Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 109 ... 123 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-07 23:24
Anoniem: 1814876 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:48:
[...]

Niet perfect, wel beter. PoE switch in garage kan nu ook weg. :)

[Afbeelding]
Ik vond het juist zo leuk hoe je die gele router kabel ook weer in het geel uit het panel liet komen....nu is ie wit...
:+ :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:21
Anoniem: 1814876 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 18:58:
[...]

Als de gele 0,15m kabel geen 12 euro kosten had ik hem nog gekocht ook.

Volgende stap is meterkast zijn eigen wanddoose geven en een plekje in de patchkast zodat die zwarte er niet langs hoeft. Maar dat zijn zorgen voor een andere keer.
https://www.netwerkproduc...-patchkabel-lszh-015-m-ge

2,95 + verzendkosten (denk ik)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
Anoniem: 1814876 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 19:10:
[...]

Maar die heeft een andere rj45 behuizing en lipje. Krijg ik weer OCDers over me heen. :D
Koop je er gelijk de grijze ook bij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lizard87
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01-08 10:06
Ik ben bij een vriend van me bezig om het netwerk voor te bereiden. Er is 1 ding waar ik maar geen antwoord op kan vinden mbt de outdoor access points:

Er komen 2 outdoor access points (U6-Mesh) onder een afdakje te hangen (onder het uitstekende deel van het dak zeg maar). Ze zullen worden gemonteerd met die ceiling mount van Ubiquiti. Er komt een loze leiding naar de installatieplekken, waar een Belden kabel van Sander doorheen loopt. Alles is beschut en weggewerkt, dus een outdoor kabel lijkt me hier niet nodig.

Is het dan gewoon een kwestie van:
  1. een field connector monteren?
  2. met field connector in een waterdichte koppeling te monteren, als dat al past net een field connector?
  3. keystone op de solid kabel monteren en dan een patch kabeltje (lijkt me niet)?
  4. Of er er een andere optie die ik compleet over het hoofd zie?
Vast iets overduidelijks, maar aangezien ik hetzelfde binnenkort elders ook mag gaan doen met een U6-Pro (maar dan volledig onder een veranda overkapping) wil ik wel weten dat het goed gaat!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:17
Keystone in waterdicht doosje, daarna met patchkabel naar AP. Die field connectors krijg je er waarschijnlijk niet in en als je stiekem een gewone RJ45 aan de stugge draad vast knijpt is het erg moeilijk om die stugge draad haaks door de beugel van het AP te frutten.
AP zou je nog op de deksel van het doosje kunnen schroeven, dan heb je geen zichtbare kabels.

• daily.data.inj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Omdat de meeste UTP kabels die in onze meterkast uitkomen flexibele CAT5e kabels zijn en soms voor vage issues zorgen (zoals helemaal geen connectie als je er tegen aan komt) wil ik deze het liefst vervangen door solid U/UTP CAT6(a) kabels. Wat ik mij af vraag is hoe ik dat het beste kan doen, is dat een kwestie van de nieuwe kabels aan de huidige kabels vastmaken en d.m.v. duwen/trekken de nieuwe kabel door de leiding krijgen? Of zijn er andere technieken/gereedschappen die ik het beste in deze situatie kan gebruiken?

Nieuwe kabel wordt waarschijnlijk een Belden van Sander Vunderink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
daily.data.inj schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:16:
Omdat de meeste UTP kabels die in onze meterkast uitkomen flexibele CAT5e kabels zijn en soms voor vage issues zorgen (zoals helemaal geen connectie als je er tegen aan komt) wil ik deze het liefst vervangen door solid U/UTP CAT6(a) kabels. Wat ik mij af vraag is hoe ik dat het beste kan doen, is dat een kwestie van de nieuwe kabels aan de huidige kabels vastmaken en d.m.v. duwen/trekken de nieuwe kabel door de leiding krijgen? Of zijn er andere technieken/gereedschappen die ik het beste in deze situatie kan gebruiken?

Nieuwe kabel wordt waarschijnlijk een Belden van Sander Vunderink.
Als je de mogelijkheid hebt zou ik persoonlijk altijd een trekveer gebruiken.
Die aan de bestaande kabel knopen, erdoorheen trekken en dan de nieuwe kabel eraan en die er weer door trekken.
Bij voorkeur direct 2 kabels per buis erin zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-07 18:48

BushWhacker

developer

jadjong schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:33:
Keystone in waterdicht doosje, daarna met patchkabel naar AP. Die field connectors krijg je er waarschijnlijk niet in en als je stiekem een gewone RJ45 aan de stugge draad vast knijpt is het erg moeilijk om die stugge draad haaks door de beugel van het AP te frutten.
AP zou je nog op de deksel van het doosje kunnen schroeven, dan heb je geen zichtbare kabels.
Ik heb de u6-mesh ook.
Welke achterlijke gladiool dat bedacht heeft om die aansluiting zo te maken.
De meeste patchkabels kreeg ik niet in die hoek.
Pas 1 zonder trekontlasting kreeg ik er met moeite in.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Ja, je hebt van die fragiele slim-patch-dingen nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:49
Gisteren eerste stap gemaakt om het LAN gebeuren wat op te ruimen.

Gisteren even de boel opnieuw ingericht in de meterkast en de UDM Pro en USW in een rack gehangen. Daarnaast beide via SFP aangesloten, werkte meteen plug 'n play, even de poort toewijzen als LAN binnen de UDM en klaar. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftV-_Ga9M97KzGly01S-J9_F1Iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtPL4V8jBMyDKMlA4jzMZ00C.jpg?f=fotoalbum_large
Spijt dat ik niet meteen een grote rack heb gekocht, ik zie nu het voordeel en zie ook dat 4U op deze manier ook makkelijk past.
Todo: 4U paneel kopen en dan het kleine patch paneel vervangen voor een fatsoenlijke grote en netjes afwerken :)
- Dahua NVR eruit, en overstappen naar Unifi. Maar dan moet ik ook 3 camera's vervangen. Dus weer ff sparen :)

>> Signature?

• Annuk
ChiLLeR schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:10:

Gisteren even de boel opnieuw ingericht in de meterkast en de UDM Pro en USW in een rack gehangen. Daarnaast beide via SFP aangesloten, werkte meteen plug 'n play, even de poort toewijzen als LAN binnen de UDM en klaar. [Afbeelding]
Spijt dat ik niet meteen een grote rack heb gekocht, ik zie nu het voordeel en zie ook dat 4U op deze manier ook makkelijk past.
Todo: 4U paneel kopen en dan het kleine patch paneel vervangen voor een fatsoenlijke grote en netjes afwerken :)
- Dahua NVR eruit, en overstappen naar Unifi. Maar dan moet ik ook 3 camera's vervangen. Dus weer ff sparen :)
En weet niet of je alles vol gepatched hebt, maar als je de boel zo hebt hangen misschien een idee om dust covers in je rj45 poorten te doen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:02
Mijn OCD gaat heel slecht op die schakelaars (vreemde plek ook trouwens :D ) waarbij I/O niet bij allemaal boven/onder gelijk is :X
En de kabels kunnen ook nog wat netter gebundeld/kabelgoot :P

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2023 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
Annuk schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:47:
[...]

En weet niet of je alles vol gepatched hebt, maar als je de boel zo hebt hangen misschien een idee om dust covers in je rj45 poorten te doen
Ja gruwelijk irritant, is ooit tijdens de bouw erin gemaakt als over rule schakelaars voor buiten verlichting. Maar dat is zo onlogisch aangelegd dat ik het er maar opgeschreven heb :D
Annuk schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:47:
[...]

Goede tip!

>> Signature?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-07 16:03
ChiLLeR schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:07:
[...]
Ja gruwelijk irritant, is ooit tijdens de bouw erin gemaakt als over rule schakelaars voor buiten verlichting. Maar dat is zo onlogisch aangelegd dat ik het er maar opgeschreven heb :D
[...]
En gewoon de (interne) schakelaar omdraaien? Of zijn het stiekem toch wisselschakelaars?

• Annuk
ytterx schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:11:
[...]

En gewoon de (interne) schakelaar omdraaien? Of zijn het stiekem toch wisselschakelaars?
Heb zoiets indd wel eens vaker bij/voor iemand gemaakt met een (astro) klok en een bypass op vaste spanning, en dat indd met wissel schakelaars. En 1 schakelaar met relais (of zonder relais en alleen de tijd geschakelde draad) te onderbreken om volledig uit te laten.

@ChiLLeR ik zou gewoon even kijken (als je dat aandurft) om de boel even los te halen en te kijken of je het evt om kunt draaien zodat alles gelijk is.

• ChiLLeR
Annuk schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:36:
[...]

Heb zoiets indd wel eens vaker bij/voor iemand gemaakt met een (astro) klok en een bypass op vaste spanning, en dat indd met wissel schakelaars. En 1 schakelaar met relais (of zonder relais en alleen de tijd geschakelde draad) te onderbreken om volledig uit te laten.

@ChiLLeR ik zou gewoon even kijken (als je dat aandurft) om de boel even los te halen en te kijken of je het evt om kunt draaien zodat alles gelijk is.
Klopt, het gaat om een astro klok die er op zit en de schakelaars dienen om die te bypassen. Goed idee, ga het eens eraf halen en omdraaien.

>> Signature?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
ChiLLeR schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:45:
[...]

Klopt, het gaat om een astro klok die er op zit en de schakelaars dienen om die te bypassen. Goed idee, ga het eens eraf halen en omdraaien.
Als de draden lang genoeg zijn van de middelste schakelaar kan je die fysiek omdraaien natuurlijk. En anders even de schakeldraad en de vaste spanning omdraaien van plaats in de schakelaar ;)

• Wolfram55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:03
Ik heb 2 nieuwe kabels getrokken in een leiding in de muur.
Er zat 1 cat5 in en nu 2 stuks 5e omdat er binnenkort glavezel aan komt.
Het trekken ging heel soepeltjes met een flacon 3M lub ... waar ik tegenop zag maar echt heel soepeltjes ... goed spul !

Nu heb ik 1 kabel die niet hoger komt dan 80 Mbps terwijl de ander netjes op 400 Mbps zit (bedraad op de laptop gemeten).

Heb beide keystones al opnieuw aangebracht maar ook dat mocht niet baten.
Ook doorgemeten en dat lijkt ook ok ... niet de ohm's waarde maar op piep zeg maar.

Wat kan ik verder nog doen ... waar kan dit mee te maken hebben?

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-08 16:44
Wolfram55 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:14:
Het trekken ging heel soepeltjes met een flacon 3M lub ... waar ik tegenop zag maar echt heel soepeltjes ... goed spul !

Nu heb ik 1 kabel die niet hoger komt dan 80 Mbps terwijl de ander netjes op 400 Mbps zit (bedraad op de laptop gemeten).

Ook doorgemeten en dat lijkt ook ok ... niet de ohm's waarde maar op piep zeg maar.

Wat voor kabel heb je getrokken, heb je specificaties? Dan kan dat uitgesloten worden. (of de oorzaak zijn)

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:35
Wolfram55 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 12:14:

Het je bij beide kabels *exact* dezelfde kleurvolgorde aangehouden?

80Mbps is een indicatie dat de verbinding slechts 100Mbps i.p.v. 1Gbps is - en dat kan veroorzaakt worden door een verkeerde volgorde van aders / kleuren.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-08 19:33
Verkeerde volgorde kan maar meestal is het gewoon een ader die geen goede connectie maakt.
Zijn er soms kabels met soepele aders gebruikt?
Die kun je niet in een keystone monteren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Wolfram55
@Goof2000 @vanaalten @Ben(V)

Kabel is ACT UTP cat 5e pvc solid 4x2xAWG#24/1

Maar ik denk/vrees dat ik het antwoord heb (wat jullie ook aangeven).
Heb 3 gelijke keystones gekregen en de 4e is n andere. Die andere heb ik aangesloten zoals de andere maar de kleuraanduiding was anderes geloof ik.
Dus ... bovenop kijkend heb ik alle 4 op dezelfde manier aangesloten terwijl de 4e wellicht idd anders moet.

edit:
Heb inmiddels die 4e aangesloten zoals op de keystone aangegeven staat maar nu is er helemaal geen verbinding zelfs.

Aangesloten vlg 'B' methode

Het lijkt idd iets met de manier van aansluiten te zijn maar ik ben ff klaar met ingevingen zeg maar.

Wat het nog zou kunnen zijn is dat groen en blauw omgedraaid zijn want die zijn niet echt heeel duidelijk verschillend.

zucht ... :? Ik moet weer eerst vanalles eerst 'verkeerd' doen 8) . Maar goed daar leren we wel van.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:08
Wolfram55 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:47:
Heb inmiddels die 4e aangesloten zoals op de keystone aangegeven staat maar nu is er helemaal geen verbinding zelfs.

Aangesloten vlg 'B' methode

Het lijkt idd iets met de manier van aansluiten te zijn maar ik ben ff klaar met ingevingen zeg maar.

Wat het nog zou kunnen zijn is dat groen en blauw omgedraaid zijn want die zijn niet echt heeel duidelijk verschillend.
Heb je misschien duidelijke foto's van beide keystones en hoe je ze hebt aangesloten? :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Wolfram55
@Xander

Jazeker ...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0MISX3j55EzwJx3TWXvfBLdctyk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHIf3BjrY5uSE9mtreWEgYE1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIehRJbwtA8qpGY5UxppTiM8u9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cof8sOiNMe89iSyYhUzsE20Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9pNR95X4eY0mSZhLdtnL4gUGyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yR7nO4sZLX3EU5W2Jo9zTqhA.jpg?f=fotoalbum_large

Van deze 3 (boven) heb ik er dus 3 (keystones).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eeMr8hVQsVp2M8g6fhbwUSmOU1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fTPEBsLwgx5kgXaQxoxcDkt4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/687dr-eNZ-pKTj7E1t1IC8xZpWw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaThzo21J4AGGdgXoZHyIX0g.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0GHgVXcx1NQ-vxHG4Fd8l-p25c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfIbhSB9EANjmjUe7LtXb4aH.jpg?f=fotoalbum_large

En deze is dus 'het lelijke eendje in de bijt' :9 .
Dit is ook de laatste uitvoering waarbij er helemaal geen connect is.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-08 15:49
@Wolfram55 Het lijkt op die foto's alsof de metalen plaatjes niet door de mantel van de aders heen snijden. Zijn de aders wel dik genoeg? Heb je een officiële tool gebruikt ipv. met een kleine schroevendraaier of keukenmesje lopen prutsen?

Vooral het feit dat je een foto hebt waarbij de aders wel op hun plaats zitten, maar nog niet afgeknipt zijn doet me het laatste vermoeden.

[ Voor 22% gewijzigd door jurri@n op 20-09-2023 15:30 . Reden: Typo fix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolfram55
@jurri@n

Heb het meegeleverde kapje er voor gebruikt.
Maar dat is niet een geweldig kapje in de zin dat hij na het aandrukken van de aders niet lekker meer klikte om alles/zichzelf op zijn plaats te houden.

Ik zag idd ook bij t inzoomen dat sommige niet in lijn lijken te staan ...

Maar heb de 1e versie zeg maar doorgemeten met multimeter en die gaven alles connect.
Net ook de oude aders gecontroleerd en daar zie ik koper.

[ Voor 20% gewijzigd door Wolfram55 op 20-09-2023 15:06 ]

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-08 16:36
Op basis van de foto's zou ik geen vertrouwen hebben in de huidige aansluitingen. Ik ben dan eigenlijk wel heel benieuwd naar dat kapje :P

Voor het aandrukken van aders op deze snijvlakken kun je het beste een LSA punch down tool (ook wel een dogger genoemd) gebruiken, gewoon bij de Hornbach te verkrijgen. Vaak wordt het ook verkocht als onderdeel in van een kabeltesterset, wat dan ook wel handig is.

Er zijn ook nog veel betere doggers, maar voor incidenteel gebruik is dit imo voldoende.

• Gert456
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:01
@Wolfram55 Ik zou zelf beginnen met een kabel-tester. Die van mij kwam uit China, maar ik kan me voorstellen dat je iets meer haast hebt. Denk b.v. eens aan https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-tester.html.

• Goof2000
  • Laatst online: 01-08 16:44
Als ik het zo hoor, dan doe ik een kleine aanname: ik denk dat de bescherming om de draden beschadigd is en dat de aders contact maken. Check even 1-1, 1-2, 1-3, 1-4, 1-5, 1-6, 1-7, 1-8 en dan 2-1, 2-2, etc
Heb je kabeltester (of kun je er eentje lenen) dan ben je natuurlijk veel sneller klaar.

• Wolfram55
tagican schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:17:
Op basis van de foto's zou ik geen vertrouwen hebben in de huidige aansluitingen. Ik ben dan eigenlijk wel heel benieuwd naar dat kapje :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ki-6MGZ9SxwDcvy5I8hbhZf8aLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Fr8aT58seeMoNgxpvazYLD5.jpg?f=fotoalbum_large
Voor het aandrukken van aders op deze snijvlakken kun je het beste een LSA punch down tool (ook wel een dogger genoemd) gebruiken, gewoon bij de Hornbach te verkrijgen. Vaak wordt het ook verkocht als onderdeel in van een kabeltesterset, wat dan ook wel handig is.

Er zijn ook nog veel betere doggers, maar voor incidenteel gebruik is dit imo voldoende.

• Wolfram55
Gert456 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:17:
@Wolfram55 Ik zou zelf beginnen met een kabel-tester. Die van mij kwam uit China, maar ik kan me voorstellen dat je iets meer haast hebt. Denk b.v. eens aan https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-tester.html.
Heb m maar even besteld ... (y)

• Wolfram55
Goof2000 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 16:27:
Als ik het zo hoor, dan doe ik een kleine aanname: ik denk dat de bescherming om de draden beschadigd is en dat de aders contact maken. Check even 1-1, 1-2, 1-3, 1-4, 1-5, 1-6, 1-7, 1-8 en dan 2-1, 2-2, etc
Heb je kabeltester (of kun je er eentje lenen) dan ben je natuurlijk veel sneller klaar.
:X

Dus je twijfelt of de aders onderling contact maken ?
Die had ik nog niet bij mezelf voorbij laten gaan ... 8)
Maar daar ben ik eigenlijk niet zo bang voor ... maar ik sluit niks uit ... !

Waar moet ik op letten om cat 5e keystone's te kopen?
Zijn de afmetingen die in het raampje gaan (de kant waar de RJ45 ingaat) bv wisselend?

Ga anders maar nieuw setje kopen. Ben er al weer lang genoeg mee bezig :?

[ Voor 5% gewijzigd door Wolfram55 op 20-09-2023 17:02 ]

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-08 09:34

jurroen

Security en privacy geek

ChiLLeR schreef op woensdag 20 september 2023 @ 09:10:

Gisteren even de boel opnieuw ingericht in de meterkast en de UDM Pro en USW in een rack gehangen.
Nice nice! Je oude Cloud Key is nu natuurlijk wel overbodig :+

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:59
jurroen schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:46:
[...]

Ik vond het al vreemd met een UDM Pro haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
jurroen schreef op woensdag 20 september 2023 @ 22:46:
[...]

Klopt, maar ik run ook nog een externe site met Unifi. Ik wist niet dat de UDM Pro geen multi site meer ondersteund, dus mijn externe site draait nog door op de oude cloud key.

>> Signature?

• raged01
  • Laatst online: 26-06 15:25
Hey,

Plannen aan het maken om netwerkkabels te trekken in huis voor POE access points, ik heb reeds een cat6a stugge kern U/UTP kabel op rol gekocht maar ik twijfel nu even of dat de juiste keuze is.

Ik zou ze door bestaande loze leidingen trekken die vroeger gebruikt werden voor de deurbel (jaren 80 huis), hierdoor kom ik niet altijd op een "logische" plek uit.

Zo kom ik op 1 locatie via een flexbuis uit op de plek waar de bel zelf hing, op zo een 2m50 van de grond, van daar zou ik verder langs de muur en plafond een kabel leggen voor de AP (we plannen nog later de hal op die locatie wat op te frissen en dan zou ik die kabel in de muur leggen). Een wandcontactdoos hier in de muur lijkt mij ook een raar zicht.

De 2de, een verdieping hoger komt uit op schouderhoogte waar de parlofoon hing, nu bij deze vermoed ik dat die uiteindelijk eerst via de zolder ga dus plan ik daar af te takken en via de zoldervloer in het plafond in de AP uit te komen.

Nu zit ik met een aantal vragen:
  • Is een cat6a overkill voor in huis, ik plan niet meteen om 10Gbps in huis mogelijk te maken
  • Indien ik toch cat6a zou gebruiken, is dan de aarding belangrijk? Welke opties heb je hiervoor? (mijn netwerk setup komt aan de andere kant van de aardingspin/zekeringkast)
  • Is het handig om met een stugge kern te werken in mijn setup? In principe zijn wandcontactdozen en/of keystones niet nodig aangezien elke kabel naar een AP zou gaan. Als ook in functie van het trekken door de lozen leidingen (heb geen idee wat voor bochten die maakt, ik vermoed dat in de jaren 80 er niet werd gedacht aan gevoeligere netwerk kabels)
Dus ik zit wat gewrongen tussen cat6 en cat6a omwille van de aarding (en de kostprijs van het afschakelmateriaal/connectoren), en tussen flexibele of stugge kern omwille van de loze leidingen en de uiteindelijk toepassing (rechtstreeks van AP naar POE Switch).

Ik zit er niet mee in om die cat6a kabel terug te verkopen indien nodig!
Tips zijn welkom!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:46
raged01 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:33:
Hey,

Plannen aan het maken om netwerkkabels te trekken in huis voor POE access points, ik heb reeds een cat6a stugge kern U/UTP kabel op rol gekocht maar ik twijfel nu even of dat de juiste keuze is.

Ik zou ze door bestaande loze leidingen trekken die vroeger gebruikt werden voor de deurbel (jaren 80 huis), hierdoor kom ik niet altijd op een "logische" plek uit.

Zo kom ik op 1 locatie via een flexbuis uit op de plek waar de bel zelf hing, op zo een 2m50 van de grond, van daar zou ik verder langs de muur en plafond een kabel leggen voor de AP (we plannen nog later de hal op die locatie wat op te frissen en dan zou ik die kabel in de muur leggen). Een wandcontactdoos hier in de muur lijkt mij ook een raar zicht.

De 2de, een verdieping hoger komt uit op schouderhoogte waar de parlofoon hing, nu bij deze vermoed ik dat die uiteindelijk eerst via de zolder ga dus plan ik daar af te takken en via de zoldervloer in het plafond in de AP uit te komen.

Nu zit ik met een aantal vragen:
  • Is een cat6a overkill voor in huis, ik plan niet meteen om 10Gbps in huis mogelijk te maken
  • Indien ik toch cat6a zou gebruiken, is dan de aarding belangrijk? Welke opties heb je hiervoor? (mijn netwerk setup komt aan de andere kant van de aardingspin/zekeringkast)
  • Is het handig om met een stugge kern te werken in mijn setup? In principe zijn wandcontactdozen en/of keystones niet nodig aangezien elke kabel naar een AP zou gaan. Als ook in functie van het trekken door de lozen leidingen (heb geen idee wat voor bochten die maakt, ik vermoed dat in de jaren 80 er niet werd gedacht aan gevoeligere netwerk kabels)
Dus ik zit wat gewrongen tussen cat6 en cat6a omwille van de aarding (en de kostprijs van het afschakelmateriaal/connectoren), en tussen flexibele of stugge kern omwille van de loze leidingen en de uiteindelijk toepassing (rechtstreeks van AP naar POE Switch).

Ik zit er niet mee in om die cat6a kabel terug te verkopen indien nodig!
Tips zijn welkom!
CAT6a kan, CAT6 is voor normaal thuisgebruik voldoende. Voordeel van CAT6 is dat de kabels zich wat eenvoudiger laten trekken door de buizen heen waardoor het gemakkelijker is om meerdere kabels in één buis te krijgen, 2 kabels tegelijkertijd trekken is wel aan aanrader als je toch bezig bent. Vwb de snelheid kan CAT6 tot een bepaalde afstand ook 10 Gbps aan alleen weet ik niet tot welke afstand dat precies is, volgens mij 55 meter.Daarnaast is er ook zeker een verschil in prijs. Lees het topic eens terug en maak je eigen keuze :)

Gebruik altijd solid kabels van 100% koper in je muur. Bijvoorbeeld deze: https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

• raged01
  • Laatst online: 26-06 15:25
Peutpeut schreef op donderdag 21 september 2023 @ 10:51:
[...]
Lees het topic eens terug en maak je eigen keuze :)
Daar was ik aan gestart, maar 400+ pagina's ga je niet even vlug door 8)7

Dat Cat6 makkelijker te trekken valt lijkt in mijn situatie wel handig, eventueel hou ik nog even vast aan de cat6a voor de verbouwingen deze winter waar we toch 1 of 2 wandcontactdozen willen voorzien en dat die redelijk recht zullen zijn.

Dan blijft enkel nog de vraag over of ik voor flexibele zou gaan omdat het toch enkel om in te pluggen is. Of ik trek een solid core kabel en terminate die op zolder en in de muur op hoogte en ga van daar verder met een flex core kabel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eH9aqYO1F79Ifjzoogg8ls7pFNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QalWu7vec00iSrqabZS3p6TM.png?f=fotoalbum_large

Is er een beugel beschikbaar waardoor de UPS een cm of 2 naar achter komt te zitten? Hij steekt nu zo uit, dat is natuurlijk niet OCD waardig

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:37
MarkyB schreef op woensdag 27 september 2023 @ 19:22:
[Afbeelding]

Is er een beugel beschikbaar waardoor de UPS een cm of 2 naar achter komt te zitten? Hij steekt nu zo uit, dat is natuurlijk niet OCD waardig
Normaal zet je in een rack de zwaarste apparatuur, de UPS dus, onderin. Dan valt het al wat minder op.
Maar ik denk dat de beugel die je zoek niet standaard te koop is.

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Dronium schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:57:
[...]

Normaal zet je in een rack de zwaarste apparatuur, de UPS dus, onderin. Dan valt het al wat minder op.
Maar ik denk dat de beugel die je zoek niet standaard te koop is.
Als ik de UPS onderin doe (ik geef je gelijk overigens) maar dan kan ik de accu niet meer wisselen door de opstaande rand van mijn kast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:37
MarkyB schreef op woensdag 27 september 2023 @ 21:58:
[...]

Als ik de UPS onderin doe (ik geef je gelijk overigens) maar dan kan ik de accu niet meer wisselen door de opstaande rand van mijn kast
Blindpaneeltje van 1u eronder?

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Dronium schreef op woensdag 27 september 2023 @ 22:00:
[...]

Blindpaneeltje van 1u eronder?
Helaas heb ik geen U meer over, anders was dat inderdaad een goede oplossing geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
[Afbeelding]

Misschien niet helemaal waar je op zit te wachten....
Maar als je rackrails plaatst van voor naar achteren dan? (Van die soort hoeklijnen) dan ligt de UPS er misschien wel los op (misschien even voor en achter een stopje erop klussen) maar dan kan de boel naar achteren voor de mooi en makkelijk naar voren of eruit om de accu's te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackberry
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 09-07 22:14
raged01 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:26:
[...]

Daar was ik aan gestart, maar 400+ pagina's ga je niet even vlug door 8)7

Dat Cat6 makkelijker te trekken valt lijkt in mijn situatie wel handig, eventueel hou ik nog even vast aan de cat6a voor de verbouwingen deze winter waar we toch 1 of 2 wandcontactdozen willen voorzien en dat die redelijk recht zullen zijn.

Dan blijft enkel nog de vraag over of ik voor flexibele zou gaan omdat het toch enkel om in te pluggen is. Of ik trek een solid core kabel en terminate die op zolder en in de muur op hoogte en ga van daar verder met een flex core kabel.
Door de muur wil je eigenlijk een stugge kabel trekken, die zijn daarvoor gemaakt. Met soepele kabels heb je meer risico dat je de kabel kapot trekt. Voor AP kan je op de stugge kabel een rj45 connector zetten, let op dat je eentje gebruikt die ook echt gemaakt is voor stugge kabels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 10:16

Eraser127

Nijkerk

Idd, zelf heb ik ook stugge kabel in het plafond uitkomen met een connector erop. Daar zit mijn Unifi AP overheen en aangesloten.

My Discogs

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• sygys
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 30-07 10:10
Mijn kastje stelt niet zoveel voor als ik andere mensen hier zie posten maar denk laat ik mijn opstelling toch maar even delen. Ik heb de standaard server kast die zowat bijna overal wordt verkocht aangepast. Waarbij ik de super lelijke blauwe kunststof plakstrips langs het glas eraf heb gehaald. Geen idee waarom die lelijke dingen erop zitten. Voor iedereen die zich afvraagt hoe. Gewoon eraf rukken en met was benzine de lijmresten verwijderen. 3 min werk.
Voor kabelmanagement heb ik een 19 inch goot besteld bij de Makro voor 8 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XARm1YsAkWvuZNhiPi0XkV6584Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9E02gHoymWMhLTWMV9gmEYMI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-07 14:03
sygys schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:21:
Mijn kastje stelt niet zoveel voor als ik andere mensen hier zie posten maar denk laat ik mijn opstelling toch maar even delen. Ik heb de standaard server kast die zowat bijna overal wordt verkocht aangepast. Waarbij ik de super lelijke blauwe kunststof plakstrips langs het glas eraf heb gehaald. Geen idee waarom die lelijke dingen erop zitten. Voor iedereen die zich afvraagt hoe. Gewoon eraf rukken en met was benzine de lijmresten verwijderen. 3 min werk.
[Afbeelding]
Ziet er erg netjes uit zo! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

sygys schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:21:
[Afbeelding]
Dankjewel voor het delen! Het maakt mij altijd super blij om een mooie setup te zien - zeker die netjes is afgewerkt.

Een Mikrotik switch, dan een kabelgoot (of hoe dat ding ook heet) - wat is het apparaat daaronder? Acht koper nics, USB3 en iets wat een SFP/SFP+ cage lijkt te zijn. De voorkant en zeker de vrij unieke rack ears komen mij niet bekend voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:34
jurroen schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:36:
[...]

Dankjewel voor het delen! Het maakt mij altijd super blij om een mooie setup te zien - zeker die netjes is afgewerkt.

Een Mikrotik switch, dan een kabelgoot (of hoe dat ding ook heet) - wat is het apparaat daaronder? Acht koper nics, USB3 en iets wat een SFP/SFP+ cage lijkt te zijn. De voorkant en zeker de vrij unieke rack ears komen mij niet bekend voor...
Zeker interessant! Ik gok een POE-switch. Combi’s van Mikrotik zijn aan de prijs. Heb het zelf ook op deze manier opgelost.

POE-switch voor maar 1 apparaat lijkt overdreven maar wellicht staat er meer op de planning.

Vragen…..vragen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@jurroen Dat is een MikroTik RB5009UG+S+IN

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:34
Check, maar bovenste is een CRS als ik het goed zie, dus twee routers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

m.eddy schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:40:
[...]

Misschien :). Maar net hoe die is ingericht.
De MikroTik CRS326-24G-2S+RM beschikt over een 'dual boot' functie; dit houdt in dat u zelf het gewenste besturingssysteem kunt kiezen: RouterOS of SwOS. SwOS is geschikt wanneer u het apparaat alleen gebruikt met standaard switchfuncties. Wilt u ook beschikken over routing en andere Layer 3 functies, kies dan voor RouterOS.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:06

lier

MikroTik nerd

m.eddy schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:40:
De R staat in de type aanduiding voor RouterOS, de S in CSS zou voor SwOS staan.
De CRS kan daadwerkelijk als router geconfigureerd worden, maar door z'n zwakke cpu is de performance erg laag.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-08 15:15
Weet er iemand hoeveel cat6 utp kabels je ongeveer kwijt kan in een 40x40mm leidinglijst / bedradingskoker? Ik moet er circa 18 kwijt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:41
cacao70 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:18:
Weet er iemand hoeveel cat6 utp kabels je ongeveer kwijt kan in een 40x40mm leidinglijst / bedradingskoker? Ik moet er circa 18 kwijt
In een 32 mm ronde buis kon ik er 10 kwijt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-08 18:52
cacao70 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:18:
Uitgaande van 6mm kabels dan 6x6 dus 36 stuks als je alles netjes naast elkaar legt ;). Dus jouw 18 moet makkelijk gaan passen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 08-10-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:14
Jan-man schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:12:
Uitgaande van 6mm kabels dan 7x7 dus 48 stuks als je alles netjes naast elkaar legt ;).
7x7 = 48 :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:41
Ik zou wel kabelclips gebruiken. Alleen dan een andere afmeting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-S9KJxxPusKRD4y2O4gcGo8B2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mASmOpnZpiJaiGMGtvqNgh7.jpg?f=fotoalbum_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Ik heb een 19” 5u wand rack gekocht voor hetvolgende:
- dream machine pro
- patch paneel
- poe switch
- rangeer paneel
- stekkerdoos

Deze wil ik bevestigen aan het houten wand in de meterkast. Ik heb in eerdere posts grzien dat men houten balken gebruikt om de dikte van de gele buizen te overbruggen. Nu vroeg ik mij af:
- moet ik een speciaal soort hout + schroeven gebruiken
- klopt het dat ik de zwaardere apparaten eerst moet hangen in de rack ( het dichtst tegen de muur?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
cacao70 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 06:41:
Ik heb een 19” 5u wand rack gekocht voor hetvolgende:
- dream machine pro
- patch paneel
- poe switch
- rangeer paneel
- stekkerdoos

Deze wil ik bevestigen aan het houten wand in de meterkast. Ik heb in eerdere posts grzien dat men houten balken gebruikt om de dikte van de gele buizen te overbruggen. Nu vroeg ik mij af:
- moet ik een speciaal soort hout + schroeven gebruiken
- klopt het dat ik de zwaardere apparaten eerst moet hangen in de rack ( het dichtst tegen de muur?)
1: gewoon vuren latjes/balkjes om op te dikken.. en ik zou ze met paar gewone schroeven bevestigen (de latjes) en met een paar langere en dikkere schroeven het patchrack door de latjes heen aan de achterwand heen schroeven.

2. Wat voor rack heb je? Waar het spul verticaal in hangt? Of horizontaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
Annuk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 06:51:
[...]

1: gewoon vuren latjes/balkjes om op te dikken.. en ik zou ze met paar gewone schroeven bevestigen (de latjes) en met een paar langere en dikkere schroeven het patchrack door de latjes heen aan de achterwand heen schroeven.

2. Wat voor rack heb je? Waar het spul verticaal in hangt? Of horizontaal?
Deze heb ik.
Het spul zal verticaal hangen. ( de poorten wijzen dus naar boven en het display'tje)

[ Voor 4% gewijzigd door cacao70 op 13-10-2023 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChiLLeR
cacao70 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Deze heb ik.
Het spul zal verticaal hangen. ( de poorten wijzen dus naar boven en het display'tje)
Inderdaad gewoon vuren hout is prima, genoeg breed en lang zodat je het patch panel goed kan bevestigen met dito schroeven. Ik zou de zwaarste apparatuur het dichts bij de muur hangen.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hijdaar
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-06 12:52
[Afbeelding]

Startech heeft daar een oplossing voor: https://www.startech.com/nl-nl/server-beheer/rda1u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05:42
cacao70 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:38:
[...]
Deze heb ik.
Dat gaat prima; bij mij hangt het ondersteboven. Naast ophoging heb ik nog een horizontale MDF geplaatst zodat het Startech rack ook vast zit bij de 2 horizontale schroefpunten. Ik heb redelijk dikke houtschroeven gebruikt van 8cm lang. Bij de bouwwinkel met dat bekende deuntje kan je alles op maat laten zagen en de schroeven uitzoeken.

heiyu in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacao70
Onlangs de sleutels ontvangen van mijn nieuwbouw appartement. De meeste kabels zijn reeds getrokken.
Mijn idee is om links de draadkoker te hebben, waar de utp kabels doorheen gaan.
De 19inch 5u rack zit verticaal aan latjes bevestigd, waar links onder de kabels naar het patch paneel gaan.
Links de kabels laten lopen lijkt mij het beste omdat rechts nogal druk is.
Ik vraag mij af of de grijze stroomkabels voor “storing” zorgen bij de bos utp kabels? T zijn u/utp kabels.

Ps ; de zyxel router word vervangen door een dream machine pro

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5A_ti9gEHfV3BMolfCetCoPOASU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZSaYv7mF1S6jTL9KHsQWzzYC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9ah3sj20a8Y3hHLP7jraaMPZtU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jrx649ghjRY6SlrgvxjfvjOf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHEwyOkuaQOwan4YG37zy6a9zmU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/w0xhuQU0kB8vdzDcgNxTB9uN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
heiyu schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:38:
[...]

Dat gaat prima; bij mij hangt het ondersteboven. Naast ophoging heb ik nog een horizontale MDF geplaatst zodat het Startech rack ook vast zit bij de 2 horizontale schroefpunten. Ik heb redelijk dikke houtschroeven gebruikt van 8cm lang. Bij de bouwwinkel met dat bekende deuntje kan je alles op maat laten zagen en de schroeven uitzoeken.

heiyu in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Precies! Ik heb trouwens exact dezelfde apparatuur. Welke keystones heb je gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:39
cacao70 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:39:
Onlangs de sleutels ontvangen van mijn nieuwbouw appartement. De meeste kabels zijn reeds getrokken.
Mijn idee is om links de draadkoker te hebben, waar de utp kabels doorheen gaan.
De 19inch 5u rack zit verticaal aan latjes bevestigd, waar links onder de kabels naar het patch paneel gaan.
Links de kabels laten lopen lijkt mij het beste omdat rechts nogal druk is.
Ik vraag mij af of de grijze stroomkabels voor “storing” zorgen bij de bos utp kabels? T zijn u/utp kabels.

Ps ; de zyxel router word vervangen door een dream machine pro

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb (tevens nieuwbouw) toentertijd met een boor gaten in het hout gemaakt (en de latjes) en daarna met klop/hamerboor gaten in het beton gemaakt. Pluggen erin en daarna mijn rack bevestigd met behoorlijke ankerbouten.
Denk wel dat mijn rack iets zwaarder is dan zo'n verticaal ding.

Members only: inmiddels wel wet opgeruimder :)
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05:42
cacao70 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:42:
[...]

Precies! Ik heb trouwens exact dezelfde apparatuur. Welke keystones heb je gebruikt?
Ik heb een mix van LSA keystones en female/female RJ45 keystones gebruikt. LSA voor de installatie kabels, female/female voor het apparatuur in de meterkast. Ik heb ze bij allekabels.nl vandaan, want ze hadden destijds meerdere kleurtjes op voorraad O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Mag ik die klootzak zijn die gaat zeiken over de multifunctionele inzet van de meterkast en dat het misschien niet heel handig is om je schoenen (zand, stof) zo dicht bij je rack te hebben?

(verder wel vrij netjes hoor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
jurroen schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 23:20:
[...]

Mag ik die klootzak zijn die gaat zeiken over de multifunctionele inzet van de meterkast en dat het misschien niet heel handig is om je schoenen (zand, stof) zo dicht bij je rack te hebben?

(verder wel vrij netjes hoor)
Dat mag zeker!
Dit zijn onze schoenen die we hooguit twee keer per jaar pakken (mee op vakantie) daarna schoongemaakt weer terug in de kast.
Inmiddels zit er ook een deurtje voor :)

Meterkast vergroot (deur zat oorspronkelijk op begin Schoenenkast) vanwege de server en waterontharder die niet zouden passen. Anders loze ruimte, nu opslag. Dagelijkse schoenen staan in de schoenenkast in de hal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Source90 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 00:25:
[...]

Dat mag zeker!
Dit zijn onze schoenen die we hooguit twee keer per jaar pakken (mee op vakantie) daarna schoongemaakt weer terug in de kast.
Inmiddels zit er ook een deurtje voor :)

Meterkast vergroot (deur zat oorspronkelijk op begin Schoenenkast) vanwege de server en waterontharder die niet zouden passen. Anders loze ruimte, nu opslag. Dagelijkse schoenen staan in de schoenenkast in de hal.
Ah, helder. Je hebt er in ieder geval over nagedacht. Ik ben wel eens van die stofnesten tegen gekomen dat men vervolgens verwonderd is dat hun servers en netwerkapparatuur onder t stof zitten :+

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OL1XvgDPMYBnOFmjGH_DfAeujBg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmb72DKv8srklA8YTJfUaZsD.jpg?f=fotoalbum_large
Zo, vandaag is de patchkast afgerond, de pc case van Sliger is binnen gekomen en meteen maar gevuld en gemonteerd. Eindelijk blij met de indeling van de patchkast!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-07 16:35
Ook maar eens mijn setup tonen :)
Een iets oudere foto,kabelgoot bovenaan is proper afgewerkt, alsook de lossere kabels.
Volgende stap is extra stekkerblok voor toekomstige uitbreiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b60IZAJifVcHjCI76suVKYYO8Io=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P7hYHoOCF1lYmUU73f2jvqB3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NnG4lZivdbboX1ZRyHmeMdyE_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tl40nFCV8JouAhtgUi3jJiLz.jpg?f=fotoalbum_large

- Aparte AP voor iot in garage/waskot
- 24 poort patchpaneel
- Netgear GS724T switch

- 2 ubiquiti POE's voor de U6 lites op beneden en boven verdieping
- USG-3 met apart netwerk voor boiler, omvormer
- Telenet modem

- 2 NAS (4 en 2 bay)
- Linkse pc: backup
- Rechtse pc: proxmox omgeving met aantal virtuele machines (Home Assistant, plex, etc)
- dozen met allerhande pcstuff: kabels, adapters, extra tools,..

Plankje met niks op kan eventueel gebruikt worden om klein scherm + keyb te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:32
Dat ziet er heel netjes uit!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• A. Qonsaides
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-07 14:03
Vandaag de meterkast eens afgemaakt met een patchpaneel en patchkabels. :)

Helaas zijn de patchkabels (25cm) net te lang, waardoor het deurtje niet meer past.
Het voordeel nu wel is de betere koeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s01ie1xVWUKqndbRj7TKZZhTQbc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDi7vM22Vqyetr1TMD9sGAYk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-08 14:09
Hi all,

Ik heb een vraagje met betrekking tot de FS CAT6A keystones (C6AM-STK).

Ik kom er niet helemaal uit hoe ik hem monteer/plaats.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bup8bYArQqzz79rKKwbAyQnru5s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ly7Pyrf6wZquW87R8DZ8RufS.png?f=user_large

Ik neem aan dat ik hem er op de juiste manier in moet doen, en niet perongelijk 180 graden gedraaid.

Zover ik zie kan hij er namelijk wel op 2 manieren in.

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
Nee, dat witte blokje past maar op 1 manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00n
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-08 14:09
jadjong schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:56:
Nee, dat witte blokje past maar op 1 manier.
Excuses! Je hebt helemaal gelijk, ik zie het nu :) thanks voor de snelle reactie.

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
m00n schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:53:
Ik neem aan dat ik hem er op de juiste manier in moet doen, en niet perongelijk met geweld 180 graden gedraaid.
Ja, klopt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-07 08:27
Dit is mij dus gelukt met m'n eerste keystone. Kost niet zo heel veel extra kracht, zo'n keystone dichtknijpen gaat ook niet vanzelf (iig niet met Cat7).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:29
Ook maar een keertje hier mijn setup delen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ycr6Wt-cM353g833FJD7i8u1INk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RFBUB8pjWz7H2h8cM2zs2YY.jpg?f=fotoalbum_large
Beneden in de meterkast:
TP-Link TL-ER7206 (opgehangen met dubbelzijdig klittenband, welke bevestigd is aan de muur)
NTU
Raspberry pi 2
TP-Link EAP610
Vanaf hier gaan er 2 kabels naar boven (1 in gebruik) via patchpaneel linksboven op foto.

Er hangt 1 losse kabel met RJ45 connector welke naar zolder gaat.
Ook is er nog een ethernet kabel in gebruik voor de thermostaat van de CV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Bt9jhRHrEtyKjgTxjgS5dmk39o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BS1OgsQ1ofsFUrdK8n0kd8lk.jpg?f=fotoalbum_large

Boven in de kast op de computer kamer:
Wall mounted 19" rack met hierin:
Patchpaneel 9 kabels zijn gepatcht.
TP-Link TL-SG2008P
TP-Link OC200

Op het plafond een TP-Link EAP610

Onder de rack staat een printer.

Tot nu toe nog geen ventilatie aangebracht.

Wat je niet ziet 5 port unmanaged switch in kabelgoot van bureau.
2-bay NAS (staat op bureau)

NAS verplaatsen van bureau naar een betere plek zou mooi zijn.

In de toekomst nieuwe kabels van woonkamer naar meterkast en extra PoE switch plaatsen in meterkast.

NTU vervangen door SFP module zou ook leuk zijn.
Nieuwe raspberry pi met PoE hat is ook een wens.

[ Voor 21% gewijzigd door DVX73 op 07-11-2023 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 31-07 09:27

twu

Ik ben van plan om al mijn loze leidingen (19mm) te voorzien van 2 U/UTP kabels en twijfel tussen twee kabels:
- Cat6a U/UTP
- Cat6 U/UTP Belden 7965E -> eerste voorkeur aangezien ik deze meerdere keren terug zie komen.

Ik lees in diverse topics dat een Cat6a niet nodig is voor een normaal formaat woning en dat het alleen maar lastiger wordt bij het aansluiten. Echter is de hierboven genoemde Cat6a een U/UTP, waardoor het aansluiten net zo makkelijk zou moeten gaan als de Cat6. Aangezien ik toch de kabels moet trekken en prijsverschil minimaal is overweeg ik nu om de Cat6a aan te schaffen. Heeft iemand nog ervaring met deze kabel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
twu schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 21:48:
Ik ben van plan om al mijn loze leidingen (19mm) te voorzien van 2 U/UTP kabels en twijfel tussen twee kabels:
- Cat6a U/UTP
- Cat6 U/UTP Belden 7965E -> eerste voorkeur aangezien ik deze meerdere keren terug zie komen.

Ik lees in diverse topics dat een Cat6a niet nodig is voor een normaal formaat woning en dat het alleen maar lastiger wordt bij het aansluiten. Echter is de hierboven genoemde Cat6a een U/UTP, waardoor het aansluiten net zo makkelijk zou moeten gaan als de Cat6. Aangezien ik toch de kabels moet trekken en prijsverschil minimaal is overweeg ik nu om de Cat6a aan te schaffen. Heeft iemand nog ervaring met deze kabel?
Je eerste is ook gewoon Cat6... Volgens de standaard hoort de shielding erin om het 6a te maken. AWG size is ook hetzelfde dus zou de goedkoopste pakken.
Ten tweede is belden tenminste een gerenommeerd merk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

Annuk schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:09:
[...]

Je eerste is ook gewoon Cat6... Volgens de standaard hoort de shielding erin om het 6a te maken. AWG size is ook hetzelfde dus zou de goedkoopste pakken.
Dan ga ik inderdaad voor Belden, bedankt!

Vind het trouwens wel bijzonder dat ze dit als Cat6a mogen adverteren. Ben toch benieuwd hoe het werkt. De één heeft namelijk een bandbreedte van 500MHz en de ander 250MHz, zit daar nog een verschil in snelheid in? Als ik het hier niet had gevraagd zag ik mezelf al zitten met die “Cat6a” kabel en “Cat6a” connectoren die niet werken 8)7

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 01:21

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/duFk7-ZERQciqKX7TyMVdIcanQM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mi2fS9hXzIeLGvJ6tyoqXjiM.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste weken druk bezig geweest. De ruimte is beperkt waarbij ik ook rekening dien te houden met de diepte van de meterkast. Na lang zoeken een 19” mount gevonden van Ad Tek Products 4U. Deze is ‘maar’ 150mm diep. Verder veel Mikrotik, omdat het niet te veel ruimte inneemt. UniFi was geen optie geweest. Verder glasvezel van KPN en twee Intel NUCs die met een mount op de muur zitten. Boven een UniFi AP en wall mount voor de Hue.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:29
Annuk schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:09:
[...]

De eerste is wel Cat6A. Cat6A bestaat ook zonder shield in hoor. De bandbreedte voor Cat6A is 500Mhz en voor cat6 250Mhz.
twu schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 22:52:
[...]

Dan ga ik inderdaad voor Belden, bedankt!

Vind het trouwens wel bijzonder dat ze dit als Cat6a mogen adverteren. Ben toch benieuwd hoe het werkt. De één heeft namelijk een bandbreedte van 500MHz en de ander 250MHz, zit daar nog een verschil in snelheid in? Als ik het hier niet had gevraagd zag ik mezelf al zitten met die “Cat6a” kabel en “Cat6a” connectoren die niet werken 8)7
Die Cat6A is wel degelijk Cat6A hoor.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 31-07 23:24
Leuk om te zien hoe iedereen hier zoveel apparatuur in hun meterkast gepropt krijgt.
Wat me opvalt is dat men in diezelfde meterkast ook een wifi accesspoint monteert.
Zou het niet beter zijn om dat accesspoint buiten de meterkast op te hangen, vaak zit er boven de deur een houten afdekplaat (boortje 6mm, gaatje, utp kabel erdoorheen).
Het lijkt me dat dit ten goede komt voor het zendbereik, in plaats van weggestopt in een kleine ruimte met gesloten deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
EverLast2002 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 14:30:
Leuk om te zien hoe iedereen hier zoveel apparatuur in hun meterkast gepropt krijgt.
Wat me opvalt is dat men in diezelfde meterkast ook een wifi accesspoint monteert.
Zou het niet beter zijn om dat accesspoint buiten de meterkast op te hangen, vaak zit er boven de deur een houten afdekplaat (boortje 6mm, gaatje, utp kabel erdoorheen).
Het lijkt me dat dit ten goede komt voor het zendbereik, in plaats van weggestopt in een kleine ruimte met gesloten deur.
Gok dat een meterkast (veelal opgebouwd uit kalkzandsteen blokken) niet veel zal tegenhouden met de huidige techniek. Zijn voornamelijk dragende muren en (gewapende) betonnen vloeren (al dan niet met vloerverwarming) die signaal blokkeren.

Daarnaast nog het esthetische aspect van een ufo in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Erhnam schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 08:29:
[Afbeelding]

Boven een UniFi AP en wall mount voor de Hue.
Geen problemen met de Zigbee signalen van Hue door de directe plaatsing naast de AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

Dyckie schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:05:

Die Cat6A is wel degelijk Cat6A hoor.
Bedankt voor je toevoeging! Nu begin ik weer te twijfelen haha. Welke zou jij in dit geval nemen? Begreep inderdaad dat Belden goede naam heeft opgebouwd voor kwalitatieve kabels. Maar aan andere kant zou ik wel een Cat6a kabel willen trekken (zonder teveel prutswerk met shielding).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
twu schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 16:33:
[...]

Bedankt voor je toevoeging! Nu begin ik weer te twijfelen haha. Welke zou jij in dit geval nemen? Begreep inderdaad dat Belden goede naam heeft opgebouwd voor kwalitatieve kabels. Maar aan andere kant zou ik wel een Cat6a kabel willen trekken (zonder teveel prutswerk met shielding).
Wat is in jou optiek de meerwaarde van 6A?
Snelheid is n.v.t. bij goede montage en de geringe afstand.
A-merk (kwaliteit) vs B/C-merk om het label?
Je hebt geen zware trafo's of frequentie regelaars waar het langs loopt (en dan zou deze 6a ook nvt zijn vanwege ontbreken van de shielding).

Oftewel ik zou de goedkopere pakken die iig goed betrouwbaar is, juiste afwerk materiaal erbij en gaan met die banaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:05
Annuk schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:30:
Ter aanvulling, Cat6 doet (/is gecertificeerd voor) 10Gbit/s tot minimaal 30 meter als niet (veel) meer. En het zal al "lastig" zijn om in een woning 30 meter te halen. Dus een Cat6 kabel zul je ook nog 10Gbit/s op kunnen doen zonder veel bij na te denken. En dat zal voor de komende jaren echt ruim voldoende zijn. Zeker met de toegevoegde tussenstappen van 2,5Gbit/s en 5Gbit/s die later gestandaardiseerd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 18:23

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
RobertMe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:54:
[...]

Ter aanvulling, Cat6 doet (/is gecertificeerd voor) 10Gbit/s tot minimaal 30 meter als niet (veel) meer. En het zal al "lastig" zijn om in een woning 30 meter te halen. Dus een Cat6 kabel zul je ook nog 10Gbit/s op kunnen doen zonder veel bij na te denken. En dat zal voor de komende jaren echt ruim voldoende zijn. Zeker met de toegevoegde tussenstappen van 2,5Gbit/s en 5Gbit/s die later gestandaardiseerd zijn.
Cat6 gaat zelfs tot 55 meter als ik me niet vergis. En geloof mij 30 meter is ook te halen, ook in huis. Ik zit hier met één aansluiting op 28 meter kabel. Ook die naar de schuur, welke achterin de tuin ligt, gaat het vrij hard, exacte afstand weet ik zo niet. Maar zou mij niks verbazen als dat ook zo 25+ meter is. Hier in huis overigens om die reden ook CAT6 genomen.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 11-11-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Source90 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 15:04:
[...]

Gok dat een meterkast (veelal opgebouwd uit kalkzandsteen blokken) niet veel zal tegenhouden met de huidige techniek. Zijn voornamelijk dragende muren en (gewapende) betonnen vloeren (al dan niet met vloerverwarming) die signaal blokkeren.

Daarnaast nog het esthetische aspect van een ufo in het zicht.
De huidige (wifi) techniek doet weinig verbeteren aan de demping van gips op kalkzandsteen, het wordt eerder erger doordat je van 2.4GHz naar 5GHz gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 31-07 20:09
RobertMe schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:54:
[...]

Ter aanvulling, Cat6 doet (/is gecertificeerd voor) 10Gbit/s tot minimaal 30 meter als niet (veel) meer. En het zal al "lastig" zijn om in een woning 30 meter te halen.
Dat kan nog wel eens tegenvallen. Een standaard begin jaren premie C woning (hoekwoning). Een kabel van de meterkast naar de zolder. Deze gaat onder de vloer van voren naar achteren. Dat is al ongeveer 17 meter. Dan gaat de kabel naar boven en dat is grofweg 7 meter. Dan nog een een paar meter naar de afwerking (2 / 3 meter) dan zit ik al op 27 - 28 meter kabel. Nog een beetje ruimte aan kabel in de kruipruimte dus die kabel zal wel een metertje of 35 zijn. Een nieuwe schuur gezet deze staat wat verder in de tuin: Het tracé vanaf de meterkast tot aan de schuur is het minimaal 40 meter. Deze moet namelijk buitenlangs in plaats van de korte route recht naar achteren. Bij de lengte reken ik nog geen omlaag bij de meterkast en omhoog in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twu

twu

Annuk schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:30:
[...]

Wat is in jou optiek de meerwaarde van 6A?
A-merk (kwaliteit) vs B/C-merk om het label?
Je hebt geen zware trafo's of frequentie regelaars waar het langs loopt (en dan zou deze 6a ook nvt zijn vanwege ontbreken van de shielding).

Oftewel ik zou de goedkopere pakken die iig goed betrouwbaar is, juiste afwerk materiaal erbij en gaan met die banaan.
Mijn gedachtegang was dat ik dan zonder twijfel ‘toekomst proof’ ben met 10Gbit/s. Maar ik heb inderdaad geen enkele bedrading boven de 55 meter, dus dan zit ik met de Cat6 van Belden sowieso goed.

Bedankt allemaal, ik ga voor de Cat6! :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Blijft een mooi topic dit. Hierbij een update van mijn mini rack.

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/11/12/20231112_105218948_iOS.md.jpg
Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/11/12/20231112_105212621_iOS.md.jpg

Heeft iemand advies hoe ik dit wat netter kan krijgen. Eigenlijk waste of money (:D) maar alle ubiquiti kabels zijn te lang. Hoe zouden jullie dit rack indelen? Kabels zijn ook weer niet lang genoeg voor een extra rooster oid in het midden.

Zouden de 0.1m Unify kabels dit redden en beter passen? Misschien de 20stuks via V&A aanbieden en nieuwe 0.1 bestellen :9. Of toch iets van een rangeerpaneel?

[ Voor 20% gewijzigd door Workaholic op 12-11-2023 13:48 ]

Mijn V&A

Pagina: 1 ... 109 ... 123 Laatste

Let op:
Je mag best iets anders posten dan alleen plaatjes, maar houd het wel on-topic. Wil je lekker slap ouwehoeren? Je mag je vraag (ook) stellen in de NT kroeg. In dit topic willen we het graag serieuzer houden.
Reageren op iemand zijn set-up en daar wat over vragen is dus geen probleem, zolang het maar ontopic is.

NT Kroeg v0.1

Dit topic gaat over de LAN kant. Omdat dit vaak ook in de meterkast zit en vanuit daar ook vragen ontstaan is er inmiddels een apart topic. Dus vragen omtrent de elektrische kant van je afwerking:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2