Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 84 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-10 18:19
Welke instelling kan ik het best doen als ik de Nibe S1255 wartempomp wil instellen op de omgevingstemperatuur / constructie temperatuur? De vloerverwarming is nu een paar weken uit geweest ivm een nieuwe tegelvloer. Hij staat nu dus op handmatig en koelen/verwarmen modules staan uit.

Het is nu zo rond de 16 graden binnen.

Zal ik hem dan weer op automatisch zetten en de stooklijn dan op -6 (aangezien de stooklijn op 22 graden is ingesteld volgens mij). Klopt dat het ongeveer 1 graad minder per stooklijn stap is?
Of kan ik ook iets handmatig instellen dat hij gewoon ingesteld wordt op 16 graden?

[ Voor 6% gewijzigd door Patox op 19-10-2023 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-10 22:24

DJR

Hallo tweakers.

Vraagje ik twijfel of ik er goed aan doe om overdag het buffervat te verwarmen en hierbij zoveel als mogelijk de opbrengst van mijn zonnepanelen te gebruiken.

Dit ziet er dan zo uit (Nibe S1155-12)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSj9rx-snjERej7jVnY729EssGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xwtxBSqrmQi8ttsENbtTi1up.jpg?f=fotoalbum_large

Is het in de wintermaanden verstandiger om dit schema te verlaten en de standaard instellingen weer te herstellen? Dat betekent de boiler van 400 liter op een constante temperatuur houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:41
DJR schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 19:21:
Hallo tweakers.

Vraagje ik twijfel of ik er goed aan doe om overdag het buffervat te verwarmen en hierbij zoveel als mogelijk de opbrengst van mijn zonnepanelen te gebruiken.

Dit ziet er dan zo uit (Nibe S1155-12)

[Afbeelding]

Is het in de wintermaanden verstandiger om dit schema te verlaten en de standaard instellingen weer te herstellen? Dat betekent de boiler van 400 liter op een constante temperatuur houden?
Dit is momenteel alleen nuttig als je dynamische tarieven hebt. Heb je vaste tarieven dan kun je salderen en win je er momenteel netto niks mee.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Dit is momenteel alleen nuttig als je dynamische tarieven hebt. Heb je vaste tarieven dan kun je salderen en win je er momenteel netto niks mee.
Tenzij je een leverancier hebt die per telwerk saldeert. Dan loont het wel de moeite om door de week overdag minder terug te leveren.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Oh? Zal aan je hoeveelheid panelen liggen dan. Jaar rond gebruiken wij toch nog meer dagstroom dan we dagstroom te salderen hebben. Dus ik schuif (vooralsnog) verbruik veelal naar de nachtstroom.

En, @DJR, ik neem aan dat je het over warm tapwater hebt (geen buffervat voor je CV)? Anders is zo'n hoge temperatuur vrijwel nooit handig, qua zuinigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-10 22:24

DJR

Gwaihir schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:37:
Oh? Zal aan je hoeveelheid panelen liggen dan. Jaar rond gebruiken wij toch nog meer dagstroom dan we dagstroom te salderen hebben. Dus ik schuif (vooralsnog) verbruik veelal naar de nachtstroom.

En, @DJR, ik neem aan dat je het over warm tapwater hebt (geen buffervat voor je CV)? Anders is zo'n hoge temperatuur vrijwel nooit handig, qua zuinigheid.
Ja dit is voor warmwater tap en douche

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-10 18:31

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

goedbedoeld, maar niet de bedoeling.

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 21-10-2023 16:22 ]

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-10 18:54
Ik heb een vreemd probleem met de RBE (ruimtebedieningseenheid) van mijn Alpha Innotec warmtepomp: Het display van de RBE lijkt niet aan te geven wanneer de warmtepomp aan het verwarmen is. Op dit moment is dat bijvoorbeeld het geval, al 40 minuten, volgens het display van de warmtepomp zelf, maar de RBE geeft niets aan. Bij koelen en tapwater verwarmen verschijnen wel icoontjes bij de symbolen op de RBE, die het bedrijf correct aangeven.

Iemand een idee? Een los draadje of een instelling ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-10 19:48
Andrehj schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Dat klopt niet.
Toen ik me vanaf 2018 in warmtepompen ging verdiepen werd ik al door iemand hier (volgens mij was het @LangeFries, maar dat weet ik niet zeker) op een Duits onderzoek gewezen wat uitwees dat een systeem zonder parallel buffervat zuiniger is.
Recent was er nog dit onderzoek in de UK wat precies hetzelfde uitwees: https://renewableheatingh...-properly-and-efficiently
Ook in de landen om ons heen worden er dus wel degelijk installaties zonder buffervat aangelegd.
Dit is een wel heel groot verlies dat er gemeten is.Of dat realistisch is, is voor mij de vraag.

Los daarvan zat ik me af te vragen, waarom onze cijfers bij @Tomexergie dan zoveel beter zijn en realiseerde me, dat de systemen met Mhp en een parallel buffer de warmte voor de buffer meten en dus de in Engeland gerapporteerde verliezen dus helemaal niet zien. Verder kan er best eens een enkele externe warmtemeter door logistiek en/of onwetendheid voor de buffer geplaatst zijn en de mengverleizen daarmee ook niet zien. Het zou interressant zijn om de aanwezigheid en configuratie van de parallelbuffer en de Mse (voor/na) in de tabel op te nemen om zo te zien of een deel van de grote variatie hiermee verklaard kan worden.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nieuwbouwers
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 01-10 20:44
Dag allemaal,

Na heel wat gelezen te hebben op dit forum, heb ik even tijd gemaakt om een eigen adviestopic te openen. Wij zijn momenteel bezig met een landelijke nieuwbouwwoning, en moeten binnenkort de knoop doorhakken omtrent de keuze voor een warmtepomp.

Alle advies is welkom: Advies warmtepomp landelijke nieuwbouwwoning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
LangeFries schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 10:42:
Dit is een wel heel groot verlies dat er gemeten is.Of dat realistisch is, is voor mij de vraag.
Ja en nee, zie onze eerdere bespreking van dit onderzoek. Als ik me goed herinner illustreren ze wel wat er nog best vaak mis gaat met zo'n setup, maar doen ze geen moeite 'm goed in te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-09 08:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SfTA3VVZ85kIRYfgG6rCwzS6CwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPnsn2Z1TpgMA56BKAHLN6vM.jpg?f=fotoalbum_large

Goedemiddag allen,

Vorig jaar hebben wij onze nieuwbouwwoning betrokken voorzien van een Thermia Calibra Cool 7. Deze warmtepomp bevalt ons prima maar het valt op dat voor verwarming de pomp steeds korte runs draait en tijdens deze runs een hogere temperatuur genereert dan ingesteld. Zie grafiek hierboven van afgelopen donderdag. Het lijkt mij dat dit beter getuned kan worden.

Vrijdag heeft mijn vrouw thuisgewerkt en gaf aan dat ze het niet behaaglijk vond in huis. Wat zou ik aan de instellingen kunnen veranderen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWnBhlRmJLDsOvDl4-O93dR5Wdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qEq5fbg7GOGxQNRatD9AisIZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Martin123t Waar kan die warmte (al dan niet) heen? D.w.z. staan de meeste groepen standaard / doorgaans open, of juist niet? Het oogt nl. alsof hij z'n warmte niet goed kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-10 17:28
Hi All,

Ik heb een aantal vragen en hoop dat iemand van jullie deze kan beantwoorden :)

Wij hebben een Alpha Innotec WZSV 62K3M en een aparte buffervat van 270 liter. hieronder een korte opsomming van de vragen;

1. Tapwater staat nu op 58 gr ingesteld, kan dit naar 55 gr? Scheelt dit veel in energie verbruik? Dit i.v.m. dat het opwarmen na 2x douche soms 2 uur kan duren.

2. Thermische desinfectie staat bij ons niet ingesteld op een dag, klopt dat wel? Neem aan dat 1x per week de temperatuur boven de 60 graden moet voor Legionella of zorgt de 58 graden hier al voor? (lijkt mij sterk).

3. De warmtepomp is nu niet verbonden met het internet en zou deze graag met de (Alpha Control app?) willen uitlezen. Kwestie van UTP kabel achterin de warmtepomp doen? Zag ook dingen over een connect box en eventueel wifi module maar vind het een beetje onduidelijk. Mocht een UTP-kabel voldoende zijn, dan dien je in te loggen met AlphaWeb via de app? Hoe kom je daar aan een login en password?

4. Iemand enig idee wat de "party" modus doet met verwarmen? Dit kan ik op de warmtepomp instellen maar ook op de Alpha Innotec RBE+ die in de woonkamer hangt maar is mij niet echt duidelijk

5. Wellicht dat iemand dit ook weet; Iemand enig idee hoelang het zou kunnen duren voordat je vloerverwarming volledig warm is beneden (7 groepen). Ik heb namelijk het idee dat de groepen ook niet ingeregeld zijn (flowmeters). Laatste 8 uur lang aangehad maar werd niet echt warm, is wel afhankelijk van buitentemperatuur uiteraard maar toch

Thanks!

[ Voor 6% gewijzigd door Flexiilex op 23-10-2023 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-10 14:46
Flexiilex schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:44:
3. De warmtepomp is nu niet verbonden met het internet en zou deze graag met de (Alpha Control app?) willen uitlezen. Kwestie van UTP kabel achterin de warmtepomp doen? Zag ook dingen over een connect box en eventueel wifi module maar vind het een beetje onduidelijk. Mocht een UTP-kabel voldoende zijn, dan dien je in te loggen met AlphaWeb via de app? Hoe kom je daar aan een login en password?
Volgens mij moet de UTP kabel in het apparaat worden gebracht... tenminste, bij mij (SWCV92K3) zat er geen UTP aansluiting aan de achterkant, maar ergens intern.. (en dan weet ik niet eens zeker of er een UTP aansluiting zat, of dat ze de kabeltjes hebben verbonden ergens op het logicboard).
Als die er dan in zit, dan naar het ip adres gaan en inloggen met wachtwoord 999999 en dan kan je alles bekijken en sommige dingen instellen.
Ik raad je trouwens aan, als je Home Assistant gebruikt, om de geweldige luxtronik2 integratie te gebruiken. Veel handiger. (Nog wel steeds een UTP kabel nodig)
4. Iemand enig idee wat de "party" modus doet met verwarmen? Dit kan ik op de warmtepomp instellen maar ook op de Alpha Innotec RBE+ die in de woonkamer hangt maar is mij niet echt duidelijk
Dit kan je Googlen. ;-) Maar het is dat de verwarming permanent wordt ingeschakeld, normaal gesproken gaat de warmtepomp terug (naar comfort temperatuur). Bij Party modus blijft het aan staan, totdat je het weer uit zet.
Trouwens: ik gebruik de hele comfort temperatuur niet, maar heb in het blokschema zo ingesteld dat het altijd op de ingestelde temperatuur blijft (normaal gesproken gaat de temperatuur dus terug naar de comfort temperatuur).

Andere vragen... geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Flexiilex schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 11:44:
Hi All,

Ik heb een aantal vragen en hoop dat iemand van jullie deze kan beantwoorden :)

Wij hebben een Alpha Innotec WZSV 62K3M en een aparte buffervat van 270 liter. hieronder een korte opsomming van de vragen;

1. Tapwater staat nu op 58 gr ingesteld, kan dit naar 55 gr? Scheelt dit veel in energie verbruik? Dit i.v.m. dat het opwarmen na 2x douche soms 2 uur kan duren.

2. Thermische desinfectie staat bij ons niet ingesteld op een dag, klopt dat wel? Neem aan dat 1x per week de temperatuur boven de 60 graden moet voor Legionella of zorgt de 58 graden hier al voor? (lijkt mij sterk).

5. Wellicht dat iemand dit ook weet; Iemand enig idee hoelang het zou kunnen duren voordat je vloerverwarming volledig warm is beneden (7 groepen). Ik heb namelijk het idee dat de groepen ook niet ingeregeld zijn (flowmeters). Laatste 8 uur lang aangehad maar werd niet echt warm, is wel afhankelijk van buitentemperatuur uiteraard maar toch

Thanks!
1 en 2 zijn aan elkaar gelinkt. Als je buffervat tot 58 graden wordt verwarmd elke keer is een legionella run niet nodig. Bij 55 graden gaan de bacteriën niet allemaal dood.

3) aanvullend op het vorige bericht: je kunt ook de alpha innotec app genaamd alpha control gebruiken op de mobiel. Deze heeft geen gebruikersnaam en wachtwoord nodig en werkt alleen in je lokale netwerk (WiFi).

4) nooit gebruikt dus geen idee

5) De vloer wordt nu ivm de stooklijn ook niet voelbaar warm. De temperatuur in de leidingen zal wel met ongeveer 30 minuten bereikt zijn. Je kunt dit zien aan de temperatuurmeter welke bij de verdelers zit. Als je het huis nog moet verwarmen omdat de warmtepomp heeft uit gestaan denk dan aan ongeveer 1 a 2 graden per 8 tot 12 uur stijging in de woonkamer. De warmtepomp is er juist goed in om te temperatuur in stand te houden, niet om op te warmen, dat gaat heel langzaam. In het begin zal het verwarmen sneller gaan maar als het goed is dan is alles ingeregeld dat de eind temperatuur ongeveer 22 a 23 graden is. Warmer krijg je het niet met de instellingen zoals die wordt opgeleverd.

Edit: aanvulling voor 3, aan de achterkant van het stuk waar het display op zit kun je een netwerk stekker in prikken, de kabel kun je door een van de vele openingen aan de achterkant naar buiten leiden.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchKel op 23-10-2023 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 12:21:
[...]
Volgens mij moet de UTP kabel in het apparaat worden gebracht... tenminste, bij mij (SWCV92K3) zat er geen UTP aansluiting aan de achterkant, maar ergens intern.. (en dan weet ik niet eens zeker of er een UTP aansluiting zat, of dat ze de kabeltjes hebben verbonden ergens op het logicboard).
Als die er dan in zit, dan naar het ip adres gaan en inloggen met wachtwoord 999999 en dan kan je alles bekijken en sommige dingen instellen.
Ik raad je trouwens aan, als je Home Assistant gebruikt, om de geweldige luxtronik2 integratie te gebruiken. Veel handiger. (Nog wel steeds een UTP kabel nodig)

[...]

Dit kan je Googlen. ;-) Maar het is dat de verwarming permanent wordt ingeschakeld, normaal gesproken gaat de warmtepomp terug (naar comfort temperatuur). Bij Party modus blijft het aan staan, totdat je het weer uit zet.
Trouwens: ik gebruik de hele comfort temperatuur niet, maar heb in het blokschema zo ingesteld dat het altijd op de ingestelde temperatuur blijft (normaal gesproken gaat de temperatuur dus terug naar de comfort temperatuur).

Andere vragen... geen idee.
Thanks! Ik wil zeker Home Assistant gaan gebruiken :) Eerst nog maar eens een utp-kabel trekken. Weet je of er ook mogelijkheid is voor wifi middels usb of heb je dan wel zo'n connectbox nodig? Heb liever bedraad maar dan moet ik waarschijnlijk gaan boren naar de kruipruimte :(
DutchKel schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 13:54:
[...]

1 en 2 zijn aan elkaar gelinkt. Als je buffervat tot 58 graden wordt verwarmd elke keer is een legionella run niet nodig. Bij 55 graden gaan de bacteriën niet allemaal dood.

3) aanvullend op het vorige bericht: je kunt ook de alpha innotec app genaamd alpha control gebruiken op de mobiel. Deze heeft geen gebruikersnaam en wachtwoord nodig en werkt alleen in je lokale netwerk (WiFi).

4) nooit gebruikt dus geen idee

5) De vloer wordt nu ivm de stooklijn ook niet voelbaar warm. De temperatuur in de leidingen zal wel met ongeveer 30 minuten bereikt zijn. Je kunt dit zien aan de temperatuurmeter welke bij de verdelers zit. Als je het huis nog moet verwarmen omdat de warmtepomp heeft uit gestaan denk dan aan ongeveer 1 a 2 graden per 8 tot 12 uur stijging in de woonkamer. De warmtepomp is er juist goed in om te temperatuur in stand te houden, niet om op te warmen, dat gaat heel langzaam. In het begin zal het verwarmen sneller gaan maar als het goed is dan is alles ingeregeld dat de eind temperatuur ongeveer 22 a 23 graden is. Warmer krijg je het niet met de instellingen zoals die wordt opgeleverd.

Edit: aanvulling voor 3, aan de achterkant van het stuk waar het display op zit kun je een netwerk stekker in prikken, de kabel kun je door een van de vele openingen aan de achterkant naar buiten leiden.
Ah top! Dan ga ik eens kijken hoe dat zit met de UTP kabel naar achteren doorvoeren. Wat betreft de temperatuur. deze gaan we ook op 21 graden laten denk ik. was alleen benieuwd hoelang t zou duren voordat je vloer goed warm moet zijn aangezien boven de verdelers helemaal niet werken met het Danfoss gestuurde thermostaat + motortjes op de groepen.

Komt morgen een Monteur langs dus ben erg benieuwd naar z'n bevindingen. Overal staan de verdeler ook t zelfde ingeregeld qua flow. Lijkt mij niet helemaal goed maar we gaan t zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Onze nibe F1255 met buffervat verwarmt de verdiepingen met de vloerverwarming nu het met het seizoen nodig is, prima.
Wat me opvalt, is dat de circulatiepomp standaard op 30% vermogen werkt, ook als er geen warmte gevraagd wordt. Op momenten dat er warmte wordt gevraagd / wordt geproduceerd, zit 'ie op 75-80%.
Waarom zit de pomp dan continue op 30% te werken, in plaats van stil te staan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:26
De pomp moet af en toe (of continu) draaien om te meten wat de temperatuur in het circuit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:57
Turrican schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 17:50:
De pomp moet af en toe (of continu) draaien om te meten wat de temperatuur in het circuit is.
Bij Mitsubishi kun je dat (ook met buffervat) zodanig instellen dat die waterpomp alleen draait als er warmtevraag vanuit de woning is. Dat zal toch bij Nibe ook wel kunnen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:36
bij mijn EcoForest met buffervat, draait die pomp enkel tijdens productie. Er is een temperatuursensor in het buffervat om te weten wanneer er warmte nodig is.

Een secundair pomp naar de radiatoren toe draait wanneer er warmtevraag van de thermostaat is.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:09

thommich

Belg

Wij hebben een Nibe s1155-6 met 300L boilervat voor sww...
Kan iemand mij zeggen waar ik de scop kan vinden? In de handleiding, Google en de menu's vind ik dit niet terug?

Tweede vraag is of dit een normale grafiek is van de temperatuur in het boilervat? Die zakt gestaag en het nemen van een douche ( s morgens) is quasi niet zichtbaar...
Heb ik dus ofwel een groot verlies of net een heel laag verbruik bij douchen waardoor de invloed verwaarloosbaar is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gWzvh-be4IBOO7yeZ2Wcw4cFOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EYnDXk1XspMg3INau9OTWYT5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kzo4mCAU3nIRtbb59X556J76M_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bCDxwHA1uQ9ZrsQsjSaFUBPn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Andrehj schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 18:48:
[...]
Bij Mitsubishi kun je dat (ook met buffervat) zodanig instellen dat die waterpomp alleen draait als er warmtevraag vanuit de woning is. Dat zal toch bij Nibe ook wel kunnen?
Wat is warmtevraag vanuit de woning? Een of-poort van alle ruimtethermostaten? Werken de meeste WPs niet met een weersafhankelijke regeling? Ik heb bijvoorbeeld wel een thermostaat in de woonkamer, maar het enige wat die doet is de stooklijn omhoog of omlaag regelen. En om te bepalen of het circuit op de door de stooklijn bepaalde temperatuur is moet er toch echt een pomp draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:23
Bij Alpha innotec draait de cv pomp volgens pompenoptimalisatie, dus elke 30 min 5 min aan, als aan de verwarmingsgrens wordt voldaan. Is de retourtemperatuur lager dan de berekende retourtemperatuur dan draait de cv pomp continue want de wp kan dan elk moment starten (wat nog uren kan duren hoor).

Nibe zal ook wel zo werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:13

vliegnerd

Nintendo fan.

thommich schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:49:
Tweede vraag is of dit een normale grafiek is van de temperatuur in het boilervat? Die zakt gestaag en het nemen van een douche ( s morgens) is quasi niet zichtbaar...
Heb ik dus ofwel een groot verlies of net een heel laag verbruik bij douchen waardoor de invloed verwaarloosbaar is?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, de grafiek is normaal. Ook het verlies ziet er "normaal" uit, zonder de precieze specs van je installatie te kennen.

Het vat is "gelaagd", dat wil zeggen het koude en warme water mengt bijna niet.
Bovenin gaat warm uit en onderin komt koud in.
Als het vat "warm" begint en je gaat douchen dan komt er onderin koud water binnen, maar dit mengt niet en daarom blijven de temperatuursensoren de maximale temperatuur aangeven totdat het koude water zo hoog staat dat de sensor bereikt is. (In theorie, want in de praktijk is er een beetje mening).

De constant afnemende temperatuur, dwz de helling van de (T,t)-grafiek is dus inderdaad het stilstand verlies van de vat. Soms kun je dit verbeteren door betere isolatie. Mijn vat verliest -denk ik- vooral veel bij de leidingen, daar is wellicht iets te winnen. Hoewel je warm waterleidingen in principe niet mag isoleren ivm legionella.

Als je gaat douchen zie je dus meestal niets gebeuren, zeker niet op een temperatuur bovenaan in het vat.

Je kunt vaak heel moeilijk zien hoeveel warm water er nog over is. Een sensor halverwege of onderin wordt vaak gebruikt om het vat opnieuw op te warmen na gebruik.

[ Voor 3% gewijzigd door vliegnerd op 26-10-2023 08:48 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
hij verliest circa 5 graden per 24u. Volgens deze website, met 300L vat, is dat 1.75kWh, dit per 24u, ofwel 73W continu. Dat is niet absurd veel voor een 300L vat. Betere isolatie kan idd helpen, en dan beginnen met de buizen die warm aanvoelen :)

https://www.engineeringto...storage-water-d_1463.html

Af en toe zie je wel een sterkere drop in temperatuur (bijvoorbeeld 20-okt ga je stijl van 50 naar 48, of 24-okt). Soms neemt het ook wat tijd om te waarnemen, of de WP schiet in gang en compenseert het.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Turrican schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:34:
[...]

Wat is warmtevraag vanuit de woning? Een of-poort van alle ruimtethermostaten? Werken de meeste WPs niet met een weersafhankelijke regeling? Ik heb bijvoorbeeld wel een thermostaat in de woonkamer, maar het enige wat die doet is de stooklijn omhoog of omlaag regelen. En om te bepalen of het circuit op de door de stooklijn bepaalde temperatuur is moet er toch echt een pomp draaien.
Ik heb maar één thermostaat voor de hele woning. Door de goede isolatie en WTW ventilatie werkt dat prima, en het geeft maximaal rendement voor de WP door de lage Ta (momenteel 24°C).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Door hulp van jullie heb ik de warmtepomp aan kunnen sluiten met een UTP-Kabel. Wat mij wel opvalt is dat je niet enorm veel in kan zien. Er is bijvoorbeeld geen mogelijkheid om de logs voor langere periode uit te kunnen lezen zoals je flow/return warmwater temp en amb temp. Dit is maar 1 dag. Weet iemand of je dit kan oplossen met producten van Alpha Innotec o.i.d.? Soort hub die dan de logs opslaat enz. Vind het persoonlijk wel interessant om soms te kunnen zien wat de warmtepomp doet op een dag.

Hoe zorg je ervoor dat je warmtepomp nieuwe software krijgt? Kan dat alleen met USB als je geen Alpha Home hebt?

Nog een vraag; wij hebben naregelen met Danfoss thermostaten in elke kamer boven en op zolder. Echter, het is nu niet mogelijk om afhankelijk te sturen. Ik begreep van de monteur dat er altijd vraag beneden moet zijn wil er boven warmwater naar de verdeler en dus de vloerverwarming stromen. Zou dit opgelost zijn met bijvoorbeeld Alpha Home? Ik vind het nogal raar dat je een nieuwbouwwoning koopt waarin aangegeven word dat je elke ruimte onafhankelijk kan aansturen/verwarmen maar nergens aangegeven staat dat dit alleen werkt als er beneden warmte vraag is.

Aangezien je het beste de temperatuur kan laten staan kan het dus zomaar zijn dat als ik op zolder thuiswerk en het enorm koud is, ik niet de vloerverwarming op zolder kan aanzetten. Tsja, tenzij ik de thermostaat beneden op standje verbranden zet. Dat is toch raar?

Ook even in dit topic gezocht naar Alpha Home, maar volgens mij kan je daar wel gewoon onafhankelijk mee aansturen toch?

[ Voor 17% gewijzigd door Flexiilex op 26-10-2023 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Dat is zeker raar...
Alpha Home werkt wel lekker samen met Alpha Innotec warmtepomp, maar in principe zou het met elk systeem kunnen. Zo lang de warmtepomp meet dat de retour niet de juiste temperatuur heeft bereikt (omdat er water door de vloerverwarming heen gaat, die afkoelt omdat er groepen open staan en warmte afgeven), zou de WP aan moeten blijven.

Qua logging: ik gebruik Home Assistant en kan alles perfect volgen. Ik zou echt naar die optie gaan kijken. Ik denk niet dat er iets is van AI om langer te kunnen loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Flexiilex schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:14:
Door hulp van jullie heb ik de warmtepomp aan kunnen sluiten met een UTP-Kabel. Wat mij wel opvalt is dat je niet enorm veel in kan zien. Er is bijvoorbeeld geen mogelijkheid om de logs voor langere periode uit te kunnen lezen zoals je flow/return warmwater temp en amb temp. Dit is maar 1 dag. Weet iemand of je dit kan oplossen met producten van Alpha Innotec o.i.d.? Soort hub die dan de logs opslaat enz. Vind het persoonlijk wel interessant om soms te kunnen zien wat de warmtepomp doet op een dag.

Hoe zorg je ervoor dat je warmtepomp nieuwe software krijgt? Kan dat alleen met USB als je geen Alpha Home hebt?

Nog een vraag; wij hebben naregelen met Danfoss thermostaten in elke kamer boven en op zolder. Echter, het is nu niet mogelijk om afhankelijk te sturen. Ik begreep van de monteur dat er altijd vraag beneden moet zijn wil er boven warmwater naar de verdeler en dus de vloerverwarming stromen. Zou dit opgelost zijn met bijvoorbeeld Alpha Home? Ik vind het nogal raar dat je een nieuwbouwwoning koopt waarin aangegeven word dat je elke ruimte onafhankelijk kan aansturen/verwarmen maar nergens aangegeven staat dat dit alleen werkt als er beneden warmte vraag is.

Aangezien je het beste de temperatuur kan laten staan kan het dus zomaar zijn dat als ik op zolder thuiswerk en het enorm koud is, ik niet de vloerverwarming op zolder kan aanzetten. Tsja, tenzij ik de thermostaat beneden op standje verbranden zet. Dat is toch raar?

Ook even in dit topic gezocht naar Alpha Home, maar volgens mij kan je daar wel gewoon onafhankelijk mee aansturen toch?
Je hebt een master-slave vloerverwarmingen regeling.

Om hetgeen wat je wilt voor elkaar te krijgen moet je dingen aanpassen. Dit kan niet met een Alpha Home, maar de installatie zelf moet aangepast worden.

Je wilt een master-master systeem en ik weet niet of het kan zonder extern buffervat. De warmtepomp moet altijd zijn warmte/koelte kwijt kunnen. Op dit moment is dat bij jou de benedenverdieping waar de vloerverwarming altijd open staat.

Met een buffervat ertussen kan de warmtepomp de warmte altijd aan het buffervat kwijt. Daarna is het aan de vloerverwarming om de groepen open te zetten waar er vraag is.

Zoals ik al zei, ik weet niet of dit ook zonder buffervat kan omdat je standaard alle groepen dicht hebt staan bij een master-master systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Wij hebben een master-master systeem, met standaard alle groepen dicht, maar geen buffervat.
Volgens mij gaat de warmtepomp pas aan, als er een warmtevraag is. Dit regelt het Alpha Home systeem (het besturingssysteem voor de vloerverwarmingsverdelers en temperatuur sensoren in huis), denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjp
ik ben niet zeker dat hij een master-master wil.

ik snap niet dat je in een nieuwbouw zoveel controle wil over verwarming per ruimte. Het ding is zo goed geïsoleerd en luchtdicht, met nog een WTW ventilatie wss ("D" systeem), dat je toch alles door elkaar best mixt. Feitelijk wil je gewoon een homogene warmte in je huis.

Er valt toch bijna niets te sparen door een ruimte kouder te houden. Het is ook moeilijk i.v.m. de ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
bjp schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:31:

ik snap niet dat je in een nieuwbouw zoveel controle wil over verwarming per ruimte. Het ding is zo goed geïsoleerd en luchtdicht, met nog een WTW ventilatie wss ("D" systeem), dat je toch alles door elkaar best mixt. Feitelijk wil je gewoon een homogene warmte in je huis.

Er valt toch bijna niets te sparen door een ruimte kouder te houden. Het is ook moeilijk i.v.m. de ventilatie.
Bij ons in een zeer goed geïsoleerde woning, merk ik toch wel degelijk verschil: garage verwarm ik niet, is nu rond de 20 graden. Werkruimte op de BG heeft wel wat verwarming nodig, samen met de gang, verwarm ik naar 22 graden.. Woonkamer en keuken (samen op de 1e) heeft heel af en toe een beetje verwarming nodig, meestal rond 22 graden. Slaapkamers verwarm ik niet, die zijn rond de 21 graden, badkamer verwarm ik als het onder de 22 graden komt (lekker warme voetjes ;-)).

Dus wel degelijk wat verschil, ook wel in hoe het voelt per ruimte. Tenzij 20-22 graden homogene warmte is, natuurlijk, dan heb ik niks gezegd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:16
ChrisM schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:39:
[...]

Bij ons in een zeer goed geïsoleerde woning, merk ik toch wel degelijk verschil: garage verwarm ik niet, is nu rond de 20 graden
Zit je garage mee in je ventilatie systeem? Heb je klasse D of C ventilatie?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
big bang schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Zit je garage mee in je ventilatie systeem? Heb je klasse D of C ventilatie?
Zit afzuiging in de garage.. klasse D, WTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
DutchKel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:58:
[...]

Je hebt een master-slave vloerverwarmingen regeling.

Om hetgeen wat je wilt voor elkaar te krijgen moet je dingen aanpassen. Dit kan niet met een Alpha Home, maar de installatie zelf moet aangepast worden.

Je wilt een master-master systeem en ik weet niet of het kan zonder extern buffervat. De warmtepomp moet altijd zijn warmte/koelte kwijt kunnen. Op dit moment is dat bij jou de benedenverdieping waar de vloerverwarming altijd open staat.

Met een buffervat ertussen kan de warmtepomp de warmte altijd aan het buffervat kwijt. Daarna is het aan de vloerverwarming om de groepen open te zetten waar er vraag is.

Zoals ik al zei, ik weet niet of dit ook zonder buffervat kan omdat je standaard alle groepen dicht hebt staan bij een master-master systeem.
Als het goed is heb ik nu een Master-Slave systeem. Allemaal van Danfoss (Danfoss Icon) en beneden een RBE thermostaat van Alpha Innotec. Daarnaast hebben wij wel een apart buffervat (270 liter dacht ik).
Beneden staan de groepen altijd open (zitten geen motortjes op die open/dicht gaan van Danfoss). Het probleem is nu dus voornamelijk dat het beneden 21.5 graden is en stijgt (daarnet even 2 uur zon op de achtergevel, zitten zuid-oosten). Hierdoor moet ik nu dus beneden de thermostaat op zo’n 25 graden zetten om de verdeler boven aan te laten gaan/de warmtepomp te laten verwarmen.

Op zolder staat de thermostaat nu op warmtevraag maar er gebeurd nu dus niks. Met andere woorden; sommige gedeeltes van de woning zullen altijd koud blijven tenzij ik er beneden een sauna van maak.

Het gaat niet perse over controle per ruimte maar wij hebben de woning op deze voorwaarden gekocht. De ruimtes zouden apart aangestuurd moeten kunnen worden en dat is nu dus niet zo.
In dit geval werk ik thuis, is het op zolder altijd kouder dan beneden, straks als het echt veel kouder word helemaal en als het dan beneden warm genoeg is gebeurd er boven helemaal niks.

Dit lijkt mij overigens ook niet zo zuinig als het zou kunnen, alhoewel het vermogen nu ook niet stijgt als ik de groepen boven openzet (Waarschijnlijk omdat de RBE hierin bepaald hoe of wat)

De monteur gaf wel aan dat er systemen waren die dat konden maar dat kan dit systeem nu niet. Waarom zou ik overal een thermostaat in elke ruimte hebben hangen als deze alleen wat doen als het beneden ook koud is? Dat vind ik totale onzin. De groepen staan nu bijvoorbeeld op zolder open omdat het daar veel kouder is dan in andere ruimtes maar er gebeurd niks qua vraag. Ik kan dus niet de ruimtes op temperatuur brengen wanneer ik dat zou willen.

Wat ik mij dus nu voornamelijk afvraag is; Lost een Alpha Home systeem dit probleem op? Samen met overal Alpha Innotec thermostaten o.i.d.? Lijkt mij van wel maar misschien denk ik daar even te simpel over

[ Voor 3% gewijzigd door Flexiilex op 26-10-2023 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
het lijkt alsof je (te) veel flow hebt beneden, relatief met de andere.

Als er dan warmteproductie is, gaat de meeste warmte naar beneden.

Ik heb een gelijkaardige situatie, maar dan met radiatorkranen in al mijn ruimtes, maar die van de living *moeten* altijd open zijn (garanderen dat er 1 groep altijd open is), en da's ook waar de centrale thermostaat staat.

ik heb het opgelost door:
- curve van de warmtepomp te verlagen (is ook bevorderend naar rendement toe van de WP) -> hierdoor staat de circulatiepomp veel vaker aan (met lagere temperaturen wel - dus alles gaat nog trager maar wel veel regelmatiger).

- radiatoren iets te knijpen in de living. Staan nog *altijd* open, wel snoepen ze niet alle warmte af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
bjp schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:18:
het lijkt alsof je (te) veel flow hebt beneden, relatief met de andere.

Als er dan warmteproductie is, gaat de meeste warmte naar beneden.

Ik heb een gelijkaardige situatie, maar dan met radiatorkranen in al mijn ruimtes, maar die van de living *moeten* altijd open zijn (garanderen dat er 1 groep altijd open is), en da's ook waar de centrale thermostaat staat.

ik heb het opgelost door:
- curve van de warmtepomp te verlagen (is ook bevorderend naar rendement toe van de WP) -> hierdoor staat de circulatiepomp veel vaker aan (met lagere temperaturen wel - dus alles gaat nog trager maar wel veel regelmatiger).

- radiatoren iets te knijpen in de living. Staan nog *altijd* open, wel snoepen ze niet alle warmte af.
Ik snap je oplossing alleen dan nog zal beneden altijd verwarmd worden lijkt mij? En ik hoef beneden geen warmte te hebben als er geen vraag is beneden. Dat probleem kan ik hier niet mee oplossen denk ik

Het probleem is dat de Thermostaat beneden alleen bepaald wanneer er warmtevraag is en de thermostaten boven niet. De thermostaten boven draaien alleen de groepen open als de temperatuur onder je ingestelde temperatuur is maar verstuurd geen signaal voor warmtevraag.

Het lijkt mij dan ook logisch dat beneden ook de groepen dicht moeten kunnen o.i.d. zodat als er boven warmtevraag is. Beneden dient dan dichtgedraaid te kworden zodat er boven alleen verwarmd word.? Zit je wel even met wat @DutchKel aangeeft. De warmtepomp moet wel z'n water rond kunnen blijven pompen denk ik?

[ Voor 31% gewijzigd door Flexiilex op 26-10-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel

Hier hebben we ook bewust voor een master-master systeem gekozen.

De werkkamer ligt aan de noord kant, dus er is vrijwel nooit zon op het raam. De woonkamer heeft ontzettend veel glaswerk aan de zuidkant. Dus midden in de winter hoeft de verwarming in de woonkamer niet aan omdat het daar door de zon heel snel 20+ graden wordt. De werkkamer krijg je dan zonder verwarming niet warm. Er is hier geen WTW, wel een hele goede isolatie waardoor het op de werkkamer ook in de winter maar afkoelt tot 19 graden zonder verwarming, echter is dat mij te koud als ik stil achter een laptop zit.

Maar hier is het dus opgelost door een buffervat op temperatuur te houden (die staat nu echter maar op 26 graden dus niet zo heel warm, met een buitentemperatuur van 11 graden).

@Flexiilex Ook als je overal alpha innotec thermostaten ophangt dan nog is het systeem zelf niet aangepast. Dat is hetzelfde als dat je het huidige systeem uitbereid door beneden ook de groepen dicht te draaien met extra motoren welke op een Danfoss thermostaat reageert. Dat laatste is wellicht goedkoper. Echter moet er wel communicatie zijn tussen de Danfoss en de Alpha Innotec, ik weet niet of dat kan. Ik heb zelf een systeem van Watts Vision welke de groepen aan en uit zetten. Deze communiceert ook met de Alpha Innotec (hij moet immers weten of de warmtepomp op verwarmen of op koelen staat). De temperatuur is niet zo van belang, alleen of die op verwarmen of koelen staat. Hij draait de kraan dicht op het moment dat de gewenste temperatuur bereikt is.

Ik weet echter niet of wat @ChrisM zegt ook werkt bij Alpha Innotec, ik heb begrepen dat er altijd een flow (mogelijk) moet zijn omdat de retour temperatuur zo wordt gemeten (dit in combinatie met de stooklijn). Het kan zijn dat de warmtepomp het niet nodig heeft als er toch geen vraag is.

Echter het systeem zelf ombouwen naar een master-master systeem vergt wel heel wat kennis, ik zou het uitbesteden.

Zelf heb ik achteraf 1 groep extra toegevoegd (woonkamer en keuken is later apart gegaan), maar daar had ik al hulp bij nodig. Gelukkig was de installateur zo vriendelijk om me te ondersteunen hierbij.

[ Voor 34% gewijzigd door DutchKel op 26-10-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Ik ga dit probleem sowieso bij de bouwer neerleggen. Ga inderdaad niet zelf aan de slag. Alleen het systeem zoals ik nu heb werkt niet zoals belooft is. Ik kan nu namelijk gewoonweg niet afhankelijk sturen. Als iemand nog tips heeft hoe dit wel zou kunnen dan hoor ik het graag! (systeem zou bestaan volgende monteur) maar wilde niet zeggen welk systeem. Erg bijzonder.. Iets met; i.v.m. juridisch aanklagen, dit was al eens gebeurd ofzo...
DutchKel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 16:29:
[...]

@Flexiilex Ook als je overal alpha innotec thermostaten ophangt dan nog is het systeem zelf niet aangepast. Dat is hetzelfde als dat je het huidige systeem uitbereid door beneden ook de groepen dicht te draaien met extra motoren welke op een Danfoss thermostaat reageert. Dat laatste is wellicht goedkoper. Echter moet er wel communicatie zijn tussen de Danfoss en de Alpha Innotec, ik weet niet of dat kan. Ik heb zelf een systeem van Watts Vision welke de groepen aan en uit zetten. Deze communiceert ook met de Alpha Innotec (hij moet immers weten of de warmtepomp op verwarmen of op koelen staat). De temperatuur is niet zo van belang, alleen of die op verwarmen of koelen staat. Hij draait de kraan dicht op het moment dat de gewenste temperatuur bereikt is.

Ik weet echter niet of wat @ChrisM zegt ook werkt bij Alpha Innotec, ik heb begrepen dat er altijd een flow (mogelijk) moet zijn omdat de retour temperatuur zo wordt gemeten (dit in combinatie met de stooklijn). Het kan zijn dat de warmtepomp het niet nodig heeft als er toch geen vraag is.

Echter het systeem zelf ombouwen naar een master-master systeem vergt wel heel wat kennis, ik zou het uitbesteden.

Zelf heb ik achteraf 1 groep extra toegevoegd (woonkamer en keuken is later apart gegaan), maar daar had ik al hulp bij nodig. Gelukkig was de installateur zo vriendelijk om me te ondersteunen hierbij.
Als ik de thermostaat nu verhoog, dan gaan de groepen open dus het lijkt erop dat het signaal niet duidelijk is voor de Warmtepomp om dan warm water te maken lijkt het. Het zijn in dit geval dus vrijwel "domme" motortjes die alleen het pinnetje omhoog of naar beneden duwen om het water door te laten stromen.

Nu nog het antwoord op hoe dit wel zo kunnen :P

[ Voor 68% gewijzigd door Flexiilex op 26-10-2023 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Flexiilex schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:04:
Ik ga dit probleem sowieso bij de bouwer neerleggen. Ga inderdaad niet zelf aan de slag. Alleen het systeem zoals ik nu heb werkt niet zoals belooft is. Ik kan nu namelijk gewoonweg niet afhankelijk sturen. Als iemand nog tips heeft hoe dit wel zou kunnen dan hoor ik het graag! (systeem zou bestaan volgende monteur) maar wilde niet zeggen welk systeem. Erg bijzonder.. Iets met; i.v.m. juridisch aanklagen, dit was al eens gebeurd ofzo...
Het systeem zoals jij het hebt wordt over het algemeen verkocht als je kunt per ruimte de temperatuur bepalen, dit is al vaker in deze topic terug gekomen. Het is inderdaad per ruimte in te stellen, maar het wordt wel beperkt door de centrale ruimte die de warmtepomp aanstuurt.

Ze zullen dit wellicht niet gratis aanpassen, mocht je rechtsbijstand hebben dan kun je die inschakelen als ze actief tegenwerken.

Even voor het totaal plaatje, wij kregen een eerste offerte met het systeem zoals jij het hebt, hier gingen we niet mee akkoord en alleen de aanpassing van master-slave naar master-master was exact 1000 euro extra (dit was dus zonder dat het systeem omgebouwd moest worden, aangezien we dit voordat het bouwen was begonnen al aangaven).

Edit: Het systeem wat ik heb bestaat dus uit 2 delen, de motortjes aansturen en daarnaast geeft de warmtepomp aan of die aan het koelen of verwarmen is. Bij jou zou je dus aan de warmtepomp ook nog aanvullend moeten doorgeven dat er vraag is (mocht dat mogelijk zijn bij Alpha Innotec). Het kan zijn dat het systeem van RBE dit heeft ingebouwd met de afzonderlijke thermostaten. Aangezien ik die niet heb en het buffervat op temperatuur wordt gehouden, kan ik daar dus weinig over zeggen.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchKel op 26-10-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Flexiilex Een master-slave systeem is niet alleen maar even een kostenbesparing van de bouwer; het prijsverschil voor een laatste paar motortjes is echt niet veel. Het is simpelweg het beste voor de meeste woningen, want master-master kost extra energie en gaat, indien (te) slecht afgesteld ten koste van de levensduur van de WP. Het loont wellicht om hierover in dit topic wat bij te lezen.

De heftigheid van je probleem verbaast me: warme lucht stijgt naar boven, dus is je woonkamer 5 graden warmer dan je zolder, dan trek je dat snel recht door een paar deuren open te zetten, zou ik denken.

En heb je echt een 270 liter buffervat, of heb je het over je douchewater? In dat eerste geval: haal vooral je zin en laat die laatste motortjes aanrukken. Heb je waarschijnlijk geen nieuwe regeling voor nodig (maar zo te horen nog wel een kabeltje tussen Danfoss unit en WP). Maar zoals anderen ook zeggen: laat het wel met verstand van zaken doen, want je kunt je WP kapot krijgen met een domme setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Ben wel (echt serieus!!) benieuwd hoe een master-master systeem met een modulerende WP de boel kapot kan maken? Dat is bij mij namelijk de situatie:
8 ruimtes in het huis, allemaal met thermostaat, via Alpha Home. Vloerverwarmingsverdelers op 3 verdiepingen, groepen gekoppeld via Alpha Home.
En dan een warmtepomp (met de stooklijn zo laag mogelijk) van Alpha Innotec, maar geen buffervat op de vloerverwarming.
De WP gaat aan, als er aan 2 voorwaarden wordt voldaan: er is een warmtevraag van een thermostaat (en dus een groep open); en de temperatuur van de retour is lager dan de gewenste temperatuur (via de stooklijn). (Ok, en 3: de verwarming staat aan in de WP).

Dan kan er toch niets mis gaan?
Geloof namelijk echt wel dat m’n installateur de boel niet echt goed heeft ingesteld, heeft hij meerdere keren bewezen… maar gaat dat ook ten koste van de levensduur? Want dan ga ik er nog eens goed in duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
ChrisM schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:39:
Ben wel (echt serieus!!) benieuwd hoe een master-master systeem met een modulerende WP de boel kapot kan maken? Dat is bij mij namelijk de situatie:
8 ruimtes in het huis, allemaal met thermostaat, via Alpha Home. Vloerverwarmingsverdelers op 3 verdiepingen, groepen gekoppeld via Alpha Home.
En dan een warmtepomp (met de stooklijn zo laag mogelijk) van Alpha Innotec, maar geen buffervat op de vloerverwarming.
De WP gaat aan, als er aan 2 voorwaarden wordt voldaan: er is een warmtevraag van een thermostaat (en dus een groep open); en de temperatuur van de retour is lager dan de gewenste temperatuur (via de stooklijn). (Ok, en 3: de verwarming staat aan in de WP).

Geloof namelijk echt wel dat m’n installateur de boel niet echt goed heeft ingesteld, heeft hij meerdere keren bewezen… maar gaat dat ook ten koste van de levensduur? Want dan ga ik er nog eens goed in duiken.
Probleem is dat een enkele warmtevragende zone lang niet voldoende afgiftecapaciteit heeft om het minimaal vermogen van je WP kwijt te kunnen. Die WP gaat dus enorm pendelen, wat ten koste gaat van de levensduur van de compressor.
Zorg gewoon dat je zoveel mogelijk zones altijd open hebt. Dus eraf met die motortjes.
Overigens kunnen de meeste nieuwbouwwoningen (zeker die met WTW ventilatie) helemaal zonder zoneregeling. Een enkele thermostaat op een centrale plek werkt dan prima.
Zo heeft mijn WP (die vandaag dit stookseizoen voor het eerst draaide) vandaag één constante run gemaakt van 9 uur vanochtend tot zojuist om 20 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Gwaihir schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:08:
@Flexiilex Een master-slave systeem is niet alleen maar even een kostenbesparing van de bouwer; het prijsverschil voor een laatste paar motortjes is echt niet veel. Het is simpelweg het beste voor de meeste woningen, want master-master kost extra energie en gaat, indien (te) slecht afgesteld ten koste van de levensduur van de WP. Het loont wellicht om hierover in dit topic wat bij te lezen.

De heftigheid van je probleem verbaast me: warme lucht stijgt naar boven, dus is je woonkamer 5 graden warmer dan je zolder, dan trek je dat snel recht door een paar deuren open te zetten, zou ik denken.

En heb je echt een 270 liter buffervat, of heb je het over je douchewater? In dat eerste geval: haal vooral je zin en laat die laatste motortjes aanrukken. Heb je waarschijnlijk geen nieuwe regeling voor nodig (maar zo te horen nog wel een kabeltje tussen Danfoss unit en WP). Maar zoals anderen ook zeggen: laat het wel met verstand van zaken doen, want je kunt je WP kapot krijgen met een domme setup.
Er zijn hier ook genoeg voorbeelden te vinden waar master/master met buffervat wel goed werkt. Allemaal leuk en aardig dat WTW de temperatuur in je huis gelijk trekt, maar als ik hier op zolder de verwarming uit zet kan ik makkelijk 3-4 graden verschil met de begane grond creëren. De zon staat ook niet de hele dag aan dezelfde kant, dus niet alles is op te lossen met inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Gwaihir schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:08:

Mijn fout, ik heb indd 270 liter tapwater en niet een buffervat. Dacht even dat dit hetzelfde. Hoe weet je hoe groot je buffervat is? In de warmtepomp zat normaal 180 liter tapwater maar word dat dan nog gebruikt als buffervat of tapwater of helemaal niets meer?

Wat betreft de stijging van de warmte, het is vloerverwarming, dat moet eerst in het beton trekken voordat het warmte afgeeft. 2 verdiepingen hoger heb je te maken met 2 betonnen vloeren er tussen. Dat ga je echt niet merken. Wellicht dat de WTW iets doet maar dat is niet veel aangezien het gemengd word met vers lucht van buiten

Buiten het feit dat dit niet de oplossing is en wij of slecht geïnformeerd zijn of niet de juiste installatie hebben.

Ik begreep indd wel van de monteur die langskwam en waar ik dit aan voor legde dat het goed inregelen/het juiste systeem erg belangrijk is. Het zou je levensduur van je WP indd kunnen beperken en zelfs componenten kapot maken.

Andere vraag;

Alle flowmeters staan beneden op 2 en boven op 1.5. Dienen deze niet ingeregeld te worden per groep? De monteur gaf hierbij aan dat ze tegenwoordig allemaal even lang zijn en met 5 meter vershil niet gaat merken qua temperatuur. Is dit normaal of jullie weten? De vloeren lijken goed warm te worden maar ik heb dit nog niet eerder gehoord. Buiten het feit dat zowel de monteur als ik niet daadwerkelijk weet hoelang de groepen zijn. Beneden zijn er 7, 1e verdieping 6 en zolder 4

[ Voor 45% gewijzigd door Flexiilex op 26-10-2023 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

het probleem is niet opstarten... maar afsluiten. Wat doet de thermostaat op het einde? eerst de groep dichtgooien, dan pas de warmtevraag naar de WP? of gelijktijdig? In beide gevallen, gaat de WP ineens haar warmte niet meer kwijt kunnen. Naast het feit dat 1 groep mss nog onder je minimaal vermogen zit.

Een WP laat je best (zeker een modulerende) zolang mogelijk doordraaien, op een zo laag mogelijke temperatuur.

Idealiter werken die thermostaten wat samen, zodat ze de WP zo lang mogelijk aan houden. En ook dat er feitelijk altijd een of meerdere groepen open zijn.

Ik vraag me stilaan of er, in plaats van afsluiters, niet beter met 3-weg kleppen zou gewerkt worden :D Het probleem komt er dan als je meerdere tegelijk wil verwarmen :) Alternatief is een buffervat, dat staat "altijd" open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Ik vind het jammer dat sommige hier denken dat een master-master systeem helemaal overbodig en onnodig is. Er zijn in de laatste pagina namelijk al verschillende voorbeelden gegeven waarbij het toch echt noodzakelijk is. Juist in een nieuwbouw woning is een master-master systeem juist nodig omdat hier vaak met zon instraling de woonkamer wordt verwarmd.

Daarnaast een master-master systeem kan net zo lang meegaan als een master-slave systeem. Het meeste is namelijk afhankelijk van de instellingen. Je wilt zo lang mogelijke runs hebben met zo min mogelijk vermogen.

Als het goed is dan is de maximale capaciteit van de warmtepomp afgestemd op je huis. Dan zou het dus ook zo moeten zijn dat het minimale vermogen prima werkt om een lange run op 1 kamer te krijgen. Als het goed is dan zijn de kleine kamers namelijk niet op een aparte groep ingesteld maar horen deze ergens anders bij. Hier hoort de hal en de wc bijvoorbeeld bij de keuken. Alle kamers die apart ingesteld kunnen worden zijn behoorlijke kamers wat dus ook behoorlijk wat tijd kost om te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
DutchKel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:27:
Ik vind het jammer dat sommige hier denken dat een master-master systeem helemaal overbodig en onnodig is. Er zijn in de laatste pagina namelijk al verschillende voorbeelden gegeven waarbij het toch echt noodzakelijk is. Juist in een nieuwbouw woning is een master-master systeem juist nodig omdat hier vaak met zon instraling de woonkamer wordt verwarmd.

Daarnaast een master-master systeem kan net zo lang meegaan als een master-slave systeem. Het meeste is namelijk afhankelijk van de instellingen. Je wilt zo lang mogelijke runs hebben met zo min mogelijk vermogen.

Als het goed is dan is de maximale capaciteit van de warmtepomp afgestemd op je huis. Dan zou het dus ook zo moeten zijn dat het minimale vermogen prima werkt om een lange run op 1 kamer te krijgen. Als het goed is dan zijn de kleine kamers namelijk niet op een aparte groep ingesteld maar horen deze ergens anders bij. Hier hoort de hal en de wc bijvoorbeeld bij de keuken. Alle kamers die apart ingesteld kunnen worden zijn behoorlijke kamers wat dus ook behoorlijk wat tijd kost om te verwarmen.
Dat probleem hebben wij dus ook straling stuurt de thermostaat beneden flink omhoog. Bij ons oo de 1e verdieping zit indd de wc, badkamer en hal verdeeld over de 5 groepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
@Flexiilex
Ik ben ook begonnen met Alpha Home en dat wordt inderdaad verkocht als een master-master naregeling. Maar dat werkte in het begin helemaal niet. Precies zoals hierboven al een paar keer is vermeld: als er maar 1 ruimte (met 1 of twee zones van 10 m2 om warmte vraagt gaat de wp pendelen; ook als deze terugmoduleert naar 20Hz (zoals de mijne). Iedere 20 minuten aan voor 4 minuten is desastreus voor de levensduur van zo'n ding. Voor de duidelijkheid: ik heb wel een 180 liter boiler voor SWW en geen buffervat.
Gelukkig heb ik een huis met een dikke betonnen vloer (met isolatie eronder) op de begane grond. Ik gebruik nu de woonkamer met open keuken (samen ruim 50 m2) als warmtebuffer en daarmee heb ik het master-master principe van Alpha Home verlaten.
Bij ieder regelsysteem is het belangrijk dat je de flow verdeling goed instelt. Dat doe je met de inregelventielen waarmee je de flow naar iedere zone kunt instellen. Die stel je zo in dat de zones in de ruimtes met de grootste warmtevraag per m2 de meeste flow krijgen en de ruimtes met de kleinste warmtevraag de minste flow (wellicht ten overvloede: zorg daarbij dat alle open/dicht ventielen open staan).
Daarna ga je je stooklijn instellen (ook met alle open/dicht ventielen open). Stel deze zo laag mogelijk in en wel zo dat in de belangrijkste vertrekken (woonkamer, werkkamer) de gewenste temperatuur wordt bereikt (zonder zoninstraling). Dit is een proces wat al gauw enkele dagen kan duren, omdat een warmtepomp met vloerverwarming nu eenmaal een traag reagerend systeem is. Het is nu de goede tijd van het jaar om het voetpunt van de stooklijn goed in te stellen. In de winter als het 's nachts vriest kun je de bovenkant van de stooklijn goed instellen. Ik werk in beide situaties volgens het "knijp - piep" systeem: iedere dag iets lager instellen tot er klachten komen omdat de gewenste temperatuur niet wordt bereikt. Dan ga je een stapje hoger en heb je de goede instelling te pakken. Als je de stooklijn goed hebt kun je eventueel met de flowregelventielen ruimtes die iets te warm of te koud worden de flow iets meer begrenzen cq ruimer instellen.

Ik ben er nu heel tevreden mee. De wp schakelt nu een of twee keer per dag in en draait dan een aantal uur op 20 Hz. Ik ben het pendelen helemaal kwijt (ik heb wel de hysterese op 1K gezet).
De woonkamer wordt nu wel altijd verwarmd, maar dat vinden wij prima. Ook al zou ik daar de verwarming een halve dag uitzetten dan koelt deze hoogstens een paar tienden af en dan kost het daarna weer veel energie om dit gelijk te trekken.

Ik heb Alpha Home eruit gegooid (te vaak ging iets kapot met dure reparaties, dus als iemand nog werkende onderdelen wil?) en heb mijn eigen systeem gebouwd m..b.v. Home Assistant en twee ESPhome-units die de aan/uit ventielen aansturen. Ik maak nog wel gebruik van de ruimtesensoren van Alpha Home (die zijn gewoon z-wave).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
KC27 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:37:
@Flexiilex
Ik ben ook begonnen met Alpha Home en dat wordt inderdaad verkocht als een master-master naregeling. Maar dat werkte in het begin helemaal niet. Precies zoals hierboven al een paar keer is vermeld: als er maar 1 ruimte (met 1 of twee zones van 10 m2 om warmte vraagt gaat de wp pendelen; ook als deze terugmoduleert naar 20Hz (zoals de mijne). Iedere 20 minuten aan voor 4 minuten is desastreus voor de levensduur van zo'n ding. Voor de duidelijkheid: ik heb wel een 180 liter boiler voor SWW en geen buffervat.
Gelukkig heb ik een huis met een dikke betonnen vloer (met isolatie eronder) op de begane grond. Ik gebruik nu de woonkamer met open keuken (samen ruim 50 m2) als warmtebuffer en daarmee heb ik het master-master principe van Alpha Home verlaten.
Bij ieder regelsysteem is het belangrijk dat je de flow verdeling goed instelt. Dat doe je met de inregelventielen waarmee je de flow naar iedere zone kunt instellen. Die stel je zo in dat de zones in de ruimtes met de grootste warmtevraag per m2 de meeste flow krijgen en de ruimtes met de kleinste warmtevraag de minste flow (wellicht ten overvloede: zorg daarbij dat alle open/dicht ventielen open staan).
Daarna ga je je stooklijn instellen (ook met alle open/dicht ventielen open). Stel deze zo laag mogelijk in en wel zo dat in de belangrijkste vertrekken (woonkamer, werkkamer) de gewenste temperatuur wordt bereikt (zonder zoninstraling). Dit is een proces wat al gauw enkele dagen kan duren, omdat een warmtepomp met vloerverwarming nu eenmaal een traag reagerend systeem is. Het is nu de goede tijd van het jaar om het voetpunt van de stooklijn goed in te stellen. In de winter als het 's nachts vriest kun je de bovenkant van de stooklijn goed instellen. Ik werk in beide situaties volgens het "knijp - piep" systeem: iedere dag iets lager instellen tot er klachten komen omdat de gewenste temperatuur niet wordt bereikt. Dan ga je een stapje hoger en heb je de goede instelling te pakken. Als je de stooklijn goed hebt kun je eventueel met de flowregelventielen ruimtes die iets te warm of te koud worden de flow iets meer begrenzen cq ruimer instellen.

Ik ben er nu heel tevreden mee. De wp schakelt nu een of twee keer per dag in en draait dan een aantal uur op 20 Hz. Ik ben het pendelen helemaal kwijt (ik heb wel de hysterese op 1K gezet).
De woonkamer wordt nu wel altijd verwarmd, maar dat vinden wij prima. Ook al zou ik daar de verwarming een halve dag uitzetten dan koelt deze hoogstens een paar tienden af en dan kost het daarna weer veel energie om dit gelijk te trekken.

Ik heb Alpha Home eruit gegooid (te vaak ging iets kapot met dure reparaties, dus als iemand nog werkende onderdelen wil?) en heb mijn eigen systeem gebouwd m..b.v. Home Assistant en twee ESPhome-units die de aan/uit ventielen aansturen. Ik maak nog wel gebruik van de ruimtesensoren van Alpha Home (die zijn gewoon z-wave).
Het probleem bij mij is dat alles opgeleverd is vanuit de bouw (nieuwbouwwoning) zo'n 5 maanden geleden. De monteur gaf dus aan dat de flowmeters niet verder ingesteld hoeven te worden omdat alle groepen even lang zouden zijn ongeveer. Beneden staan ze allemaal op 2 en boven op 1.5 ongeveer.

Ik denk ook dat ik de vloerverwarming ga laten zoals het nu is en niet verder met de bouwer ga opnemen. De warmtepomp pendelt bij ons ook niet, gaat erg goed. Enige is wel dat onze stooklijn op default staat en dus die flowmeters waar ik nog m'n vraagtekens bij heb. Blijf het raar vinden, waarom zou je anders flowmeters hebben als alle leidingen allemaal even lang zijn? als iemand daar antwoord op heeft, ben erg benieuwd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChrisM
@Flexiilex Over die flowmeters: Een educated guess, voordat de experts komen. :)
Elke ruimte kan toch ook een andere warmtevraag hebben? Bijv. een slaapkamer, die mag wel iets koeler blijven. Of de woonkamer, die veel ramen heeft op het zuiden, heeft misschien ook minder verwarming nodig. Terwijl het achter-af werkkamertje in het noorden, zonder ramen (gezellig kamertje!), die heeft meer flow nodig want die is van zichzelf al iets kouder. Ook afhankelijk van de materialen die je als vloer bijv. gebruikt.

Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ben wel (echt serieus!!) benieuwd hoe een master-master systeem met een modulerende WP de boel kapot kan maken?
Door de WP alle flow te ontnemen.

Is het systeem zo ontworpen, dan zal dat voorkomen zijn, bijvoorbeeld door een bypass erin te hebben die opent wanneer het drukverschil tussen aanvoer en retour oploopt.

Maar besluit je achteraf om toch maar alle groepen afsluitbaar te maken, dan kun je hier best eenvoudig een serieuze fout maken. Maakt je system er de gewoonte van om 'zo maar' alles ineens dicht te gooien terwijl de WP lekker z'n ding probeert te doen (en er ook geen parallelle buffer is), dan gok ik dat de levensduur van je WP zo maar tot pakweg één stookseizoen ingekort kan zijn.

En dat kan ook nog 'ns wat 'ongemerkt' gebeuren, omdat sommige systemen doen aan 'half open' zetten door groepen te schakelen in 10 minuten open, 10 minuten dicht, etc. En dat dan per groep, dus 'toevallig' alles dicht komt voor. (Dat worden er hopelijk wel minder, maar ze zijn er echt nog wel..)

Vandaar de waarschuwing, naar iemand die (mogelijk zelf?) wil gaan aanpassen.
Dat kan de moeite waard zijn. In 't algemeen is een master-master systeem lastiger goed af te regelen en is die regeling wellicht ook meer van je eigen gebruikspatronen afhankelijk. Goede afstelling, ter voorkoming van erg korte runs, kan de levensduur en efficiëntie ten goede komen. Maar let wel, mijn installateur zei dat hij zich pas zorgen zou gaan maken als hij meer dan drie starts per uur zou tegenkomen. (Ik zou wat hogere ambities hebben persoonlijk, maar het geeft wel aan dat de rapen echt niet zo maar gaar zijn.)
Z___Z schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:57:
Er zijn hier ook genoeg voorbeelden te vinden waar master/master met buffervat wel goed werkt.
Dus? Zie je mij dat ontkennen dan? (Ook @DutchKel.) Het punt dat ik maak, is dat een master-master zeker geen per definitie superieure oplossing is, zoals de vraagsteller wel leek te denken.

(En het is mijn beeld tot dusverre dat de anderen die zo'n opmerking maken ook daarop triggeren: master-slave lijkt onterecht verguisd te worden. Maar dat impliceert zeker niet dat master-master dan maar verguisd moet worden..)

Ik heb zelf ook een master-master systeem. Maar, ik heb dat verkocht gekregen door iemand die dat altijd neer zou zetten en heb pas achteraf geleerd dat het lang niet altijd optimaal is. Dat was een ontdekking die me wel even achter de oren deed krabben! Afijn het werkt wel goed en ik heb het behoorlijk kunnen optimaliseren :).
Flexiilex schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:16:Wat betreft de stijging van de warmte, het is vloerverwarming, dat moet eerst in het beton trekken voordat het warmte afgeeft. 2 verdiepingen hoger heb je te maken met 2 betonnen vloeren er tussen. Dat ga je echt niet merken.
Juist ja.. maar vandaar dus mijn vraag: waarom zet je de deuren niet open (van woonkamer naar trappenhuis en van trappenhuis naar zolderkamer)?

En misschien red je het uiteindelijk niet naar wens met zo'n 'hack' en verder inregelen. Maar toch is verder inregelen m.i. wel waar het begint. Ook als je uiteindelijk master-master gaat, wil je dat de warmtevraag zo gelijkmatig mogelijk is. Dus dat die WP niet aanspringt voor alléén die zolderkamer, maar ook een flink stuk warmte nog elders in huis kwijt kan, of (master-slave) weliswaar afslaat omdat de woonkamer warm is, maar tegen die tijd óók die zolderkamer (goeddeels) warmt heeft. Daarop win je levensduur en zeker efficiëntie (= lagere SCOP dan wanneer je dit negeert).

Dus goed dat je hier al naar kijkt :) en zie o.a. ook de info die @bjp en @KC27 gaven hierover.
Alle flowmeters staan beneden op 2 en boven op 1.5. Dienen deze niet ingeregeld te worden per groep? De monteur gaf hierbij aan dat ze tegenwoordig allemaal even lang zijn en met 5 meter vershil niet gaat merken qua temperatuur. Is dit normaal of jullie weten? De vloeren lijken goed warm te worden maar ik heb dit nog niet eerder gehoord. Buiten het feit dat zowel de monteur als ik niet daadwerkelijk weet hoelang de groepen zijn. Beneden zijn er 7, 1e verdieping 6 en zolder 4
Kan zijn. Doet er m.i. maar beperkt toe, want het is toch maar een beginpunt. Hangt ook samen met hart-op-hart afstand (vaak hoger in slaapkamers), zon inval, dat je die zolderkamer warm wilt hebben..

Je kunt prima de kamers die verhoudingsgewijs te warm worden wat minder flow geven en de kamer(s) die verhoudingsgewijs te koud blijven wat meer. Bij voorkeur stapsgewijs, bijv. van nu af aan elke week wat bijstellen tot je tevreden bent of niet verder meer komt (= zeker weet dat je master-master nodig hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Gwaihir schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Door de WP alle flow te ontnemen.

Is het systeem zo ontworpen, dan zal dat voorkomen zijn, bijvoorbeeld door een bypass erin te hebben die opent wanneer het drukverschil tussen aanvoer en retour oploopt.

Maar besluit je achteraf om toch maar alle groepen afsluitbaar te maken, dan kun je hier best eenvoudig een serieuze fout maken. Maakt je system er de gewoonte van om 'zo maar' alles ineens dicht te gooien terwijl de WP lekker z'n ding probeert te doen (en er ook geen parallelle buffer is), dan gok ik dat de levensduur van je WP zo maar tot pakweg één stookseizoen ingekort kan zijn.

En dat kan ook nog 'ns wat 'ongemerkt' gebeuren, omdat sommige systemen doen aan 'half open' zetten door groepen te schakelen in 10 minuten open, 10 minuten dicht, etc. En dat dan per groep, dus 'toevallig' alles dicht komt voor. (Dat worden er hopelijk wel minder, maar ze zijn er echt nog wel..)

Vandaar de waarschuwing, naar iemand die (mogelijk zelf?) wil gaan aanpassen.

[...]

Dat kan de moeite waard zijn. In 't algemeen is een master-master systeem lastiger goed af te regelen en is die regeling wellicht ook meer van je eigen gebruikspatronen afhankelijk. Goede afstelling, ter voorkoming van erg korte runs, kan de levensduur en efficiëntie ten goede komen. Maar let wel, mijn installateur zei dat hij zich pas zorgen zou gaan maken als hij meer dan drie starts per uur zou tegenkomen. (Ik zou wat hogere ambities hebben persoonlijk, maar het geeft wel aan dat de rapen echt niet zo maar gaar zijn.)

[...]

Dus? Zie je mij dat ontkennen dan? (Ook @DutchKel.) Het punt dat ik maak, is dat een master-master zeker geen per definitie superieure oplossing is, zoals de vraagsteller wel leek te denken.

(En het is mijn beeld tot dusverre dat de anderen die zo'n opmerking maken ook daarop triggeren: master-slave lijkt onterecht verguisd te worden. Maar dat impliceert zeker niet dat master-master dan maar verguisd moet worden..)

Ik heb zelf ook een master-master systeem. Maar, ik heb dat verkocht gekregen door iemand die dat altijd neer zou zetten en heb pas achteraf geleerd dat het lang niet altijd optimaal is. Dat was een ontdekking die me wel even achter de oren deed krabben! Afijn het werkt wel goed en ik heb het behoorlijk kunnen optimaliseren :).

[...]

Juist ja.. maar vandaar dus mijn vraag: waarom zet je de deuren niet open (van woonkamer naar trappenhuis en van trappenhuis naar zolderkamer)?

En misschien red je het uiteindelijk niet naar wens met zo'n 'hack' en verder inregelen. Maar toch is verder inregelen m.i. wel waar het begint. Ook als je uiteindelijk master-master gaat, wil je dat de warmtevraag zo gelijkmatig mogelijk is. Dus dat die WP niet aanspringt voor alléén die zolderkamer, maar ook een flink stuk warmte nog elders in huis kwijt kan, of (master-slave) weliswaar afslaat omdat de woonkamer warm is, maar tegen die tijd óók die zolderkamer (goeddeels) warmt heeft. Daarop win je levensduur en zeker efficiëntie (= lagere SCOP dan wanneer je dit negeert).

Dus goed dat je hier al naar kijkt :) en zie o.a. ook de info die @bjp en @KC27 gaven hierover.

[...]
Kan zijn. Doet er m.i. maar beperkt toe, want het is toch maar een beginpunt. Hangt ook samen met hart-op-hart afstand (vaak hoger in slaapkamers), zon inval, dat je die zolderkamer warm wilt hebben..

Je kunt prima de kamers die verhoudingsgewijs te warm worden wat minder flow geven en de kamer(s) die verhoudingsgewijs te koud blijven wat meer. Bij voorkeur stapsgewijs, bijv. van nu af aan elke week wat bijstellen tot je tevreden bent of niet verder meer komt (= zeker weet dat je master-master nodig hebt).
Bij geen flow gaat hij toch gewoon meteen in storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@bbbrumbrum En blijft daarin totdat je installateur langs komt? Geen idee of dat zo is (bij elk merk) en hoe afdoende dat werkt. Wellicht gaat het 'per keer net goed' omdat de WP toch ook net uitschakelt? Of is het een alarm wat zichzelf reset of achteloos door de installateur via internet wordt gereset? En gaat het dan rechtstreeks op basis van (missende) flow op pas op oververhitting van het een en ander (= de flinke klap is al een feit)?

Kan je wel zeggen dat het de meest in het oog springend gebrachte waarschuwingen zijn die ik tegen kwam in de handleiding van mijn WP (en die wijzen dan ook nog 'ns extra specifiek op die variant van ongemerkt geen flow door een 'PWM' zoneregeling).

[ Voor 11% gewijzigd door Gwaihir op 27-10-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Weet iemand hoe je de error lijst bij Alpha Innotec kunt leegmaken?

Deze lijst zie ik in de App "Alpha Control" bij Storingsbuffer.

Ik heb nog een aantal errors erin staan die bij de installatie zijn ontstaan, zie onderstaande plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eB4ipacSyvLmZSN3x1S9tmh1NEU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e0NCD7tLbJKkY9AHpzDsmOIf.png?f=fotoalbum_large

De melding "Vermogen opwarmen" was het opstookprotocol, er was toen nog geen bron dus hij heeft een poging gedaan het opstookprotocol via de 230V uit te voeren. Alleen toen haalde hij helaas de maximale temperatuur niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
@DutchKel Ik heb alle menu's van de WP even doorgekeken terwijl ik ingelogd was als installateur, maar ik zie zo niks om die buffer te wissen, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-10 22:15
Ik heb zonet topic Offerte W/W warmtepomp met Homematic zoneregeling? over een W/W warmtepomp offerte aangemaakt. Graag jullie advies over het realiteitsgehalte etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
DutchKel schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 12:18:
Weet iemand hoe je de error lijst bij Alpha Innotec kunt leegmaken?

Deze lijst zie ik in de App "Alpha Control" bij Storingsbuffer.

Ik heb nog een aantal errors erin staan die bij de installatie zijn ontstaan, zie onderstaande plaatje:
[Afbeelding]

De melding "Vermogen opwarmen" was het opstookprotocol, er was toen nog geen bron dus hij heeft een poging gedaan het opstookprotocol via de 230V uit te voeren. Alleen toen haalde hij helaas de maximale temperatuur niet.
Heb je geprobeerd: inloggen op de IP van de warmtepomp, wachtwoord 999999, dan naar Toegang: Gebruiker, dan code 9445, opslaan, fout reset Ja, opslaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
ChrisM schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:31:
[...]

Heb je geprobeerd: inloggen op de IP van de warmtepomp, wachtwoord 999999, dan naar Toegang: Gebruiker, dan code 9445, opslaan, fout reset Ja, opslaan?
Ja dat heb ik al een aantal keren geprobeerd, helaas zonder succes. Bij de warmtepomp zelf heb ik nog niet in het menu zitten zoeken met code 9445 maar volgens @Turrican staat daar ook niks in.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchKel op 27-10-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich

thommich

Belg

Dank voor jullie reacties over het verlies van onze boiler! (Ondertussen ondergesneeuwd, het topic gaat snel)

Kan iemand nog zeggen waar ik bij een Nibe s1155 de scop of andere rendementscijfers kan terugvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
thommich schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 19:27:
Dank voor jullie reacties over het verlies van onze boiler! (Ondertussen ondergesneeuwd, het topic gaat snel)
En jij nog bedankt voor die post.

Gaf me een goed gevoel te zien dat ik daadwerkelijk baat heb bij de moeite van een goed geïsoleerd vat regelen, dat wat na isoleren (= vooral alle kieren / openingen dichtstoppen), en dat niet nodeloos warm houden. Ons vat (van 800 liter) straalt al met al zo'n 40 W :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herrieschopper
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 31-08-2024
Onze warmtepomp (Alpha Innotec) is vanuit de leverancier ingeregeld op dat het SWW 58 graden dient te zijn, er dient dan volgens hen geen anti-legionellarun meer te draaien.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? De literatuur vertelt mij dat bij 58 graden legionella inderdaad afsterft maar de grote vraag is: wordt ons gehele vat wel op 58 graden gebracht? En doet die anti-legionellarun wellicht nog iets speciaals (wellicht gelijkmatiger verwarmen)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Het vat is 58 graden op sensorhoogte. Bovenin zal het 63 zijn en onderin 57. Hoog zat, kan zelfs lager.

Ik merk nu de wp aan heeft gestaan dat het sww weer sneller afkoelt na net weer een stuk leiding te hebben geïsoleerd. Ik zie niet hoe de driewegklep kan lekken want dat is een kogelkraan. Het verlies is nu 65W op 54 graden en dat is echt te veel voor 175 liter. Toch een ontwerpfout in het leidingwerk intern als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin123t
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 28-09 08:07
Gwaihir schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 15:52:
@Martin123t Waar kan die warmte (al dan niet) heen? D.w.z. staan de meeste groepen standaard / doorgaans open, of juist niet? Het oogt nl. alsof hij z'n warmte niet goed kwijt kan.
Dank voor je reactie. Ik heb het gecheckt, alles staat open: op de benedenverdieping zit alleen een regeling op de slaapkamer en de badkamer.

Het valt op dat de warmtepomp niet lager kan aanvoeren dan 27 graden, terwijl de vraag duidelijk lager is. Is dit een bekend fenomeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 20:40
Ik wil graag de stooklijn begrijpen en ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen. Voor mij is dit namelijk niet logisch. Ik heb een Alpha innotec

Stooklijn staat op
33 graden / -20 graden
18 graden / 18 graden

Als ik in het menu de stooklijn 0,5 graad hoger zet, zie ik dat de stooklijn is aangepast naar: (ik vind het huis net niet warm genoeg in deze periode)

32,5 graden / -20 graden
18,5 graden / 18,5 graden

Ik snap dat de onderste temperatuur wordt aangepast van 18 naar 18.5 graden. Daarmee is er over de gehele stooklijn een temperatuurverhoging retour gerealiseerd.

Maar ik snap dan niet dat er aan de andere kant, aan de -20 kant, de temperatuur omlaag gaat van 33 naar 32,5. Hiermee verlaag je toch juist de retourtemperatuur als de buitentemperatuur onder nul komt. Ik zou het dan logisch vinden dat deze temperatuur gelijkblijft of naar 33.5 graden wordt aangepast.

Wie kan mij de logica uitleggen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
AlexanderCP schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:55:
Ik wil graag de stooklijn begrijpen en ben benieuwd of jullie mij kunnen helpen. Voor mij is dit namelijk niet logisch. Ik heb een Alpha innotec

Stooklijn staat op
33 graden / -20 graden
18 graden / 18 graden

Als ik in het menu de stooklijn 0,5 graad hoger zet, zie ik dat de stooklijn is aangepast naar: (ik vind het huis net niet warm genoeg in deze periode)

32,5 graden / -20 graden

Ik snap dat de onderste temperatuur wordt aangepast van 18 naar 18.5 graden. Daarmee is er over de gehele stooklijn een temperatuurverhoging retour gerealiseerd.

Maar ik snap dan niet dat er aan de andere kant, aan de -20 kant, de temperatuur omlaag gaat van 33 naar 32,5. Hiermee verlaag je toch juist de retourtemperatuur als de buitentemperatuur onder nul komt. Ik zou het dan logisch vinden dat deze temperatuur gelijkblijft of naar 33.5 graden wordt aangepast.

Ik zou de stooklijn laten voor wat die is en alleen de verwarmingstemperatuur aanpassen. Die kun je ook regelen tussen de -5 en +5 graden.

Eventueel kun je ook nog het een en ander finetunen door de flow in de vloerverwarming te regelen. Deze laatste is een permanentere oplossing.

Maar wat is voor jou te koud? Als het goed is dan is alles ingeregeld dat het binnen tot ongeveer 21 a 22 graden kan worden verwarmd.

Edit: tegen mij is bij de oplevering gezegd dat ik hooguit het 1e jaar de temperatuur van de verwarming wat hoger moet zetten ivm bouwvocht in huis. Daar heb je daarna geen last meer van. De stooklijn moest ik laten staan.

[ Voor 17% gewijzigd door DutchKel op 29-10-2023 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-10 23:31
AlexanderCP schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:55:

Stooklijn staat op
33 graden / -20 graden
18 graden / 18 graden

32,5 graden / -20 graden

Dan gebruik je waarschijnlijk de stooklijnverschuiving ipv dat je de stooklijn zelf aanpast?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Martin123t schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 08:11:
Het valt op dat de warmtepomp niet lager kan aanvoeren dan 27 graden, terwijl de vraag duidelijk lager is. Is dit een bekend fenomeen?
Ja, dat kan gemakkelijk gebeuren. Hij pakt vermoedelijk de retourtemperatuur en zet daar vijf graden bij op (óók wanneer hij daarmee boven de ingestelde temperatuur komt). Ik vind 22 graden een nette, koele retourtemperatuur. Dus dat hij er dan al snel 27 graden van maakt, snap ik wel.

Als hij om dat te bereiken duidelijk boven het minimaal ingestelde toerental gaat draaien (om vervolgens toch op korte runs uit te komen), dan heb je hier misschien wat te winnen (maar dat zal niet makkelijk zijn). Wat er hoort te gebeuren is dat hij merkt dat hij te hard werkt, waarop hij het tempo verlaagt (tot hij op minimum tempo draait). Waarschijnlijk doet hij dat dus (doorgaans) op z'n minimale tempo en kan het gewoon zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
In theorie is regeling op retourtemperatuur al weersafhankelijk, dus zou een vaste retourtemperatuur goed genoeg moeten zijn. Mijn stooklijn is nu al vrij vlak, er zal 1K verschil tussen -20 en 18 graden zitten. Helaas is de stooklijn bij AI geen rechte lijn maar een verschrikkelijke kromme waardoor bijstellen met Alpha home of rbe eigenlijk wel nodig is...

Mijn aanvoer is nu iets onder de 24, retour 22,5 maar ik draai met vaste pompsnelheid. Dat automatische vind ik maar niks, met 300l/h gaat het niet lekker door 20+ groepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Gwaihir schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:51:
[...]

Yep! Dat dus :).

[...]

Hmm. offerte? Nibe et al brengen toch zelf geen offertes uit? Niet deze eeuw voor woonhuizen althans, misschien nog voor iets héél groots.

Principe schema in de documentatie dus? Lijkt mij dat ze er daar ondertussen een flinke stapel van verzameld hebben? En ik kan me voorstellen dat die dingen nooit hernummerd worden, om verwarring bij verwijzingen te voorkomen. Dus als het parallelle buffervat ooit als schema 1 is getekend, wat ik best van je aanneem, dan zal dat altijd zo blijven, lijkt me. Ook al zeggen ze er tegenwoordig zoiets bij als: "Pas schema 9* toe, tenzij.." (*Willekeurig aannemelijk klilnkend nummer gegokt.) Bedoel je zoiets?
Weet niet wat je allemaal zegt.

Maar als je een account heb bij Nibe (zakelijk) dan krijg je bij elk model een principeschema.
Je voert in wat je afgifte is en Nibe levert de docu daarvoor op maat. En dan staat er altijd een buffervat op.
Gewoon Duits denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Ik probeer Nibe Uplink te activeren, gaat om S1255 model. Is al met Wifi verbonden maar de Nibe app en browser geven steeds aan dat het systeem niet gevonden is bij invullen serienummer en de verbindingslijn. Ik zit inmiddels op poging 50 en begin een beetje gefrustreerd te raken. Iemand zelfde gehad en een oplossing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Technician- schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:01:
[...]

Weet niet wat je allemaal zegt.

Maar als je een account heb bij Nibe (zakelijk) dan krijg je bij elk model een principeschema.
Je voert in wat je afgifte is en Nibe levert de docu daarvoor op maat. En dan staat er altijd een buffervat op.
Gewoon Duits denken.
een buffervat in een principeschema is een "thermische accu". dat kan een watertank zijn of iets anders, bijvoorbeeld een paar honderd ton aan cement en beton met een paar honderd meter leiding erdoor. het gaat om de functie, niet hoe het eruit ziet.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich

thommich

Belg

Patox schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:00:
Ik probeer Nibe Uplink te activeren, gaat om S1255 model. Is al met Wifi verbonden maar de Nibe app en browser geven steeds aan dat het systeem niet gevonden is bij invullen serienummer en de verbindingslijn. Ik zit inmiddels op poging 50 en begin een beetje gefrustreerd te raken. Iemand zelfde gehad en een oplossing?
Bij mij duurde dat een paar uur vooraleer de verbindingslijn effectief werkte. Dat was inderdaad ook frustrerend... Ik herinner mij dat ik het pas de volgende dag opnieuw probeerde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
thommich schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:15:
[...]

Bij mij duurde dat een paar uur vooraleer de verbindingslijn effectief werkte. Dat was inderdaad ook frustrerend... Ik herinner mij dat ik het pas de volgende dag opnieuw probeerde...
Ik probeer het dus eigenlijk al 2 dagen.. maar dus beter een verbindingslijn een tijdje laten staan en dan nogmaals proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Weet iemand wat ik fout doe voor de Luxtronik integratie met Homeassistant? In de Configuratoin yaml heb probeer ik meerdere sensorern toe te voegen maar de config is telkens fout. Ben geen expert in homeassistent. Heb nu de onderstaande toegevoegd, als ik er meer toevoeg werkt de config niet meer

luxtronik:
host: 192.168.1.87
port: 8889
# Example configuration.yaml entry
sensor:
- platform: luxtronik
sensors:
- group: calculations
id: ID_WEB_Temperatur_TVL
friendly_name: Aanvoer Temperatuur
icon: mdi:thermometer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:43:
Weet iemand wat ik fout doe voor de Luxtronik integratie met Homeassistant? In de Configuratoin yaml heb probeer ik meerdere sensorern toe te voegen maar de config is telkens fout. Ben geen expert in homeassistent. Heb nu de onderstaande toegevoegd, als ik er meer toevoeg werkt de config niet meer

luxtronik:
sensor:
sensors:
Geen idee, maar ik zou eens kijken naar deze integratie: https://github.com/BenPru/luxtronik
Verbeterde en vernieuwde versie, gewoon de nieuwste beta gebruiken, werkt echt top.
En als je nog een sensor mist (wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen), kan je ze of handmatig toevoegen of aangeven aan de developer, die reageert snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op maandag 6 november 2023 @ 05:18:
[...]

Geen idee, maar ik zou eens kijken naar deze integratie: https://github.com/BenPru/luxtronik
Verbeterde en vernieuwde versie, gewoon de nieuwste beta gebruiken, werkt echt top.
En als je nog een sensor mist (wat ik me eigenlijk niet kan voorstellen), kan je ze of handmatig toevoegen of aangeven aan de developer, die reageert snel.
Ik ga hier eens naar kijken! Volgens mij moet je hier zelf ook nog parameters opgeven maar ik ga het checken. thnx!

Edit: Inmiddels toch gelukt met de andere integratie :)

[ Voor 4% gewijzigd door Flexiilex op 06-11-2023 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Flexiilex schreef op zondag 5 november 2023 @ 22:43:

luxtronik:
sensor:
sensors:
Bij yaml is goede indentatie heel belangrijk, zo niet noodzakelijk. Als je die zonder opmaak toont voor commentaar dan gaat die indentatie verloren in de standaard opmaak.
Daarom yaml code graag opnemen tussen:
"[code=yaml]
.....
[/code]"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-09 14:13
Ik weet niet of de vraag hier thuishoort maar ik ga hem toch stellen. Ik ben me aan het voorbereiden op het bouwen van een nieuw huis (vergunningen ect) en gezien de plaats van het huis moet ik palen gaan boren/trillen. Is het nog een overweging om in de palen (+/- 15 meter) slangen te laten meenemen voor de warmteoverdracht van mijn warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Bouwertje schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:42:
Ik weet niet of de vraag hier thuishoort maar ik ga hem toch stellen. Ik ben me aan het voorbereiden op het bouwen van een nieuw huis (vergunningen ect) en gezien de plaats van het huis moet ik palen gaan boren/trillen. Is het nog een overweging om in de palen (+/- 15 meter) slangen te laten meenemen voor de warmteoverdracht van mijn warmtepomp?
Kun je wat beter omschrijven wat je ermee wilt bereiken? 15 meter is niks voor een warmtepomp. Ook wil je geen slang van de warmtepomp in de buurt van de heipalen hebben, die slangen gaan tussen de 50 en 140m de grond in en daarbij worden allerlei grondlagen doorboord. Er is dus een reële kans dat de grond enige tijd verzakt op de plek van de boringen. Daar wil je met de heipalen geen hinder van hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwertje
Je ziet vaak een ‘energiepaal’ of ‘groene paal’ langskomen. Hierin storten ze leidingen mee voor de warmtepomp. Omdat een bron normaal 100+ meter is vraag ik me af of dit een optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
ik heb dit al gezien, i.v.m. kantoorgebouwen in 'slechte' (begrijp moerasachtige) grond. Ze moeten 'toch' het gebouw steunen op vele betonnen palen... en daarin kan je dan elke paal gebruiken als een stuk bron, door er waterbuizen door te laten lopen.

In een moerasgrond heb je ook veel water, daardoor ook veel energie per meter 'bron'.

Stel 10 palen op 10 palen in een vierkant, zijn al 100 palen. Elk een zekere diepte (mss zoals @Bouwertje zegt, 15m) kom je al op 1500m 'bron'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bjp schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:54:
ik heb dit al gezien, i.v.m. kantoorgebouwen in 'slechte' (begrijp moerasachtige) grond. Ze moeten 'toch' het gebouw steunen op vele betonnen palen... en daarin kan je dan elke paal gebruiken als een stuk bron, door er waterbuizen door te laten lopen.

In een moerasgrond heb je ook veel water, daardoor ook veel energie per meter 'bron'.

Stel 10 palen op 10 palen in een vierkant, zijn al 100 palen. Elk een zekere diepte (mss zoals @Bouwertje zegt, 15m) kom je al op 1500m 'bron'.
Ow op die manier, ik dacht dat het 't begin was van de diepe bron. Hier heb ik geen kennis van of het efficiënt is en bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:37
@Bouwertje
Heb je hier misschien iets aan?

https://mefa-energy-systems.nl/bron

Aangezien je nog aan het voorbereiden bent, is 1 van deze methoden wel iets om mee te nemen in je overwegingen als je een bron zoekt voor een w/w wp. Je kan bv ook systemen koppelen. Dus een grondbuffer met een pvt/solarbuffer. Hiermee heb je een keuze in bronnen en kan je de bodembron regenereren.

Bij mij werkt het super. Mijn w/w werkt in het voor en najaar op de pvt-array en in de winter op de bodembron (kruipruimte eigenlijk).
Deze bodembron zet ik in de zomer tbv vloerkoeling in. Er zijn meerdere aanbieders van deze bron opties.

Verschillende manieren van afgifte zoals plafondkoeling zijn dan ook efficiënter en effectiever.

Even een ideetje.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
Kort vraagje; kan even zo snel niet achterhalen hoe je met Luxtronik de binnentemperatuur en gewenste temperatuur kan ophalen. Weet iemand dat? Lokaal op de Alpha Innotec kan je die in de webinterface en op de pomp zelf wel inzien. Gaat dan om Act. ruimtetemp. & Gew.ruimtetemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Flexiilex schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:34:
Kort vraagje; kan even zo snel niet achterhalen hoe je met Luxtronik de binnentemperatuur en gewenste temperatuur kan ophalen. Weet iemand dat? Lokaal op de Alpha Innotec kan je die in de webinterface en op de pomp zelf wel inzien. Gaat dan om Act. ruimtetemp. & Gew.ruimtetemp.
Bedoel je dan via Home Assistant?
Zie mijn berichtje van 10 berichten ofzo geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Flexiilex schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:34:
Ik betwijfel het of die gegevens wel in de warmtepomp bekend zijn. Volgens mij is dat de RBE of ander merk thermostaat die de informatie heeft.

Hier heeft de warmtepomp er ook geen weet van. Ik kan wel de gewenste temperatuur van het buffervat en tapwater uitlezen, maar niet de gewenste temperatuur van de kamer of actuele temperatuur van de kamer (wel van buiten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
ChrisM schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:50:
[...]

Bedoel je dan via Home Assistant?
Zie mijn berichtje van 10 berichten ofzo geleden.
Ik ga even checken, kan je linken of quoten. Wellicht sneller :)
DutchKel schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:54:
[...]

Ik betwijfel het of die gegevens wel in de warmtepomp bekend zijn. Volgens mij is dat de RBE of ander merk thermostaat die de informatie heeft.

Hier heeft de warmtepomp er ook geen weet van. Ik kan wel de gewenste temperatuur van het buffervat en tapwater uitlezen, maar niet de gewenste temperatuur van de kamer of actuele temperatuur van de kamer (wel van buiten).
Klopt indd. Het is op basis van de RBE maar deze staat wel geconfigureerd in de Warmtepomp en leest de temperatuur ook netjes uit. Je zou zeggen, alles wat in de weginterface staat, je ook in HA kan krijgen?

EDIT: Gevonden! Het zijn deze (onafhankelijk van of je een RBE hebt of niet volgens mij).

ID_WEB_RBE_RT_Ist- De gemeten ruimtetemperatuur.
ID_WEB_RBE_RT_Soll - Gewenste ruimtetemperatuur

[ Voor 25% gewijzigd door Flexiilex op 07-11-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:15
jurgen purgen schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:06:

Bij mij werkt het super. Mijn w/w werkt in het voor en najaar op de pvt-array en in de winter op de bodembron (kruipruimte eigenlijk).
De kruipruimte als bodembron? Zou je daar wat meer informatie over kunnen geven?

Bij ons staat een groot gedeelte van de winter water onder de vloer en ik vraag me al een tijdje af of ik dit probleem in iets nuttigs zou kunnen omzetten door er slangen in te leggen en zo de hele kruipruimte als bodem bron te gebruiken... (geen flauw idee of daar voldoende energie uit kan komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@KarsS , @jurgen purgen
Ik heb van nog geen enkel "systeem" voor de kruipruimte gehoord wat werkt zoals belooft.

SolarFreezer is niet van de grond gekomen, de meeste pvt-systemen blinken ook niet uit in efficiëntie.
Hoe groot de capaciteit van een "collector" in de "kruipruimte" is?
Zonder, harde technische data over 2 stookseizoenen en minimaal 5 voorbeeld installaties
zou ik er niet aan beginnen.

Just my 2 mWh

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:37
dunklefaser schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:14:
@KarsS , @jurgen purgen
Ik heb van nog geen enkel "systeem" voor de kruipruimte gehoord wat werkt zoals belooft.

SolarFreezer is niet van de grond gekomen, de meeste pvt-systemen blinken ook niet uit in efficiëntie.
Hoe groot de capaciteit van een "collector" in de "kruipruimte" is?
Zonder, harde technische data over 2 stookseizoenen en minimaal 5 voorbeeld installaties
zou ik er niet aan beginnen.

Just my 2 mWh
Hahah We meet again .. eerder op VEH. Nu hier.. Good 2 cu again . haha

@KarsS

Ik ga nu het 3e stookseizoen in met het door @dunklefaser genoemde systeem en ben tot op heden erg tevreden met het systeem. Wat minder met sommige andere zaken eromheen, maar de combo PVT en de buffer in de kruipruimte zou ik bij een volgende woning meteen weer toepassen. Btw heb ik de naam niet genoemd om het puur over de techniek te hebben. Maar goed..

Het Freezer gedeelte wil bij mij alleen door mijn eigen toedoen lukken aangezien het verbruik van mijn woning niet hoog genoeg is , vanwege de pvt-regeneratie in de winter, om de buffer te doen invriezen.

Zoals ik aangaf is mijn verbruik met regeneratie te klein. Ik heb als test de pvt uitgeschakeld in januari en puur op de buffer in de kruipruimte gewerkt. De buffer was pas half maart 'leeg' en toen de pvt weer ingeschakeld. Het blok ijs van 10.000 liter gebruikt om het huis te koelen in de zomer. Op dit moment is de buffer in de kruipruimte nog rond de 20 gr C omdat ik dus alleen de pvt gebruik op dit moment . Dit doe ik tot het echt koud wordt buiten. Echt koud vind ik dan onder de 5 gr C. De retour komt daarna onder de 0, en dit zorgt voor rijp/ijs op de pvt. De pvt springt dan weer bij als de buffertemp zover gezakt is dat regeneratie nodig en mogelijk is.

Doordat ik meteen na het stookseizoen begonnen ben met het koelen, of iig een temp van 21 gr C in stand proberen te houden, was de temp in de woning heel de zomer tegen de 21 gr C en in september, tijdens de warme periode opgelopen tot 23 gr C. Verder kon ik niet meer afkoelen en maar het was eigenlijk precies voldoende. Pvt om in de nachten de vloerkoeling van de bufferzak over te nemen om nog wat extra te koelen tijdens de nachten. Passieve koeling dus. Zonder compressor. Dus geen hoge verwachtingen krijgen, maar wel een koele woning.

Deze techniek is idd niet voor een ieder nodig en in behoorlijk niche als je het mij vraagt. Dat is een Bentley ook. Een VW zie je veelvoudig in elke straat en een L/W WP nu ook. Maar moet dat nu dan de graadmeter worden? Omdat de buurman het ook heeft?

Even mijn cijfers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sx7WRPFcXalWdvIerv6-2powCks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2LHgP50eCvn14dJlAbYgRRUe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxq27FYWSKYRIGaqfNriotRyJ6M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IunaBV7XqBa0yV8JS75OO3Kp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfKGwMG5sfC1RyrKyj4AaRC9bfQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XTSrA3mWZLkAyGdVoeiTnXt5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BVBx4f1lWsc5TjCPyaU_qVRDUA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dn4piXSz6yiUBS9rPouPNaPo.png?f=fotoalbum_large

Ik had net als jou de vraag of ik van het "probleem" van een natte kruipruimte een oplossing kon maken. Bij mij is het gelukt. Er zijn anderen bij wie het ook gelukt is. Of zij een natte kruipruimte hadden weet ik niet. Helaas is de enige mede-'Freezer"die ik ken degeen bij wie het minder tof werkt. Had de installateur nou maar meer naar hem geluisterd dan naar de salesafdeling dan was er wss geen probleem geweest. Maar helaas dacht de beste man het beter te weten en degeen die er last van zou hebben was een ander dan hijzelf.

@dunklefaser
Omdat jij er niet aan zou beginnen en omdat jij het niet gezien hebt betekent veel voor jou. Minder voor mij. Volgens mij was jij degeen die de 'pionier' hierin veel succes toewenste. En dat het bij hem dan niet goed is gegaan is erg jammer, maar om dat als de enige werking van het systeem aan te nemen staat in schril contrast met je opmerking om op basis van 5 werkende installaties te willen oordelen.
Ikzelf heb nog maandelijks contact met de beste man over het systeem en het blijkt niet aan het systeem te liggen dat het niet werkt maar door de installateur en diens berekeningen ten tijde van de voorbereidingen.

Als je een gat wil boren in de bodem en daarmee wil werken zal ik je niet tegenhouden. Als ik het had gekund was ik niet bij deze opstelling gekomen wss. Wat erg jammer was geweest m.i. maar dat is een mening. En die heb ik expres uit het bericht gehouden.

Dus @KarsS , dit zijn mijn bevindingen over 2 stookseizoenen verwarmen en 2 zomers koelen.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:12
Bouwertje schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:23:
Je ziet vaak een ‘energiepaal’ of ‘groene paal’ langskomen. Hierin storten ze leidingen mee voor de warmtepomp. Omdat een bron normaal 100+ meter is vraag ik me af of dit een optie is.
Ik heb wel eens gerekend aan “hoe zoiets nou eigenlijk werkt”.
Zie hier: Stefannn in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

En ik heb een water water warmtepomp met een horizontaal net van 300m 32mm tyleen.
Ondermeer door bovenstaande analyse kom ik tot de volgende conclusie:
1/ warmte overdacht is belangrijk en dat gaat evenredig met de oppervlak van je buis. Mijn 300meter 32mm heeft eigenlijk te weinig oppervlak, ik verlies een graad of 4 tot de “bulk”, ik zou beter geholpen zijn met 600m van 32mm. Of 300meter 64mm, of 150meter 128mm buis (maar dat gaat prachtisch natuurlijk niet).
Derhalve is de eerste vraag: hoe groot is de effectieve diameter van buizen die in heipalen zitten?
Is dat 32mm en zit dat echt in het beton? Dan moet je de warmteoverdracht van het beton meenemen, die is denk ik niet super dus je verliest dan al behoorlijk wat “in de paal”.
Maar… als die dingen ervoor bedoeld zijn heb je ook kans dat de geleiding juist heel goed is. In dat geval kan je de effectieve diameter van de beton paal nemen, dat is zo’n 250mm (denk ik, niet opgezocht), dan heb je misschien maar 75 meter nodig. Oftewel: 5 palen van 15 meter.
2/ je zal defacto een “bulk” met de oppervlak van je huis, met nog een meter er omheen maal de diepte van 15meter “afkoelen”. Met het sommetjes in bovenstaande link kan je uitrekenen hoeveel dat in 1 seizoen zal zijn. Dat zal je dan in de zomer wel weer moeten aanvoeren (warmtepomp op koelen zetten), de instraling van opzij zal waarschijnlijk niet genoeg zijn om te regenereren.

Nou.. ik hoop dat ik je op weg heb geholpen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Stel dat je in alle palen, misschien wel 20, nou een slang hebt met warmteoverdracht? Dat heb je ‘overcapaciteit’ en hoef je je geen zorgen te maken over regenereren. 15 meter paal lijkt me zo weinig om je recyclewater effectief te verhogen, maar je ziet de groene paal regelmatig aangeboden worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQhcCGIAtKpyw-wZbf2Eh-g7UEs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rNAsbUuPWdVtr7eeMH1fkSAZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IriVCDD__5YyByRWWKVGbLQ1Bnc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V6imHU0g9HzlpZ2MIlbSw9Cs.jpg?f=user_large

[ Voor 42% gewijzigd door Bouwertje op 08-11-2023 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@Bouwertje houd je ook rekening met de capaciteit van de pomp? Hoe langer de totale slang hoe sterker de pomp moet zijn om alles rond te kunnen pompen. Met 20x15m slang zit je al aan 300m zonder dat de leidingen aan elkaar gekoppeld zijn. Er zitten in warmtepompen gelukkig wel sterke pompen maar die hebben uiteindelijk ook limieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

DesperateHW schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 10:19:
[...]

Onze RBE is ingesteld op 22 graden, maar nu zie ik vanmorgen bijvoorbeeld dat het in huis 21,4 graden is, maar dat de warmtepomp de gehele nacht niet aangeslagen is om te verwarmen. Hoe zou dit kunnen komen?
Een zoektocht in het topic heeft bovenstaande post opgeleverd nadat ik mij ook afvroeg wat het nut is van het instellen van de gewenste temperatuur op de RBE wanneer toch de stooklijn gevolgd lijkt te worden. Het verhogen van de gewenste temperatuur op de RBE lijkt niks tot effect te hebben.

Iemand die hier meer over weet?

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdveen1
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:21
ik heb een mijn RBE vervangen voor een RBE+.
De RBE+ heeft software versie 4.01.
Weet iemand waar ik de laatste software versie kan downloaden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
DutchKel schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:02:
@Bouwertje houd je ook rekening met de capaciteit van de pomp? Hoe langer de totale slang hoe sterker de pomp moet zijn om alles rond te kunnen pompen. Met 20x15m slang zit je al aan 300m zonder dat de leidingen aan elkaar gekoppeld zijn. Er zitten in warmtepompen gelukkig wel sterke pompen maar die hebben uiteindelijk ook limieten.
je hoeft natuurlijk niet alles in serie aan te sluiten. gebruik je een collector en stel je de flow overal gelijk in, dan heb je net minder weerstand en traag circulerend water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Ik zeg ook niet dat dit ideaal is, maar ik vraag me af of dit een alternatief is voor een diepe geboorde bron. Ik ken de ‘energiepaal’ niet, maar als het verkocht wordt……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:02:
@Bouwertje houd je ook rekening met de capaciteit van de pomp? Hoe langer de totale slang hoe sterker de pomp moet zijn om alles rond te kunnen pompen. Met 20x15m slang zit je al aan 300m zonder dat de leidingen aan elkaar gekoppeld zijn.
Da's één doodnormale lus van 150 meter diepte..
Pagina: 1 ... 84 ... 113 Laatste