Mosin schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:37:
[...]
Natuurlijk heeft hij een hele domme actie gemaakt door dat te doen. Alleen ben je er zelf niet bij geweest. Het klinkt misschien erg mieren neukerig, maar bij dit soort dingen is het belangrijk alles te weten.
Je kan proberen iets recht te lullen wat krom is, maar het blijft toch echt krom. En je hoeft er echt niet bij geweest te zijn om over een deel van het gebeuren een oordeel te hebben.
Ze zijn bij een akkefietje betrokken geweest en daar is de politie bij betrokken geweest. Daar ben ik niet bij geweest en daar heb ik geen oordeel over. Maar vanaf het moment dat de politie besluit dat ze ingerekend moeten worden, hoef je daar niet bij geweest te zijn om er over te kunnen oordelen. Terecht of onterecht, de politie, zoals eerder aangehaald het neutrale en bevoegde gezag, besloot ze aan te houden. De politie is niet onfeilbaar, maar we leven niet in een politiestaat. Op dat moment laat je de politie gewoon haar werk doen en is het aan de officier van justitie om over het geheel te oordelen. Wanneer je je verzet bij arrestatie zit je, ongeacht de situatie, fout. Wanneer je vervolgens de boel in de cel sloopt, ga je natuurlijk helemaal te ver. Of er nu wel of geen alcohol in het spel is en of je nu wel of niet van mening bent of je onrecht is aangedaan.
Mosin schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:37:
[...]
En wat betreft het schaden van PSV zijn imago.. Ik ben zelf niet iemand die daarom direct PSV gaat aankijken. Dat het niet slim was, zijn we allebei wel eens. Helaas wordt er in mijn ogen vaak een beetje overdreven.
Je hoeft PSV daar ook niet direct op aan te kijken, maar hoe je het wendt of keert, PSV lijdt door zo'n actie wel imagoschade, die imagoschade hoeft niet groot te zijn en dat kan jij overdreven vinden, maar dat is wel (helaas?) de realiteit.
---
overigens
Leon Zwiers schreef op woensdag 23 december 2015 @ 17:21:
Misschien kwam die wc pot wel in de korte hoek.
Maar als Zoet een partij de Bar Hari uit loopt te hangen mag Psv daar wat mee doen.
Net zoals dat iedereen altijd vind dat Feyenoord hun spelers die worden vrijgesproken dan maar zelf moet straffen. Omgekeerde wereld zo hè

Ik weet niet of je de situatie van Feyenoord er bij moet betrekken, maar wie ze van mij wel mag bestraffen - en vanuit een ander perspectief beredeneert? De KNVB. En dan vanuit het perspectief van de voetbalsupporter. De KNVB eigent zich - enigszins twijfelachtig - allerlei rechten toe voor het uitsluiten van supporters door gedragingen niet alleen in het stadion, maar ook rond een voetbalwedstrijd. Als je het gedrag van Lestienne en zeker Zoet zou doorvoeren naar dat perspectief, zou een boete en een stadionverbod toch wel op zijn plaats zijn. Drie jaar geen voetbalstadions bezoeken of deelnemen aan activiteiten van de KNVB, dat is namelijk wat je als gewone voetbalsupporter krijgt als je je zo gedraagt…
Extra zuur voor PSV (en haar supporters) is dat die supporters juist die dag een mooie actie hadden om aan te geven dat 'voetbal kijken geen misdaad is', een terechte actie, maar wel extra zuur om te zien dat juist dan de spelers zich misdragen...
En…
Gonadan schreef op donderdag 24 december 2015 @ 08:44:
[...]
Wil het onderwerp het niet dan kan hij tegen stribbelen, dan krijg je te maken met vraagstukken als commercieel gewin en/of beschadigen van persoon. Het eerste is in dit geval niet aan de orde, het tweede kan je over discussiëren. Middels jurisprudentie zal je tegen komen dat je meestal in het ongelijk gesteld wordt als je stomme dingen doet in de openbare ruimte, de redenatie is dat je had kunnen weten dat je vastgelegd ging worden. Dus als je dat niet wilt moet je dat niet doen.
Van het eerste kan natuurlijk ook sprake zijn, de maker kan hier zeker wel commercieel gewin van maken, maar de vrije nieuwsgaring gaat in dit soort gevallen wel boven het portretrecht. Het tweede punt ligt inderdaad wat genuanceerder. Van het beschadigen van een persoon is sprake wanneer de persoon niet schuldig is aan hetgeen is vast gelegd, bijvoorbeeld wanneer er een foto van je wordt gemaakt wanneer je je kinderen bij het schoolplein afhaalt en die foto wordt gebruikt bij een artikel over kinderlokkers. Wanneer je met je stomme/zatte kop je misdraagt in het openbaar, dan beschadig je jezelf. Wanneer dat vastgelegd wordt, heb je alleen de pech dat dat wat sneller verspreid…
[
Voor 40% gewijzigd door
lateef op 24-12-2015 16:53
]