KingKoning schreef op maandag 02 mei 2016 @ 08:46:
[...]
En daarbij. Die CL wedstrijd was op woensdag. PSV - Ajax op zondag. Dat mag echt nooit en te nimmer een argument zijn. daar zitten 3 volle dagen tussen. Als je dat niet aankan ben je geen topsporter.
Je zou op zn hoogst kunnen zeggen dat de mentale klap van invloed is geweest.
Maar, PSV heeft het laten liggen tegen de kleintjes, zowel qua punten als qua doelpunten (tegendoelpunten met name).
Overigens, los van Ajax en PSV, vind ik dat er in het voetbal altijd wel veel gezeken wordt over die zogenaamde belasting. In het Engels voetbal hoor je het ook continue. In het basketbal spelen ze probleemloos 3 wedstrijden per week. Ik vind het altijd een beetje gezever. Ben je nou topsporter of niet.
Hier in Nederland moeten ze niet zeuren over de "wedstrijddrukte", dat ben ik met je eens. Ze hebben hier vaak zat weken dat ze van weekend, tot weekend kunnen rusten. In Engeland ben ik niet met je eens, ze hebben daar de bekers, de competitie en als je dan ook nog Europees speelt speel je praktisch 3 keer per week een wedstrijd. Dit is een enorme belasting op je lijf en spieren.
Daarnaast zal je ook niets kunnen hebben (griepje e.d.) omdat je energie continue op is. En daarbij, als je zondag hebt gevoetbalt, in de avond (Engeland) en dan woensdag weer een wedstrijd voetbalt, dan heb je letterlijk nog geen 3 dagen om te herstellen. Dit gaat vaak wekenlang goed, maar de kans op blessures wordt ook steeds hoger naarmate je vermoeider wordt.
Bij basketbal spelen ze ook niet 90 minuten, en wordt ook doorlopend gewisseld. Even een beetje op kracht komen en dan weer verder.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar topsporters in algemene zin, dan pieken ze vaak op het juiste moment, omdat er een kwalificatietoernooi is, of omdat het een WK (of Olympische spelen) betreft. In geval van voetballers wordt week in week uit, meerdere keren per week verwacht dat je piekt. Je traint niet om op het juiste moment te pieken, maar traint ook af en toe wat rustiger, om weer een beetje op krachten te komen.
Vaak worden topsporters ook echt ziek van een griepje, waar dit bij veel mensen vaak blijft sluimeren en dan weer weg gaat. Maargoed, die plegen ook minder "roofbouw" op hun lichaam.