Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 108 ... 124 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:36
evol schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:53:
In onze nieuwe woning wil ik beginnen met het afmonteren van de UTP kabels binnen en buiten.
Volgens de aanneemovereenkomst zou er CAT6A liggen, maar ik betwijfel het.

Dit ligt er binnen:

[Afbeelding]

Hirschman Multimedia Telenet-interkabel CAT 6 Eca 42/22 00026595 lees ik er op.

En dit zie ik buiten:

[Afbeelding]

Hier lees ik Hirschman Multimedia Telenet-interkabel CAT 6 Eca 35/21 00018633.

Lijkt me CAT6 toch of heb ik het mis en is dit toch CAT6A?
Er staat Cat 6 op maar volgens mij is het Cat 5e en zeker geen Cat 6A
Een van de belangrijkste verschillen tussen Cat 5e en Cat 6 is dat bij Cat 6 er een kunststof kruis tussen de aderparen zit om te garanderen dat de afstand tussen die paren juist en overal gelijk is.
Daardoor is een CAT 6 kabel altijd mooi rond en kun je aan de buitenkant de aderparen niet zien, bij Cat5 e zie je net als op jouw foto dat wel.

Overigens is het geen enkel probleem voor een thuissituatie.
Alle drie ondersteunen ze 100m 1Gbps .
10 Bps kan ook maar is bij Cat 6 gemaximaliseerd op 55m en bij Cat5e op 30m, dus in thuissituaties zelden een probleem.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:46

rally

Deyterra Consultancy

DutchKel schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:40:
[...]

Dit was de methode die ik ook heb gebruikt waarbij ik dus al 2 keer heb gehad dat het bijna bij het einde te krap zat waardoor ik de draadjes kapot trok. Die zijn ook niet ontworpen om de treklast aan te kunnen.
Dan adviseer ik je om de kabels nog te voorzien van Electra tape. Daarmee heb ik nog nooit problemen gehad met afwikkelen.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-09 13:44
rally schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:46:
[...]

Dan adviseer ik je om de kabels nog te voorzien van Electra tape. Daarmee heb ik nog nooit problemen gehad met afwikkelen.
Inderdaad, elektratape of vinyltape zoals het ook wel heet eromheen en kans op succes neemt toe (niet te veel gebruiken uiteraard, dan past het niet meer door de buis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evol
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

evol

hello world

Ben(V) schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Een van de belangrijkste verschillen tussen Cat 5e en Cat 6 is dat bij Cat 6 er een kunststof kruis tussen de aderparen zit om te garanderen dat de afstand tussen die paren juist en overal gelijk is.
Daardoor is een CAT 6 kabel altijd mooi rond en kun je aan de buitenkant de aderparen niet zien, bij Cat5 e zie je net als op jouw foto dat wel.

Overigens is het geen enkel probleem voor een thuissituatie.
Alle drie ondersteunen ze 100m 1Gbps .
10 Bps kan ook maar is bij Cat 6 gemaximaliseerd op 55m en bij Cat5e op 30m, dus in thuissituaties zelden een probleem.
Maar maakt het nog uit voor de rj45 connectors die ik er op wil knijpen?

Move along people. Nothing to see here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gwaihir schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:16:
Vandaag de dag wellicht. Maar dat zo maar doortrekken naar de toekomst vind ik kortzichtig. De bandbreedte neemt toe van CAT 5 naar 5E naar 6, etc. Kijk ik terug, dan zijn we die altijd nog gaan gebruiken, ruim binnen die 50 jaar later.
Onzin natuurlijk….. je haalt met beide kabels gewoon max 10 Gb/s. En als er binnen 50jaar een behoefte komt voor meer in een huissituatie dan heb je toch alles nieuw nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 17:47
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:16:
[...]

Onzin natuurlijk….. je haalt met beide kabels gewoon max 10 Gb/s. En als er binnen 50jaar een behoefte komt voor meer in een huissituatie dan heb je toch alles nieuw nodig.
Dat is niet waar, er is een KANS dat je met cat 5e of cat 6 10Gbps haalt, maar geen garantie.

Volgens de specs van cat 5e is de maximale snelheid namelijk 1Gbps.

Bron: veel sites, bijvoorbeeld: https://www.utp-kabel.nl/...at5e-cat6-cat6a-cat7.html

Daarnaast is apparatuur vervangen natuurlijk makkelijker gedaan dan in het hele huis nieuwe kabels trekken.

[ Voor 8% gewijzigd door DutchKel op 23-08-2023 16:57 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DutchKel schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:56:
[...]

Dat is niet waar, er is een KANS dat je met cat 5e of cat 6 10Gbps haalt, maar geen garantie.

Volgens de specs van cat 5e is de maximale snelheid namelijk 1Gbps.
We hebben het hier niet over cat5e maar over cat6 vs 6a. En cat6 ondersteund thuis (kortere lengtes) gewoon 10GBASE-T. Gewoon je informatie halen uit een fatsoenlijke bron….

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

soganta schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:12:
Ik heb liever een A-merk CAT5E dan een no-name CAT6 zonder certificering ;)
Precies… ik ben net vertrokken uit een huis waar ik 22jr geleden Belden cat5 heb getrokken. En daar haalde ik zonder issues 10gb over op stukken van ongeveer 15m.

Was toen één van de duurdere kabels maar nog steeds niet spectaculair veel duurder dan de rest.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2023 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 18:31
evol schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:53:
In onze nieuwe woning wil ik beginnen met het afmonteren van de UTP kabels binnen en buiten.
Volgens de aanneemovereenkomst zou er CAT6A liggen, maar ik betwijfel het.

Dit ligt er binnen:

[Afbeelding]

Hirschman Multimedia Telenet-interkabel CAT 6 Eca 42/22 00026595 lees ik er op.

En dit zie ik buiten:

[Afbeelding]

Hier lees ik Hirschman Multimedia Telenet-interkabel CAT 6 Eca 35/21 00018633.

Lijkt me CAT6 toch of heb ik het mis en is dit toch CAT6A?
Ik zou er op aansturen om er alsnog een cat6a (let op dat ze er geen cca kabel in doen) door ze in te laten doen. Laat ze maar bloeden voor het gebruik van die ribbelbuizen. (dat zouden ze moeten verbieden)
Desnoods dreigen met dat je het een derde partij laat doen en de kosten voor dr bouwer zijn.
Je kan nog een laatste deel van de betaling vast houden als je nog in dat stadium zit.

Ik vind dit heel dom, ze hadden gewoon kunnen zeggen dat ze er minimaal cat 6 of beter in zouden leggen. Nu ga je waarschijnlijk met een luizenkam door alle specificaties van alles in je huis en vind je ongetwijfeld nog meer dingen wat niet volgens speculaties is.

Succes in elk geval en laat je niet met een kluitje in het riet sturen.

[ Voor 28% gewijzigd door Goof2000 op 23-08-2023 19:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:51
Ben(V) schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Van een merk als Hirschmann (onderdeel van Belden) mag je toch wel aannemen dat de specificaties tenminste kloppen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 19:51

rvk

Goof2000 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:24:
[...]
Ik zou er op aansturen om er alsnog een cat6a (let op dat ze er geen cca kabel in doen) door ze in te laten doen. Laat ze maar bloeden voor het gebruik van die ribbelbuizen. (dat zouden ze moeten verbieden)
Kunnen ze niet gewoon bij het uittrekken van de huidige kabel gelijk de nieuwe invoeren (e v. met een tussen draad)? (Ik ben maar een leek hoor ;) )

(En anders een polyester mono trekveer gebruiken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 15:56
heeft al iemand vaseline genoemd? of van die speciale 3m kabel lube desgewenst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
rvk schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:52:
[...]

Kunnen ze niet gewoon bij het uittrekken van de huidige kabel gelijk de nieuwe invoeren (e v. met een tussen draad)? (Ik ben maar een leek hoor ;) )

(En anders een polyester mono trekveer gebruiken.)
Die kansloze ribbel-flex-buis heeft nogal veel interne weerstand, bij twee bochten ben je het haasje. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
cosmo_roel schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:02:
heeft al iemand vaseline genoemd? of van die speciale 3m kabel lube desgewenst.
Of huismerk van Easytoys, ruikt het ehele huis naar caramel-zeezout. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Xander schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 19:40:
[...]

Van een merk als Hirschmann (onderdeel van Belden) mag je toch wel aannemen dat de specificaties tenminste kloppen.
Dat zou ik ook verwachten, maar het is volgens mij echt Cat 5e, maar Ts kan gewoon even een stukje strippen en kijken of er een kunstof kruis in zit om te zien of het wel Cat 6 is.
Cat 6A is het zeker niet.

Zie hier een link met een plaatje van Hirchman utp kabel en die is gewoon netjes rond zoals alle cat 6 kabels.
https://www.elektramat.nl...n-20-meter-wit-695020711/

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 23-08-2023 20:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
evol schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:23:
[...]

Maar maakt het nog uit voor de rj45 connectors die ik er op wil knijpen?
Gewoon nooit Rj45 opknijpen.
Vaste bekabeling met stugge aders kun je alleen op Lsa afmonteren dus gewoon op een wcd of patchpanel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:24
Warom niet gelijk glasvezel trekken.

Hier bezig om de backbone gereed te krijgen (moet volgend jaar afgerond zijn).

ToekomAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwhIAYtV_ZyROViQODbH-6L5IB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09KuKrRbf00yG0d2fkO7VvmP.jpg?f=fotoalbum_largestbestendig. Is soepeler en dunner en gaat er dus veel makkelijker doorheen.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 17:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHloqE6SJB8FaboHmPtHI15qjsA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fpFducUe7CxkAtNtmvAnbUTD.jpg?f=fotoalbum_large

Eindelijk eens mijn Ikea lack rack ingeruild voor een 9u wandmodel.

- UDM PRO
- Enterprise 24poe switch
- 24 ports patch paneel
- Daaronder nog een oud nasje (DS111)
- Home assistant Nuc (onzichtbaar op foto want is zwart)
- Een paar Philips hue bridges
- Redundant 4G modem voor in geval van nood

Nog te doen:
- Kabels achter netjes wegwerken
- Onder de kast bungelt nog een stekkerdoos UPS
- Wan port overzetten op sfp port, modem heeft namelijk een 2.5gb rj45 port

Verder nu de ruimte om verder uit te breiden. Wil nog wat extra camera's toevoegen aan UniFi Protect. Er mag her en der nog een enkele AP bij. Wat switches verderop upgraden en met glas verbinden.

Nog genoeg te doen maar eerst even verder sparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verzenden schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:37:
[Afbeelding]

Eindelijk eens mijn Ikea lack rack ingeruild voor een 9u wandmodel.

- UDM PRO
- Enterprise 24poe switch
- 24 ports patch paneel
- Daaronder nog een oud nasje (DS111)
- Home assistant Nuc (onzichtbaar op foto want is zwart)
- Een paar Philips hue bridges
- Redundant 4G modem voor in geval van nood

Nog te doen:
- Kabels achter netjes wegwerken
- Onder de kast bungelt nog een stekkerdoos UPS
- Wan port overzetten op sfp port, modem heeft namelijk een 2.5gb rj45 port

Verder nu de ruimte om verder uit te breiden. Wil nog wat extra camera's toevoegen aan UniFi Protect. Er mag her en der nog een enkele AP bij. Wat switches verderop upgraden en met glas verbinden.

Nog genoeg te doen maar eerst even verder sparen...
Nice, wat is de energie verbruik van dit setup :+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben(V) schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:27:
[...]
Dat zou ik ook verwachten, maar het is volgens mij echt Cat 5e, maar Ts kan gewoon even een stukje strippen en kijken of er een kunstof kruis in zit om te zien of het wel Cat 6 is.
Cat 6A is het zeker niet.
Beetje vreemde opmerking…. Er staat toch gewoon duidelijk cat6 op de kabel. En dat is het dan ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
  • Laatst online: 08-09 17:55
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:57:
[...]

Nice, wat is de energie verbruik van dit setup :+ ?
Geen idee. Ik heb niets om dat te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:23:
[...]

Beetje vreemde opmerking…. Er staat toch gewoon duidelijk cat6 op de kabel. En dat is het dan ook gewoon.
Waarom een vreemde opmerking?
Die kabel ziet eruit als Cat 5e dus even controleren is dan verstandig lijkt mij.

Er is overal in de wereld namaak spul te koop.
Wat erop staat is niet altijd wat het is.

[ Voor 36% gewijzigd door Ben(V) op 23-08-2023 23:15 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Ben(V) schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:14:
[...]

Waarom een vreemde opmerking?
Omdat jij die nogal vaak denkt te moeten maken als je je standaard riedeltje over netwerkkabels en connectors weer eens denkt te moeten afdraaien.

Dit is gewoon een a-merk kabel waarbij er geen enkele twijfel is over wat erop staat. Het voldoet alleen niet aan de afspraak omdat daarin is gesproken over cat6a.

En jij zou toch ook moeten weten dat het uiterlijk van al die kabels gewoon hetzelfde is. Cat6 is in de loop van de tijd ook gewoon met een wat kleinere diameter beschikbaar gekomen. En dat zijn nog steeds gewoon kabels die voldoen aan de specs.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2023 10:02 ]

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:59
Andrehj schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:58:
[...]

Ik heb hier samen met mijn vrouw (de een trekken en de ander invoeren) gewoon de netwerkkabels (2x CAT 6, door grotendeels 19mm) aan de zwarte trekdraad door de buizen getrokken. Ging zonder problemen.
Wellicht dat ik dit probeer en als het niet lukt ik dan aan de kousen en veren begin.

Hoe heb je de zwarte draad verbonden aan de lan kabel?

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:03
sdk1985 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:20:
[...]

Wellicht dat ik dit probeer en als het niet lukt ik dan aan de kousen en veren begin.

Hoe heb je de zwarte draad verbonden aan de lan kabel?
Gewoon strippen en een lusje erin maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:32
Ik zie vaak de bedradingskoker voorbij komen. Wat is echter een mooie maat om mee te werken en waar ik voldoende kabels in kwijt kan? 40x40?

• John245
qwasd schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:47:
Ik zie vaak de bedradingskoker voorbij komen. Wat is echter een mooie maat om mee te werken en waar ik voldoende kabels in kwijt kan? 40x40?
Hoeveel kabels heb je. Ik heb net 75 x 125 en 75 x 50 besteld. Vond ik wel een mooie maat, en kun j eook wat in kwijt :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
John245 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:37:

[..]

Is soepeler en dunner en gaat er dus veel makkelijker doorheen.
Omdat ik de indruk heb dat ik daar geen stekkers op kan knijpen (en 't een LSA strook al helemaal niet snapt) ;).

Hoe doe jij dat?

(Ben wel nieuwsgierig, want wil eigenlijk een eerste serieus toekomstbestendige 'backbone' trekken tussen twee switches (ca. 30 meter kabel van elkaar).)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trilliwilli
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 03-05 13:27
qwasd schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:47:
Kijk even uit hoe de maatvoering wordt opgegeven. OBO Bettermann hanteert de binnenmaat van de koker, andere merken, zoals de Syngonix van de Conrad de buitenmaat. OBO40x40 is net zo groot als Conrad 45x45mm.

Tevens zijn er verschillen in de afstand van de vingers. De OBO heeft meestal openingen van 4mm, te klein voor een CAT kabel en dan moet je er een vinger uitknippen.

De Syngonix van de Conrad heeft 6mm openingen, daar krijg je wel een CAT kabel doorheen.

Met vriendelijke groet, William

• John245
Gwaihir schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:15:
[...]

Omdat ik de indruk heb dat ik daar geen stekkers op kan knijpen (en 't een LSA strook al helemaal niet snapt) ;).

Hoe doe jij dat?

(Ben wel nieuwsgierig, want wil eigenlijk een eerste serieus toekomstbestendige 'backbone' trekken tussen twee switches (ca. 30 meter kabel van elkaar).)
PM gestuurd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-09 22:36
Dat mag ook gewoon publiekelijk gedeeld worden, als je het mij vraagt O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-09 15:39
John245 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:37:

Hier bezig om de backbone gereed te krijgen (moet volgend jaar afgerond zijn).

Toekom[Afbeelding]stbestendig. Is soepeler en dunner en gaat er dus veel makkelijker doorheen.
Wij gaan over tijdje ook ons nieuwe huis verbouwen en wilde ook glasvezel er door trekken .

Welke stekkers gebruik je? lc of sc daar gaat mijn voorkeur naar uit.

De backbone maakt wat uit welke je in rack zet?

Hoe doet je het met poe?
Wij hebben unifi ap (wifi)die nu poe krijgen van de switch

En moet je ook glasvezel lassen? Wide zelf zo’n apparaat kopen dan ,lijkt niet zo moeilijk. Maar is het nodig

Of kan je beter kant en klare glasvezel pachtkabels kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Tommert38 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 21:40:
[...]

Dat mag ook gewoon publiekelijk gedeeld worden, als je het mij vraagt O-)
Weet niet wat het beleid hier is om reclame te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
boomer21 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:03:
[...]

Wij gaan over tijdje ook ons nieuwe huis verbouwen en wilde ook glasvezel er door trekken .

Welke stekkers gebruik je? lc of sc daar gaat mijn voorkeur naar uit.

De backbone maakt wat uit welke je in rack zet?

Hoe doet je het met poe?
Wij hebben unifi ap (wifi)die nu poe krijgen van de switch

En moet je ook glasvezel lassen? Wide zelf zo’n apparaat kopen dan ,lijkt niet zo moeilijk. Maar is het nodig

Of kan je beter kant en klare glasvezel pachtkabels kopen?
Ik heb tussen mijn switches (afstand 45 meter) een prefab OM3 LC duplex kabel (2 kabels van 16 vezels) gelegd (er zijn meerdere bedrijven die dit exact op maat kunnen maken), Het voordeel is dat je er een certificaat bij krijg.Je hoef dus geen lasapparatuur en testappratuur te kopen. Hangt natuurlijk ook van de situatie af en wat je zelf ijn vind.

PoE gaat niet over glasvezel. Maar ik heb geen PoE apparaten die zo'n grote bandbreedte nodig hebben. Als je dat wel die bandbreedte nodig heb zijn daar ook wel oplossingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-09 16:16
DutchKel schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:38:
[...]

Als je geduld hebt kun je ze voor een paar euro bij ome Ali bestellen. Ik sta dan alleen niet in op de kwaliteit, maar ik weet eigenlijk niet hoe dit precies fout kan gaan (misschien is het minder sterk metaal?). Ook heb je bij Amazon nog wel enkele die wat goedkoper zijn.

[...]

Ik heb op die manier wel vaker dan 1 keer meegemaakt dat de draadjes net bij de laatste bocht knappen of bijna bij het einde. En kan je wel melden dat ik toen woorden heb gebruikt die niet in het normale woordenboek voorkomen.

Een kabeltrekkous trekt zichzelf vaster op het moment dat er meer trekkracht wordt gebruikt. Eenmalig aanschaffen en je hebt er waarschijnlijk je leven lang profijt van als je later nog eens kabels moet trekken.

Ik heb het aangeschaft toen ik hier in huis ongeveer 20 kabels moest trekken. Daarvoor zat ik ook elke keer te klooien met het vastbinden en vasttapen van de draden en kabels. Dat laatste werkt ook redelijk, maar je hebt toch meer kans dat de kabel los schiet of kapot getrokken wordt.
Ik heb ruim 25 jaar in het installatiewerk gezeten. weet echt wel wat ik doe. En met een kabeltrekkous kan je geen 2 kabels tegelijk trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
vincedd schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 14:47:
[...]

Ik heb ruim 25 jaar in het installatiewerk gezeten. weet echt wel wat ik doe. En met een kabeltrekkous kan je geen 2 kabels tegelijk trekken.
Oei, dan heb ik dus dingen gedaan die niet mogelijk zijn. Ik heb dan ook geen 25 jaar ervaring in het installatiewerk en doe het ook maar op hobby gebied.

Maar even serieus, waarom denk je dat het niet mogelijk is? Ik pak gewoon een iets grotere kabeltrekkous en doe er 2 kabels in en die trek ik door de buis heen. De kabeltrekkous wordt strak getrokken waardoor beide kabels muurvast zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:52
Beetje mosterd na de maaltijd maar voor iedereen die in de toekomst een kabel gaat kiezen. Het kunststof afstandskruis is geen vereiste voor Cat6. Je gaat dus kabels tegenkomen die het niet hebben zoals de Belden 7965ELY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Ondertussen is de kabel getrokken. Ik heb een lus in de trekdraad gemaakt en daar ducktape omheen gedaan zodat het losse stukje niet bleef steken. Aan de kant van de netwerkkabel 2 van de 4 paren weggeknipt en de plastic kern. Daarna door het lusje gehaald en om de kabel gewikkeld. Vervolgens ook hier beetje tape om. Vervolgens de lus beetje aangeknepen zodat hij compacter werd. Vanuit de meterkast wilde niet omdat bleek dat het laatste stukje smal flexibele buis was. Dus vanuit de woonkamer gaan trekken en dat ging in 1x goed.

Oh en wat betreft de offtopic AP discussie. Ik zweer tegenwoordig bij de TP-Link Deco sets. Daar werkt de mesh functionaliteit in mijn ervaring zeer goed. (In tegenstelling tot bijvoorbeeld Ubiquiti waarbij ik moet rommelen met minimum values).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Laatst online: 08-09 09:58
Heb ik weer voor; Onlangs hadden we een stroompanne waarbij 1 van de 3 fasen wegviel. Eerst dacht ik, geen probleem, ik heb nog stroom in mijn kantoor en ook het rack heeft nog stroom. Had ik niet gedacht aan die UPS die daar ook aangesloten was, dus na een tijd viel het netwerk/internet toch weg. Blijkt dat garage+zolder+tuinhuis net op die ene fase aangesloten zat en kantoor op een van de andere.

Zijn er mooie/nette oplossingen voor dit soort situaties? Ik heb hier nog gezien dat mensen het rack op een aparte verliesstroomschakelaar zetten, maar dat is meer tegen interne fouten/probleempjes. Ik heb ook gezocht naar 3fasen UPS, maar die zijn gigantisch en enkel maar voor datacenters.

Misschien hebben jullie slimme ideetjes?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hipska schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:55:
Heb ik weer voor; Onlangs hadden we een stroompanne waarbij 1 van de 3 fasen wegviel. Eerst dacht ik, geen probleem, ik heb nog stroom in mijn kantoor en ook het rack heeft nog stroom. Had ik niet gedacht aan die UPS die daar ook aangesloten was, dus na een tijd viel het netwerk/internet toch weg. Blijkt dat garage+zolder+tuinhuis net op die ene fase aangesloten zat en kantoor op een van de andere.

Zijn er mooie/nette oplossingen voor dit soort situaties? Ik heb hier nog gezien dat mensen het rack op een aparte verliesstroomschakelaar zetten, maar dat is meer tegen interne fouten/probleempjes. Ik heb ook gezocht naar 3fasen UPS, maar die zijn gigantisch en enkel maar voor datacenters.

Een simpele alert (bvb. via Home Assisstant, moest je die draaien) als de spanning op 1 v/d fasen buiten het 230V +/-10% bereik komt lijkt mij voldoende, je hoeft niet elk mogelijk scenario te ondervangen met hardware oplossingen :P Je kan je UPS dan gewoon even met een verlengsnoer in een ander stopcontact prikken en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:57
Hipska schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 08:55:

Dan moet je aan zoiets denken: https://www.apc.com/shop/...C13-OUT-50-60Hz/P-AP4421A

Word ook wel in datacenters gebruikt om single-voeding apparatuur op beide fases (die je vaak in een rack beschikbaar hebt) aan te sluiten. Dan loop je niet het risico dat de helft van je apparatuur uit gaat wanneer er werkzaamheden zijn oid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Weet iemand hoe ik de bodemplaat los krijg van zo'n rutenback wandcontactdoos. Ik moet de schroef verstellen. Het afdekkapje krijg ik wel los. Nu nog het deel met de printplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Aan de zijkant met een schroevendraaier wat dingen weg buigen.

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 30-08-2023 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Oops
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SahXEvUMfWGZ2gg2MMci70w_Q2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JrmA98M7z0yeerFv9KoE5UE1.jpg?f=fotoalbum_large

Had iemand gevraagd van de hornbach afdek kap mee te nemen. Zit gelukkig nog binnen de 30 dagen.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 30-08-2023 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
sdk1985 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:19:
Oops
[Afbeelding]

Had iemand gevraagd van de hornbach afdek kap mee te nemen. Zit gelukkig nog binnen de 30 dagen.
Nu de andere 2 nog vervangen dan heb je een mooie kleurencombinatie.

• sdk1985
jadjong schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:06:
Aan de zijkant met een schroevendraaier wat dingen weg buigen.
Kwam er met een schroevendraaier niet tussen maar uiteindelijk lukte het om met mijn hand die dingen naar buiten te duwen en dan af te zetten tegen het vaste deel. Maar alsnog bedankt voor de reactie :).

Ondertussen werkt de kabel :Y) . Ben vergeten een foto te maken van de meterkast. Daar heb ik een keystone behuizing gemonteerd. Dit was de eerste keer dat ik het zelf deed dus wel even spannend :X .

[ Voor 6% gewijzigd door sdk1985 op 31-08-2023 00:34 ]

• Batilan
  • Laatst online: 09:30
Hier bezig met de netwerkbekabeling voor ons nieuwe huis. Heb al het nodige gelezen op dit topic, maar zou toch graag even mijn keuzes willen verifiëren.

Ik wil kiezen voor flexibele Cat6a S/FTP bekabeling met koperen kern en 5.9mm buitendiameter met als motivaties:
  • Cat6a ondersteunt 10Gpbs
  • flexibel gaat waarschijnlijk makkelijker door de loze leidingen (19mm
  • flexibel is ook te gebruiken als patch kabel
  • flexibele aders zullen ook minder snel breken bij regelmatige beweging, in principe niet van toepassing bij kabels in loze leidingen
  • SFTP t.b.v. optimale afscherming, zowel naar binnen als naar buiten (ben ook zendamateur en heb al de nodige harmonischen gezien als gevolg van slechte netwerk bekabeling / terminatie)
  • 2x 5.9mm diameter zou makkelijk(er) door de 19mm loze leiding moeten gaan
  • Koper en geen CCA natuurlijk :)
De bovenstaande link is slechts een voorbeeld, volgens mij is dit een redelijk betrouwbare Nederlandse leverancier met een schappelijke meter prijs, maar betere adressen zijn altijd welkom. Ik schat met 300m aardig uit te komen.

Verder wil ik gebruik maken van een kabel trekkous en een stalen trekveer (al is dat lastig bij 2 kabels per loze leiding, maar niet onmogelijk heb ik begrepen). Natuurlijk ook "glijmiddel" om strubbelingen te voorkomen.

Voor RJ-45 connectoren lijken me de pass-through RJ-45 connectors zoals in deze video handig werken. Wie weet een goed merk met dit type connectoren?
Er is de wereld aan RJ-45 montage video's op youtube, maar ik kwam onlangs ook nog een video tegen van het monteren van RJ-45 op shielded kabel waarin absoluut alles tot in de puntjes werd uitgevoerd (inclusief extra shielding en het gebruiken van krimpkous) welke ik als uitgangspunt wilde gebruiken, maar kan deze op dit moment even niet terugvinden in mijn history, kom ik nog op terug.

Ik verneem het graag als ik nog belangrijke zaken over het hoofd zie qua aanleggen van de UTP bekabeling in loze leidingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:05
Batilan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:30:
Hier bezig met de netwerkbekabeling voor ons nieuwe huis. Heb al het nodige gelezen op dit topic, maar zou toch graag even mijn keuzes willen verifiëren.

Ik wil kiezen voor flexibele Cat6a S/FTP bekabeling met koperen kern en 5.9mm buitendiameter met als motivaties:
  • flexibele aders zullen ook minder snel breken bij regelmatige beweging, in principe niet van toepassing bij kabels in loze leidingen
  • SFTP t.b.v. optimale afscherming, zowel naar binnen als naar buiten (ben ook zendamateur en heb al de nodige harmonischen gezien als gevolg van slechte netwerk bekabeling / terminatie)
De bovenstaande link is slechts een voorbeeld, volgens mij is dit een redelijk betrouwbare Nederlandse leverancier met een schappelijke meter prijs, maar betere adressen zijn altijd welkom. Ik schat met 300m aardig uit te komen.

Verder wil ik gebruik maken van een kabel trekkous en een stalen trekveer (al is dat lastig bij 2 kabels per loze leiding, maar niet onmogelijk heb ik begrepen). Natuurlijk ook "glijmiddel" om strubbelingen te voorkomen.

Voor RJ-45 connectoren lijken me de pass-through RJ-45 connectors zoals in deze video handig werken. Wie weet een goed merk met dit type connectoren?
Er is de wereld aan RJ-45 montage video's op youtube, maar ik kwam onlangs ook nog een video tegen van het monteren van RJ-45 op shielded kabel waarin absoluut alles tot in de puntjes werd uitgevoerd (inclusief extra shielding en het gebruiken van krimpkous) welke ik als uitgangspunt wilde gebruiken, maar kan deze op dit moment even niet terugvinden in mijn history, kom ik nog op terug.

Ik verneem het graag als ik nog belangrijke zaken over het hoofd zie qua aanleggen van de UTP bekabeling in loze leidingen.
Flexibel is niet aan te raden om zo te trekken, die kunnen die trekbelasting minder goed aan en dus kans op gebroken aders.

Cat6 is tot 55m ook genormeerd op 10Gbit.
Kan me de sftp wel voorstellen inderdaad als je zendamateur bent maar afhankelijk van de vermogens en afstand is het niet heel nodig.

Bij allekabels indd wel goed opletten of het inderdaad echt 100% koper is aangezien ze vrij veel CCA verkopen.
Zou persoonlijk eerder zoeken naar de merken van de kabels, daar kan je tenminste goede datasheets van krijgen en kan je daarop zoeken naar een betrouwbare leverancier.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:39

Wat ik mis is hoe je de kabels gaat aansluiten. Want het enige dat je met een flexibele kabel kunt is er een stekker aan zetten. En het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je in de (leef)ruimten zo de kabel uit de muur wilt trekken. De TV sluit je immers ook met een stekker aan in een stopcontact en daar zit ook geen lange kabel aan tot aan de groepenkast :+

Enige optie die je dan hebt is een stekker aan de kabel zetten en in de muur "passthrough keystones" waarbij je dus "in de muur" de stekker insteekt in de keystone en "vanaf de woonkamer/..." dan ook weer stekker insteken. Koppelstukje dus in keystone formaat dat je met een draagring in een WCD monteert.
Maar persoonlijk zou ik daar geen fan van zijn en toch echt stugge kabel trekken en netjes met LSA op een WCD monteren. Nog los van wat @Annuk aangeeft dat je een flexibele kabel mogelijk kapot trekt omdat die niet tegen trek-spanning kan.

Edit:
En owja. Ik verwens mijzelf elke keer weer als ik stekkers aan een kabel moet zetten, en ik doe het niet vaak. Koop ik toch liever een kant en klare kabel. Nu zal het met die doorvoer stekkers vast makkelijker gaan, maar dan nog.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 31-08-2023 14:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Okee, zal m'n vorige bericht ff wat onderbouwen en sectioneren....

[list]
Njah wat ik al zei, Cat6 doet volgens de normeringen ook gewoon 10Gbit tot 55m
Als het inderdaad 3/4 buis is (en bij voorkeur massief, dus geen flex) lukt het prima om er kabels door te krijgen, ook solid kabels wel. Tevens wat ik al zei met het oog op de trekbelasting op de kabels/aders.
Klopt, maar persoonlijk zou ik die gewoon kant en klaar op lengte (en evt kleur) kopen, minder gek#t met connectoren plaatsen zoals @RobertMe ook al zegt.
Klopt, maar hoe vaak zit jij in je buizen in je muur te porren?
Het kan zeker wel effect hebben, maar ligt voornamelijk aan de kwaliteit kabel en montage.
Natuurlijk heeft het ook effect of je alles bij elkaar hebt liggen (coax van de zender en utp), en met hoeveel vermogen je bezig bent kwa zender.
2x 9mm lukt ook nog wel prima hoor weet ik uit ervaring.
Dat is een feit, maar dan moet je bij de door jou gelinkte webshop heel erg goed opletten, ze verhandelen (iig in het verleden) het grootste gros in CCA kabel en maar bijster weinig 100% koper kabel.
Mijn al genoemde tip blijf ik bij, zoek een goede kabel van een gerenommeerd merk waar je datasheets van kan vinden. Zodra je die keuze dan hebt gemaakt ga je op die basis op zoek naar een goede aanbieder.
Ervan uitgaande dat je de meeste punten met een dubbele aansluiting (en dus dubbele kabel) wilt, is het makkelijker met 2 rollen/dozen van 100m te werken aangezien je ze tegelijk wilt en moet trekken.
Bij goed bevestigen van de kabel aan een trekveer is een trekkous niet perse nodig, maar dat is en blijft aan jezelf.
En inderdaad glijmiddel kan soms wel een uitkomst zijn, pak dan wel echt kabel glijmiddel en gebruik geen dreft oid, dat droogt later in en dan zitten je kabels vastgelijmd in de buis door die troep.
Vraag me af of dergelijke connectoren ook beschikbaar zijn voor sftp... Tevens valt en staat alles met de kwaliteit van je tang.
Ik adviseer je met klem om solid kabel te gebruiken en af te monteren op LSA stroken en/of "toolless" keystones. 1 keer trekken en monteren en je komt er in principe je leven lang niet weer aan als je alles goed hebt gedaan.

Let erop dat je met sftp heel erg goed af-monteert i.v.m. ground-loops, let ook op je aarding daarmee.
Tenzij je je heel goed bewust bent van hoe je dat allemaal exact moet doen zou ik gewone utp adviseren.
Solid door de muren trekken en afmonteren en kant en klare patchkabels om de boel aan te sluiten.
Als je evt iets meer aangeeft hoe je alles verder wilt organiseren kunnen we je hier misschien nog iets meer advies of adressen voor spullen geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Annuk schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Ervan uitgaande dat je de meeste punten met een dubbele aansluiting (en dus dubbele kabel) wilt, is het makkelijker met 2 rollen/dozen van 100m te werken aangezien je ze tegelijk wilt en moet trekken.
Of de Belden Twin kabel :) Dan is er ook maar 1 kabel om te trekken maar zijn het toch twee "kabels".
Overigens zelf helemaal geen ervaring mee. Heb dus ook geen idee hoe dat uit komt als je uiteindelijk dan de twee losse kabels nodig hebt in, bv, patchpaneel. Of het dan twee kabels aan elkaar geplakt zijn die je ook weer los kunt trekken (zoals speakerkabel bv) of iets anders is.

• John245
Annuk schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:58:
Okee, zal m'n vorige bericht ff wat onderbouwen en sectioneren....

[...]

Njah wat ik al zei, Cat6 doet volgens de normeringen ook gewoon 10Gbit tot 55m

[...]

Als het inderdaad 3/4 buis is (en bij voorkeur massief, dus geen flex) lukt het prima om er kabels door te krijgen, ook solid kabels wel. Tevens wat ik al zei met het oog op de trekbelasting op de kabels/aders.

[...]

Klopt, maar persoonlijk zou ik die gewoon kant en klaar op lengte (en evt kleur) kopen, minder gek#t met connectoren plaatsen zoals @RobertMe ook al zegt.

[...]

Klopt, maar hoe vaak zit jij in je buizen in je muur te porren?

[...]

Het kan zeker wel effect hebben, maar ligt voornamelijk aan de kwaliteit kabel en montage.
Natuurlijk heeft het ook effect of je alles bij elkaar hebt liggen (coax van de zender en utp), en met hoeveel vermogen je bezig bent kwa zender.

[...]

2x 9mm lukt ook nog wel prima hoor weet ik uit ervaring.

[...]

Dat is een feit, maar dan moet je bij de door jou gelinkte webshop heel erg goed opletten, ze verhandelen (iig in het verleden) het grootste gros in CCA kabel en maar bijster weinig 100% koper kabel.
Mijn al genoemde tip blijf ik bij, zoek een goede kabel van een gerenommeerd merk waar je datasheets van kan vinden. Zodra je die keuze dan hebt gemaakt ga je op die basis op zoek naar een goede aanbieder.

[...]

[...]

Bij goed bevestigen van de kabel aan een trekveer is een trekkous niet perse nodig, maar dat is en blijft aan jezelf.
En inderdaad glijmiddel kan soms wel een uitkomst zijn, pak dan wel echt kabel glijmiddel en gebruik geen dreft oid, dat droogt later in en dan zitten je kabels vastgelijmd in de buis door die troep.

[...]

Vraag me af of dergelijke connectoren ook beschikbaar zijn voor sftp... Tevens valt en staat alles met de kwaliteit van je tang.
Ik adviseer je met klem om solid kabel te gebruiken en af te monteren op LSA stroken en/of "toolless" keystones. 1 keer trekken en monteren en je komt er in principe je leven lang niet weer aan als je alles goed hebt gedaan.

[...]

Let erop dat je met sftp heel erg goed af-monteert i.v.m. ground-loops, let ook op je aarding daarmee.
Tenzij je je heel goed bewust bent van hoe je dat allemaal exact moet doen zou ik gewone utp adviseren.
Solid door de muren trekken en afmonteren en kant en klare patchkabels om de boel aan te sluiten.
Als je evt iets meer aangeeft hoe je alles verder wilt organiseren kunnen we je hier misschien nog iets meer advies of adressen voor spullen geven.
Je zou ook duplex kabel overwegen.

Hier trouwens Cat 7 met keystones met frame in doos. Werkt perfect. Is ook zoals proffesionals het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
RobertMe schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:08:
[...]

Of de Belden Twin kabel :) Dan is er ook maar 1 kabel om te trekken maar zijn het toch twee "kabels".
Overigens zelf helemaal geen ervaring mee. Heb dus ook geen idee hoe dat uit komt als je uiteindelijk dan de twee losse kabels nodig hebt in, bv, patchpaneel. Of het dan twee kabels aan elkaar geplakt zijn die je ook weer los kunt trekken (zoals speakerkabel bv) of iets anders is.
Eens! Maar dat is niet de meest reguliere kabel ;)
Heb er zelf ook (nog) geen ervaring mee maar lijkt wel een mooie oplossing inderdaad.

@Batilan afhankelijk van de lengtes dus mogelijk een doos twin/duplex kabel en evt een doos met losse/enkele kabel.

John245 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:27:
[...]

Je zou ook duplex kabel overwegen.

Hier trouwens Cat 7 met keystones met frame in doos. Werkt perfect. Is ook zoals proffesionals het doen.
Cat7 is alleen een iso-norm en geen ansi/eia/tia norm oftewel geen officieel erkende kabelnorm ;)
Cat8 is pas weer een officiële erkende norm maar die gebruikt ook heel andere connectoren dan de standaard RJ45

De profs die ik ken gebruiken eigenlijk alleen glas, cat6 en 6a waarbij Cat6 meeste wordt gebruikt in utiliteit en woning. Bij bedrijven met veel frequentie regelaars vaak sftp 6a.

Met keystones werken is wel gangbaar inderdaad ivm flexibiliteit, en het monteert vaak iets makkelijker, zeker ook met het oog op kabelrouting in een kast is dat een groot voordeel, maar hoevaak moet je dat thuis doen? ;)

• Batilan
RobertMe schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:06:
[...]

Wat ik mis is hoe je de kabels gaat aansluiten. Want het enige dat je met een flexibele kabel kunt is er een stekker aan zetten. En het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat je in de (leef)ruimten zo de kabel uit de muur wilt trekken. De TV sluit je immers ook met een stekker aan in een stopcontact en daar zit ook geen lange kabel aan tot aan de groepenkast :+

Enige optie die je dan hebt is een stekker aan de kabel zetten en in de muur "passthrough keystones" waarbij je dus "in de muur" de stekker insteekt in de keystone en "vanaf de woonkamer/..." dan ook weer stekker insteken. Koppelstukje dus in keystone formaat dat je met een draagring in een WCD monteert.
Maar persoonlijk zou ik daar geen fan van zijn en toch echt stugge kabel trekken en netjes met LSA op een WCD monteren. Nog los van wat @Annuk aangeeft dat je een flexibele kabel mogelijk kapot trekt omdat die niet tegen trek-spanning kan.

Edit:
En owja. Ik verwens mijzelf elke keer weer als ik stekkers aan een kabel moet zetten, en ik doe het niet vaak. Koop ik toch liever een kant en klare kabel. Nu zal het met die doorvoer stekkers vast makkelijker gaan, maar dan nog.
Thx. Da's een goede, dat had ik me nog niet eens gerealiseerd. Ik dacht dat je ook flexibele (stranded?) kabel kon gebruiken voor de keystones (simpelweg gebrek aan kennis en ervaring, ondanks het lezen van e.e.a. :+ ). Nu zijn de meest dringende kabels die ik moet trekken (i.v.m. aankomend stucwerk) bedoelt voor beveiligings camera's. Daarvoor kan ik nog overwegen gewoon een RJ45 connector aan de kabel te krimpen, die worden toch meest gemonteerd met een montage doosje eronder. Dus voor deze kabels zou ik nog flexibel kunnen overwegen, wel met het risico wat je noemt. Overigens heb ik dat advies om toch flexibel te gebruiken ook hier uit het topic :), het werd daar meen genoemd als een manier om makkelijker de kabel door een krappe buis te krijgen. Ik wist wel dat de vaste bekabeling meestal uit een solide kern bestaat, maar kende de beperking van de afwerking nog niet.

• Batilan
Annuk schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:37:
[...]

:

Bij allekabels indd wel goed opletten of het inderdaad echt 100% koper is aangezien ze vrij veel CCA verkopen.
Zou persoonlijk eerder zoeken naar de merken van de kabels, daar kan je tenminste goede datasheets van krijgen en kan je daarop zoeken naar een betrouwbare leverancier.
Thx voor de tip, anders zal ik ze vooraf nog even contacten om het te verifiëren. Het leek me geen verkeerde 1m prijs. Heb je nog concrete tips voor merken / leveranciers (mag via PM als dat hier niet toegestaan is). Ik zag kort hierboven Hirschman voorbijkomen als gerenommeerd merk (hoewel er eerst twijfels waren over de specs vanwege het uiterlijk van de kabel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
Batilan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

Thx. Da's een goede, dat had ik me nog niet eens gerealiseerd. Ik dacht dat je ook flexibele (stranded?) kabel kon gebruiken voor de keystones (simpelweg gebrek aan kennis en ervaring, ondanks het lezen van e.e.a. :+ ). Nu zijn de meest dringende kabels die ik moet trekken (i.v.m. aankomend stucwerk) bedoelt voor beveiligings camera's. Daarvoor kan ik nog overwegen gewoon een RJ45 connector aan de kabel te krimpen, die worden toch meest gemonteerd met een montage doosje eronder. Dus voor deze kabels zou ik nog flexibel kunnen overwegen, wel met het risico wat je noemt. Overigens heb ik dat advies om toch flexibel te gebruiken ook hier uit het topic :), het werd daar meen genoemd als een manier om makkelijker de kabel door een krappe buis te krijgen. Ik wist wel dat de vaste bekabeling meestal uit een solide kern bestaat, maar kende de beperking van de afwerking nog niet.
Njah tenzij je de kabels zonder buis in het stucwerk wilt smeren is er me dunkt geen hoge nood aan.
Misschien inderdaad makkelijk om de plaatsen waar je camera's en/of accesspoints wilt plaatsen een zogenaamd lampdoosje te plaatsen omdat daar meestal toch de voet overheen komt, maar dan heb je wel beetje meer werkruimte.
En ook die kabels zou ik gewoon met solid kabel verwerken met de juiste connectoren voor solid kabel.
Je wilt er straks liever ook niet achter komen dat je ze kapot hebt getrokken en alsnog weer kunt.

Batilan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:06:
[...]

Thx voor de tip, anders zal ik ze vooraf nog even contacten om het te verifiëren. Het leek me geen verkeerde 1m prijs. Heb je nog concrete tips voor merken / leveranciers (mag via PM als dat hier niet toegestaan is). Ik zag kort hierboven Hirschman voorbijkomen als gerenommeerd merk (hoewel er eerst twijfels waren over de specs vanwege het uiterlijk van de kabel).
Belden
Digitus
Hirschman
Draka

Maar weet je al precies wat je nu wilt?
Cat6 of Cat6a? UTP of SFTP?
Beste maak je dat voor jezelf eerst duidelijk

Zelf gebruik ik deze vaak (ook van deze verkoper):
https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

Als je de duplex/twin variant ervan wilt hebben is het deze:
https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html

En wil je perse toch Cat6a (F/UTP):
https://www.sandervunderi...at-6a-grijs-10gxe00d.html

[ Voor 24% gewijzigd door Annuk op 31-08-2023 17:14 ]

• John245
Batilan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:57:
[...]

"Om eerlijk te zijn, kiezen nogal wat consumenten voor glasvezel als verbinding om het probleem met lage bandbreedte aan te pakken en een verbeterd bewakingssysteem te krijgen."

Bron: https://www.fastcabling.c...a-voor-buiten-op-afstand/

• John245
Annuk schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

Eens! Maar dat is niet de meest reguliere kabel ;)
Heb er zelf ook (nog) geen ervaring mee maar lijkt wel een mooie oplossing inderdaad.

@Batilan afhankelijk van de lengtes dus mogelijk een doos twin/duplex kabel en evt een doos met losse/enkele kabel.

[...]

Cat7 is alleen een iso-norm en geen ansi/eia/tia norm oftewel geen officieel erkende kabelnorm ;)
Cat8 is pas weer een officiële erkende norm maar die gebruikt ook heel andere connectoren dan de standaard RJ45

De profs die ik ken gebruiken eigenlijk alleen glas, cat6 en 6a waarbij Cat6 meeste wordt gebruikt in utiliteit en woning. Bij bedrijven met veel frequentie regelaars vaak sftp 6a.

Met keystones werken is wel gangbaar inderdaad ivm flexibiliteit, en het monteert vaak iets makkelijker, zeker ook met het oog op kabelrouting in een kast is dat een groot voordeel, maar hoevaak moet je dat thuis doen? ;)
Hoop dit jaar voor de laatste keer mijn kabelrouting te doen. Maar ik vrees dat dit project wordt doorgeschoven naar 2024. In 2024 wil ik namelijk ook serieus gebruik gaan maken van mijn 32 vezels glasvezel backbone.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:18
John245 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:17:
[...]

"Om eerlijk te zijn, kiezen nogal wat consumenten voor glasvezel als verbinding om het probleem met lage bandbreedte aan te pakken en een verbeterd bewakingssysteem te krijgen."

Bron: https://www.fastcabling.c...a-voor-buiten-op-afstand/
Verbeterde bewakingssysteem ? Enige wat ze in die link laten zien is hoe je meer dan 100 meter kan overbruggen (specs limiet van ethernet). Enige wat hun doen is 'ethernet naar glas converter' naar 'glas naar poe switch converter'. Welke beide aan het 230V net hangen. Voor de rest praat het allemaal het zelfde protocol waardoor je dus niks verbeterd, ze lossen alleen het 100 Meter limiet van koper op met een vrijwel standaard alternatief.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan-man op 31-08-2023 17:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:38
Annuk schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:07:

[...]

Belden
Digitus
Hirschman
Draka

Maar weet je al precies wat je nu wilt?
Cat6 of Cat6a? UTP of SFTP?
Beste maak je dat voor jezelf eerst duidelijk
Belden en Hirschmann (met 2 ennen) zijn van dezelfde eigenaar.
Grote kans dat de UTP kabels van dezelfde band (in Venlo o.a.) rollen.

Heb er een jaar gewerkt maar nooit geweten dat er ook UTP met Hirschmann gemaakt werd. Wel netwerkswitchtes voor industriële omgevingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Dronium schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 20:40:
[...]

Belden en Hirschmann (met 2 ennen) zijn van dezelfde eigenaar.
Grote kans dat de UTP kabels van dezelfde band (in Venlo o.a.) rollen.

Heb er een jaar gewerkt maar nooit geweten dat er ook UTP met Hirschmann gemaakt werd. Wel netwerkswitchtes voor industriële omgevingen.
I know dat Hirschmann een dochter is van Belden. Een indd grote kans dat ze van dezelfde band rollen.
En zo zijn er wel meer merken die onderdeel van zijn, maar het was voor Batilan even als een kleine opsomming, en dan maakt het mijns inziens niet uit om te vermelden wie dochter van is etc ;) dan gaat het alleen even om de labels/merken...

• Incolumis
  • Laatst online: 08-09 11:56
Even een vraagje. Ik ben net verhuisd en dit huis zijn er naar bijna alle kamers netwerkkabels getrokken. Probleem is alleen dat het niet sneller is dan 100 mbit. Moet ik nu die kabels er weer uittrekken en vervangen, of is er nog een manier om het minimaal 1 gbit te maken?

I hide at work because good employees are hard to find.

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-09 21:32

jurroen

Security en privacy geek

Incolumis schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:04:
Even een vraagje. Ik ben net verhuisd en dit huis zijn er naar bijna alle kamers netwerkkabels getrokken. Probleem is alleen dat het niet sneller is dan 100 mbit. Moet ik nu die kabels er weer uittrekken en vervangen, of is er nog een manier om het minimaal 1 gbit te maken?
Uhhh, mijn glazen bol geeft op dit moment een HTTP 418 error aan. Die kan ik dus even niet gebruiken. Zou je zelf willen vertellen wat voor soort kabels het zijn (welke category), hoe het is aangesloten, met welke apparatuur je deze constatering trekt enz enz?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Zijn het geen telefoonkabels? :X. Hoeveel aders zitten er in? 8 (4 paren van 2) of maar 4 (2 paren van 2)? Als het 4 aders zijn is het in ieder geval te weinig (/100Mbit/s dus het maximaal haalbare).

• Incolumis
RobertMe schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:10:
[...]

Zijn het geen telefoonkabels? :X. Hoeveel aders zitten er in? 8 (4 paren van 2) of maar 4 (2 paren van 2)? Als het 4 aders zijn is het in ieder geval te weinig (/100Mbit/s dus het maximaal haalbare).
Het zijn wel 4 paren gelukkig. Wat kan anders er voor zorgen dat een kabel slechts 100 mbit aankan ipv 1 gbit?
Ik geloof dat het wel CAT5 is, maar die kon toch ook 1 gbit aan?

[ Voor 7% gewijzigd door Incolumis op 31-08-2023 23:19 ]

• RobertMe
Incolumis schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:18:
[...]

Het zijn wel 4 paren gelukkig. Wat kan anders er voor zorgen dat een kabel slechts 100 mbit aankan ipv 1 gbit?
cat5 heeft volgens mij maar 4 aders. Waarschijnlijker is dan dat het cat5e is. Maar beantwoord ook even de vragen van @jurroen. Hoe test je? Hoe zijn de kabels gemonteerd (stekkers er op geknepen, of op een WCD / keystone / patchpaneel, etc)? Kun je achterhalen of het stugge (massieve ader) of soepele (allemaal dunne draadjes die ader vormen) kabel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

RobertMe schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 23:45:
[...]

cat5 heeft volgens mij maar 4 aders
Nee. Niet waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oortjes
  • Laatst online: 10-09 16:33
Is de switch waar deze kabels op zijn ingepatched wel een Gb switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
Oortjes schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:16:
[...]

Dit inderdaad. Of een computer met een 100 Mbps nic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:45
[...]

Grote kans dat ze verkeerd afgewerkt (gemonteerd) zijn, als het 8 aders zijn. De juiste kleur op de juiste pin. Pas de 568b pinvolgorde toe aan beide kanten, en waarschijnlijk heb je dan gelijk een 1Gig linkspeed.

Korte uitleg: de kabel bestaat weliswaar uit 8 aders, maar die zijn weer gecombineerd in 4 aderparen. Over de hele verbinding moeten die 4 aderparen wel gehandhaafd blijven, anders haal je de snelheid niet, en kan je dus op 100mbit blijven hangen.
Een aderpaar samen vormt ook de electrische verbinding tussen de ene en de andere kant, en dat heb je dus 4 keer. Ofwel genoeg kans om een fout te maken bij het afmonteren als je dit principe niet consequent volgt over de gehele verbinding.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
CAT5e is voor 1 Gbit, CAT5 niet.

(Mijn gok ligt ook bij verkeerde montage, waardoor (enkele) aderparen niet meer als paar gebruikt (kunnen) worden.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trilliwilli
@Gwaihir onzin, CAT5 kan gewoon 1GBASE aan, zelfs 2,5GBASE.
Enige verschil tussen CAT5 en CAT5e is minder crosstalk, het zijn beide 100MHz kabels.

Er zit geen slim koper in ofzo, als het signaal erdoorheen gaat moet die het gewoon halen. Het zit in de patchaansluitingen of de apparatuur die aangesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Cat5e UTP is geschikt voor 5-Gbps over 100 meter. Zie bijvoorbeeld: https://www.cisco.com/c/e...ltigigabit-wp-cte-en.html Dit zou wat mij betreft met dikke letters bovenaan de TS mogen staan.

En zoals @Trilliwilli ook zegt, koper is niet slim. Het signaal wordt boven de 5 Gbps of na 100 meter niet afgekapt, er is nog een marge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Trilliwilli schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:20:
@Gwaihir onzin, CAT5 kan gewoon 1GBASE aan, zelfs 2,5GBASE.
Tuurlijk joh, CAT5 en CAT5e zijn exact dezelfde kabel, als je maar a) een voorbeeld aanhaalt van wat iemand, ooit ergens gelukt is, en b) hard genoeg schreeuwt.

Ik denk dat de vraagsteller er meer mee geholpen is te leren dat het wel degelijk aan de kabel kan liggen, als het geen 5e is, al zijn we het er allemaal over eens dat dit niet het eerste is om te controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
My-life schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:56:
Cat5e UTP is geschikt voor 5-Gbps over 100 meter. Zie bijvoorbeeld: https://www.cisco.com/c/e...ltigigabit-wp-cte-en.html Dit zou wat mij betreft met dikke letters bovenaan de TS mogen staan.

En zoals @Trilliwilli ook zegt, koper is niet slim. Het signaal wordt boven de 5 Gbps of na 100 meter niet afgekapt, er is nog een marge.
Koper is inderdaad niet slim, maar er zijn helaas maar heel weinig kabels van cat 5 of cat 5e welke van koper zijn. De meeste bevatten voor het grootste deel aluminium met een klein beetje koper waardoor er een behoorlijke demping op de kabel zit.

Als het 100% koper is dan zal dezelfde kabel waarschijnlijk ook voor Cat6 door de test heen komen.

Voor meer informatie lees hier verder: https://www.netwerkkabel....-tussen-cca-en-100-koper/

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Trilliwilli
Gwaihir schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:21:
[...]

Tuurlijk joh, CAT5 en CAT5e zijn exact dezelfde kabel, als je maar a) een voorbeeld aanhaalt van wat iemand, ooit ergens gelukt is, en b) hard genoeg schreeuwt.

Ik denk dat de vraagsteller er meer mee geholpen is te leren dat het wel degelijk aan de kabel kan liggen, als het geen 5e is, al zijn we het er allemaal over eens dat dit niet het eerste is om te controleren.
Heeft niks met schreeuwen te maken, simpel juist de verschillende normeringen goed interpreteren.
Om te beginnen het al eerder aangehaalde Wikipedia artikel: Wikipedia: Category 5 cable

Daarnaast is het handig om te begrijpen dat de specificaties van een kabel iets anders is als de genormaliseerde snelheidsklasses.
De kabels worden aangeduid met CAT van category en de snelheidsklasses met BASE-T.

Toen de CAT5 kabel op de markt kwam bestond de 1GBASE nog helemaal niet. Die kabels worden dan ook steevast als geschikt voor 10/100BASE aangeduid.

Het koper is niet slim zoals ik schreef, het zijn de zender en ontvanger die bepalen op welke snelheidsstandaard gewerkt wordt, mits de aansluitingen zelf dan goed zijn.

Je ziet dan ook dat de snelheid terugvalt als die niet gehaald kan worden. Omdat de snelheidsklasses telkens met een factor 10 werken valt die dus ook zoveel terug, maar dat betekent niet dat de tussenliggende snelheden niet gehaald kunnen worden.

Om die reden is de 2,5 en 5 G klasse geïntroduceerd, een CAT5e kabel kan dus zo een hogere snelheid als 1Gb halen, ondanks dat de fabrikant zegt dat het niet kan, immers de 10G kan met CAT5 niet meer worden gehaald.

Hetzelfde zie je met de lengte van de kabel, de normen gaan altijd van 100 meter lengte uit, maar met een kortere kabel heb je minder verlies en haal je met elke meter minder een beetje meer snelheid.
Zodoende wordt CAT6 als geschikt geacht voor 10G als deze niet langer als 55 meter is, iets wat in huis zelden wordt gehaald.

Het zou me niks verbazen als een CAT5 kabel van 1 meter lang de 10G ook nog haalt, nogmaals, het koper is niet slim, het heeft verlies en de zender en ontvanger bepalen of er genoeg data doorkomt.
Het zou ook kunnen dat de snelheid niet wordt gehaald in full duplex, maar wel in single.

Ditzelfde verhaal,is ook van toepassing op HDMI kabels. De marketing dat een HDMI kabel geschikt is voor klasse 1,4 of 2,1 is volkomen onzin. De kabelfabrikanten hebben eigen specificaties die los staan van de HDMI klasses, en alleen onderscheidt maken tussen wel of geen netwerk of wel of geen stroom overdracht.

Een 10 jaar oude HDMI kabel kan gewoon 2,1 aan, terwijl die HDMI klasse toen nog helemaal niet bestond. De oude Dell monitorkabels die ik hier heb liggen doen dat gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Trilliwilli schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:55:
Heeft niks met schreeuwen te maken

[..]

Toen de CAT5 kabel op de markt kwam bestond de 1GBASE nog helemaal niet. Die kabels worden dan ook steevast als geschikt voor 10/100BASE aangeduid.
Nou.. dat was het enige wat ik zei.. en daar ging jij meteen overheen met "onzin". Dat vond ik dan schreeuwerige onzin, want CAT5 (zonder e) is zoals je zelf zegt nooit gemaakt voor gigabit.

Verder ben ik het prima met je eens dat een zeer groot percentage CAT5 kabels (90%? 95%?) achteraf ook CAT5e blijkt te zijn. Maar dat wist men toen nog niet want dat bestond nog niet en daar is dus ook niet op geproduceerd en getest, oftewel YMMV.

Dus als de vraagsteller zegt 'n CAT5 kabel te hebben en op basis daarvan constateert dat het niet aan de kabel kan liggen, is dat net iets te kort door de bocht. Niet erg waarschijnlijk, maar ook niet te garanderen op basis van dat label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Cat 5 is echt niet geschikt om een 1Gbps verbinding te verzorgen.

De twist van de aderparen is daar veel te laag voor en dan krijg je last van crosstalk en wordt de kabel gevoelig voor externe storingen.

Dat je wel een verbinding op 1Gbps tot stand kunt brengen doet daar niets aan af, je maakt met zo'n kabel gewoon een onbetrouwbaar netwerk op 1Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
Oortjes schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:16:
[...]

Sorry voor de late reactie, ja dat is gewoon een Gb switch. Wat ik wel zie in de settings van mijn router is dat alle verbindingen nu op 100mbit staan. Of dat komt door de kabel of door instellingen moet ik nog even onderzoeken.
Het ligt niet aan de netwerkaansluiting van mijn pc, want die staat gewoon op gbit snelheid. Het zal toch echt aan de kabel liggen denk ik. Ik zal de connector maar eens openhalen

[ Voor 18% gewijzigd door Incolumis op 06-09-2023 14:37 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 22:51
Bij dezen mijn toevoeging voor de meterkast.
Wellicht komt de opzet bekend voor want het is een schameteloze kopie van Xander :X
Xander schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 16:51:

Misschien kan iemand er nog wat inspiratie uit opdoen. Opmerkingen zijn natuurlijk ook welkom. :)
@Xander Waarvoor dank.

Setup Meterkast:

Materialen:
- 2x 4punts ABB contactdoos
- kabelgoot grijs
- kabelgoot wit
- plank voor waterontharder

Netwerk hardware
- TPLINK Omada 200 controller
- TPLINK Omada router
- TPLINK Switch PoE
- GroWatt
- 24 ports patch panel
- KPN router (helaas nog nodig ivm iTV, zover ik begrijp kan dat nog niet met enkel de TP link router)

Waterontharder
Aqmos CM40

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itM3x3QnAjGl_gxcqBfxodZY1Dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zAiUf5YofB56FazSvoeg81aS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDm7OGb1nj9QYpZCLOJd69ozad4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEvweneYuw37kipKSdeaOt5f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCr4sFrJYIc9jWFiX9Bah8zcsQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq254CeUZ2gZtLwk6AAIuU8y.jpg?f=fotoalbum_large

d'n oliesjeik

• Sabo_0
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 14:53
Oliesjeik1 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:42:
Wellicht komt de opzet bekend voor want het is een schameteloze kopie van Xander :X

[...]

@Xander Waarvoor dank.

Setup Meterkast:

Materialen:
- kabelgoot grijs
- kabelgoot wit

Netwerk hardware
- TPLINK Omada router
- TPLINK Switch PoE
- GroWatt
- 24 ports patch panel
Ziet er keurig uit @Oliesjeik1 ! Hulde. Hoe heb je de 24 ports patch panel zo netjes in de kabelgoot gemonteerd?

Verwijderd

.

[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:24 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-09 17:26
Hoe hard is de eis van 24 cm? Als een switch van 33cm met wat creativiteit ook past, dan is de GS1900-24EP van Zyxel wellicht een optie.

• Dartlink
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:45
Net twee centimeter te breed. Anders misschien een Cisco C1000-8FP-2G-L? :)

• jadjong
  • Niet online
Aruba 1930 8G(POE) en Ruckus ICX 7150-C12P is net iets minder diep dan de Cisco C1000. Voor dat beperkte budget zou ik toch die verdomde adapter tegen de muur lijmen. :P

[ Voor 32% gewijzigd door jadjong op 07-09-2023 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:24 ]

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 22:51
Sabo_0 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:20:
[...]

Ziet er keurig uit @Oliesjeik1 ! Hulde. Hoe heb je de 24 ports patch panel zo netjes in de kabelgoot gemonteerd?
Thanks!
Patchpanel heb ik afgetekend op de kabelgoot en vervolgens daar de slijptol ingezet 8)

d'n oliesjeik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:21

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:04:
[...]

Die eis is vrij rigide. Of ik moet de handel een kwartslag draaien maar dat krijg je nooit mooi.

[Afbeelding]
Ooooo dit trekt mij ocd echt niet. Waarom die kabels zo kris kraks naar de switch toen?

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Verwijderd schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:27:
Het is een TL-SG1210P geworden. Hopelijk krijg ik het daarmee wat netter weggewerkt.
Een normaal mens had gewoon de deur dicht gemaakt. ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

DutchKel schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:02:
[...]

Een normaal mens had gewoon de deur dicht gemaakt. ;)
We zijn Tweakers, geen normale mensen. En nu snel die meterkast cablemanagen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
En als het uitkomt voor je ocd/autisme/whatever zowel de switch als het patchpaneel 90 graden draaien en met een 3D printer ofzo kabel beugels maken zodat je telkens een mooie U vorm maakt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

[...]

@Xander Waarvoor dank.

Setup Meterkast:

Materialen:
- kabelgoot grijs
- kabelgoot wit

Netwerk hardware
- TPLINK Omada router
- TPLINK Switch PoE
- GroWatt
- 24 ports patch panel
- KPN router (helaas nog nodig ivm iTV, zover ik begrijp kan dat nog niet met enkel de TP link router)

Waterontharder
Aqmos CM40

Foto's
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar is die grijze kabelgoot te koop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

MarkyB schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:39:
[...]
Waar is die grijze kabelgoot te koop?
ATTEMA Bedradingskanaal

Oa bij elektramat

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Annuk schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:18:
En als het uitkomt voor je ocd/autisme/whatever zowel de switch als het patchpaneel 90 graden draaien en met een 3D printer ofzo kabel beugels maken zodat je telkens een mooie U vorm maakt :P
Je bedoelt CDO? OCD maar dan op alfabetische volgorde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:18
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:55:
Iemand die een switch kent met de volgende specs?
  • Max 24cm breed
  • Min 6 poorten PoE+, liefst 8, met voldoende PoE budget
  • Wandmontage mogelijk
  • Gevoed met een eurostekker, geen adapter
De Unifi Lite 16 komt in de buurt maar heeft maar beperkt budget. Heb twee APs, twee cameras en een Raspberry Pi die ik met PoE wil voeden...

Zijn wel switches te vinden die via adapter gevoed worden maar die adapter werk je zo lelijk weg.
Ik denk dat je je flink verkijkt op hoe weinig poe die devices nodig hebben. Mijn ap,s doen hooguit 6 watt per stuk en mijn cameras maar iets van 8 watt. Raspberry poe zou als het überhaupt nodig zou zijn eventueel via losse poe+ adapter kunnen voeden. Maar die gaat het ook prima op gewoon poe werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nique de Graaff
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-01 02:11

[...]

@Xander Waarvoor dank.

Setup Meterkast:

Materialen:
- kabelgoot grijs
- kabelgoot wit

Netwerk hardware
- TPLINK Omada router
- TPLINK Switch PoE
- GroWatt
- 24 ports patch panel

Waterontharder
Aqmos CM40

Foto's
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Beetje off-topic maar ik heb mij al zo vaak vreselijk bezeerd aan deze pokke dingen. Ik heb ze ook overal in mijn huis.
Die plaatjes zitten los geklikt in op het frame, en als je lichtknop op dezelfde hoogte, aan de andere kant van de deur zit, dan kan je zomaar met je vinger daar per ongeluk in belanden en je lekker open snijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OnFtFV8Qtptp8q5mH4YuGYCjh08=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ABgrUr3tki2DRJtFD53VudGc.png?f=user_large

Die kast ziet er wel erg mooi uit zo :)

[ Voor 9% gewijzigd door Nique de Graaff op 09-09-2023 11:36 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2023 11:36 ]

Pagina: 1 ... 108 ... 124 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2