bjp schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 14:35:
meetpunt2 is niet heel relevant. Het zit heel dicht bij de splitsing, gewoon door warmtegeleiding door het metaal wordt dat warm.
Beter naar de collector van de VWW gaan voelen (dus meerdere meters verder).
met meetpunt 4 heb je wel relevante data. Hoe warm voelt dat aan?
Meetpunt 4 werd uiteindelijk ook wel warm... en dat is dan wel warmte die in principe het hele huis door is geweest (naar boven, 1e en 2e verdieping, en uiteindelijk ook weer naar beneden).
Ja... dat heeft de installateur mij nu ook uitgelegd. Dus logisch dat die warm wordt.
Wel maakt de foto nieuwsgierig waarom er een leiding koppelt met VVW retour, één leiding links van je voelpunt 1.
Ik denk dat dit vertekend is op de foto. Die leiding is daar niet gekoppeld, maar gaat er achter langs.
[...]
Als er geen stroming door die leiding loopt, gaat dat werken ja. Indien het een heel lang stuk betreft dat heet wordt, dan is dat wellicht de moeite waard.
Er loopt als het goed is geen stroming door die leiding. De installateur heeft me uitgelegd dat het "thermische trek" (weet niet of ik dat goed onthouden heb) is. Die warmte wil inderdaad graag omhoog, dus dat gaat voorbij meetpunt 2 en trekt dan omhoog naar de vloerverwarming daarboven.
:strip_exif()/f/image/yQ5NGobY98fN42hScY2bsbLk.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier een iets grotere overzicht foto. De installateur gaat een sifon aanbrengen op het rode lijntje, ca. 50cm naar beneden.
[...]
Sorry, maar je hebt geen goede test gedaan, als je weet dat er geen (verkeerde) storming door de driewegklep mogelijk is, omdat je die leiding verderop (op de VVW-verdeler) volledig hebt geblokkeerd. Nu heb je alleen een stukje eenpijpscirculatie gezien, die al dan niet kwaad kan.
Voel allereerst eens hoe ver vanaf voelpunten 2 en 4 die leidingen warm worden. Een metertje, of wellicht twee?
Punt 2 werd zeker 2 meter opzij nog warm, echt heet zelfs. Punt 4 werd uiteindelijk ook warm (terwijl dat helemaal aan het eind van het circuit is).
Of voel je het nabij de VVW verdeler een verdieping hoger ook nog? In dat laatste geval gaat het wellicht om zoveel dat warmtesifons zin hebben. (Twee dan wellicht, dus ook in de leiding nabij voelpunt 4.)
Ik voel het ook zeker bij de VVW verdelers. Niet alleen voelen, maar zie zelfs de temperatuur omhoog gaan naar 40+ graden. (Nou ja, vandaag niet, want ik had de verdelers dicht gezet... maar anders zie ik ook de temperatuur in de verdelers omhoog gaan.)
Dan de serieuze test: dan zal je toch wat stroming door de VVW verdeler mogelijk moeten maken. Wellicht alle groepen een heel klein beetje open zetten? Wordt e.e.a. (bij de verdeler) dan warm waar het dat eerder duidelijk nog niet was, dan is die driewegklep niet goed. (En daar helpen warmtesifons ook niet aan.)
Ik kan dat morgen nog wel even testen (installateur komt uiteindelijk dinsdag pas). Ik kan de groepen een klein beetje open zetten, maar ik weet eigenlijk wel zeker dat de vloerverwarming verdelers dan echt heet worden (zoals genoemd, ik heb daar temperaturen van hoger dan 40 graden gezien). Net zoals ik weet dat de temperatuur aan het eind van het circuit (meetpunt 4) ook echt warm is.
De installateur zegt dat die 3-weg klep eigenlijk niet kapot kan zijn, dus die staat of volledig open of volledig dicht. En aangezien bij het koelen van de VVW de temperatuur in het boilervat ook niet omlaag gaat, sluit hij dan wel goed af. De installateur geeft aan dat het gek is dat het dan niet goed gaat bij het verwarmen van het boilervat.
Dus... hij claimt dat alles komt door "thermische trek"/uitstraling/aanstraling, en dat een warmtesifon gaat helpen. Ik twijfel natuurlijk nog, maar hij had wel 1 goed argument nog:
Op het moment dat het boilervat verwarmd wordt, wordt de vloerverwarming boven ook warm. De vloerverwarming beneden blijft echter koel (warmt niet op). De aanvoer voor de vloerverwarming beneden gaat ook door meetpunt 1, maar ter hoogte van de invoer voor het boilervat, wordt die leiding gesplitst en de opzij leiding gaat in het boilervat. Naar beneden gaat naar de vloerverwarming verdeler voor de begane grond. Als de 3-weg klep open zou staan voor de vloerverwarming, ook al is het maar een klein beetje, dan zou de verdeler op de begane grond ook warm moeten worden. Maar dat gebeurde niet. Dus dat lijkt te kloppen met de thermische trek, waarbij de warmte graag naar boven gaat en niet naar beneden.
Wat ik dan weer gek vind van dit verhaal, bedenk ik me terwijl ik dit typ, is dat op meetpunt 4 het wel warm is. Maar dit is helemaal aan het einde van het circuit, waarbij het eerst 2 verdiepingen omhoog is gegaan... en als het dan thermische trek is, hoezo kan het dan nu opeens wel naar beneden? Er zou geen stroming moeten zijn in de vloerverwarming, dus dan kan de warmte toch helemaal niet meer beneden kunnen komen? Dat kan alleen als er stromend water is, toch?
Of kan die warmte ook afgegeven worden als 2 buizen elkaar kruizen (maar niet raken)? Links van meetpunt 2 gaat de retour leiding over de aanvoer leiding. Kan dat ook warmte afgeven, zoveel warmte dat die leiding ook opwarmt?
Mmm, vanmiddag toen ik met de installateur sprak, had hij me overtuigd, maar nu toch weer twijfel.