Belangrijke vraag:TheMystery schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:39:
[...]
Ben meer een tweaked op IT gebied dan cv installaties, dus vandaar wat adviezen proberen te krijgen.
Die 180kWh heb ik dan verbruikt met overdag alleen kantoor op 19,5 graden en beneden op 17,5 en in de avond andersom. En met een warmtepomp is het de bedoeling om het toch warmer te maken en constante temperatuur, dus dan is die 12kWh denk ik toch nog niet zo verkeerd. Als de warmtepomp dan modulerend is is ie als goed is dan ook niet inefficiënt.
Heb je vloerverwarming of ga je radiatoren met fans of zo doen?
Bij vloerverwarming heb je namelijk een grote warmtebuffer. Dan kan je 24 uur stoken en dan heb je daar ook iets aan. Je stookt de vloer overdag wat extra op en snachts koelt het wat af.
Bij radiatoren heb je geen warmtebuffer. Je kan dan overdag wel stoken maar dan is het Savonds om 22:00 uur bij de tv toch koud.
vloerverwarming werkt bij een overgedemensioneerde ketel ook beter in voor en najaar. Je hoeft dan wellicht maar 1 uur per dag te stoken. Door de warmtebuffer kan dat in letterlijk 1 aaneengesloten uur per dag. Bij radiatoren zal je dat toch minimaal in 4 blokjes van 15min willen knippen anders is de temperatuur variatie te groot. Maar… dan krijg je dus wel 4x zoveel start/stops en dat is niet goed voor de levensduur.
Zelf heb ik een combinatie van vloerverwarming in de serre en radiatoren met fans in de woonkamer. De woonkamer kan dan “wat vaker aan uit willen”, maar in de pauzes gebruik ik de vloerverwarming in de serre dan als “drain” om onnodige start/stops te voorkomen (ik bestuur alles helemaal zelf).
Tja… keuze is je eigen keuze.
Wat ook meespeelt: “heb je een backup”?
Voor die ene week per jaar dat het meer dan 5 graden vriest kan je ervoor kiezen een straalkacheltje bij te plaatsen.
—> dat is dus iets dat een adviseur nooit zal voorstellen. En dat is dus wel echt een keuze.
Een houtkachel is ideaal als backup.
Nb… ik gebruikte ooit 1800m3. Ik heb nu een 3kW warmtepomp en gebruik nog maar 300m3.
Maar de cv zit er dus nog in. Die gebruik ik als backup.
Deze zomer plaats ik een tweede 3kW warmtepomp, dan zou ik de cv niet meer nodig moeten hebben. Die blijft nog wel hangen voor strenge winters.
Het gas blijft, kost wel wat vastrecht maar dat is maar 80euro/jaar.
Ik heb nog een gas fornuis. En een gas openhaard in de woonkamer. Dat is gewoon veel te leuk om weg te doen. Dus ik blijft nog wel 100m3 of zo gebruiken.
Ik heb ook nog een houtkachel als backup in de serre.
3kW was enkel bedoeld voor de serre, maar ik ben nu dus aan het proberen er met een extra 3kW het hele huis mee te doen.
Als je echt dag-op-dag logging hebt van je gasgebruik kan je wel een fantastisch “what if” plaatje maken van hoeveel draaiuren je gehad zou hebben met warmtepomp.
Tja… ik wil je niet overhalen naar een te laag vermogen waar je later spijt van hebt. Maar jezelf een heel goed beeld vormen is wel erg slim.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV