Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 83 ... 113 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:18
@flippy we weten al lang dat jij tegen een w/w warmtepomp bent, dat hoef je niet telkens te herhalen. Je denkt dat je objectief bent, maar dat ben je niet. Aan je hele toon blijkt dat je gewoon tegen een w/w warmtepomp bent, daar is niks objectiefs aan.

Waar ik en volgens mij ook andere over vallen is dat jij voor andere bepaald dat een w/w warmtepomp niet nodig is. Mensen kunnen prima zelf de voor en nadelen tegen elkaar opwegen en daarbij bepalen of ze het waard vinden om daar extra kosten aan uit te geven.

Dit heb ik volgens mij al eens eerder gezegd.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19:44
jurgen purgen schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 00:05:
Hallo,
Ik heb zelf vanwege het verbod op grondboringen bij mij in de buurt en ook vanwege regelgeving en gebrek aan ruimte mbt het plaatsen van een buitenunit gekozen voor een w/w. Ik heb een bufferzak in de kruipruimte en pvt op het dak. Tot op heden erg tevreden en met eigen sturing kan ik het zomer aangenaam houden, maar omdat mijn w/w passieve koeling heeft en dus niet actief kan kan koelen loop ik tegen limieten aan. Dat gezegd hebbende heb ik het deze zomer op de begane grond en de tussenverdieping tegen de 23 graden kunnen houden met vloerkoeling. Op de 2e verdieping werd het vanwege verkeerd gekozen beglazing toch wel warmer. Daarom toch gekozen voor zonwering op de dakkapel. Daarna een betere temperatuur op de bovenverdieping, maar toch overweeg ik een airco voor de slaapkamer op deze verdieping. Ik heb dus wel degelijk profijt van de vloerkoeling, alleen is het meer het voorkomen van opwarmen dan het koelen van de woning. Zoals @Andrehj en meerdere aangeven, wil je echt koelen dan moet je idd voor meer koelvermogen gaan met een airco. Omdat bij mij de buffer tegen de 18°C is heb ik genoeg warmte om met een efficiëntere temperatuur voor de sww-vraag in de zomer, alleen koelen is dan minder effectief. Dat zal voor een grondboring anders zijn. De investering voor dit systeem was vele malen hoger dan voor een l/w opstelling. Mocht ik meer ruimte hebben dan zou ik nog steeds, als koeling mijn prioriteit was, kiezen voor een w/w opstelling, maar dan wel met de juiste techniek in de woning. Een w/l airco is waar ik nu naar kijk.
De techniek na de warmtepomp moet zorgen voor de keuze. Ik heb geen geldpest. Was dat maar waar. Maar met de juiste techniek in de woning zijn ook stappen te maken. Plafondkoeling en een w/l systeem zijn idd waar ik naar kijk. Maar dat is voor mijn situatie een keuze. Qua efficiëntie is dat voor mij een richting omdat mijn installatie zo gebouwd is. Voor een ander is dat wellicht anders. Ik zal daarom niets aanraden omdat ik vind dat de techniek na de warmtepomp de warmtepomp bepaald en niet de warmtepomp de techniek moet bepalen. Het geheel moet eerst onderzocht zijn voor zo'n keuze. Just my 2 cents.
Mhh.. interessant…
Dus alle warmte uit een bufferzak?
Dat is bijzonder.
Kan je iets meer details delen?
Hoe groot is die zak?
Iets van een indicatie van warmte behoefte van de woning?
En heeft het al een winter gedraaid? Wat is/was de temperatuur eind februari versus eind november?
Erg interessant!

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

DutchKel schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 01:00:
@flippy we weten al lang dat jij tegen een w/w warmtepomp bent, dat hoef je niet telkens te herhalen. Je denkt dat je objectief bent, maar dat ben je niet. Aan je hele toon blijkt dat je gewoon tegen een w/w warmtepomp bent, daar is niks objectiefs aan.

Waar ik en volgens mij ook andere over vallen is dat jij voor andere bepaald dat een w/w warmtepomp niet nodig is. Mensen kunnen prima zelf de voor en nadelen tegen elkaar opwegen en daarbij bepalen of ze het waard vinden om daar extra kosten aan uit te geven.

Dit heb ik volgens mij al eens eerder gezegd.
beetje selectieve lezer weer.

ik ben altijd zeer duidelijk geweest dat elk type zijn plaats heeft en men het juiste systeem voor hun toepassing moet kiezen.

en ja, mensen kunnen zelf de voor en nadelen afwegen, maar dan moet men wel open en eerlijk zijn over de nadelen. en die worden hier gewoon teveel genegeerd of weggewimpeld. een glasharde verdubbeleing van kosten is niet iets wat je onder de mat kan vegen en dat doet men wel.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 26-09-2023 08:59 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:36
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:52:
[...]

Ik praat ook nooit over teurgverdienen maar minder uitgeven. Je huis verwarmen/koelen kost X hoeveelheid energie over een periode van 10 a 20 jaar, hoeveel die energie je heeft gekost over die periode is de daadwerkelijke kostprijs van een systeem. Daar zit geen terugverdienmodel in. Het gaat er gewoon om hoe je zoveel mogelijk kWh opwekt voor zo min mogelijk geld. Eventuele consessies op dat bedrag moeten bijzonder goed worden afgewogen, helemaal met de huidge prijsstsllingen van installateurs. 35k voor een simpele W/W opstelling is inmiddels al een goede deal bijna als ik de offertes bekijk van de laatste 18 maanden, dat is gewoon meer dan het dubbele wat een L/W of L/L je kost vandaag de dag en zelfs die bedragen zijn al op het criminele af. Dan is het ook niet vreemd dat een boel mensen gewoon afhaken omdat de bedragen gewoon niet uitkomen en die gasketel nog een paar jaar langer mag blijven hangen.
ach is ook hoe jullie rekenen. Telen jullie bijvoorbeeld de bronboringkosten op 1 WP af (20-25 jaar?) of op 2 of 3 (40-50 of 60-75 jaar) ? Tellen jullie dezelfde levensduur voor een L/L, L/W of W/W ? Hier zijn de premies ook afhankelijk van de techniek.

35k is bijna het dubbele als wat ik betaald hebt (na premie), een jaar geleden. Het hangt wss af van welk systeem/installatie/wat je zelf doet (is de VVW bijvoorbeeld mee in de offerte of apart?). Ik heb toen ook offertes laten maken voor L/W, en met alles in rekening te brengen en bepaalde assumpties, was W/W niet echt significant duurder dan W/W (afbetaling + jaarlijkse kosten). En toen heb ik nog zitten rekenen met elektra prijzen van 2021, niet dat dat een groot verschil maakt. Maar de raad om een goeie installateur te vinden, die komt wel regelmatig voorbij. Dat er, zoals bij zonnepanelen, ook installateurs zijn dat *serieus* doorrekenen, spijtig maar waar.

Hebben jullie gelijk dat het typisch veel duurder is in initiële uitgave? ja. Maar bekijk eens het geheel plaatje. Inclusief bepaalde voordelen. Trouwens, ik vind dat er te vaak *enkel* naar het kostenverhaal gekeken wordt voor verwarming. Voor een smartphone of een auto beperken mensen zich toch niet tot "het financieel voordeligste" ?

Er wordt hier ook af en toe verwezen naar het L/W forum. Zoek maar op.

Over het N=1 verhaal (en dat gaat ook op over autos, robotstofzuigers en noem maar elk ander topic), ja we hebben allemaal een beperkte ervaring. Mijn ouders hebben L/L, en mijn broer L/W.

Het is en blijft een open forum, geen private topic.

Bij deze wens ik iedereen welkom, een fijne dag en een fijn gesprek :)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 07:13:
[...]

Mhh.. interessant…
Dus alle warmte uit een bufferzak?
Dat is bijzonder.
Kan je iets meer details delen?
Hoe groot is die zak?
Iets van een indicatie van warmte behoefte van de woning?
En heeft het al een winter gedraaid? Wat is/was de temperatuur eind februari versus eind november?
Erg interessant!
Het systeem slaat idd warmte uit de zomer op omdat je de woning koelt. In het najaar wordt op zonnige dagen via de pvt nog extra warmte gebufferd. Gedurende de winter wordt op dagen dat het mogelijk is, energie voor arbeid gewonnen van de pvt. Dit om de bufferzak te ontzien.

Mijn woning is niet erg groot in vergelijking met woningen die ik in dit topic voorbij heb zien komen, een opp van 132m², maar wel super geïsoleerd. Gebouwd in 2017, 3 woonlagen, elke laag vloerverwarming/koeling. Gebouwd volgens bouwbesluit met EPC van 0.7. Gehaald voor PV😇. Nooit gas gehad dus maar een minimaal verbruik van 20 GJ stadsverwarming per jaar inclusief SWW. Vorig jaar heeft de wp 5623,5 kWht aan energie GELEVERD en 1053 kWh aan stroom GEVRAAGD voor dat werk. Let wel zonder pompwerk en regeltechniek. Maar dat heeft de stadsverwarming en een gasketel ook. 2650 aan SWW en 2970 aan CV. Wat neerkomt op 20,2 GJ kWht. Mijn vraag was de 1e winter niet genoeg om de zak zover af te koelen om het te doen invriezen. Dit kwam door regeneratie vanuit pvt. Dit jaar half januari pvt geblokkeerd en alleen op bufferzak gedraaid en zo wel tot een ijsblokje/slush gekomen. Dus genoeg koelvermogen richting zomer. Pvt blijven blokkeren maar door opwarming van de bodem steeg de temp weer. Oplossing is een warmtewisselaar voor het zwembad en via WP zwembad op temp houden. Warmte uit de woning en bodem direct Het zwembad in. Zo genoeg ruimte om vloerkoeling effectief te krijgen. Limietje dus. Niet onoplosbaar. Maar 't kost weer genoeg.

Qua temps. Winter in met 15°C en 1e jaar weer uit met tegen de 10°C. 2e jaar dus winter uit met bufferzak tegen vriespunt.

De combo van de pvt met bufferzak heet de Solarfreezer. Maar er zijn meerderen die dit nu ook verkopen/installeren. Thermogen is de laatste waarvan ik dit weet. Mefa systems had iets soortgelijks, maar volgens mij was Viessmann de eerste met hun ingegraven "ketels". Grote 12m³ vaten van beton in de grond. En pvt voor regeneratie. GEP heeft samen met Solarfreezer nu de warmteput ontwikkeld. Dat is wat ik eigenlijk wilde laten plaatsen, alleen vanwege de kosten toch gekozen voor de bufferzak. Mijn idee voor een airco is dan de Innova H2O, met een buffervat. Maar dat is een geheel ander project op zich.

Het formaat van de zak is bij mij 6x4m en gevuld met net iets meer dan 10 m³. Helaas maar 8 pvt panelen. Ruim voldoende voor de winter. Te weinig om de bufferzak in de zomer mee te koelen tijdens de nachten. Nog 1 vd limieten waar ik het eerder over had. Als WP een NIBE S1255PC-6. Prachtig apparaat. Stil en icm de bronnen erg zuinig. Nog zuiniger te krijgen met brongekoelde wtw.

Dit voor de prijs van een 2e hands Tesla 3. Helaas, maar voor mij elke cent waard

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:25: let wel dat dit niet specifiek op jouw gericht is maar op het gros van de "vaste leden" van dit topic. [..]

dus je kan rustig dimmen tegen mij zeggen maar daarop zeg ik: blijf objectief naar bezoekende leden voor je hun onnodig een enorme financiele strop aan de nek hangt.
Je kunt rustig aangeven dat het efficiency voordeel lang niet zo groot is als de verkopers schetsen en dat het een enorme bak geld extra kost. En dat kan ook best telkens weer, daar het inderdaad met elke (weinig inlezende) vraagsteller weer terug komt.

Je kunt ook rustig zeggen dat jij het er never nooit niet voor over zou hebben. Dat is m.i. al niet meer objectief maar een mening. Voor meningen lijkt me dat er ook ruimte is.

Verschuil je s.v.p. niet (tevergeefs?) achter "objectief" maar let op je toonzetting. Je gaat mij te ver wanneer je je mening beledigend neer zet. Tweakers is 'n platform voor mensen die enige mate van warme gevoelens (tot blinde passie) voelen bij - doorgaans technische - dingen. Daarvanuit wordt hier over W/W WPs gesproken (en elders bijv. over auto's die ik never nooit niet aan zou schaffen) en dat is te respecteren.

Denk even na: wanneer je daadwerkelijk een topic binnen komt vallen om de "vaste leden" 'n beetje af te plassen, dan zou je er weer uit geschopt moeten worden (door de mods). En dat zou jammer zijn, want je brengt hier ook veel. Ik zie jou óók als zo'n "vast lid". Daarom koos ik ervoor eerst maar 'ns het gesprek aan te gaan. Hopelijk met resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:11:
da's idd ook interessant: koeling via de verluchting :) als extra kan dat wel tellen.
Andrehj schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:18:
Reken maar eens uit hoe laag de capaciteit daarvan is.
Dit gaat vooral om het ontvochtigen, @bjp. Want: wat @Andrehj zegt :P.
Ontvochtigen zodat de vloerkoeling en het klimaatplafond niet zo snel tegen hun (dauwpunts) grens aan lopen.
En reken maar eens uit hoe laag het rendement ervan is.
Maar die snap ik niet..

Ik ontvochtig / koel / voorverwarm (t.z.t.) met slechts een klein circulatiepompje. Dat rendement ligt toch ver boven concurrerende technieken (voor ontvochtiging en ook koeling)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:15
Andrehj schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:18:
[...]

Reken maar eens uit hoe laag de capaciteit daarvan is.
En reken maar eens uit hoe laag het rendement ervan is.
En kijk daarna eens naar de kosten.

Een simpele airco scoort op alle drie de bovenstaande punten veel beter. (Op capaciteit wel een factor 10)
Wat je niet moet vergeten is dat met balansventilatie een significante besparing op verwarmingskosten kan worden gehaald (helemaal in een passiefhuis). Ik haalde door balansventilatie 20% reductie en daarnaast ook nog passiefkoelen met de bypass (en zomernacht ventilatie). Met een "simpele" airco koelen is veel kostbaarder qua gebruik. Daarnaast vind ik een airco niet prettig qua comfort. Het enige wat je mist is ontvochtigen.

Ik ben persoonlijk tegen airco's dat is helemaal niet nodig in NL beter kiezen voor uitstekende ventilatie, balansventilatie, zonwering, WP en aanpassen gedrag. Daarmee is het prima te redden. Bij bestaande bouw kan het wel een uitkomst zijn als laatste redmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
flippy schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:58:
[...]

ik ben altijd zeer duidelijk geweest dat elk type zijn plaats heeft en men het juiste systeem voor hun toepassing moet kiezen.

en ja, mensen kunnen zelf de voor en nadelen afwegen, maar dan moet men wel open en eerlijk zijn over de nadelen. en die worden hier gewoon teveel genegeerd of weggewimpeld. een glasharde verdubbeleing van kosten is niet iets wat je onder de mat kan vegen en dat doet men wel.
Ik zie niemand zeggen dat er niet meer kosten aan zitten. Maar er zijn ook meer besparingen door o.a. passief koelen. Met strenge winters (er worden voorspellingen gedaan dat het weer extremer wordt waarbij er ook strengere winters kunnen komen) werkt een w/w warmtepomp ook efficiënter.

Ja de beginkosten zijn inderdaad hoger, maar op het einde is dat zeker niet het dubbele meer van een W/L warmtepomp.

Daarom vind ik ook dat het aan ieder voor zichzelf is om te bepalen of ze het waard vinden. Er zijn ook mensen die een Lamborghini kopen waar andere een oude eend kopen.

Wij hebben bewust voor een W/W warmtepomp gekozen terwijl we wisten dat we de kosten nooit eruit kunnen halen tov een CV ketel (wij hadden nog de keuze voor een CV ketel omdat de bouwvergunning voor 2018 was aangevraagd) of een W/L warmtepomp.

We wilde milieubewust zijn en wilde geen grote lompe unit in de voor of achtertuin hebben. Nu is de warmtepomp mooi in een ruimte in de keuken opgeborgen waar niemand er last van heeft. Je hoort hem zelfs niet als die hard aan het werk is.

Jij draait dingen een beetje om door bijna te roepen dat niemand een W/W warmtepomp moet kopen. Laat mensen dat zelf beslissen. Er zijn mensen die er het geld ervoor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 14:24
jurgen purgen schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 00:05:
Hallo,
Ik heb zelf vanwege het verbod op grondboringen bij mij in de buurt en ook vanwege regelgeving en gebrek aan ruimte mbt het plaatsen van een buitenunit gekozen voor een w/w. Ik heb een bufferzak in de kruipruimte en pvt op het dak. Tot op heden erg tevreden en met eigen sturing kan ik het zomer aangenaam houden, maar omdat mijn w/w passieve koeling heeft en dus niet actief kan kan koelen loop ik tegen limieten aan. Dat gezegd hebbende heb ik het deze zomer op de begane grond en de tussenverdieping tegen de 23 graden kunnen houden met vloerkoeling. Op de 2e verdieping werd het vanwege verkeerd gekozen beglazing toch wel warmer. Daarom toch gekozen voor zonwering op de dakkapel. Daarna een betere temperatuur op de bovenverdieping, maar toch overweeg ik een airco voor de slaapkamer op deze verdieping. Ik heb dus wel degelijk profijt van de vloerkoeling, alleen is het meer het voorkomen van opwarmen dan het koelen van de woning. Zoals @Andrehj en meerdere aangeven, wil je echt koelen dan moet je idd voor meer koelvermogen gaan met een airco. Omdat bij mij de buffer tegen de 18°C is heb ik genoeg warmte om met een efficiëntere temperatuur voor de sww-vraag in de zomer, alleen koelen is dan minder effectief. Dat zal voor een grondboring anders zijn. De investering voor dit systeem was vele malen hoger dan voor een l/w opstelling. Mocht ik meer ruimte hebben dan zou ik nog steeds, als koeling mijn prioriteit was, kiezen voor een w/w opstelling, maar dan wel met de juiste techniek in de woning. Een w/l airco is waar ik nu naar kijk.
De techniek na de warmtepomp moet zorgen voor de keuze. Ik heb geen geldpest. Was dat maar waar. Maar met de juiste techniek in de woning zijn ook stappen te maken. Plafondkoeling en een w/l systeem zijn idd waar ik naar kijk. Maar dat is voor mijn situatie een keuze. Qua efficiëntie is dat voor mij een richting omdat mijn installatie zo gebouwd is. Voor een ander is dat wellicht anders. Ik zal daarom niets aanraden omdat ik vind dat de techniek na de warmtepomp de warmtepomp bepaald en niet de warmtepomp de techniek moet bepalen. Het geheel moet eerst onderzocht zijn voor zo'n keuze. Just my 2 cents.
Ik ben het er volledig eens mee dat het totaalplaatje moet bekeken worden.

W/L koeling is nieuw voor mij. Of bedoel je dan het gebruik van ventiloconvectoren?

[ Voor 40% gewijzigd door MrN86 op 26-09-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-10 20:35
Er zijn ook legio mensen die graag het dubbele betalen om in een BMW te kunnen rijden, ipv een Renault.
Daar heb je de discussie over terugverdientijd toch ook niet?
Probeer je in te leven in het feit dat er veel mensen zijn met net zoveel meningen en keuzes die ze kunnen maken.
flippy schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 08:58:
[...]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:07
Vaevictis_ schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:57:
[...]

Wat je niet moet vergeten is dat met balansventilatie een significante besparing op verwarmingskosten kan worden gehaald (helemaal in een passiefhuis). Ik haalde door balansventilatie 20% reductie en daarnaast ook nog passiefkoelen met de bypass (en zomernacht ventilatie). Met een "simpele" airco koelen is veel kostbaarder qua gebruik. Daarnaast vind ik een airco niet prettig qua comfort. Het enige wat je mist is ontvochtigen.

Ik ben persoonlijk tegen airco's, dat is helemaal niet nodig in NL beter kiezen voor uitstekende ventilatie, balansventilatie, zonwering, WP en aanpassen gedrag. Daarmee is het prima te redden. Bij bestaande bouw kan het wel een uitkomst zijn als laatste redmiddel.
Ik heb alle technische zaken die jij noemt, WtW ventilatie, screendoeken, nieuwbouwhuis met goede isolatie. Toch is het te vaak onaangenaam warm in huis, vooral op de bovenste etages. En de vloerkoeling zorgt voor extra hoge luchtvochtigheid, afgelopen weken was dat echt onaangenaam.
Daarom overweeg ik een kleine airco om de zolder te koelen in de zomermaanden en de lucht in huis te ontvochtigen. Ik zie het meer als een samenwerking, een airco kan wat mij betreft prima passen in de totale oplossing. En het hoeft dan ook niet veel energie te kosten, ik zou het gebruiken om net dat onaangename er af te koelen.
Met zomers waar temperaturen van 35 a 40 graden helaas geen uitzondering meer zijn, wordt een airco wat mij betreft in Nederland steeds minder overbodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
fishman schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 10:33:
Er zijn ook legio mensen die graag het dubbele betalen om in een BMW te kunnen rijden, ipv een Renault.
Daar heb je de discussie over terugverdientijd toch ook niet?
Probeer je in te leven in het feit dat er veel mensen zijn met net zoveel meningen en keuzes die ze kunnen maken.

[...]
Een tabel in TS over voor en nadelen W/W vs L/W zou niet misstaan? Want het is maar net waar je aan hecht iedereen heeft andere prioriteiten en geld hoeft niet de hoogste prio te hebben? _/-\o_

Of een beslisboom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrN86
Desondanks de hevige discussies heb ik al heel wat bijgeleerd. Een W/W warmtepomp heeft zeker zijn voordelen t.o.v. een L/W warmtepomp en het zal inderdaad aan mij zijn om te bepalen of die voordelen zwaar genoeg doorwegen.

Wat betreft het koelvermogen besef ik maar al te goed dat er geen airco effect moet verwachten maar dat is ook niet mijn bedoeling. Ik tracht ernaar om het volledige jaar een aangenaam binnenklimaat met bijhorend comfort te hebben. Zo zal ik bijvoorbeeld kiezen voor een WTW met enthalpiewisselaar om de grote schommelingen van de luchtvochtigheid beter onder controle te houden. Ook daar weer was het een afweging van comfort en kostprijs.

Naar comfort toe zijn we overtuigd van het afgiftesysteem van de vloerverwarming maar ik heb geen idee of dit voldoende koelvermogen zal hebben zodat de woning niet te veel opwarmt. Vandaar misschien op de slaapkamers een combinatie van VVW en ventiloconvectoren om zo het koelvermogen verder op te krikken.

Is het met de W/W systemen van vandaag ook al mogelijk om actief bij te koelen? Op die manier zou het koelvermogen van de ventiloconvectoren nog verder gemaximaliseerd kunnen worden. Daarenboven halen de ventiloconvectoren ook de vochtigheid uit de lucht dmv de condensafvoer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
roltor schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:03:
[...]

Ik heb alle technische zaken die jij noemt, WtW ventilatie, screendoeken, nieuwbouwhuis met goede isolatie. Toch is het te vaak onaangenaam warm in huis, vooral op de bovenste etages. En de vloerkoeling zorgt voor extra hoge luchtvochtigheid, afgelopen weken was dat echt onaangenaam.
Daarom overweeg ik een kleine airco om de zolder te koelen in de zomermaanden en de lucht in huis te ontvochtigen. Ik zie het meer als een samenwerking, een airco kan wat mij betreft prima passen in de totale oplossing. En het hoeft dan ook niet veel energie te kosten, ik zou het gebruiken om net dat onaangename er af te koelen.
Met zomers waar temperaturen van 35 a 40 graden helaas geen uitzondering meer zijn, wordt een airco wat mij betreft in Nederland steeds minder overbodig..
Prima als je het hiervoor inzet als je alles al hebt gedaan. Ik doel meer op mensen die matige isolatie hebben en geen zonwering en dan direct vragen om een airco. Dat is niet de juiste volgorde m.i. kan ook goed zijn dat het ze niets interesseert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MrN86 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:04:
Wat betreft het koelvermogen besef ik maar al te goed dat er geen airco effect moet verwachten maar dat is ook niet mijn bedoeling. Ik tracht ernaar om het volledige jaar een aangenaam binnenklimaat met bijhorend comfort te hebben. Zo zal ik bijvoorbeeld kiezen voor een WTW met enthalpiewisselaar om de grote schommelingen van de luchtvochtigheid beter onder controle te houden. Ook daar weer was het een afweging van comfort en kostprijs.
Mijn installateur zei: als je op hete zomerdag ramen en deuren tijdig sluit, is het een prima systeem. Als je die de hele dag open gooit, het dan 's avonds als je weer naar binnen gaat te warm daar vindt, en het dan binnen een uurtje opgelost wilt hebben: vergeet het maar, niet voor jou.
Is het met de W/W systemen van vandaag ook al mogelijk om actief bij te koelen? Op die manier zou het koelvermogen van de ventiloconvectoren nog verder gemaximaliseerd kunnen worden. Daarenboven halen de ventiloconvectoren ook de vochtigheid uit de lucht dmv de condensafvoer
Ja hoor, o.a. de EcoForest die ik heb staan kan ook geleverd worden met actieve koeling. En als je dan toch een 'airco' overweegt, is dat de energie vriendelijkste versie, omdat je - op die warme dagen - nog altijd de koude van je bron ervoor gebruikt i.p.v. de warme buitenlucht.

Maar: ik zou de passieve er niet voor op willen geven en dan wordt je systeem wel ingewikkeld. Je hebt dan een passieve koelunit los van de WP nodig - die op zich prima leverbaar zijn, want veel WPs bouwen 'm niet eens in - en los leidingwerk naar beide groepen koeling toe: koele leidingen vanaf de passieve unit voor je VVW en echt koude (dampdicht geïsoleerd) naar je condenserende koeling toe.

Op dit punt: ik vind het ergens wel jammer dat kleine airco's (< 2kW) met water als koelbron nauwelijks te krijgen / bizar duur zijn. Het is toch vrijwel dezelfde koudecyclus als een L/L? Alleen bronzijdig een pompje i.p.v. een ventilator. Maar dan heet het een W/W WP en moet 't zwaar extra kosten, lijkt het..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
@MrN86

Ik heb zelf de Innova H2O in gedachten, met wat kunst en vliegwerk wil ik hier een buffervat voor gebruiken. Warmte die gewonnen is gebruiken om SWW voor te verwarmen. En dat is dan omdat ik alleen zo voorkom dat het vat te warm wordt. Had ik een bodembron dan zou ik die ervoor kunnen gebruiken om de warmte in te dumpen. Maar vanwege mijn huidige opstelling moet ik er dus wat anders voor verzinnen.

Unit te vinden op :

https://www.innovaenergie...ducts/heat-pumps/2.0-h2o/

Volgens mij meer dan de 2 kw hierboven genoemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-10 18:54
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:52:
[...]

Ik praat ook nooit over teurgverdienen maar minder uitgeven. Je huis verwarmen/koelen kost X hoeveelheid energie over een periode van 10 a 20 jaar, hoeveel die energie je heeft gekost over die periode is de daadwerkelijke kostprijs van een systeem. Daar zit geen terugverdienmodel in. Het gaat er gewoon om hoe je zoveel mogelijk kWh opwekt voor zo min mogelijk geld. Eventuele consessies op dat bedrag moeten bijzonder goed worden afgewogen, helemaal met de huidge prijsstsllingen van installateurs. 35k voor een simpele W/W opstelling is inmiddels al een goede deal bijna als ik de offertes bekijk van de laatste 18 maanden, dat is gewoon meer dan het dubbele wat een L/W of L/L je kost vandaag de dag en zelfs die bedragen zijn al op het criminele af. Dan is het ook niet vreemd dat een boel mensen gewoon afhaken omdat de bedragen gewoon niet uitkomen en die gasketel nog een paar jaar langer mag blijven hangen.
Daar gaat het jou (uitsluitend) om, maar daarmee is niet gezegd dat dat ook voor anderen geldt. En dat hoeft niet te betekenen dat die anderen meteen de "geldpest" hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
[...]

Met een airco help je helaas wel veel mee aan de opwarming van de aarde waardoor het nog warmer wordt. Wel apart dat het bij jou minder aangenaam is terwijl ik hier minder van die punten heb dan jij.

Hier wordt dat heel goed uitgelegd: https://www.nu.nl/301631/...it-koelte-onze-aarde.html

Ik heb hier nog geen zonwering (alleen aan de binnenkant heb ik zonwering), ik heb een MV ipv een WtW. Een vrijstaand huis met veel glas op de zuid-zijde. Toch is het bij mij nog niet echt onaangenaam geweest binnen. De temperatuur is door gebrek aan screens opgelopen tot maximaal 25 graden (de volgende ochtend was het alweer afgekoeld naar 20 graden). Toch woon ik in het zuid-oosten waar het gemiddeld warmer is dan in de rest van het land.

Ik moet wel bekennen dat we op zolder behoorlijk kleine ramen hebben waardoor de zolder niet zo snel opwarmt, sterker nog de zolder heeft met een hittegolf de vloerkoeling vaak nog uit staan omdat het daar rond de 20 graden blijft.

Kun je niet uitzoeken waarom het bij jou binnen onaangenaam wordt? Overigens wordt het niet vochtiger in huis door de koeling, het vocht slaat alleen sneller neer als het kouder is omdat koude lucht minder vocht kan vasthouden. Maar de WtW zou ook wat vocht kunnen wegnemen, als het goed is heeft die ook een water afvoer om vocht af te kunnen voeren.

Misschien hoef je alleen maar wat dingen beter in te stellen om het aangenaam te krijgen.

Wij gaan het volgend jaar waarschijnlijk kijken voor zonwering. Helaas heb je daar zoveel soorten in dat we nog wel even bezig zijn om te kijken wat we willen. Ik denk dat we op de 1e en 2e verdieping rolluiken doen, op de begane grond weten we het nog niet.
Gwaihir schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:29:
[...]
Op dit punt: ik vind het ergens wel jammer dat kleine airco's (< 2kW) met water als koelbron nauwelijks te krijgen / bizar duur zijn. Het is toch vrijwel dezelfde koudecyclus als een L/L? Alleen bronzijdig een pompje i.p.v. een ventilator. Maar dan heet het een W/W WP en moet 't zwaar extra kosten, lijkt het..
Is dat niet omdat er allerlei truukjes en veiligheidsdingen ingebouwd moeten worden omdat water kan bevriezen?

[ Voor 10% gewijzigd door DutchKel op 26-09-2023 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
jurgen purgen schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:24:
[...]

Het systeem slaat idd warmte uit de zomer op omdat je de woning koelt. In het najaar wordt op zonnige dagen via de pvt nog extra warmte gebufferd. Gedurende de winter wordt op dagen dat het mogelijk is, energie voor arbeid gewonnen van de pvt. Dit om de bufferzak te ontzien.

Mijn woning is niet erg groot in vergelijking met woningen die ik in dit topic voorbij heb zien komen, een opp van 132m², maar wel super geïsoleerd. Gebouwd in 2017, 3 woonlagen, elke laag vloerverwarming/koeling. Gebouwd volgens bouwbesluit met EPC van 0.7. Gehaald voor PV😇. Nooit gas gehad dus maar een minimaal verbruik van 20 GJ stadsverwarming per jaar inclusief SWW. Vorig jaar heeft de wp 5623,5 kWht aan energie GELEVERD en 1053 kWh aan stroom GEVRAAGD voor dat werk. Let wel zonder pompwerk en regeltechniek. Maar dat heeft de stadsverwarming en een gasketel ook. 2650 aan SWW en 2970 aan CV. Wat neerkomt op 20,2 GJ kWht. Mijn vraag was de 1e winter niet genoeg om de zak zover af te koelen om het te doen invriezen. Dit kwam door regeneratie vanuit pvt. Dit jaar half januari pvt geblokkeerd en alleen op bufferzak gedraaid en zo wel tot een ijsblokje/slush gekomen. Dus genoeg koelvermogen richting zomer. Pvt blijven blokkeren maar door opwarming van de bodem steeg de temp weer. Oplossing is een warmtewisselaar voor het zwembad en via WP zwembad op temp houden. Warmte uit de woning en bodem direct Het zwembad in. Zo genoeg ruimte om vloerkoeling effectief te krijgen. Limietje dus. Niet onoplosbaar. Maar 't kost weer genoeg.

Qua temps. Winter in met 15°C en 1e jaar weer uit met tegen de 10°C. 2e jaar dus winter uit met bufferzak tegen vriespunt.

De combo van de pvt met bufferzak heet de Solarfreezer. Maar er zijn meerderen die dit nu ook verkopen/installeren. Thermogen is de laatste waarvan ik dit weet. Mefa systems had iets soortgelijks, maar volgens mij was Viessmann de eerste met hun ingegraven "ketels". Grote 12m³ vaten van beton in de grond. En pvt voor regeneratie. GEP heeft samen met Solarfreezer nu de warmteput ontwikkeld. Dat is wat ik eigenlijk wilde laten plaatsen, alleen vanwege de kosten toch gekozen voor de bufferzak. Mijn idee voor een airco is dan de Innova H2O, met een buffervat. Maar dat is een geheel ander project op zich.

Het formaat van de zak is bij mij 6x4m en gevuld met net iets meer dan 10 m³. Helaas maar 8 pvt panelen. Ruim voldoende voor de winter. Te weinig om de bufferzak in de zomer mee te koelen tijdens de nachten. Nog 1 vd limieten waar ik het eerder over had. Als WP een NIBE S1255PC-6. Prachtig apparaat. Stil en icm de bronnen erg zuinig. Nog zuiniger te krijgen met brongekoelde wtw.

Dit voor de prijs van een 2e hands Tesla 3. Helaas, maar voor mij elke cent waard
WoW.. dat is een stoere setup.
Ik ga er in het weekend eens aan rekenen.
Ik kan zo voor de vuist weg niet helemaal begrijpen dat dit kan. Maar goed… sommetjes maken.
Afgelopen jaar heb ik met mijn 3kW warmtepomp 2450kWh verstookt en 1500m3 gas bespaard van voor ik dat ding had, de cop heb ik bepaald op iets meer dan 3. Ik zal dus 7500kWht a 8000kWht hebben gegenereerd.

Ik heb in 2008 al een tank van 2m3 aangelegd in een put in de tuin. De bedoeling was voor verwarming in combinatie met 144 vacuüm buizen maar dat bleek toch niet te gaan. Te weinig productie in de winter. Zelf als extra verwarming van het brijncircuit van mijn grond-warmtepomp zet het geen zoden aan de dijk.
Dus….
Ik ben verbaasd dat het bij jou wel rendeert.
Je zak is met 10m3 dus 5x zo groot en je verbruikt 1.5x zo laag. Maar toch snap ik het niet. Ik had het idee dat ik met mijn vat maximaal een dag of zo toe kon. Ik ga er aan rekenen.
Stoer wel dus!

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
DutchKel schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:27:
[...]

Met een airco help je helaas wel veel mee aan de opwarming van de aarde waardoor het nog warmer wordt. Wel apart dat het bij jou minder aangenaam is terwijl ik hier minder van die punten heb dan jij.

Hier wordt dat heel goed uitgelegd: https://www.nu.nl/301631/...it-koelte-onze-aarde.html

Ik heb hier nog geen zonwering (alleen aan de binnenkant heb ik zonwering), ik heb een MV ipv een WtW. Een vrijstaand huis met veel glas op de zuid-zijde. Toch is het bij mij nog niet echt onaangenaam geweest binnen. De temperatuur is door gebrek aan screens opgelopen tot maximaal 25 graden (de volgende ochtend was het alweer afgekoeld naar 20 graden). Toch woon ik in het zuid-oosten waar het gemiddeld warmer is dan in de rest van het land.

Ik moet wel bekennen dat we op zolder behoorlijk kleine ramen hebben waardoor de zolder niet zo snel opwarmt, sterker nog de zolder heeft met een hittegolf de vloerkoeling vaak nog uit staan omdat het daar rond de 20 graden blijft.

Kun je niet uitzoeken waarom het bij jou binnen onaangenaam wordt? Overigens wordt het niet vochtiger in huis door de koeling, het vocht slaat alleen sneller neer als het kouder is omdat koude lucht minder vocht kan vasthouden. Maar de WtW zou ook wat vocht kunnen wegnemen, als het goed is heeft die ook een water afvoer om vocht af te kunnen voeren.

Misschien hoef je alleen maar wat dingen beter in te stellen om het aangenaam te krijgen.

Wij gaan het volgend jaar waarschijnlijk kijken voor zonwering. Helaas heb je daar zoveel soorten in dat we nog wel even bezig zijn om te kijken wat we willen. Ik denk dat we op de 1e en 2e verdieping rolluiken doen, op de begane grond weten we het nog niet.

[...]

Is dat niet omdat er allerlei truukjes en veiligheidsdingen ingebouwd moeten worden omdat water kan bevriezen?
Bedankt voor het meedenken.
Ik heb de instellingen redelijk geoptimaliseerd al zeg ik zelf, de vloerkoeling draait overuren, maar dit helpt vooral op de begane grond. Daar is het echt fris.
Boven en op zolder komt er blijkbaar meer warmte binnen door het zonlicht, dan dat er weggekoeld kan worden.

Heb jij een nieuwbouwwoning? In een nacht van 25 naar 20 graden ga ik niet redden. Misschien met ramen open, maar zodra je die weer dicht doet, warmt de lucht weer op. En ik houd de ramen liever dicht, met 2 kleine kinderen die 's nachts regelmatig wakker worden, houd ik de rest van de buurt liever niet wakker.

Ik woon in een rijtjeshuis, op zolder ligt de vloerverwarming 30 cm uit elkaar, terwijl dat op de begane grond en de slaapkamers 15 cm is, dus ik moest daar wat koelvermogen.
Door grote ramen en een dakkapel kan ik ook niet alle warmte buiten houden (ramen zijn echt slecht voor de isolatie, vergeleken met muren).
Mijn huis was een projectwoning, en ze waren al begonnen met bouwen toen ik het kocht, dus ik kon niks kiezen of aanpassen. Ik ben wel benieuwd hoeveel het had gescheeld als ik betere vloerverwarming had op zolder en triple glas ipv hr++.

De wtw heeft inderdaad een afvoer. Het 'probleem' is denk ik dat de wtw en de vloerkoeling buitenlucht afkoelen, maar er net zo veel vocht in blijft zitten. Dus de relatieve luchtvochtigheid stijgt. Afgelopen weken was die boven de 80%, dan hoeft het niet warm te zijn in huis om het onaangenaam te maken.

Ik denk dat het een algemeen probleem is, nieuwbouwwoningen worden onvoldoende ontworpen met een koel binnenklimaat in de zomer in gedachten.
Mijn huis is super in de winter, ik doe de verwarming pas aan als het gaat vriezen.
Maar in de zomer is het gewoon warmer dan ik zou willen. Vooral op de slaapkamers en op zolder. Door de goede isolatie blijft alle warmte hangen, en we houden hier van grote ramen, waardoor de zon genadeloos naar binnen schijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05:42

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

[...]

@roltor
Als het met name op de bovenste verdiepingen te warm is (warmer dan beneden), dan komen er twee mogelijke oorzaken in me op.

1. Je luchtdichtheid is (met name boven) niet in orde. Daardoor kan er warmte van beneden naar boven. Als je huis luchtdicht is (wat wel gewenst is als je balansventilatie gebruikt), dan kan die warmte niet naar boven. Dat kan namelijk alleen als de lucht die al boven is, daar weg kan. Naar buiten dus.

2. Je isolatie is op die bovenste verdieping onvoldoende, waardoor het warme weer (lees: de zon) je huis door het dak verwarmt.
Door de ramen lijkt het niet te komen, als je screens gebruikt, mits je ze ook (op tijd) dicht doet.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• jurgen purgen
  • Nu online
Stefannn schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 21:06:
[...]

WoW.. dat is een stoere setup.
Ik ga er in het weekend eens aan rekenen.
Ik kan zo voor de vuist weg niet helemaal begrijpen dat dit kan. Maar goed… sommetjes maken.
Afgelopen jaar heb ik met mijn 3kW warmtepomp 2450kWh verstookt en 1500m3 gas bespaard van voor ik dat ding had, de cop heb ik bepaald op iets meer dan 3. Ik zal dus 7500kWht a 8000kWht hebben gegenereerd.

Ik heb in 2008 al een tank van 2m3 aangelegd in een put in de tuin. De bedoeling was voor verwarming in combinatie met 144 vacuüm buizen maar dat bleek toch niet te gaan. Te weinig productie in de winter. Zelf als extra verwarming van het brijncircuit van mijn grond-warmtepomp zet het geen zoden aan de dijk.
Dus….
Ik ben verbaasd dat het bij jou wel rendeert.
Je zak is met 10m3 dus 5x zo groot en je verbruikt 1.5x zo laag. Maar toch snap ik het niet. Ik had het idee dat ik met mijn vat maximaal een dag of zo toe kon. Ik ga er aan rekenen.
Stoer wel dus!
@Stefannn

First off all, niet door mij bedacht...

Mijn verbruik, klein gezin 2 ouders en 6-jarige dochter, valt reuze mee. Daarnaast goede isolatie. Snel opgewarmde woning en die houdt dat vast, dus het zit m meer in weinig verliezen.
Monitor het systeem elke week middels kWh-meters en data vd WP zelf. Pompwerk niet meegerekend, alleen werk vd warmtepomp. Buffer is om te koelen al snel te warm maar voor sww-productie altijd boven de 15°C. Hogere brontemp helpt mij dus. K weet niet wat de brontemp van een grondboring is.

Om warmte te dumpen moet ik zelfs in de zomer het zwembad vullen met warm water, om zo de buffer te koelen zodat ik de woning kan koelen. Vandaar ook hoge SWW verbruik.

Wat jij nu WoW vindt, vind ik soms een limiet. Zo elk onze eigen ervaringen met een w/w denk ik dan.

Belangrijk punt is de pvt in deze. En de sturende regeling natuurlijk. Daarmee regenereer ik of gebruik het direct van het dak.
Voor verwarmen is het perfect, voor koeling een stuk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Hippe Lip schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 23:15:
[...]

Als het met name op de bovenste verdiepingen te warm is (warmer dan beneden), dan komen er twee mogelijke oorzaken in me op.

1. Je luchtdichtheid is (met name boven) niet in orde. Daardoor kan er warmte van beneden naar boven. Als je huis luchtdicht is (wat wel gewenst is als je balansventilatie gebruikt), dan kan die warmte niet naar boven. Dat kan namelijk alleen als de lucht die al boven is, daar weg kan. Naar buiten dus.

2. Je isolatie is op die bovenste verdieping onvoldoende, waardoor het warme weer (lees: de zon) je huis door het dak verwarmt.
Door de ramen lijkt het niet te komen, als je screens gebruikt, mits je ze ook (op tijd) dicht doet.
Ik zou je adviseren om een blowerdoortest met IR opname te laten doen. Hiermee kun je luchtlekken opsporen en aanpakken. Wellicht kan je nog wat extra isoleren en zonwering toepassen.

Dakramen hebben ook een ventilatie roosten dus die kan je wel open zetten voor zomernacht ventilatie.

Als je een platdak hebt kun je een wit dak overwegen dat scheelt zo'n 3-4 graden in de zomer. Of anders een groen dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
[...]

M.i. komt het door een 3e oorzaak:
3. Er schijnt zo veel zon naar binnen dat er meer warmte het huis binnenkomt dan er weggekoeld wordt.
Ik heb grote ramen, o.a. op zolder een dakkapel van 3 meter breed. Mijn huis ligt Oost-West dus de hele dag zon naar binnen.
De ramen hebben een isolatie waarde van u 1,1 (dus R van 0,9!!), dat is echt heel weinig. Het dak heeft een R waarde van 6 (conform Bouwbesluit van destijds). Zelfs met screens ga je dan voor de ramen nooit de isolatie waarde halen van het dak lijkt me?

• Stefannn
jurgen purgen schreef op woensdag 27 september 2023 @ 00:46:
[...]

@Stefannn

First off all, niet door mij bedacht...

Mijn verbruik, klein gezin 2 ouders en 6-jarige dochter, valt reuze mee. Daarnaast goede isolatie. Snel opgewarmde woning en die houdt dat vast, dus het zit m meer in weinig verliezen.
Monitor het systeem elke week middels kWh-meters en data vd WP zelf. Pompwerk niet meegerekend, alleen werk vd warmtepomp. Buffer is om te koelen al snel te warm maar voor sww-productie altijd boven de 15°C. Hogere brontemp helpt mij dus. K weet niet wat de brontemp van een grondboring is.

Om warmte te dumpen moet ik zelfs in de zomer het zwembad vullen met warm water, om zo de buffer te koelen zodat ik de woning kan koelen. Vandaar ook hoge SWW verbruik.

Wat jij nu WoW vindt, vind ik soms een limiet. Zo elk onze eigen ervaringen met een w/w denk ik dan.

Belangrijk punt is de pvt in deze. En de sturende regeling natuurlijk. Daarmee regenereer ik of gebruik het direct van het dak.
Voor verwarmen is het perfect, voor koeling een stuk minder.
Wat bedoel je met “vind ik soms een limiet”?
Bedoel je “ik ben blij dat het werkt maar je moet wel een behoorlijke tweaker zijn om dit goed te krijgen”?
Dat zou me namelijk helemaal niks verbazen. Dat was ook de strekking van mijn “wow”. Defacto heb je aan de praat gekregen wat ik geprobeerd heb maar wat me uiteindelijk niet gelukt is.
(En ik heb het leidingwerk 3x compleet overhoop gehaald, yep… fikse klussen).
Daarbij geholpen door 5x grotere buffer en 1.5x lager gebruik.
Klopt zeer zeker dat je daar goed voor moet isoleren en dat heb ik ook redelijk voor elkaar, maar ik heb wel ene grote vrijstaande woning dus “dat heeft zijn grenzen”. Eerlijk gezegd is mijn energie gebruik al de helft van wat voor een woning van mijn formaat gebruikelijk is.

Maar goed… extrapolerend zou dat betekenen dat ik met een buffer van 15m3 het ook voor elkaar zou moeten hebben. Ik heb 144vacuumbuizen, 6 van die “panelen” van 2x2 meter. Dat zou vergelijkbaar moeten zijn met jouw setup.
Maar… ik heb het dus geprobeerd maar mijn conclusie was:
- vat te weinig geïsoleerd, koelt 10 a 15% per dag af. Ik heb isolatie verhoogd tot 40cm pur.
- capaciteit veel te weinig. Ik “stook” het vat in ongeveer 1 dag leeg.
- vacuumbuizen te weinig opbrengst in de winter om dat te compenseren.

Overigens gebruik ik het allemaal wel. Ik verwarm er de jacuzzi mee en dat gaat 7 a 8 maanden per jaar prima. En de vacuumbuizen bedienen een 150l zonneboiler en dat gaat ook voor een groot deel van het jaar goed.

Maar goed… ik ga van het weekend eens rekenen of ik energetisch kan begrijpen hoe het bij jou in elkaar zit.
Fun!

• Vaevictis_
roltor schreef op woensdag 27 september 2023 @ 06:54:
[...]

3. Er schijnt zo veel zon naar binnen dat er meer warmte het huis binnenkomt dan er weggekoeld wordt.
Ik heb grote ramen, o.a. op zolder een dakkapel van 3 meter breed. Mijn huis ligt Oost-West dus de hele dag zon naar binnen.
De ramen hebben een isolatie waarde van u 1,1 (dus R van 0,9!!), dat is echt heel weinig. Het dak heeft een R waarde van 6 (conform Bouwbesluit van destijds). Zelfs met screens ga je dan voor de ramen nooit de isolatie waarde halen van het dak lijkt me?
Ug waarde 1,1 is HR++ dat is niet heel slecht maar kan beter. Als het Velux ramen zijn kun je het glas laten vervangen voor tripleglas of het hele dakraam voor passiefhuis gecertificeerd dakraam.

• roltor
Vaevictis_ schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:26:
[...]

Ug waarde 1,1 is HR++ dat is niet heel slecht maar kan beter. Als het Velux ramen zijn kun je het glas laten vervangen voor tripleglas of het hele dakraam voor passiefhuis gecertificeerd dakraam.
Ik heb het niet over het dakraam, maar over de normale ramen. In de dakkapel 3 meter breed en meer dan 1 meter hoog en op de slaapkamers ook 2 meter breed en 1,5 meter hoog voor slaapkamer 1, 2 keer 1 meter breed bij 1,5 meter hoog voor slaapkamer 2 en 1 meter breed bij 1,5 meter hoog voor slaapkamer 3.
Helaas was het niet mogelijk om dit te upgraden tijdens de bouw, en als ik het nu wil doen, moet ik waarschijnlijk alle kozijnen ook vervangen, daar heb ik het budget niet voor.

Ik ben met je eens dat U waarde 1,1 niet slecht is. Maar als je dat vergelijkt met de isolatiewaarde van de muren en het dak, lijkt het me waarschijnlijk dat het glas de zwakke plek is waar veel warmte binnenkomt.

• Vaevictis_
roltor schreef op woensdag 27 september 2023 @ 08:41:
[...]

Ik heb het niet over het dakraam, maar over de normale ramen. In de dakkapel 3 meter breed en meer dan 1 meter hoog en op de slaapkamers ook 2 meter breed en 1,5 meter hoog voor slaapkamer 1, 2 keer 1 meter breed bij 1,5 meter hoog voor slaapkamer 2 en 1 meter breed bij 1,5 meter hoog voor slaapkamer 3.
Helaas was het niet mogelijk om dit te upgraden tijdens de bouw, en als ik het nu wil doen, moet ik waarschijnlijk alle kozijnen ook vervangen, daar heb ik het budget niet voor.

Ik ben met je eens dat U waarde 1,1 niet slecht is. Maar als je dat vergelijkt met de isolatiewaarde van de muren en het dak, lijkt het me waarschijnlijk dat het glas de zwakke plek is waar veel warmte binnenkomt.
Ramen en gevels vergelijken kun je niet zo doen, raam/kozijn is altijd de zwakste schakel. Je kunt wel vacuum glas overwegen dat past in bestaande kozijnen is isoleert beter dan triple glas.

Ik zou toch eerst BDT en IR opname laten maken.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:57
[...]

Je vergeet dat de warmte via de schil van de woning (door de isolatie heen dus) naar binnen komt. En op de bovenste verdieping heb je (door de aanwezigheid van het dak, wat door de zonnestraling ook nog eens extra heet wordt) nou eenmaal verreweg het grootste uitwisseloppervlak met buiten.
Daardoor zal de bovenste verdieping altijd harder opwarmen dan de rest, hoe goed je ook isoleert.

Onze woning is superluchtdicht gebouwd, en voorzien van WTW en zonwering (ook op de dakramen), maar ook hier wordt het op de 2e verdieping zonder extra koeling zeker 3 graden warmer dan in de rest van het huis.
De oorzaak daarvan is drieledig:
  • Door het grootste buitenoppervlak warmt het daar het meest op.
  • Eventuele zonnewarmte die toch nog ergens naar binnen komt stijgt via de hal op naar boven.
  • De 2e verdieping heeft geen bovenliggende verdieping en daardoor werkt de koeling via de VVW er nauwelijks.
Gelukkig hebben we dit bij de bouw al voorzien en op de 2e verdieping airco aangelegd. Daardoor hebben we nu overal in huis het jaar rond een zeer prettig leefklimaat ( ten koste van slechts een paar kWh aan PV-opbrengst).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Op zolder een dakkapel zonder zonwering aan de zonkant vind ik echt idioot. Wie levert zoiets? Was de dakkapelleverancier een broertje van de airco-dealer? :?

En je post geeft ook mooi aan dat drievoudig glas (wat helaas nog vaak wordt ontraden, vooral door kozijnenleveranciers die geen zin hebben om met die zware ramen te sjouwen) zeer veel zin heeft.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:26
[...]
Het dak heeft een R waarde van 6 (conform Bouwbesluit van destijds). Zelfs met screens ga je dan voor de ramen nooit de isolatie waarde halen van het dak lijkt me?
Screens schelen echt enorm. Vergeet niet dat je via de ramen ook nog te maken hebt met rechtstreekse stralingswarmte. Screens houden die voor 70 tot 90 % tegen. En bij screens is een donkere kleur juist beter dan een lichte.

De koelcapaciteit (passief) is hier ruim voldoende sinds we screens hebben (1e verdieping met ramen op het zuiden, 2e met een dakkapel op het westen, wel ook de hele 2e verdieping van vloerverwarming voorzien, juist om voldoende capaciteit te hebben om te koelen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roltor
Andrehj schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:31:
[...]

Op zolder een dakkapel zonder zonwering aan de zonkant vind ik echt idioot. Wie levert zoiets? Was de dakkapelleverancier een broertje van de airco-dealer? :?

En je post geeft ook mooi aan dat drievoudig glas (wat helaas nog vaak wordt ontraden, vooral door kozijnenleveranciers die geen zin hebben om met die zware ramen te sjouwen) zeer veel zin heeft.
Turrican schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:43:
[...]

Screens schelen echt enorm. Vergeet niet dat je via de ramen ook nog te maken met rechtstreekse stralingswarmte. Screens houden die voor 70 tot 90 % tegen. En bij screens is een donkere kleur juist beter dan een lichte.

De koelcapaciteit (passief) is hier ruim voldoende sinds we screens hebben (1e verdieping met ramen op het zuiden, 2e met een dakkapel op het westen, wel ook de hele 2e verdieping van vloerverwarming voorzien, juist om voldoende capaciteit te hebben om te koelen).
Mijn dakkapel heeft een antraciet kleurige screen, was een dure optie van 1100 euro, maar meer dan waard. Leverancier was overigens Ruiter, een van de grootste van Nederland volgens mij. Er zijn wel buren met dakkapel zonder screens :)
Ondanks het screen voel je de warmte als de zon er vol op staat 's ochtends. Als ik het screen vergeet omlaag te doen, is het echt loeiheet op die kamer.

• jurgen purgen
  • Nu online
[
b]Stefannn schreef op woensdag 27 september 2023 @ 07:12:[/b]
[...]

Wat bedoel je met “vind ik soms een limiet”?
Bedoel je “ik ben blij dat het werkt maar je moet wel een behoorlijke tweaker zijn om dit goed te krijgen”?
Het is een beetje dubbel. Ik heb met een gelukje de besturing over de regeling "gevonden" >:) . Maar die zit er dus niet bij als je het systeem koopt. Ik kan mijn wil dus aan het systeem opleggen. Zo is er bv in de regeling geen optie op het cv medium direct met de pvt-temp te koelen in de zomer nachten. Dat kan ik met de middels de app nu wel.

Je kan het werk middels een grafic in de cloud volgen, maar tot op heden na meerdere malen vragen niet de mogelijkheid gehad of gevonden om het thuis te loggen. Ben zelfs bereid om de hardware zelf aan te schaffen maar geen antwoord. Bij mij is er zelfs wat fout in de module maar ook daarop geen antwoord. Zal er maar weer een telefoontje aan wagen , maar het resultaat zal niet verschillen van de vorige keren denk ik.
Dat zou me namelijk helemaal niks verbazen. Dat was ook de strekking van mijn “wow”. Defacto heb je aan de praat gekregen wat ik geprobeerd heb maar wat me uiteindelijk niet gelukt is.
(En ik heb het leidingwerk 3x compleet overhoop gehaald, yep… fikse klussen).
Daarbij geholpen door 5x grotere buffer en 1.5x lager gebruik.
Ik heb eerder een link gestuurd van de Innova H2O. Mijn oorspronkelijke idee was om regenwater op te slaan en dat water te gebruiken als bron voor deze machines. En je weet hoe Google werkt, plots kreeg ik reclame met Solarfreezer in een YT-filmpje. Ik heb het plan vd Innova nooit laten gaan. Ik wilde eerst de ervaringen opdoen met SF. Nu ik dit systeem onder de knie heb gaan we verder bouwen (knutselen).

hier een linkje hoe het ook kan gaan

https://community.eigenhu...ngen-met-solarfreezer-540
Klopt zeer zeker dat je daar goed voor moet isoleren en dat heb ik ook redelijk voor elkaar, maar ik heb wel ene grote vrijstaande woning dus “dat heeft zijn grenzen”. Eerlijk gezegd is mijn energie gebruik al de helft van wat voor een woning van mijn formaat gebruikelijk is.
Mijn uitgangspunt voor mijn verduurzamingsproject was om eerst de energie om me heen te gebruiken voordat ik het inkoop bij partijen waar ik liever geen geld heen stuur. Puur principieel. En dat kost meestal geld. ;w

De woning houdt vanwege het verwarmen van het beton (vloerverwarming) en niet de lucht de warmte erg lang vast, waardoor ventilatie minder verlies verzorgt. Beton koelt niet zo snel af als je de ventilatieluikjes overdag met de zon op de woning openzet.

De warmte die ik uit de woning trek via vloerkoeling in de zomer heeft de bufferzak en de bodem eronder aardig verwarmt. Die warmte trekt wel enigszins weg door intredende kou, maar ik zie het als het vertragen van afkoelen als ik via de pvt mijn zonnepanelen wat afkoel en die warmte dus buffer. Alleen een buffer werkt niet m.i.. Je mist de regeneratie uit pvt. Daarom ook mijn SCOP.
Maar goed… extrapolerend zou dat betekenen dat ik met een buffer van 15m3 het ook voor elkaar zou moeten hebben. Ik heb 144vacuumbuizen, 6 van die “panelen” van 2x2 meter. Dat zou vergelijkbaar moeten zijn met jouw setup.
Maar… ik heb het dus geprobeerd maar mijn conclusie was:
- vat te weinig geïsoleerd, koelt 10 a 15% per dag af. Ik heb isolatie verhoogd tot 40cm pur.
- capaciteit veel te weinig. Ik “stook” het vat in ongeveer 1 dag leeg.
- vacuumbuizen te weinig opbrengst in de winter om dat te compenseren.
Het moet idd een serieus waterlichaam zijn om dit voor elkaar te krijgen. De buffer kan tot 12m3 gevuld worden en ik denk ook dat ik het deze winter wat zal aanvullen. Met de watermeter kan ik het nu beter monitoren wat ik erin pomp. Het is dat de systemen nog zo duur zijn om aan te schaffen/plaatsen. Maar als je de materialen zelf weet te bemachtigen en weet te plaatsen, dan vermijd je het duurste (NL's uurloon).
https://rr-systems.nl/
Overigens gebruik ik het allemaal wel. Ik verwarm er de jacuzzi mee en dat gaat 7 a 8 maanden per jaar prima. En de vacuumbuizen bedienen een 150l zonneboiler en dat gaat ook voor een groot deel van het jaar goed.

Maar goed… ik ga van het weekend eens rekenen of ik energetisch kan begrijpen hoe het bij jou in elkaar zit.
Fun!
NIBE heeft zelf ook pvt koppelingen en zelfs eigen panelen. Dus als je het opnieuw wilt proberen: https://professional.nibe...ormation/search-documents
Helaas alleen de Duitse flyer te vinden. Sinds vorige week is de site aangepast. Voorheen was het https://partner.nibe.eu/For-partners/. Daar kon je alles vinden wat je zocht. Tis nu wat meer dichtgetimmerd. Je mag het natuurlijk niet zelf doen. :(

• Stefannn
jurgen purgen schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:01:
[
[...]

Het is een beetje dubbel. Ik heb met een gelukje de besturing over de regeling "gevonden" >:) . Maar die zit er dus niet bij als je het systeem koopt. Ik kan mijn wil dus aan het systeem opleggen. Zo is er bv in de regeling geen optie op het cv medium direct met de pvt-temp te koelen in de zomer nachten. Dat kan ik met de middels de app nu wel.

Je kan het werk middels een grafic in de cloud volgen, maar tot op heden na meerdere malen vragen niet de mogelijkheid gehad of gevonden om het thuis te loggen. Ben zelfs bereid om de hardware zelf aan te schaffen maar geen antwoord. Bij mij is er zelfs wat fout in de module maar ook daarop geen antwoord. Zal er maar weer een telefoontje aan wagen , maar het resultaat zal niet verschillen van de vorige keren denk ik.

[...]

Ik heb eerder een link gestuurd van de Innova H2O. Mijn oorspronkelijke idee was om regenwater op te slaan en dat water te gebruiken als bron voor deze machines. En je weet hoe Google werkt, plots kreeg ik reclame met Solarfreezer in een YT-filmpje. Ik heb het plan vd Innova nooit laten gaan. Ik wilde eerst de ervaringen opdoen met SF. Nu ik dit systeem onder de knie heb gaan we verder bouwen (knutselen).

hier een linkje hoe het ook kan gaan

https://community.eigenhu...ngen-met-solarfreezer-540

[...]

Mijn uitgangspunt voor mijn verduurzamingsproject was om eerst de energie om me heen te gebruiken voordat ik het inkoop bij partijen waar ik liever geen geld heen stuur. Puur principieel. En dat kost meestal geld. ;w

De woning houdt vanwege het verwarmen van het beton (vloerverwarming) en niet de lucht de warmte erg lang vast, waardoor ventilatie minder verlies verzorgt. Beton koelt niet zo snel af als je de ventilatieluikjes overdag met de zon op de woning openzet.

De warmte die ik uit de woning trek via vloerkoeling in de zomer heeft de bufferzak en de bodem eronder aardig verwarmt. Die warmte trekt wel enigszins weg door intredende kou, maar ik zie het als het vertragen van afkoelen als ik via de pvt mijn zonnepanelen wat afkoel en die warmte dus buffer. Alleen een buffer werkt niet m.i.. Je mist de regeneratie uit pvt. Daarom ook mijn SCOP.

[...]

Het moet idd een serieus waterlichaam zijn om dit voor elkaar te krijgen. De buffer kan tot 12m3 gevuld worden en ik denk ook dat ik het deze winter wat zal aanvullen. Met de watermeter kan ik het nu beter monitoren wat ik erin pomp. Het is dat de systemen nog zo duur zijn om aan te schaffen/plaatsen. Maar als je de materialen zelf weet te bemachtigen en weet te plaatsen, dan vermijd je het duurste (NL's uurloon).
https://rr-systems.nl/

[...]

NIBE heeft zelf ook pvt koppelingen en zelfs eigen panelen. Dus als je het opnieuw wilt proberen: https://professional.nibe...ormation/search-documents
Helaas alleen de Duitse flyer te vinden. Sinds vorige week is de site aangepast. Voorheen was het https://partner.nibe.eu/For-partners/. Daar kon je alles vinden wat je zocht. Tis nu wat meer dichtgetimmerd. Je mag het natuurlijk niet zelf doen. :(
Dank, simpel aanvullende vraagjes:
- pvt, daar bedoel je toch water zonnepanelen mee? Vacuüm buizen?
- hoeveel m2 pvt heb je liggen?
- enig idee hoeveel kWt de pvt swingers inbrengt? ( maar dat kan ik met de m2 ook wel inschatten)

Dank
Nb, Ik probeer het energetisch te begrijpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
@Stefannn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lyqn0_ce0YbUwocCd0hccFm9tGc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1Srhh5exm91y89FuXQnCb88y.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScHq1LD-qP5LhvQCV4mkPX4TL3Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Smp6rw1vnq5Je8xGal4EbVo4.png?f=fotoalbum_large

kolom aanvoer zak is eigenlijk retour uit de pvt.

Hierbij een berekening van dhr waar ik in mn vorige bericht naar gelinkt heb. Die heeft mij eens de formule gestuurd om onze opbrengsten te vergelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaAZsbyaq82K4utGFs8bMA-vq4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYJvhIivmix7xjSi52JKaS60.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDg3aqk9cVoWqf4-v8_xbpqaXQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyN5pSudi5jHUOzF8kwpLSVA.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven zie je warmtewisselaar in de bufferzak en ook de warmtewisselaar verwerkt achter de zonnepanelen. De pvt dus.

8 stuks maken samen 12,8M²

Mocht je meer vragen hebben, vuur maar af d:)b

• mvgalen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 22:24
jurgen purgen schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:32:

Mocht je meer vragen hebben, vuur maar af d:)b
Wat is type/fabrikant van de heatexchanger die je achterop het pv paneel hebt geplaatst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
mvgalen schreef op donderdag 28 september 2023 @ 11:24:
[...]

Wat is type/fabrikant van de heatexchanger die je achterop het pv paneel hebt geplaatst?
Het zijn volgens mij elementen die door https://rr-systems.nl/ geproduceerd worden.

Ik dacht dat een keer op de Solarfreezer site te hebben zien staan. K kan t er nu niet meer vinden. Ook de site van r&r systems is veranderd. Voorheen zag je van al hun producten een foto. Nu is dat ook niet meer.

https://solarmagazine.nl/...r/28/zonnewarmte/volthera

Volthera had deze voorheen ook. Nu gebruiken ze ook andere collectoren

https://mefa-energy-systems.nl/bron

Mefa heeft een andere collector. Andere uitvoering van hetzelfde idee.

https://thermogen.nl/thermische-panelen/

Deze collector is misschien wel de beste in zijn soort.

Ff een paar anders krijg ik straks het verwijt dat ik voor een fabrikant of leverancier reclame loop te maken 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
jurgen purgen schreef op donderdag 28 september 2023 @ 14:03:
Ff een paar anders krijg ik straks het verwijt dat ik voor een fabrikant of leverancier reclame loop te maken 8)
Lol! Ik denk eerder de herinnering dat het op een zeker moment een ander forumdraadje verdient :P.

• jurgen purgen
  • Nu online
Gwaihir schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:39:
[...]

Lol! Ik denk eerder de herinnering dat het op een zeker moment een ander forumdraadje verdient :P.
Ik zou idd graag in contact komen met anderen die ook pvt op hun dak hebben om daar kennis mee uit te wisselen. Maar ik denk dat het draadje snel zal stilvallen omdat er nog weinig mensen zijn die het op hun dak hebben liggen.

Ik ben zelf benieuwd naar systemen die alleen op pvt werken en dan vooral in de winter aangezien je er zonder buffer een aangepaste l/w wp van maakt.

https://www.qsilence.com/tussenwoning-delft

Deze grafic vindt ik trouwens echt top. Maar als je de temperatuur volgt is het dus gewoon de buitentemperatuur.

Mijn systeem gebruikt de pvt als toevoeging aan de bron.

• jurgen purgen
  • Nu online
Vooralsnog een manier om te verwarmen en koelen met een w/w wp :+

[ Voor 91% gewijzigd door jurgen purgen op 28-09-2023 20:25 ]

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:47
Wij wonen al enkele jaren in een vrijstaande woning en ik ben van plan daar de CV kethel te vervangen door een Warmtepomp.

Nu heb ik 100 en 1 vragen, en heb ook geprobeerd wat offertes aan te vragen. Veel partijen komen steenvast terug met een lucht/water systeem.

Enkele vragen die ik heb; wat is een goede methode op de capaciteit van de warmtepomp te berekenen voor een oudere woning.

Hiernaast gebruik ik de CV kethel voor warm water en verwarming. Is hij wijs op een Warmtepompboiler te nemen en daarnaast een Warmtepomp (W/W) systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maeslant schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:57:
Enkele vragen die ik heb; wat is een goede methode op de capaciteit van de warmtepomp te berekenen voor een oudere woning.

Hiernaast gebruik ik de CV kethel voor warm water en verwarming. Is hij wijs op een Warmtepompboiler te nemen en daarnaast een Warmtepomp (W/W) systeem?
1: je gemiddelde gasverbruik nemen.

gasverbruik per jaar * 8 / 1650

dus 1000 kuub per jaar word 8000 en delen door 1650. 4.8, afronden naar 5 = 5kW warmtepomp.

tada, je weet nu de koevlaas formule toe te passen. :+

2: ja, voor de meeste is een losse warmtepompboiler het makkelijkste. al ligt het aan de situatie.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 28-09-2023 21:05 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
een combi-unit (SWW en verwarming) is ook niet mis. Heb je maar 1 toestel.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• Maeslant
flippy schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:00:
[...]

1: je gemiddelde gasverbruik nemen.

gasverbruik per jaar * 8 / 1650

dus 1000 kuub per jaar word 8000 en delen door 1650. 4.8, afronden naar 5 = 5kW warmtepomp.

tada, je weet nu de koevlaas formule toe te passen. :+

2: ja, voor de meeste is een losse warmtepompboiler het makkelijkste. al ligt het aan de situatie.
Bedankt voor je reactie. Wij hebben momenteel (het topic gevolgd van de Panasonic 5KW lucht/water warmtepomp) deze unit hangen. Deze functioneert, maar heeft onvoldoende capaciteit.

Volgens je formule zou ik ongeveer 7.5 KW nodig hebben. Ik twijfel hier wel aan, en aangezien wij nog een stukje willen uitbouwen lijkt me het handig om een grotere unit te gebruiken.

Als ik je volg is het dus handig om bv een Atlantic Explorer V4 270 Liter aan te schaffen voor het warmwater, en hiernaast een 8/9/10KW Warmtepomp. Zijn er ook tools om de bron uit te rekenen? Deze willen wij in de voortuin hebben, echter als er 2 lussen moeten komen wordt dat wel krap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maeslant schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:17:
[...]

Bedankt voor je reactie. Wij hebben momenteel (het topic gevolgd van de Panasonic 5KW lucht/water warmtepomp) deze unit hangen. Deze functioneert, maar heeft onvoldoende capaciteit.

Volgens je formule zou ik ongeveer 7.5 KW nodig hebben. Ik twijfel hier wel aan, en aangezien wij nog een stukje willen uitbouwen lijkt me het handig om een grotere unit te gebruiken.

Als ik je volg is het dus handig om bv een Atlantic Explorer V4 270 Liter aan te schaffen voor het warmwater, en hiernaast een 8/9/10KW Warmtepomp. Zijn er ook tools om de bron uit te rekenen? Deze willen wij in de voortuin hebben, echter als er 2 lussen moeten komen wordt dat wel krap.
je kan de panasonics gewoon in cascade zetten. dus een 2e 5kw ernaast die inhaalt als de eerste het niet meer bij kan houden. daar zijn ze fabriek af op voorbereid. geen grondlussen nodig dus. gewoon 2e met steekwagentje ernaast zetten en inhaken op elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door flippy op 28-09-2023 21:22 ]

• Gwaihir
  • Niet online
jurgen purgen schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:23:
Ik zou idd graag in contact komen met anderen die ook pvt op hun dak hebben om daar kennis mee uit te wisselen. Maar ik denk dat het draadje snel zal stilvallen omdat er nog weinig mensen zijn die het op hun dak hebben liggen.

Ik ben zelf benieuwd naar systemen die alleen op pvt werken en dan vooral in de winter aangezien je er zonder buffer een aangepaste l/w wp van maakt.
Een dergelijk systeem heb ik wel langs zien komen, hier of in het zonneboiler topic. Dus het zoeken waard (op het forum / in die topics).

En daarmee zie je meteen het nadeel van zulke grote topics: zoiets als gebruik van PVT bij de WP sneeuwt hier binnen enkele dagen weer onder en is lastig na te lezen. Ja, een specifiek topic zal rustiger aan gaan, maar dat kan ook best een voordeel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
Gwaihir schreef op donderdag 28 september 2023 @ 22:26:
[...]

Een dergelijk systeem heb ik wel langs zien komen, hier of in het zonneboiler topic. Dus het zoeken waard (op het forum / in die topics).

En daarmee zie je meteen het nadeel van zulke grote topics: zoiets als gebruik van PVT bij de WP sneeuwt hier binnen enkele dagen weer onder en is lastig na te lezen. Ja, een specifiek topic zal rustiger aan gaan, maar dat kan ook best een voordeel zijn.
Ik zal ff een beetje rondkijken en wellicht een idee voor later (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:28
Ik ben nog niet zo bedreven in onze Nibe S1255. Er wordt nu een vloer gelegd en de vloerverwarming/koeling modules staan handmatig uit. Over een week of 3 mag deze weer aan maar dat moet dan in geleidelijke stapjes voor de tegelvloer.

Hoe zorg ik dat de Nibe niet meteen vol aanslaat? De ruimte temperatuur is nu al 18 graden. Kun je de thermostaat eerst instellen op 18 graden of kun je alleen spelen met de stooklijn. En wat gebeurt er als ik de stooklijn op - zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Binnenkort komt onze lokale installateur langs voor een verkenning m.b.t. het aanleggen van WTW (met enthalpiewisselaar) en een water/water installatie.

Ruw schattend met Koevlaas komen we op een warmtebehoefte/vermogen van 7kW.

De installateur werkt met Nathan in combinatie met Alpha Innotec pompen.

Om goed beslagen ten ijs te komen, wat zijn momenteel een beetje de te verwachten prijzen voor de boringen?

De laatste offertes die we hebben zijn al 2-3 jaar oud en we hebben nu een veel beter idee van het verbruik (stuk lager dan gedacht gelukkig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Patox schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:17:
Ik ben nog niet zo bedreven in onze Nibe S1255. Er wordt nu een vloer gelegd en de vloerverwarming/koeling modules staan handmatig uit. Over een week of 3 mag deze weer aan maar dat moet dan in geleidelijke stapjes voor de tegelvloer.

Hoe zorg ik dat de Nibe niet meteen vol aanslaat? De ruimte temperatuur is nu al 18 graden. Kun je de thermostaat eerst instellen op 18 graden of kun je alleen spelen met de stooklijn. En wat gebeurt er als ik de stooklijn op - zet?
Waarom is het nu maar 18 graden in je huis? Als je in de zomer 18 graden binnen hebt, lijkt me dat je in de winter niet warmer dan 18 graden wil hebben. Je hoeft dan niet zo warm te stoken (stooklijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Patox schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:17:
Bij dit soort WPs is het doorgaans niet echt een klassieke thermostaat maar een meetpunt dat de stooklijn enigszins corrigeert. Het is dus niet echt een aan/uit concept en dat zou juist voor rust moeten zorgen.

Als het 18 graden is en je verwacht dat hij op 21 graden afgeregeld komt, dan zou je 'ns met -4 kunnen beginnen en vanaf daar verder 'spelen'. Geef het wel uren tot dagen tussen elk stapje, want het is allemaal langzaam reagerend bedoeld, dus trek geen gehaaste conclusies.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefannn
Nou…
BAM… een tweede Vaillant VWS36/4.1 W/W 3kW warmtepomp bijgeplaatst.

Tot 2017 gebruikte ik 1800m3 gas per jaar
Toen de eerste VWS 36/4.1 aangeschaft voor de vloerverwarming van de serre (zo’n 35m2 groot) en het gas gebruik ging naar rond de 1000m3 per jaar.
Vorige zomer 2021 ventilator boxen gemaakt voor op de radiatoren in de woonkamer en de radiatoren ook op de warmtepomp aangesloten met cv als backup. Een slim regel algorithme verzonnen dat de radiatoren voorrang gaf (vooral tussen 17:00 en 23:00) en de serre vloerverwarming juist op de andere tijden bediende. Door de grote warmtecapaciteit van de vloer maakt het niet zoveel uit “wanneer” je die stookt, als de kWh er maar in gaan. Afgelopen jaar 320m3 gas gebruikt (al hebben we de thermostaat uit solidariteit ook een graad lager gezet).

Deze winter moet het met deze extra unit totop 100 a 150 m3 uitkomen. Minder zou kwa verwarming wel kunnen maar het mooie boretti gasfornuis wil ik nog niet kwijt en ik heb een mooie sier-gashaard in de woonkamer die puur voor de gezelligheid met regelmaat op de minimale stand zal branden.
De cv zal als het goed is de hele winter niet meer aan gaan. Die is nu met zijn 15 jaren aardig bejaard maar zal vanaf vandaag dus niet meer slijten en kan dan nog jaren mee als backup.

En daarmee ben ik dan het “oeps cv is stuk, ik moet een nieuwe aanschaffen” voor.

We zullen zien……
In April een verslag :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJR_OibcWzKl7NIEZK7wPgkmFGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhkSRUAlOl2xiSk4XNz4SwIx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
  • Laatst online: 03-10 16:35
Stefannn schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:22:
Nou…
BAM… een tweede Vaillant VWS36/4.1 W/W 3kW warmtepomp bijgeplaatst.
Wat voor regeling heb je toegepast om de warmtepompen 1 voor 1 te laten starten? Wisselen de warmtepompen elkaar ook af zodat de draaiuren ongeveer gelijk op gaan?

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Duurzaamwarm schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:47:
[...]

Wat voor regeling heb je toegepast om de warmtepompen 1 voor 1 te laten starten? Wisselen de warmtepompen elkaar ook af zodat de draaiuren ongeveer gelijk op gaan?
De omschakeling gaat handmatig.
Ik heb een regeling die de radiatoren in de woonkamer voorrang geeft. Als het kouder wordt dan doet de warmtepomp tussen 17:00 en 23:00 voornamelijk de woonkamer en stookt hij snachts en sochtends voornamelijk de vloerverwarming in de serre. Die warmtecapaciteit is groot genoeg dat het niet veel uitmaakt “wanneer” je stookt.
Tegen de tijd (begin december tot eind januari gok ik) dat de warmtepomp 80% van de tijd draait zet ik de tweede erbij. Zoals je op de foto kan zien staan ze parallel en moet ik dan 2 kleppen openzetten (voor brijn en cv).
Of dat werkt zullen we zien……. Spannend… een beetje een gok.

Nope… je kan ze niet wisselen.

Wel wat nadelen.. maar…
De tweede pomp kostte 3000euro en ik kreeg er 4200euro subsidie op. Geïnstalleerd met ene bevriend installatie bedrijf die ik daar 500euro voor betaald heb. Verder nog 200euro uitgegeven aan koper en koppelingen.

Wat nadelen…. Maar wel spotgoedkoop.. ik zal het niet specifiek adviseren maar als je een echte tweaker bent liggen hier wel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
flippy schreef op donderdag 28 september 2023 @ 21:18:
[...]

je kan de panasonics gewoon in cascade zetten. dus een 2e 5kw ernaast die inhaalt als de eerste het niet meer bij kan houden. daar zijn ze fabriek af op voorbereid. geen grondlussen nodig dus. gewoon 2e met steekwagentje ernaast zetten en inhaken op elkaar.
Hoe langer ik er over na denk, hoe meer ik hier naar gaan neigen.

Ik heb zitten googleen, Maar dan heb ik een Panasonic Cascade manager nodig?
https://www.panasonicproc...0CONTROLLER%2021%20LR.pdf

Heeft iemand hier ervaring mee? (Ik heb gezocht in dit topics, maar niets gevonden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Maeslant schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Hoe langer ik er over na denk, hoe meer ik hier naar gaan neigen.

Ik heb zitten googleen, Maar dan heb ik een Panasonic Cascade manager nodig?
https://www.panasonicproc...0CONTROLLER%2021%20LR.pdf

Heeft iemand hier ervaring mee? (Ik heb gezocht in dit topics, maar niets gevonden)
Nee, die heb je niet nodig. Zoals gezegd zijn de panasonics al standaard in staat om in cascade gesteld te worden. Je hoeft allen de bivalent signaal van de verwarmingunit in te haken op de thermostastingang van de sww unit. Als de sww unit signaal krijgt (dat moet je dus instellen in de verwarmingsunit waneer dat moet gebeuren) zal hij bijspringen en alleen maar stoppen met verwarmen als er sww gemaakt moet worden. In de tussentijd gaat de andere gewoon door met verwarmen.

Je moet wel wat extra terugslagkleppen plaatsen en je leidingwerk goed ontwerpen zodat dit goed werkt. Een stuk simpeler is als je sww door een wpb laat doen. Dat versimpelt de installatie enorm.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 05-10-2023 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-10 12:15
Ik zou graag weer eens terug willen komen op de modbus adressen voor een Ecoforest wp.
Op de wp en op de th-touch kun je de stooklijn met stappen van 2 verhogen tot plus 8 graden. Wat is (en hoe werkt dit) modbus adres om dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JuutieZ
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 01-10 12:15
Ik heb het zelf al kunnen vinden (waarschijnlijk). Het gaat om adres 5140 en die kan ingesteld worden van 0 tot en met 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-10 15:14
Ik wou de luxtronik HA integratie installeren, maar deze werkt niet hij ziet geen entiteiten, meer mensen last van? Ik heb het eerder wel werkend gehad namelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door hikhakhok op 12-10-2023 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-10 14:46
hikhakhok schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:01:
Ik wou de luxtronik HA integratie installeren, maar deze werkt niet hij ziet geen entiteiten, meer mensen last van? Ik heb het eerder wel werkend gehad namelijk.
Ja, de main branch werkt niet meer vanaf HA 2023.9.
Ze zijn bezig met beta versies, maar ook die werken nog niet optimaal.. wel goed om die te installeren en bug reports te doen. Ze willen hem namelijk niet meer via HACS aanbieden, maar rechtstreeks in Home Assistant.
Zie: https://github.com/BenPru/luxtronik

Dit betreft "luxtronik2" (de verbeterde versie). "luxtronik" heb ik nooit gebruikt, want 2 is beter. ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door ChrisM op 12-10-2023 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-10 15:14
ChrisM schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 10:22:
[...]

Ja, de main branch werkt niet meer vanaf HA 2023.9.
Ze zijn bezig met beta versies, maar ook die werken nog niet optimaal.. wel goed om die te installeren en bug reports te doen. Ze willen hem namelijk niet meer via HACS aanbieden, maar rechtstreeks in Home Assistant.
Zie: https://github.com/BenPru/luxtronik

Dit betreft "luxtronik2" (de verbeterde versie). "luxtronik" heb ik nooit gebruikt, want 2 is beter. ;-)
Deze had ik geprobeerd maar kreeg ik dus geen entiteiten te zien, zal morgen is error log bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Jongens,
Buren van om de hoek hebben een oude, Duitse, niet-modulerende WP vervangen door een Nibe S1255.

Er is uitsluitend vloerverwarming, geen buffervat, de BG-zones (leefruimte) worden als buffervat gebruikt. Hoe zorg je nu dat die leefruimte op temperatuur gehouden wordt? Met alleen de stooklijn kom je er niet, want die weet wel hoe koud het buiten is, maar niet hoe warm het binnen is.

Nibe heeft een binnenvoer, maar zegt in de installatie-instructie dat die niet voor ruimtecompensatie gebruikt mag worden als er verwarmd wordt met vloerverwarming.
Als een ruimtesensor sensor wordt gebruikt om de ruimte- temperatuur in °C te veranderen en/of om de ruimtetempe- ratuur te finetunen, moet de sensor worden geactiveerd in menu 1.3 - "Instellingen ruimtesensor".
Als er een ruimtesensor wordt gebruikt in een kamer met vloerverwarming, dient deze uitsluitend een weergavefunctie te hebben en geen functie ter controle van de kamertempe- ratuur.
Wat nu?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:26
Hippe Lip schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:00:
Met alleen de stooklijn kom je er niet, want die weet wel hoe koud het buiten is, maar niet hoe warm het binnen is.
Het is juist de bedoeling dat de stooklijn zo ingesteld wordt dat je binnen de juiste temperatuur krijgt. Dat is dus een beetje trial en error, als er geen referentiewoning is.

Ik heb een Alpha-Innotec, die heeft ook bij vloerverwarming wel een ruimtethermostaat, maar daarmee kun je hooguit de stooklijn een beetje bijregelen. Bij vloerverwarming is de invloedsfactor vrij laag.

De basis blijft het goedkrijgen van de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Turrican schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:06:
[...]
Het is juist de bedoeling dat de stooklijn zo ingesteld wordt dat je binnen de juiste temperatuur krijgt. Dat is dus een beetje trial en error, als er geen referentiewoning is.

Ik heb een Alpha-Innotec, die heeft ook bij vloerverwarming wel een ruimtethermostaat, maar daarmee kun je hooguit de stooklijn een beetje bijregelen. Bij vloerverwarming is de invloedsfactor vrij laag.

De basis blijft het goedkrijgen van de stooklijn.
Ja precies, die binnenvoeler corrigeert op de stooklijn, maar Nibe zegt dat die binnenvoeler niet mag bij vloerverwarming.

Het gaat om een supergeïsoleerd huis en ergens zal je toch moeten compenseren voor zoninstraling of guur weer. De stooklijn regelt immers alleen de vv-watertemperatuur.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
Jongens,
Buren van om de hoek hebben een oude, Duitse, niet-modulerende WP vervangen door een Nibe S1255.

Er is uitsluitend vloerverwarming, geen buffervat, de BG-zones (leefruimte) worden als buffervat gebruikt. Hoe zorg je nu dat die leefruimte op temperatuur gehouden wordt? Met alleen de stooklijn kom je er niet, want die weet wel hoe koud het buiten is, maar niet hoe warm het binnen is.

Nibe heeft een binnenvoer, maar zegt in de installatie-instructie dat die niet voor ruimtecompensatie gebruikt mag worden als er verwarmd wordt met vloerverwarming.

[...]

Wat nu?
Een huis heeft een redelijk vaste warmte-weerstand naar de buitenlucht. Dus als je de buitentemperatuur weet dan weet je ook hoe warm de vloer moet zijn om het binnen op een bepaalde temperatuur te krijgen. Dus inderdaad, geen binnenvoeler nodig, alleen een voeler op het retour water (de temperatuur van de vloer).

In formules, wamteverliesnaar buiten moet gelijk zijn aan warmte aanvoer van vloer:
(Tbuiten - Tkamer) x warmteweerstand_binnen_buiten = (Tvloer - Tkamer) x warmteweerstand_kamer_vloer
Als je dat verder uitwerkt en voor Tkamer de gewenste temperatuur invult dan krijg je de stook lijn.

Persoonlijk heb ik nog een binnensensor die betreffende stook lijn elke ochtend om 6:00 automatisch update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duurzaamwarm
  • Laatst online: 03-10 16:35
Hippe Lip schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:10:
[...]

Ja precies, die binnenvoeler corrigeert op de stooklijn, maar Nibe zegt dat die binnenvoeler niet mag bij vloerverwarming.

Het gaat om een supergeïsoleerd huis en ergens zal je toch moeten compenseren voor zoninstraling of guur weer. De stooklijn regelt immers alleen de vv-watertemperatuur.
Nibe regelt op basis van buitentemperatuur met een stooklijn vervolgens kan er een correctie op de aanvoertemperatuur worden ingesteld aan de hand van de binnentemperatuur. Deze correctie factor kun je instellen in de instellingen en hiermee kun je dus regelen hoe hard de aanvoertemperatuur moet reageren op een afwijking in de binnentemperatuur.

hier nog wat leesvoer wat mij destijds erg geholpen heeft: https://onedrive.live.com...FF2A34F2F%2110661&o=OneUp

Hoekwoning 1985, 0 op-de-meter sinds oktober 2022 --> WP: Bosch Compress 7800i LWF + 200mtr bodemlus | PV: 3kWp west + 4kWp oost/west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Stefannn schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:30:
[...]
Een huis heeft een redelijk vaste warmte-weerstand naar de buitenlucht. Dus als je de buitentemperatuur weet dan weet je ook hoe warm de vloer moet zijn om het binnen op een bepaalde temperatuur te krijgen. Dus inderdaad, geen binnenvoeler nodig, alleen een voeler op het retour water (de temperatuur van de vloer).
@Stefannn
Dat is theorie. En dan hooguit nog maar de helft. Want elk huis zal reageren op zoninstraling. En een gure (=koude, vochtige) wind om het huis is altijd anders dan droge windstilte bij dezelfde buitentemperatuur.
Persoonlijk heb ik nog een binnensensor die betreffende stook lijn elke ochtend om 6:00 automatisch update.
Ja precies, maar zoals je kon lezen zegt Nibe dat je die niet moet gebruiken bij vloerverwarming.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Duurzaamwarm schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:37:
[...]
Nibe regelt op basis van buitentemperatuur met een stooklijn vervolgens kan er een correctie op de aanvoertemperatuur worden ingesteld aan de hand van de binnentemperatuur. Deze correctie factor kun je instellen in de instellingen en hiermee kun je dus regelen hoe hard de aanvoertemperatuur moet reageren op een afwijking in de binnentemperatuur.
@Duurzaamwarm
Sorry, maar dan lees je toch slecht. Ik vermeldde niet voor niets dat Nibe hier duidelijk stelt dat due binnenvoeler niet gebruikt moet worden in het geval van vloerverwarming.
hier nog wat leesvoer wat mij destijds erg geholpen heeft: https://onedrive.live.com...FF2A34F2F%2110661&o=OneUp
Dank. Daar ga ik eens naar kijken.

<John O`Mill>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefannn
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:16:
[...]

@Stefannn
Dat is theorie. En dan hooguit nog maar de helft. Want elk huis zal reageren op zoninstraling. En een gure (=koude, vochtige) wind om het huis is altijd anders dan droge windstilte bij dezelfde buitentemperatuur.

[...]

Ja precies, maar zoals je kon lezen zegt Nibe dat je die niet moet gebruiken bij vloerverwarming.
Nou…. Theorie…
Ik heb dit nu 5 jaar in gebruik en het werkt fantastisch. Eerlijk gezegd ben ik super verbaasd dat het zo goed werkt. Regelt op ongeveer een halve graad nauwkeurig van de doel temperatuur enkel op basis van stooklijn & vloer sensor (ik heb een echte sensor in de vloer gemetseld dus regel niet op de retour).
Met kanttekeningen:
- klopt dat met zon instraling de temperatuur hoger wordt, maar daar doe je met de vloer niks aan want die tijds constante is compleet verschillend.
- ik update de stooklijn elke ochtend om 6 uur met een moving average filter van een halve week. 6 uur omdat de zon dan nog niet op is en elke invloed van “gebruik” dan afwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Met alleen de stooklijn kom je er niet, want die weet wel hoe koud het buiten is, maar niet hoe warm het binnen is.
Dat is niet helemaal juist. De WP meet ook de temperatuur van het retourwater. Dat is wel degelijk een hint van hoe warm het binnen is.

Nibe gaat klaarblijkelijk uit van een heel traag reagerend systeem. Dat is consistent met het niet (zinnig willen / kunnen) gebruiken van zo'n voeler. En als ik me goed herinner wordt de stooklijn daarom ook op basis van 24 (of zelfs 48?) uur buitentemperatuur ingesteld.

Je hebt het over vervangen van een andere WP, dus wellicht niet zo'n supergeïsoleerd nieuw huis en dus een wat snellere afkoeling dan Nibe wellicht als doorsnee in gedachten heeft? Dan zou je die 24 uur van dat gemiddelde kunnen inkorten. Dan gaat de WP vanzelf 's nachts warmer en overdag kouder de stooklijn instellen. Het effect van invallende zon kun je daarmee vermoedelijk voldoende baas.

(En wind, tja.. ik herken het wel. Een stevige zuidwesten wind geeft hier echt een tocht gevoel. Daarom gebruik ik de gevoelstemperatuur voor het vaststellen van de stooklijn. Maar dat laat zich vast niet eenvoudig regelen voor je buren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@Gwaihir
Nou, het betreft een huis van ruim 10 jaar oud, maar het is houtskeletbouw van een destijds al zeer degelijke en ervaren Duitse houtskeletbouwer plus een perfectionistische bewoner (lees: opdrachtgever). Het voordeel is dat dit huis beter geïsoleerd en kierdicht is dan menig vandaag gebouwde woning. Het nadeel van houtskeletbouw daarentegen is de geringere massatraagheid ten opzichte van traditionele (=stenen) bouw. Maar vloerverwarming zal ook daar traag zijn. Die gemiddeldeberekening over langere periode laat ik daarom maar gewoon staan. Dan klopt de aanname van Nibe mogelijk wel.

We gaan het de komende week zien als de buitentemperatuur zakt.

De eerste uitdaging is nu om de juiste stooklijn te vinden. Hoe doe je dat het beste? Bij hogere buitentemperaturen (16 graden of zo) de verschuiving en bij echte kou de helling?

[ Voor 11% gewijzigd door Hippe Lip op 13-10-2023 12:10 ]

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:04:
We gaan het de komende week zien als de buitentemperatuur zakt.
Eh ja.. als je nog geen probleem hebt, lekker van af blijven ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Gwaihir schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:06:
[...]

Eh ja.. als je nog geen probleem hebt, lekker van af blijven ;).
If it ain’t broke, don’t fix it! 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Hippe Lip schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:04:
De eerste uitdaging is nu om de juiste stooklijn te vinden. Hoe doe je dat het beste? Bij hogere buitentemperaturen (16 graden of zo) de verschuiving en bij echte kou de helling?
Zoals je wellicht in de gaten hebt: ik heb een volledig eigenbouw controller. Dus kwa nibe kan ik je niet helpen.
Ik heb een automatische logger die buitentemperatuur vloer temperatuur en ook binnen temperatuur meet.
Met eerder gegeven formule ben ik begonnen de helling te berekenen zonder verschuiving
En door meerdere dagen te vergelijken uitgevogeld dat je het meest stabiele getal krijgt als je 6 uur sochtends gebruikt (of eigenlijk, zo laat mogelijk voor de zon op komt).
Sindsdien heb ik dat dus allemaal geautomatiseerd.

Vervolgens kwam ik er achter dat de stook lijn bij koud weer anders is als bij warm weer. Dat kon ik dan weer verbeteren door een offset in te voeren.

Maar goed… tot zover mijn gehobby. Bestaat daar niet gewoon een manual of your tube voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-09 14:13
Als je een warmtepomp en vloerverwarming hebt in je hele huis, en je hebt een thermostaat in elk vertrek, worden er met die thermomstaat gewoon (een aantal) ventielen dicht / open gestuurd? Is dat dan open / dicht of is dat ook geregeld (0-100%)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Bouwertje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:04:
Als je een warmtepomp en vloerverwarming hebt in je hele huis, en je hebt een thermostaat in elk vertrek, worden er met die thermomstaat gewoon (een aantal) ventielen dicht / open gestuurd? Is dat dan open / dicht of is dat ook geregeld (0-100%)?
Bij een warmtepomp is dat vrijwel zeker alleen open of dicht. Je zet er alleen stroom op waardoor die in de andere stand staat. Er is wel een keuze tussen NO (normal = open) en NC (normal = closed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
DutchKel schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:20:
[...]

Bij een warmtepomp is dat vrijwel zeker alleen open of dicht. Je zet er alleen stroom op waardoor die in de andere stand staat. Er is wel een keuze tussen NO (normal = open) en NC (normal = closed).
En als een vertrek uit meerdere groepen bestaat? Dat zet je meerdere ventielen dicht? Bedraad je dat dan uit, of programmeer je dat? Ik neem aan dat er bij zo’n ruimtethermostaat een soort versterker / interface zit voor bij de ventielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Hoewel het een beetje een zij-topic is, ben ik erin geslaagd mijn douche-WTW te plaatsen en aan te sluiten vorige week! (samen met badkamer renovatie)

Het lijkt wel een impact te hebben op SWW :-) Veel meten ga ik niet kunnen doen met mijn setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
bjp schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 22:04:
Hoewel het een beetje een zij-topic is, ben ik erin geslaagd mijn douche-WTW te plaatsen en aan te sluiten vorige week! (samen met badkamer renovatie)

Het lijkt wel een impact te hebben op SWW :-) Veel meten ga ik niet kunnen doen met mijn setup.
Ik heb er ook een. Je trekt veel minder (van 60%) warm water uit de boiler. Als je het combineert met een waterbesparende douchekop en je doucht tijdens een SWW run dan zakt de temperatuur in het boilervat niet. Met andere woorden: het hele gezin kan achter elkaar douchen zonder dat de boiler "leeg" is (en dan heb ik nog de kleinste wp: 6 kW, voor de boiler maar 4,5 kW thermisch).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
hier ook een 6kW WP, met een 7.5L/min douchekop (en ook expliciet geen regendouche).

Ik had effe snel gerekend, ik kwam op 12-15kW nodig om continu en zonder douche-WTW SWW te produceren (afhankelijk hoe koud je het koud water neemt voor de berekening en hoe warm je doucht). Met douche-WTW kan je dat hopelijk goed halveren (dus 6-7.5kW).

Aansluiting: T-splitsing na de douche-WTW als aanvoer van koud-water voor de douche zelf en aanvoer naar de boiler. Dat *zou* het beste rendement geven. Allemaal met Alupex buisjes van geen meter. Na de T-splitsing is er nog de veiligheidsgroep.

Oude aanvoer: veiligheidsgroep, buis naar boven, dan 90 graden en dan een goeie halve meter horizontaal: dat horizontaal stuk was continu heet was (ik vermoed 1-pijp circulatie of terugstroming bij SWW-run naar de veiligheidsgroep). De aansluitingen zijn aan de bovenkant van de WP.

Nieuwe aanvoer: stukje naar boven net voor de aansluiting (om een soort ondersteboven sifon te maken). Lijkt dat de buis minder warm is, enkel dat kort stukje helemaal op het einde met de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Bouwertje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:24:
[...]

En als een vertrek uit meerdere groepen bestaat? Dat zet je meerdere ventielen dicht? Bedraad je dat dan uit, of programmeer je dat? Ik neem aan dat er bij zo’n ruimtethermostaat een soort versterker / interface zit voor bij de ventielen?
Bij mij is het draadloos. De ruimte thermometers hebben alleen 2 AA batterijen erin. De ontvanger heeft meerdere aansluitingen waarbij per ontvanger maximaal 6 groepen aan te sluiten zijn. Je programmeert de ontvangers welke ruimte thermometer, welke groepen aanstuurt. Er zijn meerdere merken die dit doen.

Ik heb het draadloze set van watts vision.

De watts vision ontvanger weet alleen of de warmtepomp op verwarmen of koelen staat en met de ruimte thermostaat weet die dan welke groepen open of dicht moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bouwertje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 13:04:
Als je een warmtepomp en vloerverwarming hebt in je hele huis, en je hebt een thermostaat in elk vertrek, worden er met die thermomstaat gewoon (een aantal) ventielen dicht / open gestuurd?
Ja. Maar er is veel voor te zeggen een aantal hoofdgroepen (bijv. woonkamer + open keuken) altijd open te laten. Die hoeven dan niet eens zo'n ventiel.

[We hebben het hier al meermaals gehad over de nadelen van een multi-master zoneverwarming in combinatie met een WP en dat er véél te snel naar die 'oplossing' gegrepen wordt. Dat is het zoeken en nalezen waard, waarschijnlijk.]
Is dat dan open / dicht of is dat ook geregeld (0-100%)?
Naar keuze. Het eerste is in aanschaf goedkoper. Maar let er wel op dat die thermische motoren doorlopend stroom verbruiken in hun niet-normal stand. De beste ca. 1 Watt, sommige (te) goedkope pakweg 3 Watt. Een servomotor geeft dus niet alleen tussenstanden, maar verdient z'n meerkosten sowieso gestaag weer terug.
DutchKel schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 16:20:
Waarom? Een WP houdt van geleidelijk, dus 'een beetje open' heeft zo z'n voordelen. Ik vond het de investering wel waard :).

Je wilt in elk geval geen systeem dat de groepen voortdurend opent en sluit, oftewel half open door 20 minuten open, 20 minuten dicht, 20 minuten open, etc. (Dat heeft EvoHome onderhand wel opgelost, hoop ik?)
Bouwertje schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 17:24:
En als een vertrek uit meerdere groepen bestaat? Dat zet je meerdere ventielen dicht?
Ja. Al heb ik hier vertrekken die met flinke openingen in elkaar overvloeien. En zodoende één ruimte aan de noordkant ook 'support' gegeven van de dichtstbijzijnde groep in de ruimte ernaast. (Die reageert dus op beide ruimtes.)
Bedraad je dat dan uit, of programmeer je dat? Ik neem aan dat er bij zo’n ruimtethermostaat een soort versterker / interface zit voor bij de ventielen?
Bedraad is altijd betrouwbaarder dan draadloos. Dus als je toch nieuw bouwt of grondig verbouwt..

Ik vraag me af of een centrale 'controller' noodzaak is, maar ik heb het nog nooit anders gezien. In mijn geval is dat een Loxone miniserver. De sensoren 'praten' dus met dat ding en dat 'praat' met de ventielen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gwaihir op 16-10-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@Gwaihir ik snap je redenering niet waarom je een groep half open wilt hebben? De stooklijn zorgt er juist voor dat een kamer rustig op temperatuur komt. Het is precies zoals je zegt, een warmtepomp houd ervan om rustig op temperatuur te komen. Een warmtepomp heeft daarom ook maar een afgifte van een paar graden boven de kamertemperatuur. Waarom zou je dan de leidingen knijpen? Als je leidingen moet knijpen omdat het te snel warm wordt dan moet je dat met het afstellen doen, niet door de invoer te beperken.

We hebben bij ons echt geen groepen die constant aan en uit gaan. Daar is sowieso wat overlap in van 0,5 graden en daarnaast wordt het bij ons maar heel langzaam warm. Denk aan 1 graden per 8 uur ongeveer, waarbij het steeds langzamer wordt naarmate je dichter bij de 21 graden komt. Ik denk dat de maximale temperatuur met de huidige stooklijn ook ongeveer 22 a 23 graden is. Als je het warmer wilt dan moet je de stooklijn aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:30
Gwaihir schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:41:
[...]

Dat is niet helemaal juist. De WP meet ook de temperatuur van het retourwater. Dat is wel degelijk een hint van hoe warm het binnen is.

Nibe gaat klaarblijkelijk uit van een heel traag reagerend systeem. Dat is consistent met het niet (zinnig willen / kunnen) gebruiken van zo'n voeler. En als ik me goed herinner wordt de stooklijn daarom ook op basis van 24 (of zelfs 48?) uur buitentemperatuur ingesteld.

Je hebt het over vervangen van een andere WP, dus wellicht niet zo'n supergeïsoleerd nieuw huis en dus een wat snellere afkoeling dan Nibe wellicht als doorsnee in gedachten heeft? Dan zou je die 24 uur van dat gemiddelde kunnen inkorten. Dan gaat de WP vanzelf 's nachts warmer en overdag kouder de stooklijn instellen. Het effect van invallende zon kun je daarmee vermoedelijk voldoende baas.

(En wind, tja.. ik herken het wel. Een stevige zuidwesten wind geeft hier echt een tocht gevoel. Daarom gebruik ik de gevoelstemperatuur voor het vaststellen van de stooklijn. Maar dat laat zich vast niet eenvoudig regelen voor je buren.)
Dat is een vreemde benadering van Nibe.

Ik denk dat het anders zit. Ze gaan bij elke WP ervan uit dat deze parallel een buffervat voedt.
En de de vloerregelaar naregeling op de groepen heeft.
Dat is in het buitenland nl ook altijd zo. In nl bouwen we veel goedkoper qua installatie en mag het niet zoveel kosten.

Je moet dan je installatie zien als snel regelend. En gewoon met ruimtevoeler gaan regelen. Instellen als afgifte convectoren.
Dit zal stukken beter gaan dan de achterhaalde stooklijn, zeker bij een modulerend toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Dus als je per vertrek wilt regelen dan is de enige optie motoren op je vv groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Bouwertje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 05:44:
Dus als je per vertrek wilt regelen dan is de enige optie motoren op je vv groepen?
“Enige optie” vind ik te stringent.
Als je 1 hoofdverblijf hebt dat het grootste deel van de verwarmings last neemt en bovendien altijd op temperatuur gehouden wordt,
Dan kan je de extra kamers best met een simpele thermostaat kraan regelen.
- als je die open zet terwijl betreffende kamer koud is neemt de retour temperatuur sterk af en gaat de warmtepomp harder stoken waardoor zowel betreffende kamer als het hoofdverblijf gestookt worden.
- het hoofdverblijf zal daarmee in dat geval iets “overstookt” worden maar als dat het grootste deel van de installatie is zal dat slechts een paar tienden zijn. Als de extra kamer op temperatuur is trekt dat weer bij.

Hoeft zelfs niet eens met een thermostaat kraan, kan met een gewone hand kraan.
- je moet het regelventie van betreffende kamer dan zo instellen dat de kamer “op temperatuur komt” als je betreffende kraan open zet.
- aangezien de warmtepomp middels de stooklijn stookt zal “helemaal open” bij koud weer warmer water door de cv sturen dan bij warm weer en wordt betreffende kamer bij openzetten van de hand kraan altijd “ongeveer even warm”

Gaat prima, is alleen niet zo “tweakerish”.

[ Voor 22% gewijzigd door Stefannn op 18-10-2023 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 16:53:
@Gwaihir ik snap je redenering niet waarom je een groep half open wilt hebben? De stooklijn zorgt er juist voor dat een kamer rustig op temperatuur komt. Het is precies zoals je zegt, een warmtepomp houd ervan om rustig op temperatuur te komen.
Klopt, maar t.a.v. dat stuk zeg ik dan ook dat je een hoofd zone in je huis kunt hebben (veelal aan te raden) die altijd geheel open staat. Het zou gek zijn als je die altijd half open moet regelen.
Een warmtepomp heeft daarom ook maar een afgifte van een paar graden boven de kamertemperatuur. Waarom zou je dan de leidingen knijpen? Als je leidingen moet knijpen omdat het te snel warm wordt dan moet je dat met het afstellen doen, niet door de invoer te beperken.
Tja.. toch wordt het er geleidelijker van. Als bijvoorbeeld een slaapkamer half open staat om op temperatuur te blijven. Je kunt zeggen dat je 'm dan bij het waterzijdig inregelen permanent half knijpt aan de retourzijde, maar dat werkt ook niet lekker voor een kinderkamer die soms wel een stuk warmer moet (spelen / huiswerk maken). Half open is dan rustiger dan open / dicht afwisselen en levert dan ook nog 'ns lekker koel retourwater aan waardoor een vertrek wat het wel nodig heeft wat warmer afgesteld kan.

Want de stooklijn wordt toch bepaald door de kamer die 'm het warmst nodig heeft. Dat zijn hier twee kamers die als werkkamer gebruikt worden, maar wel aan de koudste kant van het huis liggen (ver van de woonkamer, weinig zon). In de oude setup was qua waterzijdig inregelen de woonkamer daarom altijd zwaar geknepen. Nu opent die wel flink als in het weekend de werkkamers niet relevant zijn. En die werkkamers zelf laten de retour wat oplopen wanneer ze de bottle neck zijn.

Tot slot heb ik er nog een extra profijt van: de waterzijdige inregeling - dat afstellen dus - past zich hier ook automatisch aan omstandigheden aan. Kleine bonus.

Ok.. heel verhaal geworden. Concreet voorbeeld:
- Werkkamer heeft vloer van 25,5 graad nodig om de kamer lekker warm te houden. Delta T is standaard 5 graden voor de WP, dus dat is 28 om 23 graden, oftewel stooklijn op 28 graden.
- Woonkamer zou dan te warm worden, dus daar moet aan geregeld worden ('nu' d.m.v. deels open, of blijvend ingeregeld op de retour), En zo hobbelen ook nog 'n paar slaapkamers mee (die af en toe wel echt warm moeten worden). Maar wacht..dat levert ook een extra grote delta-T op, op alles bij elkaar best wat flow.
- Die ruimte gebruik ik: de werkkamer krijgt z'n 25,5 graad vloer door 27 om 24 graden te lopen.
- De rest van het huis zorgt ervoor dat de totale retourtemperatuur bij de WP toch maar 22 graden is
=> Stooklijn op 27 graden = de WP loopt 27 om 22 graden, heel constant.

Is retrofit: WP in een jaren 70 huis. Dus je kunt met enig recht zeggen: nu zou je het er beter op ontwerpen. Maar toch.. die tweede werkkamer? Dat is 'retrofit' door het sinds COVID extra thuiswerken. En verhuist wellicht nog in huis. En dat van dat huiswerk door de kids verandert nu eenmaal ook door de jaren heen in gezinnen. Dus los van de noodzaak door retrofit, kocht ik er ook wel veel flexibiliteit mee. Of anders gezegd: niet alleen efficiënt op het ene (ooit) ontworpen gebruik van het huis, maar optimaal efficiënt voor verschillende scenario's. (En dan heb ik nog niet eens onze haard genoemd..)
We hebben bij ons echt geen groepen die constant aan en uit gaan.
Dat wilde ik ook zeker niet beweren, maar er de vraagsteller wel voor waarschuwen. Dat komt nl. echt nog voor! Toen ik anno 2019 zocht, had zelfs het genoemde Evohome - wat toch gerenommeerd zou moeten zijn - dat probleem (nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bouwertje schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 05:44:
Eh.. dit klinkt als zo'n open deur dat ik me afvraag waar we met z'n allen langs elkaar praten.

Ja, wil je iets (na)regelen, dan moet je aan een knop draaien. Wil je automatisch regelen, dan moet een motor aan die knop draaien.

Of denk je aan inregelen? Dus (min of meer eenmalig) de optimale flow voor de verschillende groepen instellen? Daar kun je doorgaans ook héél ver mee komen en heb je inderdaad geen motor voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Technician- schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:09:
Ik denk dat het anders zit. Ze gaan bij elke WP ervan uit dat deze parallel een buffervat voedt.
Dat is in het buitenland nl ook altijd zo. In nl bouwen we veel goedkoper qua installatie en mag het niet zoveel kosten.

Je moet dan je installatie zien als snel regelend. En gewoon met ruimtevoeler gaan regelen. Instellen als afgifte convectoren.
Dit zal stukken beter gaan dan de achterhaalde stooklijn, zeker bij een modulerend toestel.
Achterhaalde stooklijn? Weglaten van parallel buffervat is (verkeerde) Hollandse zuinigheid?

Je komt met een andere kijk op de zaak dan we hier op dit forum* gewend zijn en toch ook wel vanuit een stuk gezamenlijke ervaring opgebouwd menen te hebben. Kun je wat meer info / toelichting / onderbouwing over ons uitstorten?

*Met name: dit draadje en de L/W tegenhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrN86
Wij hebben voor onze nieuwbouwwoning intussen offertes ontvangen voor installaties met een Thermia Calibra Eco unit en Nibe S1255 unit.

Mij lijken beide merken kwalitatief erg dicht bij elkaar te liggen.
Nibe legt de focus op smart features met bijvoorbeeld een integratie met dynamische energietarieven.
Thermia beweert de performantste te zijn wat betreft SWW.

Volgen jullie mij mening of hebben jullie algemeen een voorkeur voor 1 van beide merken?
Ik ben er mij verder van bewust dat een goede installateur het grootste verschil maakt maar indien de “beste” installateur beide merken zou aanbieden; wat zou jullie voorkeur dan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Technician- schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 18:09:
Dat is in het buitenland nl ook altijd zo.
Dat klopt niet.
Toen ik me vanaf 2018 in warmtepompen ging verdiepen werd ik al door iemand hier (volgens mij was het @LangeFries, maar dat weet ik niet zeker) op een Duits onderzoek gewezen wat uitwees dat een systeem zonder parallel buffervat zuiniger is.
Recent was er nog dit onderzoek in de UK wat precies hetzelfde uitwees: https://renewableheatingh...-properly-and-efficiently
Ook in de landen om ons heen worden er dus wel degelijk installaties zonder buffervat aangelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
@Gwaihir bij ons is de stooklijn net als bij vele andere alleen afhankelijk van de buitentemperatuur, niet van de ruimte die de meeste warmte nodig heeft, daarvoor knijp je de toevoer per groep. Voor een kinderkamer die verschillende temperaturen nodig heeft zie ik geen voordelen om dit met een warmtepomp op te lossen. Zoals ik zei 1 graden omhoog duurt ongeveer 8 uur, dat is dus veel te langzaam of je moet veel energie verspillen door de warmtepomp extra hoog in te stellen. Als je ruimtes moet afknijpen via de invoer dan staat de uitvoer te ver open.

Je idee zie ik dus niet als een oplossing voor de “problemen” die je schetst. Ik heb zelfs het idee dat je zo onnodig energie aan het verspillen bent. Een L/L warmtepomp ofwel airco is volgens mij een betere oplossing voor kamers die snel opgewarmd en afgekoeld moeten worden. Aangezien ze alleen ondersteuning hoeven te bieden zijn ze wellicht ook nog erg zuinig.

Feit blijft wel dat goed waterzijdig inregelen gedaan moet zijn. Zonder dit heb je inderdaad het probleem wat jij schetst dat je bepaalde kamers niet warm krijgt. Hiervoor zou je niet je stooklijn of invoer hoeven aan te passen.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchKel op 18-10-2023 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:55:
@Gwaihir bij ons is de stooklijn net als bij vele andere alleen afhankelijk van de buitentemperatuur, niet van de ruimte die de meeste warmte nodig heeft
Eh.. nee / je mist wat.

Tot welke temperatuur de stooklijn op enig moment leidt is afhankelijk van de buitentemperatuur.

De stooklijn zelf = welke jij instelt, is (o.a.) afhankelijk van wat de moeilijkst te verwarmen kamer nodig heeft.

En wanneer je gaat compenseren op basis van een ruimtevoeler, wat velen toch doen met een voeler in de woonkamer, dan maak je de gekozen vraagtemperatuur voor de WP óók een beetje afhankelijk van hoeveel warmte die ruimte op dat moment nodig heeft (onder invloed van invallende zon / langs blazende wind / de 15 feestende mensen erin / etc.).
Voor een kinderkamer die verschillende temperaturen nodig heeft zie ik geen voordelen om dit met een warmtepomp op te lossen. Zoals ik zei 1 graden omhoog duurt ongeveer 8 uur, dat is dus veel te langzaam of je moet veel energie verspillen door de warmtepomp extra hoog in te stellen.
Het is iets sneller dan dat, maar inderdaad traag. Ik gooi de deur van zo'n kamer erbij open en dan is het met een uurtje of twee wel gedaan. Dat volstaat voor ons: warmte in de middag (op sommige dagen), koeler om te slapen.

En ik noemde dit vooral als voor velen herkenbaar voorbeeld. Het speelt hier het meest met werkkamers die meerdere dagen achtereen niet gebruikt worden. En nog meer wanneer de haard in het spel komt, maar dan wordt het verhaal nog 3x langer en specifieker..
Als je ruimtes moet afknijpen via de invoer dan staat de uitvoer te ver open.
Hoezo moet er iets? Uiteindelijk is het lood om oud ijzer welke van de twee kanten je knijpt, dus dat het voor het ene doel 100% aan de ene kant moet en voor het andere 100% aan de andere, vind ik wat te star denken.

De uitvoer staat m.i. alleen te ver open wanneer ik nimmer reden heb de invoer nog vol open te gooien. No worries: bij alle (zinnige) groepen gaat de invoer regelmatig vol open. (Wat er dan over blijft is 'n enkele 100% slaapkamer met een oude radiator zonder voetventiel, waar het zo het simpelst en voordeligst opgelost is.)
Je idee zie ik dus niet als een oplossing voor de “problemen” die je schetst. Ik heb zelfs het idee dat je zo onnodig energie aan het verspillen bent. Een L/L warmtepomp ofwel airco is volgens mij een betere oplossing voor kamers die snel opgewarmd en afgekoeld moeten worden. Aangezien ze alleen ondersteuning hoeven te bieden zijn ze wellicht ook nog erg zuinig.
Snel? Dat heb ik niet gezegd. En zo'n lelijk ding komt hier nergens te hangen.
Feit blijft wel dat goed waterzijdig inregelen gedaan moet zijn. Zonder dit heb je inderdaad het probleem wat jij schetst dat je bepaalde kamers niet warm krijgt. Hiervoor zou je niet je stooklijn of invoer hoeven aan te passen.
Begint als feit, eindigt in onzin. Sorry hoor, tuurlijk moet je waterzijdig inregelen (en dat wordt véél te vaak vergeten), maar je kunt niet alles miraculeus daarmee oplossen. Er komen hier zat mensen met een als slaapkamer aangelegde VVW in hun nieuwe werkkamer die het niet lekker warm krijgen (en al helemaal 's zomers niet koud). Dat zijn fysieke eigenschappen van de woning (en doorgaans meest specifiek van de gekozen HoH afstand van de slangen). Die hebben gevolgen die je niet magisch kunt laten verdwijnen.

Heb je door dat je impliciet zegt dat een willekeurige stooklijn voor elk huis zou passen? (Zo ja.. hoe kom je erbij?) Uiteraard kies je de stooklijn bij het huis en (de optimale) specifiek bij de bottleneck in dat huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
MrN86 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:23:
Ik ben er mij verder van bewust dat een goede installateur het grootste verschil maakt
Dat dus
Dat dus
Dat dus

En verder, je noemt de vermogens(curves) niet, maar daar kun je ook nog naar kijken: welke matcht jouw woning het best? Want in tegenstelling tot het gebruikelijke bij een gasketel, kun je een WP ook te groot kopen, niet alleen te klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:30
Andrehj schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Dat klopt niet.
Toen ik me vanaf 2018 in warmtepompen ging verdiepen werd ik al door iemand hier (volgens mij was het @LangeFries, maar dat weet ik niet zeker) op een Duits onderzoek gewezen wat uitwees dat een systeem zonder parallel buffervat zuiniger is.
Recent was er nog dit onderzoek in de UK wat precies hetzelfde uitwees: https://renewableheatingh...-properly-and-efficiently
Ook in de landen om ons heen wordt er dus wel degelijk installaties zonder buffervat aangelegd.
Uiteraard is dat zuiniger. Je bespaart een pomp en die energie.
Maar nog belangrijker, je krijgt gegarandeerd de koudste retour temperatuur door je verdamper, de laagste koudemiddeldrukken tgv de hoogste cop.

Daarom is 1 groot vloerveld in de gebruikers ruimte het beste, en daarop regelen.

Hoe ik weet dat een parallel buffervat de benadering is van Nibe?

Dat geven ze in elke offerte/documentatie aan bij het principe schema. Dat doen bijna alle Duitse, Zweedse, Oostenrijkse firma’s zo, bv Stiebel Elton ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sinds een aantal maanden een nieuwbouwwoning betrokken, met nibe f1255 pomp met interne boiler.
Sinds een aantal dagen de vvw over 4 verdiepingen (2 verdelers) aan staan. Lijkt allemaal prima te werken.

Ik lees de boel uit met home assistant. Nu heb een hele bak met data, waar ik geen duiding aan kan geven.

Aanvoer en retourtemperatuur zeggen me uiteraard wel wat, maar hoe hoog dat moet zijn en wat de dT moet zijn, geen idee.

Brinetemperatuur en stooklijn heb ik echter geen benul van, wat is efficiënt en goed?

Kan iemand me voorzien van wat duiding; waar moet ik op letten om erachter te komen of mijn systeem goed en efficiënt werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
koelkast schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:23:
Sinds een aantal maanden een nieuwbouwwoning betrokken, met nibe f1255 pomp met interne boiler.
Sinds een aantal dagen de vvw over 4 verdiepingen (2 verdelers) aan staan. Lijkt allemaal prima te werken.

Ik lees de boel uit met home assistant. Nu heb een hele bak met data, waar ik geen duiding aan kan geven.

Aanvoer en retourtemperatuur zeggen me uiteraard wel wat, maar hoe hoog dat moet zijn en wat de dT moet zijn, geen idee.

Brinetemperatuur en stooklijn heb ik echter geen benul van, wat is efficiënt en goed?

Kan iemand me voorzien van wat duiding; waar moet ik op letten om erachter te komen of mijn systeem goed en efficiënt werkt?
Basisprincipe van elke warmtepomp is heel simpel:
Lagere temperatuur is beter. Probeer de watertemperatuur zo laag te zetten dat de WP net niet gaat pendelen (WP moet zijn minimale vermogen kwijt kunnen). Dus zoveel mogelijk vvw-kringen altijd open! Zoneregeling zoveel mogelijk vermijden of uitschakelen.

En de stooklijn moet zo staan dat er precies voldoende warmte in het huis komt. Thermostaat of graadminutenregeling moet alleen ingrijpen als er externe opwarming is (bijv zon die naar binnen schijnt of veel bezoek).

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 19-10-2023 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Technician- schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 21:21:
Uiteraard is dat zuiniger. Je bespaart een pomp en die energie.
Maar nog belangrijker, je krijgt gegarandeerd de koudste retour temperatuur door je verdamper, de laagste koudemiddeldrukken tgv de hoogste cop.

Daarom is 1 groot vloerveld in de gebruikers ruimte het beste, en daarop regelen.
Yep! Dat dus :).
Hoe ik weet dat een parallel buffervat de benadering is van Nibe?

Dat geven ze in elke offerte/documentatie aan bij het principe schema. Dat doen bijna alle Duitse, Zweedse, Oostenrijkse firma’s zo, bv Stiebel Elton ook.
Hmm. offerte? Nibe et al brengen toch zelf geen offertes uit? Niet deze eeuw voor woonhuizen althans, misschien nog voor iets héél groots.

Principe schema in de documentatie dus? Lijkt mij dat ze er daar ondertussen een flinke stapel van verzameld hebben? En ik kan me voorstellen dat die dingen nooit hernummerd worden, om verwarring bij verwijzingen te voorkomen. Dus als het parallelle buffervat ooit als schema 1 is getekend, wat ik best van je aanneem, dan zal dat altijd zo blijven, lijkt me. Ook al zeggen ze er tegenwoordig zoiets bij als: "Pas schema 9* toe, tenzij.." (*Willekeurig aannemelijk klilnkend nummer gegokt.) Bedoel je zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
koelkast schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:23:
Ehm.. je vraagt wel 'n beetje: "Vertel me alles". Daarop is het antwoord dus ook wel een beetje: "Lees het hele draadje / Google". Iets praktischer uitgedrukt: van jezelf een beetje wegwijs maken, wordt je vast blij :).

Je mag er (gelukkig) best van uit gaan dat het ding het gewoon doet :). Wel wordt er door installateurs doorgaans ingesteld op geen klachten krijgen (over koude), dus kun je zelf vaak nog wat efficiëntie winnen door wat meer het randje op te zoeken gegeven jouw huis en gezin. De tips daarvoor geeft @Andrehj je net.
Pagina: 1 ... 83 ... 113 Laatste