Okee, zal m'n vorige bericht ff wat onderbouwen en sectioneren....
Njah wat ik al zei, Cat6 doet volgens de normeringen ook gewoon 10Gbit tot 55m
• flexibel gaat waarschijnlijk makkelijker door de loze leidingen (19mm
Als het inderdaad 3/4 buis is (en bij voorkeur massief, dus geen flex) lukt het prima om er kabels door te krijgen, ook solid kabels wel. Tevens wat ik al zei met het oog op de trekbelasting op de kabels/aders.
• flexibel is ook te gebruiken als patch kabel
Klopt, maar persoonlijk zou ik die gewoon kant en klaar op lengte (en evt kleur) kopen, minder gek#t met connectoren plaatsen zoals @
RobertMe ook al zegt.
• flexibele aders zullen ook minder snel breken bij regelmatige beweging, in principe niet van toepassing bij kabels in loze leidingen
Klopt, maar hoe vaak zit jij in je buizen in je muur te porren?
• SFTP t.b.v. optimale afscherming, zowel naar binnen als naar buiten (ben ook zendamateur en heb al de nodige harmonischen gezien als gevolg van slechte netwerk bekabeling / terminatie)
Het kan zeker wel effect hebben, maar ligt voornamelijk aan de kwaliteit kabel en montage.
Natuurlijk heeft het ook effect of je alles bij elkaar hebt liggen (coax van de zender en utp), en met hoeveel vermogen je bezig bent kwa zender.
• 2x 5.9mm diameter zou makkelijk(er) door de 19mm loze leiding moeten gaan
2x 9mm lukt ook nog wel prima hoor weet ik uit ervaring.
• Koper en geen CCA natuurlijk

Dat is een feit, maar dan moet je bij de door jou gelinkte webshop heel erg goed opletten, ze verhandelen (iig in het verleden) het grootste gros in CCA kabel en maar bijster weinig 100% koper kabel.
Mijn al genoemde tip blijf ik bij, zoek een goede kabel van een gerenommeerd merk waar je datasheets van kan vinden. Zodra je die keuze dan hebt gemaakt ga je op die basis op zoek naar een goede aanbieder.
De bovenstaande link is slechts een voorbeeld, volgens mij is dit een redelijk betrouwbare Nederlandse leverancier met een schappelijke meter prijs, maar betere adressen zijn altijd welkom. Ik schat met 300m aardig uit te komen.
Ervan uitgaande dat je de meeste punten met een dubbele aansluiting (en dus dubbele kabel) wilt, is het makkelijker met 2 rollen/dozen van 100m te werken aangezien je ze tegelijk wilt en moet trekken.
Verder wil ik gebruik maken van een kabel trekkous en een stalen trekveer (al is dat lastig bij 2 kabels per loze leiding, maar niet onmogelijk heb ik begrepen). Natuurlijk ook "glijmiddel" om strubbelingen te voorkomen.
Bij goed bevestigen van de kabel aan een trekveer is een trekkous niet perse nodig, maar dat is en blijft aan jezelf.
En inderdaad glijmiddel kan soms wel een uitkomst zijn, pak dan wel echt kabel glijmiddel en gebruik geen dreft oid, dat droogt later in en dan zitten je kabels vastgelijmd in de buis door die troep.
Voor RJ-45 connectoren lijken me de pass-through RJ-45 connectors zoals in
deze video handig werken. Wie weet een goed merk met dit type connectoren?
Vraag me af of dergelijke connectoren ook beschikbaar zijn voor sftp... Tevens valt en staat alles met de kwaliteit van je tang.
Ik adviseer je met klem om solid kabel te gebruiken en af te monteren op LSA stroken en/of "toolless" keystones. 1 keer trekken en monteren en je komt er in principe je leven lang niet weer aan als je alles goed hebt gedaan.
Er is de wereld aan RJ-45 montage video's op youtube, maar ik kwam onlangs ook nog een video tegen van het monteren van RJ-45 op shielded kabel waarin absoluut alles tot in de puntjes werd uitgevoerd (inclusief extra shielding en het gebruiken van krimpkous) welke ik als uitgangspunt wilde gebruiken, maar kan deze op dit moment even niet terugvinden in mijn history, kom ik nog op terug.
Ik verneem het graag als ik nog belangrijke zaken over het hoofd zie qua aanleggen van de UTP bekabeling in loze leidingen.
Let erop dat je met sftp heel erg goed af-monteert i.v.m. ground-loops, let ook op je aarding daarmee.
Tenzij je je heel goed bewust bent van hoe je dat allemaal exact moet doen zou ik gewone utp adviseren.
Solid door de muren trekken en afmonteren en kant en klare patchkabels om de boel aan te sluiten.
Als je evt iets meer aangeeft hoe je alles verder wilt organiseren kunnen we je hier misschien nog iets meer advies of adressen voor spullen geven.