Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 79 ... 112 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:19
JBtL schreef op maandag 3 juli 2023 @ 12:04:
[...]

Dat beheersysteem gaat dit niet oplossen vrees ik, dat gaat er vanuit dat de installatie voor de rest goed is, en er geen flow door de vloer is op het moment dat de boiler wordt opgewarmd. Er moet dus echt iets gebeuren. Mijn voorkeur zou zijn de verbinding die ik hier beschreef:

[...]

Maar er zijn meerdere manieren, dus ik zou het misschien maar aan de installateur overlaten, voor de rest ziet de installatie er prima uit. Geef inderdaad aan dat de vloer echt warm wordt bij het opwarmen van de boiler, maar alleen als de vloerverwarming beneden open staat & dat dit komt doordat er stroming mogelijk is via de vloer beneden naar het boilervat.

Vraag hem dan inderdaad ook om de aanvoer/afvoer van de boiler naar de warmtepomp te isoleren (ik neem aan dat hij dan ondertussen wel heeft gerealiseerd dat hij een foutje heeft gemaakt).
Thanks. Ik heb het allemaal doorgegeven... ben benieuwd hoe hij morgen gaat reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
ChrisM schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:15:
[...]

Thanks. Ik heb het allemaal doorgegeven... ben benieuwd hoe hij morgen gaat reageren.
Nou... ze zijn aan de slag, hebben de warmtesifon toegevoegd (70cm), prima. De andere aanpassing in de leiding wilden ze niet doen, want dan moet het boilervat weg... heel ingewikkeld, en de sifon zou voldoende moeten zijn. (De installateur zit op kantoor en stuurt de monteur aan die "alleen maar maakt wat er gezegd wordt").
Boilervat gaat opwarmen, alle verdelers open... en hoppa, temperatuur op de thermometer op de vloerverwarming op de 1e gaat omhoog (en best rap, eigenlijk). Verdeler beneden dicht gezet en het houdt meteen op met opwarmen.
Monteur: dat kan niet. Installateur: dat kan niet. Ik: tja, het gebeurd toch.

Nu gaan ze bellen met de fabrikant van de warmtepomp... Wordt vervolgd.
Volgens mij gebeurd er precies waar we het hier over hadden: de vloerverwarming beneden trekt de boel aan, doordat dat aangesloten is naast het boilervat.

@JBtL @Stefannn @Gwaihir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:26
ChrisM schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:11:
[...]

Nou... ze zijn aan de slag, hebben de warmtesifon toegevoegd (70cm), prima. De andere aanpassing in de leiding wilden ze niet doen, want dan moet het boilervat weg... heel ingewikkeld, en de sifon zou voldoende moeten zijn. (De installateur zit op kantoor en stuurt de monteur aan die "alleen maar maakt wat er gezegd wordt").
Boilervat gaat opwarmen, alle verdelers open... en hoppa, temperatuur op de thermometer op de vloerverwarming op de 1e gaat omhoog (en best rap, eigenlijk). Verdeler beneden dicht gezet en het houdt meteen op met opwarmen.

Volgens mij gebeurd er precies waar we het hier over hadden: de vloerverwarming beneden trekt de boel aan, doordat dat aangesloten is naast het boilervat.

@JBtL @Stefannn @Gwaihir
Of de 3 weg klep is defect en sluit niet helemaal voor de vloerverwarming.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:44
DutchKel schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 12:54:
[...]

Of de 3 weg klep is defect en sluit niet helemaal voor de vloerverwarming.
Dan zou het niet uitmaken of de vloerverwarming beneden open of dicht staat.. Maar wat een gedoe zeg, zo ingewikkeld is het nu ook weer niet.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
[...]

@JBtL @Stefannn @Gwaihir
Bij de aansluiting recht naar beneden hoeft het boilervat juist niet aan de kant. De helft van de net gemaakte sifon kan daarvoor ook hergebruikt worden.

Dit heeft trouwens niet met de warmtepomp zelf te maken, dus de fabrikant zal hier misschien niet veel aan toe te voegen hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door JBtL op 04-07-2023 13:20 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
JBtL schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:17:
[...]

Bij de aansluiting recht naar beneden hoeft het boilervat juist niet aan de kant. De helft van de net gemaakte sifon kan daarvoor ook hergebruikt worden.
de uitdaging daar is dat je er niet bij kan. Het boilervat staat tegen de muur aan en je hebt geen ruimte om je te bewegen daar achter. Dus het vat moet wel aan de kant.
Dit is een foto er achter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WoeQhI04N2NRW_jWPIEF8LAwA7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EsydD8xCWA2giJqMRns9LH4F.jpg?f=fotoalbum_large
Dit heeft trouwens niet met de warmtepomp zelf te maken, dus de fabrikant zal hier misschien niet veel aan toe te voegen hebben.
Ja, heb ik ook gezegd tegen hem. Maar hij wil alles met de fabrikant bespreken. Pfff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
ChrisM schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:53:
[...]
de uitdaging daar is dat je er niet bij kan. Het boilervat staat tegen de muur aan en je hebt geen ruimte om je te bewegen daar achter. Dus het vat moet wel aan de kant.
Dit is een foto er achter.
[Afbeelding]

[...]

Ja, heb ik ook gezegd tegen hem. Maar hij wil alles met de fabrikant bespreken. Pfff.
Ah, ik zie nu beter hoe het loopt, de leidingen naar de vloerverwarming beneden duiken direct de vloer in achter de boiler. Ik ging ervan uit dat de aanvoerleiding + retourleiding van de vloerverwarming beneden nog achter de boiler vandaan kwamen, maar dat is koud water lijkt me nu. Misschien dat ze het met een terugslagklep bij de verdeler beneden kunnen oplossen?

[ Voor 7% gewijzigd door JBtL op 04-07-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:11
[...]

@JBtL @Stefannn @Gwaihir
Ik denk precies waar @JBtL en ik het wel over eens waren.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
@ChrisM
Hoe is het afgelopen?

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
JBtL schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:18:
Misschien dat ze het met een terugslagklep bij de verdeler beneden kunnen oplossen?
.. in dat stuk retour VVW-beneden waar ze wel behoorlijk bij kunnen. (@ChrisM).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChrisM
De monteur is weer naar huis gegaan. Vanavond gebeld door de installateur: volgende week woensdag gaan ze de techniek ruimte leeg halen (zodat het boilervat opzij kan worden geschoven), en gaan ze de leidingen aanleggen zoals hier al voorgesteld is. En ze hebben dan ook de bediening voor de VVW verdelers bij zich om te installeren. En 's middags komt er ook nog iemand langs van Alpha Innotec support om de warmtepomp goed in te stellen.

Dan moeten we er wel zijn, denk ik... Dus nog 1 weekje handmatig elke dag de verdeler beneden dicht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:01
wiljums schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:49:
[...]

met code 9445 installateurs toegang krijgen en dan instellingen aanpassen in menu bij e.zuinige pomp.
@wiljums @DutchKel @KC27

Ik heb deze op 50% gezet daarmee gaat het opgenomen vermogen van 196 naar 146W. Niet echt een groot verschil. Wat zijn de andere instellingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGjF6Hz2TuomxNS1Be0pMppc6CM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7G9bqn5TfVLOGIIfIip4rz9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Vaevictis_ schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 19:51:
[...]

@wiljums @DutchKel @KC27

Ik heb deze op 50% gezet daarmee gaat het opgenomen vermogen van 196 naar 146W. Niet echt een groot verschil. Wat zijn de andere instellingen?

[Afbeelding]
Er moet nog een pomp zijn. Je hebt er 2. 1 voor het cv circuit en 1 voor het bron circuit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Stefannn schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 20:50:
[...]

Er moet nog een pomp zijn. Je hebt er 2. 1 voor het cv circuit en 1 voor het bron circuit.
Ja er staat nog wat boven. Hoor graag wat anderen hebben om het met minder vermogen te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
[...]

@wiljums @DutchKel @KC27

[Afbeelding]
toch al 25% omlaag?

vermogen VBO (koel staat bij mij op 15%
daarboven staat nog ergens koelvermogen, staat bij mij op 20%.

weet niet precies wat wat is, maar bij koelen gaat er hier nog steeds water van 17,5/18 graden de vloer in.

mijn pomp voor vvw is extern, kan ik niet regelen via wp.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
[...]

@wiljums @DutchKel @KC27

[Afbeelding]
Die VBO (koelen) op 25% zetten en koel vermogen op 50% dan zakte het geloof ik naar 50w.

Bij mij staat overigens alles weer op 100% want de temperatuur in het buffervat liep met de vorige hittegolf op tot 23 graden. Dus ik had te weinig koel vermogen. Daarna alles weer op 100% en het zakte weer naar 20 graden.

Edit: nog 1 a 2 jaar dit volhouden en dan gaan we zonwering en rolluiken laten plaatsen.

VBO is volgens mij de leidingen die de grond in gaan en koel vermogen is volgens mij naar het buffervat of vloerverdelers.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchKel op 04-07-2023 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
[...]

@wiljums @DutchKel @KC27

[Afbeelding]
Ik heb even bij mij gekeken.
Daar staat een regel bij "Aansturing VBO" ipv "Vermogen VBO", die kan worden ingesteld op automatisch of manueel. Hij staat op automatisch. Als ik hem op manueel zet komt er een extra regel Vermogen VBO en die staat dan op 100% en is wijzigbaar.
Momenteel wordt er bij mij niet gekoeld dus Stuursignaal pomp staat op 0% en debiet is 0 liter/uur.
Vanaf a.s. donderdag/vrijdag zal er weer gekoeld worden en dan zal ik kijken hoe die laatste twee staan.
Je hebt koelvermogen op 50% staan (staat ie bij mij ook). Misschien wordt die instelling pas "overgenomen" bij het opstarten van een nieuwe koel-cyclus. Je zou dit kunnen testen door de koeling uit en weer aan te zetten.
Bij mij werken zowel de bronpomp als de vloerpomp op 50% tijdens koelen en dat heeft het opgenomen vermogen teruggebracht van 150 naar 58W (incl. 10W elektronica).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 22:41:
[...]

Die VBO (koelen) op 25% zetten en koel vermogen op 50% dan zakte het geloof ik naar 50w.

Bij mij staat overigens alles weer op 100% want de temperatuur in het buffervat liep met de vorige hittegolf op tot 23 graden. Dus ik had te weinig koel vermogen. Daarna alles weer op 100% en het zakte weer naar 20 graden.

Edit: nog 1 a 2 jaar dit volhouden en dan gaan we zonwering en rolluiken laten plaatsen.

VBO is volgens mij de leidingen die de grond in gaan en koel vermogen is volgens mij naar het buffervat of vloerverdelers.
Ik wacht even op @KC27 als hij morgen zijn instellingen deelt dan neem ik het over. Ga niet zomaar een waarde aanpassen als ik niet weet wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09 08:27
[...]
De instelling "koelvermogen" regelt de circulatiepomp van je CV-circuit.

De instelling "vermogen VBO (koel" regelt de bronpomp. Daar is de meeste winste te behalen qua opgenomen vermogen.

Ik heb wel gemerkt dat als het echt warm wordt ik de bronpomp echt wel op 100% moet laten draaien, anders haalt hij de ingestelde temperatuur niet. En het koelen zelf gaat ook wel sneller met een hoger pompvermogen van de circulatiepomp.

Maar goed, dat komt bij mij ook doordat de bron weinig (koel)vermogen heeft. Bij langdurig koelen stijgt de aanvoertemperatuur naar boven de 16 graden, en dan krijgt hij de aanvoertemperatuur van het CV-circuit ook niet meer op 19 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Turrican schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:14:
[...]

De instelling "koelvermogen" regelt de circulatiepomp van je CV-circuit.

De instelling "vermogen VBO (koel" regelt de bronpomp. Daar is de meeste winste te behalen qua opgenomen vermogen.

Ik heb wel gemerkt dat als het echt warm wordt ik de bronpomp echt wel op 100% moet laten draaien, anders haalt hij de ingestelde temperatuur niet. En het koelen zelf gaat ook wel sneller met een hoger pompvermogen van de circulatiepomp.

Maar goed, dat komt bij mij ook doordat de bron weinig (koel)vermogen heeft. Bij langdurig koelen stijgt de aanvoertemperatuur naar boven de 16 graden, en dan krijgt hij de aanvoertemperatuur van het CV-circuit ook niet meer op 19 graden.
Mijn bron is ook aan de krappe kant dus dan laat ik deze op 100% staan, ik zou 50% kunnen proberen en zien hoe het loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ehm.. RTFM?

Enigszins nieuwsgierig naar wat het ingewikkeld maakte, liet ik gister Google erop los en die kwam meteen met een gebruiksaanwijzing. (Pagina 32 nodig, geloof ik.) Beschreef voor mijn gevoel netjes wat die instellingen doen.

Wellicht valt daar duidelijkheid en geruststelling te halen, @Vaevictis_ ?

[Hier, totaal ander merk, draait de CV-pomp bij koeling op een ingestelde waarde en staat de bronpomp op automatisch.]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:17:
Ehm.. RTFM?

Enigszins nieuwsgierig naar wat het ingewikkeld maakte, liet ik gister Google erop los en die kwam meteen met een gebruiksaanwijzing. (Pagina 32 nodig, geloof ik.) Beschreef voor mijn gevoel netjes wat die instellingen doen.

Wellicht valt daar duidelijkheid en geruststelling te halen, @Vaevictis_ ?

[Hier, totaal ander merk, draait de CV-pomp bij koeling op een ingestelde waarde en staat de bronpomp op automatisch.]
@Gwaihir Sorry hoor maar RTFM? Ik heb de handleiding open staan daar staat alleen in de bijlage VBO (circulatiepomp brine bij. Verder niets over installeurs instellingen qua koeling. Ik vraag ook niet om de instellingen maar de ervaring van anderen om een goed resultaat te krijgen zonder wat aan te rommelen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Vaevictis_ Zijn er ook voor jouw WP meerdere handleidingen, die je niet allemaal als gebruiker ontvangt?

Ik struikelde hierover: https://mw.ait-group.net/files/docs/NL/A0340/83055400.pdf en p. 32 rechtsonder lijkt e.e.a. netjes uiteen te zetten.

Wilde dat niet meteen posten, want ik vind dat ongehinderd door welk model je precies hebt en hoe oud die handleiding wellicht is, maar het leek me wel de hoop geven dat de juiste ook op te snorren zou moeten zijn.

(En, niet ten negatieve bedoeld, maar door direct een andere keuze te maken m.b.t. de bronpomp ben je zelfstandig aan het 'aanrommelen' i.p.v. ervaring zo / eerst over te nemen. En zie je dus ook een hoger verbruik dan je twee ervaringsdeskundigen..)

[ Voor 21% gewijzigd door Gwaihir op 05-07-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Vaevictis_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:23:
[...]

@Gwaihir Sorry hoor maar RTFM? Ik heb de handleiding open staan daar staat alleen in de bijlage VBO (circulatiepomp brine bij. Verder niets over installeurs instellingen qua koeling. Ik vraag ook niet om de instellingen maar de ervaring van anderen om een goed resultaat te krijgen zonder wat aan te rommelen. :(
Mijn ervaring heb ik in een eerdere post beschreven, @KC27 heeft ongeveer dezelfde instellingen gebruikt. Welke ervaringen zoek je nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:28:
@Vaevictis_ Zijn er ook voor jouw WP meerdere handleidingen, die je niet allemaal als gebruiker ontvangt?

Ik struikelde hierover: https://mw.ait-group.net/files/docs/NL/A0340/83055400.pdf en p. 32 rechtsonder lijkt e.e.a. netjes uiteen te zetten.

Wilde dat niet meteen posten, want ik vind dat ongehinderd door welk model je precies hebt en hoe oud die handleiding wellicht is, maar het leek me wel de hoop geven dat de juiste ook op te snorren zou moeten zijn.

(En, niet ten negatieve bedoeld, maar door direct een andere keuze te maken m.b.t. de bronpomp ben je zelfstandig aan het 'aanrommelen' i.p.v. ervaring zo / eerst over te nemen. En zie je dus ook een hoger verbruik dan je twee ervaringsdeskundigen..)
Dat is weer een andere handleiding (met ongeveer dezelfde strekking maar hier staat wel GVO in genoemd). Ik heb de gebruikershandleiding en installatiehandleiding van ong. 7 jaar geleden. Kan natuurlijk iets zijn aangepast met firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
borft schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:09:
Ik heb een Techneco/Remeha Toros Vision WP. Heel veel mis met dat ding, maar belangrijkste is, dat ie deze zomer niet gaat koelen. De afgelopen 2 jaar werkte het prima, maar nu blijft ie, eigenwijs, in wintermode staan.

Hoe het zou moeten werken (volgende de installatie handleiding): als de buitentemperatuur gedurende 24 uur boven de 17 graden is, moet de WP automagisch naar de zomerstand gaan, en dan dus gaan koelen als er koudevraag is. Helaas doet ie dat dus niet.

Ik heb al een reset geprobeerd, WP gepowercycled, maar dat maakt niets uit. Metingen van de temperatuursensor zien er goed uit, en zijn zeker hoog genoeg. Ik heb verder eigenlijk geen ideen meer wat ik zou kunnen doen (de WP zelf heeft geen display, knoppen whatsoever).

Dus, heeft iemand hier toevallig een idee? Of ben ik weer overgeleverd aan de zeer dure (en matige) service van Remeha?
[update]
Ik heb de WP aan het koelen gekregen. Ik weet nog niet helemaal waar het probleem precies zit, maar ik verdenk de kamerthermostaat (Honeywell Touch Modulation). Als ik op mijn OTGW het Cool Enable bit zet (en dus de thermostaat override), dan wordt er wel gekoeld (zolang er vraag is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:21
Dag allemaal,

ik heb een praktische vraag rondom passieve koeling met een EcoForest WP, met ThTouch thermostaat. Dit op radiatoren (dus beperkte koeling, min 19 graden - maar wel effectief).

Tijdens koeling merk ik dat de productiepomp op 100% staat, en de bron-pomp ook stevig doordraait (80-90%). Productiewater richting buffervat daalt redelijk snel richting de 13-14 graden, waardoor de koeling ook snel terug uitvalt (set-point op 19 graden).

Wat ik vooral merk, zijn korte cycli waar die pompen stevig doordraaien, met ertussenin grote periodes waar deze pompen afstaan. Kan dat kwaad (i.v.m. levensduur)? Kan ik dat anders wat slimmer laten sturen? Ik heb geen specifieke instellingen rondom pompen i.v.m. koeling of passieve koeling gevonden in de ThTouch of op de WP zelf.

De circulatiepomp van de radiatoren blijft wel altijd rustig doordraaien, en das goed :)

De grote piek hieronder is SWW run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zrrDuO3ur5UNoMEgILUwOVfbPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WBJNa1SDTibyffBqopfKreAA.png?f=fotoalbum_large

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
bjp schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:01:
Dag allemaal,

ik heb een praktische vraag rondom passieve koeling met een EcoForest WP, met ThTouch thermostaat. Dit op radiatoren (dus beperkte koeling, min 19 graden - maar wel effectief).

Tijdens koeling merk ik dat de productiepomp op 100% staat, en de bron-pomp ook stevig doordraait (80-90%). Productiewater richting buffervat daalt redelijk snel richting de 13-14 graden, waardoor de koeling ook snel terug uitvalt (set-point op 19 graden).

Wat ik vooral merk, zijn korte cycli waar die pompen stevig doordraaien, met ertussenin grote periodes waar deze pompen afstaan. Kan dat kwaad (i.v.m. levensduur)? Kan ik dat anders wat slimmer laten sturen? Ik heb geen specifieke instellingen rondom pompen i.v.m. koeling of passieve koeling gevonden in de ThTouch of op de WP zelf.

De circulatiepomp van de radiatoren blijft wel altijd rustig doordraaien, en das goed :)

De grote piek hieronder is SWW run.

[Afbeelding]
Buffervat van 13-14 graden is veel te koud, je buffervat mag minimaal 18 graden zijn, lager mag niet zonder berekening van het dauwpunt. Ik zou toch maar eens de instellingen doornemen om te kijken of er niet ergens een temperatuur te laag staat oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
DutchKel schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:45:
[...]

Buffervat van 13-14 graden is veel te koud, je buffervat mag minimaal 18 graden zijn, lager mag niet zonder berekening van het dauwpunt. Ik zou toch maar eens de instellingen doornemen om te kijken of er niet ergens een temperatuur te laag staat oid.
het vat zelf blijft rond de 19. Wat uit de warmtepomp komt richting vat is 13-14....

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
wiljums schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 21:30:
[...]

toevallig die van mij vandaag bijgewerkt naar 3.88.1. Releasenotes heb ik nog nooit gezien, misschien delen ze die alleen met installateurs.
Het valt me nu pas op dat de warmtepomp nu ook de verbruikte energie rapporteert (naast de opgewekte energie). Dat was eerst toch niet? Iemand een idee hoe dat gemeten of berekent wordt?
Aan de cijfers te zien is dit al van voor 23 juni, toen ik de laatste software update heb gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1UAaAyZ.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
wiljums schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:11:
[...]

Het valt me nu pas op dat de warmtepomp nu ook de verbruikte energie rapporteert (naast de opgewekte energie). Dat was eerst toch niet? Iemand een idee hoe dat gemeten of berekent wordt?
Aan de cijfers te zien is dit al van voor 23 juni, toen ik de laatste software update heb gedaan.

[Afbeelding]
94.6kWh gebruikt om 27632.1kWh op te wekken?
Dat zou een cop van 293 betekenen.
Dat kan natuurlijk niet. Dus ik doe iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
Stefannn schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:20:
[...]

94.6kWh gebruikt om 27632.1kWh op te wekken?
Dat zou een cop van 293 betekenen.
Dat kan natuurlijk niet. Dus ik doe iets fout?
De opgewekte energie wordt altijd al geregistreerd, gebruikte energie is nieuw volgens mij. Dus dat zal gaan over een kortere periode.

Maar ik kan de cijfers m.b.t. gebruikte energie ook niet plaatsen. De WP heeft afgelopen maanden ook niet gedraaid voor 'Verwarmen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
wiljums schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:25:
[...]

De opgewekte energie wordt altijd al geregistreerd, gebruikte energie is nieuw volgens mij. Dus dat zal gaan over een kortere periode.

Maar ik kan de cijfers m.b.t. gebruikte energie ook niet plaatsen. De WP heeft afgelopen maanden ook niet gedraaid voor 'Verwarmen'.
Dit is een softwarematige berekening. Je hebt altijd een kWh meter nodig voor de daadwerkelijke opgenomen aantal kWh. Je kunt het wel gebruiken voor een berekening van de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
wiljums schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:11:
[...]

[Afbeelding]
In de warmtepomp is de verbruikte energie nu ook te zien in het onderdeel 'Energy monitor'. Daar laat hij voor de maand juni en de huidige maand alleen verbruikte energie zien voor tapwater. Dat kan kloppen (koelen wordt sowieso niet goed weergegeven in de data).

Het zal dus toch met de update van de software zijn meegekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
wiljums schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:35:
[...]

In de warmtepomp is de verbruikte energie nu ook te zien in het onderdeel 'Energy monitor'. Daar laat hij voor de maand juni en de huidige maand alleen verbruikte energie zien voor tapwater. Dat kan kloppen (koelen wordt sowieso niet goed weergegeven in de data).

Het zal dus toch met de update van de software zijn meegekomen.
Welke versie heb je dan draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
Vaevictis_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:37:
[...]

Welke versie heb je dan draaien?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7GKYIGs.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
V3.89.0 is uit zie ik, hier nog V3.85.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Vaevictis_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:56:
[...]

V3.89.0 is uit zie ik, hier nog V3.85.5
Je kan hem hier downloaden voor Alpha Innotec warmtepompen: https://www.heatpump24.com/DownloadArea.php?layout=0

Geen idee wat er is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:01:
Wat ik vooral merk, zijn korte cycli waar die pompen stevig doordraaien, met ertussenin grote periodes waar deze pompen afstaan. Kan dat kwaad (i.v.m. levensduur)?
Nee, maar qua efficiëntie lijkt het me niet optimaal.
Kan ik dat anders wat slimmer laten sturen?
Slimmer sturen is niet zo even te doen. Je kunt het wel begrenzen. Dan draait hij dus altijd langzamer tijdens koelen.

Ik heb hiervoor, zoals ik eerder vandaag nog noemde, de CV-pomp op 60% gezet (en de bronpomp op automatisch laten staan).
Ik heb geen specifieke instellingen rondom pompen i.v.m. koeling of passieve koeling gevonden in de ThTouch of op de WP zelf.
Toch wel. Heb je in de installateursmenu's op de WP gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ChrisM schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:10:
[...]

Je kan hem hier downloaden voor Alpha Innotec warmtepompen: https://www.heatpump24.com/DownloadArea.php?layout=0

Geen idee wat er is veranderd.
Nee dat is het grote raadsel alleen installateurs kunnen een changelog opvragen. Zolang ik geen storingen/klachten heb ga ik niets updaten. @kc27 VBO (Bron) koeling ook op 50% gezet morgen even kijken wat het vermogen doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
Vaevictis_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:37:
[...]

Nee dat is het grote raadsel alleen installateurs kunnen een changelog opvragen. Zolang ik geen storingen/klachten heb ga ik niets updaten. @kc27 VBO (Bron) koeling ook op 50% gezet morgen even kijken wat het vermogen doet.
Wow VBO bron koeling op 50% en opgenomen vermogen gaat van 154W naar 54W. Dit scheelt een hoop! Even zie hoe de bron temperaturen zich ontwikkelen. 120W eraf lijkt niet veel maar aangezien het systeem toch 7 maanden per jaar continu draait zal het wel flink aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Vaevictis_ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:54:
120W eraf lijkt niet veel maar aangezien het systeem toch 7 maanden per jaar continu draait zal het wel flink aantikken.
7 maanden continu??? Wauw, moet jij zoveel koelen? Misschien toch wat aan je zonwering doen... of wil je het 19 graden binnen hebben 's zomers ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Turrican schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:07:
[...]

7 maanden continu??? Wauw, moet jij zoveel koelen? Misschien toch wat aan je zonwering doen... of wil je het 19 graden binnen hebben 's zomers ;-)
Ik MOET niet zoveel koelen ik WIL zoveel koelen. Ik heb een huis op passief niveau met voldoende zonwering (luiken, screens, tarp) en uitstekende isolatie en luchtdichtheid. Ik houd het met koeling continu rond 21 graden jaar rond. Ik koel vanaf 18 graden buiten, verder jammer van de aannames. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 13:54:
Wow VBO bron koeling op 50% en opgenomen vermogen gaat van 154W naar 54W. Dit scheelt een hoop! Even zie hoe de bron temperaturen zich ontwikkelen.
Post je daar t.z.t. over? Ben nieuwsgierig :).

Je zei nl. dat je 'm op 100% wilde laten omdat je bron niet zo goed is. Maar omgekeerd zou je dan misschien juist voor 50% kunnen gaan, omdat er toch niet veel meer kou te halen is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 15:02:
[...]

Post je daar t.z.t. over? Ben nieuwsgierig :).

Je zei nl. dat je 'm op 100% wilde laten omdat je bron niet zo goed is. Maar omgekeerd zou je dan misschien juist voor 50% kunnen gaan, omdat er toch niet veel meer kou te halen is..
Mijn bron is wel krap maar ben wel nieuwsgierig dus vooral het opgenomen vermogen scheelt enorm. Er komen weer mooie warme dagen aan dus kan wel zien of de ruimte T niet te veel oploopt en bodembron op T blijft. Op 75 of 100% zetten kan altijd nog. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 14:59
Zolang de Ta van het cv circuit gehaald wordt kan de bronpomp langzamer draaien. Let ook op de dT en bron-uit, daar valt ook uit te halen of het vermogen omlaag kan.
Helaas kan je de stand van de mengklep niet zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Vaevictis_ schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:37:
[...]

Mooi dat de nieuwe instellingen bij jou ook goed uitpakken.
Vandaag is bij mij de koeling niet aan geweest. Maar morgen zal hij zeker gaan draaien.
Maar ik verwacht dat het bijna identiek is aan jouw nieuwe situatie. Ook bij mij draaien beide pompen op 50% en is het opgenomen vermogen flink afgenomen.
Ik heb een ruime bron. De aanvoer komt niet boven de 12°C en de retour naar de bron zit daar 1 tot 2 graden boven. De aanvoer naar de vloer zet ik (voorlopig nog met de hand) 1 tot 2 graad boven het hoogste dauwpunt. Ook daar bereik ik een DeltaT van 1 tot 2 graden.
Uit comfort overwegingen koel ik de vloer van de woonkamer alleen als daar de temperatuur boven de 23°C komt. Dat gebeurt alleen als de buitentemperatuur boven de 35°C komt. Door de vloerkoeling van de bovenverdieping zorgt deze ook voor effectieve plafondkoeling in de woonkamer.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Delta T is hier nu 1,7 graden, vloer voelt wel warmer aan. Komende dagen eens aanzien hoe de ruimte temperatuur oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Vraag me af of mijn menggroep wel goed werkt. Ik hoor de mengklep eigenlijk alleen een tijdje klikken als hij net met koelen begint. Daarna stopt dat al vrij snel. Ik zie daarna ook geen enkele "regeling" meer ten opzichte van de gewenste temperatuur van de menggroep.

Dit is een grafiek van gisteren, tot aan de tapwaterbereiding van gisteravond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YkczET1U_PYmZAQt8wxs9Bsxkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sqdQuIGCBhyYzBKbakx1HBDq.jpg?f=fotoalbum_large

In het begin precies op de "gewenst"-lijn van 19,2 graden, maar hij vanaf ongeveer 16:30 begint hij af te wijken, waarbij de aanvoertemperatuur 19,3 graden is, wat boven de gewenste temperatuur ligt (die is gedaald naar 19 graden om 21:05 en om 23:00 is hij 19.1 graden).

Om 23:05 begon de tapwaterbereiding.

Dan de grafiek van vandaag, vanaf het einde van de tapwaterbereiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uF8hqLNLFuySgZHKH8OpZeD-Yrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZyTJlraQOdCi3qgQV8Og680T.jpg?f=fotoalbum_large

Na de tapwaterbereiding is de aanvoertemperatuur gelijk al lager (gemiddeld 18,6 graden), terwijl de gewenste temperatuur gemiddeld 19,3 graden is.

Hij "regelt" dus helemaal niks (meer). Ik hoor de klep nu ook niet klikken.

Blijft hij dat bij jullie wel doen?

Ik heb een Alpha Innotec WZSV 62K3M. Qua instellingen staan beide pompen nu op 100 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Turrican schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:03:
Vraag me af of mijn menggroep wel goed werkt. Ik hoor de mengklep eigenlijk alleen een tijdje klikken als hij net met koelen begint. Daarna stopt dat al vrij snel. Ik zie daarna ook geen enkele "regeling" meer ten opzichte van de gewenste temperatuur van de menggroep.

Dit is een grafiek van gisteren, tot aan de tapwaterbereiding van gisteravond:

[Afbeelding]

In het begin precies op de "gewenst"-lijn van 19,2 graden, maar hij vanaf ongeveer 16:30 begint hij af te wijken, waarbij de aanvoertemperatuur 19,3 graden is, wat boven de gewenste temperatuur ligt (die is gedaald naar 19 graden om 21:05 en om 23:00 is hij 19.1 graden).

Om 23:05 begon de tapwaterbereiding.

Dan de grafiek van vandaag, vanaf het einde van de tapwaterbereiding:

[Afbeelding]

Na de tapwaterbereiding is de aanvoertemperatuur gelijk al lager (gemiddeld 18,6 graden), terwijl de gewenste temperatuur gemiddeld 19,3 graden is.

Hij "regelt" dus helemaal niks (meer). Ik hoor de klep nu ook niet klikken.

Blijft hij dat bij jullie wel doen?

Ik heb een Alpha Innotec WZSV 62K3M.
Waarom denk je dat die niet meer werkt? Ik vind dat hele nette temperaturen voor deze hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Omdat hij niet "regelt". De temperatuur is constant en zal (als de koeling aanblijft) vanaf nu alleen nog maar stijgen omdat de brontemperatuur gaat stijgen.

Bij de tapwaterbereiding en verwarming zie ik dat hij heel strak op de "gewenst"-temperatuur regelt, en hier totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Turrican schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:19:
Omdat hij niet "regelt". De temperatuur is constant en zal (als de koeling aanblijft) vanaf nu alleen nog maar stijgen omdat de brontemperatuur gaat stijgen.

Bij de tapwaterbereiding en verwarming zie ik dat hij heel strak op de "gewenst"-temperatuur regelt, en hier totaal niet.
Staat de hysterese niet op 1 of 2 graden? Dan klopt het namelijk.

Bij mij staat koelen ook constant aan omdat hij de temperatuur niet bereikt.

Ik kan me voorstellen dat de hysterese bij koelen naar beneden gaat. Dan zou de warmtepomp de koeling als je 19 graden instelt tussen de 18 en 19 graden proberen te houden als de hysterese op 1 graden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Er is geen hysterese op koeling bij een bodemwarmtepomp, volgens de handleiding. Die hysterese wordt alleen gebruikt bij lucht-water pompen.

Vrijgave/vergrendeling van koeling gaat puur op buitentemperatuur en eventueel op ruimtetemperatuur als je dat zo instelt.

Bovendien is hysterese iets anders, dat wordt gebruikt om te bepalen of hij moet starten of stoppen met verwarmen dan wel koelen. Dat is iets anders dan de regellus.

Zoals ik al zei, als er warmevraag is zie ik dat de warmtepomp door te moduleren precies op de gewenste temperaturen gaat zitten. Bij koeling zou hij dat kunnen doen met de mengklep, maar daar zie ik dus niks van.

[ Voor 4% gewijzigd door Turrican op 07-07-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
DutchKel schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:24:
[...]

Staat de hysterese niet op 1 of 2 graden? Dan klopt het namelijk.

Bij mij staat koelen ook constant aan omdat hij de temperatuur niet bereikt.

Ik kan me voorstellen dat de hysterese bij koelen naar beneden gaat. Dan zou de warmtepomp de koeling als je 19 graden instelt tussen de 18 en 19 graden proberen te houden als de hysterese op 1 graden staat.
Het is volgens mij ook een kwestie van instelling van de hysterese voor koeling. Die staat bij mij op 1 K. Zolang de werkelijke aanvoer temperatuur binnen de bandbreedte van de hysterese blijft (dus bij een een instelling van 18 graden en een hysterese van 1 tussen 17 en 19 graden). Gaat de mengklep niet regelen. Je kunt de hysterese eventueel wel aanpassen, maar wil je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Nogmaals, die hysterese-instelling is er niet, quote uit de handleiding:

Hysterese koeling
hysteresis koelregelaar
Wordt zonder geïnstalleerde uitbreidingsprintplaat alleen bij reversibele lucht/water-warmtepompen weergegeven en regelt de automatische omschakeling van passieve naar actieve koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Turrican schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:45:

Hysterese koeling
hysteresis koelregelaar
Wordt zonder geïnstalleerde uitbreidingsprintplaat alleen bij reversibele lucht/water-warmtepompen weergegeven en regelt de automatische omschakeling van passieve naar actieve koeling.
Daar lees ik niet dat die er niet is, alleen dat het niet wordt weergegeven of in te stellen is. Volgens mij is hysterese altijd nodig anders is je warmtepomp zo kapot omdat hij naar een exacte temperatuur wil werken en als die op die temperatuur is dan gaat die klepperen om de temperatuur te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Turrican schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:45:

Hysterese koeling
hysteresis koelregelaar
Zit deze instelling er bij jouw echt niet op?
Vierde regel van onder. Via installateurs wachtwoord aanpasbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-JTnT5YHI-C6x4UxgGNfC143qc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pIrdBAFPTrM0iKJ3rc6IaEv4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Hij zit er wel op, staat ingesteld op 2,0 K. Maar ik dacht dus dat hij alleen gebruikt werd als je een pomp hebt met actieve koeling.

Als test heb ik de gewenste aanvoertemperatuur even op 24 graden gezet (in plaats van 19), toen ging de mengklep wel weer dingen doen.

Het werkt dus kennelijk inderdaad niet zoals ik dacht ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Ik blijf het gedrag vreemd vinden.

Ik heb de doeltemperatuur weer teruggezet op 19 graden, maar het lijkt er bijna op dat de mengklep nu bijna dichtstaat of zo. De aanvoertemperatuur is gestabiliseerd op 20 graden (was 18,7), de delta-T van de bron is gezakt van -2,6 naar -0,2 graden. Dat is wel erg weinig rendement voor bijna 149 W opgenomen vermogen.

Ik ga nu het tapwater verwarmen, benieuwd waar hij daarna op stabiliseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Als je hysterese nog op 2 K staat is hij blij met 20 graden aanvoer bij een vraag van 19 graden aanvoer. Dus misschien toch je hysterese lager zetten? Je kunt hem ook op 0,5 K zetten en/of je aanvoer naar 18 graden zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door KC27 op 07-07-2023 19:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vaevictis_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFSAi91qTD82dKqv5OXx_F27ScY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d5SDgz1IiBX4l2sknVNLpDjt.png?f=fotoalbum_large

@Turrican @KC27 @Gwaihir @DutchKel Zo te zien voldoende koelvermogen, ruimte temperatuur blijft ook op peil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turrican
Fijn! Scheelt toch best wel wat qua energieverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Turrican schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:56:
Fijn! Scheelt toch best wel wat qua energieverbruik.
605kWh op jaarbasis is een grove berekening. Daar doe ik het wel voor. Helaas zal een installateur dat nooit voor je inregelen want optimaliseren moet je een paar keer voor terugkomen en is lastig. Ze werken met een piep systeem bij incident bellen en dan komt er iemand langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Interessant dat pompsnelheid verlagen. Ik heb nu de bronpomp snelheid verlaagd naar 50% en de CV pomp op 60%. Dit levert een TA bron van 15, retour 17 en CV 18 aanvoer, 21 retour. Vloer zal gemiddeld dus maar 19,5 graden zijn. Iemand nog tips om dit verder te optimaliseren? Is het zo dat als de warmtewisselaar maar groot genoeg is de bron pomp nog verder omlaag kan om de 18 graden aanvoer aan de cv zijde te behouden?
Het verschil tussen aanvoer en retour aan de cv zijde is denk ik te verlagen door de cv pomp hoger te zetten, klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Dat klopt. Hoe groter de volumestroom, hoe meer warmte (of koelte) je kunt transporteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
KC27 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:30:
Als je hysterese nog op 2 K staat is hij blij met 20 graden aanvoer bij een vraag van 19 graden aanvoer.
Verrassend! Ook ik zie hysterese nl. als een in- en uitschakel ding, niet als een 'luie' mengklep. Wat wordt daar gewonnen met die onnauwkeurigheid, zo vraag ik mij af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
Vaevictis_ schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:10:
[...]

605kWh op jaarbasis is een grove berekening. Daar doe ik het wel voor. Helaas zal een installateur dat nooit voor je inregelen want optimaliseren moet je een paar keer voor terugkomen en is lastig. Ze werken met een piep systeem bij incident bellen en dan komt er iemand langs.
Stoer!
Dat is 1.5 zonnepaneel “optimaal geplaatst”, in praktijk waarschijnlijk eerder 2 panelen.
Nog maar weer eens een mooi voorbeeld dat besparen vaak sneller wat oplevert dan domweg installeren. (En beste is natuurlijk de balans van beiden)
Kudos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Z___Z schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:23:
Interessant dat pompsnelheid verlagen. Ik heb nu de bronpomp snelheid verlaagd naar 50% en de CV pomp op 60%. Dit levert een TA bron van 15, retour 17 en CV 18 aanvoer, 21 retour. Vloer zal gemiddeld dus maar 19,5 graden zijn. Iemand nog tips om dit verder te optimaliseren? Is het zo dat als de warmtewisselaar maar groot genoeg is de bron pomp nog verder omlaag kan om de 18 graden aanvoer aan de cv zijde te behouden?
Het verschil tussen aanvoer en retour aan de cv zijde is denk ik te verlagen door de cv pomp hoger te zetten, klopt dat?
Volgens mij werkt het zo dat als je de pompsnelheid omlaag brengt de deltaT tussen aanvoer en retour groter wordt: de vloeistof blijft langer in de slangen in de vloer en warmt dus verder op. Maar daarmee verlaag je dus uiteindelijk de warmteopname (dus het koelvermogen) van het systeem: de gemiddelde temperatuur van het koelsysteem gaat omhoog dus de deltaT tussen vloer en te koelen ruimte(n) neemt af. De warmteopname is recht evenredig met het temperatuurverschil.
De kunst is dus om een goed evenwicht te vinden tussen "lagere pompsnelheid" (en dus minder energieverbruik) en een aangenaam binnencomfort.
Ik heb er zelf voor gekozen om de beide pompen op 50% te zetten en de aanvoer temperatuur te verlagen naar ca 2 K boven het dauwpunt. Dus geen condensatie bij de verdelers of op de slangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
KC27 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:36:
De kunst is dus om een goed evenwicht te vinden tussen "lagere pompsnelheid" (en dus minder energieverbruik) en een aangenaam binnencomfort.
Inderdaad: wat heb je nodig voor het comfort in huis? Als je in het algemeen nog marge hebt (over de 24 uur van een warme dag bekeken), dan valt er te besparen door niet 100% te draaien.

Het is toch water door dunne leidingen 'proppen'. Op 50% stand bespaar je zo maar pakweg 2/3 van de energie terwijl je toch nog pakweg 2/3 van de waterstroming (en dus het koelvermogen) over hebt.

N.B. Je gaat meer draaiuren maken, dus je besparing is niet echt 2/3; puur het verbruik per draaiuur bekijken zou niet eerlijk zijn. (Zit dat al in je jaarschatting van 605kWh @Vaevictis_?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:28:
[...]

Inderdaad: wat heb je nodig voor het comfort in huis? Als je in het algemeen nog marge hebt (over de 24 uur van een warme dag bekeken), dan valt er te besparen door niet 100% te draaien.

Het is toch water door dunne leidingen 'proppen'. Op 50% stand bespaar je zo maar pakweg 2/3 van de energie terwijl je toch nog pakweg 2/3 van de waterstroming (en dus het koelvermogen) over hebt.

N.B. Je gaat meer draaiuren maken, dus je besparing is niet echt 2/3; puur het verbruik per draaiuur bekijken zou niet eerlijk zijn. (Zit dat al in je jaarschatting van 605kWh @Vaevictis_?)
Nee in mijn geval niet meer draaiuren, ik draai al bijna 7 maanden continu in koelmodus. Ik koel aggressief vanaf 18 graden buiten (2 uur) en dan 10 uur doordraaien. Als het boven de 18 graden is in de nacht komt ie nooit meer uit de koelmodus. Hiermee kan ik de woonkamer rond 21,5 - 22,0 houden. Dus draaiuren zijn hetzelfde alleen minder (koel)vermogen. Ik moet wel zien of het onder de 22 blijft in de woonkamer.

Op zolder zet ik de bypass van de balansventilatie open in de avond (automatisering).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Vaevictis_ Opmerkelijk, als ik het met hier vergelijk. Jij hebt véél betere isolatie. Maar wellicht vang je ook wat veel zon?

Hier draait hij een uurtje of vier en gaat dan weer geruime tijd uit (ook zo'n uurtje of vier). Bovenverdieping is wel wat warm (nu ca. 24 graden). Inmiddels besloten nog naar koelradiatoren om te zien om daar comfort nog wat te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op zondag 9 juli 2023 @ 18:20:
@Vaevictis_ Opmerkelijk, als ik het met hier vergelijk. Jij hebt véél betere isolatie. Maar wellicht vang je ook wat veel zon?

Hier draait hij een uurtje of vier en gaat dan weer geruime tijd uit (ook zo'n uurtje of vier). Bovenverdieping is wel wat warm (nu ca. 24 graden). Inmiddels besloten nog naar koelradiatoren om te zien om daar comfort nog wat te verhogen.
Inderdaad erg goede isolatie en goede zonwering. Juist door de isolatie en luchtdichtheid blijft temperatuur jaarrond constant rond de 21 graden +/- 1 graden. En dus laag energieverbruik, vorig jaar 1700 kWh voor de WP (180m2, halfvrijstaand). In de avond pas ik nu zomernacht ventilatie toe. Overdag alles dicht en zonwering. Huis is op passiefhuis niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Vaevictis_ Maar eh.. dan hoop je nu van 1700 naar 1100 kWh op jaarbasis te gaan? Dat is een enorm verschil! Wat daarvan is dan koeling en wat verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:55:
@Vaevictis_ Maar eh.. dan hoop je nu van 1700 naar 1100 kWh op jaarbasis te gaan? Dat is een enorm verschil! Wat daarvan is dan koeling en wat verwarming?
Ongeveer he. Ik kan het over een jaar precies zeggen. Maar ik veel meer koeling nodig dan verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Laatst online: 07:41
Sinds twee jaar hebben wij in onze nieuwe woning een Ecoforest 3/12 B4 (met actieve koeling) warmtepomp welke is aangesloten op 4x 100 meter grondboringen. In de eerste anderhalve jaar hebben we veel problemen gehad met de installatie waardoor het in de winter niet warm te krijgen was en in de zomer niet koel. Na veel aanpassingen (waaronder een buffervat) is het - op het toilet na - voldoende warm in de winter. Echter in de zomer is het nu voor het tweede jaar op rij niet koel te krijgen naar mijn mening.

In eerste instantie hadden we een Ecoforest 3/12 B3 (zonder actieve koeling) geleverd gekregen ondanks dat de B4 was geoffreerd en betaald omdat we zeker genoeg koeling wilde in de zomer. Volgens de installateur zou de B4 een airco zelfs overbodig maken en hij wilde om die reden dan ook geen airco installeren. Helaas hebben wij van deze beslissing op dit moment al spijt.

Op de slaapkamers is het gemiddeld tussen de 24 en 25+ graden. Hiervoor houden wij alle ramen dicht zodra het buiten boven de 20 graden is en zodra het daaronder is zetten we alles open. Ondanks dit koelt het nauwelijks tot niet af in de slaapkamers. De warmtepomp staat geforceerd op koelen en de thermostaten staan ingesteld op 22 graden. Die temperatuur halen we echter nooit gedurende de zomermaanden. Het lager instellen van de thermostaat heeft zoals verwacht ook geen enkel effect.

Met uitzondering van de kelder is er geen enkele ruimte in het huis die de ingestelde temperatuur van 22 graden haalt. De woning beschikt over tripple glas welke aan de zuidkant voorzien is van een zonwerende coating en op de slaapkamers zijn de ramen voorzien van screens welke gedurende zomermaanden altijd naar beneden zijn. Het grootste gedeelte van de vloer is voorzien van parket welke verlijmt is op de vloer op aanraden van zowel de parketteur als het installatiebedrijf i.v.m. de vloerverwarming / koeling.

Helaas reageert het installatiebedrijf niet tot nauwelijks op mijn emails en telefoontjes en als ze dan uiteindelijke langskomen heb ik het idee dat ze maar wat doen in de hoop dat de aanpassingen iets uithalen. Zo hebben we al een aantal keer gehad dat bepaalde instellingen niet correct stonden. Zo stond deze zomer de configuratie van onze warmtepomp verkeerd ingesteld waardoor de pomp van het buffervat na koelen niet aan ging. De laatste keer hebben ze het buffervat op 16 graden gezet in de hoop om de temperatuur in de woning naar beneden te kunnen brengen, maar dit heeft weinig effect gehad. Ook het verschil tussen de Ecoforest 3/12 B3 en Ecoforest 3/12 B4 is niet merkbaar.

Tijdens mijn zoektocht na hulp kwam ik uit op dit topic en hoop dat jullie mij wellicht op weg kunnen helpen. Van het display op de warmtepomp heb ik een aantal fotos gemaakt. Zover ik kan opmaken uit deze fotos lijkt het er inderdaad op dat de warmtepomp aan het koelen is, de koeling is ingesteld op 16 graden en hij dit doet (actief en passief) vanaf 12 graden (buitentemperatuur?). Hebben jullie wellicht tips voor mij hoe ik de temperatuur beter geregeld zou kunnen krijgen en/of de instellingen wel correct zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8j3QRvxN2S8D-tx4YSwVWAh6Tg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYYztWXnFDIBOVnJ6JIwvPlS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISVq5KalWuM4L0EVXt9Rq6CtF6M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YqL2f20p0r7nRFsYOTyJZ4Xa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngqgdlcunS9bLNQEsCChFmvMFco=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4orwDbuLwCc5uiaX6fu2TNXG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6aNfxZ0OuxpIx22V8cakR_-xU8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bhX1SwNmDQovIIlvLr44gXFI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ExJaUyJjB00UhVdrM0YfJZt1tEw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3HX4BrURyrZmWHOgKbYSlND.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ho8COTud5Z0RwtVkRZGlkcfj4I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QVq9P9UaHTqk30tn4ont1tQS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkEwgkSUFNFC3CoyrhstaC1pYc4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4df8jbBeVjwsJ6xUC156vmvi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EH5-ycds0N17SG1uThQWypvGc8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcOCG0d4rWGXWZNfZJBhvRPY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g2jIQ8FixA3qgQD8HSLACPgLw6Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QOx0wLpfUoAJOkNnyqf7HrxD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8ruscb441JEx2ySt6Svbf-nhxM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuCCONb4JdqcczbbZg9l5YI8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5i-htMsHolbCBYxcIYTZrWVvE6c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMxvTQPeSjxtKnkY2XwOkB3H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/guHYyppXtV5MHojcUK0YStu6-Mo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gbB0WJx1kRWa4BZkp5PEIPu3.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
KoBolD54 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:12:
In eerste instantie hadden we een Ecoforest 3/12 B3 (zonder actieve koeling) geleverd gekregen ondanks dat de B4 was geoffreerd en betaald omdat we zeker genoeg koeling wilde in de zomer.
B3 heeft actieve koeling, maar geen passieve. B4 heeft beide.

Als ik het goed begrijp kunnen beiden ook gelijktijdig koelen én SWW maken, met extra gunstig totaalrendement. Zie je dat wel uit de verf komen?
De woning beschikt over tripple glas welke aan de zuidkant voorzien is van een zonwerende coating
Beneden geen echte zonwering dus?

Is er een berekening van de koelbehoefte van je woning en van wat de VVW aan koelcapaciteit kan leveren? Mijn eerste indruk is dat je meer koeling verwacht dan je afgiftesysteem kan bieden. Het heeft geen zin daar je WP op aan te kijken. Zoals we een paar bladzijden terug al iemand antwoordden: actieve koeling heeft voor ons gevoel alleen zin als je condenserend kunt koelen.

Afijn, als dat de situatie blijkt, heb je m.i. twee opties:
1) zonwering, zodat je minder koeling nodig hebt,
2) fancoils installeren. Dat is airco, maar dan via de warmtepomp, niet aan de buitenlucht gekoeld. (Dat moet dan wel op een los mengcircuit, zodat het kouder kan dan je vloer mag en je buffervat e.d. moet dampdicht geïsoleerd zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
aan de foto's te zien, wordt er idd actief gekoeld. Je bron is al vrij hoog in temperatuur, maar nog aanvaardbaar.

Misschien een simpelere vraag: voelt de vloer koud aan? welke temperatuur lees je op de VVW verdelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tetsuo55
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-08 18:23

Tetsuo55

*~*GrahF Emperor of Darkness*~

Heeft iemand weleens geprobeerd om de (circulatie) pomp(en) van een alpha innotec te vervangen met energie zuinige variant?

De circulatiepomp die ik heb, met 3 standen is vastgelijmd op stand 3 en stand 3 gebruikt 90w(na 13 jaar zal het verbruikt inmiddels wel hoger zijn).

Een nieuwe niet modulerende pomp gebruikt 35-45w in dezelfde stand en stel dat ik er een kon krijgen die moduleert dan zou ik nog meer kunnen besparen, laagste stand op die nieuwe pompen is maar 5w.

Alternative vraag, voor degenen met een alpha innotec wzs die een modulerende circulatiepomp hebben, welk model is die pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Laatst online: 07:41
Gwaihir schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:52:
[...]

B3 heeft actieve koeling, maar geen passieve. B4 heeft beide.

Als ik het goed begrijp kunnen beiden ook gelijktijdig koelen én SWW maken, met extra gunstig totaalrendement. Zie je dat wel uit de verf komen?
Mij is door de installateur verteld dat zodra hij SWW gaat maken hij stopt met koelen om de SWW een hogere prioriteit heeft. Als hij dat gelijktijdig zou kunnen met een extra gunstig totaalrendement is dat zeker welkom. Zou je mij misschien kunnen vertellen hoe ik dat kan zien en waar dat in te stellen is?
Beneden geen echte zonwering dus?
Beneden inderdaad geen zonwering, enkel zonwerende coating in het glas. Voor de helft van de ramen die op het zuiden gericht zijn staat wel een overkapping die alle zon op die ramen tegenhoudt.
Is er een berekening van de koelbehoefte van je woning en van wat de VVW aan koelcapaciteit kan leveren? Mijn eerste indruk is dat je meer koeling verwacht dan je afgiftesysteem kan bieden. Het heeft geen zin daar je WP op aan te kijken. Zoals we een paar bladzijden terug al iemand antwoordden: actieve koeling heeft voor ons gevoel alleen zin als je condenserend kunt koelen.
Zover mij bekend is, is er geen berekening gemaakt maar ik zal de installateur er eens naar vragen. Elke vloer in het huis is voorzien van vloerverwarming/koeling dus meer afgifte kan je denk ik niet bereiken. Kan flow snelheid van het water dat door de leidingen gaat nog een verschil maken?
Afijn, als dat de situatie blijkt, heb je m.i. twee opties:
1) zonwering, zodat je minder koeling nodig hebt,
2) fancoils installeren. Dat is airco, maar dan via de warmtepomp, niet aan de buitenlucht gekoeld. (Dat moet dan wel op een los mengcircuit, zodat het kouder kan dan je vloer mag en je buffervat e.d. moet dampdicht geïsoleerd zijn.)
De fancoils lijken mij dan de beste oplossing, maar we kunnen helaas geen aparte leidingen meer naar boven op zolder trekken (waar de WTW leidingen liggen). Kan dit ook afgetapt worden van de VVW verdeler? En wat houdt het dampdicht isoleren van het buffervat precies is?
bjp schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:33:
aan de foto's te zien, wordt er idd actief gekoeld. Je bron is al vrij hoog in temperatuur, maar nog aanvaardbaar.
Welk scherm geeft de bron temperatuur aan? En wat is een normale / acceptable waarde voor de bron?
Misschien een simpelere vraag: voelt de vloer koud aan? welke temperatuur lees je op de VVW verdelers?
Op de plekken waar tegels liggen voelt de vloer fris aan. Op de plekken van het parket voel ik nauwelijks tot geen verschil. De VVW verdelers geven in 16 en uit 19 graden aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
@KoBolD54 deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JrJ82B0MnUNSlBdovmQWlu-E3LM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HCA35ljxH0TPf01HRTY2hgKh.png?f=fotoalbum_large

links is de bron, rechts de productie. Er gaat 19.2C de grond in, en 14.8 graden de grond uit. Aan de rechterkant, heb je 18.1C van je warmteafgiftesysteem (VVW of radiatoren of je buffervat als je dat hebt) in de WP, en 15.7C terug uit de WP terug naar afgiftesysteem. Dus de WP koelt duidelijk wel af, en geeft die warmte aan de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Gwaihir schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 20:17:
[...]

Nee, maar qua efficiëntie lijkt het me niet optimaal.

[...]

Slimmer sturen is niet zo even te doen. Je kunt het wel begrenzen. Dan draait hij dus altijd langzamer tijdens koelen.

Ik heb hiervoor, zoals ik eerder vandaag nog noemde, de CV-pomp op 60% gezet (en de bronpomp op automatisch laten staan).

[...]

Toch wel. Heb je in de installateursmenu's op de WP gekeken?
ik heb na nog-eens zoeken dT parameters gevonden i.v.m. koeling, heb deze verhoogt (met de hoop dat hij de pomp dan trager zou laten draaien) - lijkt geen effect te hebben. Verwacht je eender 1C als dT of 10C als dT? Dus hoger zetten of lager zetten? Staan nu op een redelijk lage waarde (1.0K of zo)... Begrijp ik het correct dat de dT zegt waar hij naartoe de pomp moduleert, dus dat als het huidige verschil in temperatuur groter is dan de ingestelde dT, hij de pomp vertraagt?

Nu aan het koelen, en veel moduleren op die pompen doet hij niet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63oyJVzjbiPSETfDTTxZipSyJlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UDyqk6UOn6XsmJoH4ZVQCxBz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
KoBolD54 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:25:
Mij is door de installateur verteld dat zodra hij SWW gaat maken hij stopt met koelen om de SWW een hogere prioriteit heeft. Als hij dat gelijktijdig zou kunnen met een extra gunstig totaalrendement is dat zeker welkom. Zou je mij misschien kunnen vertellen hoe ik dat kan zien en waar dat in te stellen is?
EcoForest noemt dit het HTR systeem. Ik heb het zelf niet, dus me er ook nooit echt in verdiept. Handleiding zegt hopelijk meer en let daarbij erop dat er meerdere zijn. De gebruikershandleiding gaat niet zo ver, maar er zijn ook een service- en installatie handleidingen. (In redelijke versie ook via Google.)
Beneden inderdaad geen zonwering, enkel zonwerende coating in het glas. Voor de helft van de ramen die op het zuiden gericht zijn staat wel een overkapping die alle zon op die ramen tegenhoudt.
Tja.. dat klinkt op zich aardig op orde..
Elke vloer in het huis is voorzien van vloerverwarming/koeling dus meer afgifte kan je denk ik niet bereiken. Kan flow snelheid van het water dat door de leidingen gaat nog een verschil maken?
Wellicht iets, maar ik verwacht geen wereld van verschil. Afijn, een moderne woning kun je prima oververhitten. En het koelvermogen van een vloer is altijd kleiner dan wat je via diezelfde vloer kunt verwarmen. Daar zou dus (ook) aan gerekend moeten zijn..
De fancoils lijken mij dan de beste oplossing, maar we kunnen helaas geen aparte leidingen meer naar boven op zolder trekken (waar de WTW leidingen liggen).
Niet op de WTW; die verplaatst onvoldoende lucht. Wel liefst boven, want warmte trekt nu eenmaal omhoog. Maar toch: mocht je oververhitting vooral van die andere helft van de ramen in de woonkamer komen, dan moet je het ook daar weg kunnen koelen.
Kan dit ook afgetapt worden van de VVW verdeler? En wat houdt het dampdicht isoleren van het buffervat precies is?
Met fancoils ga je (doorgaans - want daar koop je ze m.i. voor) condenserend koelen. Je moet dus koud water aanvoeren, wat je WP voor je maakt, en een afvoer voor de condens hebben. Vanwege die kou én vochtafvoer kun je effectiever en verder koelen dan met je vloeren. (Dit is hoe airco in grote gebouwen werkt.) En sowieso installeer jij het er extra bij, lijkt me, niet in plaats van.

Omdat je zo koud gaat, kan er condens neerslaan op alle voor dat koude water gebruikte leidingen en het koude buffervat. Dat moet je voorkomen. Vandaar dampdichte isolatie. Als de leiding naar de VVW verdeler zich nog zo laat isoleren kun je die wellicht gebruiken, maar dan moet die verdeler ook het water mengen voor je vloeren. Want ook in je vloer is condens uit den boze.
En wat is een normale / acceptable waarde voor de bron?
Doordat je 4 lussen hebt, met tussenafstand, zal er ook best wat leiding door de bovengrond liggen die zo hoog zomer de brontemperatuur omhoog trekt, al helemaal in het eerste uur van een run.

Ik heb hier drie lussen en zag ook al 14.5 langs komen (30 minuten in de run, geloof ik). Dat daalde daarna nog wel wat verder.
Op de plekken waar tegels liggen voelt de vloer fris aan. Op de plekken van het parket voel ik nauwelijks tot geen verschil. De VVW verdelers geven in 16 en uit 19 graden aan.
Parket isoleert helaas best aardig. Wellicht had dit met overal tegels nog gekund, maar moet je nu naar iets extra's omzien..

16 in vind ik wat eng, eerlijk gezegd. Heb je pech, dan schimmelt dat parket van onderaf weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

16 is te laag. Als je dat te lang aanhoud ga je problemen krijgen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:17:
ik heb na nog-eens zoeken dT parameters gevonden i.v.m. koeling, heb deze verhoogt (met de hoop dat hij de pomp dan trager zou laten draaien) - lijkt geen effect te hebben. Verwacht je eender 1C als dT of 10C als dT? Dus hoger zetten of lager zetten? Staan nu op een redelijk lage waarde (1.0K of zo)... Begrijp ik het correct dat de dT zegt waar hij naartoe de pomp moduleert, dus dat als het huidige verschil in temperatuur groter is dan de ingestelde dT, hij de pomp vertraagt?
Jawel, dat laatste is correct. Maar om effectief te koelen bij zo'n lage dT moet er alleen maar meer water rond. Kortom: die instelling bedoelde ik niet en zou ik gewoon op default (2 graden?) laten staan.

Je kunt ook de productie pomp begrenzen, specifiek voor koeling. Creatief genoeg zit dat, dacht ik, niet onder de koelingsinstellingen, maar onder het beveiligingen menu (binnen het installateursstuk). Voor zover ik weet is dat ook de enige manier om deze pomp (in koeling) trager te laten draaien dan 100%.

Deze heb ik, als genoemd, op 60% gezet. Zelfs dan zie ik de bronpomp nog regelmatig op / nabij 100%, dus kennelijk was 100% CV-pomp absurd hard rondpompen voor hier..
flippy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:35:
En ook bij @bjp zie ik nu 15.8. Gaat dat zo je systeem in? Zo ja, zit daar een goede berekening onder?

Ik krijg ook de neiging hard "stop" roepen, want mijn dauwpuntsberekening staat nu op 16.9 graden (live, berekend, weliswaar licht pessimistisch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
flippy schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:35:
Ik houd altijd 18+ aan, dan zit je veilig qua dauwpunt. Daarnaast is het ook niet comfortabel als je te veel koelt. Heb eens gehad dat maximale koelvermogen alleen uit de BG werd gehaald (VV op andere etage stond blijkbaar uit) dan krijg je dus een steenkoude vloer en ook condens op de vloer bij de vaatwasser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
Gwaihir schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:40:
[...]

Jawel, dat laatste is correct. Maar om effectief te koelen bij zo'n lage dT moet er alleen maar meer water rond. Kortom: die instelling bedoelde ik niet en zou ik gewoon op default (2 graden?) laten staan.

Je kunt ook de productie pomp begrenzen, specifiek voor koeling. Creatief genoeg zit dat, dacht ik, niet onder de koelingsinstellingen, maar onder het beveiligingen menu (binnen het installateursstuk). Voor zover ik weet is dat ook de enige manier om deze pomp (in koeling) trager te laten draaien dan 100%.

Deze heb ik, als genoemd, op 60% gezet. Zelfs dan zie ik de bronpomp nog regelmatig op / nabij 100%, dus kennelijk was 100% CV-pomp absurd hard rondpompen voor hier..

[...]

En ook bij @bjp zie ik nu 15.8. Gaat dat zo je systeem in? Zo ja, zit daar een goede berekening onder?

Ik krijg ook de neiging hard "stop" roepen, want mijn dauwpuntsberekening staat nu op 16.9 graden (live, berekend, weliswaar licht pessimistisch).
er zit nog een 200L buffervat tussen de WP en de radiatoren. Dus de 15.8C gaan niet direct de radiatoren in.

Bij menu "inertie koeling" oscilleert het buffervat temperatuur tussen 18.9 en 19.2C... met een ingesteld T op 19C en een hysterese van halve graad of zoiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:11
KoBolD54 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:25:
[...]

Parket vind ik vreemd om te horen. Bij lage temperatuur verwarming lees ik overal dat een houten vloer niet goed werkt omdat het te dik is en teveel isoleert. De warmte (of kou in dit geval) komt niet door de vloer heen. Heeft iemand je dit geadviseerd of was dit een eigen keuze?
Mede daarom is PVC met hout-print en keramisch parket zo populair tegenwoordig.
Wij hebben gekozen voor linoleum, een gietvloer kan ook prima.
Als de vloer er net in ligt ga je die wellicht niet zo snel vervangen, maar als je al plannen had zou ik vervangen van de vloer ook als optie bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

fishman schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:14:
[...]

Parket vind ik vreemd om te horen. Bij lage temperatuur verwarming lees ik overal dat een houten vloer niet goed werkt omdat het te dik is en teveel isoleert. De warmte (of kou in dit geval) komt niet door de vloer heen. Heeft iemand je dit geadviseerd of was dit een eigen keuze?
Als de vloer er net in ligt ga je die wellicht niet zo snel vervangen, maar als je al plannen had zou ik vervangen van de vloer ook als optie bekijken.
Laminaat of parket werkt gewoon hoor, het is alleen een stuk trager.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
fishman schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:14:
[...]

Inderdaad gietvloer, marmoleum of pvc (laatste zou ik nooit adviseren). Laminaat kan wel, hout niet. Is allemaal wel heel erg traag dus niet het beste comfort,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Vaevictis_ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:24:
[...]
Inderdaad gietvloer, marmoleum of pvc (laatste zou ik nooit adviseren).
Waarom zou je geen PVC adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 20:59
borft schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:00:
[...]

[update]
Ik heb de WP aan het koelen gekregen. Ik weet nog niet helemaal waar het probleem precies zit, maar ik verdenk de kamerthermostaat (Honeywell Touch Modulation). Als ik op mijn OTGW het Cool Enable bit zet (en dus de thermostaat override), dan wordt er wel gekoeld (zolang er vraag is).
Je hebt op de Honeywell de instelling Koelen/Verwarmen wel op automatisch staan, neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Turrican schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:48:
[...]

Waarom zou je geen PVC adviseren?
Persoonlijk, is ook niet echt duurzaam. Marloleum is veel mooier en beter, maar is smaak en ervaring. Ik ben fan van marmoleum. Kijk eens op de site of ga eens langs echt mooi spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:40

vliegnerd

Nintendo fan.

@KoBolD54 welke deel van je vloer is plavuizen en welk deel in parket (in procenten of delen).

Want iedereen kan roepen "parket kan gewoon met vloerkoeling". Maar als je een warme vloer hebt en een (te) warm huis, dan zou ik persoonlijk serieus naar het parket kijken.

(Of in ieder geval het parket proberen uit te sluiten als oorzaak, maar hoe?)

[ Voor 2% gewijzigd door vliegnerd op 10-07-2023 17:08 . Reden: Verkeerd tag/mention ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18:11
Vaevictis_ schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:03:
[...]

Persoonlijk, is ook niet echt duurzaam. Marloleum is veel mooier en beter, maar is smaak en ervaring. Ik ben fan van marmoleum. Kijk eens op de site of ga eens langs echt mooi spul.
Klopt, hier ook Marmoleum. (bekende merknaam van linoleum)
Bevalt tot nu toe zeer goed icm met lage temperatuur vloerverwarming/koeling en is inderdaad erg duurzaam.
(We waren het haast wel verplicht om Marmoleum te kiezen in ons semi-Rietveld huis, want Rietveld was er ook gek op. O+ )

En zeer slijtvast, ligt ook overal in zwaar belopen ruimtes, basisscholen, etc.
En tegenwoordig in zeer veel effen en toffe kleuren te krijgen, niet alleen maar de gevlamde motieven.
Regelmatig vraagt iemand of wij een gietvloer hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
fishman schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:39:
[...]

Klopt, hier ook Marmoleum. (bekende merknaam van linoleum)
Bevalt tot nu toe zeer goed icm met lage temperatuur vloerverwarming/koeling en is inderdaad erg duurzaam.
(We waren het haast wel verplicht om Marmoleum te kiezen in ons semi-Rietveld huis, want Rietveld was er ook gek op. O+ )

En zeer slijtvast, ligt ook overal in zwaar belopen ruimtes, basisscholen, etc.
En tegenwoordig in zeer veel effen en toffe kleuren te krijgen, niet alleen maar de gevlamde motieven.
Regelmatig vraagt iemand of wij een gietvloer hebben.
Mooi he! Zo'n oud en toch hip NL product. De showroom is echt een aanrader, zelfs eigen VT wonen collectie. Dan weet je dat het hip is. Enfin, we dwalen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Gwaihir schreef op maandag 10 juli 2023 @ 13:40:
[...]

[...]
ik heb dat geprobeerd -> productiepomp op 60% werkt voor koeling, maar het verlaagd ook de productiepomp tijdens SWW-runs... Gezien dat ik de productie toch redelijk moet nijpen voor koeling, is het tijd om domotica te gebruiken om dit 'dynamisch' aan te sturen afhankelijk van de mode (SWW of koeling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
Sikkek schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:55:
[...]

Je hebt op de Honeywell de instelling Koelen/Verwarmen wel op automatisch staan, neem ik aan?
ja, dat klopt. Maar daar lijkt de Honeywell redelijk schijt aan te hebben (als in, hij blijft zeggen dat het winter is). Monteur en Remeha snappen het ook niet :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:29
Onze ecoGeo koelt prima, maar wij hebben dus PVC. @KoBolD54

Je kunt overwegen om een ventilator over de grond te laten blazen. Krijg je (1) een fikse verhoging van de warmteoverdracht per m2, en (2) heb je minder last dat koude lucht onderin de ruimte blijft hangen.

Mochten de groepen regelbaar zijn, dan ook koelen op de verdiepingsvloeren. De vloer van de 1e doet waarschijnlijk een goed deel van de koeling van de BG bij ons. (Betonnen vloeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
bjp schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:52:
ik heb dat geprobeerd -> productiepomp op 60% werkt voor koeling, maar het verlaagd ook de productiepomp tijdens SWW-runs... Gezien dat ik de productie toch redelijk moet nijpen voor koeling, is het tijd om domotica te gebruiken om dit 'dynamisch' aan te sturen afhankelijk van de mode (SWW of koeling).
Oh, sorry, je hebt helemaal gelijk. Er is inderdaad maar één instelling (daarom zal hij ook bij de beveiligingen zitten, want dan stel je daar de 'omvang' van de installatie in) en mijn domotica past 'm steeds naar behoefte aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
Gwaihir schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:24:
[...]

Oh, sorry, je hebt helemaal gelijk. Er is inderdaad maar één instelling (daarom zal hij ook bij de beveiligingen zitten, want dan stel je daar de 'omvang' van de installatie in) en mijn domotica past 'm steeds naar behoefte aan.
is er eigenlijk een manier om uit te lezen welke operatie de pomp nu aan het uitvoeren is? SWW vs verwarming vs koeling?

ik ga ESPHome (in HA) op BMS2 poort aansluiten via MAX485 - wou dat vorig jaar al opzetten, nog altijd niet gedaan >:)

Pagina: 1 ... 79 ... 112 Laatste