Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 80 ... 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huntery
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-08-2023
Dag allen, een vraag over mijn wp:
Ik heb sinds een maand een viessmann vitocal 222-s. Nu merk ik met koelen dat deze op vol vermogen aanstaat voor zo'n 10 minuten, waarna het aanvoerwater al snel onder de 19 graden komt en de warmtepomp uitpspringt door de dauwpuntsensor. Zo'n 10 minuten later heeft het water weer voldoende warmte opgenomen, en gaat ie weer koelen. De installateur kon zo gauw niets bedenken wat hij aan kan passen in de instellingen.

Weet iemand hier wat ik zou kunnen veranderen zodat de pomp wat langer doorgaat (op een lager vermogen?) In plaats van een aantal keer schakelen per uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
bjp schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:27:
is er eigenlijk een manier om uit te lezen welke operatie de pomp nu aan het uitvoeren is? SWW vs verwarming vs koeling?
Ja hoor, via diezelfde modbus interface.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:41
Gwaihir schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:29:
Parket isoleert helaas best aardig. Wellicht had dit met overal tegels nog gekund, maar moet je nu naar iets extra's omzien..

16 in vind ik wat eng, eerlijk gezegd. Heb je pech, dan schimmelt dat parket van onderaf weg.
Thanks voor de info, ik heb de temperatuur teruggezet naar 18 graden.
vliegnerd schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:06:
@KoBolD54 welke deel van je vloer is plavuizen en welk deel in parket (in procenten of delen).

Want iedereen kan roepen "parket kan gewoon met vloerkoeling". Maar als je een warme vloer hebt en een (te) warm huis, dan zou ik persoonlijk serieus naar het parket kijken.

(Of in ieder geval het parket proberen uit te sluiten als oorzaak, maar hoe?)
Alles is parket met uitzondering van de hal, het toilet en de badkamers. Maar ook in de hal wordt de ingestelde temperatuur niet gehaald deze dagen.
HectorMalot schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:03:
Onze ecoGeo koelt prima, maar wij hebben dus PVC. @KoBolD54

Je kunt overwegen om een ventilator over de grond te laten blazen. Krijg je (1) een fikse verhoging van de warmteoverdracht per m2, en (2) heb je minder last dat koude lucht onderin de ruimte blijft hangen.

Mochten de groepen regelbaar zijn, dan ook koelen op de verdiepingsvloeren. De vloer van de 1e doet waarschijnlijk een goed deel van de koeling van de BG bij ons. (Betonnen vloeren)
Alle vloeren op alle verdiepingen zijn bij ons voorzien van leidingen voor verwarmen en verkoelen en staan op dit moment allemaal op koelen naar 22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
KoBolD54 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:37:
[...]

Thanks voor de info, ik heb de temperatuur teruggezet naar 18 graden.

[...]

Alles is parket met uitzondering van de hal, het toilet en de badkamers. Maar ook in de hal wordt de ingestelde temperatuur niet gehaald deze dagen.

[...]

Alle vloeren op alle verdiepingen zijn bij ons voorzien van leidingen voor verwarmen en verkoelen en staan op dit moment allemaal op koelen naar 22 graden.
Technisch gezien, zijn alle leidingen geschikt voor verwarmen en koelen. De vloerverdeler is een ander verhaal die moet van kunststof zijn of RVS. Je kunt de ruimte thermostaat gewoon op 18 graden zetten anders gaat ie nooit onder de 22 komen. WP op 18 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
Vaevictis_ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:52:
[...]

Technisch gezien, zijn alle leidingen geschikt voor verwarmen en koelen. De vloerverdeler is een ander verhaal die moet van kunststof zijn of RVS. Je kunt de ruimte thermostaat gewoon op 18 graden zetten anders gaat ie nooit onder de 22 komen. WP op 18 graden.
De WP staat op dit moment op 18 graden. Als de thermostaat op 22 staat zou deze toch de 22 graden moeten kunnen halen, het is volgens mij niets meer dan een maak en sluit contact voor de verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:24
KoBolD54 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:58:
[...]

De WP staat op dit moment op 18 graden. Als de thermostaat op 22 staat zou deze toch de 22 graden moeten kunnen halen, het is volgens mij niets meer dan een maak en sluit contact voor de verdeler.
De vraag is of het koelvermogen hoog genoeg is. Een warmtepomp met vloer koeling heeft minder vermogen dan een airco. Over het algemeen wordt er gezegd dat je het huis een paar graden koeler kunt krijgen. Zou het zonder koeling 30 graden worden in huis, dan kan je vloerkoeling dat in het beste geval terugbrengen naar 25. Je hebt dus geen garantie dat de ingestelde 22 graden ook echte gehaald wordt.
Tel daar bij op dat de parketvloer het koelend vermogen nog verder beperkt.
Wat zijn je verwachtingen van de koeling? Hoe heeft de installateur/verkoper het uitgelegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KoBolD54
fishman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:03:
[...]

De vraag is of het koelvermogen hoog genoeg is. Een warmtepomp met vloer koeling heeft minder vermogen dan een airco. Over het algemeen wordt er gezegd dat je het huis een paar graden koeler kunt krijgen. Zou het zonder koeling 30 graden worden in huis, dan kan je vloerkoeling dat in het beste geval terugbrengen naar 25. Je hebt dus geen garantie dat de ingestelde 22 graden ook echte gehaald wordt.
Tel daar bij op dat de parketvloer het koelend vermogen nog verder beperkt.
Wat zijn je verwachtingen van de koeling? Hoe heeft de installateur/verkoper het uitgelegd?
Mijn verwachting is dat het in de slaapkamer niet warmer wordt dan 22 graden. Wij hebben bij de installateur/verkoper aangegeven dat we om die reden graag Airco wilde hebben. Dat was volgens hem niet nodig en zonde van het geld. Toen wij aangaven dan op zijn minst de voorbereidingen van een airco te willen doen vond hij ook dat onnodig. Uiteindelijk hebben we dan ook op zijn aanraden dat niet gedaan |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Technisch gezien, zijn alle leidingen geschikt voor verwarmen en koelen. De vloerverdeler is een ander verhaal die moet van kunststof zijn of RVS.
Hoe dat zo? Zo lang je niet onder het dauwpunt gaat, maakt het materiaal toch niet specifiek uit?

En waarom mogen stalen leidingen dan wel maar een stalen verdeler niet? Hier zijn beiden van staal. Lijkt me dat ik er dan juist géén RVS verdeler direct aan moet koppelen, want dat zou galvanische corrosie bevorderen op de plekken waar ik er juist niet bij kan..

In een nieuwbouwwoning is het m.i. betrekkelijk eenvoudig en dus verstandig staal in de verwarming geheel te vermijden. (In de radiatoren, van bijv. Jaga, wordt ook geen staal meer gebruikt in contact met het water.) Het levert, ongeacht de temperatuur, nl. wat roest op waar de moderne warmtewisselaars (in WP of CV-ketel) niet tegen kunnen. Dan heb je weer filters nodig.. terwijl je net zo goed geen staal kunt gebruiken.. (Hier dus wel filters, want bestaande situatie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
KoBolD54 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:11:
[...]

Mijn verwachting is dat het in de slaapkamer niet warmer wordt dan 22 graden. Wij hebben bij de installateur/verkoper aangegeven dat we om die reden graag Airco wilde hebben. Dat was volgens hem niet nodig en zonde van het geld. Toen wij aangaven dan op zijn minst de voorbereidingen van een airco te willen doen vond hij ook dat onnodig. Uiteindelijk hebben we dan ook op zijn aanraden dat niet gedaan |:(
Verstandig advies. Airco is niet nodig alleen bij extreme probleem gevallen. Als je goed kunt isoleren, luchtdicht maken en voldoende (slim) ventileren dan moet je in NL geen airco nodig hebben. Zeker niet met een WP waarmee je kunt koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
KoBolD54 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:11:
Toen wij aangaven dan op zijn minst de voorbereidingen van een airco te willen doen vond hij ook dat onnodig.
Je hebt ook geen losse airco nodig (leidingen naar gevel of dak of zo), maar een koudeleiding naar je WP. (Dus tja.. dat was dan weer op 'n andere manier onhandig geweest.)

Die actieve koeling kocht je toch al en daarmee haal je een flink betere COP met je systeem dan met een airco. Op je screenshots draait je compressor op pakweg z'n minimum en je bronpomp nog maar op halve kracht, dus je WP heeft nog wel koelcapaciteit over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:24:
[...]

Hoe dat zo? Zo lang je niet onder het dauwpunt gaat, maakt het materiaal toch niet specifiek uit?

En waarom mogen stalen leidingen dan wel maar een stalen verdeler niet? Hier zijn beiden van staal. Lijkt me dat ik er dan juist géén RVS verdeler direct aan moet koppelen, want dat zou galvanische corrosie bevorderen op de plekken waar ik er juist niet bij kan..

In een nieuwbouwwoning is het m.i. betrekkelijk eenvoudig en dus verstandig staal in de verwarming geheel te vermijden. (In de radiatoren, van bijv. Jaga, wordt ook geen staal meer gebruikt in contact met het water.) Het levert, ongeacht de temperatuur, nl. wat roest op waar de moderne warmtewisselaars (in WP of CV-ketel) niet tegen kunnen. Dan heb je weer filters nodig.. terwijl je net zo goed geen staal kunt gebruiken.. (Hier dus wel filters, want bestaande situatie.)
Stalen leidingen bij de verdeler mogen natuurlijk ook niet, tenminste RVS of als het kan kunststof. Ik neem geen risico met dauwpunt en corrosie. Gewoon niet aan beginnen, dus alles RVS of kunststof. Nieuwbouw is inderdaad makkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:54
Vaevictis_ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:30:
[...]

Verstandig advies. Airco is niet nodig alleen bij extreme probleem gevallen. Als je goed kunt isoleren, luchtdicht maken en voldoende (slim) ventileren dan moet je in NL geen airco nodig hebben. Zeker niet met een WP waarmee je kunt koelen.
Dat weet ik niet hoor, ik heb een goed geïsoleerd, luchtdicht nieuwbouwhuis met WtW ventilatie en warmtepomp met grondbron (en dus ook koeling).
De begane grond blijft heerlijk koel, maar het wordt op de slaapkamers en op zolder toch gewoon heet als het lang genoeg warm is.
Dan laat ik de koeling 24/7 aan staan, de screens en ramen overdag dicht en 's nachts open.
Alsnog wordt thuiswerken erg vervelend (28 graden op zolder) als het buiten 35 graden is meerdere dagen.
Een warmtepomp die kan koelen is m.i. geen vervanging voor een airco.
Het liefste zou ik allebei hebben, waarbij de vloerkoeling 90% van de koeling voor zijn rekening neemt, en in echt hete periodes de airco bij kan springen.

[ Voor 3% gewijzigd door roltor op 11-07-2023 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Technisch gezien, zijn alle leidingen geschikt voor verwarmen en koelen.
Eh.. dus.. niet alle leidingen zijn geschikt, volgens jou? En een eventueel buffervat dan?

En wat maakt de leidingen dan zo bijzonder dat je daarmee minder risico kunt nemen? Wat dan m.b.t. de parketvloer, de wapening in het beton, etc.?

Met mijn stalen leidingen op NeHoBo moet ik de koeling maar uitzetten dan? Nieuwbouw is inderdaad makkelijk..

Ik denk dat je terdege rekening moet houden met dauwpunt, óók met een staalvrije verwarmingsinstallatie in een nieuwbouwhuis, maar verder niet moet doordraven. De reden dat we liever geen staal meer willen is niet de passieve koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
roltor schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:39:
[...]

Dat weet ik niet hoor, ik heb een goed geïsoleerd, luchtdicht nieuwbouwhuis met WtW ventilatie en warmtepomp met grondbron (en dus ook koeling).
De begane grond blijft heerlijk koel, maar het wordt op de slaapkamers en op zolder toch gewoon heet als het lang genoeg warm is.
Dan laat ik de koeling 24/7 aan staan, de screens en ramen overdag dicht en 's nachts open.
Alsnog wordt thuiswerken erg vervelend (28 graden op zolder) als het buiten 35 graden is meerdere dagen.
Het liefste zou ik allebei hebben, waarbij de vloerkoeling 90% van de koeling voor zijn rekening neemt, en in echt hete periodes de airco bij kan springen.
same here. Daarnaast, als het buiten erg warm en benauwd wordt, wordt het binnen nog vochtiger. Immers, bij een lagere temperatuur stijgt de relatieve luchtvochtigheid, en vloerkoeling ontvochtigt de lucht niet (itt een airco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
roltor schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:39:
[...]

@roltor We gaan nu wel erg off topic, maar 28 graden klinkt alsof er iets mis is. Ik herken dit niet, bij mij en klanten niet warmer dan 23-24 graden op zolder. Mocht je meer willen weten dan graag DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Vaevictis_ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:29:
[...]

@roltor We gaan nu wel erg off topic, maar 28 graden klinkt alsof er iets mis is. Ik herken dit niet, bij mij en klanten niet warmer dan 23-24 graden op zolder. Mocht je meer willen weten dan graag DM
ik vind het niet heel vreemd, het is buiten 34 graden, zeker als de zon vol op een schuin dak staat (al dan niet met ramen), verbaast het me niet dat vloerkoeling het niet 10 graden onder de buitentemperatuur kan houden op zolder. Dat zie ik bij alle huizen hier (circa 100 nieuwbouw uit 2020, met grondgekoppelde warmtepomp, met vloerverwarming/koeling op alle verdiepingen).

Mocht er echter en truc zijn, dan houd ik me aanbevolen :)

[ Voor 4% gewijzigd door borft op 11-07-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
borft schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:33:
[...]

ik vind het niet heel vreemd, het is buiten 34 graden, zeker als de zon vol op een schuin dak staat (al dan niet met ramen), verbaast het me niet dat vloerkoeling het niet 10 graden onder de buitentemperatuur kan houden op zolder. Dat zie ik bij alle huizen hier (circa 100 nieuwbouw uit 2020, met grondgekoppelde warmtepomp, met vloerverwarming/koeling op alle verdiepingen).

Dit dus.
Ik heb een dakraam, met screen er voor. Maar dat houdt de warmte niet helemaal buiten.
En de zolder is een onbenoemde ruimte, dus de vloerverwarming ligt 30cm uit elkaar, ipv 15 cm beneden.
En het is mijn werkkamer, waar ik zit met mijn laptop, daardoor warmt het ook al op.
Met dit weer schijnt de zon gewoon hard naar binnen, het zou me niet verbazen als dat meerdere kW zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
roltor schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:12:
[...]

Dit dus.
Ik heb een dakraam, met screen er voor. Maar dat houdt de warmte niet helemaal buiten.
En de zolder is een onbenoemde ruimte, dus de vloerverwarming ligt 30cm uit elkaar, ipv 15 cm beneden.
En het is mijn werkkamer, waar ik zit met mijn laptop, daardoor warmt het ook al op.
Met dit weer schijnt de zon gewoon hard naar binnen, het zou me niet verbazen als dat meerdere kW zijn.
Oververhitting is de grootste uitdaging in nieuwbouw en al helemaal op zolder, is echt wel goed te krijgen maar zal altijd warmer zijn de BG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:21
de beste manier is nog om de warmte buiten te houden -> screens/rolluiken/schaduw(zeil)/ iets aan de buitenkant.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
Vaevictis_ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:31:
[...]

Oververhitting is de grootste uitdaging in nieuwbouw en al helemaal op zolder, is echt wel goed te krijgen maar zal altijd warmer zijn de BG.
bjp schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:13:
de beste manier is nog om de warmte buiten te houden -> screens/rolluiken/schaduw(zeil)/ iets aan de buitenkant.
Ik heb op zolder screens en beneden een schaduwdoek, alleen op de slaapkamers ben ik nog op zoek naar geschikte screens voor op de kunststof kozijnen. Voor tips hierover houd ik me aanbevolen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
Zonwering hoort aan de buitenkant te zitten. Als je screens aan de binnenkant hangt dan laat je alsnog de warmte binnen. Wij zijn daar ook nog schuldig aan, we hebben wel de voorbereidingen getroffen voor screens of rolluiken aan de buitenkant, maar we hebben ze nog niet.

Hier is het op zolder tijdens een hittegolf maximaal 22 graden. Een paar weken geleden was er een aannemer die een vliering maakte op een zolderkamer en die vond het heerlijk werken daar terwijl we buiten toen tussen de 30 en 35 graden hadden.

Dat het op zolder het koelste is van het hele huis dat komt omdat we daar het minste zonlicht naar binnen krijgen. De slaapkamers en beneden verdieping hebben grote raampartijen die de warmte naar binnen halen. Via het dak en muren komt er door de isolatie bijna geen warmte binnen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
DutchKel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 04:18:
Zonwering hoort aan de buitenkant te zitten. Als je screens aan de binnenkant hangt dan laat je alsnog de warmte binnen. Wij zijn daar ook nog schuldig aan, we hebben wel de voorbereidingen getroffen voor screens of rolluiken aan de buitenkant, maar we hebben ze nog niet.

Hier is het op zolder tijdens een hittegolf maximaal 22 graden. Een paar weken geleden was er een aannemer die een vliering maakte op een zolderkamer en die vond het heerlijk werken daar terwijl we buiten toen tussen de 30 en 35 graden hadden.

Dat het op zolder het koelste is van het hele huis dat komt omdat we daar het minste zonlicht naar binnen krijgen. De slaapkamers en beneden verdieping hebben grote raampartijen die de warmte naar binnen halen. Via het dak en muren komt er door de isolatie bijna geen warmte binnen.
Screens hangen toch altijd aan de buitenkant? Bij ons in ieder geval wel

Wel grappig om te zien hoe het verschilt per huis, bij mij is het juist beneden lekker koel en boven een stuk warmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
roltor schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 06:48:
[...]

Screens hangen toch altijd aan de buitenkant? Bij ons in ieder geval wel

Wel grappig om te zien hoe het verschilt per huis, bij mij is het juist beneden lekker koel en boven een stuk warmer.
Daarom is het goed om vooraf een onafhankelijk passiefhuis adviseur in te schakelen (zoals ik) zodat je het helemaal kunt doorrekenen jaarrond en dan ook garanties hebt op energie prestaties. Warmte en koude zoeken altijd de zwakte schakel. Zoals eerder gezegd TOjuli is bij nieuwbouw grootste uitdaging. Achteraf fixen als het al kan is veel lastiger en duurder en geeft meer rompslomp. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
Vaevictis_ schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:30:
[...]

Onze nieuwe woning is (zeer) goed geïsoleerd en we beschikken over een WTW, maar toch is het bij ons op de slaapkamers de afgelopen dagen niet onder de 24 graden te krijgen zonder alle ramen open te zetten midden in de nacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:06
KoBolD54 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:50:
[...]

Onze nieuwe woning is (zeer) goed geïsoleerd en we beschikken over een WTW, maar toch is het bij ons op de slaapkamers de afgelopen dagen niet onder de 24 graden te krijgen zonder alle ramen open te zetten midden in de nacht.
Heeft je WTW ook een bypass klep en wordt die ook gebruikt 's nachts?

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
borft schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:33:
k vind het niet heel vreemd, het is buiten 34 graden, zeker als de zon vol op een schuin dak staat (al dan niet met ramen), verbaast het me niet dat vloerkoeling het niet 10 graden onder de buitentemperatuur kan houden op zolder. Dat zie ik bij alle huizen hier (circa 100 nieuwbouw uit 2020, met grondgekoppelde warmtepomp, met vloerverwarming/koeling op alle verdiepingen).

De truc hier is, kennelijk, thermische massa (en passieve zonwering). Het huis volgt de buitentemperatuur helemaal niet zo rap..
bjp schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 19:13:
Iets aan de buitenkant inderdaad. Hier dakoverstek aan de zuidzijde en (loof)bomen aan oost en west. Vind ik fraaier en minder gedoe dan screens e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Gwaihir schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:19:
[...]

De truc hier is, kennelijk, thermische massa (en passieve zonwering). Het huis volgt de buitentemperatuur helemaal niet zo rap..
[...]

Iets aan de buitenkant inderdaad. Hier dakoverstek aan de zuidzijde en (loof)bomen aan oost en west. Vind ik fraaier en minder gedoe dan screens e.d.
De simpelste vorm is een oud laken over het raam trekken, en dan raam dicht ^_^

Idd, dakovertrek/schaduw/bomen doen het mooier.

Mijn rolluikken doen het ook goed :) Trouwens redelijk tevreden over passieve koeling hier met radiatoren.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Gwaihir schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:19:
[...]

De truc hier is, kennelijk, thermische massa (en passieve zonwering). Het huis volgt de buitentemperatuur
Ah, jah, ik denk de zonwering aan de buitenkant (denk dat ik daar toch aan moet geloven) ;) Hier duurt het ook een paar dagen voordat het echt opwarmt, dus zoals afgelopen weekend met 2 warme dagen is het prima, dan kan de koeling het nog wel aan, en voordat het echt op begint te warmen is er weer een koele dag.

Op zolder heb ik een grote dakkapel met veel glas en geen zonnewering, daardoor warmt het hard op, zeker met lange dagen met veel zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
borft schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:34:
Op zolder heb ik een grote dakkapel met veel glas en geen zonnewering, daardoor warmt het hard op, zeker met lange dagen met veel zon.
Zon wordt onderschat.. Buienradar zet de Watt/m2 er bij voor je :).

Eigenlijk weten we het ook wel van de zonnepanelen: je verwacht pakweg 350W van een standaard paneel en je weet dat het maar zo'n 20% rendement heeft. Dus van een standaard raam (van grofweg dezelfde omvang) mag je pakweg 1750W warmte verwachten. (Auch!)

Zonwering aan de binnenkant is fijn voor de ogen, maar qua warmte alleen effectief voor dat kleine percentage licht dat het weer naar buiten kaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
bjp schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:30:
[...]

De simpelste vorm is een oud laken over het raam trekken, en dan raam dicht ^_^

Idd, dakovertrek/schaduw/bomen doen het mooier.

Mijn rolluikken doen het ook goed :) Trouwens redelijk tevreden over passieve koeling hier met radiatoren.
Een wit NAT doek spannen voor een raam en dan ramen open heb je low cost airco met adiabatische koeling. Maar goed we gaan off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
big bang schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:44:
[...]

Heeft je WTW ook een bypass klep en wordt die ook gebruikt 's nachts?
WTW als in balansventilatie wel, die kun je open zetten zou ik wel doen voor zomernacht ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
Vaevictis_ schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:07:
[...]

Daarom is het goed om vooraf een onafhankelijk passiefhuis adviseur in te schakelen (zoals ik) zodat je het helemaal kunt doorrekenen jaarrond en dan ook garanties hebt op energie prestaties. Warmte en koude zoeken altijd de zwakte schakel. Zoals eerder gezegd TOjuli is bij nieuwbouw grootste uitdaging. Achteraf fixen als het al kan is veel lastiger en duurder en geeft meer rompslomp. O-)
Had ik graag gedaan, echter mijn huis is niet passief (bouwjaar 2020 met EPC <0,4.
Door extra zonnepanelen is het nu wel energie positief, maar het is niet ideaal.
Het is een tussenwoning in een nieuwbouw project, waarbij ze ook al waren begonnen met bouwen toen ik het kocht.
Bij een volgend huis weet ik nu waar ik op moet letten, maar nu was het take it or leave it ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
roltor schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:16:
[...]

Had ik graag gedaan, echter mijn huis is niet passief (bouwjaar 2020 met EPC <0,4.
Door extra zonnepanelen is het nu wel energie positief, maar het is niet ideaal.
Het is een tussenwoning in een nieuwbouw project, waarbij ze ook al waren begonnen met bouwen toen ik het kocht.
Bij een volgend huis weet ik nu waar ik op moet letten, maar nu was het take it or leave it ;)
EPC 0,4 is echt een aanfluiting, BENG is al heel wat beter. Ik had ook EPC 0,4 maar heb passiefhuis norm aangehouden totaal andere wereld. Geen gesmokkel met PV panelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:24
Mensen met een Nibe F-serie warmtepomp, ik kwam deze website tegen:
https://www.nibe.eu/sv-se...myuplink?HPModel=nibe-e10

Je kan nu blijkbaar met een firmware update migreren van NibeUplink (F-series) naar MyUplink (S-series)
Op zich logisch dat ze op 1 platform gaan standardizeren.
Iemand zin om het te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlayaStone
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:55
Bij de itho wp die we krijgen in ons nieuwe huis kan je de tijd instellen wanneer het tapwater verwarmd moet worden (1x per dag). Nou maakt dat nu niet echt uit zolang salderen nog ding is. Maar zijn er nadelen om het verwarmen van het tapwater te laten gebeuren als de zonnepanelen maximaal opbrengen? Dan kan je in theorie een flinke hoeveelheid stroom direct verbruiken.

Of moet je de warmtepomp overdag vooral zijn energie laten steken in het verwarmen/koelen van het huis? (En dus snachts water opwarmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

SlayaStone schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:59:
Bij de itho wp die we krijgen in ons nieuwe huis kan je de tijd instellen wanneer het tapwater verwarmd moet worden (1x per dag). Nou maakt dat nu niet echt uit zolang salderen nog ding is. Maar zijn er nadelen om het verwarmen van het tapwater te laten gebeuren als de zonnepanelen maximaal opbrengen? Dan kan je in theorie een flinke hoeveelheid stroom direct verbruiken.

Of moet je de warmtepomp overdag vooral zijn energie laten steken in het verwarmen/koelen van het huis? (En dus snachts water opwarmen)
SWW maken wil je doen op het warmste moment van de dag, dus in de middag. dan heeft de WP de hele ochtend al gehad om het huis op te warmen en dan is de WP op zijn meest efficeint zodat je de hoogste efficientie haalt als hij het harste moet werken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:18

vliegnerd

Nintendo fan.

SlayaStone schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:59:
Ik heb ook een nieuwbouwhuis met een Itho 5G (4,5kW). Ik heb de boiler in eco mode staan (1x per dag) en heb de temperatuur verlaagd. De temperatuur is standaard 58 graden en dat is voor mijn 200L vat en 4 personen te veel voor dagelijks douchen. Ik heb geen bad. Ik gebruik 52 graden, dat is nog steeds te veel.

Ik laat het water om 13u (in de winter om 12u) verwarmen, omdat dan de kans op zonnestroom het grootst is.

Nadelen:
- dalstroom 's nachts kan goedkoper zijn (maar ik saldeer alles)
- wij douchen vooral 's ochtends dus als het vat in de nacht opwarmt dan is het vat zo kort mogelijk "warm". Dat is minder verlies. (maar het verlies is klein)
Nee, koelen gaat tijdens boiler bedrijf deels door. En verwarmen is niet zo veel per dag nodig dat het uitmaakt op welk moment van de dag je dat doet. Koelen ook niet.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

flippy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:33:
[...]

SWW maken wil je doen op het warmste moment van de dag, dus in de middag. dan heeft de WP de hele ochtend al gehad om het huis op te warmen en dan is de WP op zijn meest efficeint zodat je de hoogste efficientie haalt als hij het harste moet werken.
Dat is waar voor een l/w warmtepomp, waarbij je graag zo warm mogelijke lucht als bron wil gebruiken. Maar voor een w/w warmtepomp maakt het niet uit, toch?

Na een lange run is de bron (bij mij) juist wat kouder, dus dan is SWW bedrijf juist niet efficiënt. In theorie wil ik SWW bedrijf draaien als de bron zo warm mogelijk is, dus als de bron een tijdje stilstaat (of tijdens koelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vliegnerd schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:31:
[...]

Dat is waar voor een l/w warmtepomp, waarbij je graag zo warm mogelijke lucht als bron wil gebruiken. Maar voor een w/w warmtepomp maakt het niet uit, toch?

Na een lange run is de bron (bij mij) juist wat kouder, dus dan is SWW bedrijf juist niet efficiënt. In theorie wil ik SWW bedrijf draaien als de bron zo warm mogelijk is, dus als de bron een tijdje stilstaat (of tijdens koelen).
bij pure W/W machines geld het "omgekeerde", die wil je snachts de run laten doen als de machine al een poos uitstaat en de bron is bijgekomen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

flippy schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:32:
[...]

bij pure W/W machines geld het "omgekeerde", die wil je snachts de run laten doen als de machine al een poos uitstaat en de bron is bijgekomen.
Ja eens, daarom snapte ik jouw antwoord niet.

Maar een Itho w/w warmtepomp in een nieuwbouw huis zal zeer waarschijnlijk niet de dagelijkse gang volgen. Dat wil zeggen niet per se in de ochtend gaan "stoken" en in de nacht uitgaan. Dus daar kun je het SWW bedrijf tijdstip niet op instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vliegnerd schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:35:
[...]

Ja eens, daarom snapte ik jouw antwoord niet.

Maar een Itho w/w warmtepomp in een nieuwbouw huis zal zeer waarschijnlijk niet de dagelijkse gang volgen. Dat wil zeggen niet per se in de ochtend gaan "stoken" en in de nacht uitgaan. Dus daar kun je het SWW bedrijf tijdstip niet op instellen.
de meeste mensen zijn gewoontedieren en passen nachtverlaging toe ook al is het technisch minder efficeint.

bij wonigen waarbij wel 24/7 word gestookt moet je juist overdag SWW maken omdat het warmer is buiten en de warmtelast op de woning lager is en je dan beter SWW kan maken. het is dan makkelijker om bij te trekken dan snachts als het koud is buiten en je last hoger is. Moet je wel je stooklijn heel strak hebben staan wil je uberhaupt er wat van merken en moet ie machine niet te groot zijn om pendelen te voorkomen op die lage vermogens...

word salderen een issue heb je er ook geen last van omdat je dan toch al aan het terugleveren bent.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 17-07-2023 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
vliegnerd schreef op zondag 16 juli 2023 @ 22:29:
- wij douchen vooral 's ochtends dus als het vat in de nacht opwarmt dan is het vat zo kort mogelijk "warm". Dat is minder verlies. (maar het verlies is klein)
Verlies wel eens gemeten? Ik heb een zonneboiler en vind het verlies juist groot.
Met een gezin van 2 zijn we per dag gemiddeld 1kWH aan verlies kwijt en 1kWH aan douchen.
Dat is enkel douchen want de tapkraan in de keuken heeft een close-in boiler.
We douchen niet extreem lang.
Dat weet ik door gebruik op dagen dat we er WEL zijn te vergelijken met gebruikk op dagen dat we er NIET zijn.
Dat is dan puur het thermisch vermogen, elektrisch via warmtepomp zal ongeveer 1/3 zijn. Op mijn zonneboiler heb ik daartoe de warmtestroom van de collectoren gecalibreerd van delta T naar kW. Daar zal vast een 20% fout op zitten maar ik gebruik dus net zoveel energie om te douchen als om te verliezen.
Nu in de zomer is het trouwens maar de helft. De zolder is nu flink heet.

Ander opwarm moment gaat je daarin trouwens nauwelijks helpen. Maakt niet veel uit of een vat van 58 graden of een vat van 60 graden warmte verliest in een ruimte van 10 graden.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Stefannn schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:14:
[...]

Verlies wel eens gemeten? Ik heb een zonneboiler en vind het verlies juist groot.
Ik warm het 200L vat op tot 52 graden om 13u. Als ik de douche niet gebruik en andere het warm water gebruik verwaarloos (hot-fill quooker), dan verlies ik ongeveer 0,1 graad per uur. Dat komt neer tussen 20 tot 30 W thermisch. Heel veel nauwkeuriger kan ik het niet meten.
Dat is op basis van de twee temperatuursensoren in het vat (op 1/3 en 2/3 hoogte, denk ik).

Ik zal proberen mijn vat tijdens de vakantie op te warmen en de curves te bewaren.
(Ik zet SWW uit, maar legionella run gaat toch automatisch, denk ik)
Ander opwarm moment gaat je daarin trouwens nauwelijks helpen. Maakt niet veel uit of een vat van 58 graden of een vat van 60 graden warmte verliest in een ruimte van 10 graden.
Ik verwarm tot 52 graden. Na het douchen 's ochtends is het halve vat "koud" (20 graden). Dat moet dus wel degelijk uitmaken, denk ik. Maar helaas is het lastig te meten wat de temperatuur van het vat is, zodra er twee keer gedouched is. Beide temperatuursensoren geven dan waardes aan die lastig te interpreteren zijn.

Na een legionella run (61,5 graad) lijkt het alsof de temperatuur sneller daalt. Maar helaas niet voldoende bruikbare gegevens. De Itho WPU doet de legionella run op zaterdag, juist omdat er dan veel water gebruikt wordt, en dat klopt...

@SlayaStone Als mijn verliesberekening klopt (25 W) dan is het verlies 24h * 0,025kW = 0,6 kWh thermisch per dag. Als je de helft daarvan kan besparen door in de vroege ochtend/nacht te verwarmen dan is dat dus 0,3 kWh thermisch, is 0,1 kWh elektrisch.
Het kost je dus (maximaal) 0,1 kWh extra elektrisch per dag om in de middag te verwarmen. In de praktijk veel minder. Ik vind dat verwaarloosbaar t.o.v. het direct gebruiken van zonnestroom.

[ Voor 14% gewijzigd door vliegnerd op 17-07-2023 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
vliegnerd schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:42:
Ik warm het 200L vat op tot 52 graden om 13u. Als ik de douche niet gebruik en andere het warm water gebruik verwaarloos (hot-fill quooker), dan verlies ik ongeveer 0,1 graad per uur. Dat komt neer tussen 20 tot 30 W thermisch. Heel veel nauwkeuriger kan ik het niet meten.
Dat is op basis van de twee temperatuursensoren in het vat (op 1/3 en 2/3 hoogte, denk ik)..
Op dergelijke manier heb ik de “delta t naar kWh” calibratie ooit gedaan. Is inderdaad “bedenkelijk nauwkeurig”.
30W over 24uur is 0.72kW en dat is van dezelfde orde die ik ook had. Ik vind dat best veel want we douchen vrij snel voor ongeveer hetzelfde gebruik.
(Zonder zon-opwarming kan ik er 3 a 4 dagen op douchen)

Als jij hem met 4 in 1 dag “leeg doucht” dan kan ik me voorstellen dat je het verlies verwaarloosbaar vindt :)

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
ik had een statisch verlies van rond de 65W, na extra isolatie is dat nog 40-45W - ik kan er spijtig genoeg niet meer isolatie rond doen. Exclusief verbruik zoals douchen en zo.

Vroeger: 1.5kWh warmteverlies per dag. 0.5kWh elektra per dag -> 183 kWh/jaar.
Nu: 1kWh warmteverlies per dag.

COP SWW is bij mij rond de 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Laatst online: 21:22
We zijn druk bezig dit huis te bouwen. Ik doe heel veel zelf en bouw zonder aannemer. De warmtevoorziening heb ik wel uitbesteed.

De keuze is gevallen op een Nibe s1155-12 warmtepomp met externe koelunit, 340l boiler en een 120 l buffervat. Dit wordt waarschijnlijk in November geïnstalleerd. Morgen gaan we wel met de warmtepomp-deel starten wat dan worden de bronnen (4x 100m) geboord.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/4dT1DZsf/KVL46.jpg

De bronleidingen komen uiteindelijk via de kelderwand het huis binnen. In de kelder is ook de technische ruimte voorzien. Later wordt de warmtepomp aan het KNX-systeem gekoppeld.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Da’s een grote warmtepomp met grote bron. Nu heb je ook een groot huis natuurlijk, maar waar kwam je warmteverliesberekening op uit als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@Conrado je spreekt het toverwoord: KNX, hoe is jouw interface ingeregeld?
Ik wil zelf onze F2120-16 lucht/water warmtepomp gaan bemeteren qua verbruik, opwek en COP.
Er komt een Kamstrup 303 warmtemeter en een kWh teler (ik heb ook nog een Carlo Gavazzi EM24 op de plank liggen die via modbus over ethernet kan communiceren) om samen de COP per minuut/uur/maand/jaar te loggen.

Er zijn diverse domoticasystemen op de markt waaronder ook home control. maar de combi met de nibe en het tegelijkertijd schakelen van de warmtepomp om tijdelijk de buffer vol te gooien met een hogere temperatuur water als de victron zijn accu's vol heeft, en dat in één interface is wel een dingetje.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
big bang schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 18:28:
Da’s een grote warmtepomp met grote bron. Nu heb je ook een groot huis natuurlijk, maar waar kwam je warmteverliesberekening op uit als ik vragen mag?
Dat weet ik niet, krijg ik nog van de installateur. Het is ongeveer 375 m² verwarmd oppervlak, omdat d ekelder niet helemaal verwarmd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Conrado
bioscrasher schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:18:
@Conrado je spreekt het toverwoord: KNX, hoe is jouw interface ingeregeld?
NIBE praat Modbus. dat heb ik drie mogelijkeden:
- Direct vanuit KNX via de Gira X1
- Direct vanuit KNX via een Modbus Master-node
- Indirect via Raspberry PI - I/O Broker / Node RED - en dan naar KNX

Primaire zaken laat ik via KNX lopen. Loggen vind ik secundair, dat gaat via de RPI. Balancen ben ik ook nog niet uit. Ik heb ruimte voor drie laadpalen (2x garage en eentje buiten) en dan wil ook balancen samen met de warmtepomp, koken, en zonnepanelen.

Maar, het hoeft niet in één dag af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 18:23

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Ik heb de uitgedroogde lijm weggeschrapt en de pomp op 2 gezet (60w)

Verschil is dat sww geen overshoot van 2 graden meer heeft maar nu precies de ingestelde temperatuur bereikt en delta t op koeling is van gemiddeld 2K naar 2.5K gegaan

Nog geen idee wat er gaat gebeuren met verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
<sorry als dit in het foute topic staat>
Ik ben bezig om een w/w warmtepomp te laten installeren en zat een prijsopgaaf (55K voor 13-15kW) uit te spitten. Dit lijkt me fors aan de prijs - en ik weet afhankelijk van omstandigheden etc Maar toch.

Nu valt het me bij een specifiek model op dat de Belgische prijs voor hetzelfde type (ander artikelnummer want ander land, zelfde typeaanduiding) duidelijk goedkoper is dan in Nederland. Het verschil in ongeveer het subsidiebedrag 8)7 8)7 De Duitse prijs, opnieuw ander artikelnummer, ligt meer in lijn met de Belgische dan de Nederlandse. Wordt er in Nederland overvraagd "omdat het kan" en zijn de artikelnummers gebaseerd op "het subsidie krijgen"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@DjoeC België heeft dacht ik geen subsidie op de WP, maar 6% BTW (i.p.v. 21%). Mooie bevestiging van lood om oud ijzer dat het verschil ongeveer het subsidiebedrag is :).

[Je kunt, afgezien van nog enkele nadelen, niet 2x profiteren, daar de regelingen elkaar effectief uitsluiten.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:39

Thompson

Beeromaniac

Ik heb in dit topic e.e.a. proberen te vinden over het aanleggen van een W/W warmtepomp bij een bestaande woning, met moeilijk bereikbare achtertuin (1m breed paadje) maar ik krijg het gevoel dat dat een redelijk onmogelijk verhaal wordt en ik me beter kan verdiepen in een goede L/W warmtepomp?

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
Gwaihir schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 14:03:
@DjoeC België heeft dacht ik geen subsidie op de WP, maar 6% BTW (i.p.v. 21%). Mooie bevestiging van lood om oud ijzer dat het verschil ongeveer het subsidiebedrag is :).

[Je kunt, afgezien van nog enkele nadelen, niet 2x profiteren, daar de regelingen elkaar effectief uitsluiten.]
we hebben nog altijd verbouwpremies in Vlaanderen, ook voor WP. 3000eur voor L/W, en 4000 voor W/W.

Zie hier: https://www.vlaanderen.be...ouwpremie-voor-warmtepomp

[ Voor 14% gewijzigd door bjp op 24-07-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Thompson schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:40:
Ik heb in dit topic e.e.a. proberen te vinden over het aanleggen van een W/W warmtepomp bij een bestaande woning, met moeilijk bereikbare achtertuin (1m breed paadje) maar ik krijg het gevoel dat dat een redelijk onmogelijk verhaal wordt en ik me beter kan verdiepen in een goede L/W warmtepomp?
bij mij hadden ze 2.5m nodig (machine van 20 ton dat via een vrachtwagen vervoert wordt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Thompson schreef op maandag 24 juli 2023 @ 16:40:
De het bedrijf dat bij ons geboord heeft had een extra smalle machine voor kleine paden, regio Brabant.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:39

Thompson

Beeromaniac

big bang schreef op maandag 24 juli 2023 @ 19:35:
[...]

De het bedrijf dat bij ons geboord heeft had een extra smalle machine voor kleine paden, regio Brabant.

***members only***
Oh top dat bedrijf zit nog geen 10km verderop, dat is wel een berichtje waard _/-\o_

Beeromaniac

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:22
vliegnerd schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:47:
[...]

Je kunt bij Itho niet handmatig wisselen tussen koelen en verwarmen. Sterker nog "uit" bestaat zelfs niet. Het idee is: "aanzetten en afblijven". Maar helaas hebben ze de software niet goed genoeg gebouwd. (Het hele idee is natuurlijk leuk bedacht door de marketing afdeling, maar totaal onmogelijk).

Itho service heb ik nog niet gevraagd, maar bij een vorig ding geen antwoord gekregen. Het moet via de installateur, en die zegt iets in de trant van "het groene lampje brandt / er is geen storing".
Even reageren op iets van sept 2022....

Ik lees dit vaker, dat het omschakelen tussen koelen en verwarmen niet goed gaat en dat men dan maar de handmatige manier kiest.

Waar het fout gaat is de instelling! Verwarmen toestaan vanaf 18 graden buitentemperatuur, wie doet dat ? Zelfs een label G woning heeft dan de kachel nog niet aan.

Deze waarde moet echt veel lager ingesteld worden. In een 2022 huis kan die op 10 a 12 graden en in huizen ouder dan bj. 2000 zou ik zeggen begin eens bij 15 graden.

En dan niet dat ene moment in de koele zomernacht, maar een gemiddelde van die 10 (15) over minstens 24 uur!

De software biedt deze mogelijkheden maar de default settings staan gewoon niet goed.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
its_me_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 09:56:
[...]

Heb dit zelfde probleem met mijn Nibe F1255-6 PC warmtepomp. Daarom ook maar de verwarming en nu ook koeling handmatig geblokkeerd.
Sowieso ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik de WP goed met het weer om kan laten gaan, het is 's winters eigenlijk altijd te warm in huis. En dat terwijl ik de stooklijn regelmatig verder terug heb gezet. De temperatuur van de kamerthermostaat wordt in mijn beleving onvoldoende meegenomen in de regeling.
Juist een Nibe biedt hier perfecte instellingen voor, maar ze staan vanuit de fabriek niet realistisch. Zie mijn reactie hierboven.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Gwaihir schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:12:
@vliegnerd Ik zie vooral bevestigd dat het terecht is dat ik nog niet zo'n hoge pet op heb van de 'plotselinge' Nederlandse WP fabrikanten = voormalige CV-ketel bouwers. Remeha kocht een WP bouwer op. Ook een relatief kleine, maar toch :). Vaillant en Itho lijken nogal achter te lopen op dit moment. Hopelijk hebben ze wel in een eenvoudige wijze van firmware updates voorzien..
Al eerder gelezen in dit topic, de gedachte dat Vaillant Nederlands is, maar Vaillant is een Duitse fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Vaevictis_ schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:02:
[...]

Ik weet natuurlijk niet of er op 125m een stromende bron bevind, het is mij verteld dat regeneren van de bron wel noodzakelijk is voor de levensduur. En de passieve koeling is mooi meegenomen. Eind winter is mijn bron 5-6 graden dus het lijkt wel te helpen maar na een paar jaar zou de bron zich moeten stabiliseren.
Regenereren is vooral nodig om gedurende de zomer de bron niet NOG verder af te koelen!
Doordat de warmtepomp in de zomer wel gewoon doorgaat met de productie van warm SWW water is het handig en verstandig dat een bron die zichzelf niet regenereert dan weer opgeladen wordt. Koeling is in die situaties dus een morele verplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DutchKel schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:23:
[...]

Ik kwam er vandaag achter dat mijn alpha innotec met een maximaal vermogen van 9kW (waarmee hij volgens de specs tot 10kW kan verwarmen) maar een stroomverbruik heeft met verwarmen tussen de 0,3kW en de 2,2kW. Het maximale wat ik tot nu toe heb gezien is 1500W met SWW. Met verwarmen heb ik hem toen het buiten -10 was op 1200W zien staan.
Elke warmtepomp heeft eigenlijk geen keihard maximaal output vermogen, maar een maximale input stroom in Amperes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Knowbody schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:55:
[...]

Ik lees dit vaker, dat het omschakelen tussen koelen en verwarmen niet goed gaat en dat men dan maar de handmatige manier kiest.

Waar het fout gaat is de instelling! Verwarmen toestaan vanaf 18 graden buitentemperatuur, wie doet dat ? Zelfs een label G woning heeft dan de kachel nog niet aan.

Deze waarde moet echt veel lager ingesteld worden. In een 2022 huis kan die op 10 a 12 graden en in huizen ouder dan bj. 2000 zou ik zeggen begin eens bij 15 graden.

En dan niet dat ene moment in de koele zomernacht, maar een gemiddelde van die 10 (15) over minstens 24 uur!

De software biedt deze mogelijkheden maar de default settings staan gewoon niet goed.
Zolang een warmtepomp niet weet wanneer de zon schijnt kun je dit nooit goed instellen. Wij hebben een nieuwbouw woning uit 2020 en als in de winter de zon schijnt en het is buiten maximaal 5 graden dan gaat de verwarming ook uit en is het binnen nog heerlijk 23 graden. Andersom nu schijnt de zon hier al een paar dagen niet zo heel veel en het begint in huis koud te worden terwijl de maximale temperatuur buiten 20 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DutchKel schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:00:
[...]

Zolang een warmtepomp niet weet wanneer de zon schijnt kun je dit nooit goed instellen. Wij hebben een nieuwbouw woning uit 2020 en als in de winter de zon schijnt en het is buiten maximaal 5 graden dan gaat de verwarming ook uit en is het binnen nog heerlijk 23 graden. Andersom nu schijnt de zon hier al een paar dagen niet zo heel veel en het begint in huis koud te worden terwijl de maximale temperatuur buiten 20 graden is.
Het is niet zo moeilijk om de instelling "verwarmen toestaan vanaf" -of iets soortgelijks- op 12 graden te zetten en de filtertijd oid ook op tenminste 24 uur te zetten.

Dan gaat het allemaal vanzelf als het september oktober is geworden. Zo simpel is het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Knowbody schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 22:04:
Al eerder gelezen in dit topic, de gedachte dat Vaillant Nederlands is, maar Vaillant is een Duitse fabrikant.
Onze CV-ketels hebben een hoog 'Nederlands' gehalte. Nergens anders is verwarming met een CV-ketel op aardgas zo de standaard (geweest) en onze samenstelling van het gas komt nauwelijks buiten onze landsgrenzen. En specifiek Vaillant trekt al jaren samen op met het oerhollandse AWB.

Maar je hebt 'n punt dat er wel degelijk een groter internationaal bedrijf achter zit en ik vraag me zelfs af of er wel 'ns een Vaillant ketel op Nederlandse bodem is geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Knowbody schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:57:
[...]

Juist een Nibe biedt hier perfecte instellingen voor, maar ze staan vanuit de fabriek niet realistisch. Zie mijn reactie hierboven.
Klopt.

Ik heb enkele maanden geleden de instellingen van de warmtepomp aangepast. Filtertijd inderdaad op 24u gezet, en de temperatuur grens voor koelen vanaf 23 graden buitentemperatuur (was eerst 22 graden), en verwarmen vanaf 14 graden buitentemperatuur. Tot nu toe werkt dit goed. Koelen staat nu al een flinke periode niet meer aan.

Het probleem is alleen dat de buitensensor op het oosten hangt. Als er dus veel zoninstraling in de ochtend is, stijgt de gemiddelde buitentemperatuur relatief snel. Tegenovergesteld is juist dat als er veel zoninstraling in de middag is, dan stijgt de gemiddelde buitentemperatuur niet snel genoeg waardoor de koeling dus niet aan gaat. Nu is de binnentemperatuur bijvoorbeeld gestegen tot zo'n 22,5 graad. Dit gaat nu nog goed omdat de nachten relatief koel zijn en de WTW het huis 's nachts voldoende koelt.
Benieuwd hoe dit in de winter gaat functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:39

Ravhin

no <root>...

Waarom zet je om de thermometer niet een enclosure? Dan ben je daar minder afhankelijk van. Sowieso een goed idee om sensoren (tenzij zo gedesigned) beschermd buiten te plaatsen.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:02
Knowbody schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 09:40:
[...]

Het is niet zo moeilijk om de instelling "verwarmen toestaan vanaf" -of iets soortgelijks- op 12 graden te zetten en de filtertijd oid ook op tenminste 24 uur te zetten.

Dan gaat het allemaal vanzelf als het september oktober is geworden. Zo simpel is het.
Hoe zou dat voor de (steeds vaker voorkomende ) casus van @DutchKel moeten werken dan?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
its_me_ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 11:36:
[...]

Klopt.

Ik heb enkele maanden geleden de instellingen van de warmtepomp aangepast. Filtertijd inderdaad op 24u gezet, en de temperatuur grens voor koelen vanaf 23 graden buitentemperatuur (was eerst 22 graden), en verwarmen vanaf 14 graden buitentemperatuur. Tot nu toe werkt dit goed. Koelen staat nu al een flinke periode niet meer aan.

Het probleem is alleen dat de buitensensor op het oosten hangt. Als er dus veel zoninstraling in de ochtend is, stijgt de gemiddelde buitentemperatuur relatief snel. Tegenovergesteld is juist dat als er veel zoninstraling in de middag is, dan stijgt de gemiddelde buitentemperatuur niet snel genoeg waardoor de koeling dus niet aan gaat. Nu is de binnentemperatuur bijvoorbeeld gestegen tot zo'n 22,5 graad. Dit gaat nu nog goed omdat de nachten relatief koel zijn en de WTW het huis 's nachts voldoende koelt.
Benieuwd hoe dit in de winter gaat functioneren.
Gemiddelde temperatuur voor koelen op 20 zetten, filtertijd 6 uur. (Bij de S-series is daar een apart gemiddelde voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
The Lord schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:44:
[...]

Hoe zou dat voor de (steeds vaker voorkomende ) casus van @DutchKel moeten werken dan?
Ik heb steeds meer het idee dat het kunnen uitlezen van modbus parameters een hogere prioriteit heeft dan de basisprincipes goed te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Knowbody schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:55:
[...]

Dat is inderdaad iets wat de installateur beter moet instellen. (Of: moet instellen, want ze schuiven het ding een huis in, sluiten als je geluk hebt het leidingwerk aan, en dat is het — ik had niet zoveel geluk: bij oplevering moest er nog een warmwater leiding aangesloten worden)

Maar bij mij is er GEEN buitensensor. Moet wel volgens de installatiehandleiding, maar gewoon wegbezuinigd. Buitentemperatuur kan ook via online monitoringdienst, maar die is er ook niet.

Dus dat is wel een stapje meer dan alleen instelling die beter kan.

Voordeel is dat ik nu zelf een fake buitentemperatuur kan instellen en de boel dus meer zelf kan regelen.

Mijn ervaring is dat de Itho WPU vrijwel direct op (nep) buitentemperatuur reageert, dus volgens mij heeft de software dit bij Itho niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
vliegnerd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:26:
[...]

Dat is inderdaad iets wat de installateur beter moet instellen. (Of: moet instellen, want ze schuiven het ding een huis in, sluiten als je geluk hebt het leidingwerk aan, en dat is het — ik had niet zoveel geluk: bij oplevering moest er nog een warmwater leiding aangesloten worden)

Maar bij mij is er GEEN buitensensor. Moet wel volgens de installatiehandleiding, maar gewoon wegbezuinigd. Buitentemperatuur kan ook via online monitoringdienst, maar die is er ook niet.

Dus dat is wel een stapje meer dan alleen instelling die beter kan.

Voordeel is dat ik nu zelf een fake buitentemperatuur kan instellen en de boel dus meer zelf kan regelen.

[...]

Mijn ervaring is dat de Itho WPU vrijwel direct op (nep) buitentemperatuur reageert, dus volgens mij heeft de software dit bij Itho niet.
Itho valt voor mij onder de B-merken (bedoel niet dat het rommel is, maar gewoon minder premium) als het gaat om warmtepompen. Dat projectontwikkelaars kiezen voor itho zal prijstechnische gronden hebben. En misschien is het voor de markt zelfs wel gezond!

Een warmtepomp die geen buitensensor heeft, dat is wel een beetje sneu.

Gaat het om nieuwbouw -en dat gaat het vaak hè, met projectbouw en dus itho- ;) dan kun je ook wel redelijk uit de voeten met een vrij vlakke stooklijn en dus zelfs ook wel met een vaste Ta van rond de 25 graden.

Dus ja, ik vind het slordig, maar het zou best prima kunnen werken uiteindelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

@Knowbody Zover ik kan zien heeft de WPU 5G geen stooklijn.

Wat ik ook instel als buitentemperatuur, de aanvoer temperatuur is altijd zo laag mogelijk. Dwz een aantal graden boven de CV retour temp. En dat is helemaal prima. (NOM nieuwbouwhuis, bijna passief. Ik heb in de hele winter 210 kWh verstookt, 165 m2 tussenwoning)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
vliegnerd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:54:

Wat ik ook instel als buitentemperatuur, de aanvoer temperatuur is altijd zo laag mogelijk. Dwz een aantal graden boven de CV retour temp. En dat is helemaal prima. (NOM nieuwbouwhuis, bijna passief. Ik heb in de hele winter 210 kWh verstookt, 165 m2 tussenwoning)
Dikke prima.

Don't fix it if it ain't broken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
vliegnerd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:54:

Dat is extreem weinig, zelfs voor een tussenwoning. Wij zitten op 180m2 half vrijstaand ook bijna op passiefhuis niveau (20kWh/m2./j) en opgenomen energie was vorig jaar 1550 kWh. We hebben wel 2 pubers en een bad. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Knowbody schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:42:
[...]

Itho valt voor mij onder de B-merken (bedoel niet dat het rommel is, maar gewoon minder premium) als het gaat om warmtepompen. Dat projectontwikkelaars kiezen voor itho zal prijstechnische gronden hebben. En misschien is het voor de markt zelfs wel gezond!

Een warmtepomp die geen buitensensor heeft, dat is wel een beetje sneu.

Gaat het om nieuwbouw -en dat gaat het vaak hè, met projectbouw en dus itho- ;) dan kun je ook wel redelijk uit de voeten met een vrij vlakke stooklijn en dus zelfs ook wel met een vaste Ta van rond de 25 graden.

Dus ja, ik vind het slordig, maar het zou best prima kunnen werken uiteindelijk.
Een NTC sensor kost een paar euro, vind het altijd zo zonde als je dit soort kostenbesparingen maakt. Allemaal om die paar euro winst voor een aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Vaevictis_ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:18:
[...]

Een NTC sensor kost een paar euro, vind het altijd zo zonde als je dit soort kostenbesparingen maakt. Allemaal om die paar euro winst voor een aannemer.
de NTC sensor kost idd weinig - maar vergeet het plaatsen niet, bekabeling, boren, afwerken, aansluiten, ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
Voor wat het waard is…
Ik regel de boel volledig zelf via een home-brew home automation dus ik kan het werkelijk zo complex maken als ik zou willen.
Maarrr…….. na een paar pogingen doe ik de koel/verwarm omschakeling toch handmatig.
Het is wat mij betreft niet alleen de temperatuur “nu”, maar ook welk jaargetijde het betreft, en wat je de komende 2 weken verwacht.
Op zich kan je dat allemaal proberen te programmeren, maar dat kost je een paar seizoenen om helemaal ok te hebben. “Met de hand omzetten” is werkelijk slechts 1 minuut werk, dus dat doe ik dan liever.

Zoals ik het zie is de beslissing om om te zetten best een behoorlijke. Je kiest ervoor om die complete betonnen plaat te gaan opstoken of juist te koelen. De volledige omschakeling tussen koel versus verwarm modus neemt wel enkele dagen in beslag, en daarmee behoorlijk wat energie.
Stomste wat je kan doen is omschakelen naar verwarmen en een week later weer terug.

Dus… na wat pogingen houd ik het op handmatig omschakelen en dat vind ik helemaal prima.
Ik zie in de herfst zelfs 2 beslis momenten:
- ophouden met koelen, vanaf dat moment gaat de vloerverwarming dus niet meer actief koude in de ruimte gooien maar gaat als “buffer” functioneren. Dat wil je redelijk vroeg doen zodat de vloer nog enigszins opwarmt door de buitentemperatuur in plaats van dat dat allemaal van de warmtepomp moet komen.
- beginnen met verwarmen. Vanaf dat moment ga je actief verwarmen in plaats van enkel bufferen.
En in het voorjaar 2 vergelijkbare momenten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vliegnerd

vliegnerd

Nintendo fan.

Vaevictis_ schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:16:
[...]

Dat is extreem weinig, zelfs voor een tussenwoning. Wij zitten op 180m2 half vrijstaand ook bijna op passiefhuis niveau (20kWh/m2./j) en opgenomen energie was vorig jaar 1550 kWh. We hebben wel 2 pubers en een bad. ;)
Ik vermoed dan ook dat mijn buren deels mijn huis verwarmen. Ik verwarm tot 19 en de buren 21 en 22 graden.

Maar temperatuur instellen maakt veel uit: voor de oplevering was er al 290 kWh verwarmd door de bouwer. Tussen plaatsen WPU en oplevering zat krap een maand!! Het eerste wat ik gedaan heb was dan ook die thermostaat lager zetten…

Verder met 2 pubers (maar geen bad): 450 kWh SWW en 149 kWh koelen vorig jaar. (En dan 210 kWh verwarmen, totaal 809 kWh)

Meer on topic: de Itho WPU wordt veel in nieuwbouw geplaatst vanwege het lage verbruik (zeker op papier) dat zorgt voor gunstige EPC tegenwoordig BENG score. Heel belangrijk voor een projectbouwer.
En Klimaatgarant (dochterbedrijf van Itho?) ontwerp veel installaties voor projectbouw en die plaatsen alleen Itho.

[ Voor 14% gewijzigd door vliegnerd op 27-07-2023 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Knowbody Alleen de levensduur claims kan ik niet hard debunken, maar de rest is hetzij verouderd (R410a, echt?), hetzij gewoon niet waar (PFC bij een inverter is standaard, cos phi correctie en softstarter bij fixed speed niet).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Proton_ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:19:
@Knowbody Alleen de levensduur claims kan ik niet hard debunken, maar de rest is hetzij verouderd (R410a, echt?), hetzij gewoon niet waar (PFC bij een inverter is standaard, cos phi correctie en softstarter bij fixed speed niet).
De voorkeur ging bij hun uit naar R134A (zit ook in auto airco's).
Bij ground sourced is vanwege de stabielere brontemperatuur een inverter gestuurde compressor wat minder 'noodzakelijk' dan bij air sourced systemen. Zo heel verkeerd of achterhaald is het wat dat betreft niet.

Mijn persoonlijke voorkeur momenteel voor GSHP's is R454C (Stiebel Eltron, in dit topic niet zo aanwezig maar dat gaat nog wel komen ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Knowbody schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:49:
[...]

Maar die worden niet in Europa verkocht. Sinds 2011 is het middel namelijk verboden om in auto’s te gebruiken in Europa.

Edit: bron https://www.waeco.com/nl-nl/nl/lp/r134a

[ Voor 9% gewijzigd door DutchKel op 28-07-2023 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
DutchKel schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:05:
[...]

Maar die worden niet in Europa verkocht. Sinds 2011 is het middel namelijk verboden om in auto’s te gebruiken in Europa.

Edit: bron https://www.waeco.com/nl-nl/nl/lp/r134a
Ik was ook verbaasd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
ik draai met inverter, met R290, dus _nog_ beter dan die andere middelen?

hun claim dat pompen meer draaien is correct, maar (water)pompen zijn nu vrij eenvoudig te vervangen. Trouwens die moduleren hier ook, waardoor de extra slijtage nog zou kunnen meevallen.

Wat ze "vergeten" te zeggen met fixed-RPM, heb je meer start/stops (ook nefast voor de levensduur) - wat we hier typisch "pendelen" noemen. Door de winter door heb je redelijk veel variaties in warmtevraag, afhankelijk van het weer.

Hun claim dat je minder optimaal draait (bij volle belasting) kan je ook vrij gemakkelijk opvangen: iets grotere WP nemen (kost vaak niet echt meer).

Mijn grond-temperaturen zijn beter als ik deels belast, waardoor de efficiëntie stijgt.

Eenvoud, ja daar hebben ze wel een punt, een inverter is namelijk iets complexere elektronica. Wordt wel in massa's gemaakt, al vele jaren, waardoor ze betrouwbaar kunnen zijn. Ze gaan natuurlijk ook wel stuk. Goedkoper zal fixed-RPM wel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Knowbody schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 12:49:
[...]

Bij ground sourced is vanwege de stabielere brontemperatuur een inverter gestuurde compressor wat minder 'noodzakelijk' dan bij air sourced systemen. Zo heel verkeerd of achterhaald is het wat dat betreft niet.

Mijn persoonlijke voorkeur momenteel voor GSHP's is R454C (Stiebel Eltron, in dit topic niet zo aanwezig maar dat gaat nog wel komen ;) )
Ik zit hier onvoldoende in maar R454C is toch een F-gas? Waarom niet voor R290 gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-07 00:24

bioscrasher

Wie leert, die groeit

Vaevictis_ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:31:
[...]

Ik zit hier onvoldoende in maar R454C is toch een F-gas? Waarom niet voor R290 gaan?
@Vaevictis_ R454C bevat 21 en nog wat % R32 en de rest is R1234Yf met een lage GWP.
dit gas heeft een A2L veiligheidsclassificatie, een klasse die bedacht is omdat deze tussen brandbaar en veilig in zit.

https://nationalref.com/products/r454c/

Ik heb zelf voor een Nibe F2120-16 gekozen met R410a erin.
Als je (milieutechnisch gesproken dan he) vreemd gaat, doe het dan goed is mijn motto.
Voor 1/5 vreemd gaan kom je niet mee weg thuis O-)

Propaan is de directe toekomst, veel voordeliger te produceren en bij lekkage veel minder milieubelastend.
Nadeel is dat niet elke fabrikant het olieprobleem met dit gas onder de knie heeft, daarom kiezen sommige fabrikanten nog voor een ander gas zoals R454C.

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Vaevictis_ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:31:
[...]

Ja zeker. Bij air sourced absoluut voor R290 gaan.

Bij ground sourced staat de unit binnen en is het daarom beperkt aan het aantal kg koelmiddel. Alleen voor de kleinste vermogens kan het daarom een oplossing zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Knowbody schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:01:
[...]

Ja zeker. Bij air sourced absoluut voor R290 gaan.

Bij ground sourced staat de unit binnen en is het daarom beperkt aan het aantal kg koelmiddel. Alleen voor de kleinste vermogens kan het daarom een oplossing zijn.
" Doet niets aan legionella preventie flauwekul." @Knowbody heel goed, laatst hier een flinke discussie over gehad. Staat hier ook uit. Maar goed gaan we niet over doen. Wel goed om te weten dat ik geen gekke Henkie ben (want zo kwam het wel over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:31
Ik heb van de week een eerste offerte gekregen voor het plaatsen van een water/water warmtepomp.

Ik heb een vrijstaand huis van 2008 van 162m2 woonoppervlak , 8cm rookwool isolatie in de muren en dak + vloer isolatie (hiervan weet ik de diktes helaas niet) + een wtw installatie.

Ze bieden een nibe s1155-12 met een s42 koelmodule, 300 liter boilervate en een 120 liter buffer, wilo yonos pomp 180mm + koppelingen tbv de parralel buffer en een rmu s40 thermostaat +- 18k ex btw
arbeid +- 1k ex btw
in bedrijf stellen door nibe +- 1k ex btw
grondboor berekeningen: spf berekening, logboek met afpres rapport + olo documenten (dit had ik nog nergens gelezen) +- 2k ex btw
grondboring (indicatie van andere klant, voor echte prijzen moeten ze eerst langs komen) 3x80m +- 8k ex btw

Heb ik de volgende vragen, mij lijkt een 12kw pomp wat veel ik zou zelf 8kw hebben verwacht (nibe s1155-6pc), heb wat berekenings sites bekeken en dan kom ik zelf tussen de 8 en 10 kw uit.
Klopt het dat deze grondboor berekeningen gemaakt moeten worden?
Als ik dit topic zo doorlees zijn de prijzen voor zo'n installatie redelijk gestegen in 2023 tot boven de 30k in 2022 lees ik nog veel onder de 30k, deze installatie komt rond de 37k incl btw uit. Is dit op moment een normale prijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
TheMystery schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:09:
Ik heb van de week een eerste offerte gekregen voor het plaatsen van een water/water warmtepomp.

Ik heb een vrijstaand huis van 2008 van 162m2 woonoppervlak , 8cm rookwool isolatie in de muren en dak + vloer isolatie (hiervan weet ik de diktes helaas niet) + een wtw installatie.

Ze bieden een nibe s1155-12 met een s42 koelmodule, 300 liter boilervate en een 120 liter buffer, wilo yonos pomp 180mm + koppelingen tbv de parralel buffer en een rmu s40 thermostaat +- 18k ex btw
arbeid +- 1k ex btw
grondboor berekeningen: spf berekening, logboek met afpres rapport + olo documenten (dit had ik nog nergens gelezen) +- 2k ex btw
grondboring (indicatie van andere klant, voor echte prijzen moeten ze eerst langs komen) 3x80m +- 8k ex btw

Heb ik de volgende vragen, mij lijkt een 12kw pomp wat veel ik zou zelf 8kw hebben verwacht (nibe s1155-6pc), heb wat berekenings sites bekeken en dan kom ik zelf tussen de 8 en 10 kw uit.
Als ik dit topic zo doorlees zijn de prijzen voor zo'n installatie redelijk gestegen in 2023 tot boven de 30k in 2022 lees ik nog veel onder de 30k, deze installatie komt rond de 37k incl btw uit. Is dit op moment een normale prijs?
Huis uit 2008 klinkt 12Kw wel juist, ik denk aan de voorzichtige kant gaan zitten. Bouwbesluit was in 2008 nog wat minder streng qua EPC gebied dan 2012. Je kunt vragen om de warmteverliesberekening. Als je zelf nog gaat renoveren kun je wel uit met kleinere WP schat ik in 10kW.

8cm Rockwool is niet zo beste isolatie dus zou niet zomaar voor 8kW kiezen.

Vraag ook of ze gerekend hebben met beta-factor (hint: niet doen) en of de WP modulerend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Vaevictis_ schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:33:
[...]

Huis uit 2008 klinkt 12Kw wel juist, ik denk aan de voorzichtige kant gaan zitten. Bouwbesluit was in 2008 nog wat minder streng qua EPC gebied dan 2012. Je kunt vragen om de warmteverliesberekening. Als je zelf nog gaat renoveren kun je wel uit met kleinere WP schat ik in 10kW.

8cm Rockwool is niet zo beste isolatie dus zou niet zomaar voor 8kW kiezen.

Vraag ook of ze gerekend hebben met beta-factor (hint: niet doen) en of de WP modulerend is.
Ik verwacht dat het met een epc norm van 0.8 is gebouwd, net nog eens gemeten maar buitenmuur + binnenmuur is 35 cm dus zal toch wel meer inzitten dan 8cm, had afgelopen jaar een gas verbruik van 1000m3 meeste wat ik de afgelopen 5 jaar gebruikt heb is 1400m3.
De WP is iig modulerend, en te kleine installeren zou ik idd niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42

arbeid +- 1k ex btw

2 weken geleden een indicatie gehad voor 14/15kW die kwam op 50K na subsidie, dan valt jouw 30K wel mee.... Mijn gevoel was dat er fors gerekend wordt.

En ja, vzv ik weet moeten die berekeningen gemaakt worden voor de vergunning en/of de melding bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:43
TheMystery schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:46:
Ik verwacht dat het met een epc norm van 0.8 is gebouwd, net nog eens gemeten maar buitenmuur + binnenmuur is 35 cm dus zal toch wel meer inzitten dan 8cm, had afgelopen jaar een gas verbruik van 1000m3 meeste wat ik de afgelopen 5 jaar gebruikt heb is 1400m3.
De WP is iig modulerend, en te kleine installeren zou ik idd niet doen.
1400 kuub wijst volgens Koevlaas op 6.7 kW...
Heb je uit de slimme meter geen dagverbruiken van koude winterdagen die je terug kunt rekenen naar -7 of -10?
Overigens vind ik 37k waanzinnig veel voor een WP installatie.
Als je wat meer zelf doet en kunt leven met L/W kun je voor een kwart van dat bedrag ook klaar zijn...

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 28-07-2023 16:53 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Andrehj schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:51:
[...]

1400 kuub wijst volgens Koevlaas op 6.7 kW...
Heb je uit de slimme meter geen dagverbruiken van koude winterdagen die je terug kunt rekenen naar -7 of -10?
Overigens vind ik 37k waanzinnig veel voor een WP installatie.
Als je wat meer zelf doet en kunt leven met L/W kun je voor een kwart van dat bedrag ook klaar zijn...
Heb het nog ergens na kunnen meten maar is 10cm isolatie en dan moet er nog 5cm spouw overblijven.
Als ik naar data van feb 2021 terug ga waar het koud ( gemiddeld -6.9 volgens slimmemeterportaal) was dan verbruik ik Max 18m3 per dag.
Van die 37k gaat wel nog 4,5k subsidie af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
  • Nu online
TheMystery schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:04:
[...]

Heb het nog ergens na kunnen meten maar is 10cm isolatie en dan moet er nog 5cm spouw overblijven.
Als ik naar data van feb 2021 terug ga waar het koud ( gemiddeld -6.9 volgens slimmemeterportaal) was dan verbruik ik Max 18m3 per dag.
Van die 37k gaat wel nog 4,5k subsidie af.
Offertes zijn altijd voor de gemiddelde consument.
Met veel zekerheden zodat die later niet gaat klagen.

Alternatief is:
- je bent een tweaker in hart en nieren.
- maakt zelf een berekening (eventueel met inputs van dit forum)
- durft erop te vertrouwen
- en gaat niet klagen als je het mis hebt.

Offertes gaan altijd uit van “helemaal altijd failsave warmtepomp” dus dragen een significante overdimensionering.

Dat gezegd hebbende…..
Het helpt al enorm als je geen nieuwbouw huis hebt maar een huis met “eigen gas ervaring”.
18m3 op een worst case dag komt overeen met 180kWh = 7.5kW constant thermisch vermogen over 24uur.
Persoonlijk lijkt me jouw idee van een 8kW pomp dus helemaal niet verkeerd. Op die ene worst case dag moet die 24uur draaien, maar op de rest van de dagen kan hij het makkelijk aan.
Een 12kW is op “normale” dagen tussen de 0 en 5 graden vele malen te zwaar en gaat dan inefficiënt zijn.

Mbt die andere berekeningen.
Persoonlijk zou ik alles zelf doen en niks voor betalen.
Maar zoals @DjoeC zegt kan het zijn dat je iets nodig hebt voor vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Stefannn schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:59:
[...]

Offertes zijn altijd voor de gemiddelde consument.
Met veel zekerheden zodat die later niet gaat klagen.

Alternatief is:
- je bent een tweaker in hart en nieren.
- maakt zelf een berekening (eventueel met inputs van dit forum)
- durft erop te vertrouwen
- en gaat niet klagen als je het mis hebt.

Offertes gaan altijd uit van “helemaal altijd failsave warmtepomp” dus dragen een significante overdimensionering.

Dat gezegd hebbende…..
Het helpt al enorm als je geen nieuwbouw huis hebt maar een huis met “eigen gas ervaring”.
18m3 op een worst case dag komt overeen met 180kWh = 7.5kW constant thermisch vermogen over 24uur.
Persoonlijk lijkt me jouw idee van een 8kW pomp dus helemaal niet verkeerd. Op die ene worst case dag moet die 24uur draaien, maar op de rest van de dagen kan hij het makkelijk aan.
Een 12kW is op “normale” dagen tussen de 0 en 5 graden vele malen te zwaar en gaat dan inefficiënt zijn.

Mbt die andere berekeningen.
Persoonlijk zou ik alles zelf doen en niks voor betalen.
Maar zoals @DjoeC zegt kan het zijn dat je iets nodig hebt voor vergunning.
Ben meer een tweaked op IT gebied dan cv installaties, dus vandaar wat adviezen proberen te krijgen.

Die 180kWh heb ik dan verbruikt met overdag alleen kantoor op 19,5 graden en beneden op 17,5 en in de avond andersom. En met een warmtepomp is het de bedoeling om het toch warmer te maken en constante temperatuur, dus dan is die 12kWh denk ik toch nog niet zo verkeerd. Als de warmtepomp dan modulerend is is ie als goed is dan ook niet inefficiënt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
mij lijkt een 12kw pomp wat veel ik zou zelf 8kw hebben verwacht (nibe s1155-6pc), heb wat berekenings sites bekeken en dan kom ik zelf tussen de 8 en 10 kw uit.
Klopt, dat is te groot voor 1400 kuub gasverbruik, zoals anderen ook zeggen. Hier vervangt een 9kW WP probleemloos (ruim) 1500 kuub gas per jaar.

Een WP kan echt véél makkelijker te groot zijn dan een CV-ketel. (Die heeft meestal overcapaciteit voor verwarmen, opdat je bad lekker snel vol kan zijn.) Ja, de WP moduleert - dat zeker doen - maar goed gekozen pakt dat een stuk efficiënter uit dan te groot gekozen.
Ja, zonder zal de gemeente de verplichte melding niet in ontvangst nemen.

En je wilt ook dat die gemaakt worden, want de ene 3x80 meter bron heeft een flink andere opbrengst dan de andere. Het hangt sterk van de locatie af.

Oh wacht.. wat ik nog mis in jouw stuk: heb je overal vloerverwarming?

[ Voor 3% gewijzigd door Gwaihir op 28-07-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
Gwaihir schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:04:
[...]

Klopt, dat is te groot voor 1400 kuub gasverbruik, zoals anderen ook zeggen. Hier vervangt een 9kW WP probleemloos (ruim) 1500 kuub gas per jaar.

Een WP kan echt véél makkelijker te groot zijn dan een CV-ketel. (Die heeft meestal overcapaciteit voor verwarmen, opdat je bad lekker snel vol kan zijn.) Ja, de WP moduleert - dat zeker doen - maar goed gekozen pakt dat een stuk efficiënter uit dan te groot gekozen.

[...]

Ja, zonder zal de gemeente de verplichte melding niet in ontvangst nemen.

En je wilt ook dat die gemaakt worden, want de ene 3x80 meter bron heeft een flink andere opbrengst dan de andere. Het hangt sterk van de locatie af.

Oh wacht.. wat ik nog mis in jouw stuk: heb je overal vloerverwarming?
Nee beneden gaat de oude vloerverwarming die als bij verwarming gebruikt wordt eruit en er komt een nieuwe vloer in met 18mm slagen.
Boven wil ik de radiatoren vervangen door jaga strada hybrids, en op de badkamer ligt al vloerverwarming met unopor 16mm leidingen met in het circuit een Vasco design radiator wat ik zo wil laten bestaan, als dit niet werkt eventueel een strada vertiga hybrid plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door TheMystery op 28-07-2023 21:38 ]

Pagina: 1 ... 80 ... 112 Laatste