The problem with communication is the illusion it has taken place.
ik meld mij ook maar eens in dit topic en heb meteen een vraag.
Momenteel heb ik een 19' patchkast in de meterkast waar ik mijn netwerk spullen in heb weggewerkt
oa patchpaneel, unifi usg pro, managed switch, ziggo router, intel nuc en NAS.
Aangezien ik maar beperkte ruimte heb (diepte) had ik in het verleden al moeite om een geschikte patchkast te vinden wat uiteindelijk wel gelukt is.
Nu heb ik echter een UDM-SE gekocht zonder erbij stil te staan dat deze wellicht dieper zou zijn.. en 3x raden.. hij past qua diepte niet in de patchkast.
Nu heb ik 3 opties:
- UDM-SE retour sturen (eigenlijk geen logische optie)
- huidige patchkast ontmantelen en met plankjes gaan werken om alles kwijt te kunnen
- een patchkast in de garage plaatsen en enkel patchpaneel in meterkast laten en vanuit de garage met patchkabels naar de meterkast doorvoeren om de boel aan te sluiten
De garage bevindt zich direct achter de meterkast, maar zoals jullie je wellicht kunnen voorstellen moet ik dan een gat gaan maken. Nu twijfel ik of dit qua veiligheid (bijv. brandgevaar) mag. Is er iemand hie die daar ervaring mee heeft en aan kan geven of dit is toegestaan?
ben benieuwd naar jullie kijk hierop
Ik kan een bedrijf noemen die jou afschiet als ze deze tiewrap constructie zien.jack zomer schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 20:22:
[...]
ja eigenlijk wel.
er kwam telkens een kabeltje bij, en dus weer een tyripje.
ik vind het wel wat hebben, misschien doe ik er niks aan... (net als rj45 op solid kabel)
Ook voor thuissituaties zijn tiewraps aan UTP kabels not done.
Gebruik velcro, klitteband dus. Ook veel makkelijker aan te brengen en los te maken indien gewenst.
Maar het kan erger, voordat ik alles heb ingefreesd in de buitengevel
Hingen er 10 utp kabels aan tyrips aan de gevel... Die tijdelijke oplossing is na 2 jaar opgelost.
De tyrips hier zullen het niet zo lang uithouden denk ik... Eind 2023.
Voor zover ik weet worden er geen specifieke eisen voor brandveiligheid gesteld aan meterkasten in woonhuizen. De blanke multiplexplaten die vaak gebruikt worden zijn ook niet echt brandveilig te noemen.K0ENH schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 20:50:
Hallo medetweakers,
ik meld mij ook maar eens in dit topic en heb meteen een vraag.
Momenteel heb ik een 19' patchkast in de meterkast waar ik mijn netwerk spullen in heb weggewerkt
oa patchpaneel, unifi usg pro, managed switch, ziggo router, intel nuc en NAS.
Aangezien ik maar beperkte ruimte heb (diepte) had ik in het verleden al moeite om een geschikte patchkast te vinden wat uiteindelijk wel gelukt is.
Nu heb ik echter een UDM-SE gekocht zonder erbij stil te staan dat deze wellicht dieper zou zijn.. en 3x raden.. hij past qua diepte niet in de patchkast.
Nu heb ik 3 opties:
- UDM-SE retour sturen (eigenlijk geen logische optie)
- huidige patchkast ontmantelen en met plankjes gaan werken om alles kwijt te kunnen
- een patchkast in de garage plaatsen en enkel patchpaneel in meterkast laten en vanuit de garage met patchkabels naar de meterkast doorvoeren om de boel aan te sluiten
De garage bevindt zich direct achter de meterkast, maar zoals jullie je wellicht kunnen voorstellen moet ik dan een gat gaan maken. Nu twijfel ik of dit qua veiligheid (bijv. brandgevaar) mag. Is er iemand hie die daar ervaring mee heeft en aan kan geven of dit is toegestaan?
ben benieuwd naar jullie kijk hierop
Ventilatie is alleen noodzakelijk bij een aanwezige gasmeter maar aan de roosters worden ook geen eisen gesteld, bijvoorbeeld dat ze dicht moeten schuimen bij brand.
Het gat zal eerder invloed hebben op kou uit de garage vandaan de meterkast in, maar kan je met wol of PUR natuurlijk weer dichtmaken.
De keus voor welke optie is volgens mij meer wat je zelf het beste lijkt, behalve de terugstuuroptie dan. Waarom een NAS altijd in de meterkast moet snap ik sowieso niet, wanneer je een kabel naar een betere geschikte ruimte heb (zolder, kantoor) zou ik die niet in de meterkast willen hebben (en dat zeg ik terwijl die bij mij daar ook staat, simpelweg omdat ik geen netwerkkabels in huis heb, zodra die er liggen is die weg daar).
Maar kun je de switch niet verticaal hangen? Dan maakt de diepte niet meer uit. Voorbeelden zat hier. Wellicht helpt een foto van jou huidige situatie.
Met vriendelijke groet, William
Er is zeker wel bestaansrecht voor tiewraps voor kabelmanagement. Voor permanente plaatsing van kabels op onze schepen kiezen we altijd voor tiewraps omdat dit minder makkelijk los zal raken door bewegingen van het schip. En ook op de veerboot in mijn woon-werk route liggen alle kabels met tiewraps vast in de goten onder het plafond (voor zover in het zicht als passagier, verder kan ik niet beoordelen).EverLast2002 schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:07:
[...]
Ik kan een bedrijf noemen die jou afschiet als ze deze tiewrap constructie zien.
Ook voor thuissituaties zijn tiewraps aan UTP kabels not done.
Gebruik velcro, klitteband dus. Ook veel makkelijker aan te brengen en los te maken indien gewenst.
Zelf prefereer ik overigens als het even kan (flexibele) kabelgoten of bedradingskokers
Het prettige van een bedradingskoker is dat je kabels over het algemeen nog wat extra worden beschermd tegen muizen en andere knaagdieren.Eupeodes schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 07:31:
[...]
Er is zeker wel bestaansrecht voor tiewraps voor kabelmanagement. Voor permanente plaatsing van kabels op onze schepen kiezen we altijd voor tiewraps omdat dit minder makkelijk los zal raken door bewegingen van het schip. En ook op de veerboot in mijn woon-werk route liggen alle kabels met tiewraps vast in de goten onder het plafond (voor zover in het zicht als passagier, verder kan ik niet beoordelen).
Zelf prefereer ik overigens als het even kan (flexibele) kabelgoten of bedradingskokers
Vaste kabels, met vaste kern, zet je vast met tiewraps. Patchkabels, soepel, bundel je met klittenband.
Navraag leert dat ik ivm brandveiligheid toch zou moeten gaan werken met een brandwerend manchet ivm de open buis doorvoer die ik voor ogen had..Trilliwilli schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 22:24:
[...]
Voor zover ik weet worden er geen specifieke eisen voor brandveiligheid gesteld aan meterkasten in woonhuizen. De blanke multiplexplaten die vaak gebruikt worden zijn ook niet echt brandveilig te noemen.
Ventilatie is alleen noodzakelijk bij een aanwezige gasmeter maar aan de roosters worden ook geen eisen gesteld, bijvoorbeeld dat ze dicht moeten schuimen bij brand.
Het gat zal eerder invloed hebben op kou uit de garage vandaan de meterkast in, maar kan je met wol of PUR natuurlijk weer dichtmaken.
De keus voor welke optie is volgens mij meer wat je zelf het beste lijkt, behalve de terugstuuroptie dan. Waarom een NAS altijd in de meterkast moet snap ik sowieso niet, wanneer je een kabel naar een betere geschikte ruimte heb (zolder, kantoor) zou ik die niet in de meterkast willen hebben (en dat zeg ik terwijl die bij mij daar ook staat, simpelweg omdat ik geen netwerkkabels in huis heb, zodra die er liggen is die weg daar).
Maar kun je de switch niet verticaal hangen? Dan maakt de diepte niet meer uit. Voorbeelden zat hier. Wellicht helpt een foto van jou huidige situatie.
Dit is de huidige situatie:
:strip_exif()/f/image/e613lm022XTxOB1DrNnhQ6xl.jpg?f=fotoalbum_large)
na de fotos in dit topic na te struinen kwam ik erachter dat de oplossing van Sand0rf eerder benoemd in dit topic het beste gaat werken.
Er zijn namelijk wandrekken verkrijgbaar welke qua diepte instelbaar zijn.
En aangezien ik maar een max diepte van 35 cm heb in de meterkast kom ik hier wel mee weg.
Ga dit rek nu plaatsen in plaats van de patchkast die ik nu heb: https://www.netwerkkabel....mm-bxdxh.html?q=13W04B40B
bespaard me dan in elk geval de problemen met gaten naar de garage maken en het brandveilig houden
Een stroomkabel en netwerkkabel kunnen gewoon naast elkaar liggen.Trilliwilli schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 07:15:
Bij ons op werk hangen alle docks van de laptops aan een vaste kabel. Dan heb je gewoon gegarandeerd 1Gbps en alleen daarover kunnen we communiceren met de apparatuur (CNC machines), die in een apart Vlan staan, dat gaat over de Wifi niet.
Afgeschermde kabels is noodzakelijk als je meer als 50 meter lengte aan een stuk door goten gaat leggen, zeker als er ook stroomkabels door diezelfde goot lopen. Iets wat in bedrijfssituaties veel voorkomt, met name door de flexibiliteit en de verlaagde plafonds waar deze goten boven zitten.
In een thuissituatie komen deze lengtes zelden voor en ook nooit in een goot met meerdere stroom en netwerkkabels.
FTP kabels thuis is onzin en alleen maar onhandig, ze zijn dikker en stugger en je krijgt er gewoon minder door de buizen heen, daar doe je jezelf dan gewoon tekort.
Een netwerkkabel heeft afscherming nodig zodra je een groot aantal daarvan gaat bundelen. De afscherming voorkomt overspraak tussen netwerkkabels onderling. Een folieafscherming werkt voor hoogfrequente signalen. Stroomkabels 230 V / 400 V zijn laagfrequent en scherm je af met een mantel van gegalvaniseerde staaldraden. Deze kabels kennen we als YMvKas.
Op het moment dat hinder ondervind van het uitstralen van een stroomkabel dan moet je de stroomkabel afschermen, niet de netwerkkabel.
De juiste stroomkabel toch? VD draad mag je sowieso nergens mee combineren? (Ook niet VD draad van meerdere groepen door dezelfde leiding).FrankHe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:39:
[...]
Een stroomkabel en netwerkkabel kunnen gewoon naast elkaar liggen.
Alleen stroomkabel met mantel kun je combineren met andere kabels, omdat het dan dubbel geisoleerde kabel is.
VD draad is draad en dus geen kabel. We praten over kabels.RobertMe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:44:
[...]
De juiste stroomkabel toch? VD draad mag je sowieso nergens mee combineren? (Ook niet VD draad van meerdere groepen door dezelfde leiding).
Alleen stroomkabel met mantel kun je combineren met andere kabels, omdat het dan dubbel geisoleerde kabel is.
Hierboven schreef ik YMvKas. Een netwerkkabel kan prima naast een XMvK of YMvK-kabel liggen.
De WiFi oplossingen van Ubiquiti UniFi vind ik nu juist wel geschikt voor de gemiddelde beginneling. De software is vrij eenvoudig en overzichtelijk. Wat betreft routing en firewall gooit UniFi geen bijzonder hoge ogen.nero355 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 23:56:
[...]
Als je nieuw bent in de wondere wereld van netwerken dan kan een systeen zoals UniFi van Ubiquiti misschien weleens de verkeerde keuze zijn dus hou daar rekening mee!
Een 6 Pro lijkt me ook redelijk overkill voor de meeste thuisgebruikers, tenzij je elk weekend een flink feestje geeft of lekker met de hele buurt gaat BBQ'en
[...]
De UniFi 6 Pro vind ik inderdaad overkill, een UniFi 6 Lite voldoet prima in vrijwel alle gevallen.
Het meest 'shockerende' (groot woord though) vind ik de stoflaag.jack zomer schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 17:27:
aangezien ik al de lelijkste pc heb.
https://gathering.tweaker...message/71586314#71586314
hier ook even mijn netwerk kast.
[Afbeelding]
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Sorry, zal zo even een doekje over de laptop halen.jurroen schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:42:
[...]
Het meest 'shockerende' (groot woord though) vind ik de stoflaag.
Maar je hebt gelijk, stoffige kelder stoffige omgeving. Stof magneet
Ik geloof dat ik dat ook geschreven had. Maar de 5x95mm² kabels die bij ons door de goot gaan zijn echt niet in een AS versie gelegd, de netwerkkabels die daarnaast liggen zijn wel afgeschermd.FrankHe schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 10:39:
[...]
Een stroomkabel en netwerkkabel kunnen gewoon naast elkaar liggen.
Een netwerkkabel heeft afscherming nodig zodra je een groot aantal daarvan gaat bundelen. De afscherming voorkomt overspraak tussen netwerkkabels onderling. Een folieafscherming werkt voor hoogfrequente signalen. Stroomkabels 230 V / 400 V zijn laagfrequent en scherm je af met een mantel van gegalvaniseerde staaldraden. Deze kabels kennen we als YMvKas.
Op het moment dat hinder ondervind van het uitstralen van een stroomkabel dan moet je de stroomkabel afschermen, niet de netwerkkabel.
Maar goed, dat is een bedrijfssituatie, ik had ook geschreven dat het voor thuis niet van toepassing is.
Zijn dat niet toevallig SAS kabels dan? Dat er een koperen aardscherm separaat omheen zit? Werd bij mijn vorige werkgever wel overal toegepast namelijk. Zowel AS als SAS kabel.Trilliwilli schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 13:29:
[...]
Ik geloof dat ik dat ook geschreven had. Maar de 5x95mm² kabels die bij ons door de goot gaan zijn echt niet in een AS versie gelegd, de netwerkkabels die daarnaast liggen zijn wel afgeschermd.
Maar goed, dat is een bedrijfssituatie, ik had ook geschreven dat het voor thuis niet van toepassing is.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Het is jouw feestjejack zomer schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 12:51:
[...]
Sorry, zal zo even een doekje over de laptop halen.
Maar je hebt gelijk, stoffige kelder stoffige omgeving. Stof magneet
Gewoon uit interesse, heb je (of hebben jullie, andere Tweakers) ook gedacht aan de brandveiligheid? Ik heb in mijn homelab zelf een brandmelder en -blusser? Ik heb zelf een flinke CO2 blusser staan in het homelab. Voor de rest in het huis twee kleine poederblussers, maar die zijn funest voor apparatuur.
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Dat weet ik niet zeker, het is al weer een aantal jaar geleden dat de kabels getrokken zijn. Weet wel dat ze kritisch zijn op vervuiling op het net en de CNC machines zijn berucht hierom vanwege de terugdump van de servodrives. De kabels zijn rechtstreeks in de laagspanningsruimte aangesloten waar de hoogspanning binnenkomt, dat bracht een fors kostenplaatje met zich mee omdat ze niet op een tussenkast mochten.Annuk schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 14:02:
[...]
Zijn dat niet toevallig SAS kabels dan? Dat er een koperen aardscherm separaat omheen zit? Werd bij mijn vorige werkgever wel overal toegepast namelijk. Zowel AS als SAS kabel.
Maar dat is buiten de LAN afwerking waar het hier over gaat, zo veel weet ik er ook weer niet van, een buitenfirma heeft het uitgevoerd.
EDIT
Heb de kabel in de goot bekeken en de code opgezocht. Het is een Draka Hultflex XS CCA 5G70mm2.
Geen afscherming (AS of SAS) dus. Deze kabel is gekozen om hem door de bestaande goten heen te krijgen en de CCA brandklasse (niet te verwarren met CCA geleiders).
[ Voor 13% gewijzigd door Trilliwilli op 24-07-2023 12:39 ]
Gaat U/UTP wel samen met een shielded patch panel?
Een afgeschermd patchpanel heeft geen meerwaarde als je geen afgeschermde kabel gebruikt. Maar je kunt het wel gewoon gebruiken.averroes1198 schreef op maandag 24 juli 2023 @ 00:41:
Ik heb Draka UC400 HD U/UTP kabel deze wil ik monteren op een Digitus 8-ports cat6 patchpanel deze is echter geschikt voor FTP.
Gaat U/UTP wel samen met een shielded patch panel?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Mijn switch en modem liggen in de meterkast. Ik wil een UTP kabel naar zolder hebben naar een werkplek daar. Ik woon in een huurhuis dus kan niet overal waar ik wil dikke gaten boren. Via de trap omhoog is niet echt een optie omdat hij dan voluit in het zicht hangt en hij moet dan ook heel raar draaien om de trap heen en in de trap boren.
Nu loopt er boven mijn meterkast een luchtafvoer buis van de WC die helemaal recht omhoog naar zolder loopt. Vanuit daar loopt hij met een flexibele buis naar de mechanische ventilatie. Dus ruim daarvoor kan ik de kabel alweer uit de buis halen.
Dus vroeg ik mij af of ik hier de UTP kabel doorheen kan laten 'hangen' De buizen worden niet schoongemaakt maar mocht dat ineens wel gebeuren dan kan ik altijd de kabel even snel los knippen en eruit trekken. Ik heb al rubberen doorvoer rubbers gevonden waarmee ik het gaatje weer luchtdicht kan maken. Maar ook al zou hij wat lucht trekken door het kleine gaatje dat maakt ook niet uit.
Kan dit? Of zou dit storingen kunnen gaan opwekken ivm de luchstroom of metalen (aluminium?) buizen (+- 20cm rond) of iets dergelijks.
ps: op zolder komt een media server die films moet streamen naar mijn tv beneden dus het moet wel stabiel en snel zijn.
Mijn mening: storing gaat dat niet geven. De buis gaat je kabel juist isoleren. Ventilatie gebeurt met lage druk dus ik verwacht geen problemen met statische ladingen.kaasaanfiets schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:16:
Ik weet niet of ik mijn vraag hier moet stellen maar:
Mijn switch en modem liggen in de meterkast. Ik wil een UTP kabel naar zolder hebben naar een werkplek daar. Ik woon in een huurhuis dus kan niet overal waar ik wil dikke gaten boren. Via de trap omhoog is niet echt een optie omdat hij dan voluit in het zicht hangt en hij moet dan ook heel raar draaien om de trap heen en in de trap boren.
Nu loopt er boven mijn meterkast een luchtafvoer buis van de WC die helemaal recht omhoog naar zolder loopt. Vanuit daar loopt hij met een flexibele buis naar de mechanische ventilatie. Dus ruim daarvoor kan ik de kabel alweer uit de buis halen.
Dus vroeg ik mij af of ik hier de UTP kabel doorheen kan laten 'hangen' De buizen worden niet schoongemaakt maar mocht dat ineens wel gebeuren dan kan ik altijd de kabel even snel los knippen en eruit trekken. Ik heb al rubberen doorvoer rubbers gevonden waarmee ik het gaatje weer luchtdicht kan maken. Maar ook al zou hij wat lucht trekken door het kleine gaatje dat maakt ook niet uit.
Kan dit? Of zou dit storingen kunnen gaan opwekken ivm de luchstroom of metalen (aluminium?) buizen (+- 20cm rond) of iets dergelijks.
ps: op zolder komt een media server die films moet streamen naar mijn tv beneden dus het moet wel stabiel en snel zijn.
Wat wel een “probleem” kan zijn, is dat je kabel de luchtstroom iets beïnvloedt en voor stof opbouw zorgt. Ook als de kabel gewoon los hangt, zal hij heen en weer bungelen. Er is ook een kans dat hij gaat klapperen. Heb je trouwens gecontroleerd of er een terugslagklep in dit stuk van de buis zit? Zo ja, vergeet het dan maar.
Heb je niet toevallig naast de buis ruimte om jouw kabel te steken? Vaak worden de doorvoer gaten iets groter gezaagd dan nodig om een beetje marge te hebben voor montage. Met een UTP kabel heb je maar een halve cm speling nodig. Ik raad aan om eerst in die hoek te zoeken..
Nee ik had al gecheckt of er ruimte was om hem ernaast te steken, maar dat lukt niet. De buis loopt ook door een koof in de douche heen(1e verdieping). Die zit volledig met tegels dicht dus daar kan ik niet bij.Mini-me schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:23:
[...]
Mijn mening: storing gaat dat niet geven. De buis gaat je kabel juist isoleren. Ventilatie gebeurt met lage druk dus ik verwacht geen problemen met statische ladingen.
Wat wel een “probleem” kan zijn, is dat je kabel de luchtstroom iets beïnvloedt en voor stof opbouw zorgt. Ook als de kabel gewoon los hangt, zal hij heen en weer bungelen. Er is ook een kans dat hij gaat klapperen. Heb je trouwens gecontroleerd of er een terugslagklep in dit stuk van de buis zit? Zo ja, vergeet het dan maar.
Heb je niet toevallig naast de buis ruimte om jouw kabel te steken? Vaak worden de doorvoer gaten iets groter gezaagd dan nodig om een beetje marge te hebben voor montage. Met een UTP kabel heb je maar een halve cm speling nodig. Ik raad aan om eerst in die hoek te zoeken..
Ik kan van boven in de buis helemaal naar beneden kijken waar ik hem af zou takken naar de meterkast. Er zit dus niks tussen. Ook de afvoer van de keuken en de douche lopen allemaal door hun eigen buis dus het is echt alleen de WC.
Die koof zal het probleem niet zijn (de ventilatiebuis mag niet omsloten zijn vanwege trillingen) maar als er ook geen marge is op de hoogte waar hij door de vloer gaat, heb je inderdaad weinig opties.kaasaanfiets schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:32:
[...]
Nee ik had al gecheckt of er ruimte was om hem ernaast te steken, maar dat lukt niet. De buis loopt ook door een koof in de douche heen(1e verdieping). Die zit volledig met tegels dicht dus daar kan ik niet bij.
Ik kan van boven in de buis helemaal naar beneden kijken waar ik hem af zou takken naar de meterkast. Er zit dus niks tussen. Ook de afvoer van de keuken en de douche lopen allemaal door hun eigen buis dus het is echt alleen de WC.
Om rammelen van een losse kabel te voorkomen, zou je zelfs kunnen overwegen een pvc buis door de luchtkoker te steken waar de utp door loopt.
Toch blijft de netste manier buiten de ventilatie om. Heb je geen optie om dicht bij die ventilatiebuis een gat te boren door de vloer die ook in de koof uitkomt?
We staan hier op het punt eindelijk een glaslijntje te krijgen. Het is nog wachten op gidion. Een mooie aanleiding om e.e.a. aan te pakken. De oranje markering geeft genoeg plek voor een 6u 19" rack. Probleem is alleen dat ik geen enkele 19 inch apparatuur heb. Alles wat er nu hangt past ook prima in een 10 inch rekje. Is het volgens jullie toch zinvol om over te stappen naar 19?
Mijn huis heeft 10 cat6 aansluitpunten. Wifi dmv 2 Unifi ap lite, een cloudkey+ en een bullet 4 camera.
:strip_exif()/f/image/Jf90e59UTnxPCnGahNpa2xL3.jpg?f=fotoalbum_large)
edit: Woops, van tab vergist
[ Voor 82% gewijzigd door Raven op 28-07-2023 14:12 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik zou zeggen ‘ga lekker voor 19”’. Monteer de kabels die je nu rechtstreeks in de switchen stopt fijn af met keystones in een patchpaneel. Voor toekomst meer uitbreidingen mogelijk.marinusch2 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:37:
Hola,
We staan hier op het punt eindelijk een glaslijntje te krijgen. Het is nog wachten op gidion. Een mooie aanleiding om e.e.a. aan te pakken. De oranje markering geeft genoeg plek voor een 6u 19" rack. Probleem is alleen dat ik geen enkele 19 inch apparatuur heb. Alles wat er nu hangt past ook prima in een 10 inch rekje. Is het volgens jullie toch zinvol om over te stappen naar 19?
Mijn huis heeft 10 cat6 aansluitpunten. Wifi dmv 2 Unifi ap lite, een cloudkey+ en een bullet 4 camera.[Afbeelding]
Ik heb een 10 inch genomen en achteraf is dat veel duurder - 19 inch spul kost zo goed als niets op AliExpress of Amazon maar koop maar eens een 10” legplank.marinusch2 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:37:
Hola,
Mijn huis heeft 10 cat6 aansluitpunten. Wifi dmv 2 Unifi ap lite, een cloudkey+ en een bullet 4 camera.[Afbeelding]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
@marinusch2 bovenstaande dus + je kunt veel meer krijgen aan 19" producten dan aan 10".BCC schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 11:02:
[...]
Ik heb een 10 inch genomen en achteraf is dat veel duurder - 19 inch spul kost zo goed als niets op AliExpress of Amazon maar koop maar eens een 10” legplank.
Ook als je evt nog ergens montage beugels voor zoekt heb je meer kans in 19" dan 10", puur omdat 19" de standaard is.
P.s. let je wel op de diepte die je hebt ook met evt extra/nieuwe aanschaffen.
Nog even een kleine update tijdens het bouwen en het eindresultaat.Giku schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:24:
Wij zijn met onze nieuwbouwwoning nu ook bezig met het trekken van kabels richting de meterkast, maar nu de afwerking nog. Eerlijkheidshalve ben ik nogal nieuw in dit onderwerp. Er is echt een compleet gebrek aan fatsoenlijke guides voor dit soort nette afwerking, hoewel het ook weer geen rocket science is twijfel ik wel aan 19-inch, hoeveel units ik moet hebben, etc. Enfin, het gaat om de ruimte in de meterkast.
Uiteindelijk wil ik niet meer dan het volgende installeren:Daarachter zitten dan een aantal AP's, PC's en home media apparaten bedraad aangesloten (en een paar extra ivm toekomstige uitbreiding). Precieze hardware zal óf meer Unifi-based óf meer Omada-based zijn (nog niet 100% over uit, ook wat afhankelijk van deze vraag, al zal het fysiek niet heel erg uitmaken).
- router/modem
- switch
- controller
- in ieder geval 1x raspberry pi
- patch panel
Helaas is de meterkast bij ons wat krap ingedeeld: hoe deel ik deze nu handig in? Onderin de meterkast heb ik geen ruimte meer i.v.m. een waterontharder. Het liefst installeer ik niks over de volle breedte van de meterkast (dus over de elektra heen), gewoon om gezeur later met een elektricien of netbeheerder te voorkomen, maar ik weet niet of ik er aan ontkom.
Links van de de elektra heb dan ik aan ruimte: 459mm x 646mm x 0,352mm om iets te installeren, dat lijkt me wat aan de krappe kant voor een 19inch set-up of vergis ik me daarin? Kan ik beter voor een mini-setup gaan? Hoop dat iemand me op weg kan helpen.
Het ziet er als volgt uit:
***members only***
Is allemaal TP-link Omada: Router en Controller (rode patchkabels) op een legplank onderin (komt in ieder geval nog een Pi-hole bij), switch op een legplank in het midden en alles verbonden met 3 AP's (groene patchkabels) door het huis. Ben er zelf best tevreden mee, helaas wel een kleinere switch dan gewenst, maar mocht ik alle 24 poorten ooit gaan gebruiken, dan haal ik t.z.t. wel een extra (dan misschien zelfs 2.5gb) managed switch voor het laatste setje, past nog wel een 8-poorts bij op die plank.
Foto's hier:
Ik zie dat veel mensen hun netwerkspul wegwerken in de meterkast. Zelf zat ik eraan te denken om een (19inch, 12u?) patchkast in de kelder te hangen om de meterkast niet onnodig vol te maken en ook ihkv brandgevaar.
Zijn er specifieke voordelen van plaatsing in de meterkast die ik over het hoofd zie?
Beoogde setup:
- +-12-14 cat 6 aansluitingen naar wcd-en
- 2-4 PoE beveiligingscameras
- patchpanel
- synology nas met surveillance station (die server kast versies zijn enorm duur?? Dus denk dat ik gewoon zo een “synology kastje “ moet nemen?).
- wat home assistant aansluitingen voor de nas (iig thermostaat bediening van vloerverwarming zones , rookmelders, camera’s, robot zuiger en evt toekomst licht en airco’s )
Behalve dat daar vaak je internet binnen komt en dat bij nieuwbouw daar de loze leidingen vaak naartoe getrokken worden niet.Justin_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 06:59:
Zijn er specifieke voordelen van plaatsing in de meterkast die ik over het hoofd zie?
Dat gezegd hebbende zorg dat je een goed plan op tekening uitwerkt waar je de aansluitingen wilt hebben, zorg dat je bv in de woonkamer op 2 plaatsten de mogelijkheid hebt d.m.v. loze leidingen voor je tv.
Krijg je een gescheiden keuken dan evt daar ook.
En zorg op alle slaapkamers ook voor een loze leiding.
Evt paar strategische punten voor accesspoints.
Mijn motto hierin is: beter nu €100 extra of teveel uitgeven aan loze leidingen als je flink gaat verbouwen, daar heb je strax voor €10.000 plezier aan als het klaar is en je bedenkt je dan f#ck ik mis er daar toch 1.
p.s. zorg wel dat je kelder goed droog en vochtvrij is ivm aantasting van vocht op je apparatuur
Daar hangt hij hier ook. In de meterkast paste het, hoewel die best groot is, toch niet lekker en er liep toch niet veel netwerkbekabeling daar (door)heen. Dus hangt daar alleen een klein patchpanel.Justin_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 06:59:
Zelf zat ik eraan te denken om een (19inch, 12u?) patchkast in de kelder te hangen
In de kelder waren we toen ik 'm neerhing nogal stoffig bezig, dus ik plakte de ventilatie aan de bovenzijde dicht. Vroeg me tevens af of ik me zorgen moest maken om vocht, zoals @Annuk ook aangeeft, dus ik zette er 'n thermo- en hygrometer in. Beide waarden altijd prima, dus dat tape maar laten zitten.
Zo'n kelder blijft nl. altijd best koel en mocht 't 'ns een keer een dagje wat vochtiger zijn door het weer, dan gaat het zo min of meer aan de kast voorbij. En doordat het in de kast een graad of vier - vijf warmer is, is de relatieve luchtvochtigheid ook een stuk lager.
N.B. Deze kelder heeft geen vochtproblemen of zo. Is gewoon netjes droog, voor 'n kelder.
Als je het signaal op een goede manier beneden kunt krijgen dan is het plaatsen in de kelder prima. Ik heb hier een klein rack (glasvezel modem, mijn router en een switch) bij de meterkast omdat het praktischer was om het signaal daar op te pikken. Vervolgens staat de server enzo. in een tweede rack de kelder. De overweging daarvoor was vooral koeling en dat er beneden meer ruimte is.Justin_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 06:59:
Zelf zat ik eraan te denken om een (19inch, 12u?) patchkast in de kelder te hangen om de meterkast niet onnodig vol te maken en ook ihkv brandgevaar.
Synology kan prima laat ik dat vooropstellen. Als je je server zelf in elkaar kunt zetten en installeren (of het leuk vind om je daarin te verdiepen) dan is het niet duurder. Als je 'echte' servers gaat kopen dan loopt de prijs snel op inderdaad. Als je in de pricewatch zoekt op 1u tot 4u kasten (categorie: Behuizingen) dan komen er best betaalbare opties naar boven waar je zelf je hardware aan kunt toevoegen.Justin_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 06:59:
- synology nas met surveillance station (die server kast versies zijn enorm duur?? Dus denk dat ik gewoon zo een “synology kastje “ moet nemen?).
hangt uiteraard af van je huis/appartement, als je geen kelder hebt wat steeds normaler word in moderne huizen moet je iets. De meterkast is dan vaak de uitgelezen optie omdat daar alles bij elkaar of binnen komt maar is vaak een kleine ruimte die niet geventileerd is.Justin_ schreef op zaterdag 5 augustus 2023 @ 06:59:
Ik ga binnenkort verhuizen en het huis gaat vrij uitgebreid gerenoveerd worden.
Ik zie dat veel mensen hun netwerkspul wegwerken in de meterkast. Zelf zat ik eraan te denken om een (19inch, 12u?) patchkast in de kelder te hangen om de meterkast niet onnodig vol te maken en ook ihkv brandgevaar.
Heb zelf de kelder direct onder mijn meterkast dus ik had zelf de keuze en heb voor de kelder gekozen want de meterkast was ook VEEL te klein voor mijn wensen.
Een patchkast wil je liefste opstellen in een ruimte waar je spul ook op een wenselijke temperatuur kan houden en waar de temperatuur stabiel is (dus is meestal de kelder, zolder of meterkast de beste keuze).
AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX
![]() | ![]() |
pvoutput 10 x 405WP N, 4 x 405WP Z
Prachtig georganiseerde meterkast. Mijn complimentendiscusws schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 11:49:
Wellicht is het hier niet helemaal op zijn plaats, maar het is al vaker voorgekomen dat @Xander een voorbeeld is/was om de meterkast opnieuw in te richten. De voor en na ombouw. De router had m.i. nog ergens anders neergezet mogen worden maar lager zetten is eigenlijk geen optie. moet nog wel gedraaid worden. En natuurliijk zie je er niks van als de deur dicht zit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit was drie jaar geleden de situatie bij ons in de kelder, bovenaan het trappetje. Het huis is van 1958 en er was de afgelopen dertig jaar weinig meer gedaan in de meterkast. Het nieuwere spul (gele buizen) heb ik hier toen al aangelegd. Dit was de situatie in 2020:
:strip_exif()/f/image/qJ8eloHsAajmjtmvz36uOT8k.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanwege zonnepanelen en toe willen groeien naar full electric, heb ik de hele boel in 2020 vervangen en ben overgegaan naar driefase. Het meeste zelf gedaan, maar ook even een professional erbij gehad. Begonnen met een nieuwe achterwand (multiplex) om alles in vast te kunnen schroeven.
.
In de kelder
:strip_exif()/f/image/lWoAElJvK5RXSqTZNIgNy8GW.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat je ziet is een glasvezelaansluiting van Delta, met een TP-Link mediaconverter (TP-Link MC220L) in een bakje daar linksboven (zat geen muurbevestiging aan dit apparaatje). Dan naar een Fritzbox 4040: goedkoop maar erg fijn werkend. Daarnaast hangt een KlikAanKlikUit ICS-2000 (zwart met UFO-licht) voor wat eenvoudige home automation (lampen, zonneschermen). En daarboven een patchkastje, met links daarvan een YouLess LS120 P1 poort-uitlezer om m'n verbruik te monitoren via Enelogic.
.
Op zolder
:strip_exif()/f/image/hbRBYgS8drWbSMpw4gYXgNlI.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de zolder van dit huisje staat de switch die het hart van het thuisnetwerk vormt, een TP-Link SG1024D. Met daarboven een TP-Link Omada Cloud Controller OC200, om de diverse TP-Link EAP225 wifi-punten te beheren. En tot slot een TP-Link TL-SG1008P POE-switch om de Omada Controller en wat ander apparatuur van stroom te voorzien. Onderaan op de vloer staat een ZyXEL NAS326 die ik niet meer gebruik en rechts daarvan een zelfgebouwde zuinige NAS.
Het heeft allemaal niet de wereld gekost, bijna alles komt van Marktplaats. Het is niet het nieuwste van het nieuwste, maar het werkt uitstekend én zuinig. Ben er blij mee.

[ Voor 15% gewijzigd door Burgerman op 09-08-2023 06:51 ]
/f/image/pbfkhtWRxVy6mUyGap4Oh2di.png?f=fotoalbum_large)
Meterkast met NAS, pfSense router, switch en patch paneel.
/f/image/67BaDR9VFyr9L5RkWi6rXM0O.png?f=fotoalbum_large)
Alle gebruiksruimtes voorzien van netwerkaansluitingen. Future proof hopelijk met cat6a S/FTP (S/FTP was achteraf misschien niet nodig geweest, maar ligt er nu toch). Vooral op zolder veel werk om alles netjes in mantelbuizen achter het knieschot weg te werken. 12 aansluitingen in totaal: keuken, woonkamer 2x, 3 slaapkamers, technische ruimte 2x tbv omvormers, zolder tbv werkplekken voorkant 2x en achterkant 2x.
/f/image/RrrIm2l5dsKh9lmetAVhgDEf.png?f=fotoalbum_large)
Van KPN had ik 2 wifi "repeaters" gekregen destijds die automatisch samenwerken met het Experia "modem". Beetje onderzoek leerde mij dat deze repeaters ook stand-alone werken en bij gebrek aan "modem" zelf een master-slave opstelling vormen. Ze zijn wifi 5 wat met goed bereik prima volstaat. Met de nieuwste firmware ondersteunen ze ook roaming en ik bleek er in de KPN shop voor EUR 14,95 een extra te kunnen kopen.
Met de nieuwe kabels kon ik het accesspoint ook uit de meterkast halen en in het TV meubel stoppen. Dit gaf het bereik in de woonkamer en tuin een flinke boost. Op de 1e verdieping kon het AP mooi boven op de kledingkast en op zolder staat hij onder mijn bureau. Zo ging ik voor 14,95 van acceptabel of goed naar overal in huis geweldig bereik. We halen nu overal gemakkelijk 500+mbit/s met AP's verdekt opgesteld.
/f/image/vlTr2q6q9jwfS3LQsaL1rpRA.png?f=fotoalbum_large)
Mijn oude 8-poorts gbit switch voldeet, maar ik moest wel besparen op poorten (door alleen de patches aan te sluiten die ik gebruikte, de ingebouwde switch van de accesspoints te gebruiken om op poorten te besparen en de NAS maar met 1 poort aan te sluiten). Nu heb ik de switch ook geupgrade naar een HP Procurve 1810-24G v2 en is er weer voldoende ruimte om uit te breiden. Thx @[Deva]
Enige is dat ik niet genoeg korte zwarte patch kabels had, dus nu hangen er een aantal 0,25m en 0,5m kabels. Dus als iemand nog tips heeft voor goede en betaalbare korte patch kabels, dan houd ik me aanbevolen!
Andere vraag : hoe heb jij die Shuttle geconfigureerd met maar 1 netwerkkabel?Paul C schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:30:
Hier in april begonnen met het netwerk netjes aan te leggen. Ik heb geen voor foto, maar er hing een KPN router met een paar kabels kris-kras. Dit was de eerste tussenstap, waar ik al erg tevreden mee was:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alle gebruiksruimtes voorzien van netwerkaansluitingen. Future proof hopelijk met cat6a S/FTP (S/FTP was achteraf misschien niet nodig geweest, maar ligt er nu toch). Vooral op zolder veel werk om alles netjes in mantelbuizen achter het knieschot weg te werken. 12 aansluitingen in totaal: keuken, woonkamer 2x, 3 slaapkamers, technische ruimte 2x tbv omvormers, zolder tbv werkplekken voorkant 2x en achterkant 2x.
[Afbeelding]
Van KPN had ik 2 wifi "repeaters" gekregen destijds die automatisch samenwerken met het Experia "modem". Beetje onderzoek leerde mij dat deze repeaters ook stand-alone werken en bij gebrek aan "modem" zelf een master-slave opstelling vormen. Ze zijn wifi 5 wat met goed bereik prima volstaat. Met de nieuwste firmware ondersteunen ze ook roaming en ik bleek er in de KPN shop voor EUR 14,95 een extra te kunnen kopen.
Met de nieuwe kabels kon ik het accesspoint ook uit de meterkast halen en in het TV meubel stoppen. Dit gaf het bereik in de woonkamer en tuin een flinke boost. Op de 1e verdieping kon het AP mooi boven op de kledingkast en op zolder staat hij onder mijn bureau. Zo ging ik voor 14,95 van acceptabel of goed naar overal in huis geweldig bereik. We halen nu overal gemakkelijk 500+mbit/s met AP's verdekt opgesteld.
[Afbeelding]
Mijn oude 8-poorts gbit switch voldeet, maar ik moest wel besparen op poorten (door alleen de patches aan te sluiten die ik gebruikte, de ingebouwde switch van de accesspoints te gebruiken om op poorten te besparen en de NAS maar met 1 poort aan te sluiten). Nu heb ik de switch ook geupgrade naar een HP Procurve 1810-24G v2 en is er weer voldoende ruimte om uit te breiden. Thx @[Deva]
Enige is dat ik niet genoeg korte zwarte patch kabels had, dus nu hangen er een aantal 0,25m en 0,5m kabels. Dus als iemand nog tips heeft voor goede en betaalbare korte patch kabels, dan houd ik me aanbevolen!
(ik neem aan dat die Shuttle de pfSense router is).
Ik heb twee van die Shuttles in de meterkast hangen, en heb ze met de bijgeleverde
Wow, die rode utp had ik niet gezien. Die zit wel lekker strak gemonteerd zeg....Paul C schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:24:
[...]
Niet. Die heeft twee netwerkkabels & -poorten. Een zwarte kabel van de LAN interface gaat naar de switch. Een rode gaat links achter in de hoek naar beneden en duikt dan onder de stroomkabel door naar de mediaconverter aan de linker kant:
[Afbeelding]
Het zou wel kunnen met vlan tagging nu ik een managed switch heb. In fpsense kun je interface aanmaken per vlan, dus je WAN en LAN zouden in principe op dezelfde poort kunnen zitten, maar met verschillende VLAN's getagged. Echter zou ik dan de volle full-duplex gbit van mijn internetverbinding niet meer kunnen halen.
Ik heb hier ook een rode utp voor WAN. Grappig.
Mijn twee Shuttle pc's heb ik gemonteerd aan de muur met de bijgeleverde VESA beugels (met "flappen" naar buiten gericht). Werkt prima.
[ Voor 16% gewijzigd door EverLast2002 op 11-08-2023 17:27 ]
Niet. Die heeft twee netwerkkabels & -poorten. Een zwarte kabel van de LAN interface gaat naar de switch. Een rode gaat links achter in de hoek naar beneden en duikt dan onder de stroomkabel door naar de mediaconverter aan de rechter kant van de meterkast:EverLast2002 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:16:
[...]
Andere vraag : hoe heb jij die Shuttle geconfigureerd met maar 1 netwerkkabel?
(ik neem aan dat die Shuttle de pfSense router is).
/f/image/wkYCtwVUkBUmB2vwcCmRVsuF.png?f=fotoalbum_large)
Het zou wel kunnen met vlan tagging nu ik een managed switch heb. In fpsense kun je interface aanmaken per vlan, dus je WAN en LAN zouden in principe op dezelfde poort kunnen zitten, maar met verschillende VLAN's getagged. Echter zou ik dan de volle full-duplex gbit van mijn internetverbinding niet meer kunnen halen.
Niet zozeer een vraag over het LAN gebeuren maar wat voor soort brandblusser hangt er? Is dat een automatische? Als het een handbediende brandblusser is zou ik die juist niet in de meterkast hangen (daar waar een brand juist als eerste ontstaat) maar ergens in de gang waar je hem veilig kunt pakken en vervolgens de brand kunt benaderen en op veilige afstand de blussing in kan zetten.Paul C schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:24:
Een rode gaat links achter in de hoek naar beneden en duikt dan onder de stroomkabel door naar de mediaconverter aan de rechter kant van de meterkast:
Ik loop even vast bij bestellen. Mijn eerste idee was een draagring voor keystones, deze heb ik zelf thuis toegepast. Echter die bestaan alleen dubbel.
Er zijn ook (universele) basiselementen met 1x UTP Cat 6. Echter ik kan geen passende centraalplaat vinden. Ik bestel normaal bij elektramat of toolstation. De afdekplaat die ik wel tegenkom bij elektramat is dan weer voor de balance serie (rechthoekig). Terwijl bij toolstation is er een dubbele Reflex. Beiden dus net niet wat ik zoek. edit: Zou het deze zijn? https://www.elektramat.nl...schuin-alpinwit-1803-214/
Iemand een tip om dit netjes passend te krijgen?
[ Voor 18% gewijzigd door sdk1985 op 15-08-2023 12:36 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Busch-Jaeger Reflex SIsdk1985 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 00:52:
Kan iemand mij adviseren welk schakelmateriaal te bestellen? Gaat over een appartement waar een loze leiding licht met daarin een trekdraad. Bedoeling is daar een enkele cat6 UTP kabel te trekken. Zo ver ik kan beoordelen is het allemaal Busch Jaeger van de reflex serie (rond, beetje crème). De specifieke loze leiding zit achter een afdekplaat in een raampje van 3 (1x loos, 2x wandcontactdoos).
Ik loop even vast bij bestellen. Mijn eerste idee was een draagring voor keystones, deze heb ik zelf thuis toegepast. Echter die bestaan alleen dubbel.
Er zijn ook (universele) basiselementen met 1x UTP Cat 6. Echter ik kan geen passende centraalplaat vinden. Ik bestel normaal bij elektramat of toolstation. De afdekplaat die ik wel tegenkom bij elektramat is dan weer voor de balance serie (rechthoekig). Terwijl bij toolstation is er een dubbele Reflex. Beiden dus net niet wat ik zoek. edit: Zou het deze zijn? https://www.elektramat.nl...schuin-alpinwit-1803-214/
Optie 1
https://www.voordeligscha...plaat-draagring-1x-m.html
Optie 2
https://www.voordeligscha...plaat-rj45-wandconta.html (EAN nummer is hetzelfde als je link van Elektramat)
https://www.voordeligscha...data-wandcontactdoos.html
Busch-Jaeger Standaard SI
Optie 1
https://www.voordeligscha...plaat-draagring-1x-m.html
Optie 2
https://www.voordeligscha...plaat-rj45-wandconta.html
https://www.voordeligscha...data-wandcontactdoos.html
[ Voor 26% gewijzigd door qwasd op 15-08-2023 07:27 ]
Ziet er strak uit, complimenten!Paul C schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:30:
Hier in april begonnen met het netwerk netjes aan te leggen. Ik heb geen voor foto, maar er hing een KPN router met een paar kabels kris-kras. Dit was de eerste tussenstap, waar ik al erg tevreden mee was:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vraagje: welk model patchpanel heb je op de eerste foto? Die je dus hebt vervangen? Dit ziet er uit als een mooi compact model voor mijn meterkast.
Waarom niet dubbel cat6 aanleggen? Twee kabels hoort makkelijk in een buis te passen.sdk1985 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 00:52:
Kan iemand mij adviseren welk schakelmateriaal te bestellen? Gaat over een appartement waar een loze leiding licht met daarin een trekdraad. Bedoeling is daar een enkele cat6 UTP kabel te trekken. Zo ver ik kan beoordelen is het allemaal Busch Jaeger van de reflex serie (rond, beetje crème). De specifieke loze leiding zit achter een afdekplaat in een raampje van 3 (1x loos, 2x wandcontactdoos).
…
Deze: https://www.kabelshop.nl/...9307-i28555-t1945995.htmlEthiron schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 08:59:
[...]
Ziet er strak uit, complimenten!
Vraagje: welk model patchpanel heb je op de eerste foto? Die je dus hebt vervangen? Dit ziet er uit als een mooi compact model voor mijn meterkast.
Ik ben tevreden over de kwaliteit, dus ik zou hem aanraden, maar ik begrijp nu ook het voordeel van keystones; als ik ooit wil upgraden of de volgorde wil veranderen, dan moet ik alles opnieuw patchen helaas.
Maar ik heb het patchpaneel niet vervangen. Hij zit onder de switch nu. Het patch paneel is 44mm hoog en 212mm breed. De switch heeft sleutelgat montageopeningen op 10" (254mm) aan de onderkant, dus ik kon precies twee vuren geschaafde latjes van 46mm links en rechts van het patch paneel monteren en dan kwam het exact zo uit.
In dit geval gaat het om een verbinding tussen de externe meterkast en de woonkamer. Er zijn 4 appartementen per verdieping en elk appartement heeft in de gang in het midden van de verdieping een eigen meterkast. Ik zie zo 1,2,3 geen use case voor een 2e kabel naar de woonkamer. Dit is puur voor een access point.Eupeodes schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:06:
[...]
Waarom niet dubbel cat6 aanleggen? Twee kabels hoort makkelijk in een buis te passen.
Bedenk je dan wel dat als je ooit wel een 2e kabel nodig hebt, dit lastiger is aan te brengen, dan 2 kabels tegelijk.sdk1985 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:39:
[...]
In dit geval gaat het om een verbinding tussen de externe meterkast en de woonkamer. Er zijn 4 appartementen per verdieping en elk appartement heeft in de gang in het midden van de verdieping een eigen meterkast. Ik zie zo 1,2,3 geen use case voor een 2e kabel naar de woonkamer. Dit is puur voor een access point.
Ik zie ook veel patch panels na een switch voorbij komen, ik begrijp de extra toegevoegde waarde alleen nog niet direct. Kan iemand me op weg helpen en daar een licht op schijnen?
Of ik nou: router (4p) -> switch (8p) -> devices
óf router (4p) -> switch (8p) -> patchpanel (8p) -> devices ophang, wat ik me afvraag:
- Er komen geen extra poorten bij
- het paneel zal extra stroom verbruiken klopt niet, thanks!
- het paneel zal extra ruimte innemen
- extra netwerkkabels nodig
- extra keystones nodig
- Ik kan misschien duidelijker opschrijven wat waar in gaat
Ik heb heel erg het gevoel dat ik iets totaal basaals over het hoofd zie, waarom komen ze anders zo veel voor?!
Iemand?

[ Voor 3% gewijzigd door rebulans op 15-08-2023 17:56 ]
Je gebruikt deze om vaste kabels op een deugdelijke manier naar een aansluiting voor patchkabels om te zetten.
Je schema’s kloppen dus niet, want devices hangen niet rechtreeks aan de switch meestal, op een NAS na, maar je gaat eerst met kabels naar een andere ruimte. De wanddoos is dan ook een mini patchdoos. Keystones hebben dezelfde functie, maar geven meer flexibiliteit, kost ook iets meer.
Sluit je de TV, stofzuiger, etc ook rechtstreeks aan op een kabel tot in de groepenkast?rebulans schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:48:
Ik zie veel mooie resultaten voorbij komen en dat motiveert wel om zelf ook eens de spaghetti op te gaan ruimen!
Ik zie ook veel patch panels na een switch voorbij komen, ik begrijp de extra toegevoegde waarde alleen nog niet direct. Kan iemand me op weg helpen en daar een licht op schijnen?
óf router (4p) -> switch (8p) -> patchpanel (8p) -> devices ophang, wat ik me afvraag:
- extra netwerkkabels nodig
- extra keystones nodig
- Ik kan misschien duidelijker opschrijven wat waar in gaat
Ik heb heel erg het gevoel dat ik iets totaal basaals over het hoofd zie, waarom komen ze anders zo veel voor?!
Iemand?
Door de muur trek je installatiekabel, deze kabel "mag" je vervolgens niet rechtstreeks aansluiten op eindapparatuur, dus zet je iets er tussen waardoor dat wel "mag". In het geval van elektra dus een groepenkast en stopcontacten, in het geval van cat-kabels een patchpaneel en WCDs.
Ook omdat installatiekabel stug is, deze "mag" niet bewegen omdat die waardoor stuk kan gaan. Daarom dus dat je deze permanent aansluit (stopcontact, cat-inbouwdoos, patchpaneel, groepenkast, ...). Het laatste stukje doe je vervolgens met flexibele kabel (naar de TV, PC, stofzuiger, ...).
Als je een switch vast plaatst (als in: aan de muur schroeft of in een patchkast hangt) en de kabels direct in de switch steekt zal dat natuurlijk ook prima gaan, alleen wordt het minder netjes gevonden
En uiteraard door de muur ook daadwerkelijk installatate-/stugge/solid-kabel trekken. En als je er stekkers aan zet goed opletten dat deze ook geschikt zijn voor dit type kabel. Een standaard stekker is namelijk bedoelt voor patch/flexibele/stranded kabel en werkt op zijn minst zeer slecht, maar waarschijnlijk helemaal niet, op een stugge kabel. En omgekeerd geldt hetzelfde, of je moet al stekkers hebben die expliciet geschikt zijn voor beiden.
Klopt, afhankelijk van hoe je alles plaatst iets meer of minder effectieve ruimte.rebulans schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:48:
Ik zie veel mooie resultaten voorbij komen en dat motiveert wel om zelf ook eens de spaghetti op te gaan ruimen!
Klopt ook, 1 van router naar switch en dan een X aantal van switch naar patchpaneel- extra netwerkkabels nodig
Als je voor een keystone paneel gaat wel inderdaad- extra keystones nodig
Je kunt in Excel of wat dan ook een tabelletje maken met poortnummer en welke ruimte en doos die zit indd, vind ik persoonlijk makkelijker dan de kabels labelen- Ik kan misschien duidelijker opschrijven wat waar in gaat
We zijn hier Tweakers en willen het graag semi-prof eruit laten zien en werken.Ik heb heel erg het gevoel dat ik iets totaal basaals over het hoofd zie, waarom komen ze anders zo veel voor?!
Iemand?
Je kunt bv met kleuren patchkabel al een sortering maken wat waardoor is:
- POE
- Regulier netwerk
- iptv
- controllers & nas(sen)
- etc
Ik gebruik altijd deze kabels.Paul C schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:30:
Damn, ik kan enkel dromen van de opstellingen die ik in dit topic voorbij zie komen.
Vaste locatie, vast netwerk.
Wat ik dus wil doen is een solid kabel aan de ene kant voorzien van een RJ45 plug en aan de andere kant de boel patchen op het patchpanel. Hebben jullie tips voor pluggen die ik op een solid cable kan monteren? Ik heb hier volgens mij ooit van die 'patchpanel' achtige pluggen gezien waar je je kabel ook met een koude las in moest drukken.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Als je keystones heb kun je een coupler gebruiken. Aansluiting NAS aan de achterzijde er in. Aan de voorkant naar switch.CurlyMo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:57:
Naar aanleiding van Patch panel vs rechtstreekse kabel in rack kwam ik op het eureka moment om mijn 19" NAS bekabeling ook op mijn patchpanel te patchen. Nu loopt die kabel niet zo mooi buiten mijn patch panel direct de switch in. Daar stoorde ik me altijd al aan, maar had niet de creativiteit van geest en aandacht voor het 'probleem' om deze oplossing te bedenken.
Wat ik dus wil doen is een solid kabel aan de ene kant voorzien van een RJ45 plug en aan de andere kant de boel patchen op het patchpanel. Hebben jullie tips voor pluggen die ik op een solid cable kan monteren? Ik heb hier volgens mij ooit van die 'patchpanel' achtige pluggen gezien waar je je kabel ook met een koude las in moest drukken.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Die dingen ken ik inderdaad. Ik gebruik als patchpanel alleen geen keystones, maar gewoon vaste koude las aansluiting. In een van die aansluitingen wil ik dan een solid kabel patchen die vervolgens direct naar mijn NAS gaat. Moet ik aan die kant alleen wel nog even een plug maken. Dat wil ik dus doen met die koude las RJ45 pluggen. Weet alleen niet goed hoe die dingen heten.John245 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:47:
[...]
Als je keystones heb kun je een coupler gebruiken. Aansluiting NAS aan de achterzijde er in. Aan de voorkant naar switch.
Een RJ45 Field connector bedoel je? RJ45 aan de ene kant en LSA aan de andere kant?CurlyMo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:58:
[...]
Die dingen ken ik inderdaad. Ik gebruik als patchpanel alleen geen keystones, maar gewoon vaste koude las aansluiting. In een van die aansluitingen wil ik dan een solid kabel patchen die vervolgens direct naar mijn NAS gaat. Moet ik aan die kant alleen wel nog even een plug maken. Dat wil ik dus doen met die koude las RJ45 pluggen. Weet alleen niet goed hoe die dingen heten.
Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018 | Kia Ceed SW PHEV 2024
Neem de dikste (aders) soepele kabel die je kan vinden. Werkt prima in een keystone. Als je max 1Gbit wilt kan je ook nog een Cat5E keystone pakken, dan zijn de mesjes wat strakker op elkaar.CurlyMo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:57:
Naar aanleiding van Patch panel vs rechtstreekse kabel in rack kwam ik op het eureka moment om mijn 19" NAS bekabeling ook op mijn patchpanel te patchen. Nu loopt die kabel niet zo mooi buiten mijn patch panel direct de switch in. Daar stoorde ik me altijd al aan, maar had niet de creativiteit van geest en aandacht voor het 'probleem' om deze oplossing te bedenken.
Volgens mij zo'n ding (van Ali):Mitssz schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:22:
[...]
Een RJ45 Field connector bedoel je? RJ45 aan de ene kant en LSA aan de andere kant?

Ik was dus gewoon de afkorting LSA vergeten. Dat ding heet dus een RJ45 stekker met LSA
[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 22-08-2023 12:19 ]
Ben ooit in keystone vorm wel eens dergelijke kabels tegen gekomen voor inderdaad iets als NASsen of servers aan te sluiten in een rack, uit m'n hoofd waren die consolidation-point kabels genoemd.CurlyMo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:57:
Maar persoonlijk gebruik ik (werk eigenlijk altijd met Cat6 kabels) dan deze pluggen
Zonder LSA verbinding dus?Annuk schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:59:
[...]
Maar persoonlijk gebruik ik (werk eigenlijk altijd met Cat6 kabels) dan deze pluggen
Jep, gewone oldskool knijp-pluggen, en zolang jij ze niet teveel beweegt etc. gaat het wel goed hoor.
Vind die field-connectoren altijd zo lomp, en zeker als je een AP aan de muur/plafond moet bevestigen heb ik altijd moeite met die rotdingen om ze goed in het AP te krijgen.
Een goede tang is wel aan te bevelen hiervoor natuurlijk maar die heb ik gelukkig liggen
Nog meer aan te bevelen zijn de juiste stekkers. Zo heb ik ooit eens een zakje met 10 stekkers leeg gemaakt aan een stugge kabel en nog geen verbinding. Hele kabel weggegooid om later er achtee te komen dat de stekkers uitsluitend voor soepele kabel waren. Daarna op AliExpress een zakje van 100 stekkers gekocht die voor soepel en stug geschikt zijn en nooit meer naar omgekekenAnnuk schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:26:
[...]
Jep, gewone oldskool knijp-pluggen, en zolang jij ze niet teveel beweegt etc. gaat het wel goed hoor.
Vind die field-connectoren altijd zo lomp, en zeker als je een AP aan de muur/plafond moet bevestigen heb ik altijd moeite met die rotdingen om ze goed in het AP te krijgen.
Een goede tang is wel aan te bevelen hiervoor natuurlijk maar die heb ik gelukkig liggen
Deze zijn ook voor stug & soepel hoor en heb er zelf ook een aantal in gebruik in huis maar nog nooit problemen mee gehad.RobertMe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:37:
[...]
Nog meer aan te bevelen zijn de juiste stekkers. Zo heb ik ooit eens een zakje met 10 stekkers leeg gemaakt aan een stugge kabel en nog geen verbinding. Hele kabel weggegooid om later er achtee te komen dat de stekkers uitsluitend voor soepele kabel waren. Daarna op AliExpress een zakje van 100 stekkers gekocht die voor soepel en stug geschikt zijn en nooit meer naar omgekeken
Maar wat ik al zei werk wel altijd met cat6.. vind ze met cat5e zowel soepel als stug wel minder fijn...
In dat geval snap ik het, maar het gaat hier om een NAS die gewoon al in het rack hangt. Dan maakt me de lompheid van de connector me niet uit. Zolang dat ding maar stevig zit.Annuk schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:26:
[...]
Eens! Maar mogelijk kom je ze nog wel eens een situatie tegen waarbij het van toepassing is, en dan kan je evt. deze gebruiken mijns inziens...CurlyMo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:08:
[...]
In dat geval snap ik het, maar het gaat hier om een NAS die gewoon al in het rack hangt. Dan maakt me de lompheid van de connector me niet uit. Zolang dat ding maar stevig zit.
Maar de keuze is sowieso aan jezelf natuurlijk wat je wilt/gaat gebruiken..
Maar wel eens toch dat een LSA de best mogelijk verbinding geeft op een stugge kabel?Annuk schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:11:
[...]
Eens! Maar mogelijk kom je ze nog wel eens een situatie tegen waarbij het van toepassing is, en dan kan je evt. deze gebruiken mijns inziens...
Maar de keuze is sowieso aan jezelf natuurlijk wat je wilt/gaat gebruiken..
Oh nee, gezien jij ze aanrade ging ik er ook vanuit dat ze voor solid geschikt warenAnnuk schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:06:
[...]
Deze zijn ook voor stug & soepel hoor en heb er zelf ook een aantal in gebruik in huis maar nog nooit problemen mee gehad.
Maar wat ik al zei werk wel altijd met cat6.. vind ze met cat5e zowel soepel als stug wel minder fijn...
Jup een LSA verbinding is met stugge kabel sowieso de allerbeste verbinding met stugge kabel.CurlyMo schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:12:
[...]
Maar wel eens toch dat een LSA de best mogelijk verbinding geeft op een stugge kabel?
Maar nood breekt wetten soms en dan moet je wat anders hè...
Als je kijkt bij de productomschrijving staat het in de 2e regel:RobertMe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:14:
[...]
Oh nee, gezien jij ze aanrade ging ik er ook vanuit dat ze voor solid geschikt waren. Ik zag het alleen niet op de pagina staan, en mijn aanname zou zijn dat standaard soepel is en het anders wel erbij staat. Vandaar dat ik wilde verduidelijken dat het dan wel echt stekkers geschikt voor solid moeten zijn. Waarbij je het verschil (zeker op een foto op een website) niet ziet.
Geschikt voor soepele en massieve UTP kabel.
Wat een leverancier er ook bij schrijft.
Eigenlijk moet je helemaal nooit aan het aanknijpen van RJ45's beginnen dat geeft op den duur altijd weer problemen.
Alleen bij een accesspoint kom je er niet altijd onderuit maar neem dan kabel met stugge aders en een toolless RJ45 die een lsa aan boord heeft zoals je zelf al geplaatst had hier.
CurlyMo in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Volgens de aanneemovereenkomst zou er CAT6A liggen, maar ik betwijfel het.
Dit ligt er binnen:
:strip_exif()/f/image/v3uLW45RRHFSXB7f9ehWf6lp.jpg?f=fotoalbum_large)
Hirschman Multimedia Telenet-interkabel CAT 6 Eca 42/22 00026595 lees ik er op.
En dit zie ik buiten:
:strip_exif()/f/image/51bOSj6nExvCAyhx0eVSHckx.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier lees ik Hirschman Multimedia Telenet-interkabel CAT 6 Eca 35/21 00018633.
Lijkt me CAT6 toch of heb ik het mis en is dit toch CAT6A?
Move along people. Nothing to see here.
http://www.deyterra.com
Verwijderd
[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2023 22:21 ]
Cat6 is in principe ook prima, maar niet wat er in de overeenkomst staat. Ik ga ze er dus zeker op aanspreken.Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:12:
Zou ‘m er zeker op aanspreken, maar deze is natuurlijk ook prima. De vraag is waarom cat6a zo belangrijk is en wat de meerprijs was. Maar niemand heeft het thuis nodig, of heb je meer dan 100m te overbruggen?
Er was geen keuze, loze leiding was geen optie en bij keuze voor een datapunt wordt er cat6a gebruikt. Althans zo staat het in de meerwerklijst en de uiteindelijke aanneem overeenkomst.
Ik kan ook nog eisen/dwingend verzoeken dat ze dan cat6a trekken, maar vraag me af of dat een succes gaat worden. Het is voorbedraad in flex buizen.
Move along people. Nothing to see here.
Verwijderd
Ik heb hier in een net opgeleverd nieuwbouw appartement gewoon nog cat5e. Werkt prima eigenlijk maar door de bizar slechte afmontering op een paar punten alsnog zelf moeten vervangen. Ook bizar dat ze dat nog gewoon neerleggen.
Zelfs nog met een afmontage voor telefoon…. 2 van de 8 draden
Kan je uit ervaring van anderen vertellen dat als er al iets gebeurt het met tientjes werk wordt opgelost. Er is geen enkele aannemer die dat gaat vervangen door 6A alleen al vanwege het feit dat je dat nooit door flex met een paar bochten krijgt.evol schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:47:
[...]
Cat6 is in principe ook prima, maar niet wat er in de overeenkomst staat. Ik ga ze er dus zeker op aanspreken.
Er was geen keuze, loze leiding was geen optie en bij keuze voor een datapunt wordt er cat6a gebruikt. Althans zo staat het in de meerwerklijst en de uiteindelijke aanneem overeenkomst.
Ik kan ook nog eisen/dwingend verzoeken dat ze dan cat6a trekken, maar vraag me af of dat een succes gaat worden. Het is voorbedraad in flex buizen.
Vaak zijn dit soort problemen behoorlijk getimmerd in je contract. Heb ooit eens een klant gehad met waarbij 6 van de 10 loze leidingen onbruikbaar waren. Heeft alleen de meerwerk kosten per leiding die defect was als vergoeding gekregen.....
"640k is voor iedereen genoeg"Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:12:
Zou ‘m er zeker op aanspreken, maar deze is natuurlijk ook prima. De vraag is waarom cat6a zo belangrijk is en wat de meerprijs was. Maar niemand heeft het thuis nodig, of heb je meer dan 100m te overbruggen?
Voor dit soort aanleg ga je m.i. aan de zware kant zitten voor toekomstbestendigheid. Het prijsverschil nu staat immers in geen verhouding tot de vervangingskosten later, zeker met die doortrek-onvriendelijke buizen van tegenwoordig.
Verwijderd
Leuk zo’n generiek statement….. maar in de praktijk zijn de kabels voor thuisgebruik even snel.Gwaihir schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:08:
[...]
"640k is voor iedereen genoeg"
Voor dit soort aanleg ga je m.i. aan de zware kant zitten voor toekomstbestendigheid. Het prijsverschil nu staat immers in geen verhouding tot de vervangingskosten later, zeker met die doortrek-onvriendelijke buizen van tegenwoordig.
Een huis neerzetten, wat je in principe doet voor 50+ jaar, vind ik ook een behoorlijk generiek kijkende activiteit.Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:09:
Leuk zo’n generiek statement….. maar
Vandaag de dag wellicht. Maar dat zo maar doortrekken naar de toekomst vind ik kortzichtig. De bandbreedte neemt toe van CAT 5 naar 5E naar 6, etc. Kijk ik terug, dan zijn we die altijd nog gaan gebruiken, ruim binnen die 50 jaar later.in de praktijk zijn de kabels voor thuisgebruik even snel.
50 jaar terug hadden we nog geen CAT? En voor hetzelfde geldt hebben we over 50 jaar ook geen CAT meee of nog maar weinig.Gwaihir schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:16:
[...]
Een huis neerzetten, wat je in principe doet voor 50+ jaar, vind ik ook een behoorlijk generiek kijkende activiteit.
[...]
Vandaag de dag wellicht. Maar dat zo maar doortrekken naar de toekomst vind ik kortzichtig. De bandbreedte neemt toe van CAT 5 naar 5E naar 6, etc. Kijk ik terug, dan zijn we die altijd nog gaan gebruiken, ruim binnen die 50 jaar later.
En gezien ze van 1Gbit/s naar 10Gbit/s zijn gegaan en pas daarna met 2,5Gbit/s en 5Gbit/s zijn komen aanzetten en cat6 ook 10Gbit/s aan kan tot ~33meter denk ik dat je daarmee nog wel even goed zit (immers lijkt 10Gbit/s nog weo even op zich te laten wachten).
Overigens zelf ook cat6a getrokken
Je NIC/router/switch heeft geen benul of er nu een CAT6A of CAT5E kabel tussen zit, deze zal altijd op de hoogst mogelijke snelheid negotiaten. De snelheid/stabiliteit die daadwerkelijk wordt behaald is een functie van de kwaliteit van de kabel.
de netwerkkabel zeker cat 6 of hoger geeft veel meer weerstand, de trekdraad kun je relatief makkelijk met de zwarte trekdraad erdoor krijgen zonder dat hij knapt.sdk1985 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:29:
Ik heb eigenlijk nog nooit een kabel in een vanuit de bouw aangelegde loze leiding getrokken. Ik zie op internet dat je normaal gesproken een trekveer aan de zwarte trekdraad bevestigd. Is er een reden om niet direct de netwerkkabel aan de zwarte draad te bevestigen en vervolgens die zwarte trekdraad eruit te trekken?
Dus de zwarte kabel zou kunnen breken. In dat geval moet ik mij wel even beter verdiepen in de bevestiging. Elektra heb ik weleens gedaan. Die strip je, dan buig je gewoon een lus en die doe je door het oogje. Vervolgens beetje tape er omheen. Maar bij een CAT6 kabel wordt dat een lastig verhaal. Wat is daar het advies?saaltink schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:43:
[...]
de netwerkkabel zeker cat 6 of hoger geeft veel meer weerstand, de trekdraad kun je relatief makkelijk met de zwarte trekdraad erdoor krijgen zonder dat hij knapt.
Een kabeltrekkous is daar ideaal voor.sdk1985 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:53:
[...]
Dus de zwarte kabel zou kunnen breken. In dat geval moet ik mij wel even beter verdiepen in de bevestiging. Elektra heb ik weleens gedaan. Die strip je, dan buig je gewoon een lus en die doe je door het oogje. Vervolgens beetje tape er omheen. Maar bij een CAT6 kabel wordt dat een lastig verhaal. Wat is daar het advies?
Edit: als je die eenmaal hebt dan wil je die overal voor gebruiken. Het werkt veel beter dan tape en kabels aan elkaar binden.
[ Voor 10% gewijzigd door DutchKel op 23-08-2023 11:57 ]
Don't drive faster than your guardian angel can fly.
Phoe tussen de 30 en 60 euro. Dat gaat dan een dure kabel wordenDutchKel schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:55:
[...]
Een kabeltrekkous is daar ideaal voor.
Edit: als je die eenmaal hebt dan wil je die overal voor gebruiken. Het werkt veel beter dan tape en kabels aan elkaar binden.

je kan ook de aderparen links en rechtsom door het oog steken. Zorgen dat ie achter het oog goed in elkaar gedraait zitten. dun stukje goede tape erom en iemand laten helpen met invoeren van de kabel.sdk1985 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:01:
[...]
Phoe tussen de 30 en 60 euro. Dat gaat dan een dure kabel worden.
En als ie makkelijk loopt, kan je het zelfs alleen. Ik heb nog nooit een trekkous gebruikt. Zelfs niet met coax trekken.
[ Voor 7% gewijzigd door vincedd op 23-08-2023 12:07 ]
Als je geduld hebt kun je ze voor een paar euro bij ome Ali bestellen. Ik sta dan alleen niet in op de kwaliteit, maar ik weet eigenlijk niet hoe dit precies fout kan gaan (misschien is het minder sterk metaal?). Ook heb je bij Amazon nog wel enkele die wat goedkoper zijn.sdk1985 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:01:
[...]
Phoe tussen de 30 en 60 euro. Dat gaat dan een dure kabel worden.
Ik heb op die manier wel vaker dan 1 keer meegemaakt dat de draadjes net bij de laatste bocht knappen of bijna bij het einde. En kan je wel melden dat ik toen woorden heb gebruikt die niet in het normale woordenboek voorkomen.vincedd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:06:
[...]
je kan ook de aderparen links en rechtsom door het oog steken. Zorgen dat ie achter het oog goed in elkaar gedraait zitten. dun stukje goede tape erom en iemand laten helpen met invoeren van de kabel.
En als ie makkelijk loopt, kan je het zelfs alleen. Ik heb nog nooit een trekkous gebruikt. Zelfs niet met coax trekken.
Een kabeltrekkous trekt zichzelf vaster op het moment dat er meer trekkracht wordt gebruikt. Eenmalig aanschaffen en je hebt er waarschijnlijk je leven lang profijt van als je later nog eens kabels moet trekken.
Ik heb het aangeschaft toen ik hier in huis ongeveer 20 kabels moest trekken. Daarvoor zat ik ook elke keer te klooien met het vastbinden en vasttapen van de draden en kabels. Dat laatste werkt ook redelijk, maar je hebt toch meer kans dat de kabel los schiet of kapot getrokken wordt.
[ Voor 55% gewijzigd door DutchKel op 23-08-2023 12:45 ]
Ik heb hier samen met mijn vrouw (de een trekken en de ander invoeren) gewoon de netwerkkabels (2x CAT 6, door grotendeels 19mm) aan de zwarte trekdraad door de buizen getrokken. Ging zonder problemen.sdk1985 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:29:
Ik heb eigenlijk nog nooit een kabel in een vanuit de bouw aangelegde loze leiding getrokken. Ik zie op internet dat je normaal gesproken een trekveer aan de zwarte trekdraad bevestigd. Is er een reden om niet direct de netwerkkabel aan de zwarte draad te bevestigen en vervolgens die zwarte trekdraad eruit te trekken?
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 23-08-2023 12:59 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij de meeste van mijn kabels ging het ook. 2 braken af en waren slechts met de grootst mogelijke moeite weer terug te trekken. Later nog eens geprobeerd met een trekveer en dat ging zonder problemen. Dus: ja, het kan, maar je neemt een risico en kunt je loze leiding kwijt zijn. Op eigen risico dus.Andrehj schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:58:
[...]
Ik heb hier samen met mijn vrouw (de een trekken en de ander invoeren) gewoon de netwerkkabels (2x CAT 6, door grotendeels 19mm) aan de zwarte trekdraad door de buizen getrokken. Ging zonder problemen.
Die zwarte draden zijn veel dunner en minder sterk, dus die knappen eerder als er wat spanning op komt te staan of je moet een lastige bocht door. Zeker als er ergens flex buis zit, want die ribbels slijten de draad dan.
[ Voor 15% gewijzigd door lizard87 op 23-08-2023 13:06 ]
Tuurlijk (x2). Ik wil ook zeker niet beargumenteren dat Cat6A per nu direct essentieel is door elke buis. Ik ergerde me alleen aan de absoluut neergezette stelling dat het per definitie onzin zou zijn..RobertMe schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:45:
En gezien ze van 1Gbit/s naar 10Gbit/s zijn gegaan en pas daarna met 2,5Gbit/s en 5Gbit/s zijn komen aanzetten en cat6 ook 10Gbit/s aan kan tot ~33meter denk ik dat je daarmee nog wel even goed zit (immers lijkt 10Gbit/s nog weo even op zich te laten wachten).
Overigens zelf ook cat6a getrokkenEn als cat6a "besteld" is moet dat ook geleverd worden.
sdk1985 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:29:
/f/image/NiwLmqAUplBD0xb0Bd9Mgt0b.png?f=fotoalbum_medium)
Dit was de methode die ik ook heb gebruikt waarbij ik dus al 2 keer heb gehad dat het bijna bij het einde te krap zat waardoor ik de draadjes kapot trok. Die zijn ook niet ontworpen om de treklast aan te kunnen.
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.
NT Kroeg v0.1
Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2