DutchKel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:53:
@
Gwaihir ik snap je redenering niet waarom je een groep half open wilt hebben? De stooklijn zorgt er juist voor dat een kamer rustig op temperatuur komt. Het is precies zoals je zegt, een warmtepomp houd ervan om rustig op temperatuur te komen.
Klopt, maar t.a.v. dat stuk zeg ik dan ook dat je een hoofd zone in je huis kunt hebben (veelal aan te raden) die altijd geheel open staat. Het zou gek zijn als je die altijd half open moet regelen.
Een warmtepomp heeft daarom ook maar een afgifte van een paar graden boven de kamertemperatuur. Waarom zou je dan de leidingen knijpen? Als je leidingen moet knijpen omdat het te snel warm wordt dan moet je dat met het afstellen doen, niet door de invoer te beperken.
Tja.. toch wordt het er geleidelijker van. Als bijvoorbeeld een slaapkamer half open staat om op temperatuur te blijven. Je kunt zeggen dat je 'm dan bij het waterzijdig inregelen permanent half knijpt aan de retourzijde, maar dat werkt ook niet lekker voor een kinderkamer die soms wel een stuk warmer moet (spelen / huiswerk maken). Half open is dan rustiger dan open / dicht afwisselen en levert dan ook nog 'ns lekker koel retourwater aan waardoor een vertrek wat het wel nodig heeft wat warmer afgesteld kan.
Want de stooklijn wordt toch bepaald door de kamer die 'm het warmst nodig heeft. Dat zijn hier twee kamers die als werkkamer gebruikt worden, maar wel aan de koudste kant van het huis liggen (ver van de woonkamer, weinig zon). In de oude setup was qua waterzijdig inregelen de woonkamer daarom altijd zwaar geknepen. Nu opent die wel flink als in het weekend de werkkamers niet relevant zijn. En die werkkamers zelf laten de retour wat oplopen wanneer ze de bottle neck zijn.
Tot slot heb ik er nog een extra profijt van: de waterzijdige inregeling - dat afstellen dus - past zich hier ook automatisch aan omstandigheden aan. Kleine bonus.
Ok.. heel verhaal geworden. Concreet voorbeeld:
- Werkkamer heeft vloer van 25,5 graad nodig om de kamer lekker warm te houden. Delta T is standaard 5 graden voor de WP, dus dat is 28 om 23 graden, oftewel stooklijn op 28 graden.
- Woonkamer zou dan te warm worden, dus daar moet aan geregeld worden ('nu' d.m.v. deels open, of blijvend ingeregeld op de retour), En zo hobbelen ook nog 'n paar slaapkamers mee (die af en toe wel echt warm moeten worden). Maar wacht..dat levert ook een extra grote delta-T op, op alles bij elkaar best wat flow.
- Die ruimte gebruik ik: de werkkamer krijgt z'n 25,5 graad vloer door 27 om 24 graden te lopen.
- De rest van het huis zorgt ervoor dat de totale retourtemperatuur bij de WP toch maar 22 graden is
=> Stooklijn op 27 graden = de WP loopt 27 om 22 graden, heel constant.
Is retrofit: WP in een jaren 70 huis. Dus je kunt met enig recht zeggen: nu zou je het er beter op ontwerpen. Maar toch.. die tweede werkkamer? Dat is 'retrofit' door het sinds COVID extra thuiswerken. En verhuist wellicht nog in huis. En dat van dat huiswerk door de kids verandert nu eenmaal ook door de jaren heen in gezinnen. Dus los van de noodzaak door retrofit, kocht ik er ook wel veel flexibiliteit mee. Of anders gezegd: niet alleen efficiënt op het ene (ooit) ontworpen gebruik van het huis, maar optimaal efficiënt voor verschillende scenario's. (En dan heb ik nog niet eens onze haard genoemd..)
We hebben bij ons echt geen groepen die constant aan en uit gaan.
Dat wilde ik ook zeker niet beweren, maar er de vraagsteller wel voor waarschuwen. Dat komt nl. echt nog voor! Toen ik anno 2019 zocht, had zelfs het genoemde Evohome - wat toch gerenommeerd zou moeten zijn - dat probleem (nog).