Dag heren en dames warmtepomp experts,
Sorry voor de lange lap tekst, ik probeer een zo duidelijk mogelijk beeld te geven.
In juli hebben wij de sleutel van onze nieuwbouw woning gekregen. In de woning staat een Alpha Innotec WZSV 62k3m brine warmtepomp met Uponor Smatrix base pulse naregeling in master/master. Het koelen ging goed van de zomer. Echter het verwarmen wil hij nog niet, nu zul je denken: niet nodig met dit weer. Echter ventileren wij zoveel mogelijk ivm bouwvocht en is de temperatuur nu onder de 20 graden aan het zakken. Ondanks dat alle thermostaten op 22 graden staan en er dus vraag is. Ik lijk op dit moment niet in charge zeg maar.
De Uponor verdeler zit als volgt op de WP aangesloten:
-Relay 1 (Pump) zit op NTC12 en M12 van -X8 (Brug dauwpunt bewaking, geopend = koeling onderbroken) van de WP
-de Relay 2 (Boiler) op L en IN6 (functie EVU2) aangesloten van -X5 van de WP
Volgens Uponor documentatie is Relay 1 voor de pomp en relay 2 voor koelen/verwarmen omschakeling. Dit snap ik niet (of zit verkeerd).
Ik vraag mij af of het systeem goed werkt/kan werken, mede doordat er meer dingen snel ‘ff gedaan ‘ zijn ivm oplevering voor de bouwvak.
Kan iemand mij uitleggen of de volgende aanname over de werking klopt:
-De buitenvoeler meet temperatuur X.
-De gemeten temperatuur gebruikt de WP om op basis van de stooklijn een retour temperatuur te brekenen.
-Indien die berekende retour temperatuur boven de gemeten retour temperatuur uitkomt gaat de WP pas verwarmen.
Ik heb met de open dta viewer wat log files bekeken (helaas ken ik 99% van de afkortingen nog niet) maar het lijkt erop alsof de circulatie pomp af en toe aangaat, niet constant wat ik zou verwachten aangezien en vraag vanuit Uponor is. Over de afgelopen dagen zie ik de gemeten retour temperatuur wel langzaam dalen.
Ik verwacht dat de Uponor regeling de circulatie pomp vloer verwarming aanstuurt op relay 1 en met relay 2 aangeeft of er verwarmt of gekoeld moet worden. Klopt de aanname van werking van de het systeem? Ik heb een beetje het vermoeden dat de boel niet goed aangesloten zit in de pomp zelf. Vooral omdat ik de EVU2 aansluiting en werking niet helemaal begrijp. Alvast dank voor het lezen in ieder geval
Wat gegevens: