Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 82 ... 110 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-06 22:15

vliegnerd

Nintendo fan.

fluppie007 schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:49:
Iemand hier die ook zijn WP en WP weerstand apart monitort? Ik had verwacht met brijntemperaturen ruim over de 10gr dat die weerstand nog nooit (heb hem sinds begin augustus) zou gewerkt hebben. Blijkt die toch 3x erg kort gewerkt te hebben, ongeveer iedere 10 dagen. Gaat maar om 0,85 kWh tot nu toe, maar ben toch wel benieuwd waarom.
Zou dit een soort van zelftest zijn? Het gaat om een Vaillant Flexocompact VWF 58/4

[Afbeelding]
Helpt dat verwarmingselement misschien bij het laatste stukje van een legionella run?

Ik heb zelf geen elektrisch element… als de bron temperatuur te laag wordt, dan houdt het op. ;-) Itho daalderop WPU 5G

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 10:56
Ja ik snap het niet, het is wel aan het einde van een boiler lading (hwc), maar de kWh meter van de WP registreert niets, dus wil zeggen dat de compressor ed uit stonden. Ook staat legionella beveiliging uit omdat ik altijd tot 55gr opstook.

Ik snap er iig niets van :). Loodgieter dacht ook eerst aan een Legionella run, maar gezien dat uitstond is dat het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYRIKKkil6qZNvXzvKVu4-v7WMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hvOFs9gHYQC4SMfnHprjwy9m.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06:54
fluppie007 schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:59:
Ja ik snap het niet, het is wel aan het einde van een boiler lading (hwc), maar de kWh meter van de WP registreert niets, dus wil zeggen dat de compressor ed uit stonden. Ook staat legionella beveiliging uit omdat ik altijd tot 55gr opstook.

Ik snap er iig niets van :). Loodgieter dacht ook eerst aan een Legionella run, maar gezien dat uitstond is dat het niet.

[Afbeelding]
Ik heb geen kennis van deze specifieke boiler maar kan wel wat gokken:
1/ kan zomaar een software fout zijn waarbij er een aantal condities voor het enablen van de weerstand tegelijk op groen staan zonder dat dat echt de bedoeling is. Ik maak mijn eigen software en als je de voor de handliggende zaken eenmaal gehad hebt kom je dit soort “staartjes” wel tegen.
2/ wellicht is het bedoeld gedrag. Het kan dat de weerstand helemaal onderin de boiler zit terwijl de spiraal wat hoger zit. Dan kan dit een anti legionella boost zijn om het onderste stukje boiler ook veilig te krijgen.
Bij deze boiler: https://www.polarheat.nl/...oiler-mt-warmtewisselaar/
Zie je dat de weerstand op de bodem zit en de coil een stukje daar boven.
Undocumented feature?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-06 10:56
Ik zou denken van niet, de weerstand zit rechtsboven het wp/compressor gedeelte. Daarboven is slechts een boilervat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JIMOhWpEZ_rLqoJOluMXa4hZmrs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IPEkfKpYuokWkZieXjn4xi7H.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5p-uhJoYGLu2vI9cfjOACn6AA6I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U2jNREFFIaf364SEYPkr7Rzk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:59
zet het eens op 1 graadje minder?

55 graden is soms de limiet van wat de compressor kan (softwarematig).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 16:36
Cpt.Chaos schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 08:23:
[Afbeelding]

Voor alle mensen met een Alpha Innotec met geintegreerde boiler.
Haal de kap eraf en kijk of er een sifon in de aanvoer naar de sww spiraal zit. Hier zat er geen. Voel ook aan de leidingen die oranje zijn gekleurd en isoleer deze.
Als test heb ik dit geisoleerd met 22/9 buisisolatie van de blauwe bouwmarkt (nog geen 2 euro totaal) en het stilstandverlies van de boiler is van >55W naar <40W gegaan. Als je armaflex hebt liggen zal het nog beter zijn want dat kan je beter aansluitend snijden.
Gratis geld en minder draaiuren.

Edit: laat even weten wat er bij jullie uit is gekomen. Het zal vast ook iets zijn om bij andere merken te bekijken.
@Cpt.Chaos Ik heb net buisisolatie toegepast, maar als ik het goed zie dan lijkt me een sifon niet nodig, ik denk dat het is gebruikt tijdens productie en niet in de operatie. Zag/voelde ook nergens condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackowizzard
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-06 13:10
Ik blijf twijfelen tussen de opties voor een geothermische warmtepomp (met interne passieve koelmodule). De opties zijn:

- Nibe S1255 PC (via Klimaterra)
- Thermia Calibra Cool (via Ecoterm)

Welke zouden jullie aanraden?

Dit zijn de punten die belangrijk zijn:
- COP / SCOP
- gebruiksgemak
- intelligente sturing: smart home integratie (Home Assistant) / dynamisch energiecontract / ...
- minimale geluidshinder

De prijzen liggen kort tegen elkaar en de installateurs lijken me allebei zeer competent.

Bedankt om eventueel ervaringen te delen (zowel qua installateur als toestel), of elke tip is welkom. Waarvoor dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
beide toestellen zijn bij de beste (Thermia/Nibe). Allebei ongeveer even krachtig, allebei modulerend. Ik denk allebei goed te integreren in HA. Die installateurs ken ik niet, kan er dus geen mening over geven.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:05

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

wackowizzard schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:35:
Ik blijf twijfelen tussen de opties voor een geothermische warmtepomp (met interne passieve koelmodule). De opties zijn:

- Nibe S1255 PC (via Klimaterra)
- Thermia Calibra Cool (via Ecoterm)

Welke zouden jullie aanraden?

Dit zijn de punten die belangrijk zijn:
- COP / SCOP
- gebruiksgemak
- intelligente sturing: smart home integratie (Home Assistant) / dynamisch energiecontract / ...
- minimale geluidshinder

De prijzen liggen kort tegen elkaar en de installateurs lijken me allebei zeer competent.

Bedankt om eventueel ervaringen te delen (zowel qua installateur als toestel), of elke tip is welkom. Waarvoor dank!
Ik gebruik nu ca. 2 jaar de Nibe S1255-6 en ben zéér tevreden.
  • Gebruiksgemak: TOP
  • Een Nibe S-serie heeft een modbus-over-IP met een waslijst aan parameters. Kan uitstekend aan HA gekoppeld worden. Ik gebruik dat ook.
    Een heleboel parameters uit dit document zijn overigens voor andere modellen of te koppelen accessoires en zijn dus niet voor je S1255
  • Geluid? Als je ernaast staat hoor je ‘m. In hoogste toerental wat meer dan een eenvoudige koelkast, maar in de ruimte ernaast hoor ik al nix meer. Dat hoge toerental komt overigens bijna nooit voor door het moduleren.

[ Voor 6% gewijzigd door Hippe Lip op 12-09-2023 15:37 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackowizzard
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 04-06 13:10
Hippe Lip schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:35:
[...]

Ik gebruik nu ca. 2 jaar de Nibe S1255-6 en ben zéér tevreden.
  • Gebruiksgemak: TOP
  • Een Nibe S-serie heeft een modbus-over-IP met een waslijst aan parameters. Kan uitstekend aan HA gekoppeld worden. Ik gebruik dat ook.
    Een heleboel parameters uit dit document zijn overigens voor andere modellen of te koppelen accessoires en zijn dus niet voor je S1255
  • Geluid? Als je ernaast staat hoor je ‘m. In hoogste toerental wat meer dan een eenvoudige koelkast, maar in de ruimte ernaast hoor ik al nix meer. Dat hoge toerental komt overigens bijna nooit voor door het moduleren.
Bedankt voor je ervaring te delen! Klinkt veelbelovend.

- Ook via Klimaterra?

- Stuur je de kleppen van de kringen ook aan via thermo-motoren en HA? Of waarvoor gebruik je de integratie met HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

@wackowizzard
Installatie is gedaan door Schimmel Techniek uit Barneveld. Als iemand nog een installateur van eco-spul nodig heeft en in de werkcirkel van Schimmel rondom Barneveld zit (geen idee tot hoeveel km vanaf Barneveld) dan kan ik die club van harte aanbevelen. Secuur en écht met verstand van zaken.

Mijn huis heeft uitsluitend vloerverwarming (vv). De ruimtes/kamers hebben elk een eigen thermostaat en die zijn allemaal gekoppeld aan evohome (Honeywell). Naast de Nibe staat een parallelbuffer van 100 liter. De Nibe zorgt weersafhankelijk dat het buffervat op temperatuur blijft (in de winter dus warmer dan in voor- en najaar). Daarvoor draait in de Nibe een circulatiepomp voor dit primaire circuit.

In het secundaire circuit (van buffervat naar de vv in huis) zit een tweede cicrculatiepomp, die wordt aangestuurd door evohome (net zoals het ketelrelais bij een gasketel). Als evohome warmte vraagt in huis, dan gaat die pomp in het secundaire circuit draaien. Werkt echt als een speer. Zeer stabiel en met mooie lange runs.
Door deze constructie wordt de Nibe dus niet van buitenaf aangestuurd, maar draait die zelfstandig. Door de vraag in huis koelt het buffervat af en de Nibe ziet dat en slaat aan. Op die manier krijg je nooit een te korte run, want als er maar even vraag is, kan de Nibe langer doordraaien en zo het buffervat verder opwarmen. Dat is ook precies de functie van het buffervat.

Kijk op warmtepomp-weetjes voor veel wetenswaardigheden.
Daar staat onder andere hoe je berekent hoe groot je buffervat moet zijn voor jouw specifieke situatie. Zorg dat je die maat goed berekent, want een te klein vat kost je levensduur van je WP (te korte runs) en een te groot vat kost teveel en neemt teveel ruimte in.

<John O`Mill>

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:18
Korte vraag. Wij hebben een Nibe S1255 PC. Binnenkort wordt er een tegelvloer geplaatst.
Het vloerenbedrijf geeft de instructie om de VV helemaal uit te zetten. Ik denk dat ik de Nibe gewoon helemaal uitschakel, aangezien we er nog niet wonen. Kan dat kwaad in de bron ofzo? Hij zou dan een week leggen + 2 weken drogen uit staan (3 weken in totaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Patox schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:38:
Korte vraag. Wij hebben een Nibe S1255 PC. Binnenkort wordt er een tegelvloer geplaatst.
Het vloerenbedrijf geeft de instructie om de VV helemaal uit te zetten. Ik denk dat ik de Nibe gewoon helemaal uitschakel, aangezien we er nog niet wonen. Kan dat kwaad in de bron ofzo? Hij zou dan een week leggen + 2 weken drogen uit staan (3 weken in totaal).
Nee kan geen kwaad, als de vloer er ligt moet je een opstook protocol volgen daarmee activeer je automatisch de bron weer.

• Patox
Vaevictis_ schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:42:
[...]

Nee kan geen kwaad, als de vloer er ligt moet je een opstook protocol volgen daarmee activeer je automatisch de bron weer.
Thanks! Dat protocol is dus normaal gesproken bij de eerste start van de WP ook al doorlopen voor het activeren van de bron? Dan weet ik meteen of het opstookprotocol al is doorlopen (eis vanuit de vloerenboer).

• Vaevictis_
Patox schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:45:
[...]

Thanks! Dat protocol is dus normaal gesproken bij de eerste start van de WP ook al doorlopen voor het activeren van de bron? Dan weet ik meteen of het opstookprotocol al is doorlopen (eis vanuit de vloerenboer).
Dat weet ik niet zeker. Maar van de vloerenfabrikant moesten we een week lang opstook protocol uitvoeren om de gietvloer en ondervloer gelijkmatig te laten uitharden. Helaas is bij ons de in bedrijfstelling nooit gebeurd door de installateur. Om welke WP gaat het?

[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 16-09-2023 18:55 ]

• Patox
Vaevictis_ schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:54:
[...]

Dat weet ik niet zeker. Maar van de vloerenfabrikant moesten we een week lang opstook protocol uitvoeren om de gietvloer en ondervloer gelijkmatig te laten uitharden. Helaas is bij ons de in bedrijfstelling nooit gebeurd door de installateur. Om welke WP gaat het?
Een Nibe S1255 PC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Patox schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 18:45:
[...]

@Patox
Het gaat dus om een (ook) nieuwe WP? Die hoeft niet in te lopen zoals je vroeger een auto in moest rijden.

Het enige wat wel moet gebeuren is dat de bronpomp -hier bij mij tenminste- de eerste 2 weken continu door moet blijven draaien om de glycol (antivries) goed en gelijkmatig met het water te mengen. Maar dat is het broncircuit en dat kan zonder dat de WP je vloerverwarming stookt.
Dus bij een nieuwe WP toch maar niet helemaal uitzetten, want die is mss met dat mengprotocol bezig.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:00
Het opstook protocol moet je voordat de vloer wordt gelegd uitvoeren. Dit zorgt er namelijk voor dat de vloer maximaal uitzet (wat scheuren veroorzaakt). Daarna zal de vloer niet meer zoveel uitzetten omdat het allemaal al uitgezet is.

Het opstook protocol verwarmt de vloer langzaam naar een temperatuur van ongeveer 40 graden. Dit doet de warmtepomp over een paar dagen. Die van mij zette elke 8 uur de temperatuur 2 graden hoger en de maximale temperatuur liet die 12 uur staan en erna ging die weer langzaam afkoelen. Dus als de tegelzetter over 3 dagen komt dan ben je er al te laat mee.

Doe je dit niet dan kan het zijn dat de scheuren later komen als de verwarming aan staat waardoor de tegels los laten. Ook bij pvc kunnen ze die scheuren opvullen met het egaliseren waardoor pvc er geen last van heeft.

Veel vloer bedrijven geven ook geen garantie als het opstookprotocol niet uitgevoerd is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

@DutchKel uit pure nieuwsgierigheid: is dit een standaard programma of setting van je WP?

Mijn Itho WPU 5G heeft dat niet. Sterker nog, je kan de aanvoertemperatuur van de vloer niet regelen. (Er is ook geen stooklijn). Een opstookprotocol kun je alleen zelf regelen door de ruimte temperatuur heel hoog te maken, zodat de retourtemperatuur van de CV hoog is. Bij mij is de aanvoer altijd 4 graden hoger dan de retour.

Ik moet dus echt de kamertemperatuur verhogen om de aanvoer te sturen. Maar de kamer tot 35 graden stoken heb ik niet gedaan. Ik heb braaf mijn vloerenboer verteld dat het protocol gevolgd was, zonder iets te doen. Omdat de CV aanvoer toch niet boven de 25 graden komt is dat ook niet heel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
@Patox
Er is niet iets dat “kapot gaat” als de warmtepomp uit staat (hij stond ook uit toen hij nog in de doos zat).
Mixen van de glycol moet wel gebeuren voordat de temperatuur onder de nul komt maar daar zou ik me voorlopig niet veel zorgen over maken.
Hooguit dat in regelen (dus dat alles netjes zonder pendelen of uitschieters regelt) best pas kan gebeuren als de vloeistoffen een gelijkmatige structuur hebben (maar als je alles hier zo leest zou ik me van dat optimaal ingrepen sowieso niet te veel voorstellen)
Opstook protocol voor vloer is wel belangrijk, en persoonlijk ben ik van mening dat dat niet enkele bij eerste opstook maar altijd belangrijk is.
Grote temperatuur verschillen in de vloer geven spanningen en die kunnen scheuren veroorzaken. In de vloer liggen dus buizen, maar flinke tussenruimte tussen de buizen en boven en onder er van.
Tot oktober draaien in koelmodus en bij de eerste koude dag met vol vermogen opstoken is dus echt niet handig. Dan krijg je een flinke temperatuur schok in de buizen en daarmee een groot temperatuur verschil met de tussenruimtes. Dat geeft spanning die tot scheuren kan leiden.

Persoonlijk haal ik de warmtepomp ergens in augustus handmatig uit de koel modus en laat de vloer gelijkmatig op kamertemperatuur komen. Eind september zet ik hem aan maar zet in eerste instantie de kamertemperatuur op de waarde die het dan toevallig is, ik start het actieve verwarmen met “gelijkmatig voorsorteren op de actuele temperatuur”. Van daaruit stapsgewijs in echte verwarm modus (bij voorkeur time ik het aanzetten dat ik hem exact aanzet als de kamertemperatuur de gewenste waarde heeft, dan zijn er verder geen stappen naar uiteindelijke situatie)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
vliegnerd schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:02:
@DutchKel uit pure nieuwsgierigheid: is dit een standaard programma of setting van je WP?

Mijn Itho WPU 5G heeft dat niet. Sterker nog, je kan de aanvoertemperatuur van de vloer niet regelen. (Er is ook geen stooklijn). Een opstookprotocol kun je alleen zelf regelen door de ruimte temperatuur heel hoog te maken, zodat de retourtemperatuur van de CV hoog is. Bij mij is de aanvoer altijd 4 graden hoger dan de retour.

Ik moet dus echt de kamertemperatuur verhogen om de aanvoer te sturen. Maar de kamer tot 35 graden stoken heb ik niet gedaan. Ik heb braaf mijn vloerenboer verteld dat het protocol gevolgd was, zonder iets te doen. Omdat de CV aanvoer toch niet boven de 25 graden komt is dat ook niet heel erg.
Veel (helaas niet alle) warmtepompen hebben daar inderdaad een instelling voor, als je die aanzet dan gaat die zelf de temperatuur langzaam omhoog brengen. En ja de retour temperatuur is inderdaad vaak maar 4 graden koeler dan de invoer, maar dat maakt niet uit want de hele vloer wordt zo langzaam juist warmer.

Je kunt dit een beetje simuleren door de verwarming elke 8 uur 2 graden warmer te zetten en dit door laten gaan tot 35 a 40 graden.

Maar hoezo komt bij jou de cv temperatuur niet boven de 25 graden? Daarmee kun je het huis toch niet warm houden als het buiten -10 is? Of heb je een tussenwoning en buren die dan flink stoken? Hier is de vloer 32 graden als het buiten -10 is. Maar ik heb wel een vrijstaande woning.

Overigens is bij mij het opstookprotocol helaas mislukt, hij kreeg hem toen niet warmer dan 34 graden omdat de warmtepomp nog niet op de bron was aangesloten. Dus het opstookprotocol moest via de 230V worden uitgevoerd. Gelukkig waren er wel al veel scheuren in de vloer. Dat was voldoende volgens degene die de vloer ging leggen.

Ik heb daar nog steeds een foutmelding van in de logs van de warmtepomp staan. Weet iemand hoe je de logs kunt verwijderen van een alpha innotec warmtepomp? Ik heb er nog verschillende dingen in staan doe tijdens de installatie zijn opgetreden.

[ Voor 15% gewijzigd door DutchKel op 17-09-2023 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

DutchKel schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:05:
[...]
Maar hoezo komt bij jou de cv temperatuur niet boven de 25 graden? Daarmee kun je het huis toch niet warm houden als het buiten -10 is? Of heb je een tussenwoning en buren die dan flink stoken? Hier is de vloer 32 graden als het buiten -10 is. Maar ik heb wel een vrijstaande woning.
Ik heb een tussenwoning maar dezelfde Itho WPU 5G staat ook in vrijstaande huizen in deze straat. Due hebben ook geen weersafhankelijk stooklijn. Niet eens een buitentemperatuursensor. De WP weet de temperatuur helemaal niet.

Maar wel vrijwel passief huis, luchtdicht en zeer goed geïsoleerd. Het vermogen van mijn WP is 4,5 kW (165m2 woonoppervlak, 3 verdiepingen) . Ik heb een WP met minder vermogen dan een willekeurige hybride WP.

Wat er bij -10 in de praktijk gebeurt weet ik nog niet ;) Maar de WP *kan* niet reageren want die weet de buitentemperatuur niet.
Vorig jaar in December toen we schaatsten was er niet eens 30% van het vermogen nodig om de boel warm te houden. Ik woon wel in de Randstad, dat scheelt heel veel met Noorden of Oosten. In de zin van: “Het is hier nooit -10 graden”

[ Voor 10% gewijzigd door vliegnerd op 17-09-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
vliegnerd schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:13:
[...]

Ik heb een tussenwoning maar dezelfde Itho WPU 5G staat ook in vrijstaande huizen in deze straat. Due hebben ook geen weersafhankelijk stooklijn. Niet eens een buitentemperatuursensor. De WP weet de temperatuur helemaal niet.

Maar wel vrijwel passief huis, luchtdicht en zeer goed geïsoleerd. Het vermogen van mijn WP is 4,5 kW (165m2 woonoppervlak, 3 verdiepingen) . Ik heb een WP met minder vermogen dan een willekeurige hybride WP.

Wat er bij -10 in de praktijk gebeurt weet ik nog niet ;) Maar de WP *kan* niet reageren want die weet de buitentemperatuur niet.
Vorig jaar in December toen we schaatsten was er niet eens 30% van het vermogen nodig om de boel warm te houden. Ik woon wel in de Randstad, dat scheelt heel veel met Noorden of Oosten.
Dat scheelt denk ik wel veel. Hier heb ik wel 0 op de meter, maar ik woon landelijk met veel wind en dat in een vrijstaande woning. Dat is sowieso al niet bevorderlijk voor het warm houden. Al moet ik zeggen dat ik 32 graden vloer temperatuur waarbij het binnen 21 graden is met buiten -10 wel netjes vind.

Helaas heeft onze woning geen WTW anders zou de vloer temperatuur nog wat omlaag kunnen. Projectbouw doet tegenwoordig niet vaak meer een WTW inbouwen. De reden is dat mensen vaak “vergeten” de filters te vervangen en/of schoon te maken waardoor de luchtkwaliteit binnen ontzettend slecht is. Althans dat is wat ze tegen mij hebben gezegd toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

DutchKel schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:22:
[...]

Dat scheelt denk ik wel veel. Hier heb ik wel 0 op de meter, maar ik woon landelijk met veel wind en dat in een vrijstaande woning. Dat is sowieso al niet bevorderlijk voor het warm houden. Al moet ik zeggen dat ik 32 graden vloer temperatuur waarbij het binnen 21 graden is met buiten -10 wel netjes vind.
32 graden is inderdaad heel netjes. De meeste mensen vinden dat nog te weinig, want geen warme voeten ;-) Ik hoor daar in ieder geval best wel wat "opmerkingen" over hier in de buurt. Dat ze graag een wat warmere vloer zouden hebben.
Maar ik ben energieminimalist en wil dus helemaal geen warme vloer. Ik wil een zo hoog mogelijk rendement. Iedereen zo zijn afwijking.
Helaas heeft onze woning geen WTW anders zou de vloer temperatuur nog wat omlaag kunnen. Projectbouw doet tegenwoordig niet vaak meer een WTW inbouwen. De reden is dat mensen vaak “vergeten” de filters te vervangen en/of schoon te maken waardoor de luchtkwaliteit binnen ontzettend slecht is. Althans dat is wat ze tegen mij hebben gezegd toen.
WTW is wel een wereld van verschil, denk ik. De reden "filters vergeten" lijkt mij een mooi excuus voor projectbouw, om veel minder geld uit te geven aan al die luchtkanalen, die je als koper zelf achteraf nooit meer netjes kan plaatsen.
De meeste huizen worden immers ook gewoon met recirculatie afzuigkappen opgeleverd, ook toen we nog op gas kookten. En dat is pas slecht voor je gezondheid.

Als de stroom hier zeg 72 uur zo uitvallen, hartje winter, met een oosten wind en -10 graden buiten, dan maak ik mij geen zorgen dat de WP niet werkt. Koud wordt het echt niet, zolang we alles dichthouden. (Hoewel ik vrij snel door het warm water heen ben, en dus niet meer warm kan douchen). Maar zonder WTW moet het raam open, en dan heb ik ineens WEL de CV nodig om de boel warm te houden.
De WTW gebruikt minder dan 100 W, dus ik overweeg om er gewoon een UPS naast te zetten als we ooit in dergelijke stroomuitval scenario's dreigen te komen. Maar we hebben dan wellicht grotere problemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
Stefannn schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:13:
@Patox
Er is niet iets dat “kapot gaat” als de warmtepomp uit staat (hij stond ook uit toen hij nog in de doos zat).
Mixen van de glycol moet wel gebeuren voordat de temperatuur onder de nul komt maar daar zou ik me voorlopig niet veel zorgen over maken.
Hooguit dat in regelen (dus dat alles netjes zonder pendelen of uitschieters regelt) best pas kan gebeuren als de vloeistoffen een gelijkmatige structuur hebben (maar als je alles hier zo leest zou ik me van dat optimaal ingrepen sowieso niet te veel voorstellen)
Opstook protocol voor vloer is wel belangrijk, en persoonlijk ben ik van mening dat dat niet enkele bij eerste opstook maar altijd belangrijk is.
Grote temperatuur verschillen in de vloer geven spanningen en die kunnen scheuren veroorzaken. In de vloer liggen dus buizen, maar flinke tussenruimte tussen de buizen en boven en onder er van.
Tot oktober draaien in koelmodus en bij de eerste koude dag met vol vermogen opstoken is dus echt niet handig. Dan krijg je een flinke temperatuur schok in de buizen en daarmee een groot temperatuur verschil met de tussenruimtes. Dat geeft spanning die tot scheuren kan leiden.

Persoonlijk haal ik de warmtepomp ergens in augustus handmatig uit de koel modus en laat de vloer gelijkmatig op kamertemperatuur komen. Eind september zet ik hem aan maar zet in eerste instantie de kamertemperatuur op de waarde die het dan toevallig is, ik start het actieve verwarmen met “gelijkmatig voorsorteren op de actuele temperatuur”. Van daaruit stapsgewijs in echte verwarm modus (bij voorkeur time ik het aanzetten dat ik hem exact aanzet als de kamertemperatuur de gewenste waarde heeft, dan zijn er verder geen stappen naar uiteindelijke situatie)
Thanks. Ik ga zo wel heen om het nog te draaien. De tegelvloer wordt over 2 weken gelegd. Hoe zal ik de vloer droog functie instellen? Hoeveel dagen en hoeveel per dag temperatuur omhoog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Patox schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:52:
[...]

Thanks. Ik ga zo wel heen om het nog te draaien. De tegelvloer wordt over 2 weken gelegd. Hoe zal ik de vloer droog functie instellen? Hoeveel dagen en hoeveel per dag temperatuur omhoog?
Voor de duidelijkheid, ik heb een andere warmtepomp als jij. Dit betreft meer wat “algemene tweaker gedachtes”.
Als vloer gelegd is zou ik sowieso 2 weken helemaal niks doen om het natuurlijke droog processen kans te geven.
Daarna de warmtepomp aanzetten en door middel van thermostaten of andere regelaars zodanig instellen dat het cv water op zelfde temperatuur als de vloer zit (gewoon 20 graden zal wel goed zijn).
Dan dagelijks 1 graad hoger tot 25 graden, en vervolgens om de dag1 graad warmer tot 30 graden. Daar zou ik hem een weekje o0 laten draaien en dan gewoon in bedrijf nemen.
Dan heb je hem niet tot 35 gebracht maar tegen de tijd dat dat echt nodig is is alles echt wel uitgehard.

Dat is wat ik zou doen. Wellicht hebben anderen andere meningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Patox schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:52:
[...]

als je gaat tegelen hoef je helemaal niks te doen qua opstoken, integendeel juist.

gewoon uitlaten dat ding tot de tegels erin liggen en een paar dagen hebben kunnen drogen.

opstookprotocollen zijn leuk voor nieuwbouw waar men zo rap mogleijk de dekvloer droog moet hebben. als je tegels gaat leggen is het compleet zinloos want die kunnen vrijwel de dag nadat de vloer erin gemseerd is er al op. opstookprotocollen is voor meer voor droogbouwvloeren zoals laminaat en gelijmde vloeren waar een tijdsfactor aan hangt.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 17-09-2023 10:46 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
flippy schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:36:
[...]

als je gaat tegelen hoef je helemaal niks te doen qua opstoken, integendeel juist.

gewoon uitlaten dat ding tot de tegels erin liggen en een paar dagen hebben kunnen drogen.

opstookprotocollen zijn leuk voor nieuwbouw waar men zo rap mogleijk de dekvloer droog moet hebben. als je tegels gaat leggen is het compleet zinloos want die kunnen vrijwel de dag nadat de vloer erin gemseerd is er al op. opstookprotocollen is voor meer voor droogbouwvloeren zoals laminaat en gelijmde vloeren waar een tijdsfactor aan hangt.
De cement dekvloer (nieuwbouw) ligt er al zo'n 6+ maand in (inclusief hete zomerdagen). De vloerenleverancier van keramisch parket is erg expliciet dat er een opstookprotocol doorlopen moet zijn voordat de tegelvloer gelegd wordt. Dit is naar mijn weten nog niet gedaan, er zaten vrij weinig scheuren in. Mijn angst is dat de cement dekvloer gaat scheuren en de tegels dan ook, als wij bijvoorbeeld in december voor het eerst flink gaan stoken. Er wordt wel flex lijm gebruikt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-06 15:17
Wat betreft dat opstookprotocol: de scheuren ontstaan niet bij het opwarmen maar juist bij het afkoelen. Mijn warmtepomp heeft er wel een programma voor, dat heb ik ook gebruikt. Daarbij hoort dus ook expliciet het weer (langzaam) terugkoelen van de vloer. Aanvulllend daarop heb ik dus ook de passieve koeling gebruikt om de vloer nog wat verder terug te koelen. Er zijn toen ook inderdaad een aantal scheurtjes ontstaan, met name bij de aansluiting op de wanden en bij de overgangen tussen ruimtes.

[ Voor 8% gewijzigd door Turrican op 17-09-2023 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Stefannn schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:13:
@Patox

Wat een hoop werk voor iets wat automatisch gaat bij een modulerende warmtepomp. De aanvoer gaat toch niet van 18 naar 25 in 1 dag? Er is in de herfst een hele periode waar geen koeling of warmte vraag is, waardoor de vloer vanzelf de kamertemperatuur wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hippe Lip schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 23:17:
Het gaat dus om een (ook) nieuwe WP? Die hoeft niet in te lopen zoals je vroeger een auto in moest rijden.
Ik snap 't ook niet echt. Lijkt me dat de bron goed getest moet worden. Dat gebeurt d.m.v. het afpersen, maar ook nog tijdens het eerste draaien; dan merk je of er niet per ongeluk een bak zand bij in is gekomen.

Maar daarna is 't toch slechts een circulatiepomp == te lange stilstand wordt afgeraden. Maar dat kan echt wel een keer een paar weken lijden en kun je sowieso eenvoudig ondervangen door de warmwatervoorziening ingeschakeld te laten. Dan zal hij echt wel af en toe aan slaan.
Het enige wat wel moet gebeuren is dat de bronpomp -hier bij mij tenminste- de eerste 2 weken continu door moet blijven draaien om de glycol (antivries) goed en gelijkmatig met het water te mengen.
Dat deed bij mij de boorder al. Die hebben fors met zo'n ontluchtingspomp staan circuleren voor ontluchten en mengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
flippy schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:36:
[...]
Dus jij accepteert achteraf scheurtjes in de voegen van de vloer? Want dat is juist wat je met het opstookprotocol probeert zoveel mogelijk te voorkomen door het op dat moment alvast te veroorzaken.

Sommige mensen vinden het opstookprotocol onzin, maar die hebben vast niet gezien wat warmte en koelte doet met een vloer.

Het is bij een warmtepomp gelukkig minder erg dan bij een gasketel omdat de temperatuur van de vloer met een gasketel een stuk hoger is (vaak tussen de 35 en 40 graden).

@Turrican Je hebt helemaal gelijk, bij het opstookprotocol zet de vloer langzaam uit door de warmte. Op het moment dat die gaat afkoelen krimpt het weer waardoor er scheuren ontstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchKel schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:20:
[...]

Dus jij accepteert achteraf scheurtjes in de voegen van de vloer? Want dat is juist wat je met het opstookprotocol probeert zoveel mogelijk te voorkomen door het op dat moment alvast te veroorzaken.

Sommige mensen vinden het opstookprotocol onzin, maar die hebben vast niet gezien wat warmte en koelte doet met een vloer.

Het is bij een warmtepomp gelukkig minder erg dan bij een gasketel omdat de temperatuur van de vloer met een gasketel een stuk hoger is (vaak tussen de 35 en 40 graden).

@Turrican Je hebt helemaal gelijk, bij het opstookprotocol zet de vloer langzaam uit door de warmte. Op het moment dat die gaat afkoelen krimpt het weer waardoor er scheuren ontstaan.
de warmte die de vloer ingaat is gelijk tussen een warmtepomp en een gasketel, al staan de verdelers met gasketels vaak veel te hoog dan nodig is. wat het water warm maakt kan een vloer geen biet schelen.

en een vloer die 5 graden opwarmt (das vies veel) zet over 10 meter minder dan 1mm uit. daar ga je geen scheuren van krijgen.

opstookprotocollen is omringt bij vrijwel elke installateur door een berg oudewijvenverhalen die generatie op generatie zijn doorgegeven maar niemand weet onderhand meer wat de eigenlijke noodzaak is. en dan krijg je het soort verhalen zoals hierboven die op geen enkele wijze een natuurkundige onderbouwing hebben.

opstoken doe je voor 2 dingen: het sneller drogen van de vloer (aannemer blij) en zien of er holle plekken onstaan waar de vloer niet heeft gehecht aan de ondergrond.
bij noppenplaten en dergelijke is de laatste factor al vervallen want er is geen hechting dus blijft drogen over en na tig maanden al te staan is dat ook niet meer nodig.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
flippy schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:29:
[...]

de warmte die de vloer ingaat is gelijk tussen een warmtepomp en een gasketel, al staan de verdelers met gasketels vaak veel te hoog dan nodig is. wat het water warm maakt kan een vloer geen biet schelen.

en een vloer die 5 graden opwarmt (das vies veel) zet over 10 meter minder dan 1mm uit. daar ga je geen scheuren van krijgen.

opstookprotocollen is omringt bij vrijwel elke installateur door een berg oudewijvenverhalen die generatie op generatie zijn doorgegeven maar niemand weet onderhand meer wat de eigenlijke noodzaak is. en dan krijg je het soort verhalen zoals hierboven die op geen enkele wijze een natuurkundige onderbouwing hebben.

opstoken doe je voor 2 dingen: het sneller drogen van de vloer (aannemer blij) en zien of er holle plekken onstaan waar de vloer niet heeft gehecht aan de ondergrond.
bij noppenplaten en dergelijke is de laatste factor al vervallen want er is geen hechting dus blijft drogen over en na tig maanden al te staan is dat ook niet meer nodig.
Ik lees en hoor anders overal hetzelfde. Alleen jij maakt er een heel vreemd verhaal van.

Lees anders even op internet over het hoe en waarom. Bijvoorbeeld op deze sites:
https://www.m2vloeren.nl/particulier/blog/opstookprotocol
https://parketenvloerverwarming.nl/04/opstook-protocol
https://www.vanvoorst.nl/...protocol-vloerverwarming/

En zo zijn er nog tig sites. Je hoeft van mij echt geen opstookprotocol uit te voeren, dat laat ik aan ieder zelf over of ze dat wel of niet nodig vinden. Maar de redenen waarom je het uitvoert zijn duidelijk en ook aangetoond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

DutchKel schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:06:
[...]

Ik lees en hoor anders overal hetzelfde. Alleen jij maakt er een heel vreemd verhaal van.

Lees anders even op internet over het hoe en waarom. Bijvoorbeeld op deze sites:
https://www.m2vloeren.nl/particulier/blog/opstookprotocol
https://parketenvloerverwarming.nl/04/opstook-protocol
https://www.vanvoorst.nl/...protocol-vloerverwarming/

En zo zijn er nog tig sites. Je hoeft van mij echt geen opstookprotocol uit te voeren, dat laat ik aan ieder zelf over of ze dat wel of niet nodig vinden. Maar de redenen waarom je het uitvoert zijn duidelijk en ook aangetoond.
probleem is dat de natuurkunde het verhaal niet onderbouwd na de droogperiode van het cement. cement is niet een nieuw iets. dat is een ding wat we al redelijk doorhebben. opstoken is iets van de jaren 70/80 toen vloerverwarming populair werd en men rustig 50 graden door de vloer jaste vanaf de eerste paar dagen na het smeren. de vloeren spatten toen allemaal uit elkaar en is men het idee van een opstookprotocol begonnen. vervolgens is elke vakman in de afgelopen 40 jaar zijn eigen draai eraan gaan geven en kom je nu deze tegenstrijdige verhalen tegen en iedereen zit elkaar maar na te praten zonder eens een stapje achteruit te doen. als je nu eens de afgelopen paar decennia aan oudewijveverhalen eruit knipt en je gaat terug naar het begin is het allemaal een stuk logischer in de hoe en wat. het heeft bekant veel weg van hoe een religie word gestart. ik heb in al de jaren dat ik in mn vaders aannemerij hebt gewerkt vanaf kinds af aan nog nergens de harde gegevens gezien van het "officele" opstartprotocol en de variaties die elk bedrijf eraan geeft.

er is nergens eenduidige onderbouwing te vinden tussen de bedrijven. kijk maar naar je eigen linkjes, allemaal een ander zwamverhaal met wat natte vingers ertussen en tegenstrijdige protocollen. waar zijn de wetenschappelijke studies en testen op dit gebied? waar is een rapport dat een opstookprotocol na een half jaar nog iets uithaalt als het cement al lang en breed (ha!) uitgehard is en wat het dan precies uithaalt....
ik ben nog steeds erg benieuwd wat een vloer opstoken naar 40 graden moet doen als het er al een half jaar of langer in ligt en al kurkdroog is. behalve een pdfj'e van 2 kantjes waarop een tabel staat en "doe dit" van de installatiebranche zelf (wij van wc eend) is er niks serieus over te vinden.

in de praktijk is het veel belangrijker dat de gehele vloer consistent warm is en gelijk op temperatuur blijft. vooral grote panden met zonesystemen in dezelfde vloer en zonder voldoende voegen zullen onherroepelijk schade oplopen, daar zijn al zat rechtzaken over geweest. punt daarvan is dat de meeste schade word veroorzaakt door het vloerverwarmingssysteem als het al er een poosje inligt, niet door de vloer zelf. de meeste schadegevallen zijn vaak pas maanden of een jaar na het leggen van de vloer en men heeft een wintertje lopen stoken met langzaam stromend 40+ graden door de vloer. resultaat is enorme temperatuursverschillen in de vloer en de boel scheurt los. tegen moedwillig slopen gaat geen opstartpotocol tegen helpen, hoogstens verhullen.

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 17-09-2023 23:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
flippy schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:18:
men heeft een wintertje lopen stoken met langzaam stromend 40+ graden door de vloer. resultaat is enorme temperatuursverschillen in de vloer en de boel scheurt los.
Dit is wel hoe mijn VVW (eind jaren 70) inderdaad is aangelegd. Op gas stookte deze ca. 42 om 22 graden. Hield de stroomkosten van dat 24x365 pompje bescheiden, maar qua temperatuurverdeling inderdaad ronduit bizar. Desondanks gelukkig geen gescheurde boel.

Tenminste.. dat is ook een beetje hoe je de lat legt: de tegelvloer is doorgelegd, drempelloos, over de gehele benedenverdieping. Over verschillende kamers dus (nu ook echt zones). Dus ja, dat werkt wel. Dus op de te verwachten plekken hoor je wel 'ns dat een tegel niet strak verlijmd meer ligt, of zie je een voegje aan één zijde losgesprongen. Maar ik denk dat je dat toch wel krijgt.

We hadden onlangs (om andere reden) bouwkundige keuring. Ik vroeg het dus voor de zekerheid even: die man had 't duidelijk pas vreemd gevonden als het niet zo was.

Opstookprotocol herken ik eigenlijk ook alleen voor nieuwe vloer (en tenzij geen enkele haast).

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:32
Is er voor de winter, buiten het bufferen in massa / beton, nog een optie om warmte voor je huis op te slaan. Dus de warmtepomp laten draaien als de PV’s overdag (een gedeelte van) het elektrische verbruik opwekken? In theorie zou ik kunnen bedenken dat je een 2e vat met cv-water gaat opwarmen, maar is dat nuttig of handig? Met het bufferen in massa kan ik me voorstellen dat je de vloer overdag iets te warm stookt zodat hij ‘s avonds eerder uit kan, maar een extra vat?

• flippy
  • Niet online

flippy

Bouwertje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 18:42:
Is er voor de winter, buiten het bufferen in massa / beton, nog een optie om warmte voor je huis op te slaan. Dus de warmtepomp laten draaien als de PV’s overdag (een gedeelte van) het elektrische verbruik opwekken? In theorie zou ik kunnen bedenken dat je een 2e vat met cv-water gaat opwarmen, maar is dat nuttig of handig? Met het bufferen in massa kan ik me voorstellen dat je de vloer overdag iets te warm stookt zodat hij ‘s avonds eerder uit kan, maar een extra vat?
nee, hoe dan ook gaat je verbruik omhoog. warmte opslaan is inherent inefficienter.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 21-09-2023 18:49 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:31
  1. Bufferen in de massa van je woning gaat vanzelf als je dikke isolatie en dikke betonnen vloeren hebt. Beide heb ik, waardoor hier ook in de winter de massa 's nachts maar een paar tiende graad afkoelt. Daarbij nog wat water verwarmen heeft geen zin, die >200 ton beton en stenen heeft vele malen meer warmtecapaciteit.
  2. Je idee van "in de winter overdag wat extra opwarmen op PV-stroom" werkt niet of nauwelijks, omdat je in de winter helemaal geen PV-stroom over hebt. Zo haal ik (met 14 kWp op het dak) in december gemiddeld slechts 6 kWh op, nog niet eens genoeg om het gewone huishouden op te laten draaien. Stroom voor de WP komt dan dus gewoon voor het net, en er blijft dus helemaal geen stroom over om de WP overdag nog eens extra hard te laten werken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stefannn
Nee.

En dat zeg ik zo stellig omdat ik het geprobeerd heb.
Ik had in 2009 144 vacuumbuizen aangelegd en een voorraad vat van 2000liter.
Ik heb het op veel manieren geprobeerd.
Eind conclusie.
- een vat van 2000l warm water stook je in een halve dag koud.
- je verliest sowieso 10 a 20% warmte per dag aan uitstraling.

Inmiddels heb ik het vat extra geïsoleerd met 40cm pur. En ik gebruik het nu in de zomer om mijn jacuzzi mee te verwarmen. (Jacuzzi control systeem gehackt). Dat gaat prima. Maar voor verwarmen is het niks.
Ik heb zelfs nog geprobeerd het brijn circuit voor het de warmtepomp in gaat te “boosten” (met een Warmtewisselaar) . Kan er ook niet uit. Vorig weekend er weer uit gesloopt.

Yep.. vaak met de waterpomptang in de weer geweest. Je bent tweaker of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08:32
Het is goed om soms ‘Out of the box’ te denken toch. Vaak gaat dat minder goed en soms geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Bouwertje schreef op donderdag 21 september 2023 @ 23:04:
Het is goed om soms ‘Out of the box’ te denken toch. Vaak gaat dat minder goed en soms geweldig.
Zeer zeker,
En no worry, ik wist donders goed dat ik aan het experimenteren was.
Ik ben daar in 2008 bij mijn nieuwbouw huis mee begonnen. Toentertijd was pv nog onbetaalbaar.
Grootste tegenvallen van “water” waren de enorme verliezen van het 2000liter voorraad vat. Verder kan je warmte niet van zomer naar winter “salderen”.
Uiteindelijk heb ik nu wel een super goedkoop water water warmtepomp gebaseerd op 300m zelf ingegraven tyleenslang in een horizontaal net, en een 3kW Vaillant VWS 36/4.1 van 3000euro met 4200euro subsidie.
Vloerverwarming kan je dus wel prima als buffer gebruiken. Dan kan je zelfs met een kleine warmtepomp heel veel verwarmen omdat die totop 24/7 aan kan staan. De 1500m3 gas besparing is dus met deze kleine warmtepomp van slechts 3kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Met het bufferen in massa kan ik me voorstellen dat je de vloer overdag iets te warm stookt zodat hij ‘s avonds eerder uit kan, maar een extra vat?
Ook ik heb dat 2e / extra vat staan (onze CV-haard heeft het soms nodig) en kan dus vanuit onze praktijk spreken: het stelt (bij WP gebruik) echt relatief weinig voor t.o.v. al die massa. En die PV in de winter stelt doorgaans ook weinig voor.

Waar je eerst op moet letten is dat die WP lange, rustige runs maakt. De WP flink hard laten stoken omdat je even goedkopere stroom hebt kost zoveel COP dat het niet uit kan. Wie hier rekening houdt met z'n (dynamische) stroomtarief schakelt z'n WP dan ook niet uit / aan (= max, of vrijwel max), maar schuift met de stooklijn zodat hij wat zachter / harder gaat draaien.

Dat 't ook efficiëntie kost omdat er uit een warmer huis meer warmte weglekt, is natuurlijk ook waar. Maar zoals @Andrehj aangeeft gaat het om tienden. Dat verlies blijft dus véél minder dan wanneer ik de WP nabij max jaag om een vat naar 50 graden te jagen (ongunstig hoog toerental, ongunstig hoge temperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:56
Gwaihir schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 08:38:
[...]
Ook ik heb dat 2e / extra vat staan (onze CV-haard heeft het soms nodig) en kan dus vanuit onze praktijk spreken: het stelt (bij WP gebruik) echt relatief weinig voor t.o.v. al die massa. En die PV in de winter stelt doorgaans ook weinig voor.

Waar je eerst op moet letten is dat die WP lange, rustige runs maakt. De WP flink hard laten stoken omdat je even goedkopere stroom hebt kost zoveel COP dat het niet uit kan. Wie hier rekening houdt met z'n (dynamische) stroomtarief schakelt z'n WP dan ook niet uit / aan (= max, of vrijwel max), maar schuift met de stooklijn zodat hij wat zachter / harder gaat draaien.

Dat 't ook efficiëntie kost omdat er uit een warmer huis meer warmte weglekt, is natuurlijk ook waar. Maar zoals @Andrehj aangeeft gaat het om tienden. Dat verlies blijft dus véél minder dan wanneer ik de WP nabij max jaag om een vat naar 50 graden te jagen (ongunstig hoog toerental, ongunstig hoge temperatuur).
Als aanvulling hier op; ik denk dat het mest laaghangende fruit te behalen valt bij verbruik dat je sowieso hebt, handig te timen. Denk aan eventuele legionella run, vaatwasser, wasmachine etc. Pas als je het laaghangende fruit geplukt hebt zou ik verder kijken.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
big bang schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:08:
[...]

Als aanvulling hier op; ik denk dat het mest laaghangende fruit te behalen valt bij verbruik dat je sowieso hebt, handig te timen. Denk aan eventuele legionella run, vaatwasser, wasmachine etc. Pas als je het laaghangende fruit geplukt hebt zou ik verder kijken.
Ik heb je bericht inmiddels 4 keer gelezen en kan er helemaal niks van maken.

Wat probeer je uit te leggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
En simpelweg wanneer je het SWW vat (dagelijks?) bij warmt voor douche / bad. Heb je 'n hoogtepuntje PV-stroom op een winterse dag, dan kun je het daar waarschijnlijk al aan kwijt.

Want, om toch een beetje tegen m'n eigen eerdere antwoord, én dat van @Andrehj in te gaan ;), einde winter vroeg in het voorjaar heb je inderdaad zo'n periode waarin de middagzon ervoor zorgt dat de verwarming uit kan (dus je schiet duidelijk door als je 'm aan laat), terwijl ook de PV zich weer roert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:39:
[...]

Ik heb je bericht inmiddels 4 keer gelezen en kan er helemaal niks van maken.

Wat probeer je uit te leggen?
We zitten in een intermezzo eigen verbruik uit PV (in de winter!) verhogen, vanwege de vraag of de WP daar een rol in speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Gwaihir schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:41:
[...]

We zitten in een intermezzo eigen verbruik uit PV (in de winter!) verhogen, vanwege de vraag of de WP daar een rol in speelt.
Neem een elektrische auto en laad op met de stroom die je over hebt. Dat is veel makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@DutchKel Maar dan is 'n extra vat aanleggen ineens een goedkope oplossing.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
mja ik kan idd vertellen dat vroege/late winter, in de tussenperiode, je idd dagen hebt dat overdag het minder koud is, daardoor gaat bij mij de temperatuur naar de radiatoren omlaag (geen VV hier + stooklijn op basis van buitentemperatuur), waardoor de WP vraag afneemt... en je dus met iets PV overschot zit. Da's stom, want ik had liever dat de WP gewoon zo stabiel mogelijk blijft doordraaien, i.p.v. minder overdag, en meer overnacht.

Gelukkig heb ik ook nog een thuisbatterij, maar stomweg, het is niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@bjp Als 't je te stom is, kun je overwegen die stooklijn via de modbus toegang te verplaatsen op zulke dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bjp schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:21:
mja ik kan idd vertellen dat vroege/late winter, in de tussenperiode, je idd dagen hebt dat overdag het minder koud is, daardoor gaat bij mij de temperatuur naar de radiatoren omlaag (geen VV hier + stooklijn op basis van buitentemperatuur), waardoor de WP vraag afneemt... en je dus met iets PV overschot zit. Da's stom, want ik had liever dat de WP gewoon zo stabiel mogelijk blijft doordraaien, i.p.v. minder overdag, en meer overnacht.

Gelukkig heb ik ook nog een thuisbatterij, maar stomweg, het is niet ideaal.
Ik heb daarvoor nachtverlaging ingesteld bij de warmtepomp. 's Nachts warmt de warmtepomp het buffervat 5 graden koeler af dan overdag. Het helpt niet zo ontzettend veel maar alle beetjes helpen.

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb een dynamisch contract en ik stel per uur mijn stooklijn bij op basis van de prijs afwijking in dat uur tov het daggemiddelde van de prijzen. Werkt prima!

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• dutchpulp
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18-06 21:52
Vraagje. Ander huis gekocht met w/w warmtepomp en grondbron. Hoeveel geluid horen die te maken?

Het gaat om een vailliant flexocompact exclusive (WMF 58/4) . Het staat in de bijkeuken maar er is nogal een hard brommend geluid in de woonkamer. Nog aan het uitvogelen hoe het ding werkt maar dit lijkt het warm houden van het tapwater te zijn wat af en toe bijspringt. Verwarmen moet ik nog testen.

Alle leidingen zitten tegen een houten wand geschroefd dus zou ook kunnen dat die hele wand resoneert en het geluid geeft.

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 08:20

DJR

Tijdens de zomer heb ik het WW vat in de middag opgewarmd en energie van de zonnepanelen gebruikt. Leek me zinvol en efficiënt.

Nu de herfst en wintermaanden aanstaande zijn overweeg ik of ik het WW vat met de default settings van Nibe zal laten verwarmen, dus op temperatuur houden de gehele dag.

Wat is hier de beste keus? Ik heb geen dynamisch contract.

[ Voor 8% gewijzigd door DJR op 23-09-2023 22:50 ]

• jweetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-06 22:39
Dag heren en dames warmtepomp experts,

Sorry voor de lange lap tekst, ik probeer een zo duidelijk mogelijk beeld te geven.
In juli hebben wij de sleutel van onze nieuwbouw woning gekregen. In de woning staat een Alpha Innotec WZSV 62k3m brine warmtepomp met Uponor Smatrix base pulse naregeling in master/master. Het koelen ging goed van de zomer. Echter het verwarmen wil hij nog niet, nu zul je denken: niet nodig met dit weer. Echter ventileren wij zoveel mogelijk ivm bouwvocht en is de temperatuur nu onder de 20 graden aan het zakken. Ondanks dat alle thermostaten op 22 graden staan en er dus vraag is. Ik lijk op dit moment niet in charge zeg maar. :?

De Uponor verdeler zit als volgt op de WP aangesloten:
-Relay 1 (Pump) zit op NTC12 en M12 van -X8 (Brug dauwpunt bewaking, geopend = koeling onderbroken) van de WP
-de Relay 2 (Boiler) op L en IN6 (functie EVU2) aangesloten van -X5 van de WP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fK0uWq8TdXFt5AgE1vSvVMt45Mw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LNwNDjBRDitqy0k8xRUJz7ND.png?f=fotoalbum_large

Volgens Uponor documentatie is Relay 1 voor de pomp en relay 2 voor koelen/verwarmen omschakeling. Dit snap ik niet (of zit verkeerd).

Ik vraag mij af of het systeem goed werkt/kan werken, mede doordat er meer dingen snel ‘ff gedaan ‘ zijn ivm oplevering voor de bouwvak.

Kan iemand mij uitleggen of de volgende aanname over de werking klopt:
-De buitenvoeler meet temperatuur X.
-De gemeten temperatuur gebruikt de WP om op basis van de stooklijn een retour temperatuur te brekenen.
-Indien die berekende retour temperatuur boven de gemeten retour temperatuur uitkomt gaat de WP pas verwarmen.

Ik heb met de open dta viewer wat log files bekeken (helaas ken ik 99% van de afkortingen nog niet) maar het lijkt erop alsof de circulatie pomp af en toe aangaat, niet constant wat ik zou verwachten aangezien en vraag vanuit Uponor is. Over de afgelopen dagen zie ik de gemeten retour temperatuur wel langzaam dalen.
Ik verwacht dat de Uponor regeling de circulatie pomp vloer verwarming aanstuurt op relay 1 en met relay 2 aangeeft of er verwarmt of gekoeld moet worden. Klopt de aanname van werking van de het systeem? Ik heb een beetje het vermoeden dat de boel niet goed aangesloten zit in de pomp zelf. Vooral omdat ik de EVU2 aansluiting en werking niet helemaal begrijp. Alvast dank voor het lezen in ieder geval _/-\o_

Wat gegevens:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zC2YxbJ5WQd3PyCIA5CEgloxGpw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/NMN988J4a82YRKaKP41Xz2ax.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1KuOUtVyipN4QBH0HubyOLe4F3k=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vSeokJLSi9EiOz3nQndGK3Fn.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ra0WoFBECElE3kyyH7_cc60aJ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxNcBjAhikhbSMvzhhPIS1NE.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
@jweetje Ik weet niks van jouw thermostaat, maar kan wel wat aanwijzingen geven voor de WP.

- Staat de verwarmingsgrens ingesteld, en zo ja, hoe hoog? Boven deze temperatuur zal de WP de retourtemperatuur instellen op laagst toegestane waarde. Staat onder kopje verwarmen.
- In navolging, wat is minimale retourtemperatuur? Staat onder instellingen-temperatuur volgens mij.
- Wat is de hysterese verwarming? Pas bij ingesteld-hysterese gaat de WP aan. Is het cv-water onder gewenste waarde dan gaat de circulatiepomp aan tot ingesteld-hysterese is bereikt en dan springt de compressor bij. Bij vvw kan deze wel op 0.5K mits de stooklijn een een beetje goed staat (lijkt veel te hoog te staan bij jou).

Kijk eerst of dit goed staat en als er dan nog niks gebeurt dan horen we het wel.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:21
Stefangrp schreef op maandag 4 juli 2022 @ 18:10:
[...]

Nou was spektakel hoor. Heel de straat vol groot materieel. Mooi om te zien. Ik was weer net het kleine jongetje dat vroeger uren naar bouw werkzaamheden kon kijken :)

Nu 2 lussen tot 175m diepte rijker. En een hoop geld armer (y)
Eind Aug komt hopelijk de apparatuur en kan de gaskraan dicht

[Afbeelding]
Misschien nog wel leuk om even te delen. Na ruim 9 maanden levertijd staat het spul inmiddels al een tijdje probleemloos te draaien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAUMJrAi4F7d_JhBdAjAWrNTgdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hHt8KZAbmR5plQIx43ZiPu4e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Stefangrp schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:07:
[...]

Misschien nog wel leuk om even te delen. Na ruim 9 maanden levertijd staat het spul inmiddels al een tijdje probleemloos te draaien
[Afbeelding]
vraag alleen af wat dat buffervat moet doen als je al meer dan een dozijn groepen altijd open hebt staan.
pijpwerk naar de verdeler had wel tikje groter mogen zijn en minder T stukken mogen hebben, leidingwerk loopt nu wel vreemd....

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 24-09-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carldb
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 13:47
Ik ben momenteel ook volop aan het kijken over hoe we onze toekomstige nieuwbouwwoning zullen verwarmen en koelen. Hierbij vooral de afweging aan het maken tussen:
  • L/W met vloerverwarming op het gelijkvloers en L/L met airco's op de slaapkamers of
  • W/W met vloerverwarming op het gelijkvloers en ventiloconvectoren op de slaapkamers eventueel samen met vloerverwarming (vloerverwarming dan vooral om passief te koelen)
Mij lijkt het grootste voordeel de stille werking (geen lawaaierige buitenunit nodig) en passieve koeling. Echter lees ik verschillende meningen over passieve koeling. De temperatuur zou naar beneden gaan maar de vochtigheid in de woning stijgt waardoor het alsnog minder aangenaam aanvoelt in de woning. Daarom mijn keuze voor het gebruik van de ventiloconvectoren.

Economisch gezien lijkt de keuze voor L/W veel evidenter. Of is het intussen achterhaald dat W/W veel duurder is? Kan de hogere investeringskost terugverdiend worden?

Kortom heel wat variabelen die meespelen en het aantal mogelijkheden lijkt wel eindeloos. Vandaar dat ik graag in plaats van meningen, echte ervaringen zou lezen. Vandaar dat ik even van jullie (eigenaars van een W/W systeem) zou willen weten waarom jullie initieel gekozen hebben voor dit systeem en in hoeverre deze verwachtingen zijn ingelost.

Heel wat vragen maar ik ben alvast benieuwd om jullie ervaringen te lezen. Intussen doorspit ik het topic (met heel waardevolle info) nog wat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Hier werkt passieve koeling heel goed, maar wel met plak PVC op 3 betonvloeren, dwz 3 etages.

Een L/W warmtepomp zou hier, denk ik, niet kunnen ivm smalle percelen in Randstad. Te veel geluid op erfgrens.

Maar ik denk dat L/W icm L/L VEEL goedkoper is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carldb schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:40:
Ik ben momenteel ook volop aan het kijken over hoe we onze toekomstige nieuwbouwwoning zullen verwarmen en koelen. Hierbij vooral de afweging aan het maken tussen:
  • L/W met vloerverwarming op het gelijkvloers en L/L met airco's op de slaapkamers of
  • W/W met vloerverwarming op het gelijkvloers en ventiloconvectoren op de slaapkamers eventueel samen met vloerverwarming (vloerverwarming dan vooral om passief te koelen)
Mij lijkt het grootste voordeel de stille werking (geen lawaaierige buitenunit nodig) en passieve koeling. Echter lees ik verschillende meningen over passieve koeling. De temperatuur zou naar beneden gaan maar de vochtigheid in de woning stijgt waardoor het alsnog minder aangenaam aanvoelt in de woning. Daarom mijn keuze voor het gebruik van de ventiloconvectoren.

Economisch gezien lijkt de keuze voor L/W veel evidenter. Of is het intussen achterhaald dat W/W veel duurder is? Kan de hogere investeringskost terugverdiend worden?

Kortom heel wat variabelen die meespelen en het aantal mogelijkheden lijkt wel eindeloos. Vandaar dat ik graag in plaats van meningen, echte ervaringen zou lezen. Vandaar dat ik even van jullie (eigenaars van een W/W systeem) zou willen weten waarom jullie initieel gekozen hebben voor dit systeem en in hoeverre deze verwachtingen zijn ingelost.

Heel wat vragen maar ik ben alvast benieuwd om jullie ervaringen te lezen. Intussen doorspit ik het topic (met heel waardevolle info) nog wat verder.
het prijsverschil voor W/W en L/W krijg je nooit eruit in efficientievershil, die is er vrijwel niet namelijk maar het kost wel vele duizenden euros meer (10~20k bovenop een L/W).

geluid is een enorm overtrokken iets, meeste units en goed bemeten L/W units zijn vrijwel onhoorbaar op normale installaties.

W/W moet je nemen als je niet anders kan door wettelijke beperkingen (unit mag niet geplaatst worden waar het kan door verordeningen of zo) en/of als je de geldpest hebt. al heb ik dan nog wel een bankrekningnummer die je daarvoor kan gebruiken.

niet vergeten dat met W/W je een "lawaaierige" buitenunit vervangt door een "lawaaierige" BINNENunit. dus je brengt het geluid wat er wel is naar binnen wat vooral in kleinere woningen een probleem kan worden.

waarom kom je trouwens aan met verschillende afgiftesystemen? je kan ook gewoon koelen met L/W. zelf een stuk harder dan met een passieve W/W oplossing.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 24-09-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn

Afgezien van l/w of w/w, de anderen geven de overwegingen al aan…
Gaan de slaapkamers en voor slapen gebruikt worden? Of worden het kinder speel cq studeerkamers?
Bij mij zijn de kinderen de deur uit. Inmiddels stook ik enkel nog op de begane grond. Warmte stijgt immers omhoog.
Tot het buiten vriest staat het raam zelfs open, daaronder raam dicht, wtw geeft toch wat warmte want defacto “mixt” die het hele huis. En deuren open zodat de warmte van de bg komt.

Kortom, als je huis modern geïsoleerd is en de kinderen de deur uit zijn zou ik investering in de bovenverdieping zeker uitstellen tot zeker is dat het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_

Ik zou vandaag de dag eerst kijken naar L/W wp, en inderdaad de plek en geluidseisen en inschatten of buren gaan protesteren. Want W/W is mooi maar is wel veel duurder en boren kan / mag niet overal.

Het rendement van L/W doet niet meer onder voor W/W. Dit is wel een heel mooie WP.

https://www.wasco.nl/nieu...-aw-warmtepomp-op-propaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carldb
flippy schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:50:
[...]

het prijsverschil voor W/W en L/W krijg je nooit eruit in efficientievershil, die is er vrijwel niet namelijk maar het kost wel vele duizenden euros meer (10~20k bovenop een L/W).

geluid is een enorm overtrokken iets, meeste units en goed bemeten L/W units zijn vrijwel onhoorbaar op normale installaties.

W/W moet je nemen als je niet anders kan door wettelijke beperkingen (unit mag niet geplaatst worden waar het kan door verordeningen of zo) en/of als je de geldpest hebt. al heb ik dan nog wel een bankrekningnummer die je daarvoor kan gebruiken.

niet vergeten dat met W/W je een "lawaaierige" buitenunit vervangt door een "lawaaierige" BINNENunit. dus je brengt het geluid wat er wel is naar binnen wat vooral in kleinere woningen een probleem kan worden.

waarom kom je trouwens aan met verschillende afgiftesystemen? je kan ook gewoon koelen met L/W. zelf een stuk harder dan met een passieve W/W oplossing.
Heel verhelderend, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
flippy schreef op zondag 24 september 2023 @ 09:21:
[...]

vraag alleen af wat dat buffervat moet doen als je al meer dan een dozijn groepen altijd open hebt staan.
pijpwerk naar de verdeler had wel tikje groter mogen zijn en minder T stukken mogen hebben, leidingwerk loopt nu wel vreemd....
Keep in mind dat je niet naar de volledige installatie kijkt. Er loopt leidingwerk de vloer in, en uiteindelijk in een andere ruimte naar boven om de andere 3 verdiepingen van vv en tapwater te voorzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Stefangrp schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:23:
[...]

Keep in mind dat je niet naar de volledige installatie kijkt. Er loopt leidingwerk de vloer in, en uiteindelijk in een andere ruimte naar boven om de andere 3 verdiepingen van vv en tapwater te voorzien
dat maakt het alleen maar erger, niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
Ik word dan ook niet gehinderd door enige technische kennis ;)
Nefit heeft dit bedacht, incl warmte garantie dus als het in de winter niet warm wordt lossen zij het op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn

In aanvulling op vorige reply: kijk goed naar ontwerp van je wtw installatie.
Ik realiseerde me dat die heel onzuinig werkt als die lucht van de koude kamers zuigt en in de warme kamers inblaast. Ik heb nu gezorgd voor grote in- en uit-laat in de woonkamer. De natte ruimtes staan op “minimaal noodzakelijke afzuiging”. Slaapkamers in principe dicht (handmatig dicht draaien) tenzij de ramen dicht moeten, dan draai ik ze open.
Meestal is woonkamer echter niet standaard uitgerust met grote in- en uit-laat. Dan kan je bovenstaande dus niet inregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Stefangrp schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:50:
Ik word dan ook niet gehinderd door enige technische kennis ;)
Nefit heeft dit bedacht, incl warmte garantie dus als het in de winter niet warm wordt lossen zij het op
zal best warm worden maar je levert gewoon efficientie in en dus een merkbaar hoger stroomverbruik, en dat kan nefit/de installateur geen bal schelen, dat voel jij alleen maar in je portemonee.

ik praat niet over een paar procent maar in de dubbele cijfers.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 24-09-2023 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
jweetje schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 22:40:
Dag heren en dames warmtepomp experts,

Sorry voor de lange lap tekst, ik probeer een zo duidelijk mogelijk beeld te geven.
In juli hebben wij de sleutel van onze nieuwbouw woning gekregen. In de woning staat een Alpha Innotec WZSV 62k3m brine warmtepomp met Uponor Smatrix base pulse naregeling in master/master. Het koelen ging goed van de zomer. Echter het verwarmen wil hij nog niet, nu zul je denken: niet nodig met dit weer. Echter ventileren wij zoveel mogelijk ivm bouwvocht en is de temperatuur nu onder de 20 graden aan het zakken. Ondanks dat alle thermostaten op 22 graden staan en er dus vraag is. Ik lijk op dit moment niet in charge zeg maar. :?

De Uponor verdeler zit als volgt op de WP aangesloten:
-Relay 1 (Pump) zit op NTC12 en M12 van -X8 (Brug dauwpunt bewaking, geopend = koeling onderbroken) van de WP
-de Relay 2 (Boiler) op L en IN6 (functie EVU2) aangesloten van -X5 van de WP
[Afbeelding]

Volgens Uponor documentatie is Relay 1 voor de pomp en relay 2 voor koelen/verwarmen omschakeling. Dit snap ik niet (of zit verkeerd).

Ik vraag mij af of het systeem goed werkt/kan werken, mede doordat er meer dingen snel ‘ff gedaan ‘ zijn ivm oplevering voor de bouwvak.

Kan iemand mij uitleggen of de volgende aanname over de werking klopt:
-De buitenvoeler meet temperatuur X.
-De gemeten temperatuur gebruikt de WP om op basis van de stooklijn een retour temperatuur te brekenen.
-Indien die berekende retour temperatuur boven de gemeten retour temperatuur uitkomt gaat de WP pas verwarmen.

Ik heb met de open dta viewer wat log files bekeken (helaas ken ik 99% van de afkortingen nog niet) maar het lijkt erop alsof de circulatie pomp af en toe aangaat, niet constant wat ik zou verwachten aangezien en vraag vanuit Uponor is. Over de afgelopen dagen zie ik de gemeten retour temperatuur wel langzaam dalen.
Ik verwacht dat de Uponor regeling de circulatie pomp vloer verwarming aanstuurt op relay 1 en met relay 2 aangeeft of er verwarmt of gekoeld moet worden. Klopt de aanname van werking van de het systeem? Ik heb een beetje het vermoeden dat de boel niet goed aangesloten zit in de pomp zelf. Vooral omdat ik de EVU2 aansluiting en werking niet helemaal begrijp. Alvast dank voor het lezen in ieder geval _/-\o_

Wat gegevens:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Nieuwbouw, niet zelf aan sleutelen maar de installateur terug laten komen. Als je eraan sleutelt dan kan het zijn dat ze zeggen dat ze geen support meer geven omdat iemand anders eraan heeft gezeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
flippy schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:58:
[...]

zal best warm worden maar je levert gewoon efficientie in en dus een merkbaar hoger stroomverbruik, en dat kan nefit/de installateur geen bal schelen, dat voel jij alleen maar in je portemonee.

ik praat niet over een paar procent maar in de dubbele cijfers.
Goed om te weten. Zal het in de gaten houden deze winter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:51
Stefannn schreef op zondag 24 september 2023 @ 12:00:
[...]

In aanvulling op vorige reply: kijk goed naar ontwerp van je wtw installatie.
Ik realiseerde me dat die heel onzuinig werkt als die lucht van de koude kamers zuigt en in de warme kamers inblaast. Ik heb nu gezorgd voor grote in- en uit-laat in de woonkamer. De natte ruimtes staan op “minimaal noodzakelijke afzuiging”. Slaapkamers in principe dicht (handmatig dicht draaien) tenzij de ramen dicht moeten, dan draai ik ze open.
Meestal is woonkamer echter niet standaard uitgerust met grote in- en uit-laat. Dan kan je bovenstaande dus niet inregelen.
offtopic:
Normaal zal een wat installatie in de natte ruimtes (wc, douche en keuken) afzuigen en toevoeren in de slaapkamers en woonkamer. Aan en afvoer moeten wel in balans zijn.
Ik heb hier wel de afzuiging in de berging, die niet wordt verwarmd minimaal gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Stefangrp schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:30:
[...]

Goed om te weten. Zal het in de gaten houden deze winter!
hou maar eens in de gaten hoe lang de runs zijn die de machine maakt en welke watertemperaturen in en uit de machine gaan versus de temperaturen die in en uit de vloeren gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
flippy schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:48:
[...]

hou maar eens in de gaten hoe lang de runs zijn die de machine maakt en welke watertemperaturen in en uit de machine gaan versus de temperaturen die in en uit de vloeren gaan.
Zeker want installatie en inregelen zijn twee verschillende dingen. Bij mij was de installatie door faillissement geen eens inbedrijf gesteld waardoor ik geen garantie had op de werking en bron. Hoorde ook en service abonnement bij (Nathan).

Ik heb dit jaar na 7 jaar pas echt alles zelf onder controle sluitstuk was verlagen beide pompen in koelmode waardoor het opgenomen vermogen van 180W naar 53W ging. Tikt lekker aan als deze 7 maanden per jaar continu aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
deejeebv schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:47:
[...]

offtopic:
Normaal zal een wat installatie in de natte ruimtes (wc, douche en keuken) afzuigen en toevoeren in de slaapkamers en woonkamer. Aan en afvoer moeten wel in balans zijn.
Ik heb hier wel de afzuiging in de berging, die niet wordt verwarmd minimaal gezet.
Klopt, beetje off topic, maar het gaat om het totale plaatje. En @Carldb heeft het toch over een nieuwbouwhuis waar keuzes nog mogelijk zijn.
Klopt, inlaat zit doorgaans in wc en badkamer, en dat killed dan meteen het principe van warmte vasthouden want die zijn doorgaans koud.
Zoals ik aangaf, je kan die niet dicht zetten, maar persoonlijk heb ik een inlaat in de woonkamer bij gemaakt en een nieuwe inregel balans gevonden.
(En verder laat ik het maar off topic, reageren mag wat mij betreft maar ik moet het topic natuurlijk wel een beetje respecteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jweetje
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-06 22:39
Cpt.Chaos schreef op zondag 24 september 2023 @ 01:59:
@jweetje Ik weet niks van jouw thermostaat, maar kan wel wat aanwijzingen geven voor de WP.

- Staat de verwarmingsgrens ingesteld, en zo ja, hoe hoog? Boven deze temperatuur zal de WP de retourtemperatuur instellen op laagst toegestane waarde. Staat onder kopje verwarmen.
- In navolging, wat is minimale retourtemperatuur? Staat onder instellingen-temperatuur volgens mij.
- Wat is de hysterese verwarming? Pas bij ingesteld-hysterese gaat de WP aan. Is het cv-water onder gewenste waarde dan gaat de circulatiepomp aan tot ingesteld-hysterese is bereikt en dan springt de compressor bij. Bij vvw kan deze wel op 0.5K mits de stooklijn een een beetje goed staat (lijkt veel te hoog te staan bij jou).

Kijk eerst of dit goed staat en als er dan nog niks gebeurt dan horen we het wel.

***members only***
Dank voor het meedenken, ik wil voorlopig nog even zelf niets veranderen ivm het feit dat huis net opgeleverd is en er gewoon garantie op zit. Een beetje achtergrond kennis kan geen kwaad want ik heb al gemerkt dat je het kunt treffen met een service monteur of niet ;-).
-De verwarmings grens staat ingesteld op 'nee'
-De minimal retour temperatuur staat op 15 graden
-Ik weet niet welke van de twee hysterese hier van toepassing is: Ik vermoed HR, deze staat op 2. De TW staat op 5. Hoe bedoel je dat mijn stooklijn te hoog staat? Moeten beide punten (18 en -20 ) en de bijbehorende retour temperaturen naar beneden? Wat zou naar jouw idee een goede instelling zijn?
Dank voor de uitleg, ik begrijp het een beetje beter nu ;-).
DutchKel schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:27:
[...]

Nieuwbouw, niet zelf aan sleutelen maar de installateur terug laten komen. Als je eraan sleutelt dan kan het zijn dat ze zeggen dat ze geen support meer geven omdat iemand anders eraan heeft gezeten.
Dat was ik inderdaad ook niet van plan maar ik wil graag een beetje gelijke (of helaas soms meer)kennis hebben dan de monteur die langs komt. Ik hou er niet zo van afhankelijk te zijn van random monteurs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06 21:23
Vaevictis_ schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:23:
[...]

Ik zou vandaag de dag eerst kijken naar L/W wp, en inderdaad de plek en geluidseisen en inschatten of buren gaan protesteren. Want W/W is mooi maar is wel veel duurder en boren kan / mag niet overal.

Het rendement van L/W doet niet meer onder voor W/W. Dit is wel een heel mooie WP.

https://www.wasco.nl/nieu...-aw-warmtepomp-op-propaan
Zou je als je ermee wilt koelen ook altijd eerst naar een L/W kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carldb
TheMystery schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:48:
[...]

Heb intussen nog wat verder zitten lezen en passief koelen lijkt de grootste plus te zijn. Indien je zonnepanelen in de zomer te veel produceren zou je kunnen redeneren dat je het overschot dan kan aanwenden om actief te koelen met L/W. Echter ligt het verbruik vrij hoog. Daarenboven kan je die energie misschien aanwenden voor het opladen van een wagen bijvoorbeeld.

Vandaar dat ik W/W ook nog niet helemaal afschrijf.

[ Voor 4% gewijzigd door Carldb op 25-09-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
TheMystery schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:48:
[...]

Ja omdat je het verschil qua kosten nooit eruit kunt halen en het gemak van installeren. Het rendement is bijna geen issue meer dat scheelt nauwelijks. Uiteraard kun je qua koeling het beste investeren in isolatie, WTW en zonwering en dan kan je toe met een kleinere WP.

[ Voor 14% gewijzigd door Vaevictis_ op 25-09-2023 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
door passieve koeling zet je ook geen last op de compressor, wat toch ook typisch het duur ding is in een warmtepomp :) Door de milderen temperaturen van de bron, minder thermische variatie. Beide zijn bevorderen voor de levensduur van de WP.

Ander voordeel van W/W over L/W : net als het heel koud is, zakt het rendement minder. Da's ook wanneer de stroom (denk dynamische tarieven in de toekomst) waarschijnlijk duurder zal zijn. Ook naar piekvermogen toe, valt dat beter mee. Voor wie geen saldering heeft (Vlaanderen bijvoorbeeld, of Nederland in de toekomst), is meer PV om te compenseren geen optie.

Nadeel van W/W: SWW verwarmen in de zomer neemt net iets meer stroom (omdat de bron typisch minder warm is dan buitenlucht). Maar da's minder erg als je dat overdag doet met een beetje PV. En ja uiteraard, de prijs (heel afhankelijk van de boorkosten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bjp schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:21:
Nadeel van W/W: SWW verwarmen in de zomer neemt net iets meer stroom (omdat de bron typisch minder warm is dan buitenlucht). Maar da's minder erg als je dat overdag doet met een beetje PV. En ja uiteraard, de prijs (heel afhankelijk van de boorkosten).
Dit nadeel is vrijwel niet van toepassing omdat de bron opwarmt door het passieve koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carldb
Bedankt iedereen voor alle bijdragen. Dit maakt de keuze toch genuanceerder dan eerder gedacht. Ik denk dat heel veel afhangt van de kostprijs van de boring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Carldb schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:52:
Bedankt iedereen voor alle bijdragen. Dit maakt de keuze toch genuanceerder dan eerder gedacht. Ik denk dat heel veel afhangt van de kostprijs van de boring.
tenzij je de boring gratis krijgt kan het nooit uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ligt er maar aan welke 'waardering' je op de andere factoren plakt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Carldb schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:54:
[...]

Heb intussen nog wat verder zitten lezen en passief koelen lijkt de grootste plus te zijn. Indien je zonnepanelen in de zomer te veel produceren zou je kunnen redeneren dat je het overschot dan kan aanwenden om actief te koelen met L/W. Echter ligt het verbruik vrij hoog. Daarenboven kan je die energie misschien aanwenden voor het opladen van een wagen bijvoorbeeld.

Vandaar dat ik W/W ook nog niet helemaal afschrijf.
Ehh… “koelen” via vloerverwarming of radiatoren werkt maar heel matig. Je komt gauw op een dauwpunt. Persoonlijk zie ik dat meer als “voorkomen dat de vloer door zonlicht door de ramen opwarmt” dan serieus koelen.
Ik bedoel… zeker leuk, zeker doen, maar ik zou de keuze er niet vanaf laten hangen en ook niet teveel van voorstellen. Voor serieus koelen moet je de airco doen.
(En ja, ik heb zelf ook vloerkoeling, en ook tevreden binnen bovenstaande grenzen)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Andrehj
Stefannn schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:16:
Ehh… “koelen” via vloerverwarming of radiatoren werkt maar heel matig. Je komt gauw op een dauwpunt. Persoonlijk zie ik dat meer als “voorkomen dat de vloer door zonlicht door de ramen opwarmt” dan serieus koelen.
Je noemt nu radiatoren en vvw in dezelfde zin, terwijl het koelen via VVW echt ordegroottes beter werkt dan via radiatoren.
Zeker moderne nieuwbouwwoningen, die toch al de neiging hebben ontzettend op te warmen, zijn prima leefbaar te houden met koeling via de VVW, maar dan moet je dat wel op alle verdiepingen aanleggen.

Als je het ook op de bovenste verdieping echt koel wilt houden kom je uiteindelijk niet aan airco, maar de koeling via de VVW voegt echt veel toe. (Ik gebruik beide).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gwaihir schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:28:
minstens 10~15 ruggen bovenop een uitgave van al minstens 15k is een beste "waardering" om recht proberen te praten. doorgaans blijft de geldpest of regelgeving over. voor de efficientie hoef je het immers niet te doen.

[ Voor 4% gewijzigd door flippy op 25-09-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:28:
Zo is het maar net, als je purist bent en je wilt de meeste efficientie, stilste installatie en lage koelbelasting en kijkt niet op duizenden euro's extra moet je vooral voor W/W gaan als je de meeste bang voor de buck wilt en niet erg vind om een buitenunit (met iets meer geluid) te hebben en hogere koelbelasting dan ga je voor L/W.

Voor mij was de keuze snel gemaakt ik ben een purist maar 8 jaar geleden was L/W nog geen optie in mijn geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:51:
minstens 10~15 ruggen bovenop een uitgave van al minstens 15k is een beste "waardering" om recht proberen te praten. doorgaans blijft de geldpest of regelgeving over. voor de efficientie hoef je het immers niet te doen.
Ik vind dat er iets 'recht gepraat' zou moeten worden geen gepaste uitdrukking en 'geldpest' echt over de schreef voor de context waarin je je bevindt: het W/W topic.

Het is niet aan jou om voor anderen te bepalen wat zij geld waard vinden en dat met beledigen / verzieken van het gesprek kracht bij te zetten. Dimmen graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:50:
Als je het ook op de bovenste verdieping echt koel wilt houden kom je uiteindelijk niet aan airco, maar de koeling via de VVW voegt echt veel toe. (Ik gebruik beide).
Zeg dat over 'n jaar nog 'ns :D

Heb een stukje klimaatplafond (boven) in de planning. En een bronkoeling op de balansventilatie. Hoop daarmee zonder airco toe te kunnen. Oftewel: fingers crossed dat je ongelijk blijkt te hebben (voor tenminste mijn n=1 ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
da's idd ook interessant: koeling via de verluchting :) als extra kan dat wel tellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
bjp schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:11:
da's idd ook interessant: koeling via de verluchting :) als extra kan dat wel tellen.
Reken maar eens uit hoe laag de capaciteit daarvan is.
En reken maar eens uit hoe laag het rendement ervan is.
En kijk daarna eens naar de kosten.

Een simpele airco scoort op alle drie de bovenstaande punten veel beter. (Op capaciteit wel een factor 10)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gwaihir schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:06:
[...]

Ik vind dat er iets 'recht gepraat' zou moeten worden geen gepaste uitdrukking en 'geldpest' echt over de schreef voor de context waarin je je bevindt: het W/W topic.

Het is niet aan jou om voor anderen te bepalen wat zij geld waard vinden en dat met beledigen / verzieken van het gesprek kracht bij te zetten. Dimmen graag!
ik heb het al eeder gezegt maar het blijkt herhaling nodig te hebben. let wel dat dit niet specifiek op jouw gericht is maar op het gros van de "vaste leden" van dit topic.

wat ik niet gepast vind is niet objectief blijven als iemand een vraag stelt wat de beste oplossing is voor hun geval en ze een installatie aanprijzen die ruim 2x zoveel kost dan nodig is. fanboy spelen is leuk "in je eigen topic" maar dat is niet het doel van dit forum. als je niet objectief kan blijven en mensen de verkeerde kant opstuurt omdat je niet wilt horen dat de oplossing waar jij voor hebt gekozen niet de beste oplossing is en dat iedereen dat ook moet doen moet je ipv van zulke opmerkingen plaatsen eens de spiegel voorhouden en goed kijken wat het doel is van dit forum. dat doel staat boven de eigen drang van mensen hier om hun hun eigen N=1 ervaring de hemel in te prijzen. dat mag je rustig doen maar dat doe je maar op het apple forum waar het hoort. W/W systemen is niet voor iedereen en ongeacht of iemand de geldpest heeft is het objectief gezien uitsluitend een verantwoorde keuze voor een bijzonder kleine groep woningeigenaren mert bijzonder specifieke beperkingen. W/W is gewoon de duurste optie voor mensen en die kostenpost constant negeren is gewoon beschamend voor leden van dit forum. zelfs de vaste leden van het L/W en L/L topic hebben het fatsoen om iemand "door te sturen" als een andere optie beter geschikt is. dat zie ik hier bijna nooit gebeuren. wees was zelfkritischer en ga er niet vannuit dat iedereen die hier komt de financiele middelen heeft om een W/W installatie neer te zetten en gewoon op zoek zijn naar de meeste bang voor hun euro om hun huis warm te houden.

dus je kan rustig dimmen tegen mij zeggen maar daarop zeg ik: blijf objectief naar bezoekende leden voor je hun onnodig een enorme financiele strop aan de nek hangt.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 25-09-2023 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Andrehj schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:50:
[...]

Je noemt nu radiatoren en vvw in dezelfde zin, terwijl het koelen via VVW echt ordegroottes beter werkt dan via radiatoren.
Zeker moderne nieuwbouwwoningen, die toch al de neiging hebben ontzettend op te warmen, zijn prima leefbaar te houden met koeling via de VVW, maar dan moet je dat wel op alle verdiepingen aanleggen.

Ik ben het niet met je oneens.
Ik zag dat @Carldb het “koelen” zwaar aan het wegen was.
Daar wilde ik toch een beetje voor waarschuwen, “echt koelen” doe je met airco.
De warmte weghouden lukt inderdaad wel met vloerkoeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
Stefannn schreef op maandag 25 september 2023 @ 21:53:
Ik ben het niet met je oneens.
Ik zag dat @Carldb het “koelen” zwaar aan het wegen was.
Daar wilde ik toch een beetje voor waarschuwen, “echt koelen” doe je met airco.
De warmte weghouden lukt inderdaad wel met vloerkoeling.
Dat is wat ik ook probeerde uit te leggen met "leefbaar houden". Kortom, ik denk dat we het aardig eens zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:53:
[...]

tenzij je de boring gratis krijgt kan het nooit uitkomen.
Ik blijf het toch altijd apart vinden dat er over ‘terugverdienen’ gesproken blijft worden in deze context. Hoe doe je dat met een nieuwe keuken; wat is daarvan de terugverdientijd, kun je die terugverdienen? En als je bij het uitzoeken van je volgende auto kiest voor bepaalde opties zijn die toch ook niet terug te verdienen?

Naar mijn mening gaat het om wat je ervoor terugkrijgt en of je het daarvoor over hebt. Ik koos voor W/W omdat ik geen buitenunit wilde (zowel uiterlijk als mogelijk geluid) en omdat ik passief wil koelen. bovendien heeft W/W geen onderhoud en moet de buitenunit van L/W toch regelmatig schoongemaakt worden.

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Hippe Lip schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:09:
[...]

Ik blijf het toch altijd apart vinden dat er over ‘terugverdienen’ gesproken blijft worden in deze context. Hoe doe je dat met een nieuwe keuken; wat is daarvan de terugverdientijd, kun je die terugverdienen? En als je bij het uitzoeken van je volgende auto kiest voor bepaalde opties zijn die toch ook niet terug te verdienen?

Naar mijn mening gaat het om wat je ervoor terugkrijgt en of je het daarvoor over hebt. Ik koos voor W/W omdat ik geen buitenunit wilde (zowel uiterlijk als mogelijk geluid) en omdat ik passief wil koelen. bovendien heeft W/W geen onderhoud en moet de buitenunit van L/W toch regelmatig schoongemaakt worden.
Ik praat ook nooit over teurgverdienen maar minder uitgeven. Je huis verwarmen/koelen kost X hoeveelheid energie over een periode van 10 a 20 jaar, hoeveel die energie je heeft gekost over die periode is de daadwerkelijke kostprijs van een systeem. Daar zit geen terugverdienmodel in. Het gaat er gewoon om hoe je zoveel mogelijk kWh opwekt voor zo min mogelijk geld. Eventuele consessies op dat bedrag moeten bijzonder goed worden afgewogen, helemaal met de huidge prijsstsllingen van installateurs. 35k voor een simpele W/W opstelling is inmiddels al een goede deal bijna als ik de offertes bekijk van de laatste 18 maanden, dat is gewoon meer dan het dubbele wat een L/W of L/L je kost vandaag de dag en zelfs die bedragen zijn al op het criminele af. Dan is het ook niet vreemd dat een boel mensen gewoon afhaken omdat de bedragen gewoon niet uitkomen en die gasketel nog een paar jaar langer mag blijven hangen.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 25-09-2023 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04:59
Hallo,
Ik heb zelf vanwege het verbod op grondboringen bij mij in de buurt en ook vanwege regelgeving en gebrek aan ruimte mbt het plaatsen van een buitenunit gekozen voor een w/w. Ik heb een bufferzak in de kruipruimte en pvt op het dak. Tot op heden erg tevreden en met eigen sturing kan ik het zomer aangenaam houden, maar omdat mijn w/w passieve koeling heeft en dus niet actief kan kan koelen loop ik tegen limieten aan. Dat gezegd hebbende heb ik het deze zomer op de begane grond en de tussenverdieping tegen de 23 graden kunnen houden met vloerkoeling. Op de 2e verdieping werd het vanwege verkeerd gekozen beglazing toch wel warmer. Daarom toch gekozen voor zonwering op de dakkapel. Daarna een betere temperatuur op de bovenverdieping, maar toch overweeg ik een airco voor de slaapkamer op deze verdieping. Ik heb dus wel degelijk profijt van de vloerkoeling, alleen is het meer het voorkomen van opwarmen dan het koelen van de woning. Zoals @Andrehj en meerdere aangeven, wil je echt koelen dan moet je idd voor meer koelvermogen gaan met een airco. Omdat bij mij de buffer tegen de 18°C is heb ik genoeg warmte om met een efficiëntere temperatuur voor de sww-vraag in de zomer, alleen koelen is dan minder effectief. Dat zal voor een grondboring anders zijn. De investering voor dit systeem was vele malen hoger dan voor een l/w opstelling. Mocht ik meer ruimte hebben dan zou ik nog steeds, als koeling mijn prioriteit was, kiezen voor een w/w opstelling, maar dan wel met de juiste techniek in de woning. Een w/l airco is waar ik nu naar kijk.
De techniek na de warmtepomp moet zorgen voor de keuze. Ik heb geen geldpest. Was dat maar waar. Maar met de juiste techniek in de woning zijn ook stappen te maken. Plafondkoeling en een w/l systeem zijn idd waar ik naar kijk. Maar dat is voor mijn situatie een keuze. Qua efficiëntie is dat voor mij een richting omdat mijn installatie zo gebouwd is. Voor een ander is dat wellicht anders. Ik zal daarom niets aanraden omdat ik vind dat de techniek na de warmtepomp de warmtepomp bepaald en niet de warmtepomp de techniek moet bepalen. Het geheel moet eerst onderzocht zijn voor zo'n keuze. Just my 2 cents.

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

flippy schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:52:
[...]

Ik praat ook nooit over teurgverdienen maar minder uitgeven. Je huis verwarmen/koelen kost X hoeveelheid energie over een periode van 10 a 20 jaar, hoeveel die energie je heeft gekost over die periode is de daadwerkelijke kostprijs van een systeem. Daar zit geen terugverdienmodel in. Het gaat er gewoon om hoe je zoveel mogelijk kWh opwekt voor zo min mogelijk geld. Eventuele consessies op dat bedrag moeten bijzonder goed worden afgewogen, helemaal met de huidge prijsstsllingen van installateurs. 35k voor een simpele W/W opstelling is inmiddels al een goede deal bijna als ik de offertes bekijk van de laatste 18 maanden, dat is gewoon meer dan het dubbele wat een L/W of L/L je kost vandaag de dag en zelfs die bedragen zijn al op het criminele af. Dan is het ook niet vreemd dat een boel mensen gewoon afhaken omdat de bedragen gewoon niet uitkomen en die gasketel nog een paar jaar langer mag blijven hangen.
@flippy
Of je het nou terugverdienen noemt of minder uitgeven, het komt allemaal op hetzelfde neer. Jouw voorbeelden komen in feite op hetzelfde neer als wat ik al zei: je hebt ergens wel of niet het geld voor over, afhanklijk van wat je ervoor terugkrijgt en of je daar dat geld voor over hebt.

<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 82 ... 110 Laatste