Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 81 ... 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:51
TheMystery schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:39:
[...]

Ben meer een tweaked op IT gebied dan cv installaties, dus vandaar wat adviezen proberen te krijgen.

Die 180kWh heb ik dan verbruikt met overdag alleen kantoor op 19,5 graden en beneden op 17,5 en in de avond andersom. En met een warmtepomp is het de bedoeling om het toch warmer te maken en constante temperatuur, dus dan is die 12kWh denk ik toch nog niet zo verkeerd. Als de warmtepomp dan modulerend is is ie als goed is dan ook niet inefficiënt.
Belangrijke vraag:
Heb je vloerverwarming of ga je radiatoren met fans of zo doen?
Bij vloerverwarming heb je namelijk een grote warmtebuffer. Dan kan je 24 uur stoken en dan heb je daar ook iets aan. Je stookt de vloer overdag wat extra op en snachts koelt het wat af.
Bij radiatoren heb je geen warmtebuffer. Je kan dan overdag wel stoken maar dan is het Savonds om 22:00 uur bij de tv toch koud.

vloerverwarming werkt bij een overgedemensioneerde ketel ook beter in voor en najaar. Je hoeft dan wellicht maar 1 uur per dag te stoken. Door de warmtebuffer kan dat in letterlijk 1 aaneengesloten uur per dag. Bij radiatoren zal je dat toch minimaal in 4 blokjes van 15min willen knippen anders is de temperatuur variatie te groot. Maar… dan krijg je dus wel 4x zoveel start/stops en dat is niet goed voor de levensduur.

Zelf heb ik een combinatie van vloerverwarming in de serre en radiatoren met fans in de woonkamer. De woonkamer kan dan “wat vaker aan uit willen”, maar in de pauzes gebruik ik de vloerverwarming in de serre dan als “drain” om onnodige start/stops te voorkomen (ik bestuur alles helemaal zelf).

Tja… keuze is je eigen keuze.
Wat ook meespeelt: “heb je een backup”?
Voor die ene week per jaar dat het meer dan 5 graden vriest kan je ervoor kiezen een straalkacheltje bij te plaatsen.
—> dat is dus iets dat een adviseur nooit zal voorstellen. En dat is dus wel echt een keuze.
Een houtkachel is ideaal als backup.

Nb… ik gebruikte ooit 1800m3. Ik heb nu een 3kW warmtepomp en gebruik nog maar 300m3.
Maar de cv zit er dus nog in. Die gebruik ik als backup.
Deze zomer plaats ik een tweede 3kW warmtepomp, dan zou ik de cv niet meer nodig moeten hebben. Die blijft nog wel hangen voor strenge winters.
Het gas blijft, kost wel wat vastrecht maar dat is maar 80euro/jaar.
Ik heb nog een gas fornuis. En een gas openhaard in de woonkamer. Dat is gewoon veel te leuk om weg te doen. Dus ik blijft nog wel 100m3 of zo gebruiken.
Ik heb ook nog een houtkachel als backup in de serre.
3kW was enkel bedoeld voor de serre, maar ik ben nu dus aan het proberen er met een extra 3kW het hele huis mee te doen.

Als je echt dag-op-dag logging hebt van je gasgebruik kan je wel een fantastisch “what if” plaatje maken van hoeveel draaiuren je gehad zou hebben met warmtepomp.

Tja… ik wil je niet overhalen naar een te laag vermogen waar je later spijt van hebt. Maar jezelf een heel goed beeld vormen is wel erg slim.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
TheMystery schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:09:
Ik heb van de week een eerste offerte gekregen voor het plaatsen van een water/water warmtepomp.

Ik heb een vrijstaand huis van 2008 van 162m2 woonoppervlak , 8cm rookwool isolatie in de muren en dak + vloer isolatie (hiervan weet ik de diktes helaas niet) + een wtw installatie.

Ze bieden een nibe s1155-12 met een s42 koelmodule, 300 liter boilervate en een 120 liter buffer, wilo yonos pomp 180mm + koppelingen tbv de parralel buffer en een rmu s40 thermostaat +- 18k ex btw
arbeid +- 1k ex btw
in bedrijf stellen door nibe +- 1k ex btw
grondboor berekeningen: spf berekening, logboek met afpres rapport + olo documenten (dit had ik nog nergens gelezen) +- 2k ex btw
grondboring (indicatie van andere klant, voor echte prijzen moeten ze eerst langs komen) 3x80m +- 8k ex btw

Heb ik de volgende vragen, mij lijkt een 12kw pomp wat veel ik zou zelf 8kw hebben verwacht (nibe s1155-6pc), heb wat berekenings sites bekeken en dan kom ik zelf tussen de 8 en 10 kw uit.
Klopt het dat deze grondboor berekeningen gemaakt moeten worden?
Als ik dit topic zo doorlees zijn de prijzen voor zo'n installatie redelijk gestegen in 2023 tot boven de 30k in 2022 lees ik nog veel onder de 30k, deze installatie komt rond de 37k incl btw uit. Is dit op moment een normale prijs?
Trouwens…. 120liter buffer lijkt me compleet nergens voor nodig.
Als je vloerverwarming hebt dan is dat een 100x grotere buffer.
Als ik het hier zo lees hebben velen er ellende mee, en je verliest efficiëncy omdat je een extra “overname” hebt (extra dT sprong).
Maar goed… ik heb zo’n ding niet, mensen die hem wel hebben weten wellicht iets goeds te vertellen.

En 2000euro voor een grondsommetje vind ik extreem veel, maar is wellicht tegenwoordig normaal. Is dat werkelijk meer werk dan een uurtje een standaard xls invullen?

Wellicht wat bot, maar het kost wel allemaal geld….

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Stefannn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:54:
[...]

Belangrijke vraag:
Heb je vloerverwarming of ga je radiatoren met fans of zo doen?
Bij vloerverwarming heb je namelijk een grote warmtebuffer. Dan kan je 24 uur stoken en dan heb je daar ook iets aan. Je stookt de vloer overdag wat extra op en snachts koelt het wat af.
Bij radiatoren heb je geen warmtebuffer. Je kan dan overdag wel stoken maar dan is het Savonds om 22:00 uur bij de tv toch koud.

vloerverwarming werkt bij een overgedemensioneerde ketel ook beter in voor en najaar. Je hoeft dan wellicht maar 1 uur per dag te stoken. Door de warmtebuffer kan dat in letterlijk 1 aaneengesloten uur per dag. Bij radiatoren zal je dat toch minimaal in 4 blokjes van 15min willen knippen anders is de temperatuur variatie te groot. Maar… dan krijg je dus wel 4x zoveel start/stops en dat is niet goed voor de levensduur.

Zelf heb ik een combinatie van vloerverwarming in de serre en radiatoren met fans in de woonkamer. De woonkamer kan dan “wat vaker aan uit willen”, maar in de pauzes gebruik ik de vloerverwarming in de serre dan als “drain” om onnodige start/stops te voorkomen (ik bestuur alles helemaal zelf).

Tja… keuze is je eigen keuze.
Wat ook meespeelt: “heb je een backup”?
Voor die ene week per jaar dat het meer dan 5 graden vriest kan je ervoor kiezen een straalkacheltje bij te plaatsen.
—> dat is dus iets dat een adviseur nooit zal voorstellen. En dat is dus wel echt een keuze.
Een houtkachel is ideaal als backup.

Nb… ik gebruikte ooit 1800m3. Ik heb nu een 3kW warmtepomp en gebruik nog maar 300m3.
Maar de cv zit er dus nog in. Die gebruik ik als backup.
Deze zomer plaats ik een tweede 3kW warmtepomp, dan zou ik de cv niet meer nodig moeten hebben. Die blijft nog wel hangen voor strenge winters.
Het gas blijft, kost wel wat vastrecht maar dat is maar 80euro/jaar.
Ik heb nog een gas fornuis. En een gas openhaard in de woonkamer. Dat is gewoon veel te leuk om weg te doen. Dus ik blijft nog wel 100m3 of zo gebruiken.
Ik heb ook nog een houtkachel als backup in de serre.
3kW was enkel bedoeld voor de serre, maar ik ben nu dus aan het proberen er met een extra 3kW het hele huis mee te doen.

Als je echt dag-op-dag logging hebt van je gasgebruik kan je wel een fantastisch “what if” plaatje maken van hoeveel draaiuren je gehad zou hebben met warmtepomp.

Tja… ik wil je niet overhalen naar een te laag vermogen waar je later spijt van hebt. Maar jezelf een heel goed beeld vormen is wel erg slim.
Stof tot nadenken, maar het is de bedoeling dat de ketel eruit gaat, dus die kan niet meer als backup dienen.
Maar je kunt idd altijd een elektrische kachel tijdelijk bijplaatsen.

Hoe zou je met dag logging de draaiuren goed kunnen berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Stefannn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:13:
[...]

Trouwens…. 120liter buffer lijkt me compleet nergens voor nodig.
Als je vloerverwarming hebt dan is dat een 100x grotere buffer.
Als ik het hier zo lees hebben velen er ellende mee, en je verliest efficiëncy omdat je een extra “overname” hebt (extra dT sprong).
Maar goed… ik heb zo’n ding niet, mensen die hem wel hebben weten wellicht iets goeds te vertellen.

En 2000euro voor een grondsommetje vind ik extreem veel, maar is wellicht tegenwoordig normaal. Is dat werkelijk meer werk dan een uurtje een standaard xls invullen?

Wellicht wat bot, maar het kost wel allemaal geld….
Ik zal een aanvragen of die nodig is, maar ik kan me voorstellen als je met zones werkt en de begane grond met vloerverwarming heeft geen warmte nodig en dicht staat. En als het kantoor dan met radiatoren warmtevraag heeft dat de warmtepomp dan minder pendelt aangezien de buffer van de vloerverwarming dan dicht staat.

Ik vond het ook erg duur voor een simpel papiertje, maar hij liet me de kosten van een berekening zien van een andere klant en die kosten zet hij 1 op 1 door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
TheMystery schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:33:

Hoe zou je met dag logging de draaiuren goed kunnen berekenen?
1m3 gas is ongeveer 10kW. Oftewel 50min 12kW warmtepomp. Of 75min een 8kW warmtepomp.
Of 300min een 8kW warmtepomp op 25% modulatie.

Dan moet je iets van een schatting maken “in hoeveel blokjes” je dat over een dag gaat verdelen.

Trouwens…. Toen ik van gas naar warmtepomp ging werd het verwarmen ook een flink eind efficiënter.
Zie deze post met data:
Stefannn in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Ik kan niet beloven dat het bij jou ook zo is natuurlijk.
Ik vermoed dat de cv (die heel veel vermogen geeft) de vloerverwarming vele malen minder efficiënt verwarmt. Met veel aan/uit stops, defacto dus “zolderverwarming”. Maar dat weet ik allemaal niet zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
TheMystery schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:37:

Ik zal een aanvragen of die nodig is, maar ik kan me voorstellen als je met zones werkt en de begane grond met vloerverwarming heeft geen warmte nodig en dicht staat. En als het kantoor dan met radiatoren warmtevraag heeft dat de warmtepomp dan minder pendelt aangezien de buffer van de vloerverwarming dan dicht staat.
Ik heb de regeling zelf gemaakt. Dan kan ik meer dan een fabrieksding.
Maar….
Als de radiator pendelt, dan vul ik de gaten door de warmte naar de vloer te sturen.
Dat de vloer dan “niet vraagt” is niet zo belangrijk. Vloerverwarming gaat extreem langzaam, iets van een halve graad per uur. Het maakt daarom niet zo veel uit “wanneer” je die verwarmt. Paar uur eerder of later maakt niet uit.
En dat is dan beter dan in een buffer stoppen waar je weer verlies mee hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:28
Janneman70 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 07:21:
Het nadeel van zo’n groot topic is dat het 273 pagina’s zijn die van links naar rechts vliegen en al in 2015 begonnen is. Volgens mij is er best wel wat veranderd in warmtepompland (behalve de basistechniek). Wanneer je een buffervat (sww) en cv wilt gaan verwarmen staat er best veel info, maar ik miste nog een beetje het verschil in verbruik en de praktische bevindingen op echt koude dagen.
Er is vooral wat veranderd kijkend naar de generatie Tweakers toen en nu! Ik kan het absoluut aanraden dit topic vanaf het begin door te lezen!
Ondergetekende vermaakt zich al een week daarmee....

Een groot verschil in inhoud ten opzichte van laten we zeggen 2022 en 2023.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Stefannn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:50:
[...]

1m3 gas is ongeveer 10kW. Oftewel 50min 12kW warmtepomp. Of 75min een 8kW warmtepomp.
Of 300min een 8kW warmtepomp op 25% modulatie.

Dan moet je iets van een schatting maken “in hoeveel blokjes” je dat over een dag gaat verdelen.

Trouwens…. Toen ik van gas naar warmtepomp ging werd het verwarmen ook een flink eind efficiënter.
Zie deze post met data:
Stefannn in "Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis"

Ik kan niet beloven dat het bij jou ook zo is natuurlijk.
Ik vermoed dat de cv (die heel veel vermogen geeft) de vloerverwarming vele malen minder efficiënt verwarmt. Met veel aan/uit stops, defacto dus “zolderverwarming”. Maar dat weet ik allemaal niet zeker.
Ik kan het eens berekenen van het afgelopen jaar maar dat was niet erg koud.
Ik heb de ketel al een aantal jaar terug gedraaid van 30kwh naar iets van 13 of zelf 11.
Maar beneden heb ik nu vloerverwarming als bij verwarming en meeste warmte komt nu nog van de radiatoren af, straks wordt de vloerverwarming de hoofdverwarming welke al efficiënter moet zijn, dus weet niet of het zin heeft om het te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Stefannn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:54:
[...]

Ik heb de regeling zelf gemaakt. Dan kan ik meer dan een fabrieksding.
Maar….
Als de radiator pendelt, dan vul ik de gaten door de warmte naar de vloer te sturen.
Dat de vloer dan “niet vraagt” is niet zo belangrijk. Vloerverwarming gaat extreem langzaam, iets van een halve graad per uur. Het maakt daarom niet zo veel uit “wanneer” je die verwarmt. Paar uur eerder of later maakt niet uit.
En dat is dan beter dan in een buffer stoppen waar je weer verlies mee hebt.
Daar heb je gelijk in, waar heb jij je regeling nu mee gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
TheMystery schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:00:
[...]

Daar heb je gelijk in, waar heb jij je regeling nu mee gemaakt?
Zelf made home automation uit 2009. Van voor de raspberry pi, en van voor de HA. Een minuscuul computertje dat draait op DSL (damn small Linux) op een ramdrive (om ssd slijtage te voorkomen).
Geprogrammeerd in C, met een Apache webserver met php gui.
actuators en sensors via 1wire componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Stefannn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:05:
[...]

Zelf made home automation uit 2009. Van voor de raspberry pi, en van voor de HA. Een minuscuul computertje dat draait op DSL (damn small Linux) op een ramdrive (om ssd slijtage te voorkomen).
Geprogrammeerd in C, met een Apache webserver met php gui.
actuators en sensors via 1wire componenten.
Denk niet dat ik daar aan ga beginnen, gebruik zelf ha en wat esp’s met ds18b20 sensoren om nu mijn cv aanvoer en retour te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
@TheMystery Vergeet niet dat als de bodemtemperatuur wat hoger is je meer vermogen hebt. Ik heb een 10kW WP (aan/uit) met overal vvw (bouwjaar 2008, 150m2) en kan daar makkelijk mee uit de voeten. Die levert consequent 11kW door hogere bodemtemperatuur. Bij mij is meer het debiet van de vvw te laag, waardoor dT op 9 graden zit. Bij aan/uit boeit dat niet zoveel*

Heb bij mij zelfs het buffervat weggehaald en dat scheelt behoorlijk in verbruik. Eerder regelde ik meer de temperatuur in het buffervat t.o.v. in de vloer (800L buffervat, zwaar overbemeten). Kort gezegd: ik gok dat als je genoeg volume in vvw beneden hebt, en je de fancoils goed aansluit je wel met 9kW aan moet kunnen. Buffervat even kijken of je die echt nodig hebt...maakt het circuit lastiger. Parallel knal je die vol en sluit je hem daar over kort. Evenals fancoils, die moet je goed waterzijdig inregelen anders loop je risico daar een kortsluiting te maken (had ik ook. Overbodige fancoils parallel aan vvw. Staan nu altijd uit/dicht.)

Voordeel van kleinere WP nemen is dat die verder terug kan moduleren (volgens mij). Ik heb zelf ook even gekeken naar een Nibe 3-9 kW mocht ik de mijne moeten vervangen. Indien je nu echt te koud uitkomt, kan je beter voor die enkele dag/dagen tegenwoordig elektrisch bijverwarmen, dan per definitie een overbemeten WP te installeren die dan vaker aan/uit schakelt. Hier zat blijkbaar eerder een 13kW compressor in, en die was binnen no-time kapot omdat hij te vaak aan/uit ging.

* Ik heb nog niet kunnen uitrekenen hoeveel ik zou besparen door een krachtigere vvw pomp in te bouwen (a 700 euro) t.o.v. verbruik WP, in de hoop dat ik dan zonder geluidsklachten (strominggeluid) een lagere dT weet te realiseren.

[ Voor 34% gewijzigd door Yaldair op 28-07-2023 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
TheMystery schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:10:
[...]

Denk niet dat ik daar aan ga beginnen, gebruik zelf ha en wat esp’s met ds18b20 sensoren om nu mijn cv aanvoer en retour te meten.
Nou dan zit je toch best in de richting.
De ds18b20 is volgens mij de 1wire die ik ook gebruik.
Computer zit “zoals die zit” omdat ik in 2009 geen andere keus had. Ik zou nu denk ik ook ha op raspberry doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Yaldair schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:12:
@TheMystery Vergeet niet dat als de bodemtemperatuur wat hoger is je meer vermogen hebt. Ik heb een 10kW WP (aan/uit) met overal vvw (bouwjaar 2008, 150m2) en kan daar makkelijk mee uit de voeten. Die levert consequent 11kW door hogere bodemtemperatuur. Bij mij is meer het debiet van de vvw te laag, waardoor dT op 9 graden zit. Bij aan/uit boeit dat niet zoveel*

Heb bij mij zelfs het buffervat weggehaald en dat scheelt behoorlijk in verbruik. Eerder regelde ik meer de temperatuur in het buffervat t.o.v. in de vloer (800L buffervat, zwaar overbemeten). Kort gezegd: ik gok dat als je genoeg volume in vvw beneden hebt, en je de fancoils goed aansluit je wel met 9kW aan moet kunnen. Buffervat even kijken of je die echt nodig hebt...maakt het circuit lastiger. Parallel knal je die vol en sluit je hem daar over kort. Evenals fancoils, die moet je goed waterzijdig inregelen anders loop je risico daar een kortsluiting te maken (had ik ook. Overbodige fancoils parallel aan vvw. Staan nu altijd uit/dicht.)

Voordeel van kleinere WP nemen is dat die verder terug kan moduleren (volgens mij). Ik heb zelf ook even gekeken naar een Nibe 3-9 kW mocht ik de mijne moeten vervangen. Indien je nu echt te koud uitkomt, kan je beter voor die enkele dag/dagen tegenwoordig elektrisch bijverwarmen, dan per definitie een overbemeten WP te installeren die dan vaker aan/uit schakelt. Hier zat blijkbaar eerder een 13kW compressor in, en die was binnen no-time kapot omdat hij te vaak aan/uit ging.

* Ik heb nog niet kunnen uitrekenen hoeveel ik zou besparen door een krachtigere vvw pomp in te bouwen (a 700 euro) t.o.v. verbruik WP, in de hoop dat ik dan zonder geluidsklachten (strominggeluid) een lagere dT weet te realiseren.
In de nibe s serie ww heb je de 1155, en de 1255 serie de 1255 heeft een ingebouwde boiler tot 180 liter.
De kleinste is de s1115-6 die ook tot 8 kw kan met grotere bronnen maar standaard eigenlijk maar tot 6 kan, bereik is daarbij 1,5 tot 6 ( 8 ).
Daarna heb je de s1155-12 met een bereik van 3 tot 12, dus ik denk toch dat dat de beste optie is.

S1255-12 is natuurlijk ook een optie maar geen idee of boiler van 180 l genoeg is. Scheelt wel een 2k met een losse 300 liter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
TheMystery schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:45:
[...]

In de nibe s serie ww heb je de 1155, en de 1255 serie de 1255 heeft een ingebouwde boiler tot 180 liter.
De kleinste is de s1115-6 die ook tot 8 kw kan met grotere bronnen maar standaard eigenlijk maar tot 6 kan, bereik is daarbij 1,5 tot 6 ( 8 ).
Daarna heb je de s1155-12 met een bereik van 3 tot 12, dus ik denk toch dat dat de beste optie is.

S1255-12 is natuurlijk ook een optie maar geen idee of boiler van 180 l genoeg is. Scheelt wel een 2k met een losse 300 liter.
Boiler zal je vanwege legionella met regelmaat tot 60graden stoken maar zal gemiddeld rond de 55 graden zitten.
Die 180liter op 55graden kan je dan met 90 liter koud water van 10 graden (winter) bijmengen tot 270liter van 40 graden. Daarvan kan je 27minuten douchen op 40 graden bij 10liter per minuut.
10liter per minuut is vrij normaal/ruim. 40graden is behoorlijk heet. Met een emmer onder de douche en een timer kan je checken of je 10 liter per minuut prettig vindt (nb, heb ik ook gedaan).
Tja… ik douche zelf minder dan 2 minuten, mijn vrouw 5. Wij zouden met 180 liter 4 dagen toe kunnen. Maar als je 4 pubers hebt rondlopen is het wellicht juist weinig.

Mbt buffervat.
Water heeft soortelijke warmte van 4186J/kg K. Oftewel 4186Ws om 1 liter 1 graad op te warmen.
Dat is 4186/60/60 = 1.16Wh om 1 liter 1 graad op te warmen. Dus 1.16 x 120 = 139Wh om je vat van 120l 1 graad op te warmen.
Als je warmtepomp op minimale stand van 2kW draait (8kW pomp op 25%) dan warmt het vat dus 2000/139 = 14 graden per uur op.
Je probeert bij warmtepomp de temperatuur schommeling aan afgifte zijde tot 2 a 3 graden te beperken, als het meer wordt dan wordt de warmtepomp inefficiënt. Dat betekent dat je slechts 2/14 is ongeveer 10minuten kan bufferen met een 120liter vat. Als je langer zou bufferen dan wordt de boel inefficiënt.
Mijn betonnen vloer in de serre warmt ongeveer 0.5 graad per uur op. Ik kan die vloer dus 4 uur als buffer gebruiken alvorens ik een 2 graden over temperatuur heb.
Dus kortom…
MITS je in de positie bent dat je het hele regel gebeuren zelf in de hand hebt en MITS je het ook leuk vindt daar allerlei exotische schema’s voor te maken, dan ben je beter af met een slim gekozen schema dat de vloerverwarming gebruikt als “opvulling” tussen de radiator-vraag-timeslots.

(Maar eigenlijk ook… als je dat allemaal niet wil doen moet je je sterk afvragen of zo’n 120liter vat meerwaarde heeft. Op dit forum zijn er aardig wat mensen die hem er uit gesloopt hebben. Ik heb eerlijk gezegd nog niet iemand gevonden die er blij mee is maar dat kan mijn bias zijn. En sowieso posten totaal tevreden mensen met een standaard installatie niet zo heel veel).

[ Voor 7% gewijzigd door Stefannn op 29-07-2023 06:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
TheMystery schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:31:
Nee beneden gaat de oude vloerverwarming die als bij verwarming gebruikt wordt eruit en er komt een nieuwe vloer in met 18mm slagen.
Boven wil ik de radiatoren vervangen door jaga strada hybrids, en op de badkamer ligt al vloerverwarming met unopor 16mm leidingen met in het circuit een Vasco design radiator wat ik zo wil laten bestaan, als dit niet werkt eventueel een strada vertiga hybrid plaatsen.
Lijkt me dat je daarmee een prima lage temperatuurverwarming hebt straks. Even afhankelijk van hoe goed de radiator op dat kantoor is en hoe vaak je daar zit.

(Vooral incidenteel opstoken geeft kopzorgen. Altijd het kantoor op werktemperatuur is makkelijker afregelen.)
TheMystery schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:37:
[...]
ik kan me voorstellen als je met zones werkt en de begane grond met vloerverwarming heeft geen warmte nodig en dicht staat. En als het kantoor dan met radiatoren warmtevraag heeft dat de warmtepomp dan minder pendelt aangezien de buffer van de vloerverwarming dan dicht staat.
Dat is inderdaad waar het voor dient. Maar vraag je af of je dat, als groot vat, nodig hebt. Zo'n systeem werkt het meest vloeiend wanneer het overgrote deel van de groepen altijd open staat en van de overige groepen niet ineens al te veel verwacht wordt.

Installateurs gooien gemakkelijk met 'zoneverwarming' als toverwoord, maar dat eigenlijk is het toverwoord waterzijdige inregeling. (Veel) geschakel met een zoneverwarming maakt een buffer nodig en een optimale COP lastig(er). Sommige zoneverwarmingssystemen kunnen zelfs helemaal niet met een WP overweg (die gooien groepen bijv vijf minuten aan en dan weer vijf minuten uit en dat doorlopend).

Een eigen regeling bouwen, aan de andere kant, lijkt me ook niet zinnig. Die WP-fabrikant heeft daar z'n best op gedaan. Ik heb dat hier wel, incl. zoneverwarming, dus ik weet waar ik over praat, wat de lastige zaken zijn, en hoe lastig de fabrikant te verslaan is. (Had dat van te voren, zoals velen, onderschat. 'Gelukkig' door specifieke omstandigheden hier toch wel een goede keuze gebleken.)

Een buffer verbruikt overigens géén extra energie voor één of andere delta-T, want die is er niet. Maar wanneer hij parallel staat heb je een extra pomp draaien omdat de WP niet rechtstreeks de verwarming rondpompt. Daar zit 'm een stukje extra verbruik (en regeling) in.

Een klein vat, 120 liter bijvoorbeeld, wordt daarom doorgaans in serie gezet. Dan heeft het, naast de aanschafprijs, eigenlijk geen nadelen. (Was dat wat je aangeraden is? Ik zag het niet 1-2-3. Zou ik dan lekker zo laten. Is het tegen de haren in strijken van de installateur sowieso niet waard.)
Ik vond het ook erg duur voor een simpel papiertje, maar hij liet me de kosten van een berekening zien van een andere klant en die kosten zet hij 1 op 1 door.
Bij mij deed de boorder dat 'gratis'. Maar ik vond het boren juist weer duur. Dus ik zal 't langs die weg betaald hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 29-07-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 15:23
Stel….. je hebt 10m2 dak op het zuiden ‘over’, leg je dan extra zonnepanelen en laat je daarvan je warmtepomp draaien of leg je ‘warm’water panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Bouwertje schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:07:
Stel….. je hebt 10m2 dak op het zuiden ‘over’, leg je dan extra zonnepanelen en laat je daarvan je warmtepomp draaien of leg je ‘warm’water panelen?
zonnepanelen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Gwaihir schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:07:
[...]

Lijkt me dat je daarmee een prima lage temperatuurverwarming hebt straks. Even afhankelijk van hoe goed de radiator op dat kantoor is en hoe vaak je daar zit.

(Vooral incidenteel opstoken geeft kopzorgen. Altijd het kantoor op werktemperatuur is makkelijker afregelen.)

[...]

Dat is inderdaad waar het voor dient. Maar vraag je af of je dat, als groot vat, nodig hebt. Zo'n systeem werkt het meest vloeiend wanneer het overgrote deel van de groepen altijd open staat en van de overige groepen niet ineens al te veel verwacht wordt.

Installateurs gooien gemakkelijk met 'zoneverwarming' als toverwoord, maar dat eigenlijk is het toverwoord waterzijdige inregeling. (Veel) geschakel met een zoneverwarming maakt een buffer nodig en een optimale COP lastig(er). Sommige zoneverwarmingssystemen kunnen zelfs helemaal niet met een WP overweg (die gooien groepen bijv vijf minuten aan en dan weer vijf minuten uit en dat doorlopend).

Een eigen regeling bouwen, aan de andere kant, lijkt me ook niet zinnig. Die WP-fabrikant heeft daar z'n best op gedaan. Ik heb dat hier wel, incl. zoneverwarming, dus ik weet waar ik over praat, wat de lastige zaken zijn, en hoe lastig de fabrikant te verslaan is. (Had dat van te voren, zoals velen, onderschat. 'Gelukkig' door specifieke omstandigheden hier toch wel een goede keuze gebleken.)

Een buffer verbruikt overigens géén extra energie voor één of andere delta-T, want die is er niet. Maar wanneer hij parallel staat heb je een extra pomp draaien omdat de WP niet rechtstreeks de verwarming rondpompt. Daar zit 'm een stukje extra verbruik (en regeling) in.

Een klein vat, 120 liter bijvoorbeeld, wordt daarom doorgaans in serie gezet. Dan heeft het, naast de aanschafprijs, eigenlijk geen nadelen. (Was dat wat je aangeraden is? Ik zag het niet 1-2-3. Zou ik dan lekker zo laten. Is het tegen de haren in strijken van de installateur sowieso niet waard.)

[...]

Bij mij deed de boorder dat 'gratis'. Maar ik vond het boren juist weer duur. Dus ik zal 't langs die weg betaald hebben.
Ik zou eigenlijk zelf verwachten dat zoneverwarming nodig is, als beneden geen vraag is komt er natuurlijk boven op kantoor ook geen warmte meer, ik werk er 3 tot 4 dagen in de week. Nu heb ik een evohome systeem voor de zones, dan kan ik het in de winter net warm krijgen met een type 10 radiotor.
Zou dit met een warmtepomp niet nodig zijn? Dus gewoon een thermostaat knop op de jaga strada hybrid 200x50x16 en die b.v op 21 zetten en kantoor altijd die temperatuur laten houden net zoals de badkamer? Slaapkamer is weer anders en werkt een gewone thermostaat knop met koelen? Dit is me nog niet zo duidelijk.

Bij de nibe s serie kun je ook draadloze thermostaat gebruiken zoals de ths 10 en de rot 10, op de radiator zou je dan srv 10 kunnen zetten en dan heb je een zone systeem van de warmtepomp zelf, dus dat kan ook een optie zijn: https://www.nibe.eu/nl-nl...me/smart-home-accessoires

Ik verwacht dat het 120l buffervat idd in serie staat, maar ik ga dat nog navragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Salderingsregeling verdwijnt. Je WP kan daar dus niet (lang meer) van draaien.

Maar warmtepanelen doen ook weinig in de winter (vacuümbuizen ietsje meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Gwaihir schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:19:
[...]

Salderingsregeling verdwijnt. Je WP kan daar dus niet (lang meer) van draaien.

Maar warmtepanelen doen ook weinig in de winter (vacuümbuizen ietsje meer).
Maar wat is dan de conclusie? Zonnepanelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Pv, geen water.
Ik heb beiden, al sinds 2009.
Ik heb geknutseld zodanig dat de water panelen met vacuüm buizen zomers ook de jacuzzi verwarmen en dat maakt het dan kostendekkend. Zonder dat zou het er niet uit kunnen.
Probleem van water:
- welliswaar hoog rendement, ongeveer 70%.
- maar effectief heeft Electra wel 90%: 30% van de zon, maar dan x3 bij gebruik met een warmtepomp met cop van 3 (en dat is redelijk conservatief).

Met water
- alleen juni-september heb je genoeg opbrengst om je vat op temperatuur te houden.
- boliervaten hebben extreem slechte isolatie, je verliest 10..20% per dag. Je moet ze eiegnlijk na-isoleren met 10 a 20cm pur maar dat is erg lastig.

Defacto gebruik je waarschijnlijk maar 30% van wat je opwekt, dan heb je dus ene effectief rendement van 70/3 = 23%.

Nb… ik heb momenteel geen electrische spiraal in mijn boilervat en moet het dus echt uit zetten in september. Ik ga de boiler deze zomer vervangen door 1 met spiraal waarmee ik die met regelmaat legionella vrij maak. In het voorjaar zal ik een ervaring rapport publiceren.
Met beetje mazzel is het vervangen van de boiler een goed idee, maar ik verwacht dat de keuze voor een kaal dak extreem in het voordeel van pv is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Stefannn schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:13:
[...]

- boliervaten hebben extreem slechte isolatie, je verliest 10..20% per dag. Je moet ze eiegnlijk na-isoleren met 10 a 20cm pur maar dat is erg lastig.
Met als kanttekening dat, mits dat ding binnen je thermische schil staat, dat alleen buiten het stookseizoen als verlies geld. In het stookseizoen koelt je vat weliswaar af, maar de warmte daarvan is niet verloren.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bouwertje schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:10:
Maar wat is dan de conclusie? Zonnepanelen?
Schot voor de boeg: al vind je vacuümbuizen op je dak qua looks geen probleem, 10m2 is wat weinig om je het geheel van een zonneboiler aan te halen.

Maar de 'conclusie' is vooral dat dit de plek is voor een gesprek over (al dan niet) een zonneboiler:
Baapje327 in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"

N.B. 'panelen met vacuümbuizen' lijken mij een verzinsel..

[ Voor 6% gewijzigd door Gwaihir op 30-07-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TheMystery schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:12:
Ik zou eigenlijk zelf verwachten dat zoneverwarming nodig is, als beneden geen vraag is komt er natuurlijk boven op kantoor ook geen warmte meer
Dat klopt, dus wil je dat er beneden wél vraag is. D.w.z. als die groepen beneden naar verhouding te fors blijken, draai je ze op de verdeler wat verder dicht.

Een zoneregeling die alle groepen kan sluiten is sowieso lastig. Veel makkelijker als een flink deel (bijv. woonkamer, keuken, badkamer) altijd open is.
, ik werk er 3 tot 4 dagen in de week. Nu heb ik een evohome systeem voor de zones, dan kan ik het in de winter net warm krijgen met een type 10 radiotor.
Ik zit niet in die types, maar het lijkt me dé gelegenheid om over te gaan van iets wat voor een slaapkamer bedoeld is naar iets wat voor een werkkamer bedoeld is (en dan misschien voor de zekerheid nog aan de grote kant).

Zelf heb ik trouwens de temperatuur van het water door de doodgewone radiatoren op de slaapkamers (waaronder de werkkamer van mijn vrouw) ook naar (vrijwel) lage temperatuurverwarming gezet. En dat gaat boven verwachting goed. Juist omdat ze zoveel meer draaiuren maken dan eerst. Dus: je hebt wat te plannen, qua groottes, maar het is prima mogelijk.
Slaapkamer is weer anders en werkt een gewone thermostaat knop met koelen? Dit is me nog niet zo duidelijk.
Nee / stiekem wellicht wel. Een thermostaatknop gaat open wanneer de ruimte te koud is. Draai je 'm in de zomer op maximaal heet, dan blijft er vast wel koelwater doorheen gaan. Lijkt mij redelijk werkbaar. Maar je vervangt al zoveel, waarom dan die knoppen niet?
Ik verwacht dat het 120l buffervat idd in serie staat, maar ik ga dat nog navragen?
Ja, doe dat. Ik verwacht het inderdaad ook. Voor een vat in die maat zou een extra pomp absurd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Gwaihir schreef op zondag 30 juli 2023 @ 16:44:

[...]

Nee / stiekem wellicht wel. Een thermostaatknop gaat open wanneer de ruimte te koud is. Draai je 'm in de zomer op maximaal heet, dan blijft er vast wel koelwater doorheen gaan. Lijkt mij redelijk werkbaar. Maar je vervangt al zoveel, waarom dan die knoppen niet?

[...]

Ja, doe dat. Ik verwacht het inderdaad ook. Voor een vat in die maat zou een extra pomp absurd zijn.
Waarin zou je die knoppen dan veranderen?
Want er komen al nieuw radiatoren + knoppen.

Er staat maar 1 pomp op de offerte dus zal dan wel serie moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
big bang schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:37:
[...]

Met als kanttekening dat, mits dat ding binnen je thermische schil staat, dat alleen buiten het stookseizoen als verlies geld. In het stookseizoen koelt je vat weliswaar af, maar de warmte daarvan is niet verloren.
Wel verlies als die op zolder staat.
Nb,
Reactie op basis van daadwerkelijke ervaring. In 2009 geïnstalleerd. Toendertijd was pv onbetaalbaar.
Leuk om te hobbyen, defacto nog steeds nuttig omdat ik mijn jacuzzi ermee verwarm, maar absolute afrader om nu aan te leggen.

Dat gezegd hebbende, best geïnteresseerd in iemand die het heeft liggen, tevreden is, en wat gebruiksdata kan delen. Zoals gezegd, kan je van mij komend voorjaar verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Gwaihir schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:07:
Een buffer verbruikt overigens géén extra energie voor één of andere delta-T, want die is er niet.
Het zal ervan af hangen hoe het ding in het circuit zit. Maar ALS de buffer ertoe leidt dat de uitgangstemperatuur van de wp hoger is dan zonder buffer het geval zou zijn geweest, dan is de cop in geval van met buffer lager dan zonder buffer. En dat betekent meer Electra voor dezelfde hoeveelheid warmte.

Is het idee van een buffervat niet dat er een verschil tussen ingangs en uitgangs temperatuur is?
En als die in serie staat met vloerverwarming dan is de uitgangstemperatuur van de wp toch hoger dan zonder buffervat?

[ Voor 14% gewijzigd door Stefannn op 30-07-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:30
ik heb oude te grote radiatoren, en ben best tevreden met het parallel buffervat.

De WP kan heel rustig water pompen naar het vat (omdat het buffervat toch er net naast draait), dus laag verbruik op die pomp (deze regelt bij op een bepaalde dT). Ook blijven de radiatoren wat doordraaien tijdens SWW-run.

Dat je nu 2 pompen hebt dat rustig draaien, of 1 pomp dat wat harder draait, maak dat echt zoveel meer uit?

Naar regeling toe, de pomp richting radiatoren past zijn volume aan (feitelijk zorgt die voor een vaste 'druk').

Het breng rust in het systeem, wat ook goed is voor rendement. Ik heb geen grote massa zoals een vloer als buffer.

Straks sluit ik ook op die buffer de bovenverdieping aan (radiatoren of vloerverwarming, moet nog gebeuren).

Hierbij dus mijn vraag: is dat slim om oude veel te grote radiatoren (waarmee ik vlot vorige winter heb kunnen verwarming - aanvoer tussen 25 en 30, piek op 35 de koudste week) te combineren met vloerverwarming op het verdiep? Ertussen zijn het keramische holle blokken met betonnen leggers, en ik wou eigenlijk het wat gebruiken als plafond verwarming/koeling van de gelijkvloers... Maar ik vrees dat die holle blokken isolerend gaat werken. Gelijkvloers alles ombouwen naar vloerverwarming is geen optie.

Boven komen 1 badkamer en 2 grote slaapkamers erbij. Slaapkamers hebben weinig warmte nodig (was nu al 15-16 graden boven *zonder* verwarming door de goeie isolatie van het dak).

[ Voor 4% gewijzigd door bjp op 30-07-2023 18:47 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:46:
Dat je nu 2 pompen hebt dat rustig draaien, of 1 pomp dat wat harder draait, maak dat echt zoveel meer uit?
Het maakt vast uit, een paar procent zou ik gokken, maar ik denk dat het véél harder gaat op de slechte optimalisatie die de meeste van die installaties doorgaans kennen. In die zin is een op het oog achteloos advies voor een parallelle buffer, vooral een reden zo'n aanbod als geheel nog 'ns goed door te lichten.

Een COP van 5,5 of een COP van 6, maakt dat echt zoveel meer uit? :P
Hierbij dus mijn vraag: is dat slim om oude veel te grote radiatoren (waarmee ik vlot vorige winter heb kunnen verwarming - aanvoer tussen 25 en 30, piek op 35 de koudste week) te combineren met vloerverwarming op het verdiep?
Dat 'veel te groot' en die aanvoertemperaturen die jij noemt, maken het denk ik een prima mogelijkheid.

Overigens: gezien jouw (nu nog) 100% radiatorsysteem, denk ik niet dat iemand hier het nut van jouw buffer setup voor jouw situatie in twijfel trekt.

[ Voor 14% gewijzigd door Gwaihir op 30-07-2023 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TheMystery schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:00:
Waarin zou je die knoppen dan veranderen?
Want er komen al nieuw radiatoren + knoppen.
Wanneer je voor koelen bedoelde radiatoren bestelt, heeft de installateur vast een voor koelen geschikte knop daarvoor in gedachten? Er is heel wat op de markt, wat allemaal geen 'standaard thermostaatknop' is.

Ik ben persoonlijk geen fan van EvoHome, maar als je dat hebt en het blijft, dan zal dat het wel worden? (Hier is het Loxone. Dat koop je niet om alleen een paar thermostaatknoppen te hebben (en die zijn wellicht ook 'ns een van hun zwakste onderdelen, trouwens.))
Er staat maar 1 pomp op de offerte dus zal dan wel serie moeten zijn.
Eh.. 1 losse pomp, dus buiten de WP, waar de pomp al ingebouwd zit?

@Stefannn Ik kom hier als vrijetijdsbesteding. Op basis van meerdere vervelende ervaringen uit het verleden, beantwoord ik daarom geen vragen van jou meer.

[ Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 30-07-2023 20:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:30

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Stefannn schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:15:
[...]

Het zal ervan af hangen hoe het ding in het circuit zit. Maar ALS de buffer ertoe leidt dat de uitgangstemperatuur van de wp hoger is dan zonder buffer het geval zou zijn geweest, dan is de cop in geval van met buffer lager dan zonder buffer. En dat betekent meer Electra voor dezelfde hoeveelheid warmte.

Is het idee van een buffervat niet dat er een verschil tussen ingangs en uitgangs temperatuur is?
En als die in serie staat met vloerverwarming dan is de uitgangstemperatuur van de wp toch hoger dan zonder buffervat?
Wat een buffervat als "hydraulische Weiche" en de invloed op de sCOP van L/W-warmtepompen betreft
is er een onderzoek in het VK gedaan: "How to correctly install heat pumps so that they work properly and efficiently"(publicatiedatum 2 januari 2023)
- Ik vermoed maar dat iets vergelijkbaars ook voor W/W warmtepompen van toepassing is. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het nadeel van bufferen in je woonkamer zonder zone regeling lijkt me just het knijpen van die groep. Hierdoor verlaag je de capaciteit van die groep en moet je de WP langer of warmer draaien om dezelfde deltaT te halen in de ruimte. Als je zone regeling hebt dan kan je de maximale capaciteit van je afgifte systeem gebruiken.

Het buffervat vergroot het totale volume van je systeem, zodat de WP niet zo snel gaat pendelen als alleen de kleinste zone vraag heeft.

Wij hebben 2 zones op de bg en elke slaapkamer is een eigen zone. De badkamer loopt altijd mee en zit op een groep achter een thermostaatkraan die dicht gaat als de aanvoer onder de 18 graden is. Dus minimum afgifte systeem volume is de badkamergroep plus het buffervat.

De zoneregeling beïnvloed de aansturing van de WP niet, dus de WP stuurt alleen op stooklijn en aanvoer/retour temperatuur. De WP vertelt wel tegen de zone verdelers als er gekoeld moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Nu online
Gwaihir schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:11:
[...]

Wanneer je voor koelen bedoelde radiatoren bestelt, heeft de installateur vast een voor koelen geschikte knop daarvoor in gedachten? Er is heel wat op de markt, wat allemaal geen 'standaard thermostaatknop' is.

Ik ben persoonlijk geen fan van EvoHome, maar als je dat hebt en het blijft, dan zal dat het wel worden? (Hier is het Loxone. Dat koop je niet om alleen een paar thermostaatknoppen te hebben (en die zijn wellicht ook 'ns een van hun zwakste onderdelen, trouwens.))

[...]

Eh.. 1 losse pomp, dus buiten de WP, waar de pomp al ingebouwd zit?
Even gezocht en er is speciaal een knop gemaakt voor de jaga koel radiatoren, dat wist ik nog niet. Had al veel gelezen maar was dat nog niet tegengekomen bedankt. Evohome is idd niet perfect dus deze ga ik in de nieuwe situatie niet meer gebruiken.

Van de pomp weet ik niet dus dat ga ik deze week nog navragen.
Heb pas de eerste offerte gehad dus we moeten alles nog wat specifieker maken, dus vandaar de vragen hier, iig weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
dunklefaser schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:17:
[...]

Wat een buffervat als "hydraulische Weiche" en de invloed op de sCOP van L/W-warmtepompen betreft
is er een onderzoek in het VK gedaan: "How to correctly install heat pumps so that they work properly and efficiently"(publicatiedatum 2 januari 2023)
- Ik vermoed maar dat iets vergelijkbaars ook voor W/W warmtepompen van toepassing is. YMMV
Super gaaf artikel!
Mijn (kort door de bocht) samenvatting:
- zorgen dat je middels buiten thermostaat de modulatie zodanig instelt dat je constant draait in plaats van aan/uit schakelt brengt (in deze test) de cop van 2.7 naar 3.4
- direct huis verwarmen in plaats van buffervat verwarmen en vanuit buffervat het huis verwarmen brengt de cop (in deze test) van 3.4 naar 4.7

Wat mij betreft:
Relevantie voor @TheMystery: het maakt verdomde veel uit “waar” dat buffervat zit. Ik zou dat dus nog even goed vragen. In de setup van @bjp voorkomt het dat de warmtepomp veel aan en uit schakelt en dat is een goede zaak. Versleten warmtepomp is vele malen duurder dan gemist rendement. Tegelijk kost het bufferen dus wel iets. En het hangt van de setup af of dat veel of weinig is.
Zoals gezegd, als een deel van de installatie een vloerverwarming betreft dan kan je die als buffer gebruiken in plaats van het aparte vat. Dat zou volgens mij ook bij @bjp voordeel hebben. Maar dan moet je daar dus wel een speciale regeling voor maken. Dat kan je ook allemaal fout doen, dan gaat je rendement zelfs achteruit. Dus ik kan me ook 100% voorstellen dat @bjp en jij misschien gewoon blij bent met een goed aangelegd systeem met buffervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Z___Z schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:30:
Het nadeel van bufferen in je woonkamer zonder zone regeling lijkt me just het knijpen van die groep. Hierdoor verlaag je de capaciteit van die groep en moet je de WP langer of warmer draaien om dezelfde deltaT te halen in de ruimte.
Wat je beschrijft klopt, maar het is precies de bedoeling, geen nadeel dus.

Om dat te begrijpen moet je naar het hele huis kijken, met de meest uitdagende kamer voorop. Dus: die ene slaapkamer die je nu als werkkamer bent gaan gebruiken, of waar je zoon / dochter 's middags huiswerk wil maken.

Liefst zet je daar een ruime nieuwe verwarming (zoals @TheMystery nog kan). Maar laten we kijken naar wat er gebeurt wanneer je die (nog) niet hebt. Sowieso een goede oefening, want er zal in elke installatie altijd ergens iets de bottleneck zijn; 'optimaal' betekent niet dat die er totaal niet is, maar dat die nauwelijks 'nauwer' is dan de rest van je systeem.

Die werkkamer dus. Die moet warm. En dat is nog niet gelukt wanneer de woonkamer zone dichtloopt, dus je WP blijft ervoor aan. Nou ja.. eventjes dan, want je werkkamer alleen neemt niet veel warmte af dus je WP slaat af.. en weer aan.. etc., hij gaat dus pendelen. En je werkkamer is nog steeds niet warm, dus je WP moet warmer draaien om dat voor elkaar te krijgen. Je stooklijn moet dus omhoog.. en je woonkamer zone loopt als gevolg alleen maar sneller dicht.

Je WP draait nu dus langer (op de meest belabberde manier: pendelend) en warmer. Precies wat je wilde vermijden. Je installateur gooit er maar 'ns een flinke buffer tegenaan. En inderdaad: kost wat, maar helpt ook (wat).

Maar wat als je nu als gegeven neemt dat die werkkamer warm moet en de WP daar dus voor draait? Dan kan je net zo goed voortdurend ook een deel van de warmte 'aftappen' voor je woonkamer. Dan verbruik je meer capaciteit (dan met die werkkamer alleen) en maakt de WP dus langere, rustigere runs, en is die buffer minder nodig (of zelfs niet) en / of kan je stooklijn lager. Kortom: idealiter stel je zo in dat je woonkamer pas warm is wanneer je werkkamer het ook is :).

En nogmaals: dat is optimale afstelling van je bestaande installatie. Moet je bijv. je woonkamer fors knijpen voor dat ene kamertje elders, of overweeg je toch een grote buffer, kijk dan eerst of een betere / grotere VVW en / of LTV radiator in dat kamertje mogelijk is.

BONUS: Vanuit bovenstaande is het ook goed voor te stellen waarom je in zo'n traag WP systeem ruimtes veel langzamer op laat warmen / niet voor korte tijd ver laat afkoelen, t.o.v. de gasketel.
Als je zone regeling hebt dan kan je de maximale capaciteit van je afgifte systeem gebruiken.
Als je geen enkele regeling hebt, maar alles vol open, dan gebruik je de maximale capaciteit van je afgiftesysteem. Elke zoneregeling zet per definitie delen van je capaciteit dicht..

Daarin doet het 'knijpen' van groepen voor een beter waterzijdige inregeling dus niet iets vreselijks t.o.v. wat een zoneregeling doet. Maar, mocht je daarmee zitten, je hebt ook (KNX) VVW verdelers die de waterzijdige inregeling dynamisch aan de actuele omstandigheden aanpassen. En zelf doe ik dat ook, maar dan m.b.v. een Loxone systeem. (Ontstaan omdat ik de sensoren toch al had geplaatst.) Mogelijkheden te over..
De zoneregeling beïnvloed de aansturing van de WP niet, dus de WP stuurt alleen op stooklijn en aanvoer/retour temperatuur.
Dus jou WP slaat soms zelfs aan als er geen vraag is, puur en alleen om het buffervat te verwarmen? Dat is wel jammer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
[...]

Hydraulische Weiche = hydraulische ontkoppeling. Artikel over een parallel buffervat dus.

Het laat goed zien waar je tegenin te werken hebt: WP direct doet hier SCOP 4.7. Zie dat als het (in) te halen doel. En het laat zien hoe gemakkelijk je 't kunt verpesten (SCOP 2.7 - 3.4) o.a. dankzij het stroomverbruik van de pomp, waar @bjp naar vroeg.

Helaas doet het geen serieuze poging een goed resultaat te krijgen met een parallelle buffer. Zoals het artikel zelf al aangeeft, draait die circulatiepomp absurd (hard). Stroomverspilling en working against the heat pump's controller, zoals ze terecht constateren. Waarom een fixed speed pump? Zo eentje als @bjp noemde, die zelf op de vraag aanpast is, volgens mij inmiddels wel standaard voor losse CV-pompen en echt zo prijzig niet.

Niemand verwacht (hoop ik) dat zo'n buffer de SCOP in zo'n perfecte situatie zal verhogen. Het hele doel ervan is SCOP en comfort in een minder perfecte situatie zoveel mogelijk te behouden: wanneer het systeem (bij tijd en wijle) met erg lage deellast om moet gaan. Hopelijk doet iemand vervolgonderzoek over hoe die situatie aan te vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:23
Gwaihir schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:33:
[...]
Dus jou WP slaat soms zelfs aan als er geen vraag is, puur en alleen om het buffervat te verwarmen? Dat is wel jammer..
Dat is volgens mij voor de meeste warmtepompbezitters de realiteit, zeker als er überhaupt geen sprake is van zones. De aanname is dat er warmtebehoefte is vanwege de buitentemperatuur. De meeste ruimtethermostaten doen volgens mij ook niet veel meer dan de stooklijn (een beetje) beïnvloeden. De buffer is dan gewoon de vloer.

[ Voor 3% gewijzigd door Turrican op 31-07-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Turrican schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:57:
Dat is volgens mij voor de meeste warmtepompbezitters de realiteit, zeker als er überhaupt geen sprake is van zones. De aanname is dat er warmtebehoefte is vanwege de buitentemperatuur. De meeste ruimtethermostaten doen volgens mij ook niet veel meer dan de stooklijn (een beetje) beïnvloeden. De buffer is dan gewoon de vloer.
Hmm.. ik zie toch wel belangrijke verschillen tussen een los watervat / vaatje als buffer en de thermische massa (vloer voorop) als buffer. Die eerste is vrijwel altijd veel kleiner én houdt mijn huis niet daadwerkelijk op temperatuur.

Aan slaan om die vloer op temperatuur te houden is dus mooie geleidelijke verwarming verzorgen. Aan slaan alléén om dat watervat te verwarmen volstrekt nutteloos en van onwenselijk korte duur.

Een volledige zoneverwarming kan toch tenminste aan de WP doorgeven of er vraag is (boven een bepaalde drempelwaarde). Het is m.i. pure luiheid van de installateur als dat niet gebeurt. Welke zoneverwarming is er dan op de markt die standaard daarvoor géén signaal kan afgeven? (Kan toch altijd een draad naar 'de CV ketel'?) En welke (W/W) WP is er op de markt die dat niet kan ontvangen? (Zit toch altijd een maakcontact op daarvoor?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
[...]

als ik het artikel lees, dat vermeld hij als reden waarom een buffervat slechter is, een verhaal van delta-T en waterdebieten:
- 18.5L/min op een dT 5C uit de WP
- 30L/min naar afgifte op vermoedelijk een lagere dT (wegens dezelfde 6.5kW) - regel van 3 zegt me 3.0833C.
- door het verschil in debiet, heb je idd mixen van retourwater terug naar de afgifte (30L/min-18.5L/min = 11.5L/min). Voor de eenvoud, denk ik dat we ook kunnen zeggen dat retourtemperatuur afgifte = retourtemperatuur naar de WP.

De overblijvende vraag is, welke retourtemperatuur heb je? Zal deze lager zijn met of zonder buffervat?

Helpt meer debiet (maar kleinere dT) in je afgifte?

Terug naar het artikel: zijn test lijkt aan te tonen dat je met 18.5L/min op 35C genoeg hebt bij een directe aansluiting, maar dat je blijkbaar 18.5L/min op 39-40C nodig hebt door het buffervat? Hoe verklaar je een 4-5 graden hogere temperatuur (ik ga ervan uit zowel aanvoer als retour)? En wat als je een T-connectie zou gebruiken en niet "door" het buffervat met 4-pijpen?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:59:
En wat als je een T-connectie zou gebruiken en niet "door" het buffervat met 4-pijpen?
Dat is inderdaad ook nog 'n rare: waarom doorlopend die nodeloze menging en veel hogere stroming in het vat, door met vier pijpen het vat in te gaan? Dat is een anti-pattern; het is bekend dat je in dergelijke vaten zo min mogelijk stroming wilt. Hier is het een T-connectie.
Voor de eenvoud, denk ik dat we ook kunnen zeggen dat retourtemperatuur afgifte = retourtemperatuur naar de WP.
Nee, dat kun je dus niet. Dat had gekund, als het T-connecties waren boven en onder; dan kwam het retourwater nl. 100% uit de retour van de 'verwarming'. Nu is ook dat uit een 'wervelende mix'.

En die flow-verschillen zijn het onderzoeken waard. Werkt bijvoorbeeld zo'n pomp die jij en ik hebben optimaal? Of, als er een magische formule voor blijkt - vermoedelijk: gelijk houden tenzij dat niet anders meer kan - dan is dat eenvoudig met een controller en een PWM-gestuurde pomp te regelen.

Het artikel pleit al met al leuk voor KISS waar dat kan, maar laat overige vragen wijd open.

[ Voor 15% gewijzigd door Gwaihir op 31-07-2023 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:30

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat de mogelijke zinvolle! antwoorden op de overige vragen en onduidelijkheden? aangaat,
van wie moeten deze definitieve antwoorden komen?

- Van de warmtepompproducenten welke van (oudsher) buffervaten in diverse settings aanbevelen?
- Van de installatiebranche voor warmtepompen - Techniek Nederland bijvoorbeeld?
- Van de tweakers? (Grapje)

Vermoedelijk van alle drie, maar dat zal nog een paar jaar duren.

P.S.: Misschien ook van onderzoeksinstituten? TNO, TÜV, etc.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 31-07-2023 13:47 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@dunklefaser Is dat wel een grapje?

Dingen ontdekken, zowel 'fouten' als hoe het beter kan, al is het maar n=1, zet wel degelijk een druk op die andere partijen om kennis te vergroten en systemen te verbeteren. Het is een uiterst bescheiden beginnetje, maar je leest in dit draadje bijv. al plenty van wisselwerking tussen Tweakers en hun installateurs en andere adviseurs, en van verschillende adviseurs die hier hun kennis ook komen testen / verdiepen.

Wij zitten inderdaad niet zozeer aan de zijde van de (gezaghebbende) antwoorden. Maar we zijn wel van het het lastig te ontwijken maken van verschillende goede vragen. (Geen grapje ;).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
bjp schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:59:
Terug naar het artikel: zijn test lijkt aan te tonen dat je met 18.5L/min op 35C genoeg hebt bij een directe aansluiting, maar dat je blijkbaar 18.5L/min op 39-40C nodig hebt door het buffervat? Hoe verklaar je een 4-5 graden hogere temperatuur (ik ga ervan uit zowel aanvoer als retour)? En wat als je een T-connectie zou gebruiken en niet "door" het buffervat met 4-pijpen?
Daar zit inderdaad de crux van het efficiency verschil.
De afnemer (het “huis”) heeft genoeg aan 35C. Dus als je dat levert ben je goed bezig.
Met buffervat blijkt de warmtepomp 39..40 te moeten leveren aan het buffervat, dat buffervat zal vervolgens nog steeds 35C leveren, het huis is immers niet veranderd.
Je verliest dus een paar graden door gebruik van het buffervat.
Dat komt door “vermenging”.

Helemaal ideaal heerst in het buffervat een bimodale temperatuur verdeling, slechts 2 temperaturen dus. 35C bovenin en de lagere temperatuur onderin, met een scherpe scheidslijn er tussen.
In dat geval hoeft de warmtepomp niet meer dan 35C te leveren. Zolang de radiator uit staat en de warmtepomp aan neemt de vat-temperatuur niet toe, maar zakt de scheidslijn steeds meer naar beneden. Zodra de radiator gaat lopen tapt die de 35graden van de top en stijgt de scheidslijn weer omhoog.
In werkelijkheid is die scheidslijn niet zo scherp en treedt vermenging op tussen de hoge en lage temperatuur. Daardoor zal de warmtepomp een hogere temperatuur dan 35C moeten leveren om 35 naar de radiatoren te kunnen sturen.
En helaas,,, dan levert de warmtepomp een hogere temperatuur dan dat de radiatoren gebruiken dus gaat de cop achteruit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
ChrisM schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:29:
[...]

De monteur is weer naar huis gegaan. Vanavond gebeld door de installateur: volgende week woensdag gaan ze de techniek ruimte leeg halen (zodat het boilervat opzij kan worden geschoven), en gaan ze de leidingen aanleggen zoals hier al voorgesteld is. En ze hebben dan ook de bediening voor de VVW verdelers bij zich om te installeren. En 's middags komt er ook nog iemand langs van Alpha Innotec support om de warmtepomp goed in te stellen.

Dan moeten we er wel zijn, denk ik... Dus nog 1 weekje handmatig elke dag de verdeler beneden dicht zetten.
Hoe is dit eigenlijk afgelopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:39
Stefannn schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 06:37:
[...]

Hoe is dit eigenlijk afgelopen?
Leuk dat je het vraagt!
Ok… dus de installateur heeft gedaan wat er gedaan moest worden, volgens hem en dat was hetzelfde wat er ook hier uit kwam. Veel gedoe, maar uiteindelijk gelukt. Dus: leiding naar VV beneden niet aan dezelfde leiding als die naar het boilervat (maar parallel met de VV boven). En alle verdeler groepen geïnstalleerd met alpha home aandrijfapparaten. Top, zou je denken.
De monteur van Alpha Support kwam een weekje later. 1 blik op het leidingwerk: “ja.. het is nog niet goed, ze zijn er bijna… Ze hebben de actieve thermische trek opgelost, nu de passieve nog.” (Weer wat begrippen geleerd!)
Ze moeten nog een warmte sifon toevoegen aan de aanvoer voor het boilervat. Want als de warmtepomp nu in koelmodus gaat, dan trekt de VV toch warmte uit het boilervat (ik zou dat eigenlijk moeten kunnen meten dmv home assistant: daalt de temperatuur in het boilervat sneller als de koeling aan staat.. tbc). Dus er gaat een rapport naar de installateur die dat aangeeft. Alpha support monteur zei nog “snap niet waarom ze dit niet doen, staat gewoon in onze installatie tekeningen.”
Heb hem wel gevraagd hoe groot het verlies is, en hij gaf aan: “je hebt een zeer duurzame installatie, dan wil je dit verlies, wat simpel te voorkomen is, gewoon niet. Dus niet relevant.” Vond ik eigenlijk wel een fijn antwoord.

Daarna is de monteur nog 2 uur bezig geweest met het vervangen van de Gateway en controller box van het Alpha Home systeem (software versie problemen). Eerst twijfelde ik behoorlijk aan Alpha Home (apps zijn zo ouderwets), maar moet zeggen dat ik nu beter begrijp hoe alles samenwerkt en dan is de integratie eigenlijk wel top (vooral het in- en uitschakelen van groepen adhv de stand van de warmtepomp enzo en automatisch schakelen naar verwarm modus en koel modus).

En nu werkt alles dus top. Ben echt zeer tevreden met de monteur van Alpha Support: zeer kundig, zag meteen hoe het zit, kon het aan me uitleggen (nadat hij doorhad dat ik bovengemiddeld geïnteresseerd was.) echt top!
Dus nu bijna klaar… Behalve dat warmte sifon voor het boilervat nog… ben benieuwd hoe mijn installateur daarop gaat reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Dank voor uitgebreide verslag.
En ehh… ik was eigenlijk wel benieuwd of onze diepgaande theoretische beschouwing de praktijk zou overleven.
Ja dus :) :)
En wel fun dat zo’n echte vakman dat binnen 5 minuten ziet :) .
En verdorie… hadden we de boiler-warmte-sifon nog gemist.
Maar goed, we hebben ook geen moment over koelbedrijf gesproken.

Fun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 20:40
Ik heb een alpha innotec bodemwarmtepomp. Ik ben benieuwd of ik de verwarming gewoon uit kan zetten. Dat kan namelijk in het menu. Deze is nu niet nodig. (hij zal niet veel aanslaan maar bij een koude nacht zou het kunnen)

Slaat de pomp dan wel zo nu en dan aan om circulatie in de leidingen te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
Heb je ook een koeling functie? Dan is er sowieso regelmatig circulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:31
AlexanderCP schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:25:
Ik heb een alpha innotec bodemwarmtepomp. Ik ben benieuwd of ik de verwarming gewoon uit kan zetten. Dat kan namelijk in het menu. Deze is nu niet nodig. (hij zal niet veel aanslaan maar bij een koude nacht zou het kunnen)

Slaat de pomp dan wel zo nu en dan aan om circulatie in de leidingen te houden?
Gewoon op automatisch zetten bij mij komt het niet onder de 21 graden in de zomer. Ik heb de rbe op 20,5 staan dus in de herfst gaat dan weer verwarmen. Heb je een koelprintje? Dan kun je ook koelen en gaat ie de richting omkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Weet iemand nog een zaak om de rbe+ vandaan te halen? Bij de warmteservice is de leverdatum maart 2025 en bij de twb kost het 390 euro maar wel op korte termijn leverbaar. Zijn er nog alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
ChrisM schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:28:
Heb je ook een koeling functie? Dan is er sowieso regelmatig circulatie.
Die staat nu aan met dit weer. Maar ben eigenlijk benieuwd of de pomp sowieso eenmaal per X aantal uur circuleert? Apparaat staat namelijk gewoon aan, alleen de verwarmfunctie staat uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
AlexanderCP schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 13:42:
[...]

Die staat nu aan met dit weer. Maar ben eigenlijk benieuwd of de pomp sowieso eenmaal per X aantal uur circuleert? Apparaat staat namelijk gewoon aan, alleen de verwarmfunctie staat uit
Bij koeling is er gewoon flow en dat moet je ook kunnen zien in Alpha innotec app. Ook als er meer dan 15w wordt verbruikt zijn d de pompen actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
En als de verwarming en koeling uit wordt gezet.
Is er dan nog steeds periodiek een circulatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Laatst online: 12:22
AlexanderCP schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:00:
En als de verwarming en koeling uit wordt gezet.
Is er dan nog steeds periodiek een circulatie
Wat maakt dat je dit allemaal uit wil zetten? Qua comfort en doel van een w/w warmtepomp is dat mijne inziens niet verenigbaar. Ik snap dat je energie wil besparen wellicht, maar die paar watt van draaiende pompen gaat het verschil echt niet maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:31

vliegnerd

Nintendo fan.

vliegnerd schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:42:
[...]

Ik zal proberen mijn vat tijdens de vakantie op te warmen en de curves te bewaren.
(Ik zet SWW uit, maar legionella run gaat toch automatisch, denk ik)
Speciaal voor @Stefannn ;) Ik waardeer namelijk zelf ook het posten van "data" heel erg.

Misschien past dit beter in het warmteboiler topic, maar ik heb tijdens mijn vakantie het stilstand verlies van een Itho daalderop WPV 200L 2G vat (Behorende bij een WPU 5G 4,5kW w/w warmtepomp) proberen te meten.

Volgens de documentatie is het stilstandverlies 39 W.

Gemeten:
code:
1
2
3
4
5
rond 61 graden (legionella): 38 W.
rond 58 graden (standaard ECO instelling): 38 W.
rond 52 graden (mijn ECO instelling): 33 W
rond 50 graden (minimaal setpoint): 25 W.
(reken plus/min 2 W).

Grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R71PoEHYtbonhUtD8S5kqfcN6PA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rFtT1Vfx1A28jqqZLbtL5jQi.png?f=fotoalbum_large

Er is een rare knik bij 53-54 graden te zien.
Ik heb twee datasets (tweemaal tussen de wekelijkse legionella run in) en die hebben het beide:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/embhik_DKMte7Ls0ml7C6LbtLgM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2oB1aOP41pChj4qZdo0B2LLp.png?f=user_large
(Ik heb ook "boiler temp down" met ruwweg dezelfde waarden/knik)
Dataset: https://pastebin.com/LJKK0g0P

Conclusie: ECO stand op 50 graden helpt een boel stilstandsverlies. Gelukkig is 200L + DWTW genoeg voor 4 personen, ook als ik het in de middag verwarm en de volgende ochtend pas ga douchen.

Maar kan iemand die knik verklaren?!!?

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
vliegnerd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:16:
[...]

Speciaal voor @Stefannn ;) Ik waardeer namelijk zelf ook het posten van "data" heel erg.

Misschien past dit beter in het warmteboiler topic, maar ik heb tijdens mijn vakantie het stilstand verlies van een Itho daalderop WPV 200L 2G vat (Behorende bij een WPU 5G 4,5kW w/w warmtepomp) proberen te meten.

Gemeten:
code:
1
2
3
4
5
rond 61 graden (legionella): 38 W.
rond 58 graden (standaard ECO instelling): 38 W.
(reken plus/min 2 W).

Grafiek:
[Afbeelding]

Er is een rare knik bij 53-54 graden te zien.
Ik heb twee datasets (tweemaal tussen de wekelijkse legionella run in) en die hebben het beide:
[Afbeelding]
(Ik heb ook "boiler temp down" met ruwweg dezelfde waarden/knik)
Dataset: https://pastebin.com/LJKK0g0P

Conclusie: ECO stand op 50 graden helpt een boel stilstandsverlies. Gelukkig is 200L + DWTW genoeg voor 4 personen, ook als ik het in de middag verwarm en de volgende ochtend pas ga douchen.

WoW! Super cool.
En erg “helpful”
39W op 60 graden is dus 936Wh per dag, ongeveer 1kWh per dag dus.
Dat komt wel ongeveer overeen met mijn stilstand verlies.

Ik heb daarbij trouwens het idee dat het in de zomer minder is dan in de winter. En dat zou (in mijn geval) goed kunnen aangezien de boiler op zolder staat. Die is in de winter 5 a 10 graden en in de zomer meer 20 a 25.

Ik ben niet helemaal zeker van dat verschil want ik heb inmiddels ergens een kapotte sensor, het kan zijn dat dat verschil daar aan ligt.

Maar goed…
Ik vond de 1 a 2 kWh verlies per dag eigenlijk best fors. Dat is toch 365 a 700kWh per jaar dus met een cop van rond de 3 120kWh a 240kWh Electra.

Mijn boiler is in principe een zonneboiler, maar ik heb geen spiraal dus swinters staat hij uit en gebruik ik de cv. In september wil ik hem vervangen door een boiler met electrische spiraal (op warmtepomp is geen optie).
Ik twijfel nog erg of ik een 200liter (heb ik nu) of 150liter boiler zal nemen. Ik neig naar het laatste.
Dan ga ik ook weer nieuwe verlies metingen doen en wellicht extra isoleren (bij 150liter boiler is daar ook meer ruimte voor)

Super gave data! Geeft een heel mooie referentie tegenover mijn eigen installatie!

De knik weet ik even zo niet. Wellicht schiet me later iets te binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
vliegnerd schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 17:16:

[..]

Zo'n verlies wordt opgegeven over 45 graden temperatuurverschil (65 graden boiler vs. 20 graden omgevingstemperatuur). De opgave lijkt goed met je metingen overeen te komen en dat spreekt voor een correcte installatie :). Hoe warm was de opstelplek?

Het verlies is lineair aan het temperatuurverschil. Zo gedragen (isolatie)materialen zich nu eenmaal, dus de praktijk zal de theorie hier vast strak volgen. Oftewel: het verlies is 0 als binnen en buiten even warm zijn, 1/45 * 39W bij één graad verschil, 45/45 * 39W bij de 'volle' 45 graden verschil, etc.

Als temperatuurverloop van zo'n afkoelend vat meet je dan een steeds vlakkere lijn naarmate het temperatuurverschil afneemt. Geleidelijk dus en dat laat de knik onverklaard. Zit deze echt in de data, of verlangen we iets te veel van de rendering van dat dashboard?

Deze sprong lijkt nog heftiger trouwens en zie ik niet in de grafiek terug:
Is dit een andere meting dan in de grafiek weergegeven? Is deze betrouwbaar? (Ik betwijfel het zeer; deze sprong is erg groot!)

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:06
Ik wilde het passieve koelvermogen van mijn W/W warmtepomp bepalen ahv deze formule uit het lucht/water topic
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74866624
Het thermische vermogen kun je uitrekenen door onderstaande formule.
Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW
Ebusd geeft mij een flowrate van 1320 l/h [0.367 l/s] in het CV circuit, dus
Klopt het dan dat het zo simpel is als: P = 0,367*4.2*0.8 = 1.232 kW koelvermogen?

Overigens heb ik een Vaillant VWF 58/4 met passieve koelmodule op een enkele 140m diepe dubbele 32mm lus. een goede 560m lopende meter onder de grond.

Ook al enkele posts gedaan in het ebusd topic (voornamelijk voor Vaillant toestellen) https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74482850

Toen ik de vloerverwarming aangelegd heb in 2015-2016 had ik gelijk was DS18B20 sensoren mee in de zandcementvloer (chape voor de belgen :)) gestort en zodoende kon ik de werking van de vvw opvolgen. Nu dus ook voor de koeling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YK9je-JBtbbETXedV39gzQwvJ2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B9nN2AA2y9YNOQQALPmJb2Xf.png?f=fotoalbum_large

Nog maar 2 weken in gebruik, ben dus erg benieuwd naar wat de komende warme dagen zullen doen. De bron is overigens al wel richting de 17 graden gegaan door een weekje de koeling aan te laten terwijl we op vakantie waren. We komen van een +- 16 graden begin augustus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXtoYpe4_wShQhJJA7NMP4qMfl4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vOF98eSsz04neGNzLYrYJ5AU.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door fluppie007 op 17-08-2023 00:27 ]

• Stefannn
fluppie007 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 00:18:
Ik wilde het passieve koelvermogen van mijn W/W warmtepomp bepalen ahv deze formule uit het lucht/water topic
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74866624

[...]

Ebusd geeft mij een flowrate van 1320 l/h [0.367 l/s] in het CV circuit, dus
Klopt het dan dat het zo simpel is als: P = 0,367*4.2*0.8 = 1.232 kW koelvermogen?
Yep. Zo simpel is het.

Leuk dat je setup van installatie en temperaturen deelt.
Mijn horizontale grondwet zit momenteel op 15 graden.
Ik heb de vloerkoeling uit gezet. Dat scheelt weer pomp vermogen.
Bovendien is het niet dermate heet dat dat echt nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Gwaihir schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:33:
[...]

Zo'n verlies wordt opgegeven over 45 graden temperatuurverschil (65 graden boiler vs. 20 graden omgevingstemperatuur). De opgave lijkt goed met je metingen overeen te komen en dat spreekt voor een correcte installatie :). Hoe warm was de opstelplek?
De WP staat in de technische ruimte in de hal op de begane grond. Het huis was de hele periode rond de 21 graden. Vooral veel regen in die tijd, weinig zon. Vrij constante temperatuur.
Ik heb geen temperatuursensor in de technische ruimte, het kan natuurlijk dat de ruimte wat opwarmt door het SWW bedrijf van de warmtepomp, maar ik denk dat dit verwaarloosbaar is.
Het verlies is lineair aan het temperatuurverschil. Zo gedragen (isolatie)materialen zich nu eenmaal, dus de praktijk zal de theorie hier vast strak volgen. Oftewel: het verlies is 0 als binnen en buiten even warm zijn, 1/45 * 39W bij één graad verschil, 45/45 * 39W bij de 'volle' 45 graden verschil, etc.

Als temperatuurverloop van zo'n afkoelend vat meet je dan een steeds vlakkere lijn naarmate het temperatuurverschil afneemt. Geleidelijk dus en dat laat de knik onverklaard. Zit deze echt in de data, of verlangen we iets te veel van de rendering van dat dashboard?
Ja, ook mijn idee.

De knik zit echt in de data. De onderste grafiek komt uit Home Assistant. De grote grafiek heb ik zelf van de data gemaakt met een Python script, om te zien of die knik er echt inzit.
De temperatuur wordt om de 30 seconde opgeslagen, genoeg resolutie in de tijd dus.
Deze sprong lijkt nog heftiger trouwens en zie ik niet in de grafiek terug:

Is dit een andere meting dan in de grafiek weergegeven? Is deze betrouwbaar? (Ik betwijfel het zeer; deze sprong is erg groot!)
Betrouwbaar niet: Je ziet best wat ruis. Maar het is het effect van die rare knik rond de 53 graden.
Ik heb deze waarden bepaald door in verschillende een intervallen (5 min, 10 min) het temperatuursverschil te bepalen en daaruit het vermogen. Die data is erg afhankelijk van de keuze van het interval en toevallige begin en eindpunt door de ruis op de temperatuurdata.

Beter is om eerst een curve te fitten door de data en daar simpelweg de helling van te bepalen.

Maar dat kan dan weer niet, vanwege die rare knik... 8)7

Ik heb de data van de eerste afkoelperiode ook nog geplot, daarin ook duidelijk de knik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DAK-57wLMaBp9cwhJ-yBFI_Wap0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pGffbFsWi6vOmvwiHQ6X8Qna.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door vliegnerd op 17-08-2023 08:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mogelijke verklaring van de knik: boven 53 graden treedt syphon werking op in aanvoer- of retourleidingen. Daaronder niet. Het is maar een idee.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

KC27 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:46:
Mogelijke verklaring van de knik: boven 53 graden treedt syphon werking op in aanvoer- of retourleidingen. Daaronder niet. Het is maar een idee.
Dank! Interessante optie.

Ik heb ondertussen de temperatuurwaarde van de sensor bovenin en onderin het vat in dezelfde grafiek geplot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9tBz6mA76IaQkmfFi55kYQoFjI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OOedxYEAJjluZEYPLR21c5bR.png?f=user_large
De onderste waarde (op 1/3 van de hoogte van het vat? Dat is niet te zien in mijn opstelling) heeft duidelijk meer verlies. Gemiddeld zullen mijn waarden uit de post hierboven nog wat aan de lage kant zijn en is het verlies wat groter. In ieder geval in het gebied tussen 61-55 graden.

Maar weer die rare knik bij 53 graden en NIET gelijktijdig in de tijd.
Dataset: https://pastebin.com/nsFyT5Tq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluppie007
Hier een 21,5 uur voor een delta T van 5K op de ingebouwde 175l boiler. 55.5 naar 50.5°C. Dit was ook tijdens onze vakantie, dus 0,0 SWW verbruik. Lijkt erop dat die Itho boilers beter zijn dan de Vaillant boilers :).
Overigens heb ik "voor de lol" nog een MID gekeurde meter geplaatst achter de SWW aanvoer zodat ik kan meten hoeveel warm water we verbruiken. Die inductieve sensor LJ18 of een magnetometer zijn nog onderweg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zANa4rsDH4ro4RvqSyK45J5fX44=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qD2cmyrzsCS4K2XFrEFF8W4Z.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de SWW circulatiepomp niet aangesloten op de uitgang van de WP, anders draait dat ding de hele dag (mag SWW maken tussen 7h en 22h). Zetten we voorlopig manueel aan (hangt op een KNX actor) als we willen gaan douchen/handafwasje. Moet ik straks via de KNX nog iets meer intelligentie achter zetten tov aanwezigheid in keuken/badkamer etc...

• ChrisM
Ik ben ook mijn temperaturen aan het bijhouden in mijn boilervat. Vooral om er achter te komen of er een lek is als mijn koeling aan staat of niet. Tot nu toe kan ik het nog niet echt ontdekken.
Ik heb een 300l boilervat, in een ruimte die meestal rond de 22/23 graden is.
Dit zijn mijn uitkomsten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCg9NW-2VKgjovF-BfsA3OBcQc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AxX0uMU3QCedpJxc0dvGj5kA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
KC27 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:46:
De syphon is de oplossing, eenpijps circulatie het probleem :).

Was ook wat ik me af vroeg, maar z'n meetwaarden kloppen erg goed voor het vat alleen én waarom zou dat bij zo'n specifiek temperatuurverschil zo abrupt niet of veel minder optreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-09 23:29
Heeft iemand enig idee waarom mijn Stiebel Eltron WPC 7 iedere nacht tussen 01:00 en 02:00 rond de 2,3 KwH gebruikt?

Volgens de handleiding zou het legionella programma 1x per week op zaterdag om 01:00 moeten draaien of na 20x verwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaldair
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
@leondej Bij mij is dat legionella programma. Heb een oudere uit 2007/2008 en die draaien nog elke dag legionella programma als dat aan staat. Daarom steeds handmatig aanzetten

[ Voor 3% gewijzigd door Yaldair op 18-08-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leondej
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-09 23:29
Yaldair schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:29:
@leondej Bij mij is dat legionella programma. Heb een oudere uit 2007/2008 en die draaien nog elke dag legionella programma als dat aan staat. Daarom steeds handmatig aanzetten
Bedankt, dat zal het wel zijn. Maar dit zou toch gewoon naar 1x per week moeten.
Mijn wp komt uit 2018. Alleen het legionella programma kost dit jaar al bijna 300 euro aan stroom…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Of 't voor @Yaldair op gaat, geen idee, maar voor @leondej: jij mag toch verwachten dat je installateur een firmware update kan (laten) doorvoeren die dit probleem oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hikhakhok
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:10
Meer mensen nu last van condens op de vloer? Moet ik zelf vloerkoeling temperatuur hoger gaan zetten?
Nu de luchtvochtigheid zo hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

hikhakhok schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:52:
Meer mensen nu last van condens op de vloer? Moet ik zelf vloerkoeling temperatuur hoger gaan zetten?
Ik zat er wel aan te denken dat vandaag een goed moment is om vloerkoeling / condens te testen.
Maar de lucht in mijn huis is nog koel, dus ondanks het hoge vochtgehalte (nog????) geen last van condens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
hikhakhok schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:52:
Ik heb hier een actieve dauwpuntberekening in gebruik. Die schat het dauwpunt nu op 18,2 graden en regelt de vloerkoeling af op 19,7. Op die manier geen condens :). Maar op een dag als vandaag ook niet veel koeling..

Veel systemen kiezen voor 18 graden en soms bij uitzonderlijke warmte 19 graden. Kan me voorstellen dat die condens geven. Dat is niet goed voor je vloer. Dus ja, als je de moeite wilt nemen..

Aan de andere kant neem ik aan dat het doorgaans wel los loopt met zo'n dagje condens zo nu en dan, anders zouden ze die systemen wel slimmer / strakker afgeregeld maken. Dus kun je, tenzij je een houten vloer hebt, waarschijnlijk ook je schouders erbij ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-09 22:24
Wij hebben tegels in de keuken en marmoleum in de rest van het huis. Vandaag ook wat condens op sommige plekken. Je kan de leidingen van de vloerverwarming dan zien op de marmoleum vloer, daar zit de condens. Maar die vloeren dweilen we ook regelmatig,, kunnen ze gewoon tegen. dus een beetje condens lig ik niet wakker van. Als we ze nu dweilen duurt het wel flink langer voordat de vloeren droog zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
fishman schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:47:
Je kan de leidingen van de vloerverwarming dan zien op de marmoleum vloer, daar zit de condens. Maar die vloeren dweilen we ook regelmatig,, kunnen ze gewoon tegen. dus een beetje condens lig ik niet wakker van.
Dat vergelijk is eigenlijk helemaal niet goed. Het venijn zit 'm niet in de condens die je op de vloer ziet liggen, zelfs bij een parketvloer niet - die mag je ook dweilen.

Het zit 'm primair in de condens die zich vanwege die door en door koude vloer vormt op onzichtbare plekken waar dat vocht moeilijk weer weg kan, zoals onder het parket, of diep in de constructie. Bijvoorbeeld een stukje onafgeschermde betonwapening (beschadiging, of gat er langs geboord).

Hier is de vloerverwarming nog stalen buizen en de vloer van gewapend metselwerk (nehobo). Ik kijk dus wel uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
mijn 'vaste' koelingstemperatuur van 19C was net te laag gisteren - condens op de radiatoren (en alle buizen)!

snel de boel afgezet... anders roest straks de hele installatie.

hoog tijd dat ik een berekening doen, en aanstuur via domotica.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fluppie007
Paar Bosch BME680/BME688 sensors en Tasmota, die berekent gelijk het dauwpunt voor je :)

Had eens zitten kijken welke pompen er in mijn VWF 58/4 zitten en dan de documentatie van de Wilo brijnpomp en Grundfos circulatiepomp opgezocht. Deze hebben namelijk een PWM uit. Via een PC817 optocoupler aan een ESP32 geknoopt (ESPHome duty cycle sensors) en krijg je dit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUfG0s1B983dngrUKiOzasoMXuM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DfLyE592zTCjg8QYSTubgoSb.png?f=fotoalbum_large

Volgt prima de WaterThroughput van de Vaillant EBUS.
Je ziet overigens de passieve koeling continu aan met halverwege een boileropstookcyclus

[ Voor 5% gewijzigd door fluppie007 op 20-08-2023 21:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
Ook van mij nog even de vakantiegrafiek van het ingebouwde boilervat van een Alpha Innotec WZSV 62K3M, geplot door Home Assistant. Temperatuur staat ingesteld op 58 graden. De steile dip op 6 augustus was de laatste douchebeurt voor de vakantie ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-23tQ8coqdO_hrLLbq5jmnvXW3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hGPDa94DR02TvFtXfVHIEuTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14:46
Turrican schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:41:
De steile dip op 6 augustus was de laatste douchebeurt voor de vakantie ;-)
Zakt de temperatuur in je boiler tot onder de 25 graden bij die douchebeurt???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Haha, nee, die diepe dip is het bad en de vaatwasser op 5 augustus. Ik bedoel de snellere daling van ca 57,5 tot 55 graden op 6 augustus.

[ Voor 6% gewijzigd door Turrican op 21-08-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Dat was dan een hele korte of koude douche. Hier staat sww op 54 en na een keer douchen gaat de wp gewoon weer aan.
Heb ook gemeten en gerekend en het stilstandverlies is ongeveer 53W hier bij 54-50 graden, aardig hoog.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_VlgyljGRYEHUcYSWnkz5oUTt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VzFVdmj0bZa8Ix1Fk5qoQw7p.jpg?f=fotoalbum_large

Voor alle mensen met een Alpha Innotec met geintegreerde boiler.
Haal de kap eraf en kijk of er een sifon in de aanvoer naar de sww spiraal zit. Hier zat er geen. Voel ook aan de leidingen die oranje zijn gekleurd en isoleer deze.
Als test heb ik dit geisoleerd met 22/9 buisisolatie van de blauwe bouwmarkt (nog geen 2 euro totaal) en het stilstandverlies van de boiler is van >55W naar <40W gegaan. Als je armaflex hebt liggen zal het nog beter zijn want dat kan je beter aansluitend snijden.
Gratis geld en minder draaiuren.

Edit: laat even weten wat er bij jullie uit is gekomen. Het zal vast ook iets zijn om bij andere merken te bekijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Cpt.Chaos op 30-08-2023 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
@Cpt.Chaos

denk je niet dat dit met een reden gedaan is door de fabrikant.

Tijdens mijn verbouwing, twee jaar terug, wilde ik ook mijn sww door de kruipruimte isoleren. Het werd mij door de warmtepomp-installateur afgeraden omdat, zoals hij aangaf, het water zo snel mogelijk moet afkoelen vanwege legionella.

Zelf denk ik dat elke fabrikant wil voorkomen dat zijn naam besmet raakt door besmettingen te voorkomen. En dat ze dus deze leiding niet isoleren.
Mijn warmtepomp staat binnenshuis op de tweede verdieping die sowieso al warmer is door zoninstraling, de zonne-omvormer, een groepenkast en waarschijnlijk ook de boiler in de wp. De warmte blijft dus in de woning dus in hoeverre er sprake is van verlies weet ik niet. Energie gaat nooit verloren. Om deze reden wil ik ook mettertijd de FLM S45 installeren op mijn warmtepomp om deze warmte in te zetten voor sww productie. Dus je recycled de warmte die "verloren"was weer de boiler in met de warmte van de rest van de apparatuur in de ruimte.

Ik wil je idee niet afkraken, maar het water in de leidingen is niet te vertrouwen. Zelfs met een nieuw systeem weet je niet wat je in huis haalt.

https://www.rtlnieuws.nl/...ode-cv-ketel-ferroli-rivm

pvoutput ijsbuffer met NIBE S1255PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
jurgen purgen schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:41:
@Cpt.Chaos

denk je niet dat dit met een reden gedaan is door de fabrikant.

Tijdens mijn verbouwing, twee jaar terug, wilde ik ook mijn sww door de kruipruimte isoleren. Het werd mij door de warmtepomp-installateur afgeraden omdat, zoals hij aangaf, het water zo snel mogelijk moet afkoelen vanwege legionella.

Zelf denk ik dat elke fabrikant wil voorkomen dat zijn naam besmet raakt door besmettingen te voorkomen. En dat ze dus deze leiding niet isoleren.
Mijn warmtepomp staat binnenshuis op de tweede verdieping die sowieso al warmer is door zoninstraling, de zonne-omvormer, een groepenkast en waarschijnlijk ook de boiler in de wp. De warmte blijft dus in de woning dus in hoeverre er sprake is van verlies weet ik niet. Energie gaat nooit verloren. Om deze reden wil ik ook mettertijd de FLM S45 installeren op mijn warmtepomp om deze warmte in te zetten voor sww productie. Dus je recycled de warmte die "verloren"was weer de boiler in met de warmte van de rest van de apparatuur in de ruimte.

Ik wil je idee niet afkraken, maar het water in de leidingen is niet te vertrouwen. Zelfs met een nieuw systeem weet je niet wat je in huis haalt.

https://www.rtlnieuws.nl/...ode-cv-ketel-ferroli-rivm
Zonder de hele discussie weer over te doen. Dit is bij residentieel gebruik eigenlijk geen issue. BTW kans op legionella is groot bij stilstaand water in leidingen dus ook tuinslang, sproeien in de tuin etc. Als je SWW dagelijks gebruikt zou ik me geen zorgen maken. Bij mij staat het ook uit. Energie gaat niet verloren, maar gaat ten koste van de efficiency.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurgen purgen
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:26:
[...]

Zonder de hele discussie weer over te doen. Dit is bij residentieel gebruik eigenlijk geen issue. BTW kans op legionella is groot bij stilstaand water in leidingen dus ook tuinslang, sproeien in de tuin etc. Als je SWW dagelijks gebruikt zou ik me geen zorgen maken. Bij mij staat het ook uit. Energie gaat niet verloren, maar gaat ten koste van de efficiency.
@Vaevictis_

Deze discussie heb ik idd voorbij zien komen. Wij douchen idd dagelijks, en ik doe zelf de legionella-run na de vakantie en voor de rest staat het ook uit, maar ik vond het bericht ergens wat gevaarlijk. bv als iemand met weinig kennis van zaken in zn warmtepomp gaat pielen en misschien zn garantie op het spel zet of misschien nog veel meer dan dat. Daar was mijn bericht meer op gericht.

• bjp
Is dat niet zo dat deze buizen circulatie hebben bij elke SWW-run (dus dagelijks, zelf zonder gebruik)?
Dus wordt dat ververst bij elk run, en ontsmet indien je temperatuur 55C of zo is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
@jurgen purgen @bjp @Vaevictis_ dit zijn leidingen van het cv circuit. Hier zit geen sww in. Het is spiraal-in en spiraal-uit. Door geleiding wordt het cv water erin warm en koelt in de kast weer af.

Dus nogmaals, dit is cv water, geen sww!

[ Voor 6% gewijzigd door Cpt.Chaos op 31-08-2023 11:24 ]

• Vaevictis_
Cpt.Chaos schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:21:
@jurgen purgen dit zijn leidingen van het cv circuit. Hier zit geen sww in. Het is spiraal-in en spiraal-uit. Door geleiding wordt het cv water erin warm en koelt in de kast weer af.

Dus nogmaals, dit is cv water, geen drinkwater!
Drinkwater is hier verwarrend want ik drink geen warm water uit de WP, santair warmwater (SWW) of tapwater.

• jurgen purgen
  • Nu online
Cpt.Chaos schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:21:
@jurgen purgen @bjp @Vaevictis_ dit zijn leidingen van het cv circuit. Hier zit geen sww in. Het is spiraal-in en spiraal-uit. Door geleiding wordt het cv water erin warm en koelt in de kast weer af.

Dus nogmaals, dit is cv water, geen sww!
Oh dit maakt het duidelijk. dan zeg ik d:)b

dan bedankt voor de goede tip zo met het stookseizoen in aantocht.

[ Voor 7% gewijzigd door jurgen purgen op 31-08-2023 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmie111
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-08 08:46
Goedemorgen, al enige tijd ben ik aan het oriënteren op het renoveren van de huidige situatie (CV ketel/VV/radiatoren - zolder) naar water/water warmtepomp (garage) en wil eigenlijk een keuze gaan maken mits het goed te financieren is.

Nu zoek ik een partij die het gehele traject overziet van ontwerp, boring + installatie t/m beheer. Nathan zie ik vaker genoemd in het forum maar die werken niet direct met consumenten. Tot dus ver heb ik slechts één enkele partij gevonden waar ik ook een indicatieve offerte van heb gekregen, maar ja... één is geen. Heeft iemand referenties voor partijen (positief bij voorkeur :)) die mij kan helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:25

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@Emmie111 Afhankelijk van waar je woont zou je Schimmel Techniek in Barneveld kunnen vragen. Door de drukte hebben ze de cirkel van hun werkgebied rondom Barneveld niet heel groot gemaakt, maar als je daar binnen valt kan ik ze van harte aanbevelen. Ze hebben alles in eigen hand: ze boren zelf en doen werkelijk uitstekend installatiewerk. Ze weten heel goed waarover ze praten.
Ervaring uit eigen, kritische hand. 🤓

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Is er eigenlijk ergens een overzicht met betrouwbare bedrijven die je ontzorgen, inclusief werkgebied? Misschien iets voor in de TS?

Ook mijn zoektocht loopt wat vast op "geen reactie" tot "ridicule prijs" die het vermoeden geeft van geen interesse (zeg dat dan gewoon). Het gaat toch al snel om bedragen van 30-45K. En ik ben echt niet iemand die iedereen aan het werk zet om maar zoveel mogelijk offerte's binnen te harken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:25

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

DjoeC schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:15:
Ook mijn zoektocht loopt wat vast op "geen reactie" tot "ridicule prijs" die het vermoeden geeft van geen interesse (zeg dat dan gewoon).
Ik denk dat dit iets genuanceerder ligt. Je weet dat er veel vraag en beperkte arbeidskracht is. Dan zal er in veel gevallen een koppeling zijn tussen marge en prioriteit in hun agenda.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
DjoeC schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:15:
Is er eigenlijk ergens een overzicht met betrouwbare bedrijven die je ontzorgen, inclusief werkgebied? Misschien iets voor in de TS?
Het zou mooi zijn, maar dat is er niet, vrees ik. Hoe/Wie heeft de autoriteit om aan te geven wie een betrouwbare partij is?

Meestal staan minder goeie bedrijven niet te roepen dat ze net minder goed zijn :) Google (of equivalent) + wat zoekwerk kan je al een idee geven wie er actief is in je regio. Offertes ga je zelf moeten aanvragen, aangepast aan je situatie en verwachtingen.

Zoals met alles i.v.m. bouwen of renoveren, de zoektocht naar de ideale partij is geen gemakkelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
bjp schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:07:
[...]

Het zou mooi zijn, maar dat is er niet, vrees ik. Hoe/Wie heeft de autoriteit om aan te geven wie een betrouwbare partij is?

Meestal staan minder goeie bedrijven niet te roepen dat ze net minder goed zijn :) Google (of equivalent) + wat zoekwerk kan je al een idee geven wie er actief is in je regio. Offertes ga je zelf moeten aanvragen, aangepast aan je situatie en verwachtingen.

Zoals met alles i.v.m. bouwen of renoveren, de zoektocht naar de ideale partij is geen gemakkelijke.
Tja, misschien een "ervaringen met W/W partijen" topic? Ik snap dat het niet eenvoudig is maar boorbedrijven maken gebruik van "lokale" partijen (lokaal = soms 40km afstand), Installateurs maken gebruik van boorbedrijven, sommigen hebben t in eigen hand, misschien gewoon een topic "ervaring met W/W partijen", eventueel alleen positieve gevallen met naam/adres en situatie te checken bij degene die aanlevert?

Prijs is maar 1 ding, op dergelijke bedragen hangt t voor mij niet op duizend euro, betrouwbaarheid en nakomen van afspraken wel. Het lijkt nu wel cowboyland en dat draagt niet bij aan de energietransitie. Hetzelfde trouwens bij de L/W WPen. Personeelstekort lijkt me ook duidelijk dus wachttijd die je moet accepteren, maar dat ,elden valt ook onder eerlijk zaken doen.

En eerlijk is eerlijk, misschien is zo'n lijst ook niet de echte oplossing. Wat dan wel? Waarschijnlijk is dit niet het goede topic om het te bespreken maar het is wel de plek met degenen die nu al ervaringsdeskundig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emmie111
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-08 08:46
Dank voor de reacties tot zo ver.

Voor mij is een lijst met partijen die überhaupt reguliere renovaties doen al goed. Ik heb een offerte liggen van Geo-Energie B.V., komt over als een degelijke partij maar zou er graag 2 offertes naast hebben voor vergelijk voordat ik ze langs laat komen.

Google zoektocht: veelal vind ik partijen die in de duurzame installatiehoek lucht/water warmtepompen doen, of enkel (nieuwbouw) projectmatig werken. Via https://loket.rijkswaters...icatie/erkenningen-zoeken heb ik al gezocht in de omgeving (Rotterdam, Drechtsteden, Breda, Gorinchem) naar partijen met proces of onderhoud certificering (zoeken met *** voor naam en 2100, 6000 of 11000) maar helaas geen resultaat..

@Hippe Lip Het gaat dus om bovenstaande omgeving, Barneveld zal vermoedelijk teveel uit de richting liggen maar een partij met dergelijke ervaring zoek ik inderdaad. Ik ga toch een poging wagen, wie weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Sorry verkeerde topic, tekst verwijderd

[ Voor 91% gewijzigd door Bouwertje op 02-09-2023 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bouwertje schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 02:55:
Het ‘probleem’ van Tibber zit dus in het feit dat je je geld bij hun in een spaarpotje zet? De terugleverenvergoeding en manier van salderen is toch bij alle aanbieders wel ongeveer gelijk? Of krijg ik bij de ANWB of zonnepanelen daadwerkelijk meer? En is de terugleververgoeding bij de dynamische aanbieders zo veel slechter bij overproductie? Als ik alles op een rijtje zet zie ik nog geen reden om weg te gaan bij Tibber, behalve dan het risico op failliet gaan. Of zie ik nog dingen over het hoofd?
Verkeerde topic!

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
Klopt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
Iemand hier die ook zijn WP en WP weerstand apart monitort? Ik had verwacht met brijntemperaturen ruim over de 10gr dat die weerstand nog nooit (heb hem sinds begin augustus) zou gewerkt hebben. Blijkt die toch 3x erg kort gewerkt te hebben, ongeveer iedere 10 dagen. Gaat maar om 0,85 kWh tot nu toe, maar ben toch wel benieuwd waarom.
Zou dit een soort van zelftest zijn? Het gaat om een Vaillant Flexocompact VWF 58/4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pdTUVESkXDkNv2RJxy8LrXbiWpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cUtIZW5dGV0GgQIABKNXh4Hd.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 81 ... 112 Laatste