Patch panel vs rechtstreekse kabel in rack

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Voor bedraden van WCD is het mij duidelijk: best de (massieve kern) kabel op een patch panel aansluiten, en vandaar met een korte flexibele naar de switch gaan.
In het rack plan ik ook een paar apparaten zoals NAS, modem etc die normaal gesproken met een flexibele kabel rechtstreeks op de switch gaan. Eventueel via een kabelgoot ofwel invoerpaneel met borstel.

Misschien is het een cosmetische kwestie, maar wat heeft jullie voorkeur? In welk geval kies je voor een patch panel (al dan niet met keystones) en wanneer gebruik je gewoon een UTP kabel van A naar B buiten het patch panel om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn voorkeur: patchpanel met de vaste bekabeling aan de achterkant en korte kabels aan de voorkant die van de patchpanel naar de switch/router gaan. Al ziet het er alleen maar netter uit, daar doe ik het al voor.

Dit soort dingen kunnen soms wel voor een klein nat plekje zorgen:
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/p6wjycliuvu81.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door sypie op 22-08-2023 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Misschien komt het omdat ik uit de IT kom, maar ik zou _altijd_ voor een patchpanel kiezen. dit geeft je gewoon veel meer flexibiliteit, overzicht en goede kwaliteit aansluiting. En een duidelijke scheiding tussen het kabel deel en het actieve infrastructuur deel.

Je kunt op een patchpanel duidelijk labels aanbrengen die zorgen dat je altijd weet welke patch bij welk WCD hoort. Gebruik je een WCD niet, dan patch je hem ook niet (althans, meestal). Anders heb je een bundeltje losse kabels hangen die nergens heen gaan, al dan niet voorzien van labels.

Zeker als je gebruik maakt van kleurcodering is het veel netter. Wifi? gele patchkabel. Telefoon? zwarte patchkabel. etc.
Geeft je veel meer overzicht als je netwerk groeit.

Dan nog een technisch voordeel: De meeste kabels die je in je muur wegwerkt zijn voorzien van een harde kern. Die laten zich altijd lastig voorzien van goede kwaliteit UTP stekkertjes. De voorkeur voor dit soort kabels is dus altijd LSA (keystone of patchstrook). Dan kun je vanaf WCD of patchstrook met een patchkabeltje naar de apparatuur.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:51
Mini-me schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:33:
en wanneer gebruik je gewoon een UTP kabel van A naar B buiten het patch panel om?
Nooit. Tenminste, zeker niet wanneer je een patch paneel hebt. Het hele idee van de kabel, die door een pand gaat, afwerken op een patchpaneel is dat je die daarna gewoon met rust kunt laten. Geen connectors die na verloop van tijd gammel worden of kabels die zwak worden (zeker met massieve kern) na zoveel bewegingen. Dat is voorbehouden aan je laatste x meter patchkabel die je eenvoudig kunt vervangen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:00
Ligt het aan mij of leest niemand de vraag?

Tussen apparaten binnen het rack zou ik gewoon een rechtstreekse patchkabel gebruiken. Het patchpanel dus alleen voor de "gebouwgebonden" bekabeling.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tead
  • Laatst online: 11:01

Tead

nnb

Thuis had ik het zelfde probleem. Uiteindelijk was mijn oplossing op apparaten binnen het rack wel via het patch paneel te laten lopen en vanaf daar met korte kabels de switch in.

Daarvoor gebruikte ik dit soort keystones van RJ45 naar RJ45:
https://www.amazon.nl/-/e...er-Shielded/dp/B0038SVPTG

De apparaten konden zo achter het patch paneel met een kant en klare CAT kabel aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 18-09 13:53

Felyrion

goodgoan!

Xander schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 01:19:

Tussen apparaten binnen het rack zou ik gewoon een rechtstreekse patchkabel gebruiken. Het patchpanel dus alleen voor de "gebouwgebonden" bekabeling.
Ah, je hebt gelijk. Van nas naar switch of server naar storage of dat soort zaken is het inderdaad anders (binnen dezelfde kast). Daar zijn patchkabels de standaard (wel kleurgecodeerd voor het overzicht).

Zoals Xander zegt, meestal alleen verbindingen naar zaken buiten de patchkast via een patchpaneel. Of het dan patchpanel - wcd of patchpanel naar patchpanel in een andere kast is.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Voor thuis vind ik dat totaal niet belangrijk. Ja patch panel is de beste oplossing. Stekkers knijpen werkt ook gewoon 10+ jaar. Geen populaire mening hier waarschijnlijk :)

[ Voor 15% gewijzigd door sig69 op 22-08-2023 01:58 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online

Dank u ;)

De vraag was uiteraard algemeen maar komt voort uit mijn plan om alle apparatuur naar een rack te verplaatsen en juist af te werken.
Momenteel heb ik 11 vaste kern aansluitingen en circa 12 apparaten die ik via flexibel zou aansluiten. Ik neig dus naar een keystone combinatie van LSA connectors en rj45/rj45 connecties, maar aangezien die laatste nogal prijzig kunnen zijn en niet echt veel toevoegen, kan ik ze ook gewoon rechtstreeks aansluiten op de switch via een kabeldoorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-09 12:41
In de meterkast kan beide

Als je vaak gaat rommelen met de kabels zou het kunnen dat er op de stekkers problemen ontstaan na jaren

Maar in mijn meterkast kom ik nooit en zit al 20 jaar goed

Is nog cat 5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 18:21

Sebazzz

3dp

sig69 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 01:56:
Voor thuis vind ik dat totaal niet belangrijk. Ja patch panel is de beste oplossing. Stekkers knijpen werkt ook gewoon 10+ jaar. Geen populaire mening hier waarschijnlijk :)
Of in ieder geval keystones. Die zijn voor solid kabel geschikt en zijn nog gemakkelijker te maken ook :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:26
Je hebt gewoon een patchpaneel nodig.
Kabels met massieve aders die je voor vaste bekabeling gebruikt kun je niet afmonteren op een RJ45, die moeten op een LSA afgemonteerd worden, dus op een patchpaneel,

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het is vooral afhankelijk van de mate van autisme die je hebt (niets ten nadele van) In hetzelfde rack sluit je vaak rechtstreeks aan. Maar als je echt een kast vol hebt zie je ook wel dat er patch panel voor en achter zitten die met elkaar verbonden zijn. Voor thuis ben ik liefhebber van kleurtjes gebruiken voor verschillende devices zodat je weet dat je die nooit zomaar uit de switch moet trekken.
Het zijn keuzes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:21
Felyrion schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 00:44:
Misschien komt het omdat ik uit de IT kom, maar ik zou _altijd_ voor een patchpanel kiezen. dit geeft je gewoon veel meer flexibiliteit, overzicht en goede kwaliteit aansluiting. En een duidelijke scheiding tussen het kabel deel en het actieve infrastructuur deel.

Je kunt op een patchpanel duidelijk labels aanbrengen die zorgen dat je altijd weet welke patch bij welk WCD hoort. Gebruik je een WCD niet, dan patch je hem ook niet (althans, meestal). Anders heb je een bundeltje losse kabels hangen die nergens heen gaan, al dan niet voorzien van labels.

Zeker als je gebruik maakt van kleurcodering is het veel netter. Wifi? gele patchkabel. Telefoon? zwarte patchkabel. etc.
Geeft je veel meer overzicht als je netwerk groeit.

Dan nog een technisch voordeel: De meeste kabels die je in je muur wegwerkt zijn voorzien van een harde kern. Die laten zich altijd lastig voorzien van goede kwaliteit UTP stekkertjes. De voorkeur voor dit soort kabels is dus altijd LSA (keystone of patchstrook). Dan kun je vanaf WCD of patchstrook met een patchkabeltje naar de apparatuur.
Wellicht zijstapje uit het Topic, maar waarom zou je WCD's die je niet gebruikt niet aansluiten? Ik heb in mijn woning 8 dubbele WCD's die allemaal op een 24 poort switch zijn aangesloten die dan op hun beurt weer op het modem zijn aangesloten. Maar alle WCD's op zolder zijn nu niet in gebruik, die heb ik aangelegd voor toekomstig gebruik, maar heb ze nu wel aangesloten op de switch. Kan dit kwaad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@SirMemeAlot Het kan geen kwaad, er gaat immers geen data doorheen. In een bedrijfsomgeving laat je ongebruikte poorten ook ongepatched zodat ongewenste aansluitingen uitblijven. Er zijn altijd mensen die eigen spullen meenemen en je netwerk misbruiken voor allerlei zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even voor de lezers die verward worden door het gebruik van de term WCD, dit staat namelijk Wand Contact Doos typisch is dit een 240V aansluiting. Voor netwerken wordt eerder een wall outlet of socket gebruikt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Ben(V) schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:03:
Je hebt gewoon een patchpaneel nodig.
Kabels met massieve aders die je voor vaste bekabeling gebruikt kun je niet afmonteren op een RJ45, die moeten op een LSA afgemonteerd worden, dus op een patchpaneel,
Dit is TS dus al lang van plan.

Maar zijn vraag gaat over kabels tussen switch en router, NAS, etc. binnen de kast. Deze sluit hij uiteraard niet met een kabel met massieve aders aan.
Tead schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 01:23:
Thuis had ik het zelfde probleem. Uiteindelijk was mijn oplossing op apparaten binnen het rack wel via het patch paneel te laten lopen en vanaf daar met korte kabels de switch in.

Daarvoor gebruikte ik dit soort keystones van RJ45 naar RJ45:
https://www.amazon.nl/-/e...er-Shielded/dp/B0038SVPTG

De apparaten konden zo achter het patch paneel met een kant en klare CAT kabel aangesloten worden.
Dit kan natuurlijk. :) Maar als je het netjes krijgt afgewerkt zonder is daar natuurlijk ook niets mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:26
@Xander Ok verkeerd begrepen.

In dat geval lijkt het me persoonlijk duidelijk dat je niet nog een patch panel erbij gaat plaatsen maar gewoon met kant en klare patchkabeltjes op de juiste lengte die verbindingen maakt.

Patchpanels zijn er om vaste bekabeling op af te monteren en niet om binnen een kast te gaan patchen.
Daarmee creëer je overbodige overgangen en overbodige kabel chaos.

[ Voor 4% gewijzigd door Ben(V) op 22-08-2023 11:25 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:59
sypie schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 00:22:
Mijn voorkeur: patchpanel met de vaste bekabeling aan de achterkant en korte kabels aan de voorkant die van de patchpanel naar de switch/router gaan. Al ziet het er alleen maar netter uit, daar doe ik het al voor.

Dit soort dingen kunnen soms wel voor een klein nat plekje zorgen:
[Afbeelding]
dit ziet er leuk uit, maar is een nachtmerrie als dat patchpanel er uit moet terwijl hij operationeel moet blijven.
een rangeerpaneel met iets langere kabels geeft ook een nette afwerking, maar ook wat meer ruimte voor onderhoud als dat nodig is.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
pc_freak1 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:38:
[...]

dit ziet er leuk uit, maar is een nachtmerrie als dat patchpanel er uit moet terwijl hij operationeel moet blijven.
een rangeerpaneel met iets langere kabels geeft ook een nette afwerking, maar ook wat meer ruimte voor onderhoud als dat nodig is.
Langere patchkabels is net zo'n drama. De een gaat via links de andere via rechts, de ene voorlangs de andere achterlangs. Na een paar maanden is het 1 groot kluwen in de rangeer panelen en moet je alsnog alles loshalen als je er bij moet. Deze manier scheelt een hoop ruimte, iets waar je vaak snel tegen aan loopt.

@ts gewoon binnen de patchkast patchkabels gebruiken. Alles doorpatchen naar patchpanel kost behoorlijk wat aan keystones. Daarnaast krijg je achter in de kast weer een bundel met kabels. Zelf doe ik alles binnen de patchkast met patchkabels en alles buiten de patchkast op patchpanel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Jan-man schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Langere patchkabels is net zo'n drama. De een gaat via links de andere via rechts, de ene voorlangs de andere achterlangs. Na een paar maanden is het 1 groot kluwen in de rangeer panelen en moet je alsnog alles loshalen als je er bij moet. Deze manier scheelt een hoop ruimte, iets waar je vaak snel tegen aan loopt.

@ts gewoon binnen de patchkast patchkabels gebruiken. Alles doorpatchen naar patchpanel kost behoorlijk wat aan keystones. Daarnaast krijg je achter in de kast weer een bundel met kabels. Zelf doe ik alles binnen de patchkast met patchkabels en alles buiten de patchkast op patchpanel.
Dank, zo kijk ik er ook tegenaan. Misschien in combinatie met een rangeerpaneel om de losse kabels ietwat te beteugelen. En de ongebruikte keystone slots dienen dan meteen als ventilatie opening.
(Of in minder sjieke aanpak: ze kunnen ook dienen als kabeldoorvoer :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

FreakNL

Well do ya punk?

Dat dus..

Soms zit de bekabeling zelfs aan de voorkant (zoals bij sommige Firewalls).. Dan heeft een patchpaneel helemaal geen nut meer. Uiteraard maak je wel gebruik van guides en brushes (als de bekabeling wel van achter komt, zoals bij servers)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

FreakNL

Well do ya punk?

Jan-man schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Eens..

Wij werken ook met 25cm patchkabels en patchpanelen boven en onder switch. Veel strakker.

Rangeerpanelen gebruiken we alleen voor kabels die niet vanaf een patchpaneel komen (zoals servers e.d.).. En liefst alsnog zo min mogelijk.. Ik heb een gruwelijk haat jegens guides/rangeerpanelen. Nog liever gebruik ik een brush...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:49
Niet doen, kabeltjes vanuit de wand aansluiten, op termijn geeft dat storingen doordat je altijd wel iets wijzigd.

Er bestaan ook kleine patchboxjes met 8 ports.
Deze heb ik bijvoorbeeld.
https://www.kabelshop.nl/...-96105-i28552-t25466.html

Als er dan een patchkabel niet lekker is kun je die eenvoudig vervangen ipv een nieuwe stekker moeten knijpen die net weer niet lekker eraan komt en vervolgens de kabel moet inkorten waardoor de lengte,s niet meer kloppen en een puinhoop gaat worden.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2023 18:39 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Mini-me schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Dank, zo kijk ik er ook tegenaan. Misschien in combinatie met een rangeerpaneel om de losse kabels ietwat te beteugelen. En de ongebruikte keystone slots dienen dan meteen als ventilatie opening.
(Of in minder sjieke aanpak: ze kunnen ook dienen als kabeldoorvoer :X)
Ze zijn er ook met minder dan 24 ports...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
mr_evil08 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:38:
Niet doen, kabeltjes vanuit de wand aansluiten, op termijn geeft dat storingen doordat je altijd wel iets wijzigd.
2 maanden verder en nog steeds is lezen blijkbaar lastig.

TS wil dat helemaal niet doen.
Voor bedraden van WCD is het mij duidelijk: best de (massieve kern) kabel op een patch panel aansluiten, en vandaar met een korte flexibele naar de switch gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Xander schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 18:51:
[...]

2 maanden verder en nog steeds is lezen blijkbaar lastig.

TS wil dat helemaal niet doen.

[...]
Ik benadruk hem erop gezien hij een open vraag stelt, graag even de hele tekst lezen.
Misschien is het een cosmetische kwestie, maar wat heeft jullie voorkeur?

[ Voor 67% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2023 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
mr_evil08 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:07:
[...]

Ik benadruk hem erop gezien hij een open vraag stelt, graag even de hele tekst lezen.

[...]
Hij vraagt wat de voorkeur is voor het aansluiten van apparaten in het rack, zoals de NAS, modem etc.

Dat is geen open vraag. Anders kun je net zo goed antwoorden dat je een voorkeur hebt voor bananen ofzo. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Niet online
Xander schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:59:
[...]

Hij vraagt wat de voorkeur is voor het aansluiten van apparaten in het rack, zoals de NAS, modem etc.

Dat is geen open vraag. Anders kun je net zo goed antwoorden dat je een voorkeur hebt voor bananen ofzo. 8)7
Een goede vraag stellen is moeilijk.
Een vraag goed stellen is nog moeilijker.

Gelukkig hou ik wel van bananen, met een voorkeur voor iets rijpere (niet van die groene dingen).

Bedankt om mee te denken, voor alle antwoorden die wel of niet iets te maken hebben met de oorspronkelijke vraag.

In het verlengde van mijn oorspronkelijke vraag:
Ik plan mijn Rack hoog in de ruimte te hangen. Om daar de vaste kern kabels met een punch tool in een LSA strip te gaan duwen, ga ik wat acrobatische handelingen moeten uitvoeren. Dus, al met al is de conclusie dat ik best een patch panel met keystones pak en als ik toch bezig ben, best ook de rj45-rj45 keystones om andere Rack mounted apparaten met flexibele kabels naar de keystone netjes te kunnen patchen vanaf het patchpaneel.

Ik zal eens aan het rekenen slaan en dan gaan bestellen..
Pagina: 1