Water/water warmtepomp voor het verwarmen/koelen van je huis

Pagina: 1 ... 77 ... 110 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
hikhakhok schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:01:
Ik heb helaas nog geen thermostaat beneden(nieuwbouw), [..]
Ik woon nog niet in het huis en alleen de ventilatie luikjes staan open. Maar mechanische ventilatie staat niet aan, want C02 en vocht zijn er niet,
Een nog niet eens bewoond nieuwbouwhuis, mechanische ventilatie zelfs nog niet ingeschakeld, maar toch is al het bouwvocht er al uit? Hoe dan?

Ik zou juist 'n beetje oppassen met de koeling, want je dauwpunt kan, zeker plaatselijk, wel 'ns hoger liggen dan de WP en jij verwachten. En die ventilatie aanzetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-05 12:02
Gwaihir schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:29:
[...]

Een nog niet eens bewoond nieuwbouwhuis, mechanische ventilatie zelfs nog niet ingeschakeld, maar toch is al het bouwvocht er al uit? Hoe dan?

Ik zou juist 'n beetje oppassen met de koeling, want je dauwpunt kan, zeker plaatselijk, wel 'ns hoger liggen dan de WP en jij verwachten. En die ventilatie aanzetten :).
@hikhakhok mij hebben ze geadviseerd de mechanische ventilatie zo snel mogelijk aan te zetten nadat de vloer en muren klaar zijn. Ervoor alle ramen te openen om te luchten.

Heb jij dat advies niet gekregen?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:38
hikhakhok schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:27:
[...]

Ah thanks, RBE heb ik dus nog niet. Aan de app moet ik hem nog koppelen, ben er wel mee bezig geweest maar begreep het nog niet helemaal. Iemand nog tips hoe dat makkelijkst gaat?
Als je op hetzelfde netwerk zit dan ziet de app automatisch de WP hoef je niets voor te doen. App werkt niet met een VPN dus dat is wel weer duf. Op de WP zie je ook een sneeuwvlokje staan in het beginscherm in koelmode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 13:24
hikhakhok schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:01:
Ook ik ben wel benieuwd of ik nog wat verder terug kan koelen, met mijn alpha innotec. Ik heb helaas nog geen thermostaat beneden(nieuwbouw), maar kan zien dat in mijn p1 meter dat er iets continu voor 150 watt gebruikt.
Jup, bronpomp op 100%, circulatiepomp op 100% en de besturing samen is bij mijn Ait ook 150 W, en dat doet ie bij koelen.

Ik zou zeker de ventilatie aanzetten, met een WTW-unit kun je ‘s nachts ook koelen met de bypass open (nu de nachttemperatuur nog redelijk laag is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-05 08:52

DJR

Heeft iemand de combinatie Nibe WTP met Danfoss naregeling?

Ik merk dat Danfoss de ventielen pas opent voor koeling als ik de temperatuur instelling voor de zones 1-2 graden lager zet dan ik eigenlijk zou willen. Klinkt dit bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
DJR schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:42:
Heeft iemand de combinatie Nibe WTP met Danfoss naregeling?

Ik merk dat Danfoss de ventielen pas opent voor koeling als ik de temperatuur instelling voor de zones 1-2 graden lager zet dan ik eigenlijk zou willen. Klinkt dit bekend?
Dat is bij bijna elke naregeling/thermostaat. Er zit een marge in waarmee die werkt, hier is de marge 1 graden. Dat is om pendeling zoveel mogelijk te voorkomen.

Dat houd dus in:
Bij verwarmen: Hij gaat pas verwarmen als de temperatuur 1 graad onder de ingestelde temperatuur is en dan verwarmt die tot de ingestelde temperatuur. Daarna gaat die dus pas weer verwarmen als de temperatuur 1 graad onder de ingestelde temperatuur is.

Bij koelen: Hij gaat pas koelen als de temperatuur 1 graden boven de ingestelde temperatuur is en blijft koelen tot de ingestelde temperatuur is bereikt, daarna gaat die pas weer koelen als de temperatuur 1 graden boven de ingestelde temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJR
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-05 08:52

DJR

DutchKel schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Dat is bij bijna elke naregeling/thermostaat. Er zit een marge in waarmee die werkt, hier is de marge 1 graden. Dat is om pendeling zoveel mogelijk te voorkomen.

Dat houd dus in:
Bij verwarmen: Hij gaat pas verwarmen als de temperatuur 1 graad onder de ingestelde temperatuur is en dan verwarmt die tot de ingestelde temperatuur. Daarna gaat die dus pas weer verwarmen als de temperatuur 1 graad onder de ingestelde temperatuur is.

Bij koelen: Hij gaat pas koelen als de temperatuur 1 graden boven de ingestelde temperatuur is en blijft koelen tot de ingestelde temperatuur is bereikt, daarna gaat die pas weer koelen als de temperatuur 1 graden boven de ingestelde temperatuur is.
DutchKel schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:01:
[...]

Dat houd dus in:

Dank voor je uitleg. Dus dan doe ik het verkeerd. Ik moet niet de zone temp verlagen maar ik moet de koelcurve lager zetten. Is dat wat ik moet doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
DJR schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:05:
[...]

[...]

Dank voor je uitleg. Dus dan doe ik het verkeerd. Ik moet niet de zone temp verlagen maar ik moet de koelcurve lager zetten. Is dat wat ik moet doen?
Ik zet de thermostaten meestal wat lager. In de winter staat die op 19, dan weet ik dat het in huis rond de 18-19 graden is. In de zomer laat ik hem op 19 staan en dan is het in huis tussen de 19-20 graden (tenzij het buiten echt warm is dan kan de vloerkoeling het niet bijhouden, nu is het hier ook 22 graden binnen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
DJR schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:05:
Nee, wel de zone temp verlagen, als je wilt dat hij NU inschakelt. Maar als je bang bent dat het dan uiteindelijk te koud wordt, kun je 'm al snel weer ietsje omhoog zetten. Door die aangehouden marge (hysterese) zal hij niet gelijk al weer afslaan.

Gaat dit puur om het automatisch omschakelen tussen verwarmen en koelen, trouwens? Een marge van 1-2 graden op de kamertemperatuur, binnen dezelfde stand vind ik heel erg hoog. Als ik de thermostaat 's winters op 19 zet, schommelt het echt niet tussen 18 en 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderCP
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 20:40
Ik ben benieuwd of jullie weten hoe het volgende zit bij een Alpha innotec warmtepomp.

Ik wil graag dat de pomp m'n huis gaat koelen.
Is het zo dat de bt temperatuur OF de rt overschreden moet worden? Of moeten beide aan de ingestelde overschrijding voldoen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2eaInnxQuYnUZSYNaKJByaqYCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HWQZu9xy9TNih3PSaJwthu9s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H6PjCdrKXe1_h_Shm7iBI805ls0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSUMibA8D6aHjhqBREZSjIWT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door AlexanderCP op 09-06-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:31

bjp

hier staat de hysterese op 0.2C graden (dus afwijking +0.1C tot -0.1C tegenover ingestelde temperatuur) voor verwarming. Dus hij stopt met verwarmen eens de temperatuur op +0.1C boven de ingestelde temperatuur is, en start eens de temperatuur onder de -0.1C van de ingestelde temperatuur is. Je kan dat mooi terugzien in grafiekjes (Home Assistant of thermostaat online ding).

Er is wel een instelling van +2C tussen verwarmen en koelen (voor de "auto" mode om te switchen tussen de 2), ook een "tijdfactor" wat nu op 5 uren staat. Dus stel, de thermostaat staat op 21C, dan verwarmt hij rond 21C +/- 0.1C. Stel de temperatuur stijgt toch boven de 21+2C=23C (door de zon bijvoorbeeld), dan zou hij pas beginnen koelen. Nu bij mij staat de koeling nog geheel af (zie vorige vragen rondom koelen met radiatoren).

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Turrican
AlexanderCP schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:53:
Ik wil graag dat de pomp m'n huis gaat koelen.
Is het zo dat de bt temperatuur OF de rt overschreden moet worden? Of moeten beide aan de ingestelde overschrijding voldoen?
Volgens mij beide, een EN dus.

Overigens is er nog een extra conditie, een OF, namelijk als de buitentemperatuur meer dan 5 graden hoger (lager weet ik niet zeker) is dan de instelling, dan wordt het tijdcriterium overgeslagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlexanderCP
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 20:40
Ik heb 'm al gevonden. Ik had bij de instellingen van de koeling BT+RT staan. Nu gewijzigd in BT en hij begint meteen te koelen👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
AlexanderCP schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 14:22:
Ik heb 'm al gevonden. Ik had bij de instellingen van de koeling BT+RT staan. Nu gewijzigd in BT en hij begint meteen te koelen👌
Ik heb bij mij overigens de buitentemperatuur zo laag mogelijk gezet. Door de zon wordt het binnen sneller warm dan we dachten, dus willen we ook zo vroeg mogelijk beginnen met koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 15:10:
[...]

Ik heb bij mij overigens de buitentemperatuur zo laag mogelijk gezet. Door de zon wordt het binnen sneller warm dan we dachten, dus willen we ook zo vroeg mogelijk beginnen met koelen.
Hier vanaf 18 graden buiten met 2 uur overschrijding en dan 12 uur lang. Lekker agressief koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Bij is vandaag de koeling voor het eerst aan.
Gaat koelen vanaf 23 °C buitentemperatuur (na 1 uur overschrijding).
Pompen staan op 50%, dus opgenomen vermogen is gereduceerd tot 50 W (was 150 W).
Aanvoer temperatuur ingesteld op 16 °C (dauwpunt binnen is 12,5 °C)

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
KC27 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 16:34:
Bij is vandaag de koeling voor het eerst aan.
Gaat koelen vanaf 23 °C buitentemperatuur (na 1 uur overschrijding).
Pompen staan op 50%, dus opgenomen vermogen is gereduceerd tot 50 W (was 150 W).
Aanvoer temperatuur ingesteld op 16 °C (dauwpunt binnen is 12,5 °C)
Hoe werkt dat precies van 150 naar 50W? Want er zal toch wel een reden zijn voor het verschil? @KC27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Omdat vorig jaar de twee pompen (zowel HUP als Ventil.-BOSUP) op 50% zijn ingesteld voor koelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UNfXz51nlRQKV-PZ5WcW_F1HwJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsBawLm9NJ6lXcjEF9Teb9Hz.jpg?f=fotoalbum_large
Daarmee ging het opgenomen vermogen fors terug, zonder dat ik heb ingeleverd op comfort.
Ik weet alleen niet meer hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Waarschijnlijk heb ik Nathan gebeld om dat voor mij zo in te stellen ( ik mag me van mijn installateur uitgeven als een medewerker van hem).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Maar heb jij een modulerende AIT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Ja, de pompen regelen wel terug bij ruimteverwarming, waarbij wordt geprobeerd om een deltaT van 4 K te bereiken, zowel de bronpomp (Ventil.-BOSUP) als de pomp voor de vloerverwarming (HUP).
Als de compressor op zijn minimaalst draait voor verwarming (20 Hz) dan draait de bron pomp op 1% en de vloerpomp op 30% en haal ik een COP (incl. pompenergie) van 7,5 - 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01:12
KC27 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:14:
Ja, de pompen regelen wel terug bij ruimteverwarming, waarbij wordt geprobeerd om een deltaT van 4 K te bereiken, zowel de bronpomp (Ventil.-BOSUP) als de pomp voor de vloerverwarming (HUP).
Als de compressor op zijn minimaalst draait voor verwarming (20 Hz) dan draait de bron pomp op 1% en de vloerpomp op 30% en haal ik een COP (incl. pompenergie) van 7,5 - 8.
Hier een nibe f1255-6 pc en daar heb ik ook de maximale toerentallen van de bron en vloerverwarmingspomp verlaagd wanneer de warmtepomp in de koelmodus draait. Ik heb niet een exacte meting gedaan van de besparing, maar het scheelt in ieder geval weer iets.

Ik begrijp niet waarom de software van de Nibe niet wat slimmer wordt gemaakt. Nu wordt de mengklep gebruikt om de gewenste aanvoertemperatuur te bereiken, terwijl dat ook prima zou moeten kunnen door de snelheid van de bronpomp te regelen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Ok, wat een mooi resultaat. Ik heb helaas een aan/uit uitvoering dus ik betwijfel of mijn WP dan ook efficienter kan koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
its_me_ schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:38:
[...]

Hier een nibe f1255-6 pc en daar heb ik ook de maximale toerentallen van de bron en vloerverwarmingspomp verlaagd wanneer de warmtepomp in de koelmodus draait. Ik heb niet een exacte meting gedaan van de besparing, maar het scheelt in ieder geval weer iets.

Ik begrijp niet waarom de software van de Nibe niet wat slimmer wordt gemaakt. Nu wordt de mengklep gebruikt om de gewenste aanvoertemperatuur te bereiken, terwijl dat ook prima zou moeten kunnen door de snelheid van de bronpomp te regelen lijkt mij.
Ik snap dat wel, het als ik even generaliseer zie ik wel een trend afgelopen jaren om software sneller uit te brengen. En minder gericht op het optimaliseren van software want dat kost tijd en moet goed getest worden. In tijden van personeelsschaarste kan dat vaak niet. Het brengt ook risico's met zich mee want als het werkt niet aanzitten is de algemene strekking. Helaas voor de klanten. Zie dit heel vaak terug bij embedded apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-05 22:50
KC27 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:25:
Omdat vorig jaar de twee pompen (zowel HUP als Ventil.-BOSUP) op 50% zijn ingesteld voor koelen:
[Afbeelding]
Daarmee ging het opgenomen vermogen fors terug, zonder dat ik heb ingeleverd op comfort.
Ik weet alleen niet meer hoe ik dat voor elkaar heb gekregen. Waarschijnlijk heb ik Nathan gebeld om dat voor mij zo in te stellen ( ik mag me van mijn installateur uitgeven als een medewerker van hem).
met code 9445 installateurs toegang krijgen en dan instellingen aanpassen in menu bij e.zuinige pomp.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
Vaevictis_ schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 06:05:
[...]

Ok, wat een mooi resultaat. Ik heb helaas een aan/uit uitvoering dus ik betwijfel of mijn WP dan ook efficienter kan koelen.
dat de compressor van het type aan/uit is, wil toch niet zeggen dat de pompen dat ook zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:31
wiljums schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 22:51:
[...]

dat de compressor van het type aan/uit is, wil toch niet zeggen dat de pompen dat ook zijn?
Exact, ik heb ook een aan/uit wp. De pompen kan ik beiden volledig instellen. Dat is dan wel een vaste stand, reageert niet op thermostaat of zo. Moet gewoon handmatig met de knopjes en het display. Maar zeker voor koelen is dat geen probleem. Je hebt ofwel een stand die het hele zomerseizoen werkt, ofwel 2 standen: hoogzomer & voor/na-seizoen.

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04:31
Kan iemand die verstand heeft van Alpha Innotec warmtepomp (SCVW92K3) mij helpen?
Ik krijg de koel modus niet aan, terwijl ik toch echt denk dat alles goed staat ingesteld.
Hieronder een paar screenshots van de installateur instellingen op de gateway. In home assistant heb ik ook de plug in draaien, waar ik heb ingesteld voor koelen: buiten temperatuur target: 21,0 graden met 0,5h start delay. Temperatuur startte vanmorgen op 20 graden, ging over de 21 heen en er gebeurde niks, ook niet na 2 uur wachten.
Ik heb hem nu ingesteld op 25 graden (gaat zo gebeuren), maar ik heb geen hoge verwachtingen… hebben jullie nog tips? Staat er iets verkeerd?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwC0tUeD7wl8I9bOePXTv_Yll9s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JzSNfkor5rzAvSq3uTtBdcQp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OPoqj2CRktximtQ4zT9__xOkByE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DXwRQttxFVNe4hLMRcR4qtpS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w7fd707uyMkrkiSvgsKZ7JQ_3bM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PRWDizuj4xfRnr80HQCep9Hd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UasGOHUrs4j4r9wt5R_W3mxj_SA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RUidyj5GOtMW9Q2wmUZDwm8b.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEzlUUINWf93OYmTgF-7rX47BHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXVmnaeXi0kOZLsayyyv5uzA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/geWXc8OBlLZqMxasy9pi4RQwNh0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdAx9tECSAohMHDdxyfJACbb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-pu3QxP7n-WcJyUT5cKRwI2uZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ocOMOVkA2TyA93HhBfb8f7hG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aPWFmhT4uxdgAgsXqLxOLI9HtU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LD9u39her8NMBb5baeodgT25.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frank2014
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-05 08:35
Misschien heb je hier iets aan (pagina 14)
https://mw.ait-group.net/files/docs/NL/A0340/83055400.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
ChrisM schreef op zondag 11 juni 2023 @ 09:03:
Kan iemand die verstand heeft van Alpha Innotec warmtepomp (SCVW92K3) mij helpen?
Ik krijg de koel modus niet aan, terwijl ik toch echt denk dat alles goed staat ingesteld.
Hieronder een paar screenshots van de installateur instellingen op de gateway. In home assistant heb ik ook de plug in draaien, waar ik heb ingesteld voor koelen: buiten temperatuur target: 21,0 graden met 0,5h start delay. Temperatuur startte vanmorgen op 20 graden, ging over de 21 heen en er gebeurde niks, ook niet na 2 uur wachten.
Ik heb hem nu ingesteld op 25 graden (gaat zo gebeuren), maar ik heb geen hoge verwachtingen… hebben jullie nog tips? Staat er iets verkeerd?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Approval cooling staat op locked, hierdoor zal de WP niet gaan koelen. Ik weet niet welke instelling dit op de WP is, maar bij mij staat het unlocked. Ik zie dat in 3.88 ook de status 3 regel nog niet werkend is "heating" dus ik hoef daarvoor niet te updaten. @KC27 @ChrisM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Vaevictis_ schreef op zondag 11 juni 2023 @ 10:10:
[...]

Approval cooling staat op locked, hierdoor zal de WP niet gaan koelen. Ik weet niet welke instelling dit op de WP is, maar bij mij staat het unlocked. Ik zie dat in 3.88 ook de status 3 regel nog niet werkend is "heating" dus ik hoef daarvoor niet te updaten. @KC27 @ChrisM
Zoiets dacht ik al… ik lees iets over een dauwpunt sensor/bepaling, misschien werkt dat niet goed bij mij.
Of de installateur is iets vergeten aan te sluiten, dat gebeurd ook nog al eens…

Iemand een idee hoe de approval cooling aan gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Zie hieronder.

[ Voor 76% gewijzigd door Turrican op 11-06-2023 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
Heb je een RBE? Die kan dat signaal (ook) bedienen/beïnvloeden. Er is een vergrendeling voor koeling, rechts op het scherm.
Edit: staat op 'Smart' zie ik nu, Alpha Home? Dan weet ik het niet, zal ook wel zoiets hebben.

Oh, en je koelregeling staat ingesteld op 'BT-afh.', dat betekent dat ie x graden onder de gemeten buitentemperatuur gaat regelen. Ik heb hem vast op 19 graden staan (dat is dan de aanvoertemperatuur).

[ Voor 12% gewijzigd door Turrican op 11-06-2023 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-05 16:41
Turrican schreef op zondag 11 juni 2023 @ 11:16:
Heb je een RBE? Die kan dat signaal (ook) bedienen/beïnvloeden. Er is een vergrendeling voor koeling, rechts op het scherm.
Edit: staat op 'Smart' zie ik nu, Alpha Home? Dan weet ik het niet, zal ook wel zoiets hebben.

Oh, en je koelregeling staat ingesteld op 'BT-afh.', dat betekent dat ie x graden onder de gemeten buitentemperatuur gaat regelen. Ik heb hem vast op 19 graden staan (dat is dan de aanvoertemperatuur).
Klopt, rechts onderin op het hoofdscherm van de AIT RBE unit. Mijn installateur had die ook op "Uit" laten staan; dat betekent dus dat koelen vergrendeld is (dit ontdekte ik ook een warme dag te laat :) ). Even aantikken en klaar is Kees.

Wat temperaturen betreft heb ik net als bij verwarmen ook de kamertemperatuur laten meenemen; dit moet je op de warmtepomp zelf instellen. Anders werkt hij standaard op basis van de buitentemperatuur, wat niet per se handig is met zoninstraling enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Ik gebruik alpha home, zonder RBE. Alles via telefoon.. ik zie daar nergens een Koelen aanzetten knopje.
Heb de instelling aangepast dat hij niet meer de buiten temperatuur gebruikt.

[ Voor 27% gewijzigd door ChrisM op 11-06-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Gaat hard richting de 30 graden buiten en de koeling gooit 16,6 graden de vloer in. Zo vroeg in het seizoen, d.w.z. terwijl de lucht nog relatief droog is, is goed te merken wat een echte dauwpuntberekening bijdraagt :).
Als de compressor op zijn minimaalst draait voor verwarming (20 Hz) dan draait de bron pomp op 1% en de vloerpomp op 30% en [..]
Bij mijn EcoForest ging hij in koeling er 'af fabriek' ook maximaal voor. D.w.z. CV-pomp op 100%. Die heb ik afgelopen jaar naar 60% terug gezet. De bronpomp moduleert.

N.B. bij EcoForest zie je het 'echte' percentage toerental van de pompen, oftewel het regelbereik is 30 - 100%. Bij @KC27's merk is dat bereik ongetwijfeld gelijk, maar is de instelling herschreven naar een percentage van dat regelbereik. Dus zijn 50% zou op 'n EcoForest 65% instellen zijn.

Je bespaart overigens niet de volledige 2/3 uit het voorbeeld van @KC27, want de koeling zal ook wat langer blijven doordraaien. Maar het scheelt wel veel, want uiteindelijk kost het op / nabij maximaal gebruiken van leidingen en pompen altijd onevenredig veel extra stroom. (Hard door 'n dun buisje persen..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
ChrisM schreef op zondag 11 juni 2023 @ 12:24:
Ik gebruik alpha home, zonder RBE. Alles via telefoon.. ik zie daar nergens een Koelen aanzetten knopje.
Heb de instelling aangepast dat hij niet meer de buiten temperatuur gebruikt.
Je moet bij Alpha Home ook nog het koelen aanzetten:l
Kies via het stippeltjes menu: Instellingen/Systeem/Professional/Systeem.
Je krijgt dan dit scherm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UzvdvOTwCGkHk5qHmlXO-mnjNX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rL1L4ZhBchjTqmbJgTT67WWp.jpg?f=fotoalbum_large
En geef koelmodus vrij.

[ Voor 36% gewijzigd door KC27 op 11-06-2023 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
En houd er ook rekening mee dat als het tapwater wordt verwarmd dat er geen koeling mogelijk is. Tapwater verwarmen staat meestal op prioriteit 1.

Hier staat nu ook de koeling uit, ik was dat even aan het controleren waarom dat is en hij is nu het tapwater aan het verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
KC27 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 13:49:
[...]

Je moet bij Alpha Home ook nog het koelen aanzetten:l
Kies via het stippeltjes menu: Instellingen/Systeem/Professional/Systeem.
Je krijgt dan dit scherm:
...
En geef koelmodus vrij.
Thanks... maar die staat ook al aan bij mij. Dat kan het ook niet zijn.
Nog andere tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ChrisM schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:22:
[...]

Thanks... maar die staat ook al aan bij mij. Dat kan het ook niet zijn.
Nog andere tips?
@ChrisM Heb je koeling al eens werkend gehad? Want er moet een koelprintje worden geinstalleerd met 3 weg klep. Bij koeling (sneeuwvlokje beginscherm) moet Mengroep 1 = Koeling worden ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Vaevictis_ schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:46:
[...]

@ChrisM Heb je koeling al eens werkend gehad? Want er moet een koelprintje worden geinstalleerd met 3 weg klep. Bij koeling (sneeuwvlokje beginscherm) moet Mengroep 1 = Koeling worden ingesteld.
Nee.. koeling is nog niet werkend geweest. :(
Kan ik ergens zien of dat koelprintje met 3 weg klep is geïnstalleerd? (Als ik de klep aan de voorkant er af haal, bedoel ik).
Het is wel de K versie, die zou dat moeten hebben... maar ik kan me heel goed voorstellen dat de installateur dat ding nooit heeft geïnstalleerd, want ze laten wel meer hangen.

Menggroep 1 = koeling is wel ingesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door ChrisM op 11-06-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
ChrisM schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:49:
[...]

Kan ik ergens zien of dat koelprintje met 3 weg klep is geïnstalleerd? (Als ik de klep aan de voorkant er af haal, bedoel ik).
Het is wel de K versie, die zou dat moeten hebben... maar ik kan me heel goed voorstellen dat de installateur dat ding nooit heeft geïnstalleerd, want ze laten wel meer hangen.

Is er wel een inbedrijfstelling geweest? Ik heb ook zoiets gehad met een installateur die niet wist wat ie deed. Heb toen opgebeld naar Nathan Service en die hebben een monteur laten langskomen. Dan kijkt ie de machine meteen na en zet instellingen goed. Zou dat adviseren aangezien het nog niet heeft gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
Vaevictis_ schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:59:
[...]

Is er wel een inbedrijfstelling geweest? Ik heb ook zoiets gehad met een installateur die niet wist wat ie deed. Heb toen opgebeld naar Nathan Service en die hebben een monteur laten langskomen. Dan kijkt ie de machine meteen na en zet instellingen goed. Zou dat adviseren aangezien het nog niet heeft gewerkt.
Nee, niet echt. De monteur ter plekke belde steeds met kantoor en het personeel op kantoor vertelde hem dan wat hij moest doen. Veel foto's heen en weer...
Dus dat kan best wel een goed idee zijn om te doen. Ook omdat ik niet verwacht dat de installateur het optimale uit de warmtepomp gaat halen. Goed advies, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
ChrisM schreef op zondag 11 juni 2023 @ 19:49:
[...]

Ik sluit me helemaal aan bij het advies van @Vaevictis_.
Ook bij mij is (in 2018) de wp door iemand van Nathan in bedrijf gesteld.
Het kan zo maar zijn dat bij jou (net als bij mij) menggroep 2 is aangesloten op het koelingsysteem.
Temeer om dat jij (bijna) hetzelfde type hebt als ik. Jij hebt MSW2-9S (installatiestatus) en ik heb MSW2-6S. Het enige verschil is volgens mij dat jij een 9 kW uitvoering hebt en ik heb een 6 kW uitvoering.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjzzTVY_pOJTgIwSiaHmXshhEd4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4bRiGwK33OVMMMPuMnoofhs4.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
KC27 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:16:
[...]

Het kan zo maar zijn dat bij jou (net als bij mij) menggroep 2 is aangesloten op het koelingsysteem.
Temeer om dat jij (bijna) hetzelfde type hebt als ik. Jij hebt MSW2-9S (installatiestatus) en ik heb MSW2-6S. Het enige verschil is volgens mij dat jij een 9 kW uitvoering hebt en ik heb een 6 kW uitvoering.
[Afbeelding]
Ik kan dit bevestigen, ik heb exact hetzelfde model MSW2-9S. Hier staat ook menggroep 2 op koelen. Ik kan morgen wel alle instellingen van de website hier online zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
DutchKel schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:20:
[...]

Ik kan dit bevestigen, ik heb exact hetzelfde model MSW2-9S. Hier staat ook menggroep 2 op koelen. Ik kan morgen wel alle instellingen van de website hier online zetten.
Graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
KC27 schreef op zondag 11 juni 2023 @ 22:16:
[...]

[Afbeelding]
Zojuist even gekeken in de instellingen… ik heb maar 1 menggroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Hier zijn mijn instellingen, let op dat je niet alles direct letterlijk overneemt, mijn installatie is mogelijk iets anders dan die van jou ook al heb ik dezelfde warmtepomp. Ik heb bijvoorbeeld een buffervat ertussen zitten en gebruik ook andere thermostaten dan die van Alpha Innotec.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVpnRQKn0vMv0G6Lg0EcSi1bevM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FoMB1uasIiAM36JzSMQFTrW1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsmLkSQDGDjX6BC7WVQyzq1qLrI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DujRfd8eQvBAU3cJbZHrA4Q6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PvNOHaWWQwpnLKleOdXWSQcats=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kedwBxG8CwRz5O4nm0WUBfyy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxY76Xu6M5nSE1S8RMMnWzV_RMc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dLMxvn9vg9d8E8aSHUJD3D7S.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjXGq0wiYuDE_bFV8_FcnbuHb5I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6pDCpzwkyuLLQgQxIVLyNkWW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
DutchKel schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:32:
[...]

Hier zijn mijn instellingen, let op dat je niet alles direct letterlijk overneemt, mijn installatie is mogelijk iets anders dan die van jou ook al heb ik dezelfde warmtepomp. Ik heb bijvoorbeeld een buffervat ertussen zitten en gebruik ook andere thermostaten dan die van Alpha Innotec.
Dank.
Jij hebt ook de SCWV92K3? En heeft de installateur bij jou een extra print plaat geïnstalleerd voor het koelen? Hij gaf vanmorgen aan de telefoon aan dat dat bij ons niet nodig was, omdat alles in 1 is… maar ik zie bij jou ook 3 menggroepen staan…

Ik heb trouwens ook een buffervat (300l). Ga eens even wat instellingen vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Niet online
Nibe (al eigenaar van Alpha Innotec) koopt ook Itho-Daalderop: https://www.installatie.nl/nieuws/nibe-koopt-itho-daalderop/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Slechte zaak, ik hoorde van een WP installateur dat Nibe elk kwartaal standaard een prijsverhoging doorvoert. Die zwemmen in het geld en proberen de markt naar zich toe te trekken. Het is wachten op het stroomlijnen van modellen binnen de portefeuille en dan langzaam de gekochte merken de nek omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:45
Mijn ouders hebben sinds 2016 een nibe warmtepomp maar de 3 weg klep om te koelen is nu al voor de 5de keer defect. Is dit een bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:12
TheMystery schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:19:
Mijn ouders hebben sinds 2016 een nibe warmtepomp maar de 3 weg klep om te koelen is nu al voor de 5de keer defect. Is dit een bekend probleem?
Welk type exact?

N=1…

Ik heb een Nibe f1245-8 sinds 2015 en alleen 1 keer een temperatuursensor stuk gehad. Verder nooit problemen. Ook n=1…

Over het algemeen staat Nibe toch wel bekend om haar goede kwaliteit, tenminste toen ik er nog veel mee te maken had wel. Maar een goede naam zegt niet alles natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Kweenie.. heb nog geen goed woord gehoord over hun huidige warmtepompen. Maar het is een kei van een merknaam in Nederland, dus wordt het door de installateurs die ermee vertrouwd zijn volop gekocht.

Wellicht niet verkeerd als het merk gewoon goed spul gaat maken, dankzij die know how en 'trots van de groep als geheel'. :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:57:
[...]

Kweenie.. heb nog geen goed woord gehoord over hun huidige warmtepompen. Maar het is een kei van een merknaam in Nederland, dus wordt het door de installateurs die ermee vertrouwd zijn volop gekocht.

Wellicht niet verkeerd als het merk gewoon goed spul gaat maken, dankzij die know how en 'trots van de groep als geheel'. :).
Viessmann is ook overgenomen door Carrier. Ik heb het ook niet zo op NIBE, zelf geen ervaring mee maar wel kenissen. Veel te duur voor wat je krijg. Maar goed N=3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Vaevictis_ Oh, dacht dat je zelf ook zo'n 'bijna NIBE' hebt (AIT)? Zou je niet weer doen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Gwaihir schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:01:
@Vaevictis_ Oh, dacht dat je zelf ook zo'n 'bijna NIBE' hebt (AIT)? Zou je niet weer doen dan?
Ha ha, ik heb nog een pre-NIBE AIT. AIT ken ik nu goed dus ik hoef op zich niets anders, zoveel tijd in gestoken.

Ik zou me beter orienteren op het support aspect en natuurlijk de eenvoudigheid qua integratie. Het WP deel laat me dan graag over adviseren. Het enige waar ik spijt van heb is dat ik een niet-modulerende WP heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:45
PolderPloer! schreef op maandag 12 juni 2023 @ 18:44:
[...]

Welk type exact?

N=1…

Ik heb een Nibe f1245-8 sinds 2015 en alleen 1 keer een temperatuursensor stuk gehad. Verder nooit problemen. Ook n=1…

Over het algemeen staat Nibe toch wel bekend om haar goede kwaliteit, tenminste toen ik er nog veel mee te maken had wel. Maar een goede naam zegt niet alles natuurlijk.
Het gaat om een F1145-10-PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whizler
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 21:48
Ik zit in de orienterende fase voor een warmtepomp en nu zie ik veel mensen zeggen dat ze graag nog dieper hadden willen boren. Nu zit er bij een restrictie van 50m op boringen, is een bron dan nog wel zinvol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
whizler schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 15:57:
Ik zit in de orienterende fase voor een warmtepomp en nu zie ik veel mensen zeggen dat ze graag nog dieper hadden willen boren. Nu zit er bij een restrictie van 50m op boringen, is een bron dan nog wel zinvol?
Je kunt er meerdere "naast" elkaar boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Waarom mag je niet dieper? 50 m is wel erg weinig, tuurlijk kan je er meerdere naast elkaar doen, maar tegenwoordig boren ze liever dieper, want minder boorgaten en dus minder werk. Daarnaast hoe dieper hoe meer rendement, alhoewel dat wel per situatie kan verschillen. Bij 50 meter zou ik uitgaan van max 25 watt per meter, tenzij je extreem watervoerende lagen tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
Mijn persoonlijke conclusie zoals ik in een eerdere post heb beargumenteerd met analyse en sommetjes:
- op zich is diepte maar matig belangrijk, de warmte flow die letterlijk vanuit de diepte komt is behoorlijk gering. Dat gaat om een constante flow van 0.05W/m2.
- defacto gaat het om het volume van het grondpakket dat je bereikt, dan is dus 3x 50 redelijk vergelijkbaar met 1x 150m mits de putten een paar meter uit elkaar liggen.
- en om effectief te zijn moet de energie over langere tijd (meerdere seizoenen) vanuit de omringende oppervlakte aangevoerd kunnen worden aangezien de constante flow uit de diepte met 0.05W/m2 niet heel groot is. Met name in een dicht gebouwde wijk waarin iedereen een warmtepomp heeft noopt dat tot goed plannen, goed rekenen.
- zolang je de enige (mafkees :) ) bent met een warmtepomp, dus als beïnvloeding van buren niet echt een ding is, zal 3x 50, mits op een aantal meters afstand van elkaar, vergelijkbaar zijn met 1x 150.
- en als je dus WEL heel veel buren hebt met warmtepomp dan is degene met de diepste bron wel spekkoper
- en de eerste meters (ik geloof een meter of 10 maar dat weet ik niet zeker) heb je wel flinke impact van de seizoenen. Dus 3x 50 heeft daar 2x20 meter meer last van dan 1x150

[ Voor 5% gewijzigd door Stefannn op 13-06-2023 18:45 ]

compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whizler
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-05 21:48
Die max 50 meter haal ik uit WKO tool en is zo in de ruime omgeving. Dus zal wel door de gemeente/provincie bepaald zijn.
Het gaat om een nieuwbouw project dus ik weet nog niet wat de meeste buren voor gaan, van wie ik het heb meegekregen gaan voor lucht/water dus dat zou dan positief zijn.
Ik ga nog wat extra dingen doorlezen. Bedacht voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
whizler schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:29:
Die max 50 meter haal ik uit WKO tool en is zo in de ruime omgeving. Dus zal wel door de gemeente/provincie bepaald zijn.
Het gaat om een nieuwbouw project dus ik weet nog niet wat de meeste buren voor gaan, van wie ik het heb meegekregen gaan voor lucht/water dus dat zou dan positief zijn.
Ik ga nog wat extra dingen doorlezen. Bedacht voor jullie reacties.
Ik dacht dat het in noord-brabant verboden is om dieper te gaan. Ik heb daar eerst een artikel over gelezen dat onze drinkwatervoorziening anders in de problemen kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
DutchKel schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:39:
[...]

Ik dacht dat het in noord-brabant verboden is om dieper te gaan. Ik heb daar eerst een artikel over gelezen dat onze drinkwatervoorziening anders in de problemen kan komen.
Besluit van provincie. Inderdaad drinkwater voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Vaevictis_ schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:59:
[...]

Besluit van provincie. Inderdaad drinkwater voorziening.
Het gaat toch om een gesloten bron, dus je tast het drinkwater niet aan?

Wko is warmte koude opslag, dat suggereert open bron… dat werkt sowieso niet op 50 meter in veel gevallen. Slipt veel te vaak dicht en bronreiniging is duur. Sowieso worden open bronnen niet gebruikt voor 1 enkel huis.

[ Voor 30% gewijzigd door PolderPloer! op 13-06-2023 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
PolderPloer! schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:12:
[...]

Het gaat toch om een gesloten bron, dus je tast het drinkwater niet aan?

Wko is warmte koude opslag, dat suggereert open bron… dat werkt sowieso niet op 50 meter in veel gevallen. Slipt veel te vaak dicht en bronreiniging is duur. Sowieso worden open bronnen niet gebruikt voor 1 enkel huis.
Gewoon angst, maar ook bij gesloten bron kun je als beunhaas boorder natuurlijk fouten maken of met vullen van glycol. Er is weinig controle op dus daarom zekere voor het onzekere. De oplossing is om meerdere bronnen van 50m te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-05 12:31
Momenteel is onze warmtepomp (Nibe F1255-6 R PC) ook goed aan het koelen. Ben nog wel aan experimenteren met de aanvoertemperatuur. Momenteel heb ik die ingesteld op 18 graden voor de hele koel curve.
Alleen valt mij op dat de warmtepomp deze temperatuur vaak niet haalt. Ik heb het gevoel dat onze bron al aardig aan de temperatuur is en daardoor de temperatuur van 18 niet haalt.

Wat is een redelijke temperatuur die je mag verwachten van een bron? Bijgevoegd de logs van de Brine IN/OUT over de afgelopen dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgmYBkG_1NS02hDx4AXWKW8oMIw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nptsc4x1aTdMjVGFHm6xj7v9.png?f=fotoalbum_large

De lage waardes van Brine Out zijn de momenten dan de compressor aangaat voor het warm water vat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PENod5Dyl8LTghypx-P6T2eJzCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WRhH4H71VilVYy6WlBtxrkky.png?f=fotoalbum_large

Gemiddeld zit de Brine IN (BT-10) rond de 16 graden.

Gegevens van onze bouwer en WKO over de bron is als volgt:
3 x 50 meter diepte (ivm diepte beperking)
Bronnen liggen ~5 meter uit elkaar in de tuin.
koudevraag_gebouw_MWh 1.80
warmtevraag_gebouw_MWh 7.10
einddiepte_meters_onder_maaiveld 50
bodemzijdigvermogen_kW 2.00
totale_lus_lengte_m 150

Wij hebben een nieuwbouw woning van december vorig jaar. En in dit hele project heeft iedereen een eigen warmtepomp dus ook al onze buren hebben een eigen bron. (meeste hebben een bron van 2 x 50 meter)

Ik begin mij wel af te vragen of wij eind deze zomer nog wel kunnen koelen als de bron nu al 16 graden is. :/

[ Voor 12% gewijzigd door tomcool op 13-06-2023 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
tomcool schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:21:
Momenteel is onze warmtepomp (Nibe F1255-6 R PC) ook goed aan het koelen. Ben nog wel aan experimenteren met de aanvoertemperatuur. Momenteel heb ik die ingesteld op 18 graden voor de hele koel curve.
Alleen valt mij op dat de warmtepomp deze temperatuur vaak niet haalt. Ik heb het gevoel dat onze bron al aardig aan de temperatuur is en daardoor de temperatuur van 18 niet haalt.

Wat is een redelijke temperatuur die je mag verwachten van een bron? Bijgevoegd de logs van de Brine IN/OUT over de afgelopen dagen:
[Afbeelding]

totale_lus_lengte_m 150

Wij hebben een nieuwbouw woning van december vorig jaar. En in dit hele project heeft iedereen een eigen warmtepomp dus ook al onze buren hebben een eigen bron. (meeste hebben een bron van 2 x 50 meter)

Ik begin mij wel af te vragen of wij eind deze zomer nog wel kunnen koelen als de bron nu al 16 graden is. :/
Interessant!
Wat zijn de pieken naar beneden? Dan wordt het 10 graden kouder.
Ik zou denken dat dat direct na opstart is als de pomp een tijd heeft stilgestaan en je dus in eerste instantie de “uit gemiddelde grond temperatuur” meet. Bij nader inzien lijkt de pomp tussen die pieken toch gewoon te draaien.
En hoe ging dat in de winter?

Vorig jaar zomer liep de grond temperatuur bij mij op 1.5 meter diepte op tot maximaal 16 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-05 12:31
Stefannn schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:35:
[...]

Interessant!
Wat zijn de pieken naar beneden? Dan wordt het 10 graden kouder.
Ik zou denken dat dat direct na opstart is als de pomp een tijd heeft stilgestaan en je dus in eerste instantie de “uit gemiddelde grond temperatuur” meet. Bij nader inzien lijkt de pomp tussen die pieken toch gewoon te draaien.
En hoe ging dat in de winter?

Vorig jaar zomer liep de grond temperatuur bij mij op 1.5 meter diepte op tot maximaal 16 graden.
De pieken naar beneden zijn de momenten dat de compressor aangaat voor het verwarmen van het vat.

Zal zometeen even een nieuwe grafiek maken met daarbij de compressor frequentie.

Helaas heb ik geen goede logging van de winter. Behalve dat het huis prima warm is gebleven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefannn
tomcool schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:46:
[...]

De pieken naar beneden zijn de momenten dat de compressor aangaat voor het verwarmen van het vat.

Zal zometeen even een nieuwe grafiek maken met daarbij de compressor frequentie.

Helaas heb ik geen goede logging van de winter. Behalve dat het huis prima warm is gebleven
Zoals ik het dan zie…..
Dan zit de grond temperatuur van de bulk ongeveer op 13 graden. Er is een delta T van 5 graden naar boven of beneden bij koelen danwel verwarmen over de “aankoppel weerstand”.
Die 5 graden hangt dus direct van het vermogen af en zou 2x kleiner zijn bij 2x langere leiding.
Die gemiddeld 13 graden betreft de “bulk temperatuur” die veel mindere mate afhankelijk is van de lengte van de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ddeklerk79
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-12-2023
tomcool schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 20:21:

[Afbeelding]

De lage waardes van Brine Out zijn de momenten dan de compressor aangaat voor het warm water vat

[Afbeelding]

totale_lus_lengte_m 150

Ik zou nog vergelijken met de vloerverwarming in en uit, dan zie je het warmtewisselaar gebeuren het beste. Met meer flow kan je de temp verder naar beneden halen, als je dat zou kunnen instellen.

Ik kijk op dit soort verhoudingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uxb7s13oN-Gu46NpWBWldEHXeLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4ylHtn7SeVU8V4IMPrpWJly.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cf2rtuHyX_B19M_6_p_9ICzv3Ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4jECuD0PZIgU3K7hvTbWuLq.jpg?f=fotoalbum_large

De deltaT is redelijk hetzelfde bij gelijke flow en naar vergouding met verschillende flow. Max flow, max deltaT.

Als je de deltaT en flow weet, kun je ook het koelvermogen uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:00

vliegnerd

Nintendo fan.

@tomcool Jouw brontemperatuur gaat veel harder op/neer dan mijn 1x 150m bron op een 4,5kW Itho WP.

Geen idee of het te controleren is, maar weet je zeker dat alle 3 de lussen aangesloten zijn? En dat ze alledrie werken? Ik wil geen onrust zaaien, maar je moet eigenlijk bij de buren meten (stel dat dat kan) en kijken of ze ook dezelfde temperatuurstijging hebben. Zo niet: dan is wellicht een deel van je bron niet juist aangekoppeld.

Als het bij de buren ook is: dan is de capaciteit van je bron onvoldoende, maar dat klinkt onligisch want mijn 150m bron is echt prima.

Wellicht dat ondiepe bronnen dit gedrag gewoon hebben, geen idee, maar meten bij de buren lijkt me erg nuttig.

Ter vergelijk een (mijn) 150m bron:
code:
1
2
3
4
5
6
7
einddiepte_meters_onder_maaiveld    150
bodemzijdigvermogen_kW  3,70
totale_lus_lengte_m 150
status_instal   In Gebruik
type    GBES
koudevraag_gebouw_MWh   2,30
warmtevraag_gebouw_MWh  5,10

[ Voor 22% gewijzigd door vliegnerd op 17-06-2023 11:27 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
  • Laatst online: 03-05 18:02
Sinds twee weken hebben we de koeling geactiveerd. Woning wordt, ondanks glazen pui op het zuid-oosten, niet warmer dan 23.5 oC en koelt snachts terug naar zo’n 21oC. Met de onweersbuien van vanavond zien we opeens condensatie op het pvc direct boven de leidingen.

Daarom de koeling maar even uitgezet; maar is er ook een manier om met de instellingen de condensatie te voorkomen. Bv door de temperatuur in de lussen een vast/maximaal aantal graden onder de kamertemperatuur te laten komen? Temp uit was nu 16.7, temp in 18.2 (brine in 13.3, brine out 15.5). Met water rond 17/18 oC in de vloer, snap ik die condensatie wel; is dat niet te koud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
ChrisK schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:47:
Sinds twee weken hebben we de koeling geactiveerd. Woning wordt, ondanks glazen pui op het zuid-oosten, niet warmer dan 23.5 oC en koelt snachts terug naar zo’n 21oC. Met de onweersbuien van vanavond zien we opeens condensatie op het pvc direct boven de leidingen.

Daarom de koeling maar even uitgezet; maar is er ook een manier om met de instellingen de condensatie te voorkomen. Bv door de temperatuur in de lussen een vast/maximaal aantal graden onder de kamertemperatuur te laten komen? Temp uit was nu 16.7, temp in 18.2 (brine in 13.3, brine out 15.5). Met water rond 17/18 oC in de vloer, snap ik die condensatie wel; is dat niet te koud?
Als het onder het dauwpunt komt dan krijg je condens, je kunt online uitbreken welke temperatuur is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolderPloer!
ChrisK schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 21:47:

`
ja te koud, gewoon onderste limiet op 18 graden zetten, dan heb je nooit last. Het heeft nauwelijks zin om lager te gaan, als je de nacht gewoon doorkoelt bij Ta 18 graden is het huis ook koud zat. Althans dat vind ik en ik draai al 7 jaar zo. Daarnaast bij een lagere temperatuur is het schier onmogelijk om de vloer te dweilen, want het droogt niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisK
  • Laatst online: 03-05 18:02
Zojuist heb ik de manual van mijn EcoGeo doorgelezen, maar kan niet vinden waar ik de onderste limiet; de minimale Temp-out kan instellen. Iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Tijdens het uitzoeken waarom het zo warm is in mijn net nieuw gebouwde huis, kwam ik van alles tegen rondom de warmtepomp. Het betreft een Alpha Innotec SCZW92K3 met Alpha Home naregeling. Meeste instellingen zijn door Alpha Support (die mensen hebben er echt verstand van, in tegenstelling tot mijn installateur) goed gezet. Maar… 1 ding werkt nog niet en dat is wel het belangrijkste…
Als mijn tapwater wordt opgewarmd, wordt door de vloerverwarming warm. En warm is echt heet, namelijk 40 en soms wel 60 graden. Naast dat dit veel energie kost en niet goed is voor de vloer, is het ook behoorlijk irritant als het buiten 30 graden is en de vloerverwarming ook nog 30+ graden afgeeft… dit lijkt te komen omdat in het apparaat de omschakelklep niet goed dicht gaat… maar dat moet de installateur nog uitzoeken, die zegt dat dat niet moet kunnen……
Goed, toen kwam hij met een verhaal over dat je altijd uitstraling hebt tijdens het opwarmen van tapwater naar de vloerverwarming. Vond ik een vreemd verhaal, maar hij is de expert (……). Eerst moet hij het van die omschakelklep maar uitzoeken, dat is meer de boosdoener. Maar daarna lijkt er nog een probleem te komen door dat uitstralen. Nu ben ik eens gaan kijken hoe eea is aangesloten, zie mijn schematische versimpelde tekening hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbxkLJJE7Lj8nw7kofuDhmTIbss=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jSXyWZE2mNOOduaC8ER0rqP.jpg?f=fotoalbum_large
Wat ik gek vind, is dat de leiding die het tapwater opwarmt (via een spiraal in het boilervat), aangesloten is op de aanvoer van de vloerverwarming. Hierdoor moet het eerst een rondje maken door m’n huis, waarbij het de vloer opwarmt, voordat het terug komt in de warmtepomp om weer het boilervat op te kunnen warmen. Is het niet logischer om aangesloten te zijn op de retour van de vloerverwarming? Is het ook echt fout om het zo te doen? (Kan ik van hem verlangen dat hij dit aanpast?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn
ChrisM schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 06:16:
Tijdens het uitzoeken waarom het zo warm is in mijn net nieuw gebouwde huis, kwam ik van alles tegen rondom de warmtepomp. Het betreft een Alpha Innotec SCZW92K3 met Alpha Home naregeling. Meeste instellingen zijn door Alpha Support (die mensen hebben er echt verstand van, in tegenstelling tot mijn installateur) goed gezet. Maar… 1 ding werkt nog niet en dat is wel het belangrijkste…
Als mijn tapwater wordt opgewarmd, wordt door de vloerverwarming warm. En warm is echt heet, namelijk 40 en soms wel 60 graden. Naast dat dit veel energie kost en niet goed is voor de vloer, is het ook behoorlijk irritant als het buiten 30 graden is en de vloerverwarming ook nog 30+ graden afgeeft… dit lijkt te komen omdat in het apparaat de omschakelklep niet goed dicht gaat… maar dat moet de installateur nog uitzoeken, die zegt dat dat niet moet kunnen……
Goed, toen kwam hij met een verhaal over dat je altijd uitstraling hebt tijdens het opwarmen van tapwater naar de vloerverwarming. Vond ik een vreemd verhaal, maar hij is de expert (……). Eerst moet hij het van die omschakelklep maar uitzoeken, dat is meer de boosdoener. Maar daarna lijkt er nog een probleem te komen door dat uitstralen. Nu ben ik eens gaan kijken hoe eea is aangesloten, zie mijn schematische versimpelde tekening hieronder.
[Afbeelding]
Wat ik gek vind, is dat de leiding die het tapwater opwarmt (via een spiraal in het boilervat), aangesloten is op de aanvoer van de vloerverwarming. Hierdoor moet het eerst een rondje maken door m’n huis, waarbij het de vloer opwarmt, voordat het terug komt in de warmtepomp om weer het boilervat op te kunnen warmen. Is het niet logischer om aangesloten te zijn op de retour van de vloerverwarming?
Ja!

(Ingewikkelder kan ik het antwoord niet maken :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Als mijn tapwater wordt opgewarmd, wordt door de vloerverwarming warm. En warm is echt heet, namelijk 40 en soms wel 60 graden. Naast dat dit veel energie kost en niet goed is voor de vloer,
Dit is een ernstige storing. Apparaat uitschakelen, of in elk geval die tapwaterverwarming. Storingsdienst op laten lossen.

"Niet goed voor de vloer" is nogal een understatement. Dat kost je de vloer en wellicht ook gevoelige meubels (piano in huis?) en is ook gevaarlijk voor jezelf. Brandblaren van een badkamervloer van 60 graden? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ChrisK schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 19:53:
Zojuist heb ik de manual van mijn EcoGeo doorgelezen, maar kan niet vinden waar ik de onderste limiet; de minimale Temp-out kan instellen. Iemand een suggestie?
Welke manual lees je? Staan de stooklijn-instellingen voor verwarming er wel in? Voor koeling is er nl. net zoiets. Je zoekt waarschijnlijk de servicehandleiding / handleiding servicedienst. (Of je neust rond in de installateursmenus)

[ Voor 29% gewijzigd door Gwaihir op 22-06-2023 07:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
Gwaihir schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:30:
[...]

Dit is een ernstige storing. Apparaat uitschakelen, of in elk geval die tapwaterverwarming. Storingsdienst op laten lossen.

"Niet goed voor de vloer" is nogal een understatement. Dat kost je de vloer en wellicht ook gevoelige meubels (piano in huis?) en is ook gevaarlijk voor jezelf. Brandblaren van een badkamervloer van 60 graden? :X
Ja.. ik heb alle vloerverwarming verdelers dicht gezet, komt nu geen warm water meer in de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:12
Goed, toen kwam hij met een verhaal over dat je altijd uitstraling hebt tijdens het opwarmen van tapwater naar de vloerverwarming. Vond ik een vreemd verhaal, maar hij is de expert (……).
Rechtsbijstandsverzekering op de hoogte stellen (indien aanwezig), en hem duidelijk maken dat je eventueel contra expertise inhuurt en de rekening naar hem komt als ie t niet fixt.

Ik snap best dat er een hoop installateurs omgeschoold moeten worden, maar in dit topic komen we er genoeg tegen waar op die scholing bezuinigd lijkt te zijn.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ChrisM schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:43:
[...]

Ja.. ik heb alle vloerverwarming verdelers dicht gezet, komt nu geen warm water meer in de vloer.
Hmm.. kun je dan niet beter de WP uitschakelen (stekker eruit desnoods)?

Op zich goed wat je doet hoor; voorkomt de gevolgschade en dan zoekt de WP-man het maar uit. Maar goed voor de WP is het bepaald niet, als deze simpelweg niet rond kan pompen. En als alle verdelers dicht zitten heb je ook geen koeling, dus kun je net zo goed 't hele apparaat uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 14:51
Ik heb een Techneco/Remeha Toros Vision WP. Heel veel mis met dat ding, maar belangrijkste is, dat ie deze zomer niet gaat koelen. De afgelopen 2 jaar werkte het prima, maar nu blijft ie, eigenwijs, in wintermode staan.

Hoe het zou moeten werken (volgende de installatie handleiding): als de buitentemperatuur gedurende 24 uur boven de 17 graden is, moet de WP automagisch naar de zomerstand gaan, en dan dus gaan koelen als er koudevraag is. Helaas doet ie dat dus niet.

Ik heb al een reset geprobeerd, WP gepowercycled, maar dat maakt niets uit. Metingen van de temperatuursensor zien er goed uit, en zijn zeker hoog genoeg. Ik heb verder eigenlijk geen ideen meer wat ik zou kunnen doen (de WP zelf heeft geen display, knoppen whatsoever).

Dus, heeft iemand hier toevallig een idee? Of ben ik weer overgeleverd aan de zeer dure (en matige) service van Remeha?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Gwaihir schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 08:03:
[...]

Hmm.. kun je dan niet beter de WP uitschakelen (stekker eruit desnoods)?

Op zich goed wat je doet hoor; voorkomt de gevolgschade en dan zoekt de WP-man het maar uit. Maar goed voor de WP is het bepaald niet, als deze simpelweg niet rond kan pompen. En als alle verdelers dicht zitten heb je ook geen koeling, dus kun je net zo goed 't hele apparaat uitschakelen.
Tsja… ik heb wel warm water nodig om te douchen. En de installateur kiest er zelf voor om zo lang te wachten.

Trouwens, ben ook nog wel benieuwd naar een antwoord op mijn eigenlijke vraag: is het logisch dat de retour uit het boilervat aangesloten is op de aanvoer van de vloerverwarming? En kan dat kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ChrisM schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 10:15:
Tsja… ik heb wel warm water nodig om te douchen. En de installateur kiest er zelf voor om zo lang te wachten.
Want er springt dan een verbinding open zodat het water toch rond kan als alle groepen dicht zitten?
(Ik vergeet steeds hoe zo'n 'kortsluitventiel' nu eigenlijk heet..)

Als je op deze manier inderdaad kunt douchen, dan zal het wel. Als het water niet opwarmt, kap er dan snel mee.
Trouwens, ben ook nog wel benieuwd naar een antwoord op mijn eigenlijke vraag: is het logisch dat de retour uit het boilervat aangesloten is op de aanvoer van de vloerverwarming? En kan dat kwaad?
Nee, ik vind dat niet logisch en ja, dat het kwaad kan heb je al gemerkt. Als ik het goed las heeft deze WP twee aanvoer-aansluitingen en één gezamenlijke retour. En daarbij moet de aanvoer naar de SWW ook bovenaan het vat in, niet onderaan. Dus wellicht heeft iemand het integraal verkeerdom opgevat? (Is de VVW aanvoer wel de aanvoer of gaat op de verdeler ook alles 'achteruit'?)

(Maar ik las een gebruiksaanwijzing van iets wat een beetje leek op je genoemde typenummer. Want wat je noemde vond ik niet. En een AI heb ik zelf niet. Dus misschien ben ik degene die 'verkeerdom' denkt.. Anyway als 't zo zit als jij schetst lijkt mij: foutje, bedankt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
[...]

Maar zo krijg je toch ook geen warm tapwater als hij het niet rond kan pompen? Sterker nog als de pomp blijft draaien en hij kan zijn water niet kwijt waar denk je dat er uiteindelijk gebeurd? Pomp kapot of je krijgt een lekkage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefannn

Had ik wel beantwoord. Wellicht toch te kort.
- Dit is gewoon stom
- het kan kwaad want je stuurt boiler-exit water van zeker 50graden je vloer in
- klep moet op de exit van je vloerverwarming zoals je zelf al aangaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Ik ga eens overleggen met m’n installateur. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
[...]

Ik zou er direct een andere installateur bij halen als contra expertise en desnoods afhankelijk van de uitkomst rechtsbijstand inschakelen. Wel vreemd dat het geen gescheiden circuits zijn?

3 weg klep zocht je dat woord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Kun je dan niet beter (eerst) bij de fabrikant wat aandringen? Dat Alpha Support met zachte drang aangeeft dat 't tijd is een fabrieksmonteur mee te nemen? ( @ChrisM )

Zo'n andere installateur heeft geen tijd, geen zin, levert hoe dan ook onderling gezeur met de garantie op en moet je ook nog zelf betalen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turrican
De handleiding staat hier, op pagina 38 staat het hydraulische schema, op pagina 39 de legenda van de hydrauliek. Zo zou het aangesloten moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChrisM
Turrican schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:12:
De handleiding staat hier, op pagina 38 staat het hydraulische schema, op pagina 39 de legenda van de hydrauliek. Zo zou het aangesloten moeten zijn.
Dank. Zo uit m’n hoofd is het niet op deze manier aangesloten.
De installateur reageer slecht… en ik ben ook even een paar dagen weg. Als ik terug ben, ga ik alles nog eens na lopen en de installateur achter de broek aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
Gwaihir schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 20:57:
Kun je dan niet beter (eerst) bij de fabrikant wat aandringen? Dat Alpha Support met zachte drang aangeeft dat 't tijd is een fabrieksmonteur mee te nemen? ( @ChrisM )

Zo'n andere installateur heeft geen tijd, geen zin, levert hoe dan ook onderling gezeur met de garantie op en moet je ook nog zelf betalen..
De fabrikant praat eigenlijk niet met consumenten, die verwijst naar de installateur. Heb ze wel gesproken, en dat was top, maar dan moest er iets hardwarematig worden gecontroleerd en dat moest dan weer de installateur doen. En dan blijf ik weer op dezelfde manier zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:48
Iemand ook last van wisselen tussen koelen/verwarmen? Ik snap er niks van. Temperatuur buiten is 18, gemiddeld over 24u 20,5 en toch staat hij nu te verwarmen. De grens staat op 16 dus hij zou dit niet eens mogen doen. En hij heeft net gekoeld dus blijkbaar zit daar ook geen vertraging op. Overkomt me natuurlijk als ik op vakantie ben....
Ik hoop dat de rbe ooit een keer geleverd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
Cpt.Chaos schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 06:21:
Iemand ook last van wisselen tussen koelen/verwarmen? Ik snap er niks van. Temperatuur buiten is 18, gemiddeld over 24u 20,5 en toch staat hij nu te verwarmen. De grens staat op 16 dus hij zou dit niet eens mogen doen. En hij heeft net gekoeld dus blijkbaar zit daar ook geen vertraging op. Overkomt me natuurlijk als ik op vakantie ben....
Ik hoop dat de rbe ooit een keer geleverd wordt.
Je zet in de zomer toch de verwarming permanent uit? Ik heb hier de verwarming vanaf april uit staan en het koelen staat vanaf mei aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ChrisM schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:38:
De fabrikant praat eigenlijk niet met consumenten, die verwijst naar de installateur. Heb ze wel gesproken, en dat was top, maar dan moest er iets hardwarematig worden gecontroleerd en dat moest dan weer de installateur doen. En dan blijf ik weer op dezelfde manier zitten.
De installateur is eerste aanspreekpunt, absoluut. Maar je geeft zelf al aan dat de fabrikant op zich wel aan de lijn te krijgen is. En dat is een stuk laagdrempeliger dan contra expertise, rechtsbijstand, etc, waarop ik reageerde. Een fabrikant / importeur wil geen vele uren support gaan doen die z'n dealers (installateurs) zouden moeten doen, maar dat betekent niet dat 't 'm gelijk niet kan schelen wanneer een dealer 'm een slechte naam aan het bezorgen is.

Druk vriendelijk een beetje door en ik acht de kans best aardig dat je installateur dan later op de dag wel constructief aan de telefoon hangt. En zo niet, ach, het kostte je een kwartiertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiljums
[Afbeelding]
Wat ik gek vind, is dat de leiding die het tapwater opwarmt (via een spiraal in het boilervat), aangesloten is op de aanvoer van de vloerverwarming. Hierdoor moet het eerst een rondje maken door m’n huis, waarbij het de vloer opwarmt, voordat het terug komt in de warmtepomp om weer het boilervat op te kunnen warmen. Is het niet logischer om aangesloten te zijn op de retour van de vloerverwarming? Is het ook echt fout om het zo te doen? (Kan ik van hem verlangen dat hij dit aanpast?)
je bedoelt een SWCV92K3?
Doordat de WP tijdens verwarmen tapwater via de driewegklep alleen water via de retour van het tapwater aanzuigt, zal het warme water het tapwatervat ingezogen worden en niet de vloerverwarming in.
Ja, er vindt dan wel uitstraling van warmte richting vloerverwarming plaats.

Bij mij is het ook zo aangesloten behalve dat ik nog een buffervat voor vloerverwarming er tussen heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
Turrican schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 21:12:
Zo is het toch ook aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
De meest linkse aansluiting op de WP is de uitgang van het verwarmde water (rood dus). Jij tekent daar de koude retourleiding.
De onderste, korte leiding tussen WP en tapwatervat is dus de 'koude' retourleiding van tapwatervat naar WP. Blauw dus.

[ Voor 12% gewijzigd door wiljums op 23-06-2023 16:04 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 110 Laatste