Dat laatste betwijfel ik ten zeerste. Waar wil Twente tegen in beroep gaan? Dat hun huidige licentie onvoorwaardelijk is ingetrokken? Lijkt me geen haalbare kaart aangezien Twente na hun een na laatste straf al te horen heeft gekregen dat bij de volgende maatregel de licentie zou worden ingetrokken. En dat is wat er gebeurt is. Twente is niet gedegradeerd, in tegenstelling tot wat veel mensen roepen, maar is zijn huidige licentie kwijt geraakt. Naast het kwijt raken van hun huidige licentie heeft Twente een nieuwe licentie aangeboden gekregen, een soort doorstart. Deze nieuwe licentie betreft een licentie voor het betaald voetbal, waarbij Twente begint op het laagste niveau binnen het betaald voetbal in Nederland; de Jupiler Leage.
Dus waar wil Twente tegen in beroep gaan?
- het kwijtraken van hun huidige licentie? Ik geef ze weinig kans, gezien alle feiten die nu aan het licht komen.
- het verkrijgen van een nieuwe licentie Betaald Voetbal? Prima, dan neem je die toch niet?
AL met al is het intrekken van hun licentie gewoon gerechtvaardigd. Over het aanbieden van een nieuwe licentie valt te discussiëren. Twente heeft de boel dermate belazert en verzwegen dat, met de wetenschap van alle informatie die Twente afgelopen maand heeft aangedragen, hun licentie eigenlijk al in december was ingetrokken indien die informatie toen al bekend was geweest.
Dat de club bij voorbaat zichzelf kansloos acht in de JL vind ik kenmerkend voor de malaise die er heerst binnen de club. Uiteraard vervallen alle afspraken die er zijn gemaakt met de schuldeisers en geldschieters omdat deze zijn gemaakt op basis van een eredivisie licentie, maar ik hoor nergens geluiden dat er wordt getracht om met alle betrokken partijen opnieuw rond de tafel te gaan voor een plan B; afgeslankt de JL in.
Bij voorbaat roepen dat het kansloos is vind te makkelijk en zwak richting de fans. In plaats van in beroep gaan, wat nagenoeg kansloos is, zou Twente hun energie moeten steken in een gedegen plan B. Als de maatschappelijke betrokkenheid daadwerkelijk zo groot is dan moet dat te doen zijn. Waarom lukt het clubs als NAC, ADO of Willem II wel? Verkoop de dure spelers, neem je verlies en ga afgeslankt verder. Wie weet speel je over enkele jaren weer op het hoogste niveau.
Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.