staan en waar PiHole/HA/... op kan draaien.
@Giku dit is een mooi voorbeeld

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
heiyu schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:31:
[...]

Ja dat gaat prima. Ik heb hier een 4U met ongeveer 10+ kg ondersteboven hangen tegen de muur, vastgeschroefd aan een dikke MDF plaat met lange dikke schroeven.

Met dank aan de inspiratie van @DutchKel

[Afbeelding]
@Giku een ander voorbeeld van de voorgaande oplossing waarbij je iets minder ruimte aan de voorkant nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
DutchKel schreef op donderdag 13 april 2023 @ 22:42:
@Inviscid met een beetje creatief denken kun je prima dezelfde oplossing gebruiken als wat ik ik mijn meterkast heb gemaakt.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Het enige wat je anders moet doen is aan de linkerkant een blokje hout tussen de leidingen zetten en daar de houten achterkant aan vastmaken. Rechts kun je die volgens mij wel voorzien van een hoekprofiel.

Daarna kun je daar alles aan vastmaken wat je wilt. Zelfs een 19” “rack” zoals ik heb gedaan.
@Giku mijn eigen meterkast (ook nieuwbouw van 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 09:37
Thanks voor alle hulp! Zat gisteravond klem dus vandaar dat ik nu pas kan reageren. Ik had al door het topic gebladerd, maar er zijn zoveel opties dat je toch wat overwhelmed raakt.

@nero355 @CurlyMo De technische ruimte zit op zolder (en de meterkast beneden voor de duidelijkheid :D) en bij navraag mochten we geen leidingen daarnaartoe laten leggen helaas, erg jammer want daar had ik in verhouding zeeën van ruimte. Al mijn kabels komen nu dus uit in de meterkast, als je dan toch aan de slag gaat, kom je alsnog uit op een patch panel+switch beneden en vind ik het weer de moeite niet om voor de rest omslachtig naar de zolder te trekken (heb daar overigens wel een loze leiding + 1 kabel liggen, kan ik wel 2, misschien 3 van maken, is recht naar boven). Daarvoor is mijn home-setup denk ik nog even te primitief. Een NAS o.i.d. kan ik altijd nog boven neerzetten.

Dan de voorbeelden:
Annuk schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:05:
[...]@Giku kijk eens tussen de afbeeldingen naar de wall-mounted opties. B.v. deze post van @Xander
Deze vind ik wel netjes (en relatief simpel op te zetten), maar ik denk dat ik dan niet uitkom met de beperkte ruimte om zoveel los van elkaar te monteren (of dan alsnog naar boven gaan).

De drie voorbeelden van @DutchKel zijn wel netjes, maar ik vind dus het ophangen boven de elektra nog wat spannend :$. Denk dat we er toch aan moeten geloven. Heb eerst maar het verstelbare 4U rack besteld wat hier vaker langs is gekomen, kijk ik van de week even hoe goed ik uit kom met de ruimte en wat dan de mooiste oplossing is.

Mocht dat niks worden, dan denk ik dat een horizontale plank ook wel moet werken, beetje zoals deze post van @soganta.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Giku schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:44:
De technische ruimte zit op zolder (en de meterkast beneden voor de duidelijkheid :D) en bij navraag mochten we geen leidingen daarnaartoe laten leggen helaas, erg jammer want daar had ik in verhouding zeeën van ruimte.
Hoezo mocht dat nou weer niet :?

Volgens mij waren er meerdere voorbeelden in dit topic waarbij dat gewoon zo is gedaan zonder enig gezeik ?!

Al dat geld voor een huis moeten betalen tegenwoordig en dan nog niet dat soort dingen mogen bepalen... BELACHELIJK!!! :(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:33
nero355 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:22:
[...]

Hoezo mocht dat nou weer niet :?

Volgens mij waren er meerdere voorbeelden in dit topic waarbij dat gewoon zo is gedaan zonder enig gezeik ?!

Al dat geld voor een huis moeten betalen tegenwoordig en dan nog niet dat soort dingen mogen bepalen... BELACHELIJK!!! :(
Welkom bij projectbouw, waar niets kan en vragen niet wordt gewaardeerd :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Iedere aanpassing kost tijd en aandacht om te voorkomen dat het een fuckup wordt, snap wel dat je zo weinig mogelijk variabelen wilt bij het bouwen van 300 huizen. Wat kan helpen is 'toevallig' het mantelbuisje aanleveren op het moment dat de vloer vol gestort wordt. Samen met koekjes, bruin fruit of gele vloeistof op een warme dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giku
Source90 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 20:24:
[...]

Welkom bij projectbouw, waar niets kan en vragen niet wordt gewaardeerd :9
Ja dit is wel de kern haha. Al moet ik zeggen dat ze bij ons vrij coulant waren, maar dit dan iets te ver ging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Giku schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:24:
[...]

Helaas is de meterkast bij ons wat krap ingedeeld: hoe deel ik deze nu handig in? Onderin de meterkast heb ik geen ruimte meer i.v.m. een waterontharder. Het liefst installeer ik niks over de volle breedte van de meterkast (dus over de elektra heen), gewoon om gezeur later met een elektricien of netbeheerder te voorkomen, maar ik weet niet of ik er aan ontkom.

[...]
Een meterkast wordt met opzet klein gehouden zodat er geen ruimte is voor opslag en je er dus geen bezems, emmers en wijnflessen gaat stallen.

Alle meterkasten zijn bedacht voor uitsluitend een stukje elektra, water en eventueel een gasmeter. Voor data en netwerken is hooguit een aansluitpunt bedacht maar geen ruimte gereserveerd voor het opstellen van apparatuur en ik zie dit ook in de nabije toekomst helaas niet snel veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:32
FrankHe schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:10:
[...]

Een meterkast wordt met opzet klein gehouden zodat er geen ruimte is voor opslag en je er dus geen bezems, emmers en wijnflessen gaat stallen.

Alle meterkasten zijn bedacht voor uitsluitend een stukje elektra, water en eventueel een gasmeter. Voor data en netwerken is hooguit een aansluitpunt bedacht maar geen ruimte gereserveerd voor het opstellen van apparatuur en ik zie dit ook in de nabije toekomst helaas niet snel veranderen.
Klopt helemaal, volgens de aansluitvoorwaarden van de net beheerders is dat ook zo vastgelegd. Die ruimte is exclusief voor nuts diensten bedoeld.

Ik denk wel dat het steeds belangrijker gaat worden om in moderne woningbouw faciliteiten te treffen om domotica en it een plekje te geven.

Zelf heb ik nu een coper kabeltje vanuit de meterkast naar de trapkast lopen waar ik onder het schuine gedeelte van de trap een 6U kastje heb staan met een POE switch stack, Firewall en wlan controller.

Al deze apparatuur is gekozen op prestaties en geluid dus zelfs de 2 gestackte 124W poe+ switches zijn fanless.

Van daar uit ga ik met een gootje naar boven langs de trap staander voor en AP per verdieping.

Dat betekend wel dat de AP's alkaar stevig zien. Normaal betekend dat voor enterprise apparatuur dat het zendvermogen terug geschroefd wordt middels DTP.

Ik heb om dat iets wat te temperen under threshoulds opgegeven.

Heb nu dan ook overal in huis 500+ Mpbs wifi.

[ Voor 3% gewijzigd door mash_man02 op 03-06-2023 10:22 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
mash_man02 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:20:
[...]

Klopt helemaal, volgens de aansluitvoorwaarden van de net beheerders is dat ook zo vastgelegd. Die ruimte is exclusief voor nuts diensten bedoeld.

Ik denk wel dat het steeds belangrijker gaat worden om in moderne woningbouw faciliteiten te treffen om domotica en it een plekje te geven.

[…]
Mijn woning heeft uit 36 zekergroepen plus meerdere rails voor domotica, dus ik moest een industriële stalen zekerkast laten hangen. En met PV, thuisbatterij en laadpaal erbij is die kast niet eens groot genoeg.
Een standaard minimale meterkast was hier problematisch geweest, en al helemaal als ik andere dingen zoals netwerk er in wil hangen.

Gelukkig betreft het renovatie en heb ik de flexibiliteit gehad om de meterkast op maat te maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Of er een schoenenkast van maakt! :X :| :F
mash_man02 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:20:
AP per verdieping.

Dat betekend wel dat de AP's alkaar stevig zien.
Normaal betekend dat voor enterprise apparatuur dat het zendvermogen terug geschroefd wordt middels DTP.

Ik heb om dat iets wat te temperen under threshoulds opgegeven.

Heb nu dan ook overal in huis 500+ Mpbs WiFi.
Interessant! :>

Wat voor Accesspoints heb je in gebruik ?? :)

[ Voor 23% gewijzigd door nero355 op 04-06-2023 20:38 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
nero355 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:32:
[...]

[...]

Guilty! 😂

Maar wel aan de zijkant. Wij hebben de meterkast verdubbelt, anders kon de waterontharder en de 19" er niet in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Source90
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben nog bezig met de utp, moet nog eens opgeruimd worden.. ergens onderaan de lijst.. :')

Op de linker muur zie je nog het stukje muur (uitstulping) waar eerst het kozijn stond. Halve meter bij ongeveer.

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 04-06-2023 20:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:40

Wildfire

Joy to the world!

[...]

Als KPN monteur zie ik bijna elke dag meterkasten. En wat je af en toe aantreft... yup, ooit een meterkast gezien die van boven tot onder was gevuld met schoenen (niet in een rek ofzo, maar echt een beetje krakkemikkig gestapeld :X ). Ook eentje waar eerst Indiana Jones op avontuur mocht met een kapmes, zoveel kabels hingen er los in. Of eentje waar ik tientallen muizenkeutels zag. Of eentje waar een dikke grote spin recht voor m'n neus zat. Of eentje waar ik in een hoek een dode muis zag.

Meterkasten zijn zelden enkel een meterkast. Elke keer weer een verrassing, soms onaangenaam, wat je erin aantreft.

[ Voor 4% gewijzigd door Wildfire op 04-06-2023 20:52 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Wildfire schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:51:
Ook eentje waar eerst Indiana Jones op avontuur mocht met een kapmes, zoveel kabels hingen er los in.
:D _O_
Of eentje waar ik tientallen muizenkeutels zag.
Of eentje waar een dikke grote spin recht voor m'n neus zat.
Of eentje waar ik in een hoek een dode muis zag.
Nou... lekker dan... :X :| :r

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Als KPN monteur zie ik bijna elke dag meterkasten. En wat je af en toe aantreft... yup, ooit een meterkast gezien die van boven tot onder was gevuld met schoenen (niet in een rek ofzo, maar echt een beetje krakkemikkig gestapeld :X ). Ook eentje waar eerst Indiana Jones op avontuur mocht met een kapmes, zoveel kabels hingen er los in. Of eentje waar ik tientallen muizenkeutels zag. Of eentje waar een dikke grote spin recht voor m'n neus zat. Of eentje waar ik in een hoek een dode muis zag.

Meterkasten zijn zelden enkel een meterkast. Elke keer weer een verrassing, soms onaangenaam, wat je erin aantreft.
Als monteur voor een netbeheerder kan ik dit ook onderschrijven... Of kasten waar men eerst een uur moet demonteren voordat je overal bij kunt waar nodig.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Het rottige voor de klant was dat ze zelf nog bezig waren geweest in de meterkast en per ongeluk een netwerkkabel twee keer op het modem hadden aangesloten. Helaas voor hun dus voorrijdkosten moeten rekenen want was niet onze schuld dat ze problemen hadden...

Kabelzooi goed opgeruimd houden heeft echt voordelen, dan was bijvoorbeeld veel sneller duidelijk geweest wat daar loos was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
[...]

[...]

3x Huawei AP7060DN met een Airengine 9700s-s controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-09 19:08
Wildfire schreef op zondag 4 juni 2023 @ 21:37:
[...]

Het rottige voor de klant was dat ze zelf nog bezig waren geweest in de meterkast en per ongeluk een netwerkkabel twee keer op het modem hadden aangesloten. Helaas voor hun dus voorrijdkosten moeten rekenen want was niet onze schuld dat ze problemen hadden...

Kabelzooi goed opgeruimd houden heeft echt voordelen, dan was bijvoorbeeld veel sneller duidelijk geweest wat daar loos was.
Een "loop" in een unmanaged netwerkt zijn de leukste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giku
[...]

Annuk schreef op zondag 4 juni 2023 @ 20:57:
[...]

Als monteur voor een netbeheerder kan ik dit ook onderschrijven... Of kasten waar men eerst een uur moet demonteren voordat je overal bij kunt waar nodig.
Hoe kijken jullie aan tegen de racks die je hier ziet langskomen dan? En misschien specifieker: de racks boven de meterkast (over de leidingen heen)? Demonteren is dan natuurlijk ook wat werk - zelfs met keystones.

Of is toegang tot de meterkast/aardlek zelf het belangrijkst?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:58
Giku schreef op maandag 5 juni 2023 @ 11:17:
[...]

[...]

Hoe kijken jullie aan tegen de racks die je hier ziet langskomen dan? En misschien specifieker: de racks boven de meterkast (over de leidingen heen)? Demonteren is dan natuurlijk ook wat werk - zelfs met keystones.

De netbeheerder zal dat weinig interesseren, die komt in het deel tot 1,60m hoog. ;) Zolang de hoofdzekeringenkast, het meterbord en de meter maar te bereiken zijn.

Maar een elektromonteur die een extra leiding op de groepenkast moet aansluiten zou er wel eens minder blij mee kunnen zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

[...]

Persoonlijke mening: zorg dat je automaten en hoofdzekering(en) toegankelijk blijven.
Evenals de (hoofd)afsluiters van water en gas.
Opzich heb je met je dsl/glas/coax nog niet echt potentieel gevaarlijke systemen oid.

En verder natuurlijk wat @Xander hierboven zegt.

[ Voor 4% gewijzigd door Annuk op 05-06-2023 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
FrankHe schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:19:
[...]

Een "loop" in een unmanaged netwerkt zijn de leukste.
Met een unmanaged switch moet je als beheerder zefl loop preventie plannen.

m.a.w. Spanning tree ? That is You :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Groter heeft ook alleen zin als iemand dat héél bewust plant en die indeling afdwingt.

De meterkast is hier 1,5m2. Ik zag onlangs op een bouwtekening hoe dit bedoeld is:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVVEKeb7ch8Y_rnq04cOqLcuZy0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yuWy8kZoMCerU3Do3qC811mj.jpg?f=fotoalbum_large
En goh, dat zou best handig zijn geweest..

In de praktijk hangen de water en gasmeter al, volkomen nodeloos, net wat ver opzij. Dat mooie tussenschot is er dus nooit gekomen. Om onduidelijke reden komt de elektrakabel op de linker muur naar boven dus is dat geheel daar opgehangen. Dag werkkast ;w.

Enige wat wij nog aan al die ruimteverspilling hebben kunnen doen is, inderdaad, guilty, een schoenenkast. Die staat nu op maat gemaakt, verrijdbaar in de ingangsdeur. (Ach, gas is inmiddels afgesloten en elektra ook op afstand bedienbaar.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

[...]

Als KPN monteur is voor mij eigenlijk alleen het ISRA of glasvezelpunt belangrijk, die moet goed toegankelijk zijn. Verder ben ik alleen maar blij als ik iemand tegenkom die zijn netwerk al dusdanig heeft ingericht, hoef ik meestal nog maar weinig te doen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
Gwaihir schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:12:
[...]

Groter heeft ook alleen zin als iemand dat héél bewust plant en die indeling afdwingt.

De meterkast is hier 1,5m2. Ik zag onlangs op een bouwtekening hoe dit bedoeld is:[Afbeelding]
En goh, dat zou best handig zijn geweest..

In de praktijk hangen de water en gasmeter al, volkomen nodeloos, net wat ver opzij. Dat mooie tussenschot is er dus nooit gekomen. Om onduidelijke reden komt de elektrakabel op de linker muur naar boven dus is dat geheel daar opgehangen. Dag werkkast ;w.

Enige wat wij nog aan al die ruimteverspilling hebben kunnen doen is, inderdaad, guilty, een schoenenkast. Die staat nu op maat gemaakt, verrijdbaar in de ingangsdeur. (Ach, gas is inmiddels afgesloten en elektra ook op afstand bedienbaar.)
Hier ook totaal nodeloze ruimte voor de meterkast. Even de bouwtekening erbij gezocht:
Members only:

Waar de rode lijn de plek is waar wij het deurkozijn heen hebben verplaatst, gelijk getrokken met de muur aan de linker zijde.
Zie bij veel buren dat ze nu een kapstok voor de meterkast hebben gedaan (want tja, wat moet je ander met die inham). Waardoor je niet meer makkelijk bij de afsluitkranen/automaten komt.

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 05-06-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Source90 Tja, waar laat jij dan de kapstok? En heb je echt wat aan die extra ruimte in de kast? Dan zou je welhaast zaken aan de deur moeten gaan hangen.

Wellicht zou het 'full service' zijn geweest als men vanuit de bouw een manier had aangeboden om zo'n kapstok daar wél neer te kunnen hangen, maar dan eenvoudig integraal weg te kunnen draaien (voor het toilet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Gwaihir schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:55:
@Source90 Tja, waar laat jij dan de kapstok?
Ik voor de meterkast, want tja waar anders?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Lo9w0Ps2kt5mTW-efSDQj7ZokY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZdKEJZ3QGBiALv3eBRs7HQyX.jpg?f=user_large

Heb wel een kapstok op wielen, maar eigenlijk zint het me toch niet als ik ff snel in de meterkast wil zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
Gwaihir schreef op maandag 5 juni 2023 @ 12:55:
@Source90 Tja, waar laat jij dan de kapstok? En heb je echt wat aan die extra ruimte in de kast? Dan zou je welhaast zaken aan de deur moeten gaan hangen.

Wellicht zou het 'full service' zijn geweest als men vanuit de bouw een manier had aangeboden om zo'n kapstok daar wél neer te kunnen hangen, maar dan eenvoudig integraal weg te kunnen draaien (voor het toilet).
Kapstok hangt bij ons nu boven de tekst "entree" aan de muur.
Voor rest wat in de meterkast zit.. Zie paar berichten hierboven. Voornamelijk schoenen die niet vaak gebruikt worden (wandelschoenen/kaplaarzen/etc) staan in de inham rechts van de groepenkast. Verder nog wat een zak of twee onthardingszout en wat schoenpoets spul.

Heb nog een fish-eye fototje gevonden:
Members only:

Jassen komen net een fractie voorbij het muurtje links van de deur (maar niet in contact met de deur).
Idealiter had ik de hal net een centimeter of 20 willen opschuiven (in woonkamer ernaast staat in dat stuk toch niet veel spannends), helaas waren dat soort opties niet mogelijk bij (onze) projectbouw.

[ Voor 43% gewijzigd door Source90 op 05-06-2023 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Xander schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:03:

[..]

Heb wel een kapstok op wielen, maar eigenlijk zint het me toch niet als ik ff snel in de meterkast wil zijn...
Inderdaad. Ik vind het ook te bezopen qua ruimte gebruik om daar niet iets verrijdbaars bij in te zetten, maar net niet ideaal. (Kapstok is hier wel in voorzien, trouwens.)

Had een controleur van Stedin over de vloer afgelopen zomer. Die mompelde wel wat over toegankelijkheid maar maakte niet echt een punt. Vond het kennelijk een stuk minder erg dan hij vaak tegen kwam.

Maar vandaar mijn opmerking: waarom voorziet de nieuwbouw dan niet in iets? Een flinke metalen, scharnierende beugel maal voor 100 nieuwbouw huizen gemaakt.. Moet kunnen. Maar goed: ik weet het antwoord ook wel: goedkoper om 't op de bewoners verantwoordelijkheid af te schuiven, ook al is er niet in een logische oplossing voorzien (nou ja.. eigenlijk in een logische maar foute oplossing voorzien)..

@Source90 Verder zie ik daar op je foto dus een schoenenkast die je kennelijk puur netter vindt achter dan voor de deur en nog steeds de loze ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Gwaihir schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:20:
[...]

Inderdaad. Ik vind het ook te bezopen qua ruimte gebruik om daar niet iets verrijdbaars bij in te zetten, maar net niet ideaal. (Kapstok is hier wel in voorzien, trouwens.)

Had een controleur van Stedin over de vloer afgelopen zomer. Die mompelde wel wat over toegankelijkheid maar maakte niet echt een punt. Vond het kennelijk een stuk minder erg dan hij vaak tegen kwam.

Maar vandaar mijn opmerking: waarom voorziet de nieuwbouw dan niet in iets? Een flinke metalen, scharnierende beugel maal voor 100 nieuwbouw huizen gemaakt.. Moet kunnen. Maar goed: ik weet het antwoord ook wel: goedkoper om 't op de bewoners verantwoordelijkheid af te schuiven, ook al is er niet in een logische oplossing voorzien (nou ja.. eigenlijk in een logische maar foute oplossing voorzien)..

@Source90 Verder zie ik daar op je foto dus een schoenenkast die je kennelijk puur netter vindt achter dan voor de deur en nog steeds de loze ruimte.
Precies dat: Elke cent die bespaard kan worden, wordt niet uitgevoerd. En wat als het scharnier het begeeft; zat bij het huis dus bij bouwer garantie claimen. Ik zie het niet snel gebeuren dat dit soort "luxes" standaard worden aangeboden in projectbouw.

Bij ons was het:
- serverbehuizing kwam tot de deur (zie ook waar oude kozijn zat). Een UDMP kon al niet met kabel en dergelijke horizontaal erin zonder in de buurt te komen van de deur. Tuurlijk was ook een optie als verticaal hangen mogelijk, echter vond ik dat niet handig boven de meterkast.
- Waterontharder had ik nergens kwijt gekund in oude situatie. In ieder geval niet met server. Over de breedte zou hij (op plek van server nu) tegen de wateraanvoer komen, in de lengte kwam hij voorbij de deur.
Plus hoef ik nu niet zakken zout elders op te bergen, liggen nu bovenin de kast (en één ervoor).

Rest heb ik bewust loos gelaten. Ik kan nu rustig in de meterkast mijn gang gaan zonder de voordeur te blokkeren. Zelfs genoeg ruimte om daar te zitten/hurken en de deur dicht te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 18-09 23:00
Dit gaat misschien heel stupid klinken, ik ga voor het eerst een UTP kabel door een buisje heen van de meterkast naar een van de slaapkamers trekken, maar:

Moet je de connector van de UTP kabel verwijderen voordat ie de buis in gaat? :P

En dit vast wel ok hoop ik: https://www.gamma.nl/asso...-nylon-10-meter/p/B122781

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Source90
TTMJ! schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:33:
Dit gaat misschien heel stupid klinken, ik ga voor het eerst een UTP kabel door een buisje heen van de meterkast naar een van de slaapkamers trekken, maar:

Moet je de connector van de UTP kabel verwijderen voordat ie de buis in gaat? :P

En dit vast wel ok hoop ik: https://www.gamma.nl/asso...-nylon-10-meter/p/B122781
Ik zou massieve kern door een buisje trekken, daar zit standaard sowieso geen connector op:
https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

Eventueel in de slaapkamer af te monteren met:
https://www.sandervunderi...element-enkel-cat-6a.html

Zit de slaapkamer trouwens direct boven de meterkast? Anders kan je wel eens een metertje of veel tekort komen met 10M trekkabel.

[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 05-06-2023 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:05

jurroen

Security en privacy geek

TTMJ! schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:33:
[...]

Niets moet, uiteraard, maar het is vaak wat lastiger tot onmogelijk om doorheen te komen als er nog een connector aan vast zit. Worst case zit er iets in de weg en blijft ie vast zitten/steken waardoor je m ook niet meer eenvoudig kan terug trekken.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Giku
Xander schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:03:
[...]

[Afbeelding]

Idem hier hoor, vandaar de vraag ook. Onze meterkast zit zo geplaatst dat je vrijwel gedwongen wordt om de kapstok ernaast te hangen (dus 'achter' de meterkast-deur) tegen de buitengevel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3RPZGafLbCBQTJheWENz_ArBZZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sHPOu1yyzV3rKjHoNa1il0vi.jpg?f=user_large

Uiteindelijke 'repareer' ik dat door een ondiepe kapstok te maken, maar ideaal is dat niet.

Zo'n brede gang en situatie als @Source90 heeft hebben wij helaas niet - en we komen altijd in de knoop met een van de deuren. Het liefst had ik geen zijlichten bij m'n voordeur, dan had ik tegenover de meterkast de garderobe kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

jurroen schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:36:
[...]

Niets moet, uiteraard, maar het is vaak wat lastiger tot onmogelijk om doorheen te komen als er nog een connector aan vast zit. Worst case zit er iets in de weg en blijft ie vast zitten/steken waardoor je m ook niet meer eenvoudig kan terug trekken.
Je hebt verkeerd gequote, je wilde @TTMJ! quoten. Het is wel zijn bericht maar je hebt mijn nick erin gezet op de een of andere manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:05

jurroen

Security en privacy geek

Wildfire schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:54:
[...]

Je hebt verkeerd gequote, je wilde @TTMJ! quoten. Het is wel zijn bericht maar je hebt mijn nick erin gezet op de een of andere manier.
Vreemd. Opgelost en excuus voor de zinloze mention!

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTMJ!
Source90 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 13:35:
[...]

Ik zou massieve kern door een buisje trekken, daar zit standaard sowieso geen connector op:
https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html
Waarom specifiek deze met een massieve kern? Ik heb nog kilometers aan CAT5e UTP kabels thuis (gewoon meerdere standaard kabel met connector van 20m, don't ask why).
Zit de slaapkamer trouwens direct boven de meterkast? Anders kan je wel eens een metertje of veel tekort komen met 10M trekkabel.
Meterkast zit direct onder de cv-ketelruimte, vanaf daar ga ik een kabelgootje of drempeldingetje gebruiken (zit pal naast de slaapkamer). Vandaar ook m'n vraag of het met connector eraan kon worden gedaan want het is een vrij recht buisje.

Maar misschien is een grote trekveer een betere investering voor de toekomst btw

Acties:
  • +3 Henk 'm!
TTMJ! schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:25:
[...]

Waarom specifiek deze met een massieve kern? Ik heb nog kilometers aan CAT5e UTP kabels thuis (gewoon meerdere standaard kabel met connector van 20m, don't ask why).
In principe hetzelfde als met installatie draad...
In de muren etc waar je normaal niet meer aan komt/bij zit plaats je massieve kern bedrading/kabel.
Alles wat losse installatie is vanaf de muur naar de gebruiker (bv ook een schemerlampje) wordt aangesloten met litze draad, deze kunnen namelijk beter tegen beweging etc. Massieve draad kan beter tegen de trekbelasting met het doorvoeren door buizen etc.
[...]

Meterkast zit direct onder de cv-ketelruimte, vanaf daar ga ik een kabelgootje of drempeldingetje gebruiken (zit pal naast de slaapkamer). Vandaar ook m'n vraag of het met connector eraan kon worden gedaan want het is een vrij recht buisje.

Maar misschien is een grote trekveer een betere investering voor de toekomst btw
Je kunt het proberen, maar betekend wel dat je zelf er een nieuw rj45 plugje op moet knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Annuk schreef op maandag 5 juni 2023 @ 14:33:
[...]

In principe hetzelfde als met installatie draad...
In de muren etc waar je normaal niet meer aan komt/bij zit plaats je massieve kern bedrading/kabel.
Alles wat losse installatie is vanaf de muur naar de gebruiker (bv ook een schemerlampje) wordt aangesloten met litze draad, deze kunnen namelijk beter tegen beweging etc. Massieve draad kan beter tegen de trekbelasting met het doorvoeren door buizen etc.

[...]

Je kunt het proberen, maar betekend wel dat je zelf er een nieuw rj45 plugje op moet knijpen.
Het is een lege rechte buis dus ik denk dat ik het met litze ga proberen, anders zitten die kabels ook maar te verstoffen. Misschien zelfs dapper met de rj45-connector er nog aan.

Ik leer trouwens allemaal nieuwe dingen, nooit gedacht dat dat die connectoren niet herbruikbaar waren. Ik knipte en bewaarde ze altijd bij oude kabels 8)7 .

Toch maar eens tijd om voor de zekerheid ook een rj45 tang te halen mocht het nodig zijn en sowieso handig om te hebben. Is die van de Gamma ok? Zie op bol.com ook een paar dropshippers die er 1 van AliExpress voor cheaper verkopen dan op AliExpress (lijkt overigens heel erg veel op die van de Gamma qua kleuren :o ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TTMJ! schreef op maandag 5 juni 2023 @ 15:55:
[...]

Het is een lege rechte buis dus ik denk dat ik het met litze ga proberen, anders zitten die kabels ook maar te verstoffen. Misschien zelfs dapper met de rj45-connector er nog aan.
Heel gedurfd...
Ligt natuurlijk wel aan wat voor buis, dus de diameter en flexbuis of starre buis.
Maruhh hoe ga je de rj45-connector aan je trekveer krijgen dan?
Ik leer trouwens allemaal nieuwe dingen, nooit gedacht dat dat die connectoren niet herbruikbaar waren. Ik knipte en bewaarde ze altijd bij oude kabels 8)7 .

Toch maar eens tijd om voor de zekerheid ook een rj45 tang te halen mocht het nodig zijn en sowieso handig om te hebben. Is die van de Gamma ok? Zie op bol.com ook een paar dropshippers die er 1 van AliExpress voor cheaper verkopen dan op AliExpress (lijkt overigens heel erg veel op die van de Gamma qua kleuren :o ).
Tenzij je direct voor een van de betere merken gaat (verwacht ik niet) zou ik kijken voor een dergelijke tang
Heb zo'n/deze tang nog altijd in mijn bezit en werkt super. Kan je direct daar een portie rj45 pluggen bij bestellen ;)
En evt nog andere spullen voor in huis.

P.s. let wel, je kunt dergelijke litze kabel die jij wilt gaan gebruiken niet afwerken in een standaard muurdoos. Het zou evt wel kunnen met een koppel-keystone & draagraam, maar vraag me af of dat in de diepte beetje normaal past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
[...]

Je kan ze wel hergebruiken. Moet je er gewoon een Cat kable coupler tussen monteren ;-)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ik leer trouwens allemaal nieuwe dingen
Je kan nog veel meer bijleren als je de Search bovenaan dit topic erbij pakt op het moment dat je een vraag hebt zoals deze :
Want dat is echt al veel te vaak besproken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Binnenkort in onze nieuwe woning een degelijk netwerk aan leggen. Ik kies voor cat6 bekabeling, met wat contactdozen of LSA keystones, gecombineerd met het BJ Balance systeem.

Nu wil ik een paar extra aansluitingen maken die ik vanuit een slaapkamer door één van de lepe hoeken (koof) van de trap naar beneden laat gaan. De koof stopt op de hoektrede van de trap, eronder zit de trapkast. Stukje van een meter hooguit. Gaatje geboord vanuit de trapkast, om het in de trapkast te laten uitkomen, maar helaas krijg ik de kabel van boven niet door het gaatje. Trekveer, installatiedraad geprobeerd om gaatje te 'zoeken' en de kabel erdoor te krijgen.

Er is vast een simpele manier, zonder de hele koof open te breken, zodat ik toch het gaatje kan vinden... Iemand een tip?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CKSotos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:05
koelkast schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:25:
Binnenkort in onze nieuwe woning een degelijk netwerk aan leggen. Ik kies voor cat6 bekabeling, met wat contactdozen of LSA keystones, gecombineerd met het BJ Balance systeem.

Nu wil ik een paar extra aansluitingen maken die ik vanuit een slaapkamer door één van de lepe hoeken (koof) van de trap naar beneden laat gaan. De koof stopt op de hoektrede van de trap, eronder zit de trapkast. Stukje van een meter hooguit. Gaatje geboord vanuit de trapkast, om het in de trapkast te laten uitkomen, maar helaas krijg ik de kabel van boven niet door het gaatje. Trekveer, installatiedraad geprobeerd om gaatje te 'zoeken' en de kabel erdoor te krijgen.

Er is vast een simpele manier, zonder de hele koof open te breken, zodat ik toch het gaatje kan vinden... Iemand een tip?
magneet aan touwtje en dan leiden met een andere magneet vanaf de buiten kant?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TiBoD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:47
koelkast schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:25:

Als de koof verder een beetje luchtdicht is, zou je een lint (met evt kleine verzwaring) met de stofzuiger kunnen proberen aan te zuigen. Dit lint gebruik je vervolgens als trekveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
CKSotos schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 09:52:
[...]

magneet aan touwtje en dan leiden met een andere magneet vanaf de buiten kant?
Slim, ga ik proberen als de stofzuig-tip niet werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
TiBoD schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:00:
[...]

Als de koof verder een beetje luchtdicht is, zou je een lint (met evt kleine verzwaring) met de stofzuiger kunnen proberen aan te zuigen. Dit lint gebruik je vervolgens als trekveer.
Goed idee, ga ik proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Ik heb een LSA tang, dus zou voor een contactdoos met 2 aansluitingen van Rutenbeck kunnen gaan, of voor losse lsa keystones met draagring. De kosten voor totale afwerking zijn in beide gevallen ongeveer 19 euro per 2 outlets. Nog voor- of nadelen van het een of ander? Lijkt me niet, toch?

En ... ik kan toch gewoon prima deze basic plastic lsa keystones nemen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18-09 20:41
koelkast schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 10:20:
Ik heb een LSA tang, dus zou voor een contactdoos met 2 aansluitingen van Rutenbeck kunnen gaan, of voor losse lsa keystones met draagring. De kosten voor totale afwerking zijn in beide gevallen ongeveer 19 euro per 2 outlets. Nog voor- of nadelen van het een of ander? Lijkt me niet, toch?

En ... ik kan toch gewoon prima deze basic plastic lsa keystones nemen?
https://www.sandervunderi...ystone-rj45-toolfree.html Deze is iets duurder, maar werkt fijner, want deze knijpt de boel zelf dicht.

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:16
Ik moet binnenkort wat cat6-kabels trekken, 2 door één buis. Er zit al een trekdraad in. Ik meen ergens opgepikt te hebben dat je die beter kan laten zitten voor toekomstig gebruik en een trekveer gebruikt. Klopt dat?

Nog andere tips?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
manusjevanalles schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:36:
Ik moet binnenkort wat cat6-kabels trekken, 2 door één buis. Er zit al een trekdraad in. Ik meen ergens opgepikt te hebben dat je die beter kan laten zitten voor toekomstig gebruik en een trekveer gebruikt. Klopt dat?

Nog andere tips?
trekdraad aan trefveer bevestigen
trekveer door de buis, dan de kabels monteren aan de trefveer.
kabels door de buis heen, weinig kans dat je er nog een derde bij kan krijgen.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
En waarom niet de kabels diect aan de trekdraad?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qocel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 13:04

Nog andere tips?
Ik ben toevallig afgelopen middag bezig geweest om alle loze leidingen in mijn nieuwbouwwoning te voorzien van Cat6 kabels.

Het is geen trekdraad, maar een controledraad. Deze inderdaad vastmaken aan de trekveer, deze er doorheen trekken en vervolgens de Cat6 kabel(s) vastmaken aan de trekveer. Ik zou de kabels echt niet aan de controledraad rechtstreeks vastmaken, dat gaat onderweg losschieten als je wat weerstand krijgt.

Ik ben alleen begonnen, maar later hulp gehad, met z'n tweeën gaat het veel makkelijker en sneller.

Ik had onderstaande posts opgeslagen, meer heb je niet nodig, was voor mij in ieder geval heel duidelijk. :)
Uiteraard de credits voor deze posts naar @Annuk en @Blihi

https://gathering.tweaker...message/69080740#69080740

https://gathering.tweaker...message/69241886#69241886

https://gathering.tweaker...message/69319738#69319738

Acties:
  • +2 Henk 'm!
manusjevanalles schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:50:
En waarom niet de kabels diect aan de trekdraad?
Wat @Qocel hierboven zegt het is een controledraad.
Met geluk is dit VD-draad waar wel een koperen massieve kern in zit, maar ook vaak genoeg dat dit alleen een relatief stevig stukje plastic is, maar wanneer je er echt aan gaat trekken dat het snel knapt.

Als het VD-draad is kan je misschien een oogje maken, maar ook deze kan vrij snel los schieten.

Tip: investeer 1x in een goede stalen trekveer met genoeg lengte (20m kan je in de meeste gevallen prima mee uit de voeten), en daar heb je de rest van je leven iets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nog andere tips?
Tube kabelglijmiddel. Kost niks, maar je kabels glibberen als een aal door je leidingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Bedankt voor de tips. Ik wil naar één specifieke kamer kabels trekken. Hoe weet ik aan welke draad ik moet gaan trekken? Er zijn meerdere loze leidingen in de meterkast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
manusjevanalles schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:40:
Bedankt voor de tips. Ik wil naar één specifieke kamer kabels trekken. Hoe weet ik aan welke draad ik moet gaan trekken? Er zijn meerdere loze leidingen in de meterkast.
Met zijn tweeën; één beweegt de trekdraad in de kamer; ander kijkt in de meterkast welke beweegt.

En de forever-alone versie is een camera/ipad/tweede telefoon in de meterkast leggen en jezelf facetimen/videobellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Source90 op 10-07-2023 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Source90 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:43:
[...]

Met zijn tweeën één beweegt de trekdraad in de kamer; ander kijkt in de meterkast welke beweegt.
Met het risico dat de trekdraad ineens de buis in schiet lijkt me? Je zal wel iets moeten trekken om beweging te zien lijkt me.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
manusjevanalles schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:44:
[...]

Met het risico dat de trekdraad ineens de buis in schiet lijkt me? Je zal wel iets moeten trekken om beweging te zien lijkt me.
In zowel de kamer als de meterkast zal hij wel opgerold zitten, als je deze een paar centimeter beweegt zie je in de meterkast waarschijnlijk al welke het is. Het opgerolde stukje kan überhaupt niet door het pijpje.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://huisa.nl/wp-content/uploads/2017/08/controledraad-loze-leidingen.png

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 10-07-2023 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Voorzichtig kijken idd, of de stofzuiger op een leiding zetten. Weet je het ook zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ytterx
  • Laatst online: 18:18
manusjevanalles schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:44:
[...]

Meestal hoef je niet zo hard te trekken om beweging te zien, ook is er meestal wel iets meer dan 10 cm opgerold in de doos... Anders bind je toch bij elke loze leiding in de meterkast en in de kamers er een draad aan?

Het lijkt alsof je echt nog nooit een elektradraad in je hand te hebben gehad? Dan wellicht een tip en zoek wat filmpjes op YouTube. Met keywords als "draad trekken" en "trekveer" moet je al een heel eind komen en in iedergeval meer een idee krijgen wat voor klus je jezelf op je hals haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
Zeker wel een elektradraad in handen gehad,echter nog nooit met loze leidingen en trekdraden gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57
Zit aan beide kanten wel overlengte neem ik aan ? Wat ik altijd doe is een stukje buis van 5 CM aan de meterkast kant maken aan alle trekdraden. Daarna boven trekken en dan beneden kijken welke draad is verplaatst van plek. Werkt altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:08
Met z’n tweeen het makkelijkst maar anders stukje tape op de draden en dan zie je welke verplaatst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:57
A4-tje schreef op maandag 10 juli 2023 @ 23:26:
Met z’n tweeen het makkelijkst maar anders stukje tape op de draden en dan zie je welke verplaatst is.
Alleen een stuk tape gebruiken is af te raden. Als je te hard trekt en de kabel schiet de buis in dan kun je met een trekveer aan de gang. Altijd aan het einde iets monteren wat niet door de buis kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:32
Binnenkort stap ik over naar een 1Gbs up/down internetverbinding dus wordt het echt tijd om het thuisnetwerk netter op te stellen. Ik ben zelf totaal niet ervaren met het aanleggen van netwerken.

De grootste hardware verandering is dat ik gebruik wil gaan maken van PoE+ voor een aantal nieuwe WiFi access points. Waarschijnlijk de Ubiquiti UniFi 6 Pro. Om te beginnen is 1 voldoende.

Ik heb nog niet eerder gebruikgemaakt van PoE maar zo te lezen heb ik wel de juiste solide Cat6 kabel voor de loze leidingen. Amazon Basics 23AWG, solide koperen kern. Helaas voor andere tweakers al zeker een jaar niet meer beschikbaar.

Bij het nieuwe internet abonnement ontvang ik de Zyxel EX5600-T. Voorlopig ben ik van plan 1 en misschien later 2 wireless AP te gebruiken. Er zullen uiteindelijk 5 misschien 6 ethernet kabels door de loze leidingen gaan. Voorlopig 2-3 die echt noodzakelijk zijn.

Ik heb de volgende netwerk contactdoos.
Voor de leidingen waar een enkele ethernet kabel met mogelijk PoE+ op komt kan ik een enkelvoudige versie nemen.

Het wordt een simpel enkelvoudig netwerkje met weinig gelijktijdige clients
1 kabel naar de zolder voor de vaste verbinding van de PC.
1 kabel naar de zolder voor de AP, andere kant van de kamer.
2 kabels naar de woonkamer voor de AP en TV.

Als ik de informatie goed begrepen heb:
De solide kern Cat6 Ethernet kabel die ik heb is unshielded. Als ik binnen dezelfde leiding PoE wil gebruiken dan mag ik hier slechts 1 kabel in worden gelegd, anders SFTP gebruiken.

Vraagstukken waar ik zelf nog mee zit of items die ik nodig heb
  • Ik zoek nog een goede kwaliteit Cat6 patch paneeltje voor in de meterkast, of misschien moet ik voor een wandopbouwdoos gaan?
  • Is er een handige manier om PoE+ op de 2-3 verbindingen te krijgen zonder een te gecompliceerde hardware setup?
  • Mogelijk is de TP-Link TL-SG105PE een redelijke managed switch voor dit doel?
  • In de uitmuntende review van de Ubiquiti UniFi wordt er de tip gegeven om fieldconnectors te gebruiken voor de AP aansluiting, maar dit deel snap ik nog niet helemaal
  • Het lijkt mij handig om bij het eerste aanleggen van de stugge kabels deze wat extra slack te geven bij de meterkast. Mocht het afmonteren opnieuw moeten gebeuren.
  • Het doormeten van de bekabeling lijkt me wel zo handig. Zijn er goedkopere maar toch doeltreffende testers? Misschien beter iets huren?
  • Waarschijnlijk wil ik met een jaar de elektra laten doormeten of misschien een nieuwe stoppenkast laten plaatsen en wat nieuwe groepen toevoegen. De opstelling moet voor nu dus nog niet te permanent worden dat het in de weg zit. Misschien geeft dit ook een kans voor een opstelling met rack montage? Of zoiets bestaat weet ik niet
Router 2.5GbE LAN -> Patch paneel -> wcd -> PC
Router 1GbE LAN -> PoE Switch -> Patch Paneel -> wcd -> APs
Router 1GbE LAN -> Patch Paneel

Ik zal ongetwijfeld wat beginnersfouten maken hier dus feedback of suggesties zijn welkom.

[ Voor 8% gewijzigd door Soru op 12-07-2023 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Field connector is handig als je die dikke en stugge CAT6A kabel direct, zonder WCD, in een apparaat wilt duwen. Met WCD dus niet nodig.
Verder zou ik een kwaliteitekabel pakken (Draka home o.i.d.) en daar zo veel als mogelijk in een buis doen. 1 kabel trekken kost je namelijk net zo veel tijd als 2 of 3 en je hebt er altijd te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
jadjong schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:39:
Field connector is handig als je die dikke en stugge CAT6A kabel direct, zonder WCD, in een apparaat wilt duwen. Met WCD dus niet nodig.
Verder zou ik een kwaliteitekabel pakken (Draka home o.i.d.) en daar zo veel als mogelijk in een buis doen. 1 kabel trekken kost je namelijk net zo veel tijd als 2 of 3 en je hebt er altijd te weinig.
Hoe zou je een stugge kabel bij het AP krijgen? Bij mij zitten de wcd zo'n 30cm van de vloer af. Zou je dan de AP direct op de wand monteren waar normaal een wcd zit?

Ik had het idee om de AP aan het plafond te monteren, of misschien eerst met patch kabels wat trials te doen voor de beste performance voordat ik een permanente plek kies.

Edit: Het valt me ineens op dat 1 van de loze leidingen op de bovenste verdieping naar boven loopt. De verwarring neemt toe. De andere loopt wel naar beneden.

[ Voor 11% gewijzigd door Soru op 12-07-2023 18:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Soru schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:43:
[...]

Hoe zou je een stugge kabel bij het AP krijgen? Bij mij zitten de wcd zo'n 30cm van de vloer af. Zou je dan de AP direct op de wand monteren waar normaal een wcd zit?
Met een sleuvenfrees, wat extra pijp en een stucadoor die de boel weer dicht komt smeren. :P Maar zonder grapjes, ik weet niet waar jouw draden uit de muur komen. Persoonlijk probeer ik dit altijd via een WCD te doen en dan de laatste 20cm met een patchkabel. Het is jammer dat we in Nederland de betonvloer van de verdieping boven je gelijk als plafond gebruiken voor de verdieping er onder terwijl je met een verlaagd gipsplafond van 10-15cm alle kanten op kan wat bedrading betreft. Ook verlichting en dergelijke kan je dan makkelijk plaatsen en verplaatsen wanneer de interieurontwerper des huizes besloten heeft dat de eettafel en TV/bank een paar maanden van plek gaan wisselen.
Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/176/352/366_1080x720.jpg
Wit geverfde betonplaten met op te weinig plaatsen een plek voor een lamp. :F
Tot zover deze on gerelateerde rant over Nederlandse woningbouw.
Ik had het idee om de AP aan het plafond te monteren, of misschien eerst met patch kabels wat trials te doen voor de beste performance voordat ik een permanente plek kies.

Edit: Het valt me ineens op dat 1 van de loze leidingen op de bovenste verdieping naar boven loopt. De verwarring neemt toe. De andere loopt wel naar beneden.
Voor thuis heb je wall-versies van AP's die je half op/half over een WCD kan plaatsen. Uiteraard is plafond beter voor de dekking, maar als het esthetisch ook een beetje door de welstandscommissie moet komen dan kunnen twee ongelukkig geplaatste wall AP's ook voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
jadjong schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:04:
[...]

Voor thuis heb je wall-versies van AP's die je half op/half over een WCD kan plaatsen. Uiteraard is plafond beter voor de dekking, maar als het esthetisch ook een beetje door de welstandscommissie moet komen dan kunnen twee ongelukkig geplaatste wall AP's ook voldoen.
Het wordt al een stuk duidelijker zo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:37
Soru schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:30:
De solide kern Cat6 Ethernet kabel die ik heb is unshielded. Als ik binnen dezelfde leiding PoE wil gebruiken dan mag ik hier slechts 1 kabel in worden gelegd, anders SFTP gebruiken.
Geen idee waar je deze info vandaan heb maar die slaat nergens op. Ik heb zelf door al mijn leidingen 2x UTP Cat6 getrokken en afgemonteerd. En dat werkt prima. Ook met twee PoE devices op een dubbele aansluiting. Op veel kantoren liggen hele bundels UTP in goten daar gaat ook zonder problemen PoE(+) door heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soru
Dronium schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:03:
[...]

Geen idee waar je deze info vandaan heb maar die slaat nergens op. Ik heb zelf door al mijn leidingen 2x UTP Cat6 getrokken en afgemonteerd. En dat werkt prima. Ook met twee PoE devices op een dubbele aansluiting. Op veel kantoren liggen hele bundels UTP in goten daar gaat ook zonder problemen PoE(+) door heen.
Uit de review en installatiebeschrijving van phubert hier. Het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp, daarom benoem ik het ;)
Veiligheid bij gebruik PoE (Power Over Ethernet)
PoE is een prachtig (relatief veilige) techniek (803.2af/at/bt) welke onderzoekt of er spanning naast data benodigd is. Gebruik echter bij PoE(+) NOOIT CCA (Copper Clad Aluminium) netwerkkabel, enkel 100% puur koper kabel. Deze is wel wat duurder.

Realiseer je dat je data én stroom over de kabel stuurt. Je kan heel eenvoudig op de kabel zelf zien welke het is.
Verwar Cca/Dca (brandveiligheid kabel) niet met de geleider. Check altijd datablad bij kabel.

Gebruik minimaal CAT5e, beter is CAT6 (PoE+ & PoE++). Bij twijfel koop nieuwe kabel, zeker als je lange afstanden +20m gebruikt of het vermoeden hebt dat het geen 100% koper is. Veel patchkabels zijn AWG26/27 (diameter geleider) beter is, om verlies te voorkomen (hoger stroomverbruik en warmteontwikkeling) om met patchkabel als vaste/solide kabel AWG23/24 te gebruiken. Meerdere (stroom)kabels bij elkaar? Gebruik dan afgeschermde S-FTP.

CCA kabel kan afhankelijk van kwaliteit al te warm/heet worden tot zelfs doorbranden v/a 10 meter. Ook zorgt dit type kabel voor een grote demping (geleiding aluminium is lager) en heeft invloed op de snelheid van de 'link'.

Dus als je kabel nodig hebt koop dan niet 10 meter bij de budgetwinkel voor 4 euro, helaas heb ik dat al te vaak gezien.

[ Voor 14% gewijzigd door Soru op 12-07-2023 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dronium
Soru schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:12:
[...]

Uit de review en installatiebeschrijving van phubert hier. Het kan zijn dat ik het verkeerd begrijp, daarom benoem ik het ;)

[...]
S-FTP kabel heeft ten opzichte van 'gewone' UTP een Foil (folie) voor signaal afscherming en een gevlochten mantel die zowel voor signaal afscherming als stevigheid kan zorgen. Ik heb voor zover ik me kan herinneren nog nooit een kantoor gezien waar dat nodig was. Het is eerder iets voor in een fabriekshal waar vele en zware (qua verbruik) electrische machines draaien. Maar daar gaat men dan meestal over op glaszevel :)

Disclaimer : Mijn carriere als systeem/netwerk-beheerder begon pas in 1992

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Dronium schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:38:
[...]

S-FTP kabel heeft ten opzichte van 'gewone' UTP een Foil (folie) voor signaal afscherming en een gevlochten mantel die zowel voor signaal afscherming als stevigheid kan zorgen. Ik heb voor zover ik me kan herinneren nog nooit een kantoor gezien waar dat nodig was. Het is eerder iets voor in een fabriekshal waar vele en zware (qua verbruik) electrische machines draaien. Maar daar gaat men dan meestal over op glaszevel :)

Disclaimer : Mijn carriere als systeem/netwerk-beheerder begon pas in 1992
Waarom zou je kabel leggen in een kantoor?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:33
John245 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:05:
[...]

Waarom zou je geen kabel leggen in een kantoor?

Tientallen apparaten op wifi geeft alleen maar gedoe, slecht bereik, verstoring onderling, etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
RobertMe schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:07:
[...]

Waarom zou je geen kabel leggen in een kantoor?

Tientallen apparaten op wifi geeft alleen maar gedoe, slecht bereik, verstoring onderling, etc etc.
Flexibilliteit, kunnen werken waar je wil.

Ik ken kantoren met meer dan 1000 laptops en die hebben echt geen kabels. Je moet alleen wel zorgen dat je infrastructuur op orde is.

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 12-07-2023 22:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dronium
John245 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:10:
[...]

Ik ken kantoren met meer dan 1000 laptops en die hebben echt geen kabels. Je moet alleen wel zorgen dat je infrastructuur op orde is.
Zeker weten dat er kabels liggen! Of ga je die 1000 laptops allemaal via een Mesh netwerk laten werken?
Alle APs gaan daar aan een kabel hangen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Dronium schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 00:07:
[...]

Zeker weten dat er kabels liggen! Of ga je die 1000 laptops allemaal via een Mesh netwerk laten werken?
Alle APs gaan daar aan een kabel hangen hoor.
Mesh. En na het volledig "mappen" van de site werkte het perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
Bij ons op werk hangen alle docks van de laptops aan een vaste kabel. Dan heb je gewoon gegarandeerd 1Gbps en alleen daarover kunnen we communiceren met de apparatuur (CNC machines), die in een apart Vlan staan, dat gaat over de Wifi niet.

Afgeschermde kabels is noodzakelijk als je meer als 50 meter lengte aan een stuk door goten gaat leggen, zeker als er ook stroomkabels door diezelfde goot lopen. Iets wat in bedrijfssituaties veel voorkomt, met name door de flexibiliteit en de verlaagde plafonds waar deze goten boven zitten.

In een thuissituatie komen deze lengtes zelden voor en ook nooit in een goot met meerdere stroom en netwerkkabels.
FTP kabels thuis is onzin en alleen maar onhandig, ze zijn dikker en stugger en je krijgt er gewoon minder door de buizen heen, daar doe je jezelf dan gewoon tekort.

Met vriendelijke groet, William

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Je kunt ook gewoon (mits je goede trekveer met binnenveer hebt) de trekdraad eruit trekken en dan de trekveer erin duwen.. dan kan je naar gelang vanuit de meterkast naar de kamer trekken of andersom.

Binnenkort stap ik over naar een 1Gbs up/down internetverbinding dus wordt het echt tijd om het thuisnetwerk netter op te stellen. Ik ben zelf totaal niet ervaren met het aanleggen van netwerken.

De grootste hardware verandering is dat ik gebruik wil gaan maken van PoE+ voor een aantal nieuwe WiFi access points. Waarschijnlijk de Ubiquiti UniFi 6 Pro. Om te beginnen is 1 voldoende.

Ik heb nog niet eerder gebruikgemaakt van PoE maar zo te lezen heb ik wel de juiste solide Cat6 kabel voor de loze leidingen. Amazon Basics 23AWG, solide koperen kern. Helaas voor andere tweakers al zeker een jaar niet meer beschikbaar.
Fijn inderdaad dat je deze kabel al hebt, anders zou ik je deze kabel adviseren (goede kwaliteit en nog stukje flexibeler dan de Amazon kabel)
Bij het nieuwe internet abonnement ontvang ik de Zyxel EX5600-T. Voorlopig ben ik van plan 1 en misschien later 2 wireless AP te gebruiken. Er zullen uiteindelijk 5 misschien 6 ethernet kabels door de loze leidingen gaan. Voorlopig 2-3 die echt noodzakelijk zijn.

Voor de leidingen waar een enkele ethernet kabel met mogelijk PoE+ op komt kan ik een enkelvoudige versie nemen.
Heb je deze al aangeschaft? Zo ja, je bent opgelicht :+
Beter bestel je deze doosjes van Rutenbeck

Heb het al eens eerder ergens in een post hier beschreven, maar Rutenbeck is de fabrikant voor die doosjes voor alle grote merken (BJ, Gira, Jung, Berker, Peha), deze partijen plakken er alleen hun eigen labeltje op (of alleen het doosje) en verkopen de doosjes voor de dubbele prijs.

Ten tweede, je besteld Cat6A doosjes, terwijl je Cat6 kabel gebruikt, weet niet exact wat de prijsverschillen zijn voor de doosjes, maar anders overbodig om (flink) extra te betalen voor Cat6A
Het wordt een simpel enkelvoudig netwerkje met weinig gelijktijdige clients
1 kabel naar de zolder voor de vaste verbinding van de PC.
1 kabel naar de zolder voor de AP, andere kant van de kamer.
2 kabels naar de woonkamer voor de AP en TV.
Als je toch al kabel gaat trekken voor een vast punt, altijd 2 kabels trekken zou ik je als advies geven, tenzij je er dus een Accespoint (AP) plaatst, want dan kan je weinig gebruik maken meestal van de 2e kabel.
Njah dit is BS... het gaat er alleen om dat je goede kwaliteit 100% koperen kabel gebruikt, SFTP bemoeilijkt het je alleen maar en is eigenlijk alleen van toepassing in bedrijfs-situaties
Vraagstukken waar ik zelf nog mee zit of items die ik nodig heb
[list]
• Ik zoek nog een goede kwaliteit Cat6 patch paneeltje voor in de meterkast, of misschien moet ik voor een wandopbouwdoos gaan?
• Is er een handige manier om PoE+ op de 2-3 verbindingen te krijgen zonder een te gecompliceerde hardware setup?
• Mogelijk is de TP-Link TL-SG105PE een redelijke managed switch voor dit doel?
• In de uitmuntende review van de Ubiquiti UniFi wordt er de tip gegeven om fieldconnectors te gebruiken voor de AP aansluiting, maar dit deel snap ik nog niet helemaal
Kan je inderdaad gebruiken, maar gewone RJ45 connectoren zijn ook prima hoor die geschikt zijn voor solid utp.
• Het lijkt mij handig om bij het eerste aanleggen van de stugge kabels deze wat extra slack te geven bij de meterkast. Mocht het afmonteren opnieuw moeten gebeuren.
Altijd verstandig, en zeker als je weinig tot geen ervaring hebt met montage.. zo heb je iig nog wat ruimte om wat mis te doen.
• Het doormeten van de bekabeling lijkt me wel zo handig. Zijn er goedkopere maar toch doeltreffende testers? Misschien beter iets huren?
Simpelste: 1 of 2 (kant en klare) geteste kabels die direct een Gbit verbinding opzetten als je de kabel in je switch/router drukt en in je laptop met Gbit poort.
Beide kabeltjes getest en goed >> de nieuw aangelegde kabel ertussen en kijken of je direct weer Gbit verbinding krijgt, zo ja: verbinding goedgekeurd, zo nee je aansluitingen als eerste controleren en evt. vernieuwen.
• Waarschijnlijk wil ik met een jaar de elektra laten doormeten of misschien een nieuwe stoppenkast laten plaatsen en wat nieuwe groepen toevoegen. De opstelling moet voor nu dus nog niet te permanent worden dat het in de weg zit. Misschien geeft dit ook een kans voor een opstelling met rack montage? Of zoiets bestaat weet ik niet
[/list]

Router 2.5GbE LAN -> Patch paneel -> wcd -> PC
Router 1GbE LAN -> PoE Switch -> Patch Paneel -> wcd -> APs
Router 1GbE LAN -> Patch Paneel

Ik zal ongetwijfeld wat beginnersfouten maken hier dus feedback of suggesties zijn welkom.
Niet bang wezen om fouten te maken, maar probeer het overzicht voor jezelf te behouden, kabels labelen zodat je weet wat welke kabel is (en waar deze uitkomt).
Tevens als je dit straks in een patchpaneel drukt met vaste aansluiting (geen keystones dus) direct de kabels refereren aan het poortnummer zodat je dat voor jezelf ook duidelijk hebt en niet alle tig-poortjes bij langs moet om net op zolder je verbinding actief te patchen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Annuk schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 19:05:
[...]

Fijn inderdaad dat je deze kabel al hebt, anders zou ik je deze kabel adviseren (goede kwaliteit en nog stukje flexibeler dan de Amazon kabel)
In combinatie met het advies van dubbele kabel / aansluiting. Bespaar je nog meer moeite en koop meteen de Belden twin kabel. Dan hoef je maar 1 kabel te trekken / af te rollen / ... en heb je toch twee "draden".
[...]

Beter bestel je deze doosjes van Rutenbeck

Heb het al eens eerder ergens in een post hier beschreven, maar Rutenbeck is de fabrikant voor die doosjes voor alle grote merken (BJ, Gira, Jung, Berker, Peha), deze partijen plakken er alleen hun eigen labeltje op (of alleen het doosje) en verkopen de doosjes voor de dubbele prijs.

Ten tweede, je besteld Cat6A doosjes, terwijl je Cat6 kabel gebruikt, weet niet exact wat de prijsverschillen zijn voor de doosjes, maar anders overbodig om (flink) extra te betalen voor Cat6A
Volgens mij is dat doosje ook 6A. Ik meen dat er ook een echte 6 variant is, maar die is volledig van plastic. Ik meende dat deze Rutenbeck doosjes bij de Hornbach noch goedkoper waren (maar kosten 15 zag ik nu) en daar staan ze in de webshop als 6 en op de productafbeelding staat 6A er op "gestempeld". Dus of er zijn twee verschillende varianten die niet te onderscheiden zijn en (web)shop(s) verwisselen ze in hoe ze verkopen. Of het is hetzelfde product en (web)shop(s) labelen verschillend. Naar mijn idee is het in ieder geval het laatste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
RobertMe schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:18:
Volgens mij is dat doosje ook 6A. Ik meen dat er ook een echte 6 variant is, maar die is volledig van plastic.
Gelinkte doosje is CAT6 (zonder A).

CAT6 Unshielded
CAT6 Shielded
CAT6A Shielded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Die unshielded was het dan wat ik als alternatief kende. Ben ik wel benieuwd wat effectief het verschil is tussen de 6 & 6A (shielded varianten, duh).

But then again, hetzelfde geldt voor patchpanelen. Daar zie je ook geen verschil in tussen 6 & 6A naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Als je een flink aantal van die dingen nodig hebt, ik ben onderstaande ook een aantal keren tegengekomen op Tweakers.

https://profipatch.com/ne...9003-anschluss-oben-unten
https://profipatch.com/ne...chluss-oben-unten-5er-set

Zouden ook gewoon met regulier schakelmateriaal moeten werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nero355

nero355

Als je nieuw bent in de wondere wereld van netwerken dan kan een systeen zoals UniFi van Ubiquiti misschien weleens de verkeerde keuze zijn dus hou daar rekening mee! ;)

Een 6 Pro lijkt me ook redelijk overkill voor de meeste thuisgebruikers, tenzij je elk weekend een flink feestje geeft of lekker met de hele buurt gaat BBQ'en :+
Dit :
Of dit :
In combinatie met het advies van dubbele kabel / aansluiting. Bespaar je nog meer moeite en koop meteen de Belden twin kabel. Dan hoef je maar 1 kabel te trekken / af te rollen / ... en heb je toch twee "draden".
Zijn de veel betere opties inderdaad! ;)
Kijk eens naar LogiLink doosjes : Veel goedkoper en veel mooier wat mij betreft! :Y)
Soru schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:12:
Niet teveel waarde hechten aan dat soort Reviews zou ik zeggen! ;)

In dit topic vind je veel nuttigere en correcte informatie door gewoon de Search bovenaan erbij te pakken en bespaar je zo te zien ook aardig wat geld in dit geval :Y) d:)b :P
Ik zoek nog een goede kwaliteit Cat6 patch paneeltje voor in de meterkast, of misschien moet ik voor een wandopbouwdoos gaan?
Die waren op een gegeven moment al voor € 15 tekoop als je 12 poorten nodig had, maar zijn ondertussen helaas richting de € 30 gegaan... :/
Is er een handige manier om PoE+ op de 2-3 verbindingen te krijgen zonder een te gecompliceerde hardware setup?

Mogelijk is de TP-Link TL-SG105PE een redelijke managed switch voor dit doel?
Als je UniFi wilt dan neem je ook het liefst hun Switches zodat je alles makkelijker ingesteld krijgt qua VLAN's en dergelijken ;)

Als je toch TP-Link wilt dan kan je beter voor deze gaan met 3 poorten extra : uitvoering: TP-Link TL-SG108PE
Kost je maar € 10 meer! :*)
In de uitmuntende review van de Ubiquiti UniFi wordt er de tip gegeven om fieldconnectors te gebruiken voor de AP aansluiting, maar dit deel snap ik nog niet helemaal
Koop gewoon CAT6 connectoren die je ook op Stugge UTP kan monteren = KLAAR!!! :Y)
Het doormeten van de bekabeling lijkt me wel zo handig. Zijn er goedkopere maar toch doeltreffende testers? Misschien beter iets huren?
De simpele modellen kosten € 10 of zo en de uitgebreidere modellen al gauw € 500 dus ik zou het bij de goedkope modellen houden! :)
Eigenlijk ging het al fout door al het bovenstaande niet gewoon in dit topic op te zoeken, but hey... #Hash&RehashGenerationFTW!!! _O- :+
Soru schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:43:

https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=in+wall d:)b

Plafond UFO's zijn IMHO ondertussen echt nergens voor nodig! ;)
John245 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:05:
Omdat er ook werkplekken zijn met Thin Clients of Workstations of Dockingstations gewoon! :P
John245 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:10:

Ik ken kantoren met meer dan 1000 laptops en die hebben echt geen kabels.
Je moet alleen wel zorgen dat je infrastructuur op orde is.
Ik ben blij voor je, maar zoveel kantoren zoveel wensen en zo... ;)
_O- :+
Ik vind de LogiLink modellen heel eerlijk gezegd de enigen die ik ook een beetje mooi kan noemen in tegenstelling tot zo'n beetje alle concurrenten! :)
Njah dit is BS... het gaat er alleen om dat je goede kwaliteit 100% koperen kabel gebruikt, SFTP bemoeilijkt het je alleen maar en is eigenlijk alleen van toepassing in bedrijfs-situaties
SFTP verkeerd afmonteren is zelfs kans maken op allerlei grounding issues en sommige netwerkapparatuur heeft er zelfs problemen mee !! :| :/
Ik meende dat deze Rutenbeck doosjes bij de Hornbach noch goedkoper waren (maar kosten 15 zag ik nu) en daar staan ze in de webshop als 6 en op de productafbeelding staat 6A er op "gestempeld".
€ 15 is niks vergeleken met de webshops die richting de € 29,95 per stuk gaan voor die dingen! :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:56:

[...]

Ik vind de LogiLink modellen heel eerlijk gezegd de enigen die ik ook een beetje mooi kan noemen in tegenstelling tot zo'n beetje alle concurrenten! :)
Die logilink doosjes zijn indd redelijk mooi universeel, maar als je de Rutenbeck doosjes pakt die kunnen ook mooi afgewerkt worden met de bijpassende plaatjes van je schakelmateriaal oftewel evt dus ook in de juiste kleur ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trilliwilli
Yep hier de Rutenbeck met Berker S1 afgewerkt.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat de Rutenbeck van de Hornbach: https://www.hornbach.nl/p...rj45-cat6-dubbel/8505356/
een Cat6A uitvoering is, en dat is de enige die ze zelf ook op de site hebben staan: https://www.rutenbeck.de/...t/uae-cat.6a-iso-8-8-up-0

Enkel en dubbel is wel een optie. Ze zijn geschikt voor AWG26-AWG22, dus een AWG23 Cat6 kabel kan daar prima op gemonteerd worden. Heb hier in huis Cat5e kabel erop zitten, zolang de dikte van de ader binnen de specificatie valt en het massief is kan het gemonteerd worden. Zijn ook niet meer als twee lipjes waar je de kabel tussen drukt, het is geen hogere wiskunde.

Kijk bij de TP-Link switches goed uit welke versie je koopt, ik dacht een POE+ switch te hebben, maar dat bleek achteraf de oudere versie 2 te zijn die dat niet had (POE). TP-Link gebruikt voor de verschillende versies hetzelfde EAN nummer, de opgave van een webshop kan dus ook niet altijd kloppen, de versie staat op het etiket. Ik zat ruim buiten de zichtperiode, anders had ik ze teruggestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Annuk schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 06:20:
Die logilink doosjes zijn indd redelijk mooi universeel, maar als je de Rutenbeck doosjes pakt die kunnen ook mooi afgewerkt worden met de bijpassende plaatjes van je schakelmateriaal oftewel evt dus ook in de juiste kleur ;)
Het probleem daarmee is alleen dat er in 9 van de 10 gevallen een lelijke schroef te zien is boven de UTP poortjes! :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soru
Ontzettend bedankt voor alle uitvoerige feedback @Annuk @RobertMe @nero355 :) Ik ga het de komende tijd rustig doornemen en kijken hoe ik mijn plannen kan reviseren.
Gelukkig heb ik maar 1 wanddoosje gekocht dus ik kan voor de rest voor Rutenbeck gaan.

Het selecteren van een betrouwbare en goed presterende AP valt me nog tegen. Uiteindelijk hebben we het over max 10 devices op het netwerk waarvan maar een kleine hoeveelheid tegelijk veel verkeer hebben. Zodra ik weer tijd heb zal ik ook het topic wat verder doorbladeren om te kijken wat voor APs er vaker aangeraden worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trilliwilli
@Soru Grandstream met ingebouwde controller. Vind ik erg interessant ook voor mijn situatie.
Is redelijk wat goede info op YT over te vinden en prijstechnisch ook nog scherp.

Is hier op het forum niet super veel over te vinden maar er staan meerdere AP’s in de pricewatch.
GWN7660 is degene die ik op het oog heb: uitvoering: Grandstream Networks GWN7660 Wi-Fi 6 Access Point
Wifi6 en geschikt voor wand en plafondmontage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355

nero355

Soru schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:38:
Ontzettend bedankt voor alle uitvoerige feedback @Annuk @RobertMe @nero355 :) Ik ga het de komende tijd rustig doornemen en kijken hoe ik mijn plannen kan reviseren.
Gelukkig heb ik maar 1 wanddoosje gekocht dus ik kan voor de rest voor Rutenbeck gaan.
d:)b
Het selecteren van een betrouwbare en goed presterende AP valt me nog tegen. Uiteindelijk hebben we het over max 10 devices op het netwerk waarvan maar een kleine hoeveelheid tegelijk veel verkeer hebben. Zodra ik weer tijd heb zal ik ook het topic wat verder doorbladeren om te kijken wat voor APs er vaker aangeraden worden.
Trilliwilli schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:10:
@Soru
Grandstream met ingebouwde controller. Vind ik erg interessant ook voor mijn situatie.
Is redelijk wat goede info op YT over te vinden en prijstechnisch ook nog scherp.

Is hier op het forum niet super veel over te vinden maar er staan meerdere AP’s in de pricewatch.
GWN7660 is degene die ik op het oog heb: Grandstream Networks GWN7660 Wi-Fi 6 Access Point
UFO Schotels zijn IMHO niet meer interessant voor thuisgebruik sinds de komst van (In) Wall modellen en Grandstream lijkt die ook te hebben : Grandstream Networks GWN7624 d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
In-wall is in mijn geval minder handig. Jaren 70 huis dat ook bewoond wordt. Ik wilde een schotel in het trappenhuis ophangen ter hoogte van de eerste en de zolderetage. Kan daar op een minder mooie maar haalbare manier een kabel krijgen, outlets in de muur met ethernet kabels is een onhaalbaar scenario.

Maar een in-wall per kamer is denk ik wel de mooiste oplossing. Grandstream heeft een goed assortiment en ze kunnen door elkaar heen gebruikt worden op dezelfde controller.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:56:
[...]

https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=in+wall d:)b

Plafond UFO's zijn IMHO ondertussen echt nergens voor nodig! ;)
Andersom dan? Dan kun je er ook nog leuke dingen mee doen :P
My Unifi U6-AP-Pro Flying Saucer
_/-\o_ (klik pic voor meer pics)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:14
Trilliwilli schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 15:22:
In-wall is in mijn geval minder handig. Jaren 70 huis dat ook bewoond wordt. Ik wilde een schotel in het trappenhuis ophangen ter hoogte van de eerste en de zolderetage. Kan daar op een minder mooie maar haalbare manier een kabel krijgen, outlets in de muur met ethernet kabels is een onhaalbaar scenario.

Maar een in-wall per kamer is denk ik wel de mooiste oplossing. Grandstream heeft een goed assortiment en ze kunnen door elkaar heen gebruikt worden op dezelfde controller.
Grote kans dat je per verdieping maar 1 in-wall nodig hebt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:30
Trilliwilli schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:10:
@Soru Grandstream met ingebouwde controller. Vind ik erg interessant ook voor mijn situatie.

GWN7660 is degene die ik op het oog heb: uitvoering: Grandstream Networks GWN7660 Wi-Fi 6 Access Point
Ik heb sinds twee maanden ook een grandstream GWN7660 AP en ben er erg tevreden van. Er zit standaard geen PoE injector bij, ik heb zelf eentje van ubiquiti er bij gekocht: uitvoering: Ubiquiti Gigabit PoE injector, 48V/0.5A (beide gekocht bij dectdirect, daar zijn de grandstream producten goed beschikbaar). Ik gebruik de AP niet intensief, maar hij heeft wel voldoende kracht om over 90m² (en in verschillende ruimtes) 300Mbps te halen. Hierbij staat de AP gewoon in een kleine berging (niet optimaal opgehangen dus). Direct naast de AP haal ik 550Mbps. De 802.11ax verbinding heb ik nog niet kunnen testen, omdat ik geen geschikte client heb :+. Ik heb de AP nog nooit moeten herstarten om iets op te lossen, verbindingen zijn altijd stabiel. Bij installeren heb ik een firmware update gedaan (hiervoor moet je wel zelf de correcte URL instellen) en heb ondertussen nog één keer een update gekregen. Admin panel ziet er simpel uit, maar wel genoeg opties om te configureren (VLANs, guest wifi, throughput limiten, rough ap etc) en ook stabiel (geen fout meldingen of niet werkende knoppen).

Vijf jaar geleden zou ik een ubiquiti hebben gekocht, nu lijkt deze Grandstream de ideale vervanger te zijn.

Er is onlangs nog een nieuw AP merk ontstaan, met ex Ubiquiti werknemers: https://www.alta.inc/access-points , maar de self-hosted controller lijkt weer iets dat ze achteraf "misschien" gaan ondersteunen (YouTube: Can The Alta AP6 PRO Access Points Compete With Ubiquiti UniFi?) en het lijkt ook allemaal fancy en speciaal te moeten zijn waarbij het bij grandstream meer een enterprise ervaring geeft. Zo hebben ze bv. DPI op hun APs (of misschien gebeurt de processing op hun cloud..), in mijn ogen heeft DPI op een AP weinig zijn, als je dat wilt moet dat in een firewall gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trilliwilli
@LEDfan Wat jij beschrijft over de Grandstream AP’s is precies wat mij zo interessant lijkt om die dingen op te hangen. Simpel, betaalbaar maar wel ruimte naar boven als je meer wensen hebt met instellingen. Goed om te lezen dat jij er zo enthousiast over bent.

Dat de PoE injector er niet bij zit vind ik niet zo’n probleem. Uit oogpunt van duurzaamheid koop ik liever een kaal product en kies daar de accessoires bij die ik nodig heb, of die ik al in bezit heb en weer kan gebruiken. Er verdwijnt zo langzamerhand teveel rotzooi in de la terwijl je dan toch weer wat anders erbij nodig hebt. Ik heb bovendien een switch met PoE, dus de AP krijgt de voeding hier al door en heb ik de injector helemaal niet nodig.

Die AP’s van Alta Labs zien er ook wel interessant uit, mits daar een lokale controller op kan draaien. Voor een cloudcontroller vind ik de reeks van Aruba Instant On ook interessant en betaalbaar, maar geef de voorkeur aan een lokaal management.
Cisco heeft met de Small Business lijn ook een oplossing met lokale controller, maar die hebben slechts één AP die alleen voor plafond geschikt is. Niet veel keus dus en ik weet niet hoe vriendelijk de webinterface is. Die AP heeft ook last van lange boot-tijden, daar wordt veel over geklaagd. Dat is deze: uitvoering: Cisco CBW150AX-E-EU

Ik ben aan het kijken hoe ik een kabel boven ga krijgen voor een AP en dan maar eens wat gaan installeren. Resultaat kan ik hier dan weer plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
aangezien ik al de lelijkste pc heb.
https://gathering.tweaker...message/71586314#71586314

hier ook even mijn netwerk kast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CS-pAN1bkkevK5vVk8rDPrQ4sOU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k9JmjJMztnkCwaxxiSCa8ye5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWOARbmntzH86KhR5iN272f6spU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdD1Y7Gsn7K1zKM3bWA2YDdT.jpg?f=fotoalbum_large

udmpro
patchpaneeltje
uws 24
oude dell laptop met home assistant.

aangesloten:

12x camera
3x ap
2 antennes 1x60Ghz 1x5Ghz (modem en fiberlijn liggen op 1200 meter in een ander pand
1x omvormer
1x desktop
2x tv
en misschien nog wat spul dat ik ben vergeten.

Alle kabels komen van buiten, gaan onder de grond naar gebouwen rondom (2de huisje, zwembadhuis, electra toren)
En daarnaast is er ongeveer 400 meter in de buitengevel gefreesd om de kabels rond het huis van a naar b te krijgen.

overtollige testkabels weghalen
solidkoper patch kabels vervangen voor flex.
stekkertjes van solid kabel afhalen en met een patch kabel werken ( gaat nooit gebeuren, maar anders krijg ik die kritiek weer :))

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
jack zomer schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:27:
aangezien ik al de lelijkste pc heb.
https://gathering.tweaker...message/71586314#71586314

hier ook even mijn netwerk kast.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

overtollige testkabels weghalen
solidkoper patch kabels vervangen voor flex.
stekkertjes van solid kabel afhalen en met een patch kabel werken ( gaat nooit gebeuren, maar anders krijg ik die kritiek weer :))
En vergeet niet de tyraps te vervangen voor klittenband :P
Pagina: 1 ... 106 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2