Je kunt ook gewoon (mits je goede trekveer met binnenveer hebt) de trekdraad eruit trekken en dan de trekveer erin duwen.. dan kan je naar gelang vanuit de meterkast naar de kamer trekken of andersom.
Soru schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:30:
Binnenkort stap ik over naar een 1Gbs up/down internetverbinding dus wordt het echt tijd om het thuisnetwerk netter op te stellen. Ik ben zelf totaal niet ervaren met het aanleggen van netwerken.
De grootste hardware verandering is dat ik gebruik wil gaan maken van PoE+ voor een aantal nieuwe WiFi access points. Waarschijnlijk de
Ubiquiti UniFi 6 Pro. Om te beginnen is 1 voldoende.
Ik heb nog niet eerder gebruikgemaakt van PoE maar zo te lezen heb ik wel de juiste solide Cat6 kabel voor de loze leidingen.
Amazon Basics 23AWG, solide koperen kern. Helaas voor andere tweakers al zeker een jaar niet meer beschikbaar.
Fijn inderdaad dat je deze kabel al hebt, anders zou ik je
deze kabel adviseren (goede kwaliteit en nog stukje flexibeler dan de Amazon kabel)
Bij het nieuwe internet abonnement ontvang ik de
Zyxel EX5600-T. Voorlopig ben ik van plan 1 en misschien later 2 wireless AP te gebruiken. Er zullen uiteindelijk 5 misschien 6 ethernet kabels door de loze leidingen gaan. Voorlopig 2-3 die echt noodzakelijk zijn.
Ik heb de volgende
netwerk contactdoos.
Voor de leidingen waar een enkele ethernet kabel met mogelijk PoE+ op komt kan ik een enkelvoudige versie nemen.
Heb je deze al aangeschaft? Zo ja, je bent opgelicht
Beter bestel je
deze doosjes van Rutenbeck
Heb het al eens eerder ergens in een post hier beschreven, maar Rutenbeck is de fabrikant voor die doosjes voor alle grote merken (BJ, Gira, Jung, Berker, Peha), deze partijen plakken er alleen hun eigen labeltje op (of alleen het doosje) en verkopen de doosjes voor de dubbele prijs.
Ten tweede, je besteld Cat6A doosjes, terwijl je Cat6 kabel gebruikt, weet niet exact wat de prijsverschillen zijn voor de doosjes, maar anders overbodig om (flink) extra te betalen voor Cat6A
Het wordt een simpel enkelvoudig netwerkje met weinig gelijktijdige clients
1 kabel naar de zolder voor de vaste verbinding van de PC.
1 kabel naar de zolder voor de AP, andere kant van de kamer.
2 kabels naar de woonkamer voor de AP en TV.
Als je toch al kabel gaat trekken voor een vast punt, altijd 2 kabels trekken zou ik je als advies geven, tenzij je er dus een Accespoint (AP) plaatst, want dan kan je weinig gebruik maken meestal van de 2e kabel.
Als ik de informatie goed begrepen heb:
De solide kern Cat6 Ethernet kabel die ik heb is unshielded. Als ik binnen dezelfde leiding PoE wil gebruiken dan mag ik hier slechts 1 kabel in worden gelegd, anders SFTP gebruiken.
Njah dit is BS... het gaat er alleen om dat je goede kwaliteit 100% koperen kabel gebruikt, SFTP bemoeilijkt het je alleen maar en is eigenlijk alleen van toepassing in bedrijfs-situaties
Vraagstukken waar ik zelf nog mee zit of items die ik nodig heb
[list]
• Ik zoek nog een goede kwaliteit Cat6 patch paneeltje voor in de meterkast, of misschien moet ik voor een wandopbouwdoos gaan?
• Is er een handige manier om PoE+ op de 2-3 verbindingen te krijgen zonder een te gecompliceerde hardware setup?
• Mogelijk is de
TP-Link TL-SG105PE een redelijke managed switch voor dit doel?
• In de
uitmuntende review van de Ubiquiti UniFi wordt er de tip gegeven om
fieldconnectors te gebruiken voor de AP aansluiting, maar dit deel snap ik nog niet helemaal
Kan je inderdaad gebruiken, maar gewone RJ45 connectoren zijn ook prima hoor die geschikt zijn voor solid utp.
• Het lijkt mij handig om bij het eerste aanleggen van de stugge kabels deze wat extra slack te geven bij de meterkast. Mocht het afmonteren opnieuw moeten gebeuren.
Altijd verstandig, en zeker als je weinig tot geen ervaring hebt met montage.. zo heb je iig nog wat ruimte om wat mis te doen.
• Het doormeten van de bekabeling lijkt me wel zo handig. Zijn er goedkopere maar toch doeltreffende testers? Misschien beter iets huren?
Simpelste: 1 of 2 (kant en klare) geteste kabels die direct een Gbit verbinding opzetten als je de kabel in je switch/router drukt en in je laptop met Gbit poort.
Beide kabeltjes getest en goed >> de nieuw aangelegde kabel ertussen en kijken of je direct weer Gbit verbinding krijgt, zo ja: verbinding goedgekeurd, zo nee je aansluitingen als eerste controleren en evt. vernieuwen.
• Waarschijnlijk wil ik met een jaar de elektra laten doormeten of misschien een nieuwe stoppenkast laten plaatsen en wat nieuwe groepen toevoegen. De opstelling moet voor nu dus nog niet te permanent worden dat het in de weg zit. Misschien geeft dit ook een kans voor een opstelling met rack montage? Of zoiets bestaat weet ik niet
[/list]
Router 2.5GbE LAN -> Patch paneel -> wcd -> PC
Router 1GbE LAN -> PoE Switch -> Patch Paneel -> wcd -> APs
Router 1GbE LAN -> Patch Paneel
Ik zal ongetwijfeld wat beginnersfouten maken hier dus feedback of suggesties zijn welkom.
Niet bang wezen om fouten te maken, maar probeer het overzicht voor jezelf te behouden, kabels labelen zodat je weet wat welke kabel is (en waar deze uitkomt).
Tevens als je dit straks in een patchpaneel drukt met vaste aansluiting (geen keystones dus) direct de kabels refereren aan het poortnummer zodat je dat voor jezelf ook duidelijk hebt en niet alle tig-poortjes bij langs moet om net op zolder je verbinding actief te patchen.