Ik zal het nog één keer proberen uit te leggen.
2011-2012
• PSV niet bij eerste twee, dus EL.
• PSV wint een poule met Warschau, Hapoel en Rapid.
• PSV wint de volgende ronde tegen Trabzonspor.
• PSV ligt daarna in maart eruit, tegen Valencia.
Een prima seizoen waarbij je pech hebt dat je een club Valencia zo vroeg tegen komt.
2012-2013
• PSV komt een poule met Dnjepr, Napoli en Solna niet door.
Een teleurstellend Europees seizoen met veel kritiek van PSV-haters.
2013-2014
• PSV weet zich niet te kwalificeren voor de CL.
• PSV komt een poule met Ludogerets, Chornomoretes en Dinamo niet door.
Een teleurstellend Europees seizoen met veel kritiek van PSV-haters.
2014-2015
• PSV eindigt in de poule zeer ruim achter Dinamo, maar net voor Estoril en Panathinaikos.
• PSV vliegt er de eerstvolgende ronde kansloos uit tegen Zenit.
Iets minder teleurstellend, maar velen hadden op meer gehoopt.
2015-2016
• PSV kampioen dus CL.
• PSV weet in de poule behalve Wolfsburg wel United en CSKA achter zich te houden.
• Nu in maart is de kans om door te gaan nog open.
Een lekker seizoen.
Dát bedoel ik met de juiste omstandigheden. Ik zie geen enkele reden om vergelijkingen met een andere club te maken, ik kijk zuiver naar PSV. Na jaren Europese armoe gaat het één keer echt lekker en meteen roepen enkelen dat heel Nederland een voorbeeld aan PSV moet nemen. Dat vind ik nogal opportunistisch en daarom vind ik die opmerking niet objectief.
Het feit dat Manchester United niet optimaal draaide is ditmaal gunstig geweest voor PSV, want iedereen met gezond verstand weet dat als zowel Wolfsburg als United goed draaien het erg lastig is om on zo'n poule door te gaan. Gelukkig was het op papier erger dan in de praktijk.
Ajax heeft dus helemaal geen hol te maken met die redenatie en ik zie dan ook totaal geen reden om die erbij te betrekken.